Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wouser schreef op zondag 01 mei 2011 @ 21:54:
[...]
Heb ik ook onder 10.10. Youtube doet het wel maar de player start niet op. Blijft een zwart scherm. Zal wel aan flash liggen denk ik dus.
Dat probleem heb ik ook op m'n netbook met Maverick. Ik heb al verschillende browsers geprobeerd, alternatieven voor Adobe's Flash plugin, herinstallatie, maar niets werkt. YouTube werkt soms wel als het ergens geëmbed is.
Om toch YouTube vids te kunnen kijken gebruik ik maar de app Minitube. Niet ideaal, maar het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:59

MsG

Forumzwerver

Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2011 @ 20:44:
Er is veel kritiek op Gnome 3 en Unity maar ik ben eigenlijk erg blij met deze ontwikkelingen. Als je geen innovatie wilt moet je lekker Windows draaien, dan weet je zeker dat er de komende 20 jaar nog steeds een saaie taakbalk met startknop in je scherm staat.
En wat zou daar mis mee zijn? Ik vind het niet innovatief als functies nu meer handelingen kosten dan voorheen. Windows 7 deed hetzelfde met dat nieuwe irritante menusysteem, dat heb ik ook meteen geditched.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:08

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2011 @ 23:24:
[...]

Dat probleem heb ik ook op m'n netbook met Maverick. Ik heb al verschillende browsers geprobeerd, alternatieven voor Adobe's Flash plugin, herinstallatie, maar niets werkt. YouTube werkt soms wel als het ergens geëmbed is.
Om toch YouTube vids te kunnen kijken gebruik ik maar de app Minitube. Niet ideaal, maar het werkt.
Flash werkte destijds bij mij niet "out of the box" met Ubuntu 10.10. Na de Flash plugin geinstalleerd te hebben werkte het wel. Nu met 11.04 werkte het wel meteen. Ik surf met Firefox :)

Flash blijft een crime wat dat betreft. |:(

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:38

OMX2000

By any means necessary...

Misschien een complete nitwit vraag. Maar waar wordt uberhaupt 3d voor gebruikt in Unity?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
OMX2000 schreef op maandag 02 mei 2011 @ 07:49:
Misschien een complete nitwit vraag. Maar waar wordt uberhaupt 3d voor gebruikt in Unity?
Nou ja, het was nogal makkelijk te googlen, he? ;)
Ja, Unity draait namelijk op Compiz. Zie ook reviews: Ubuntu 11.04: Natty Narwhal

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fotogravinnetje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-08 16:50
Voor mij was Unity zo'n enorme afknapper dat ik overgestapt ben op Fedora 14 met Gnome. Innovatie is prima, maar ik wil wel dat al m'n ingestelde shortcuts gewoon werken en dat ik niet meer handelingen hoef te doen dan ik gewend was om hetzelfde te bereiken. Unity zou ik misschien nog wel prettig vinden op een netbook, met zo'n klein scherm dat je alle ruimte optimaal wilt benutten. Maar de monitor van m'n desktop is groot zat om die extra'tjes die het overzicht vergroten erop te hebben staan. Dan heb ik liever overzicht dan extra ruimte op m'n scherm.
Ook het naar Gnome2 overschakelen vanuit Unity beviel me totaal niet. Waarom kun je er niet gewoon makkelijk voor kiezen om je customized instellingen te behouden in plaats van opgescheept te worden met instellingen die je eerder al bewust had veranderd? Ubuntu is voorlopig even exit bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Fotogravinnetje schreef op maandag 02 mei 2011 @ 08:11:
Ook het naar Gnome2 overschakelen vanuit Unity beviel me totaal niet. Waarom kun je er niet gewoon makkelijk voor kiezen om je customized instellingen te behouden in plaats van opgescheept te worden met instellingen die je eerder al bewust had veranderd? Ubuntu is voorlopig even exit bij mij
QFT. Dit vind ik ook zo gigantisch crap.
Ik gebruik mijn systeem voor 99% om productief te zijn, en de tijd die ik dan in het verleden geïnvesteerd heb om mijn desktop te customizen zodat die voor mij beter werkt, wil ik niet opnieuw doen...
Al mijn windowmanager en appearance instellingen gewoon geflusht bij upgrade naar 11.04, bijzonder vervelend ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:14
Ik wilde overstappen van 10.10 naar 11.04 (ik heb de beta een tijdje gedraaid en daar was ik redelijk tevreden over). Echter wordt mijn WLAN adapter niet meer gedetecteerd, helemaal niet zichtbaar waar ik ook kijk. Wanneer ik dan met de 10.10 CD opstart doet ie het gewoon.

Op zich geen direct probleem (ik wacht wel op de eerste update's) maar het is vreemd dat alles perfect werkte met de beta en nu met de volledige niet.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

DieterVDW schreef op maandag 02 mei 2011 @ 09:28:
[...]

QFT. Dit vind ik ook zo gigantisch crap.
Ik gebruik mijn systeem voor 99% om productief te zijn, en de tijd die ik dan in het verleden geïnvesteerd heb om mijn desktop te customizen zodat die voor mij beter werkt, wil ik niet opnieuw doen...
Al mijn windowmanager en appearance instellingen gewoon geflusht bij upgrade naar 11.04, bijzonder vervelend ...
Tja ik denk dat daar gewoon geen ontkomen aan is bij de overgang naar Unity. Vervelend, maar wel inherent aan verandering. Je kunt ervoor kiezen om daar openminded mee om te gaan en te kijken of dat misschien zelfs wel handiger werkt dan de manier waarop je het al jaren doet, of je houdt het liefst alles bij het oude. Ieder zijn voorkeur (disclaimer: dit is geen waarde-oordeel overigens).

Vandaag mn eerste volledige werkdag met Unity en het bevalt me redelijk. Eventjes wennen nog, en er zitten nog wel wat bugjes in. Libreoffice werkt standaard niet met dat globale menu, dus dan moet je een package installeren waarna het wel werkt. Verder krijg ik soms bij de system settings het globale menu niet. Als ik dan switch naar een ander venster en weer terugga werkt het ineens wel... wazig.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Upgrade Kubuntu zonder problemen hier. Ook niet met Firefox. Deze stond na de upgrade automatisch al in de traditionele stand bij mij (zoals ik ook wil), hoefde enkel even het vinkje bij tabbladen weg te halen, om de tabbladen niet helemaal bovenin te krijgen. Geen enkel probleem met flash. Niet met Firefox 4.0.0., en niet met 4.0.1.. 32-bit overigens.

In tegenspraak met een reactie van een medetweaker, heb ik nog wel last van een bug in LibreOffice: Voorwaardelijke opmaak functioneert daarin niet wanneer je een donker theme gebruikt. Nog eens extra getest door in KSpread een document met voorwaardelijke opmaak te maken, en dat in Calc te openen. Voorwaardelijke opmaak wordt compleet genegeerd. Zou dat een bug in het theme kunnen zijn? Met 2 donkere themes getest, gaat bij beiden fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Afgelopen paar dagen ook bezig geweest met 11.04. Laatst keer dat ik met Ubuntu had gewerkt was ergens in versie 9 ofzo. Toch leuk om zoveel vooruitgang te zien :) Unity werkt imo ook best goed, al was het even wennen dat het menu steeds bovenaan staat.

Ik heb nog een drietal probleempjes die ik moet zien op te lossen en dan kan het mijn main-OS worden =)

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Ik blijf ook 1 probleem houden met 't gebruik van ubuntu; na 't draaien van half-jaar tot jaar wordt 't systeem rete traag. Lijkt wel windows was dicht slipt - ik snap werkelijk niet hoe ik daar de oorzaak vna kan herleiden. Probleem doet bij mij bij iedere ubuntu installatie voor na ~1jr. Mijn oplossing dan; herinstall, maar ben dat 't een beetje bue steeds het herconfigureren vna systeem. Op advies van iemadn hier bleachbit gedraaid, maar dat verhelpt weinig.

hebben jullie daar geen last van; dat systeem traag wordt in gebruik na ongeveer een jaar?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Tja ik hou ervan om een beetje te spelen en distro's uit te proberen enzo, dus ik heb zelden langer dan een paar maanden een installatie draaien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
himlims_ schreef op maandag 02 mei 2011 @ 11:21:
hebben jullie daar geen last van; dat systeem traag wordt in gebruik na ongeveer een jaar?
Om kort te gaan: Nee :). Dat is overigens subjectief, ik doe niet aan benchmarks en dergelijke. Ik heb er geen last van, want ik merk er niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

@vacarious; ik draai linux als primair, heb geen windows meer (*O*) dus ga niet iedere paar maanden herinstallatie doen. Maar merk duidelijk vertraging. Heb daar nog geen benchmark op los gelaten zoals Beuzelarij schrijft. Denk ook niet dat nodig is; ik merk dat 't trager gaat. Maar dat merk ik altijd wanneer ik linux als desktop draai. Binnenkort maar eens Arch linux proberen. Schijnt iets sneller te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

Topicstarter
Voor de echt dappere mensen hier, om uw verse 11.04 installatie om te toveren in een daily van Oneiric (11.10) :

code:
1
2
3
sudo sed -i 's/natty/oneiric/g' /etc/apt/sources.list
sudo aptitude update
sudo aptitude dist-upgrade

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MsG schreef op maandag 02 mei 2011 @ 01:35:
[...]

En wat zou daar mis mee zijn? Ik vind het niet innovatief als functies nu meer handelingen kosten dan voorheen. Windows 7 deed hetzelfde met dat nieuwe irritante menusysteem, dat heb ik ook meteen geditched.
Lees de rest van mijn post, Unity en Gnome 3 zijn gewoon nog niet af. En stilstand is achteruitgang, de Windows werkwijze is hopeloos verouderd en inefficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2011 @ 12:42:
[...]

Lees de rest van mijn post, Unity en Gnome 3 zijn gewoon nog niet af. En stilstand is achteruitgang, de Windows werkwijze is hopeloos verouderd en inefficiënt.
Nou ben ik zelf ook wel een voorstander van vernieuwing, maar zoals je het hier brengt is wel heel cru. Kan best zijn dat het nog niet af is, maar dan moet je het nog niet implementeren. Het moet wel fatsoenlijk bruikbaar zijn, anders zit die vernieuwing alleen maar in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

[...]

Welke "de windows werkwijze?" De oude manier zoals tot en met Windows XP/2003, of de nieuwere manier zoals 7?

Persoonlijk vind ik dat een OS nog altijd moet dienen om productief in te zijn voor lange termijn, en er zijn héél wat puntjes die er voor zorgen dat Ubuntu telkens het net niet is.

edit: ik ben precies Ubuntu onnodig aan het dissen, maar ik wil er genoeg op hameren dat IK al meerdere keren na veel miserie over kleine puntjes bleef struikelen en uiteindelijk gestopt ben het OS te gebruiken. Vooral dankzij de dwaze aanpak van de gnome-, X- en algemeen linux-devs. Het _moet_ op hun manier, of ge moogt beginnen compilen vanaf source, voor allerlei zaken gaande van GUI-instellingen tot cpu-voltage, of gewoon gigantische gebreken zoals een asymmetrische dual-monitoropstelling waarbij de muis buiten het beeld kan verdwijnen, inclusief het venster dat je op dat moment vasthebt.

[ Voor 34% gewijzigd door RuddyMysterious op 02-05-2011 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vicarious schreef op maandag 02 mei 2011 @ 13:03:
[...]

Nou ben ik zelf ook wel een voorstander van vernieuwing, maar zoals je het hier brengt is wel heel cru. Kan best zijn dat het nog niet af is, maar dan moet je het nog niet implementeren. Het moet wel fatsoenlijk bruikbaar zijn, anders zit die vernieuwing alleen maar in de weg.
Het is bruikbaar, als jij vind van niet houd niemand je tegen om even te klikken op Ubuntu classic. ;)
DevilsProphet schreef op maandag 02 mei 2011 @ 13:05:
[...]

Welke "de windows werkwijze?" De oude manier zoals tot en met Windows XP/2003, of de nieuwere manier zoals 7?

Persoonlijk vind ik dat een OS nog altijd moet dienen om productief in te zijn voor lange termijn, en er zijn héél wat puntjes die er voor zorgen dat Ubuntu telkens het net niet is.
Alleen een iets andere taakbalk noem ik geen nieuwe werkwijze maar een minimale verbetering.

Blijkbaar is Ubuntu dan niet jouw OS, Ubuntu is voor mij velen malen productiever dan Windows met applicatie ontwikkeling, dat jij het niks vind wilt niet zeggen dat het voor iedereen geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Precies. Ik vind dat Ubuntu moet verbeteren. Niet veranderen. Af en toe wat nieuws is wel leuk, natuurlijk, maar niet ten kosten van de werkbaarheid. Nu is dat met Windows 7 ook niet gelukt, imho, maar daar is de impact toch kleiner.

Maar ik erger mij enorm in het steeds weer kreupel slaan van de gebruikers met het motto "Het moet eenvoudiger". Neehee! Ik wil het niet eenvoudiger, ik wil het goed gestructureerd hebben en dat er nagedacht wordt over efficiënt gebruik. Maar alles moet aanpasbaar zijn, out of the box (dus niet eerst een tool installeren om iets aan te passen).

Ik denk dat de crux zit in het feit dat ze er altijd maar vanuit gaan dat een totale digibeet het moet kunnen bedienen. Daarbij vergeten ze de bestuurders die eens wat ruimer willen zitten en zelf wel bepalen wanneer en hoe ze opschakelen.

Ik wil ook niet dissen want ik houd van Ubuntu maar ze moeten niet het gevoel met hun publiek gaan verliezen. Dat is het begin van het einde. Niet handig! Maar goed, ik wacht en vertrouw op 11.10!

[ Voor 10% gewijzigd door Room42 op 02-05-2011 15:13 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobTweaks
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-09 09:35

RobTweaks

Captain Hindsight

Volledig mee eens sjaak, daarnaast ben ik van mening dat een goed gestructureerd systeem voor mensen die de wil hebben om iets nieuws (anders dan Windows) te gebruiken al eenvoudig genoeg is.
Jammer genoeg wordt eenvoud vaak verward met bekendheid...

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Room42 schreef op maandag 02 mei 2011 @ 15:12:
Precies. Ik vind dat Ubuntu moet verbeteren. Niet veranderen. Af en toe wat nieuws is wel leuk, natuurlijk, maar niet ten kosten van de werkbaarheid. Nu is dat met Windows 7 ook niet gelukt, imho, maar daar is de impact toch kleiner.

Maar ik erger mij enorm in het steeds weer kreupel slaan van de gebruikers met het motto "Het moet eenvoudiger". Neehee! Ik wil het niet eenvoudiger, ik wil het goed gestructureerd hebben en dat er nagedacht wordt over efficiënt gebruik. Maar alles moet aanpasbaar zijn, out of the box (dus niet eerst een tool installeren om iets aan te passen).

Ik denk dat de crux zit in het feit dat ze er altijd maar vanuit gaan dat een totale digibeet het moet kunnen bedienen. Daarbij vergeten ze de bestuurders die eens wat ruimer willen zitten en zelf wel bepalen wanneer en hoe ze opschakelen.

Ik wil ook niet dissen want ik houd van Ubuntu maar ze moeten niet het gevoel met hun publiek gaan verliezen. Dat is het begin van het einde. Niet handig! Maar goed, ik wacht en vertrouw op 11.10!
Tja, dat is net afhankelijk van welke doelgroep je wilt aanspreken. Vergeet niet dat niet iedereen een ICT-er is die uren met zijn computer wil tweaken om hem zo efficient mogelijk te krijgen. Veel mensen willen gewoon zo simpel mogelijk hun applicaties installeren, opstarten en daartussen wisselen. Volgens mij gaat dat met Unity prima. Voor jouw gedachtengang valt ook wat te zeggen, maar jij bent niet de enige die ermee moet werken, probeer daar ook rekening mee te houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2011 @ 15:03:
[...]

Het is bruikbaar, als jij vind van niet houd niemand je tegen om even te klikken op Ubuntu classic. ;)
In dit geval is het wat mij betreft zeker bruikbaar, en ik gebruik het dan ook. Alleen zoals jij het stelt moet alles gelijk geimplementeerd worden, en als het nog niet af is heb je pech want stilstand is achteruitgang. Dat vind ik wel erg door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Vicarious schreef op maandag 02 mei 2011 @ 15:49:
[...]
Tja, dat is net afhankelijk van welke doelgroep je wilt aanspreken. Vergeet niet dat niet iedereen een ICT-er is die uren met zijn computer wil tweaken om hem zo efficient mogelijk te krijgen. Veel mensen willen gewoon zo simpel mogelijk hun applicaties installeren, opstarten en daartussen wisselen. Volgens mij gaat dat met Unity prima. Voor jouw gedachtengang valt ook wat te zeggen, maar jij bent niet de enige die ermee moet werken, probeer daar ook rekening mee te houden ;)
Het probleem is, als ík al niet eens snap hoe het werkt, hoe moet een simpele gebruiker dat weten dan? Sommige dingen zitten zo onnozel verstopt alsof het allemaal maar logisch is. En dan moet ik dat die gebruiker uitleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Room42 schreef op maandag 02 mei 2011 @ 16:18:
[...]

Het probleem is, als ík al niet eens snap hoe het werkt, hoe moet een simpele gebruiker dat weten dan? Sommige dingen zitten zo onnozel verstopt alsof het allemaal maar logisch is. En dan moet ik dat die gebruiker uitleggen.
Documentatie lezen? Ik neem aan dat de eerste keer dat je een Windows desktop voor je kreeg je ook niet alles direct snapte en kon vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-08 20:13

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Gisteren even de Live-CD gebruikt en Unity was toch niet meteen mijn ding en ik verwacht van Gnome 3 het zelfde trouwens. Gnome 2 is eigenlijk een mooie balans tussen productiviteit en gebruikersgemak.

Ze beweren de schermruimte zo optimaal te benutten, maar het neemt toch verdacht meer ruimte in dan Gnome 2. En ik denk dat het menu bovenaan enkel verwarrend zal zijn als je meerdere schermen hebt openstaan (iets wat voor mij eerder de regel is). Nu zijn dat 2 argumenten dat misschien enkel een kwestie is van aanpassen, maar het gemis van applets is voor mij toch een kritische reden om geen Unity te gebruiken. Is er zelfs een Gnome gebruiker die zonder kan?

Overigens vind ik de GUI van Windows 7 wel wel vrij positief en bevorderend voor de productiviteit.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

[...]

Waarschijnlijk is dat dan een instelling die een typische gebruiker niet echt nodig heeft. En in sommige gevallen zal het best lomp zijn hoor, maar het systeem wordt pas sinds deze versie door de grote massa geadopteerd. Daarkomen gerust nog wat onlogisch ingerichte zaken uit die in de volgende versie verbeterd zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

IStealYourGun schreef op maandag 02 mei 2011 @ 16:28:
Gisteren even de Live-CD gebruikt en Unity was toch niet meteen mijn ding en ik verwacht van Gnome 3 het zelfde trouwens. Gnome 2 is eigenlijk een mooie balans tussen productiviteit en gebruikersgemak.

Ze beweren de schermruimte zo optimaal te benutten, maar het neemt toch verdacht meer ruimte in dan Gnome 2. En ik denk dat het menu bovenaan enkel verwarrend zal zijn als je meerdere schermen hebt openstaan (iets wat voor mij eerder de regel is). Nu zijn dat 2 argumenten dat misschien enkel een kwestie is van aanpassen, maar het gemis van applets is voor mij toch een kritische reden om geen Unity te gebruiken. Is er zelfs een Gnome gebruiker die zonder kan?

Overigens vind ik de GUI van Windows 7 wel wel vrij positief en bevorderend voor de productiviteit.
Het menu bovenaan is het menu van het op dat moment actieve (gefocuste) venster. Applets? Wat bedoel je precies? En hoe neemt het voor jou zo meer ruimte in dan? Ik heb in firefox nu alleen een titelbalk die verdwijnt in de bovenste taakbalk, een balk voor de tabbladen en een adresbalk. Voorheen zat daar nog een balk met file etc. tussen en een statusbalk eronder. Die statusbalk wordt nu alleen weergegeven tijdens het laden van een pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

[...]Lees de rest van mijn post, Unity en Gnome 3 zijn gewoon nog niet af. En stilstand is achteruitgang, de Windows werkwijze is hopeloos verouderd en inefficiënt.
persoonlijk vind ik gnome3 echt een verademing als ik het heb over werkwijze; productiviteit stijgt. Goed gnome3 op ubuntu vond ik nog rete bagger en zeker niet geschikt voor daily-use. Maar gnome3 heeft in mijn beleving veel potentie. Aanzienlijk meer dan unity of kde op dit moment hebben (neej wil niet flamen) maar door de herziening van het systeem kun je duidelijk zien dat ze de gebruikersbeleving en in 't bijzonder de productiviteit daarvan aanzienlijk verbeterd hebben.

Unity zie ik 't nut totaal niet van in. Goed de distro wil zich onderscheiden tozv de concurrent (maar ... unity kan ook op fedora/suse etc. geinstalleerd worden) dus zo onderscheiden is unity dan niet. Daarlangs werkt 't voornamelijk op touchscreen, en mensen waarbij hun ogen -20 hebben om zo de 5cmx5cm grote icoonen te zien. Neej waarom ubuntu dit zo hard pushed :? :F mij een raadsel. Het ontbreekt de tools om te customise, aanpassen (inmiddels 3th party tools beschikbaar) in mijn optiek is te erg gepushed. Als je ziet welke patches/hotfixes er de 5 dagen voor de release nog doorgedrukt zijn :X is een wonder dat 't allemaal werkte in de final

omtrent win-gui:
daarvoor zijn diverse hacks/tools beschikbaar; http://gnome-look.org/con...in2-7+Pack?content=113264
win2-7 de bekenste van is

[ Voor 8% gewijzigd door himlims_ op 02-05-2011 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2011 @ 16:27:
[...]
Documentatie lezen? Ik neem aan dat de eerste keer dat je een Windows desktop voor je kreeg je ook niet alles direct snapte en kon vinden.
Wat? Documentatie voor het dagelijks gebruik van je besturingssysteem?? Heb jij echt vroeger een boek gelezen daarover? Nee, ik niet. Ik heb alles zelf uitgevonden, natuurlijk met een kleine duw in de richting van ooms met ervaring. Maar voor simpele configuratiedingetjes moet je niet te hoeven googlen.

Maar zoals ik al zei, 11.04 is een mooie beta van 11.10, wat mij betreft. Het idee achter Unity is grappig. Nu de vertaling naar de UI nog even.
Vicarious schreef op maandag 02 mei 2011 @ 16:31:
[...]

Waarschijnlijk is dat dan een instelling die een typische gebruiker niet echt nodig heeft. [...]
Definieer de "typische gebruiker" ;) De kracht van een populair en vooral gebruikersvriendelijk besturingssysteem zit hem in flexibiliteit dat iedereen kan werken hoe hij/zij dat handig en comfortabel vind.

[ Voor 23% gewijzigd door Room42 op 02-05-2011 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

[...]

trail and error - oefenen oefenen oefenen
je maakt mij neit wijs dat je nooit een windows installatie om zeep hebt geholpen? wat deed je; herinstallatie en nog een keer proberen (los van 't feit of 't probleem wel/niet opgelost kon worden zonder herinstalltie)

Maak goeie backups van je systeem, en kloot beetje heen. daar leer je het meeste van.
Als ik 100 (her)installaties heb gedaan van linux is 't weinig geweest. (ben begonnen met redhat 5, maar inmiddels alle mogelijke smaken geprobeerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Nee ik ook niet, mijn systemen draaien nu ongeveer een jaar (10.04) en daarvoor 8.04 twee jaar.

Je kunt wel eens proberen te starten met profile in je bootlijn. Dus in GRUB [E]dit drukken en achter je bootlijn profile tiepen.

Of sudo apt-get install bootchart om grafisch te bekijken of iets na een update respectief traag boot. Maar een algeheel trage machine, daar heb ik nog geen last van gehad.

Haalt je zusje misschien een jaar lang stiekem allerlei programma's binnen die zich allemaal automatisch opstarten?
Room42 schreef op maandag 02 mei 2011 @ 15:12:
Exact! Heleboel mensen die de beslissingen maken denken dat het beter wordt als je iconen 4 keer zo groot maakt en in een GUI stopt waardoor verziende opa's met downsyndroom het ook kunnen. Neee, dat is een accessibility optie die niet standaard aan moet staan omdat de meeste mensen geen blinde down-opa's zijn. Wil je het echt simpeler maken, zorg dan dat ik mijn video instellingen makkelijk kan aanpassen. Maak een config tool die alle kaarten bestuurt, niet xrandr hier atitool daar en intel mag huilen enzo. Maak dat een gedeelde map een gedeelde map is, en niet alleen als Appie is ingelogt. Maak dat er een goddamn monitorkleurcalibratietool bestaat die zo simpel werkt als die van OSX ofzo. Maak dat er een visueel joypadconfig/testtooltje is. Er zijn vast meer mensen die even de assen van hun joypad willen testen dan dat er blinde opa's met downsyndroom zijn en ook nog linux gebruiken.

-edit-

Ik lees himlims_ kritiek over de grote iconen nu pas :P

[ Voor 49% gewijzigd door Sando op 02-05-2011 16:49 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
himlims_ schreef op maandag 02 mei 2011 @ 16:39:
[...]
trail and error - oefenen oefenen oefenen
je maakt mij niet wijs dat je nooit een windows installatie om zeep hebt geholpen? [...]
Oefenen heb ik in de afgelopen 20+ jaren wel gedaan ;) Met Unity is het vooral zoeken zoeken zoeken. De interface moet zichzelf wijzen. Maar met Unity kan ook gewoon nog een boel niet zonder onder de kap te duiken. Dat komt nog wel goed, ik weet het.

Nu lijkt het net alsof ik tegen Ubuntu ben. Maar ik erger me gewoon aan de trend dat het allemaal clean en simpel (lees: inflexibel, stug en featureloos) moet. Vreselijk irritant als je zelf een andere werkwijze hebt. Nog ergerlijker als een gebruiker met een, op het oog eenvoudig verzoek komt wat gewoon niet mogelijk blijkt.

Maar: Zó lang heb ik nou ook nog weer niet met Unity gewerkt om hier nu allemaal gestaafde voorbeelden te noemen over de nieuwe shell. Ik weet ook wel dat het tijd kost. Ik ga er ook gewoon mee werken. Maar dat wil niet zeggen dat het me niet zal frustreren als ze in mijn ogen weer een kromme designkeuze gemaakt hebben zonder een alternatief te bieden.
Sando schreef op maandag 02 mei 2011 @ 16:46:
[...]

Exact! Heleboel mensen die de beslissingen maken denken dat het beter wordt als je iconen 4 keer zo groot maakt en in een GUI stopt waardoor verziende opa's met downsyndroom het ook kunnen. Neee, dat is een accessibility optie die niet standaard aan moet staan omdat de meeste mensen geen blinde down-opa's zijn. Wil je het echt simpeler maken, zorg dan dat ik mijn video instellingen makkelijk kan aanpassen. Maak een config tool die alle kaarten bestuurt, niet xrandr hier atitool daar en intel mag huilen enzo. Maak dat een gedeelde map een gedeelde map is, en niet alleen als Appie is ingelogt. Maak dat er een goddamn monitorkleurcalibratietool bestaat die zo simpel werkt als die van OSX ofzo. Maak dat er een visueel joypadconfig/testtooltje is. Er zijn vast meer mensen die even de assen van hun joypad willen testen dan dat er blinde opa's met downsyndroom zijn en ook nog linux gebruiken.
Ja, zoiets. Dat is wat ik eigenlijk probeerde te zeggen:

Maak het OS standaard voor "normale" tot gevorderde gebruikers, maar... maak het kinderlijk eenvoudig om het om te bouwen naar het niveau van een beginner. Een beginner zal het systeem namelijk maar zelden zelf installeren. Die krijgt dus gewoon een werkbaar systeem terwijl de gevorderde gebruiker ook lekker z'n gang kan gaan.

[ Voor 45% gewijzigd door Room42 op 02-05-2011 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Sando schreef op maandag 02 mei 2011 @ 16:46:
_/-\o_ _/-\o_ zal jouw eerder genoemde tip van profile en boot-char eens proberen. Maar zusjes of 3e personene aan MIJN pc - no fucking way - daar staat een pc speciaal voor bezoek ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Net als die plankdevs van Filezilla. De hele wereld schreeuwt om een masterpassword, maar dat weigeren ze gewoon te maken. Ze gaan liever testen hoevaak je een nummer van Abba achterstevoren mag opnemen en als vorbis audio met een .jpg nepextentie kunt uploaden naar een server waarvan het achterste eind van het ip-adres op een oneven getal eindigt voordat Filezilla crasht. Jaren van dubieuze updates waar de devs waarschijnlijk alleen zelf blij van worden. Dat is de ignorant houding van het Ubuntu dev team nu ook.

Note: Ik ben een grootgebruiker van Ubuntu en Filezilla. O-)
En ik ben pas tevreden als vooral Apple gebruikers me niet meer kunnen pesten. O-)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Redsandro schreef op maandag 02 mei 2011 @ 16:58:
Net als die plankdevs van Filezilla. De hele wereld schreeuwt om een masterpassword, maar dat weigeren ze gewoon te maken.
offtopic:
Ja, dat irriteert me mateloos! Arrogantie ten top, zeker met de tunnelvisie-argumenten die ze daar opvoeren. Het leven bestaat niet alleen uit boze hackers :X Er zijn ook mensen die per ongeluk meekijken die de wachtwoorden helemaal niet willen zien. Of wat dacht je van Filezilla Portable?

Maar goed, dat is echt ver off-topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2011 @ 15:03:
[...]

[...]

Alleen een iets andere taakbalk noem ik geen nieuwe werkwijze maar een minimale verbetering.

Blijkbaar is Ubuntu dan niet jouw OS, Ubuntu is voor mij velen malen productiever dan Windows met applicatie ontwikkeling, dat jij het niks vind wilt niet zeggen dat het voor iedereen geld.
Maar ik mis een beetje een onderbouwing voor jouw beweringen van vernieuwing en dat de rest achterhaald is. Bij mij zijn single clicks vaak 3 clicks geworden. Ik snap niet hoe men er voordeel van heeft. Welke handelingen zijn nu sneller? Je moet nu uberhaupt eerst aldoor dat menu tevoorschijn toveren, waarbij die vroeger gewoon standaard in beeld was. Hoe kan dat minder handelingen opleveren? Ik wil het niet domweg afzeiken, maar ik mis gewoon helaas de voordelen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Trouwens, ik heb gemist waar het op slaat:
Unity 2d wordt Qt based. Ubuntu 11.10 heeft dan Gtk+ en Qt+ aan boord.

Geven we niet meer om zuinigheid van resources? Gewoon alles in het geheugen is tegenwoordig de oplossing? Fuk de oudere computer? Nu Ubuntu populair genoeg is zal de naam de enige band met Afrika zijn en niet langer het ideologische toegangkelijk maken van gratis software?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-09 18:35
Ik ben zelf niet onder de indruk van unity maar het gezeur over unity en de resources: gebruik dan iets anders: er is tenminste keuze.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Daar gaat het niet om. Natuurlijk zijn de meeste van ons opgegroeid in een vrij land en begrijpen we het fenomeen 'keuzevrijeid', dat is niet zo bijzonder.

Het gaat er om dat een mainstream distro foute beslissingen neemt die ten koste gaan van resources en ontwikkeling op gebieden waar het echt nodig is.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Unity is best leuk en makkelijk, maar de deadline was gewoon veel te krap, en er zitten nog een paar quirks in die eruit moeten... Maar ik vind het persoonlijk niet echt zitten voor een desktop of laptop.. Het is me allemaal een beetje te sleak en ze willen het een beetje allemaal TE maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-09 21:23
Ik ben altijd wel benieuwd of de mensen die klagen over nieuwe interfaces ook wel eens bijdragen aan opensource software.

Daarnaast kan ik snappen dat unity voor sommige powerusers niet helemaal beantwoordt aan hun beloften, maar ik denk men met Unity (eindelijk) richting een gedegen tegenhanger voor Os X / windows 7 ui gaat. Ook is het tegenwoordig een eind groter of zwaarder dan een vorige versie, maar ook daar zie ik geen probleem mee. After all, het is niet meer dan gebruikelijk om bij een nieuwe windows versie ook een nieuwe pc te kopen, dus ik zie niet waarom dat niet eens per zoveel jaar ook voor linux zou mogen gelden...

al met al: Eindelijk innovativeit, blij dat ze het nu als Ubuntu promoten, niet Ubuntu Linux. Heeft nog z'n quirks, maar eindelijk een tegenhanger voor windows of os x.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Freeaqingme schreef op maandag 02 mei 2011 @ 20:09:
Ik ben altijd wel benieuwd of de mensen die klagen over nieuwe interfaces ook wel eens bijdragen aan opensource software.

[...]
Geldt promotie + installatie + hulp aan users + bugreports ook?

Ieder z'n vak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Room42 schreef op maandag 02 mei 2011 @ 20:13:
[...]
Geldt promotie + ... hulp aan users + bugreports ook?

Ieder z'n vak :)
Ja, valt allemaal onder contributen ;)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Drie dagen geleden kreeg ik de melding dat ik mijn Ubuntu 10.10 versie kon upgraden naar 11.04 en ik dacht bij mezelf: waarom eigenlijk niet. De upgrade ging vrij rap en soepeltjes. Helaas had ik al na 5 minuten mijn eerste crash (Google Chrome die niet meer reageerde na op een link te hebben geklikt...) en de afgelopen dagen heb ik continue dergelijke vastlopers gehad. Daarnaast heb ik ook vaak vastlopers met een corrupte desktop (een regelmatig verschoven patroon).

Uiteindelijk toch maar weer een verse 10.10 install gedaan, en ik wacht wel tot de kinderziektes van 11.04 zijn gefixt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Freeaqingme schreef op maandag 02 mei 2011 @ 23:03:
[...]

Ja, valt allemaal onder contributen ;)
Ja, installatie bij anderen dan, he? Mezelf niet meegerekend, nee :P

@Mini-me in "Het Grote Ubuntu Topic Deel 11", hierboven:
waarom geen verse 11.04 geprobeerd?

[ Voor 20% gewijzigd door Room42 op 02-05-2011 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Room42 schreef op maandag 02 mei 2011 @ 23:34:
[...]

Ja, installatie bij anderen dan, he? Mezelf niet meegerekend, nee :P

@Mini-me in "Het Grote Ubuntu Topic Deel 11", hierboven:
waarom geen verse 11.04 geprobeerd?
Ik heb vanavond 3 pogingen gedaan om een installatie van Ubuntu Studio 11.04 te doen, en alledrie zonder succes (keer op keer fouten tijdens de installatie). Omdat het al laat begon te worden, besloten om de ISO van 10.10 toch maar te installeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Promotie + hulp + bugreports van mijn kant ook. Tegen mijn collega's geen slecht woord over Linux. Maar ik dacht dat een tweakerforum wel impliceert dat 'we' ons daarmee bezig houden of dat we ook van andere distro's op de hoogte zijn.

Met techies onderling heb je juist kritiek en dan verwacht je:
a) Tegenargumentatie waarom het juist wel goed is, of
b) "Inderdaad, da's slecht, dat moet anders"

Wat ik vaak merk bij bugreports of chats met developers, zoals het eerder genoemde heilige voorbeeld van Filezilla, dat er een belachelijke en onredelijke tegenargumentatie is en dat er niets gaat veranderen.

Nogmaals de kritiek van Benjamin Humphrey betreft Unity:
[list]
• a development process that is divorced from user experiences
• lack of response to user feedback
• unbelievable lack of communication the design team has
• design decisions for Unity are seldom made in public
• [design decisions are] only announced after due effort, time and money have gone into implementing them.
• [bad] decisions are rarely overturned
• counter-intuitive

En als je zelf bijdraagt in de form van feedback, bugreports, feature requests of chats op irc, dan weet je dat het al-%$@#!-tijd zo gaat.

Daarom, I/O met de 'beslissingmakers' staat tot resultaat als logica tot vrouwen.
Daarom is het slecht als er in een mainstream distro matige beslissingen worden genomen want daar hebben we vaak nog lang last van.
En daarom vind ik dat je in een techforum moet kunnen zeuren, omdat misschien als op een gegeven moment een hele generatie toegeeft dat iets kut is, de 'beslissingmakers' wèl luisteren. Ze zullen nooit toegeven dat ze eraan toegeven, maar ze zitten overal en lurken best mee en hebben het misschien toch een keer door.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Sando schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 01:02:
[...]

Promotie + hulp + bugreports van mijn kant ook. Tegen mijn collega's geen slecht woord over Linux. Maar ik dacht dat een tweakerforum wel impliceert dat 'we' ons daarmee bezig houden of dat we ook van andere distro's op de hoogte zijn.

Met techies onderling heb je juist kritiek en dan verwacht je:
a) Tegenargumentatie waarom het juist wel goed is, of
b) "Inderdaad, da's slecht, dat moet anders"

Wat ik vaak merk bij bugreports of chats met developers, zoals het eerder genoemde heilige voorbeeld van Filezilla, dat er een belachelijke en onredelijke tegenargumentatie is en dat er niets gaat veranderen.

Nogmaals de kritiek van Benjamin Humphrey betreft Unity:
[list]
• a development process that is divorced from user experiences
• lack of response to user feedback
• unbelievable lack of communication the design team has
• design decisions for Unity are seldom made in public
• [design decisions are] only announced after due effort, time and money have gone into implementing them.
• [bad] decisions are rarely overturned
• counter-intuitive

En als je zelf bijdraagt in de form van feedback, bugreports, feature requests of chats op irc, dan weet je dat het al-%$@#!-tijd zo gaat.

Daarom, I/O met de 'beslissingmakers' staat tot resultaat als logica tot vrouwen.
Daarom is het slecht als er in een mainstream distro matige beslissingen worden genomen want daar hebben we vaak nog lang last van.
En daarom vind ik dat je in een techforum moet kunnen zeuren, omdat misschien als op een gegeven moment een hele generatie toegeeft dat iets kut is, de 'beslissingmakers' wèl luisteren. Ze zullen nooit toegeven dat ze eraan toegeven, maar ze zitten overal en lurken best mee en hebben het misschien toch een keer door.
Nogmaals: het gaat erom voor welk publiek je zo'n distro maakt. De basistaken zijn waarschijnlijk eenvoudiger geworden met deze interface. Als bepaalde verborgen dingen wat minder handig werken, tja... jij als ervaren gebruiker komt daar wel uit toch? Vergeet niet dat de gasten die op dit soort en op bugtrackersforums komen nou juist net de ervaren oude rotten zijn die al 10 jaar zitten vastgeroest in gnome2. Niets mis mee, maar Canonical vindt het tijd voor verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
GNOME3 _O_

3 keer opnieuw moeten installeren vanwege foute installatie procedure/bug (achteraf) en omdat ik dacht dat ik gewoon iets verkeerd deed. Maar als mensen problemen krijgen bij het installeren van GNOME3 en je krijgt een .ICEAuthority gerelateerde error moet je hier kijken. Verder verliep installatie van ubuntu 11.04 vlekkeloos en werkt gnome3 tot nu toe ook nog vlekkeloos. unity ook meegespeelt ook geen problemen mee gehad, maar niet mijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Vicarious schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 01:06:
[...]
Niets mis mee, maar Canonical vindt het tijd voor verandering.
Inderdaad, ik heb ook geen probleem met deze ontwikkeling an sich, want als het goed gebeurt is het makkelijker voor de noob en ook voor mij. Gnome was hier al goed mee bezig. Unity is op geen enkel vlak beter imo, in tegendeel.

Ik was even terug al een nieuwe tweakblog aan het schrijven maar nooit afgemaakt omdat ik altijd alles door elkaar wil halen. Anyway, waarom Unity naar mijn idee minder is, los van de eerder door verschillende mensen aangehaalde redenen:

Gnome Shell is gebaseerd op het nieuwe Gnome 3.
Unity is gebaseerd op het uitfaserende Gnome 2.

Gnome Shell is gebaseerd op vele use cases.
Unity is gebaseerd op de wensen van enkele sleutelpersonen.

Gnome Shell heeft een software fallback: Gnome 3. (Gtk+)
Unity 2d is een Qt fallback binnen een Gtk+ omgeving: Twee toolkits in één distro is not done.

Gnome Shell is CSS3 stylable. (tip even terug, thx)
Unity weet ik eerlijk gezegd niet.

Gnome Shell kent een reeds lang ontwikkeltraject met vele feedbackmomenten.
Unity kent een kort, strak, en feedbackloos ontwikkeltraject

Hoe dan ook, concurrentie is altijd goed. Ik had alleen deze energie liever gestopt zien worden in iets wat het beter kan gebruiken.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik gebruik al jaren linux voor server doeleinden, heb het regelmatig op de desktop geprobeerd maar nu krijg ik pas (nadat unity afstaat) het gevoel dat het volwassen wordt. Helpt natuurlijk dat ik geen bleeding edge ervoor gebruik natuurlijk maar is wel prettig dat alles eindelijk OOBE werkt. Als ik mijn volledige software gebruik port naar Linux blijft enkel nog matlab, paint.net en civilization V over maar dat zal wel lukken.

Het was ook omdat Windows 7 geen optie was (Vertex 30GB, 2GB RAM) en Windows XP inmiddels wel een beetje outdated wordt. Ik draai ook 32bit wegens core duo, zo omzeil ik nog wat ruwe kantjes van linux natuurlijk. Ik ben benieuwd hoe lang ik het deze keer uithoud.

Wat mij opvalt is dat er nu eindelijk een generatie linux gebruikers kan opstaan die werkelijk geen benul hebben van de terminal en waarin Ubuntu gebruiker niet gelijk staat tot geavanceerde gebruiker. Dit is vooral een interessante wending die de desktop markt penetratie hopelijk helpt.
@hieronder: java/native, mono en wine/play-on-linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Matlab heeft ook een Linux variant, als UT student kan je ze iig allebei (Windows en Linux) downloaden. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Sando op 03-05-2011 04:27 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnatic
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:18

Magnatic

5x A1 Mini, 2x Mini+, X1C, XL

Sinds dit weekend werk ik ook met Ubuntu 11.04. Unity heb ik ongeveer 30 seconden geprobeerd, daarna snel teruggeschakeld naar Gnome. Toen had ik mijn oude vertrouwde desktop weer terug. Helaas waren wel enkele Compiz-instellingen gesneuveld :(

Al met al hoop ik dat Ubuntu de classic desktop blijft ondersteunen. Het veranderen van de desktop was nu juist een van dingen die mij naar Ubuntu geduwd had: Als ik dan toch al wat anders moet gebruiken, waarom dan geen Ubuntu?

Ik moet zeggen de overstap is zeer goed bevallen. Nu alleen nog een goed alternatief voor de Office-suite. En helaas, OpenOffice / LibreOffice is niet goed genoeg als je professioneel documenten schrijft. Er zitten diverse zeer storende fouten in automatische nummering (hoofdstukken, paragrafen en genummerde lijsten), bulleting, inspringen. Daarnaast kent OpenOffice niet de mogelijk om de lege ruimte tussen pagina's te verbergen. En andere modi als de Printweergave vind ik niet prettig werken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien ben ik de enige, maar ik moet zeggen dat ik wel vrij enthousiast ben over Unity. Ik vind de menubalk (links) er absoluut nog niet mooi uitzien (vind Docky veel mooier), maar vind het wel fijn werken. Merk ook dat ik de muis veel minder gebruik nu. Moet je iets openen; effe op de super key rammen, paar letters van je bestandnaam of programmanaam invoeren, Enter en gaan met die banaan. Ben best wel positief over de hele Zeitgeist integratie en hoe soepel dat werkt.

Panel boven is ook weer verbetert (met de indicatoren), maar gek genoeg heb ik dan weer niet de schuifbalk voor de microfoon die ons beloofd was in het soundmenu (al doet de mic het wel) en het Global menu vind ik ook positief vanwege de besparking in verticale ruimte.

Heb wel een vastloper gehad en twee spontane reboots tot nu toe, maar dat had ik met 10.10 ook en dat zal de komende maand wel opgelost worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

- actief op diverse mailings,
- maak gui/icons/spash,
- tutorials schrijven (zie oa tweakblog),
- bugreports/feature requests etc.

is zat wat je kunt doen zonder programmeer kennis hoor ;-)
Mini-me schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 00:41:
Ik heb vanavond 3 pogingen gedaan om een installatie van Ubuntu Studio 11.04 te doen, en alledrie zonder succes (keer op keer fouten tijdens de installatie). Omdat het al laat begon te worden, besloten om de ISO van 10.10 toch maar te installeren...
waarop strandde jouw installatie(s)? de installatie procedure (of upgrade) werkt vrij goed. soms nog kleine dingen die je moet corrigeren, maar zelden dat een installatie niet doorloopt. HW wel in orde (?)
Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 09:59:
Misschien ben ik de enige, maar ik moet zeggen dat ik wel vrij enthousiast ben over Unity. Ik vind de menubalk (links) er absoluut nog niet mooi uitzien (vind Docky veel mooier), maar vind het wel fijn werken. Merk ook dat ik de muis veel minder gebruik nu.
dat is wel het voordeel van unity; herzien van gebruikerinteractie, deze lijkt 'sneller' te werken. (je productiviteit stijgt) Bij Gnome3 vond ik 't nog plezieriger en sneller met switchen/starten toepassingen. Maar ook die vond ik nog niet geschikt voor daily-use. Nog even wachten tot beide systemen verder ontwikkeld zijn. Maar zowel gnome als unity hebben potentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/05/02/1304365751-570.png

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/05/02/1304366063-040.png

Plus/min puntjes van GNOME3 naar mijn inzicht (tablet + notebook gebruiker)
+ Bij het scrollen door applicaties hoef ik niet perse me vinger op de scrollbar te houden maar kan gewoon overal. Interface werkt trouwens sowieso beter als bij GNOME2 met tablet imo.
- Onboard nog steeds de beste onscreen keyboard
+ Ziet er gelikt uit.
- Alt moeten indrukken om bij system menu shutdown zichtbaar te krijgen
+ Makkelijk switchen tussen applicaties
+ Custom indicators, skype, dropbox, tomboy notes staan nu onderaan en worden zichtbaar als met je muis naar rechtsonder gaat.
- Rythmbox kun je voorals nog niet besturen vanuit de volume control.
+ Verwijderen van minimize en maximize. Heb ze zelf nog niet nodig gehad. Heb wel ingesteld dat middelmuisknop werkt als minimize op de menubar. (Opzich niet echt een pluspunt maar ze hebben 't wel aangedurfd om het weg te halen en ik heb er nog geen last van gehad)

Wat ik nog graag zie:
- importeren van taken en kalender items van gmail zonder gebruik van evolution ofzo.

[ Voor 3% gewijzigd door Chip. op 03-05-2011 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Super screenshots.
Wanneer komt de eerste distro met Gnome 3 uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 11:26:
Super screenshots.
Vanaf 11.10 zit die er standaard bij. Ze zeggen ook dat je dan kunt switchen van unity naar gnome3 hoe ze dat gaan doen weet ik niet, aangezien unity gewoon gnome2 is. Waarschijnlijk unity porten naar gnome3 denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:52

DizzyWeb

Ondertiteld

Klopt, Unity gaat naar Gnome3 toe inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Super screenshots.
Suse en Fedora ondersteunen Gnome3 vanuit hun eigen repo's. Ubuntu moet je handmatig toevoegen. Ik geloof dat de volgende 'grote' release van Gnome3 ergens in oktober staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 12:33

deadinspace

The what goes where now?

Sando schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 16:50:
Dat vind ik ook! Ik ga zeker niet van linux afstappen maar ik wil zo graag een distro hebben die wel gewoon relaxed werkt. Althans, waar de 'beslissingmakers' meer 'met mijn ergernissen' zitten.
Misschien is Debian wat voor je? In mijn ogen is Ubuntu Debian met toegevoegde gaarheid, maar de meningen daarover verschillen natuurlijk :P
Vicarious schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 08:25:
Als je voor stable wilt gaan kun je natuurlijk het beste Debian Stable draaien. Alhoewel dat al niet meer helemaal officieel stable is als je adobe flash en mp3 support installeert, maargoed :+
MP3-support installeren :?

En hoezo is het "niet helemaal officieel stable" meer als je Adobe Flash installeert? De installer daarvoor zit gewoon in Debians non-free sectie. Ok, de Flash plugin zelf komt niet van Debian, maar dat is voor Ubuntu niet anders natuurlijk.
DevilsProphet schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 09:16:
Op mijn 10 jaar oude Windows XP kan ik nog makkelijk de nieuwste pidgin, firefox, thunderbird, netbeans, OOo/libreoffice, etc ... installeren. Dat kan moeilijker met oudere versies van linux distro's, omwille van obscure dependency-redenen. Kunnen ze dat niet gewoon compatibel houden?
Dat is deels een kwestie van simpelweg compilen tegen oudere libraries, wat maar zelden gebeurt, mogelijk omdat het gros van de mensen daar niet in geinteresseerd is.

En deels komt het omdat nieuwere versies van die programma's features uit de nieuwere libraries gebruiken, en dat het daarom simpelweg niet kan draaien op oudere versies. Dat kan irritant zijn, maar het werkt natuurlijk wel vooruitgang in de hand.

Ik snap je klacht overigens wel, maar dat is simpelweg niet hoe (het grootste gedeelte van) het GNU/Linux software ecosysteem op het moment werkt.
Tot ik doorhad dat Windows XP mij eigenlijk meer de mogelijkheid geeft mijn OS te gebruiken dan mijn OS te moeten fixen, of ermee prutsen, of het proberen te verbeteren.
Waarom moet je dan je OS fixen of ermee prutsen als je Ubuntu gebruikt? Je kunt toch gewoon de huidige versie installeren en gebruiken, en upgraden als er een nieuwe release uit is? Dan heb je elk half jaar een upgrademoment waarop je nieuwe versies van al je apps krijgt, en in de tussentijd een werkend OS...
Fotogravinnetje schreef op maandag 02 mei 2011 @ 08:11:
Ook het naar Gnome2 overschakelen vanuit Unity beviel me totaal niet. Waarom kun je er niet gewoon makkelijk voor kiezen om je customized instellingen te behouden in plaats van opgescheept te worden met instellingen die je eerder al bewust had veranderd?
Als je van Windows naar Gnome 2 overschakelt, dan kun je toch ook je customized instellingen niet behouden? Als iets nogal anders is, dan vallen zulke instellingen niet goed te vertalen, en krijg je alleen maar grotere onzin als je dat probeert. Dat Unity niks voor je is is prima hoor (ik kan het me levendig voorstellen), maar dit is best wel een onzinnig argument ;)
Ik blijf ook 1 probleem houden met 't gebruik van ubuntu; na 't draaien van half-jaar tot jaar wordt 't systeem rete traag. Lijkt wel windows was dicht slipt - ik snap werkelijk niet hoe ik daar de oorzaak vna kan herleiden.
Als je hier echt werk van wil maken, dan is het misschien beter om een nieuw topic te openen. Maar ik vraag me sowieso af op welke manier je systeem dan traag wordt? Waar merk je het aan?
analog_ schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 03:27:
Als ik mijn volledige software gebruik port naar Linux blijft enkel nog matlab, paint.net en civilization V over maar dat zal wel lukken.
Heb je per se paint.net nodig? Kunnen Mypaint, Inkscape, en the Gimp niet wat je wil? (disclaimer: nooit paint.net gebruikt)
Super screenshots.
Gnome 3 zit in ieder geval in Debian experimental (en tegenwoordig misschien al in unstable), dus als je het graag uit wil proberen is dat misschien een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

@deadinspace; zo zo fanatieke post :) merk de vertraging bij alles; op starten van toepassing-x, inladen van mp3 lijsten etc. het systeem voelt algemeen traag aan. Heb hierover al eerder een topic gestart, maar concreet niet veel uit voort gekomen. Denk dat ik steken laat vallen in 'onderhoud' - maar welke dat zijn (??)

Voor windows heb je aantal standaard handelingen; verwijder temp files, schoon geinstalleerde toepassingen op, wijzig 't swap/temp-bestand qua grotte, draai tool als ccleaner en je systeem werkt weer 20% sneller ;-) Voor linux heeft Mace mij eens getipt om bleachbit te draaien - dat is vergelijkbaar aan ccleaner; verwijderd overbodige meuk. Maar de 'echte snelehid' waarmee ubuntu geinstalleerd werd wordt bij lange na niet geevenaard.

Heb inmiddels een 150pagina handleiding geprint voor archlinux. Dan ga ik dat maar proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

deadinspace schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 13:36:
[...]

MP3-support installeren :?

En hoezo is het "niet helemaal officieel stable" meer als je Adobe Flash installeert? De installer daarvoor zit gewoon in Debians non-free sectie. Ok, de Flash plugin zelf komt niet van Debian, maar dat is voor Ubuntu niet anders natuurlijk.
Mp3'tjes kun je out of the box toch niet afspelen? Of kan dat in de laatste versie wel? In de versie die ik probeerde destijds (sarge volgens mij) moest ik er nog allerlei trucs voor uithalen om mijn mp3'tjes af te laten spelen in ieder geval.

Verder dacht ik dat adobe flash helemaal niet in de repositories zat, maar dat je dat gewoon vanaf de website moest installeren of door een 3rd party repository toe te voegen. En zodra je pakketjes uit andere repositories haalt dan de officiele stable debian repo's draai je technisch gezien geen debian stable meer. Maar ook daarvoor geldt: i could be wrong. Het is alweer even geleden dat ik met Debian werkte, en toen vond ik het zwaar irritant dat overal zo anaal over gedaan werd, want ik moest allerlei trucs uithalen om basic dingetjes als flash, mp3, avi, dvd play etc. werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Vicarious schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 13:49:
[...]

Mp3'tjes kun je out of the box toch niet afspelen? Of kan dat in de laatste versie wel? In de versie die ik probeerde destijds (sarge volgens mij) moest ik er nog allerlei trucs voor uithalen om mijn mp3'tjes af te laten spelen in ieder geval.
Nee dat werkt niet out of the box; ivm rechten/licenties op 't format. Stel je start bijv. je muziek speler Amarok/Rythembox, dan zullen beide vragen; wil je mp3-playback geinstalleerd hebben? Dus om nu te zeggen dat je trucks moet uithalen om mp3 werkend te krijgen vind ik wat ver gezocht.

Als je zegt 't is mij te veel moeite om codes (simpel vlc-install will do?) te installeren moet je een van de volgende distro's proberen; xanderos, linux mint, pclinuxos - die bevatten alle 3 standaard uitbreidingen op 't gebied van codecs, drivers, flash etc. en zullen out-of-the-box werken met jou media-bestanden. Ongetwijfeld dat eer meer distro's zijn, maar die 3 heb ik 't iig zelf ondervonden.

fuze is handig tooltje om data/media om te zetten;
wget http://video4fuze.googlecode.com/files/fuzemux-0.1_amd64.deb
wget http://video4fuze.googlec...es/video4fuze-0.6_all.deb
sudo dpkg -i fuzemux-0.1_amd64.deb
sudo dpkg -i video4fuze-0.6_all.deb

[ Voor 17% gewijzigd door himlims_ op 03-05-2011 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Zojuist Gnome-shell eens gecompileerd in m'n homedir... da's via VNC dus onwerkbaar, of het is op mijn pc gewoon onwerkbaar langzaam, kan ook. Kan dus ook geen zinnig woord over zeggen, want elke klik kost een minuut.

Wordt vervolgd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Waarom moet je dan je OS fixen of ermee prutsen als je Ubuntu gebruikt? Je kunt toch gewoon de huidige versie installeren en gebruiken, en upgraden als er een nieuwe release uit is? Dan heb je elk half jaar een upgrademoment waarop je nieuwe versies van al je apps krijgt, en in de tussentijd een werkend OS...
In de tijd van 8.10 lukte mij dat niet echt. Grove verschillen in font-weergave tussen GTK en Qt, en dan nog OpenOffice.

Ook het feit dat msttcorefonts er compleet slecht uit zien als je geen medium of full hinting gebruikt, wat dan andere default fonts kapot maakt, waardoor je dus alle gebruikte fonts moet veranderen naar fonts die er wel proper uit zien bij full hinting.

De standaard fonts in netbeans zien er lelijk en te groot uit, de javadoc moet manueel in orde gebracht worden, er moet gewisseld worden van OpenJDK naar SunJDK omdat er anders gigantisch veel interlinie zit tussen de weergegeven fonts (en ik moet mijn fonts strak op orde hebben of ik ben niet tevreden).

X zorgt ervoor dat mijn muispointer buiten het beeld kan als ik een dual-monitor opstelling heb met ongelijke resoluties, dus ik kan vensters "verliezen" als ik die per ongeluk buiten beeld sleep en loslaat. Niks erg aan natuurlijk, maar handig of aangenaam? Neen.

Ik zou de gehele kernel moeten recompilen als ik mijn CPU permanent wil undervolten, in plaats van dat zoiets on the fly kan via een tool (zoals in windows).

Flash is baggertraag op mijn toch al oude cpu, en infeite amper werkbaar. Ik kan zelfs geen 360p windowed weergeven in youtube zonder dat het schokt, terwijl dat in windows wel kan. Dat is natuurlijk niet de fout van linux, maar daar ben ik vet mee als gebruiker.

Dan is er nog het feit dat mijn computer ineens enorm traag kon worden, precies alsof de cpu throttlede wegens te warm, maar dat deed hij in windows niet bij dezelfde temperatuur. Enige fix was een reboot. Het feit dat ik niet zomaar kan undervolten zonder de kernel te compilen hielp ook niet echt, want daarmee kan ik in windows wel de cpu 10°C minder warm laten worden.

Soit, zoveel ergernissen, waarvan er zeer waarschijnlijk al enkele zijn opgelost, want deze dateren van twee jaar terug. Maar zoals je kan zien is het niet zo simpel als gewoon installeren en gààn. Neen hoor, daarvoor is er nog teveel niet in orde of te moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

himlims_ schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 13:44:
@deadinspace; zo zo fanatieke post :)
Ach ja, ik lees dit topic weer eens bij, kan ik net zo goed ook fatsoenlijk replyen :P
merk de vertraging bij alles; op starten van toepassing-x, inladen van mp3 lijsten etc. het systeem voelt algemeen traag aan. Heb hierover al eerder een topic gestart, maar concreet niet veel uit voort gekomen. Denk dat ik steken laat vallen in 'onderhoud' - maar welke dat zijn (??)
Hmm, vreemd; ik heb zo ook geen idee waar het aan zou kunnen liggen. Wat je eens zou kunnen proberen is een nieuw user account aan te maken (naast je normale), en kijken of het daar ook onder optreedt. Dan weet je in ieder geval of je het in 'vervuiling' in je instellingen e.d. moet zoeken, of in het systeem zelf.
Vicarious schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 13:49:
Ik gebruik al meer dan tien jaar Debian, en ik heb nooit trucs hoeven uithalen om MP3s af te spelen, dat werkte altijd out of the box (in tegenstelling tot Ubuntu). Ik heb eerder in dit topic al eens een post aan dit onderwerp gewijd, waarin ik Debian versies van de afgelopen 6 jaar installeer in Virtualbox en concludeer dat mp3s in al die versies out of the box afspelen.
Verder dacht ik dat adobe flash helemaal niet in de repositories zat, maar dat je dat gewoon vanaf de website moest installeren of door een 3rd party repository toe te voegen.
flashplugin-nonfree zit gewoon in de contrib sectie (itt de non-free sectie, wat ik eerst zei), maar dat is misschien pas sinds Lenny (5.0) zo.
want ik moest allerlei trucs uithalen om basic dingetjes als flash, mp3, avi, dvd play etc. werkend te krijgen.
Ik weet niet wat voor trucs jij uit moest halen, maar mp3 heb ik zoals ik al zei nog nooit iets raars voor hoeven doen.

Voor video compilede ik heel lang geleden (alsin, voor Ubuntu uberhaupt bestond) zelf mplayer, tegenwoordig kom ik niks meer tegen wat niet af te spelen valt met mplayer en/of totem uit de Debian repositories. Wel helpt het om de contrib en non-free repo's aan te zeten ivm extra codecs. Net even gecontroleerd, maar zelfs dat klopt niet. Op mijn desktop heb ik uit contrib en non-free alleen flashplugin-nonfree, firmware-linux-nonfree, en unrar. Geen codecs. En toch speelt alles af (DVDs uitgezonderd).

Flash installeren moest vroeger inderdaad handmatig, tegenwoordig (sinds Lenny?) zit er een downloader in contrib.

DVD's werken niet out of the box, want daar is libdvdcss2 voor nodig, welke de kopieerbeveiliging omzeilt. Dat is juridisch nog steeds problematisch. Hoe zit dat eigenlijk in Ubuntu?

[ Voor 3% gewijzigd door deadinspace op 03-05-2011 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-08 20:13

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Room42 schreef op maandag 02 mei 2011 @ 16:36:
[...]

Wat? Documentatie voor het dagelijks gebruik van je besturingssysteem?? Heb jij echt vroeger een boek gelezen daarover? Nee, ik niet.
Eum... ik heb jaren terug toch nog vaak de documentatie van Windows 3.1 en Dos 6 (denk ik) zitten bladeren en toen de installatie helemaal omzeep was heb ik daarmee een format gedaan en een herinstallatie. :)
himlims_ schreef op maandag 02 mei 2011 @ 16:35:
[...]

daarvoor zijn diverse hacks/tools beschikbaar; http://gnome-look.org/con...in2-7+Pack?content=113264
win2-7 de bekenste van is
Op een kopie van Windows zit ik niet te wachten. Het zijn meer de kleine dingetjes zoals aero snap. En ja, ik weet dat er wel ergens op het WWW tutorials bestaan die dit kunnen verwezenlijken. ;)
himlims_ schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 14:00:
[...]

Nee dat werkt niet out of the box; ivm rechten/licenties op 't format. Stel je start bijv. je muziek speler Amarok/Rythembox, dan zullen beide vragen; wil je mp3-playback geinstalleerd hebben? Dus om nu te zeggen dat je trucks moet uithalen om mp3 werkend te krijgen vind ik wat ver gezocht.
Als ik me niet vergis vraagt de ubuntu installer het gewoon of je MP3 support wil installeren, met het bericht dat dit in sommige landen niet mag (of iets dergelijks).

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

je hebt ook nog een user/community project; Ultimate Edition ; http://ultimateedition.info/ - nooit gedraaid overigens. maar deze zou ook alle nodige codecs en media tools moeten bevatten zodat de gemiddelde gebruiker zonder problemen zijn muziek/film/flash etc. kan raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .zolder
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-07 16:57
analog_ schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 03:27:
Als ik mijn volledige software gebruik port naar Linux blijft enkel nog matlab, paint.net en civilization V over maar dat zal wel lukken.
Voor Paint.NET liefhebbers is er Pinta --> plaatje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Heb je per se paint.net nodig? Kunnen Mypaint, Inkscape, en the Gimp niet wat je wil? (disclaimer: nooit paint.net gebruikt)
Mypaint focus is voor zelf illustraties te genereren (niet foto's bewerken), inkscape is voor vector georienteerd beeldmateriaal zelf te generen en the gimp heeft een interface geïnspireerd door 10 jaar oude GUI guidelines (los van het feit dat het een traag pakket is). Pinta komt er dan nog het meeste in de buurt maar waarom vervangen als je het erop kan draaien.

ps. miljoen keer liever debian met 'niet officiele' repo's/pakketen dan een vage Ubuntu-based-deriative, onderhouden door twee pipos omdat hun ego te groot was voor een eigen '.deb' pakketje en het maar een volledige c/p OS moest zijn. Ik heb het specifiek op die media-buntus.

[ Voor 18% gewijzigd door analog_ op 03-05-2011 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Gimp kan zo veel, maar de lurning curve is niet bepaald handig. Interface en manier van werken is idd 10jr oud. Er was een patch/update dat alles werkte als photoshop qua shotcuts en interface. Echter lijkt dat project dood.

Omtrent photobewerken, waarom werk je niet met photoshop+illustrator? beide gebruik ik al tijden onder linux icm. wine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

GIMP ging de GUI op de schop nemen vanaf 2.8, en dat komt er bijna aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

http://www.gimpshop.com/download.shtml is volgens mij de enige 'echte' poging

zoals Devil hierboven reeds schreef, 2.8 moet het nodige gaan verbeteren.
http://www.gimpusers.de/t...eature-preview-april-2010 <- beknopte indruk van mogelijkhedenAfbeeldingslocatie: http://www.gimpusers.de/system/tutorial_steps/2672/new_website_import-original.jpg

[ Voor 64% gewijzigd door himlims_ op 04-05-2011 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Nou, ik weet nu dus waarom GNOME Shell voor geen meter werkt, het kan niet overweg met ATi's proprietary drivers. De hele boel knippert en flitst. Geen werken dus. Beetje jammer. Unity voelt als "nog niet af" maar GNOME Shell krijg ik nog veel meer een vroege beta gevoel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Nou, ik weet nu dus waarom GNOME Shell voor geen meter werkt, het kan niet overweg met ATi's proprietary drivers. De hele boel knippert en flitst. Geen werken dus
Dat ligt denk ik meer aan ATI's drivers. Heb jij als eindgebruiker in principe geen boodschap aan, maar ATI's drivers staan gewoon niet als heel goed bekend in linuxkringen. Voor mij reden om gewoon altijd lekker nvidia incl. proprietaire drivers te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Freeaqingme schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 18:58:
[...]

Dat ligt denk ik meer aan ATI's drivers. Heb jij als eindgebruiker in principe geen boodschap aan, maar ATI's drivers staan gewoon niet als heel goed bekend in linuxkringen. Voor mij reden om gewoon altijd lekker nvidia incl. proprietaire drivers te gebruiken.
Dat was inderdaad altijd zo, maar ATi heeft de afgelopen jaren absoluut een inhaalslag gemaakt. Unity werkte ook niet tof met de vorige versie, maar dagen voor de release van 11.04 kwam er een update uit die wel goed werkte. Qua performance doen deze drivers ook niet onder voor Windows, bij mij althans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

DizzyWeb schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 19:03:
[...]

Dat was inderdaad altijd zo, maar ATi heeft de afgelopen jaren absoluut een inhaalslag gemaakt. Unity werkte ook niet tof met de vorige versie, maar dagen voor de release van 11.04 kwam er een update uit die wel goed werkte. Qua performance doen deze drivers ook niet onder voor Windows, bij mij althans.
Volgens mij heb ik iets van een known issue gezien met bepaalde ATI drivers. Gok dat eraan gewerkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

DizzyWeb schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 19:03:
[...]

ook ik sluit me bij Freeaqingme aan, hoewel ATI/AMD druk bezig is en linux tegenwoordig serieuzer neemt adviseer ik altijd een nvidia-gebaseerd systeem. puur vanwege de drivers, in mijn beleving werken die van nvidia beter cq betrouwbaarder dan de (opensource) ondersteuning op ATI. ik wil zeker geen flame starten, want ken zat linux gebruikers die zweren bij ATI. Maar ik weet zeker verwacht dat jouw problemen verholpen zijn wanneer je een Nvidia kaart gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

himlims_ schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 22:50:
[...]

ook ik sluit me bij Freeaqingme aan, hoewel ATI/AMD druk bezig is en linux tegenwoordig serieuzer neemt adviseer ik altijd een nvidia-gebaseerd systeem. puur vanwege de drivers, in mijn beleving werken die van nvidia beter cq betrouwbaarder dan de (opensource) ondersteuning op ATI. ik wil zeker geen flame starten, want ken zat linux gebruikers die zweren bij ATI. Maar ik weet zeker verwacht dat jouw problemen verholpen zijn wanneer je een Nvidia kaart gebruikt
Ongetwijfeld, maar ik heb geen nVidia kaart, ik heb een ATi kaart ;) Dus, voorlopig geen GNOME Shell voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dupondje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-09 13:27

dupondje

Powa 2 Tha PPL :)

himlims_ schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 22:50:
[...]

Vroeger was dit misschien waar, maar nu is het omgekeerde het geval.

De drivers van ATI zelf zijn zeer goed.
Maar nog beter, ATI geeft tegenwoordig documentatie vrij over hun hardware. Zo kunnen dev'ers goede open source drivers maken.
Dit in tegenstelling tot nvidia, waar alles via reverse engineering actief moet worden (zie nouveau driver).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Freeaqingme schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 18:58:
Voor mij is het juist reden om ATI (of Intel) kaarten icm de open-source driver te gebruiken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas M
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:43
Misschien moet je dan even hier naar kijken: http://www.phoronix.com/s...tem=amd_r600g_14apr&num=1

Dit is natuurlijk alleen een punt als de videokaart zwaar belast wordt, als je alleen 2d of misschien met compiz 3d gebruikt is het niet van belang. Maar met spelletjes......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
deadinspace schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 23:36:
[...]

Voor mij is het juist reden om ATI (of Intel) kaarten icm de open-source driver te gebruiken :P
Is er een prop. driver voor Intel dan?

Bij mij zijn er geen restricted drivers available maar die wil ik graag, dan kan ik misschien wat meer spelletjes vloeiend spelen. :)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fotogravinnetje
Ik ben flink aan het knoeien geweest om m'n systeem weer ongeveer te krijgen zoals ik het graag wil hebben. Mandriva, OpenSUSE en Fedora hadden alledrie al moeite om mij gewoon beeld te geven met de live-cd's. Debian deed het wel met m'n ATI-kaart, niet met m'n nvidia-kaart. Ubuntu idem. Maar zodra ik een kernel-update en/of driver-update draaide, was ik weer al m'n beeld kwijt!
Ik heb uiteindelijk Mint Linux erop gezet, de kernel- en driverversies vast gezet en nu doet alles het weer. Is dit een bekend probleem? (Ja, ik weet dat ik er eigenlijk eerst zelf op zou moeten googlen, maar na 4 dagen prutsen heb ik het even helemaal gehad, eerlijk gezegd)
Ik heb een onboard Radeon X1200 (AMD 690V chipset) en een pcie nvidia 8400GS. Die laatste heb ik op dit moment ook nog steeds niet werkend, maar ik heb dan ook nog niet geprobeerd of het met de proprietary driver van nvidia wel goed gaat. M'n systeem draait nu tenminste en doet wat ik wil. Don't fix it if it ain't broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

is geen probleem; je drivers werken niet meer met je kernelversie nadat je die geupdate hebt, is normaal (in mijn beleving) meestal config/installatie opnieuw draaien, die bouwt weer bestandje gebaseerd op je huidige kernel versie, en 't werkt weer.

[ Voor 41% gewijzigd door himlims_ op 05-05-2011 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fotogravinnetje
Nooit eerder problemen mee gehad met deze hardware-configuratie. En het lijkt ook fout te gaan zodra ik de gesloten drivers installeer in een verse installatie. Kan ie opeens geen scherm meer vinden enzo:
Fatal server error:
[ 28.030] no screens found
[ 28.031]
Dat was nadat ik nvidia-xconf had gedraaid en had gereboot

En ik krijg dus ook al geen beeld bij de meeste nieuwste live-cd's. Oudere versies vormen geen probleem (zelfs niet met de nvidia-kaart), de nieuwere dus wel.
Ik werk met 64-bit-versies, dus misschien zit daar het probleem. Maar om nu 32-bit-versies op een 64-bit-proc te draaien, heb ik eerlijk gezegd ook weinig zin in. Vooral omdat het eerst wel goed werkte, maar nu niet meer

[ Voor 35% gewijzigd door Fotogravinnetje op 05-05-2011 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Tweaking GRUB can be a scary thing to do and an easy way to brick your bootloader. But it needn’t be.

‘Grub Customizer’ aims to make it a bit easier, providing a graphicl interface for allows for changing/setting various grub2/burg settings, including: -
Afbeeldingslocatie: http://cdn.omgubuntu.co.uk/wp-content/uploads/2011/05/Selection_005-500x310.png
Default boot item
Timeouts
Menu visibility
Screen resolution
Background image
Colors (grub2 only)
An in-depth guide to getting the most of Grub Customizer can be found on the Ubuntu Forums [Link].

Install
Grub Customizer is available to install via PPA for Ubuntu 9.10, 10.04, 10.10 and the newly released 11.04.

Just add ‘ppa:danielrichter2007/grub-customizer’ to your Software Sources, run an update to refresh your package lists then search for ‘grub customizer’ and hit in stall.

http://www.omgubuntu.co.uk/2011/05/grub-customizer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Eindelijk! Ziet er geinig uit. Ik heb het zelf niet nodig, maar inderdaad stom dat dat altijd zo lomp ging.

Anyways, ik heb Unity toch ook maar gedumpt. Ik kon die taakbalk links niet aanpassen, en de icoontjes waren dusdanig groot dat het allemaal niet paste als ik veel programma's open had staan. Dan krijg je zo'n heel irritant scrollgedoetje en dat beviel me totaal niet. Verder merkte ik dat dat global menu tot dusverre vrij buggy is, en ik vind het gewoon leuk om alles te proberen. Ik ben dus voorlopig even over op Gnome3, misschien dat ik ooit nog terugga. Misschien ook niet. Voordeel van Gnome3 is dat vrijwel alle andere distro's er ook mee werken/gaan werken terwijl Unity vooral een Ubuntu-feestje is. Dat maakt het minder lastig voor mij om andere distro's te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
himlims_ schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 12:51:
Tweaking GRUB can be a scary thing to do and an easy way to brick your bootloader. But it needn’t be.
Eindelijk, inderdaad!
Maar ik ben benieuwd of dat ding ten eerste goed werkt (ik heb het niet zo op tooltjes van 1 persoon) en ten tweede na elke pielerige update weer gereset is.

Het probleem met GRUB2 is namelijk dat elke aanpassing meteen weg is na elke update, en dat je voor het permanent maken van bepaalde opties een compleet script moet aanpassen.

GRUB openen met SHIFT? Kan niet bij Multi-OS. Script aanpassen. Al zou die tool dat doen, dan werkt dat bij een update van GRUB zelf niet meer. Of wel?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik vind het sowieso een gemiste kans dat Canonical hier zelf nooit wat mee deed. Men speelt in op mensen die nu Windows gebruiken en ook wel naar Ubuntu kunnen, maar men voorziet dan niet in zulke dingen, waardoor je vaak toch weer rotzooit met externe "moet je net weten-programma's" of soms alsnog de CLI in moet duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-09 22:32
Ik heb intusen sinds een kleine week de overstap naar 11.04 en daarmee Unity gewaagd: Dear god, wat een hel is me dat. Slechte tot ZEER slechte videorendering (schokkende video, windows die maar deels zichtbaar zijn, artifacts, ...) en gewoon gigantisch traag. Misschien ligt het wel aan het feit dat ik een upgrade (van 10.10) heb uitgevoerd ipv een nieuwe install. Ik heb immers nog nooit een geslaagde dist-upgrade gehad.

Dat gezegd zijnde blijft het thuis toch wel de favoriete windows vervanger voor de thuispc. Mijn moeder wil bijna niet meer terug naar Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Mag ik vragen hoe oud je computer is (en welke videokaart(drivers) je hebt)? Het klinkt alsof een splinternieuw os op een wat oudere pc zet, of niet de juiste videokaart(drivers) hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09 21:49

Rannasha

Does not compute.

Jormungandr schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 23:53:
Ik heb intusen sinds een kleine week de overstap naar 11.04 en daarmee Unity gewaagd: Dear god, wat een hel is me dat. Slechte tot ZEER slechte videorendering (schokkende video, windows die maar deels zichtbaar zijn, artifacts, ...) en gewoon gigantisch traag. Misschien ligt het wel aan het feit dat ik een upgrade (van 10.10) heb uitgevoerd ipv een nieuwe install. Ik heb immers nog nooit een geslaagde dist-upgrade gehad.

Dat gezegd zijnde blijft het thuis toch wel de favoriete windows vervanger voor de thuispc. Mijn moeder wil bijna niet meer terug naar Windows.
Ik heb ook een dist-upgrade van 10.10 naar 11.04 gedaan (eerste dist-upgrade, daarvoor altijd een reinstall) en het viel me juist 100% mee. Alles draait op 11.04 net zo soepel als dat het eerst deed. Het gaat wel om een redelijk high-end machine (Core i7 laptop), dus wellicht dat gebrekkige prestaties niet opvallen omdat er genoeg brute force is om ze te overkomen, maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk gezien ik dan alsnog hier en daar kleine haperingen zou hebben gemerkt.

Unity is zeker wennen. Het is op zich een heel aardig concept, het heeft zeker potentie. Maar er zitten momenteel nog een aantal flinke usability problemen in die de gebruikerservaring soms wat verpesten. Daarnaast is het gebrek aan customization-mogelijkheden (ze zijn er wel, als je goed zoekt, maar dan nog steeds vrij beperkt) natuurlijk erg jammer.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
MsG schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 22:00:
Ik vind het sowieso een gemiste kans dat Canonical hier zelf nooit wat mee deed.
Exact. In plaats daarvan maken ze liever een slechte ripoff van de superieure Gnome Shell, in plaats van dat ze nou tools maken die echt nodig zijn..

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenmelle
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-09 18:25

ikbenmelle

Front-end javascript developer

Heb gisteren de Ubuntu 11.04 met Unity geïnstalleerd en uitgeprobeerd en ik ben redelijk positief. Hiermee onderscheid Ubuntu zich in veel opzichten van anderen (Windows, MAC OS X, Gnome2 en 3 en vele anderen). Zoals het nu is, is het zeker geschikt voor normale eindgebruikers.

De enige killer feature die het voor mij heeft is "Window Snap", maar ik mis customizatiemogelijkheden..

Wat ik echter niet begrijp is waarom het "panels"-concept in Gnome2 niet verder is uitgewerkt, dan waren er veel meer mogelijkheden voor customizatie in de vorm van "Add to panel"-elementen of een onderscheid tussen "grafische" en normale panels.. Zover wijkt Unity hier namelijk uiterlijk gezien ook weer niet niet zo vanaf.
Sando schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 02:32:
[...]

Exact. In plaats daarvan maken ze liever een slechte ripoff van de superieure Gnome Shell, in plaats van dat ze nou tools maken die echt nodig zijn..
Het is geen slechte ripoff! Unity is vrij goed uitgewerkt met nog heel wat scherpe randen. Als ze het blijven verder ontwikkelen dan verwacht ik zeker vooruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Als je in de wereld broodnodig verkeerslichten nodig hebt en één team werkt aan een stoplicht (rood) dan ben je goed bezig als je met een doorrijdlicht (groen) aan de slag gaat.

Ubuntu maakt nòg een stoplicht, welke om veel eerder genoemde redenen ondergeschikt is aan het reeds in ontwikkeling zijnde stoplicht. Die energie hadden ze beter in een doorrijdlicht kunnen steken. Een matige developmentkeuze en ook nog eens een matige uitwerking, dat is m.i. wel een slechte ripoff.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://ubuntuone.com/p/rYQ/

Mijn 11.04 desktop. _/-\o_
Pagina: 1 ... 26 ... 59 Laatste

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!