Ach ja, ik lees dit topic weer eens bij, kan ik net zo goed ook fatsoenlijk replyen

merk de vertraging bij alles; op starten van toepassing-x, inladen van mp3 lijsten etc. het systeem voelt algemeen traag aan. Heb hierover al eerder een topic gestart, maar concreet niet veel uit voort gekomen. Denk dat ik steken laat vallen in 'onderhoud' - maar welke dat zijn (??)
Hmm, vreemd; ik heb zo ook geen idee waar het aan zou kunnen liggen. Wat je eens zou kunnen proberen is een nieuw user account aan te maken (naast je normale), en kijken of het daar ook onder optreedt. Dan weet je in ieder geval of je het in 'vervuiling' in je instellingen e.d. moet zoeken, of in het systeem zelf.
Vicarious schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 13:49:
Mp3'tjes kun je out of the box toch niet afspelen? Of kan dat in de laatste versie wel? In de versie die ik probeerde destijds (sarge volgens mij) moest ik er nog allerlei trucs voor uithalen om mijn mp3'tjes af te laten spelen in ieder geval.
Ik gebruik al meer dan tien jaar Debian, en ik heb nooit trucs hoeven uithalen om MP3s af te spelen, dat werkte altijd out of the box (in tegenstelling tot Ubuntu). Ik heb eerder in dit topic al eens
een post aan dit onderwerp gewijd, waarin ik Debian versies van de afgelopen 6 jaar installeer in Virtualbox en concludeer dat mp3s in al die versies out of the box afspelen.
Verder dacht ik dat adobe flash helemaal niet in de repositories zat, maar dat je dat gewoon vanaf de website moest installeren of door een 3rd party repository toe te voegen.
flashplugin-nonfree zit gewoon in de contrib sectie (itt de non-free sectie, wat ik eerst zei), maar dat is misschien pas sinds Lenny (5.0) zo.
want ik moest allerlei trucs uithalen om basic dingetjes als flash, mp3, avi, dvd play etc. werkend te krijgen.
Ik weet niet wat voor trucs jij uit moest halen, maar mp3 heb ik zoals ik al zei nog nooit iets raars voor hoeven doen.
Voor video compilede ik heel lang geleden (alsin, voor Ubuntu uberhaupt bestond) zelf mplayer, tegenwoordig kom ik niks meer tegen wat niet af te spelen valt met mplayer en/of totem uit de Debian repositories.
Wel helpt het om de contrib en non-free repo's aan te zeten ivm extra codecs. Net even gecontroleerd, maar zelfs dat klopt niet. Op mijn desktop heb ik uit contrib en non-free alleen flashplugin-nonfree, firmware-linux-nonfree, en unrar. Geen codecs. En toch speelt alles af (DVDs uitgezonderd).
Flash installeren moest vroeger inderdaad handmatig, tegenwoordig (sinds Lenny?) zit er een downloader in contrib.
DVD's werken niet out of the box, want daar is libdvdcss2 voor nodig, welke de kopieerbeveiliging omzeilt. Dat is juridisch nog steeds problematisch. Hoe zit dat eigenlijk in Ubuntu?
[
Voor 3% gewijzigd door
deadinspace op 03-05-2011 14:54
]