Net een Windows installatie van Ubuntu 11.04 gedaan. De eerste indruk:
De "taakbalk" links is meer hinderlijk dan gebruikersvriendelijk. Ik heb me er nog niet geheel in verdiept maar ik hoop dat je zaken kan opsplitsen. (Zodat je een soort van "map" krijgt met Office,Social,Chat,Internet,System die je open kan klikken bijvoorbeeld). Het zal heel erg wennen zijn. Wél één voordeel, wat ik zo super vond aan Chrome, dat het beeld optimaal benut wordt!
De vensters zijn versimpeld (Geen beeld, bewerken meer). Je moet met je muis in de titelbalk gaan staan om de menuopties te zien, echter is dit nog vrij buggy aangezien ze bij mij vaak niet getoont worden. Paar keer resizen en dan zijn ze wel weer 'triggerbaar'.
Firefox oogt wat traag (Dell Studio 1555) maar dat kan aan de "Windows installatie" liggen. Win7 met Chrome is hier in ieder geval vele malen sneller. Maar goed, heb geen Linux partities, Ubuntu staat gewoon op de C:\ schijf geïnstalleerd om één en ander te testen.
De vormgeving is wel zeer goed gedaan. De kleuren en effecten zijn mooi.
Grootste kritiekpunt is nog steeds de 'taakbalk'. De bekende Docks werken vooralsnog gewoon beter. Ik heb Gnome3 nog niet geprobeerd, dat ga ik nu doen.
Update: ATI driver geïnstalleerd nadat ik melding kreeg dat er een driver beschikbaar was. Daarna waren alle effecten weg en ziet het eruit als Gnome 2.0. Als ik naar 'Stuurprogrammas' ga zie ik dat de Ati driver is ingeschakeld. Best vreemd, zonder driver alle effecten, met driver ineens niets (Terwijl je die op aanraden van Ubuntu installeerd).
[
Voor 12% gewijzigd door
RedHat op 28-04-2011 21:58
]