Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Laptopje is al van 18u aan het updaten, maar het downloaden van pakketten gaat echt wel traag. Wellicht een hoge load op de Belgische Ubuntu mirror omdat iedereen nu aan het upgraden is. Normaal stromen de pakketjes tegen een goede 2MB/s binnen, nu is het 47KB/s (als je geluk hebt) :X

Is de nederlandse mirror sneller of ligt die ook onder vuur? Anders pas ik na de upgrade mijn sources even aan.

[ Voor 31% gewijzigd door Petervanakelyen op 28-04-2011 19:58 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Upgraden op de dag van de release is altijd traaaaag bij mij geweest. Ik wacht altijd een paar dagen of ik doe een fresh install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:58
Pff, mijn laptop gaat op dit moment ook zo enorm traag... Eerder vandaag mijn desktop al naar Kubuntu 11.04 (KDE usert, dus ook geen gezeur met unity :P ) geupgrade. Daar kakte de snelheid ook in. In het begin was het nog wel acceptabel met 300kb/s...

Upgrade is wel vlekkeloos verlopen. Eerste keer vond ie het wel nodig om de gnome te laden wat compleet faalde en een reset vereiste. Daarna even KDE als DM geselecteerd en moest de resolutie even goedzetten. Verder ging alles vlekkeloos.

[ Voor 5% gewijzigd door GENETX op 28-04-2011 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-09 20:48

TommieW

Numa numa.

Ik maak mijn bootable usb's altijd met Universal USB Creater. Te downloaden van www.pendrivelinux.com .

Dadelijk maar eens upgraden.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Nu online

epic_gram

undercover moderator

ik heb net ook geupgrade, maar ik heb wel al spijt. Ik mis onderin mijn balkje met openstaande programma's, switchen tussen verschillende programma's gaat alleen maar door alt-tab, windows vlaggetje tab werkt ook niet. Of zie ik wat over het hoofd? :$

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09 21:49

Rannasha

Does not compute.

De actieve programma's horen in de Unity Launcher te staan, aan de linkerkant.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Nu online

epic_gram

undercover moderator

Species5618 schreef op donderdag 28 april 2011 @ 21:34:
De actieve programma's horen in de Unity Launcher te staan, aan de linkerkant.
oja ik zie het 8)7 dankjewel!

Ik werk alleen altijd met mijn toetsenbord, kan je dat daarmee ook oproepen of kan dat alleen met de muis?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 20:47
Net een Windows installatie van Ubuntu 11.04 gedaan. De eerste indruk:

De "taakbalk" links is meer hinderlijk dan gebruikersvriendelijk. Ik heb me er nog niet geheel in verdiept maar ik hoop dat je zaken kan opsplitsen. (Zodat je een soort van "map" krijgt met Office,Social,Chat,Internet,System die je open kan klikken bijvoorbeeld). Het zal heel erg wennen zijn. Wél één voordeel, wat ik zo super vond aan Chrome, dat het beeld optimaal benut wordt!

De vensters zijn versimpeld (Geen beeld, bewerken meer). Je moet met je muis in de titelbalk gaan staan om de menuopties te zien, echter is dit nog vrij buggy aangezien ze bij mij vaak niet getoont worden. Paar keer resizen en dan zijn ze wel weer 'triggerbaar'.

Firefox oogt wat traag (Dell Studio 1555) maar dat kan aan de "Windows installatie" liggen. Win7 met Chrome is hier in ieder geval vele malen sneller. Maar goed, heb geen Linux partities, Ubuntu staat gewoon op de C:\ schijf geïnstalleerd om één en ander te testen.

De vormgeving is wel zeer goed gedaan. De kleuren en effecten zijn mooi.

Grootste kritiekpunt is nog steeds de 'taakbalk'. De bekende Docks werken vooralsnog gewoon beter. Ik heb Gnome3 nog niet geprobeerd, dat ga ik nu doen.

Update: ATI driver geïnstalleerd nadat ik melding kreeg dat er een driver beschikbaar was. Daarna waren alle effecten weg en ziet het eruit als Gnome 2.0. Als ik naar 'Stuurprogrammas' ga zie ik dat de Ati driver is ingeschakeld. Best vreemd, zonder driver alle effecten, met driver ineens niets (Terwijl je die op aanraden van Ubuntu installeerd).

[ Voor 12% gewijzigd door RedHat op 28-04-2011 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:24

gwystyl

Beugeltje dan maar?

TommieW schreef op donderdag 28 april 2011 @ 20:37:
Ik maak mijn bootable usb's altijd met Universal USB Creater. Te downloaden van www.pendrivelinux.com .

Dadelijk maar eens upgraden.
Room42 schreef op donderdag 28 april 2011 @ 15:03:
Voor USB: Volg gewoon de aanwijzingen op http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download, die werken prima met de Universal USB Installer.
Hmmm.. .maar eens één van deze opties proberen. Loopt hij als een live-cd van één van deze mogelijkheden en is hij dan ook gewoon te installeren? Wil de sysadmin wel eens over de zeik zien gaan als ik ubuntu draai op mijn werklaptop >:)
Zit er nog veel verschil in gebruiksgemak tussen deze twee/drie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3vlin
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 00:57
Petervanakelyen schreef op donderdag 28 april 2011 @ 19:55:
Laptopje is al van 18u aan het updaten, maar het downloaden van pakketten gaat echt wel traag. Wellicht een hoge load op de Belgische Ubuntu mirror omdat iedereen nu aan het upgraden is. Normaal stromen de pakketjes tegen een goede 2MB/s binnen, nu is het 47KB/s (als je geluk hebt) :X

Is de nederlandse mirror sneller of ligt die ook onder vuur? Anders pas ik na de upgrade mijn sources even aan.
Erg irritant, te meer omdat de installer standaard nl.archive.ubuntu.com gebruikt, welke het momenteel natuurlijk erg druk heeft (~90 kB/s hier). Met nl3.archive.ubuntu.com op een andere PC gewoon 6 MB/s, maar ik krijg de installer niet aan zijn verstand dat hij nl3 moet gebruiken ipv nl. (na booten van de ISO sources.list aangepast en apt-get update in tty1 voor de installatie, maar nee.) Iemand een idee hoe dit aangepast kan worden? Scheelt nogal wat installatietijd..

Leaping Lab Rats!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-09 20:48

TommieW

Numa numa.

gwystyl schreef op donderdag 28 april 2011 @ 22:23:
[...]

[...]

[...]

Hmmm.. .maar eens één van deze opties proberen. Loopt hij als een live-cd van één van deze mogelijkheden en is hij dan ook gewoon te installeren? Wil de sysadmin wel eens over de zeik zien gaan als ik ubuntu draai op mijn werklaptop >:)
Zit er nog veel verschil in gebruiksgemak tussen deze twee/drie?
Bij de door mij genoemde manier kan je hem als een ubuntu cd laten gedragen, je kan de wijzigingen op de stick opslaan, of gewoon op de HDD installeren.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
d3vlin schreef op donderdag 28 april 2011 @ 22:46:
[...]

Erg irritant, te meer omdat de installer standaard nl.archive.ubuntu.com gebruikt, welke het momenteel natuurlijk erg druk heeft (~90 kB/s hier). Met nl3.archive.ubuntu.com op een andere PC gewoon 6 MB/s, maar ik krijg de installer niet aan zijn verstand dat hij nl3 moet gebruiken ipv nl. (na booten van de ISO sources.list aangepast en apt-get update in tty1 voor de installatie, maar nee.) Iemand een idee hoe dit aangepast kan worden? Scheelt nogal wat installatietijd..
Heb je al geprobeerd nl.archive.ubuntu.com in je /etc/hosts file te zetten met het ip van nl3.archive.ubuntu.com? Dat zou wel moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RedHat schreef op donderdag 28 april 2011 @ 21:46:
Grootste kritiekpunt is nog steeds de 'taakbalk'. De bekende Docks werken vooralsnog gewoon beter. Ik heb Gnome3 nog niet geprobeerd, dat ga ik nu doen.

Update: ATI driver geïnstalleerd nadat ik melding kreeg dat er een driver beschikbaar was. Daarna waren alle effecten weg en ziet het eruit als Gnome 2.0. Als ik naar 'Stuurprogrammas' ga zie ik dat de Ati driver is ingeschakeld. Best vreemd, zonder driver alle effecten, met driver ineens niets (Terwijl je die op aanraden van Ubuntu installeerd).
Ik zou oppassen met het installeren van Gnome 3 via de PPA. Dat heb ik ook geprobeerd. Gaf met m'n ATI kaart een aantal rare grafische problemen (hoewel mijn eerste indruk van Gnome-Shell, die ik iets van anderhalf jaar geleden voor het laatst heb getest, ontzettend goed is - vlotte menu's, overzichtelijk).

Los van die grafische problemen wilde Unity en Ubuntu Classic allebei niet meer starten. Na het uitschakelen en opnieuw downloaden en installeren van de ATI drivers (via 'alternatieve drivers') en het deinstalleren van de gnome-accessibility-themes wil nu ook Gnome-shell niet meer starten. Alleen de recovery console werkt nog op dit moment...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:12

MsG

Forumzwerver

knakworst schreef op donderdag 28 april 2011 @ 17:06:
[...]

Als je weet wat je wilt opstarten kun je beter in de balk de naam van de applicatie intikken dan komt hij meteen tevoorschijn.
Maar dat is toch niet serieus de bedoeling? Vroeger kon je bladeren tussen je games bijv. Nu krijg je gewoon een hele zwik nietszeggende namen, of je moet precies de applicatienaam weten. Vind dit echt een achteruitgang :).

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-09 18:35
Ik zou oppassen met het installeren van Gnome 3 via de PPA. Dat heb ik ook geprobeerd. Gaf met m'n ATI kaart een aantal rare grafische problemen (hoewel mijn eerste indruk van Gnome-Shell, die ik iets van anderhalf jaar geleden voor het laatst heb getest, ontzettend goed is - vlotte menu's, overzichtelijk).
Unity werkt inderdaad niet meer als je gnome 3 hebt uit de PPA, wat betreft grafische glitches: de opensource ati driver werkt prima (en misschien de nieuwe ati driver ook, vandaag gereleased)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

TommieW schreef op donderdag 28 april 2011 @ 22:54:
[...]

Bij de door mij genoemde manier kan je hem als een ubuntu cd laten gedragen, je kan de wijzigingen op de stick opslaan, of gewoon op de HDD installeren.
Thx. wijzigingen opslaan op USB klinkt wel handig. Eens kijken of hij dan unity wel pakt. In mijn virtualbox omgeving kan ik unity niet aanzetten omdat de ge-emuleerde videokaart te zwak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelandO
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
MsG schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 02:29:
[...]

Maar dat is toch niet serieus de bedoeling? Vroeger kon je bladeren tussen je games bijv. Nu krijg je gewoon een hele zwik nietszeggende namen, of je moet precies de applicatienaam weten. Vind dit echt een achteruitgang :).
Dat bladeren kan nog steeds. Rechtermuisknop op de zgn. applications lens en je krijgt dat overzicht met de verschillende groepen software. Persoonlijk vind ik dat wel omslachtiger dan hoe het eerder was en ik gebruik het ook alleen maar als ik de naam van een programma even niet kan herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand hoe ik de animaties uit kan zetten? Dit kon wel onder GNOME. Bepaalde oude Linux programma's waar ik mee werk zijn nu compleet transparant. Dat werkt natuurlijk niet fijn!!! :| :|

Bij Gnome had ik dat als ik de animaties op volledig zette. Kan ik dit uitzetten onder de nieuwe UI van Unity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Laatst online: 30-04 12:52
Na de upgrade van gisteren even gespeelde te hebben met Unity, toch teruggegaan naar Gnome 2. Al mijn instellingen stonden nog hetzelfde als voor de update, dus ik zat direct terug in een vertrouwde omgeving. Nu nog een paar PPA's bijwerken en we're back in business :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simpel gezegd: Hoe ga ik terug naar het oude UI? :P ( Gnome 2 )

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2011 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Bij de login kun je toch een andere desktop selecteren? ;)

Heb Kubuntu 10.04 nog niet bijgewerkt, doe ik van 't weekend wel als de drukte voorbij is.

[ Voor 44% gewijzigd door Raven op 29-04-2011 10:09 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raven schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 10:08:
Bij de login kun je toch een andere desktop selecteren? ;)

Heb Kubuntu 10.04 nog niet bijgewerkt, doe ik van 't weekend wel als de drukte voorbij is.
Bedankt! Nu kan ik weer aan het werk :) _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Als trouwe Windows gebruiker heb ik Ubuntu 11.04 op mijn laptop gezet en ik moet zeggen dat het echt lekker werkt.

De meeste programma's heb ik over kunnen zetten (/een alternatief gevonden). Voor Photoshop e.d. heb ik een virtual box met Windows XP draaien.

Ik zit alleen nog met 1 probleem; ik heb thuis een Windows Home Server (WHS) draaien en ik zou de shares graag willen benaderen via mijn Ubuntu installatie. Nu kan ik de shares benaderen (heb ze als snelkoppeling opgeslagen in de bookmarks), maar eigenlijk is dit niet ideaal. Bij het opstarten moet ik de shares eerst stuk voor stuk openen voordat ze ook in andere programma's beschikbaar zijn.

Zou ik mijn shares niet als mijn Ubuntu home-folders kunnen hebben? Dat als ik naar "Documents" ga ik automatisch naar de share "Documents" op de WHS ga. Ook dat dit dan bij het opstarten direct gereed is.

Is dit mogelijk? En zo ja, hoe doe ik dat? (ik ben nog beginner in Linux)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:52

DizzyWeb

Ondertiteld

Ja, dat kan absoluut. Maar om dat voor een beginner uit te leggen, dat gaat mij in ieder geval niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Je kan je folders sowieso automatisch mounten met behulp van deze link: https://help.ubuntu.com/c...tWindowsSharesPermanently

Hoe je vervolgens je Documents mapje doorlinkt naar die samba share weet ik eerlijk gezegd niet...

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orcie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-09 12:23
Ik heb ook geüpdate op mijn asus ul30 laptop. Het verbaasd me hoe goed alles out of the box werkt. Het enige wat niet werkt zijn mijn function keys. De brightness loopt niet lineair op en er zit een rare lag in de toetsen. Ik heb al geprobeerd een nieuwe driver te installeren, maar zonder succes. Iemand met het zelfde probleem en dito oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Ah, dat is juist het simpelste. Gewoon een symbolic link maken naar de gemounte share.

In de map waar je de link wil hebben:
code:
1
ln -s /path/to/share/Documents Documents
Vicarious schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 11:06:
Je kan je folders sowieso automatisch mounten met behulp van deze link: https://help.ubuntu.com/c...tWindowsSharesPermanently

Hoe je vervolgens je Documents mapje doorlinkt naar die samba share weet ik eerlijk gezegd niet...

[ Voor 49% gewijzigd door DizzyWeb op 29-04-2011 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

DizzyWeb schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 11:09:
Ah, dat is juist het simpelste. Gewoon een symbolic link maken naar de gemounte share.

In de map waar je de link wil hebben:
code:
1
ln -s /path/to/share/Documents Documents

[...]
Ik neem aan dat hij ook wil dat als hij een bestandje in zijn Documents plaatst, dat hij dat dan ook op de server neerzet. Voglens mij doet hij dat niet als je alleen een symlink maakt van de share naar je Documents map.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Jawel hoor. Als je je Documents map linkt naar een share ergens en je plaatst dan iets in je Documents map, dan staat het op de server.

Als hij zijn hele home dir wil verplaatsen, is het iets anders, of dat zo slim is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Bedankt voor jullie hulp.

Als ik het dus goed begrijp:
- Mount ik eerst de shares permanent volgens https://help.ubuntu.com/c...tWindowsSharesPermanently
- Dan maak ik een symolic link naar de gemounte share.

Hoe doe ik dat laatste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

In de terminal dat commando dat ik gaf.

Stel, je wil je Documents map linken naar een share. Je share is gemount op /media/Documents.

code:
1
2
cd /home/j-media
ln -s /media/Documents Documents

Ik weet niet of ln ook gewoon een map overschrijft, kan zijn dat je de bestaande Documents map eerst weg moet gooien.

Edit:
Mja, dit is misschien ook niet handig om als beginner meteen al te gaan doen.

[ Voor 12% gewijzigd door DizzyWeb op 29-04-2011 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Dat is zojuist gezegd door DizzyWeb. Het is misschien als nieuwkomer nog niet duidelijk waar je dat moet typen; dat moet in een terminal venster.

Edit: spuit11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
DizzyWeb schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 11:22:

Stel, je wil je Documents map linken naar een share. Je share is /media/Documents.

code:
1
2
cd /home/j-media

Ik weet niet of ln ook gewoon een map overschrijft, kan zijn dat je de bestaande Documents map eerst weg moet gooien.
Ok, dat valt te doen.

Ik zal me eens verdiepen in dat permanentmount gebeuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Precision
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-08 21:08
Hoe sorteer je de iconen in de launcher? Als ik één vastpak en naar boven wil slepen, gaat gewoon de balk mee

Crisis? Koop slim op Dagoffer - Op zoek naar een tof cadeau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precision schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 11:31:
Hoe sorteer je de iconen in de launcher? Als ik één vastpak en naar boven wil slepen, gaat gewoon de balk mee
De linkermuisknop in gedrukt houden en dan slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09 21:49

Rannasha

Does not compute.

Als je alleen omhoog/omlaag sleept dan sleep je de hele balk. Om individuele iconen te verplaatsen, moet je het icoon eerst (een klein stukje) van de balk afslepen en daarna kun je het icoon naar de gewenste plaats slepen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-09 15:34
Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 00:32:
[...]

Los van die grafische problemen wilde Unity en Ubuntu Classic allebei niet meer starten. Na het uitschakelen en opnieuw downloaden en installeren van de ATI drivers (via 'alternatieve drivers') en het deinstalleren van de gnome-accessibility-themes wil nu ook Gnome-shell niet meer starten. Alleen de recovery console werkt nog op dit moment...
Had min of meer wat je beschreef. Simpele reinstall van ubuntu-desktop was voor mij voldoende om weer te draaien. Maar er bleven wel wat dingen achter. Heb daarna maar gewoon even opnieuw 11.04 geinstalleerd, toch wel handig zo'n losse home partitie (maargoed, dat deed ik al jaren)

Gevolg van dat JAAAREN een aparte home partitie is wel, dat er gewoon legacy profile configs rond blijven zwerven die zo nu en dan gewoon compiz ed tegen de haren instrijkt waardoor ik gedwongen ben, oude configs manueel eraf te knallen :Y)

edit:
@hieronder: groot gelijk heb je. Eerste wat ik kwijt wilde was dat hele unity. Ze lopen naar m'n gevoel jaren achter, bestond vroeger al (zo'n jumpstart menu)
Draai hier gewoon weer classic + gnome do, is prima en retesnel

[ Voor 8% gewijzigd door LinuX-TUX op 29-04-2011 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Ik zit toch ernstig te twijfelen of ik wel upgrade naar Natty. Met alle slechte verhalen die ik hoor...

Op m'n netbook wilde de netbook interface al niet werken, lees overal dat Unity gewoon nog niet af is, dan lees ik her en der verhalen over mensen die met een onbruikbaar systeem zitten na de update...klinkt toch als een rush job.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Je kan altijd gewoon de andere omgevingen kiezen, maar Unity is bij de meesten niet echt geweldig. Op mijn netbook werkt het ook vrij choppy.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Wat ik uitermate storend vind aan Ubuntu: de helft van de keer als ik een menu navigeer, klapt een submenu niet open of duurt het tergend lang voor een submenu openklapt als ik met mijn muiscursor op een submenu-key blijf staan. Echt vervelend ...
(Tergend lang = 1s of zoiets, niet écht lang, maar bij vlugge menu-navigatie toch wel frustrerend!)

Nog mensen met deze ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

DieterVDW schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 13:02:
Wat ik uitermate storend vind aan Ubuntu: de helft van de keer als ik een menu navigeer, klapt een submenu niet open of duurt het tergend lang voor een submenu openklapt als ik met mijn muiscursor op een submenu-key blijf staan. Echt vervelend ...
(Tergend lang = 1s of zoiets, niet écht lang, maar bij vlugge menu-navigatie toch wel frustrerend!)

Nog mensen met deze ervaring?
Klopt, heb ik ook. Even van submenu af en weer terug lost het op, maar snel door een menu muizen zit er vaak niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
DizzyWeb schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 13:35:
[...]

Klopt, heb ik ook. Even van submenu af en weer terug lost het op, maar snel door een menu muizen zit er vaak niet in.
Ah oef gelukkig niet de enige!
Dit is maar iets kleins, maar in de praktijk echt kei-irritant. Verschrikkelijke user-experience als je vlot wil doorwerken...
Mocht iemand hier een tip kunnen geven om dit weg te werken, eeuwige dankbaarheid zal de uwe zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind Unity op het eerste gezicht goed in elkaar zitten, ik denk dat als ik hieraan gewent raak zeker sneller efficiënter kan werken. Alleen merk ik duidelijk dat sommige dingen nog niet helemaal definitief zijn en kom ik nog teveel bugs tegen. Ook wil ik de linkerbalk gewoon onder hebben maar die optie kan ik niet vinden.

Ik ben daarom weer terug naar Gnome maar als Unity wat meer volwassen is ga ik het zeker nog een kans geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LinuX-TUX schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 12:15:
Had min of meer wat je beschreef. Simpele reinstall van ubuntu-desktop was voor mij voldoende om weer te draaien. Maar er bleven wel wat dingen achter. Heb daarna maar gewoon even opnieuw 11.04 geinstalleerd, toch wel handig zo'n losse home partitie (maargoed, dat deed ik al jaren)
Aha, dan ga ik dat eens proberen, bedankt voor de tip. Hoewel ik inderdaad ook meer de neiging heb om gewoon een clean install te gaan doen.

Hoewel ik nog steeds vind dat ik Unity eerst een kans moet geven om eraan te wennen, voordat ik het echt ga lopen afbranden, heb ik toch de neiging Maverick maar weer te installeren. Er zitten gewoon gekke designkeuzes in Unity. Het is niet consistent wanneer de toppanel standaard alleen de naam weergeeft, maar menu's als je er met je muis overheen gaat, behalve bij Chromium, want die heeft geen menu's (maar de naam verdwijnt toch) en behalve na het opstarten, want Unity zelf heeft geen naam. Dat is gewoon vaag en verwarrend.

Ook de manier waarop bestanden, apps en systeemsettings min of meer op één hoop worden gegooid in de Dash en Dock, vind ik vreemd, net als de overdreven drukte in de Dock. Hier is voor een minder geavanceerd computergebruiker toch niet uit te komen? Ik mis logica, terwijl je toch zou verwachten dat slimme mensen er lang en goed over hebben nagedacht. Maar goed, de komende tijd eerst maar doorbijten en wie weet stel ik m'n mening daarna bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Ik ga vanavond ook maar de final installeren.
Ik heb nu dualboot met de beta met Gnome3, maar ook dat heeft nog de nodige gebreken, waardoor ik de laatste tijd toch weer vooral maverick gebruik. (als je Gnome3 installeert kun je niet meer switchen van desktopomgeving)

Ik ga nu mijn Maverick installatie vervangen door Natty final, en mijn Natty Alpha installatie door Natty Final met gnome3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 14:24:
Ik vind Unity op het eerste gezicht goed in elkaar zitten, ik denk dat als ik hieraan gewent raak zeker sneller efficiënter kan werken. Alleen merk ik duidelijk dat sommige dingen nog niet helemaal definitief zijn en kom ik nog teveel bugs tegen. Ook wil ik de linkerbalk gewoon onder hebben maar die optie kan ik niet vinden.

Ik ben daarom weer terug naar Gnome maar als Unity wat meer volwassen is ga ik het zeker nog een kans geven.
Ik mis dus echt het efficienter kunnen werken-aspect:

Ik chat met iemand op empathy. Ik minimize het. Je krijgt een notificatie als diegene weer wat zegt. Je klikt er op, ow nee is ook zo, notificaties mogen niks nuttigs toevoegen, er gebeurt dus niks. Ook krijg je links in het unitymenu even een melding die te snel is om er op te klikken. Vervolgens ga je met de muis op de unitybalk. Klikt op Empathy, en voila het contactenscherm komt tevoorschijn. Aargh, verkeerde scherm, dan moet je nog eens de unitybalk uitklappen en nog een keer op het empathyicoon klikken zodat je nu alle schermen ziet van dat programma.

En dan nog niet eens te spreken over het zonder in te typen, bladeren van programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MsG schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 15:20:
[...]

Ik chat met iemand op empathy. Ik minimize het. Je krijgt een notificatie als diegene weer wat zegt. Je klikt er op, ow nee is ook zo, notificaties mogen niks nuttigs toevoegen, er gebeurt dus niks. Ook krijg je links in het unitymenu even een melding die te snel is om er op te klikken. Vervolgens ga je met de muis op de unitybalk. Klikt op Empathy, en voila het contactenscherm komt tevoorschijn. Aargh, verkeerde scherm, dan moet je nog eens de unitybalk uitklappen en nog een keer op het empathyicoon klikken zodat je nu alle schermen ziet van dat programma.

En dan nog niet eens te spreken over het zonder in te typen, bladeren van programma's.
Ik werk duidelijk op een andere manier, met de muis overal op klikken is voor mij per definitie al niet efficiënt, toetsenbord ftw! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikkedikkie
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-02-2024
Iemand enig idee waarom VLC na de update constant vastloopt? ook het beeindigen van het proces werkt niet waardoor mijn pc dus vastloopt en ik genoodzaakt ben een hard reset uit te voeren. Lijkt me niet goed voor linux maarja geen andere optie. Zijn er mensen met hetzelfde probleem?

VLC 1.1.9
Ubuntu 11.04 natty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-09 20:06

Yucko

One clown to rule them all !

code:
1
2
cd /home/j-media

ik mount altijd een raid1 setje waar ik al mijn belangrijke shit op heb staan (zo ook Documents, Downloads, Videos, etc) en ik moest vanmorgen de map Documents e.d. eerst weggooien uit mijn home-dir alvorens met ln -s in de weer te gaan. Doe je dat niet dan krijg je bij het uitvoeren van:

code:
1
ln -s /data/Documents /home/yucko/Documents

code:
1
/home/yucko/Documents/Documents
(hij maakt symbolic link in bestaande map)

het werkt dus iets anders dan mounten van schijven ;)

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
MsG schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 15:20:
[...]

Inderdaad werkt Unity erg omslachtig met datsoort dingen. Hier stoorde ik mezelf ook aan tijdens het testen. Gnome3 werkt wat dat betreft veel efficiënter.
Ik zit er eerlijk gezegd over te denken om ook weer eens OpenSuse ofzo te gaan proberen (vloeken in de kerk? :X). Ik begin me steeds meer te ergeren aan enkele bugs die al jaren open staan en gewoon genegeerd worden. En beslissingen waar ik het pertinent niet mee eens ben (de positie van de notifications, om maar eens iets te noemen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
mcDavid schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 15:52:
[...]

Inderdaad werkt Unity erg omslachtig met datsoort dingen. Hier stoorde ik mezelf ook aan tijdens het testen. Gnome3 werkt wat dat betreft veel efficiënter.
Ik zit er eerlijk gezegd over te denken om ook weer eens OpenSuse ofzo te gaan proberen (vloeken in de kerk? :X). Ik begin me steeds meer te ergeren aan enkele bugs die al jaren open staan en gewoon genegeerd worden. En beslissingen waar ik het pertinent niet mee eens ben (de positie van de notifications, om maar eens iets te noemen.)
Als ik een chat-notificatie krijg, dan klik ik met de muis rechtsbovenin op het chaticoontje, en dan op de betreffende persoon die mij wat gestuurd heeft...Doe helemaal niks met unity op dat punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
TripleQ schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 15:53:
[...]

Als ik een chat-notificatie krijg, dan klik ik met de muis rechtsbovenin op het chaticoontje, en dan op de betreffende persoon die mij wat gestuurd heeft...Doe helemaal niks met unity op dat punt
...En als je van je text-editor naar de foutconsole van firefox wilt ipv naar het hoofdvenster? Daar heb je geen icoontje voor rechtsboven.
Er zijn voorbeelden ten over te verzinnen waarbij unity gewoon onhandig veel muisbewegingen en geklik oplevert.

[ Voor 11% gewijzigd door mcDavid op 29-04-2011 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Ik heb het geinstalleerd inmiddels en ga er even een paar dagen mee werken. Eerste indruk is best goed. De klachten over die menuutjes die traag verschijnen herken ik niet, hier is dat gewoon direct. Ben alleen wel benieuwd hoe ik tussen meerdere vensters van dezelfde applicaties kan navigeren, iemand een hint?

Trouwens, ik vind het er wel heel goed uitzien en het idee vind ik ook goed (zoveel mogelijk nuttige info op je scherm ipv zinloze taak- en statusbalken).

[ Voor 20% gewijzigd door Vicarious op 29-04-2011 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

TripleQ schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 15:53:
[...]

Dat werkt maar heel even, en in dat lijstje komen geen andere gesprekken voor helaas, alleen de nieuwe bericht persoon komt er te staan. Waarom zijn de notificaties niet gewoon aanklikbaar, ik moet me altijd zo in bochten wringen in Ubuntu.
Vicarious schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 16:02:
Ik heb het geinstalleerd inmiddels en ga er even een paar dagen mee werken. Eerste indruk is best goed. De klachten over die menuutjes die traag verschijnen herken ik niet, hier is dat gewoon direct. Ben alleen wel benieuwd hoe ik tussen meerdere vensters van dezelfde applicaties kan navigeren, iemand een hint?

Trouwens, ik vind het er wel heel goed uitzien en het idee vind ik ook goed (zoveel mogelijk nuttige info op je scherm ipv zinloze taak- en statusbalken).
Als je 2 keer klikt geloof ik, krijg je een soort overzicht van alle instanties van dat specifieke programma.

[ Voor 38% gewijzigd door MsG op 29-04-2011 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
MsG schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 16:07:
[...]

Dat werkt maar heel even, en in dat lijstje komen geen andere gesprekken voor helaas, alleen de nieuwe bericht persoon komt er te staan. Waarom zijn de notificaties niet gewoon aanklikbaar, ik moet me altijd zo in bochten wringen in Ubuntu.

[...]
Volgens mij bedoelen we dan iets anders...Heb helaas geen ubuntu hier om het beter uit te leggen...Vanavond weer

[edit]
http://www.gadgetstech.co....messagingmenu-420-90.jpg

Ik bedoel dan zoiets..het icoontje wordt blauw als er een nieuwe chat-notificatie is. En blijft dat net zolang totdat ik er iets mee gedaan heb volgens mij. En als je erop klikt, zie je de namen van mensen die je wat gestuurd hebben

Maar ok, ik snap dat het nog veel makkelijker had gekund door gewoon de notificatie zelf aanklikbaar te maken

[ Voor 32% gewijzigd door TripleQ op 29-04-2011 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
MsG schreef op donderdag 28 april 2011 @ 15:13:
[...]
Met geen enkele versie ooit problemen gehad. Ook 10.10 niet.
Apart, het is een known bug, weet niet waarom die sommigen niet treft.
http://ubuntuforums.org/s...hp?p=10359040&postcount=4
MsG schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 16:07:
[...]
ik moet me altijd zo in bochten wringen in Ubuntu.
Dat vind ik ook! Ik ga zeker niet van linux afstappen maar ik wil zo graag een distro hebben die wel gewoon relaxed werkt. Althans, waar de 'beslissingmakers' meer 'met mijn ergernissen' zitten.

Het breezergehalte van Ubuntu bevalt me dan weer wel enorm want mijn grootste nachtmerrie was de periode waarin ik Gentoo probeerde.

Ik weet niet hoe ze dit gaan aanpakken, maar voorheen vond ik Mint altijd een ietwat genormaliseerde Ubuntu. Komt vaak een maand of anderhalf uit na de officiële Ubunturelease. Alleen het bevalt me niet dat een distro slechts door enkele mensen beheerd wordt. En die hele shell is vast te veel hooi om met een klein team om te gooien.

[ Voor 60% gewijzigd door Sando op 29-04-2011 17:02 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Sando schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 16:50:
[...]

Apart, het is een known bug, weet niet waarom die sommigen niet treft.
http://ubuntuforums.org/s...hp?p=10359040&postcount=4

[...]

Dat vind ik ook! Ik ga zeker niet van linux afstappen maar ik wil zo graag een distro hebben die wel gewoon relaxed werkt. Althans, waar de 'beslissingmakers' meer 'met mijn ergernissen' zitten.

Het breezergehalte van Ubuntu bevalt me dan weer wel enorm want mijn grootste nachtmerrie was de periode waarin ik Gentoo probeerde.

Ik weet niet hoe ze dit gaan aanpakken, maar voorheen vond ik Mint altijd een ietwat genormaliseerde Ubuntu. Komt vaak een maand of anderhalf uit na de officiële Ubunturelease. Alleen het bevalt me niet dat een distro slechts door enkele mensen beheerd wordt. En die hele shell is vast te veel hooi om met een klein team om te gooien.
Anders wacht je even tot Fedora helemaal uit beta is. Ook een redelijk grote community, en die gaan wel vol voor Gnome 3. Ook niet een al te moeilijke distro, maar wel heel bleeding-edge (meer dan Ubuntu).

Edit: mijn eerste indrukken van Unity zijn best OK eigenlijk. Alles integreert vrij redelijk, het werkt vrij snel en je hebt inderdaad meer schermruimte. Sommige dingen kosten een klikje extra, maar ik heb begrepen dat je met je keyboard ook veel kan. Daar maar eens in verdiepen ook :)

Vind het wel jammer dat ik die workspace switcher niet weg kan krijgen, ik doe niet aan workspaces.

[ Voor 14% gewijzigd door Vicarious op 29-04-2011 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LinuX-TUX schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 12:15:
Ik ben nog even aan het klooien geweest. Wat uiteindelijk hielp om weer van Gnome3 af te komen, en waarna Unity/Classic weer werkten, waren een stel regels die ik ergens op het Ubuntu forum vond:

sudo apt-get remove ubuntu-desktop
sudo apt-get install ppa-purge
sudo ppa-purge ppa:gnome3-team/gnome3
sudo apt-get remove gnome-session
sudo apt-get install ubuntu-desktop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:20
Ik heb vandaag Ubuntu 11.4 x64 in virtual Box geïnstalleerd. Hij had als standaard instelligen 16MB vram en dat had ik nog niet verandert tijdens het installeren.
Dus na het installeren gaf het OS een foutmeldingen dat hij Unity niet kan laden omdat me PC niet goed genoeg is. Nu heb ik in Virtual Box ingesteld dat ik 128MB vram heb en 2D/3D acceleratie.

Maar waar kan je Unity activeren? Ik heb bij uiterlijk gekeken maar daar staat het niet. Ja ik ben een Linux newbie :P

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-09 21:23
Trokken schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 18:21:
Maar waar kan je Unity activeren? Ik heb bij uiterlijk gekeken maar daar staat het niet. Ja ik ben een Linux newbie :P
In het inlogscherm kan je opgeven wat voor sessie je wil.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Freeaqingme schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 18:22:
[...]

In het inlogscherm kan je opgeven wat voor sessie je wil.
Maar hij trekt het alsnog niet. Standaard wordt voor Unity gekozen. Classic is gnome 2. Als je hardware het niet trekt, krijg je gewoon geen unity te zien. Ik heb 128 mb videogeheugen en 1Gb werkgeheugen ingesteld bij virtualbox, en nog steeds krijg ik alleen maar gnome 2 omdat ubuntu denkt dat ik één of ander sis kaartje heb.

Ik ben nu een live USB-drive aan het maken zodat ik in ieder geval kan zien hoe unity er uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

gwystyl schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 18:49:
[...]

Maar hij trekt het alsnog niet. Standaard wordt voor Unity gekozen. Classic is gnome 2. Als je hardware het niet trekt, krijg je gewoon geen unity te zien. Ik heb 128 mb videogeheugen en 1Gb werkgeheugen ingesteld bij virtualbox, en nog steeds krijg ik alleen maar gnome 2 omdat ubuntu denkt dat ik één of ander sis kaartje heb.

Ik ben nu een live USB-drive aan het maken zodat ik in ieder geval kan zien hoe unity er uit ziet.
Waarschijnlijk moet je nog virtualbox addons installeren zodat je 3d-accelleratie kan inschakelen :)
Virtualbox guest additions heet dat geloof ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Vicarious op 29-04-2011 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:20
Vicarious schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 19:33:
[...]

Waarschijnlijk moet je nog virtualbox addons installeren zodat je 3d-accelleratie kan inschakelen :)
Virtualbox guest additions heet dat geloof ik.
Ik heb 3D acceleratie ingeschakeld en Unity staat er niet bij, ik kan wel kiezen tussen Ubuntu, Ubuntu classic, en recovery mode. Ik heb als instellingen: 1 CPU, 512MB ram, 128MB vram (max), 3D acceleratie, Intel vt-x, AMD-v en een virtuele hdd van ~9GB die dynamisch uitbreidbaar is.

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Trokken schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 19:38:
[...]

Ik heb 3D acceleratie ingeschakeld en Unity staat er niet bij, ik kan wel kiezen tussen Ubuntu, Ubuntu classic, en recovery mode. Ik heb als instellingen: 1 CPU, 512MB ram, 128MB vram (max), 3D acceleratie, Intel vt-x, AMD-v en een virtuele hdd van ~9GB die dynamisch uitbreidbaar is.
Alleen dat vinkje voor 3d accelleratie is niet genoeg, je hebt echt die guest additions nodig. Anders herkent je Ubuntu alleen een VESA kaart en daarmee wil hij geen 3d accelleratie doen. Hier een beschrijving: http://www.webupd8.org/20...u-1104-with-unity-in.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

(K)Ubuntu servers nog steeds overbelast? Normaal trek ik de downloadverbinding dicht, nu amper 400kBps.
Zo gaat de upgrade van 10.04, (moet blijkbaar) via 10.10, naar 11.04 wel even duren.

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 29-04-2011 20:18 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Raven schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 20:17:
(K)Ubuntu servers nog steeds overbelast? Normaal trek ik de downloadverbinding dicht, nu amper 400kBps.
Zo gaat de upgrade van 10.04, (moet blijkbaar) via 10.10, naar 11.04 wel even duren.
Ik weet niet of je een aparte home partitie hebt, maar een reinstall gaat meestal 10x sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Nope....
Hmm, vorige upgrade ging hier supersnel.
edit: 1e upgrade klaar, 2e begonnen.
edit2: 2e is klaar.

Nieuwe install was dus sneller geweest idd, o well :P

[ Voor 57% gewijzigd door Raven op 29-04-2011 22:37 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Beetje een drama hier. Upgraden ging opzich prima alleen nu heb ik ultratraag internet. Beetje google levert alleen maar mensen op met hetzelfde probleem :P bummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
Per ongeluk geupgraded hier. Maar alles draait super.
Firefox 4 is vrij cool, misschien dat ik Firefox nog even behou...

Edit: Crap, Compiz is weg ... Grr...

[ Voor 14% gewijzigd door DieterVDW op 30-04-2011 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:38

Neo

xabre16v schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 22:49:
Beetje een drama hier. Upgraden ging opzich prima alleen nu heb ik ultratraag internet. Beetje google levert alleen maar mensen op met hetzelfde probleem :P bummer.
Is eigenlijk geen topic voor vragen, maar schakel eens IPv6 uit, dat is waarschijnlijk het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3vlin
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 00:57
Gisteren een verse Natty geinstalleerd. Unity valt me alles mee, ik had echt een Fisher Price omgeving verwacht. Paar simpele dingen die me opvielen sinds Maverick; Plymouth/bootlogo is weer echt een drama (paars vlak zonder logo, daarna geknipper en dan toch maar gdm) De CD/installer had overigens wel een mooi bootlogo, gewoon fullscreen 1920x1080. Maar ik zag die met nouveaufb draaide, wat zonder vdpau ondersteuning geen optie is voor een HTPC. Daarnaast doet sinds 11.04 de bluetooth stack het vrij random soms niet na booten. In 10.10 nooit gehad. Wel irritant met een BT keyboard (HTPC).

Leaping Lab Rats!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Vicarious schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 17:10:
[...]
Anders wacht je even tot Fedora helemaal uit beta is. Ook een redelijk grote community, en die gaan wel vol voor Gnome 3. Ook niet een al te moeilijke distro, maar wel heel bleeding-edge (meer dan Ubuntu).
Op zich een idee. Ik switchte lang geleden van Red Hat linux naar Windows XP, en later naar Ubuntu 7.10. Ever since eigenlijk Debian based distro's gehad omdat die naar mijn mening de beste packet manager heeft en dat is gewoon erggg relaxed.

Wel altijd CentOS op mijn servers maar als ik desktopperig ga doen dan mis ik al snel het gemak van Ubuntu. Aan de ene kant kan je zeggen dat ik het gewend ben, maar aan de andere kant heb ik een hoop distro's gewoon een eerlijke kans gegeven en *Buntu bleef het hardste plakken.

Anyway, heel vaak gefrustreerd geweest met non-LTS releases en hoofdpijn. Daarom blijf ik zo LTS-erig. Die releases zijn tenminste somewhat stable. En daarom, met wat je zegt, denk ik dat Fedora niet wat voor mij is.

@d3vlin:
bootlogo is weer echt een drama
Na een paar boots is dat prolly weer normaal. Soms is dat ding na een update dik aan het froppen dan heeft ie gewoon ff jeuk ofzo, lost zichzelf vaak weer op.

[ Voor 9% gewijzigd door Sando op 30-04-2011 03:20 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het idee dat de ipv6 implementatie in 11.04 ronduit bagger is. Op elke machine in het netwerk kan ik keurig zaken resolven als cube.lan (mijn nas) naar een fe80 adres, Ubuntu geeft zelfs met nslookup aan dat het niet kan worden gevonden. Extern ipv6 is weer geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net een Firefox update gehad in 11.04 , Firefox 4.0.1 nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Sando schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 03:15:
[...]

Op zich een idee. Ik switchte lang geleden van Red Hat linux naar Windows XP, en later naar Ubuntu 7.10. Ever since eigenlijk Debian based distro's gehad omdat die naar mijn mening de beste packet manager heeft en dat is gewoon erggg relaxed.

Wel altijd CentOS op mijn servers maar als ik desktopperig ga doen dan mis ik al snel het gemak van Ubuntu. Aan de ene kant kan je zeggen dat ik het gewend ben, maar aan de andere kant heb ik een hoop distro's gewoon een eerlijke kans gegeven en *Buntu bleef het hardste plakken.

Anyway, heel vaak gefrustreerd geweest met non-LTS releases en hoofdpijn. Daarom blijf ik zo LTS-erig. Die releases zijn tenminste somewhat stable. En daarom, met wat je zegt, denk ik dat Fedora niet wat voor mij is.

@d3vlin:
[...]
Na een paar boots is dat prolly weer normaal. Soms is dat ding na een update dik aan het froppen dan heeft ie gewoon ff jeuk ofzo, lost zichzelf vaak weer op.
Als je voor stable wilt gaan kun je natuurlijk het beste Debian Stable draaien. Alhoewel dat al niet meer helemaal officieel stable is als je adobe flash en mp3 support installeert, maargoed :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:46
Trokken schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 19:38:
[...]
Als je Windows gebruikt kun je de wubi.exe starten van de installatie-cd. Je installeert Ubuntu dan als een gewoon programma maar je krijgt dan toch een soort dual boot. Verwijderen gaat ook heel erg snel wanneer je het beu bent of toch als echte dual boot wilt installeren (prestaties van de schijven zouden iets verbeteren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Sando schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 03:15:
Anyway, heel vaak gefrustreerd geweest met non-LTS releases en hoofdpijn. Daarom blijf ik zo LTS-erig. Die releases zijn tenminste somewhat stable.
Probleem daarmee is dat de software daarop rap gedateerd wordt. Op mijn 10 jaar oude Windows XP kan ik nog makkelijk de nieuwste pidgin, firefox, thunderbird, netbeans, OOo/libreoffice, etc ... installeren. Dat kan moeilijker met oudere versies van linux distro's, omwille van obscure dependency-redenen. Kunnen ze dat niet gewoon compatibel houden? Wat is nu de reden dat ik de helft van alle basispackages moet upgraden op een 9.10 installatie, gewoonweg omdat de nieuwere versie van zeg nu pidgin niet compatibel is met de oudere packages waarmee 9.10 oorspronkelijk werd geleverd? 9.10 is maar een voorbeeld, 8.10 is de laatste versie die ik als primair OS heb gebruikt. Tot ik doorhad dat Windows XP mij eigenlijk meer de mogelijkheid geeft mijn OS te gebruiken dan mijn OS te moeten fixen, of ermee prutsen, of het proberen te verbeteren. Nee, ik ben niet iemand die blij is met de defaultsettings van een OS of app, dus ik moet al gauw vanalles aanpassen, met alle gevolgen vandien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Youtube werkt soms niet meer sinds de Firefox update van vandaag.
De eerste bug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-09 21:12
Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 12:47:
De eerste bug?
Ik ga het meteen testen. Net de update gedaan (64 bit). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-09 21:12
Youtube werkt prima

Ubuntu 11.04 64 bit
firefox 4.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

DevilsProphet schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 09:16:
[...]

Probleem daarmee is dat de software daarop rap gedateerd wordt. Op mijn 10 jaar oude Windows XP kan ik nog makkelijk de nieuwste pidgin, firefox, thunderbird, netbeans, OOo/libreoffice, etc ... installeren. Dat kan moeilijker met oudere versies van linux distro's, omwille van obscure dependency-redenen. Kunnen ze dat niet gewoon compatibel houden? Wat is nu de reden dat ik de helft van alle basispackages moet upgraden op een 9.10 installatie, gewoonweg omdat de nieuwere versie van zeg nu pidgin niet compatibel is met de oudere packages waarmee 9.10 oorspronkelijk werd geleverd? 9.10 is maar een voorbeeld, 8.10 is de laatste versie die ik als primair OS heb gebruikt. Tot ik doorhad dat Windows XP mij eigenlijk meer de mogelijkheid geeft mijn OS te gebruiken dan mijn OS te moeten fixen, of ermee prutsen, of het proberen te verbeteren. Nee, ik ben niet iemand die blij is met de defaultsettings van een OS of app, dus ik moet al gauw vanalles aanpassen, met alle gevolgen vandien. ;)
Ja dat vind ik ook altijd zo gek. Alsof alle functies in zo'n library of package bij een iets nieuwere of oudere versie _compleet_ anders zijn. Ik zou liever updates en programma's wat onafhankelijker zien. Dat ik vrij bij non-essentiele software de versies kan kiezen, ipv aldoor moeilijk te doen met PPA's zodra je wil afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breaky73
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-04 05:43
Gisteren ge-upgraded naar Xubuntu 11.04. Xfce is met versie 4.8 een heel stuk verbeterd. Ik laat Ubuntu met Unity nog even links liggen want Xfce bevalt me goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:32

Theimon

Snapte!?

Ik ga het laptopje ook even upgraden naar 11.04. Ben benieuwd of Unity een beetje werkt op dit ding. En of het überhaupt werkt voor mij. Ik heb het even lopen proberen in een Virtualbox, maar dat ging niet van een leien dakje. Als het dan feitelijk op een machine staat kan je toch beter een idee krijgen of het iets is.

Edit: Het upgraden heeft iets meer dan een uurtje geduurd. De eerste boot naar Unity geeft een lege desktop met alleen het icon van een gemounte schijf. Verder werkt geen enkele mouse-gesture of keyboard shortcut. Ik kan dus geen applicatie starten of iets...dat scheelt :) Nu dus weer op "Ubuntu Classic" wat prima werkt.

[ Voor 33% gewijzigd door Theimon op 01-05-2011 09:11 ]

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

MsG schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 18:25:
[...]

Ja dat vind ik ook altijd zo gek. Alsof alle functies in zo'n library of package bij een iets nieuwere of oudere versie _compleet_ anders zijn. Ik zou liever updates en programma's wat onafhankelijker zien. Dat ik vrij bij non-essentiele software de versies kan kiezen, ipv aldoor moeilijk te doen met PPA's zodra je wil afwijken.
Shared libraries... Ligt allemaal heel eenvoudig ;).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 20:47
Is er al iets alla gnome-look voor Unity / De nieuwe WM van Ubuntu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 13:54
Misschien is een rolling release iets voor jullie, deze wordt altijd geupdate.
Debian rolling release, http://www.omgubuntu.co.u...ut-a-new-rolling-release/
Mint http://www.linux-mag.com/id/7942/

Some of the rolling distributions are Gentoo and Arch Linux, while on the other side you have RedHat and Suse. Novell announced that OpenSuse is moving to rolling release with project codename Tumbleweed. It's also worth mentioning that Debian already has its rolling counters and perfect examples are: LMDE and aptosid.

Keus genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:32

Theimon

Snapte!?

jan99999 schreef op zondag 01 mei 2011 @ 11:29:
Misschien is een rolling release iets voor jullie, deze wordt altijd geupdate.
Debian rolling release, http://www.omgubuntu.co.u...ut-a-new-rolling-release/
Mint http://www.linux-mag.com/id/7942/

Some of the rolling distributions are Gentoo and Arch Linux, while on the other side you have RedHat and Suse. Novell announced that OpenSuse is moving to rolling release with project codename Tumbleweed. It's also worth mentioning that Debian already has its rolling counters and perfect examples are: LMDE and aptosid.

Keus genoeg.
Heb al Gentoo ~AMD64 op de desktop :) Gentoo bouwen op de laptop duurt me te lang :P Dan maar een binary distro.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-09 14:47

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Zo. Eens even wat uitgebreider gekeken wat ervan te vinden.

Yeeeeh! Wacom Bamboo Tablet works out of the box :)

Nee. Realtek wifi driver nog steeds niet in kernel :|

Maar goed. Dat is nog tot daaraan toe. Wat echt vervelend is, is dat mijn workflow ineens weer anders moet zijn. Ik gebruik vier desktops en kon makkelijk switchen met het scrollwheel. Nou niet meer en kan het niet meer aan de praat krijgen. Desktop Zoom heb ik nu wel weer aan kunnen zwengelen, maar dat is niet heel handig te doen in de normale Compiz Settings Manager. De Simple Compiz Configuration Manager is eruit gesloopt, wat het niet heel overzichtelijk maakt. Roterende Desktop Cubes en zo zijn allemaal heel leuk, maar niet zo praktisch.

Ik heb het gevoel dat de performance van mijn videokaart slechter is, of beter gezegd: het gevoel dat bij het slepen van windows ze een beetje trekken.. (Ati-kaart, ging toch de goede kant op de laatste tijd)

Unity kende ik al van de netbook, maar vind dat ik niet genoeg vrijheid heb op de desktop. Blijf wat dat betreft nog even bij de 'Classic' gnome look.

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Gnome 3 Shell is zo oncustomizable en om het Ubuntu te houden: Unity ook.
Staat zelfs in de design documents dat ze het herkenbaar (lees: eentonig) en dus ontweakbaar willen houden, zodat iedereen kan zien: Oh wauw Gnome! net als Wauw Windows of Wauw OSX.

Maar da's toch heel erg on-linux?

Ik ben meer van het Gnome Shell kamp, maar als zowel Ubuntu (Unity) (mijn favo desktop distro) als Gnome (favo wm) allebei een beslissing nemen om het zwitserse zakmes in een dildo te veranderen (je weet toch) wat moet ik dan? KDE? Bah.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:53

Crakie

I want my board back, Lance

Irritant dat de upgrade-tool wel tien keer opnieuw kernels installeert (en dan Grub updatet), kostte bij mij echt veel extra tijd. 1x aan het eind moet toch genoeg zijn?

Het resultaat voelt wel lekker vlot aan, zit die patch van 200 regels erin? Wel is mijn Mythtv wat onstabieler geworden bij het wisselen van kanaal, maar pluspunt is dat ie zich na ca. 15 seconden herstelt ipv van vastloopt.

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

Sando schreef op zondag 01 mei 2011 @ 13:51:
Gnome 3 Shell is zo oncustomizable en om het Ubuntu te houden: Unity ook.
Staat zelfs in de design documents dat ze het herkenbaar (lees: eentonig) en dus ontweakbaar willen houden, zodat iedereen kan zien: Oh wauw Gnome! net als Wauw Windows of Wauw OSX.

Maar da's toch heel erg on-linux?

Ik ben meer van het Gnome Shell kamp, maar als zowel Ubuntu (Unity) (mijn favo desktop distro) als Gnome (favo wm) allebei een beslissing nemen om het zwitserse zakmes in een dildo te veranderen (je weet toch) wat moet ik dan? KDE? Bah.
GNOME Shell is nu nog heel erg ontweakbaar, maar in 3.2 zullen er meer opties komen om te customizen. GNOME shell themes kunnen heel erg mooi aangepast worden door middel van CSS, zie deze post voor een aantal voorbeelden:
Sh4wn in "Het grote GNOME 3 topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch weer erg blij met de 11.04 update!

Ik was vrij sceptisch tegenover Unity omdat het in de alpha's en beta niet echt lekker werkte.
Het updaten ging wel weer vrij moeilijk:
-Eerst geprobeerd met via de update-manager maar dat duurde veels te lang (dag 1).

-Zelfde dag nog de upgrade mogelijkheid geprobeerd via de live-cd maar dit faalde vrij hard:
Op het einde bij het terugzetten van de systeeminstellingen en dergelijke liep de installatie vast waarbij de computer alleen in slaapstand of volledig gereset kon worden.
Uiteindelijk maar gereset en hij startte daadwerkelijk normaal op. Wel waren al m'n systeeminstellingen weg (draadloos wachtwoord etc.).
Ook vond de installeer het nodig om grub te installeren in het MBR (terwijl ik deze altijd op de root partitie installeer omdat ik dual-boot met Windows en het fijn vind om de windows bootloader te gebruiken).

-Hier was ik niet zo blij mee dus ik heb een image teruggezet en de volgende dag opnieuw vanuit Ubuntu de distributie update gedraaid en ditmaal ging het veel sneller en ook nog eens volledig goed.
Bepaalde aanpassingen bleven zelfs behouden terwijl het desbetreffende programma dat dit gedaan heeft werd uitgeschakeld (Ubuntu-Tweak: nautilus aanpassingen e.a.).

Wel moest ik wéér m'n geluid fixen door als root "alsa force-reload" te draaien (Ik had al in 10.10 in alsa.conf een nodige aanpassing gemaakt).

Voor de mensen die Unity aanpassingen willen maken kan ik het volgende blog aanraden: http://www.webupd8.org/20...fix-after-installing.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online

Stel, je wil je Documents map linken naar een share. Je share is gemount op /media/Documents.

code:
1
2
cd /home/j-media

Edit:
Mja, dit is misschien ook niet handig om als beginner meteen al te gaan doen.
Het is me gelukt alles te mounten en de snelkoppelingen te maken. Ik heb er alleen nog 2 problemen mee:
- Bij het opstarten werken bepaalde shares niet. Doe ik opnieuw onderstaande commant in de terminal dan werken ze wel weer.
code:
1
sudo mount -a
dan werken ze wel weer.
- Het afsluiten duurt oneindig lang. Ik heb onderstaande fix geprobeert in de terminal. Hij sluit dan wel snel af maar bij de volgende herstart is het weer mis.
code:
1
2
sudo update-rc.d -f umountnfs.sh remove
sudo update-rc.d umountnfs.sh stop 15 0 6 .

Kan iemand me hier mee helpen? Ben verder erg tevreden over Ubuntu, wat werkt dat allemaal lekker snel zeg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Dat ik het even verkeerd begreep allemaal. Ik dacht dat Unity een soort Gnome Shell was. Wel Gnome dus, maar met een andere shell. Maar het is dus een hele Desktop Manager?

Gnome 3 zelf heeft een Gnome 3 software fallback voor als GPU niet voldoende is.
Unity heeft dit niet, en gebruikt als fallback Gnome 2.
Alleen daarom al is Gnome 3 beter imo.
Sh4wn schreef op zondag 01 mei 2011 @ 15:41:
[...]
GNOME Shell is nu nog heel erg ontweakbaar, maar in 3.2 zullen er meer opties komen om te customizen. GNOME shell themes kunnen heel erg mooi aangepast worden door middel van CSS, zie deze post voor een aantal voorbeelden:
Sh4wn in "Het grote GNOME 3 topic"
Ah dat lijkt er meer op!
Ik hoop dat ze ook een 12.04 GNUbuntu gaan maken! (GNOME + Ubuntu)
Ik durf nog even niet G3 op 10.04 te installeren want overal lees ik dat het op die manier buggy is. Nieuw is leuk, maar mijn computer moet (het) boven alles gewoon doen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-09 11:43
xabre16v schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 22:49:
Had dit probleem ook in 10.10 op twee systemen. Oorzaak daar was dat browser knoeide met ipv6. Via Google:
Type about:config in your address entry bar (in firefox)
Type "ipv6" in the filter
Change the value of "network.dns.disableIPv6" to true
bron: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=6841

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:32

OMX2000

By any means necessary...

Vanochtend ge-upgrade naar 11.04. Maar ik ben er niet over te spreken. Het enige fijne aan Unity is het global menu. De rest vind ik geen toegevoegde waarde hebben.

Stabiliteit is ook een stuk minder. Lees: SLECHT. Ben nu een keer uit mijn gnome sessie gegooid, en een keer crashte mijn hele X-Window sessie. Shutdown vanaf command line ging wel maar duurde enorm lang.

Ik denk dat ik straks een compleet nieuwe installatie doe. Ik heb mijn /home op een aparte partitie staan dus dat moet goed lukken.

Ik moet ff uitvogelen hoe ik en een goed global menu (dus werkend met firefox) en docky/awn aan de praat krijg.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is veel kritiek op Gnome 3 en Unity maar ik ben eigenlijk erg blij met deze ontwikkelingen. Als je geen innovatie wilt moet je lekker Windows draaien, dan weet je zeker dat er de komende 20 jaar nog steeds een saaie taakbalk met startknop in je scherm staat.

Ik denk ook dat het nog te vroeg is om een goed oordeel over Gnome 3 en unity te geven, beide moeten nog volwassen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

Sando schreef op zondag 01 mei 2011 @ 17:33:
Dat ik het even verkeerd begreep allemaal. Ik dacht dat Unity een soort Gnome Shell was. Wel Gnome dus, maar met een andere shell. Maar het is dus een hele Desktop Manager?
Nope, je hebt volkomen gelijk. Ubuntu gebruikt nog steeds GNOME (nog steeds versie 2), en heeft een eigen schil erom heen gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 12:47:
De eerste bug?
Heb ik ook onder 10.10. Youtube doet het wel maar de player start niet op. Blijft een zwart scherm. Zal wel aan flash liggen denk ik dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Vandaag eindelijk even met een echte ubuntu kunnen spelen, dwz geïnstalleerd op een laptop ipv in een virtualbox. De laptop in kwestie was een Asus Z92RP, waarbij de wireless drivers eerst niet wilden werken.
Na wat rondzoeken kwam ik er achter dat er een Asus WL-120G kaart in zat met een Broadcom 4138 chip.
Vanaf daar was het makkelijk (dacht ik). Na het installeren van de driver (dmv b43-fwcutter die de closed source driver binnenhengelt) en een herstart wilde hij nog geen verbinding maken met het draadloze netwerk.
Na nog wat rondzoeken kwam ik een stukje tegen waarin stond dat je bij gebruik van de live-cd ook wat dingen in kon voeren in een terminal. Ik kan nu natuurlijk niet meer vinden wat dat was, maar het kwam ongeveer neer op
code:
1
2
sudo modprobe -r b43 ssr
sudo modprobe b43

Daarna werd de draadloze verbinding actief, en zelfs na een herstart werd hij weer herkend.

Ik dacht even te melden hoe ik het gedaan had, maar nu kan ik de preciese code niet meer vinden. Ik was in ieder geval al lang blij dat het werkte en dat ik niet met ndiswrapper en blacklists hoefde te gaan klooien.

Ik heb nu ook even kunnen spelen met Unity, maar voor het instellen van die kaart ben ik toch terug gegaan naar 'classic'. Ik kon in Unity niet gemakkelijk de iets geavanceerdere programma's/instellingen vinden, terwijl ik die onder gnome2 aardig weet te vinden. Voorlopig blijft mijn voorkeur dus uitgaan naar gnome2, maar nu die laptop eenmaal goed ingesteld is en mijn kleine neefjes er op losgelaten worden, laten we er wel Unity op als default zodat zij niet al te veel kunnen slopen.
Pagina: 1 ... 25 ... 59 Laatste

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!