Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-08 16:07
neanderthaler schreef op zondag 02 januari 2011 @ 23:34:
Leuk ook die optie om een live usb-stick te maken. Echter ik had verwacht dat het wel mogelijk zou zijn om hier ook wijzigingen op aan te brengen. Of moet ik dan echt vanaf schijf Kubuntu installeren met de usb-stick als harddisk?

Heb ik het verkeerd of komt Linux/Ubuntu wat meer een in stroomversnelling met steeds snellere verbeteringen en uitbreidingen?
Daar moet je volgens mij wat extra's voor aanzetten. Persitiance heet het tijdens de USB-installer onder Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-09 14:47

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Afgelopen weekend mijn pa eens de Netbookedition laten proberen. Had zelf nog geen Unity-interface gezien.. het ziet leuk uit, maar damn.. wat is dat (nog) traag. Althans, voor mij. Hij vond het fijn, heel veel sneller dan XP (zelfs van USB-stickie). Maar een klein dingetje: waar gebruikt ie de netbook voor? Op vakantie. Wat neemt ie mee op vakantie: de Tomtom. Wat doe je met een Tomtom op vakantie? Die sluit je aan op je computer om dingen op in te voeren. Need I say more? :| Xp staat er dus nog op.

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Kon je die TomTom Home software niet via whine draaien? Of werkt dat niet via USB?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny1001
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-07 22:39
ik heb ubuntu 10.10 geinstalleerd, maar voor een bepaalde reden staat ubuntu bovenaan op mn multibootscherm. Graag had ik gehad dat windows xp bovenaan staat. Of ubuntu uninstallen en overgaan naar linux mint.
Ik heb al in de bios gezocht, en in beide OS'en maar nix gevonden.
Kan ik ergens een tuto vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratzip
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-09-2020
@Kenny1001: Gebruik je de bootloader van windows of van linux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

Topicstarter
@Kenny1001 , indien het GRUB (2 , of eigenlijk 1.97) is, even je /etc/default/grub aanpassen, "default = " , hij telt vanaf 0 . Om het allemaal nog stukje makkelijker en visueel aantrekkelijker te maken kan je eventueel nog even kijken naar BURG(manager)

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-09 12:34
Nog een mogelijkheid: /etc/grub.d/30_os-prober renamen naar 08_os-prober

Dan worden bij het runnen van update-grub andere OS-jes eerder gedetecteerd dan Linux en komt Windows vanzelf bovenaan te staan in het GRUB-menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny1001
afraca schreef op maandag 03 januari 2011 @ 17:46:
@Kenny1001 , indien het GRUB (2 , of eigenlijk 1.97) is, even je /etc/default/grub aanpassen, "default = " , hij telt vanaf 0 . Om het allemaal nog stukje makkelijker en visueel aantrekkelijker te maken kan je eventueel nog even kijken naar BURG(manager)
ik volg je helaas niet ik kan wel in grub komen maar dan geef ik gewoon deze commands in?
/etc/default/grub aanpassen
default =
?
@Gratzip:
ik heb gewoon de installatiecd van ubuntu ingestoken, wat instellingen en partitie aangewezen en zn gang laten gaan. Aangezien er bij default ubuntu staat denk ik de bootloader van ubuntu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!
gezien? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Topicstarter
Open een terminal (applications --> accessories --> terminal) , type daar in:

code:
1
gksudo gedit /etc/default/grub

Daar vind je ergens

code:
1
GRUB_DEFAULT=0

Stel je bootmenu bestaat uit:

code:
1
2
3
4
Ubuntu blablbab
Ubuntu in safe mode
Memtest blblab
Windows

Zie je dat windows hier de 4de is, maar omdat GRUB vanaf 0 telt verander je je config file naar:

code:
1
GRUB_DEFAULT=3

Sla het bestand op, sluit gedit (je tekstverwerker), en type in je terminal:

code:
1
sudo update-grub

Dan is het feestje klaar. Vind je het niet zo leuk om in de terminal te duiken en wil je het met een grafisch programma oplossen, kan je burgmanager gebruiken, dan krijg je zelfs nog een leuk thema erbij, bij het opstarten that is :)

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-09 07:25

JT

VETAK y0

Ubuntu draait wel lekker vlot :) Alleen wel wat gedoe in het gebruik hoor. Helderheid instellen moet ik nog iets voor vinden. Voor de hybride graphics is inmiddels een oplossing, maar dat moet ik ook handmatig gaan oplossen want het beschikbare script is niet compleet. Maar als dat allemaal werkt, dan is het wel lekker vlot :) Alleen nog ff aanzien hoeveel accuduur het met W7 scheelt.

Kort vraagje, heb MSN ingesteld, maar kan geen andere status instellen terwijl die op offline staat en zie nergens een knop verbinden :? Wat mis ik? Leek me een beetje een lullige vraag om een nieuw topic voor te openen... Never mind, blijkbaar moet je niet op het praatwolkje klikken daarvoor maar op het envelopje :P

[ Voor 7% gewijzigd door JT op 04-01-2011 12:29 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Weet iemand een tooltje als HDTune maar dan voor Ubuntu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Topicstarter
Aan de informatie komen is geen probleem (hdparm, smartctl, smartmontools), maar even overzichtelijk weergeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Dat bedoel ik, daarom zoek ik het liefst een grafische tool. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Misschien moet je er even bij vertellen wat het doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Welk aspect van HDTune heb je nodig? Dan pas is het duidelijk. Aangezien je bij GNU vaker losse programma's per functie hebt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
xabre16v schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 18:40:
Weet iemand een tooltje als HDTune maar dan voor Ubuntu?
Meeste kun je gewoon doen met schijfgereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Topicstarter
Twee korte nieuwtjes, niet heel bijzonder, maar beiden vond ik ze interessant om te horen/zien/lezen:

Linux Kernel 2.6.37 released
KernelNewbies' fijne changelog

HQ real-time Earth wallpaper for Ubuntu: XPlanetFX
Ubuntu fans/likers, volg je OMGUbuntu nog niet? Ga je schamen ;) Niet voor iedereen altijd interessante artikelen, maar er komen echt gave themes, applications en andere *buntu dingen voorbij rollen, zo ook dit "live theme", die zoals het nu lijkt helemaal geen resource hog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 15:41
Inmiddels toch alweer een paar weken alleen maar Ubuntu gedraaid. Moet zeggen dat het prima draait. Paar kleine dingetjes. Flash wat artifacts vertoont (draai gewoon de flash die er standaard in zit), Gnome panel die mijn indeling niet onthoud (tenminste, soms wel soms niet), chromium die soms een pagina niet goed rendert (deel van het browservenster ziet er dan uit zoals storing op een tv en sommige apps die niet mooi in een theme passn (empathy's popups zien er niet mooi uit, die met de user info).

Voor mijn gevoel loopt deze Gnome versie ook op zijn laatste benen, weet niet waarom maar zo voelt het een beetje.

Maar verder toch prima tevreden momenteel met Ubuntu, ik ga weer verder dingen uitvogelen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
-TheNose- schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 10:53:
Inmiddels toch alweer een paar weken alleen maar Ubuntu gedraaid. Moet zeggen dat het prima draait. Paar kleine dingetjes. Flash wat artifacts vertoont (draai gewoon de flash die er standaard in zit), Gnome panel die mijn indeling niet onthoud (tenminste, soms wel soms niet), chromium die soms een pagina niet goed rendert (deel van het browservenster ziet er dan uit zoals storing op een tv en sommige apps die niet mooi in een theme passn (empathy's popups zien er niet mooi uit, die met de user info).

Voor mijn gevoel loopt deze Gnome versie ook op zijn laatste benen, weet niet waarom maar zo voelt het een beetje.

Maar verder toch prima tevreden momenteel met Ubuntu, ik ga weer verder dingen uitvogelen! :)
Doe even ppa:gilir/updates toevoegen en dan notify-osd updaten.

En je hebt gelijk wbt. Gnome. Daarom willen ze ook over op Unity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny1001
Danku, bij deze gelukt.

Ik heb nog veel vragen bij ubuntu. Ik begin te klooien, dan doe ik mijn bovenste takenbalk weg, dan wil ik die terug, weet ik niet meer hoe, de onderste takenbalk die krijg ik dan niet weg, krijg dan concky niet geconfigureerd zoals ik wil etc. Veel knoeien, vallen en opstaan :-)

Ik merk trouwens ook dat het traag is(en al zeker op mn intel celeron 3ghz en 1gb ram pc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coreantes
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 10:43

Coreantes

But you can call me 'Core'...

Ook maar even reageren; vanaf heden een Ubuntu gebruiker! Vooraf een waarschuwing: ik ben OSX en Win7 gebruiker, dus vooral van het klikken (command wut?). ;)

Desondanks, gisteren een netbook in ontvangst genomen van mijn broertje (Asus EEE PC 901, 12GB SDD, 1GB RAM) en deze meteen ontdaan van XP en geladen met Ubuntu (half uur helemaal klaar, incl. updates en zonder handelingen, petje af!). Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben; lekker simplistisch en perfect voor wat ik er mee doe (lees: weinig naast firefox en mail). :+

Toch, wat ik hier lees moet ik helaas ook bevestigen. Met Ubuntu had ik gehoopt het maximale uit mijn netbookje te halen (tenminste browsen moet als een speer gaan als dat het enige is wat ik op dat moment doe), maar dat valt toch nog wat tegen. Ik zag al een technisch topic over SSD en Linux, dus zal kijken of ik daar wat mee kan. Zijn er daarnaast geen andere mogelijkheden? Kan ik niet iets uitzetten, zoals bijv. Workspaces of de gehele interface nog wat vereenvoudigen? Tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:36

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Probeer de Netbook interface eens. In Synaptic ubuntu-netbook installeren en bij het inlogscherm na het aanklikken van je useraccount (voor het intikken van het wachtwoord) in de balk onderin beeld je sessie veranderen.
En anders kan je XFCE (al is die tegenwoordig niet meer zo heel veel lichter dan Gnome) of LXDE proberen. Gnome is niet heel veel lichter te krijgen, tenzij je grafische effecten aan hebt staan.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Topicstarter
mcDavid schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 11:11:
[...]

En je hebt gelijk wbt. Gnome. Daarom willen ze ook over op Unity.
Even m'n persoonlijke mening in het midden gelaten, maar GNOME beseft dat ook wel goed, daarom is GNOME 3 er binnenkort. Canonical vervangt GNOME niet, maar wel de nieuwe shell van versie 3 met hun eigen Unity interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Demoniac schreef op maandag 10 januari 2011 @ 11:20:
En anders kan je XFCE (al is die tegenwoordig niet meer zo heel veel lichter dan Gnome) of LXDE proberen. Gnome is niet heel veel lichter te krijgen, tenzij je grafische effecten aan hebt staan.
Is dat echt zo? Ik moet eerlijk toegeven dat ik doorgaans een KDE-gebruiker ben, maar heb sterk het idee dat XFCE toch steeds nog behoorlijk lichter is dan Gnome. Ik vergelijk dus met KDE, maar ga er vanuit dat KDE en Gnome qua 'zwaarte' redelijk vergelijkbaar zijn, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Beuzelarij schreef op maandag 10 januari 2011 @ 13:31:
[...]

Is dat echt zo? Ik moet eerlijk toegeven dat ik doorgaans een KDE-gebruiker ben, maar heb sterk het idee dat XFCE toch steeds nog behoorlijk lichter is dan Gnome. Ik vergelijk dus met KDE, maar ga er vanuit dat KDE en Gnome qua 'zwaarte' redelijk vergelijkbaar zijn, of zie ik dat verkeerd?
Geen idee of je dat verkeerd ziet gezien ik (nagenoeg) nooit KDE gebruikt heb, maar tussen Gnome en XFCE zit echt maar een marginaal verschil, terwijl Gnome toch wel gigantisch veel gebruiksvriendelijker is. Het verschil weegt in ieder geval bij lange na niet tegen elkaar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 12:33

deadinspace

The what goes where now?

Coreantes schreef op maandag 10 januari 2011 @ 10:40:
Toch, wat ik hier lees moet ik helaas ook bevestigen. Met Ubuntu had ik gehoopt het maximale uit mijn netbookje te halen (tenminste browsen moet als een speer gaan als dat het enige is wat ik op dat moment doe), maar dat valt toch nog wat tegen. Ik zag al een technisch topic over SSD en Linux, dus zal kijken of ik daar wat mee kan. Zijn er daarnaast geen andere mogelijkheden? Kan ik niet iets uitzetten, zoals bijv. Workspaces of de gehele interface nog wat vereenvoudigen? Tips zijn welkom!
Afhankelijk van je videokaart/driver, en wat je precies doet op je Netbook kan het helpen om de visual effects uit of juist aan (op de meest bescheiden stand) te zetten. Zit volgensmij ergens onder Preferences > Appearance.

Verder voelt in mijn ervaring Chromium duidelijk sneller dan Firefox, dat kan ook uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MtC
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05-2021

MtC

mcDavid schreef op maandag 10 januari 2011 @ 13:49:
[...]

Geen idee of je dat verkeerd ziet gezien ik (nagenoeg) nooit KDE gebruikt heb, maar tussen Gnome en XFCE zit echt maar een marginaal verschil, terwijl Gnome toch wel gigantisch veel gebruiksvriendelijker is. Het verschil weegt in ieder geval bij lange na niet tegen elkaar op.
KDE en Gnome zijn allebei redelijk zware WM's. Als je light wil gaan, kan je kiezen voor Openbox/Fluxbox, maar dat is geen aanrader voor wie geen ervaring heeft met Linux-systemen.

--handige links mogen niet van de mods--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Ik vind de desktop-omgeving van XFCE standaard vrij sober, W95-achtig maar dan wat modernere vormgeving, en standaard zitten daar toch lang niet zoveel toeters en bellen aan dan aan Gnome (desktopeffecten e.d.)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Beuzelarij schreef op maandag 10 januari 2011 @ 22:59:
Ik vind de desktop-omgeving van XFCE standaard vrij sober, W95-achtig maar dan wat modernere vormgeving, en standaard zitten daar toch lang niet zoveel toeters en bellen aan dan aan Gnome (desktopeffecten e.d.)?
Klopt, maar als je die effecten uit zet heb je aan gnome nog steeds een véél veelzijdiger desktop, voor slechts een minieme meerprijs qua performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
mcDavid schreef op maandag 10 januari 2011 @ 23:39:
Klopt, maar als je die effecten uit zet heb je aan gnome nog steeds een véél veelzijdiger desktop, voor slechts een minieme meerprijs qua performance.
Ah, ok. Ik denk dat dat bij KDE wat minder het geval zal zijn. Als je daar al die effecten e.d. uitzet, dan lijkt het me toch beduidend zwaarder te zijn dan XFCE. Zal wellicht aan plasma liggen.

Wat ik me afvraag: Nu zie je veel van die nieuwe tablets met Android verschijnen. Draait op die dingen doorgaans ook Ubuntu (of een andere 'normale' Linux-distributie) een beetje fatsoenlijk, en zo ja, is dat ook een beetje makkelijk te installeren, liefst dual-boot? Je zou het wel verwachten, Android is immers gebaseerd op een aangepaste Linux-kernel, alleen hoor je er niet zoveel over, afgezien van MeeGo e.d.. Dat kan te maken hebben met de geschiktheid van Android voor simpele tablets, en vooral ook met de Market, maar er zitten ook nadelen aan Android.

Ik vind de invloed van Google (überhaupt, maar zeker op Android natuurlijk) erg groot worden, en er zijn (daardoor) ook enkele tekortkomingen in Android waardoor ik eigenlijk graag een goedkoop tablet zou hebben waarop een Ubuntu- of andere Linux-variant gedraaid kan worden. Onder Android kun je bijvoorbeeld geen proxy instellen voor zover ik weet, en is er zelfs binnen al die apps geen betrouwbare agenda-applicatie te vinden (1 klein projectje) die via een eigen WebDAV gebruikt kan worden.

Kortom, ik zou liever echt Linux draaien op zo'n tablet en 'geen market' voor lief nemen. Weet iemand dus of dat op de meeste van die Android-tablets ook mogelijk is en fatsoenlijk loopt, liefst in dual-boot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

deadinspace schreef op maandag 10 januari 2011 @ 15:51:
[...]

Afhankelijk van je videokaart/driver, en wat je precies doet op je Netbook kan het helpen om de visual effects uit of juist aan (op de meest bescheiden stand) te zetten. Zit volgensmij ergens onder Preferences > Appearance.
Bedoel je zoals Windows die sneller is als Aero aan staat? Klopt die stelling ook voor Linux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

omg ubuntu heeft weer leuk artikeltje:
http://www.ubuntugamer.co...graphics-driver-overview/

Vergelijking van videokaart (fabrikant) en performance metl inux

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

DevilsProphet schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 08:12:
[...]

Bedoel je zoals Windows die sneller is als Aero aan staat? Klopt die stelling ook voor Linux?
Geen idee, ik gebruik geen Windows. Maar compositing introduceert bijvoorbeeld een extra tussenstap, wat het iets trager kan maken. Aan de andere kant heb je dan bijvoorbeeld dat elk window een backing store krijgt, waardoor minder redraws nodig zijn. Welke van dat soort invloeden het zwaarst wegen hangt af van de situatie (hardware, driver, type gebruik), dus vandaar mijn opmerking dat het sneller kan zijn.

Ik kan me voorstellen dat voor Windows inderdaad wat vergelijkbaars geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:37
Meer mensen die last hebben/hadden van het elke keer verliezen van draadloos netwerk verbinding op een eduroam netwerk? Wij gebruiken dat op school, en om de zoveel minuten verloor ik de verbinding. Toen ik updates had geinstalleerd waar een nieuwe kernel bijzat leek de verbinding niet meer weg te vallen \m/ Maar wel super irritant. Hoop dat hij het morgen ook blijft doen. Dat was namelijk mijn enigste ergerpunt van ubuntu10.10.. :P

Ik had ook al geprobeerd verbinding te maken via HTC desire en dan mijn telefoon als hotspot instellen maar dat mag blijkbaar niet tegelijkertijd. :')

[ Voor 15% gewijzigd door WernerL op 11-01-2011 16:03 ]

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Topicstarter

Een Must-See

voor alle Ubuntu gebruikers én mensen die Ubuntu overwegen, hebben overwogen, het ooit gebruikt hebben of whatever.
Ubuntu community manager Jono Bacon discuss Unity, the new desktop environment for Ubuntu with David Barth, one of the key developers behind the interface on everyone's lips.

The 20 minute video gives Unity fans an informative look at how it came to be and where it's heading during the Natty development cycle.

Amongst other things the talk touches upon:

Why Unity was slow in Maverick and how it will be much snappier in Natty
The Shell Vs. Unity "argument": Why Unity was chosen over Shell as default
And there's even a coaxed commitment to Unity 'Places' landing this Thursday
Video helaas niet te embedden, dus hier de link:

Klik

Disclaimer: ben de video nog aan het kijken tijdens deze post, maar moet zo weer weg, en wilde het wel delen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Beuzelarij schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 00:22:
Wat ik me afvraag: Nu zie je veel van die nieuwe tablets met Android verschijnen. Draait op die dingen doorgaans ook Ubuntu (of een andere 'normale' Linux-distributie) een beetje fatsoenlijk, en zo ja, is dat ook een beetje makkelijk te installeren, liefst dual-boot?
Als je het over de duvel hebt :P nieuws: Augen gaat dualboot-tablet met Android en Ubuntu uitbrengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
afraca schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 16:14:

Een Must-See

voor alle Ubuntu gebruikers én mensen die Ubuntu overwegen, hebben overwogen, het ooit gebruikt hebben of whatever.

[...]

Video helaas niet te embedden, dus hier de link:

Klik

Disclaimer: ben de video nog aan het kijken tijdens deze post, maar moet zo weer weg, en wilde het wel delen :+
Wat is de strekking van het verhaal? Ik ben na 3min in slaap gevallen, wat ongelooflijk saai zeg niet normaal...

Hebben jullie ook weleens dat Ubuntu opeens bepaalde aanpassingen die je gemaakt hebt niet meer onthoudt? Mijn ortha theme was net opeens na een week normaal draaien weg (moest via ortha settings manager opnieuw saven en toepassen), ik krijg het USA toetsenbord niet verwijderd (komt elke keer weer terug terwijl ik het USA int toetsenbord wil), (blijkbaar stond de keyboardlayout bij het inlogscherm nog op USA, erg handig dat dit dus de instellingen gemaakt in Gnome overriden), ook is de indeling van mijn panel soms weer f*cked up na een reboot. Dit zijn wel showstoppers hoor moet ik zeggen. :(

Zijn er ook mensen die gebruik maken van MaMe? Ik heb via deze PPA https://launchpad.net/~c.falco/+archive/mame geinstalleerd waarna ik dit nergens kan terugvinden. :( Heb GMAMEUI geinstalleerd maar die zegt dat hij geen MAME executables kan vinden, beetje jammer.

Executable stond in /usr/games ga nu pengo spelen!

EDIT: Vanmorgen na opstarten stond compositing opeens weer uit, staat na compositing weer aanzetten opeens wobly windows weer aan en was mijn USA keyboard weer terug. :( :( :(

[ Voor 49% gewijzigd door -TheNose- op 14-01-2011 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:50

Bestla

Kvinne

Coreantes schreef op maandag 10 januari 2011 @ 10:40:
Ook maar even reageren; vanaf heden een Ubuntu gebruiker! Vooraf een waarschuwing: ik ben OSX en Win7 gebruiker, dus vooral van het klikken (command wut?). ;)

Desondanks, gisteren een netbook in ontvangst genomen van mijn broertje (Asus EEE PC 901, 12GB SDD, 1GB RAM) en deze meteen ontdaan van XP en geladen met Ubuntu (half uur helemaal klaar, incl. updates en zonder handelingen, petje af!). Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben; lekker simplistisch en perfect voor wat ik er mee doe (lees: weinig naast firefox en mail). :+

Linux Distro die wat meer van het klikken ishttp://www.linuxmint.com/

Draai het zelf op een HP presario met AMP Sempron 1gbRam en het loopt als een speer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik heb wéér de fout gemaakt om voor de nieuwste niet-LTS Ubuntu te gaan.

10.04 LTS ging bij mij 100% foutloos, net als 8.04 LTS. Maar 10.10 heeft bij mij, net als 9.10 die ik zo dom was te installeren, allemaal gedoetjes die ik na 3 dagen ongeplande tijdverspilling nog steeds niet goed heb.

Ten eerste crasht de installer halverwege als je vanaf USB installeert. Dit blijkt een nogal brute known bug, en de oplossing is handmatig bestanden door elkaar gooien op de USB stick, installeren vanaf CD, of de Net Installer image gebruiken.

Verder heb ik nog unresolved:

• GRUB2 lijst van OS'ses is omgekeerd, van oud naar nieuw, en de oude linux (die ik als reserve wil laten staan) start altijd als default, en ik weet niet hoe ik dat andersom kan krijgen sinds met GRUB2 de configuratie waarom-makkelijk-doen-als-het-moeilijk-kan is geworden.

• Bootsplash werkt niet meer, ik krijg nu een textsplash met de text Ubuntu 10.10 ipv dat hipper uitziende plaatje.

• AuFS mount niets meer. De mount staat wel in het lijstje mounts en geeft geen fouten, maar de mountpoint blijft leeg.

• Firefox crasht meteen na het starten. Ook als ik ~/.mozilla verwijder.

• Muisscrolwieltje beide richtingen is naar beneden scrollen.

• En natuurlijk een aantal sources dat nog niet met maverick werkt, zoals WxWidgets.

Oké het is Linux, maar dit hoort niet bij een main OS. Ze zouden op ubuntu.com geen niet-LTS releases moeten aanbieden als default, maar deze als optionele warning: this is beta software and has many unresolved issues download moeten aanbieden.

Alle noobs zouden ook voor LTS releases moeten gaan. Dan lijkt het wel een A-merk ervaring.

Ik deed inderdaad een clean install.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Wow, heb je de ISO gecheckt op corruptie? Zeker dat de installatie van een live-omgeving naar een usb-stick vlekkeloos is verlopen? Al die problemen heb ik nog nooit gehad, het was pas na veel gepruts van mijn kant dat er dingen kapot gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proto
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-09 08:40

Proto

¬.¬

WernerL schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 16:03:
Meer mensen die last hebben/hadden van het elke keer verliezen van draadloos netwerk verbinding op een eduroam netwerk? Wij gebruiken dat op school, en om de zoveel minuten verloor ik de verbinding. Toen ik updates had geinstalleerd waar een nieuwe kernel bijzat leek de verbinding niet meer weg te vallen \m/ Maar wel super irritant. Hoop dat hij het morgen ook blijft doen. Dat was namelijk mijn enigste ergerpunt van ubuntu10.10.. :P

Ik had ook al geprobeerd verbinding te maken via HTC desire en dan mijn telefoon als hotspot instellen maar dat mag blijkbaar niet tegelijkertijd. :')
Universiteit van Amsterdam toevallig? Eduroam daar is een drama... zelfde probleem hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
DevilsProphet schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 17:16:
Wow, heb je de ISO gecheckt op corruptie?
Jazeker, de brute install-fail is zelfs een known-bug:
https://bugs.launchpad.ne...urce/ubiquity/+bug/658865
Zeker dat de installatie van een live-omgeving naar een usb-stick vlekkeloos is verlopen?
Nee, ik heb uiteindelijk een net-install uitgevoerd. Niet live dus. Wel vlekkeloos afaik. Ik heb inmiddels aufs gefixt, ik moet opeens br (branche) ipv dirs gebruiken in fstab.

Ik zoek nog steeds naar een oplossing voor GRUB (hint ;)). Die andere dingen zijn minder belangrijk.
het was pas na veel gepruts van mijn kant dat er dingen kapot gingen.
Nou dan heb je echt een magische hardwarecombi waarbij alles werkt. De enige versies die bij mij vlekkeloos zijn gegaan zijn LTS releases. Ik heb al twee keer non-LTS afgezworen maar toch doe ik het weer he. :N

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Als je een beetje rondleest zijn er echt nog wel een hoop nasty bugs in Ubuntu. Ik krijg dan ook steeds de neiging om naar een andere distro over te stappen, maar nu mijn Ubuntu install zo goed als helemaal werkt heb ik weinig zin om met iets als Arch Linux of zo te beginnen (wel mee aan het prutsen in virtual box). Heb mezelf gedwongen eerst maareens een half jaartje Ubuntu te draaien, aangezien ik een dikke maand geleden nog gewoon windows 7 draaide als main OS. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Ik snap 't niet, hier werkt 't altijd, nooit problemen...

Ieder z'n ding... :D

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
Proto schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 17:47:
[...]

Universiteit van Amsterdam toevallig? Eduroam daar is een drama... zelfde probleem hier.
Nee, hogeschool Utrecht. Maar als ik telefoon via USB verbind met laptop krijg ik er een nieuwe netwerk adapter bij in ubuntu genaamd 'usb0'. Dus dan kan ik via mijn android phone verbinding maken met eduroam en ik heb gewoon een stabiele verbinding. En mijn telefoon laad gelijk op, ook nog een voordeel dus. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Sando schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 19:29:
Nou dan heb je echt een magische hardwarecombi waarbij alles werkt.
Dat kan eigenlijk wel: een Dell Latitude laptop van 5 jaar oud, bestaande uit dure en oude componenten waarvan de ondersteuning zo goed gegarandeerd is als maar kan zijn, zou ik denken. Alleen jammer dat hij écht wel te traag begint te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

DevilsProphet schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 21:31:
[...]

Dat kan eigenlijk wel: een Dell Latitude laptop van 5 jaar oud, bestaande uit dure en oude componenten waarvan de ondersteuning zo goed gegarandeerd is als maar kan zijn, zou ik denken. Alleen jammer dat hij écht wel te traag begint te worden.
Op mijn HP laptop van 2 jaar oud doet hij het ook gewoon perfect...

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Mensen hier die RTL gemist en NOS livestreams al aan de praat hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 20:53
RTL gemist kan door je user-agent in Firefox op iPad te zetten. De livestreams van de NOS kun je via mPlayer afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Ubuntu 10.10 heeft de afgelopen week mijn leven waarschijnlijk met een jaar gekort. :'(
Ik ben weer Ubuntu 10.04 LTS aan het installeren. 8) Ik gebruik mijn computer teveel als computer om er een puzzel-OS op te zetten. :) Ik hoop dat 12.04 LTS weer zo'n heerlijk stabiele distro wordt.
DevilsProphet schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 21:31:
[...]

Dan is Lubuntu 10.10 echt magisch voor jou. Die draai ik op een oude P4 2GHz laptop. 2GHz klinkt echt veel te snel want hij is vet traag. Met Lubuntu blijft mijn bloeddruk normaal tijdens het werken. :)

Op mijn laptop trouwens zonder problemen vanaf USB geinstalleerd, en geen enkel probleem met bootsplash of firefox.

Oh wat is het toch heerlijk om met dpkg --set-selections en dselect zo bijna je complete softwareportfolio à 8 GB te downloaden en installeren. Daar kan echt geen Windows tegenop! (Mac OS weet ik niet, ken ik niet.)

Nadat je je sources.list hebt geconfigureerd en sleutels hebt geimporteerd natuurlijk. Hier is een handige site om de bekendste repo's toe te voegen aan de lijst en de bijbehorende keys ineens te kopieren/plakken:
http://repogen.simplylinux.ch/

[ Voor 19% gewijzigd door Sando op 16-01-2011 00:54 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
Bedankt voor die site Redsandro, superhandig !
Bookmarked

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Ik vraag mij af: zijn die repo URL's en dergelijke overdraagbaar naar andere versies? Ik weet dat bijvoorbeeld een oudere versie van ubuntu niet meer de recentste versies van bepaalde applicaties gebruikt, omdat de dependencies dat onmogelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Meestal verandert er één sleutelwoord waardoor de repo andere packages aanbiedt, maar dat sleutelwoord is bij bv de Opera repo al vier versies lang lenny (gebaseerd op Debian).

Kort antwoord: Meestal niet, maar meestal kan je 'raden' wat de nieuwe repo is.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:32
Zijn er hier mensen die Deja Dup of Lucky backup gebruiken? Of iets anders om een back-up te maken? Heb zelf van alles geprobeerd ook allerlei gui's voor rsync. Vind Deja Dup erg simpel en werkt lekker. Tijdje terug zo'n beetje alle tools met back-up in repro geinstalleerd op me test laptop. Deze 2 tools kwamen toch wel boven de rest uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Bedankt voor de tips, ik zal er ook eens naar kijken.

Backups zijn zooo eisafhankelijk, ik heb ook vanalles geprobeert maar uiteindelijk maak ik gewoon zips die ik via ftp ergens buiten het huis opsla. Liever automatiseer ik de boel, maar alles (getestte apps) doet net niet wat ik wil, en ik heb nou ook net weer geen zin om helemaal een script te gaan lopen schrijven. Rsync is ook wel machtig en zou alleen de veranderingen updaten wat +10 is, maar ik wil niet dat mijn bestanden aan de andere kant leesbaar zijn. Op een .zip kan je gewoon een wachtwoord zetten.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 13:54
Grsync is zeer goed, en veel mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Omdat aufs zwaar wordt ondergewaardeerd, hier even een tip:

Heb je ook 2+n schijven liggen die je graag als 1 grote schijf wilt gebruiken, maar dan geen RAID of LVM zodat je zonder gedoe een schijf kapot kunt laten gaan en met de rest verder kunt leven?

Handig voor downloads, videocapture, fileservers, televisie opnemen, etc.

Gebruik aufs en mount al je schijven onder één mountpoint.

Sando in "LVM waarbij diskuitval niet het hele vol...":
Sando schreef op zondag 16 januari 2011 @ 19:59:

aufs ftw!

Volgens mij heb ik nu de perfecte aufs mountregel voor in fstab. Na afentoe rare acties (volle disk terwijl dat niet zo is enzo) en wat trial en error hier mijn mountregel voor de slechtst gedocumenteerde coolste feature.

Ik heb verschillende schijven gemount in /mnt en die wil ik allemaal samen in /red mounten.

code:
1
none  /red  aufs  br=/mnt/red400=rw:/mnt/red300=rw:/mnt/red200=rw:/mnt/red160=rw,create=mfs,cpup=bup,auto  0 0

=rw -> Categorie duh, writable maken. (default = readonly voor alles behalve de eerste branche)
create=mfs -> bestanden worden created op de schijf met most free space. (default = highest parent)
cpup=bup -> kan een bestand niet geschreven worden, wordt de eerst volgende branch gebruikt. CopyUpPolicy=Bottom-Up-Parent. (default = highest parent)
auto -> man mount: "Can be mounted with the -a option." (anders wordt ie niet gemount bij het booten.)
br= ipv dirs= -> Categorie voor de zekerheid; Ik kwam een distro tegen waarin dirs niet werkte maar br(anches) wel. (Let op: br gebruikt dubbele punt ipv puntkomma)

Bron: http://aufs.sourceforge.net/aufs.html

Note: Het lijkt erop dat aufs de group het zelfde als owner maakt, ookal is dat in de echte branches niet zo. Met dat in het achterhoofd krijg je minder hoofdpijn als je je webserver/fileserver/torrentclient/backupstorage configureert.
Ook handig bij een telefoon of mp3speler met intern geheugen en ssd geheugen als twee mounts. Maak een aufs aan en kopieer je muziekcollectie zonder handmatig te moeten verdelen over beide mounts.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik heb een SSD waarop ik Ubuntu wil installeren vanaf mijn huidige PC (AMD Athlon64)
Daarna wil ik de SSD in een gloednieuw Intel Core i7 systeem (zonder optische-drive) stoppen.

Gaat dat werken?

Ik bedenk me net dat het alternatief een bootable USB-stick is met de Ubuntu installatie)

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Waarom zou dat niet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
rickiii schreef op maandag 17 januari 2011 @ 18:27:
Ik bedenk me net dat het alternatief een bootable USB-stick is met de Ubuntu installatie)
Haha, succes 8)7
Sando schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 17:02:
Ten eerste crasht de installer halverwege als je vanaf USB installeert. Dit blijkt een nogal brute known bug
Serieus, vanaf USB gewoon 10.04 installeren dat werkt wel. En anders werkt dat truukje van ssd-transplantatie ook wel. Ik had eens een P4 mobo vervangen door een ander mobo met andere Core2 processor en andere videokaart, en Ubuntu (10.04) startte gewoon op. Er was alleen een probleem met de audio. Dus met een beetje pech moet je iets repareren, waarvan de irritantste is als je X server opeens niet wil starten, maar Linux is uiterst versatile met dat soort dingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sando op 17-01-2011 21:13 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
10.10 installeert hier ook prima van USB... echt een heerlijke uitvinding! Vroeger al dat geklooi met CDs, nu gewoon zoefzoef op een stickje, installeren en gaan met die banaan :D

Heb al een aantal jaar niet meer een CD hoeven branden, behalve voor een oude laptop die niet van USB kon booten. Echt, wat mij betreft een van de grootste vooruitgangen in installatie-genot. Naast kunnen internetten terwijl je installeert, natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Ik heb zelfs Ubuntu 10.10 óp een usb stick geïnstalleerd. Pokketraag natuurlijk, maar het werkt, én het is tot nu toe succesvol uitwisselbaar tussen 3 computers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackdaw
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:06
Kwam laatst ook een leuke bug tegen in 10.10 server: 2x auto eth0 en auto lo in /etc/network/interfaces gezet |:( , machine gereboot, met geen mogelijkheid te booten. Niet in single user mode, helemaal niets. Met livecd aan moeten passen, daarna niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Infinite loop: ván een USB-stick óp een USB-stick installeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Vandaag en gisteren weer eens lekker opgeschoten met mijn Ubuntu-servertje. Ik was verbaasd over hoe makkelijk het allemaal ging. Vooral met audio heb ik in een ver verleden, toen je dat soort dingen nog met de hand moest configureren en installeren, nogal wat problemen gehad. Dit keer totaal niet.

Gisteren kwam ik m'n Pinnacle afstandbediening met IR-ontvanger tegen en ineens besefte ik me dat ik die natuurlijk voor m'n thuisservertje kon gebruiken. Configureren ging niet helemaal van een leien dakje, maar dat kwam vooral omdat ik te snel wilde (niet goed lezen) en niet doorhad dat deze specifieke IR-receiver alleen werkt met de bijbehorende afstandsbediening. Maar toen ik dat eenmaal doorhad ging het erg vloeiend, en nu kan ik mooi mijn server met de afstandbediening besturen. Moet alleen nog verzinnen wat ik allemaal wil aansturen. :)

Vandaag heb ik me vooral bezig gehouden met het afspelen van muziek vanaf de server naar m'n versterker. Daarvoor wilde ik MPD gebruiken. Dat was slechts MPD & Alsa uit de repository installeren. Daarna even de volumes goed instellen met alsamixer en MPD ook connecties van buiten localhost laten ontvangen. En presto: het werkt zoals ik het wil: net even wat muziek geluisterd rechtstreeks vanaf de server in opdracht van m'n laptop :) Echt heel simpel dus!

Nu nog MPD bedienen met LIRC. Alle muziek in m'n library gooien en waarschijnlijk wat taggen e.d. Dingen zoals Spotify voor MPD en muziek streamen naar m'n PCs komen later nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Zijn er nog meer mensen die last hebben van de journaling daemon van ext4 bij Ubuntu 10.10 ?

Ik wil bijvoorbeeld harddisken in standby zetten, maar iotop geeft regelmatig aan dat jbd2 en kdmflush schrijven naar de harddisk. Wat uitzoekwerk met Google leverde het volgende op:

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/607560

Kun je Ubuntu 10.10 ook met ext3 installeren zonder problemen?

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
sub0kelvin schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 00:37:
Vandaag en gisteren weer eens lekker opgeschoten met mijn Ubuntu-servertje. Ik was verbaasd over hoe makkelijk het allemaal ging. Vooral met audio heb ik in een ver verleden, toen je dat soort dingen nog met de hand moest configureren en installeren, nogal wat problemen gehad. Dit keer totaal niet.

Gisteren kwam ik m'n Pinnacle afstandbediening met IR-ontvanger tegen en ineens besefte ik me dat ik die natuurlijk voor m'n thuisservertje kon gebruiken. Configureren ging niet helemaal van een leien dakje, maar dat kwam vooral omdat ik te snel wilde (niet goed lezen) en niet doorhad dat deze specifieke IR-receiver alleen werkt met de bijbehorende afstandsbediening. Maar toen ik dat eenmaal doorhad ging het erg vloeiend, en nu kan ik mooi mijn server met de afstandbediening besturen. Moet alleen nog verzinnen wat ik allemaal wil aansturen. :)

Vandaag heb ik me vooral bezig gehouden met het afspelen van muziek vanaf de server naar m'n versterker. Daarvoor wilde ik MPD gebruiken. Dat was slechts MPD & Alsa uit de repository installeren. Daarna even de volumes goed instellen met alsamixer en MPD ook connecties van buiten localhost laten ontvangen. En presto: het werkt zoals ik het wil: net even wat muziek geluisterd rechtstreeks vanaf de server in opdracht van m'n laptop :) Echt heel simpel dus!

Nu nog MPD bedienen met LIRC. Alle muziek in m'n library gooien en waarschijnlijk wat taggen e.d. Dingen zoals Spotify voor MPD en muziek streamen naar m'n PCs komen later nog wel.
Draait je server een X-sessie? Zoja dan kun je die meetunnelen over SSH, kun je gewoon je favoriete mediaplayer openen op je server met het scherm op je laptop :9
Wat ik sinds kort ook ontdekt heb: Chronjobs gebruiken als wekkerradio! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
mcDavid schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 16:25:
[...]

Draait je server een X-sessie? Zoja dan kun je die meetunnelen over SSH, kun je gewoon je favoriete mediaplayer openen op je server met het scherm op je laptop :9
Wat ik sinds kort ook ontdekt heb: Chronjobs gebruiken als wekkerradio! :D
Nee, geen X-sessie. En persoonlijk vind ik MDP veel handiger dan steeds als ik muziek wil horen een X-based programma te moeten draaien op m'n laptop. MDP kan spelen zonder m'n laptop en is daarbij onafhankelijk te bedienen met bijv. een afstandbediening, verschillende PCs of een mobiele telefoon. MDP kan via het web streamen (voor op 't werk naar de huisstream luisteren) en kan goed schakelen tussen outputs zodat in verschillende ruimtes verschillende of dezelfde muziek geluisterd kan worden.

Mocht ik toch geluid van m'n laptop op de versterker wil horen (youtube-filmpje kijken bijvoorbeeld), dan forward ik het laptopgeluid gewoon via PulseAudio naar de server in plaats van naar de laptopboxen. Dat vind ik een stuk netter en praktischer dan werken via een X-sessie op de server.

Cronjobs als wekker: geniaal! Maar hoe krijg je 'm weer uit? Heb je een draadloze snoozebutton ingebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Toetsenbord met mediabuttons naast mijn bed ;)
Of nog beter gewoon opstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Wayland en stroomgebruik

Wat denken jullie?

Ik gebruik mijn Media Center (XBMC) ook als headless server. Headless omdat ik niet mijn televisie gebruik, maar een andere computer om erin te SSH'en. Soms laat ik hem een paar nachtjes aanstaan als ik iets serverigs aan het doen ben. XBMC doet dan niets, maar draait gewoon nog door.

Maar sinds ik een Wattmeter heb is me opgevallen dat als ik de nietsdoende XBMC afsluit om terug te keren naar de eveneens nietsdoende gnome-desktop (metacity, niet compiz), dat het verbruikte vermogen dan terugloopt met 15 Watt. En ik heb een dorito-videokaart, dus ik kan me voorstellen dat het verschil nog groter is als je wat meer power achter je DVI of HDMI hebt zitten.

Ergo: Ik kan beter XBMC afsluiten als ik de server aan laat staan. Maar was Wayland ook niet zo'n pareltje die bij wijze van spreken rechtstreeks op de videokaart werkt? Gaat de Ubuntu Desktop vanaf volgend jaar vanuit stilstand ook 15+ Watt meer kosten?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Laatst online: 11:36

Demo

Probleemschietende Tovenaar

sub0kelvin schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 17:55:
Cronjobs als wekker: geniaal! Maar hoe krijg je 'm weer uit? Heb je een draadloze snoozebutton ingebouwd?
Lekkere muziek instellen en daarvan blijven genieten tijdens het ontbijt :P
Ik heb ook wel eens zitten denken aan cronjobs als wekker, maar ik zou liefst iets flexibelers hebben, een manier om de wekker snel uit te schakelen als je hem een dag niet wil gebruiken zonder de cronjob aan te passen. (een scriptje wat checkt of er een bestandje 'vandaag_geen_wekker' staat leek mij een makkelijke manier) En inderdaad, een snooze/uitknop zou fijn zijn :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Demoniac schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 11:37:
[...]
Lekkere muziek instellen en daarvan blijven genieten tijdens het ontbijt :P
Ik heb ook wel eens zitten denken aan cronjobs als wekker, maar ik zou liefst iets flexibelers hebben, een manier om de wekker snel uit te schakelen als je hem een dag niet wil gebruiken zonder de cronjob aan te passen. (een scriptje wat checkt of er een bestandje 'vandaag_geen_wekker' staat leek mij een makkelijke manier) En inderdaad, een snooze/uitknop zou fijn zijn :)
Je kunt natuurlijk gewoon overal shell scriptjes voor maken en aan een launcher koppelen! Ik moet me daar nog eens in verdiepen maar ben wel zeker van plan zoiets te doen.

Voor snooze zou je simpelweg een commando kunnen maken dat pauseert en een nieuwe cronjob voor over 10 minuten instelt.
Voor 'vandaag geen wekker' zou je inderdaad iets met een bestandje o.i.d. kunnen doen (die je ook weer creeert met een launcher, en verwijderd met de chronjob).

code:
1
2
3
4
if (vandaag geen wekker)
  //verwijder bestand 
else
  // maak lawaai

Maar ik zet mijn wekker toch altijd per dag dus dat heb ik niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

:+

om hiervoor een topic te openen:
hoe kan ik in gnome een taakbalk maken met 2 rijen? (dat kan in windows,kde,xfce etc.) maar gnome krijg ik 't niet voor elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
himlims_ schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 14:14:
hoe kan ik in gnome een taakbalk maken met 2 rijen? (dat kan in windows,kde,xfce etc.) maar gnome krijg ik 't niet voor elkaar
geven 2 taakbalken onder elkaar niet het gewenste effect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Stevie-P schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 14:18:
[...]

geven 2 taakbalken onder elkaar niet het gewenste effect?
nee; krijg je 2x dezelfde toepassingen over 2 balken verspreid. compleet nutteloos :X
Neem bijv. KDE, daarbij kun je aangeven; force 2 rows *O* ideaal. maar wil keertje gnome serieus een kans geven, maar dit belemmerd mij voor dagelijks gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ok, het gaat je dus om de 'vensterlijst' op het paneel.
Ik heb het even uitgeprobeerd voor je, maar als ik mijn paneel 2x zo groot maak, gebruikt de vensterlijst vanzelf 2 regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

voorbeeld van me kde desktop:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/l2efmov16VnHE9NZ2i3X6QLz/medium.jpg

De taakbalk heeft -altijd- twee rijen, (ook als ik 'm 20px hoog maak). Dat wil ik in gnome ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
himlims_ schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 14:56:
voorbeeld van me kde desktop:

[afbeelding]

De taakbalk heeft -altijd- twee rijen, (ook als ik 'm 20px hoog maak). Dat wil ik in gnome ook :+
Is dat Wonton Soup? Ik vind het een mooi kleurenschema, maar dat lettertype vind ik niks. Vind het niet fijn lezen, en dat is toch waar ik het eerste op let.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsje66
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-09 15:07
Ik heb hier een dual-boot draaien met Windows 7 32-bits en Ubuntu 64-bits. Somehow is Ubuntu 64-bits langzamer dan Ubuntu 32-bits, hij loopt ook vaker vast, is dit herkenbaar?
Sinds ik gisternacht Windows 7 heb geinstalleerd kom ik niet meer bij GRUB, ik kan Ubuntu niet meer booten. Is hier een oplossing voor?

Ik heb geen leuke ondertitel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Topicstarter
Kwestie van GRUB restoren in MBR Thijsje66, zie hier:

https://help.ubuntu.com/c...nstalling%20from%20LiveCD

Wat betreft 64 vs 32 -bit, hier is m'n 64 net zo traag als m'n 32, meer te danken aan m'n vervelende laptop. Vastlopers zijn er wel beetje laatste tijd, zowel 32 als 64 bit.

[ Voor 41% gewijzigd door afraca op 25-01-2011 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
thijsje66 schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 12:07:
Ik heb hier een dual-boot draaien met Windows 7 32-bits en Ubuntu 64-bits. Somehow is Ubuntu 64-bits langzamer dan Ubuntu 32-bits, hij loopt ook vaker vast, is dit herkenbaar?
Sinds ik gisternacht Windows 7 heb geinstalleerd kom ik niet meer bij GRUB, ik kan Ubuntu niet meer booten. Is hier een oplossing voor?
Handmatig grub configureren. Genoeg te vinden op Google ;) Termen Ubuntu 10.10 en Grub moeten genoeg zijn...

Daarnaast wisselt het heel erg in samenstelling van je PC wat je uiteindelijke performance kan zijn.... Dit komt namelijk door de samenwerking van de drivers onderling. Ik heb soms een systeem gehad wat sneller is op 32 bits en wat de volgende release sneller is op 64 bits. Het wisselt heel erg jammer genoeg :/

Misschien een topic openen met je specs daar en kijken waar het probleem ligt? :)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsje66
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-09 15:07
Touchdomex schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 12:14:
[...]

Handmatig grub configureren. Genoeg te vinden op Google ;) Termen Ubuntu 10.10 en Grub moeten genoeg zijn...

Daarnaast wisselt het heel erg in samenstelling van je PC wat je uiteindelijke performance kan zijn.... Dit komt namelijk door de samenwerking van de drivers onderling. Ik heb soms een systeem gehad wat sneller is op 32 bits en wat de volgende release sneller is op 64 bits. Het wisselt heel erg jammer genoeg :/

Misschien een topic openen met je specs daar en kijken waar het probleem ligt? :)
Ah, ok. Ik heb hier nog een usb-stick met (X?)ubuntu liggen, ik kijk wel even wat ik daarmee kan goochelen.

Ik heb geen leuke ondertitel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

himlims_ schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 14:14:
[...]om hiervoor een topic te openen:
iemand nog suggesties?

Gene wat ik wil, is 2 rijen op taskbar zie hier mijn kde desktop ter illustratie; himlims_ in "Het Grote Ubuntu Topic Deel 11"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Ik mis waarom het hoger maken van je Gnome panel niet goed genoeg is. Als je gnome panel (ongeveer) even hoog maakt als je taskbar in KDE, dan krijg je vanzelf twee rijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

deadinspace schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 14:38:
[...]

Ik mis waarom het hoger maken van je Gnome panel niet goed genoeg is. Als je gnome panel (ongeveer) even hoog maakt als je taskbar in KDE, dan krijg je vanzelf twee rijen.
omdat ie dan te groot wordt, daarlangs is het niet forced; de windows actieve programmas verspringen dan steeds van 1 > 2 rijen, quite annoying

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Hoezo? De KDE taskbar in jouw screenshot is 58 pixels hoog, als ik mijn gnome-panel verhoog tot hij twee-regelig wordt is hij 51 pixels hoog. Overigens kan een en ander wat van je theme en lettertype/grootte afhangen natuurlijk, maar kom jij echt over die 58 pixels heen?
daarlangs is het niet forced; de windows actieve programmas verspringen dan steeds van 1 > 2 rijen, quite annoying
Je bedoelt dat het één grote knop wordt als je maar één window open hebt? Daar weet ik geen oplossing voor, en ik snap wel dat je dat niet zo mooi vindt.

Overigens gebruik ik zelf Talika. Niet dat die twee-regelig kan werken, maar misschien vind je die wel fijner werken dan de standaard window list.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Hey, dat talika is best nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik baal dat ik zoveel Windows nodig heb! Ik wil het liefst de hele dag met Ubuntu werken (spelen). Thuis is het m'n primairen OS, maar ik zit ondertussen weer meer in Windows dan Ubuntu. Echt jammer.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Waar heb je 't voor nodig dan? Ik doe al jaren zonder...

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verschillende Adobe software :(

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Kun je die niet met Wine proberen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapmo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:14

Flapmo

and back is gigi!

Iemand die hier ervaring heeft met OpenCL op Ubuntu 10.10? Hij blijft mij vertellen dat hij CL/cl.h niet kan vinden uit de include. Dat terwijl je op internet overal leest dat vanaf 10.10 OpenCL native supported zou moeten zijn ?

Ubuntu 10.10 met nvidia-current (260.19.06) drivers.

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

dat is geen excuus meer :+ photoshop CS4 werkt bijv. perfect via wine, me wacom werkt allemaal net zoals in win.
deadinspace schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 17:26:
Overigens gebruik ik zelf Talika. Niet dat die twee-regelig kan werken, maar misschien vind je die wel fijner werken dan de standaard window list.
you is my hero *O* vanavond gelijk proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapmo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:14

Flapmo

and back is gigi!

Flapmo schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 09:59:
Iemand die hier ervaring heeft met OpenCL op Ubuntu 10.10? Hij blijft mij vertellen dat hij CL/cl.h niet kan vinden uit de include. Dat terwijl je op internet overal leest dat vanaf 10.10 OpenCL native supported zou moeten zijn ?

Ubuntu 10.10 met nvidia-current (260.19.06) drivers.
problem solved denk ik. CUDA staat niet standaard geinstalleerd, daar ging ik even van uit :).

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Heu, waarom werden vandaag (of eerder deze week, ik update niet elke dag) de ms-corefonts upgedate? (Dat merk je omdat je de EULA moet accepteren voordat ie verder gaat) Verandert daar ooit iets aan?

[ Voor 15% gewijzigd door Sando op 27-01-2011 13:50 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04:49

Theimon

Snapte!?

Check het changelog?

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Installer for Microsoft TrueType core fonts
This package allows for easy installation of the Microsoft True Type
Core Fonts for the Web including:

Andale Mono
Arial Black
Arial (Bold, Italic, Bold Italic)
Comic Sans MS (Bold)
Courier New (Bold, Italic, Bold Italic)
Georgia (Bold, Italic, Bold Italic)
Impact
Times New Roman (Bold, Italic, Bold Italic)
Trebuchet (Bold, Italic, Bold Italic)
Verdana (Bold, Italic, Bold Italic)
Webdings

You will need an Internet connection to download these fonts if you
don't already have them.

NOTE: the package ttf-liberation contains free variants of the Times,
Arial and Courier fonts. It's better to use those instead unless you
specifically need one of the other fonts from this package.

Version: 3.2ubuntu0.1 2011-01-25 12:02:20 UTC
msttcorefonts (3.2ubuntu0.1) lucid-proposed; urgency=low

* Display the EULA for the fonts when installing the package. Do not
fails the install if the EULA is not accepted, but instead do not
download the fonts (LP: #670629)

-- Michael Vogt <michael.vogt@ubuntu.com> Fri, 03 Dec 2010 18:08:16 +0100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Bedankt himlims_ :)
Wat een stomme update, de installer is upgedate dus moet iedereen ze opnieuw installeren? :P

[ Voor 83% gewijzigd door Sando op 27-01-2011 14:02 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Pagina: 1 ... 19 ... 59 Laatste

Let op: