Ik heb gister een hoop gelezen over de verhoudingen in het dev kamp; defer en kali- zijn de mannen die het meest aan de kernels doen, kali- houdt ook nog cd
CyanogenMod (CM) beschikbaar voor de Desire. Richard Trip kan goed met ze overweg, en besteedt nu veel aandacht aan zijn
DeFroST (DF) ROM (vandaag
twee drie releases!); AdamG (van
OpenDesire (OD)) ligt een beetje in de clinch met kali-.
Laatstgenoemde beweert dat AdamG niet credits doet toekomen waar ze toekomen (defer en kali-) voor het
gebruik van grote delen van CD. Sterker nog,
kali- beweert dat AdamG nagenoeg geen één regel code heeft aangepast voor zijn OD, maar slechts de hopen meuk die in CM zit (ik noem een DSP manager bijvoorbeeld) eruit heeft gehaald en verder alleen maar strings CM/Cyanogen heeft vervangen door OpenDesire.
Richard Trip gebruikt net zoals AdamG het grootste deel van CM, maar voegt weldegelijk een hoop van zijn eigen tweaks toe. Hij biedt de mogelijkheid je kernel te overclocken/undervolten bijvoorbeeld. Persoonlijk vind ik jammer dat hij de meuk uit CM heeft vervangen met zijn eigen meuk (Facebook, Twitter, Chrome2Phone, ... wtf?!?) en is dus inderdaad een stuk minder Vanilla.
Toch ga ik op dit moment voor DeFroST, maar dan een zelf aangepastte versie. Het volgende heb ik uit de ZIP gesloopt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| /system/app/Clicker_hi.apk
/system/app/DSPManager.apk
/system/app/Email.apk
/system/app/GenieWidget.apk
/system/app/HTC_IME_hi22.apk
/system/app/Protips.apk
/system/app/SpareParts.apk
/system/app/Stk.apk
/system/app/googlevoice.apk
/data/app/Facebook.apk
/data/app/Maps.apk
/data/app/RomManager.apk
/data/app/Twitter.apk
/data/app/com.adobe.flashplayer.apk
/data/app/defrostsetup.apk
/data/app/chrometophone-android-v1.7.apk |
Dat levert mij toch best wel de ideale ROM op, op één belangrijk minpunt na: de Orange Juice bug waar zoveel kittens voor hebben moeten sterven. Elke non(-)sense ROM op dit moment heeft er last van; de trackball die soms ineens compleet uitvalt. Alleen te verhelpen met een reboot. Zowel Richard Trip als AdamG zijn nu bezig aparte kernels naast hun ROM uit te brengen waar je kan kiezen om de OJ geheel uit te zetten. Dat zou het probleem moeten oplossen (in tegenstelling tot het experiment van kali om het klikgedeelte ervan uit te zetten), maar is voor mij persoonlijk geen optie: ik heb dat ding simpelweg echt nodig. Niet voor SMS tikkerij, maar voor het gebruik in ConnectBot.
Dus tsja.. Al met al vind ik het op dit moment een beetje behelpen. Sense-ROMs zijn leuk maar absoluut niet zo leuk als non(-)sense ROMs. Zo kun je bij AOSP ROMs wel instellen dat de LEDjes achter je knoppen altijd uit moeten staan, dat je telefoon even trilt als het gesprek klaar is (I know, there's an app for that), en nog wat andere leuke tweakmogelijkheden (powersave governor en ja, I know, ook die is apart te flashen in een Sense ROM). Ik wacht met smart op de dag dag HTC éíndelijk eens de Bravo kernel sources vrijgeeft, zodat we eindelijk van die nare dierenbeulistische sinaasappelsap kevers afkunnen!
[
Voor 5% gewijzigd door
DRvDijk op 04-09-2010 19:27
. Reden: Bronvermeldingen :) ]