InhoudsopgaveDisclaimerHet rooten en flashen van custom ROM's is volledig op eigen risico. We zijn niet verantwoordelijk voor enige schade die kan worden aangebracht tijdens het rooten van het toestel. De kans bestaat dat je toestel na het rooten geen garantie meer heeft. Ons advies voordat je het toestel gaat rooten is: lees de handleidingen zorgvuldig door, denk goed na en bereid je goed voor!
IntroductieDirect na de aankondiging dat Root toegang (grotendeels) mogelijk is op de HTC Desire, was dit het enige onderwerp waarover gepraat werd in het HTC Desire topic. Daarom is voor het rooten en het flashen van custom ROM's dit aparte topic geopend. Stel dus in dit topic je vragen, geef je mening en deel vooral je ervaringen aan en met andere HTC Desire gebruikers over het rooten, het flashen en over de verschillende ROM's. Lees aub wel eerst de OP door, voordat je een vraag stelt.
Waarom zou ik rooten?- Om andere versies van het besturingssysteem (custom ROMs genoemd) te kunnen installeren, die vaak hele leuke extra's hebben
- Volledige controle over je telefoon
- De mogelijkeid om bestanden te wijzigen in de systeem folder. Zo kun je thema's installeren, het opstartplaatje/animatie veranderen en systeemapplicaties verwijderen
- Een backup van je hele telefoon maken (Nandroid)
- De mogelijkheid om apps op je SD-kaart te kunnen installeren. Onder andere vanwege de veelgehoorde klacht "mijn interne geheugen is vol"
Hoe krijg ik Root?- De onderstaande wijze is geschikt voor de Desire met AMOLED en SLCD.
- Installeer HTC Sync incl. de drivers. De-installeer daarna HTC Sync, maar niet de drivers. De laatste versie van HTC Sync vind je hier.
- Ga naar de website van Unrevoked en download het programma. Als je een Mac in de buurt hebt staan, download het dan daar mee. Windows gebruikers moeten namelijk wat extra stappen verrichten.
- *optioneel, wel aangeraden*
Zorg dat je Desire nog NIET aan de kabel zit.
Ik leg je nu uit hoe je Amon_Ra kan installeren. Dit is niet verplicht, maar het maakt je straks veel makkelijker om applicaties op je SD-kaart te installeren.
Controleer voor het flashen ALTIJD de MD5sum om er zeker van te zijn dat het bestand niet corrupt is.
Download de laatste Amon_Ra recovery hier.,MD5Sum: 4d6d17dcddc632579dcf88af6fbde0e1
De versie met CyanogenMOD afbeelding en kleur vind je hier, MD5Sum: 835b2f180869b00116d1e5b9a430ed4d (alleen achtergrond en kleur zijn anders), de originele thread van Amon_Ra op XDA vindt je hier. - Als je Windows hebt, klik op Edit -> Custom Recovery, als je een Mac hebt in de menubalk op File -> Custom Recovery.

Selecteer hier het .img bestand dat je net hebt gedownload. Er hoort nu onderaan te staan 'Recovery image: custom'. Als dit zo is, sluit dan nu je Desire aan op de kabel, klik op OK en laat Unrevoked z'n werk doen.
 - Klaar!
Geroot! En nu?Gefeliciteerd met je Root toegang! Heel leuk allemaal, maar nu begint het feest pas echt. Je kunt nu alles aanpassen zoals jij wilt! Voordat je verder gaat, moet je eerst een custom ROM (= een aangepaste versie van de firmware op je telefoon) installeren; anders raak je je root kwijt. Gelukkig is dit niet zo moeilijk en er is genoeg keus. De beste ROM's vind je in onderstaande lijst.
Custom ROM'sROM naam | Bijzonderheid | Apps2SD | Nadelen |
---|
Stock Sense | Originele versie (Sense zonder mods) met root | Ja | Saai, maar uit te breiden met mods | Oxygen | Android 2.3 | Ja | Videocamera werkt niet | Ginger Villain | Android 2.3 | Ja | Geen, videocamera werkt | RCMixHD | Sense HD | Ja | Geen, alleen wat problemen met streamen van media | LeeDrOiD | Sense + veel mods te downloaden | Ja | Geen | AuraxTSense | Sense + veel thema's | Ja | Geen | VillainROM | Sense + aanpassingen | Ja | Geen | Pays-ROM | Sense + mooi thema | Ja | Geen | DeFroST | Geen Sense, dus super snel + CyanogenMod aanpassingen | Ja | Geen Sense apps/widgets | MIUI | Zeer aparte ROM, met extreem veel aanpassingen en verbeteringen (video) | Ja | Soms iets te iPhone-achtig |
Custom ROM installerenDownload een van de bovenstaande ROMs en zet het ZIP-bestand op de SD-kaart. Pak het ZIP-bestand NIET uit!
Maak nu een back-up van alles wat je wilt bewaren, nadat je de custom ROM hebt geïnstalleerd is namelijk alles weg. Er zijn genoeg back-up applicaties te vinden in de Android Market. Met Titanium Backup kun je je applicaties back-uppen. Alle data (instellingen van apps bijvoorbeeld) krijg je gewoon weer terug als je restored - ook je spelgegevens van Angry Birds. Nu gaan we een partitie aanmaken zodat je applicaties op je SD-kaart kan installeren.
Let op: Je hele SD-kaart wordt geleegd! Zet dus de back-ups die je hebt gemaakt en nu op je SD-kaart staan over naar je computer!!Partitie aanmakenNu gaan we een ext3 partitie aanmaken op je SD-kaart. Als je in het begin van deze handleiding Amon_Ra hebt geïnstalleerd, volg dan deze stappen:- Zet je telefoon uit en start 'm weer opnieuw op met de volume-omlaag knop en power knop ingedrukt.
- Je krijgt nu een wit scherm te zien met wat kleurige informatie. Klik weer op de volume-omlaag knop (soms moet je even wachten totdat 'ie reageert) zodat RECOVERY geselecteerd staat. Klik dan weer op de power knop.
- Nu zie je een zwart scherm met groene tekst. Ga nu met de trackball (touchscreen werkt niet) naar 'Partition sdcard' en klik erop. Klik nu weer op 'Partition SD' en klik nog een keer op de trackball om het te bevestigen.
- De grootte mag je zelf bepalen. Als je een Sense HD ROM gaat draaien, kies dan voor 1gb. Ikzelf heb 700mb. Kies hierna nog voor 'SD:ext2 to ext3' en dan ben je klaar.
Als je Amon_Ra niet hebt (als er niet 'Partition sdcard' staat in de bovenstaande stappen heb je Amon_Ra niet), zijn er nog andere manieren om een partitie aan te maken.
Voor Windows zijn er meerdere partitiebeheer programma's, eentje die schijnt te werken (niet zelf geprobeerd) is 'EASEUS Partition Master'. Zorg dat hij je SD-kaart herkent en verklein de FAT32-partitie. Maak dan op de lege plek een nieuwe partitie met ext3 van ongeveer 700mb groot of eventueel zelfs 1gb als je een Sense HD ROM wilt gaan gebruiken.De ROM installerenNadat je een back-up hebt gemaakt en er helemaal klaar voor bent, gaan we de ROM - die als het goed is nu op je SD-kaart staat - installeren. Het stappenplan:- Volg de eerste 3 stappen van het vorige stappenplan.
- Nu je in de recovery bent, klik op 'Flash'. Dit kan soms iets anders heten, maar het komt allemaal op hetzelfde neer, als er maar het woordje flash in voorkomt.
- Klik op 'Flash zip from sdcard' (soms ook 'Choose zip file' genoemd). Kies nu het ZIP-bestand wat je op je SD-kaart hebt gezet. En klik nog een tweede keer op de trackball om het te bevestigen.
- Als 'ie klaar is, herstart dan je telefoon. Je telefoon gaat er nu waarschijnlijk meer dan 5-10 minuten over doen om op te starten. Laat 'm z'n gang gaan en raak niet in paniek!
- Klaar!
S-off
Tweaker ieftm heeft het voor elkaar gekregen om de ingebouwde beveiliging van HTC te omzeilen door een gepatchte H-boot versie uit te brengen. Door de onderstaande link te volgen ga je naar de site van AlphaRev waar je een bestand kunt downloaden (.iso bestand) en op cd kunt branden (het kan ook vanaf een USB stick). Met deze Linux Live CD start je de PC opnieuw en volg dan de instructies op het scherm.
Heb ik het nodig?
Als je het niet mist niet Je kunt als je toestel S-off is bijvoorbeeld je splash screen wijzigen (je hebt nu een wit splash screen (opstartscherm) met "HTC" erop) en (systeem) apps verwijderen op je toestel met Root Explorer. Ook kun je custom H-boots flashen (de Oxygen rom heeft ook een aparte H-boot beschikbaar) waarmee je NAND geheugen anders wordt ingedeeld zodat je bijvoorbeeld meer ruimte krijgt voor apps dan standaard.
Kan het kwaad?
Ja, dit is niet zonder risico. Je bent bezig met een belangrijk gedeelte van je telefoon, gaat het mis, dan is je toestel bricked. Belangrijk is dat je controleert of de MD5SUM klopt met het door jou gedownloade bestand. Doe niets wat niet op het scherm wordt aangegeven, trek niet tussentijds je kabel uit je toestel, etc, gebruik je gezonde verstand. Lees eerst het hele verhaal en de disclaimer op de site van AlphaRev, ga dan pas aan de slag.
Naar de site van AlphaRev voor S-off.
Mijn toestel is bricked, wat nu?Het wil nog wel eens gebeuren dat toestellen gebricked raken tijdens het rooten/installeren van A2SD, dit merk je op door usb malfunctions en/of omdat de SD kaart niet meer gelezen kan worden. Je kunt dit checken door in "FASTBOOT USB" in een command prompt/terminal 'fastboot oem boot' te typen en de codes te lezen die in de prompt/terminal verschijnen. In de code staat ergens ofwel board_bravo.disable_uart3=0 en board_bravo.disable_sdcard=0 of board_bravo.disable_uart3=1 en board_bravo.disable_sdcard=1. In het eerste geval geen bricks, in het tweede geval wel. (Huh? Snap ik niet! Zie hieronder in de stappen). Gelukkig is er een manier gevonden om te "unbricken". Voer de volgende stappen uit om je eerst je SD en daarna je USB problemen op te lossen:- Download de volgende bestanden:
- mtd0.img hier of hier
- flash_image hier of hier
- De HxD Hex Editor (als je deze nog niet hebt) hier
- ADB (onderdeel van SDK, als je deze nog niet hebt) hier
- Open een command prompt/terminal (in bijv. win7: "cmd"), open hierin de tools directory waar je SDK (met ADB) hebt uitgepakt (bijv. door in te voeren: "cd c:\SDK\tools") en koppel je uitgeschakelde toestel aan de computer.
- Start het toestel op terwijl je de hardwarematige "terug" knop ingedrukt houdt. Je ziet nu rood gearceerd "FASTBOOT USB" in het scherm.
- Voor de SD: Typ in het command prompt/terminal voor Win: 'fastboot oem enableqxdm 0' gevolgd door 'fastboot oem boot' of voor MAC/Linux: './fastboot oem enableqxdm 0' gevolgd door './fastboot oem boot'. Je toestel zal nu rebooten en je krijgt een hele lijst met codes in je prompt/terminal die nodig zijn voor de USB oplossing.
- Voor de USB: Check eerst de CID van je toestel, dit doe je als volgt:
- In de vorige stap heb je een hele lijst met codes in je prompt/terminal verkregen. Zoek naar een gelijkwaardige regel: #INFOCID is HTC_E11. In dit voorbeeld is HTC_E11 dus je CID.
- Alleen als je CID niet gelijk is aan HTC_E11 (bijvoorbeeld #INFOCID is VODAPE17) moet je de gedownloade mtd0.img in de HxD Hex Editor aanpassen. Open hiervoor de image in de editor, zoek in de image "HTC_E11" en vervang dit door je eigen CID. Sla de image weer op en sluit de editor af.
- Je toestel is in de vorige stap opgestart dus je kunt nu gelijk verder. Kopieer zowel de flash_image als de (eventueel aangepaste) mtd0.img naar de root van de microSDHC FAT32 partitie.
- Ga naar de market en download Terminal Emulator of scan deze QR code, installeer en open vervolgens de emulator. Je moet nu achtereenvolgens de volgende commando’s in de emulator uitvoeren:
- Klaar! Rebooten maar

Credits
FAQIk zit vast in hboot recovery mode, en geen enkele knop reageert! Wat nu?
Batterij eruit halen 
Ik krijg een "Insufficient permissions error" in Linux!
./adb-linux kill-server
sudo ./adb-linux start-server
sudo ./recovery-linux.sh
Windows en Linux voor een rootje? Moet dat nou?
Nee dat hoeft niet meer 
Kan ik de rom van een Nexus one op mijn Desire laden?
Nee, de N1 en Desire hebben een verschillende kernel. Vooralsnog is dit dus niet mogelijk
Verlies ik mijn geliefde Sense interface?
Nee, je zult Sense niet verliezen na het rooten.
Heeft rooten invloed op mijn garantie, en kan ik de root ongedaan maken?
In beginsel zou het veranderen van software van een door jou aangeschaft product géén invloed mogen hebben op de garantie van in elk geval de hardwarematige aspecten van het toestel. In beginsel, omdat hierop natuurlijk ontelbaar veel nuances zijn aan te brengen, en een harde wettelijke basis en relevante jurisprudentie ontbreken op dit gebied, dus absolute zekerheid kan je helaas niet gegeven worden. Wat wél beschikbaar is, is een manier om het toestel naar stock (dus niet naar branded) te unrooten, en dit kun je wederom op Modaco lezen.Mocht je overigens écht in een clinch liggen met HTC over de garantie omdat je geroot hebt, PM mij (Obiter Dictum) hier maar even over; het lijkt me een erg interessante zaak om je wat juridische hulp mee te geven.
Ik (SpaceK33z) had laatst een defect aan mijn HTC Desire. Het beeldscherm bleef zwart. Eerst hoopte ik dat dit een gevolg was van het rooten, maar het bleek iets in de hardware te zijn. Omdat het beeldscherm zwart bleef, heb ik 'm blind ge-unroot en laten repareren door HTC. Ik kreeg 5 dagen later netjes mijn HTC terug met de nieuwste software zonder dat ik iets bij moest betalen. Unrooten heeft dus effect en er blijven waarschijnlijk geen sporen achter!
Verwante topics- [url="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1416532"]HTC Desire - Deel 6[/url]
- [url="http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/33480473"][ABO] HTC Desire levertijden- en abonnemententopic[/url]
- Problemen betreft de Desire: [url="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1408011//"]Roze kleuren en paars/roze gloed op de HTC Desire[/url]
- [url="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1404167"]Accessoires voor de HTC Desire[/url]
- [TOPIC=1416242]Android Software & Discussie - Deel 7[/TOPIC]
|