Rooten op alleen Macosx is ook gemakkelijk. Ik heb gisteren de
"r4" methode - zonder een goldcard te hoeven maken - toegepast op een unbranded Desire. Alle data op het SD kaartje bleven bewaard.
Wat ik zelf enigszins onduidelijk vond was de uitleg bij de laatste stap:
When this has completed, your device should be at the 'recovery' screen. Select the 'wipe' option, then select the option to apply an update zip from sdcard, and select 'rootedupdate.zip'. This will take a little while, so go make a nice cup of tea. When the flash has finished, reboot, and you are DONE!
Dat zijn eigenlijk twee stappen:
- eerste wipen in het recovery scherm
- dan terug met de volumetoetsen en de SD card zip update toepassen.
Over de
r1-desire-modacocustomrom-withadditions-signed ROM was ik wat minder te spreken: ik kreeg bij iedere keer opstarten de niet te verwijderen melding dat het telefoongeheugen bijna op was. Ik heb de Nandroid backup die ik gemaakt had daarom weer teruggezet.
Wat wel fijn is, is dat bij het toepassen van een custom ROM alle programma-settings onthouden bleven. Dat was wel irritant van het unrooten: veel instellingen kwijt (zoals van mijn K9 email appje met 3 verschillende accounts.. of ik had er gewoon slecht over nagedacht, maar goed..)
Misschien als tip (voor de niet bang aangelegden)
deze comment 5 over de mogelijkheid om settings terug te zetten (zou niet alleen voor K9 mail hoeven gelden).
Je zou dan volgens mij onmiddellijk na step2 van het rooting proces het 'pull' gedeelte van die hint moeten doen, dus vóór het flashen met de SD card zip. En dan na het wipen + flashen met de root zip het 'push' gedeelte om de settings weer terug te zetten. Of denk ik te moeilijk en is er een makkelijkere manier om je pre-rooting settings allemaal te bewaren?
==edit==
Zat nog eens even na te denken over wat nou echt nuttig aan dat hele rooten is, toen kwam ik op het idee dat je met schrijftoegang van de /etc/hosts file een soort primitieve adblocking voor je telefoon kunt maken (doe ik ook met vaste compu).
Ik denk niet dat het de bedoeling is dat ik hier een hele waslijst neerzet maar google ff op <block hosts file>. De grap is dat je bepaalde sites kunt blocken door (elk op een eigen regel) zoiets erin te zetten:
127.0.0.1 adwords.google.com
127.0.0.1 ad.doubleclick.net
etc
etc
IP nummers mogen ook. Dit is eigenlijk een soort lokale DNS entry waarmee je een externe site verwijst naar je eigen machine (127.0.0.1).
Ik ga ervan uit dat je al ge-root hebt en deze bestanden nog ergens op je computer hebt staan (zorg dat je in de directory staat van de uitgepakte root bestanden (in mijn geval ./r4-desire-root ).
Eerst moet je de Desire op de gebruikelijk manier in de recovery-stand zetten:
1. Start device met <back> knop ingedrukt.
2. Kies met je powerknop bovenop <BOOTLOADER> en dan <RECOVERY>
3. Sluit je telefoon aan met USB kabeltje en draai op je computer in een terminal <$ ./recovery-mac.sh>
note1: ik draai mac, kies het juiste script voor je eigen OS.
note2: Zonder de $ - dit gebruik ik om terminal commando's mee aan te duiden. En # voor commando's op de telefoon.
note3: Windows gebruikers zullen denk ik bij de commando's ipv een trailing slash een backslash moeten gebruiken, bijv. C:\Backup\
Je telefoon komt nu in de recovery modus. Dan kun je vanuit de Terminal de volgende commando's uitvoeren:
1. $ ./adb-mac shell
2. # mount /system
3. # exit
4. $ ./adb-mac pull /system/etc/hosts ~/HTC-Desire/backup/hosts [of een andere plek naar keuze]
5. Met een text editor kun je vervolgens een lijst IP adressen en/of hostnamen in die hosts file plakken.
6. Sla de boel op en voer uit $ ./adb-mac push ~/HTC-Desire/backup/hosts /system/etc/hosts
Ik heb voor de zekerheid nog even de permissies juist gezet [weet niet of dat nodig is] met:
7. $ ./adb-mac shell
8. # chmod 644 /system/etc/hosts
9. # exit en $ ./adb-mac reboot
Voila!

.
Afhankelijk van hoe goed je hosts file is kun je denk ik makkelijk 75% van de ads blocken.
[
Voor 33% gewijzigd door
Verwijderd op 06-05-2010 23:01
]