[HTC Desire] Rooten & Custom ROM's Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 43 Laatste
Acties:
  • 245.600 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michie23
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 13:08
RoD schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 02:12:
[...]

Ik heb die rootmethode nooit gebruikt, maar moet je misschien je ADB-drivers (her)installeren?

[...]

Je bedoelt het tekentje rechtsbovenin wat de batterijduur aangeeft? Dat is een battery mod. In sommige ROMs is ie ingebakken en kun je em zo aanzetten, voor sommige ROMs moet je em er zelf nog in flashen. Even op XDA zoeken voor de ROM die jij gebruikt.
Nee ik bedoel dus die lange energiebeheer balk, excuses voor de onduidelijkheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:06
Michie23 schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 11:40:
[...]

Nee ik bedoel dus die lange energiebeheer balk, excuses voor de onduidelijkheid
Het is de SwitchPro Widget, deze kun je zelf inrichten, erg handig!

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:10
janvanduschoten schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 09:36:
[...]

Wat heb je gedaan dan? Kun je even aangeven welke bootloader je hebt, welke android versie je draait en of je toestel branded is.
dafmay bedankt, ik ga er eens rustig naar kijken. Op het eerste oog lijkt het te doen, maar echt fijn voelt het nog niet. Misschien moet ik de stappen eens 1 voor 1 op een rij zetten voor mijzelf en proberen die te snappen.

Ik gaat om een unbranded desire. bootversie 0.92, software buildversie 2.09.405.8( Android 2.2)

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:02
GAEvakYD schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 12:20:
[...]

dafmay bedankt, ik ga er eens rustig naar kijken. Op het eerste oog lijkt het te doen, maar echt fijn voelt het nog niet. Misschien moet ik de stappen eens 1 voor 1 op een rij zetten voor mijzelf en proberen die te snappen.
Dat is precies wat ik ook heb gedaan. Ik zag er tegenop vanwege de grote hoeveelheid stappen en technobabble, dus heb ik eerst rustig het gehele verhaal "tot me genomen", toen een weekje laten rusten, en daarna nog eens rustig alle stappen 2/3x doorgenomen + proberen te visualiseren/begrijpen. Toen had ik er een goed gevoel bij en ben ik aan de slag gegaan...daarna was het een koud-kunstje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKratos
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:31
RoD schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 02:12:
[...]

Ik heb die rootmethode nooit gebruikt, maar moet je misschien je ADB-drivers (her)installeren?
Alle drivers heb ik al meerdere keren opnieuw geïnstalleerd maar ik begin het overzicht een beetje te verliezen.

Welke methode heb jij gebruikt en/of kan je aanraden?

''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
JKratos schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 13:02:
[...]

Alle drivers heb ik al meerdere keren opnieuw geïnstalleerd maar ik begin het overzicht een beetje te verliezen.

Ik heb de R6-methode van Paul gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
JKratos schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 13:02:
[...]

Heb je Unrevoked al geprobeerd? Hier nog een how -to op XDA.

Ik heb er pas nog de custom recovery van Amon Ra mee geflashed, ging eigenlijk buitengewoon eenvoudig. Gewoon de stappen volgen, dan kan het bijna niet missen :)

[ Voor 15% gewijzigd door janvanduschoten op 14-08-2010 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud2all
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:23
mogelijk dat iemand hier direct het antwoord weet, google helpt me niet genoeg.....

Ik heb zojuist volgende rom geinstalleerd:
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=742371
NexTSense v5.2 Sense-FroYo 2.2 Official OTA - ( FRF91 l Fast l 720p | 2.09 | AP2SD+ | MULTILANGUAGE )

in bootloader, wipe factory reset, cache wipe, wipe dalvik en m'n SD-card een format gegeven.....

Nu start ik m'n desire op, synchroniseren met gmail/gcalender etc en via m'n pc de contactpersonen (240 stuks), en tot m'n verbasing is er maar 59,32 mb beschikbare ruimte in het intern telefoongeheugen.

Wie helpt, vorige keer heb ik geen wipe e.d. gedaan.... zit er in het geheugen nog delen van een oude rom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ruud2all schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 14:10:
mogelijk dat iemand hier direct het antwoord weet, google helpt me niet genoeg.....

Ik heb zojuist volgende rom geinstalleerd:
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=742371
NexTSense v5.2 Sense-FroYo 2.2 Official OTA - ( FRF91 l Fast l 720p | 2.09 | AP2SD+ | MULTILANGUAGE )

in bootloader, wipe factory reset, cache wipe, wipe dalvik en m'n SD-card een format gegeven.....

Nu start ik m'n desire op, synchroniseren met gmail/gcalender etc en via m'n pc de contactpersonen (240 stuks), en tot m'n verbasing is er maar 59,32 mb beschikbare ruimte in het intern telefoongeheugen.

Wie helpt, vorige keer heb ik geen wipe e.d. gedaan.... zit er in het geheugen nog delen van een oude rom?
Heb je wel een ext-partitie aan gemaakt tijdens het formatteren?

APP2SD (require partition ext)
janvanduschoten schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 13:47:
[...]

Heb je Unrevoked al geprobeerd? Hier nog een how -to op XDA.

[...]
Geef dan ook even de link naar de Noob-handleiding voor de Unrevoked.. 8) . Als men precies doet wat daar staat beschreven, dan kan het dus echt niet fout gaan.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2010 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Heeft er hier iemand ervaring met meerdere ROMs?
Ik heb mn telefoon nu enkele dagen geroot. Had verder alleen ervaring met winmob roms flashen, maar dit was eigenlijk veel makkelijker met unrevoked. Het moeilijkste was nog de hboot drivers installeren op m'n PC.
Ik draai nu een bijna stock rom met root. Deze stond ergens op XDA, ik weet niet meer precies welke. Het was in ieder geval niet een van de 'grote devs'. Omdat deze rom dus verder ook geen voordeel heeft behalve root wil ik eigenlijk een andere ROM. Toen heb ik gisteren een nightly van cyanogen geprobeerd, maar ik miste toch Sense. Niet per se de launcher, want ik gebruik LauncherPro, maar wel de zwarte schil en apps.
Nu zijn er een aantal ROMs met Sense, maar ik weet nu dus niet welke "de beste" is. LeeDroid lijkt me de winnaar, maar deze staat niet in Rom Manager. Niet dat me dat uitmaakt, maar toch een beetje raar. Verder heb ik liever gewoon de stock icons van Sense ipv die circle battery mod, maar dat is allemaal wel aan te passen.
Ik zoek dus een ROM met Sense en het liefst zo snel mogelijk natuurlijk. Batterij vind ik ook belangrijk. Dus wat is "de beste" ROM?

TL;DR Wat is het verschil tussen LeeDroid en b.v. DeFrost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
Ilya schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 15:43:
Heeft er hier iemand ervaring met meerdere ROMs?
Ik heb mn telefoon nu enkele dagen geroot. Had verder alleen ervaring met winmob roms flashen, maar dit was eigenlijk veel makkelijker met unrevoked. Het moeilijkste was nog de hboot drivers installeren op m'n PC.
Ik draai nu een bijna stock rom met root. Deze stond ergens op XDA, ik weet niet meer precies welke. Het was in ieder geval niet een van de 'grote devs'. Omdat deze rom dus verder ook geen voordeel heeft behalve root wil ik eigenlijk een andere ROM. Toen heb ik gisteren een nightly van cyanogen geprobeerd, maar ik miste toch Sense. Niet per se de launcher, want ik gebruik LauncherPro, maar wel de zwarte schil en apps.
Nu zijn er een aantal ROMs met Sense, maar ik weet nu dus niet welke "de beste" is. LeeDroid lijkt me de winnaar, maar deze staat niet in Rom Manager. Niet dat me dat uitmaakt, maar toch een beetje raar. Verder heb ik liever gewoon de stock icons van Sense ipv die circle battery mod, maar dat is allemaal wel aan te passen.
Ik zoek dus een ROM met Sense en het liefst zo snel mogelijk natuurlijk. Batterij vind ik ook belangrijk. Dus wat is "de beste" ROM?

TL;DR Wat is het verschil tussen LeeDroid en b.v. DeFrost?
Mijn persoonlijke favorieten zijn Leedroid en Pays-Rom, beide met Sense.

Ze zijn allebei stabiel, en naar mijn idee is Leedroid zelfs nog iets zuiniger qua batterij. Wat jij de beste ROM vind, weet ik niet, maar Leedroid is op dit moment mij ROM, waar je optioneel nog apps2sd of een battery mod kunt flashen. DeFrost is ook een kale FroYo ROM, dus niet wat je zoekt.

MAAK ALTIJD WEL EEN NANDROID BACKUP VOORDAT JE GAAT FLASHEN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKratos
Oke. Na 6 uur bijna onafgebroken aan men Desire te hebben getweaked, gebeund en geflashed te hebben hier even een korte update over de stand van zaken.

Heb verschillende methoden om te rooten geprobeerd waaronder de Unrevoked methode. Uiteindelijk bleek ik (eigenlijk de Desire) steeds op zijn bek te gaan wegen het ontbreken van de Android 1.0 drivers. Deze na een tijd zoeken eindelijk de goede weten te vinden, installeren via apparaatbeheer en toen vloog Unrevoked er binnen 2 min doorheen. Gelijk meerdere backups gemaakt via Nandroid en een andere (ben de naam ff kwijt) en toen ROM Manager derop gezet en Opendesire geflashed. Deze binnen 5min vervangen voor Leedroid omdat ik Opendesire niet mooi vond en het was niet vooruit te branden. Daarnaast miste ik Sense toch ook wel..

Ben nu dus bezig met Leedroid met Launcher Pro aan het bijwerken en inrichten en dergelijke. Apps weer installeren. Dat soort rommel.

Een tevreden eigenaar van een succesvol geroote Desire dus ;)

Nu wil ik eigenlijk alleen nog dat custom battery circle ding derin hebben alleen heb ik geen idee hoe ik die moet 'flasgen'. Kan dat ook gewoon via ROM Manager?

Edit: @janvanduschoten hieronder.

Thanx! Werkt idd prima. Na een reboot nu de battery circle. Ziet er mooi uit.

[ Voor 4% gewijzigd door JKratos op 14-08-2010 17:16 ]

''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
JKratos schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 16:46:
Oke. Na 6 uur bijna onafgebroken aan men Desire te hebben getweaked, gebeund en geflashed te hebben hier even een korte update over de stand van zaken.

Heb verschillende methoden om te rooten geprobeerd waaronder de Unrevoked methode. Uiteindelijk bleek ik (eigenlijk de Desire) steeds op zijn bek te gaan wegen het ontbreken van de Android 1.0 drivers. Deze na een tijd zoeken eindelijk de goede weten te vinden, installeren via apparaatbeheer en toen vloog Unrevoked er binnen 2 min doorheen. Gelijk meerdere backups gemaakt via Nandroid en een andere (ben de naam ff kwijt) en toen ROM Manager derop gezet en Opendesire geflashed. Deze binnen 5min vervangen voor Leedroid omdat ik Opendesire niet mooi vond en het was niet vooruit te branden. Daarnaast miste ik Sense toch ook wel..

Ben nu dus bezig met Leedroid met Launcher Pro aan het bijwerken en inrichten en dergelijke. Apps weer installeren. Dat soort rommel.

Een tevreden eigenaar van een succesvol geroote Desire dus ;)

Nu wil ik eigenlijk alleen nog dat custom battery circle ding derin hebben alleen heb ik geen idee hoe ik die moet 'flasgen'. Kan dat ook gewoon via ROM Manager?
Ja, de battery mod kun je gewoon flashen zonder te wipen oid. Als je gebruik maakt van apps2sd, dan hoef je niet elke keer al je apps te downloaden als je van ROM wisselt( en je uiteraard je ext3 partitie niet wiped ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
janvanduschoten schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 16:22:
[...]

Mijn persoonlijke favorieten zijn Leedroid en Pays-Rom, beide met Sense.

Ze zijn allebei stabiel, en naar mijn idee is Leedroid zelfs nog iets zuiniger qua batterij. Wat jij de beste ROM vind, weet ik niet, maar Leedroid is op dit moment mij ROM, waar je optioneel nog apps2sd of een battery mod kunt flashen. DeFrost is ook een kale FroYo ROM, dus niet wat je zoekt.
Ok dan ga ik toch LeeDroid een kans geven :) Heb een goede nandroid backup van gisteren.
Nog één vraagje. Weet iemand waar je de battery % mod kan vinden voor Sense? Dus gewoon de normale Sense icon maar dan met cijfers erin. Ik zou zweren dat ik die heb gezien op XDA maar kan hem niet vinden via hun search. Ook niet in het algemene Android deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKratos
Hoe zit het eigenlijk met updates voor custom roms, kun je die ook gewoon vinden door af en toe handmatig te zoeken naar updates of moet ik XDA in de gaten houden voor nieuwe versies? Of kan misschien beide?

Edit: Extra vraag. ;) Ik heb een backup van mijn niet-groote Android 2.1-update1. Hierin staan ook alle sms'jes. Bij de installatie van zowel LeeDroid als Opendesire vroeg die niet of ik de backup terug wilde zetten zoals die dat bij de installatie/terug zetten van de officiele ROM van HTC van Android 2.1 wel vroeg. Nu heb ik dus een prima LeeDroid ROM draaien maar helaas niet mijn SMS'jes. Kan ik die terug halen of uit die backup die op men SD staat rippen oid?

[ Voor 53% gewijzigd door JKratos op 14-08-2010 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Je zult XDA in de gaten moeten houden. Of in ROM Manager kijken.

Op je tweede vraag heb ik geen antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Laatst online: 12-09 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Hebben meer mensen problemen met OpenDesire 3.1 dat google niet wil zoeken over 3G? Via Wifi gaat het prima.

EDIT: Na 3x 'T-Mobile APN' opnieuw geselecteerd te hebben (incl reboots) werkt het. :)

[ Voor 29% gewijzigd door zAo op 15-08-2010 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zendertje
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-03 23:49
Tweakers

Na goed doorlezen van dit forum is het ook mij gelukt de desire te rooten en een custum rom te plaatsen.
Defrost ben ik erg tevreden over.
Nu heb ik een nieuwe sd-kaart gekocht.
En ik heb hier nog niet veel gevonden over het installeren hiervan.
Wanneer ik de nieuwe sd kaart erin stop loopt de sesire vast.
In de recovery mode zie ik geen partioneren staan
Wie heeft een oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Partitioneren kan bijvoorbeeld wel met ROM Manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbroeders
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-10-2022
Maar wanneer de Desire niet opstart, kun je ook niet in ROM manager komen. Als je clockwork recovery hebt, staat er in het menu een optie om te partitioneren. Een tweede wat je kunt doen, is gratis Gparted downloaden (of een live cd van Ubuntu bijvoorbeeld), die opstarten en dan partitioneren. Een derde optie is Paragon partition manager, deze kan ook ext3 partities schrijven.
Je kunt je SD kaart via een adapter met de PC verbinden. Als het goed is, kun je ook vanuit de recovery je SD kaart aankoppelen, maar die optie zul je zelf even moeten zoeken.
Partitioneren als volgt: 1e partitie FAT32 (grootte afhankelijk van sd kaart), 2e partitie EXT3 (512MB), 3e partitie SWAP (32/64/96, kies zelf maar).
Succes!!!

'Me' is geen bezittelijk voornaamwoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
Sinds kort mijn Desire ge-root...heerlijk de vrijheid :) Wat ik mij nog even afvraag. Indien je ROM manager zou willen gebruiken voor het restoren van een backup, hoe doet RM dan het wipen...incl/excl wipen van Ext3 partitie? Omdat ik het antwoord op deze vraag nog niet heb, doe ik restoren nu nog via Amon RA recovery omdat ik daar helemaal zelf kan aangeven wat er moet worden gewiped, dus excl Ext3!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
dafmay schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 14:21:
Sinds kort mijn Desire ge-root...heerlijk de vrijheid :) Wat ik mij nog even afvraag. Indien je ROM manager zou willen gebruiken voor het restoren van een backup, hoe doet RM dan het wipen...incl/excl wipen van Ext3 partitie? Omdat ik het antwoord op deze vraag nog niet heb, doe ik restoren nu nog via Amon RA recovery omdat ik daar helemaal zelf kan aangeven wat er moet worden gewiped, dus excl Ext3!
RM restored dan alles, dus ook je ext3, hij wiped naar mijn weten dan niets.

Ik maak alleen nog maar backups vanuit RomManager(die ik trouwens nog wel even zet in de root van mijn sd kaart, anders kan ik hem niet meer restoren vanuit de custom recovery)verder niets. Flashen doe ik vanuit de custum recovery van Amon_Ra, omdat ik daar alles afzonderlijk kan laten wipen, en mijn ext3 wipe ik liever niet :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
janvanduschoten schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 14:49:
[...]

RM restored dan alles, dus ook je ext3, hij wiped naar mijn weten dan niets.

Ik maak alleen nog maar backups vanuit RomManager(die ik trouwens nog wel even zet in de root van mijn sd kaart, anders kan ik hem niet meer restoren vanuit de custom recovery)verder niets. Flashen doe ik vanuit de custum recovery van Amon_Ra, omdat ik daar alles afzonderlijk kan laten wipen, en mijn ext3 wipe ik liever niet :) .
Duidelijk...thanks. Een wipe is blijkbaar dus niet noodzakelijk wanneer je een restore doet? Ik heb het tot nu toe wel steeds gedaan...maar wellicht overbodig geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:10
Sinds vandaag mede door hulp van dafmay mijn Desire voorzien van een custom Rom.
Doordat ik eerst Android 2.2 geinstalleerd had, moest ik eerst de bootloader downgraden.

Voor mijzelf had ik als voorbereiding een soort van handleiding gemaakt, omdat ik door de bomen het bos niet meer zag. Voor de newbies onder ons is misschien ook handig:
http://ordelman.org/tmp/HTC desire custom rom.doc
Het is een verzameling van veel info van andere sites, maar dan gecombineerd tot 1 verhaal. Van downgraden van HBOOT tot het installeren van de custom rom. Er zullen vast stappen zijn die sneller of handiger kunnen, maar deze stappen hebben in ieder geval gewerkt in mijn geval. Natuurlijk geeft deze handleiding geen garanties tot succes.

dafmay, bedankt voor de input via de DM's.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
GAEvakYD schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 19:03:
Sinds vandaag mede door hulp van dafmay mijn Desire voorzien van een custom Rom.
Doordat ik eerst Android 2.2 geinstalleerd had, moest ik eerst de bootloader downgraden.

Voor mijzelf had ik als voorbereiding een soort van handleiding gemaakt, omdat ik door de bomen het bos niet meer zag. Voor de newbies onder ons is misschien ook handig:
Het is een verzameling van veel info van andere sites, maar dan gecombineerd tot 1 verhaal. Van downgraden van HBOOT tot het installeren van de custom rom. Er zullen vast stappen zijn die sneller of handiger kunnen, maar deze stappen hebben in ieder geval gewerkt in mijn geval. Natuurlijk geeft deze handleiding geen garanties tot succes.

Geen probleem...graag gedaan. Ik heb de hulp van janvanduschoten weer doorgegeven... :)

Prima handleiding overigens...alle informatie staat erin en moet voor een noob (zoals ik) prima te doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Laatst online: 12-09 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

dafmay schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 19:48:
[...]
Geen probleem...graag gedaan. Ik heb de hulp van janvanduschoten weer doorgegeven... :)

Prima handleiding overigens...alle informatie staat erin en moet voor een noob (zoals ik) prima te doen zijn.
offtopic:
Gefeliciteerd! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
zAo schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 21:16:
[...]

offtopic:
Gefeliciteerd! *O*
Dank u :) (blij dat het weer bijna voorbij is...voor een jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalManic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-07 19:03
GAEvakYD schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 19:03:

Oh wat lekker, een nederlandse handleiding. Eigenlijk wil de ik al afgelopen weekend mn foon downgraden en rooten maar aangezien er alleen maar een 2 GB SDcard in mn foon zit wilde ik eerst een grotere SD-card kopen voordat ik echt aan de slag ging.

Wat is trouwens aan te raden? In mn Magic zat een 8 GB. Die was groot zat. Is dat voor mn desire ook voldoende? (ervanuitgaande dat er de nodige nandroids en een zwik muziek op komt te staan) of is het verstandiger om direct een 16GB te gebruiken?

Met deze handleiding kan ik trouwens met iets minder zweterige handjes mn foon klaar maken voor het "echte" gebruik!!! :-)

Thnks!! (natuurlijk ook Dafmay en JvD voor het voorzien van de info)

Snoep verstandig, verslind een Apple!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MHTC06 schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 12:50:
bladiebla...

..standiger om direct een 16GB te gebruiken?
Ik zeg: 32GB! kosten veel maar dan heb je ook een sloot aan gb's, ik heb een muziek collectie van 100+ gb dus als ik een paar playlists over wilde zetten had ik toch wel wat ruimte nodig.

Gr. Bram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalManic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-07 19:03
Verwijderd schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 15:35:
[...]

Ik zeg: 32GB! kosten veel maar dan heb je ook een sloot aan gb's, ik heb een muziek collectie van 100+ gb dus als ik een paar playlists over wilde zetten had ik toch wel wat ruimte nodig.

Gr. Bram
De meeste muziek zet ik wel op mn mp3-speler. Op mn foon komt alleen te staan wat ik via musicjunk binnensleep. Dus echt als opslag voor muziek heb ik m niet nodig.

Ik zat meer te denken aan Nandroid-backups en alle apps die ik in de loop der tijd verzamel. Ik kan me voorstellen dat nandroids van de desire groter zijn dan die van de magic en naarmate dde tijd verstrijkt zullen ook de apps meer ruimte in gaan nemen. Daarnaast verbruiken de foto's nu ook al meer ruimte (verschil tussen 3mp en 5 mp camera...)

Afijn, al met al heb ik mezelf al overtuigd. 16GB is geen slecht idee. Heeft dit nog consequenties voor de indeling van mn partities? En zijn er trouwens SDcards die je echt niet moet gebruiken of juist wel?

Snoep verstandig, verslind een Apple!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
MHTC06 schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 16:00:
[...]

De meeste muziek zet ik wel op mn mp3-speler. Op mn foon komt alleen te staan wat ik via musicjunk binnensleep. Dus echt als opslag voor muziek heb ik m niet nodig.

Ik zat meer te denken aan Naandroid-backups en alle apps die ik in de loop der tijd verzamel. Ik kan me voorstellen dat nandroids van de desire groter zijn dan die van de magic en naarmate dde tijd verstrijkt zullen ook de apps meer ruimte in gaan nemen. Daarnaast verbruiken de foto's nu ook al meer ruimte (verschil tussen 3mp en 5 mp camera...)

Afijn, al met al heb ik mezelf al overtuigd. 16GB is geen slecht idee. Heeft dit nog consequenties voor de indeling van mn partities? En zijn er trouwens SDcards die je echt niet moet gebruiken of juist wel?
Ikzelf heb een 16 GB class2 Sandisk kaartje, een vracht apps erop staan met apps2SD (512 mb ext3 partitie) en ik heb nu zo'n 9 GB over. Ik heb er wat muziek op staan (max 1,5GB) en wat nandroid backups (circa 300MB per backup incl. ext3). Persoonlijk vind ik 16GB ruim voldoende.

Je kunt hem normaal partitioneren, er zit geen verschil in. Je zou een grotere ext3 partitie kunnen aanhouden, maar persoonlijk zie ik daar het nut niet van in.

[ Voor 6% gewijzigd door janvanduschoten op 17-08-2010 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:46
Vraagje:

Ik was stomverbaasd na mijn vodafone desire debrand te hebben ik tijdens de froyo update alsnog mijn gold card in moest voeren (daar ik anders een hoop problemen zou krijgen).

Stel dat ik nu mijn desire root. Moet ik dan elke keer dat ik een rom flash opnieuw de gold card invoeren?

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKratos
offtopic:
Even tussendoor. Waarom hebben sommigen hun SD kaart als ext geformatterd ipv ''gewoon'' fat32? Welke voordelen heeft dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Door een gedeelte als Ext-partitie te formateren kun je apps2d old style draaien :)

Verder komt er vannacht als het goed is een nieuwe versie van OpenDesire. Krijgt waarschijnlijk de HTC-camera ingebouwd. Geweldig als dat lukt. Is tot nu toe het enige wat er nog zou voor kunnen zorgen dat ik terugga naar een Sense-ROM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
RoD schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 20:18:
Door een gedeelte als Ext-partitie te formateren kun je apps2d old style draaien :)

Verder komt er vannacht als het goed is een nieuwe versie van OpenDesire. Krijgt waarschijnlijk de HTC-camera ingebouwd. Geweldig als dat lukt. Is tot nu toe het enige wat er nog zou voor kunnen zorgen dat ik terugga naar een Sense-ROM.
Interessant...wordt op zeker proberen. Paul van Modaco heeft overigens ook een update uitgebracht, ihb een aantal nieuwe Wifi N opties : http://android.modaco.com...2-09-405-8-release-frf91/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedNas74
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:23
mastair schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 19:54:
Vraagje:

Ik was stomverbaasd na mijn vodafone desire debrand te hebben ik tijdens de froyo update alsnog mijn gold card in moest voeren (daar ik anders een hoop problemen zou krijgen).

Stel dat ik nu mijn desire root. Moet ik dan elke keer dat ik een rom flash opnieuw de gold card invoeren?
Nee dat hoeft niet. Ik heb sinds ik geroot ben nooit meer een goldcard nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volg sinds enige tijd de diverse topics van de HTC Desire. Het toestel bevalt mij erg goed en nu lees ik veel over het rooten van de Desire. Het lijkt mij wel handig om de standaard apps van HTC te verwijderen (bijv aandelen), maar wat is het doemscenario wat op kan treden als het rooten mislukt? Zijn er bijv mensen die het gedaan hebben en waarna de desire de afvalbak inkon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
Verwijderd schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 07:39:
Volg sinds enige tijd de diverse topics van de HTC Desire. Het toestel bevalt mij erg goed en nu lees ik veel over het rooten van de Desire. Het lijkt mij wel handig om de standaard apps van HTC te verwijderen (bijv aandelen), maar wat is het doemscenario wat op kan treden als het rooten mislukt? Zijn er bijv mensen die het gedaan hebben en waarna de desire de afvalbak inkon?
Volgens mij gaat er niet meer iets fout bij het rooten. Als er wat aan de hand was, dan was het een softwarematige brick, en was deze ook weer op te lossen. Zoals altijd is het nooit zonder gevaar, maar ik lees toch wel erg weinig over bricks de laatste tijd.

Ik zeg: doen! :)

(aan de bovenstaande uitlatingen kunnen geen rechten worden ontleend blablabla geen enkele garantie blabla)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

janvanduschoten schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 08:56:
[...]

Volgens mij gaat er niet meer iets fout bij het rooten. Als er wat aan de hand was, dan was het een softwarematige brick, en was deze ook weer op te lossen. Zoals altijd is het nooit zonder gevaar, maar ik lees toch wel erg weinig over bricks de laatste tijd.

Ik zeg: doen! :)

(aan de bovenstaande uitlatingen kunnen geen rechten worden ontleend blablabla geen enkele garantie blabla)
Oke jij zegt doen. wat zijn jou pluspunten tov bijv in mijn geval froyo? Moet ik dan denken aan bijv. snellere werking van de telefoon? makkelijker beheer van apps? Ik gebruik nu een kleine week froyo en ben best tevreden. Maar als een rooted Desire meer voordelen biedt is de keus snel gemaakt natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
Verwijderd schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 12:21:
[...]

Oke jij zegt doen. wat zijn jou pluspunten tov bijv in mijn geval froyo? Moet ik dan denken aan bijv. snellere werking van de telefoon? makkelijker beheer van apps? Ik gebruik nu een kleine week froyo en ben best tevreden. Maar als een rooted Desire meer voordelen biedt is de keus snel gemaakt natuurlijk
Het voordeel van rooten vind ik dat je kunt doen wat je wilt. Wil je een kale ROM,complete ROM, een andere batterij indicator/iconen//lettertypes,etc, wel/ geen apps2sd . Je kunt je toestel net zo maken zoals jij dat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 12:21:
[...]

Dit soort basic dingetjes zijn prima zelf op te zoeken. Er staat notabene een lijst in de topicstart. Beetje eigen inzet aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 13:15:
[...]

Dit soort basic dingetjes zijn prima zelf op te zoeken. Er staat notabene een lijst in de topicstart. Beetje eigen inzet aub.
En dat heb ik ook gedaan. Ik vraag nu dus een gebruikerservaring. Met froyo kun je apps installeren op je SD kaart als deze app het toelaat wat ik ergens las. Ook moet alles sneller zijn geworden.
Wat is er nu dus zo mooi aan een rooted toestel als je over froyo beschikt bijv. Ja ik heb heel veel blz gelezen hier, maar ben benieuwd wat iemand er toe bewogen heeft en of het allemaal zo toppie is nu froyo er is als je even niet kijkt naar de custom roms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
Verwijderd schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 14:49:
[...]

En dat heb ik ook gedaan. Ik vraag nu dus een gebruikerservaring. Met froyo kun je apps installeren op je SD kaart als deze app het toelaat wat ik ergens las. Ook moet alles sneller zijn geworden.
Wat is er nu dus zo mooi aan een rooted toestel als je over froyo beschikt bijv. Ja ik heb heel veel blz gelezen hier, maar ben benieuwd wat iemand er toe bewogen heeft en of het allemaal zo toppie is nu froyo er is als je even niet kijkt naar de custom roms
Ik heb hem geroot omdat ik zelf wil bepalen wat ik op mijn toestel draai, niet HTC. Zo ook binnenkort Android 3.0, deze heb ik al zeker eerder draaien dan dat HTC hem uitbrengt voor de Desire, als HTC hem al uitbrengt voor de Desire.

Apps2sd oldschool is ook een pré van het rooten. Heb nu ruim 60 apps, en nog ruim 100 MB intern geheugen vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:51
Zijn er meer mensen die hun Desire op 1.2Ghz hebben draaien? Heb dat nu zelf. Bevalt enorm goed. Prestaties zijn top. En omdat ik hem bij het uitschakelen van het scherm naar 200-zoveel mhz laat schakelen gaat de batterij ook nog eens ontzettend lang mee.

Ik gebruik nu zelf overclockwidget. Zijn er mensen die setcpu gebruiken? Heeft dat voordelen? Of is het om het even?

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Laatst online: 17:10
Maverick schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 16:55:
Zijn er meer mensen die hun Desire op 1.2Ghz hebben draaien? Heb dat nu zelf. Bevalt enorm goed. Prestaties zijn top. En omdat ik hem bij het uitschakelen van het scherm naar 200-zoveel mhz laat schakelen gaat de batterij ook nog eens ontzettend lang mee.

Ik gebruik nu zelf overclockwidget. Zijn er mensen die setcpu gebruiken? Heeft dat voordelen? Of is het om het even?
en hoe merk je dan dat ie 'supersnel' is? Waar zie je de snelheidswinst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
pina schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 17:09:
[...]

en hoe merk je dan dat ie 'supersnel' is? Waar zie je de snelheidswinst?
Supersnel heb je me niet horen zeggen ;) Games draaien wel een beetje soepeler. Je moet niet vergeten dat het een 20% verhoging van kloksnelheid is, niet mis natuurlijk. Benchmarkresultaten geven meteen een significante verbetering aan.

• dafmay
Over supersnel gesproken...ik heb nu OpenDesire 3.3.0 draaien en *die* is retesnel!!! In het topic op XDA zie ik dat er gebruikers zijn die in Quadrant meer dan 1700 benchmark draaien! Dat is dan wel obv overclock naar 1300Mhz. Ik op "stock" draai meer dan 1400 in Quadrant...sneller ben ikzelf nog niet tegengekomen. En de rom is heerlijk schoon van alle htc rommel (sense e.d.)...precies wat ik zoek. Ik heb vervolgens wel de Blackbar with circle battery geinstalleerd, anders ziet het homescreen er zo kaal en saai uit :) Let op dat je de 3.3.0 versie neemt!

http://android.adamg.co.u....php?f=9&t=191&p=865#p865

• xxACxx
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 14:30
Maverick schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 16:55:
...En omdat ik hem bij het uitschakelen van het scherm naar 200-zoveel mhz laat schakelen gaat de batterij ook nog eens ontzettend lang mee.
Als je 200mhz meer laat draaien dan gebruikt het toch meer , of begrijp ik iets verkeerd?

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:50
Nee, hij draait hem dan op 200 nog wat mhz. Dus niet 1000 of 1200, maar op 200.

• dafmay
xxACxx schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 11:40:
[...]

Als je 200mhz meer laat draaien dan gebruikt het toch meer , of begrijp ik iets verkeerd?
Als je dat alleen doet, dan inderdaad wel. Maar icm met een lagere clock snelheid bij scherm uit bijvoorbeeld, kun je weer een hoop winst boeken. Tenminste dat heb ik zo'n beetje begrepen...heb zelf nog geen overclock gedaan. Deze rom is standaard al giga-snel!

• RoD
  • Niet online

RoD

dafmay schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 11:34:
Over supersnel gesproken...ik heb nu OpenDesire 3.3.0 draaien en *die* is retesnel!!! In het topic op XDA zie ik dat er gebruikers zijn die in Quadrant meer dan 1700 benchmark draaien! Dat is dan wel obv overclock naar 1300Mhz. Ik op "stock" draai meer dan 1400 in Quadrant...sneller ben ikzelf nog niet tegengekomen. En de rom is heerlijk schoon van alle htc rommel (sense e.d.)...precies wat ik zoek. Ik heb vervolgens wel de Blackbar with circle battery geinstalleerd, anders ziet het homescreen er zo kaal en saai uit :) Let op dat je de 3.3.0 versie neemt!

http://android.adamg.co.u....php?f=9&t=191&p=865#p865
OpenDesire was altijd al heerlijk snel :) Draaide je al eerder OD? Zo ja, vind je het dan snel in vergelijking met eerdere versies, of bedoelde je dit gewoon in het algemeen?

Ik denk dat ik 3.3 flash zodra er een patch uitkomt waarmee blackbar gewoon in de settings aan is te zetten. Las op XDA dat het niet meer werkt.

• dafmay
RoD schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 13:48:
[...]

OpenDesire was altijd al heerlijk snel :) Draaide je al eerder OD? Zo ja, vind je het dan snel in vergelijking met eerdere versies, of bedoelde je dit gewoon in het algemeen?

Ik denk dat ik 3.3 flash zodra er een patch uitkomt waarmee blackbar gewoon in de settings aan is te zetten. Las op XDA dat het niet meer werkt.
Ik had een eerdere versie geflashed...3.2.1. Die was ook al onwijs snel, maar vanwege de saaie look en problemen bij installeren van de circle battery blackbar (bootloop e.d....), ben ik steeds weer terug gegaan naar Modaco R8. Ik heb nu op 3.3.0 de specifieke nieuwe blackbar voor versie 3.3.0 prima kunnen installeren...

Maw OD kan 'm voorlopig wel eens zijn voor mij...wat is dat ding heerlijk snel/soepel en clean...precies wat ik al een paar weken zocht.... _/-\o_

• Touch_HARM
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-11-2024
Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/mufjsy.png

Wie kent dit? Na het handmatig zoeken naar updates, ik zit zog zonder Froyo, krijg ik telkens de melding van de volgende systeem upgrade 1.21.405.2 (27.07 MB). Na het installeren en opnieuw zoeken naar een update, komt dezelfde systeem upgrade naar voren. De upgrade komt er niet... :?

HTC DESIRE > IT'S AN AMAZING MACHINE !

• RedNas74
Touch_HARM schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 18:51:
[afbeelding]

Wie kent dit? Na het handmatig zoeken naar updates, ik zit zog zonder Froyo, krijg ik telkens de melding van de volgende systeem upgrade 1.21.405.2 (27.07 MB). Na het installeren en opnieuw zoeken naar een update, komt dezelfde systeem upgrade naar voren. De upgrade komt er niet... :?
Als je een geroote versie hebt, zul je hem zelf moeten updaten. Als je Froyo met sense wilt zou ik deze aanraden: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=741663

Vergeet niet om de radio te updaten.

Je zelf draai ik Opendesire. Ik hou niet zo van sense.

[ Voor 4% gewijzigd door RedNas74 op 19-08-2010 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
De "stoute schoenen" maar eens aangetrokken en mbv SetCPU m'n Desire met OpenDesire 3.3.2 custom rom overclocked naar 1.267Mhz. Benchmark met Quadrant haalt nu rond 1557!!! (stock Desire rond 1200)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-09 07:51
haal met 1344 mhz 1700 punten.. hij draait gewoon stabiel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
Maakt er iemand gebruik van titanium backup? Ik verdenk hem ervan dat als ik mijn settings restore in een nieuwe ROM, er tocht wat kleine problemen ontstaan.

Gisteren de nieuwe LeeDroid erop gezet, daarna Titanium laten restoren. Alles in orde, behalve dat mijn Gmail op "verzenden" bleef staan. Alles opnieuw gewiped& geflashed en handmatig weer ingegeven, en het probleem is weg, alles werkt zoals het zou moeten. Ook kreeg ik een "verificatie probleem" van Gtalk, dit werkt nu ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedNas74
Wat zijn jullie linpack scores met Opendesire 3.3.2 . Ik haal nu maar 36 met een overclock naar 1267Mhz. Mijn Quadrant score loopt wel op tot 1660.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastair
  • Laatst online: 21:46
janvanduschoten schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 09:07:
Ook kreeg ik een "verificatie probleem" van Gtalk, dit werkt nu ook weer.
Dat kreeg iedereen gisteren.

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
TWFpa2Vs schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 07:29:
haal met 1344 mhz 1700 punten.. hij draait gewoon stabiel :)
Het lukt mij niet op een bench met Quadrant te draaien met cpu op 1344mhz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
  • Laatst online: 11-09 15:24
dafmay schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 13:46:
[...]

Als je dat alleen doet, dan inderdaad wel. Maar icm met een lagere clock snelheid bij scherm uit bijvoorbeeld, kun je weer een hoop winst boeken. Tenminste dat heb ik zo'n beetje begrepen...heb zelf nog geen overclock gedaan. Deze rom is standaard al giga-snel!
die heb ik ook gehad, maar ik had toch wat dingen die ik niet relaxt vond aan de rom.

stiekem miste ik toch wat sense programma's ( stopwatch etc.) daarnaast vond ik het irritant dat ik niet via t9 een contactpersoon kon zoeken in telefoon. Daarom nu de original 2.2 van htc zelf geinstalleerd en ik merk serieus dat de telefoon beter reageert. Dus dat jij zo tevreden bent over opendesire is niet bij iedereen van toepassing ;)

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-09 07:51
linpack zit bij mij rond de 38 en quadrant 1700..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
Ewivis schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 10:21:
[...]

die heb ik ook gehad, maar ik had toch wat dingen die ik niet relaxt vond aan de rom.

stiekem miste ik toch wat sense programma's ( stopwatch etc.) daarnaast vond ik het irritant dat ik niet via t9 een contactpersoon kon zoeken in telefoon. Daarom nu de original 2.2 van htc zelf geinstalleerd en ik merk serieus dat de telefoon beter reageert. Dus dat jij zo tevreden bent over opendesire is niet bij iedereen van toepassing ;)
Hmmm..blijkbaar niet. Maar het gros is er wel erg tevreden over...het is maar net wat je zoekt in een custom rom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 10:54

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Kan iemand mij het nut vertellen van een OC? Ik weet wat OCen is, maar persoonlijk vind ik het voor een tellie een beetje te ver gaan om deze met 30% te OCen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:12

mace

Sapere Aude

Yzord schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 11:15:
Kan iemand mij het nut vertellen van een OC? Ik weet wat OCen is, maar persoonlijk vind ik het voor een tellie een beetje te ver gaan om deze met 30% te OCen...
Bij deze telefoon zie ik het nut er ook niet echt van in maar wat wel handig is is om hem te onderklokken, zodat de batterij langer meegaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
mace schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 11:17:
[...]

Bij deze telefoon zie ik het nut er ook niet echt van in maar wat wel handig is is om hem te onderklokken, zodat de batterij langer meegaat.
Op zich helemaal mee eens...de Desire is stock meer dan snel zat...zeker met froyo 2.2. Echter op 1267Mhz zie ik zelf een enorm verschil in laadtijd van grote apps zoals Copilot en Navigon navigatie. De laadtijd is met deze hogere kloksnelheid minimaal gehalveerd! Dus wat mij betreft een groot voordeel.

En nogmaals, de telefoon loopt niet continue te stampen op 1267Mhz...alleen wanneer je de telefoon daadwerkelijk (intensief) gebruikt, plus...je kunt SetCPU zodanig instellen dat je 'm bijv onderclocked bij scherm-uit. En je hebt nog diverse andere profielen om in te richten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte12345
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05-2024
Ik heb een probleem. het eerste wat ik wil zeggen is dat ik mijn telefoon niet geroot heb of een custom rom erop gezet. maar op de een of andere manier heb ik een aantal van de symptomen van een bricked desire. ik wil dus even weten of dat mogelijk is doordat ik het gene heb gedaan wat op deze site staat: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=742379
ik wilde namelijk zoveel mogelijk apps op mijn sd kwijt en hiermee ging dat.
waarom ik denk dat ik misschien een bricked desire heb is dat hij vaak als ik hem aanzet(dus nadat hij echt uitstaat, niet alleen het scherm) hij mijn apps die op de sdkaart staan niet kan vinden en gebruiken, maar wel muziek kan afspelen(dus er is niks mis met de sd)
edit: hij heeft ook vaak problemen met connecten als diskdrive, vaak geeft hij mijn sdkaart gewoon niet vrij aan mijn pc, maar de sdapps willen dan ook niet meer starten
als ik hier toch echt in het verkeerde topic zit dan spijt me dat

[ Voor 9% gewijzigd door Jelte12345 op 20-08-2010 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djjef85
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-09-2020
AdamG is boos op RichardTrip en dreigt met zn ROMs voor de Desire te stoppen

http://forum.xda-develope...php?p=7762724#post7762724

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
djjef85 schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 17:55:
AdamG is boos op RichardTrip en dreigt met zn ROMs voor de Desire te stoppen

http://forum.xda-develope...php?p=7762724#post7762724
Yep...it's really turning into a catfight ;)

Edit : issues resolved... :)

[ Voor 4% gewijzigd door dafmay op 20-08-2010 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cristallx
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-04-2022
En hier het berichtje van Adam op XDA, lijkt allemaal terug in orde te komen.

I've spoken with Richard and it seems it was an honest mistake on his part and I believe him.

I'm going to move OpenDesire onto github later and he will fork from it to retain git history.

I would appreciate if users did not troll on his thread, I would like to thank everyone for the message of support, it makes a nice changes of messages of complaints and bug reports.

Lastly I'm sorry for dragging this into the public domain I should of consulted with him personally first.

Blijft ze eindelijk slapen , slaapt ze ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Heb de soap ook van een afstandje gevolgd :P Denk dat het wel los zal lopen. In ieder geval is er weer een nieuwe versie van OD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
RoD schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 19:39:
Heb de soap ook van een afstandje gevolgd :P Denk dat het wel los zal lopen. In ieder geval is er weer een nieuwe versie van OD.
Yep nieuwe versie 3.4.0, met de OC teruggebracht tot 1305Mhz. Op deze freq loopt mijn Desire zonder enig probleem (Quadrant 1560).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

En er is na al het gekibbel ook iets moois ontstaan..

[KERNEL] Joint development team

Bestaande uit...rappapaaaaaa
RichardTrip & AdamG :)

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?p=7766730

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
Ja is zeker goed nieuws. Overigens komt er meteen ook weer een update aan : http://forum.xda-develope...?p=7768920&postcount=8832

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk hoor al die bitchfights! En waar gaat het uiteindelijk om?! Ik ben beter, ik heb de mooiste roms, ik ben eerder....ik maak er geen puinhoop van.......*zucht*

IK ben lekker back to basic..heerlijk, zelf even de zip aangepast en wat troep eruit gehaald. Juice zoals het moet zijn, zo n 36 uur, speed redelijk tot goed, apps2sd basic, geen enkele FC..etc etc...

Eén van de meest onderschatte, meest stabiele, lekker aanpasbare en simpele rom die er is...

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=741663

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09 01:13
Ik gebruik sinds een paar dagen deze rom: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=726644

Deze bevalt me uitstekend. Ik wil graag een zo vanilla mogelijke rom zonder allerlei toeters en bellen, voorgeinstalleerde apps, geen UI hacks e.d.

Hier zal ik voorlopig wel bij blijven aangezien het prima aan m'n wensen voldoet. Ik heb ook geen zin om continue te blijven flashen, een stabiele basic rom is alles dat ik nodig heb :)

Mijn fotografie en videografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touch_HARM
?

[ Voor 100% gewijzigd door Touch_HARM op 21-08-2010 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touch_HARM
RedNas74 schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 22:24:
[...]

Als je een geroote versie hebt, zul je hem zelf moeten updaten. Als je Froyo met sense wilt zou ik deze aanraden: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=741663

Vergeet niet om de radio te updaten.

Je zelf draai ik Opendesire. Ik hou niet zo van sense.
Dank u :)
Heb de Signed rom geïnstalleerd (met root), die andere lukt niet. Radio update ook gedaan.
Tot nu toe werkt alles prima, ik kreeg zelfs nog de felicitaties van google... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Verwijderd schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 00:58:
IK ben lekker back to basic..heerlijk, zelf even de zip aangepast en wat troep eruit gehaald. Juice zoals het moet zijn, zo n 36 uur, speed redelijk tot goed, apps2sd basic, geen enkele FC..etc etc...

Eén van de meest onderschatte, meest stabiele, lekker aanpasbare en simpele rom die er is...

Ik draai de de MoDaCo R8 (online kitchen). Veel sense er uitgehaald, behalve de HTC dailer en het HTC keyboard. Lekker, maar lijkt wel batterij te vreten....

Ik zal de radio en alles weer eens opnieuw flashen...kijken hoe het dan gaat.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
Verwijderd schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 00:58:
Leuk hoor al die bitchfights! En waar gaat het uiteindelijk om?! Ik ben beter, ik heb de mooiste roms, ik ben eerder....ik maak er geen puinhoop van.......*zucht*

Huh...voor zover ik kan zien is dat dus de stock froyo 2.2 rom? Of zie ik iets over het hoofd. Ik vraag het omdat ik erg tevreden ben over OpenDesire 3.4.0, maar batterijverbruik is (logischerwijs vanwege de waanzinnige snelheid die deze rom heeft) redelijk hoog. Zelfs zonder OC, dus standaard 998Mhz max, verbruikt deze rom 5% per uur standby...en dat vind ik eigenlijk toch echt teveel. Een verbruik van max 2-3% per uur in standby vind ik netjes/normaal. Dan gaat m'n telefoon 2 dagen mee en dat vind ik redelijk.

Modaco R8 en Pays 1.9 zijn imo ook lekkere custom rom's, maar toch hoog verbruik (Pays 1.9 door wifi N).

Ik ben dus nog zoekende naar de optimale custom rom...dat is dan ook weer een deel van de charme van custom rom's imo :)

Edit : zojuist OD 3.5.0 geinstalleerd incl full wipe en hard reset. Eens zien hoe deze het doet mbt batterijverbruik...

[ Voor 4% gewijzigd door dafmay op 22-08-2010 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dafmay schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 15:30:
[...]

Huh...voor zover ik kan zien is dat dus de stock froyo 2.2 rom? Of zie ik iets over het hoofd. Ik vraag het omdat ik erg tevreden ben over OpenDesire 3.4.0, maar batterijverbruik is (logischerwijs vanwege de waanzinnige snelheid die deze rom heeft) redelijk hoog. Zelfs zonder OC, dus standaard 998Mhz max, verbruikt deze rom 5% per uur standby...en dat vind ik eigenlijk toch echt teveel. Een verbruik van max 2-3% per uur in standby vind ik netjes/normaal. Dan gaat m'n telefoon 2 dagen mee en dat vind ik redelijk.

Modaco R8 en Pays 1.9 zijn imo ook lekkere custom rom's, maar toch hoog verbruik (Pays 1.9 door wifi N).

Ik ben dus nog zoekende naar de optimale custom rom...dat is dan ook weer een deel van de charme van custom rom's imo :)

Edit : zojuist OD 3.5.0 geinstalleerd incl full wipe en hard reset. Eens zien hoe deze het doet mbt batterijverbruik...
Inderdaad, het is gewoon de standaard Froyo-Htc met de aanpassingen die hij vermeld.

1. Busybox + ROOT
2. Old A2SD+ (Cause the Froyo one sucks.), if you don't want to use this, don't create an ext partition on your sdcard. Simple as that.
3. OpenVPN binary with tun modules for the new kernel (loaded on boot)
4. EXT4 support (also through a module on boot) - EXT2 and EXT3 are still supported, don't worry.
5. Wifi 802.11N support.
6. Symlinked /data/local/bootanimation.zip for easy bootanimation replacements.

Door het zip bestand in winrar te openen haal je gewoon dingen eruit die je niet wilt hebben. Stocks i.e.

Flashen en je hebt de rom eigenlijk zo puur als maar kan. Die OD heb ik er ook op gehad en nog vele anderen, maar zoals ik in eerderen posts al aangaf, men gaat véél te ver met prutsen zodat er altijd wel wat aan gaat mankeren, update-je hier, nog een update-je om dat te verhelpen en vervolgens weer een update om de geupdate update te updaten... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
Verwijderd schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 16:56:
[...]
Inderdaad, het is gewoon de standaard Froyo-Htc met de aanpassingen die hij vermeld.

...

Door het zip bestand in winrar te openen haal je gewoon dingen eruit die je niet wilt hebben. Stocks i.e.
Oh maar dat is zeker erg handig..kende ik nog niet. Dus in de map System\App kun je de apk's en aanverwante .odex bestanden gewoon verwijderen?
Flashen en je hebt de rom eigenlijk zo puur als maar kan. Die OD heb ik er ook op gehad en nog vele anderen, maar zoals ik in eerderen posts al aangaf, men gaat véél te ver met prutsen zodat er altijd wel wat aan gaat mankeren, update-je hier, nog een update-je om dat te verhelpen en vervolgens weer een update om de geupdate update te updaten... 8)
Hahaha :) I hear ya. Moet wel zeggen dat ik met genoemde custom rom's geen problemen ondervind. Ik doe dan ook altijd een full wipe en hard reset enz voor het installeren van een nieuwe rom. Hik alleen tegen hoog batterijverbruik aan zo nu en dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dafmay schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 17:04:
[...]

Oh maar dat is zeker erg handig..kende ik nog niet. Dus in de map System\App kun je de apk's en aanverwante .odex bestanden gewoon verwijderen?

[...]

[..]
Ja hoor dat kan.. ;) Wel met winrar openen dus NIET extracten/uitpakken. Dan verwijder je uit system/app de apps die je niet wilt. [uiteraard wel even opletten dat je niet de verkeerde wist] vervolgens sluit je winrar, kopieert de zip naar je sdkaart. In de recovery wel even eerst verification togglen, en flashen maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Is er iemand die a2sd+ met defrost heeft? ik zit in richard zijn startpost te kijken, maar zie niet of het er nu wel of niet inzit. Is het gewoon een kwestie van een ext2/3 aanmaken en alles wordt er automatisch heen verplaatst? Of werkt het bij deze rom niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maverick schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 20:17:
Is er iemand die a2sd+ met defrost heeft? ik zit in richard zijn startpost te kijken, maar zie niet of het er nu wel of niet inzit. Is het gewoon een kwestie van een ext2/3 aanmaken en alles wordt er automatisch heen verplaatst? Of werkt het bij deze rom niet zo?
Dat werkt ook bij Defrost zo. Apps2sd+, vereist een ext-partitie. bij voorkeur ext3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Verwijderd schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 20:24:
[...]

Dat werkt ook bij Defrost zo. Apps2sd+, vereist een ext-partitie. bij voorkeur ext3
maw, ik reboot in recovery, creëer een etx3 partitie, reboot en alles wordt er automagisch heen gegooid en werkt alsof er niets aan de hand is?

Hm, kan de optie nieteens vinden in m'n recovery :{

[ Voor 7% gewijzigd door Maverick op 22-08-2010 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
Verwijderd schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 17:41:
[...]

Ja hoor dat kan.. ;) Wel met winrar openen dus NIET extracten/uitpakken. Dan verwijder je uit system/app de apps die je niet wilt. [uiteraard wel even opletten dat je niet de verkeerde wist] vervolgens sluit je winrar, kopieert de zip naar je sdkaart. In de recovery wel even eerst verification togglen, en flashen maar
Dank. Geldt dit trouwens voor ieder custom rom zip bestand? Als dat zo is...perfect, zo kun je makkelijk eruit laten wat je niet gebruikt...in mijn geval, twitter, facebook, peep, enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
Overigens nog even terugkomend op het hoge batterijverbruik van de diverse custom rom's...het lijkt er heel sterk op dat wifi de reden is voor het hoge accuverbruik. Pre-froyo 2.2 was het op mijn toestel zo dat wifi juist minder sap gebruikte dan 3G/H verbinding. Nu lijkt dat andersom, in ieder geval in de diverse cstom rom's die ik heb geprobeerd. Overigens hebben al die rom's geen wifi N, maar gewoon wifi B/G. Anyway...ik gebruik nu gewoon weer 3G/H ipv wifi en dat is prima. Zit bij vodafone en met de snelheid van internet zit het daar sowieso goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maverick schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 20:27:
[...]

maw, ik reboot in recovery, creëer een etx3 partitie, reboot en alles wordt er automagisch heen gegooid en werkt alsof er niets aan de hand is?

Hm, kan de optie nieteens vinden in m'n recovery :{
Bij formateren?! Welke recovery heb je?

Onderstaande allemaal vanuit de recovery:

Formateren, Swap=0, ext=512, rest is fat32, partioneren ext2==>ext3 upgraden. [alles op je sd is lost]

Usb-toggle, kopieer de rom naar je sd. Verlaat usb-toggle en je kan gaan flashen.
dafmay schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 20:34:
[...]

Dank. Geldt dit trouwens voor ieder custom rom zip bestand? Als dat zo is...perfect, zo kun je makkelijk eruit laten wat je niet gebruikt...in mijn geval, twitter, facebook, peep, enz...
Inderdaad, dat geldt voor elke rom. Kijk wel of er bij de verwijderde apps ook nog gerelateerde widgets zijn die je moet/kan verwijderen. Staan allemaal in system/app

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2010 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Verwijderd schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 20:55:
[...]

Bij formateren?! Welke recovery heb je?

Onderstaande allemaal vanuit de recovery:

Formateren, Swap=0, ext=512, rest is fat32, partioneren ext2==>ext3 upgraden. [alles op je sd is lost]

Usb-toggle, kopieer de rom naar je sd. Verlaat usb-toggle en je kan gaan flashen.
Clockwork 2.0.1.4 Heb je ene tip voor een andere?
Overigens wel kut, ik heb al heel veel apps geinstalleerd, ook een hoop op de sd mbv froyo. Die moet ik dan natuurlijk allemaal terug op de rom plaatsen voordat ik de boel format, maar dat past natuurlijk juist niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
Verwijderd schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 20:55:
[...]
Inderdaad, dat geldt voor elke rom. Kijk wel of er bij de verwijderde apps ook nog gerelateerde widgets zijn die je moet/kan verwijderen. Staan allemaal in system/app
Super! Overigens weet ik dat bij gebruik recovery van AmonRa de zip moet zijn ge-signed. In de recovery zie ik verder geen optie wat dat aangaat...betekent dit dat een eigen-in-elkaar-geknutselde zip niet kan worden geflashed mbv AmonRa's recovery...maar ik dat zou moeten doen mbv bijv Rom Manager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:39

Ibex

^^ met stom.

dafmay schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 15:30:
[...]

Dat is toch niet geheel zoals het zou moeten. Ik gebruik ook OD (momenteel 3.4.2, de 3.5 is toch nog een pre-release?) en heb veel minder drain dan 5% per uur. Toen ik die 5% per uur had, lag dit wellicht aan een slechte radio en/of aan een OJ death. Kijk eens of je radio .20 hebt, en er geen vreemde apps openstaan. Ikzelf heb nu een drain van een 2-3% per uur ongeveer, waarbij ik altijd wifi of 3g heb aanstaan.

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dafmay schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 21:05:
[...]

Super! Overigens weet ik dat bij gebruik recovery van AmonRa de zip moet zijn ge-signed. In de recovery zie ik verder geen optie wat dat aangaat...betekent dit dat een eigen-in-elkaar-geknutselde zip niet kan worden geflashed mbv AmonRa's recovery...maar ik dat zou moeten doen mbv bijv Rom Manager?
In de Amon-Ra recovery [1.07.01.R5] is er bij de flash een optie 'toggle verification'. Anders moet je de zip weer gaan signen en dat kan wel, maar is niet echt nodig. Staat ergens op XDA hoe je dat moet doen.
Maverick schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 21:02:
[...]

Clockwork 2.0.1.4 Heb je ene tip voor een andere?
Overigens wel kut, ik heb al heel veel apps geinstalleerd, ook een hoop op de sd mbv froyo. Die moet ik dan natuurlijk allemaal terug op de rom plaatsen voordat ik de boel format, maar dat past natuurlijk juist niet :P
De Amon-Ra flashen zoals ik in eerdere posts heb omschreven met de UnrEVOked-methode. De clockwork is sowieso niet zo prettig, wel prima voor het backuppen van je rom.. En ja, je bent alles kwijt. Met Appbrain kan je wel syncen en is het her-installeren van je apps een kwestie van alleen maar elke keer OK drukken. Ergo back dus je apps op met Appbrain.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2010 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
Verwijderd schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 21:12:
[...]
In de Amon-Ra recovery [1.07.01.R5] is er bij de flash een optie 'toggle verification'. Anders moet je de zip weer gaan signen en dat kan wel, maar is niet echt nodig. Staat ergens op XDA hoe je dat moet doen.
Aha hebbes! Daar heb ik altijd overheen gekeken bij het flashen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

>:)
dafmay schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 21:18:
[...]

Aha hebbes! Daar heb ik altijd overheen gekeken bij het flashen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
Ibex schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 21:11:
[...]
Dat is toch niet geheel zoals het zou moeten. Ik gebruik ook OD (momenteel 3.4.2, de 3.5 is toch nog een pre-release?) en heb veel minder drain dan 5% per uur. Toen ik die 5% per uur had, lag dit wellicht aan een slechte radio en/of aan een OJ death. Kijk eens of je radio .20 hebt, en er geen vreemde apps openstaan. Ikzelf heb nu een drain van een 2-3% per uur ongeveer, waarbij ik altijd wifi of 3g heb aanstaan.
Leek mij dus ook een te hoog accuverbruik. Na jouw reactie bedacht ik mij ook nog dat ik kortgeleden een nieuwe wireless router heb aabgeschaft (sitecom wl-342)...en ook al werkt deze zonder problemen en is de snelheid goed en connectie constant, ik kan mij voorstellen dat het een verschil kan maken op m'n Desire.

Radio heb ik de laatste...de .20 inderdaad. Gebruik geen vreemde apps, ben sowieso erg terughoudend wat dat aangaat...heb weinig apps nodig.

OD 3.5.0 is inderdaad een pre-release...maar ik heb vanaf 3.3.0 alle versies geprobeerd en bij allemaal hoog accuverbruik geconstateerd.

[ Voor 6% gewijzigd door dafmay op 22-08-2010 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Verwijderd schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 21:12:
[...]

De Amon-Ra flashen zoals ik in eerdere posts heb omschreven met de UnrEVOked-methode. De clockwork is sowieso niet zo prettig, wel prima voor het backuppen van je rom.. En ja, je bent alles kwijt. Met Appbrain kan je wel syncen en is het her-installeren van je apps een kwestie van alleen maar elke keer OK drukken. Ergo back dus je apps op met Appbrain.
Thanks voor de tips. Nu wachten tot unrevoked.com weer online komt :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrandPuba
  • Laatst online: 05-09 11:21
@Heppieboeddah, waarom is clockwork minder dan de amonra recovery? Volgens mij zijn deze vrijwel gelijk aan elkaar qua mogelijkheden... wat is er zo specifiek beter dan? heb nog elke rom kunnen flashen zonder enig probleem namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
GrandPuba schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 15:48:
@Heppieboeddah, waarom is clockwork minder dan de amonra recovery? Volgens mij zijn deze vrijwel gelijk aan elkaar qua mogelijkheden... wat is er zo specifiek beter dan? heb nog elke rom kunnen flashen zonder enig probleem namelijk...
[heppieboeddah mode] Met de recovery van Amon_Ra kun je afzonderlijk onderdelen wipen. Je kunt namelijk kiezen om je hele telefoon te wipen, maar om je ext3 partitie intact te houden. Als je daarna je nieuwe ROM flashed, heb je al je apps nog steeds op je ext3 partitie staan, en hoef je ze niet steeds te downloaden. Rommanager kent alleen de optie wipen, en wiped dan ook je ext3 partitie. Ikzelf gebruik Rommanager alleen om een backup van mijn huidige ROM te maken, en kan hem dan ook een herkenbare naam te geven. [/heppieboeddah mode] :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrandPuba
  • Laatst online: 05-09 11:21
Ja, dat kan ik vanuit de clockwork mod zelf ook allemaal doen en afzonderlijk... of is het toch anders dan AmonRA?
Enige wat ik me kan bedenken is dat je AmonRA als standaard recovery kunt gebruiken... uiteindelijk kun je Clockwork ook weer laden vanuit AmonRA...

[ Voor 39% gewijzigd door GrandPuba op 23-08-2010 16:16 ]

Pagina: 1 ... 20 ... 43 Laatste

Dit topic is gesloten.