Ik snap best wat FUD betekent, maar het feit dat jij het FUD noemt betekent nog niet meteen dat het dat dan ook is (is dus gewoon jouw mening).
Welke standaard VLAN's inhoudt heb ik later in mijn post geschreven: 802.1q. Verder heeft het wel degelijk met QoS te maken omdat je die namelijk per VLAN kan regelen en al op laag 2, en vaak al in de chipset geregeld in plaats van de firmware van een switch. Hele andere koek dus dan wanneer je een router dit laat regelen op IP niveau. Op die manier zorgt KPN er (als je de wholesale documentatie op naslaat) voor dat al op laag2 in hun transportdienst IPTV een bepaalde gegarandeerde bandbreedte/voorrang heeft.
En "dan heb je mijn feature niet". Dat houdt in dat KPN of willekeurig welke andere ISP dus twee opties moet gaan onderhouden?
1: Jouw 'feature', waarbij de settopbox ineens in het gewone LAN van een klant komt te hangen en weet moet hebben van unicast adressen die geopend moeten worden om de streams binnen te krijgen
2: De huidige, defacto standaard, situatie als je iets anders wil dan de router die 'jouw feature' aan kan.
Dat vergt dus dubbel werk in de firmware van de settopbox of de middleware van het IPTV platform.
Oftewel: Je hebt gelijk dat gescheiden netwerken niet strict -nodig- zijn.
Toch gebeurt dit defacto voor bijna alle oplossingen waar IPTV in een pakket zit: KPN, Glashart Media, Tele2, T-online in Duitsland, Verizon, AT&T, ga zo maar door.
Je hoeft mij echt niet te overtuigen van het feit dat het moet kunnen. Dat snap ik ook wel.
Het gaat erom dat jij de huidige situatie met gescheiden netwerk een "pruts oplossing" noemt, waarmee je impliciteert dat dit 'fout' zou zijn. Terwijl bijna iedere internet- of netwerkprovider het op dit moment op die manier doet, hetzij over zelfs aparte fysieke media na de CPE (in het geval van glasvezel de NT of Experiabox), hetzij via 802.1Q (tussen de CPE en de area-pop en verder).
Het is gewoon 1 van de mogelijke manieren waarop je een dienst kan implementeren en gebaseerd op bewezen technologie.
Als je het daar niet mee eens bent, zoek dan een provider die het wel aanbiedt zoals jij het wil, overtuig KPN van jouw oplossing of start zelf een provider die het anders doet.Of vraag om de ZTE box als router, die de gescheiden netwerken transparant benadert op basis van de MAC adressen van de apparaten in jouw huis.
En dan nog even dit:
Klinkt als meer FUD.
Nu werkt het toch ook met één fysieke glasvezel?
E vervolgens:
Mijn punt is dat gescheiden netwerken helemaal niet nodig zijn.
In je twee posts maak je dus twee punten die elkaar tegen spreken, of in ieder geval nogal een verschil maken:
Dat iets over 1 fysieke glasvezel werkt betekent nog nie tdat gescheiden netwerken helemaal niet nodig zijn. Het zijn namelijk wel degelijk gescheiden netwerken, maar dan samen gezet op 1 fysiek transportmedium middels de nu inmiddels wel bekende techniek.
Sterker nog, in het geval van de "groene" abonnementen van Tweak is de scheiding van de VLAN's heel duidelijk:
* VLAN 6: Internet (wordt direct getransporteerd naar het netwerk vna de provider)
* VLAN 7: Premium grade, voor VOIP (wordt in het geval van Tweak ook direct naar de provider getransporteerd)
* VLAN 4: Transport direct naar het IPTV netwerk van KPN (aangezien Tweak zelf geen eigen IPTV platform heeft).
[
Voor 25% gewijzigd door
eymey op 11-01-2012 17:25
]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.