Helaas moet ik iedereen afraden ooit met Tweak in zee te gaan. Bij deze mijn verhaal:
Ik woon in Amsterdam Oost, waar er sinds geruime tijd glasvezel voor handen is. Sinds ik hier kwam wonen, maak ik daar gebruik van. Mijn provider was Alice, die destijds een goed verhaal had, en met wat kleine hobbels, het spul redelijk op tijd geactiveerd kreeg. Tevreden.
Maar het ging toch knagen: glasvezel, maar toch maar 20Mb. Analoge tv over glas? En Alice straalde geen enkele ambitie uit: geen hogere snelheden, geen digitale tv, laat staan HD of andere diensten. Toch maar eens rond gaan kijken.
Dus in juli de knoop doorgehakt om van provider te wisselen. Tweak had een goed verhaal (iets hogere snelheid, digitale tv, voor ongeveer hetzelfde geld). Een korte (misschien té korte..) check hier op GoT deed mij geen wenkbrauwen fronsen.
Enfin, op tijd besteld (eind juli), op tijd bevestigd door Tweak (1 augustus). Leverdatum 1 september, op diverse manieren nog laten weten dat ik moest migreren van Alice naar Tweak. Dat was volgens de servicedesk geen enkel probleem, ze gingen er mee aan de slag.
Maar niet heus. Er gebeurde weken lang niets, en zelfs de datum van 1 september kwam en ging zonder dat er iets gebeurde. Oh nee, op 28 augustus schreven ze wel even wat geld af (administratie en aansluitingskosten). Toen zelf maar gebeld met de servicedesk, of ze iets vergeten waren. Ja, dat lag aan <techniek waarvan de schuld ergens anders lag>. Of ik even wilde checken bij mijn oude provider of de lock van de lijn was. Nu had ik dat al nagevraagd bij Alice, onmiddelijk na 1 september. Toen sloten ze me namelijk af, conform verzoek (want ze konden niet leveren als een andere leverancier nog op de lijn zat). Die lock was er een dag later af. Met Tweak hadden ze geen contact gehad. Tweak claimde dat Alice ze niets kon of wilde vertellen, dus moest ik zelf achter dit soort technische details aan. Vreemd, maar je moet er wat voor over hebben. Ik zat immers zonder internet, en dat gaat hard vervelen.
Paar dagen later gebeld door eerst KPN en daarna door één of andere technische tent. Of ze even langs konden komen om glasvezels te blazen. En oh ja dat kan echt niet eerder dan begin oktober (!). Eh, nee, want die vezels liggen er al, volgens Tweak hoefde er alleen maar een modem te worden geinstalleerd en wat te worden omgepatched in een centrale.
Enfin, wat volgde was dagen van heen- en weergemail en -gebel. Uiteindelijk, gefrustreerd maar toch, ze een kans gegeven de boel alsnog op te leveren op 5 oktober (!). Dat werd bevestigd door een brief van Tweak. Twee dagen voor de 5e werd ik gebeld door een techneut van KPN, met de mededeling dat er technische problemen waren en de afspraak van 5 oktober niet door kon gaan. Of ik even 'ja' wilde zeggen tegen 10 november. Nee, dat wilde ik niet. Daarbij, de technische problemen waar het om zou gaan ('er zit een lock op de lijn') zouden niet moeten bestaan. Dus wat mij betreft ging de afspraak op 5 oktober gewoon door. Wel onmiddelijk Tweak ingelicht over dit belletje, en dat ik mij zorgen maakte. Was niet nodig, verzekerde men mij, de afspraak gaat door en de 5e zou alles opgeleverd worden.
De 5e brak aan, ik had een ochtend vrijgenomen, en de monteur meldde zich netjes. Hij verving het modem en 'zag geen licht'. Hij bellen, en jahoor, 'Tweak had zijn zaken niet voor elkaar'. Er moest nog eea in de centrale gebeuren, en dat kon niet voor begin november. Monteur vertrok, met de mededeling 'mijn probleem niet'. Meteen Tweak gebeld, die gingen het meteen uitzoeken. Daarna bleef het stil.
Vier dagen daarna ontving ik een brief van Tweak: er was een afspraak met mij gemaakt, en oplevering zou op 10 november *heus* plaats vinden. Echter, met mij was niet gebeld, en tegen de 10e november heb ik nooit ja gezegd. Kan ook niet, want dan zit ik in het buitenland. Los van het feit dat het onacceptabel is - zoals ik daarvoor ook had aangegeven.
Voor mij is de maat vol. Niet alleen is het een technische puinhoop, ook administratief en qua klantvriendelijkheid is Tweak een onbetrouwbare partij die ondermaats presteert. Temidden van al dit gedoe is er op geen enkel moment ook maar 'sorry' gezegd, of op enige wijze blijk gegeven van wat dit voor een klant betekent. Want al die tijd zit ik zonder internet.
Wel verschuilt men zich graag achter alles en iedereen. Tweak achter KPN of andere tech-boeren, KPN achter Tweak. En dan denken dat mij dat als klant enigszins interesseert. Ik heb een afspraak met Tweak, zij doen de beloften en breken die tot twee maal toe - zonder excuses. Dan boeit het mij niet hoe ze dat voor elkaar krijgen, laat staan dat ik een boodschap heb aan hun gebrekkige afspraken en regie.
Ik heb Tweak laten weten dat ze hun rommel verder mogen houden, dat ik mijn geld terug wil, en dat zowel Tweak als KPN nooit meer op mij als klant hoeven rekenen.