Mja, de reden van het aparte VLAN snap ik maar al te goed... maar waarom dit gewoon een 'volwaardige' Tweak internetverbinding is (ok, wel eentje van 'slechts 512 kbit :P' ), is me beetje een raadsel. Wel leuk en handig voor mijn situatie, maar misschien had ik het anders gedaan als ik ISP wasjoop99 schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 10:01:
[...]
Als je de wholesale documentatie van KPN ziet dan zie je dat deze optie (nu) niet aangeboden wordt (wholesale), en dus kan tweak dit ook niet, feitelijk kun je op basis van het wholesale aanbod (en prijzen) bijna stellen dat alleen 30, 50 en 100 Mb symmetrisch interessant zijn om aan te bieden.
Maar wie weet, KPN zal het kopernetwerk op een gegeven moment wel af gaan bouwen in Almere en we zullen wel zien wat er dan op de markt komt, bedenk hierbij wel dat waar een koperlijn iets van 8 euro per maand kost een glasvezel 16/17 euro kost los van het feit dat de kosten daarna nog steeds hoger zijn omdat het netwerk fijnmaziger is (de bedragen kloppen niet helemaal, ik ben even kwijt wat ze precies zijn).
[...]
Als je met een beetje overhead rekent heb je ~ 100kbit per spraakkanaal nodig, dit zijn dus 5 "lijnen". Meer dan genoeg lijkt me. De reden waarom ze dit gedaan hebben is denk ik dat dit vlan een hogere prioriteit heeft, ook al kun je er mee "internetten" het kan nog steeds zo zijn dat dit er voor zorgt dat een zware download niet je telefoon weg kan drukken.

Wat betreft dat koper van KPN in Almere: Ik denk juist niet dat ze dat gaan afbouwen. Sterker nog: Ik denk zelfs dat ook hier er gewoon upgrades naar VDSL e.d. plaatsvinden in de bestaande centrales. De reden waarom ik dat denk? Het koper ligt nog naar IEDER huis en niet alleen KPN, maar ook Tele2, alice en online bieden er diensten over aan. Bovendien zal niet iedere woning glasvezel hebben (ookal doet de gemeente en glashart het zo voorkomen).
Ik ken in Almere zat mensen die OF geen glasvezel in (hun pasgekochte) huis hebben omdat het de vorige eigenaar blijkbaar geen zak boeide... OF ze wonen in een flat waar men de handjes niet op elkaar krijgt om collectief toestemming te geven en een keer een dag thuis te zijn....