Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 95 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• jch88
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-12 14:06
W.Wonderland schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 13:24:
[...]

Maar ik nu de vragen: Omdat ik een nauwkeurige actuele pace wil zien op het moment dat ik op mijn horloge kijk twijfel ik om een Garmin footpod aan te schaffen.
a) Is een Garmin foodpod nauwkeurig mbt het doorgeven van de actuele pace?
b) Worden de pace waarden dan per seconde weergegeven of blijven deze afgerond op 5 secondes?
Vraag b) kan ik niet met zekerheid voor je beantwoorden. Ikzelf gebruik een Stryd footpod en current page is nog steeds afgerond op 5s.

Wat betreft de nauwkeurigheid, fellnr heeft een mooie vergelijkingstabel met daarin GPS horloges en footpods, zie http://fellrnr.com/wiki/GPS_Accuracy .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Y0PixLenXC2qL8jsDp4Sxku0/thumb.png

[ Voor 9% gewijzigd door jch88 op 22-10-2018 13:34 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:28
Een goede footpod kan dat juist wel "zien" (=bepalen). Op basis van de beweging en versnelling is dat juist perfect te bepalen (op een stabiele ondergrond). Ik heb jarenlang met een Polar footpod gelopen (zonder GPS) en deze was nauwkeuriger dan vele GPS horloges.
Een voetsensor is inderdaad nauwkeuriger dan GPS, mits correct gekalibreerd.
Garmin geeft zelf een nauwkeurigheid van 98% aan. Op een paslengte van 1,30 meter mag het dus 0,026 meter afwijken. Ofwel, hij ziet het verschil tussen 1,30 en 1,32 waarschijnlijk niet.

Overigens is GPS in theorie nauwkeuriger, maar dan moet je een dermate strak parcours lopen en goede ontvangst hebben dat de meeste routes daar niet aan voldoen. :P

[ Voor 11% gewijzigd door Gonadan op 22-10-2018 14:07 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 23:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

[...]

Een goede footpod kan dat juist wel "zien" (=bepalen). Op basis van de beweging en versnelling is dat juist perfect te bepalen (op een stabiele ondergrond). Ik heb jarenlang met een Polar footpod gelopen (zonder GPS) en deze was nauwkeuriger dan vele GPS horloges.
Op dit moment loop ik met een Fenix 5+ maar de actuele pace is totaal niet te vertrouwen, het afronden naar 5 seconde waardes vindt ik nog het minst irritante. (Het feit dat er afgerond wordt geeft al een indicatie van de nauwkeurigheid.)
Een horloge als de Spartan Trainer geeft bijvoorbeeld wel nauwkeurige actuele waarden per seconde weer. Het is dus technisch wel mogelijk.

Maar ik nu de vragen: Omdat ik een nauwkeurige actuele pace wil zien op het moment dat ik op mijn horloge kijk twijfel ik om een Garmin footpod aan te schaffen.
b) Worden de pace waarden dan per seconde weergegeven of blijven deze afgerond op 5 secondes?
Een footpod:
- reageert sneller op tempowisselingen
- registreert accuraat indien goed afgesteld
- wordt bij veel horloges aan de hand van GPS automatisch gekalibreerd, dus wordt in de loop van tijd nauwkeuriger

GPS:
- stoort met gebouwen, bomen, viaducten

GPS is voornamelijk "beter" omdat het een kaartje produceert waar je nou precies gelopen hebt. Soort van bewijs, in plaats van een verzameling nummers, zo zie ik het iig. In theorie zou ik prima zonder GPS moeten kunnen en alleen de footpod data kunnen gebruiken.
Alleen, omdat ik het horloge toch al om heb zet ik de GPS ook wel aan. Kaartje is toch leuk :)

LET WEL OP
Mijn vorige horloge (FR220) ondersteunde het NIET om actual pace weer te geven op basis van de footpod
zolang GPS ingeschakeld is. De FR230 ondersteunt dit WEL.
Dit is NIET een patroon van "nieuwer horloge dus het wordt wel ondersteund.", het verschilt per apparaat.

En natuurlijk: koop je een ANT+ footpod, dan moet je horloge wel met een ANT+ footpod kunnen omgaan.

Het afronden op 5s wordt hier juist bij footpod data gedaan overigens. Niet bij gebruik van GPS data.

Last but not least:
Garmin SDM4 pod == Suunto SDM4 pod. Exact hetzelfde ding met een ander merkje erop. De laatste heb ik 2ehands kunnen kopen voor een schijntje via MP.

• richards3
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 13:39:
[...]

Een voetsensor is inderdaad nauwkeuriger dan GPS, mits correct gekalibreerd.
Garmin geeft zelf een nauwkeurigheid van 98% aan. Op een paslengte van 1,30 meter mag het dus 0,026 meter afwijken. Ofwel, hij ziet het verschil tussen 1,30 en 1,32 waarschijnlijk niet.

Overigens is GPS in theorie nauwkeuriger, maar dan moet je een dermate strak parcours lopen en goede ontvangst hebben dat de meeste routes daar niet aan voldoen. :P
De stryd hoeft niet eens gekalibreerd te worden. Net aangeschaft bent benieuwd.

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-12 18:33
[...]

Op dit moment loop ik met een Fenix 5+ maar de actuele pace is totaal niet te vertrouwen, het afronden naar 5 seconde waardes vindt ik nog het minst irritante. (Het feit dat er afgerond wordt geeft al een indicatie van de nauwkeurigheid.)
Een horloge als de Spartan Trainer geeft bijvoorbeeld wel nauwkeurige actuele waarden per seconde weer. Het is dus technisch wel mogelijk.

Ik heb zelf een milestone pod en die is best accuraat, maar die moet je wel calibreren. Dit betekent op het einde van de run corrigeren voor de gelopen afstand. Als je dit regelmatig doet, verbeterd hij zijn calculatie, maar een afwijking van 1 of 2 procent is niet heel gek. 100 a 200 meter op 10km en dat is een gemiddelde.

Volgens fellrnr: http://fellrnr.com/wiki/Footpod
[b]Accuracy
Out of the box, a Footpod is typically accurate to 90+% and after calibration this typically improves to 98-99%. This compares well with the accuracy of GPS which is 97-98%. However, a Footpod only gives you this accuracy on smooth surfaces where your stride is reasonably predictable. You need to make sure the Footpod is well attached to your shoe; if it's bouncing about the accuracy will be poor. If you do trail running, I found the accuracy can be rather patchy. Of course, if you're running a twisty trail with tree covered, you may find the accuracy of GPS dropping to 80-95%. I have found that a Footpod provides vastly more accurate information for your current pace compared with GPS. While the errors in the GPS signal even out over the course of a run, they can result in a current pace that is inaccurate by 1-2 minutes/mile.

fellrnr bevestigd dus dat footpod best accuraat is, maar ook een afwijking heeft van 1 a 2%.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

Krijg ivm garantie mijn geld voor de Garmin 645M retour. Geeft mij de mogelijkheid om eens te bekijken wat ik wil, alles staat weer open wat dat betreft.
Vind Polar view beter en uitgebreider dan Garmin connect (met name trainingsschema's). Toch besloten weer voor de 645M te gaan, music is een fijne toevoeging (Deezer!), dus dan valt al veel af, Vivoactive 3 valt af omdat er nauwelijks knoppen aanzitten.
Verder houd ik niet van grote bezels :).
Conclusie: jammer dat Polar geen horloge heeft met music.

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 22-10-2018 16:35 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-12 20:30
Sport_Life schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 16:33:
Conclusie: jammer dat Polar geen horloge heeft met music.
De M600 heeft google music (want android wear).

Maar dan moet je wel met google music overweg kunnen (Ik snap er geen fuck van en heb het opgegeven om muziek via m'n M600 te spelen :P )

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Raymond schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 16:36:
[...]

Maar dan moet je wel met google music overweg kunnen (Ik snap er geen fuck van en heb het opgegeven om muziek via m'n M600 te spelen :P )
Ik ben net eindelijk gewend aan Deezer ipv Spotify :D. Heb zelfs mijn internet abo omgezet van KPN naar T-Mobile omdat daar zo'n goedkoop Deezer package bij zit (betaalde al jaren teveel voor KPN ;))

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 22-10-2018 16:38 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Pathogen schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:09:
@XWB je weet dat 4.10 al een behoorlijk oude versie is? Feb 2016 zie ik zo snel.
Ja, maar mijn punt was dat de FR630 pas achteraf ondersteuning voor de HRM-Tri/Swim kreeg. Dat brengt in elk geval hoop dat de FR645 wellicht ook achteraf middels een software update ondersteuning krijgt.

Zwemactiviteiten worden nu niet meegeteld met je training load, omdat er geen hartslag bekend is. Dat is jammer :)

March of the Eagles

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:55
gnauw schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 16:04:
[...]
De stryd hoeft niet eens gekalibreerd te worden. Net aangeschaft bent benieuwd.
Fellrnr.com geeft inderdaad aan dat een ongekalibreerde Stryd footpod al nauwkeuriger is dan alle beschikbare opties. Maar mijn kalibratiefactor is 98,4. Oftewel, ik kan nog 1,6% betere tempo en afstand waarden krijgen. Op 5:00 per km is dat 5 sec per km......

• Gonadan
XWB schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 16:46:
Zwemactiviteiten worden nu niet meegeteld met je training load, omdat er geen hartslag bekend is. Dat is jammer :)
Da's het flauwe, hij is wel bekend maar ze zijn bang dat het niet nauwkeurig genoeg is dus staat het uit. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:13
Gonadan schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 20:56:
[...]

Da's het flauwe, hij is wel bekend maar ze zijn bang dat het niet nauwkeurig genoeg is dus staat het uit. :D
Zou het ook kunnen dat trainen op een crosstrainer niet wordt meegenomen om zo'n reden?
Ik vond het al zo gek dat de traing load zo daalde ondanks 2 x 50 minuten crostrainen en omhoog ging na 1 loopje van 5KM.
Frij5fd schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 20:51:
[...]

Fellrnr.com geeft inderdaad aan dat een ongekalibreerde Stryd footpod al nauwkeuriger is dan alle beschikbare opties. Maar mijn kalibratiefactor is 98,4. Oftewel, ik kan nog 1,6% betere tempo en afstand waarden krijgen. Op 5:00 per km is dat 5 sec per km......
Dit kan ik niet plaatsen. Bedoel je dat 100 beter zou zijn dan 98,4?
coldasice schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 19:21:
Een geijkte footpod weet de exacte frequentie van de cadance en kan daarmee een betere inschatting geven van je huidige tempo, maar als je paslengte 1.30 meter is, of 1.32 meter is, kan die niet zien. Hij maakt hier dus een schatting van. Deze kleine paslengte afwijking zorgt al voor enkele seconde verschil in je kilometer tijd. Dus je kunt wel weergeven of het tempo 4:15 of 4:17 is, maar wat het horloge eigenlijk je moet vertellen is 4:15 ± 5 sec ...Garmin kiest er soms voor om dit dus af te ronden op 5 sec, ik denk vrij terecht. GPS doe je ook niet in centimeters.

Hopelijk kunnen we de discussie inhoudelijk gewoon voeren en liev zijn voor mekaar :)
Toen ik jouw bericht las en de reacties zat ik in de trein. Al lezende vergat ik bijna uit te stappen. 8)

Elke footpod kan je pasfrequentie registreren. Daarvoor hoef je niet te ijken. Een footpod is dan ook meer dan een gewone stappenteller. Er zit een accelerometer in die versnelling registreert. Daarmee ziet een footpod het verschil tussen een grote en een kleine stap en in principe dus ook het verschil tussen 1m30 en 1m32. Daar kom ik later op terug.
Maar wat is het ijken van een footpod eigenlijk? Bij een footpod is het eigenlijk niets anders dan het aanpassen van de vermenigvuldigingsfactor (kalibratiefactor) die in je sporthorloge geregistreerd staat. In elk sporthorloge dat met footpods kan communiceren staat standaard zo'n factor en het is zaak om de juiste factor te bepalen.
Dat doe je door een stuk te lopen van ongeveer een kilometer waarvan de afstand vast staat, bijvoorbeeld op een atletiekbaan of langs een weg met hectometerpaaltjes. Loop de afstand, kijk naar wat er geregistreerd is en pas de vermenigingsvuldigingsfactor zo aan dat de gemeten afstand overeenkomt met de gelopen afstand. Even een makkelijk voorbeeld:
Stel: je loopt een kilometer en met een vermenigvuldigingsfactor van 0.950 kom je uit op 950 meter. Dan moet je de factor dus aanpassen naar 1.00.

Voor mijn Nike Structure 17 is die factor bijvoorbeeld 0.950, voor de Structure 18 en Newton Fate 2 is dat 0.971. In sommige horloges wordt dit geregistreerd als 95,0 en 97,1.

Sporthorloges bieden ook de mogelijkheid om de vermenigvuldigingsfactor te bepalen op basis van GPS. Het risico daarvan is dat je dan een fout in de GPS-meting meeneemt in alle metingen met een footpod. Een footpod kan op deze manier nooit beter zijn dan GPS, dus ik zou dit nooit gebruiken. Moderne sporthorloges hebben ook nog een automatische bepaling van de factor, naar ik vermoed ook op basis van GPS. Dit lijkt me een probleem wanneer je op verschillende schoenen loopt, want een andere schoen betekent vaak ook een andere factor.
Vroeger liep ik altijd hetzelfde rondje. Nou ja, drie verschillende rondjes om precies te zijn, maar toch steeds hetzelfde. GPS had de neiging om daar steeds wat van af te snoepen door de bochten af te snijden, wat voor mij nog een reden was om een footpod te gebruiken. Voor mijn twee paar schoenen had ik twee footpods en twee sporthorloges, elk horloge met de vermenigvuldigingsfactor van de bijbehorende schoen. Nu heb ik de Forerunner 935 en die biedt zoveel meer gegevens, dat ik die altijd gebruik. Gevolg daarvan is dus wel dat ik de vermenigvuldigingsfactor moet controleren en evt. aanpassen wanneer ik de footpod voor afstand wil gebruiken.

Nog even over nauwkeurigheid: In principe ziet een footpod het verschil tussen 1m30 en 1m32 en wordt dat, afhankelijk van de vermenigvuldigingsfactor weergegeven als 1m30 en 1m32, 2m60 en 2m64 of 65 en 66 cm (ik gebruik weer een gemakkelijk voorbeeld). Maar je hebt bij meetapparatuur altijd te maken met afwijking. 1m30 kan worden gemeten als 1m29, of 1m32. 1m32 kan worden gemeten als 1m35 of 1m30. Hetzelfde heb je met bijvoorbeeld weegschalen en flitspalen. Hoe beter de apparatuur, des te kleiner die afwijking. Maar afwijking zelf lijkt me onvermijdelijk, we zullen het moeten doen met wat mogelijk is.
Dus ja, 98.2% is niet volmaakt, maar zolang ik niet bereid ben om voor een Stryd (die uiteraard ook geen 100% haalt) te betalen zal ik het ermee moeten doen.

Maar met dat in het achterhoofd wil ik wel precies weten wat er gemeten is, hoe onvolmaakt dan ook. Afronding vergroot voor mij de onzekerheid.

Dit verhaal werd iets langer dan gepland. Ik wou eigenlijk rompspieroefeningen gaan doen. Nu hoeft dat toch niet meer? O-)

• Gonadan
nogeeninlog schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 21:29:
Zou het ook kunnen dat trainen op een crosstrainer niet wordt meegenomen om zo'n reden?
Ik vond het al zo gek dat de traing load zo daalde ondanks 2 x 50 minuten crostrainen en omhoog ging na 1 loopje van 5KM.
Zou goed kunnen, ik herinner me ook iets dat indoor sowieso niet meetelt behalve loopband met pod. Het hangt erg af van de gekozen activiteiten, maar ik ken niet alle details uit m'n hoofd.
Maar met dat in het achterhoofd wil ik wel precies weten wat er gemeten is, hoe onvolmaakt dan ook. Afronding vergroot voor mij de onzekerheid.
Dat is nu net het punt, voor je gevoel vergroot het de onzekerheid maar qua nauwkeurigheid doet het niets extra als je niet afrondt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-12 17:14
Raymond schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 16:36:
[...]

En naast Google music kun je ook (ik dacht) 4GB aan mp3's kwijt op de M600 (weet je nog, mp3 waren die muziekbestandjes die je froegah downloadde). Toen ik 'm had heb ik dat overigens niet gedaan, ik loop niet met muziek. Met fietsen wel eens, maar dan heb ik m'n telefoon altijd bij me.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Frij5fd schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 20:51:
[...]

En precies hierom is een actual-pace-afronding op 5s per km helemaal zo gek nog niet.

• Raymond
@Frenz64 Dan mag jij me uitleggen hoe dat werkt, want mij lukt het niet om mp3's op die smartwatch te krijgen (dat moet ook via google music:eerst naar google uploaden en dan naar de watch)

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:06

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

@Raymond ik gebruik voor mijn Huawei Watch 2 (ook wear 2.0) Wear Media. Dit is de enige App die het voor elkaar krijgt 'normaal' mp3 over te kopiëren naar het horloge.
Helaas gaat het via Bluetooth, dus 50MB duurt al snel 5+ minuten. Maar ik doe voornamelijk podcasts (50-100mb per stuk), dus die haal ik binnen en kopieer ik dan zsm over zodat ik altijd iets op m'n watch heb staan als ik ga rennen.

• Raymond
Dat werkt idd! Thanks :)
ik heb een paar maand geleden me suf gezocht, maar kon niks vinden. Dit appje werkt prima. Kopiëren gaat idd traag, maar gaat wel rechtstreeks vanaf de telefoon, dus daar heb ik geen last van.

Scheelt me een losse mp3 speler met hardlopen :)

• Frenz64
CT schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 09:46:
@Raymond ik gebruik voor mijn Huawei Watch 2 (ook wear 2.0) Wear Media. Dit is de enige App die het voor elkaar krijgt 'normaal' mp3 over te kopiëren naar het horloge.
Helaas gaat het via Bluetooth, dus 50MB duurt al snel 5+ minuten. Maar ik doe voornamelijk podcasts (50-100mb per stuk), dus die haal ik binnen en kopieer ik dan zsm over zodat ik altijd iets op m'n watch heb staan als ik ga rennen.
Da's mooi, want ik heb het nooit gedaan, zoals ik al zei, maar wist alleen dát het kon. Is de online manual van de M600 zo onduidelijk dan?

• Frij5fd
@nogeeninlog Ik reageerde op gnauw, die aangaf dat de Stryd footpod niet gekalibreerd hoeft te worden. Dat hoeft inderdaad niet persé, want het tempo wat het ding is al betrouwbaarder dan wat GPS meestal levert. Maar ik geef aan de hand van mijn kalibratiefactor aan dat het best nog wel zinnig is om wel te kalibreren

• Frij5fd
Pathogen schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 08:41:
[...]
En precies hierom is een actual-pace-afronding op 5s per km helemaal zo gek nog niet.
Als je zoals ik een gekalibreerde Stryd footpod hebt, dan wel. Ik kijk 1x per kwartaal naar de kalibratiefactor, aan de hand van de rondjes op een 400 meter baan. Het afgelopen jaar was de variatie 98,3% tot 98,5%. Dat betekent dat op die meetmomenten de Stryd gemiddeld binnen de 1 sec per km betrouwbaarheid zat. Daarom loop ik altijd met onafgeronde tempo-waarden (en bouw ik die ook in mijn datavelden in de CIQ store in).

• coldasice
Frij5fd schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 19:00:
[...]

Als je zoals ik een gekalibreerde Stryd footpod hebt, dan wel. Ik kijk 1x per kwartaal naar de kalibratiefactor, aan de hand van de rondjes op een 400 meter baan. Het afgelopen jaar was de variatie 98,3% tot 98,5%. Dat betekent dat op die meetmomenten de Stryd gemiddeld binnen de 1 sec per km betrouwbaarheid zat. Daarom loop ik altijd met onafgeronde tempo-waarden (en bouw ik die ook in mijn datavelden in de CIQ store in).
Een afwijking van 1.5% is meer dan 1 sec hoor...

• Egge
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-12 08:25
Zijn er al mensen die Vantage M gaan halen? Ik twijfel tussen de FR645 en de Vantage. Ben bang dat ik mij ga iriteren aan de bezel op de Vantage maar kan dat nog niet goed beoordelen omdat ik hem nog niet in het echt heb gezien.

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-12 21:52
Ik ben in het bezit van een VA3. Deze ga ik aan mijn vriendin geven en dan koop ik een Garmin 5 of een 5 plus.

Kan ik mijn data behouden en een nieuw horloge toevoegen?

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
vanputten80 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:35:

Kan ik mijn data behouden en een nieuw horloge toevoegen?
Jazeker. Je data is namelijk in Garmin Connect opgeslagen (in de cloud dus), en je kan simpelweg nieuwe horloges aan je account koppelen.

March of the Eagles

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Egge schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:27:
Zijn er al mensen die Vantage M gaan halen? Ik twijfel tussen de FR645 en de Vantage. Ben bang dat ik mij ga iriteren aan de bezel op de Vantage maar kan dat nog niet goed beoordelen omdat ik hem nog niet in het echt heb gezien.
Ik zou even de kat uit de boom kijken. Enerzijds ziet het horloge er best lomp uit (zie plaatje beneden), anderzijds ontbreekt er aardig wat basisfunctionaliteit. Bijvoorbeeld:
But it’s not all bubbles and rainbows. The following features were removed from the Vantage V/M series, but are slated to be re-added by the end of Q1 2019 (so by March 31st), but they noted some features will likely be by end of year:

– Smartphone notifications (i.e. call/text notifications)
– Fitness test functionality
– Standalone device timers
– Strava Segments
– Back to start navigation
– Additional trailing summary details on workouts

The following features were removed, without specific/current plans to re-implement in the Vantage series:

– GoPro Action Cam Control
– Following a downloaded route (navigation of tracks)
– Reduced GPS recording rate activities (i.e. beyond 40hrs of GPS time, the V800 also supported a reduced recording rate to 50hrs)
– No longer option to use HR strap while swimming, only optical HR sensor [Older 5hz straps no longer supported]
Volgens DC Rainmaker moeten de eerste zes features uiterst eind Q1 2019 toegevoegd zijn met software updates. Maar dat is nog even afwachten natuurlijk. Je moet jezelf afvragen of je hierop wil wachten.

Vanuit technologisch oogpunt is het een veelbelovend horloge, maar je moet wel van het design houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/l8pcLi1XG4dnq6wHMeezmftF/full.jpg
https://www.techradar.com/reviews/polar-vantage-m

March of the Eagles

• CT
  • Laatst online: 12:06

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Frenz64 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 18:44:
[...]

Da's mooi, want ik heb het nooit gedaan, zoals ik al zei, maar wist alleen dát het kon. Is de online manual van de M600 zo onduidelijk dan?
De M600 is (blijkbaar) een wear horloge dus subjectief gezien mag hij helemaal niet in dit topic besproken worden want nu is het een android smartwatch ;) .

Zelf heb ik dit horloge niet (dus ik kan je vraag over de handleiding niet beantwoorden) maar aangezien Wear van Android is en elk Wear horloge 'hetzelfde' is kwa software vermoed ik dat de M600 het in de markt heeft gezet als zijnde een 'music gps run'-watch 'powered by wear'. Zoals Casio nu ook horloges op de markt brengt.

Op papier is dit natuurlijk zo, maar in de praktijk is het 'music' gedeelte op Wear enorm dicht getimmerd dankzij Spotify/Google Music en de industrie. Dus tenzij je Google Music afneemt of Polar een App heeft gemaakt is het 'music' gedeelte een uitdaging.

Gelukkig zijn er indie-developers die proberen via allerlei trucjes toch iets voor elkaar te krijgen wat al jaren mogelijk was (mp3 kopiëren). Maar je zou verwachten dat als je het horloge op je PC aansluit je een mapje krijgt waar je muziek in kan kopiëren.. helaas is dat dus onmogelijk.

• Frij5fd
coldasice schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 21:33:
[...]
Een afwijking van 1.5% is meer dan 1 sec hoor...
Zeker, dat schreef ik ook in mijn post eerder. 5 sec zelfs. Dit betrof echter de variatie tussen de laagste en hoogste kalibratiefactor. Dat is 0,2% en dat is minder dan een seconde bij 5:00 op de kilometer

• Itsmartin630
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-06-2023
Hoi iedereen, een newbie hier. Graag jullie advies over het volgende.

Ik ga binnenkort op een wandelvakantie en ben op zoek naar een gps horloge, dat zonder smartphone kan fungeren en de afgelegde route opslaat. Later wil ik de route dan terugkijken op een app als ik hem koppel aan mn smartphone.

Ik wil graag in kunnen stellen dat bijvoorbeeld per minuut of 5 minuten de locatie wordt opgeslagen op de telefoon.

Ik wil bij voorkeur dat het horloge minimaal 24 uur de gpsmeting aan kan staan zonder dat ik hem tussentijds hoef op te laden.

Overige functies als hartmeter etc. zijn niet nodig.

Iemand een advies? Alvast bedankt.

• Gonadan
Zou Garmin ook de massa van m'n kadaver meenemen in de berekening voor VO2max? Ik ben namelijk een beetje spek kwijt en liep hetzelfde rondje als vorige week een stuk sneller maar m'n VO2max zakte juist. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• coldasice
Itsmartin630 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:03:

Ik ga binnenkort op een wandelvakantie en ben op zoek naar een gps horloge, dat zonder smartphone kan fungeren en de afgelegde route opslaat. Later wil ik de route dan terugkijken op een app als ik hem koppel aan mn smartphone.

Ik wil graag in kunnen stellen dat bijvoorbeeld per minuut of 5 minuten de locatie wordt opgeslagen op de telefoon.

Ik wil bij voorkeur dat het horloge minimaal 24 uur de gpsmeting aan kan staan zonder dat ik hem tussentijds hoef op te laden.

https://www.wareable.com/...best-outdoor-watches-2236

• Frenz64
Gonadan schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:37:
Zou Garmin ook de massa van m'n kadaver meenemen in de berekening voor VO2max? Ik ben namelijk een beetje spek kwijt en liep hetzelfde rondje als vorige week een stuk sneller maar m'n VO2max zakte juist. :P
Dat vroeg ik me ook af (ben sinds april 10% dead weight kwijt hiero), je geeft wel je gewicht aan, dus het lijkt me wel.

Overigens merk ik er qua makkelijk een hoger tempo kunnen lopen nog niks van. Wss heeft dat te maken dat ik a. bijzonder weinig km's gemaakt heb afgelopen weken en b. de laatste 6 weken behoorlijk zwaar fysiek werk doe.

Moet maar weer eens een target neerzetten voor 2019 (eigenlijk heb ik die al, maar de hoeveelheid trainingsarbeid houd me tegen (halve triatlon)).

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-12 21:32
Itsmartin630 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:03:

De meeste toestellen voldoen wel aan de dingen die je wilt. Opslaan van de track die je aflegt is standaard en zo'n track kan je naar een algemeen platform sturen / uploaden zoals strava, of je koppelt het aan je telefoon en dan gaat het meestal als eerste naar het platform van de fabrikant (waarna het alsnog naar een derde partij kan gaan) Er zijn een paar goedkopere horloges die op de gps liften van je telefoon, maar die moet je gewoon overslaan.

Onderscheid zit 'm vooral in de batterijduur. 24 uur is haalbaar als een feature opzit die de meting niet iedere seconde doet, maar juist zuinig is, zoals je al aangeeft één keer per minuut of nog minder vaak. Bij garmin heet zoiets ultratrac maar de meeste merken hebben wel één of meerdere toestellen met zo'n setting. Suunto is overigens meer outdoor gericht dan garmin, maar of het ook betere toestellen zijn mag je zelf beslissen ;)

Kijk ook eens op de review site van dcrainmaker iets minder outdoor, maar wel een mooi overzicht van diverse toestellen.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:37:
Natuurlijk, zonder massa kun je geen VO2max uitrekenen.
Arie- schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 07:59:
[...]

Euh...
De VO2MAX wordt vaak uitgedrukt in absolute termen, dat houdt in het aantal (mili)liter ingeademde zuurstof per minuut (mL/min). Het is echter beter om de maximale zuurstofopname ook te relateren aan het lichaamsgewicht, (mL/min/kg) zodat deze vergeleken kunnen worden met sporters/atleten onderling (hoewel er geen lineair verband is tussen de VO2MAX en lichaamsgewicht).
https://coachmefit.nl/vo2max-wat-is-het-en-wat-zegt-het-je/

• pelsluis
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-01-2024
is er meer gepost over prestatieconditie? Zoekfunctie vindt alleen deze.
Ik lees in Garmin doc:
'Tijdens de eerste 6 tot 20 minuten van uw rit worden uw tempo, hartslag en hartslagvariabiliteit geanalyseerd'
Snelheid is toch helemaal geen objectief gegeven? Zou toch met vermogen moeten worden gedaan?
Weer voorbeeld van Garmin gepruts?
Ff denken hoe ik tempo info ook alweer verwijder...… Of iemand al geprobeerd?

Vraag me uberhaupt af of dit iets zinnigs is...... Feit dat het geen eigen Garmin uitvinding is geeft het een streepje voor maar zegt niet alles.....
pelsluis schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:27:
is er meer gepost over prestatieconditie? Zoekfunctie vindt alleen deze.
Ik lees in Garmin doc:
'Tijdens de eerste 6 tot 20 minuten van uw rit worden uw tempo, hartslag en hartslagvariabiliteit geanalyseerd'
Snelheid is toch helemaal geen objectief gegeven? Zou toch met vermogen moeten worden gedaan?
Weer voorbeeld van Garmin gepruts?
Ff denken hoe ik tempo info ook alweer verwijder...… Of iemand al geprobeerd?

Vraag me uberhaupt af of dit iets zinnigs is...... Feit dat het geen eigen Garmin uitvinding is geeft het een streepje voor maar zegt niet alles.....
Beetje gefrustreerd over Garmin?

Hier een globale uitleg over de performance condition:
YouTube: Forerunner 630: Analyzing your Performance Condition

En zoals met alles op horloges, neem het met een korreltje zout en als algemene leidraad... Snelheid is misschien niet ideaal, maar vermogen meten kunnen de horloges blijkbaar niet (goed genoeg) dus dan moet je toch wat.

Verder eerlijk gezegd geen idee wat je bedoelt met je vraag mbt 'tempo info verwijderen'?

Verwijderd

Prestatie conditie werkt best prima met hardlopen. Ik loop betere tempo/hartslag verhouding bij de keren dat ik een positieve waarde krijg. Garmin heeft het overigens van Firstbeat geïmplementeerd.

• Gonadan
Arie- schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 07:59:
De eenheid in Garmin Connect (ml/kg/min) suggereert dat ze er rekening mee houden. Maar in die verhouding zou het met lager gewicht toch juist hoger moeten uitvallen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Als je afvalt en daar geen gram vvm bij zit, dan stijgt je VO2max inderdaad automatisch.

Maar dat is de theorie :) De praktijk is iets weerbarstiger hoewel het ook te merken is als je je lichaam de tijd geeft om aan je nieuwe lagere gewicht te laten wennen.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Gonadan
kenneth schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 18:49:
Als je afvalt en daar geen gram vvm bij zit, dan stijgt je VO2max inderdaad automatisch.

Maar dat is de theorie :) De praktijk is iets weerbarstiger hoewel het ook te merken is als je je lichaam de tijd geeft om aan je nieuwe lagere gewicht te laten wennen.
Het zou mij verbazen als een klein beetje verschil in gewicht een significant verschil in VO2max zou leveren. Daarom verbaast het mij dat het getal überhaupt wijzigt.
Ik probeer een beetje te doorgronden waarom het schommelt en waar het op reageert. Aangezien ik nu beter presteer maar hij toch valt ben ik wat sceptisch over huidige waarden.
Misschien eerst maar eens langere tijd consistent meerdere keren per week trainen voordat ik er waarde aan ga hechten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Ik vind prestatie conditie ook goed werken op mijn Garmin FR645M. Als ik start met lopen en ik voel al dat het zwaarder gaat dan normaal, dan zie ik dat meteen terug in de prestatie conditie na 6-20 minuten. Dit is dan meteen een signaal dat ik het wat rustiger aan moet doen op die dag. Bij een slechtere prestatie conditie zie ik hierna ook vaak een daling van 1 punt in m'n VO2 Max.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Bij mij doet de prestatie-conditie het niet goed (735xt). Soms doet hij het goed, dan weer doet hij 10 trainingen helemaal niets (geen meting dus). Ik kijk er niet meer naar.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Gonadan
@PatrickC kan jij het mij uitleggen dan?
Ik loop hetzelfde rondje als volgende week, maar dan een tandje harder omdat ik vorige week over had. De prestatie conditie was een stuk in de plus en pas aan het eind eronder, vorige week was alles dik in de min.
Training effect (aeroob) zegt dat ik te intensief bezig was, vorige week sterk verbeterd.
VO2max één punt eraf. :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• coldasice
Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 17:47:
Prestatie conditie werkt best prima met hardlopen. Ik loop betere tempo/hartslag verhouding bij de keren dat ik een positieve waarde krijg. Garmin heeft het overigens van Firstbeat geïmplementeerd.
Idem voor stratos, soms wat verrassend vooraf, bijna altijd bevestigend achteraf. Zaterdag zware training in de ochtend, savonds zaalvoetbal, maandagavond zaalvoetbal, gisterenmiddag dacht ik wel dat ik een interval kon doen, coefficient zat op +1, na 6x300 toch echt moeten stoppen... Te moe...

• Ruudjuh1986
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-10 09:19
Nu Garmin de Vivoactive 3 music op de markt heeft gebracht hoopte ik dat ik via Tweakers in de pricewatch de functie onboard music kon selecteren. Om zo vergelijkbare sportwatches te vinden die "non tethered" muziek kunnen afspelen (onboard muziek opslaan zodat de telefoon thuis kan blijven) maar ik kan deze optie niet vinden... Is er wel een dergelijk overzicht?

• Gonadan
30% korting op een Garmin accessoire, ze hebben zeker gezien dat ik alles wat ik wilde al gekocht heb. :')

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ruudjuh1986 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:44:
Nu Garmin de Vivoactive 3 music op de markt heeft gebracht hoopte ik dat ik via Tweakers in de pricewatch de functie onboard music kon selecteren. Om zo vergelijkbare sportwatches te vinden die "non tethered" muziek kunnen afspelen (onboard muziek opslaan zodat de telefoon thuis kan blijven) maar ik kan deze optie niet vinden... Is er wel een dergelijk overzicht?
Je kan wel filteren op basis van opslagcapaciteit. Niet helemaal perfect en waterdicht maar ik ben er nog geen tegengekomen die wel opslag heeft maar geen mogelijkheid om muziek af te spelen zonder tussenkomst van een telefoon.
Gonadan schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 19:41:
[...]

Het zou mij verbazen als een klein beetje verschil in gewicht een significant verschil in VO2max zou leveren. Daarom verbaast het mij dat het getal überhaupt wijzigt.
Ik probeer een beetje te doorgronden waarom het schommelt en waar het op reageert. Aangezien ik nu beter presteer maar hij toch valt ben ik wat sceptisch over huidige waarden.
Misschien eerst maar eens langere tijd consistent meerdere keren per week trainen voordat ik er waarde aan ga hechten.
Dumoulin was in de tour 1kg lichter. Dat scheelde volgens Thonas Dekker in de AD podcast (uit mn hoofd) iets van 7-10 watt die hij minder hard moet trappen om dezelfde snelheid bergop te hebben. Dat is veel!

1kg lichter met dezelfde spiermassa scheelt met hardlopen zo’n 3 sec/km (uit mn hoofd). Op een 10 km scheekt dat al half minuutje.

Ik zou verwachten dat de gewicht al snel wat doet met V02 max.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Natuurlijk scheelt dat in je VO2max! Het gaat om milliliters per kilo per minuut, dus als je een kilo (vet) minder weegt maar nog steeds evenveel zuurstof op kunt nemen gaat je VO2max gewoon omhoog.

Als je max 50 is bij 80 kilo is ie 53,3 bij 75 kilo (en verder onveranderde situatie)

Verwijderd

Hierbij mijn VO2MAX van de afgelopen periode volgens Runalyze. Garmin geeft sinds 4 weken 50 aan.

VO2MAX

3 runs geleden liep ik mijn all-time PR. Relatief matige VO2max. Klopt ook wel want liep erg hoge hartslag. Bottom Line: waar ik merkbaar sneller wordt neemt de VO2MAX bij Garmin toe, maar bij Runalyze niet.

• Gonadan
Heel veel posts maar nog geen verklaring waarom m'n VO2max naar beneden ging. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:59
Iemand typte toch dat als jij bent afgevallen je VO2Max ook zal dalen?

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Requiem19 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 15:55:

Ik zou verwachten dat de gewicht al snel wat doet met V02 max.
Het is trouwens VO2 max, met de O van zuurstof :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Gonadan schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 19:58:
Heel veel posts maar nog geen verklaring waarom m'n VO2max naar beneden ging. :P
Als je eens de links naar de 2 activiteiten post... Beetje lastig iets over te zeggen zo. Was je hartslag misschien hoger?

En afhankelijk van hoeveel sneller en hoeveel gewichtsverlies kan je VO2Max (Garmin/firstbeat neemt blijkbaar gewicht wel mee in de berekeningen) alsnog dalen.

Mocht je 10% lichaamsgewicht kwijt zijn en 5% sneller lopen gaat je VO2max alsnog naar beneden.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:20
kenneth schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 20:03:
[...]

Het is trouwens VO2 max, met de O van zuurstof :)
Als we heel precies willen doen is het eigenlijk VO2 max, want zuurstof is O2.

Maar de meeste sporthorloges doen niet aan subscript volgens mij :)

Punctuality is the politeness of kings

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

En op de V hoort ook nog een puntje :)

Gonadan schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 19:58:
Misschien dat het in dit document duidelijk wordt gemaakt?
https://assets.firstbeat....aper_VO2max_30.6.2017.pdf
Moet het zelf ook nog effe lezen. ;)

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12 22:54

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Voor wie ook last had van spontane reboots (Vivoactive 3): Een factory reset heeft bij mij de problemen verholpen. De enige reboot die ik nog kreeg was toevallig een échte softwareupdate die net is doorgekomen.

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

• Loewe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:09
Mijn vrouw en ik zijn weer begonnen met hardlopen en ik wil op termijn weer gaan trainen voor de marathon. Mijn huidige horloge, de garmin forerunner 610, kan nauwelijks meer een gps fix krijgen. Dus op zoek naar een nieuwe. We twijfelen tussen de fenix 5(s) plus en de fr645. En wil daarnaast ook een edge 1030 voor mijn racefiets kopen. Dus dat zijn 2 horloges en een fietscomputer.

Nou dacht ik te wachten tot black friday in de hoop wat geld te besparen. Ik lees echter vooral over aanbiedingen voor oudere modellen en we willen graag een huidig model.

Ik snap dat niemand kan voorspellen wat de aanbiedingen voor dit jaar zullen zijn vandaar de volgende vraag;

Wie kan me vertellen of de black friday aanbiedingen van vorig jaar ook courante modellen betrof en hoeveel de korting ongeveer betrof bij de Garmin modellen?

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:44
Twee Dee schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 10:35:
Voor wie ook last had van spontane reboots (Vivoactive 3): Een factory reset heeft bij mij de problemen verholpen. De enige reboot die ik nog kreeg was toevallig een échte softwareupdate die net is doorgekomen.
Toevallig: ik had precies hetzelfde probleem met hetzelfde horloge en ook op dezelfde manier opgelost deze week.

• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

Loewe schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 12:59:Wie kan me vertellen of de black friday aanbiedingen van vorig jaar ook courante modellen betrof en hoeveel de korting ongeveer betrof bij de Garmin modellen?
Je kan deze addon voor Chrome gebruiken:
https://chrome.google.com...hdphmkckjjcegoiijjo?hl=nl
En daarmee kan je de historische prijzen op amazon sites bekijken voor alle producten (of in ieder geval heel veel). Dan kan je zelf de prijzen van populaire producten vergelijken.
En ik vermoed dat er wel meer addons zijn en wellicht zelfs websites die iets vergelijkbaars doen.

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

• coldasice
Loewe schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 12:59:
Mijn vrouw en ik zijn weer begonnen met hardlopen en ik wil op termijn weer gaan trainen voor de marathon. Mijn huidige horloge, de garmin forerunner 610, kan nauwelijks meer een gps fix krijgen. Dus op zoek naar een nieuwe. We twijfelen tussen de fenix 5(s) plus en de fr645. En wil daarnaast ook een edge 1030 voor mijn racefiets kopen. Dus dat zijn 2 horloges en een fietscomputer.

Nou dacht ik te wachten tot black friday in de hoop wat geld te besparen. Ik lees echter vooral over aanbiedingen voor oudere modellen en we willen graag een huidig model.

Ik snap dat niemand kan voorspellen wat de aanbiedingen voor dit jaar zullen zijn vandaar de volgende vraag;

Wie kan me vertellen of de black friday aanbiedingen van vorig jaar ook courante modellen betrof en hoeveel de korting ongeveer betrof bij de Garmin modellen?
Die waren er wel maar Dan kwam. Je vaak op exotische websites terecht, deense, Italiaanse, soms via Amazon... Niet iedereen durft die gok te wagen

• Frenz64

Als het om geld te bespparen gaat is er ook een andere manier om dat te doen, Suunto en Polar hebben aardige alternatieven in huis (of wil je per se Garmin?). Voor je fiets is een Elemnt Bolt een populair alternatief.

• Loewe
enigmafan schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 13:11:
[...]

Je kan deze addon voor Chrome gebruiken:
https://chrome.google.com...hdphmkckjjcegoiijjo?hl=nl
En daarmee kan je de historische prijzen op amazon sites bekijken voor alle producten (of in ieder geval heel veel). Dan kan je zelf de prijzen van populaire producten vergelijken.
En ik vermoed dat er wel meer addons zijn en wellicht zelfs websites die iets vergelijkbaars doen.
Bedankt voor de tip, ik heb de addon net toegevoegd.
coldasice schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 13:15:
[...]

Die waren er wel maar Dan kwam. Je vaak op exotische websites terecht, deense, Italiaanse, soms via Amazon... Niet iedereen durft die gok te wagen
Exotische websites is ook mijn ding niet. Dan krijg je misschien geen europese kaarten, garantie problemen of andere problemen. Amazon is prima uiteraard.
Frenz64 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 13:26:
[...]

Als het om geld te bespparen gaat is er ook een andere manier om dat te doen, Suunto en Polar hebben aardige alternatieven in huis (of wil je per se Garmin?). Voor je fiets is een Elemnt Bolt een populair alternatief.
Ik ben tot nu toe altijd erg tevreden geweest over mijn fr610. En we willen de horloges ook in het dagelijks gebruik en als activity tracker gebruiken dus mag hij er ook een beetje leuk uitzien. Dat doen de nieuwe Garmins wat ons betreft. IK heb wel gekeken naar de nieuwe Vantage serie van Polar maar de ondersteuning lijkt nogal te wensen overlaten. Ben wel benieuwd naar de review en vergelijking met Garmin door DCRainmaker. Hopelijk komt dit voor Black Friday. Bedankt voor je tip mbt de Wahoo Elemnt Bolt. Ik heb er naar gekeken maar lijkt niet zo goed in navigeren te zijn als de Edge 1030. Maar gaan nog me er nog verder in verdiepen. Voordeel van de Garmin's behalve uiterlijk voor mij is Garmin Connect, mijn oude traniningen zitten erin en hardlopen en fietsen zitten in één app. Daarnaast heeft Garmin een open platform waar veel 3rd party apps op te vinden zijn. Ik blijf kijken naar altenatieven tot black friday maar buiten de prijs lijken de Garmin's me nog het meeste aan te spreken.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver

Er is nog een alternatief: met ING rentepunten kan je de Fenix 5s Sapphire voor € 449 aanschaffen (in plaats van € 649).

Ik zou er bijna mijn FR645 voor verkopen :p

March of the Eagles

• Loewe
XWB schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 15:50:
[...]

Er is nog een alternatief: met ING rentepunten kan je de Fenix 5s Sapphire voor € 449 aanschaffen (in plaats van € 649).

Ik zou er bijna mijn FR645 voor verkopen :p
Wow, dat is een mooie aanbieding! Helaas heb ik geen ING en dus ook geen rentepunten.
Update: Ik zie nu dat het om het oude model gaat en niet de plus serie. Dus geen maps, geen muziek en spotify.

[ Voor 12% gewijzigd door Loewe op 27-10-2018 18:11 ]

Verwijderd

Loewe schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 15:57:
[...]

Wow, dat is een mooie aanbieding! Helaas heb ik geen ING en dus ook geen rentepunten.
Update: Ik zie nu dat het om het oude model gaat en niet de plus serie. Dus geen maps, geen muziek en spotify.
Ter referentie, ik heb mijn Fenix5 op Prime Day van Amazon voor 301€ gekocht in juni dit jaar. Dit was toen het nieuwste model en scheelde dus zo'n 40%.

Verder fiets ik ook en gebruik ik tot heden de koers functie van mijn Fenix5 met stuur mount om te navigeren. Is geen Edge 8xx of 10xx vergelijking maar voor mij prima te doen en het scheelt veel geld om niet 2 devices te hoeven kopen.

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:37
Loewe schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 12:59: Dus dat zijn 2 horloges en een fietscomputer.
Je zou natuurlijk ook met wat wat winkels die beide verkopen contact kunnen opnemen of ze wat leuks met de prijs kunnen doen als je er drie (vrij dure) toestellen koopt.
De grote giganten zullen er misschien niet op in gaan, maar bij de wat kleinere speciaalzaken acht ik die kans vrij groot.

• Loewe
Verwijderd schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 22:29:
[...]

Ter referentie, ik heb mijn Fenix5 op Prime Day van Amazon voor 301€ gekocht in juni dit jaar. Dit was toen het nieuwste model en scheelde dus zo'n 40%.

Verder fiets ik ook en gebruik ik tot heden de koers functie van mijn Fenix5 met stuur mount om te navigeren. Is geen Edge 8xx of 10xx vergelijking maar voor mij prima te doen en het scheelt veel geld om niet 2 devices te hoeven kopen.
Dat is een waanzinnige korting. Als ik 20% kan krijgen dan zou ik erg blij zijn.
Fietsmount werkt ook maar voor navigatie minder praktisch.
Hathi schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 08:17:
[...]

Je zou natuurlijk ook met wat wat winkels die beide verkopen contact kunnen opnemen of ze wat leuks met de prijs kunnen doen als je er drie (vrij dure) toestellen koopt.
De grote giganten zullen er misschien niet op in gaan, maar bij de wat kleinere speciaalzaken acht ik die kans vrij groot.
Daar zat ik ook aan te denken. Er zijn alleen niet zoveel echte winkels die dit verkopen.
Maar ik ga het proberen, kijken of ze voor 20% korting op de totaalprijs gaan, anders hopen op black friday.

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-12 21:32
Let wel dat de black friday aanbieding vaak beperkte voorraad betreft. Zoals die prime day, binnen een paar uur zijn de krenten wel uit de pap. Bij black friday zal het nog sneller gaan, omdat prime day veel minder bekend is en er daardoor dus ook minder koopjesjagers actief zijn.
Qua aanbiedingen, anything goes. Garmin heeft alleen strenge regels voor prijsbeleid in Noord Amerika, daarbuiten mag iedereen zijn eigen prijs bepalen.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• redherring
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-11 17:42
@Loewe, nou, als ik 20% zou korting zou kunnen krijgen zou ik ook een 5s plus nemen! Ik zit al een tijdje te kijken naar de prijsontwikkeling, maar goedkoper dan 10% korting via de code van dcrainmaker kom ik niet. en 630 vind ik toch net wat te duur. Ik hoop dus ook op black friday (en cyber monday) of een 2e hands via marktplaats (maar daar zijn ze nu nog te nieuw voor en er zit veel... verdachte... aanbiedingen tussen.

Realistisch denk ik dat het me dit jaar gewoon niet zal lukken :-(

Verwijderd

Amazon had, voordat ik die super deal had, wel een aantal keer een 5 voor 430€. Dat was toch al snel een korting van rond de 20%. Ik zou dagelijks even Amazon.de checken en met een beetje geluk komt er een mooie korting langs.

• Loewe
rockhopper schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 15:12:
Let wel dat de black friday aanbieding vaak beperkte voorraad betreft. Zoals die prime day, binnen een paar uur zijn de krenten wel uit de pap.
Goed om te weten dat black friday geen garantie tot een mooie prijs is.
redherring schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 17:09:
@Loewe, nou, als ik 20% zou korting zou kunnen krijgen zou ik ook een 5s plus nemen! Ik zit al een tijdje te kijken naar de prijsontwikkeling, maar goedkoper dan 10% korting via de code van dcrainmaker kom ik niet. en 630 vind ik toch net wat te duur. Ik hoop dus ook op black friday (en cyber monday) of een 2e hands via marktplaats (maar daar zijn ze nu nog te nieuw voor en er zit veel... verdachte... aanbiedingen tussen.

Realistisch denk ik dat het me dit jaar gewoon niet zal lukken :-(
Zelfs de 10% korting is maar op een beperkt aantal modellen en bij een webshop in de UK.
Marktplaats wordt 'm inderdaad niet. Ook al gekeken.
Verwijderd schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 21:58:
Amazon had, voordat ik die super deal had, wel een aantal keer een 5 voor 430€. Dat was toch al snel een korting van rond de 20%. Ik zou dagelijks even Amazon.de checken en met een beetje geluk komt er een mooie korting langs.
Zal ik vanaf nu iedere dag doen. Zou mooi zijn. Had jij 'm van Amazon zelf gekocht of via een reseller op het Amazon platform? Ik zie geen aanbod van Amazon zelf op Amazon.de

Verwijderd

Direct bij Amazon. Weet overigens niet op je per se de 5S plus wilt, anders is de 5S voor 396 een prima deal.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2018 22:27 ]

• Loewe
Dat is inderdaad een mooie prijs maar wil graag de kaarten en muziek erop gebruiken. Wordt waarschijnlijk een 5s plus voor mijn vrouw en een 5 plus voor mezelf.

• redherring
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-11 17:42
Muziek vind ik zelf niet zo belangrijk, maar die kaarten .... Ik doe een aantal berg wandeltochten elk jaar, en dan steeds op mn telefoon ap kijken is ronduit vervelend (ook omdat ik wissel met foto app). Gewoon ff simpel zien hoeveel stijging nog en of we al bij de aftakking zijn.... dat is voor mij wel iets waard boven op de gewone 5s (die toch al aan de voor mij te hoge kant zit...., maar ja, als ik dan toch zo'n aankoop doe...)
Ik heb me voorgenomen niet meer dan E550 uit te geven, en volg amazon.de al een tijdje. Heb m nog niet onder de E600 gezien daar. Tot dit prijsniveau/goede deal blijf ik mn tomtom runner gebruiken, ook al moet die nu om de dag aan de lader (en die gepruts nodig heeft om uberhaubt te laden)

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
redherring schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 07:48:
Muziek vind ik zelf niet zo belangrijk, maar die kaarten .... Ik doe een aantal berg wandeltochten elk jaar, en dan steeds op mn telefoon ap kijken is ronduit vervelend (ook omdat ik wissel met foto app). Gewoon ff simpel zien hoeveel stijging nog en of we al bij de aftakking zijn.... dat is voor mij wel iets waard boven op de gewone 5s (die toch al aan de voor mij te hoge kant zit...., maar ja, als ik dan toch zo'n aankoop doe...)
Ik heb me voorgenomen niet meer dan E550 uit te geven, en volg amazon.de al een tijdje. Heb m nog niet onder de E600 gezien daar. Tot dit prijsniveau/goede deal blijf ik mn tomtom runner gebruiken, ook al moet die nu om de dag aan de lader (en die gepruts nodig heeft om uberhaubt te laden)
Tip voor een Amazon tracker: keepa.com. Dan zie je niet alleen de historie, maar krijg je ook alerts als de artikelen die je volgt in de aanbieding komen (vooraf dus). Hij trackt diverse Amazons (.de, .fr, .com etc.), echt ideaal!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Vraagje, kun je data uit Garmin connect downloaden en weer uploaden in Polar software :?

Heb nu een Garmin 310XT die ik vooral voor simpele dingen gebruik. M.n. bij hardlopen en soms watersport. M.n. Afstand, hartslag, totaaltijd en parcours bekijk ik dan in garmin connect om beetje te vergelijken.

Nu overweeg ik na ongeveer 9 jr een nieuwe omdat:
- de borstband versleten raakt en afzakt
- veel liever oHr heb dan die band.
- het syncen soms wat problematisch is.
- het af en toe lang duurt voordat GPS gevonden is.
- Valt af en toe uit bij syncen
- wat moderners en gebruikersvriendelijkers wel fijn is.

De Polar Vantage M kan ik denk ik voor ongeveer E250 krijgen en deze spreekt me erg aan, ondanks de (voorlopige ?) minpuntjes die je leest in early reviews.

Nu is dit wellicht al enigszins overkill maar meer wil ik eigenlijk niet uitgeven. Zou alleen wel fijn zijn als ik mijn oude trainingsdata kan meenemen. :)

For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:21
(jarig!)
Overzetten naar Strava of TrainingsPeaks?
Die zijn merk onafhankelijk

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Help!!!! schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:11:
Vraagje, kun je data uit Garmin connect downloaden en weer uploaden in Polar software :?
Je kan sowieso als GPX exporteren vanuit Garmin Connect. Je moet dus even kijken of Polar een GPX import functie heeft.

March of the Eagles

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

ArnoutV schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:12:
Overzetten naar Strava of TrainingsPeaks?
Die zijn merk onafhankelijk
Thx. Voorzover ik kan zien hebben die alleen een app :? En zijn ze gratis?

Ik heb juist behoefte aan een gratis :P Windows applicatie.
XWB schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:14:
[...]

Je kan sowieso als GPX exporteren vanuit Garmin Connect. Je moet dus even kijken of Polar een GPX import functie heeft.
Thx. Voorzover ik kan vinden heeft de Vantage helaas geen GPX import functie.

For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Help!!!! schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:35:
[...]

Thx. Voorzover ik kan zien hebben die alleen een app :? En zijn ze gratis?
Het zijn webpagina's en in basis beiden gratis.
Ze hebben ook een app (geen verdere hardware zover ik weet)
Ik heb juist behoefte aan een gratis :P Windows applicatie.
Dat is lastig. Ik vrees dat alles overgaat naar de cloud
Dat hoeft ook niet op je horloge, maar op de trainingspagina van Polar.
Feit is wel dat 9 jaar aan GPXjes uit garmin connect trekken geen leuke bezigheid gaat zijn en veel tijd gaat kosten.

Dus als je echt altijd wil dat je trainingsdata behouden blijft, is blijven op het zelfde platform eigenlijk de beste garantie. Second Best is gebruik gaan maken van Strava of andere 3 party aanbieder die de data overneemt. Het verschuiven van je trainingsdata tussen 2 merken hardware is eigenlijk geen doen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Thx!
Cyberpope schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:43:
[...]

Het zijn webpagina's en in basis beiden gratis.
Ze hebben ook een app (geen verdere hardware zover ik weet)
Ok, Webpagina's is ook ok. Het leek net of je alleen op ios/android ermee kon werken. Maar dat leek me al sterk.
[...]

Dat is lastig. Ik vrees dat alles overgaat naar de cloud
Sorry ik had het verkeerd begrepen. Cloud is op zich prima mits ik met pc en groot scherm kan benaderen.
[...]

Dat hoeft ook niet op je horloge, maar op de trainingspagina van Polar.
Feit is wel dat 9 jaar aan GPXjes uit garmin connect trekken geen leuke bezigheid gaat zijn en veel tijd gaat kosten.

Dus als je echt altijd wil dat je trainingsdata behouden blijft, is blijven op het zelfde platform eigenlijk de beste garantie. Second Best is gebruik gaan maken van Strava of andere 3 party aanbieder die de data overneemt. Het verschuiven van je trainingsdata tussen 2 merken hardware is eigenlijk geen doen.
Fair enough, was er al beetje bang voor. :X :'(

Begrijp dat Strava of TrainingsPeaks de meest populaire gratis 3rd party mogelijkheden zijn?

Nog in het kort iets zinnigs te zeggen over voordelen / nadelen van deze partijen :?

Lijkt me dat mijn redelijk simpele gebruik in beide wel goed ondersteund zal zijn...

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Help!!!! schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:35:
[...]

Niet op je horloge, maar via je Polar Flow pagina.

https://support.polar.com...e_it_on_a_training_device

March of the Eagles

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Bedankt, had ik gevonden maar zag de Vantage niet genoemd worden.

Nu ik beter kijk lijkt het overzetten vanuit flow naar de Vantage niet te kunnen maar dat heb ik ook niet nodig.

Het gaat mij er om dat ik in de webservice alle data bij elkaar heb. Dus dat lijkt dan toch te kunnen maar waarschijnlijk erg veel werk te zijn....

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Tapiiriikrirkikiiki om alles met elkaar te synchroniseren. Je logt op die site in onder alle accounts die je hebt, drukt op 'synchroniseren'. En na verloop van tijd bevatten al je accounts op elk platform dezelfde activiteiten.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
En dat geldt ook voor Strava: koppel Garmin Connect aan je Strava account en alle activiteiten worden geüpload.

March of the Eagles

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Bedankt allemaal voor de tips!

Ik lees net op FB dat Garmin Pay er nu toch echt aan komt in NL.
Heb je een Maestro betaalpas van de Rabobank? Dan hebben we goed nieuws. Garmin Pay is vanaf nu te gebruiken op o.a. de Fēnix 5 Plus, vívoactive 3 (Music) én Forerunner 645 (Music)! 🎉

Op korte termijn zullen ook Maestro betaalpassen van ABN AMRO en Mastercard creditcards van ICS ondersteund worden. #garminpay

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

PatrickC schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:14:
Ik lees net op FB dat Garmin Pay er nu toch echt aan komt in NL.

[...]
_/-\o_ ff proberen!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dat staat nu ook op garmin.com inderdaad:

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/dwyOV0/garmin-pay-nl.png
https://www.garmin.com/nl-NL/garminpay/banks/

March of the Eagles

Ik lees op FB ook dat meer mensen sinds een paar dagen last hebben van een crashende GC app, Ik heb hier ook last van. Als de app een tijdje open staat, crasht deze. Iemand meer hier nog last hiervan? Ik gebruik iOS 12.0.1.

• Valorian
  • Laatst online: 08:15
Cyberpope schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:43:
[...]

Hangt ook een beetje van de gebruiksvriendelijkheid van het merk/platform waar je zit af. Zo heeft TomTom het heel netjes gedaan, je kan daar niet alleen kiezen om al je activiteiten ook automatisch naar Strava, Endomondo, Runkeeper etc te laten syncen, maar ook nog eens met één druk op de knop ál je databestanden (GPX) naar je computer downloaden.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
PatrickC schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 22:24:
Ik lees op FB ook dat meer mensen sinds een paar dagen last hebben van een crashende GC app, Ik heb hier ook last van. Als de app een tijdje open staat, crasht deze. Iemand meer hier nog last hiervan? Ik gebruik iOS 12.0.1.
Op Android heb ik nog geen issues ervaren.

March of the Eagles

• Valorian
  • Laatst online: 08:15
Help!!!! schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 13:02:
Thx!

Begrijp dat Strava of TrainingsPeaks de meest populaire gratis 3rd party mogelijkheden zijn?

Nog in het kort iets zinnigs te zeggen over voordelen / nadelen van deze partijen :?

Lijkt me dat mijn redelijk simpele gebruik in beide wel goed ondersteund zal zijn...
Ik ken trainingpeaks niet. Strava is erg populair en beidt veel community-waarde, zeker als je veel hardlopers in je omgeving hebt grote kans dat er al een aantal strava gebruiken. Dan kun je van elkaar een beetje zien wat er zoal gebeurd. Races, trainingen, etc. Verder doen ze leuke dingen met herkennen van segmenten en automatisch klassementen maken e.d. Dus als je in je stad een rondje loopt herkent 'ie dat je een bepaald stuk hebt gelopen en geeft 'ie aan hoeveelste je bent qua snelheid op dat segment. Verder kun je redelijk diep in de data duiken dankzij plugin's als Stravistix.

Een nadeel van strava is voor sommigen dat je geen zicht hebt op wat ze allemaal met je data doen, maar dat geldt vrees ik voor de meeste partijen.

• jch88
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-12 14:06
Voor wie op zoek is naar een goede prijs voor een 5s Plus Sapphire, en bereid is wat risico te nemen: via eBay kun je dit model voor ~635 euro kopen. Zie https://www.ebay.nl/itm/G...Europa-Mapa-/362396093591

De verkoper accepteert 'prijsvoorstellen', 635 werd geaccepteerd en binnen 3 dagen had ik m binnen. Geen invoerkosten oid. Betreft het Europese model met kaarten en Spotify.

Verkoopt ook andere modellen tegen goede prijzen.

[ Voor 14% gewijzigd door jch88 op 01-11-2018 07:16 ]

• eddemans
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-12 12:56
PatrickC schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 22:24:
Ja! Sinds gisteravond crasht die op iOS de hele tijd, na het synchroniseren met mijn horloge, in totaal na ongeveer een halve minuut? Gewoon random, zonder ergens op te hebben gedrukt. Maar nu is iOS 12.1 uit (ik had 12.0.1) dus eens kijken of dat wat helpt.

• Pluisie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-12 22:53
Spotify lijkt nu ook beschikbaar te zijn voor de FR645M :)
Vanochtend kunnen downloaden in de store maar nog niet kunnen testen.
Pagina: 1 ... 95 ... 326 Laatste