Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Forerunner 645- Changes from 3.70 to 4.00:
Fixed an issue where the device could crash while using Garmin Pay.
Fixed an intermittent issue where the display length during a pool swim could show invalid values.
Fixed several CIQ 3.0 issues.
Added Galileo Support
Added Color Emojis
Forerunner 645 Music- Changes from 3.70 to 4.00:
Updated Music Player interface
Improved Music App Syncing: Syncing music downloads can now be done without plugging into a charger.
Improved Music App Auto-Syncing: Every time the watch is placed on a charger, music will be automatically refreshed.
Fixed an issue where the device could crash while using Garmin Pay.
Fixed an intermittent issue where the display length during a pool swim could show invalid values.
Fixed several CIQ 3.0 issues.
Added Galileo Support
Added Color Emojis
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
smeerbartje schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 22:07:
Hey luite, ik heb een vivoactive 3 en ik wil eigenlijk het volgende: een simpele widget waarop ik kan zien hoe snel ik me op dat moment beweeg. Dit moet toch niet zo moeilijk zijn? Ik kan echter een dergelijke widget niet vinden. Zie ik iets over het hoofd?
Die geeft inderdaad oa snelheid weer... Als je echt puur en alleen snelheid wil is dat ook wel makkelijk in elkaar te klussen, zou ik van het weekend even naar kunnen kijken evt (bovenstaande widget heb ik namelijk ook zelf gemaakt
\o/
Het duurt nog enkele jaren alvorens alle satellieten online zijn, maar wel leuk om alvast met te spelen.
En ja, Spotify zal er nu ook wel aankomen. Ik kan me niet voorstellen dat Garmin dit exclusief voor de Fenix wil behouden.
Wat Garmin wil zal blijken uit wat er met Spotify afgesproken is. Maar ik denk dat garmin er alleen maar baat bij heeft om zoveel mogelijk muziek providers beschikbaar te hebben op hun toestellen, dus ik vermoed dat het meer aan spotify ligt/lag. En je kan niet verwachten dat ze het meteen beschikbaar hebben op alle toestellen, garmin is niet zo snel of goed met software.XWB schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 23:11:
[...]
\o/
Het duurt nog enkele jaren alvorens alle satellieten online zijn, maar wel leuk om alvast met te spelen.
En ja, Spotify zal er nu ook wel aankomen. Ik kan me niet voorstellen dat Garmin dit exclusief voor de Fenix wil behouden.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Ik kan me niet voorstellen dat de Music versies van de Forerunner 645 en vivoactive 3 geen ondersteuning voor Spotify gaan krijgen nu. Dat zou de ‘Music’ naam van deze horloges namelijk geen recht doen. Ik ben even bezig geweest met mp3-tjes op de FR645M, maar dat betekent dus ook weer op zoek naar deze files op het internet. En het downloaden van mp3’s (en ook films) is iets waar ik al lang geleden mee gestopt was. Sinds 2011 heb ik namelijk al Spotify. Verder vind ik het uploaden van mp3’s naar de horloge via Garmin Express op een PC ook maar ‘gedoe’. Dat horloge heeft toch verbinding met mijn wifi thuis, dus waarom niet een rechtstreekse sync met een folder op mijn NAS bijvoorbeeld? Dus... kom maar op met die Spotify ondersteuning!rockhopper schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 00:03:
[...]
Wat Garmin wil zal blijken uit wat er met Spotify afgesproken is. Maar ik denk dat garmin er alleen maar baat bij heeft om zoveel mogelijk muziek providers beschikbaar te hebben op hun toestellen, dus ik vermoed dat het meer aan spotify ligt/lag. En je kan niet verwachten dat ze het meteen beschikbaar hebben op alle toestellen, garmin is niet zo snel of goed met software.
Mooie widget! Alleen de hoogtemeter in deze widget doet raar. Deze loopt namelijk constant op en geeft dan een veel te hoge waarde aan. De standaard apps voor walk en run en b.v. ook de myABC widget geven wel de correcte hoogte aan.m0ridin schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 22:49:
Die geeft inderdaad oa snelheid weer... Als je echt puur en alleen snelheid wil is dat ook wel makkelijk in elkaar te klussen, zou ik van het weekend even naar kunnen kijken evt (bovenstaande widget heb ik namelijk ook zelf gemaakt)
Thanks! Hmmm, vreemd van de hoogte... Ga ik naar kijken, in principe haal ik die gewoon direct uit het horloge dus geen idee waar dit vandaan komt dan maar als andere widgets het wel goed weergeven gaat er blijkbaar toch iets mis.PatrickC schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 07:03:
[...]
Mooie widget! Alleen de hoogtemeter in deze widget doet raar. Deze loopt namelijk constant op en geeft dan een veel te hoge waarde aan. De standaard apps voor walk en run en b.v. ook de myABC widget geven wel de correcte hoogte aan.
(Thanks voor de feedback en review
Mogelijk maakt deze update van de 645 de weg vrij om de ontwikkeling voor Spotify ondersteuning in te zetten en kan je die op niet al te lange termijn gewoon verwachten.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Voor offline gebruik heb je Spotify Premium nodig.Caayn schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 11:41:
Misschien een voor de hand liggende vraag maar ik kan zo 123 niet direct vinden of de Spotify ondersteuning ook offline afspelen mogelijk maakt. Kan de watch ook Spotify muziek spelen zonder verbonden te zijn met WiFi of een telefoon?
Premium is geen probleem, had het eerlijk gezegd ook niet anders verwacht.
Sterker nog, als je een bluetooth headset verbindt dan is volgens mij de verbinding met je telefoon verbroken. Of in ieder geval op een laag pitje.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Top man! Ik ga 'm vanaf nu ook gebruiken. Ik laat je weten hoe en wat...m0ridin schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 07:58:
[...]
Thanks! Hmmm, vreemd van de hoogte... Ga ik naar kijken, in principe haal ik die gewoon direct uit het horloge dus geen idee waar dit vandaan komt dan maar als andere widgets het wel goed weergeven gaat er blijkbaar toch iets mis.
(Thanks voor de feedback en review)
Ik denk dat Offline Afspelen net de enigste nieuwe feature is.Caayn schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 11:41:
Misschien een voor de hand liggende vraag maar ik kan zo 123 niet direct vinden of de Spotify ondersteuning ook offline afspelen mogelijk maakt. Kan de watch ook Spotify muziek spelen zonder verbonden te zijn met WiFi of een telefoon?
Je kon voorheen namelijk al je Garmin gebruiken om Spotify remote te controllen wanneer die draait op je smartphone. Als je bv een trail bag hebt kan je je smartphone daarin steken, Spotify starten, en dan remote controllen via je Garmin
Zojuist even de nieuwe Music interface uitgetest en deze ziet er erg goed uit. Nu nog effe Spotify er op...
Dit brengt in elk geval hoop dat de FR645 misschien een keer dezelfde update krijgt. Hartslag bij zwemmen zou wel zo handig zijnChanges made from version 3.30 to 4.10:
Added support for speed/pace and heart rate audio prompts.
Added support to download stored heart rate data from compatible straps (HRM-Tri and HRM-Swim).
Fixed an issue in which the virtual partner pace could get set to 4:00/mile when switching between activity profiles.
Fixed pace alerts in workouts.
Includes various bug fixes and stability improvements.
Tijdens een zwemtraining allemaal verticale strepen in het beeld en begon het horloge continu te trillen.
Uitgezet, laten drogen, maar helaas start niet meer op
Aan de oplader gehangen, maar mocht ook niet baten.
En serieus, horloge aangeschaft op 20/9/2017, dus drie weken over de garantie termijn.
Support ticket aangemaakt bij Garmin, benieuwd wat er gebeurt.
Gelukkig heb ik mijn "oude" 920XT nog, dus deze de komende weken maar gebruiken.
Ik kwam van Polar vroeger (M400) en vond de manier waarop je trainingsschema's kon maken uiterst gebruiksvriendelijk. Omdat ik toch meer en meer aan het sporten was, had ik dit horloge constant aan. Hij zag er echter echt uit als een sporthorloge en was dus afgrijselijk .
Ben dus overgestapt naar een Garmin Vivoactive 3, maar heb het gevoel dat die software toch niet al dat is. Random updates pushen zonder gebruiker te laten bevestigen, soms ben ik zelfs gewoon mijn gegevens kwijt hierna. Daarnaast is de manier van trainingsschema's maken omslachtig en is de app echt onduidelijk. Heb ook het gevoel dat ik veel minder kan met mijn Vivoactive dan met mijn instap Polar (Polar had recovery tijd, als je dit wil bij Garmin moet je al voor 400+ horloges gaan).
Nu met de komst van de Polar Vantage lijkt Polar eindelijk een horloge gemaakt te hebben die je ten allen tijde kan dragen en daarbij ook goede hardware/software combineert.
Ben ik de enigste met die mening en die eigenlijk echt niet zo warm loopt voor Garmin?
Nee hoor hier ook een fan 😉ZlM01 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:25:
Ben ik de enigste die hyped is voor de Polar
Het enige wat me stoort is dat je beta klant zal zijn.
De meeste dingen worden pas later toegevoegd
Smartphone notifications (i.e. call/text notifications)
– Fitness test functionality
– Standalone device timers
– Strava Segments
– Back to start navigation
– Additional trailing summary details on workouts
+ De apps die je op het Garmin platform wel hebt.
Ik heb momenteel een fenix 3 en ben op zoek naar iets nieuw icm een pols hartslagmeter.
Een fenix 5 vind ik te duur,mss een 935 maar wacht wel eerst de reviews van de polar af.
iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|
Dus ik ben wel geïnteresseerd in een opvolger. Maar ik zie dat die vantage serie een opvolger wordt voor de V800 en dat ze hier geen wear-OS smartwatch van maken. Daar was ik net zo'n beetje aan gewend
Maar die vantage serie is niet bepaald een opvolger voor de M4xx en M600 lijn en zit dus duidelijk in een hoger prijssegment. Dus je redenering met betrekking tot een vergelijk met de M4xx en vivoactive volg ik niet helemaal. Dit nieuwe horloge moet echt ook met €400+ klokkies van andere merken gaan concurreren.
Ik vraag dan steeds op een bepaalde debug log file maar heb daar nog geen een keer reactie op gekregen en aangezien de app prima werkt in de emulator is het echt onmogelijk uit te vogelen waar het probleem ligt.
Zou iemand met een VivoActive (HR) deze app installeren en runnen?
https://apps.garmin.com/e...1a-4e7e-a9fc-29a08a6f81e7
En na een crash de CIQ_LOG.TXT (of misschien CIQ_LOG.YML, sinds ciq 3.0 geloof ik) uit de garmin/apps/log folder (te vinden wanneer het horloge is aangesloten op de computer) sturen? (Evt is mijn mail op te vragen via dm?)
Thanks!
Inderdaad de zaken die ik ook mis(te) op een M600. Ben inmiddels over op een Amazfit Stratos. Ook een fijn ding.Raymond schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:40:
Ik wist niet dat dat horloge eraan zat te komenIk ben voor nu tevreden met mn M600, maar mis inderdaad ten opzichte van mn M400 ook een paar fijne functies (met name de finish-time estimator en tempo-zone weergave) waarvan ik niet snap dat ze die er niet ff in klussen, in de app op het horloge.
Dus ik ben wel geïnteresseerd in een opvolger. Maar ik zie dat die vantage serie een opvolger wordt voor de V800 en dat ze hier geen wear-OS smartwatch van maken. Daar was ik net zo'n beetje aan gewendHoewel het enige dat ik er van merk inderdaad met name die notificaties zijn, want andere apps op mn horloge gebruik ik toch niet.
Maar die vantage serie is niet bepaald een opvolger voor de M4xx en M600 lijn en zit dus duidelijk in een hoger prijssegment. Dus je redenering met betrekking tot een vergelijk met de M4xx en vivoactive volg ik niet helemaal. Dit nieuwe horloge moet echt ook met €400+ klokkies van andere merken gaan concurreren.
De nieuwe Polars komen met een model M en V. V is opvolger voor de V800. En de M een opvolger voor de M430, of aanvulling op het productaanbod.
PSN: Shiver23
Maar je hebt toch 2 jaar garantie in de EU?ArnoutV schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:24:
En serieus, horloge aangeschaft op 20/9/2017, dus drie weken over de garantie termijn.
Hmmm, mijn beperkte ervaring met de support van Garmin is positief (reactietijd was laag, maar ik deed het allemaal via de mail en had geen haast)... En van wat ik elders lees bieden ze eigenlijk bijna altijd prima oplossingen.ArnoutV schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:24:
Gisteravond is mijn Garmin 735XT vastgelopen.
Tijdens een zwemtraining allemaal verticale strepen in het beeld en begon het horloge continu te trillen.
Gelukkig heb ik mijn "oude" 920XT nog, dus deze de komende weken maar gebruiken.
Even voor de zekerheid, gebruik je het horloge ook actief tijdens het zwemmen? (Als in, knopjes indrukken ed onder water?)
Bij de Forerunner 935 wordt namelijk expliciet gezegd dit NIET te doen, ook niet onder de douche bijv. Meer voor de toekomst om eventuele issues te voorkomen.
Heb hetzelfde gehad met mijn vivoactive HR. Toestel was net niet 2 jaar oud, scheelde 1 weekArnoutV schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:24:
Mail gestuurd naar support met gegevens van toestel en na 1 week nog maar eens gebeld.
Tijdens het gesprek gaven ze aan dat het nogal druk was maar hij zocht meteen mijn mail erbij.
Na ophangen had ik al een RMA mail binnen en na versturen had ik na een week een refurbished toestel ontvangen.
Dus reactietijd is niet zo goed , maar zoals door anderen aangeven bieden ze wel een goede oplossing.
Werkt inderdaad goed. Alleen jammer dat je na ca 10 sec. alweer terug op je home screen zit. Is dit echt niet te stoppen middels een widget?m0ridin schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 07:58:
[...]
Thanks! Hmmm, vreemd van de hoogte... Ga ik naar kijken, in principe haal ik die gewoon direct uit het horloge dus geen idee waar dit vandaan komt dan maar als andere widgets het wel goed weergeven gaat er blijkbaar toch iets mis.
(Thanks voor de feedback en review)
2 jaar garantie? Geen idee eigenlijk, dacht dat het 1 jaar was.
Gebruik zeker in het zwembad inderdaad actief de “lap” knop.
Zal daar bij volgende horloge (en mijn huidige reserve 920 zeker op gaan letten!
https://www.garmin.com/nl/garantieArnoutV schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 20:39:
Heb op de website van Garmin een ticket aangemaakt.
2 jaar garantie? Geen idee eigenlijk, dacht dat het 1 jaar was.
Zover ik weet geld in Nederland nog altijd 2 jaar als garantie termijn. Het ligt buiten mijn kennisgebied, maar er staat me bij dat het zelfs een Europese richtlijn is van 2 jaar fabrieksgarantie. Nu is gelijk hebben en gelijk krijgen niet hetzelfde, maar ik zou zowel bij de winkel van aanschaf als garmin een balletje opwerpen.ArnoutV schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:24:
Gisteravond is mijn Garmin 735XT vastgelopen.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Andere opties kunnen eventueel ook, de genoemde horloges kwamen als eerste in me op. Wat zouden jullie doen? Of wellicht een ander leuk horloge in hetzelfde segment?
Battle.net || Strava
Verwijderd
Ligt er aan wat je belangrijk vindt qua eisen en features.retlaw schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 21:06:
Helaas... Mijn trouwe Polar M400 is kapot. De band is gescheurd en nu mag ik voor het aankoopbedrag een nieuw artikel uitzoeken. Goede service overigens. Nu twijfel ik om de opvolger te kopen, de Polar M430 of anders een Garmin 235. Ik krijg 139 tegoed voor de M400 en de rest moet ik bijbetalen. De Garmin kost zo dus nog 110 en de M430 36.
Andere opties kunnen eventueel ook, de genoemde horloges kwamen als eerste in me op. Wat zouden jullie doen? Of wellicht een ander leuk horloge in hetzelfde segment?
Volgens mij zijn de m430 en forerunner 235 redelijk gelijk in features. De 235 heeft iets meer activity tracking, maar daar hecht ik niet zoveel waarde aan. Alleen de 24/7 HR vind ik wel interessant.Verwijderd schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 21:51:
[...]
Ligt er aan wat je belangrijk vindt qua eisen en features.
Verschil is dan het uiterlijk en daar wint de 235 het dan voor mij denk ik. Daar betaal je dan ook iets meer voor...
Battle.net || Strava
Verwijderd
Er is nu ook een nieuwe Instinct uit van Garmin. Wellicht is dat iets, zie de link hier 3 posts eerder. Ik weet niet of ecosysteem voor jou belangrijk is, dat ben je wel kwijt als je van Polar af gaat. FR235 is prima horloge.retlaw schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 21:56:
[...]
Volgens mij zijn de m430 en forerunner 235 redelijk gelijk in features. De 235 heeft iets meer activity tracking, maar daar hecht ik niet zoveel waarde aan. Alleen de 24/7 HR vind ik wel interessant.
Verschil is dan het uiterlijk en daar wint de 235 het dan voor mij denk ik. Daar betaal je dan ook iets meer voor...
Wat betreft ecosysteem zal het wel even omschakelen worden. Kan ik gelijk testen of Garmin Connect wat voor mij is. De beste man bij Coolblue gaf zelfs aan dat ik het 30 dagen mag proberen. Indien het product dan nog in nette staat is kan je alsnog retourneren. Al hoop ik daar geen gebruik van te moeten maken...
Battle.net || Strava
Ik had het horloge bij Amazon (DE) gekocht.rockhopper schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 16:59:
[...]
Zover ik weet geld in Nederland nog altijd 2 jaar als garantie termijn. Het ligt buiten mijn kennisgebied, maar er staat me bij dat het zelfs een Europese richtlijn is van 2 jaar fabrieksgarantie. Nu is gelijk hebben en gelijk krijgen niet hetzelfde, maar ik zou zowel bij de winkel van aanschaf als garmin een balletje opwerpen.
Gister opnieuw contact opgenomen met Amazon, met kleine verwijzing naar de garantie.
Werd paar uur later gebeld door helpdesk Amazon, kort verteld dat horloge geen teken van leven meer geeft.
Zonder verdere vragen werd meteen een geld terug of een vervangend nieuw exemplaar aangeboden.
Gekozen voor nieuw horloge.
Dus opgelost!
Bij garmin duurt het wel altijd lang, in de regel ben je zeker twee weken bezig en dat kan zelfs nog veel langer duren. Maar mijn problemen werden daar wel altijd netjes opgelost.
[ Voor 16% gewijzigd door Cyberpope op 13-10-2018 12:47 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Even nagel erachter en hop eraf....
Maar wat voor een screenprotector is het? Glas? Plastic?
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Ik kan nergens vinden of dit normaal gedrag is of niet. Ik heb m gekoppeld met een Huawei P Smart, zou het liggen aan de problemen tussen Garmin/Huawei?
Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.
Ik vond ook nog wat chkdisk fouten in logs - die houd ik de komende tijd nog even in de gaten maar zolang het apparaat goed werkt en de erros geen grove HW failures laten zien vind ik het denk ik wel best...
@rockhopper ik heb al de nieuwste firmware en kon niet zo snel een manier vinden om een firmware installatie te forceren. Mocht je daar nog wat tips voor hebben houd ik die nog achter de hand...
[ Voor 22% gewijzigd door Twee Dee op 16-10-2018 09:08 ]
Ok, ik heb hetzelfde (ook VivoActive3). Die van mij restart bijna iedere dag wel een keer voor een sensorsoftware update. Ik ging er een beetje vanuit dat het standaard zo is bij Garmin (GPS Quickfix update of zo).Twee Dee schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 09:07:
Dank, beiden voor de suggesties! Ik heb een errorfile gevonden en verwijderd. Ben benieuwd of hiermee de regelmatige reboots verdwijnen.
Ik vond ook nog wat chkdisk fouten in logs - die houd ik de komende tijd nog even in de gaten maar zolang het apparaat goed werkt en de erros geen grove HW failures laten zien vind ik het denk ik wel best...
@rockhopper ik heb al de nieuwste firmware en kon niet zo snel een manier vinden om een firmware installatie te forceren. Mocht je daar nog wat tips voor hebben houd ik die nog achter de hand...
Ik zal mijn horloge vanavond ook eens aan de computer hangen.
Verwijderd
Welk platform is jullie favoriet: Garmin Connect of Polar Flow? Ik wil namelijk graag mijn hardloopprestaties verbeteren van oa mijn snelheid op de 10 en 21km. Deze afweging wil ik meewegen in mijn keuze voor een sporthorloge (Garmin 235 of Polar M430).
Op zich ben ik wel tevreden over de Polar en zijn interface, maar je ziet wel dat Garmin nog meer kan bieden in vergelijking met Polar (meer toeters en bellen). Ik ben nu aan het trainen voor mijn 2de marathon (nog 2 weken) en het Polar trainingsschema vormt de algemene basis van mijn trainingen, maar ik merk dat ik bijvoorbeeld meer haal uit de traingsschema's van mcmillanrunning (via Strava). Ook voor analyse en belasting kijk ik meer naar Runalyze dan naar Polar.
Moest ik nu een nieuw uurwerk moeten kopen zou het waarschijnlijk een Garmin zijn. Alleen is de garmin 235 intussen ook al 3 jaar oud, dus hopelijk komt er binnenkort een nieuwe versie uit... Anders moet je eens de reviews op dcrainmaker.com lezen. Daar lees je ook dat Polar niet in alles meekan (/wil) van Garmin (grotere budgetten).
Ik heb deze afweging vorige week gemaakt. Mijn M400 was kapot en ik kon het aankoopbedrag gebruiken om een nieuw apparaat uit te zoeken. Als het puur om hardlopen gaat, maakt het niet veel uit. Er zit weinig verschil in het horloge en ook in het ecosysteem zit er functioneel weining verschil. Bij Garmin is het iets makkelijker (vind ik) om een training op de telefoon aan te maken en dan naar het horloge te zenden. Trainingen aanmaken in de webinterface is nagenoeg gelijk.Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 16:53:
Onderstaande vraag heb ik eerder op het hardloop topic geplaatst, maar behoort wellicht beter in dit topic:
Welk platform is jullie favoriet: Garmin Connect of Polar Flow? Ik wil namelijk graag mijn hardloopprestaties verbeteren van oa mijn snelheid op de 10 en 21km. Deze afweging wil ik meewegen in mijn keuze voor een sporthorloge (Garmin 235 of Polar M430).
Het grootste verschil zit volgens mij in het ondersteunen van meerdere sporten. Waar de 235 erg beperkt is (hardlopen, binnen hardlopen, fietsen, overig), kan er op de polar M430 naar hartelust sporten worden toegevoegd. Zo miste ik afgelopen zondag een wandel optie. Deze zat wel op de M400, helaas niet op de 235.
Polar biedt ook nog de herstelstatus aan. Dit heeft de Garmin ook niet. Na een training zie je alleen het 'Herstel advies', echter is dit niet cumulatief. Als je eerst een zware workout hebt gedaan en het Herstel advies is 72 uur, doe je daarna een lichte wandeling, waarbij het hersteladvies 2 uur is, blijft de 2 uur staan. Bij Polar wordt dit allemaal bij elkaar gestapeld.
Het doel om je prestaties te verbeteren zal niet afhangen van je keuze. De functionaliteiten zijn nagenoeg gelijk. Ik heb uiteindelijk de Garmin gekozen, puur om de looks. Ook al is de Garmin duurder en ondersteund deze minder sporten...
Battle.net || Strava
Verwijderd
En die nieuwe Polars M en V zijn imo veel fraaier dan de M430/M600 (en helemaal de V800), hoewel de bezel wel huge is. Ik had de M600, draagcomfort vond ik beduidend minder.
En als je het relevant vind, bij een Garmin krijg je bijna een mini tweaker community via GC erbij, begrijp ik
Aangezien @Tazzie79 een afweging maakt tussen een Garmin Forerunner 235 en een Polar M430 ben ik van deze apparaten uitgegaan. Misschien had ik dat duidelijker kunnen typen...Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 07:29:
Garmin ondersteunt wel meerdere sporten en herstel features, alleen niet op de goedkoopste modellen.
Battle.net || Strava
Battle.net || Strava
Mocht je overstappen naar de Vantage M of V, hou er rekening mee dat in tegenstelling tot de M600 de nieuwe horloges geen Android Wear hebben.Frenz64 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 08:29:
En die nieuwe Polars M en V zijn imo veel fraaier dan de M430/M600 (en helemaal de V800), hoewel de bezel wel huge is. Ik had de M600, draagcomfort vond ik beduidend minder.
Dit horloge heeft standaard geen Stopwatch functie, maar Garmin heeft hier een Connect IQ app voor: https://apps.garmin.com/n...77-45f9-b53d-ed61f480c3ffretlaw schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 11:39:
De eerste indruk over mijn nieuwe Garmin Forerunner 235 is positief. Echter kan ik de stopwatch niet vinden? Volgens de Garmin website zou de 235 dit wel moeten hebben, echter kan ik dit nergens terug vinden op het horloge, ook niet in de handleiding...
Voor: https://www.strava.com/activities/1842299283
Na: https://www.strava.com/activities/1911096501
Ik vermoed dat je niet garmin webupdater hebt gebruikt, want het kan niet missen met dit programma.Twee Dee schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 09:07:
Dank, beiden voor de suggesties! Ik heb een errorfile gevonden en verwijderd. Ben benieuwd of hiermee de regelmatige reboots verdwijnen.
download en installeer dit programma op de pc, koppel je toestel aan de pc, start garmin webupdater op en je krijgt de keuze te zien: doorgaan op controleren op meer updates (deze niet kiezen) OF versie opnieuw installeren (deze wel kiezen). de (meest recente) firmware wordt opnieuw geïnstalleerd. Veel meer en minder kan dit programma niet...
"activiteit niet gevonden." bij de eerste link.Alexander6501 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 22:14:
Ik heb mijn Fenix 5 vorige week geüpdatet met de nieuwe GPS met Galileo ondersteuning. Het lijkt erop dat mijn GPS echt een stuk stabieler is geworden, bijvoorbeeld als je kijkt naar interval rondjes.
Voor: https://www.strava.com/activities/1842299283
Na: https://www.strava.com/activities/1911096501
Bij mij juist slechter, weet je zeker dat je Galileo ook hebt aangezet voor de activiteiten en waar vergelijk je mee GPS of GPS+Glonass ? Misschien dat alleen de software update ook al helpt.
Mijn bevindingen Fenix 5s
Bij GPS firmware had ik 4.40(!) staan (dat is niet goed) na wat tips 2.30 er op gekregen.
Op de garmin forums lees je dat het ontvangst van de Fenix reeks minder is door de metalen behuizing.
Op een rondje van 10k 4 rare lussen ten opzichte van GPS+Glonass verder gelijk. Of de snelheid indicatie verbeterd is heb ik niet opgelet.
Zal wel door de nieuwe privacy regels komen van Strava, even kijken. Ja, ik weet zeker dat ik Galileo ook heb aangezet. Ik vergelijk met alleen GPS!Tazzios schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:18:
[...]
"activiteit niet gevonden." bij de eerste link.
Bij mij juist slechter, weet je zeker dat je Galileo ook hebt aangezet voor de activiteiten en waar vergelijk je mee GPS of GPS+Glonass ? Misschien dat alleen de software update ook al helpt.
Gisteren heb ik de 935 voor het eerst met een footpod gebruikt. Ter referentie heb ik de 310XT ernaast omgedaan. Deze test had ik eerder gedaan met de 210 en 310XT en toen viel op dat de 210 VEEL trager reageerde op tempowisselingen. Bij een interval van 200 meter had de 210 pas na 150 meter het juiste tempo te pakken, terwijl de 310XT dat al binnen 20 meter had.
De 935 kon de 310XT wat dat betreft prima bijhouden, ik zag geen verschil in responstijd. Waar ik wel verschil in zag was dat de 935 het tempo afrondde naar .05 of .00. Bij gebruik aan GPS valt dat te begrijpen, maar bij een geijkte footpod vind ik het zonde.
M.a.w. een tempo van 4:12/km wordt weergegeven als 4:10, 4:13 als 4:15. Belangrijker: als het horloge 4:15 weergeeft weet je niet of het in werkelijkheid 4:13 was of 4:17. En dat kan wel wat uitmaken. Je kunt in de waan zijn dat je het juiste tempo loopt, terwijl je in werkelijkheid te snel of te langzaam loopt.
Ga ik straks maar even doen dan. Kreeg nl. gisterenochtend weer de befaamde herstart + sensorsoftware update... Dank voor de uitleg.rockhopper schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 23:14:
[...]
Ik vermoed dat je niet garmin webupdater hebt gebruikt, want het kan niet missen met dit programma.
download en installeer dit programma op de pc, koppel je toestel aan de pc, start garmin webupdater op en je krijgt de keuze te zien: doorgaan op controleren op meer updates (deze niet kiezen) OF versie opnieuw installeren (deze wel kiezen). de (meest recente) firmware wordt opnieuw geïnstalleerd. Veel meer en minder kan dit programma niet...
"to be continued"
Zeiss Distagon 21 f/2.8
het huidige tempo.Gonadan schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:00:
@nogeeninlog is dat het huidige tempo of die per ronde?
Vermoedelijk wel, maar het juiste veld heb ik nog niet gevonden.PatrickC schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 19:26:
@nogeeninlog Kun je niet een Connect IQ dataveld gebruiken waar deze afronding niet plaatsvindt?
Heb de neiging om alvast een nieuwe te kopen
[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 18-10-2018 21:43 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Ik gebruik zelf Datarun plus (https://apps.garmin.com/e...-4666-8451-da97e59b0d99#0) en die heeft een optie die je aan of uit kunt zetten mbt het afronden van het tempo. Verder kun je het tempo ook laten berekenen (gemiddelde) obv de laatste 5 seconden. De maker van dit Connect IQ dataveld kun je ook vinden op dit forum trouwens.nogeeninlog schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:27:
Vermoedelijk wel, maar het juiste veld heb ik nog niet gevonden.
Dat is sowieso dermate onnauwkeurig dat ik die afronding wel snap. Zelf gebruik ik het rondetempo, dat is veel nauwkeuriger en gaat wel per 0,1.nogeeninlog schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:27:
het huidige tempo.
Maargoed, er zijn wel vervangende velden in de store. Misschien helpt dat aangezien je wel een pod gebruikt.
[ Voor 16% gewijzigd door Gonadan op 18-10-2018 21:51 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Is het tempo dan gebaseerd op GPS of op de footpod? Of wordt de instelling van het horloge gevolgd?PatrickC schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:48:
[...]
Ik gebruik zelf Datarun plus (https://apps.garmin.com/e...-4666-8451-da97e59b0d99#0) en die heeft een optie die je aan of uit kunt zetten mbt het afronden van het tempo. Verder kun je het tempo ook laten berekenen (gemiddelde) obv de laatste 5 seconden. De maker van dit Connect IQ dataveld kun je ook vinden op dit forum trouwens.
bij GPS snap ik het ook, maar dit is dus bij gebruik met een geijkte footpod.Gonadan schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:50:
[...]
Dat is sowieso dermate onnauwkeurig dat ik die afronding wel snap.
Dan nog, hoe korter de meetperiode hoe groter de mogelijke variatie. Die standaard huidige tempo van Garmin vertrouw ik niet zo. Te onduidelijk wat die precies doet en naar mijn ervaring te wisselvallig.nogeeninlog schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:55:
bij GPS snap ik het ook, maar dit is dus bij gebruik met een geijkte footpod.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik gebruik geen footpod, dus... dat is een vraag voor de maker van Datarun plus, @Frij5fdnogeeninlog schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:55:
Is het tempo dan gebaseerd op GPS of op de footpod? Of wordt de instelling van het horloge gevolgd?
[ Voor 14% gewijzigd door PatrickC op 18-10-2018 22:14 ]
Vandaar ook dat ik vaak een gemiddelde waarde gebruik (b.v. van de laatste 5s), maar dan wel onafgerond. Verder krijg je elke ronde (km) je tempo over de hele ronde te zien en kun je ook het tempo van de laatste ronde als dataveld toevoegen. En.. het gemiddelde tempo van de huidige (lopende) ronde. Opties genoeg lijkt mij!Gonadan schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 22:09:
[...]
Dan nog, hoe korter de meetperiode hoe groter de mogelijke variatie. Die standaard huidige tempo van Garmin vertrouw ik niet zo. Te onduidelijk wat die precies doet en naar mijn ervaring te wisselvallig.
Denk dat ze de optie van opnieuw installeren hebben weggehaald in de webupdater, want die zit er dus niet (meer) in...rockhopper schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 23:14:
[...]
Ik vermoed dat je niet garmin webupdater hebt gebruikt, want het kan niet missen met dit programma.
Ik neem aan dat je vivoactive 3 + music bedoelde als alternatief? Wat me trouwens opvalt bij de Instinct is dat deze ‘chemisch gehard glas’ heeft tov ‘Corning Gorilla Glass 3‘ van bv de Forerunner 645(M). Juist op een horloge wat robuustheid moet uitstralen, had ik ook dit sterkere glastype (of nog beter, safierglas) verwacht.rovhan schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 23:59:
Na lang speuren voor het ideale horloge voor mijn activiteiten, heb ik vandaag de Garmen Instinct besteld. Morgen komt hij binnen. Komend weekend ga ik hem eens goed testen met een rondje hardlopen en mountainbiken. Eerst getwijfeld over de vivosmart 3 + music, maar de robuustheid en batterijduur van de instinct trekken mij meer aan. Ben erg benieuwd hoe het horloge mij gaat bevallen.
Verder wel een heel bijzonder horloge van Garmin, omdat deze qua user interface totaal anders is dan wat ze de laatste tijd hebben uitgebracht. Een monochroom scherm, met een lage resolutie en een behoorlijk grote bezel en geen Connect IQ ondersteuning. Echt een trendbreuk.
Veel plezier met je aankoop in ieder geval en ik ben wel benieuwd naar je ervaringen. Niet dat ik het voor mijzelf een interessant horloge zou vinden (ben uitermate tevreden met mijn Forerunner 645M), maar anderen op dit forum misschien wel.
Die twee gebruik ik inderdaad, meer dan zat want anders loop ik alleen maar op dat tempo te letten in plaats van tempo te maken.PatrickC schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 22:20:
Verder krijg je elke ronde (km) je tempo over de hele ronde te zien
En.. het gemiddelde tempo van de huidige (lopende) ronde. Opties genoeg lijkt mij!
Zeiss Distagon 21 f/2.8
[ Voor 3% gewijzigd door PatrickC op 19-10-2018 08:23 ]
Ik vind het eerlijk gezegd juist prettiger dat de pace op 5s wordt afgerond, daardoor is er veel minder schommeling om me af te leiden onderweg.
De footpod gebruik ik dan ook vooral zodat de pacemeting snel reageert, bij intervallen. In andere gevallen blijft de footpod lekker thuis.
Huh? Hier heb ik nog nooit wat van gemerkt (waarbij ik nooit met footpod loop en alleen op gps)... En ik heb de 935 nu ruim een jaar, gebruik je een custom field oid? Vreemd.nogeeninlog schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 18:55:
De 935 kon de 310XT wat dat betreft prima bijhouden, ik zag geen verschil in responstijd. Waar ik wel verschil in zag was dat de 935 het tempo afrondde naar .05 of .00. Bij gebruik aan GPS valt dat te begrijpen, maar bij een geijkte footpod vind ik het zonde.
M.a.w. een tempo van 4:12/km wordt weergegeven als 4:10, 4:13 als 4:15. Belangrijker: als het horloge 4:15 weergeeft weet je niet of het in werkelijkheid 4:13 was of 4:17. En dat kan wel wat uitmaken. Je kunt in de waan zijn dat je het juiste tempo loopt, terwijl je in werkelijkheid te snel of te langzaam loopt.
Inderdaad de vivoactive die ik bedoelde. Als er vragen zijn van andere tweakers hoor ik die graag. Ik ga dit weekend het horloge goed testen met zowel mountainbiken en hardlopen. Na nog wat langer testen zal ik een review schrijven van het horloge met mijn ervaringen.PatrickC schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 00:40:
[...]
Ik neem aan dat je vivoactive 3 + music bedoelde als alternatief? Wat me trouwens opvalt bij de Instinct is dat deze ‘chemisch gehard glas’ heeft tov ‘Corning Gorilla Glass 3‘ van bv de Forerunner 645(M). Juist op een horloge wat robuustheid moet uitstralen, had ik ook dit sterkere glastype (of nog beter, safierglas) verwacht.
Verder wel een heel bijzonder horloge van Garmin, omdat deze qua user interface totaal anders is dan wat ze de laatste tijd hebben uitgebracht. Een monochroom scherm, met een lage resolutie en een behoorlijk grote bezel en geen Connect IQ ondersteuning. Echt een trendbreuk.
Veel plezier met je aankoop in ieder geval en ik ben wel benieuwd naar je ervaringen. Niet dat ik het voor mijzelf een interessant horloge zou vinden (ben uitermate tevreden met mijn Forerunner 645M), maar anderen op dit forum misschien wel.
Apart, ik heb een update gedraaid maar bij mij werkt het wel zo. Toegegeven ik heb niet jouw toestel maar een Fenix 3, maar omdat het ook werkt op de oregon toestellen en op m'n forerunner 220 ga ik er vanuit dat hij het voor alle toestellen moet doen.Twee Dee schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 22:49:
[...]
Denk dat ze de optie van opnieuw installeren hebben weggehaald in de webupdater, want die zit er dus niet (meer) in...
Wat zie je dan verschijnen? Heb je een screenshot? Want het programma doet eigenlijk alleen maar kijken of er updates zijn en deze installeren of herinstalleren. Ik kan me niet voorstellen dat het er niet bij staat....
Misschien dat de fout is opgetreden ná de allereerste softwareupdate vlak na aanschaf. Ik kreeg in de Garmin Connect app ook steeds de waarschuwing dat er een update voor Huawei toestellen moest worden doorgevoerd, misschien had dat ook wel met hetzelfde te maken... Nogmaals to be continued
Yep, ik kom ook regelmatig op dit forumPatrickC schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:48:
[...]
Ik gebruik zelf Datarun plus (https://apps.garmin.com/e...-4666-8451-da97e59b0d99#0) en die heeft een optie die je aan of uit kunt zetten mbt het afronden van het tempo. Verder kun je het tempo ook laten berekenen (gemiddelde) obv de laatste 5 seconden. De maker van dit Connect IQ dataveld kun je ook vinden op dit forum trouwens.
Een Garmin horloge pakt de footpod voor het tempo zodra je 'm als zodanig gekoppeld hebt. Als ontwikkelaar kun je er verder niet achter komen wat de sensorbron van het horloge is, via de application programming interface krijg de app gewoon elke seconde een snelheid in m/s aangeboden.
In Datarun plus kun je inderdaad kiezen of je de afronding van het tempo naar 5 seconden wel/niet wilt hebben èn of het wel/niet het rollende gemiddelde van de laatste seconde moet zijn. De afronding en het rollende gemiddelde zijn bij gebruik van een footpod minder noodzakelijk dan bij tempo op basis van GPS; dat laatste kan flink variëren. Daarom heeft Garmin tegenwoordig native een afronding op 5 seconden (menen de deskundigen). Mooi dat de FR315xt het nog steeds goed doet. Toen gebruikte Garmin nog Sirfstar GPS chips
.
Voor wie een Fenix 5x of Fenix 5 plus serie heeft, heb ik in mijn Datarun premium dataveld een rollend gemiddelde van 5 minuten gemaakt voor tempo (en ook Stryd running power). Ik loop meestal op ronde tempo (lap pace), maar een rollend gemiddelde van 5 minuten is dan eigenlijk logischer. De Fenix 5x en 5 plus serie hebben 128kB geheugen voor datavelden tot hun beschikking, terwijl de FR935 er maar 32kB voor beschikbaar heeft. Dan kan je als ontwikkelaar leuke dingen doen. De FR935 heeft nog steeds maar een 5 sec rollend gemiddelde tempo bij Datarun premium
[ Voor 0% gewijzigd door Frij5fd op 19-10-2018 22:59 . Reden: Taalfoutje ]
Mijn post gaat niet over de meetperiode. Ik heb die meetperiode nergens genoemd en ik weet niet eens wat de meetperiode is. Het gaat me alleeen over het afronden.Gonadan schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 22:09:
[...]
Dan nog, hoe korter de meetperiode hoe groter de mogelijke variatie.
Als je GPS gebruikt is dat tempo inderdaad vaak wisselvallig, maar daar gaat mijn post niet over.Die standaard huidige tempo van Garmin vertrouw ik niet zo. Te onduidelijk wat die precies doet en naar mijn ervaring te wisselvallig.
Tempo bepaal je door tijd door afstand te delen. De meetperiode is de hoeveelheid tijd/afstand die je pakt om een tempo uit te berekenen.nogeeninlog schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 11:09:
[...]
Mijn post gaat niet over de meetperiode. Ik heb die meetperiode nergens genoemd en ik weet niet eens wat de meetperiode is. Het gaat me alleeen over het afronden.
[...]
Als je GPS gebruikt is dat tempo inderdaad vaak wisselvallig, maar daar gaat mijn post niet over.
Dat kan over een kilometer, wat we dan tempo per ronde noemen (afhankelijk van instellingen), of de hele loop dan is het gewoon gemiddelde tempo over de loop.
Het actuele tempo is echter nog steeds een tempo wat over een bepaalde periode gemeten moet worden, anders kan je het niet berekenen.
Het algoritme wat voor een veld gebruikt wordt is dus erg belangrijk voor de nauwkeurigheid. Berekent hij het zo'n beetje per stap dan zal hij ook met pod gewoon onnauwkeurig zijn, pakt hij vijf seconden dan worden fluctuaties al veel beter afgevlakt.
Het is dus zaak om de juiste velden te vinden waar jij bij van wordt.
Lang verhaal kort, je past ging daar wel degelijk over.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat je kennelijk niet door hebt waar mijn post over ging vind ik nog tot daar aan toe, dat je daarin volhardt en ook nog pretendeert beter te weten waar mijn post over ging vind ik ronduit storend.Gonadan schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 12:01:
[...]
Lang verhaal kort, je past ging daar wel degelijk over.
Laat ook maar, doe lekker je eigen ding.
[ Voor 94% gewijzigd door Gonadan op 20-10-2018 19:17 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Specs en met name accuduur ziet er niet verkeerd uit. Zeker omdat hij een Amoled scherm heeft.
Hopelijk kunnen we de discussie inhoudelijk gewoon voeren en liev zijn voor mekaar
Een goede footpod kan dat juist wel "zien" (=bepalen). Op basis van de beweging en versnelling is dat juist perfect te bepalen (op een stabiele ondergrond). Ik heb jarenlang met een Polar footpod gelopen (zonder GPS) en deze was nauwkeuriger dan vele GPS horloges.coldasice schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 19:21:
... maar als je paslengte 1.30 meter is, of 1.32 meter is, kan die niet zien. ...
Op dit moment loop ik met een Fenix 5+ maar de actuele pace is totaal niet te vertrouwen, het afronden naar 5 seconde waardes vindt ik nog het minst irritante. (Het feit dat er afgerond wordt geeft al een indicatie van de nauwkeurigheid.)
Een horloge als de Spartan Trainer geeft bijvoorbeeld wel nauwkeurige actuele waarden per seconde weer. Het is dus technisch wel mogelijk.
Maar ik nu de vragen: Omdat ik een nauwkeurige actuele pace wil zien op het moment dat ik op mijn horloge kijk twijfel ik om een Garmin footpod aan te schaffen.
a) Is een Garmin foodpod nauwkeurig mbt het doorgeven van de actuele pace?
b) Worden de pace waarden dan per seconde weergegeven of blijven deze afgerond op 5 secondes?