Meer vaak wel, maar lang niet altijd beter ben ik al achter.

Wanneer je zelf trainingsprogramma's in wilt voeren, is de Forerunner 235 het 'instapmodel'. Alles daarboven kan waarschijnlijk meer dan je horloge nu kan. Het is dan verder wat je wilt uitgeven. Voor de looks vind ik persoonlijk de VA3 mooier, maar de enkele knop wordt door sommigen als nadeel gezien. De 645 heeft vergelijkbare looks en is een meer specifiek hardloophorloge met bijkomende voordelen. Wanneer je (voor het hardlopen) geen trainingsprogramma's gebruikt kan je ook nog de goedkopere vivosport of Forerunner 25, 30 of 35 overwegen.
Een aantal zaken vind ik heel erg belangrijk, daar heb ik ooit de 310XT op uitgezocht. Denk aan 1s recording, accuduur, backlight, waterdicht, geen touchgelul, trilfunctie, betrouwbare en uitgebreide GPS mogelijkheden en uitgebreide instelmogelijkheden voor datavelden en trainingen.
De genoemde goedkopere series voldoen daar simpelweg niet aan, maar de FR235 lijkt inderdaad het meeste wel te kunnen. Dan gaan de verschillen zitten in wat je daadwerkelijk kunt en ik weet nog van de vorige keer dat ook al leken ze hetzelfde te kunnen, de details toch nog behoorlijk kunnen verschillen. En dan wordt het zomaar een glijdende schaal van features en prijs.

Een multisporthorloge lijkt me voor jouw gebruik niet nodig, ik denk niet dat je de verschillende activiteiten als één activiteit hoeft te registreren, het wandelen en fietsen lijkt me vooral recreatief en gaat het vooral om het tracken van de activiteit. De 735 en 935 hebben echter wel ook meer mogelijkheden voor het registreren van meer data bij het hardlopen dan de goedkopere modellen. Hoe belangrijk je dat vindt, is natuurlijk vooral aan jezelf.
Zelf heb ik vorig jaar de overstap van de 610 naar de 735XT gemaakt. De 735 kon ik destijds voor een vergelijkbare prijs als de 235 kopen en daarnaast doe ik tegenwoordig ook loop-/fietskoppeltrainingen en die als één activiteit registreren vind ik wel leuk en verschillende sporten na elkaar gaat eenvoudiger dan met de 610 (of een ander niet XT model). De extra data die dit horloge nog biedt, vind ik een leuke toevoeging. Ik zal er echter niet harder van gaan lopen of fietsen

De multisport van de 310XT heb ik ook nooit gebruikt, die koos ik toen omdat hij de enige was met tril, waterdicht en backlight en omdat uit de reviews bleek dat hij gewoon beter was op de details dan de instapmodellen.
Mijn sportactiviteiten vereisen überhaupt geen horloge of analyse want alles wat ik doe is hobbymatig, maar als dat het criterium zou zijn dan was dit topic nagenoeg leeg denk ik.

Ook voor de recreatieve zaken wil ik graag dat hij het gewoon goed en nauwkeurig vastlegt en mij onderweg informatie kan bieden. Zo liep ik enkele weken terug een wandeling door de bossen in de Ardennen, bij terugkomst baalde ik dat ik zo weinig kon zien op het horloge en niet kon uploaden vanwege gebrek aan PC. Vorig jaar 'beklom' ik de Ben Nevis (hoogste berg van GB) en die activiteit heb ik nog steeds niet naar m'n connect gehaald.

Juist daarom wil ik wat moderners wat makkelijker werkt. Mede omdat ik weer ga beginnen met hardlopen en nu al op zie tegen het uploaden via de PC.
Zo'n horloge vind ik leuk omdat ik graag de stats bekijk en van gadgets houd.

Verder kan je het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt. Een 935 of Fenix biedt nog meer functionaliteit, maar natuurlijk ook tegen een hogere prijs. €250~300 vind ik zelf al meer dan genoeg voor een sporthorloge.
Voor puur sport wel, maar dan kan je het nog anders redeneren. Dan vind ik namelijk tegen de €300 voor het versimpelen van de upload nogal wat geld. Want het enige wat mij nu écht irriteert is dat ik met die ant+ stick en die rabberige software aan de gang moet om überhaupt een activiteit te kunnen bekijken.
Dat is dan ook de reden dat ik mijn 310XT vooralsnog niet vervangen heb, ik vond de vooruitgang te klein voor het geld.
Levert het echter mooie features op en een klok die ik breder kan inzetten, dan is het mij misschien wel meer waard. Misschien zelfs meer dan €300.
Naast het sporten kan je namelijk tegenwoordig ook écht routes vooraf bedenken en volgen. Van die wandeling in de Ardennen had ik bijvoorbeeld een GPX gevonden, die had ik graag willen volgen. Nu kan dat ook met een app op je telefoon maar dat is toch anders. Zo ben ik ook liefhebber van het doen van fietsroutes en dat lijken de hogere modellen dan weer te kunnen leveren. De vraag is alleen of dat prettig genoeg werkt en makkelijk genoeg in te stellen is dat je het daadwerkelijk gaat gebruiken.
Want dat heb ik met functies (niet per se horloge gerelateerd) ook wel meegemaakt. Dat het zo'n gedoe is om in te stellen dat je voor je tentje zit en eigenlijk al op pad wilt, waardoor je uiteindelijk maar gewoon zonder bepaalde functionaliteit op pad gaat. Mocht dat zo zijn dan is het natuurlijk gewoon zonde van je geld.
Daarnaast vind ik de smart functionaliteiten ook erg interessant. Bijvoorbeeld muziek direct streamen naar dopjes waardoor je geen telefoon of MP3-speler mee hoeft te nemen. Of het gebruiken als dagelijks horloge en het krijgen van notificaties en gebruik van widgets en dergelijke.
Het is mij echter wel opgevallen dat het best lastig is een duidelijk beeld te krijgen van hoe het precies werkt en wat je precies kan. Ook op youtube vind je niet een stapel legendarische demonstraties die echt op de details gaan. Dat geeft mij al snel het gevoel dat zoiets simpels als notificaties wellicht helemaal niet zo lekker werkt.