Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 84 ... 325 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frenz64 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 09:04:
Er bestaat ook meer aanbod dan alleen Garmin, @Gonadan het sympathieke Finse broertje van Garmin: Suunto. Of Polar, met Polar Flow (ook handig als je data wilt delen 8)7 )

Ik neem aan dat je je breder oriënteert, maar dit topic wordt al behoorlijk gedomineerd door Garmisch, vandaar
Garmin Forerunner 230 hier.

Ik had destijds een behoorlijk beperkt budget en toen bood Garmin echt enorm veel features aan voor het geld.
(rustdagen, zelf intervals instellen, hartslagsensorborstband, kleurenscherm, een relatief casual uiterlijk van het horloge zodat ik hem ook normaal kan dragen)

Dat gezegd hebbende wordt mijn volgende horloge naar alle waarschijnlijkheid geen Garmin meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:05
@Frenz64 eigenlijk wel. Het Garmin ecosysteem bevalt mij al jaren prima dus ik zie nog niet echt een reden om daar vanaf te willen stappen. :)
Miki schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 07:38:
Vooral dat soort geintjes maar ook een race pacer bijvoorbeeld, support voor power meters. Denk ook aan beperkte functionaliteiten van workouts om daarmee intervallen te creëren.
Daar heb je wel gelijk in inderdaad, dat was voor mij toen ook één van de redenen om voor de 310 te gaan. Iets simpels als zelf een interval instellen en dat kunnen volgen zat al op veel modellen niet.
Ray heeft dat wel mooi in z'n overzicht staan, maar ik weet nog niet precies wat die nieuwere functies precies doen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zojuist m’n eerste trainingsessie achter de rug met de MilestonePod gekoppeld aan m’n Garmin FR645M. Dik 12km gelopen zonder problemen. Ik vind het wel jammer dat hierna de gegevens die de MilestonePod verzamelt (b.v. ground contact), niet zichtbaar zijn op GC. Je ziet alleen de cadans, maar die heb je eigenlijk ook al zonder gebruik te maken van de MilestonePod. Voor advanced running statistics moet je dus toch helaas de pod van Garmin zelf of de borstband met running dynamics van Garmin gebruiken.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egge
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-10 14:18
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:26:
[...]

Garmin Forerunner 230 hier.

Ik had destijds een behoorlijk beperkt budget en toen bood Garmin echt enorm veel features aan voor het geld.
(rustdagen, zelf intervals instellen, hartslagsensorborstband, kleurenscherm, een relatief casual uiterlijk van het horloge zodat ik hem ook normaal kan dragen)

Dat gezegd hebbende wordt mijn volgende horloge naar alle waarschijnlijkheid geen Garmin meer :+
Wat is hiervoor je reden? Ik heb al een tijd een Polar M400 maar zit juist te denken om over te stappen op een Forerunner 645 of Fenix 5s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 15:49
PatrickC schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:48:
Zojuist m’n eerste trainingsessie achter de rug met de MilestonePod gekoppeld aan m’n Garmin FR645M. Dik 12km gelopen zonder problemen. Ik vind het wel jammer dat hierna de gegevens die de MilestonePod verzamelt (b.v. ground contact), niet zichtbaar zijn op GC. Je ziet alleen de cadans, maar die heb je eigenlijk ook al zonder gebruik te maken van de MilestonePod. Voor advanced running statistics moet je dus toch helaas de pod van Garmin zelf of de borstband met running dynamics van Garmin gebruiken.
Dat is niets nieuws, running dynamics kan allen (op dit moment) met een Garmin add-on.
Milestone doet alleen maar cadans en real time pace met een Garmin, wat op zich ook handig kan zijn.
Dit is weer niet te zien in Connect, ligt denk ik meer aan de Milestone, misschien komen ze nog met een leuke firmware update.

Ik heb een HRM-RUN gekocht voor running dynamics, mijn Milestone heb ik nog niet geprobeerd met m'n FR645. Sommige dingen mis je t.o.v Milestone zoals leg swing, running efficiency.
Met Garmin krijg je wel weer Running Power wat ook wel weer leuk is. (ook al zal het niet uber accuraat zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Redje schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:05:
[...]
Met Garmin krijg je wel weer Running Power wat ook wel weer leuk is. (ook al zal het niet uber accuraat zijn).
Maar de FR645 ondersteunt toch helemaal geen Running Power?

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:48
Redje schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:05:
[...]

Dat is niets nieuws, running dynamics kan allen (op dit moment) met een Garmin add-on.
Milestone doet alleen maar cadans en real time pace met een Garmin, wat op zich ook handig kan zijn.
Dit is weer niet te zien in Connect, ligt denk ik meer aan de Milestone, misschien komen ze nog met een leuke firmware update.

Ik heb een HRM-RUN gekocht voor running dynamics, mijn Milestone heb ik nog niet geprobeerd met m'n FR645. Sommige dingen mis je t.o.v Milestone zoals leg swing, running efficiency.
De 645 heeft geen running power!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 15:49
Running Power van Garmin werkt prima. De FR645 ondersteunt geen Stryd.
Ik zie dus op de FR645 realtime power en in Connect een grafiek, dus mag er van uit gaan dat het goed werkt :D

Info v/d Garmin Running Power app:
- Support for the Forerunner 645 and Forerunner 645 Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Dat is dan nieuw want het was eerst absoluut niet of niet de bedoeling.
Mooi dat het dan wel ondersteund wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Egge schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:02:
[...]

Wat is hiervoor je reden? Ik heb al een tijd een Polar M400 maar zit juist te denken om over te stappen op een Forerunner 645 of Fenix 5s.
Omdat, ondanks ik erg tevreden over ben, er een aantal dingen zijn waar ik me toch aan erger:
- Die idiote krokodillenbek USB aansluiting, raak dan maar eens een kabeltje kwijt (en ik ben een sloddervos)
- De bluetooth synchronisatie met de app is verre van optimaal
- De app en de website zelf vind ik persoonlijk een rommeltje
- Batterij gaat niet heul lang mee

Kanttekeningen:
- Dit is wel het "budget" model

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet iemand hoe je de schaal van de hoogtemeter grafiek op de Garmin Connect website kunt aanpassen? Als je b.v. een minimum hoogte van 12m en maximum hoogte van 25m hebt, dan laat Garmin dit zien met een schaal van -100m t/m 100m en lijkt het bijna een rechte lijn met een paar kleine bultjes. Als je dan inzoomed wordt de schaal nog groter, namelijk -150m t/m/ 200m. De GC app doet dit veel beter, want die lijkt de schaal aan te passen aan de minimum en maximum hoogte van een activiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 13:10:
[...]

Omdat, ondanks ik erg tevreden over ben, er een aantal dingen zijn waar ik me toch aan erger:
- Die idiote krokodillenbek USB aansluiting, raak dan maar eens een kabeltje kwijt (en ik ben een sloddervos)

Kanttekeningen:
Ik heb ook een 230 en deel jouw bevindingen niet echt. Het is inderdaad handiger als de FR met een USB aansluiting op te laden is qua vervangbaarheid maar als je de oplader goed opbergt raak je deze ook niet kwijt.

Bij mij werkt de bluetooth sync prima al moet ik soms wel GC opstarten voordat er een sync komt maar dat doe ik sowieso al zodat ik mijn stats kan zien.

App en website van Garmin zijn inderdaad niet fantastisch. Zelf heb ik geen ervaring met andere platformen dus weet niet of die beter zijn.

Batterij gaat bij mij rustig 8x hardlopen mee voordat ik moet opladen. Dat vind ik wel voldoende.

[ Voor 5% gewijzigd door Aghanim op 10-07-2018 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 13:10:
[...]

Kanttekeningen:
Wat maakt de aansluiting aan de horloge kant nu uit? Of heeft de Polar een micro usb aansluiting op het horloge? Dan begrijp ik dat je het kabeltje bij kwijtraken iets makkelijker kunt vervangen.

De BT synchronisatie met de app werkt prima bij mij, maar je hebt ook nog gewoon wifi synchronisatie met de FR645(M). Verder kan je telefoon hier ook een grote rol bij spelen. De iOS versie van de app heeft hier volgens mij minder problemen als de Android versie.

De app moet je even doorkrijgen, maar werkt verder ook prima. Ik heb ook een hele tijd een Fitbit gebruikt en de Garmin app is veel uitgebreider en kan dus ook wat rommeliger over komen.

Batterijduur zit ik nu op zo’n 5 dagen, maar ben nog veel bezig met het horloge omdat het nog nieuw is. Zonder activiteiten zit ik op zo’n 6-7% per dag en vanmorgen in 1 uur en 7 min hardlopen met een via BT gekoppelde footpod, zo’n 10%. Allemaal prima waardes als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuitebolletje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:57
Na veel zoeken, wikken en wegen dacht ik dat de Garmin 935 perfect voor mij was. Mede dankzij het lage gewicht. Enkel..... hij is bijna nergens meer leverbaar. Weet iemand waar dat aan ligt? Eventueel is hij natuurlijk wel ergens te halen, maar als er zeer binnenkort weer een topmodel echt sport horloge ipv fancy horloge van bijna 90 gram is, dan wacht ik liever heel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Snuitebolletje schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 16:47:
Na veel zoeken, wikken en wegen dacht ik dat de Garmin 935 perfect voor mij was. Mede dankzij het lage gewicht. Enkel..... hij is bijna nergens meer leverbaar. Weet iemand waar dat aan ligt? Eventueel is hij natuurlijk wel ergens te halen, maar als er zeer binnenkort weer een topmodel echt sport horloge ipv fancy horloge van bijna 90 gram is, dan wacht ik liever heel even.
Probeer de Decathlon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hmmm, voor zover ik weet is er niets bekend wat betreft een evt opvolger hoor... Zelfs geen geruchten. Geen garanties natuurlijk, maar volgens mij komt er op korte termijn niets nieuws aan.

En de 935 is wat mij betreft een aanrader ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuitebolletje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:57
Ook daar enkel nog in 2 winkels op winkelvoorraad. Online niet meer te verkrijgen. Er zijn dus al even geen leveringen meer geweest. Kan zijn dat er iets was met de productie, of toch een 945 music oid op komst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Snuitebolletje Het lijkt er op dat winkels nog een voorraadje met triathlon bundels hebben liggen waar ze eerst vanaf willen. Bij Clever Training in Engeland zit nu een levertijd van 5-7 dagen op de normale versie. je zou ook nog eens de fysieke winkels van Run2Day of het LoopCentrum kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:01
Vreemde is wel dat bever 'm ook aangeeft als "niet meer beschikbaar" (wel nog in triathlon bundles), dus het doet wel vermoeden dat er een opvolger aankomt. Al is "geen voorraad" (meer) een matige onbetrouwbare indicator

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Het is niet alleen de voorraad indicator, maar diverse shops hebben de 935 ook uit het assortiment gehaald.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
De enige online winkel met voorraad die ik momenteel zie is hartslagmetershop op zich prima winkel als het alleen om de aanschaf gaat.
Maar goed, het is NU eurobike week, als ik garmin was en iets nieuws zou aankondigen zou ik dat voor of tijdens de eerste dag van eurobike doen. Een beetje zoals ze dat nu met de explorer edge gedaan hebben. Het is dus onwaarschijnlijk dat er een nieuw model aankomt (maar niet onmogelijk). Dus je kan twee dingen doen, wachten zodat je uiteindelijk sterft met de folder in de hand of de knoop doorhakken, nu genieten van een nieuw toestel en deze eventueel dumpen / retourneren mocht er een opvolger uitkomen.

Let wel dat opvolgers geen garantie voor succes bieden, ze per definitie 100 euro duurder zijn en waarschijnlijk vol zitten met beta bugs. >:)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidacra
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:58
Heeft er iemand ervaring met het hardlopen met een Apple Watch en het handmatig in kunnen stellen van hartslagzones/VO2Max? In Runkeeper is dit niet mogelijk. Zijn er andere apps waarin dit wel kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:46
Aidacra schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 08:25:
Heeft er iemand ervaring met het hardlopen met een Apple Watch en het handmatig in kunnen stellen van hartslagzones/VO2Max? In Runkeeper is dit niet mogelijk. Zijn er andere apps waarin dit wel kan?
Ik heb me er aardig in verdiept maar er zijn maar weinig apps die dit kunnen. Je zou naar Runtastic pro kunnen kijken die komt nog het beste in de buurt.
Maar eerlijk gezegd kun je beter een dedicated sporthorloge kopen dan een Apple Watch als het om dit soort vraagstukken gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:07
Aidacra schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 08:25:
iSmoothRun, daar kan dit allemaal in.
Miki schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 08:34:
[...]

Ik heb me er aardig in verdiept maar er zijn maar weinig apps die dit kunnen. Je zou naar Runtastic pro kunnen kijken die komt nog het beste in de buurt.
Maar eerlijk gezegd kun je beter een dedicated sporthorloge kopen dan een Apple Watch als het om dit soort vraagstukken gaat.
Gaat dus prima met een Apple Watch.

PSN: Sluuz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Gonadan schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:36:
Daar heb je wel gelijk in inderdaad, dat was voor mij toen ook één van de redenen om voor de 310 te gaan. Iets simpels als zelf een interval instellen en dat kunnen volgen zat al op veel modellen niet.
Acht jaar later is er wel een hoop veranderd, veel modellen uit lagere reeksen kunnen al veel meer dan je 310 destijds.

Wanneer je zelf trainingsprogramma's in wilt voeren, is de Forerunner 235 het 'instapmodel'. Alles daarboven kan waarschijnlijk meer dan je horloge nu kan. Het is dan verder wat je wilt uitgeven. Voor de looks vind ik persoonlijk de VA3 mooier, maar de enkele knop wordt door sommigen als nadeel gezien. De 645 heeft vergelijkbare looks en is een meer specifiek hardloophorloge met bijkomende voordelen. Wanneer je (voor het hardlopen) geen trainingsprogramma's gebruikt kan je ook nog de goedkopere vivosport of Forerunner 25, 30 of 35 overwegen.

Een multisporthorloge lijkt me voor jouw gebruik niet nodig, ik denk niet dat je de verschillende activiteiten als één activiteit hoeft te registreren, het wandelen en fietsen lijkt me vooral recreatief en gaat het vooral om het tracken van de activiteit. De 735 en 935 hebben echter wel ook meer mogelijkheden voor het registreren van meer data bij het hardlopen dan de goedkopere modellen. Hoe belangrijk je dat vindt, is natuurlijk vooral aan jezelf.

Zelf heb ik vorig jaar de overstap van de 610 naar de 735XT gemaakt. De 735 kon ik destijds voor een vergelijkbare prijs als de 235 kopen en daarnaast doe ik tegenwoordig ook loop-/fietskoppeltrainingen en die als één activiteit registreren vind ik wel leuk en verschillende sporten na elkaar gaat eenvoudiger dan met de 610 (of een ander niet XT model). De extra data die dit horloge nog biedt, vind ik een leuke toevoeging. Ik zal er echter niet harder van gaan lopen of fietsen :*)

Verder kan je het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt. Een 935 of Fenix biedt nog meer functionaliteit, maar natuurlijk ook tegen een hogere prijs. €250~300 vind ik zelf al meer dan genoeg voor een sporthorloge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
An de andere kant mogen hobbies soms ook geld kosten. Wat is er nou lekker dan het gevoel dat je iets heel moois hebt gekocht en draagt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
tlpeter schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 10:05:
An de andere kant mogen hobbies soms ook geld kosten. Wat is er nou lekker dan het gevoel dat je iets heel moois hebt gekocht en draagt?
Daarnaast, waar ik de meeste sporthorloges te lelijk vind draag ik de 935 (en daarvoor de Fenix5) gewoon zonder problemen als dagelijks horloge... Ook leuk om alles een beetje bij te houden.

Doordag het voor mij niet puur een sporthorloge is (maar daar wel veel voor wordt gebruikt, ik loop 3-4x per week), maar ook dingen als routes met wandelingen op vakantie erin kunnen zetten, handige punten opslaan zodat ik daar altijd naar toe gewezen kan worden, etc is het de (toch wel erg hoge, helemaal mee eens) prijs voor mij al een stuk meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Ik heb jij AliExpress wat verwisselbare bandjes gekocht waaronder een metalen band. Die van Garmin kost 200€ terwijl ik er nu eentje heb voor 22€ . Ook voor mij zijn we dan grenzen.
Het is voor iedereen anders. Misschien heeft iemand al een duur horloge terwijl ik helemaal geen horloge had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lateef schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:36:
[...]

Acht jaar later is er wel een hoop veranderd, veel modellen uit lagere reeksen kunnen al veel meer dan je 310 destijds.

Wanneer je zelf trainingsprogramma's in wilt voeren, is de Forerunner 235 het 'instapmodel'. Alles daarboven kan waarschijnlijk meer dan je horloge nu kan. Het is dan verder wat je wilt uitgeven. Voor de looks vind ik persoonlijk de VA3 mooier, maar de enkele knop wordt door sommigen als nadeel gezien. De 645 heeft vergelijkbare looks en is een meer specifiek hardloophorloge met bijkomende voordelen. Wanneer je (voor het hardlopen) geen trainingsprogramma's gebruikt kan je ook nog de goedkopere vivosport of Forerunner 25, 30 of 35 overwegen.

Een multisporthorloge lijkt me voor jouw gebruik niet nodig, ik denk niet dat je de verschillende activiteiten als één activiteit hoeft te registreren, het wandelen en fietsen lijkt me vooral recreatief en gaat het vooral om het tracken van de activiteit. De 735 en 935 hebben echter wel ook meer mogelijkheden voor het registreren van meer data bij het hardlopen dan de goedkopere modellen. Hoe belangrijk je dat vindt, is natuurlijk vooral aan jezelf.

Zelf heb ik vorig jaar de overstap van de 610 naar de 735XT gemaakt. De 735 kon ik destijds voor een vergelijkbare prijs als de 235 kopen en daarnaast doe ik tegenwoordig ook loop-/fietskoppeltrainingen en die als één activiteit registreren vind ik wel leuk en verschillende sporten na elkaar gaat eenvoudiger dan met de 610 (of een ander niet XT model). De extra data die dit horloge nog biedt, vind ik een leuke toevoeging. Ik zal er echter niet harder van gaan lopen of fietsen :*)

Verder kan je het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt. Een 935 of Fenix biedt nog meer functionaliteit, maar natuurlijk ook tegen een hogere prijs. €250~300 vind ik zelf al meer dan genoeg voor een sporthorloge.
Herkenbaar. Ik wil mijn FR230 eigenlijk vervangen omdat ik wat meer detailinformatie wil bij hardlopen en verder ook de activity tracking features wil gebruiken. En ook ik vind 300 euro wel voldoende. Maar dan wordt het lastig want de VA3 biedt onvoldoende hardloopfeatures. De 645 doet dat wel maar die vind ik persoonlijk wat vrouwelijk ogen. Een Fenix 5 of 5s vind ik wel mooi maar die is dan weer rond de 200 euro duurder. Een Fenix 3 is te groot.

Andere merken beetje hetzelfde verhaal. Of te grote klok, of te weinig detailfeatures of te duur. Daarom blijf ik nog maar even bij de FR230. Ik hoop op een FR240/250 in de prijsrange van 250 euro met meer detailfeatures, dan blijf ik mijn gewone horloge wel dagdagelijks dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidacra
Sluuz schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:03:
[...]

iSmoothRun, daar kan dit allemaal in.

[...]

Gaat dus prima met een Apple Watch.
Ok, ga ik daar eens naar kijken! Je hebt hier zelf ook goede ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
lateef schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:36:
Meer vaak wel, maar lang niet altijd beter ben ik al achter. :P
Een aantal zaken vind ik heel erg belangrijk, daar heb ik ooit de 310XT op uitgezocht. Denk aan 1s recording, accuduur, backlight, waterdicht, geen touchgelul, trilfunctie, betrouwbare en uitgebreide GPS mogelijkheden en uitgebreide instelmogelijkheden voor datavelden en trainingen.

De genoemde goedkopere series voldoen daar simpelweg niet aan, maar de FR235 lijkt inderdaad het meeste wel te kunnen. Dan gaan de verschillen zitten in wat je daadwerkelijk kunt en ik weet nog van de vorige keer dat ook al leken ze hetzelfde te kunnen, de details toch nog behoorlijk kunnen verschillen. En dan wordt het zomaar een glijdende schaal van features en prijs. :P

De multisport van de 310XT heb ik ook nooit gebruikt, die koos ik toen omdat hij de enige was met tril, waterdicht en backlight en omdat uit de reviews bleek dat hij gewoon beter was op de details dan de instapmodellen.
Mijn sportactiviteiten vereisen überhaupt geen horloge of analyse want alles wat ik doe is hobbymatig, maar als dat het criterium zou zijn dan was dit topic nagenoeg leeg denk ik. :P
Ook voor de recreatieve zaken wil ik graag dat hij het gewoon goed en nauwkeurig vastlegt en mij onderweg informatie kan bieden. Zo liep ik enkele weken terug een wandeling door de bossen in de Ardennen, bij terugkomst baalde ik dat ik zo weinig kon zien op het horloge en niet kon uploaden vanwege gebrek aan PC. Vorig jaar 'beklom' ik de Ben Nevis (hoogste berg van GB) en die activiteit heb ik nog steeds niet naar m'n connect gehaald. :')
Juist daarom wil ik wat moderners wat makkelijker werkt. Mede omdat ik weer ga beginnen met hardlopen en nu al op zie tegen het uploaden via de PC.

Zo'n horloge vind ik leuk omdat ik graag de stats bekijk en van gadgets houd. ;)
Voor puur sport wel, maar dan kan je het nog anders redeneren. Dan vind ik namelijk tegen de €300 voor het versimpelen van de upload nogal wat geld. Want het enige wat mij nu écht irriteert is dat ik met die ant+ stick en die rabberige software aan de gang moet om überhaupt een activiteit te kunnen bekijken. ;)

Dat is dan ook de reden dat ik mijn 310XT vooralsnog niet vervangen heb, ik vond de vooruitgang te klein voor het geld.
Levert het echter mooie features op en een klok die ik breder kan inzetten, dan is het mij misschien wel meer waard. Misschien zelfs meer dan €300.

Naast het sporten kan je namelijk tegenwoordig ook écht routes vooraf bedenken en volgen. Van die wandeling in de Ardennen had ik bijvoorbeeld een GPX gevonden, die had ik graag willen volgen. Nu kan dat ook met een app op je telefoon maar dat is toch anders. Zo ben ik ook liefhebber van het doen van fietsroutes en dat lijken de hogere modellen dan weer te kunnen leveren. De vraag is alleen of dat prettig genoeg werkt en makkelijk genoeg in te stellen is dat je het daadwerkelijk gaat gebruiken.
Want dat heb ik met functies (niet per se horloge gerelateerd) ook wel meegemaakt. Dat het zo'n gedoe is om in te stellen dat je voor je tentje zit en eigenlijk al op pad wilt, waardoor je uiteindelijk maar gewoon zonder bepaalde functionaliteit op pad gaat. Mocht dat zo zijn dan is het natuurlijk gewoon zonde van je geld.

Daarnaast vind ik de smart functionaliteiten ook erg interessant. Bijvoorbeeld muziek direct streamen naar dopjes waardoor je geen telefoon of MP3-speler mee hoeft te nemen. Of het gebruiken als dagelijks horloge en het krijgen van notificaties en gebruik van widgets en dergelijke.
Het is mij echter wel opgevallen dat het best lastig is een duidelijk beeld te krijgen van hoe het precies werkt en wat je precies kan. Ook op youtube vind je niet een stapel legendarische demonstraties die echt op de details gaan. Dat geeft mij al snel het gevoel dat zoiets simpels als notificaties wellicht helemaal niet zo lekker werkt. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Laatst online: 19:07
Aidacra schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 11:20:
[...]

Ok, ga ik daar eens naar kijken! Je hebt hier zelf ook goede ervaringen mee?
Jep. Het oogt een beetje spartaans, maar er zitten erg veel opties in en de AW app is erg goed (en ook standalone te gebruiken).

PSN: Sluuz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aidacra
Sluuz schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 11:34:
[...]

Jep. Het oogt een beetje spartaans, maar er zitten erg veel opties in en de AW app is erg goed (en ook standalone te gebruiken).
Heb hem gedownload, ziet er goed uit. Ik ga er mee aan de slag.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:49
Klinkt toch nogal zo dat je uiteindelijk bij een Fenix uitkomt, qua trekking mogelijkheden @Gonadan Maar dan zou ik toch echt ook Suunto meenemen in je overweging, verschillende Spartan modellen voldoen aan je criteria. Of een gebruikte Fenix 3, blijft je ruim onder je budget en heb je toch alle 'moderne' features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
@Frenz64
Sinds mijn vorige post heb ik weer wat verder gelezen en na zitten denken, mede getriggered door de opmerkingen van @lateef .

Heel plat gezegd zie ik drie mogelijkheden (nu met Garmin dan):
• voor iets van €200-€300 middels een instapper een upgrade qua verbindingsmogelijkheden en van die hartslagband af kunnen zijn.
• voor iets van €400-€500 met een hoger model welke ook smart mogelijkheden en muziekopties geeft.
• of huilend de knip trekken maar dan kan je ook navigeren en heb je een klok die ik ook gewoon als standaard horloge durf te dragen.

De middelste optie klinkt niet zo heel erg aantrekkelijk omdat het gebruik zich dan toch zou beperken tot hardlopen en de eventuele tracking op vakantie. Waardoor de smart-opties ook niet echt zinvol zijn en de prijs per uur plezier wel erg hoog wordt. :P

Omdat je zo aandringt zal ik Suunto toch even bekijken om te zien wat het kan, bij dergelijke bedragen kan wat extra lezen geen kwaad. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aghanim schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 10:45:
[...]

De 645 doet dat wel maar die vind ik persoonlijk wat vrouwelijk ogen.
Je weet dat ze ‘m ook met zwart bandje hebben ipv de cerise versie? ;) En als het de RVS bezel is die je te ‘vrouwlijk’ vindt, dan kun je sinds kort ook voor de leisteen (slate) versie gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PatrickC schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 15:30:
[...]

Je weet dat ze ‘m ook met zwart bandje hebben ipv de cerise versie? ;) En als het de RVS bezel is die je te ‘vrouwlijk’ vindt, dan kun je sinds kort ook voor de leisteen (slate) versie gaan.
Haha ja dat is bekend. Het is meer de bezel die rond oogt zonder dat de bandhaakjes (?) echt 1 geheel lijken te vormen zoals dat wel is bij de meest rechtse Garmin (Fenix5?):

Afbeeldingslocatie: https://www.topgadgetsnews.com/wp-content/uploads/2018/01/Garmin-FR645-music.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Aghanim Die rechtse is een FR935 volgens mij. En ik begrijp wat je bedoelt, je wilt een iets ‘stoerder’ /‘bulkier’ horloge. Ik heb de FR935 een tijdje terug ook even om gehad, maar vond het kleinere formaat van de FR645 wat prettiger, met name juist door die kleinere ‘bandhaakjes’. En qua schermresolutie zijn ze gelijk. En een nadeel van de FR935 is dat deze geen Corning Gorilla Glass 3 heeft. Bij de leisteen versie van de FR645 steken de ‘bandhaakjes’ wel wat minder af door het kleinere kleurverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Dat is een FR935 inderdaad. Bij die heb ik wel het gevoel dat er zoveel scherm verloren gaat door die dikke zwarte rand. Misschien optisch bedrog omdat anderen gewoon een dikkere bezel hebben, maar dat gevoel heb ik steeds als ik die zie. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PatrickC schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 15:56:
@Aghanim Die rechtse is een FR935 volgens mij. En ik begrijp wat je bedoelt, je wilt een iets ‘stoerder’ /‘bulkier’ horloge. Ik heb de FR935 een tijdje terug ook even om gehad, maar vond het kleinere formaat van de FR645 wat prettiger, met name juist door die kleinere ‘bandhaakjes’. En qua schermresolutie zijn ze gelijk. En een nadeel van de FR935 is dat deze geen Corning Gorilla Glass 3 heeft. Bij de leisteen versie van de FR645 steken de ‘bandhaakjes’ wel wat minder af door het kleinere kleurverschil.
Daar twijfelde ik al tussen ja. Ik vind de Fenix 5 bijvoorbeeld wel echt mooi qua looks, iets stoerder inderdaad, maar wel weer wat groter. Wat dat betreft is de 5S een fijnere maat en die vind ik iets stoerder dan de 645 wat ik wel belangrijk vind als ik het horloge dagdagelijks draag (vind ik voor een horloge van 500 euro wel noodzakelijk).

Denk alleen dat ik de activity tracking en sleep tracking features na 2 weken toch niet meer bekijk dus daarom kan ik net zo goed een wat uitgebreider horloge dan de 230 nemen qua running features (en ik gebruik hem ook op de MTB via een stuur mount) die ik dagdagelijks niet draag. Bijvoorbeeld een tweedehandse 735, Fenix 3 of ander iets ouder model. Overigens is de Amazfit Stratos dan ook een mooie optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
@Gonadan moet het nieuw zijn? Tweedehands vind je de oude topmodellen voor een veel betere prijs, zelfs een kapot exemplaar kan je insturen buiten garantie om en dan krijg je voor een vaste prijs een refurbished terug, dus als je voor een tientje een oude fenix 3 kan kopen, deze instuurt heb je voor 100 euro (of daarergens) al een "nieuw" refurbished fenix 3.

Verder is de 310xt echt heel oud, in die tijd hadden we nog videotheken ;) De techniek heeft niet stilgestaan, maar zo te lezen hecht je op dit punt weinig waarde aan de vernieuwingen. Wat ik best kan begrijpen. Sync via bluetooth kan gelukkig met alle toestellen, persoonlijk vind ik wifi sync nog wat makkelijker, dan gebeurt het helemaal automatisch, bovendien kan ik dan bluetooth uitlaten op het horloge wat de batterijduur weer ten goede komt. Maar alles is uiteraard persoonlijk.

De grootste meerwaarde van garmin is de app store die erbij zit en veel -kan- toevoegen, afhankelijk van je wensen en waar je naar op zoek bent en wat er al voor jouw interesse gebied is gemaakt. Suunto heeft dit niet, maar de toestellen zijn verder wel in orde. Al vind ik de mogelijkheden bij Suunto beperkter (geen achterliggende app store is het grootste gemis). Ik draag al sinds het toestel uitkwam de Fenix 3 dagelijks. En ik heb nog geen moment echt overwogen te upgraden. De nieuwere toestellen bieden wel leuke nieuwe features, maar niet voor een prijs die ik er voor over heb. Met name de kaartfunctie zou ik op prijs stellen, maar ik ga niet van een toestel van 450€ (dat ik toen eigenlijk al teveel geld vond) opeens naar een toestel van 800€ of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Yup.
Verder is de 310xt echt heel oud, in die tijd hadden we nog videotheken ;) De techniek heeft niet stilgestaan, maar zo te lezen hecht je op dit punt weinig waarde aan de vernieuwingen. Wat ik best kan begrijpen. Sync via bluetooth kan gelukkig met alle toestellen, persoonlijk vind ik wifi sync nog wat makkelijker, dan gebeurt het helemaal automatisch, bovendien kan ik dan bluetooth uitlaten op het horloge wat de batterijduur weer ten goede komt. Maar alles is uiteraard persoonlijk.
Welke vernieuwingen (van bestaande features dus) zie jij dan die echt waarde bieden om dik geld voor neer te leggen?
Ik kom eigenlijk niet verder dan de synchronisatie, dat is met de Ant stick gewoon ruk.
Kleuren heb je niets aan zonder de nieuwe (Smart) features en verbeterde positiebepaling is leuk maar was altijd al goed genoeg.
Ik vraag dit niet om vervelend te doen maar juist om een beter beeld te krijgen, misschien zie ik nog wel zaken over het hoofd. ;)
De grootste meerwaarde van garmin is de app store die erbij zit en veel -kan- toevoegen, afhankelijk van je wensen en waar je naar op zoek bent en wat er al voor jouw interesse gebied is gemaakt. Suunto heeft dit niet, maar de toestellen zijn verder wel in orde. Al vind ik de mogelijkheden bij Suunto beperkter (geen achterliggende app store is het grootste gemis). Ik draag al sinds het toestel uitkwam de Fenix 3 dagelijks.
Waar gebruik je die store voor dan? Want ik zag wel lollige dingen als nieuw uiterlijk of geinige widgets, maar de meeste functies haal je toch gewoon uit het apparaat zelf?
En ik heb nog geen moment echt overwogen te upgraden. De nieuwere toestellen bieden wel leuke nieuwe features, maar niet voor een prijs die ik er voor over heb. Met name de kaartfunctie zou ik op prijs stellen, maar ik ga niet van een toestel van 450€ (dat ik toen eigenlijk al teveel geld vond) opeens naar een toestel van 800€ of meer.
Die kaartfunctie vind ik ook heel erg interessant, maar dan wil ik eerst weten hoe het precies werkt en wat je precies kunt. Anders ga ik dat geld niet gokken inderdaad.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
@Gonadan
Qua appstore voor mij: komoot ondersteuning heel nuttig
wel leuk: watchfaces, customize opties, bepaalde functies beter uitgewerkt
niet interessant: de rest, ymmv

Qua kaartfunctie, het werkt hetzelfde als de niet-touch etrex serie eigenlijk. Alleen is het scherm veel kleiner, de rest zit er op: routering, trackweergave, in principe alle kaarten van OSM/OFM en zelfs de befaamde "verzin een rondje route voor mij van xx km" allemaal dingen die fijn zijn.

Of iets waard is om dik meer geld neer te tellen is iets persoonlijks. Ik kan niet zien wat jij belangrijk vind en ik weet niet hoe dik jouw portemonnee is. Als ik sommigen met geld zie smijten is een fenix 5 plus niks, en voor anderen is het een half jaar (of langer) sparen.

Ik kwam van de Forerunner 220, deze kon alleen hardlopen weergeven en daarmee dus ook wandelen, geen andere activiteiten. Ik stapte over op de 920, maar dezelfde week werd de Fenix 3 aangekondigd, dus was voor mij de keuze simpel: vierkant gummikots horloge uit de jaren '80 of een elegant model met dezelfde functionaliteit (fenix 3)
Wat dit model meer bied voor mij: kompas, hoogtemeter, stappen/trappenteller, mogelijkheid voor meerdere sporten, waaronder customsporten, zodoende heb ik een activiteit 'autosnelheid' die ik regelmatig gebruik als bijrijder of op veerboten, gewoon omdat het kan. wifi sync (ik heb een hekel aan de bluetooth sync die het eerste jaar overigens slecht werkte, maar inmiddels is dit opgelost)
Verder doet het toestel nog zoveel meer, ik zie mensen helemaal lyrisch over weermeldingen, mail/app berichtjes e.d. slaapschema's en weet ik veel wat allemaal, voor de één een must voor de ander nutteloos, wederom, persoonlijke smaak.
Verder heeft de 310 zover ik weet geen EPO dus als je geen fan bent van de "gps dans" (opwarming voordat je een gps fix hebt) is dit ook al de moeite. Het toestel is eigenlijk nog van voor de tijd dat ik me met gps horloges bezig hou, dus ik weet niet precies wat het allemaal wel en niet kan maar inmiddels is er in ieder geval glonass bijgekomen en de nieuwste generatie toestellen heeft ook galileo. Of dit in de praktijk meerwaarde bied laat ik maar in het midden. Ik zelf doe niet aan gps nauwkeurigheid testen.

Tot slot zijn er afhankelijk van je favoriete sporten legio dingen bijgekomen zoals de metronoom, ren/fiets cadans, roei/zwem/surf/ski en andere specifieke dingen zie de gedetailleerde reviews en vooral de comments sectie van de toestellen die je overweegt. Want welke vraag je ook verzint, iemand anders zal 'm al wel daar gesteld hebben en waarschijnlijk is er ook al een antwoord op gegeven.

Enne tja als je nieuw koopt kan je nog altijd een overjarig model kopen. Als je het nieuwste van het nieuwste wilt betaal je eigenlijk altijd te veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:54
Redje schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:30:
Running Power van Garmin werkt prima. De FR645 ondersteunt geen Stryd.
Ik zie dus op de FR645 realtime power en in Connect een grafiek, dus mag er van uit gaan dat het goed werkt :D

Info v/d Garmin Running Power app:
- Support for the Forerunner 645 and Forerunner 645 Music
De FR645 heeft wel support voor de Stryd; de Stryd app en het Stryd dataveld zijn er voor alle horloges die de app store kunnen gebruiken. Het is alleen leuker als je een Fenix of triathlon horloge hebt, dan kunnen custom datavelden zoals die van mijzelf de power metrics ook laten zien en er mee rekenen.
Ik heb overigens de source van Stryd van hun dataveld gekregen om te kijken of ik voor de horloges zonder powermeter support ook custom datavelden kan maken. Ik ben nu bezig met het goed krijgen van het parsen (vertalen) van datapakketjes die de Stryd over ANT+ verstuurd via het bike powermeter kanaal. Als het een beetje mee zit over een maand resultaat in de nieuwe Garmin app store (die er eind deze maand moet zijn).

Ik verkoop trouwens mijn FR630 voor 150 euro (zie Marktplaats, let niet op de prijs daar: http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons
Ik heb al een FR935 voor sporten en een VA3 voor overdag. Voor testen is het niet meer echt nodig om de hardware te hebben

[ Voor 13% gewijzigd door Frij5fd op 11-07-2018 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
rockhopper schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 21:36:
@Gonadan
Qua appstore voor mij: komoot ondersteuning heel nuttig
Wat is dat?
Qua kaartfunctie, het werkt hetzelfde als de niet-touch etrex serie eigenlijk. Alleen is het scherm veel kleiner, de rest zit er op: routering, trackweergave, in principe alle kaarten van OSM/OFM en zelfs de befaamde "verzin een rondje route voor mij van xx km" allemaal dingen die fijn zijn.
Die etrex heb ik geen ervaring mee. Zitten de fietsknooppunten van OSM er dan ook op? :+

Zo te zien werkt het op navigeren naar een punt, of het volgen van een koers. De app kan volgens mij niet geheel vrij een koers maken, alleen zoeken. Via de site kan het wel maar bijvoorbeeld een GPX importeren gaat meteen niet vlekkeloos. Terwijl m'n gratis gpxviewer app het prima doet (die gebruikte ik nu als wandel navigatie).
Of iets waard is om dik meer geld neer te tellen is iets persoonlijks. Ik kan niet zien wat jij belangrijk vind en ik weet niet hoe dik jouw portemonnee is. Als ik sommigen met geld zie smijten is een fenix 5 plus niks, en voor anderen is het een half jaar (of langer) sparen.
Die Chronos ziet er ook wel leuk uit. :+
Verder heeft de 310 zover ik weet geen EPO dus als je geen fan bent van de "gps dans" (opwarming voordat je een gps fix hebt) is dit ook al de moeite. Het toestel is eigenlijk nog van voor de tijd dat ik me met gps horloges bezig hou, dus ik weet niet precies wat het allemaal wel en niet kan maar inmiddels is er in ieder geval glonass bijgekomen en de nieuwste generatie toestellen heeft ook galileo. Of dit in de praktijk meerwaarde bied laat ik maar in het midden. Ik zelf doe niet aan gps nauwkeurigheid testen.
De 310XT was toen het topmodel dus veel dingen zoals multisport en kompas zit er gewoon op. Voordeel van de nieuwere is magnetisch kompas en barometrische hoogtemeter.

Snel een fix heeft hij inderdaad niet, meestal leg ik hem in de vensterbank bij het omkleden en dan kan ik daarna meteen aan de slag. Voordeel is ook dat ik bewust nooit bij de voordeur begin met een activiteit. ;)
Nauwkeurigheid heb ik nooit over te klagen gehad, maar beter is nooit weg en een snellere fix uiteraard ook altijd welkom.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PatrickC schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 15:30:
[...]

Hmm die slate versie had ik gemist. Die oogt een stuk stoerder in elk geval. Eens kijken of ik die ergens kan vinden. Helaas alleen in de music variant beschikbaar zie ik. Die vind ik qua prijs te dicht bij de Fenix5 liggen.

[ Voor 10% gewijzigd door Aghanim op 11-07-2018 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aghanim schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 23:09:
[...]

Hmm die slate versie had ik gemist. Die oogt een stuk stoerder in elk geval. Eens kijken of ik die ergens kan vinden. Helaas alleen in de music variant beschikbaar zie ik. Die vind ik qua prijs te dicht bij de Fenix5 liggen.
Bij Clever Training UK kun je de FR645M voor net iets meer dan €410 kopen (met DCR 10% korting), maar die verkopen de slate versie nog niet zag ik. Ik heb de FR645M een paar weken terug nog voor €337 gekocht bij Intersport Twinsport (wel die met RVS bezel), maar dat was wel een heel bijzondere en eenmalige aanbieding destijds. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
www.komoot.com app/site die routes maakt. Werkt fijn in combinatie met de wahoo bolt en spontaan routes maken op de telefoon gaat hiermee in mijn ogen het beste. Maar dat gaat op voor mij, je vroeg wat ik fijn vind dus dat...
Die etrex heb ik geen ervaring mee. Zitten de fietsknooppunten van OSM er dan ook op? :+

Zo te zien werkt het op navigeren naar een punt, of het volgen van een koers. De app kan volgens mij niet geheel vrij een koers maken, alleen zoeken. Via de site kan het wel maar bijvoorbeeld een GPX importeren gaat meteen niet vlekkeloos. Terwijl m'n gratis gpxviewer app het prima doet (die gebruikte ik nu als wandel navigatie).
Je kan zelf de kaart erop zetten, voor de fiets raad ik de OFM (open fiets map) aan, met knooppunten en andere toeters en bellen. Dat heeft dus niets te maken met de etrex dat gewoon een toestel is met een gewoon scherm (non touch) en fysieke knoppen om de kaart mee te scrollen.

Die random route generator zit ingebouwd in het toestel, geen aparte app. Ik weet niet precies hoe je er komt omdat ik zelf met een F3 zit, maar de oregon 700 serie heeft het ook net zoals de edge serie, bij mijn oregon heet het "rondreis plannen", als je dat kiest kan je een beginlocatie aangeven (meestal je huidige plek) en een gewenste afstand, bv 20 km en dan genereert het toestel 3 routes (meestal 3 verschillende kanten uit) op het kaartmateriaal dat beschikbaar is. Dus je kaart moet wel routeerbaar zijn.
Die Chronos ziet er ook wel leuk uit. :+
Ja net zoals Scarlett Johanssen :9
De 310XT was toen het topmodel dus veel dingen zoals multisport en kompas zit er gewoon op. Voordeel van de nieuwere is magnetisch kompas en barometrische hoogtemeter.

Snel een fix heeft hij inderdaad niet, meestal leg ik hem in de vensterbank bij het omkleden en dan kan ik daarna meteen aan de slag. Voordeel is ook dat ik bewust nooit bij de voordeur begin met een activiteit. ;)
Nauwkeurigheid heb ik nooit over te klagen gehad, maar beter is nooit weg en een snellere fix uiteraard ook altijd welkom.
Ooit was een mobiele telefoon met een losse auto accu ook het topmodel, maar zou je daar nu nog mee willen rondlopen? Die kon trouwens ook bellen! Maar goed je 310 heeft dus duidelijk last van de gps dans routine. Eerst een rondje dansen en opwarmen voordat je van start kan gaan. Nee bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Eigenlijk is het enige wat je wilt het automatisch uploaden en ben je verder tevreden met de 310XT? @Gonadan

Multisport gebruik je eigenlijk niet. Volgens mij is de 235 dan een goeie en betaalbare optie.

Overigens (@rockhopper) is de 310XT in mijn ervaring nauwkeuriger qua GPS dan de recente modellen (ook de topmodellen). Fix kan iets langer duren, maar niet noemenswaardig. Wordt ook bevestigd door deze: http://fellrnr.com/wiki/GPS_Accuracy (zonder daar wéér een discussie over te willen starten).

[ Voor 42% gewijzigd door MrAcid op 12-07-2018 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Laatst online: 23-10 13:45
Heeft het nog nut om een TomTom sport horloge te kopen? Ik lees veel dat ze er mee gaan stoppen en heb geen zin dat er over 2 jaar geen ondersteuning meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PatrickC schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 23:31:
[...]

Bij Clever Training UK kun je de FR645M voor net iets meer dan €410 kopen (met DCR 10% korting), maar die verkopen de slate versie nog niet zag ik. Ik heb de FR645M een paar weken terug nog voor €337 gekocht bij Intersport Twinsport (wel die met RVS bezel), maar dat was wel een heel bijzondere en eenmalige aanbieding destijds. :)
Die aanbieding had ik net gemist inderdaad :) . Momenteel is de gewone 645 te krijgen voor 363 euro bij Decathlon, ook een prima prijs. Ik heb een knieblessure die volgens de fysio opgelost wordt door synchroon te lopen op een goede cadans. Daarmee wordt een nieuwe aankoop waarmee running dynamics gebruikt kunnen worden toch interessant. Of eigenlijk een goed excuus om toch een upgrade te doen :+

Maar die slate versie van de 645 is in elk geval erg mooi. Eens kijken of die ook in de non-music uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
@GrooV Als je een TomTom in de uitverkoop oid kan halen zou ik dat wel overwegen. Ik meen gelezen te hebben dat TomTom de huidige producten nog enige tijd zal ondersteunen (vermoedelijk tot zolang de garantie niet verstreken is).

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Die "betere" nauwkeurigheid zal veel te maken hebben dat je zo lang moet wachten op die fix. Ik vermoed uit eigen ervaring dat in ieder geval mijn garmin toestellen te snel een "goede" fix aangeven, vaak zie ik wel verbetering na een minuut of 3 tijdens m'n ritten, maar ook ik wil niet zo lang wachten.

Tweede punt wat ik al vaker gezegd heb: of het nou de beste gps ontvanger is (of de meest nauwkeurige) of juist de minste, van de huidige toestellen is er weinig reden tot klagen qua gps. Voor ons normale consumenten is het allemaal prima bruikbaar, het gaat vooral om de extra's als wat biedt het merk, hoe is het uiterlijk/gewicht en kan het alles leveren wat ik wil. De wensenlijst van @Gonadan is dermate kort dat ik hem zou aanbevelen een overjarige fenix 3 / 3hr te nemen omdat hij/zij er op staat dat het een nieuw toestel moet zijn. Tenzij hij/zij echt kaarten erop wil, dan wordt de lijst heel erg kort met alleen de fenix 5x, de fenix 5 plus en ik geloof een apple watch (meer smart gebied, maar ik herinner me een discussie hierover in dit topic)
GrooV schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 10:38:
Heeft het nog nut om een TomTom sport horloge te kopen? Ik lees veel dat ze er mee gaan stoppen en heb geen zin dat er over 2 jaar geen ondersteuning meer is.
Hangt van de prijs af, maar dat de ondersteuning zal wegvallen, dat is inmiddels bijna zeker. Het laatste toestel dat uitgebracht is, de runner 3, is van september 2016. Ik vermoed daarom dat ergens in de loop van Q3/Q4 dit jaar er een officiele uittreding en stop ondersteuning volgt. Dan verloopt namelijk de 2 jaar garantie regeling. Echter is dit op dit moment koffiedik kijken, omdat niemand in de toekomst kan kijken. En TT is zo slim om de onzekerheid in de lucht te laten hangen voordat ze er echt mee stoppen. Daarbij kunnen ze het natuurlijk ook nog zo doen dat ze twee jaar wachten tot na het laatste toestel door een dealer is verkocht (ivm garantie en ondersteuning). Het feit is dat ze al twee jaar niks aankondigen en uitbrengen. Het is zoals het er nu uitziet een doodlopend pad.

[ Voor 33% gewijzigd door rockhopper op 12-07-2018 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Laatst online: 23-10 13:45
XWB schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:38:
@GrooV Als je een TomTom in de uitverkoop oid kan halen zou ik dat wel overwegen. Ik meen gelezen te hebben dat TomTom de huidige producten nog enige tijd zal ondersteunen (vermoedelijk tot zolang de garantie niet verstreken is).
Ik kan een Spark 3 voor 109 euro kopen bij Bol.com https://www.bol.com/nl/p/...t-large/9200000064435179/ edit: Denk dat ik beter een Forerunner 35 kan kopen

Wil opzich niet veel meer uitgeven en wil soms zonder telefoon gaan lopen. Vraag me alleen af of deze bruikbaar blijft als de servers van tomtom niet meer beschikbaar zijn

[ Voor 19% gewijzigd door GrooV op 12-07-2018 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
rockhopper schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 23:46:
www.komoot.com app/site die routes maakt. Werkt fijn in combinatie met de wahoo bolt en spontaan routes maken op de telefoon gaat hiermee in mijn ogen het beste. Maar dat gaat op voor mij, je vroeg wat ik fijn vind dus dat...
Ja maar toch interessant om te weten wat de mogelijkheden zijn. Dat zijn toch de dingen die bepalen of ik het überhaupt interessant ga vinden om een 'slimmere' variant te gaan kiezen.
Je kan zelf de kaart erop zetten, voor de fiets raad ik de OFM (open fiets map) aan, met knooppunten en andere toeters en bellen. Dat heeft dus niets te maken met de etrex dat gewoon een toestel is met een gewoon scherm (non touch) en fysieke knoppen om de kaart mee te scrollen.

Die random route generator zit ingebouwd in het toestel, geen aparte app. Ik weet niet precies hoe je er komt omdat ik zelf met een F3 zit, maar de oregon 700 serie heeft het ook net zoals de edge serie, bij mijn oregon heet het "rondreis plannen", als je dat kiest kan je een beginlocatie aangeven (meestal je huidige plek) en een gewenste afstand, bv 20 km en dan genereert het toestel 3 routes (meestal 3 verschillende kanten uit) op het kaartmateriaal dat beschikbaar is. Dus je kaart moet wel routeerbaar zijn.
Ja klopt, dat is ook de manier waarop je een koers kan maken met de app. Je kiest een richting en afstand en hij verzint een rondje op basis van activiteiten van anderen. Maar dat is niet helemaal hetzelfde als: "Ik start van de camping en fiets door dat bos naar dat ene dorpje, van waar ik via die route langs de dijk en die twee andere dorpjes weer terug kom.". Die vrijheid zou ik wel graag hebben als ik daadwerkelijk voor een horloge met die routes zou gaan. :)
Via de website kan het uiteraard wel, maar die is niet echt geschikt voor op mobiel. DCR klaagt daar nog steeds over dus ik verwacht dat het nog niet kan. Maar wellicht dat apps zoals je hierboven noemde daarbij kunnen helpen. Want als je zo'n route dan alsnog gewoon naar je apparaat kunt syncen werkt dat natuurlijk ook prima.
Ooit was een mobiele telefoon met een losse auto accu ook het topmodel, maar zou je daar nu nog mee willen rondlopen? Die kon trouwens ook bellen! Maar goed je 310 heeft dus duidelijk last van de gps dans routine. Eerst een rondje dansen en opwarmen voordat je van start kan gaan. Nee bedankt.
Wat heeft een mobiel ermee te maken? Je zei dat hij van voor jouw tijd was dus ik vertel simpwelweg dat het een topmodel was en qua sport dus heel veel zaken van nu ook gewoon kan.
Op basis van techniek is namelijk wel heel veel vooruit gegaan, maar sporten an sich is niet heel veel veranderd. Een hardloper kijkt nog steeds naar dezelfde dingen als vroeger. Daar zit veel minder evolutie in dan in de randzaken.
Neemt niet weg dat de 310XT inderdaad gewoon verouderd is, daar waren we al over uit. Daarom post ik dan ook hier. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Het is een analogie, ik wilde simpel aangeven dat de topmodellen van toen, nu simpelweg dingen zijn waarmee je liever niet gezien wilt worden. Jammer dat je het niet doorhad ik zal het de volgende keer proberen duidelijker te schrijven.

Ik heb geen hands-on ervaring met de 310 nee, maar ik kan vanaf de overkant van de straat zien dat ik er nog niet dood mee wil worden gevonden. Het is echt een lelijk groot ding in mijn ogen.

En je hebt helemaal gelijk met het hardlopen. Inmiddels zijn er dingen als grond contact tijd en weet ik veel wat allemaal, meer iets voor het hardlopers topic (die is er ook) maar ik vraag me af wie wat gebruikt. Hetzelfde voor vo2 max, een hoop poeha maar ik kan er niet gericht op training, leuk dat ik in cijfertjes zie dat ik na xx weken vooruit ben gegaan, maar dat had ik ook al gezien aan m'n algehele conditie en snellere tijden / lagere hartslag.

Toch staat het hardlopen niet zo stil als je nu schrijft, ook hier zijn ontwikkelingen, kijk maar naar de footpod en de powermeter en in de achtergrond wordt er ook meer naar trainingsschema's en voedsel gekeken wanneer je wel en geen rust neemt en weet ik veel wat nog meer.

[ Voor 4% gewijzigd door rockhopper op 12-07-2018 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
MrAcid schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 09:44:
Eigenlijk is het enige wat je wilt het automatisch uploaden en ben je verder tevreden met de 310XT? @Gonadan
Het enige wat mij echt drijft naar het vervangen is inderdaad het gedoe met de ant stick, de rest is niet problematisch. Dat neemt niet weg dat er niet genoeg punten zijn die ik graag handiger of uitgebreider zou zien.
Zoals:
• GPS direct bruikbaar
• geen hartslagband meer
• makkelijk een gerichte route kunnen volgen (waypoints?)
• meer kunnen zien na afronden van een activiteit

Daarnaast leer ik nu ik hier en op DCR rond kijk ineens over veel meer features die ik wel interessant vind, maar nu (nog) geen eis zijn:
• muziek mee (scheelt m'n MP3-speler mee nemen en geen draadjes meer aan de dopjes)
• kaarten kunnen zien zodat je echt weet waar je bent en waar een pad/weg is.
• echte routes volgen in plaats van puur GPS-punten (navigatie op paden/wegen).
• RHR meten en je dagelijkse activiteit monitoren
• eindelijk een horloge voor overdag (:+)
• apps en notificaties

En dan vergeet ik vast nog wat. ;)
Multisport gebruik je eigenlijk niet. Volgens mij is de 235 dan een goeie en betaalbare optie.
Puur als vervanger voor hardlopen zeker. Ik ben er alleen nog niet over uit of puur een nieuw hardloophorloge wil, of dat ik meteen een stap neem voor meer mogelijkheden.
Zoals je hierboven ziet zweef ik nog een beetje tussen de keuzes in en twijfel over wat ik echt ga gebruiken en wat gewoon drie weken leuk is en daarna nooit meer. Als rechtgeaard tweaker ben ik natuurlijk wel gewoon een gadgethoer. :+
Overigens (@rockhopper) is de 310XT in mijn ervaring nauwkeuriger qua GPS dan de recente modellen (ook de topmodellen). Fix kan iets langer duren, maar niet noemenswaardig. Wordt ook bevestigd door deze: http://fellrnr.com/wiki/GPS_Accuracy (zonder daar wéér een discussie over te willen starten).
Zeg zoiets nou niet, dat wil ik helemaal niet horen. :+
rockhopper schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 14:39:
Het is een analogie, ik wilde simpel aangeven dat de topmodellen van toen, nu simpelweg dingen zijn waarmee je liever niet gezien wilt worden. Jammer dat je het niet doorhad ik zal het de volgende keer proberen duidelijker te schrijven.

Ik heb geen hands-on ervaring met de 310 nee, maar ik kan vanaf de overkant van de straat zien dat ik er nog niet dood mee wil worden gevonden. Het is echt een lelijk groot ding in mijn ogen.
Haha je reageert sneller dan dat ik alles kan beantwoorden. (y)

Overigens kan ik niet ontkennen wat jij hier stelt, een stijlvol accessoire kan ik die 310 niet noemen. :+
Nu boeit mij dat voor hardlopen zelf echt helemaal niets, maar als ik hem ook buiten het sporten zou willen dragen dan moet het er echt wel een stuk beter uit zien.
En je hebt helemaal gelijk met het hardlopen. Inmiddels zijn er dingen als grond contact tijd en weet ik veel wat allemaal, meer iets voor het hardlopers topic (die is er ook) maar ik vraag me af wie wat gebruikt. Hetzelfde voor vo2 max, een hoop poeha maar ik kan er niet gericht op training, leuk dat ik in cijfertjes zie dat ik na xx weken vooruit ben gegaan, maar dat had ik ook al gezien aan m'n algehele conditie en snellere tijden / lagere hartslag.

Toch staat het hardlopen niet zo stil als je nu schrijft, ook hier zijn ontwikkelingen, kijk maar naar de footpod en de powermeter en in de achtergrond wordt er ook meer naar trainingsschema's en voedsel gekeken wanneer je wel en geen rust neemt en weet ik veel wat nog meer.
Klopt, er zijn ook wel dingen bij gekomen hoor. Maar de footpod bestond toen ook al en zaken als cadans of grondcontact zijn niet echt nieuw. Wat inderdaad wel nieuw is zijn al die fitheidsdingen (waaronder dus VO2max). Dat kan ook wel interessant zijn, maar ik twijfel altijd of zo'n standaardalgoritme wel heel veel zegt of dat het gewoon voor de leuk is. :)
rockhopper schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 12:17:
en ik geloof een apple watch (meer smart gebied, maar ik herinner me een discussie hierover in dit topic)
Wat was de essentie van die discussie? Want ik kan mij iets voorstellen van sporthorloge+smart is niet hetzelfde als smarthorloge+sport. Daar heb ik ook wel een zeker mening over. :P

[ Voor 36% gewijzigd door Gonadan op 12-07-2018 14:55 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
De essentie was dat er 'nog een toestel' is dat kaarten ondersteunt, maar dat het niet een sporthorloge is, meer een smartwatch dat sport erbij doet. Alleen het verschil tussen smart en sport vervaagt, de vuistregel is wel dat de insteek en achtergrond en accuduur erg verschillen, in mijn ogen in het nadeel van de smart. Genoeg apple watch gebruikers die er precies andersom over denken trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Leuk citaat van ome Ray:
Next though, you need to choose whether or not you want Sapphire glass. That drives whether or not you get WiFi. In theory, it also might prevent your unit from getting scratches on the lens. In reality, that’s usually not the case.
Wat is jullie ervaring daarmee? In mijn optiek kan alles krassen, maar dit heb ik nooit in gebruik gehad. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Gonadan schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 19:23:
Leuk citaat van ome Ray:

[...]

Wat is jullie ervaring daarmee? In mijn optiek kan alles krassen, maar dit heb ik nooit in gebruik gehad. :P
Laat ik het anders verwoorden, waarom kan in een tijdperk met Gorilla glas op mobieltjes en weet ik niet allemaal dit niet op hun eigen duurdere horloge standaard worden aangebracht? Sterker nog, de FR645 heeft wel Gorilla glas :)

Mijn ervaring is dat ik toch ongemerkt wel eens tegen iets aan stoot en dan is de gedachte om gehard glas te hebben wel fijner dan standaard vensterglas. Gelukkig heb je ook tempered glas screenprotectors voor tientje maar het is een bijzonder business model :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Leuk citaat van ome Ray:
[...]
Ik heb zo'n 15 jaar met een saffierglas gelopen (vorige dagelijkse horloge voordat ik overstapte naar de Fenix 3) in al die tijd meerdere bandjes versleten, de bezel is helemaal bekrast, maar het saffierglas is als nieuw, geen kras op te zien. Dit was overigens een Seiko, dus geen garmin of ander gps meuk en ik weet verder niet of er meerdere versies van saffier zijn, voor titanium gaat dit in ieder geval wel op.
Kortom, ik ben niet teleurgesteld in de kwaliteit. Het schijnt wel eerder te kunnen springen (in stukjes uit elkaar barsten) maar ik vermoed dat als je er zoveel kracht op zet het ook wel bekrast zou zijn. Er zijn overigens op youtube vaak wel krastesten te vinden van toestellen waarbij ze in toenemende hardheid een scherm bekrassen, geen idee hoe saffier het in deze tests doet.

Of het de meerprijs waard is laat ik in het midden. Mijn F3 is inmiddels al wel bekrast, maar het hindert me niet. Zolang alles functioneel zichtbaar is en werkt stoor ik me niet aan minuscule beschadigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Miki schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 20:20:
Laat ik het anders verwoorden, waarom kan in een tijdperk met Gorilla glas op mobieltjes en weet ik niet allemaal dit niet op hun eigen duurdere horloge standaard worden aangebracht? Sterker nog, de FR645 heeft wel Gorilla glas :)
Garmin hanteert het model van de glijdende schaal. Voor je het weet heb je een Chronos Titanium. ;)
Mijn ervaring is dat ik toch ongemerkt wel eens tegen iets aan stoot en dan is de gedachte om gehard glas te hebben wel fijner dan standaard vensterglas. Gelukkig heb je ook tempered glas screenprotectors voor tientje maar het is een bijzonder business model :)
Screen protectors ben ik niet zo'n fan van. Maar als ik het goed begrijp kan het bij jou net zo goed een placebo effect zijn? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Leuk citaat van ome Ray:

[...]

Ik heb een screenprotector op mijn 935 en ondanks het normale glas toch wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-10 12:58
19 juni uit China besteld, vandaag binnen. Netjes op tijd voor mijn vakantie, maandag ga ik weg. ;)
Bij de volgende verkoper besteld: verkoper Aliexpress.
Boven thuis heb ik nog een Cyan en oranje kleur liggen.

Het enige wat ik mij afvraag, de gesp moet even groot zijn als die van Garmin, helaas is het mij niet gelukt de gesp te vervangen door de originele van Garmin.

In de korte tijd dat ik hem om heb vandaag tevreden van. :)
Heb ze allemaal uit de plastic gehaald want die dingen stinken zeg! Hopelijk gaat de geur snel weg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wmUHsdvqtJCAH51J3MjSu8eZ/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OrCx5ewwLOlkRJlMfkA5Xnle/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8mqwxWsmKo1DQsCbMxoowAnM/full.jpg
Dacht dat dit wel een sportieve zomerse kleur is. Twijfel nog of ik hem ga om houden.

[ Voor 33% gewijzigd door walterworld op 13-07-2018 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Gonadan schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 21:57:
[...]

Garmin hanteert het model van de glijdende schaal. Voor je het weet heb je een Chronos Titanium. ;)

[...]

Screen protectors ben ik niet zo'n fan van. Maar als ik het goed begrijp kan het bij jou net zo goed een placebo effect zijn? :P
Nee helaas geen placebo, ik heb het al eens gepresteerd om het glas van een horloge van nog geen 3 weken oud te voorzien van een lelijke kras ;(

Het verschilt echter wel van persoon tot persoon of je je eraan kan storen, ik vind het zelf vreselijk irritant. Anyway leuk he, een Garmin uitzoeken, snap je meteen waar ik eerder op doelde :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Het is een sporthorloge - een beetje krassen laat zien dat hij ook zo gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Mijn oude 310 heeft nul krassen, maar ik zou ook niet weten hoe ik met rondjes rennen voor krassen moet zorgen. :P
Dat gebeurt juist veel eerder als je er dagelijks meer rondloopt en juist dan is het ook storender als hij wel flink bekrast zou zijn.
tlpeter schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 22:23:
[...]

Ik heb een screenprotector op mijn 935 en ondanks het normale glas toch wifi.
Dat stukje over wifi ging zuiver over de Fenix 5 serie, dat had ik er beter uit kunnen knippen. Mijn vraag ging puur over speciaal glas.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Gonadan schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 12:59:
Mijn oude 310 heeft nul krassen, maar ik zou ook niet weten hoe ik met rondjes rennen voor krassen moet zorgen. :P
Dat gebeurt juist veel eerder als je er dagelijks meer rondloopt en juist dan is het ook storender als hij wel flink bekrast zou zijn.
Ik was gisteren tijdens het wielrennen behoorlijk op mijn plaat gegaan omdat ik niet op tijd uit de klikpedalen kon. En natuurlijk viel ik op de arm waar ik het horloge draag, mijn eerste reactie was dan ook "sh*t mijn horloge". Maar hij had net niet de grond geraakt :p

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 12:59:
1x een Mud Masters en krassen gegarandeerd (tenzij zweetbandje om je horloge heen). Ik vind het bij mijn FR230 niet erg, daar sport ik toch alleen mee. Bij een Fenix 5 zou ik er wel zuur van zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
XWB schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:02:
[...]

Ik was gisteren tijdens het wielrennen behoorlijk op mijn plaat gegaan omdat ik niet op tijd uit de klikpedalen kon. En natuurlijk viel ik op de arm waar ik het horloge draag, mijn eerste reactie was dan ook "sh*t mijn horloge". Maar hij had net niet de grond geraakt :p
Been there, done that. Maar daarnaast helaas in drie weken tijd 2 keer met hardlopen gevalllen/gestruikeld. De eerste keer zonder horloge (telefoon in de hand, geen schade) met forse schaafwonden op de knie, tweede keer soort van doorgerold, horloge vrij bewust ontzien (was net nieuw). Dus helemaal risicoloos is hardlopen niet (voor mij als oude man met een steeds slechter worden reactievermogen dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vanmiddag Deezer geprobeerd (1 maand gratis) en dat werkt eigenlijk net zogoed als Spotify. Helaas nog niet ondersteund op de Garmin 645m, maar het schijnt bij de volgende release mogelijk te zijn! Hopelijk dus nog deze zomer genieten van Deezer playlists!!

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik vind muziek een mooie feature op een horloge. Punt voor mij is alleen dat ik me wat comfortabeler voel met een telefoon bij me zodat ik kan bellen mocht er iets zijn. Bij hardlopen is dat risico nog wel te verwaarlozen omdat de kans dat iets mis gaat klein is en je over het algemeen andere weggebruikers ziet maar met de MTB is dat anders. Dan wil ik toch kunnen bellen als mijn fiets stuk is of weten waar ik ben als ik verdwaald ben.

Voor hardlopen heb ik een iPod shuffle. Het is wel gedoe met MP3 er op zetten maar daarna werkt het ook prima.

Ik wacht dus op een horloge waarmee je kunt bellen :+

[ Voor 4% gewijzigd door Aghanim op 14-07-2018 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Helemaal mee eens hoor. Op de racefiets heb ik altijd telefoon bij me en luister ik sowieso geen muziek. Maar waar 't mij om gaat is met name bij hardloop wedstrijden waarbij ik zo weinig mogelijk mee wil slepen.
Wel neem ik altijd ov kaart mee met mijn gegevens. Mocht er iets gebeuren.

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 14-07-2018 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Frenz64 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 20:04:
[...]

Been there, done that. Maar daarnaast helaas in drie weken tijd 2 keer met hardlopen gevalllen/gestruikeld. De eerste keer zonder horloge (telefoon in de hand, geen schade) met forse schaafwonden op de knie, tweede keer soort van doorgerold, horloge vrij bewust ontzien (was net nieuw). Dus helemaal risicoloos is hardlopen niet (voor mij als oude man met een steeds slechter worden reactievermogen dan)
Ook voor "jonge" mensen is hardlopen een risico! :P Collega van me was laatst aan het hardlopen en struikelde over een losse stoeptegel. Helaas voor hem kwam raakte zijn horloge wel de grond, zijn Polar M600 zit dan ook flink onder de krassen :X

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
Ik heb voor mijn FR645 toch maar een Garmin premium borstband besteld. Ik ben er achter dat ik de behoefte heb om mijn lactaatdrempels zo nu en dan bij te houden en dat gaat alleen met borstband. Met de lactaatdrempel kun je je omslagpunt bepalen en daardoor trainen op onder andere je 10k tijd. De band was bij Amazon.de afgeprijsd naar €45 en dus aanlokkelijk om niet te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hoe meet ie dat en hoe accuraat is dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Sport_Life schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 16:26:
Hoe meet ie dat en hoe accuraat is dat?
Genoeg info te vinden via Google maar dat wordt gemeten aan de hand van twee opties. Tijdens een zware inspanning of als je een test van een half uur doorloopt.
Zie ook:

Zal het net zo accuraat zijn als bloedproeven tijdens een inspanningstest die ik dit jaar al heb gedaan, nee zeer zeker niet. Echter heb ik wel gemerkt dat mijn Garmin akelig dichtbij komt. In mijn VO2max zat een verschil van 3(45 om 48)met de medische testresultaten. Daarbij komt ook dat ik hiermee periodiek mijn lactaatdrempel kan vaststellen ipv dat ik steeds een klap geld kwijt bij een instituut. Mijn zorgverzekeraar vergoed 1 test per jaar dus liever iets minder betrouwbaar per keer maar wel steeds recentere gegevens dan accurate maar verouderde gegevens die niet meer relevant zijn voor de actuele conditie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Zit ook een hartslagband te overwegen voor dit soort dingen, gewoon om af en toe de stand van zaken te weten...Handige tip van amazon.de, thanks!

Overweeg nu zelf de HRM-run voor extra info, voor iets minder dan 70 euro ook wel verleidelijk.

*Edit*
Te verleidelijk, net besteld en uiterlijk donderdag zou hij binnen moeten komen ;)

[ Voor 16% gewijzigd door m0ridin op 14-07-2018 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
m0ridin schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 19:37:
Zit ook een hartslagband te overwegen voor dit soort dingen, gewoon om af en toe de stand van zaken te weten...Handige tip van amazon.de, thanks!

Overweeg nu zelf de HRM-run voor extra info, voor iets minder dan 70 euro ook wel verleidelijk.

*Edit*
Te verleidelijk, net besteld en uiterlijk donderdag zou hij binnen moeten komen ;)
Sorry :')

Zodra ik eea binnen heb en mijn eerste test heb doorlopen zal ik mijn ervaringen erover posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Miki schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 22:27:
[...]

Sorry :')

Zodra ik eea binnen heb en mijn eerste test heb doorlopen zal ik mijn ervaringen erover posten.
Haha, no worries... impuls controle van een drol hier.

Nu was ik sowieso al een beetje aan het rondkijken naar een hartslagmeter om gewoon af en toe een echt goede/betrouwbare meting te doen en dan kom je sowieso al op 30-40 euro uit.

Dan maar 30e extra voor allemaal fancy extra statistiekjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Ik ben nog altijd fan van de simpele scosche rhythm+, ik heb me nog niet aan de opvolger gewaagd gezien de wisselende berichten. In mijn ogen een goed werkende meter waar ik persoonlijk geen draag 'last' van heb, hij zit, eenmaal om, ongemerkt op je lichaam, iets dat ik met de traditionele meters niet kan zeggen helaas.
Ik had gehoopt dat er nog meer uit zou komen deze eurobike, maar er is niet heel veel nieuws onder de zon helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vanmorgen helaas mijn eerste 'Blue Triangle of Death' gehad op m'n Garmin FR645M tijdens het hardlopen (na 5,8km). Nadat het horloge opnieuw was opgestart, kon ik wel handmatig de activiteit hervatten, maar het Connect IQ data veld (Datarun) was niet meer actief (op pagina 1 stond alleen een timer veld). Ik moest het data veld opnieuw toevoegen aan pagina 1 en toen werkte het weer. Voor de rest van de activiteit (totaal 12,3 km) bleef het horloge stabiel.

Nadat ik de activiteit gesynct had naar GC, zie ik wel alle data van de activiteit van begin tot het eind. Maar als ik kijk naar de hartslag gegevens voor de hele dag, dan ontbreekt alle data vanaf 23:02u gisteravond t/m de tijd (9:46) waarop ik de activiteit heb hervat na de 'crash' vanmorgen. Ook alle Sleep data ontbreekt van afgelopen nacht. :(

Hopelijk is dit iets eenmaligs! Ik heb zoiets in ieder geval nog niet eerder meegemaakt met mijn vorige horloge (Garmin VA HR).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
rockhopper schreef op zondag 15 juli 2018 @ 12:06:
Ik ben nog altijd fan van de simpele scosche rhythm+, ik heb me nog niet aan de opvolger gewaagd gezien de wisselende berichten. In mijn ogen een goed werkende meter waar ik persoonlijk geen draag 'last' van heb, hij zit, eenmaal om, ongemerkt op je lichaam, iets dat ik met de traditionele meters niet kan zeggen helaas.
Ik had gehoopt dat er nog meer uit zou komen deze eurobike, maar er is niet heel veel nieuws onder de zon helaas.
Ik heb zelf een Polar OH-1 waar ik ook erg happy over ben alleen voor specifieke functies waarbij de variabiliteit van je hartslag wordt gemeten kun je niet anders dan terugvallen op een ouderwetse ECG band.
PatrickC schreef op zondag 15 juli 2018 @ 12:47:
Vanmorgen helaas mijn eerste 'Blue Triangle of Death' gehad op m'n Garmin FR645M tijdens het hardlopen (na 5,8km). Nadat het horloge opnieuw was opgestart, kon ik wel handmatig de activiteit hervatten, maar het Connect IQ data veld (Datarun) was niet meer actief (op pagina 1 stond alleen een timer veld). Ik moest het data veld opnieuw toevoegen aan pagina 1 en toen werkte het weer. Voor de rest van de activiteit (totaal 12,3 km) bleef het horloge stabiel.

Nadat ik de activiteit gesynct had naar GC, zie ik wel alle data van de activiteit van begin tot het eind. Maar als ik kijk naar de hartslag gegevens voor de hele dag, dan ontbreekt alle data vanaf 23:02u gisteravond t/m de tijd (9:46) waarop ik de activiteit heb hervat na de 'crash' vanmorgen. Ook alle Sleep data ontbreekt van afgelopen nacht. :(

Hopelijk is dit iets eenmaligs! Ik heb zoiets in ieder geval nog niet eerder meegemaakt met mijn vorige horloge (Garmin VA HR).
Wauw das zuur zeg. Mijn horloge is tot op heden erg stabiel gebleken dus ik hoop voor je dat het hierbij blijft :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Miki schreef op zondag 15 juli 2018 @ 14:02:
[...]
Ik heb zelf een Polar OH-1 waar ik ook erg happy over ben alleen voor specifieke functies waarbij de variabiliteit van je hartslag wordt gemeten kun je niet anders dan terugvallen op een ouderwetse ECG band.
[...]
Wauw das zuur zeg. Mijn horloge is tot op heden erg stabiel gebleken dus ik hoop voor je dat het hierbij blijft :/
Ik wil eigenlijk een nieuw exemplaar vanwege de beperkte batterijduur van de oude scosche, de nieuwe lost dit wel op maar het lijkt er op dat er nog wat kinderziektes in zitten. Dus mijn advies naar mezelf: wachten. De OH-1 van Polar maakt ook kans net zoals de tickr fit van wahoo om opvolger te worden. Maar het zal wel najaar worden voor ik een besluit neem. Of er moet morgen bij amazon prime day een leuke aanbieding voorbij komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Miki schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 16:50:
[...]

Genoeg info te vinden via Google maar dat wordt gemeten aan de hand van twee opties. Tijdens een zware inspanning of als je een test van een half uur doorloopt.
Zie ook:[video]

Zal het net zo accuraat zijn als bloedproeven tijdens een inspanningstest die ik dit jaar al heb gedaan, nee zeer zeker niet. Echter heb ik wel gemerkt dat mijn Garmin akelig dichtbij komt. In mijn VO2max zat een verschil van 3(45 om 48)met de medische testresultaten. Daarbij komt ook dat ik hiermee periodiek mijn lactaatdrempel kan vaststellen ipv dat ik steeds een klap geld kwijt bij een instituut. Mijn zorgverzekeraar vergoed 1 test per jaar dus liever iets minder betrouwbaar per keer maar wel steeds recentere gegevens dan accurate maar verouderde gegevens die niet meer relevant zijn voor de actuele conditie.
Mijn Garmin geeft een VO2 max van 56, zou mooi zijn als dat dichtbij de werkelijkheid komt.
Ik heb ns wat meer gelezen over de HRM-run en dat is toch wel een must-have. Vind ik. Dus daar ga ik maar eens voor sparen! O-).

Vandaag voor het eerst een wedstrijd gelopen met de 645M, tov de M400 is het een hele verbetering, met name muziek (toch wel) en dan vooral dat tussentijden worden doorgegeven.

Maar eerlijk is eerlijk: het is toch vooral luxe. In principe voldeed de M400 ook prima voor wedstrijden, de meest belangrijke data was aanwezig (hartslag en pace).

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 15-07-2018 22:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Sport_Life schreef op zondag 15 juli 2018 @ 21:06:
[...]

Mijn Garmin geeft een VO2 max van 56
Ah, meneer is atleet :p

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleintjopie
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-03-2022
Ik loop ongeveer 2x per week hard, nu ben ik al een poosje opzoek naar een horloge rond de 200 euro om tijdens de training voor mij zelf ook afstanden en tijden inzichtelijk te krijgen. Ook ben ik het zat om altijd mijn telefoon mee te dragen tijdens mijn standaard rondje (ik loop binnen de bebouwde kom en kom heel wat mensen tegen als er toch wat is.)

De smartwatch hoeft niet aan erg veel eisen te voldoen, wel lijkt het me fijn om een ingebouwde gps tracker te hebben. Ook lijkt het me fijn als de smartwatch mij overdag ook helpt herinneren om even te bewegen (zittend werk/opleiding) en een hartslagsensor lijkt mij ook optioneel maar hoeft niet.

Ik zelf zit al een poosje aan een Garmin forerunner 35 te denken, deze omdat hij de juiste functies heeft voor mijn gebruik en omdat deze niet al te duur is om uit te proberen. Nu vroeg ik mij af gezien deze uit 2016 komt hoelang deze nog ondersteund zal worden en of deze nog geconnected kan worden met mijn smartphone (Nokia 6.1) met Android versie 8.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Ook hier weer, kijk eens voorbij Garmin. Polar (M430 of 600) biedt meer dan de genoemde forerunner, nog goedkoper en zeker niet minder Amazfit stratos, inmiddels een aardige schare liefhebbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Sport_Life schreef op zondag 15 juli 2018 @ 21:06:
[...]

Mijn Garmin geeft een VO2 max van 56, zou mooi zijn als dat dichtbij de werkelijkheid komt.
Ik heb ns wat meer gelezen over de HRM-run en dat is toch wel een must-have. Vind ik. Dus daar ga ik maar eens voor sparen! O-).

Vandaag voor het eerst een wedstrijd gelopen met de 645M, tov de M400 is het een hele verbetering, met name muziek (toch wel) en dan vooral dat tussentijden worden doorgegeven.
Ik heb alleen een hr strap gekocht en niet de 2x duurdere hrm run strap. Ik ben meer geintresseerd in cardio data dan over specifieke loopcadans en meer van dat soort data.
Het gaat me vooral om zo effectief mogelijk te trainen.
Frenz64 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 21:44:
Ook hier weer, kijk eens voorbij Garmin. Polar (M430 of 600) biedt meer dan de genoemde forerunner, nog goedkoper en zeker niet minder Amazfit stratos, inmiddels een aardige schare liefhebbers.
Eens aan de onder kant van de markt kun je beter kijken naar Polar of Suunto. De M430 of Suunto Spartan sport hr zijn echt prima horloges voor de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een (eventueel) 2e hands FR230/FR235 is ook een prima horloge. Tot heden heb ik nog geen waardig alternatief voor mijn FR230 gevonden dat enigszins betaalbaar is en daadwerkelijk een upgrade is. Dan ga je al snel naar de FR645 of Fenix 5 die beide 2x zo duur zijn. Bij Suunto krijg je dan de Spartan Trainer en Polar heeft toch ook voornamelijk verouderde modellen in het aanbod. Amazit Stratos kan ook al lees ik daar wisselende verhalen over de betrouwbaarheid van GPS en hartslag en ik vraag me af in hoeverre het Xiaomi platform uitgebreid genoeg is en of de algoritmes achter de berekeningen betrouwbaar zijn.

Overigens geeft de pricewatch aan dat de Polar V800 en V800HR uit 2016 en 2017 komen. Dat klopt toch niet? Ik dacht dat de V800 al meerdere jaren oud is?

[ Voor 16% gewijzigd door Aghanim op 15-07-2018 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
kleintjopie schreef op zondag 15 juli 2018 @ 21:20:
Ik loop ongeveer 2x per week hard, nu ben ik al een poosje opzoek naar een horloge rond de 200 euro om tijdens de training voor mij zelf ook afstanden en tijden inzichtelijk te krijgen. Ook ben ik het zat om altijd mijn telefoon mee te dragen tijdens mijn standaard rondje (ik loop binnen de bebouwde kom en kom heel wat mensen tegen als er toch wat is.)

De smartwatch hoeft niet aan erg veel eisen te voldoen, wel lijkt het me fijn om een ingebouwde gps tracker te hebben. Ook lijkt het me fijn als de smartwatch mij overdag ook helpt herinneren om even te bewegen (zittend werk/opleiding) en een hartslagsensor lijkt mij ook optioneel maar hoeft niet.

Ik zelf zit al een poosje aan een Garmin forerunner 35 te denken, deze omdat hij de juiste functies heeft voor mijn gebruik en omdat deze niet al te duur is om uit te proberen. Nu vroeg ik mij af gezien deze uit 2016 komt hoelang deze nog ondersteund zal worden en of deze nog geconnected kan worden met mijn smartphone (Nokia 6.1) met Android versie 8.1.
Voor je beperkte wensenlijst voldoen zo'n beetje alle toestellen. Dus twee tips: ben je iemand die als hij/zij eenmaal into een gadget is vervolgens ook iemand die dan wil kijken wat er nog meer is? Zo ja, kijk dan een trapje hoger in het midden segment.
Tip twee: ondersteuning is bij toestellen een term die je op twee manieren op kan pakken. De eerste manier is hoe lang duurt het dat er updates komen met nieuwe features: zo'n beetje 2 tot 3 jaar. De tweede manier is hoe lang blijft een toestel het gewoon goed doen? Nou zeker 5 tot 8 jaar. Er zullen dan geen tot zeer zeer zelden updates komen, maar na de initiele twee jaar ondersteuning zijn alle kinderziektes er wel uit, dus heb je niet veel nodig.

Met andere woorden niet echt iets waar je je heel druk over hoeft te maken. M'n forerunner 220 doet het nog altijd perfect, het is dat ik gewoon beter spul heb en wil dat ik een fenix 3 heb gehaald/gebruik. En deze is inmiddels ook al door de 3HR, 5 en nu de 5plus opgevolgt. Zo'n toestel krijgt nu geen nieuwe dingen meer, maar dat wat ie wel kan en moet doen doet ie dan ook goed genoeg.

Overigens vanmiddag (16-7) op amazon.de prime day met 36u lang aanbiedingen voor prime members (je kan een gratis prime trial starten) met hopelijk daar ook een paar leuke garmin/suunto/polar aanbiedingen tussen. Sla je slag als je kan/wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-10 12:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

Aghanim schreef op zondag 15 juli 2018 @ 22:14:
Een (eventueel) 2e hands FR230/FR235 is ook een prima horloge. Tot heden heb ik nog geen waardig alternatief voor mijn FR230 gevonden dat enigszins betaalbaar is en daadwerkelijk een upgrade is. Dan ga je al snel naar de FR645 of Fenix 5 die beide 2x zo duur zijn. Bij Suunto krijg je dan de Spartan Trainer en Polar heeft toch ook voornamelijk verouderde modellen in het aanbod. Amazit Stratos kan ook al lees ik daar wisselende verhalen over de betrouwbaarheid van GPS en hartslag en ik vraag me af in hoeverre het Xiaomi platform uitgebreid genoeg is en of de algoritmes achter de berekeningen betrouwbaar zijn.

Overigens geeft de pricewatch aan dat de Polar V800 en V800HR uit 2016 en 2017 komen. Dat klopt toch niet? Ik dacht dat de V800 al meerdere jaren oud is?
Die datum is de eerste keer dat PW er een prijs van binnen heeft gekregen. Dit soort producten staan vaak niet standaard in de PW, ik heb er zelf ook wel eens één toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-10 10:47
Ik ben op zoek naar een nieuw horloge, vooral om te gebruiken tijdens triathlons. Het valt me op dat veel horloges uit de hogere Garmin reeks bij veel Nederlandse webshops (Bever, Coolblue, Futurum) uitverkocht zijn. Iemand enig idee waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
@acidd91 De Decathlon Rotterdam op de Coolsingel heeft nog een 935 liggen.
Ook Decathlin Rijnhal (Arnhem?) heeft er eentje en Apeldoorn heeft er twee op voorraad liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door tlpeter op 16-07-2018 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-10 10:47
tlpeter schreef op maandag 16 juli 2018 @ 11:18:
@acidd91 De Decathlon Rotterdam op de Coolsingel heeft nog een 935 liggen.
Ook Decathlin Rijnhal (Arnhem?) heeft er eentje en Apeldoorn heeft er twee op voorraad liggen.
Thanks! Vraag me meer af wat de reden hier van is? Voor zover ik weet ligt er nog geen 945 op stapel die uitgebracht gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Niet dat ik weet inderdaad.
Ik ben heel tervreden over de 935 dus die blijft voorlopig nog wel effe :)
Ik heb nog geen enkele keer een bug gehad of een herstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegeto79
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:22
@rockhopper, dank voor de amazon prime tip! Ik heb net de Garmin vivoactive 3 (gunmetal) voor 175 euro via amazon.de gekocht.

En daarbij ook nog morgen in huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Het valt mij op dat mijn Fenix5 ineens een buggy secondewijzer in analoge watchfaces heeft, meer mensen last van?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rockhopper
Ik zie dat er in ieder geval fenix 5s fenix 3 HR saffier (slechts 239€!) en de 735 als prime deal op amazon staan, het loont dus om even te kijken als je iets (semi) aan het overwegen bent. Ook de FR 30 en de FR 235 zijn inmiddels gespot

Polar M430 en M200 (heel oud) toegevoegd als prime deal.

@Vegeto79 nice! Graag gedaan, kennelijk zit de VA3 er dus ook bij. :)

[ Voor 19% gewijzigd door rockhopper op 16-07-2018 12:45 . Reden: toestellen toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Net een Fenix5 gekocht voor 301€ bij Amazon :)
Pagina: 1 ... 84 ... 325 Laatste