Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
De stabiliteitsproblemen met de FR645 beperken zich m.n. tot de M versie bij het gebruik van muziek en/of gesproken instructies/ques tijdens een activiteit.Sport_Life schreef op maandag 21 mei 2018 @ 11:43:
[...]
dank voor je vergelijking! Ik zoek een opvolger voor mijn Polar m400, en denk die gevonden te hebben in de Garmin FR645m. Enige grote nadeel is de instabiliteit, het mag niet zo zijn dat het horloge instabiel wordt tijdens een wedstrijd. Die gok waag ik graag, desnoods loop ik wedstrijden met de oude m400. Meer dan hartslag en pace heb ik toch niet nodig tijdens wedstrijden.
Nu nog even wachten op een leuke aanbieding..
Wat wil je ervoor betalen? Bij Clever Teaining kun je via DC Rainmaker 10% korting krijgen en ik meen hier ergens gelezen te hebben dat Run2Day ook standaard 10% korting geeft op Garmin.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Ben erg benieuwd waar ze mee gaan komen. Het wordt in iedergeval een product uit de Elemnt serie en krijgt naar alle waarschijnlijkheid de naam Rival.rockhopper schreef op maandag 21 mei 2018 @ 14:32:
Morgen wordt waarschijnlijk het nieuwe horloge (eerste horloge) van wahoo aangekondigd, dan vervalt er in ieder geval een nda. Omdat het een Amerikaans bedrijf is zou het dus ook pas de 23e hier in Nederland kunnen zijn, maar ik ben benieuwd. De fietscomputers van wahoo zijn zeer solide, dus dat is veelbelovend voor een horloge.
Verder is ook Suunto aan het bewegen. DCrainmaker is naar Finland afgereisd maar kan er nog niets over zeggen. Daarbij komt dat Suunto de Spartan horloges nu dezelfde software meegeeft zoals die nu te vinden is op de nieuwe Fitness. En last but not least, op een Frans sport forum schijnt een ambassadeur van Suunto een nieuwe horloge te hebben gekregen. Naar alle waarschijnlijkheid een Spartan Ultra 2
Ik vind 400 euro wel een mooie prijs, nog eigenlijk veel teveel voor een sporthorloge, maarjaPatrickC schreef op maandag 21 mei 2018 @ 14:51:
[...]
De stabiliteitsproblemen met de FR645 beperken zich m.n. tot de M versie bij het gebruik van muziek en/of gesproken instructies/ques tijdens een activiteit.
Wat wil je ervoor betalen? Bij Clever Teaining kun je via DC Rainmaker 10% korting krijgen en ik meen hier ergens gelezen te hebben dat Run2Day ook standaard 10% korting geeft op Garmin.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Welke versie? Met of zonder muziek? Zelfs die met muziek zou je voor ongeveer €400 moeten kunnen kopen nu. De versie zonder, zit op €360.Sport_Life schreef op maandag 21 mei 2018 @ 16:12:
[...]
Ik vind 400 euro wel een mooie prijs, nog eigenlijk veel teveel voor een sporthorloge, maarja, een hobby mag wat kosten
. Liefst via run2day of Futurumshop, heb daar goede ervaringen mee. Ben niet zo van Amazon ed.
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
De versie met muziekPatrickC schreef op maandag 21 mei 2018 @ 16:35:
[...]
Welke versie? Met of zonder muziek? Zelfs die met muziek zou je voor ongeveer €400 moeten kunnen kopen nu. De versie zonder, zit op €360.
Is de interval training van de watch zelf! Ik ben even de naam kwijt maar hij is standaard geïnstalleerd, want ik heb een Fenix 5 geprobeerd die nieuw wasMrAcid schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 15:22:
[...]
Nee, die gaat maar tot 8 reps en daarbij kun je tijd/rust niet instellen.

Ha ja zag idd ook die post van de 'nieuwe' Suunto! Zeer benieuwd, een Spartan Ultra met OHR zou zeer interessant zijn. Heb de info gemist dat Ray in Finland is geweest? recent?Miki schreef op maandag 21 mei 2018 @ 16:10:
[...]
Ben erg benieuwd waar ze mee gaan komen. Het wordt in iedergeval een product uit de Elemnt serie en krijgt naar alle waarschijnlijkheid de naam Rival.
Verder is ook Suunto aan het bewegen. DCrainmaker is naar Finland afgereisd maar kan er nog niets over zeggen. Daarbij komt dat Suunto de Spartan horloges nu dezelfde software meegeeft zoals die nu te vinden is op de nieuwe Fitness. En last but not least, op een Frans sport forum schijnt een ambassadeur van Suunto een nieuwe horloge te hebben gekregen. Naar alle waarschijnlijkheid een Spartan Ultra 2
OP de Suunto site is de Spartan Ultra flink in prijs aan het zakken ..dat geeft hoop op iets nieuws
Hi Ha Hopjesvla
Op Twitter had hij een post over zijn bezoek aan de Suunto fabriek. Was ergens vorige week en dat valt samen met die post uit het Franse forum.Hopjesvla79 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:06:
[...]
Ha ja zag idd ook die post van de 'nieuwe' Suunto! Zeer benieuwd, een Spartan Ultra met OHR zou zeer interessant zijn. Heb de info gemist dat Ray in Finland is geweest? recent?
OP de Suunto site is de Spartan Ultra flink in prijs aan het zakken ..dat geeft hoop op iets nieuws
Ik ben benieuwd waar ze mee gaan komen
Woon jij in de VS? Ik kan zelf nooit heel vrolijk worden van al die "USA" only aanbiedingen van hem. Prima dat hij z'n sponsor plugt voor z'n oud landgenoten, maar ik heb er persoonlijk niks aan.Pathogen schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 10:24:
Volgens DCRainmaker zijn er weer wat mooie aanbiedingen op het net, waaronder $100 van de prijs van een Fenix 5
Overigens kreeg ik vandaag post van futurum dat er een festival aankomt met 1 t/m 3 juni de meest interessante wat betreft dit topic, namelijk electronica. oa een fenix 3 hr en nog wat andere (al wat oudere modellen) in de voordeel. Persoonlijk vind ik de bolt aanbieding van donderdag a.s. de beste, maar misschien dat iemand iets anders net aan het overwegen was....
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
En hier hetzelfde geheimzinnige filmpje via het Suunto YouTube kanaal:
Er is een nieuwe Spartan onderweg
Btw. Wat is er gebeurd met Wahoo? Helaas hebben die nog niets bekend gemaakt.
Geen updates te vinden op de FCC registratie site terwijl datum wel is verlopen. Check: https://www.google.nl/amp/s/fccid.io/PADWF119/amp
[ Voor 13% gewijzigd door Miki op 23-05-2018 07:28 ]
ha ha wilde net hetzelfde posten. Erg benieuwd wat het gaat zijn. Hopelijk de Fenix killer van Suunto (een Spartan Baro HR met de accu van de Ultra zou al tof zijn)Miki schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 06:57:
En zie hier, Suunto’s geheimzinnige aankondiging. https://twitter.com/suunto/status/998918563162394625?s=21
En hier hetzelfde geheimzinnige filmpje via het Suunto YouTube kanaal:[video]
Er is een nieuwe Spartan onderweg
Btw. Wat is er gebeurd met Wahoo? Helaas hebben die nog niets bekend gemaakt.
Geen updates te vinden op de FCC registratie site terwijl datum wel is verlopen. Check: https://www.google.nl/amp/s/fccid.io/PADWF119/amp
Hi Ha Hopjesvla
Zat was van zijn tweets terug te lezen en dat schreef hij aan iemand die wat vroeg aan hem.
Zelf gebruik ik nu ruim een jaar enkel mijn Apple Watch en ben eigenlijk heel tevreden het enige waar ik echt van baal is dat ik dus de data slecht kan delen.
In begin gebruikte ik veel Strava ernaast maar dan had ik dubbele data in mijn watch (niet handig)
En mocht ik nu ooit terug naar Garmin/Suunto/polar willen kan ik (volgens mij) geen eens de data uit de de health app halen
Als je ook nog overstapt naar bv Android heb je wel een valide punt overigens.
[ Voor 18% gewijzigd door Sluuz op 23-05-2018 09:19 ]
PSN: Sluuz
Ik hoop het ook zodat er wat te kiezen valt naast de Garmin 645. De oude Suunto’s zijn inderdaad mooi maar erg lomp kwa afmetingen, formaat hockey puck als ik zo vrij mag zijn. Afmetingen van >50mm en een dikte van >16mm is niet meer van deze tijd.PatrickC schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:22:
Ik hoop op een kleinere Suunto Spartan Sport Wrist HR Baro. Dat vind ik een erg mooi horloge, maar veel te groot/lomp. Formaatje Suunto 3, Garmin Fenix 5S, of FR645/VA3 zou mooi zijn.
Stiekem heb ik meer met Suunto dan met Garmin. Als ik zie bijvoorbeeld hoeveel updates en features de Spartans hebben gehad voelt dat goed. De gehele Spartan serie krijgt bijvoorbeeld een major software upgrade die gelijk is aan de nieuwe producten, iets wat Garmin nog nooit heeft gedaan. Ook de nieuwe app voor de telefoon ziet er goed uit als is die app een doorontwikkeling van de Sportstracker app.
[ Voor 38% gewijzigd door Sport_Life op 23-05-2018 12:34 ]
Als het uiteindelijk toch de Garmin 645 gaat worden, dan wordt het de non-Music variant. Voor de lange loop sessies die ik het liefst met muziek loop gebruik ik een flipbelt waarin ik mijn telefoon perfect kan wegstoppen zonder dat deze hinderlijk mee deint.Sport_Life schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 12:26:
Alternatief/concurrent naast de Garmin 645m zou mooi zijn, voorlopig staat deze op mijn wishlist. Heb inmiddels wat reviews gelezen en het blijft erg jammer dat Spotify niet wordt ondersteund. Met dergelijke ondersteuning kun je ff snel een playlist uploaden, nu moet je moeilijk gaan doen met old skool mp3s... En de prijs is naar verhouding veel te hoog.. Maarja dat heb ik er voor over.
Ik kwam de music variant tegen op fitnessdigital voor 400 euro en de non music voor 380. Dus voor dat verschil is music imo beter, ervan uitgaande dat music geen invloed heeft op de batterijduur wanneer deze niet wordt gebruikt.Miki schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 12:33:
[...]
Als het uiteindelijk toch de Garmin 645 gaat worden, dan wordt het de non-Music variant. Voor de lange loop sessies die ik het liefst met muziek loop gebruik ik een flipbelt waarin ik mijn telefoon perfect kan wegstoppen zonder dat deze hinderlijk mee deint.
Zie alleen hele slechte reviews van die shop dus misschien haal ik hem wel bij bever voor iets meer geld, maar wel zekerheid.
Het is meer dat ik via mijn telefoon minder afhankelijk ben van welke provider ik muziek afneemSport_Life schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 12:37:
[...]
Ik kwam de music variant tegen op fitnessdigital voor 400 euro en de non music voor 380. Dus voor dat verschil is music imo beter, ervan uitgaande dat music geen invloed heeft op de batterijduur wanneer deze niet wordt gebruikt.
Zie alleen hele slechte reviews van die shop dus misschien haal ik hem wel bij bever voor iets meer geld, maar wel zekerheid.
Als je het woordje "recent" toevoegt heb je helemaal gelijk, maar in het verleden heeft garmin dit toch regelmatig gedaan. Eigenlijk doen ze het nog steeds maar dan met name in de edge fietscomputer reeks. Daar heb je als horloge liefhebber/hardloper helemaal niks aan verder.Miki schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:59:
[...]
De gehele Spartan serie krijgt bijvoorbeeld een major software upgrade die gelijk is aan de nieuwe producten, iets wat Garmin nog nooit heeft gedaan.
Bovendien, ik kan me herinneren dat bij de eerste recensie van DCR weinig heel liet van de Spartan. Beta product, nog niet klaar voor de markt, moet nog veel aan gebeuren. Dus wat dat betreft had Suunto ook nog wel wat aan te passenrockhopper schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 16:50:
[...]
Als je het woordje "recent" toevoegt heb je helemaal gelijk, maar in het verleden heeft garmin dit toch regelmatig gedaan. Eigenlijk doen ze het nog steeds maar dan met name in de edge fietscomputer reeks. Daar heb je als horloge liefhebber/hardloper helemaal niks aan verder.
Reken er maar niet op. Suunto maakt er geen geheim van dat ze ohr niet goed genoeg vinden voor serieuze sporters. Gezien de ultra het echte topmodel is voor de serieuze sporten ga ik er niet van uit. Daarbij komt nog dat dit een behoorlijke aanslag is op de batterijduur, een van de grote pluspunten van de ultra...Hopjesvla79 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:06:
[...]
Ha ja zag idd ook die post van de 'nieuwe' Suunto! Zeer benieuwd, een Spartan Ultra met OHR zou zeer interessant zijn.
ik hoop dat suunto geleerd heeft van die introductie. Die beta grap heeft ze een hoop gekost. Daarvoor waren de horloges namelijk juist altijd af, itt grote concurrent garmin.Frenz64 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 18:56:
[...]
Bovendien, ik kan me herinneren dat bij de eerste recensie van DCR weinig heel liet van de Spartan. Beta product, nog niet klaar voor de markt, moet nog veel aan gebeuren. Dus wat dat betreft had Suunto ook nog wel wat aan te passen
If you can see, look. If you can look, observe
Me too, mijn eerste serieuze sportwatch was een t5 met een footpod en borstband. Was niet te koppelen met strava toen dat opkwam en de HR was structureel te hoog, maar ben het altijd een symphatiek merk blijven vinden.Miki schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:59:
[...]
Stiekem heb ik meer met Suunto dan met Garmin. Als ik zie bijvoorbeeld hoeveel updates en features de Spartans hebben gehad voelt dat goed. De gehele...........
De FR645m heeft als voordeel ten opzichte van de FR645 dat als de CIQ 3 firmware gelanceerd wordt er een aanzienlijk groter deel van het interne geheugen beschikbaar komt voor apps uit de Garmin app store. Je kunt dan fancier apps draaien en dat ook wat jaren langer blijven doenSport_Life schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 12:37:
[...]
Ik kwam de music variant tegen op fitnessdigital voor 400 euro en de non music voor 380. Dus voor dat verschil is music imo beter, ervan uitgaande dat music geen invloed heeft op de batterijduur wanneer deze niet wordt gebruikt.
Ik ken de Garmin IQ sdk niet inhoudelijk maar haal je nu niet device memory limits en storage limits door elkaar?Frij5fd schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 20:06:
[...]
De FR645m heeft als voordeel ten opzichte van de FR645 dat als de CIQ 3 firmware gelanceerd wordt er een aanzienlijk groter deel van het interne geheugen beschikbaar komt voor apps uit de Garmin app store. Je kunt dan fancier apps draaien en dat ook wat jaren langer blijven doen
Wat specs betreft is gebruiksduur zonder gebruik van muziek inderdaad identiek, dus wat dat betreft lijkt me voor die 20e extra de music edition een vrij logische keuze (just in case). Niet dat ik muziek zou gaan gebruiken, maar het is fijn om iig de optie te hebben en zoals hieronder lijkt ook op geheugen gebied lijkt het voordelen te hebben.Sport_Life schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 12:37:
[...]
Info uit de sdk 3.0beta mbt deze devices (en de FR935 ter vergelijking), daaruit blijkt dat de music editie wel degelijk heel wat mee geheugen beschikbaar lijkt te hebben voor connectiq appsMiki schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 20:55:
[...]
Ik ken de Garmin IQ sdk niet inhoudelijk maar haal je nu niet device memory limits en storage limits door elkaar?
645
<app id="watchface" memory_limit="98304" />
<app id="watch-app" memory_limit="131072" />
<app id="widget" memory_limit="65536" />
<app id="datafield" memory_limit="32768" />
<app id="background" memory_limit="32768" />
645M
<app id="watchface" memory_limit="131072" />
<app id="watch-app" memory_limit="1048576" />
<app id="widget" memory_limit="524288" />
<app id="datafield" memory_limit="65536" />
<app id="background" memory_limit="65536" />
935
<app id="watchface" memory_limit="98304" />
<app id="watch-app" memory_limit="131072" />
<app id="widget" memory_limit="65536" />
<app id="datafield" memory_limit="32768" />
<app id="background" memory_limit="32768" />
[ Voor 23% gewijzigd door m0ridin op 24-05-2018 10:36 ]
Die nummers zijn trouwens niet heilig en geen garantie, maar wel een hele sterke indicatie (geloof in het verleden wel eens gezien te hebben dat die nummers foutief waren ingevuld in de sdk... maar je mag toch verwachten dat het overeenkomt en over het algemeen is dat ook wel het gevalPatrickC schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:32:
Interessante vondst! De FR645 non-music staat op mijn shortlist, maar als ik dit lees dan is de M versie wellicht toch een betere keuze, zelfs als muziek mij totaal niet interesseert. Wellicht interessant om dit even na te vragen bij DC Rainmaker in de posts bij de uitgebreide review van dit horloge? Stel dat dit extra geheugen alleen voor muziek connect IQ apps gebruikt kan worden, dan schieten we er nog niet zo veel mee op tov de non-M versie.
Op het Garmin forum is al een paar keer gediscussieerd over het extra geheugen wat bij CIQ 3 straks beschikbaar is. Zie bijvoorbeeld hier: https://forums.garmin.com...ciq-3-0-on-only-4-devicesPatrickC schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:32:
Interessante vondst! De FR645 non-music staat op mijn shortlist, maar als ik dit lees dan is de M versie wellicht toch een betere keuze, zelfs als muziek mij totaal niet interesseert. Wellicht interessant om dit even na te vragen bij DC Rainmaker in de posts bij de uitgebreide review van dit horloge? Stel dat dit extra geheugen alleen voor muziek connect IQ apps gebruikt kan worden, dan schieten we er nog niet zo veel mee op tov de non-M versie.
Nergens is er iets mbt een beperking dat de FR645m het alleen voor muziek gerelateerde zaken zou kunnen gebruiken.
De Fenix 5x heeft als enige watch onder CIQ 2 al meer ruimte voor bijvoorbeeld datavelden. Hoewel dat vanwege de kaarten erop is, is de extra geheugenruimte breed inzetbaar. Desondanks zie je op dit moment niet veel gebruik ervan omdat developers het niet de moeite vinden om voor 1 device iets uit te brengen. Ik doe dat zelf ook niet.
Ik zal met de tijd mijn bevindingen gaan delen hier. Wat ik wel alvast kwijt kan is dat het formaat uitstekend is. Mooi en slank om de pols ipv een enorm hockey puck.
De Spartan Trainer Wrist HR, voldoet die niet aan je eisen? Da's een kleinere Sport WristPatrickC schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:22:
Ik hoop op een kleinere Suunto Spartan Sport Wrist HR Baro. Dat vind ik een erg mooi horloge, maar veel te groot/lomp. Formaatje Suunto 3, Garmin Fenix 5S, of FR645/VA3 zou mooi zijn.
Hij is niet alleen kleiner, maar mist ook een flink aantal features tov Spartan Sport Wrist HR Baro.Frenz64 schreef op zondag 27 mei 2018 @ 12:07:
[...]
De Spartan Trainer Wrist HR, voldoet die niet aan je eisen? Da's een kleinere Sport Wrist
http://www.suunto.com/Com...s/?products=36393%3B34434
https://www.androidpolice...artwatch-just-49-99-ebay/
Verzendkosten rond de 35 euro.. Mss met een aantal mensen bestellen, voor dat geld is dat toch leuk speelgoed.
Processor::Qualcomm Snapdragon Wear 2100 Processor
Operating System::Android Wear 2.0
Display::1.39" inch 400 x 400, 290ppi
Memory::RAM- 768MB Flash-4 GB
Battery::450 mAh non removable
Sensors::accelerometer, heart rate sensor
Klopt, maar dat zijn wel wat meer hard core features. Glonass, mis je dat? Barometer? Maar goed, de Sport heeft ontegenzeggelijk meer mogelijkheden.PatrickC schreef op zondag 27 mei 2018 @ 12:23:
[...]
Hij is niet alleen kleiner, maar mist ook een flink aantal features tov Spartan Sport Wrist HR Baro.
http://www.suunto.com/Com...s/?products=36393%3B34434
@coldasice Heart rate sensor? Die zit er toch niet op, indien wel is het een idd een leuke aanbieding
[ Voor 10% gewijzigd door Frenz64 op 27-05-2018 23:25 ]
Tja het is abandonware, net zo veel support als de epix krijgt. Die 'heart rate sensor' is altijd een leuke marketingterm, meestal betekend het alleen dat je er "een" hartslagband aan kan koppelen (apart leverbaar) en niet een ingebouwde sensor. Maar ook al zou die hier bij zitten, ik zou er weg van blijven. En de verzendkosten zijn relatief gezien idioot veel.Frenz64 schreef op zondag 27 mei 2018 @ 23:17:
[...]
Klopt, maar dat zijn wel wat meer hard core features. Glonass, mis je dat? Barometer? Maar goed, de Sport heeft ontegenzeggelijk meer mogelijkheden.
@coldasice Heart rate sensor? Die zit er toch niet op, indien wel is het een idd een leuke aanbieding
Mocht je gewoon willen kijken of het iets is, dan is het een ander verhaal.
Garmin noemt het Physio TrueUp.
Betekent dat je een fietsrit kunt doen met je Edge ipv je horloge maar wel de training load op je horloge krijgt.Added Physio TrueUp support. Physio TrueUp syncs activities done on other Garmin devices, allowing your device to more accurately reflect your training status and fitness. Activities from other devices will appear in the Activities menu, and they will update your Totals for Running, Cycling, and Swimming. Your Training Status, Training Load, and VO2 Max will be updated using activities from your other devices, and your Recovery Time will be also updated using data from other devices supporting Physio TrueUp. Enable Physio TrueUp in Settings > Physiological Metrics on the device or in Device Settings on Garmin Connect Mobile.
Voor de verjaardag van mijn vrouw ben ik op zoek naar een sporthorloge met GPS en polshartslag meting. Ze loopt nu 2 a 3 keer per week hard met haar telefoon. Naast hardlopen vindt ze het ook leuk om activity te tracken en bijvoorbeeld ook zicht te krijgen op haar slaappatroon. Het horloge moet er verder een beetje goed uitzien en ook bijvoorbeeld tijdens haar werk te dragen zijn.
Zelf heb ik een Vivoactive 3; die vindt ze zelf eigenlijk te duur. Momenteel denk ik aan de volgende horloges:
- Suunto Spartan trainer wrist hr
- Forerunner 235
- Garmin 35
- of eventueel toch VA3, maar qua prijs heeft die niet de voorkeur
Wat zouden jullie doen?
Mijn advies:Ruggero schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 08:52:
Goedemorgen,
Voor de verjaardag van mijn vrouw ben ik op zoek naar een sporthorloge met GPS en polshartslag meting. Ze loopt nu 2 a 3 keer per week hard met haar telefoon. Naast hardlopen vindt ze het ook leuk om activity te tracken en bijvoorbeeld ook zicht te krijgen op haar slaappatroon. Het horloge moet er verder een beetje goed uitzien en ook bijvoorbeeld tijdens haar werk te dragen zijn.
Zelf heb ik een Vivoactive 3; die vindt ze zelf eigenlijk te duur. Momenteel denk ik aan de volgende horloges:
- Forerunner 235
- Garmin 35
Wat zouden jullie doen?
Geef je vrouw een VA3 kado
Dan heb je én een leuke avond en wordt ook het uitleggen de functies een eitje, je hebt er immers zelf één.
Haha dat ben ik wel met je eens hoor. Alleen lijkt voor de benodigde functionaliteiten de Garmin 35 bijvoorbeeld ook een interessante optie.Miki schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:11:
[...]
Mijn advies:
Geef je vrouw een VA3 kado
Dan heb je én een leuke avond en wordt ook het uitleggen de functies een eitje, je hebt er immers zelf één.
Zodra vrouwen iets te duur vinden dan blijkt achteraf dat ze dit toch graag willen hebbenRuggero schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 08:52:
Goedemorgen,
- Forerunner 235
- Garmin 35
Wat zouden jullie doen?
Geheel mee eens maar de VA3 is echt een stukje mooier dan de 35. Maar goed je kent je vrouw beter dan ikRuggero schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:23:
[...]
Haha dat ben ik wel met je eens hoor. Alleen lijkt voor de benodigde functionaliteiten de Garmin 35 bijvoorbeeld ook een interessante optie.
Tja, als het ook voor werk en dagelijks gebruik is zou ik toch eerder voor een VA3 (of fenix5s, maar die is nog duurder) gaan...Ruggero schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 08:52:
Goedemorgen,
- Forerunner 235
- Garmin 35
Wat zouden jullie doen?
De Suunto's vind ik altijd vrij lomp, de Gamin35 zie ik ook niet echt als dagelijks horloge maar smaken versschillen. De 235 is ondertussen aardig verouderd en qua support loopt die dus achter (voelt als zonde om die nu nog nieuw te gaan kopen).
Dan zou ik voor de Fenix 5S gaan met saffier glas!tlpeter schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:35:
[...]
Zodra vrouwen iets te duur vinden dan blijkt achteraf dat ze dit toch graag willen hebben
@Ruggero Wil ze haar telefoon thuis laten met hardlopen? Zo nee, dan is de Fitbit Versa misschien nog een optie? Die heeft assisted GPS, dus je moet je telefoon bij je hebben voor GPS registratie.
[ Voor 27% gewijzigd door PatrickC op 29-05-2018 16:57 ]
Gewoon lekker die VA3 halen.

https://www.bol.com/nl/p/...osegoud/9200000081631322/Zo'n roze

Lees alleen vrij slechte reviews van dat horloge, dus ik kijk nog even verder voor haar
[ Voor 50% gewijzigd door Sport_Life op 29-05-2018 22:46 ]
Welke aanbieding van de Garmin FR645M?Sport_Life schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 22:39:
Ik dacht lekker in de aanbieding goedkoop een Sporthorloge (garmin 645m) te halen. Wat denk je? Wil mijn vrouw er ook 1.
https://www.bol.com/nl/p/...osegoud/9200000081631322/Zo'n roze![]()
Lees alleen vrij slechte reviews van dat horloge, dus ik kijk nog even verder voor haar. Die van mij komt morgen!
![]()
![]()
Keller-sports.nl 10% korting met premium abonnement (9,99). Koop je volgende hardloopschoenen daar en je hebt de code er al uit
[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 29-05-2018 23:20 ]
- Batterijverbruik van de AW is (zoals verwacht) een stuk slechter dan dat van de Fenix 5X. Met een dagelijkse crossfit workout (HIIT training profiel), 2x 20 minuten fietsen en 2x 20 minuten wandelen per dag en slaap tracking, haal ik 2 dagen op een lading. Natuurlijk had ik dit verwacht, maar ik erger me er eigenlijk niet aan. De oplaadkabel zit standaard in m'n tas en op kantoor hang ik 'm even aan de laptop als ie moet laden. De laadkabel zelf is een verademing tov het onding van de Fenix 5X die toch vaak de verbinding verliest als je hem even aantikt ofzo.
- Smartwatch features. Hierop wint de AW natuurlijk ruimschoots. Erg goed gedaan en veel beter tov het spartaanse van de Fenix 5X.
- Sporten (Crossfit). Ik gebruikte het strenght profiel op de Fenix 5X voor m'n Crossfit trainingen en eigenlijk geloofde ik nooit wat ik te zien kreeg. M'n hartslag kwam nooit boven de 140 terwijl ik zeker wist dat dat wel het geval was. Daardoor waren de inschatte verbrandde calorieën ook altijd te laag voor mijn gevoel. Ter illustratie: een metcon workout van 30+ minuten waar je hartslag continu hoog is met enkele rustpuntjes tussendoor met daarvoor warming up, techniek training en daarna een cooling down, en dan zei m'n Fenix 5X doodleuk: 200 calorieën verbrand. Riiiight. Enter Apple Watch. Met het HIIT profiel kwam hij bij een vergelijkbare training tot een hartslag van tussen de 140-190 (vond ik wat hoog). Na inspectie bleek de 190 een spike te zijn en lag het meer tussen de 140 en 170 wat voor mij inderdaad dicht bij m'n max zit. Calorieën verbruik van 500. De hartslag sensor lijkt dus beter in staat m'n hartslag te tracken bij een bewegende pols. Natuurlijk is het niet 100%, maar in ieder geval meer in de buurt.
- Sporten (Fiets). Dit is wat simpeler op de AW dan op de Fenix 5X. Als je echt geinteresseerd bent in de metrics als cadans, power en dat soort dingen, pak de Fenix 5X. Wil je gewoon tracken wat je fietst op je oma fiets, dan is het allebei afdoende. Wel moest de GPS van de AW wat inkomen. De eerste paar fietsbeurten gaven aan dat ik door huizen was gefietst en dat soort ongein. Na een paar wandelingen (waarbij hij calibreert) is dat al een stuk verbeterd. Heb wel het idee dat de GPS op de Fenix 5X iets nauwkeuriger is, of dat de lijn bij de Fenix 5X nauwkeuriger op de kaart wordt getekend, want de afstanden zijn nagenoeg hetzelfde op beide horloges. Apart.
- Sporten (Hardlopen). Dit heb ik nog niet gedaan, volgt dus later.
Interessante vergelijking...Sluuz schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 08:17:
Een tijdje terug gepost dat ik gek werd van m'n Fenix 5X en de brakke software updates, rare bugs en algehele matige ondersteuning vanuit Garmin. Ik heb toen een Apple Watch series 3 gekocht om te kijken of dat bevalt. Na ongeveer 2 weken gebruik:
- Batterijverbruik van de AW is (zoals verwacht) een stuk slechter dan dat van de Fenix 5X. Met een dagelijkse crossfit workout (HIIT training profiel), 2x 20 minuten fietsen en 2x 20 minuten wandelen per dag en slaap tracking, haal ik 2 dagen op een lading. Natuurlijk had ik dit verwacht, maar ik erger me er eigenlijk niet aan. De oplaadkabel zit standaard in m'n tas en op kantoor hang ik 'm even aan de laptop als ie moet laden. De laadkabel zelf is een verademing tov het onding van de Fenix 5X die toch vaak de verbinding verliest als je hem even aantikt ofzo.
- Smartwatch features. Hierop wint de AW natuurlijk ruimschoots. Erg goed gedaan en veel beter tov het spartaanse van de Fenix 5X.
- Sporten (Crossfit). Ik gebruikte het strenght profiel op de Fenix 5X voor m'n Crossfit trainingen en eigenlijk geloofde ik nooit wat ik te zien kreeg. M'n hartslag kwam nooit boven de 140 terwijl ik zeker wist dat dat wel het geval was. Daardoor waren de inschatte verbrandde calorieën ook altijd te laag voor mijn gevoel. Ter illustratie: een metcon workout van 30+ minuten waar je hartslag continu hoog is met enkele rustpuntjes tussendoor met daarvoor warming up, techniek training en daarna een cooling down, en dan zei m'n Fenix 5X doodleuk: 200 calorieën verbrand. Riiiight. Enter Apple Watch. Met het HIIT profiel kwam hij bij een vergelijkbare training tot een hartslag van tussen de 140-190 (vond ik wat hoog). Na inspectie bleek de 190 een spike te zijn en lag het meer tussen de 140 en 170 wat voor mij inderdaad dicht bij m'n max zit. Calorieën verbruik van 500. De hartslag sensor lijkt dus beter in staat m'n hartslag te tracken bij een bewegende pols. Natuurlijk is het niet 100%, maar in ieder geval meer in de buurt.
- Sporten (Fiets). Dit is wat simpeler op de AW dan op de Fenix 5X. Als je echt geinteresseerd bent in de metrics als cadans, power en dat soort dingen, pak de Fenix 5X. Wil je gewoon tracken wat je fietst op je oma fiets, dan is het allebei afdoende. Wel moest de GPS van de AW wat inkomen. De eerste paar fietsbeurten gaven aan dat ik door huizen was gefietst en dat soort ongein. Na een paar wandelingen (waarbij hij calibreert) is dat al een stuk verbeterd. Heb wel het idee dat de GPS op de Fenix 5X iets nauwkeuriger is, of dat de lijn bij de Fenix 5X nauwkeuriger op de kaart wordt getekend, want de afstanden zijn nagenoeg hetzelfde op beide horloges. Apart.
- Sporten (Hardlopen). Dit heb ik nog niet gedaan, volgt dus later.
Hoe snel laadt de AW op? Heb zelf de 935 en geen enkele intentie om over te stappen, gewoon benieuwd
Ik zie 2x20min fietsen en 2x20min lopen en crossfit --> 2 dagen. Een uur of 5 continue activiteit?
Denk trouwens dat een deel van de OHR issues vooral 5x (danwel 5) gerelateerd zijn... de 5x is vrij zwaar en groot dat deze snel verschuift en geen goede meting kan doen.De 935 is wat dat betreft een stuk stabieler (ook mijn interval trainingen lijken op het moment goed te gaan). Hoewel dat voor dit soort activiteiten (bewegende pols) misschien alsnog niets oplost...
Ik denk dat het vooral is waar je de prioriteiten legt, meer richting smartwatch --> AW, meer richting puur sportwatch met wat smartwatch functionaliteiten --> garmin.
Die OHR issues zouden best daardoor kunnen komen inderdaad. Maar door de eerder aangehaalde brakke Garmin ondersteuning was ik niet echt geneigd een ander Garmin model te proberen (plus: 5X is het topmodel, voor het geld dat ik daaraan heb uitgegeven moet het gewoon near-perfect zijn).
Die prio's kloppen wel aardig. Maar nuance zou zijn: kijk ook naar wat voor soort sporten je beoefent en hoe gedetailleerd je je statistieken wil hebben. Zo zijn er voor crossfit/gym gerelateerde sporten een stuk meer opties beschikbaar voor de AW dmv third party apps.
Oh, wat dat betreft wel eens hoor... Had zelf voor mijn 935 de fenix5 en ook daar issues mee (beetje OHR issues en vooral brakke GPS), maar de 935 is perfect voor me. Was meer om aan te geven dat het niet zozeer garmin is, maar meer de uitvoering in de vorm van de F5 en F5x (waarbij de 5x weer beter is qua GPS signaal voor zover ik begrepen heb).Sluuz schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:21:
De snelheid van opladen heb ik niet echt gemeten. Zal t eens in de gaten houden. Het zal ook afhangen van de manier van opladen (via een stekker of via een usb poort in een laptop). En qua activiteit is het ongeveer 4 uur aan activiteit.
Die OHR issues zouden best daardoor kunnen komen inderdaad. Maar door de eerder aangehaalde brakke Garmin ondersteuning was ik niet echt geneigd een ander Garmin model te proberen (plus: 5X is het topmodel, voor het geld dat ik daaraan heb uitgegeven moet het gewoon near-perfect zijn).
Die prio's kloppen wel aardig. Maar nuance zou zijn: kijk ook naar wat voor soort sporten je beoefent en hoe gedetailleerd je je statistieken wil hebben. Zo zijn er voor crossfit/gym gerelateerde sporten een stuk meer opties beschikbaar voor de AW dmv third party apps.
Qua apps heb je ook wel gelijk, hoewel ik ConnectIQ een groot voordeel vind van de garmin serie... ook daarmee heb je de beschikking tot een hele hoop extra apps, widgets, faces en datavelden.
Voor mij is juist de batterijduur een reden om voor de garmin te kiezen, 4u activiteit vind ik aan de krappe kant... zou voor aardig wat mensen net niet een marathon zijn bijvoorbeeld (of stevige lange wandeling).
Maar dat is het, allemaal prioriteiten en voorkeuren... fijn dat de keuze er is en hoop dat de AW je blijft bevallen
[ Voor 6% gewijzigd door PatrickC op 30-05-2018 12:10 ]
En inmiddels vandaag per post ontvangen! Wel even wennen (afkomstig van Polar M400), maar het ziet er veelbelovend uit. Tot nu toe lijkt de hartslagmeter ook redelijk accuraat te werken, mijn rusthartslag komt redelijk overeen.Sport_Life schreef op maandag 21 mei 2018 @ 11:43:
[...]
dank voor je vergelijking! Ik zoek een opvolger voor mijn Polar m400, en denk die gevonden te hebben in de Garmin FR645m. Enige grote nadeel is de instabiliteit, het mag niet zo zijn dat het horloge instabiel wordt tijdens een wedstrijd. Die gok waag ik graag, desnoods loop ik wedstrijden met de oude m400. Meer dan hartslag en pace heb ik toch niet nodig tijdens wedstrijden.
Nu nog even wachten op een leuke aanbieding..
Je maakt een goede observatie dat de afstand die een gps meet niet per se hetzelfde is als het weergegeven pad en het pad dat je echt afgelegd hebt. Gelukkig (of niet) worden de afwijkingen beide kanten opgemeten dus gemiddeld genomen zou je ongeveer goed uit moeten komen, maar een strakkere lijn (minder wiebelend) die dichter bij het daadwerkelijk afgelegde traject ligt wijst dan weer in principe op een betere meting.
Ben erg benieuwd wat eruit gaat komen, iemand enig idee?quote: redditFrom another thread (https://www.reddit.com/r/...st=JHU1M4E6&sh=da7cd5d7):
“There are 4 different Garmin watches with BT/Wifi/NFC that have their FCC short term confidentiality up in the next 10 days (3 June 2018). Garmin Fenix 5 line has now shown up on BuyDig (which is usually a tell tale sign something is being phased out) and there are strong promotions on the line across the board. Add into that there was a leak on Smartthings this winter mentioning the Garmin 645 and Fenix 5+, I would imagine that is what it's going to be called.”
Maps, jep, via deze app: http://www.workoutdoors.net/ bijvoorbeeld. Zie ook DC Rainmakers ervaringen ermee: https://www.dcrainmaker.c...fitness-sport-review.htmlrockhopper schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 23:30:
@Sluuz Enne, kan die AW ook maps doen? Ik neem aan dat je dat deel toch belangrijk vond omdat je voor de 5x gegaan bent. Ik ben verder niet goed bekend met apple en al hun producten (aw including) Verder leuke ervaringsvergelijking.
Je maakt een goede observatie dat de afstand die een gps meet niet per se hetzelfde is als het weergegeven pad en het pad dat je echt afgelegd hebt. Gelukkig (of niet) worden de afwijkingen beide kanten opgemeten dus gemiddeld genomen zou je ongeveer goed uit moeten komen, maar een strakkere lijn (minder wiebelend) die dichter bij het daadwerkelijk afgelegde traject ligt wijst dan weer in principe op een betere meting.
Ik ben vooral voor de 5X ipv de normale 5 gegaan omdat ik ervoor een 3HR had en ik dat formaat gewoon mooi vond staan. Plus dat die als enige saffierglas heeft. Dat heeft de AW overigens niet, tenzij je een LTE versie neemt van stainless steel (niet in NL verkrijgbaar) of een LTE Ceramic (extreem duur en niet in NL verkrijgbaar).
En inderdaad, het lijkt erop dat als je echt veel waarde hecht aan een zo precies mogelijke GPS meting, je dan beter voor een Garmin kan gaan. Echter, foutloos is mijn Garmin ook niet. Gebeurde ook regelmatig dat hij aangaf dat hij een GPS lock had en dat ik toch rare spikes had op kruisingen of zoiets.
Zie die link van DC Rainmaker hierboven waar het eea nog verder wordt uitgelegd.
thx
Ik had de review van DC maar vluchtig doorgenomen. Ik heb zelf nauwelijks interesse in smart watches, al geef ik toe dat ik positief verrast ben door de map mogelijkheden. Qua saffierglas, ik vind het maar weinig meerwaarde hebben, althans ik zie de meerwaarde er wel in, maar het is te prijzig voor het beetje voordeel dat het geeft. Ik draag mijn F3 nu drie jaar in de bouw en ik heb in totaal 2 minuscule krasjes op de display. De bezel is een ander verhaal, maar ook die ziet er nog netjes uit. Het blijft toch een gebruiksvoorwerp heSluuz schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 08:17:
[...]
Maps, jep, via deze app: http://www.workoutdoors.net/ bijvoorbeeld. Zie ook DC Rainmakers ervaringen ermee: https://www.dcrainmaker.c...fitness-sport-review.html
Ik ben vooral voor de 5X ipv de normale 5 gegaan omdat ik ervoor een 3HR had en ik dat formaat gewoon mooi vond staan. Plus dat die als enige saffierglas heeft. Dat heeft de AW overigens niet, tenzij je een LTE versie neemt van stainless steel (niet in NL verkrijgbaar) of een LTE Ceramic (extreem duur en niet in NL verkrijgbaar).
En inderdaad, het lijkt erop dat als je echt veel waarde hecht aan een zo precies mogelijke GPS meting, je dan beter voor een Garmin kan gaan. Echter, foutloos is mijn Garmin ook niet. Gebeurde ook regelmatig dat hij aangaf dat hij een GPS lock had en dat ik toch rare spikes had op kruisingen of zoiets.
Zie die link van DC Rainmaker hierboven waar het eea nog verder wordt uitgelegd.
Verder géén enkel toestel zal foutloos zijn, ook niet militair toegepast. Je bent nu eenmaal afhankelijk van satellieten en de bijbehorende ontvangst. Deze ontvangst zal net als bij een analoge radio op sommige plekken optimaal zijn en op andere maar matig, dingen als gebouwen, bomen, andere obstructies zodat er geen vrije blik naar de hemel is, bewolking, stand van satellieten... allemaal zaken die meetellen. En dan is er nog de vraag hoe goed de firmware in een toestel is, en hoe goed de antenne is.
Maar ik zie op consumer/prosumer niveau eigenlijk niet hele grote verschillen tussen de moderne/recente toestellen, ze zijn niet allemaal even gelijkwaardig maar in mijn ogen wel allemaal goed genoeg. Het verschil moet je ook meer in de features zoeken, vandaar mijn vraag over de kaartmogelijkheden. Want de smart functies erger ik mezelf alleen maar aan
Kan je die zelf niet even ophalen door hem aan de garmin webupdater te hangen en een reinstall te doen van de meest recente software? Of als je een buitenlands model hebt even een nep dutch.ln3 erbij zetten en hopen dat de webupdater deze meepakt?Erikads schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:01:
Heeft iemand die een VivoActive 3 heeft voor mij het Nederlandse tekst bestand? Waarschijnlijk heet dat DUTCH.LN3 (staat in mapje TEXT op het horloge, als je hem koppelt aan een computer)
thx
[ Voor 68% gewijzigd door rockhopper op 31-05-2018 12:33 . Reden: quote sluuz toegevoegd met reactie daarop ]
Ik heb op de dag zelf van aanschaf nog enorm getwijfeld om niet als nog een Apple watch te halen maar uiteindelijk weer mijn eerdere puntenlijstje erbij gepakt om te concluderen dat ik echt meer nodig heb dan een casual smartwatch met sportfuncties.
Zoals ik al eerder melde zijn de afmetingen voor mijn pols met een omtrek van 16,7cm een verademing als je dit vergelijkt met bijv. een Fenix 5. Op de foto's was mijn gevoel over de stalen ring niet zo denderend maar nu ik hem zo om de pols heb kan ik het wel waarderen. Het geeft het horloge een chique uitstraling, het straalt iets van kwaliteit uit.
Het installeren van het horloge is redelijk vlekkeloos verlopen op een klein dingetje na. De tijd was weliswaar correct overgenomen tijdens het installatie proces maar de betreffende locatie niet. Gelukkig was dit snel verholpen om door het horloge zelf middels GPS te synchroniseren voor tijd en daarmee werd ook meteen de juiste locatie opgenomen. Toch wel fijn dat de zonsondergang dan niet meer om 14.00u op je klokje wordt weergegeven
De koppeling met de app is dik in orde als ook de weergegeven informatie, het duidelijk zichtbaar dat Garmin flink eraan gesleuteld heeft sinds ik mijn Fr225 ruim 2 jaar geleden heb doorverkocht. Met dat betreft ben ik positief verrast.
Dan nog mijn grootste vrees, stabiliteit en bugs. Bij 1 van de eerste synchronisaties werd mijn horloge gelijk geupdate naar 3.10 dus ik kan niet echt terugvallen op allerlei "oude" berichten die je nu terugziet in het Garmin forum. Voor mijzelf is het horloge in deze korte tijd hartstikke stabiel gebleken en heb ik nog 34% batterij over met een aantal activiteiten gemeten incl. smartphone notificaties.
De smartphone notificaties zijn elegant opgelost, je krijgt een trilling en ziet samengevat wat voor bericht je hebt ontvangen. Daarbij kun je nog inhoudelijk lezen wat er is verstuurd of gelijk wissen van je horloge. De notificaties behelzen eigenlijk alle meldingen die je iPhone afgeeft als deze als badge zijn ingesteld op je iPhone, dus ook van je games als dit zo is ingesteld.
Al met al ben ik erg tevreden met mijn aankoop en hoop ik er lang plezier van te hebben.
Ik zal later nog even alle pagina's doornemen die ik gemist heb afgelopen 2 maanden, maar ik vroeg me even af: is er toevallig nog een nieuwe leuke en goede smartwatch (dus het beste van sport en smart) op de markt gekomen? Ik heb destijds de Samsung Gear Sport uitgeprobeerd en die vond ik zowel prachtig om te dragen als ook dat de sportprestaties mij goed bevielen. Nu krijg ik eindelijk na wat vertraging mijn bol.com actie bonnen binnen dus is het moment aangebroken dat ik het horloge daadwerkelijk ga aanschaffen.
Zover ik weet (ik houd het wel een beetje in de gaten) zijn er niet echt nieuwe smartwatches op de markt gekomen toch?
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
[ Voor 13% gewijzigd door PatrickC op 31-05-2018 17:53 ]
Daar hebben ze het over een app, g playlist, waarmee je spotify kan gebruiken op dit horloge. Heb het horloge zelf (nog) niet maar als iemand zou kunnen bevestigen dat dit werkt maakt het de keuze een stuk gemakkelijker.
De review is een beetje verwarrend. Je kunt via die app playlists starten van Spotify, op je telefoon. Het wordt pas handig als je de Spotify muziek ook kunt downloaden op je horloge en dan zonder telefoon kunt afspelen, maar dat gaat dus niet. Met iHeartRadio of zo dadelijk Deezer (als Garmin z’n belofte nakomt) kan dit zo dadelijk wel. Spotify ondersteuning is nog nergens genoemd en gaat er waarschijnlijk ook nooit van komen.Mookie1979 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 02:18:
Ik vond deze review: www.gadgetgear.nl/2018/05...min-forerunner-645-music/
Daar hebben ze het over een app, g playlist, waarmee je spotify kan gebruiken op dit horloge. Heb het horloge zelf (nog) niet maar als iemand zou kunnen bevestigen dat dit werkt maakt het de keuze een stuk gemakkelijker.
Het comfort is prima, beter dan de FR620. De hartslag indicatie is bij mij voldoende accuraat, vergelijkbaar met de eerdere combinatie. De GPS ontvangst had ik wat ruzie mee. Die begin goed, maar grofweg tussen de 3 en 4 km was 'ie het spoor kwijt. Er werd wel een pace gegeven, vermoedelijk op basis van passen, maar op de track was na afloop een rechte lijn te zien tussen die twee punten. Morgen weer proberen, mogelijk en hopelijk een tijdelijk issue.
De FR620 hield altijd een fix als je hem aan de stroom liet liggen, in zicht van de hemel (bv bij het raam). Bij de VA3 lijkt dat anders te werken; wel kan je hem lang aan hebben staan op activity mode voordat hij uitschakeld, dus een paar minuten voor de start aanzetten gaat denk ik al wel helpen.
Geen van beiden wordt je echt vrolijk als je je run start direct na de eerste fix
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Vivosport overwogen? De Forerunner 35 zou bij mij qua looks al afvallen, de 235 vind ik qua looks - zeker voor een vrouw - ook niet geweldig. De Suunto lijkt me wat groot, dus ook niet zo flatteus. De VA3 is inderdaad mooi, maar ik kan wél begrijpen dat je vrouw die oprecht te duur vind. Als dat zo is, ga ik er ook een beetje vanuit dat ze gewoon lekker d'r rondjes loopt en geen specifieke trainingen doet. In dat geval voldoet de Vivosport naar mijn idee meer dan uitstekend, dat is een horloge die je dagelijks kan dragen en hij is ook schappelijk geprijsd.Ruggero schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 08:52:
[...]
- Forerunner 235
- Garmin 35
Wat zouden jullie doen?
Ik weet niet wat je eisen zijn qua winkels en kleur,, maar de VA3 (amazon.it) is nauwelijks duurder dan de FR235...Ruggero schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 08:52:
- Forerunner 235
- Garmin 35
Wat zouden jullie doen?
Dat is inderdaad een hele scherpe prijs, voor die prijs zou ik dat doen.ijdod schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 09:01:
[...]
Ik weet niet wat je eisen zijn qua winkels en kleur,, maar de VA3 (amazon.it) is nauwelijks duurder dan de FR235...
Zwart (alleen "zeer goed"): https://www.amazon.de/gp/...rue&qid=1527951228&sr=8-3
Zilver met zwart ("als nieuw" en "zeer goed"): https://www.amazon.de/gp/...e=5&qid=1527951228&sr=8-3
Zilver met wit (alleen "zeer goed"): https://www.amazon.de/gp/...e=6&qid=1527951228&sr=8-3
Was wel bij de 'officiele' amazon.it dus niet een sub-retailer daar...
Verwijderd
Ik heb toevallig al 8 maanden een Wear met 4G, en nee, Spotify doet dan ook niks.. sowieso is de ondersteuning van Spotify erg karig.Frenz64 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 09:41:
Elk Android wear horloge kan dat idd, Polar 600 bijvoorbeeld ook, maar Spotify stand alone afspelen kan nooit, tenzij het horloge een SIM heeft (behalve gedowloade playlisten nattuurlijk).
Enige optie is Google Music, die synced wel playlists naar je watch, maar alleen met een betaald abbo.
Ik gebruik nu zelf al een tijdje wear media en dat werkt, kun je eindelijk tijdens het hardlopen naar de Tweakers podcast luisteren via je bluetooth oortjes en je telefoon lekker thuis laten
Ik neem aan dat de geregistreerde hartslag dus te laag is? Heb je 'm wel strak genoeg om gedaan? Als ie te los zit gaat de horloge bewegen en komt er meer omgevingslicht op de sensor. Of... iets hoger op de pols dragen misschien?Verwijderd schreef op maandag 4 juni 2018 @ 16:11:
Na lang wachten eindelijke de Amazfit Stratos geleverd gekregen. Eerste indrukken zijn erg positief; overweldigend veel mogelijkheden, op een licht 'klokkie' met een duidelijke display. Echter, de eerste sportresultaten zijn niet zo positief. Nu had ik hier en daar al eea gelezen over de hartslagnauwkeurigheid, maar de firmware zou dat probleem hebben opgelost ....dus nog niet bij mij. Een 8k run met gemiddeld 5'44" min/km gaf een gemiddelde hartslag van 127 bpm (!) en een 9.8k run met gemiddeld 5'46" min/km gaf een gemiddelde hartslag van 118 bpm (!!). GPS nauwkeurigheid lijkt me prima, met een +2% afwijking van mn oude Fitbit Surge. Hoop dat mn bluetooth hartslagband snel geleverd wordt.
Verwijderd
Ja, veel te laag. Zou eerder in de buurt van 150bpm moeten zijn.PatrickC schreef op maandag 4 juni 2018 @ 17:02:
[...]
Ik neem aan dat de geregistreerde hartslag dus te laag is? Heb je 'm wel strak genoeg om gedaan? Als ie te los zit gaat de horloge bewegen en komt er meer omgevingslicht op de sensor. Of... iets hoger op de pols dragen misschien?
Mn Fitbit Surge heeft ook een geïntegreerde hartslagmeter en die hoef ik ook niet superstrak te doen. Ik had de Stratos al wel wat strakker gezet, omdat ik wist dat ie 'onnauwkeurig' kon zijn.
Beetje zoeken vond ik in onderstaand Frans forum dit:
en inmiddels ook een link naar de Franse Amazon
En een link op de Suunto site zelf
http://www.suunto.com/en-GB/suunto-collections/suunto-9/

ben benieuwd, ziet er wel tof uit IMHO
*edit*
Suunto persbericht:
http://www.suunto.com/en-...ry-with-the-new-suunto-9/
€599 en vanaf 26 juni beschikbaar.
Hopelijk snel dan een paar reviews...
[ Voor 105% gewijzigd door Hopjesvla79 op 05-06-2018 11:04 ]
Hi Ha Hopjesvla
@Hopjesvla79 DC Rainmaker heeft een eerste hands-on op zijn site staan. Valt me in de specs overigens op dat deze geen GLONASS lijkt te ondersteunen.
[ Voor 14% gewijzigd door ijdod op 05-06-2018 12:53 ]
Nog geen complete review, maar DCR heeft iig al een 'hands on' klaar:Hopjesvla79 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 08:43:
Hopelijk snel dan een paar reviews...
https://www.dcrainmaker.c...multisport-gps-watch.html
Punctuality is the politeness of kings
https://the5krunner.com/2018/06/05/suunto-9/
Al met al klinkt het zeker niet verkeerd. De prijs is ook niet slecht daar ik ook naar een Fenix 5x aan het kijken ben (binnenkort de 5x plus?)
[ Voor 48% gewijzigd door Hopjesvla79 op 05-06-2018 15:11 ]
Hi Ha Hopjesvla
Vind ik jammer bij Suunto, is verwarrend en niet noodzakelijk.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
http://www.suunto.com/Pro...to-9/suunto-9-baro-black/
Hi Ha Hopjesvla

Ben wel heel benieuwd waar Suunto nu heengaat met het productaanbod. Vind dat ze wel erg snel zijn geswitched naar deze naamgeving na de Spartan series, maar goed, dat is marketing.
En wat dacht je van de dikte? 16,8mmPatrickC schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 17:27:
Helaas, weer zo'n 'bulky' horloge... 50mm, dat is 1 mm kleiner dan de Garmin Fenix 5X.

Leuk voor de beroeps outdoorrunners en ultrarunners maar voor de gewone man is dit een monstergezwel op je arm.
Wel als je synct met Movescount, niet via dat andere nieuwe platform.m0ridin schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 16:12:
Zeker interessant horloge! Maar ben bang net iets te lomp voor me en het gebonden zijn aan het eigen platform (geen strava) vind ik ook een nadeel.
Onhandig sowieso twee platforms. Of ontwikkel de nieuwe met dezelfde functionaliteit als movescount (en meer) of voeg functionaliteit aan Movescount toe. Nu laat je klanten kiezen/zwemmen
Verder wel een strak horloge, niet zo mooi als de Stratos naturellement
Daar haal je dan ook precies de doelgroep van Suunto aan. Ze lijken nog steeds niet heel erg geïnteresseerd in mainstream hardlopers. Prima, als je het daarmee goed kunt redden als bedrijfMiki schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 19:33:
[...]
En wat dacht je van de dikte? 16,8mm![]()
Leuk voor de beroeps outdoorrunners en ultrarunners maar voor de gewone man is dit een monstergezwel op je arm.
Wat is een mainstream hardloper? En in hoeverre kan die daadwerkelijk een markt in stand houden? Ik denk dat de grootste markt de amateurs zijn die liefst smartwatch en/of fitnesstracker features hebben die een beetje deftig HR en GPS doet. Persoonlijk heb ik geen enkele behoefte om mijn hardloophorloge (of duikcomputer, een segment waar je dit ook ziet) buiten die sport om te dragen; maar ik ben wel vaker niet martkconformPathogen schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 08:07:
[...]
Daar haal je dan ook precies de doelgroep van Suunto aan. Ze lijken nog steeds niet heel erg geïnteresseerd in mainstream hardlopers. Prima, als je het daarmee goed kunt redden als bedrijf
Dat wat je beschrijft lijkt me een mainstream hardloper. Suunto richt zich meer op ultralopers, hikers, trailrunners, helemaal met dit horloge.ijdod schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 08:34:
[...]
Wat is een mainstream hardloper? En in hoeverre kan die daadwerkelijk een markt in stand houden? Ik denk dat de grootste markt de amateurs zijn die liefst smartwatch en/of fitnesstracker features hebben die een beetje deftig HR en GPS doet. Persoonlijk heb ik geen enkele behoefte om mijn hardloophorloge (of duikcomputer, een segment waar je dit ook ziet) buiten die sport om te dragen; maar ik ben wel vaker niet martkconform
Vroeg me af of ik (behalve Garmin mailen) zelf nog dingen kan doen of checken?
Met de Spartan bedienen ze toch de doorsnee hardloper toch? Ik denk vooral dat ze qua naamsbekendheid nog achterlopen (tov Garmin, Polar, TomTom), in combinatie met de niet meest sexy productlijn.Pathogen schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 08:39:
[...]
Dat wat je beschrijft lijkt me een mainstream hardloper. Suunto richt zich meer op ultralopers, hikers, trailrunners, helemaal met dit horloge.
Vergis je niet in de doelgroep "ik wil een ultraloper uitstraling maar ben gewoon een mainstream hardloper". Als parallel: Ik zie zoveel wielrenners met carbon TT-fietsen van ver over de €4.000 waarbij ik denk, jij draait bij wijze van spreken nog niet eens 30 in het uur over 50k. Volledige overkill aan materiaal.ijdod schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 08:34:
[...]
Wat is een mainstream hardloper? En in hoeverre kan die daadwerkelijk een markt in stand houden? Ik denk dat de grootste markt de amateurs zijn die liefst smartwatch en/of fitnesstracker features hebben die een beetje deftig HR en GPS doet. Persoonlijk heb ik geen enkele behoefte om mijn hardloophorloge (of duikcomputer, een segment waar je dit ook ziet) buiten die sport om te dragen; maar ik ben wel vaker niet martkconform
Er is een serieuze markt aan would be klanten, moet wel, want alleen aan ultra loper en trail runner kan je niet overleven, die marktis in aantallen veel te klein en daar concurreren ook nog Garmin en Polar (en in iets mindere mate Timex in de US) met je
Spartan was als opvolger van de Ambit eigenlijk een horloge voor triatleten, later kwamen er minder hardcore varianten bijijdod schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:11:
[...]
Met de Spartan bedienen ze toch de doorsnee hardloper toch? Ik denk vooral dat ze qua naamsbekendheid nog achterlopen (tov Garmin, Polar, TomTom), in combinatie met de niet meest sexy productlijn.
Overigens bestrijd ik dat Suunto niet sexy is/was. Ze profiteren juist van het duikhorloge- en dedicated trial-imago, beetje gepositioneerd als de Garmin voor insiders. Maar i.t.t. Garmin zijn ze nooit populair geworden onder het mainstream publiek
Ik denk dat het een beetje de vraag van definities is. Ik zie die groep wel degelijk, maar ik (volkomen subjectief) zie mainstream als net iets hoger dan amateur; waarij amateurs de grote massa zijn die inderdaad veel geld in speeltjes steken. Dus meer vanuit de sport bekeken, niet vanuit aantallen. Of zoFrenz64 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:20:
[...]
Vergis je niet in de doelgroep "ik wil een ultraloper uitstraling maar ben gewoon een mainstream hardloper". Als parallel: Ik zie zoveel wielrenners met carbon TT-fietsen van ver over de €4.000 waarbij ik denk, jij draait bij wijze van spreken nog niet eens 30 in het uur over 50k. Volledige overkill aan materiaal.
Er is een serieuze markt aan would be klanten, moet wel, want alleen aan ultra loper en trail runner kan je niet overleven, die marktis in aantallen veel te klein en daar concurreren ook nog Garmin en Polar (en in iets mindere mate Timex in de US) met je
[ Voor 3% gewijzigd door ijdod op 06-06-2018 10:27 ]