Roozzz schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:46:
[...]Tja, dat ben ik dus echt niet met je eens

Diverse opkomende "standaard-functies", zoals muziek en betalen etc zie ik geen enkele meerwaarde in. Ik heb liever een horloge dat de dingen die ik zoek heel erg goed doet, dan dat ie alles zou moeten kunnen. Persoonlijk denk ik juist dat Suunto hier verstandig kiest en hun klanten goed kent. Dat dat niet de weg is die de concurrentie zoekt met de smartwatches (waar garmin voor gaat), so be it. Dat dit horloge voor jou niet/minder interessant is, so be it. Jij valt dan kennelijk niet genoeg in de doelgroep

Zoveel mensen, zoveel wensen.
Het is qua bedrijfsvoering een stuk eenvoudiger om sterk te zijn in een niche, dan om te moeten concurreren met de hele wereld waaronder clubs zoals Apple. Deze keuze beperkt de concurrentie gigantisch, de enige "echte" concurrent is de Garmin Fenix en die concurrentie durft men wel aan. In de "do-it-all"-markt gaat Suunto het waarschijnlijk echt niet winnen van de grote jongens. Daar zijn ze gewoon te klein voor.
Maar zoals je al zegt, de tijd zal het leren

Je hoeft het gelukkig niet eens met me zijn hoor. Het is overigens gewoon iets dat ik zelf inschat, niet echt gebaseerd op harde cijfers, maar wel wat ik denk dat het grote publiek zoekt. Ze bedienen nu de nichemarkt en zoals ik al zei doen ze dat heel goed. Maar als ik om me heen kijk naar kleine bedrijven in de nichemarkt worden dit er steeds minder, iets dat ik trouwens erg jammer vind. Ik zie liever dat er meer kleine spelers bijkomen als Sigma, Hammerhead en dergelijke.
Het probleem ligt hem dat de huidige mensen die bekend zijn met suunto dit wel trouw zullen blijven, maar nieuwe mensen (dus de jongeren dan wel ouderen die beginnen met gps toestellen) zullen niet meteen de diepte in duiken op jacht naar het beste voor hun specifieke doel. En als ze dat wel doen zien ze bv een fenix 5 die in het volgende model waarschijnlijk wel muziek en weet ik veel wat voor extra's heeft en die suunto niet. Het staat dan nog altijd vrij om zelf een keuze te maken, maar de instapper kijkt met een blik "twee identieke horloges, behalve dat die wel muziek kan" dan is de keuze snel gemaakt.
In positieve zin vind ik de innovatie die suunto nu gedaan heeft zeer fijn, dit zet de concurrentie ook weer scherp. Maar in de negatieve zin zie je dat het achterliggende connect iq platform van garmin zoveel meer potentie heeft, suunto zal het hier moeilijk mee hebben. Ze zijn hiervoor te klein om net zo sterk te ontwikkelen en ze lopen nu al twee generatie achter. (dit gaat ook op voor polar trouwens die met hun android wear OS ook veel te weinig hebben gedaan).
Zoals we al vaker hebben geconcludeerd in dit topic wordt de lijn tussen puur sport en puur smart watch steeds vager. Daarmee worden wij als consument steeds meer verwend en steeds kritischer. Terecht want de prijzen worden ook fors hoger (duurdere toestellen met soms weinig meerwaarde). Als je (jezelf) slechts ontwikkelt op één vlak (gps gebied) en laat de andere toeters en bellen links liggen doe je in mijn ogen gewoon te weinig. Wat overigens niet betekend dat ik de halfslachtige vernieuwingen aanmoedig, ik ben zelf ook iemand die liever een toestel ziet dat af is in plaats van honderd nieuwe "beta" functies waar ik daarna maar moet afwachten of het netjes gemaakt wordt.
Je ziet dit overigens al een beetje in de fietscomputer wereld. Daar zijn ook veel functies, maar wat voor de één totaal nutteloos is, kan voor de ander nou juist precies datgene zijn dat er in -moet- om tot aanschaf over te gaan.
In ander nieuws:
De nieuwe Scosche Rhythm 24 (opvolger van mijn favoriete hartslagmeter de Scosche Rhythm+) heeft opstart problemen. Na vertraagde uitrol kan je inmiddels in het discussie topic bij DCRainmaker lezen dat er hardware problemen lijken te zijn met de casing. Er zijn meerdere foto's/gebruikers die al na een paar keer gebruik barsten zien. Ook is de android app nog niet uitgebracht die nodig is om te switchen tussen verschillende sporten.
Ik stond eigenlijk op het punt om er vandaag zelf twee te bestellen, maar ik wacht nu maar even het "in depth" review van DC af en de reactie op de problemen. Scosche zelf heeft gezegd dat er 'dit weekend' een beta android app uitkomt met een echte release op 1 augustus. Dit is nu zo'n geval waarin ik denk: breng dan die band pas uit in augustus. Maar ik snap dat ze de sportzomer niet willen overslaan. Echter maak je zo de reputatie die je opgebouwd hebt als beste optische HR band wel minder.