Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 64 ... 324 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:55
Compleet offtopic maar dat geeft niet. De info page is wel erg druk, zo druk dat ik moet denken aan "too good to be true" reclames. Maar als ze leveren wat ze beloven zou het best een goed device kunnen zijn.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arco_kolken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-05-2023
arco_kolken schreef op donderdag 30 november 2017 @ 08:11:
Ik ben ook op zoek naar een nieuw (hardloop)horloge. Heb tot nu tu de Garmin FR410 gehad maar wordt wel eens tijd voor iets nieuws. Ik zoek een horloge die goed is voor hardlopen (ik train voor de marathon) dus daar moet hij goede functies voor hebben. Daarnaast wil ik ook activity/sleep/stress/fitnesstracker. Hartslag via band werkt bij mij niet echt. Krijg ik wondjes van. Ik wil naast hardlopen ook wat gaan fitnessen (krachttraining) om een goed sterk hardlooplichaam te krijgen, dus krachttrainingsfunctie is ook prettig. Verder vooralsnog geen andere sporten, wil misschien op termijn triatlon gaan doen maar nu nog niet. Wat raden jullie mij aan? Is de VA3 hiervoor geschikt? Of is die toch iets minder geschikt voor serieus hardlopen vanwege onder andere touchscreen? Of raden jullie eerder een FR 2/7/9 of Fenix aan? En met de huidige aanbiedingen? Budget tot ongeveer 400 euro. Alvast bedankt.
Ik ben nu in Hong Kong en net naar een officiële Garmin winkel geweest. De Vivoactive 3 kost hier 2500 HKdollar en krijg nu nog 15% korting. Omgerekend zo’n 230 euro. Redelijk goede deal toch? De FR235 is ook 2500 had en zit 5% korting op. Weten jullie hoe het dan met garantie zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:01
Tomtom adventurer is momenteel voor 130 te koop bij amazon.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
arco_kolken schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 08:04:
[...]

Ik ben nu in Hong Kong en net naar een officiële Garmin winkel geweest. De Vivoactive 3 kost hier 2500 HKdollar en krijg nu nog 15% korting. Omgerekend zo’n 230 euro. Redelijk goede deal toch? De FR235 is ook 2500 had en zit 5% korting op. Weten jullie hoe het dan met garantie zit?
Hou er rekening mee dat APAC (Asia Pacific) devices pas later updates krijgen. Die lopen ongeveer 1 á 2 weken achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
lolyguy schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 00:01:
Iedereen bedankt met jullie informatie over de combinatie van oortjes en een sporthorloge. Maar ik ben overlangs op een een tof concept gebotst waar ik er 1tje van ga bestellen , namelijk de Vinci 2.0 (https://www.google.be/url...Vaw1wyeCP5ofvUbyPp1-FSYPz) .
Deze voldoet aan al mijn eisen . (Ps. Excuses als dit off-topic is)
Ik zou lekker iets kopen dat nú op de markt is. Ik geloof er helemaal niks van dat ze dit gaan waarmaken, voor die prijs. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-10 20:35
Iedereen bedankt met jullie informatie over de combinatie van oortjes en een sporthorloge. Maar ik ben overlangs op een een tof concept gebotst waar ik er 1tje van ga bestellen , namelijk de Vinci 2.0 (https://www.google.be/url...Vaw1wyeCP5ofvUbyPp1-FSYPz) .
Bestellen is een activiteit die bij een winkel hoort (kopen, met alle rechten die daarbij horen), bij Kickstarter ligt dat natuurlijk anders ("backen" met minder rechten). Maar als deze oortjes straks in de winkel liggen voor omstreeks die prijs is het een mooie deal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
@Frij5fd gefeliciteerd met je verjaardag!

Ach soms is het kopen van vaporware ook leuk. Ik zou vorige maand al een karoo hammerhead gekregen moeten hebben, maar voorlopig is er nog geen bericht van verzending, en eerlijk gezegd zal ik blij zijn als het voor de lente begint het er (al) is.
Dat gezegd hebbende, ik sluit me dus wel aan bij de adviezen dat je beter iets kan kopen dat er nu is dan iets dat nog niet bestaat, mogelijk nooit gaat bestaan en waar je zeker nog een aantal maanden op moet gaan wachten voordat je of teleurgesteld of blij bent.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
Bij Kickstarter bestel je niet, het is geen Bol.com. Ik hoop dat je je gewoon vertypt hebt en wel echt weer wat Kickstarter inhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
MrAcid schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:12:
[...]

Ik zou lekker iets kopen dat nú op de markt is. Ik geloof er helemaal niks van dat ze dit gaan waarmaken, voor die prijs. :)
Voor de volledigheid nog even de reviews van hun eerdere product (dat ze inmiddels op de markt hebben). 4,5e ster lijkt nog redelijk op Amazon - maar als je de eerste paar reviews leest dan zou ik hier echt weg van blijven.

https://www.amazon.com/VI...ntelligence/dp/B071WQ2DBZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:47

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

lolyguy schreef op woensdag 6 december 2017 @ 22:56:
Iemand die ervaring heeft met de combinatie van een sporthorloge( met inter geheugen voor muziek ) en draadloze oortjes? Dit lijkt me namelijk wel aangenaam lopen, aangezien er dan geen noodzaak is om met mijn gsm rond te lopen. De tom Tom runner 3 leek deze combinatie aan te bieden voor een leuke prijs. Alvast bedankt
Ik zou niet voor de tomtom gaan, deze is erg beperkt kwa muziek afspelen en het verbinden van je bluetooth headset is helemaal een verschrikking.

Als vervanger van mijn oude trouwe 'gen 1' tomtom sport horloge heb ik een spark gekocht zodat ik ook draadloos muziek kan luisteren. Maar het lijkt wel een achteruitgang bij tomtom (denk niet dat ze hun eigen producten in de praktijk echt goed testen en het allemaal vanuit theoretisch oogpunt maken).

Heb nu een Android Wear 2.0 (Huawei Watch 2) horloge en niet alleen de hartslag meting is 100x beter dan de tomtom (geen gaten in je metingen), ook de GPS is echt in 1 seconde op een bewolkte dag al in sync.. met het tomtom horloge moet je soms 10minuten wachten (of eerst weer verplicht aan je pc hangen voor je vertrekt)..
Ook zit er 4G in, dus in noodgevallen kan je nog een telefoontje plegen (of je bent zelf bereikbaar, al me calls worden automatisch geforward als mijn telefoon niet in de buurt is, vind ik wel zo prettig op lange afstanden lopen zonder telefoon).
Ook zit er Wifi, NFC en bluetooth op, en daar kan je dus prima mee draadloos muziek luisteren - met een normale interface om je headset te verbinden (itt het tomtom horloge waar je soms 10-20minuten mee aan het stoeien bent, gek wordt je er van). Nadeel is wel dat je Of spotify-premium moet hebben, of eerst je eigen muziek naar Google Music moet uploaden (gratis) om vervolgens weer via Wifi op de Wear te krijgen. Maar al met al is dat nogsteeds 100x beter dan die tomtom :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eypo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-10 20:12
CT schreef op woensdag 13 december 2017 @ 14:47:
[...]

Ik zou niet voor de tomtom gaan, deze is erg beperkt kwa muziek afspelen en het verbinden van je bluetooth headset is helemaal een verschrikking.

Als vervanger van mijn oude trouwe 'gen 1' tomtom sport horloge heb ik een spark gekocht zodat ik ook draadloos muziek kan luisteren. Maar het lijkt wel een achteruitgang bij tomtom (denk niet dat ze hun eigen producten in de praktijk echt goed testen en het allemaal vanuit theoretisch oogpunt maken).

Heb nu een Android Wear 2.0 (Huawei Watch 2) horloge en niet alleen de hartslag meting is 100x beter dan de tomtom (geen gaten in je metingen), ook de GPS is echt in 1 seconde op een bewolkte dag al in sync.. met het tomtom horloge moet je soms 10minuten wachten (of eerst weer verplicht aan je pc hangen voor je vertrekt)..
Ook zit er 4G in, dus in noodgevallen kan je nog een telefoontje plegen (of je bent zelf bereikbaar, al me calls worden automatisch geforward als mijn telefoon niet in de buurt is, vind ik wel zo prettig op lange afstanden lopen zonder telefoon).
Ook zit er Wifi, NFC en bluetooth op, en daar kan je dus prima mee draadloos muziek luisteren - met een normale interface om je headset te verbinden (itt het tomtom horloge waar je soms 10-20minuten mee aan het stoeien bent, gek wordt je er van). Nadeel is wel dat je Of spotify-premium moet hebben, of eerst je eigen muziek naar Google Music moet uploaden (gratis) om vervolgens weer via Wifi op de Wear te krijgen. Maar al met al is dat nogsteeds 100x beter dan die tomtom :*)
Ik heb zelf sinds een half jaar een TomTom Spark 3 met music en earphones. De reden dat ik de TomTom gekozen heb als sporthorloge is juist omdat ie lekker simpel is, zoals geen touchscreen en wifi. Het koppelen van de headset gaat vrijwel instant. Het verkrijgen van een GPS fix kan idd wel tot 5-10 minuten duren, maar ik laat hem direct naar GPS zoeken wanneer ik hem aandoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Eypo schreef op woensdag 13 december 2017 @ 19:30:
[...]
Ik heb zelf sinds een half jaar een TomTom Spark 3 met music en earphones. De reden dat ik de TomTom gekozen heb als sporthorloge is juist omdat ie lekker simpel is, zoals geen touchscreen en wifi. Het koppelen van de headset gaat vrijwel instant. Het verkrijgen van een GPS fix kan idd wel tot 5-10 minuten duren, maar ik laat hem direct naar GPS zoeken wanneer ik hem aandoe.
Toch jammer om te zien dat er techniek van nu (de toekomst als je naar garmin kijkt) het streamen van muziek vanaf het horloge, wordt gecombineerd met techniek van 5 jaar geleden (het veel te lang moeten wachten op een fix)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oNo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-10 23:33

oNo

Ik ben benieuwd naar de Amazfit 2.

https://m.gsmarena.com/th...atch_offer-news-28700.php

Pre-order, 150 USD.
It's hard to complain about the internals either. Underneath said tough exterior is a 1.34-inch, low-power color touch display with a resolution of 320 x 320 pixels. Powering it is a 1.2GHz dual-core CPU, along with 512MB of RAM and 4GB of storage (2GB, or so, user-accessible).

Keeping the lights on is a 280 mAh battery, which the manufacturer claims is good for up to 5 days of battery life, without GPS and 35 hours of intense usage, with positioning and full heart-rate monitoring on. That, right there, has most of the big-brand competition beat.

On a hardware level, it has a PPG hear rate sensor, Triaxial Accelerometer, Gyro, Geomagnetic Sensor, Barometer and an Ambient light sensor. Plus, a Sony 28nm low-power GPS chip.

The watch can track a total of 11 kinds of sports activities. Since it has waterproofing, with a 5 ATM (Water-Resistant to 50 Meters) label, it doesn't shy away from a dip either. The Amazfit 2 even tries its hand at providing some fairly advanced metrics, such as oxygen uptake (VO2 max), exercise effect (TE), exercise load (TD), and recovery time.

• Hoppa!
Met dit soort prijzen komen ze in de tweedehands Forerunner-range. Dan moeten ze wel heel goed en accuraat zijn, wil ik er één overwegen.

• Hoppa!
En daarover gesproken, Ik heb bij de Deense vrienden van Loebeshop ook de 735XT besteld. Voor het luttele bedrag van € 204,- (inclusief verzending) zou je er bijna een handeltje van kunnen maken. Die apparaten gaan op Marktplaats 2e hands voor rond de € 300,-.

Zijn er hier al meer mensen die hem hebben ontvangen en waarbij hij naar tevredenheid werkt? Ik heb hem aangeschaft als vervanging voor mijn Vivoactive HR, die na aankomst van de 735xt zal gaan fungeren als fietscomputer :D

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Hoppa! schreef op donderdag 14 december 2017 @ 15:00:
En daarover gesproken, Ik heb bij de Deense vrienden van Loebeshop ook de 735XT besteld. Voor het luttele bedrag van € 204,- (inclusief verzending) zou je er bijna een handeltje van kunnen maken. Die apparaten gaan op Marktplaats 2e hands voor rond de € 300,-.

Zijn er hier al meer mensen die hem hebben ontvangen en waarbij hij naar tevredenheid werkt? Ik heb hem aangeschaft als vervanging voor mijn Vivoactive HR, die na aankomst van de 735xt zal gaan fungeren als fietscomputer :D
Ja,zeker maar dan de variant met de hartslagband. Die moest is toch een nieuwe hebben en was hier met die geavanceerde band, goedkoper dan de simpele losse band hier kopen (ik doe ook steppen en fietsen, dan heb ik hem niet om de pols). Voor 242 had ik hem met de hartslagband binnen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyberpope schreef op donderdag 14 december 2017 @ 18:15:
[...]

Ja,zeker maar dan de variant met de hartslagband. Die moest is toch een nieuwe hebben en was hier met die geavanceerde band, goedkoper dan de simpele losse band hier kopen (ik doe ook steppen en fietsen, dan heb ik hem niet om de pols). Voor 242 had ik hem met de hartslagband binnen.
Ik heb ook deze met hartslagband aangeschaft. Voorlopig weinig reden tot klagen. Ook batterij gaat heel lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
Ik heb in ieder geval een track and trace binnen. Voor 204 euro is echt geen geld.

Overigens is de Fenix 3 HR Sapphire ook voor € 300,- nu daar. Dat is ook geen geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-10 02:17
Ik heb vorige week een Garmin Fenix 3 HR binnen gekregen en nu heb ik hem vandaag in gebruik genomen, ik ga hem voornamelijk gebruiken om mijn hartslag tijdens het fitnessen in de gaten te houden, nu vraag ik me alleen af hoe ik realtime mijn hartslag kan zien, ik zie bij alle activiteiten eigenlijk alleen maar dingen als afstand en nergens de hartslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
@LordLynx Ik denk dat je je gegevens velden in een activiteit even moet aanpassen. Daar kan je instellen hoeveel pagina's (schermen) een activiteit heeft, hoeveel gegevens velden per pagina, minimaal 1, maximaal 4 en tot slot welke gegevens die velden moeten zijn. Meestal is er standaard op een van de pagina's al hartslag parameters ingevuld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
LordLynx schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:07:
Ik heb vorige week een Garmin Fenix 3 HR binnen gekregen en nu heb ik hem vandaag in gebruik genomen, ik ga hem voornamelijk gebruiken om mijn hartslag tijdens het fitnessen in de gaten te houden, nu vraag ik me alleen af hoe ik realtime mijn hartslag kan zien, ik zie bij alle activiteiten eigenlijk alleen maar dingen als afstand en nergens de hartslag?
Bijna elke activiteit heeft ook een aparte pagina voor hartslag. Even met die pijltjes naar beneden scrollen. Ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://static.garmincdn.com/en/products/010-01338-73/v/cf-lg.jpg

Als je hartslag + andere gegevens wilt moet je inderdaad even doen wat @rockhopper aangeeft.

[ Voor 6% gewijzigd door MrAcid op 15-12-2017 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LordLynx schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:07:
Ik weet niet wat je precies voor fitness doet, maar als het krachttraing is of een andere activiteit waarbij je arm/polsspieren veel gebruikt worden, dan is een optische hartslagmeter vaak niet erg nauwkeurig. Of heb je er ook een hartslagband bij aangeschaft?

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-10 23:11
Ik heb ondertussen een aantal loopjes met mijn 735xt achter de rug. Wat me blijft verbazen is dat ik altijd een 5 scoor op de parameter trainings effect. Met daarbij het bijbehorende advies een paar dagen rust te nemen. Zo heb ik vandaag ca 1,5 uur gelopen (50% zone2 50% zone 3) en wederom een 5. Hetzelfde had ik overigens met mijn oude 610. Hoe is jullie ervaring met deze score? Ik loop overigens met borstband, de hartslag meeting lijkt me dan ook betrouwbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door lithoijen op 17-12-2017 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@lithoijen Hoe is je maximum hartslag en activiteitenklasse ingesteld op je horloge? Deze bepalen namelijk voor een deel je training effect scores. Verder duurt het even bij een horloge voordat de correcte waardes worden berekend, maar aangezien je op de FR610 ook al dit probleem had, lijkt het me meer een instellingen probleem te zijn. Maar het komt ook voor dat de TE berekening incorrect blijft, zoals hier te lezen is:
https://forums.garmin.com...unner-610-aa/25842-/page1

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
De 735 heeft deze waardes zelf bepaald/voorgesteld. Deze lijken me ok, max en min hartslag kloppen in iedergeval. (min ca 55 max rond de 185)

[ Voor 12% gewijzigd door lithoijen op 17-12-2017 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@lithoijen De activiteitenklasse heb ik handmatig moeten instellen (heb eerst een FR610 gebruikt en nu een VA HR). Verder heb je 1,5 uur gelopen en duur is ook een belangrijke factor in de berekening (hoe langer, hoe hoger). Wat is de waarde als je b.v. maar een half uur hardloopt met dezelfde intensiteit? Nog steeds 5?
Kijk ook eens hier:https://www.firstbeat.com.../training-effect-aerobic/

[ Voor 13% gewijzigd door PatrickC op 17-12-2017 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Loop je met of zonder borstband? Ondanks dat je horloge HRM meet in je pols, schijnt variabiliteit niet zo goed te meten te zijn vanuit te pols. Misschien dat deze meting veel invloed heeft op de 'Trainings Effect'-meting? Ik loop ook sinds een paar weken met mijn 735 inclusief borstband en ik heb het idee dat het bij mij allemaal wel redelijk klopt. Met uitzondering van m'n vo2max, deze lijkt mij behoorlijk hoog ingeschat met 64. Neem bijvoorbeeld de 'Performance Condition'-meting, als ik me niet lekker fit voel bij een loop, dan geeft deze ook bijna altijd 1 of lager weer, als ik me lekker voel en het lopen 'vanzelf' gaat dan geeft deze vaak hoger dan 1 weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
@Arie- Ik loop met borstband en heb in de korte tijd dat ik het horloge heb alleen maar 5.0 gescored. Nu heb ik de neiging om te diep te gaan bij trainingen (de primaire reden dat ik met een hartslagmeter loop), maar zelfs bij lichte trainingen score ik dus (veel?) te hoog. Zowel bij de 610 in het verleden als nu bij de 735.
Overigens geeft hij bij de Performance Condition waarde ook maximaal een 0 (meestal lager). Ook als ik me top voel, mogelijk is er een verband?

Is er ergens te zien hoe de TE waarde zich ontwikkeld gedurende een activiteit, dat zou wat meer inzicht kunnen geven.

Ter info hier nog mijn hartslagzones gebaseerd op de hartslagreserve :

Hardlopen
zone 1: 119-132
zone 2: 132-144
zone 3: 144-158
zone 4: 158-171
zone 5: 171-185

De zones berekend aan de hand van de max hartslag of op op basis van de lactaat drempel liggen iets anders, de waardes gebaseerd op de hartslagreserve zijn in mijn geval min of meer de gemiddelde tussen de twee gebaseerd op de andere meetmethode.

[ Voor 37% gewijzigd door lithoijen op 18-12-2017 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Mijn TE scores zijn allemaal tussen de 2 en 4 Misschien eens vragen op het Garmin forum, ik kan er eigenlijk niets zinnigs over zeggen. Anders misschien je profiel resetten, als dat al mogelijk is.

Edit: overigens heb ik zelf niets gedaan mbt. hartslagzones, dit heb ik volledig door m'n horloge/Garmin laten invullen. Jij noemt 'hartslagreserve', misschien dat jij zelf je zones hebt ingesteld en dat Garmin daardoor van slag is? Mijn zones volgens garmin:
104-124
125-145
146-165
166-186
> 187

[ Voor 43% gewijzigd door Arie- op 18-12-2017 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lithoijen schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:05:
Is er ergens te zien hoe de TE waarde zich ontwikkeld gedurende een activiteit, dat zou wat meer inzicht kunnen geven.
Volgens mij is TE een dataveld wat je aan je dataschermen van de activiteit kunt toevoegen? Ik weet alleen niet of die dynamisch is tijdens een activiteit, maar dat zou je kunnen uitproberen (op mijn VA HR zit het veld helaas niet, dus ik kan het niet zelf uitproberen).

Verder, als je de grafiek in de uitleg bekijkt in de link die ik eerder heb genoemd, dan zie je dat hoe langer de duur van een activity is, des te hoger de TE waarde wordt (lijkt me ook logisch :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
@PatrickC Hoe zwaarder de training hoe hoger de TE waarde, dat snap ik. Alleen de waarde eindigt bij mij altijd te hoog naar mijn idee. 5 zou een hele zware training (of een wedstrijd) moeten zijn. Om je een idee te geven, ik heb een loop mrt vergelijkbare tijdsduur ook wel eens 2 zones hoger gelopen (gemiddelde) dat mijn horloge dan een 5 geeft snap ik :P

Goede tip om de TE waarde aan een datascherm toe te voegen, dat geeft misschien wat inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Soms zijn de 'algemene wetten' niet op iemand toe te passen. Ik kan bijvoorbeeld makkelijk in zone 5 lopen, terwijl ik niet eens het gevoel heb dat ik in het rood loop (kan nog makkelijk praten met mijn mede-hardlopers). Ook de formule max hartslag = 220-leeftijd klopt bij mij van geen kanten. Dat zou dus 175 moeten zijn in mijn geval, maar bij maximale inspanning haal ik meestal wel 195 of zelfs nog iets hoger. En ik ben geen beginner... ik loop al zo'n 7-8 jaar ongeveer 3 keer per week en wedstrijden van 5km tot een hele marathon. Bij de FR610 was mijn TE waarde dan ook vaak 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:46
Ik heb zelden TE 5.0...

Als je echt interesse hebt in hoe TE werkt, kun je hier de white paper van Firstbeat lezen:

https://assets.firstbeat....paper_training_effect.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
lithoijen schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:05:
@Arie- Ik loop met borstband en heb in de korte tijd dat ik het horloge heb alleen maar 5.0 gescored. Nu heb ik de neiging om te diep te gaan bij trainingen (de primaire reden dat ik met een hartslagmeter loop), maar zelfs bij lichte trainingen score ik dus (veel?) te hoog. Zowel bij de 610 in het verleden als nu bij de 735.
Overigens geeft hij bij de Performance Condition waarde ook maximaal een 0 (meestal lager). Ook als ik me top voel, mogelijk is er een verband?

Ter info hier nog mijn hartslagzones gebaseerd op de hartslagreserve :

Hardlopen
zone 1: 119-132
zone 2: 132-144
zone 3: 144-158
zone 4: 158-171
zone 5: 171-185

De zones berekend aan de hand van de max hartslag of op op basis van de lactaat drempel liggen iets anders, de waardes gebaseerd op de hartslagreserve zijn in mijn geval min of meer de gemiddelde tussen de twee gebaseerd op de andere meetmethode.
Waar is je max. hartslag op gebaseerd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
PatrickC schreef op maandag 18 december 2017 @ 13:47:
Soms zijn de 'algemene wetten' niet op iemand toe te passen. Ik kan bijvoorbeeld makkelijk in zone 5 lopen, terwijl ik niet eens het gevoel heb dat ik in het rood loop (kan nog makkelijk praten met mijn mede-hardlopers). Ook de formule max hartslag = 220-leeftijd klopt bij mij van geen kanten. Dat zou dus 175 moeten zijn in mijn geval, maar bij maximale inspanning haal ik meestal wel 195 of zelfs nog iets hoger. En ik ben geen beginner... ik loop al zo'n 7-8 jaar ongeveer 3 keer per week en wedstrijden van 5km tot een hele marathon. Bij de FR610 was mijn TE waarde dan ook vaak 5.
Dan klopt jouw definitie van 'zone 5' (dus) niet.

Het heeft géén zin om af te gaan op de zones die je Garmin standaard aanneemt. Je moet dit echt zelf specifiek maken als je die data al hebt (dus als je bijvoorbeeld uit ervaring al weet wat je max. hartslag ongeveer moet zijn). Ik jouw geval dus ongeveer 200 of zelfs nog iets hoger (gegeven dat je een getraind hart bijna niet naar de max. toe krijgt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Imo zijn de zones ook stuk beter als je deze op basis van lactate threshold uitvogelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
MrAcid schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:59:
[...]

Waar is je max. hartslag op gebaseerd?
Puur op ervaringen uit het verleden. Daar zal best wel wat muziek in zitten, maar ik vermoed dat die toch wel aardig klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:49
lithoijen schreef op maandag 18 december 2017 @ 17:13:
[...]

Puur op ervaringen uit het verleden. Daar zal best wel wat muziek in zitten, maar ik vermoed dat die toch wel aardig klopt.
Ik kwam er na een sporttest achter dat mijn duurloop tempo een zone te hoog was.
Een beetje gokken werkt dus niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
lithoijen schreef op maandag 18 december 2017 @ 17:13:
[...]

Maar je hebt dus nooit hoger gezien dan 185?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrAcid schreef op maandag 18 december 2017 @ 16:01:
[...]

Dan klopt jouw definitie van 'zone 5' (dus) niet.

Het heeft géén zin om af te gaan op de zones die je Garmin standaard aanneemt. Je moet dit echt zelf specifiek maken als je die data al hebt (dus als je bijvoorbeeld uit ervaring al weet wat je max. hartslag ongeveer moet zijn). Ik jouw geval dus ongeveer 200 of zelfs nog iets hoger (gegeven dat je een getraind hart bijna niet naar de max. toe krijgt).
Ik heb mijn zones zelf aangepast. Zone 5 zit tussen 176-195. Als ik de method op basis %reserve ipv %max aanpas, dan wordt dit 180-195 (mijn rusthartslag is tussen 40-45 tijdens slaap). En ik zou mijn max hartslag ook nog naar 200 kunnen aanpassen, maar dat heb ik echter nog nooit gehaald. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
MrAcid schreef op maandag 18 december 2017 @ 17:23:
[...]

Maar je hebt dus nooit hoger gezien dan 185?
Jaren terug heb ik de 188 wel eens aangetikt, maar meer recent is 184 a 185 wel de max. Niet bepaald met een officiële sporttest, maar wel door zelf een test te doen (dus geen 220- leeftijd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
lithoijen schreef op maandag 18 december 2017 @ 17:35:
[...]

Jaren terug heb ik de 188 wel eens aangetikt, maar meer recent is 184 a 185 wel de max. Niet bepaald met een officiële sporttest, maar wel door zelf een test te doen (dus geen 220- leeftijd)
Tijd voor een sportmedische test! :). Wordt het mooi gecontroleerd op professionele wijze.

En de meest verzekeringen vergoeden vaak een redelijk groot gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
@Requiem19 Ik had hem op mij lijstje staan voor volgend jaar, kan ik er mooi rekening mee houden met mijn verzekeringskeuze. Maar ik vermoed toch echt dat het aan mijn horloge / instellingen ligt en niet aan mijn max hartslag. Zal zoals gezegd best iets inzitten, maar ik zou verbaast zijn als dat veel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Er zijn imo een paar opties:

- Of je Max HR ligt veel hoger waardoor je zones niet kloppen
- Of je zones kloppen niet in je horloge
- Of je hebt een afwijkende fysiologie

punt 3 lijkt me het meest onwaarschijnlijk, maar ook dat zou nog kunnen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
Requiem19 schreef op maandag 18 december 2017 @ 17:41:
[...]

Tijd voor een sportmedische test! :). Wordt het mooi gecontroleerd op professionele wijze.

En de meest verzekeringen vergoeden vaak een redelijk groot gedeelte.
Mijn aanvullende verzekering dekt het ook. Ik ga het binnenkort weer een keer doen en dan bij een SMC die met loopband test (sommige doen alleen fietsproef).
Wat ook werkt is om in Sporttracks (in mijn geval onder Windows) altijd je fit- of TCX-bestanden te importeren. Daarbinnen kun je je maximale hartslagdata opzoeken voor een bepaalde periode. Ik doe dat vanaf 2010 en zie inderdaad langzaam een afname. Met 54 jaar zit het echter nog net boven de 190, dus vuistregels zijn echt maar voor de vuist weg.
Ik verwacht dat je in het gratis Golden cheetah dit trouwens ook kan doen (voor Mac, Linux en Windows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik neig na m'n black-friday-kriebels inmiddels toch meer naar een Tomtom Spark 3 Cardio ipv een Garmin FR 235... Die Tomtom lijkt me gewoon weinig onder doen voor de Garmin FR 235, behalve wat opties die ik toch niet zou gebruiken (berichten van je tel. ontvangen, meerdere hartslagzones in kunnen stellen... Something else I missed?). Maar ondertussen scheelt het 100 euro en kun je met die Tomtom schijnbaar ook routes instellen :o Bovendien blijken beiden dezelfde nauwkeurigheid te hebben qua GPS (allebei hebben bv Glonoss?), terwijl ik eerst dacht dat alleen die Garmin dat had...

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Frij5fd schreef op maandag 18 december 2017 @ 19:00:
[...]

Mijn aanvullende verzekering dekt het ook. Ik ga het binnenkort weer een keer doen en dan bij een SMC die met loopband test (sommige doen alleen fietsproef).
Wat ook werkt is om in Sporttracks (in mijn geval onder Windows) altijd je fit- of TCX-bestanden te importeren. Daarbinnen kun je je maximale hartslagdata opzoeken voor een bepaalde periode. Ik doe dat vanaf 2010 en zie inderdaad langzaam een afname. Met 54 jaar zit het echter nog net boven de 190, dus vuistregels zijn echt maar voor de vuist weg.
Ik verwacht dat je in het gratis Golden cheetah dit trouwens ook kan doen (voor Mac, Linux en Windows)
Bij goed getrainde 'atleten' zie je een langzamere afname max HR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
Requiem19 schreef op maandag 18 december 2017 @ 17:59:
Er zijn imo een paar opties:

- Of je Max HR ligt veel hoger waardoor je zones niet kloppen
- Of je zones kloppen niet in je horloge
- Of je hebt een afwijkende fysiologie

punt 3 lijkt me het meest onwaarschijnlijk, maar ook dat zou nog kunnen natuurlijk.
Ik vermoed optie 4 garmin doet gek, misschien door een foute/gekke instelling ergens. Op de garmin fora kom je vaker dergelijk klacht tegen. Een factory reset schijnt soms te helpen, maar bij mij volgt het issue me zelfs bij de overstap van horloge :P

Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/keyboard_problems.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-10 21:33
bij amazon tot 50% korting op veel garmin spul

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rockhopper
naitsoezn schreef op maandag 18 december 2017 @ 19:07:
Ik neig na m'n black-friday-kriebels inmiddels toch meer naar een Tomtom Spark 3 Cardio ipv een Garmin FR 235... Die Tomtom lijkt me gewoon weinig onder doen voor de Garmin FR 235, behalve wat opties die ik toch niet zou gebruiken (berichten van je tel. ontvangen, meerdere hartslagzones in kunnen stellen... Something else I missed?). Maar ondertussen scheelt het 100 euro en kun je met die Tomtom schijnbaar ook routes instellen :o Bovendien blijken beiden dezelfde nauwkeurigheid te hebben qua GPS (allebei hebben bv Glonoss?), terwijl ik eerst dacht dat alleen die Garmin dat had...
Wat wil je horen? Dat Garmin zuigt en TT beter is? Als jij dat wilt horen dan is dat ook zo! Of wil je liever horen dat je toch voor een garmin moet gaan? In dat geval wijs ik je erop dat TT op sterven na dood is in de wearable markt.
Maar even serieus, zet voor jezelf op een rijtje waar je behoefte aan hebt en waarom je twijfelt. Kennelijk is er een groot gat van 100€ wat voor jou toch makkelijk overbrugbaar is, anders twijfel je niet. Ik denk dat je met gerichte vragen in ieder geval hier wel beter advies gaat krijgen. Ik wil je namelijk best verder helpen, maar ik weet geeneens wat je precies zoekt ;)

Kijk trouwens meteen even naar de garmin voordeeltjes op amazon misschien dat die je verder kunnen helpen. Tot slot kunnen er tot en met kerst nog van allerlei deals voorbij komen. Om het nog moeilijker te maken volgt er in de eerste week van januari nog de CES in Las Vegas, met daarin ongetwijfeld nog meer leuke nieuwe (dure) toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
naitsoezn schreef op maandag 18 december 2017 @ 19:07:
Vrouwlief heeft een TomTom Runner 3 cardio+music, ik heb zelf een Garmin Vivoactive HR en een 735XT is onderweg vanuit Loebeshop.de. Voor mij is het simpel, Garmin maakt sporthorloges en doet dat op uitzonderlijk goede wijze. Het zijn serieuze apparaten waar je even een beetje in moet duiken als je er het maximale uit wilt halen.

TomTom maakt leuke speledingetjes die niet zo veel kunnen maar wel door elke idioot instant te begrijpen zijn.

Ik zou bij elke nieuwe gelegenheid voor Garmin gaan en mijn vrouw zweert bij TomTom (waarmee ik niet wil beweren dat mijn vrouw een idioot is, overigens, maar wel een beetje tech-gehandicapt).

Ik denk dat het voor een groot deel ook afhankelijk is van wat je uiteindelijk wilt. Wil je een veredelde stappenteller met GPS in een kek kleurtje, ga dan voor TomTom. Wil je een horloge dat je ondersteunt bij het bereiken van je doelen, ga dan voor een Garmin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Hoppa! schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 08:32:
[...]
Ik denk dat het voor een groot deel ook afhankelijk is van wat je uiteindelijk wilt. Wil je een veredelde stappenteller met GPS in een kek kleurtje, ga dan voor TomTom. Wil je een horloge dat je ondersteunt bij het bereiken van je doelen, ga dan voor een Garmin.
Kijk, dit lees ik dus telkens, maar wat kun je dan met de Garmin wat je niet met de Tomtom kunt? Concreet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
naitsoezn schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 08:37:
[...]

Kijk, dit lees ik dus telkens, maar wat kun je dan met de Garmin wat je niet met de Tomtom kunt? Concreet?
Training Load
Training Effect
Recovery Advisor
VO2max estimation
All-day HR
Uit te breiden met apps/widgets/datavelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

https://www.dcrainmaker.c....html#product-comparisons

Volgens mij wil jij graag horen dat de TomTom een goede keuze is ;). Ik denk dat de Tom Tom ook een prima keuze is voor de casual sporter. Zodra je wat serieuzer sport ontkom je bijna niet aan de Garmin.

Waarom? De hoeveelheid data die de Garmin tevoorschijn kan toveren, de manier waarop Garmin met data omgaat, de samenwerking met Firstbeat om hartslag data te interpreteren, de veelzijdigheid, de mogelijkheden van de app, de apps die je kunt downloaden...

etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
[...]

Apps installeren via Garmin IQ, bijvoorbeeld. En dat alleen is al een wereld van verschil. Daar gaat echt een wereld open qua apps voor specifieke sporten en datavelden. Hierdoor is de Garmin veel flexibeler in te richten zoals je dat zelf wilt.

En verder heeft hij meer smartwatch-functies. Je kunt er dan misschien geen muziek opzetten, maar het bedienen van je muziek op je smartphone en het ontvangen van notificaties vind ik een enorme pré en veel belangrijker dan muziek op mijn horloge..

Verder ondersteunt Garmin Ant+, iets wat de TomTom niet doet en hem beperkt in het gebruik met externe sensoren. Ook kan de TomTom de hartslag niet tonen op een derde apparaat (bijvoorbeel Ant+ geschikte apparaten in de sportschool).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hoppa!
Requiem19 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 10:35:
[...]

https://www.dcrainmaker.c....html#product-comparisons

Volgens mij wil jij graag horen dat de TomTom een goede keuze is ;). Ik denk dat de Tom Tom ook een prima keuze is voor de casual sporter. Zodra je wat serieuzer sport ontkom je bijna niet aan de Garmin.

Waarom? De hoeveelheid data die de Garmin tevoorschijn kan toveren, de manier waarop Garmin met data omgaat, de samenwerking met Firstbeat om hartslag data te interpreteren, de veelzijdigheid, de mogelijkheden van de app, de apps die je kunt downloaden...

etc.
Even voor de duidelijkheid: je linked naar een verkeerde comparison. Daar worden de Garmins vergeleken met de oorspronkelijke Spark, niet de Spark 3. Hieronder de juiste DC Rainmaker tabel:

https://www.dcrainmaker.c...ids=51128%2C66324#results

Het is een mixed bag. Ik vind, los van de specifieke trainingsadviezen, smartwatchfuncties en Connect IQ, dat de apparaten wisselend de beste keuze kunnen zijn. De één werkt via Bluetooth sensoren, de ander via Ant+. De een is beter met hardlopen, de ander is ook (out the box) geschikt voor zwemmen
(waar de Garmin dit weer kan via Connect IQ).

Ik kan me voorstellen dat de keuze lastig is als je de apparaten niet eerder naast elkaar hebt gezien. De 235 is dan ook wel echt een hardlopershorloge, al kun je via Connect IQ wel heel veel sporten goed toevoegen. Ik heb destijds voor de Vivoactive HR gekozen, nog steeds geen verkeerde keuze als je het design kunt pruimen.

[ Voor 25% gewijzigd door Hoppa! op 19-12-2017 10:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rockhopper
[...]

Concreet kan jij als atleet hetzelfde met een TT als met een garmin, jij verandert namelijk niet als sporter door de aanschaf van een toestel.

Wat wel kan veranderen is hoe je met je trainingen omgaat na analyze van de opgeleverde data en daardoor kan je hopelijk beter trainen en een betere atleet worden. Of dit beter gaat met een garmin of TT hangt af hoe jij met de data omgaat en waar je je focus op wilt leggen. Garmin heeft op dit gebied meer opties en meer data mogelijkheden dan TT. Wil je echter per se muziek op een horloge of heb je gewoon een strikt budget waar je je aan wilt houden, dan kom je al snel op TT uit. Ze hebben momenteel gewoon de beste bang for buck in de onderste laag van de markt.

Over de verschillen tussen de twee toestellen zelf is verder al genoeg geschreven, garmin is niet voor niets marktleider in de sporthorloges. Het achterliggende platform en de ondersteuning van de rest van de markt is gewoon veel beter geregeld. Ik zou op dit moment niet meer TT kunnen aanbevelen omdat het gewoon vrijwel zeker is dat ze uit de markt gaan stappen. Dit zal waarschijnlijk afhangen van hoeveel tijd ze nodig hebben om de huidige restvoorraad voor xx% verkocht te hebben. Hoe veel tijd dat concreet is, zal koffiedik kijken zijn, maar ik denk dat het wel ergens in 2018 zal zijn. Het zal je misschien zelf al opgevallen zijn dat er geen reclame meer wordt gemaakt voor TT wearable toestellen (althans niet die ik gezien heb, ik sta open voor correcties).

Maar als je een hekel hebt aan garmin (wat ik me ook prima kan voorstellen) dan heeft suunto en polar wel een aantal alternatieven die in ieder geval een bedrijf hebben die niet op het punt staan uit de markt te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-10 12:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

De TomTom heeft bijvoorbeeld geen ondersteuning voor een Footpod, VO2 max, race prediction, custom workouts, ANT+ sensoren.

Maar, al deze zaken zijn voor de gemiddelde hobby-hardloper totáál niet interessant. Vandaar dat TomTom echt heel goed vertegenwoordigd is in de Nederlandse markt.

Zodra je echter één van deze zaken wel wil, betaal je daar een meerprijs voor, want apparaten die dat kunnen (zoals de Garmins) zijn flink duurder.

[ Voor 20% gewijzigd door Pathogen op 19-12-2017 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoppa!
Qua design zijn met name de Suunto's helemaal mijn ding. De Spartan Sport Wrist HR is echt een prachtig apparaat, maar is qua mogelijkheden eerder te vergelijken met de TomTom dan met de Garmins (op het Triatlon-ready deel). Maar wel tegen een prijs van een Garmin (of zelfs meer). Af en toe komt er één op Marktplaats voorbij tussen de 250-300, maar daar koop je ook een Garmin 735XT voor.

Bij Polar krijg ik altijd een heel sterk 'net niet' gevoel. Niet zo erg als bij Fitbit, maar toch. Mij raken ze niet.

Uiteindelijk komt het gewoon neer op 1 vraag: Wat moet ie kunnen? Wil je iets met smartwatchfuncties en wil je hem ook gebruiken om zwemactiviteiten te registreren, dan wordt de keuze al kleiner dan wanneer je er alleen mee wilt rennen en hem na het sporten af doet.

Overigens, vaar niet blind op de comparison-tool van DC Rainmaker. Ik heb er al vaker onjuistheden in zien staan omdat ze niet altijd bij worden gewerkt na Firmware-updates. En zeker voor Garmin geld dat de IQ Connect store echt veel functionaliteit toe kan voegen die niet native op een apparaat staat. Denk aan zwem-apps voor de 235, bijvoorbeeld.

Zo heb ik een app op mijn Vivoactive HR waar ik uitgebreide krachttrainingprogramma's in kan maken en afdraaien. Dat biedt geen één ander merk, of je komt in de dedicated kracht-horloges (die weer heel veel andere sportzaken missen) of Androidwear-zooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Requiem19 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 10:35:
Volgens mij wil jij graag horen dat de TomTom een goede keuze is ;)
Als ik dat wilde, was ik niet op zoek naar de verschillen.

Thnx @ allen.

[ Voor 65% gewijzigd door naitsoezn op 19-12-2017 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
naitsoezn schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 11:27:
[...]

Als ik dat wilde, was ik niet op zoek naar de verschillen.
Als je echt de verschillen wil weten qua specs is het imo een kleine moeite om zelf wat onderzoek te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Requiem19 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 11:30:
[...]

Als je echt de verschillen wil weten qua specs is het imo een kleine moeite om zelf wat onderzoek te doen.
Verschillen tussen dergelijke horloges kunnen verder gaan dan specs. Maar goed, het is me wel duidelijk. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:23
Dank voor deze waardevolle discussie. Twijfel zelf al een tijd tussen een Garmin vivoactive 3 en een Suunto Spartaan trainer.
Vind de suunto mooier, maar de Garmin kan meer.
Ik wil voornamelijk (beter worden in) hardlopen, maar hij moet ook kunnen zwemmen/fietsen/whatever.
Iemand nog iets toe te voegen aan mijn twijfels? ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rockhopper
Pnnnkk schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 18:05:
Dank voor deze waardevolle discussie. Twijfel zelf al een tijd tussen een Garmin vivoactive 3 en een Suunto Spartaan trainer.
Vind de suunto mooier, maar de Garmin kan meer.
Ik wil voornamelijk (beter worden in) hardlopen, maar hij moet ook kunnen zwemmen/fietsen/whatever.
Iemand nog iets toe te voegen aan mijn twijfels? ;-)
Wil jij nog iets toevoegen waarom je twijfelt? Qua uiterlijk kunnen we hoogstens onze eigen smaak geven, maar daar heb je niets aan denk ik ;)

Dus als je mij vraagt of ik looks kies boven functie, hangt het met name af wat ie meer of minder kan. Ik heb de garmin 920xt omgeruild voor een fenix 3, dat was puur op looks. Maar de toestellen kunnen nagenoeg hetzelfde. (toegegeven in de loop van de levensduur van beide is de fenix 3 iets beter uit de verf gekomen qua meer functies, echter is de 920 weer "beter" in gps als je de discussies moet geloven)

Let wel dat de vivoactive 3 niet echt een puur hardloop dan wel sport horloge is, maar meer een jack of all trades. Ik meld dit even voor het geval je specifieke trainingen wilt maken. Die zijn beter ondersteunt in de Forerunner modellen en matig in de vivoactive. Verder denk ik dat als je niet specifieke functies zoekt je met beide opties goed uitkomt. Het wordt natuurlijk anders als je geavanceerde functies wilt gebruiken, of dat je vermoed dat je deze binnenkort wilt gebruiken. Denk aan powermeters op de fiets of volle triatlons. Maar als je al zover bent kom je waarschijnlijk zelf al met gerichte vragen hierover.

Tot slot geeft @Hoppa! een mooi voorbeeld van de kracht van het IQ-connect platform van garmin. Met een beetje programmeren kan je zelf een hoop maken of op het werk van een ander meeliften. (ik doel op het krachttraining voorbeeld voor de duidelijkheid)

[ Voor 4% gewijzigd door rockhopper op 19-12-2017 18:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frij5fd
rockhopper schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 18:29:
[...]
....
Tot slot geeft @Hoppa! een mooi voorbeeld van de kracht van het IQ-connect platform van garmin. Met een beetje programmeren kan je zelf een hoop maken of op het werk van een ander meeliften. (ik doel op het krachttraining voorbeeld voor de duidelijkheid)
In de app store van Garmin kun je ook als recreatieve loper best leuke datavelden of apps balen. Peter de Decker heeft bijvoorbeeld een leuke app waarmee je gedurende een georganiseerde loop in de buurt een tijd en afstand kan invullen waarmee je Garmin steeds aangeeft of je op schema loopt: https://apps.garmin.com/e...c6-4c33-b4ef-63e2b5394e76
Zelf heb ik ook zoiets gemaakt (https://apps.garmin.com/e...3f-4666-8451-da97e59b0d99), maar dan weer anders omdat ik graag veel data zie. De programmeertaal Monkey-c is redelijk simpel, maar als je in wat programmeren geen zin in hebt dan kun je voor elk gebruiksdoel kiezen uit meerdere opties. Zondag bij de halve marathon van Spijkenisse kwam ik door de "required pace" optie en de "deviation" informatie mooi enkele tientallen seconden onder schema binnen. Vroeger deed ik dat met een oude Garmin met TomTom achtige functionaliteit ook wel, maar hoofdrekenen aan met name het einde van een hele marathon lukt me altijd erg slecht :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-10 22:43
Pathogen schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 11:06:
De TomTom heeft bijvoorbeeld geen ondersteuning voor een Footpod, VO2 max, race prediction, custom workouts, ANT+ sensoren.

Maar, al deze zaken zijn voor de gemiddelde hobby-hardloper totáál niet interessant. Vandaar dat TomTom echt heel goed vertegenwoordigd is in de Nederlandse markt.

Zodra je echter één van deze zaken wel wil, betaal je daar een meerprijs voor, want apparaten die dat kunnen (zoals de Garmins) zijn flink duurder.
Vo2Max berekening en custom workouts zitten tegenwoordig ook op de TomTom. Met de gratis doorlink naar strava, stravistix en veloviewer heb je zeker dezelfde berekeningen en vergelijken. Maar ook hier geldt dat je je er in moet verdiepen voordat het meerwaarde heeft. Een vo2max berekening geeft je een getal, en dan?

Op veloviewer kan ik gewoon zien hoeveel hartslagen per kilometer, ik in welke zone behaald heb. Rondetijden achteraf invoeren en vergelijken etc. Je kunt zelfs zien hoeveel minuten je per maand in een hartslagzone getraind hebt om zo trainingsload te kunnen vergelijken.

Echter, allemaal leuk, maar als je ook nog sportactiviteiten uitvoert zoals voetbal, zwemmen waarbij geen hartslag gemeten kan worden, hoe bepaal je daarvan je trainingsload?

Hoe vergelijk je een zware bootcamp training waarin je hartslag zelden boven 150 uit komt met een lichte duurloop? Dan zul je toch melkzuur waarden moeten gaan meten...

Ach ja, allemaal leuke spielerei voor de tweaker! :) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:23
rockhopper schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 18:29:
[...]

Wil jij nog iets toevoegen waarom je twijfelt? Qua uiterlijk kunnen we hoogstens onze eigen smaak geven, maar daar heb je niets aan denk ik ;)

Dus als je mij vraagt of ik looks kies boven functie, hangt het met name af wat ie meer of minder kan. Ik heb de garmin 920xt omgeruild voor een fenix 3, dat was puur op looks. Maar de toestellen kunnen nagenoeg hetzelfde. (toegegeven in de loop van de levensduur van beide is de fenix 3 iets beter uit de verf gekomen qua meer functies, echter is de 920 weer "beter" in gps als je de discussies moet geloven)

Let wel dat de vivoactive 3 niet echt een puur hardloop dan wel sport horloge is, maar meer een jack of all trades. Ik meld dit even voor het geval je specifieke trainingen wilt maken. Die zijn beter ondersteunt in de Forerunner modellen en matig in de vivoactive. Verder denk ik dat als je niet specifieke functies zoekt je met beide opties goed uitkomt. Het wordt natuurlijk anders als je geavanceerde functies wilt gebruiken, of dat je vermoed dat je deze binnenkort wilt gebruiken. Denk aan powermeters op de fiets of volle triatlons. Maar als je al zover bent kom je waarschijnlijk zelf al met gerichte vragen hierover.

Nouja, ik begrijp dat veel mensen balen van het touchscreen op de vivoactive 3, zijn knoppen echt zo veel handiger?
De suunto heb ik nog veel minder ervaringen mee gevonden, eigenlijk alleen dcrainmaker. Ik vind looks wel een beetje belangrijk, heb 'm graag ook buiten 't sporten met enige regelmaat om waarschijnlijk.
extra apps en data zijn wel allemaal heel erg lekker natuurlijk, maar hoeveel is me dat waard? Nog geen idee echt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
@Pnnnkk Ik heb persoonlijk geen ervaring met touchscreen horloges, maar ik kan me goed voorstellen dat bediening tijdens gebruik dan lastig gaat. Dit lijkt me iets dat je vooral zelf moet ervaring om te kijken of het voor jou werkt. Het voordeel van knoppen is dat je ze prima kan bedienen onder alle omstandigheden, donker of licht, terwijl je op het scherm kijkt maar ook als je blik elders is.

Suunto is een kleinere speler op de markt, een Fins bedrijf. Kans is groot dat je meer Scandinavische reviews krijgt, maar ja Polar is ook Fins, dus dat zou het verschil eigenlijk niet mogen maken. Ook hier zou ik zeggen, probeer ergens een winkel te vinden bij jou in de buurt die de toestellen heeft.

Omdat je nog altijd onduidelijk bent (sort of) wat je precies wilt, zou ik in ieder geval een winkel uitzoeken met een coulant "omruil" beleid, soort try before you buy zeg maar. Dingen die ik persoonlijk belangrijk vind maar vaak ontbreken in reviews zijn:
  • Zichtbaarheid van het scherm, niet alleen in direct zonlicht maar ook in schemer en donker (dus met backlight aan)
  • Pasvorm om mijn eigen pols, veel ruimte of juist strakke fit, veel bandjes beschikbaar of niet omwisselbaar
  • Hoeveelheid data die op één scherm kan. Meestal is 4 de max tenzij je apps gebruikt uit de IQ connect store.
  • Batterijduur, meer is altijd beter.
  • Uiterlijk, net zoals je zelf al aangaf, maar mijn smaak is vast de jouwe niet ;)
De flagshipstores van Bever hebben vaak wel veel toestellen, net zoals Zwerfkei. Met geluk kan je bij de MM ook modellen vinden, al zijn deze vaak al wat ouder (niet recent) en uiteraard je lokale hardloop winkels. Ik denk dat het sowieso lastig gaat worden om op één plek alle modellen te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:10
Wellicht domme vraag maar is er op de Samsung Gear Sport ook een mogelijkheid om heel snel een bepaalde instelling keuze te maken dat je alle opties uitschakelt en het horloge veel langer kan dragen gewoon als horloge? Normaal is opladen geen probleem maar stel je gaat een weekend weg op even een weekje op vakantie en alle sportzaken op het horloge boeien je even niet maar je wil wel gewoon het horloge kunnen dragen zonder steeds op te laden. Is hier een bepaalde modus voor?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:56
Ik vind het touchscreen van de VA3 niet zo’n probleem, tot ik handmatige laps wil gebruiken (3 van de 4/5 trainingen). Wat een ellendige oplossing dat je dan op het scherm moet dubbelrollen, wat ie ook lang niet altijd pakt.

Qua pasvorm ben ik er dan wel weer heel blij mee, eindelijk een horloge dat niet al te lomp groot is en ik ook nog wel in het dagelijks leven kan dragen. De makkelijk verwisselbare bandjes zijn ook fijn, met een leren bandje draagt het toch wat fijner als je niet aan het sporten bent.

Ik denk alleen wel dat ik ‘m ga verkopen als de 245 uit komt, want dat dubbeltikken op het scherm is echt irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickXX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-12-2022
Wanneer worden de 245 en 645 verwacht? Ik wil graag een horloge kopen waar ik mee wil racefietsen, zwemmen, hardlopen en die ook beweging op een hometrainer/fitness bij kan houden. Doch voornamelijk hardlopen en fietsen. Het liefst wil ik een mooi uiterlijk zodat ik hem ook overdag kan dragen en mijn hartslag kan bijhouden. Ik vind de VivoActive 3 nogal plastic-achtig en de Fenix lijn te groot (heb een relatief kleine pols). Ik dacht aan de 645 waar ik op gpsrumours las dat deze rond de kerstdagen te koop zou zijn, naar verwachting. Ik hoop op een snelle release!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
@RickXX De fenix 5s is juist bedoelt voor mensen met relatief kleine polsen, maar dat is een prijzig horloge. Gpsrumours is een leuke site maar zoals de naam al impliceert mag je de info met een korreltje zout nemen. Als er een aankondiging komt is de meest logische tijd/plek rondom de Consumer Electronics Show 2018 die op 7 januari 2018 begint en een kleine week duurt. Maar Garmin kan gewoon besluiten vooraf of achteraf pas iets aan te kondigen. Als ze iets aankondigen kan het of direct beschikbaar zijn, maar het kan dan ook nog gerust 3 maanden duren voordat het verkrijgbaar is. Dus je kan jezelf afvragen, waar hoop ik op bij een 245/645 en hoe lang wil je wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Bij vorige releases zag je dat de Garmin's meestal pas na 2/3 maanden echt in NL beschikbaar waren.

Dus aankondiging bij CES, eind Feb / begin maart op z'n vroegst beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:05
Ik ben in de running voor een nieuw sporthorloge.
Destijds (1,5 jaar geleden) een Polar M400 met hartslagband aangeschaft.
De laatste tijd is de hartslagband leeg en na het vervangen van de batterij lukt het koppelen niet echt.
Op het internet lees ik veel dezelfde verhalen.

Wat ik zoek / doe:
- Voornamelijk hardlopen (cadence, etc. zou mooi zijn)
- Af en toe HIIT (insanity met wisselende hartslag)
- Hartslagmeting via pols
- Horloge moet er netjes uitzien bij het dragen van een blouse
- Ik wil het horloge dagelijks dragen, dus activity tracking zou mooi zijn
- Horloge moet waterdicht zijn
- Mijn telefoon heeft Android als OS

Nu ben ik voornamelijk naar het kijken naar de Vivoactive 3. Alleen lees ik in dit topic dat het een jack of all trades is.
De forerunner 235 heb ik in het echt gezien,maar die vind ik te groot.
Zijn er alternatieven? Mensen die in hetzelfde schuitje hebben gezeten?
Samsung Gear een optie? Op Coolblue las ik dat iemand juist van Gear naar Vivoactive 3 was overgestapt.

[ Voor 5% gewijzigd door Roodey op 20-12-2017 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
VA3 met hartslagband voor de HIIT trainingen :).

Voor het overige gewoon de optische HRM gebruiken.

[ Voor 63% gewijzigd door Requiem19 op 20-12-2017 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
Ik vind de VA3 een prima horloge hoor, en hij doet bijna alles wat ik wil, alleen de huidige implementatie van manual lap is voor mij nogal een ergernis ;) Als je geen manual lap gebruikt is het volgens mij een prima keuze.

Vergeleken met de 235 (mijn vorige horloge) is hij wel een stukje kleiner, draagt ie een stuk lekkerder en ziet hij er mooier uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Requiem19 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 08:40:
Bij vorige releases zag je dat de Garmin's meestal pas na 2/3 maanden echt in NL beschikbaar waren.

Dus aankondiging bij CES, eind Feb / begin maart op z'n vroegst beschikbaar.
Dit verschilt een beetje per toestel. De Forerunner 935xt was bijvoorbeeld direct bij aankondiging al beschikbaar, de edge 1030 ook (fietscomputer), maar bij de fenix 3 was het eind maart voordat de eerste in Nederland verkocht werd. Ik zou voor de veiligheid en rekening houdend met het Chinese nieuwjaar alle aankondigingen die bij de CES gemaakt worden, pas in maart verwachten. Zekerheden zijn er niet echter.
Roodey schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:18:
Ik ben in de running voor een nieuw sporthorloge.
Destijds (1,5 jaar geleden) een Polar M400 met hartslagband aangeschaft.
De laatste tijd is de hartslagband leeg en na het vervangen van de batterij lukt het koppelen niet echt.
Op het internet lees ik veel dezelfde verhalen.

Wat ik zoek / doe:
- Voornamelijk hardlopen (cadence, etc. zou mooi zijn)
- Af en toe HIIT (insanity met wisselende hartslag)
- Hartslagmeting via pols
- Horloge moet er netjes uitzien bij het dragen van een blouse
- Ik wil het horloge dagelijks dragen, dus activity tracking zou mooi zijn
- Horloge moet waterdicht zijn
- Mijn telefoon heeft Android als OS

Nu ben ik voornamelijk naar het kijken naar de Vivoactive 3. Alleen lees ik in dit topic dat het een jack of all trades is.
De forerunner 235 heb ik in het echt gezien,maar die vind ik te groot.
Zijn er alternatieven? Mensen die in hetzelfde schuitje hebben gezeten?
Samsung Gear een optie? Op Coolblue las ik dat iemand juist van Gear naar Vivoactive 3 was overgestapt.
Er zijn altijd alternatieven, de opvolger van de M400, de polar M600, een horloge van suunto de Suunto Spartan Trainer Wrist HR.
Ik zou vooral even deze post van DCrainmaker doorlezen en even hier een budget melden. Het nadeel van de VA3 is het ontbreken van de mogelijkheid om harde trainingsschema's te implementeren. Al kan je daar waarschijnlijk via de IQ connect store wel een oplossing voor vinden. Ik maak hier geen gebruik van en heb het toestel niet, dus dat is een puntje huiswerk dat je zelf even moet nagaan of je het nuttig vind en of je er een oplossing voor kan vinden.

Een segment hoger kan je ook voor de Fenix 3, 3HR, 5/5s/5x of de FR 935xt gaan. Die laatste is het nieuwste en goedkoopste die alle features heeft. De eerste is het oudste maar kan je waarschijnlijk goedkoop via MP vinden en kan ook alles wat je wil. Onze Deense vrienden hebben momenteel de F3 HR Titanium voor een prikje te koop €335,72 plus nog wat verzendkosten.

Samsung Gear is een smartwatch, gezien je liefhebberij voor hardlopen zou ik hier van wegblijven.

De VA3 is verder een prima toestel, je moet gewoon even goed nagaan in de in depth review of de dingen die hij niet kan een dealbreaker is voor die prijs. Neem daar de tijd voor en lees met name de comments ook even goed door. Hier komen vaak zeer nuttige vragen en antwoorden voorbij die echt de diepte in gaan.

[ Voor 66% gewijzigd door rockhopper op 20-12-2017 12:07 . Reden: stuk voor Roodey toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Opvolger van de M400 is de M430. M600 is combi smartwatch (android wear) en sporthorloge. En dat is het duidelijk. M600 werkt ok met een iPhone, maar veel beter met android toestel. Zo kan je bijv navigeren met Viewranger met offline kaarten.
Vergeleken met de M400/M430 mist hij wel de nodige zaken, of zijn ze erg verstopt. Bijvoorbeeld vastzetten van een specifieke zone (tempo, hartslag), of lopen op eindtijd.

[ Voor 5% gewijzigd door Shiver23 op 20-12-2017 12:47 ]

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Shiver23 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 12:42:
[...]

Opvolger van de M400 is de M430. M600 is combi smartwatch (android wear) en sporthorloge. En dat is het duidelijk. M600 werkt ok met een iPhone, maar veel beter met android toestel. Zo kan je bijv navigeren met Viewranger met offline kaarten.
Vergeleken met de M400/M430 mist hij wel de nodige zaken, of zijn ze erg verstopt. Bijvoorbeeld vastzetten van een specifieke zone (tempo, hartslag), of lopen op eindtijd.
Beide leveren eigenlijk in ten opzichte van de M400, dus ik heb eerlijk gezegd met beide toestellen moeite ze als opvolger te benoemen. Maar ze zijn in ieder geval "nieuwer" en die zin opvolger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:21

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

rockhopper schreef op woensdag 20 december 2017 @ 13:00:
[...]

Beide leveren eigenlijk in ten opzichte van de M400, dus ik heb eerlijk gezegd met beide toestellen moeite ze als opvolger te benoemen. Maar ze zijn in ieder geval "nieuwer" en die zin opvolger.
Waarmee levert de M430 dan in tov de M400?

Battle.net || Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniCache2
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-10 15:36
Juancho schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 21:26:
Wellicht domme vraag maar is er op de Samsung Gear Sport ook een mogelijkheid om heel snel een bepaalde instelling keuze te maken dat je alle opties uitschakelt en het horloge veel langer kan dragen gewoon als horloge? Normaal is opladen geen probleem maar stel je gaat een weekend weg op even een weekje op vakantie en alle sportzaken op het horloge boeien je even niet maar je wil wel gewoon het horloge kunnen dragen zonder steeds op te laden. Is hier een bepaalde modus voor?
Optie 1: Van boven naar beneden swipen en vliegtuigmodus gebruiken.
Optie 2: Bij instellingen voor spaarstand kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
retlaw schreef op woensdag 20 december 2017 @ 13:59:
[...]
Waarmee levert de M430 dan in tov de M400?
Naar wat ik begrepen heb batterijduur, voor mij een belangrijk punt. Maar het klopt dat het niet echt opweegt tegen de extra's die je krijgt in vergelijking met de m400, dus een beetje ongelukkig verwoord van mijn kant.

Ik ben met name teleurgesteld dat het nog altijd een vaste polsband is (die gewoon niet lekker zit bij mij) en dat er niet meer gebeurt op het 'software' front. Omdat ze bij de 600 serie android hadden geïntroduceerd hoopte ik eigenlijk dat hier meer mee ging gebeuren, maar het is in feite alleen een battery drain geworden, dus van die kant wel weer goed dat ze er tijdig mee stoppen. Alleen blijven ze nu dus achter omdat er geen alternatief is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:12
Pnnnkk schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 20:23:
[...]

Nouja, ik begrijp dat veel mensen balen van het touchscreen op de vivoactive 3, zijn knoppen echt zo veel handiger?
De suunto heb ik nog veel minder ervaringen mee gevonden, eigenlijk alleen dcrainmaker. Ik vind looks wel een beetje belangrijk, heb 'm graag ook buiten 't sporten met enige regelmaat om waarschijnlijk.
extra apps en data zijn wel allemaal heel erg lekker natuurlijk, maar hoeveel is me dat waard? Nog geen idee echt...
Of knoppen handiger zijn, hangt er echt vanaf wat je doet. Persoonlijk vind ik dat als je tijdens het sporten je horloge wil bedienen (bijvoorbeeld voor intervallen, etc.), er niets beters is dan knoppen. Mijn vivosmart (geen idee of dat een referentie is) is in een natte omgeving (van regenbui tot river crossing) amper nog te bedienen/gaat een eigen leven leiden. Dat wil ik absoluut niet.

Ik ben zelf al meer dan 5 jaar een gelukkige Suunto Ambit gebruiker. Als mijn Ambit morgen de geest geeft, dan wordt het een verschrikkelijke tweestrijd tussen een Spartan (die ik gewoon heel graag wil/veel mooier vind) en een Fenix (die - eerlijk is eerlijk - mede dankzij de apps gewoon meer te bieden heeft).

Ik ben Suunto echt genegen, vindt het een fantastisch merk (ik ben een duiker en (trail)runner) en een aantal van mijn "idolen" sporten er mee (Kilian Jornet, William Trubridge), als dat een referentie mag zijn. Aan de start van een trail zie ik vaak alleen Suunto rondom mij (echt waar), in dat "wereldje" zijn ze best populair (lopen we allemaal te denken dat we Kilian of Emilie zijn, gok ik).

De hele saga rond de Spartan (introductie, hoe lang het duurt vooraleer ze sommige features die de Ambit wel heeft, implementeren - komen die apps er ooit of niet?) vind ik een drama en een serieuze smet op hun reputatie. Iedereen weet dat je bij Garmin met een nieuw product "betatester" bent, dat was vroeger met Suunto niet zo. Nu wel blijkbaar (zeg ik als "fanboy", maar dat had je al door :) ).

Of je apps gaat missen? Ik heb er de eerste 3 jaar op mijn Ambit geen gebruik van gemaakt, maar uiteindelijk ben ik er zelf beginnen schrijven (wat initieel best tegenviel, je moet toch wat programmeer-voeling hebben). Nu zou ik niet meer zonder kunnen (en dit is eigenlijk de enige reden waarom ik twijfel om de Spartan te kopen, anders was het voor mij een no brainer, want van alle andere features die Garmin wél heeft, is er geen één waar ik van denk "dat heb ik nodig om een betere sporter te worden").

Maak ik het nu moeilijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:10
UniCache2 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 14:31:
[...]

Optie 1: Van boven naar beneden swipen en vliegtuigmodus gebruiken.
Optie 2: Bij instellingen voor spaarstand kiezen.
Top, bedankt voor je antwoord! Goed om te lezen dat dit gewoon heel snel kan gaan. Ik neem aan dat de telefoon dan ook echt veel, heel veel langer mee gaat dan de 2 a 3 dagen als je het wel actief gebruikt? Praat je dan over een week of nog langer?

Zit zelf nog erg te twijfelen tussen de Gear Sport en de Gear S3 Frontier. Die eerste lijkt me op het oog wat beter passend. Niet zo heel lomp maar wel alle mogelijkheden die de Frontier ook heeft. En je kan er ook andere bandjes om doen waardoor je hem toch ook wat netter kan maken buiten het sporten om.

Mis ik nog een belangrijk verschil tussen beide die echt bepalend kunnen zijn?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paccyman7
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-09-2023
Hoi,
Allicht heb ik niet goed gezocht, excuses daarvoor. Ik ben op zoek naar een Sporthorloge waarmee je meer dan 2 intervallen kan instellen bv. voor een piramide loop. En het moet ook hartslag monitoren. d.m.v. een band want die is nauwkeuriger??

Hier komt het, het hoeft alleen GEEN Gps te hebben. ;) Bestaan die wel? Timex? alleen die hebben niet Hartslag en meerdere intervallen, toch?

Anders valt me oog op een Polar M400. Kan je daar meerdere intervallen mee doen en GPS uitzetten? Bedankt voor je Reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roodey
@Requiem19 , @rockhopper , @hatsa bedankt voor jullie reacties.
Die brengen me echter wel meer aan het twijfelen haha.
Ik heb vanavond wat filmpjes en reviews gelezen.
Schijnt dat de optische HR toch erg goed is ten opzichte van Fenix 5x en andere modellen.
Ik zal de review van DC Rainmaker lezen. Als die mij aanstaat de Vivoactive 3 eens in real life om gaan doen. Hopelijk liggen ze bij de Mediamarkt.

@hatsa heb jij ervaring met hardlopen met de Vivoactive 3? Hoe bevalt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Paccyman7 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 19:55:
Hoi,
Allicht heb ik niet goed gezocht, excuses daarvoor. Ik ben op zoek naar een Sporthorloge waarmee je meer dan 2 intervallen kan instellen bv. voor een piramide loop. En het moet ook hartslag monitoren. d.m.v. een band want die is nauwkeuriger??

Hier komt het, het hoeft alleen GEEN Gps te hebben. ;) Bestaan die wel? Timex? alleen die hebben niet Hartslag en meerdere intervallen, toch?

Anders valt me oog op een Polar M400. Kan je daar meerdere intervallen mee doen en GPS uitzetten? Bedankt voor je Reply.
Je kan in het algemeen bij alle activiteiten zelf instellen of de gps aan of uit moet staan. Bij alle indoorsporten staat hij standaard uit, bij outdoor kan je zelf instellen of je gps (en apart glonass) aan of uit wil. Vaak kan je ook instellen of hij iedere seconde moet meten of dat dit variabel mag zijn of zelfs slechts één keer per minuut. De laatste opties zijn speciaal ontworpen voor lange duur sporten.

Wat betreft HR meting, een electronische band is de gouden standaard qua nauwkeurigheid, een optische losse band volgt en daarna volgen de ingebouwde horloges. Bij alle vormen van optische meting is er een grotere kans op het optreden van fouten, omdat het foutgevoeliger is. De sluiting moet namelijk niet zo strak zitten dat er geen flow meer is maar ook niet zo los dat er licht bij kan komen. Wat het beste voor jou werkt moet je zelf uitproberen.

Qua meerdere intervallen, dit klinkt als een standaard trainingsschema. Alle specifiek op hardlopen gerichte toestellen kunnen dit. Alle forerunner toestellen van garmin, de m400 en m430 van polar en de toestellen van suunto. Keuze genoeg dus. Ik ben verder niet bekend met wat een piramide loop is, ik gok niet dat het in Egypte plaats vind en waarschijnlijk ook niet in Amerongen dus misschien dat de echte hardlopers hier wat meer over kunnen zeggen welk toestel het geschiktste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paccyman7 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 19:55:
Hoi,

Op de meeste horloges die GPS aan boord hebben kun je dit gewoon uitzetten per activiteit type. Verder ondesteunen de meeste horloges ook hartslagmeting via een hartslagband. De Garmin FR235 zou een optie kunnen zijn. Maar wat is je budget? Een Garmin FR235 is wel een stukje duurder dan een Polar M400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rockhopper schreef op woensdag 20 december 2017 @ 21:46:
[...]
Qua meerdere intervallen, dit klinkt als een standaard trainingsschema. Alle specifiek op hardlopen gerichte toestellen kunnen dit. Alle forerunner toestellen van garmin, de m400 en m430 van polar en de toestellen van suunto. Keuze genoeg dus. Ik ben verder niet bekend met wat een piramide loop is, ik gok niet dat het in Egypte plaats vind en waarschijnlijk ook niet in Amerongen dus misschien dat de echte hardlopers hier wat meer over kunnen zeggen welk toestel het geschiktste is.
Een m400 of m430 ondersteunt volgens mij geen piramideloop. Bij een piramide zijn de afstanden of tijden gestructureerd in een piramide. Bijvoorbeeld 1-2-3-2-1(p1) kan betekenen, dat je een bepaald tempo steeds 1, 2 en 3 minuten aan gaat houden met dribbelpauzes van 1 min. Je kunt in plaats van tempo’s ook hartslagzones nemen. Met een Garmin FR235 (of VA3) lijkt me dit wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
PatrickC schreef op woensdag 20 december 2017 @ 21:53:
[...]

Een m400 of m430 ondersteunt volgens mij geen piramideloop. Bij een piramide zijn de afstanden of tijden gestructureerd in een piramide. Bijvoorbeeld 1-2-3-2-1(p1) kan betekenen, dat je een bepaald tempo steeds 1, 2 en 3 minuten aan gaat houden met dribbelpauzes van 1 min. Je kunt in plaats van tempo’s ook hartslagzones nemen. Met een Garmin FR235 (of VA3) lijkt me dit wel mogelijk.
Dat kan in ieder geval met alle forerunner toestellen via een structured workout.

Op pc, bij de gewone garmin connect pagina van je profiel (modern) klik op trainings > workout > maak een workout
eenmaal gemaakt stuur je deze naar je telefoon. Waarschijnlijk kan het ook via de app op de telefoon en misschien zelfs op het toestel zelf, maar via pc vind ik veruit de makkelijkste manier.

Waarschijnlijk zal het ook wel mogelijk zijn via een iq connect app voor de toestellen die buiten de boot vallen (VA3?) maar ik ken de ins en outs niet goed genoeg. Ik ben dan ook niet meer een hardloper. Bedankt voor de uitleg in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paccyman7
rockhopper schreef op woensdag 20 december 2017 @ 21:46:
[...]

ik gok niet dat het in Egypte plaats vind en waarschijnlijk ook niet in Amerongen dus misschien dat de echte hardlopers hier wat meer over kunnen zeggen welk toestel het geschiktste is.
Haha, nee het wordt geen Egypte of Amerongen. Al lijkt me een piramide oprennen wel gaaf! Piramide loop is zoals beschreven door @PatrickC .
PatrickC schreef op woensdag 20 december 2017 @ 21:53:
[...]

Mijn Budget is wel max 150.
Met een Garmin kan ik dus wel meerdere intervallen instellen.

Bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rockhopper schreef op woensdag 20 december 2017 @ 22:03:
[...]
Waarschijnlijk zal het ook wel mogelijk zijn via een iq connect app voor de toestellen die buiten de boot vallen (VA3?) maar ik ken de ins en outs niet goed genoeg. Ik ben dan ook niet meer een hardloper. Bedankt voor de uitleg in ieder geval.
VA3 ondersteunt dit soort custom workouts al 'out of the box', dus je hebt hiervoor geen Connect IQ app nodig. Maar wat ik tot nu toe over de VA3 gelezen heb mbt deze custom workouts is dat de interface via het touchscreen nogal slecht ontworpen is. De fysieke buttons op een FR235 (of nog 'hogere' FR of Fenix 3/5) zijn dan gemakkelijker in gebruik. Maar ik heb geen enkele van deze horloges ooit gebruikt, dus heb het ook nog nooit kunnen uitproberen. Mijn VA HR ondersteunt zelfs helemaal geen custom workouts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Garmin FR235 zit nieuw nu op €230, dus als er toch nog wat rek in je budget zit? Verder zijn er sterke geruchten dat binnenkort de opvolger van dit horloge op de markt gaat komen, dus wellicht gaat de nieuwprijs van de FR235 dan nog wat omlaag en het aanbod op de tweedehands markt gaat nog wat toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paccyman7
PatrickC schreef op woensdag 20 december 2017 @ 23:00:
[...]

De Garmin FR235 zit nieuw nu op €230, dus als er toch nog wat rek in je budget zit? Verder zijn er sterke geruchten dat binnenkort de opvolger van dit horloge op de markt gaat komen, dus wellicht gaat de nieuwprijs van de FR235 dan nog wat omlaag en het aanbod op de tweedehands markt gaat nog wat toenemen.
Ik zie hier een daar wel wat FR230 (2e hands) met mijn budget. Dat is toch eigenlijk gewoon de 235 alleen dan met een band? Mijn voorkeur gaat naar band.

• rockhopper
De 230 is inderdaad een HR sensor gestripte 235. Ik zie de 230 voor 162€ op amazon.de (2e hands) en de 235 voor 192€ dus met een beetje rek kan je een heel eind komen.

Let wel dat je bij de 230 los een aparte band moet aanschaffen, of een combi pakket die meer zal kosten. Het horloge zelf heeft standaard géén hartband.

• hatsa
Roodey schreef op woensdag 20 december 2017 @ 20:58:
@Requiem19 , @rockhopper , @hatsa bedankt voor jullie reacties.
Die brengen me echter wel meer aan het twijfelen haha.
Ik heb vanavond wat filmpjes en reviews gelezen.
Schijnt dat de optische HR toch erg goed is ten opzichte van Fenix 5x en andere modellen.
Ik zal de review van DC Rainmaker lezen. Als die mij aanstaat de Vivoactive 3 eens in real life om gaan doen. Hopelijk liggen ze bij de Mediamarkt.

@hatsa heb jij ervaring met hardlopen met de Vivoactive 3? Hoe bevalt dat?
Voor duurloopjes bevalt het prima. Maar dan zet ik 'm aan, en als ik lekker loop kijk ik er pas weer op als ik thuis ben. Als ik er tussendoor wel op kijk is het scherm prima lees- en configureerbaar.

Voor baantrainingen bevalt ie minder. Daar wil ik na elk interval op een lapknopje kunnen drukken, maar dat gaat dus niet. Zeker bij het begin van een interval krijg ik het meestal gewoon niet voor elkaar om een nieuwe lap te starten. Maar ook bij krachttraining, als ik rustig de tijd heb om te dubbeltikken, moet ik het vaak minstens 2 keer proberen om de volgende serie te starten.

Met custom workouts en alerts heb ik geen ervaring.
hatsa schreef op donderdag 21 december 2017 @ 05:56:
[...]
Voor baantrainingen bevalt ie minder. Daar wil ik na elk interval op een lapknopje kunnen drukken, maar dat gaat dus niet. Zeker bij het begin van een interval krijg ik het meestal gewoon niet voor elkaar om een nieuwe lap te starten. Maar ook bij krachttraining, als ik rustig de tijd heb om te dubbeltikken, moet ik het vaak minstens 2 keer proberen om de volgende serie te starten.
Daar was ik al bang voor toen ik hoorde wat de 'oplossing' was voor het ontbreken van een tweede fysieke button op de VA3. De design afdeling van Garmin heeft hier toch wel een flinke blunder gemaakt. Wel energie stoppen in een 'side swipe', waar ik eigenlijk nog niemand positief over heb horen praten en dan vergeten dat je eigenlijk een 2e button nodig hebt voor manual laps. En dat terwijl de voorganger (VA HR) dat wel had. Ik ben zelf een fan van touchscreens op horloges, maar dan wel graag icm meerdere fysieke bottons (tijdens een activiteit wil je gewoon buttons gebruiken). Mijn huidige VA HR heeft dit en ook Suunto heeft horloges die beide hebben. Hopelijk heeft de VA4 weer meer buttons of wellicht komt het touchscreen ook nog wel naar de Fenix serie?

• Roodey
hatsa schreef op donderdag 21 december 2017 @ 05:56:
[...]

Voor duurloopjes bevalt het prima. Maar dan zet ik 'm aan, en als ik lekker loop kijk ik er pas weer op als ik thuis ben. Als ik er tussendoor wel op kijk is het scherm prima lees- en configureerbaar.

Met custom workouts en alerts heb ik geen ervaring.
Ik loop niet op de baan, dus daar heb ik geluk mee. Wat ik wel las in de review van DC Rainmaker is dat eind oktober manual lap is toegevoegd aan de software.

Dat je het 2x moet proberen ligt aan het overgevoelige touchscreen?

Wat ik zelf nog wel eens doe is:
6 KM rennen, opdrukken, 10 x 150m print, opdrukken, uitlopen.
Dan pauzeer ik het horloge tussendoor 2x. Dat is toch wel goed te doen met die ene knop?

Alvast (opnieuw) bedankt voor je reactie!
Roodey schreef op donderdag 21 december 2017 @ 08:34:
Wat ik zelf nog wel eens doe is:
6 KM rennen, opdrukken, 10 x 150m print, opdrukken, uitlopen.
Dan pauzeer ik het horloge tussendoor 2x. Dat is toch wel goed te doen met die ene knop?
Wat ik er van gelezen heb is dat de knop tijdens een workout de functie heeft van het overgaan naar de volgende stap in de workout, dus je kunt een workout dan niet pauzeren op de VA3 via de knop. Vandaar mijn eerdere reactie dat de interface voor workouts op de VA3 niet helemaal prettig werkt. Of workouts pauzeren via het touchscreen wel kan, weet ik niet.
https://forums.garmin.com...-doesn-t-work-as-expected

[ Voor 9% gewijzigd door PatrickC op 21-12-2017 10:10 ]

• Frij5fd
PatrickC schreef op donderdag 21 december 2017 @ 08:16:
[...]

Daar was ik al bang voor toen ik hoorde wat de 'oplossing' was voor het ontbreken van een tweede fysieke button op de VA3. De design afdeling van Garmin heeft hier toch wel een flinke blunder gemaakt. Wel energie stoppen in een 'side swipe', waar ik eigenlijk nog niemand positief over heb horen praten en dan vergeten dat je eigenlijk een 2e button nodig hebt voor manual laps. En dat terwijl de voorganger (VA HR) dat wel had. Ik ben zelf een fan van touchscreens op horloges, maar dan wel graag icm meerdere fysieke bottons (tijdens een activiteit wil je gewoon buttons gebruiken). Mijn huidige VA HR heeft dit en ook Suunto heeft horloges die beide hebben. Hopelijk heeft de VA4 weer meer buttons of wellicht komt het touchscreen ook nog wel naar de Fenix serie?
De Forerunner 630 met 4 knoppen en touch vond ik optimaal voor zowel dagelijks gebruik als met hardlopen. De 5 knopsbediening van Garmin zonder touch, is net wat minder handig in dagelijks gebruik.
Pagina: 1 ... 64 ... 324 Laatste