dirkjesdirk schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 23:57:
Als overstapper van een Pebble time naar een Vivoactive 3 hier ook wat ervaringen.
Negatief
- ik vind de opzet en gebruiksvriendelijkheid van het PebbleOS echt 10x beter. De navigatie op de VA3 vind ik in vergelijking daarmee beroerd.
- drukknoppen werken wat bij betreft veel prettiger dan het gepriegel op een touchscreen
- extra apps/widgets in de store zijn beperkt
- smart gedeelte van de VA3 is echt beperkt (op zich was dat ook te verwachten, maar wil het toch noemen omdat de VA3 daar wel mee wordt aangeprezen)
- ontbreken microfoon (was bij Pebble toch erg handig voor voicereply)
- standaard polsband is matig.
- verbinding! De VA3 maakt gewoon meestal niet goed automatisch opnieuw verbinding als je 'buiten range' bent geweest.
Kort, op dit moment draag ik de VA3 permanent (al 1 maand), maar ik ben mijn Pebble nog niet vergeten.
Ik ben zelf destijds geswitched van de Pebble Time naar een Vivoactive HR en nu van een Vivoactive HR naar de Vivoactive 3. Soortgelijk traject dus. Mijn reden om de Time te verlaten en voor de Vivoactive te gaan, was dat ik een dedicated sporthorloge wilde en de Time daarin (ook los van het ontbreken van hartslagmeting) enorm tekort schoot.
In het kort, ik ben het totaal niet eens met je opmerkingen over het OS. Ik vind de Vivoactive (zeker de 3) echt uitblinken qua intuïtiviteit. De eerste dagen had ik daar nog wat twijfels over, maar ik ben er razendsnel in thuis geraakt. Het is natuurlijk ook gewoon een complexer apparaat als de Time, qua mogelijkheden en dat maakt het in het OS ook wat wennen. Maar wat voor de één werkt, is voor de ander minder. Ik word bijvoorbeeld gek van de bediening van een TomTom runner of iPhone, terwijl anderen daarbij zweren.
Voor wat betreft het smart-gedeelte en apps in de store klopt het dat dit minder is als in de Pebble store. Ik kan alleen niet zeggen dat ik iets mis ten opzichte van de Time. In de Pebblestore zat ook wel echt veel bagger. De Pebble was als smartwatch ook best wel beperkt. Ik kan niet veel zaken bedenken die met de Time wel konden en met de VA niet, alleen de microfoon-gerelateerde zaken. Andersom daarentegen, door de toevoeging van GPS, HR en ondersteuning van externe sensoren, wel. Maar goed, dat is vooral sport-gerelateerd. Wat mis je verder aan smartwatch en apps die de Time wel had?
Voor wat betreft de bluetooth-verbinding met de telefoon. Dat is een bijzondere. Mijn ervaring is dat sommige telefoons moeite hebben met Bluetooth Low-energy. Vooral toestellen van fabrikanten die zelf allerlei energiebesparingsshit inbouwen. Met de Time heb ik hier bij verschillende toestellen last van gehad, de verbinding tussen mijn VA3 en Samsung Galaxy S7 is perfect en hij vindt hem ook altijd goed en snel. Met de VAHR ging dat minder goed. Bluetooth-verbindingen lijken wel een soort hit&mis te zijn tussen verschillende apparaten.
Je opmerking over de standaard polsband kan ik wel volgen. Ik vind sowieso dat het horloge (en de band) een paar millimeter breder had gemogen. Een 22mm (of nog iets breder) band had ik wel mooier gevonden. Qua materiaal kiest Garmin voor een specifiek rubber dat de juiste flexibiliteit heeft om de hartslagmeting goed te laten verlopen. Ik had met de VAHR diverse Chinese bandjes die net wat anders waren qua flexibiliteit en dat merk je direct in de hartslagregistratie tijdens het sporten.
Waar ik het wel mee eens ben is dat er wat mij betreft wat knoppen bij hadden gemogen, om een paar besturingsacties van het touchscreen weg te halen. Toch biedt een touchscreen ook wel weer mogelijkheden, bijvoorbeeld het invoeren van reps en gewicht in de krachttrainmodus. Aan de andere kant werkt het dubbel screentappen om je set af te sluiten erg matig, dat had ik liever via een extra knop gehad.
Wat mij betreft zou het en-en moeten zijn. De VAHR met zijn 2 knoppen had daarin wel een plus. Maar die had weer een veel minder goed touchscreen.