Het is een beetje inherent aan de gadget-age van tegenwoordig, als je sporthorloges wil verkopen heb je onderscheidende features nodig. De markt is overspoeld met opties, sterker nog, voor het gros van de recreanten voldoet een telefoon aan alle eisen.Trenchdog schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 12:06:
[...]
Laat ik daar voor het gemak de obligatoire DCRainmaker-pagina ook even bijzettenIk zal daar vast mee gaan klooien, maar na de Stryd vraag ik mij nog steeds af of gevoel, hartslag en pace niet voldoende zijn voor een hardloper.
Wat hebben 10 verschillende merken dan überhaupt te zoeken op deze markt? Mijns inziens weinig. Het toevoegen van al deze gadgetty features maakt de apparaten onnodig duur en de markt een dikke vette bubbel die heus wel eens gaat knappen.
Maar goed, je moet íets als grote sporthorlogefabrikant, want smartwatches doen ook al bijna alles wat een sporthorloge kan. Je product dreigt overbodig te raken. Wat nu?
Eerst voeg je features toe die een smartwatch ook heeft. Notifications, (beperkte) mogelijkheid tot apps.
Dat blijkt niet genoeg om de opmars van smartwatches te stoppen.
Dus worden er nu eigenlijk drie dingen gedaan:
- de nadruk gelegd op de kwaliteit en accuratesse van de "echte" sporthorloges
- het ontwikkelen van apparaten die nog meer crossover zijn met een smartwatch (VA3 bijvoorbeeld)
- het toevoegen van features die een smartwatch niet heeft en ook niet (snel) zal krijgen
Dat laatste is wat je nu ziet met running power en wat al gepoogd is met OHR. Helaas zetten smartwatchfabrikanten ook simpelweg een OHR sensor in hun producten, dus nu kan niemand meer een horloge zonder OHR maken zonder "dat horloge zonder OHR" te worden.
Running power is een stuk minder nuttig dan hartslagmeting, voornamelijk omdat het accuratesse ontbeert, dus ik hoop dat deze feature het simpelweg niet gaat halen.
Dus ja, gevoel, hartslag en pace