Ik denk dat er kwalitatief sowieso maar erg weinig marge zit tussen alle modellen. De focus ligt met name op de features en extra's die je wel of juist niet krijgt bij bepaalde modellen. Je kan dus het beste een keuze maken per merk en binnen dat merk je juiste model kiezen (geen gemakkelijke taak)
Omdat je al bekend bent met garmin heeft dat merk een kleine voorsprong voor je oude data (tenzij je een andere app gebruikt om je data te bewaren zoals endomondo of strava)
Suunto is een relatief kleine speler in Nederland, of dit iets goeds is mag je zelf bepalen. Persoonlijk ben ik niet zo erg onder de indruk van de toestellen toen ik zoekende was, maar dat is al een tijdje terug. Omdat ik ze zelden in een winkel zie liggen ben ik ook niet zo bekend met hoe de modellen aanvoelen / zitten.
Belangrijk bij je keuze voor een merk is dat je voor jezelf nagaat hoe je je dataschermen in wilt delen. Als je in het veld/buiten zonder je telefoon het veranderen van dataschermen/velden, op het toestel zelf dus, belangrijk vind dan valt polar bv al af. Let wel dat de meeste mensen dit eenmalig doen en er verder nooit meer naar omkijken als het eenmaal goed staat. En zo zijn er meer kleinigheden. Neem ook een kijkje naar het achterliggende platform. Die van garmin is matig, die polar behoorlijk goed, maar ik zet dus zelf via autosync alles op strava en endomondo.
Tot slot, wat je wilt is vrij veel voor je budget om naar huidige modellen te kijken. Misschien zijn er ook leuke modellen te vinden 2e hands via MP (fenix 3 hr behoort waarschijnlijk wel tot de mogelijkheden). Wat betreft de 235 deze zou ik niet nemen. Het is verder een prima toestel, maar er wordt al geteased dat er een 245 aan zit te komen. Als je het niet erg vind dat er een paar weken na aanschaf al een (potentieel) veel betere opvolger komt voor ongeveer hetzelfde bedrag (geen garantie, zie de vivoactive) dan is het een overweging waard.
Persoonlijk zou ik nu voor de VA3 gaan, een zeer compleet nieuw toestel die tijdens de black friday sale of misschien via andere wegen en een beetje zoeken goedkoper te vinden is dan de release prijs. Als tweede keuze onder het motto nu-nu-nu is denk ik de VA HR het beste alternatief, maar ook dan zit je dus met een "oud" toestel voor een prijs waar je met een beetje doorsparen een hebt die hagelnieuw vers van de pers is. Ik kan weinig zeggen over de suunto, maar de polar zou ik zelf niet zo snel nemen. Ik vind de pasvorm matig, je kan geen bandjes wisselen en je kan er geen externe sensoren aan koppelen die met fietsen te maken hebben (mijn nr 1 sport). Dit zijn dus ook dingen die je zelf moet afwegen.
Ongeacht je keuze, de core dingen werken op alle toestellen goed.