Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 55 ... 318 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-07 20:23

Pathogen

Shoop Da Whoop

Dit is wederom het punt in de optische-HR discussie dat ik de Scosche Rhythm+ ter sprake ga brengen ;)

Ben wel benieuwd of deze reactief snel genoeg gaat zijn om tijdens kortere intervallen ook mee te komen (die doe ik tot nu toe nooit, maar ben ik wel van plan), maar slechter dan de Instant Pace van élk toestel wordt het toch niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneMoreThing
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-07 20:30
Pathogen schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 14:16:
Dit is wederom het punt in de optische-HR discussie dat ik de Scosche Rhythm+ ter sprake ga brengen ;)

Ben wel benieuwd of deze reactief snel genoeg gaat zijn om tijdens kortere intervallen ook mee te komen (die doe ik tot nu toe nooit, maar ben ik wel van plan), maar slechter dan de Instant Pace van élk toestel wordt het toch niet...
Ik heb sinds enkele dagen de Scosche Rhythm+. Ik gebruik deze icm met een Garmin 735XT. Normaliter gebruik ik de HRM-RUN borstband maar vanwege een wond op mijn borstkas kan ik deze nu niet comfortabel dragen en daarom een Rhythm+ gekocht. De eerste run was een drama, op een stukje van 5km had ik tientallen keren dat hij geen hartslag aangaf. Ik droeg hem zoals aanbevolen dus op de bovenkant van de onderarm. Ik draag mijn horloge aan mijn linkerarm en droeg de Rhythm+ om mijn rechterarm. Bij de tweede run van 6km droeg ik hem om dezelfde arm als mijn horloge en dat ging stukken beter. Slechts 1 korte onderbreking. Hij reageert overigens erg snel op wisselingen in de hartslag, ik merk wat dat betreft nog geen verschil met de HRM-RUN. Bij het starten van een run wordt de Rhythm+ wel sneller gedetecteerd dan de HRM-RUN door de 735XT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik onderschrijf je bevinding qua verschillende armen. Dat is helaas genoeg verstoring om met regelmaat de pairing te verliezen.
Draag de R+ nu al een hele tijd op dezelfde manier, met het kastje zo'n 5cm van mijn elleboogholte af op mijn onderarm en ik merk er niks meer van als ik hem draag.

Heb de afgelopen maanden zo af en toe het idee gekregen dat er een cadence lock optrad, maar zeker weten doe ik het niet.

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Requiem19 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 13:03:
[...]

Ik stel me voor dat de meesten in de winter gewoon met HR band lopen.

Optische HR verplicht je niet om alleen met optische HR te lopen, het biedt je meer flexibiliteit :).
Fair enough, flexibiliteit is altijd goed. 24 uurs metingen ga je met een borstband niet doen, althans, de meeste mensen niet denk ik :) en met dit weer werkt het wellicht prima. Voor de kosten zal het al snel niet meer uitmaken denk ik, de standaard lijkt echt een geïntegreerde HR meter te zijn nu, de wat fanatiekere sporter (of tweaker) koopt er dan inderdaad wel een borstband bij.

Voor mij is het voorlopig niks, ik heb een hekel aan strak zittende horloges, ook bij warm weer ;). Zonder band kunnen lopen scheelt weer een accessoir, en een batterij, maar dan moet het wel altijd goed en prettig werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-07 23:46
OneMoreThing schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 14:41:
[...]
Ik heb sinds enkele dagen de Scosche Rhythm+. Ik gebruik deze icm met een Garmin 735XT. Normaliter gebruik ik de HRM-RUN borstband maar vanwege een wond op mijn borstkas kan ik deze nu niet comfortabel dragen en daarom een Rhythm+ gekocht. De eerste run was een drama, op een stukje van 5km had ik tientallen keren dat hij geen hartslag aangaf. Ik droeg hem zoals aanbevolen dus op de bovenkant van de onderarm. Ik draag mijn horloge aan mijn linkerarm en droeg de Rhythm+ om mijn rechterarm. Bij de tweede run van 6km droeg ik hem om dezelfde arm als mijn horloge en dat ging stukken beter. Slechts 1 korte onderbreking. Hij reageert overigens erg snel op wisselingen in de hartslag, ik merk wat dat betreft nog geen verschil met de HRM-RUN. Bij het starten van een run wordt de Rhythm+ wel sneller gedetecteerd dan de HRM-RUN door de 735XT.
Ik draag hem zelf of op de aanbevolen plaats op de onderarm of heel hoog op mijn bovenarm zodat hij onder de korte mouw van een T-shirt net niet meer zichtbaar is (geen zin in een vreemde extra witte band door zonblokkade op mijn onderarm) altijd dezelfde arm als waar mijn horloge ook al zit (links dus).

Dit werkt voor mij goed, het omdoen aan de bovenarm is lastiger en de band (strap) is net aan groot genoeg dus iemand into bodybuilding zal er wel niet mee weg komen. Verder merk je iets meer dat ie er zit de eerste twee minuten op de bovenarm, maar verder werkt het goed, eenmaal bezig is het zoals bij de onderarm dat je compleet vergeet dat hij er zit. Voor de duidelijkheid, mijn gebruik is 90% fiets/racefiets en 10% various.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:21

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Topicstarter
Vraagje over het gebruiken van een Course op de Garmin. Zelf heb ik een FR 935 (dus in principe redelijk gelijk met de Fenix 5-serie) en heb gisteren voor het eerst een Course gemaakt en getest, allemaal op bekend terrein want ik had geen flauw idee wat ik er van kon verwachten.

De Course heb ik op connect gemaakt en op de telefoon gezet (lekker dat WiFi). Alleen wat me opviel tijdens het hardlopen is dat ik pas een seintje kreeg dat ik over 43 meter af moet slaan als ik op dat moment al afgeslagen ben. De kaart is wel redelijk goed bij maar die navigatie loopt gewoon achter de feiten aan.

Is dit herkenbaar? @MrAcid heb jij dat gisteren ook meegemaakt?

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xaverius schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 12:38:
Vraagje over het gebruiken van een Course op de Garmin. Zelf heb ik een FR 935 (dus in principe redelijk gelijk met de Fenix 5-serie) en heb gisteren voor het eerst een Course gemaakt en getest, allemaal op bekend terrein want ik had geen flauw idee wat ik er van kon verwachten.

De Course heb ik op connect gemaakt en op de telefoon gezet (lekker dat WiFi). Alleen wat me opviel tijdens het hardlopen is dat ik pas een seintje kreeg dat ik over 43 meter af moet slaan als ik op dat moment al afgeslagen ben. De kaart is wel redelijk goed bij maar die navigatie loopt gewoon achter de feiten aan.

De paar keer dat ik het heb gebruikt kreeg ik de waarschuwingen netjes op tijd... Liep de visuele track ook achter? Soms zit er wel een paar meter naast qua positionering (wat natuurlijk inherent is aan gps) maar over het algemeen geen klagen hier.

Ook een FR935 hier, maar heb nog geen koers gelopen met de nieuwste firmware...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311
  • Laatst online: 09:08

pdavie2311

Live life to the fullest..

Ik krijg woensdag mijn Fenix 3HR thuis bezorgd! Ik lees over nieuwe firmware? Gelijk bij aandoen toestel vraagt hij om deze update? Veel veranderingen tov de vorige versie? Heb in februari dit jaar ook gesport met de Fenix namelijk...

“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Xaverius schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 12:38:

Ik loop niet met waarschuwingen, volg gewoon het lijntje. :) Krijg ook überhaupt geen waarschuwingen trouwens, maak mijn routes via Strava - volgens mij ondersteunt die dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pdavie2311 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 13:28:
Ik krijg woensdag mijn Fenix 3HR thuis bezorgd! Ik lees over nieuwe firmware? Gelijk bij aandoen toestel vraagt hij om deze update? Veel veranderingen tov de vorige versie? Heb in februari dit jaar ook gesport met de Fenix namelijk...
Nieuwe firmware? De laatste offciele is 4.30 en die is al sinds 10 mei uit.
https://forums.garmin.com...t-worn/fenix-3-hr/157107-
Of bedoel je de 4.32 Beta firmware? Die zal als het goed is niet automatisch worden aangeboden op de horloge.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311

pdavie2311

PatrickC schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 15:18:
[...]

Nieuwe firmware? De laatste offciele is 4.30 en die is al sinds 10 mei uit.
https://forums.garmin.com...t-worn/fenix-3-hr/157107-
Of bedoel je de 4.32 Beta firmware? Die zal als het goed is niet automatisch worden aangeboden op de horloge.
Vanaf februari heb ik geen Fenix meer! Weet niet welke ik draaide toen der tijd? 4.3 had ik dus niet als deze vanaf mei er is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Iemand ervaringen met de dwMap app van Garmin/ConnectIQ? Werkt dat een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pdavie2311 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 16:34:
[...]

Vanaf februari heb ik geen Fenix meer! Weet niet welke ik draaide toen der tijd? 4.3 had ik dus niet als deze vanaf mei er is!
Krijg je een nieuwe of tweedehands? Bij een nieuwe zou de laatste firmware er wel al eens op kunnen staan. En waarom zou je niet gewoon de laatste firmware installeren als die er nog niet op zou staan? Hij is al sinds mei uit, dus dan lijkt het mij dat het wel een stabiele versie is.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311

pdavie2311

PatrickC schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 16:37:
[...]

Krijg je een nieuwe of tweedehands? Bij een nieuwe zou de laatste firmware er wel al eens op kunnen staan. En waarom zou je niet gewoon de laatste firmware installeren als die er nog niet op zou staan? Hij is al sinds mei uit, dus dan lijkt het mij dat het wel een stabiele versie is.
Nieuwe! Ik installeer hem wel en kijk wel gelijk even bij updates wat hij zegt! Thanx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
acidd91 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 16:35:
Ja, heb ik een jaar gebruikt voordat ik een Fenix 5S had. Werkt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:21

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Topicstarter
MrAcid schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 14:44:
[...]

Ik loop niet met waarschuwingen, volg gewoon het lijntje. :) Krijg ook überhaupt geen waarschuwingen trouwens, maak mijn routes via Strava - volgens mij ondersteunt die dat niet.
Als ik me het goed herinner had ik "een lijntje volgen" met daaronder welke kant ik daarna uit moest, rechts of links.

Maar ik had nog nooit die van Strava bekeken, misschien ook een keer testen.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:56
acidd91 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 16:35:
Ik heb deze 2 keer gebruikt op mijn 235 en het werkt wel leuk. Het is lekker duidelijk mits je de juiste zoom level selecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-07 22:09
rockhopper schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 11:49:
[...]

Ik draag hem zelf of op de aanbevolen plaats op de onderarm of heel hoog op mijn bovenarm zodat hij onder de korte mouw van een T-shirt net niet meer zichtbaar is (geen zin in een vreemde extra witte band door zonblokkade op mijn onderarm) altijd dezelfde arm als waar mijn horloge ook al zit (links dus).

Dit werkt voor mij goed, het omdoen aan de bovenarm is lastiger en de band (strap) is net aan groot genoeg dus iemand into bodybuilding zal er wel niet mee weg komen. Verder merk je iets meer dat ie er zit de eerste twee minuten op de bovenarm, maar verder werkt het goed, eenmaal bezig is het zoals bij de onderarm dat je compleet vergeet dat hij er zit. Voor de duidelijkheid, mijn gebruik is 90% fiets/racefiets en 10% various.
Net boven de elleboog, onderaan de bovenarm dus, zit de Scosche Rythm plus prima. Intervals gaan prima, een kleine vertraging van 2 à 3 seconden zie ik ongeveer. Ideaal ding.
Ik heb ook de HRM-run, de meerwaarde daarin ligt in de extra running dynamics data. Sinds kort heb ik een Stryd power meter (footpod) wat echter ook running dynamics data geeft. Dan is de Scosche Rythm plus helemaal voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneMoreThing
  • Laatst online: 02-07 20:30
Frij5fd schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 22:44:
[...]

Net boven de elleboog, onderaan de bovenarm dus, zit de Scosche Rythm plus prima. Intervals gaan prima, een kleine vertraging van 2 à 3 seconden zie ik ongeveer. Ideaal ding.
Ik heb ook de HRM-run, de meerwaarde daarin ligt in de extra running dynamics data. Sinds kort heb ik een Stryd power meter (footpod) wat echter ook running dynamics data geeft. Dan is de Scosche Rythm plus helemaal voldoende.
Ik zit ook te denken om een Stryd te kopen. Hoe bevalt deze? Zijn er nog verschillen in data ten opzichte van de HRM-Run? Ik ben inmiddels erg tevreden over de Scosche Rhythm+. Nadat ik uitgevogeld had wat de beste plek is om hem te dragen werkt deze erg goed en zit hij comfortabel. Ik denk niet dat ik nog weer terug ga naar de HRM-Run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De nieuwe smartwatch met GPS van Fitbit:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
FITBIT IONIC: Unboxing and more!

[ Voor 32% gewijzigd door PatrickC op 29-08-2017 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
PatrickC schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 00:29:
De nieuwe smartwatch met GPS van Fitbit:
[video]
Zeer waarschijnlijk een goede concurrent voor de Apple watch maar het zal op Garmin niet veel indruk maken. Verder opmerkelijk dat Fitbit ook met Adidas in zee gaat terwijl ze afgelopen jaar ook runtastic hebben overgenomen. Erg benieuwd wat ze hiermee gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Miki schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 07:40:
[...]

Zeer waarschijnlijk een goede concurrent voor de Apple watch maar het zal op Garmin niet veel indruk maken. Verder opmerkelijk dat Fitbit ook met Adidas in zee gaat terwijl ze afgelopen jaar ook runtastic hebben overgenomen. Erg benieuwd wat ze hiermee gaan doen.
Ik vind dit toch wel een geduchte concurrent voor de Garmin vivoactive HR en de nog uit te komen vivoactive 3. We moeten nog afwachten wat de nieuwe features van de VA3 gaan worden, maar qua functionaliteit is Fitbit Garmin nu voorbij. Het lijkt er ook op dat het ontwikkelen van eigen apps/watchfaces een stuk simpelere gaat bij Fitbit (gebaseerd op javascript).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Als Smartwatch vind ik hem te sporty, als sporthorloge veel te fancy... Ik weet dat Ray hem bestempelt als een soort gulden middenweg op dit moment, maar ik vind het juist een "Master of none" zo.

Erg mooi apparaat, maar de focus op een doelgroep mist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Pathogen schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 08:46:
Als Smartwatch vind ik hem te sporty, als sporthorloge veel te fancy... Ik weet dat Ray hem bestempeld als een soort gulden middenweg op dit moment, maar ik vind het juist een "Master of none" zo.

Had er nog niet zo specifiek over nagedacht, maar ik ben het hier eigenlijk wel mee eens.

Twee unique selling points:
  • Betalingen
  • Muziek op het apparaat met bluetooth
De tweede is een big deal als Garmin killer - zeker in het €299 segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

MrAcid schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 08:49:
[...]

Had er nog niet zo specifiek over nagedacht, maar ik ben het hier eigenlijk wel mee eens.

• Betalingen
  • [b][li]Muziek op het apparaat met bluetooth[/li][/b]
Die muziek is wel erg tof ja, al gaat het met TomTom (de enige die dat ook aanbiedt) ook niet geweldig volgens mij.
Een (contactloos) pinpas meenemen in mijn achterzak is echt 5 gram gewicht, dat vind ik absoluut geen reden om voor deze te kiezen. En dan zegt men bij Fitbit juist dat dit hét USP is waar men op in gaat zetten.
Ik hoor mezelf erg pessimistisch zijn, maar ik denk niet dat dit ding een hit gaat worden. Hopelijk voor Fitbit zijn er een hoop mensen die niet zoals ik zijn :P

EDIT: gelukkig is de basis, voor zover al gepubliceerd mag worden, goed neergezet. Een degelijk apparaat met degelijke OHR.

[ Voor 6% gewijzigd door Pathogen op 29-08-2017 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Pathogen schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 08:55:
[...]

Die muziek is wel erg tof ja, al gaat het met TomTom (de enige die dat ook aanbiedt) ook niet geweldig volgens mij.
Een (contactloos) pinpas meenemen in mijn achterzak is echt 5 gram gewicht, dat vind ik absoluut geen reden om voor deze te kiezen. En dan zegt men bij Fitbit juist dat dit hét USP is waar men op in gaat zetten.
Ik hoor mezelf erg pessimistisch zijn, maar ik denk niet dat dit ding een hit gaat worden. Hopelijk voor Fitbit zijn er een hoop mensen die niet zoals ik zijn :P

EDIT: gelukkig is de basis, voor zover al gepubliceerd mag worden, goed neergezet. Een degelijk apparaat met degelijke OHR.
Vergis je niet, Fitbit is nog steeds enorm groot in de wareables markt - 2,5x Garmin. Hoofdzakelijk US overigens.

Afbeeldingslocatie: https://image.prntscr.com/image/CxTSP5YWRFS1MKfrpnX4pg.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pathogen schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 08:46:
Als Smartwatch vind ik hem te sporty, als sporthorloge veel te fancy... Ik weet dat Ray hem bestempelt als een soort gulden middenweg op dit moment, maar ik vind het juist een "Master of none" zo.

Dat 'master of none' geld volgens mij net zo goed voor de huidige Garmin VA HR. Lijkt me ook typerend voor een 'allround' horloge. En het 'activity tracking' gedeelte van de Garmin VA HR laat nogal wat te wensen over (met name sleep tracking is om te huilen) en als Fitbit dit net zo goed voor elkaar heeft bij de Ionic als bij mijn oude Charge HR, dan is dat toch wel een duidelijke pré.Batterijduur lijkt weer een nadeel, 3-4 dagen is toch echt wel een 'stukje' minder dan de 7-8 dagen die ik nu op m'n VA HR haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

PatrickC schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 09:34:
[...]

Dat 'master of none' geld volgens mij net zo goed voor de huidige Garmin VA HR. Lijkt me ook typerend voor een 'allround' horloge. En het 'activity tracking' gedeelte van de Garmin VA HR laat nogal wat te wensen over (met name sleep tracking is om te huilen) en als Fitbit dit net zo goed voor elkaar heeft bij de Ionic als bij mijn oude Charge HR, dan is dat toch wel een duidelijke pré.Batterijduur lijkt weer een nadeel, 3-4 dagen is toch echt wel een 'stukje' minder dan de 7-8 dagen die ik nu op m'n VA HR haal.
Compleet mee eens :Y Ik vind de VA serie dan ook persoonlijk compleet niet interessant.

@MrAcid Fitbit is inderdaad heel groot in de US, het was een beetje uit mijn ooghoek verdwenen. Hier in NL zie je ze bijna niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Meh, vind hem vrij lelijk hoewel het mevalt als ik hem om zijn pols zie zitten. Touchscreen op een sporthorloge lijkt me niks (lees veel over problemen met zweet en regen).

Maar komt meer over een als smart-achtige activity tracker dan een echte sport-watch... Met mijn FR935 doe ik ook zo'n 2 weken (inc 24/7 ohr en activity tracking en gemiddeld 3x1 uur hardlopen per week) en die batterijduur vind ik ook echt een enorme plus.

4 dagen voor de fitbit is dan ook maar meh, hoewel vergeleken met echte smartwatches die 1 dag mee gaan het nog best ok is...

Maar nee, ben er zelf niet echt enthousiast over. Ben wel benieuwd hoe hij in de praktijk werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Idem ben er ook niet kapot van. Muziek streamen is dan wel een killer functie alleen de keuze voor Pandora is erg jammer. Hier in Europa is Pandora maar een kleine speler. Daarbij is het opmerkelijk dat toen Pebble bezig was met de Core, er wel een Spotify deal was. Samsung heeft bijvoorbeeld wel al Spotify voor de nieuwste wareable. Apple heeft iTunes wat in mijn ogen een prima alternatief kan zijn voor Spotify. Daarnaast verwacht ik ook dat Garmin nog met een konijn uit de hoge hoed kan komen. Ze hebben al vaker tussentijds een horloge vroegtijdig aan de kant geschoven voor een betere optie waarmee ze de concurrentie een hak te zetten dus een vivoactive 4 of 5 kan zomaar opeens ingezet worden.

Dit horloge kan het wellicht leuk gaan doen op de lokale Amerikaanse markt maar daar buiten zal het erg zwaar worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Fitbit Ionic is zo te zien de vervanger van de Surge (wordt niet meer genoemd op de Fitbit site) en een feature upgrade van de Blaze, die bijna de helft kost. Persoonlijk vind ik de Ionic er beter uitzien als de Garmin VA HR, maar de komende Garmin VA3 is wat mij betreft dan weer een stuk mooier als de Fitbit Ionic. De vraag is even hoe goed de beide bedrijven de software voor elkaar hebben zo dadelijk. De Ionic lijkt een complete nieuw product (of zou het op een Pebble gebaseerd zijn, want dat bedrijf hebben ze volgens mij opgekocht) en de VA3 een upgrade van de VA HR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
OneMoreThing schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 23:14:
[...]

Ik zit ook te denken om een Stryd te kopen. Hoe bevalt deze? Zijn er nog verschillen in data ten opzichte van de HRM-Run? Ik ben inmiddels erg tevreden over de Scosche Rhythm+. Nadat ik uitgevogeld had wat de beste plek is om hem te dragen werkt deze erg goed en zit hij comfortabel. Ik denk niet dat ik nog weer terug ga naar de HRM-Run.
Het aardige van de Stryd voor mij is dat het de mogelijkheid geeft om op heuvelachtig terrein een redelijk constante inspanning te verrichten. Ik train voor een trailrun in Zuid-Limburg, in dat soort gebieden blies ik me in het verleden op marathon afstanden op. Nu kan ik maat houden. Met lopen op hartslag is dat lastiger, omdat het naijlt, zon en schaduw het beïnvloeden en de hartslag door vermoeiing of andere oorzaken kan afwijken.
Downhills lijken echter niet helemaal goed te gaan; dan geeft de Stryd wel erg weinig aan.
Dat tempo nauwkeuriger is dan GPS is wel aardig.

Ten opzichte van de HRM-run is het opvallend dat waardes als vertical oscillation lager uitvallen. De trend is echter wel hetzelfde. Leg spring stiffness is bij de Stryd alleen aanwezig. Ik moet nog zien of dat meerwaarde heeft.
De website van Stryd (Powercentre) is vrij aardig; geeft een beeld van waar je staat en aan kan werken.

Of het 200 euro waard is (via de site van de 5K runner korting!) moet ik nog afwachten. Ik verwacht het wel, maar eerst eens 58km trailrun met 1500 hoogtemeters doen...

EDIT: https://the5krunner.com/2017/04/30/stryd-is-it-worth-it/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Frij5fd schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 19:23:
[...]

Het aardige van de Stryd voor mij is dat het de mogelijkheid geeft om op heuvelachtig terrein een redelijk constante inspanning te verrichten. Ik train voor een trailrun in Zuid-Limburg, in dat soort gebieden blies ik me in het verleden op marathon afstanden op. Nu kan ik maat houden. Met lopen op hartslag is dat lastiger, omdat het naijlt, zon en schaduw het beïnvloeden en de hartslag door vermoeiing of andere oorzaken kan afwijken.
Downhills lijken echter niet helemaal goed te gaan; dan geeft de Stryd wel erg weinig aan.
Dat tempo nauwkeuriger is dan GPS is wel aardig.

Ten opzichte van de HRM-run is het opvallend dat waardes als vertical oscillation lager uitvallen. De trend is echter wel hetzelfde. Leg spring stiffness is bij de Stryd alleen aanwezig. Ik moet nog zien of dat meerwaarde heeft.
De website van Stryd (Powercentre) is vrij aardig; geeft een beeld van waar je staat en aan kan werken.

Of het 200 euro waard is (via de site van de 5K runner korting!) moet ik nog afwachten. Ik verwacht het wel, maar eerst eens 58km trailrun met 1500 hoogtemeters doen...

EDIT: https://the5krunner.com/2017/04/30/stryd-is-it-worth-it/
toon volledige bericht
HRM is een betere indicator van inspanning dan power.

HRM = Input
Power = Output

Wel benieuwd naar je ervaringen - kun je eens wat data delen?

Al die nieuwe hardloopmetrics moeten zich (voor mij) nog behoorlijk bewijzen. Ik zou echt niet weten wat ik met vertical oscillation moet - daar is volgens mij amper/geen onderzoek naar gedaan wat beter/sneller/efficiënter is? Oftewel: leuk dat je kunt meten, maar, 'so what?'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Pff garmin met zijn prijzen, net de nieuwe edge 1030 (ja ik weet het fietscomputer topic) aangekondigd met een prijskaartje erop van 599. Alsof het tegelijk je fiets tot e-bike omtovert...

Anyway weer even on-topic, wat betreft die 'jack of all trades, master of none' dat is natuurlijk een keuze. Ik ben blij dat er zulke toestellen zijn, want niet iedereen wil de echte specialistenfuncties. Het zijn prima instap modellen of toestellen voor de meer casual gebruikers. Ik verwacht bij tweakers eerder specialisten werk, mensen op dit forum doen over het algemeen meer achtergrond zoekwerk en weten daardoor vaak (korreltje zout modus stond aan) beter wat ze wel en niet willen. De hybrides (zoals de VA serie) zijn juist bedoelt voor mensen die niet weten wat ze willen maar wel dat ze iets willen. En dat is een flinke markt denk ik zo.

Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar de nieuwe VA telg dan naar de edge 1030 waar ik eigenlijk al bijna een jaar op aan het wachten was. Het prijsbeleid schrikt me gewoon teveel af. Gelukkig is het alweer zo thanksgiving en tijd voor koopjesjagen ;)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Die Edge 1030 en de Fenix 5 modellen zijn nou eenmaal bewust gepositioneerd als de absolute top van wat Garmin kan maken. Er is een berg aan keuze in het segment daaronder, ook van Garmin. Niet meer dan logisch dat ze een premiumprijs op een premiumproduct plakken.

Voor een Edge 1030, zeg dat je er 6000km mee rijdt: 0,10€/km (restwaarde volledig buiten beschouwing gelaten)! Koopje!

[ Voor 18% gewijzigd door MrAcid op 30-08-2017 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rockhopper schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 23:22:
Anyway weer even on-topic, wat betreft die 'jack of all trades, master of none' dat is natuurlijk een keuze. Ik ben blij dat er zulke toestellen zijn, want niet iedereen wil de echte specialistenfuncties. Het zijn prima instap modellen of toestellen voor de meer casual gebruikers. Ik verwacht bij tweakers eerder specialisten werk, mensen op dit forum doen over het algemeen meer achtergrond zoekwerk en weten daardoor vaak (korreltje zout modus stond aan) beter wat ze wel en niet willen. De hybrides (zoals de VA serie) zijn juist bedoelt voor mensen die niet weten wat ze willen maar wel dat ze iets willen. En dat is een flinke markt denk ik zo.
Mee eens, ik ben ook blij dat deze categorie er is en ik gebruik er dus al eentje uit deze categorie (VA HR) met veel plezier. Maar dat deze categorie bedoeld is voor mensen die niet weten wat ze willen, daar ben ik het niet mee eens. Ik wist precies wat ik wilde toen ik de VA HR aanschafte, namelijk een smart/sportswatch met ingebouwde HR sensor en GPS sensor met touchscreen en een batterijduur van minimaal enkele dagen. En dan kwam je al snel op de VA HR uit 1.5 jaar geleden. En als de VA3 nog wat verbeteringen brengt (waarvan de 'looks' er tenminste al eentje is), dan zal dat waarschijnlijk mijn volgende 'allrounder' worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Voor degenen die goedkoop uit willen zijn, zonder OHR: TT Runner 3 is in de aanbieding bij de koele blauwe:
https://www.sporthorlogec...nner-3-black-green-s.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
PatrickC schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 07:57:
[...]

Mee eens, ik ben ook blij dat deze categorie er is en ik gebruik er dus al eentje uit deze categorie (VA HR) met veel plezier. Maar dat deze categorie bedoeld is voor mensen die niet weten wat ze willen, daar ben ik het niet mee eens. Ik wist precies wat ik wilde toen ik de VA HR aanschafte, namelijk een smart/sportswatch met ingebouwde HR sensor en GPS sensor met touchscreen en een batterijduur van minimaal enkele dagen. En dan kwam je al snel op de VA HR uit 1.5 jaar geleden. En als de VA3 nog wat verbeteringen brengt (waarvan de 'looks' er tenminste al eentje is), dan zal dat waarschijnlijk mijn volgende 'allrounder' worden. :)
Excuses, er had het woordje ook bij gemoeten. Dus ook voor mensen die niet precies weten wat ze willen, maar niet exclusief voor die mensen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pathogen schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 08:33:
Voor degenen die goedkoop uit willen zijn, zonder OHR: TT Runner 3 is in de aanbieding bij de koele blauwe:
https://www.sporthorlogec...nner-3-black-green-s.html
Er komen ook regelmatig TomTom horloges voorbij op de iBood Hunt die nu aan de gang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-08-2024
MrAcid schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 08:49:
[...]

• Betalingen
  • Muziek op het apparaat met bluetooth
Ik heb bij elke sportactiviteit mijn telefoon bij en dat vind ik reuze prettig. Zowel op de fiets als op de hardloopschoenen vind ik dat een veel prettiger gevoel. Ik heb daar totaal geen last van als mijn telefoon op mijn rug (fiets) of op mijn bovenarm (lopen) zit.. Met mijn telefoon kan ik muziek streamen naar een headset en contactloos betalen.

Deze USP's zie ik dan ook als volledig overbodig. Tel daarbij op dat Fitbit gewoon een hele matige reputatie heeft in vergelijking met Garmin en ik zie geen enkele reden om dit apparaat zelfs maar te overwegen.

Ik zie dit apparaat meer als een vervanger van de Pebble Time en dan met iets meer sport-minded insteek. Dat had ik een interessant apparaat kunnen vinden voor ik mijn VAHR kocht, maar nu niet meer. Ik zie dat nu als sporter echt als een stap terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoppa! schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 12:40:
[...]
Tel daarbij op dat Fitbit gewoon een hele matige reputatie heeft in vergelijking met Garmin en ik zie geen enkele reden om dit apparaat zelfs maar te overwegen.
Mijn persoonlijke ervaringen met Fitbit en Garmin zijn omgedraaid. Waar ik van Fitbit altijd prima support heb ontvangen, kan ik dat van Garmin niet zeggen. M'n Fitbit Charge HR heeft altijd prima gewerkt (stabiele firmware) wat ik van de 2 Garmin producten die ik heb gebruikt of nog steeds gebruik (een FR610 en VA HR) niet kan zeggen. Kwalitatief (qua materiaal) is Garmin dan wel weer beter, omdat er nogal veel problemen zijn b.v. met de bandjes van de Charge HR, maar ook daar heb ik persoonlijk nooit last van gehad... ziet er na meer dan een jaar nog bijna als nieuw uit.

Als ik nog een voorbeeld mag noemen... Waarom gebruikt Garmin de hartslaggegevens niet voor sleep tracking? Ze kijken alleen naar beweging... dus als ik 's avonds op de bank TV aan het kijken ben, dan denkt Garmin dat ik slaap. Op dat gebied heeft Fitbit zijn zaakjes (software) veel beter voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Laatst online: 12:03
PatrickC schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:22:
[...]

Mijn persoonlijke ervaringen met Fitbit en Garmin zijn omgedraaid. Waar ik van Fitbit altijd prima support heb ontvangen, kan ik dat van Garmin niet zeggen. M'n Fitbit Charge HR heeft altijd prima gewerkt (stabiele firmware) wat ik van de 2 Garmin producten die ik heb gebruikt of nog steeds gebruik (een FR610 en VA HR) niet kan zeggen. Kwalitatief (qua materiaal) is Garmin dan wel weer beter, omdat er nogal veel problemen zijn b.v. met de bandjes van de Charge HR, maar ook daar heb ik persoonlijk nooit last van gehad... ziet er na meer dan een jaar nog bijna als nieuw uit.

Als ik nog een voorbeeld mag noemen... Waarom gebruikt Garmin de hartslaggegevens niet voor sleep tracking? Ze kijken alleen naar beweging... dus als ik 's avonds op de bank TV aan het kijken ben, dan denkt Garmin dat ik slaap. Op dat gebied heeft Fitbit zijn zaakjes (software) veel beter voor elkaar.
Hopelijk komt garmin met software update(s) iig voor de nieuwe active 3 voor het sleeptracking

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoppa!
Serieus? Sleeptracking wordt hier als onderscheidende feature van Fitbit genoemd? We hebben het toch over Sporthorloges?

Sleeptracking vind ik echt iets voor goedkope activitytrackers en mensen die met hun telefoon onder het kussen willen slapen. Dat is echt zo totaal irrelevant voor wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:04
Hoppa! schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 15:11:
Serieus? Sleeptracking wordt hier als onderscheidende feature van Fitbit genoemd? We hebben het toch over Sporthorloges?

Sleeptracking vind ik echt iets voor goedkope activitytrackers en mensen die met hun telefoon onder het kussen willen slapen. Dat is echt zo totaal irrelevant voor wat dan ook.
Voor serieuze sporters is het imo juist een meerwaarde. Niet zo belangrijk als RHR, maar wel belangrijke indicator.

Voor progressie is sporten zelf namelijk het minst belangrijke element. Goede voeding en goede rust zijn belangrijker om vooruitgang te boeken dan hard trainen - imo :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
Requiem19 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 15:23:
[...]

Voor serieuze sporters is het imo juist een meerwaarde. Niet zo belangrijk als RHR, maar wel belangrijke indicator.

Voor progressie is sporten zelf namelijk het minst belangrijke element. Goede voeding en goede rust zijn belangrijker om vooruitgang te boeken dan hard trainen - imo :).
Natuurlijk zijn goede voeding en goede rust enorm belangrijk. Net zo belangrijk als trainen. Maar rust en slapen zijn 2 verschillende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoppa! schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 15:11:

Ok, het topic heet SPORThorloge met GPS, maar volgens mij zijn we inmiddels zo ver dat de grens tussen een pure SPORThorloge en een SMARThorloge aan het vervagen is? Ook op een Garmin FR worden inmiddels stapjes geteld en wordt aan sleeptracking gedaan. Daar heb je niet eens een 'allround' horloge als de VA HR voor nodig. Garmin adverteert met deze sleep tracking feature en dan moet deze ook gewoon goed werken. Ik heb de VA HR destijds aangeschaft als vervanging van 2 verschillende apparaten, nl. een Fitbit Charge HR en een Garmin FR610. Ik wilde sport EN activity tracking (waaronder ook sleep tracking valt) op één apparaat hebben. En volgens de specificaties moet dat kunnen met de VA HR (maar ook met de FR serie). Alleen werkt het voor geen meter bij Garmin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Hoppa! schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 15:32:
[...]

Natuurlijk zijn goede voeding en goede rust enorm belangrijk. Net zo belangrijk als trainen. Maar rust en slapen zijn 2 verschillende dingen.
Rust en slapen zijn juist niet twee verschillende dingen. Top atleten slapen tot 12 uur per nacht (zoals LeBron James en Roger Federer bijv).
http://www.huffingtonpost...y-on-sleep_n_5659345.html

Objectief tracken of je een goede nachtrust hebt gehad kan dus wel van flink belang zijn.
https://www.fatiguescienc...-in-their-daily-training/

[ Voor 8% gewijzigd door Requiem19 op 30-08-2017 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
PatrickC schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 15:51:
[...]
Ok, het topic heet SPORThorloge met GPS, maar volgens mij zijn we inmiddels zo ver dat de grens tussen een pure SPORThorloge en een SMARThorloge aan het vervagen is? Ook op een Garmin FR worden inmiddels stapjes geteld en wordt aan sleeptracking gedaan. Daar heb je niet eens een 'allround' horloge als de VA HR voor nodig. Garmin adverteert met deze sleep tracking feature en dan moet deze ook gewoon goed werken. Ik heb de VA HR destijds aangeschaft als vervanging van 2 verschillende apparaten, nl. een Fitbit Charge HR en een Garmin FR610. Ik wilde sport EN activity tracking (waaronder ook sleep tracking valt) op één apparaat hebben. En volgens de specificaties moet dat kunnen met de VA HR (maar ook met de FR serie). Alleen werkt het voor geen meter bij Garmin.
Dankzij hybride toestellen zoals de door jou genoemde VA serie vervaagd de grens, maar ze zullen altijd twee afzonderlijke type toestellen zijn afhankelijk van de insteek en de achtergrond waar ze vandaan komen. Een sporthorloge met dus sport als achtergrond, zal activity tracking erbij gaan doen. De sterke en zwakke punten zijn dus ook zodanig (sterk in sport data, matig in activity), prima dat je (terecht) verwacht dat Garmin op beide fronten hun zaakjes goed voor elkaar hebben, maar de praktijk leert ons wel dat garmin het duidelijk meer van de sport kant moet hebben. Bij fitbit zie je het tegenovergestelde.

Je hebt nu eenmaal een belangen conflict, jij (de consument) wilt een betaalbaar toestel dat alles kan en doet. De fabrikanten echter willen jou (ons consumenten) verleiden om zo veel mogelijk aanschaf te doen. Dit zie je terug in snelle releases van toestellen met soms/vaak maar weinig extra's, hopelijk net genoeg om iemand weer over de streep te trekken. En ze houden daardoor ook expres bepaalde zaken achter bij goedkopere modellen / andere lijnen.

Wat mij betreft passen alle horloges die tijdens het sporten gedragen kunnen worden en gps bevatten prima in dit topic, maar dat is verder niet aan mij om daar uitspraken over te doen. Er zijn namelijk ook genoeg toestellen besproken die de gps gebruiken van een telefoon. Er is geloof ik een apart smartwatch topic, de focus hier ligt wel veel meer op het sporten en niet de apps en andere dingen die een smartwatch weer veel beter kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frij5fd
MrAcid schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 19:51:
[...]

HRM is een betere indicator van inspanning dan power.

HRM = Input
Power = Output

Wel benieuwd naar je ervaringen - kun je eens wat data delen?

Al die nieuwe hardloopmetrics moeten zich (voor mij) nog behoorlijk bewijzen. Ik zou echt niet weten wat ik met vertical oscillation moet - daar is volgens mij amper/geen onderzoek naar gedaan wat beter/sneller/efficiënter is? Oftewel: leuk dat je kunt meten, maar, 'so what?'
Vertical oscillation an sich heeft niet zoveel meerwaarde. Het totaalplaatje van alle output kan wel een beeld geven, als je zoals ik op de baan regelmatig bewust in loophouding iets uitprobeert en achteraf kijkt wat het betekent voor cadans, hartslag/power, oscillatie etc.

HRM is een resultante van wat je lichaam als totaal ervaart en moet doen. Op de Coolsingel sta ik begin april altijd met een hartslag van 100 à 110, terwijl mijn rust hartslag ruim onder de 50 zit. In de felle zon lopend, loopt al snel mijn hartslag 5 slagen per minuut op ten opzichte van schaduw. Naast hartslag is het dan aardig om power er ook bij te kunnen zien, om te onderscheiden wat waardoor komt.

De data uit de Stryd Power Centre is wat lastig deelbaar, maar de 5K-runner heeft een aardig artikel over de Power heat map: https://the5krunner.com/2...enter-new-features-added/
Ik zie in mijn Power-Duration chart een zelfde heatmap die aangeeft waarin ik het meeste train; ik kan checken of ik daar doe wat ik zou moeten doen (voldoende tijd in de juiste powerzones). ook zie ik welke Power ik op langere duurlopen (van 3 uur en meer) kan inzetten: 230 Watt. Dat ga ik gebruiken bij de Ultra-trailrun die ik in de heuvels van Zuid-Limburg ga doen.

Op mijn Garmin FR630 is het dataveld goed bruikbaar. Alleen is de power-output niet beschikbaar voor andere datavelden; ik heb een paar zelfgemaakte IQ datavelden waar ik helaas power niet in kan opnemen. Ik verwacht dat de nieuwe serie Forerunners die gaat komen dat zou kunnen gaan ondersteunen, net zoals Suunto power van Stryd al native ondersteund. De Stryd IQ app is aardig, maar ook beperkt; je kan maar een paar datavelden erbij kiezen.

Of ik de Stryd aan mensen zou aanraden, weet ik nog niet. Je moet zeker kennis, tijd en zin hebben om je erin te verdiepen. Zelf zie ik er nut in doordat ik een lange trailrun in heuvelachtig gebied er beter door kan lopen; dat ik meer van zo'n trailrun kan genieten en niet op 45 km helemaal kapot zit omdat ik mijn krachten verkeerd verdeeld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rockhopper schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 19:49:
[...]
Dankzij hybride toestellen zoals de door jou genoemde VA serie vervaagd de grens, maar ze zullen altijd twee afzonderlijke type toestellen zijn afhankelijk van de insteek en de achtergrond waar ze vandaan komen. Een sporthorloge met dus sport als achtergrond, zal activity tracking erbij gaan doen. De sterke en zwakke punten zijn dus ook zodanig (sterk in sport data, matig in activity), prima dat je (terecht) verwacht dat Garmin op beide fronten hun zaakjes goed voor elkaar hebben, maar de praktijk leert ons wel dat garmin het duidelijk meer van de sport kant moet hebben. Bij fitbit zie je het tegenovergestelde.
Helemaal mee eens. Ook al heb ik een Garmin 'vivo' product, dan nog is het 'sport' gedeelte nog steeds beter dan het 'activity tracking' gedeelte (sport is voor mij ook het belangrijkste trouwens). Hopelijk krijgt Garmin het toch nog een keertje voor elkaar om te verbeteren op dat laatste. Hoe moeilijk kan het b.v. zijn om hartslaggegevens te gebruiken bij het sleep tracking algoritme dat ze gebruiken? Is het sport gedeelte van de Fitbit Ionic zo dadelijk slechter dan dit van de Garmin VA HR? Als dat niet het geval is, dan heeft Fitbit zo dadelijk wat mij betreft de beste papieren als het gaat om een allround horloge. Maar wie weet welke verrassingen de VA3 nog gaat brengen. Voorlopig blijf ik gewoon de VA HR gebruiken icm HR Sleep, welke het grootste probleem van dit horloge voor mij gedeeltelijk oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
Requiem19 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 16:05:
[...]

Rust en slapen zijn juist niet twee verschillende dingen. Top atleten slapen tot 12 uur per nacht (zoals LeBron James en Roger Federer bijv).
http://www.huffingtonpost...y-on-sleep_n_5659345.html

Objectief tracken of je een goede nachtrust hebt gehad kan dus wel van flink belang zijn.
https://www.fatiguescienc...-in-their-daily-training/
Slaap is een vorm van rust. Verder ben ik ook niet debiel. Ik ben 5/6 dagen in de week met sport bezig en eet bewust. Ik begrijp echt wel dat een goede nachtrust en af en toe dagen zonder sport of lagere intensiteit goed voor je herstel, spieropbouw en duurvermogen is.

Maar weten of ik 5 of 6 uur diepe slaap heb gehad en of ik 3 of 6 keer wakker ben geworden, is daarbij gewoon niet relevant.

Het feit dat slapen belangrijk is, maakt nog niet dat slaaptracken dat ook is. Als je je lijf kent, dan voel je 's ochtends gewoon of je goed geslapen hebt.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hoppa! schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 20:48:
[...]

Slaap is een vorm van rust. Verder ben ik ook niet debiel. Ik ben 5/6 dagen in de week met sport bezig en eet bewust. Ik begrijp echt wel dat een goede nachtrust en af en toe dagen zonder sport of lagere intensiteit goed voor je herstel, spieropbouw en duurvermogen is.

Maar weten of ik 5 of 6 uur diepe slaap heb gehad en of ik 3 of 6 keer wakker ben geworden, is daarbij gewoon niet relevant.

Het feit dat slapen belangrijk is, maakt nog niet dat slaaptracken dat ook is. Als je je lijf kent, dan voel je 's ochtends gewoon of je goed geslapen hebt.
Niet oneens, maar zo kun je ook stellen dat je kunt voelen of je running pace goed is, of je hartslag, of in je hoofd tellen hoeveel trappen of stappen je loopt ;)
Als nerd zou ik dit alleen wel correct in data vertaald zien als een apparaat belooft dat het dit kan. Of op zijn minst consistent, zodat je kunt vergelijken met een baseline.

Overigens, ook met een goede nachtrust kan ik ontzettend verrot wakker worden als ik net midden in een droom zat bijvoorbeeld :)

• Hoppa!
Pathogen schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 09:19:
[...]

Niet oneens, maar zo kun je ook stellen dat je kunt voelen of je running pace goed is, of je hartslag, of in je hoofd tellen hoeveel trappen of stappen je loopt ;)
Maar dat zijn zaken die van veel meer factoren afhankelijk zijn EN waar je veel meer invloed op hebt. Of je running pace goed is, dat voel je inderdaad. Net als de cadans op je fiets. Maar registreren waar in je rit je in de problemen komt en of je wel snelheid vasthoudt door een lagere cadans in een hogere versnelling te rijden, is wel iets waar je veel van leert en wat je in een volgende rit kan helpen. Dat voel je lang niet altijd natuurlijk en kun je wel beïnvloeden.

Waarom ik de ene nacht beter slaap dan de ander weet ik wel, maar daar heb je vrij weinig invloed op. Het is ook niet dat ik 's ochtends wakker wordt, kijk of ik wel 12 uur slaap heb gehad en dan besluit of ik wel of niet opsta. Die luxe heb ik niet. Ik ga op een vast moment naar bed, val in slaap, word weer wakker en sta op. En wat daar tussenin gebeurt is wat er gebeurt.
Als nerd zou ik dit alleen wel correct in data vertaald zien als een apparaat belooft dat het dit kan. Of op zijn minst consistent, zodat je kunt vergelijken met een baseline.

Overigens, ook met een goede nachtrust kan ik ontzettend verrot wakker worden als ik net midden in een droom zat bijvoorbeeld :)
Ik vind ook dat wanneer een apparaat iets belooft, dat hij het dan moet kunnen. Daar zijn we het eens. Maar als ik een keuze moet maken tussen een apparaat dat het sportgedeelte goed doet en het slaapgedeelte minder of andersom, dan is de keuze vrij eenvoudig.

• Requiem19
Als je je lijf kent, dan voel je 's ochtends gewoon of je goed geslapen hebt.
Tjah, dan zou je ook 24/7 HR meting als overbodig kunnen beschouwen. Immers kun je zelf ook aanvoelen 'hoe fit' je bent, of je overtraind bent, of er een griepje aankomt etc.

Ik vind juist die gegevens het meest interessante, 24/7 HR, slaapmetrics (hoeveel goede uren per nacht slaap je gemiddeld per week en hoe impact dit je performance) en nog belangrijker, je HRV gemiddelde elke ochtend bij het wakker worden. Helaas moet je dit laatste nog allemaal handmatig doen en bij voorkeur met HR band :(.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4840584/
Hoppa! schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 09:32:
[...]
Ik vind ook dat wanneer een apparaat iets belooft, dat hij het dan moet kunnen. Daar zijn we het eens. Maar als ik een keuze moet maken tussen een apparaat dat het sportgedeelte goed doet en het slaapgedeelte minder of andersom, dan is de keuze vrij eenvoudig.
Dat geldt voor mij ook. Ik moet er op kunnen vertrouwen dat als ik een wedstrijd loop, dat het sport deel van de horloge gewoon goed werkt. Dat is op de VA HR in ieder geval prima in orde. :) Hiervoor heb ik een Garmin FR610 gehad en daar was het, ondanks dat het wel een echt sporthorloge is, minder in orde. Als je net middenin een halve marathon zit en het apparaat verliest de GPS en deze komt ook niet meer automatisch terug, dan baal ik op zo'n moment enorm (geen afstand indicatie en km tijden meer). En dit gebeurde niet één keer, maar gewoon vaker (een master reset verhielp het probleem een tijdje, maar het kwam altijd weer terug). De VA HR heeft me nog nooit in de steek gelaten wat dat betreft. _/-\o_

De slechte sleep tracking is jammer maar helaas. Wat ik op het Garmin forum hierover lees is dat het voor alle Garmin apparaten geldt die sleeptracking ondersteunen. Echter, sommigen geven ook aan dat het voor hun prima werkt. Maar ik kwam van een Fitbit af en dan is Garmin toch wel een heel stapje terug op dat gebied in mijn geval.

• ZlM01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-06 14:46
Ik heb mijn perfecte horloge gevonden!

https://www.wareable.com/...ase-date-price-specs-9668

• dnhelle
  • Laatst online: 10:44
Mooi ding inderdaad, vond de VA-HR veel te lomp, dit is mooi. Al is volgens DC Rainmaker de nieuwe Suunto Spartan Trainer een geduchte contester: https://www.dcrainmaker.com/

Ook die komt in het najaar beschikbaar:
https://www.coolblue.nl/p...ainer-wrist-hr-zwart.html
Garmin heeft toch wel een aantal 'sport' functies toegevoegd aan de VA3, zoals (custom) workouts, VO2Max, Automatic Rep Counting. Verder ook de mogelijkheid bluetooth sensors te koppelen, dus waarschijnlijk nu ook de MilestonePod. Ziet er veelbelovend uit! :)
https://www.dcrainmaker.c...ing-you-need-to-know.html

• Requiem19
Ik vind het vooral cool dat je nu hele dag door stress level kan meten (HRV-waardes).

• rockhopper
Wel grappig dat die https://explore.garmin.com/en-US/garmin-pay/ (officiele link van garmin) over contactloos betalen met de VA 3 naar een onbeveiligde https:// gaat de link zelf werkt trouwens ook niet Garmin.com/garminpay uit de text van de Nederlandse site

• ZlM01
dnhelle schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:18:
[...]

Mooi ding inderdaad, vond de VA-HR veel te lomp, dit is mooi. Al is volgens DC Rainmaker de nieuwe Suunto Spartan Trainer een geduchte contester: https://www.dcrainmaker.com/

Ook die komt in het najaar beschikbaar:
https://www.coolblue.nl/p...ainer-wrist-hr-zwart.html
Die Suunto heeft persoonlijk een iets te klein scherm en een te grote rand. Niet aantrekkelijk op het eerste zicht, iets wat ik bij de Garmin niet heb.
Ik zoek al sinds de dood van Pebble een 'smartwatch' die ook fitnessfuncties heeft, gecombineerd met een langere batterijduur dan 1 dag.

Ik had eerste een Moto 360 : batterijduur verschrikkelijk kort en eerste versie van Android Wear was meh.
Dan een Pebble: goede batterijduur, genoeg smartphonefuncties voor mij, maar toen nog geen fitnesstracking.
Dan een Withings Steel HR: schitterende batterijduur, maar productieproblemen (condensatie) en problemen met automatische sportdetectie (15 min douchen zien als 15 min badmintonnen, en ja ik was gewoon aan het douchen).
Dan een Polar M400: batterijduur top, sporttracking top, smartphonemeldingen te basic, en grootste negatieve eigenschap is dat dit onder een hemd er niet uitziet.

Dus nu maakt Garmin een aantrekkelijke smartwatch, genoeg basic smartphonefuncties, HR en hun ervaring in sporttracering en dit met een degelijke batterijduur. Voor mij kan dit niet anders dan een winnaar zijn.

Maar na al die horloges gekocht te hebben, wacht ik toch reviews af. Wil geen miskoop meer doen.

[ Voor 3% gewijzigd door ZlM01 op 31-08-2017 14:18 ]

• rockhopper
Ik heb zelf niet genoeg ervaring en daardoor vertrouwen in Suunto om het echt te overwegen. Daarbij geven ze me ook niet genoeg reden om het te overwegen (hoge prijs of features die ontbreken/ontbraken)
Android wear heeft me nooit getrokken, ik juich open platforms toe, maar de treurige accuduur op die horloges (het blijven in mijn ogen teveel mini-telefoons) met het kleine schermpje hebben me nooit echt kunnen bekoren. Maar er zullen vast genoeg mensen zijn die het wel fijne toestellen vinden.
De pebble / whitings ken ik verder niet/geen ervaring en mening erover. De polar m400 was voor mij echt een winner op een essentieel punt na. Het horloge zat gewoon niet lekker. Doordat het bandje ook niet verwisselbaar is viel het daarom bij mij. Mijn pa is er nog altijd erg blij mee. En ik ben het met je eens dat het geen echt mooi uiterlijk heeft.

Voor wat het waard is, je kan eigenlijk bij de meeste garmin producten pas een goede review doen na 6 maanden. Veel toestellen zitten gewoon vol bugs het eerste half jaar. Daar mag je ze (garmin) best op afrekenen in een review, maar het is zonde als je een toestel links laat liggen door een (te) vroege review die niet/nooit geupdate wordt, en na een half jaar de meeste issues verdwenen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:24
Bij bol.com staat wel al een pagina klaar voor de nieuwe Garmin Vivomove HR Sport.
Deze stijlvolle en modieuze hybride smartwatch heeft zowel een analoog uurwerk als een touchscreen
Voor het sporten gebruik ik een Garmin 920XT, maar voor dagelijks gebruik zou de Vivomove HR or Vivoactive 3 wel een mooi alternatief zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door ArnoutV op 31-08-2017 15:00 ]

Ik zie bij CB dat de VA3 €330 gaat kosten voor het zwarte of witte model en €360 voor het zwart/grijze model (€30 meer voor een ander kleurtje?). Dat is toch wel een flink stuk duurder dan waarvoor de VA HR in het begin werd verkocht (ik meen dat deze €269 kostte destijds). Ik had eigenlijk een prijs van €300 verwacht. Leverbaar vanaf volgende week, dus ik ben benieuwd naar de eerste echte reviews.
https://www.sporthorlogec...%3A418&query=vivoactive+3

• ZlM01
PatrickC schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 14:59:
Ik zie bij CB dat de VA3 €330 gaat kosten voor het zwarte of witte model en €360 voor het zwart/grijze model (€30 meer voor een ander kleurtje?). Dat is toch wel een flink stuk duurder dan waarvoor de VA HR in het begin werd verkocht (ik meen dat deze €269 kostte destijds). Ik had eigenlijk een prijs van €300 verwacht. Leverbaar vanaf volgende week, dus ik ben benieuwd naar de eerste echte reviews.
https://www.sporthorlogec...%3A418&query=vivoactive+3
Op site Garmin staat de levering voor Q4 2017, denk dus dat de gegevens op Coolblue iets te vroegtijdig online zijn gezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:24
Bovenste rij de VivoMove, onderste rij de VivoActive
VivoMove + VivoActive

Belangrijkste verschil in functionaliteit: VivoMove heeft geen GPS

Garmin vívoactive 3: The Smartwatch That Lets You Pay and Play
vivoactive3: Getting the Most Out of Your Device

Garmin vívomove HR: Fashionably Fit Is Just a Tap Away
vívomove HR: Getting the Most Out of Your Device

[ Voor 56% gewijzigd door ArnoutV op 31-08-2017 15:59 ]

• Eikkie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-07 22:46
Bedankt voor deze linkjes. Op dit moment maak ik gebruik van een Garmin F230 met hartslagband. Ik was al op zoek naar een opvolger met 24/7 hartslag functionaliteit. De Vivomove lijkt mij een mooie oplossing! (de F230 zou ik dan blijven gebruiken tijdens het sporten)

It's me

Eikkie schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 16:06:
[...]

Bedankt voor deze linkjes. Op dit moment maak ik gebruik van een Garmin F230 met hartslagband. Ik was al op zoek naar een opvolger met 24/7 hartslag functionaliteit. De Vivomove lijkt mij een mooie oplossing! (de F230 zou ik dan blijven gebruiken tijdens het sporten)
Dat kan nog best wel eens lasting zijn, want je zult één apparaat als 'primary tracker' moeten aanwijzen. Dat betekent b.v. dat alleen op dat apparaat de stappen worden geteld. Meer hierover kun je ook lezen in deze forum post:
https://forums.garmin.com...ts/garmin-connect/126583-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eikkie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-07 22:46
PatrickC schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 16:15:
[...]

Dat kan nog best wel eens lasting zijn, want je zult één apparaat als 'primary tracker' moeten aanwijzen. Dat betekent b.v. dat alleen op dat apparaat de stappen worden geteld. Meer hierover kun je ook lezen in deze forum post:
https://forums.garmin.com...ts/garmin-connect/126583-
Als ik het goed begrijp hebben ze dat probleem getackled met TrueUp multi-device activity tracking sync.

https://www.dcrainmaker.c...c-heres-how-it-works.html

Anders is het wel lastig inderdaad.

It's me

Eikkie schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 16:23:
[...]

Als ik het goed begrijp hebben ze dat probleem getackled met TrueUp multi-device activity tracking sync.

https://www.dcrainmaker.c...c-heres-how-it-works.html

Anders is het wel lastig inderdaad.
Die kende ik nog niet! Dan kun je mijn vorige post dus vergeten. :P

• rockhopper
ZlM01 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:05:
[...]
Op site Garmin staat de levering voor Q4 2017, denk dus dat de gegevens op Coolblue iets te vroegtijdig online zijn gezet.
Wanneer de garmin website iets beweerd en een andere site over hetzelfde onderwerp iets anders, is het in 9 vd 10 gevallen garmin die het fout heeft. Niet vervelend bedoelt maar garmin heeft nou niet heel goed zijn info gegevens voor elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdavie2311

pdavie2311

Zojuist de Fenix 3HR Sapphire ontvangen! Wat blijft het toch een erg mooi horloge! Robuust, degelijk en goed voor dagelijks gebruik, ook voor mijn werk! Wel handig dat nog in mijn Garmin Settings, alle instellingen bewaard staan van mijn vorige Fenix. Ook nog mijn workout, lopen in verschillende zones! Scheelt weer instellen. Zaterdag maar eens weer gaan lopen!

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
GARMIN VIVOACTIVE 3: HANDS-ON EVERYTHING!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:11
rockhopper schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 16:43:
[...]

Wanneer de garmin website iets beweerd en een andere site over hetzelfde onderwerp iets anders, is het in 9 vd 10 gevallen garmin die het fout heeft. Niet vervelend bedoelt maar garmin heeft nou niet heel goed zijn info gegevens voor elkaar.
Klopt inderdaad wat informatieverstrekking vanuit Garmin betreft, maar ik denk toch echt dat Coolblue nu fout zit.
Hier ook pas 4e kwartaal: https://www.gps.nl/wearables/garmin_vivoactive_3.html

Terwijl zij normaal toch een van de eersten in Nederland zijn die nieuwe Garmin producten kunnen leveren. De Fenix 5(X) hadden ze ook als eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Tja Q4 is natuurlijk slechts een maand weg, dus het is niet geheel ondenkbaar dat misschien toch klopt. Ik zie in ieder geval via de reguliere kanalen alleen pre-order opties. Het toestel schijnt in de US best buy exclusief te zijn volgens de comments bij DCRainmaker, maar nergens officiële release data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311

pdavie2311

Mooi ding die Vivoactive 3, maar geen Sapphire? Dat is dan wel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
pdavie2311 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 09:26:
Mooi ding die Vivoactive 3, maar geen Sapphire? Dat is dan wel jammer.
Ik denk dat ze die alleen voor het topsegment uitbrengen, garmin rekent er meestal 50 tot 100 euro meer voor (al dan niet met geforceerde extra's) wat 1/5e tot 1/3e van de prijs zou gaan betekenen. Die 1/6e tot 1/4e baseer ik deels op de verwachte prijsdaling van de modellen waarbij het prijsverschil tussen sapphire en non-sapphire gehandhaafd blijft. Anders gezegd stel de VA 3 gaat 300€ kosten en de sapphire 350€, er komt een prijsdaling vanuit garmin, nu kost de VA 3 200€ maar de sapphire 250€ (potentieel meer of minder mochten ze zoiets gebundeld doen)
Verder weet ik niet goed of sapphire en touch screen samen gaan, mijn eerste gok is vast niet, maar ik weet er te weinig vanaf om het met zekerheid te zeggen. Gezien de VA3 onder andere met swipes en aanraken werkt vervalt die mogelijk en moet er nieuwe/andere firmware geschreven worden.

Ik heb het filmpje bij DCRainmaker bekeken en ik ben verder toch wel positief verrast over de veelvuldigheid aan mogelijkheden op het apparaat. Even afwachten hoe het horloge er in het echt uitziet, maar de kans is groot dat er een toestel hier komt voor vrouwlief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Ik vind dit toch wel echt super cool. Deze feature zal ook wel op de geupdate Fenix komen volgend jaar lijkt mij.
And then there’s stress details on the mobile app, which shows me my stress score over the course of the day continuously. I’ve found this fascinatingly accurate. In my screenshots below there are large gaps of time where I wasn’t wearing the watch (because I was at a trade-show and didn’t want to wear an unannounced watch around), but the other times are super-accurate. Check out that day on Monday where you can see my stress level rising as I was rushing to prepare the Fitbit Ionic post and videos. And then after that it just drops off once I hit publish. Neat, Huh?
Afbeeldingslocatie: https://www.dcrainmaker.com/images/2017/08/PIc6_thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rockhopper schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 11:03:
[...]
Verder weet ik niet goed of sapphire en touch screen samen gaan, mijn eerste gok is vast niet, maar ik weet er te weinig vanaf om het met zekerheid te zeggen.
Sapphire touch screen lijkt mij geen probleem. Volgens mij heeft de Apple Watch ook al een sapphire touch screen en zijn/waren er sterke geruchten dat de nieuwe iPhones ook een sapphire touchscreen zouden krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croccifixio83
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-01 11:53
Corning Gorilla Glass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oNo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:14

oNo

Ik heb veel verschillende (smart) sporthorloges gehad en momenteel de Vivoactive HR. Uiteindelijk heeft deze de featureset die het best bij mij past tijdens het fietsen (150 km woonwerk), mountainbiken, windsurfen en sporadisch hardlopen.
Ik zat stiekem te kijken naar de Forerunner 735 (geen barometer) en 935 (duur). Echter nu de Vivoactive 3 is aangekondigd is het een no brainer voor mij en ik zal deze zsm gaan kopen, wellicht preorderen.

Volgens dcrainmaker heeft Best Buy een exclusieve deal met Garmin en mogen zij deze als eerste verkopen. Ergens heb ik medio september gelezen. Echter is Best Buy een US shop. Ik ben benieuwd hoe en wanneer het aanbod in de EU is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
3 scenarios mogelijk:
1: geen afspraken, Europese uitrol loopt simultaan met release
2: gefaseerde uitrol met afspraken per land, hier kan Nederland buitenvallen, dwz dat alle winkels in Nederland 'm min of meer tegelijk krijgen, echter zullen de grote dealers (gps.nl, bever, coolblue) eerder toestellen krijgen
3: afspraak voor 1 winkelketen, minst waarschijnlijk, in dat geval krijgt 1 winkel het toestel de eerste 2 weken exclusief. Als dat het geval is dan zou er inmiddels wel reclame voor zijn verwacht ik, maar het kan natuurlijk wel. Winkels die hier gebruik van gemaakt hebben zijn onder andere bever en run2day.

Hoe dan ook uitrol zal in Europa waarschijnlijk iets achterlopen tot die in de VS. Distributie gaat standaard eerst in de VS dan uitrol in Europa via VK (London), of dit veranderd is sinds de brexit of dat er plannen voor verandering zijn is mij verder niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaster
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-01 12:36
Hallo,

Ik heb sinds een paar dagen de M430 van Polar en ben er zeer content mee. Sinds vandaag is de firmware geupdate en is een continue hartslagmeting mogelijk. Elke 10 minuten.
Ik zeg al ben er blij mee en moet nog wat spec`s uitvinden.

Maar nu mijn vraag,
Hoe werkt de stressmeting bij de hardloophorloge wat Requiem19 in de afbeelding laat zien?

Bij stress zou je toch het cortisol of adrenaline gehalte in je bloed moeten meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
plaster schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 20:37:
Hallo,

Ik heb sinds een paar dagen de M430 van Polar en ben er zeer content mee. Sinds vandaag is de firmware geupdate en is een continue hartslagmeting mogelijk. Elke 10 minuten.
Ik zeg al ben er blij mee en moet nog wat spec`s uitvinden.

Maar nu mijn vraag,
Hoe werkt de stressmeting bij de hardloophorloge wat Requiem19 in de afbeelding laat zien?

Bij stress zou je toch het cortisol of adrenaline gehalte in je bloed moeten meten?
Google 'hrv stress' :).

Is op basis van patronen vam je hartslag. Als ik thuis ben zal ik mn post editten met uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Laatst online: 12:03
Ik vind het eeuwig zonde dat de vivoactive 3 niet de beschikking krijgt over trainingseffect (status/load) Alleen op de 935 en Fenix reeks helaas.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruggero
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-06 12:45
Beste allemaal,

Ik ben op redelijk korte termijn op zoek naar een nieuw sporthorloge (mijn forerunner 220 heeft het begeven).

De functionaliteiten die ik graag wil terugzien zijn de volgende:
- Pols hr meting
- hardlopen en fietsen moeten in ieder geval goed te doen zijn. Trainingsprogramma's gebruik ik weinig.
- Autolap + start/stop etc
- Activity tracking + 24/7 hr meting
- Live track
- Goede accuduur

Budget is circa 250.

Ik twijfel tussen de volgende modellen:

- Vivoactive hr (wordt goed beoordeeld en heeft erg veel functionaliteiten. Ik vind hem alleen niet zo mooi. Staat eigenlijk wel bovenaan lijstje)
- Forerunner 235 (mooier en ik ben gewend aan forerunner. Ik gebruikte niet alle functies maar beviel me wel goed)
- Toch wchten op Vivoactive 3 (maar de verwachte prijs van 330 ligt boven budget en zo kan ik wel bezig blijven)

De laatste dagen lees ik ook meer over de polar m430. Zeker nu ik lees dat deze ook continue hr meting biedt is deze wellicht interessant.

Kunnen jullie mij een advies geven? Wordt de hr meting op de va3 echt ook weer beter dan de va hr en de f235? Hoe scoort polar tav de gps en hr meting?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Ruggero schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 07:08:
Beste allemaal,

Ik ben op redelijk korte termijn op zoek naar een nieuw sporthorloge (mijn forerunner 220 heeft het begeven).

De functionaliteiten die ik graag wil terugzien zijn de volgende:
- Pols hr meting
- hardlopen en fietsen moeten in ieder geval goed te doen zijn. Trainingsprogramma's gebruik ik weinig.
- Autolap + start/stop etc
- Activity tracking + 24/7 hr meting
- Live track
- Goede accuduur

Budget is circa 250.

Ik twijfel tussen de volgende modellen:

- Vivoactive hr (wordt goed beoordeeld en heeft erg veel functionaliteiten. Ik vind hem alleen niet zo mooi. Staat eigenlijk wel bovenaan lijstje)
- Forerunner 235 (mooier en ik ben gewend aan forerunner. Ik gebruikte niet alle functies maar beviel me wel goed)
- Toch wchten op Vivoactive 3 (maar de verwachte prijs van 330 ligt boven budget en zo kan ik wel bezig blijven)

De laatste dagen lees ik ook meer over de polar m430. Zeker nu ik lees dat deze ook continue hr meting biedt is deze wellicht interessant.

Kunnen jullie mij een advies geven? Wordt de hr meting op de va3 echt ook weer beter dan de va hr en de f235? Hoe scoort polar tav de gps en hr meting?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
toon volledige bericht
Ik verwacht nog een Forerunner in de budget range van Garmin(245??) dus even wachten lijkt me handig. Mocht je dat niet kunnen dan is misschien een uitstapje naar Suunto met de Spartan Trainer een prima alternatief. Heeft goede reviews gehad van diverse sites. Zie bijvoorbeeld: https://www.dcrainmaker.c...iner-wrist-hr-review.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb inmiddels wat meer videos gezien van de Garmin VA3, maar die 'side swipe' begrijp ik eigenlijk niet zo goed. Je kunt dus aan de linker zijkant van je horloge een swipe beweging omhoog of omlaag maken om door het scherm te scrollen. Maar... als je dat tijdens hardlopen zou willen doen, dan is dat toch een heel onnatuurlijke beweging? Je moet als het ware met je hand over de horloge heen om met je rechter wijsvinger de linker zijkant te kunnen bereiken. De rechter zijkant zou dan weer veel gemakkelijker/natuurlijker geweest zijn, maar daar zit dan een knop in het midden. Of... en dat is ook een van de features van dit horloge en dat is de horloge 180 graden draaien, maar dan zit de knop wel aan de linkerkant. Het 'side swipen' gaat dan wel een stuk gemakkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PatrickC schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 09:18:
Ik heb inmiddels wat meer videos gezien van de Garmin VA3, maar die 'side swipe' begrijp ik eigenlijk niet zo goed. Je kunt dus aan de linker zijkant van je horloge een swipe beweging omhoog of omlaag maken om door het scherm te scrollen. Maar... als je dat tijdens hardlopen zou willen doen, dan is dat toch een heel onnatuurlijke beweging? Je moet als het ware met je hand over de horloge heen om met je rechter wijsvinger de linker zijkant te kunnen bereiken. De rechter zijkant zou dan weer veel gemakkelijker/natuurlijker geweest zijn, maar daar zit dan een knop in het midden. Of... en dat is ook een van de features van dit horloge en dat is de horloge 180 graden draaien, maar dan zit de knop wel aan de linkerkant. Het 'side swipen' gaat dan wel een stuk gemakkelijker.
Sowieso heb ik nog maar weinig goede verhalen gehoord over een touchscreen tijdens het sporten/hardlopen (icm zweet, regen, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
m0ridin schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 11:03:
[...]

Sowieso heb ik nog maar weinig goede verhalen gehoord over een touchscreen tijdens het sporten/hardlopen (icm zweet, regen, etc).
Bij mij werkt het touchscreen op m'n VA HR anders prima! :) En ik zweet behoorlijk veel tijdens het hardlopen, maar ja... tijdens het hardlopen heb ik meestal toch alleen maar de 1e data pagina op m'n scherm staan en stop/start gaat gewoon via de fysieke buttons. Bij zware regenval is het inderdaad wat lastiger.

Ik ben benieuwd of die 'side swipe' (dit is dus niet via het touchscreen, maar via de zijkant van het horloge), wel goed werkt onder natte omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruggero
Miki schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 09:04:
[...]

Ik verwacht nog een Forerunner in de budget range van Garmin(245??) dus even wachten lijkt me handig. Mocht je dat niet kunnen dan is misschien een uitstapje naar Suunto met de Spartan Trainer een prima alternatief. Heeft goede reviews gehad van diverse sites. Zie bijvoorbeeld: https://www.dcrainmaker.c...iner-wrist-hr-review.html
Suunto had ik inderdaad ook gezien. Ik lees naast Rainmaker nog weinig andere NLdse ervaringen. Is die kwalitatief beter dan de VA hr en F235?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oNo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:14

oNo

Bij zowel de Vivoactive HR als de Vivoactive gebruik ik de bediening amper tijdens de activiteit. Het werkt niet echt lekker. Gewoon een datascreen met 4 a 6 velden en dat is het.

De 920XT werkt veel beter wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Ruggero schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 12:01:
[...]
Suunto had ik inderdaad ook gezien. Ik lees naast Rainmaker nog weinig andere NLdse ervaringen. Is die kwalitatief beter dan de VA hr en F235?
Ik denk dat er kwalitatief sowieso maar erg weinig marge zit tussen alle modellen. De focus ligt met name op de features en extra's die je wel of juist niet krijgt bij bepaalde modellen. Je kan dus het beste een keuze maken per merk en binnen dat merk je juiste model kiezen (geen gemakkelijke taak)
Omdat je al bekend bent met garmin heeft dat merk een kleine voorsprong voor je oude data (tenzij je een andere app gebruikt om je data te bewaren zoals endomondo of strava)

Suunto is een relatief kleine speler in Nederland, of dit iets goeds is mag je zelf bepalen. Persoonlijk ben ik niet zo erg onder de indruk van de toestellen toen ik zoekende was, maar dat is al een tijdje terug. Omdat ik ze zelden in een winkel zie liggen ben ik ook niet zo bekend met hoe de modellen aanvoelen / zitten.

Belangrijk bij je keuze voor een merk is dat je voor jezelf nagaat hoe je je dataschermen in wilt delen. Als je in het veld/buiten zonder je telefoon het veranderen van dataschermen/velden, op het toestel zelf dus, belangrijk vind dan valt polar bv al af. Let wel dat de meeste mensen dit eenmalig doen en er verder nooit meer naar omkijken als het eenmaal goed staat. En zo zijn er meer kleinigheden. Neem ook een kijkje naar het achterliggende platform. Die van garmin is matig, die polar behoorlijk goed, maar ik zet dus zelf via autosync alles op strava en endomondo.

Tot slot, wat je wilt is vrij veel voor je budget om naar huidige modellen te kijken. Misschien zijn er ook leuke modellen te vinden 2e hands via MP (fenix 3 hr behoort waarschijnlijk wel tot de mogelijkheden). Wat betreft de 235 deze zou ik niet nemen. Het is verder een prima toestel, maar er wordt al geteased dat er een 245 aan zit te komen. Als je het niet erg vind dat er een paar weken na aanschaf al een (potentieel) veel betere opvolger komt voor ongeveer hetzelfde bedrag (geen garantie, zie de vivoactive) dan is het een overweging waard.

Persoonlijk zou ik nu voor de VA3 gaan, een zeer compleet nieuw toestel die tijdens de black friday sale of misschien via andere wegen en een beetje zoeken goedkoper te vinden is dan de release prijs. Als tweede keuze onder het motto nu-nu-nu is denk ik de VA HR het beste alternatief, maar ook dan zit je dus met een "oud" toestel voor een prijs waar je met een beetje doorsparen een hebt die hagelnieuw vers van de pers is. Ik kan weinig zeggen over de suunto, maar de polar zou ik zelf niet zo snel nemen. Ik vind de pasvorm matig, je kan geen bandjes wisselen en je kan er geen externe sensoren aan koppelen die met fietsen te maken hebben (mijn nr 1 sport). Dit zijn dus ook dingen die je zelf moet afwegen.

Ongeacht je keuze, de core dingen werken op alle toestellen goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruggero
rockhopper schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 12:39:
[...]

Ik denk dat er kwalitatief sowieso maar erg weinig marge zit tussen alle modellen. De focus ligt met name op de features en extra's die je wel of juist niet krijgt bij bepaalde modellen. Je kan dus het beste een keuze maken per merk en binnen dat merk je juiste model kiezen (geen gemakkelijke taak)
Omdat je al bekend bent met garmin heeft dat merk een kleine voorsprong voor je oude data (tenzij je een andere app gebruikt om je data te bewaren zoals endomondo of strava)

Suunto is een relatief kleine speler in Nederland, of dit iets goeds is mag je zelf bepalen. Persoonlijk ben ik niet zo erg onder de indruk van de toestellen toen ik zoekende was, maar dat is al een tijdje terug. Omdat ik ze zelden in een winkel zie liggen ben ik ook niet zo bekend met hoe de modellen aanvoelen / zitten.

Belangrijk bij je keuze voor een merk is dat je voor jezelf nagaat hoe je je dataschermen in wilt delen. Als je in het veld/buiten zonder je telefoon het veranderen van dataschermen/velden, op het toestel zelf dus, belangrijk vind dan valt polar bv al af. Let wel dat de meeste mensen dit eenmalig doen en er verder nooit meer naar omkijken als het eenmaal goed staat. En zo zijn er meer kleinigheden. Neem ook een kijkje naar het achterliggende platform. Die van garmin is matig, die polar behoorlijk goed, maar ik zet dus zelf via autosync alles op strava en endomondo.

Tot slot, wat je wilt is vrij veel voor je budget om naar huidige modellen te kijken. Misschien zijn er ook leuke modellen te vinden 2e hands via MP (fenix 3 hr behoort waarschijnlijk wel tot de mogelijkheden). Wat betreft de 235 deze zou ik niet nemen. Het is verder een prima toestel, maar er wordt al geteased dat er een 245 aan zit te komen. Als je het niet erg vind dat er een paar weken na aanschaf al een (potentieel) veel betere opvolger komt voor ongeveer hetzelfde bedrag (geen garantie, zie de vivoactive) dan is het een overweging waard.

Persoonlijk zou ik nu voor de VA3 gaan, een zeer compleet nieuw toestel die tijdens de black friday sale of misschien via andere wegen en een beetje zoeken goedkoper te vinden is dan de release prijs. Als tweede keuze onder het motto nu-nu-nu is denk ik de VA HR het beste alternatief, maar ook dan zit je dus met een "oud" toestel voor een prijs waar je met een beetje doorsparen een hebt die hagelnieuw vers van de pers is. Ik kan weinig zeggen over de suunto, maar de polar zou ik zelf niet zo snel nemen. Ik vind de pasvorm matig, je kan geen bandjes wisselen en je kan er geen externe sensoren aan koppelen die met fietsen te maken hebben (mijn nr 1 sport). Dit zijn dus ook dingen die je zelf moet afwegen.

Ongeacht je keuze, de core dingen werken op alle toestellen goed.
toon volledige bericht
Top! Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik denk inderdaad dat ik nog even wacht. Al wil ik niet te lang zonder horloge zitten. Nu een verouderd model kopen voelt ook niet goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Ruggero De VA HR is net 1,5 jaar uit, dus verouderd zou ik 'm nog niet noemen. ;) Maar even afwachten zou ook mijn advies zijn. De VA3 zou voorlopig echter ook mijn keus zijn, maar even afwachten of Garmin de firmware goed voor elkaar heeft. De VA3 is dan wel dik €100 duurder als de VA HR, maar... stel dat je 'm minimaal 2 jaar gebruikt... dan heb je het over een meerprijs van nog geen €0,14 per dag. :) En je hebt er dan een veel mooier, nieuwer en uitgebreider horloge voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:35
Zijn er hier meer mensen met een TomTom horloge die ervaren dat de 'lap'-functionaliteit niet goed werkt? Dit gaat d.m.v. het 'aanraken' / afdekken van het scherm, daarmee kan je een ronde handmatig vastleggen of het lampje aanzetten. Dat dat betekent dat je bij handmatige rondes niet het lampje kan aandoen zonder een ronde te noteren had ik me al bij neergelegd, maar nu het natter wordt buiten merk ik dat de hele 'touch'-functionaliteit vaak gewoon niet meer werkt. Dan loop ik een interval op de baan en gaan de eerste paar rondes goed maar daarna lukt het niet meer. Zelfs na het droogvegen van het scherm met shirt werkt het simpelweg niet meer.

Las op het tt-formum één soortgelijke klacht, maar stond geen oplossing bij. Ik hoor graag of anderen dit ook ervaren, dan kan ik inschatten of het aan mijn horloge ligt (met eventueel retourneren als optie) of een structureel probleem is bij dit type.

Betreft overigens de TomTom Adventurer (het topmodel), maar denk dat dit onderdeel gelijk is bij de andere TomTom Spark's (aka Runner 3).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
PatrickC schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 13:56:
@Ruggero De VA HR is net 1,5 jaar uit, dus verouderd zou ik 'm nog niet noemen. ;) Maar even afwachten zou ook mijn advies zijn. De VA3 zou voorlopig echter ook mijn keus zijn, maar even afwachten of Garmin de firmware goed voor elkaar heeft. De VA3 is dan wel dik €100 duurder als de VA HR, maar... stel dat je 'm minimaal 2 jaar gebruikt... dan heb je het over een meerprijs van nog geen €0,14 per dag. :) En je hebt er dan een veel mooier, nieuwer en uitgebreider horloge voor.
Ik zou de Scosche Rythm plus en de Garmin Forerunner 230 kiezen. Voordeel is betrouwbare optische hartslag, al je data op één plek bij Garmin en uitgerijpte techniek. Nadeel is dat je geen 24/7 hartslag tracking hebt.
Idealiseer de VA3 niet. Touch is onhandig bij hartlopen, optische hartslagmeting bij fietsen niet betrouwbaar, in de winter geen hartslag als je het ding over een mouw van een jack hebt, firmware van nieuwe Garmin producten laten te wensen over etcetera...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruggero
PatrickC schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 13:56:
Haha, ja zo breng ik het bij mijn vrouw ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Frij5fd schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 14:13:
[...]
Touch is onhandig bij hartlopen, optische hartslagmeting bij fietsen niet betrouwbaar, in de winter geen hartslag als je het ding over een mouw van een jack hebt, firmware van nieuwe Garmin producten laten te wensen over etcetera...
Ik begrijp de problemen die iedereen schijnt te hebben met touchscreens tijdens hardlopen niet. Nooit problemen mee gehad en ik gebruik al zo'n 6 jaar touchscreen horloges (FR610, VA HR) en hardloop 3 x per week. En in de winter draag ik 'm gewoon direct op mijn pols en mouw loopt dan tot aan de horloge (of je schuift de mouw even omhoog) en is dus prima af te lezen. Maar die opmerking over de firmware kan ik wel plaatsen.. vandaar ook mijn eerdere opmerking hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ruggero schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 14:26:
[...]

Haha, ja zo breng ik het bij mijn vrouw ook.
De looks van de VA3 tov de VA HR moeten toch meer dan genoeg zijn om je vrouw te overtuigen? :P

Pagina: 1 ... 55 ... 318 Laatste