Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Hoppa!
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20-09 17:03
quote:
PatrickC schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 14:44:
[...]

Kan meevallen. De huidige vivoactive HR is nu voor net boven de §200 te koop. Ik ga ervan uit dat een opvolger dan niet meer dan §300 gaat kosten. E.e.a. zal ook afhangen van of ze ook functionaliteiten gaan toevoegen, of dat het alleen een cosmetische upgrade is (rond design, 'vlakke' hartslagsensor, makkelijk vervangbare bandjes).
Nou ja, het punt is natuurlijk dat de Vivoactive 2 qua specs niet onderdoet voor de 235 en op het gebied van multisport misschien wel beter is? Hij is alleen foeilelijk.

Eerlijk gezegd denk ik dat deze Vivoactive 3, zeker met een formfactor zoals in de plaatjes, eigenlijk ook meteen de vervanger van de 235 zou moeten zijn met dito prijskaartje. En was die rond de introductie niet iets van § 280,=? Of onderschat ik de 235 nu en kan die echt nadrukkelijk meer dan de Vivoactive 2?

• PatrickC
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 00:01
quote:
Hoppa! schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 15:06:
[...]

Nou ja, het punt is natuurlijk dat de Vivoactive 2 qua specs niet onderdoet voor de 235 en op het gebied van multisport misschien wel beter is? Hij is alleen foeilelijk.

Eerlijk gezegd denk ik dat deze Vivoactive 3, zeker met een formfactor zoals in de plaatjes, eigenlijk ook meteen de vervanger van de 235 zou moeten zijn met dito prijskaartje. En was die rond de introductie niet iets van § 280,=? Of onderschat ik de 235 nu en kan die echt nadrukkelijk meer dan de Vivoactive 2?
Voor de verschillen tussen de FR235 en VA HR zie: YouTube: Garmin vŪvoactive HR vs. Forerunner 235 // GPS Watch Reviews
Buiten het (mooiere) ronde design, bevat de FR235 ook meer trainingsfuncties. Als ze deze trainingsfuncties ook in de VA3 gaan stoppen, dan zal de markt voor een opvolger van de FR235 een stuk kleiner worden. Groot verschil blijft natuurlijk wel de bediening, knopjes vs touchscreen.

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:12
quote:
Hoppa! schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 15:06:
[...]

Dat doet hij wel want het ontbreekt nogal aan sport specifieke functies op de VA.

Overigens had mijn FR230 direct na aankoop een batterij die na 1 dag leeg was. Omgeruild voor een ander exemplaar en die werkt prima. Zou dus gewoon een nieuwe 35 nemen als je die graag wilde.

I can choose to try to control the outcome, or I can trust in the moment.

• pdavie2311
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 22:08

pdavie2311

Live life to the fullest..

Zojuist bij mijn vrienden van CB de M600 besteld voor 200,- euro! Tweedekans in nieuwstaat en absoluut krasjesvrij zegt CB!

Lijkt mij meer horloge dan de Forerunner 35 en maar 40,- duurder! Hartslagsensor moet ook beter zijn gezien de 6 leds..Ik laat me verassen!

MacBook Pro early 2011 - 256GB SSD 8GB 1600Mhz - iPad 3 32GB - iPad 2017 32GB - iPhone 7 32GB Black - Apple TV2

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik ben wel om. Ik gok mijn volgende horloge toch echt eentje met een HRM-band wordt.

Zie deze grafiek.

Tegelijk gemeten. Het bovenste is via de optische sensor van een vivosmart 3. De onderste via een HRM band en een 310XT.

Een heel fors verschil en ik zou niet weten hoe ik de vivosmart nog nauwkeuriger zou kunnen laten meten.
Vind het eerlijk gezegd teleurstellend wat de prestaties zijn van de vivosmart met optische sensor.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Ik heb nu een maand de Fenix 5s en ben tot nu toe wťl tevreden over de WHR (optisch dus). Heb hiervoor ook een Apple Watch gehad (Series 0): drama. Met intervallen merk ik wel wat vertraging bij de WHR - maar lange steady stukken gaan prima. Je moet 'm wel echt goed 'strak' om doen en niet te dicht op je polsbot (hoger op je arm - paar cm richting elleboog). Er mag geen licht bij die LEDs komen.

Maar de onderlinge verschillen (per model maar ook per persoon) zijn groot voor WHR! HRM band is het beste, geen twijfel daarover. :)

MrAcid wijzigde deze reactie 17-08-2017 20:26 (6%)

Twitter | Strava

• Frij5fd
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 22:17
quote:
Cyberpope schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 20:16:
Ik ben wel om. Ik gok mijn volgende horloge toch echt eentje met een HRM-band wordt.

Zie deze grafiek.
......
Tegelijk gemeten. Het bovenste is via de optische sensor van een vivosmart 3. De onderste via een HRM band en een 310XT.

Een heel fors verschil en ik zou niet weten hoe ik de vivosmart nog nauwkeuriger zou kunnen laten meten.
Vind het eerlijk gezegd teleurstellend wat de prestaties zijn van de vivosmart met optische sensor.
Ik herken dat van de Vivosmart HR+; vergeleken met de Scosche Rythm plus leek ik daarmee tijdens een marathon een andere race gelopen te hebben. Ik merkte dat het vaster doen van de band wel de nauwkeurigheid verbeterde, maar er bleven afwijkingen. Ook vanwege de winter, als ik een sporthorloge over mijn mouw heen wil doen en optische hartslagmeting onmogelijk is, is een Scosche Rythm plus een ideale oplossing als ik geen zin heb om een borstband te dragen (als sporthorloge heb ik een Forerunner 630)

• Hoppa!
quote:
Cyberpope schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 20:16:

Zie deze grafiek.

[afbeelding]

Ik herken deze extreme verschillen niet van mijn Vivoactive. Dat de lijn minder constant is wel, maar dat er structureel een verschil in het aantal BPM is, dat is bij mij in elk geval niet zo. In de grote lijn is mijn optische meting op de pols prima. Overigens draag ik de Vivoactive iets 'boven' de pols. Ik heb tijdens de krachttraining (omdat ik hem dan boven mijn handschoenen met polsondersteuning draag) dat hij dan veel nauwkeuriger is.

• Hoppa!
quote:
PatrickC schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 15:42:
[...]

Voor de verschillen tussen de FR235 en VA HR zie: YouTube: Garmin vŪvoactive HR vs. Forerunner 235 // GPS Watch Reviews
Buiten het (mooiere) ronde design, bevat de FR235 ook meer trainingsfuncties. Als ze deze trainingsfuncties ook in de VA3 gaan stoppen, dan zal de markt voor een opvolger van de FR235 een stuk kleiner worden. Groot verschil blijft natuurlijk wel de bediening, knopjes vs touchscreen.
Het punt is natuurlijk dat de Vivoactive veel meer sporten standaard ondersteunt. Hij is meer allround, waar de Forerunner vooral een uitgebreid hardloophorloge heeft met meer functies op dat gebied. Dat was voor mij de reden om de Vivoactive te kopen.

Voeg je de specifieke hardloopfuncties toe aan de Vivoactive EN wordt het design aantrekkelijker, dan is er geen reden meer om een 235 te kopen. Ze zullen ergens dus wel een differentiatie aan blijven brengen.

• Requiem19
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 20:01
Kun je met de Forerunner niet zelf profielen maken voor andere sporten?

Met de Fenix kan dat in ieder geval wel.

iRacing Profiel

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23:13
Nee de Forerunners zijn echt hardloophorloges en de Fenix is een allrounder. Je kunt natuurlijk wel andere dingen loggen en die daarna in Garmin Connect omzetten naar een andere activiteit (zo heb ik in het verleden de wintersport gelogd), maar echt handig werkt het niet. Voor sommige activiteiten is een andere detectie nodig (stroke detection bij zwemmen bijvoorbeeld) en dat werkt dan helemaal niet.

(als je op nummer twee staat in de Karmalijst met 'Garmin Forerunner', zou ik denken dat je dat al wist, trouwens :) )

Punctuality is the politeness of kings

• Requiem19
quote:
dreamscape schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 09:34:
Nee de Forerunners zijn echt hardloophorloges en de Fenix is een allrounder. Je kunt natuurlijk wel andere dingen loggen en die daarna in Garmin Connect omzetten naar een andere activiteit (zo heb ik in het verleden de wintersport gelogd), maar echt handig werkt het niet. Voor sommige activiteiten is een andere detectie nodig (stroke detection bij zwemmen bijvoorbeeld) en dat werkt dan helemaal niet.

(als je op nummer twee staat in de Karmalijst met 'Garmin Forerunner', zou ik denken dat je dat al wist, trouwens :) )
Mijn laatste Forerunner was de 630, dus is al even geleden dat ik er zelf mee gewerkt heb. Thanks voor de verheldering :).

iRacing Profiel

• XeNeRgY
quote:

Wat bedoel je hier precies mee? Ik kan met mijn 230 prima een MTB-rit loggen en krijg alle info te zien die ik wil of nodig heb. Hiervoor hoef ik ook niks om te zetten in Garmin Connect want ik kies het FR profiel 'fietsen'. Het is misschien minder allround dan met een Fenix maar met een FR kun je echt wel meer dan hardlopen.

• Frij5fd
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 22:17
quote:

Da's gedeeltelijk waar, er is een beperkte set van sporten te kiezen die in Connect overgenomen worden, zie:
https://forums.garmin.com...forerunner-630-aa/122379-

Daar staat datgene wat ik op mijn 630 ook waarneem:
"I looked it up for you on my watch.

You can create custom activity profiles using the following sports:
- Running
- Cycling
- Strenght
- Cardio
- Hike (there you go!)
- Cross Country Ski
- Other (suitable for cow tipping)

So the answer is yet. You can both use the Hike sport or the Other sport. When using Other, you manually have to change the uploaded track in Connect to the right sport."

Op de Forerunner 735xt en de 935/fenix zijn uiteraard meer sporten native beschikbaar.

Frij5fd wijzigde deze reactie 18-08-2017 10:23 (9%)

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

quote:
XeNeRgY schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:15:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee? Ik kan met mijn 230 prima een MTB-rit loggen en krijg alle info te zien die ik wil of nodig heb. Hiervoor hoef ik ook niks om te zetten in Garmin Connect want ik kies het FR profiel 'fietsen'. Het is misschien minder allround dan met een Fenix maar met een FR kun je echt wel meer dan hardlopen.
Kun je daar ook fietssensors aan koppelen?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• XeNeRgY
quote:
Cyberpope schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:24:
[...]

Kun je daar ook fietssensors aan koppelen?
Volgens DC Rainmaker wel:

Next, the Garmin FR230 & FR235 has a cycling mode that supports ANT+ Speed/Cadence sensors.† This means that you can pair it to any ANT+ Speed-only, Cadence-only, or Speed/Cadence combo sensor.† It does not support Bluetooth Smart sensors (of any type).

Plus dat je met alle apps die er voor Connect IQ zijn ook gewoon allemaal exotische sporten kunt loggen op een Forerunner.

Er is wat verschil in wat er ondersteund wordt qua sensors (bijv. Power meters bij fietsen) en qua 'native' support van Garmin (bijv. Golf, Roeien, etc.). Sensorondersteuning kun je met apps niks aan doen - maar sporttypes kun je prima ondervangen met software van Connect IQ.

Bottom line: elk recent Garmin GPS horloge is geschikt voor alle sporten. Als je een sport serieus genoeg beoefend weet je wat de beperkingen van de specifieke modellen zijn, anders hoef je je er niet druk over te maken en voldoet elk type. :)

Twitter | Strava

• dreamscape
quote:
XeNeRgY schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:15:
[...]

Ah, de 230 kan dus al iets meer dan de oudere modellen. Mijn Forerunner 220 kende het profiel 'fietsen' niet, dus die wilde alleen hardlopen. Daar kun je natuurlijk wel mee fietsen (met snelheid in min/km) en achteraf de activiteit omzetten naar 'fietsen', maar ideaal is het niet. Een kennis van me doet dat overigens: die heeft een simpele fietscomputer waarop hij snelheid/afstand/gemiddelde snelheid kan zien en hij gebruikt zijn simpele Forerunner om gewoon de locatie te kunnen loggen. Thuis zet hij die activiteit gewoon om naar 'fietsen'. De 230 kent dus blijkbaar wel het profiel 'fietsen', dat scheelt.

Als het gaat om het loggen en niet om bruikbare data op je scherm, kun je iedere activiteit gewoon opnemen met het simpelste horloge dat alleen hardlopen ondersteunt. Rodelen, bobsleeŽn, kitesurfen, whatever. Je krijgt achteraf vast allerlei meldingen over je snelste 10K hardlooprondje of idioot veel hoogtemeters (met skiliften werkt dat leuk!), maar die kun je negeren en je hebt wel gewoon de route op de kaart staan - dat is waar het veel mensen gewoon om gaat.

De 230 ondersteunt dus blijkbaar wel wat meer dan mijn ouwe 220. Dat is al erg handig en het is ook heel simpel: hij hoeft alleen maar de naam van de activiteit anders op te slaan en de snelheid in km/h weer te geven.

Voor echt andere sporten heb je soms meer informatie of andere sensors nodig. Mijn Fenix 3 kan in het profiel 'Pool Swim' bijvoorbeeld herkennen dat ik in het zwembad de rand aantik en omkeer. En op profiel 'ski/snowboard' herkent hij dat mijn verticale beweging ineens verandert van dalen naar vrij lineair stijgen en dan weet hij dat ik in de lift zit. Dan markeert hij een nieuwe lap en toont hij de statistieken van de laatste afdaling. Voor dat soort activiteiten heb je echt specifieke profielen nodig.

edit: bovenstaande is vooral geredeneerd vanuit mijn ervaring met de 220 destijds. Bij nieuwere horloges kun je natuurlijk met ConnectIQ inderdaad allerlei nieuwe profielen maken en veel meer customizen...
Ergo: die opmerking naar Requiem19 was dus niet helemaal aardig, want mijn ervaringen met een Forerunner lopen ook wat achter. ;)

dreamscape wijzigde deze reactie 18-08-2017 10:57 (7%)

Zwemmen (indoor/zwembad) en skiŽn zijn beide goeie voorbeelden van een sport die op een Forerunner 230 niet standaard ondersteund wordt. Maar waarvoor je prima een app kunt downloaden.

Pool Swim: https://apps.garmin.com/n...-47d3-8aec-3a397e3c9733#0
SkiŽn/snowboarden: https://apps.garmin.com/n...77-41c7-a03a-4a12e930c6eb

Twitter | Strava

• Jazzper
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:59

Jazzper

BB4E^Guerilla

quote:
dreamscape schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:54:
[...]
Ah, de 230 kan dus al iets meer dan de oudere modellen. Mijn Forerunner 220 kende het profiel 'fietsen' niet, dus die wilde alleen hardlopen. Daar kun je natuurlijk wel mee fietsen (met snelheid in min/km)
Weet je het zeker? Ik heb weer de voorganger van jouw genoemde 220, de Forerunner 210. Ik kan kiezen om pace uit te drukken in min/km of km/u. Fietsmodus is in mijn geval dus op km/u zetten (paar seconden werk) en achteraf inderdaad activiteit in Garmin Connect op fietsen.
Zie ook: https://www.dcrainmaker.c...depth-review.html#cycling

Ah, 220 kan het ook:
https://www.dcrainmaker.c...tml#cycling-functionality

Ik zie daar bij 230 niet per se wat over
https://www.dcrainmaker.c...fr235-review.html#cycling

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• dreamscape
Ik was het al even vergeten, maar natuurlijk kun je dat ding de snelheid in km/u laten tonen... Ik gebruikte hem vooral voor hardlopen en voor op de fiets ging ik niet steeds de snelheidinfo omzetten, maar het kan inderdaad wel, ja.

Voor op de fiets heb ik een Garmin Edge. Beter gezegd: het werkte bij mij juist andersom... ik had al een Edge en ben daarna pas gaan hardlopen. In eerste instantie heb ik een quick release kit gekocht voor de 910XT (met quarter turn mount van de Edge) en heb ik de Edge gebruikt bij hardlopen. Was toch wat lomp aan de pols, dus toen ik merkte dat hardlopen echt mijn nieuwe hobby werd, heb ik mezelf getrakteerd op een Forerunner.

• XeNeRgY
quote:
dreamscape schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:29:
Ik was het al even vergeten, maar natuurlijk kun je dat ding de snelheid in km/u laten tonen... Ik gebruikte hem vooral voor hardlopen en voor op de fiets ging ik niet steeds de snelheidinfo omzetten, maar het kan inderdaad wel, ja.

Voor op de fiets heb ik een Garmin Edge. Beter gezegd: het werkte bij mij juist andersom... ik had al een Edge en ben daarna pas gaan hardlopen. In eerste instantie heb ik een quick release kit gekocht voor de 910XT (met quarter turn mount van de Edge) en heb ik de Edge gebruikt bij hardlopen. Was toch wat lomp aan de pols, dus toen ik merkte dat hardlopen echt mijn nieuwe hobby werd, heb ik mezelf getrakteerd op een Forerunner.
Ik heb precies hetzelfde, alleen heb ik mijn Edge verkocht omdat ik vooral/alleen maar hard liep in plaats van mountainbiken. Nu heb ik een knieblessure opgelopen waardoor ik gisteren eens de MTB heb gepakt om te kijken of fietsen wel lukt met mijn knie. Toen ook de FR230 gebruikt. Het is minder handig dan een Edge omdat je op je pols moet kijken tijdens het fietsen ipv op je stuur maar het werk op zich prima. Andersom werkt het in mijn ogen minder prettig, met een Edge hardlopen.

• dreamscape
quote:
XeNeRgY schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:52:
Het is minder handig dan een Edge omdat je op je pols moet kijken tijdens het fietsen ipv op je stuur maar het werk op zich prima.
Ik had bij een heel oude Polar hartslagmeter een stuurhoudertje en die heb ik altijd nog bewaard. Die zit nu op mijn sportfiets voor woon-werkverkeer, dus als ik nu op mijn werk bedenk dat ik vanmiddag een langer stuk wil gaan fietsen, dan heb ik gewoon nog mijn Fenix als 'fietscomputer'. Decathlon verkoopt ook dat soort stuurhoudertjes voor een paar euro. Als je dus vaker op je MTB gaat zitten met je FR230, is dat misschien wel het overwegen waard. :)

@Cyberpope
quote:
XeNeRgY schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:31:
[...]

Volgens DC Rainmaker wel:

Next, the Garmin FR230 & FR235 has a cycling mode that supports ANT+ Speed/Cadence sensors.† This means that you can pair it to any ANT+ Speed-only, Cadence-only, or Speed/Cadence combo sensor.† It does not support Bluetooth Smart sensors (of any type).
Let wel op dat "fietssensors" meer omvat dan alleen speed en cadence. Als je echt serieus bezig bent wil je ook een powermeter aan je fiets koppelen en dat gaat niet rechtstreeks met de 230 en 235. Via omwegen en moeilijke constructies via connect IQ apps mogelijk wel, maar daar koop je het horloge niet voor (denk ik). Nu zijn powermeters dure dingen die meer kosten dan de gemiddelde fenix 5 over het algemeen, dus tegen die tijd zal je zelf ook wel meer huiswerk doen om zo'n ding (en bijpassend horloge) aan te schaffen, maar het is dus niet helemaal juist om te zeggen dat -alle belangrijke- fietssensoren werken.

-edit- ik zie dat @MrAcid hier al op ingegaan is, dus never mind. 8)

@dreamscape de 220 is inderdaad sterk verouderd en helaas maar een slecht horloge als je kijkt naar 'value for money'.

Even over een andere boeg om hier toch nog een beetje een nuttige post van te maken:
Zoals velen hier weten loop ik erg weg met de Scosche Rhythm+ (niet met de manier waarop het bedrijf zijn producten uitrolt, maar wel met het product zelf)
Ik las op gpsrumors dat Polar, het bedrijf met echte hartslagmeting achtergrond ook bezig is met een OH1, een soortgelijk product dat Scosche heeft uitgebracht, maar dan met wat meer toeters en bellen.
Wat ik vooral belangrijk vind aan deze is: langere accuduur, en een wat gerenommeerder bedrijf.
Ik ben benieuwd wanneer deze op de markt komt en hoe nauwkeurig hij gaat worden.
Meer info hier http://gpsrumors.com/polar-oh1

Waarbij mijn top 3 van belangrijk in willekeurige volgorde toch cadence, hartslag en power zijn.

rockhopper wijzigde deze reactie 18-08-2017 12:35 (27%)

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• PatrickC
quote:
Hoppa! schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 09:27:
[...]

Het punt is natuurlijk dat de Vivoactive veel meer sporten standaard ondersteunt. Hij is meer allround, waar de Forerunner vooral een uitgebreid hardloophorloge heeft met meer functies op dat gebied. Dat was voor mij de reden om de Vivoactive te kopen.

Voeg je de specifieke hardloopfuncties toe aan de Vivoactive EN wordt het design aantrekkelijker, dan is er geen reden meer om een 235 te kopen. Ze zullen ergens dus wel een differentiatie aan blijven brengen.
Als eigenaar van een vivoactive HR en fanatiek hardloper, zou ik het toevoegen van de extra hardloopfuncties aan de VA3 alleen maar toejuichen en als deze daardoor wat duurder wordt, dan zou ik dan ook geen problem vinden. Ik heb destijds gekozen voor de VA HR tov de FR235 vanwege de touchscreen bediening. Dat de VA HR standaard meer sporten ondersteunt vond ik niet interessant. Mijn sporten bestaat m.n uit hardlopen en wandelen en die zit standaard op beide.
Grappig - de meeste lopers kiezen juiste knoppen ipv touchscreen. :)

Twitter | Strava

• PatrickC
quote:
MrAcid schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:32:
Grappig - de meeste lopers kiezen juiste knoppen ipv touchscreen. :)
Ik heb jaren geleden een Suunto gehad met knoppen, maar ben toen overgestapt naar een Garmin FR610, omdat deze een touchscreen had. Maar als ik die vergelijk met m'n huidige VA HR (inmiddels al weer bijna 1.5 jaar in m'n bezit), dan werkt het touchscreen van de VA HR een heel stuk beter. Mijn telefoon is ook van knopjes naar touchscreen gegaan toen ik een iPhone ging gebruiken, dus waarom achterblijven met je horloge? >:)

• Jazzper
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:59

Jazzper

BB4E^Guerilla

omdat ik een iphone niet al hardlopend en bewegend probeer te bedienen om die reden ;)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Geef mij ook maar knoppen en dan ook de optie om deze te vergrendelen tijdens activiteiten erbij.

Ik zag trouwens per toeval dat inmiddels deze optie (auto lockscreen during activities) stiekem ergens tijdens de vele firmware updates bij de Fenix 3 is toegevoegd. Helaas nog niet per activiteit want ik heb het voornamelijk nodig tijdens het fietsen. Kennelijk maakt mijn pols af en toe net een beweging die een knop indrukt.

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• PatrickC
quote:
Jazzper schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 14:21:
omdat ik een iphone niet al hardlopend en bewegend probeer te bedienen om die reden ;)
Daar heb je nu toch Siri voor? ;) Misschien dan toch maar voor de Apple Watch series 3 gaan die binnenkort wordt aangekondigd. :*) Als die nou ook de batterijduur van mijn VA HR zou gaan krijgen, dan zou dat misschien nog een optie zijn, maar om nu van 1 dag naar 8 dagen te gaan... die stap is zelfs voor Apple te groot lijkt mij! :P
Van 1 naar 8 is prima te doen, mits ze van het type scherm dat ze nu gebruiken afstappen en overgaan op die garmin nu gebruikt (zeg maar een soort kleuren e-ink heel simpel gezegd), maar daar zitten weer andere nadelen aan die waarschijnlijk niet opwegen tegen de langere accuduur.

Ik heb mijn Apple Watch twee jaar geleden verkocht omdat hij zo vreselijk slecht was om mee te sporten. Niet eens hoofdzakelijk vanwege het touchscreen overigens. Combinatie van hele brakke hartslagmeter, scherm niet altijd aan, geen fysieke knoppen en gewoon sowieso heel beperkte informatie op het scherm. GPS op Series 2 schijnt ook nog eens heel inaccuraat te zijn.

Kijk dit en je wilt gťťn Apple Watch als hardloper/sporter. Echt bullshit. :)

YouTube: Apple Watch 2: Run Pacing is Dismal

Twitter | Strava

• PatrickC
Die Apple Watch was ook meer als grap bedoeld.:) Ik zou er zelf nooit eentje kopen (als sporthorloge).
quote:
rockhopper schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 15:28:
Van 1 naar 8 is prima te doen, mits ze van het type scherm dat ze nu gebruiken afstappen en overgaan op die garmin nu gebruikt (zeg maar een soort kleuren e-ink heel simpel gezegd), maar daar zitten weer andere nadelen aan die waarschijnlijk niet opwegen tegen de langere accuduur.
MIP (Memory-In-Pixel) transflective LCD. :+ #HadToGoogleThat

Maar gťťn e-ink dus, dat is echt wat anders. E-ink is vooral veel trager qua refresh rate en heeft een image retention 'probleem'.

Twitter | Strava

quote:
MrAcid schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 15:39:
[...]

MIP (Memory-In-Pixel) transflective LCD. :+ #HadToGoogleThat

Maar gťťn e-ink dus, dat is echt wat anders. E-ink is vooral veel trager qua refresh rate en heeft een image retention 'probleem'.
Klopt helemaal, maar om het verhaal duidelijk en simpel te houden heb ik geschreven "een soort van e-ink scherm" (dat ook min of meer klopt alleen niet zo specifiek is) #keepitsimple
Maar een apple watch scherm kan bij wijze van redelijk een filmpje afspelen iets dat een fenix scherm (of montana) weer een heel stuk minder kan. Al moet ik zeggen dat die app die foto's laat zien op je Fenix toch redelijk goed werkt. Toevallig net een jaar oud deze week https://www.garmin.com/en...e-app-connect-iq-devices/ (misschien zelfs wel op de dag af vandaag)

Waarom je dat zou willen ontgaat mij dan weer. ;)

Twitter | Strava

Omdat het kan natuurlijk ;)

• pdavie2311

pdavie2311

De Forerunner 35 dus retour gedaan. De Polar M600 ontvangen. Gezien ik een Apple addict ben, ook maar weer retour gedaan. Deze draait op Android en fungeert het beste met een Android telefoon om alle opties te hebben.

Zoeken, zoeken, zoeken..Zojuist de Fenix 3 HR Sapphire besteld! Heb deze eerder gehad en qua kwaliteit by far de beste van alle watches die ik heb geprobeerd. Dan maar mijzelf wijs maken dat ik hem verdien! Haha!

MacBook Pro early 2011 - 256GB SSD 8GB 1600Mhz - iPad 3 32GB - iPad 2017 32GB - iPhone 7 32GB Black - Apple TV2

• Requiem19
quote:
Requiem19 schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 14:50:
Kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je met een 35 kan leven als je ook een Fenix om je pols hebt gehad ;).
;)

iRacing Profiel

• PatrickC
@pdavie2311 Gefeliciteerd met je aankoop maar ik ben het draadje inmiddels wel een beetje kwijt. ;) Van een Garmin F3 Sapphire naar een Garmin FR35 (je wou maar §150 uitgeven) en dan via een Polar M600 weer terug nnar de Garmin F3 Sapphire. :o
Als je toch dit soort bedragen wilt uitgeven, waarom dan niet voor een wat lager bedrag een Garmin FR 235 gekozen? Deze heeft natuurlijk niet de premium uitstraling van de Fenix 3, maar kost dan ook een heel stuk minder.

• pdavie2311

pdavie2311

quote:
PatrickC schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 09:08:
@pdavie2311 Gefeliciteerd met je aankoop maar ik ben het draadje inmiddels wel een beetje kwijt. ;) Van een Garmin F3 Sapphire naar een Garmin FR35 (je wou maar §150 uitgeven) en dan via een Polar M600 weer terug nnar de Garmin F3 Sapphire. :o
Als je toch dit soort bedragen wilt uitgeven, waarom dan niet voor een wat lager bedrag een Garmin FR 235 gekozen? Deze heeft natuurlijk niet de premium uitstraling van de Fenix 3, maar kost dan ook een heel stuk minder.
Snap ik hoor! Ik heb de 235 ook gehad en die voelde toch echt als " cheap " plastic aan. Excuses voor de mensen die hem hebben, maar niet mijn ding. Zoals ik aangaf, wil ik een horloge die ik 24/7 draag. Voor mijn werk ( soms in pak ) en gewoon met uitgaan wil ik een mooi horloge om. De Fenix 3 HR is dat gewoon.

Budget is helemaal naar de .....Maar wel weer een mooi klokje!! :)

quote:
pdavie2311 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 08:56:
Zoeken, zoeken, zoeken..Zojuist de Fenix 3 HR Sapphire besteld! Heb deze eerder gehad en qua kwaliteit by far de beste van alle watches die ik heb geprobeerd. Dan maar mijzelf wijs maken dat ik hem verdien! Haha!
Gefeliciteerd met je (tijdelijke?) aankoop. Zoals gedacht was je budget te klein voor al je wensen, maar ik denk dat je een goede beslissing neemt met dit model. Een horloge dat je alleen gebruikt tijdens sport (5% van je week (als ik het royaal mag inschatten) mag niet zoveel kosten als een horloge dat je 24/7 durft te-, en gaat dragen.

Gisteren heb ik zelf nog even naar de 5-serie gekeken van Fenix, maar ik kan het prijsverschil niet goedpraten als ik naar mijn huidige F3 (zonder OH) kijk. Mocht er nou iets gebeuren met dit horloge, zal het wel een ander verhaal worden.

• pdavie2311

pdavie2311

quote:
rockhopper schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 12:06:
[...]

Gefeliciteerd met je (tijdelijke?) aankoop. Zoals gedacht was je budget te klein voor al je wensen, maar ik denk dat je een goede beslissing neemt met dit model. Een horloge dat je alleen gebruikt tijdens sport (5% van je week (als ik het royaal mag inschatten) mag niet zoveel kosten als een horloge dat je 24/7 durft te-, en gaat dragen.

Gisteren heb ik zelf nog even naar de 5-serie gekeken van Fenix, maar ik kan het prijsverschil niet goedpraten als ik naar mijn huidige F3 (zonder OH) kijk. Mocht er nou iets gebeuren met dit horloge, zal het wel een ander verhaal worden.
Die 5 is mij ook echt te duur. We gaan eerst op vakantie, na mijn vakantie wordt hij bezorgd! Kan ik nog mooi in mijn vakantie alles instellen etc..

• XeNeRgY
quote:
pdavie2311 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 08:56:
De Forerunner 35 dus retour gedaan. De Polar M600 ontvangen. Gezien ik een Apple addict ben, ook maar weer retour gedaan. Deze draait op Android en fungeert het beste met een Android telefoon om alle opties te hebben.

No offence maar je hebt in een jaar tijd de Apple Watch, Fenix 3, 235, 35, m600 gehad, om nu opnieuw bij een Fenix 3 uit te komen? Je hebt zo'n beetje alle merken geprobeerd en zowel budget als premium horloges :)

Volgens mij weet je niet echt wat je wilt als ik het zo lees? Waarom dat niet eerst uitzoeken en dan direct het juiste horloge bestellen?

• pdavie2311

pdavie2311

quote:
XeNeRgY schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 12:57:
[...]

No offence maar je hebt in een jaar tijd de Apple Watch, Fenix 3, 235, 35, m600 gehad, om nu opnieuw bij een Fenix 3 uit te komen? Je hebt zo'n beetje alle merken geprobeerd en zowel budget als premium horloges :)

Volgens mij weet je niet echt wat je wilt als ik het zo lees? Waarom dat niet eerst uitzoeken en dan direct het juiste horloge bestellen?
Dat heb ik nu gedaan! ;-)

• PatrickC
hrdlpn.nl lijkt al een Garmin vivoactive 3 te hebben ontvangen voor testen:
https://www.hrdlpn.nl/hartslagmeter/garmin/vivoactive-3/
Ook op Coolblue staat ie al aangekondigd, zonder prijs.
https://www.sporthorlogec.../garmin-vivoactive-3.html
Maar op hrdlpn.nl staat ie voor §300,- in het lijstje.

Edit: Het lijkt er op dat hrdlpn.nl helemaal geen fysiek exemplaar heeft ontvangen, maar zijn test baseert op info die al overal online beschikbaar is. Waarschijnlijk om al advertentie inkomsten te genereren.

PatrickC wijzigde deze reactie 20-08-2017 22:54 (37%)
Reden: Info lklopte niet helemaal

quote:
PatrickC schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 16:19:
Bedankt voor de info update. De review van hrdlpn vind ik maar matig, een hoop gezever over het uiterlijk en weinig diepgang, hij geeft zelf aan dat hij nog geeneens de moeite heeft genomen om bepaalde dingen te testen, maar goed het zal misschien meer een eerste indruk zijn. Verder natuurlijk ook weer een verkeerd gebruik van 'multisport' versus 'ondersteund meerdere sporten' (de tweede dus, ik betwijfel het ten zeerste dat dit model triatlon sport gaat ondersteunen)
Verder ziet het als een interessant model uit, §300 verklaard wel waarom ze de Fenix 5 zo hoog hebben gezet, nu maak je een redelijke kloof waar deze hybride goed tussen past. Maar het is een flink bedrag voor een toestel dat waarschijnlijk geen trainingsfuncties gaat ondersteunen.

• Miki
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:03
quote:
PatrickC schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 16:19:
Dat verhaal van hrdlpn.nl doet me meer denken aan marketing praat en overnemen wat Garmin je wenst te vertellen aan argeloze klanten. Er zijn namelijk geen real life product foto's te zien.

• PatrickC
@rockhopper @Miki De review van hrdlpn.nl stelt inderdaad niet zoveel voor en deze info (foto's en tekst) is ook van andere sites af te plukken (foto's lijken op wat ik al op andere plekken heb gezien). Dus... het kon best wel eens een soort marketing actie zijn. Ik ken hrdlpn.nl verder niet, buiten wat youtube filmpjes die ik wel eens van hem gezien heb en dat kwam verder wel betrouwbaar op mij over, maar het was allemaal wel een beetje 'amateuristisch'. Ook de website ziet er een beetje hobby-achtig uit, maar dat hoeft verder ook niet zoveel te betekenen. In het Run4Health magazine van 2012 is een heel artikel aan hrdlpn.nl gewend:
https://issuu.com/davato/docs/run4health_magazine2012
quote:
Miki schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 17:25:
[...]

Dat verhaal van hrdlpn.nl doet me meer denken aan marketing praat en overnemen wat Garmin je wenst te vertellen aan argeloze klanten. Er zijn namelijk geen real life product foto's te zien.
Inderdaad. 99% zeker: hij heeft 'm helemaal niet (beweert hij ook nergens). Wil gewoon alvast affiliate links plaatsen. Beetje jammer.

Twitter | Strava

• Hoppa!
quote:
Miki schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 17:25:
[...]

Het lijkt een placeholder te zijn die helemaal niet online zou moeten. Maar ja, hij genereert natuurlijk veel verkeer en dus laten ze hem staan.

Site heeft soms wel nuttige artikelen, maar dit is gewoon amateuristisch en ze gooien hun naam hiermee te grabbel.

• PatrickC
Ik werd waarschijnlijk op het verkeerde been gezet door de volgende tekst:
"In mijn test review die nog loopt heb ik gelet op design, gebruiksgemak, functies en draagcomfort. "
Beetje jammer dit... Of het een placeholder is betwijfel ik, omdat hij vanuit zijn standaard Garmin pagina al hiernaartoe linked.

Ik heb mijn originele post dan ook even aangepast en dit er extra bijgezet.

PatrickC wijzigde deze reactie 20-08-2017 22:54 (11%)

Dat het een slechte review is en de foto's (waarschijnlijk zeker) van Garmin afkomstig zijn doet verder niks af aan dat het in potentie een interessant toestel kan gaan worden. Ik zou alleen niet die site of de review of andere tips van die site zomaar blindelings overnemen. Maar ondanks dat het allemaal een hoog "luchtigheids" gehalte heeft, is het wel in ieder iets waar we het ťťn en ander kunnen lezen en over kunnen speculeren.
Persoonlijk wacht ik meestal tot ik het toestel zelf in handen heb gehad tot ik tot een eindoordeel kom en tot die tijd is meestal DCRainmaker's review een van de betere plekken om de zwakke en sterke punten te lezen.
Ik ben wel verbaasd dat er nu al zoveel geruchten zijn, eigenlijk is eurobike het eerste grote evenement waar dingen weer geshowed gaan worden, en iedereen zit eigenlijk op de edge 1030 te wachten. De vivo serie krijgt meestal pas in januari officiŽle aankondigingen.

Het gaat wel interessant zijn hoe de Garmin Vivoactive 3 het tegenover de Suunto Spartan Trainer Wrist HR gaat doen. Die laatste is wel echt een mooi horloge!

De interface van Suunto vind ik erg mooi - een stuk stijlvoller dan wat Garmin doet. Functionaliteit is bij Garmin (nog) wel beter - zeker met ConnectIQ er nog bij. Op een Vivoactive kun je straks (ook) gewoon multisport (dus echt triatlon) applicaties installeren.

Twitter | Strava

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 14-09 16:20
quote:
Jazzper schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:16:
[...]

Weet je het zeker? Ik heb weer de voorganger van jouw genoemde 220, de Forerunner 210. Ik kan kiezen om pace uit te drukken in min/km of km/u. Fietsmodus is in mijn geval dus op km/u zetten (paar seconden werk) en achteraf inderdaad activiteit in Garmin Connect op fietsen.
Zie ook: https://www.dcrainmaker.c...depth-review.html#cycling

Ah, 220 kan het ook:
https://www.dcrainmaker.c...tml#cycling-functionality

Ik zie daar bij 230 niet per se wat over
https://www.dcrainmaker.c...fr235-review.html#cycling
Tsja, dit vind ik niet voldoende om fietsen te "ondersteunen". Tegen de tijd dat ik achteraf de activiteit heb bijgewerkt moet dat ook nog eens op 3 andere gelinkte diensten en zijn allerlei records de soep in gelopen.

Die paar keer per jaar fietsen doe ik wel met m'n telefoon opnemen :Y

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

• Miki
quote:
MrAcid schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 08:25:
Het gaat wel interessant zijn hoe de Garmin Vivoactive 3 het tegenover de Suunto Spartan Trainer Wrist HR gaat doen. Die laatste is wel echt een mooi horloge!

[afbeelding]

De interface van Suunto vind ik erg mooi - een stuk stijlvoller dan wat Garmin doet. Functionaliteit is bij Garmin (nog) wel beter - zeker met ConnectIQ er nog bij. Op een Vivoactive kun je straks (ook) gewoon multisport (dus echt triatlon) applicaties installeren.
Ik kan me haast niet voorstellen dat Garmin de Vivofit niet gaat verminken in software opties. Kans is groot dat ze workouts eruit slopen zoals ook bij de vorige vivoactive horloges het geval was.

Wat Suunto betreft hebben ze wel een meester zet gedaan door met deze goedkopere trainer te komen die nagenoeg alles kan. Kan wel eens de M400 worden van komende jaar, best bang for your bucks :)
quote:
Miki schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:23:
[...]

Ik kan me haast niet voorstellen dat Garmin de Vivofit niet gaat verminken in software opties. Kans is groot dat ze workouts eruit slopen zoals ook bij de vorige vivoactive horloges het geval was.

Wat Suunto betreft hebben ze wel een meester zet gedaan door met deze goedkopere trainer te komen die nagenoeg alles kan. Kan wel eens de M400 worden van komende jaar, best bang for your bucks :)
Eens - dat is ook mijn verwachting, hoewel je dat wel grotendeels (volledig?) kunt ondervangen met ConnectIQ apps. Daar heeft Garmin echt een grote voorsprong.

Twitter | Strava

• Miki
quote:
MrAcid schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:26:
[...]

Eens - dat is ook mijn verwachting, hoewel je dat wel grotendeels (volledig?) kunt ondervangen met ConnectIQ apps. Daar heeft Garmin echt een grote voorsprong.
Enige nadeel van die ConnectIQ apps is dat ze niet direct in je hardloop profiel vallen, dus je hebt wat ongemak met aanpassen van je data.
quote:
Miki schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:28:
[...]

Enige nadeel van die ConnectIQ apps is dat ze niet direct in je hardloop profiel vallen, dus je hebt wat ongemak met aanpassen van je data.
Die snap ik niet?

Twitter | Strava

• Pathogen
Die Suunto Spartan Trainer ziet er echt geweldig uit. Toch vind ik het jammer dat elk "serieus" model tegenwoordig met pols-HR wordt uitgerust. Verder staat ie momenteel bovenaan mijn wishlist.

quote:
Pathogen schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 11:07:
Die Suunto Spartan Trainer ziet er echt geweldig uit. Toch vind ik het jammer dat elk "serieus" model tegenwoordig met pols-HR wordt uitgerust. Verder staat ie momenteel bovenaan mijn wishlist.
Jammer? Want? :?

Twitter | Strava

• Pathogen
Pols-HR kost meer en ik gebruik het liever niet :)

Puur in adviesprijs is een FR235 §100 duurder dan een FR230. Als je daarbij prijsverlagingen meetelt kom je misschien op §50-§75 aan prijsverschil, voor een feature die ik niet gebruik omdat ik een prima HR meter heb.

Nu is die Suunto al ťrg scherp geprijsd, maar zonder HR had het misschien zelfs <$200 model geworden. Dan ben ik snel klaar met zoeken hoor!

Als iedereen zo'n beetje alle horloges uitrust met een HR sensor, zet je je horloge buiten spel als je achter blijft en het weglaat. Je moet maar zo denken, nu de productie flink is opgeschaald worden die sensoren wel weer goedkoper (al zullen we dat wel niet 1-2-3 terug gaan zien in de prijzen die wij betalen)

• Pathogen
Oh, ik snap de commerciŽle beredenering wel hoor :) Ben het er alleen niet mee eens en hoop dat dit ook weer overwaait, net als bijvoorbeeld 3D-TV.

• Hoppa!
quote:
Pathogen schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 12:28:
Oh, ik snap de commerciŽle beredenering wel hoor :) Ben het er alleen niet mee eens en hoop dat dit ook weer overwaait, net als bijvoorbeeld 3D-TV.
Beetje gek om daar op te hopen. Het is een relatief nieuwe techniek die in potentie gewoon net zo'n goede resultaten moet kunnen geven als een HRM-band. Nu zijn ze nog niet zo ver, maar dat komt vanzelf wel. Dus overwaaien gaat dit echt niet.

Ik draag op de fiets ook een HRM en dat bevalt me prima, zeker bij intervaltraining. Maar als het gaat om een algeheel beeld van mijn hartslag gedurende een training, dan is een polsmeting meer dan voldoende.

Een borstband heeft ook gewoon nadelen. Het is niet alleen maar positief ten opzichte van een horloge met ingebouwde meting.
Daarbij doet iedereen alsof die borstband gratis is, maar dat is natuurlijk ook niet zo. Het is wel zo dat je deze aan meerdere toestellen kan verbinden en dus mee kan nemen naar een ander horloge.

• Requiem19
quote:
Pathogen schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 12:28:
De meerwaarde van 24/7 HR tracking zou voor mij al genoeg zijn eigenlijk.

Zodra de techniek volwassener wordt zal de prijs ook dalen, want dat is geloof ik je enige bezwaar toch? Borstband kun je namelijk bij optische HR toestellen meestal ook nog gewoon gebruiken voor de benodigde precisie.

iRacing Profiel

• m0ridin
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 00:53
Ik zou geen sporthorloge zonder OHR meer willen eerlijk gezegd...

Sowieso is de 24/7 monitoring erg fijn, maar ook doe ik vooral aan hardlopen en daar werkt het eigenlijk wel prima mee. Zelfs intervallen gaan best aardig... Super fijn om niet meer zo'n ellendige borstband om te hoeven hebben.

Maar het werkt inderdaad niet voor iedereen even goed en ook niet alle implementaties gaan even soepel (laat staan dat het voor veel sporten uberhaupt niet geschikt is inderdaad).

• Hoppa!
Het is dat ik mijn horloge op de fiets gebruik als fietscomputer, daarom nog de band om mijn borst op die momente. Maar ik vind die borstdingen een partij oncomfortabel. Heb Garmin, Wahoo en Polar gebruikt, maar bevalt me allemaal voor geen meter. Of ze zitten te strak, of ze zakken halverwege af.

Overigens herken ik wel dat niet bij iedereen het een even groot succes is. Bij mij persoonlijk merkte ik dat het minder consistent werkte toen ik nog licht obees was, dat het heel goed werkte in de periode dat ik een stuk was afgevallen en dat het nu (een echte slanke den) weer wat lastiger is. Ik moet hem nu echt een heel stuk boven mijn pols doen bij het hardlopen, anders komt er daglicht bij de sensor en dan werkt het slecht.

Maar dat is onderdeel van kinderziektes van de techniek. De 24/7 meting is voor mij ook een belangrijke reden om het op de pols te willen en daarvoor werkt het meer dan goed genoeg.

Tot men er over 15 jaar achterkomt dat veelvuldige blootstelling aan groene LED-verlichting iets ergs veroorzaakt.

• PatrickC
Meestal werkt de HR sensor op mijn Garmin VA HR wel goed, maar in enkele gevallen gaat het goed mis (gemeten HR gaat omlaag als deze omhoog zou moeten gaan en vice versa en dan heb ik het niet over de vertraging bij interval training, maar over langere stukken). Bij mijn broer, die ook een Garmin VA HR heeft, gaat het echter veel vaker mis en hij heeft regelmatig dat de HR ineens gelijk word aan z'n stapfrequentie (een zgn 'cadence lock'). Ik weet dat sommige garmin Forerunners daar ook last van hebben gehad, maar bij de VA HR heb ik hier eigenlijk nooit meldingen over gezien. Gevolg is dat z'n trainingen dan bijna compleet in zone 5 zitten ('gemeten' HR boven de 180), terwijl het eigenlijk zone 3 had moeten zijn.

• m0ridin
Over het algemeen helpt het om vooral goed strak aan te trekken (tegen het oncomfortabele aan) en inderdaad iets hoger boven de pols dan je met een gemiddeld horloge zou doen...

Wat ik ook veel hoor is dat bij een horloge als de Fenix5/5x deze door het gewicht meer dan gemiddeld beweegt en dus minder nauwkeurig is met OHR.

• Miki
quote:
Van wat ik me kan herinneren registreren de conectIQ apps wel de data die je hebt opgenomen maar komen deze in een ander profiel terecht dan bijvoorbeeld het standaard profiel hardlopen.

Het is zelfs nog erger nu ik het voor de zekerheid heb verifieerd: https://www.dcrainmaker.c...html#a-few-considerations

Wellicht dat anno 2017 eea is verbeterd maar Garmin kennende...
quote:
Miki schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 20:13:
[...]

Van wat ik me kan herinneren registreren de conectIQ apps wel de data die je hebt opgenomen maar komen deze in een ander profiel terecht dan bijvoorbeeld het standaard profiel hardlopen.

Het is zelfs nog erger nu ik het voor de zekerheid heb verifieerd: https://www.dcrainmaker.c...html#a-few-considerations

Wellicht dat anno 2017 eea is verbeterd maar Garmin kennende...
Is een artikel uit 2015, dus vraag het me af.
Maar dan nog: wat is de praktische beperking nu dan? Er zijn bijvoorbeeld gewoon interval apps voor de Vivoactive - dus lijkt toch niet echt een probleem (meer) te zijn?

Twitter | Strava

• PatrickC
quote:
rockhopper schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 23:04:
Dat het een slechte review is en de foto's (waarschijnlijk zeker) van Garmin afkomstig zijn doet verder niks af aan dat het in potentie een interessant toestel kan gaan worden. Ik zou alleen niet die site of de review of andere tips van die site zomaar blindelings overnemen. Maar ondanks dat het allemaal een hoog "luchtigheids" gehalte heeft, is het wel in ieder iets waar we het ťťn en ander kunnen lezen en over kunnen speculeren.
Persoonlijk wacht ik meestal tot ik het toestel zelf in handen heb gehad tot ik tot een eindoordeel kom en tot die tijd is meestal DCRainmaker's review een van de betere plekken om de zwakke en sterke punten te lezen.
Ik ben wel verbaasd dat er nu al zoveel geruchten zijn, eigenlijk is eurobike het eerste grote evenement waar dingen weer geshowed gaan worden, en iedereen zit eigenlijk op de edge 1030 te wachten. De vivo serie krijgt meestal pas in januari officiŽle aankondigingen.
Ik had de 'review' ook in een post op het officiŽle Garmin forum gezet (er was daar al een topic over de VA 3 binnen de VA HR sectie). En toen ik vandaag keek, was mijn post verwijderd (verder geen PM van Garmin ontvangen hierover, dus niet helemaal netjes vind ik). Maar, het feit dat Garmin zelf dit verwijderd heeft zegt al genoeg over deze 'review' van hrdlpn.nl.
Dat ze dingen lekken om zo 'gratis' 'reclame' te maken is een bekende tactiek die door veel bedrijven gebruikt wordt. Maar om dat toe te staan op je eigen forum, terwijl je talloze beta-testers en early reviewers een NDA (non disclosure agreement) laat tekenen is natuurlijk weer iets heel anders. Met andere woorden, iets wat lekt "hebben ze geen invloed op" (als ze er iets mee doen dan wel, doen ze dat niet dan 'oh well'), maar eigen huis moet natuurlijk wel schoon blijven.
Verder ben ik het met je eens dat de garmin fora een zooitje zijn, het is van tijd tot tijd wel nuttig om eens door te wandelen, maar een hoop zeurpieten en azijnpissers daar (en mierenneukers) en zoals je al aangeeft gaat garmin ook niet heel netjes om met de gebruikers daar (en de gebruikers in het algemeen)

• m0ridin
quote:
rockhopper schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 22:51:
Dat ze dingen lekken om zo 'gratis' 'reclame' te maken is een bekende tactiek die door veel bedrijven gebruikt wordt. Maar om dat toe te staan op je eigen forum, terwijl je talloze beta-testers en early reviewers een NDA (non disclosure agreement) laat tekenen is natuurlijk weer iets heel anders. Met andere woorden, iets wat lekt "hebben ze geen invloed op" (als ze er iets mee doen dan wel, doen ze dat niet dan 'oh well'), maar eigen huis moet natuurlijk wel schoon blijven.
Verder ben ik het met je eens dat de garmin fora een zooitje zijn, het is van tijd tot tijd wel nuttig om eens door te wandelen, maar een hoop zeurpieten en azijnpissers daar (en mierenneukers) en zoals je al aangeeft gaat garmin ook niet heel netjes om met de gebruikers daar (en de gebruikers in het algemeen)
Kom elke dag zo'n beetje op die fora maar het is vooral Garmin zelf die het heeft verpest met hun laaste update. Ongelooflijk wat een amateuristische bende ze er van hebben gemaakt, gelukkig is het nu na een paar weken (of is het al maanden) redelijk werkbaar nu maar alsnog een hele hoop dingen die niet of niet goed werken.

En verder, tja... Er komt redelijk wat nonsense voorbij, maar dat zul je op elk forum wel hebben. GoT is natuurlijk enorm strak gemodereerd, dat is daar absoluut niet het geval. Je ziet snel genoeg welke users je wel en niet serieus moet nemen en of threads de moeite waard zijn.

• Bert213
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 22-08 11:20
Heb een vraagje.
Mijn hartslag is de laatste 4 wkn iets hoger dan normaal.
Gisteren bij de huisarts geweest bloeddruk en hartslag gemeten was normaal maar na mijn verhaal toch maar even door naar polikliniek voor een ECG......daar ook alles normaal hartslag 63 in rust maar mijn Garmin 235 gaf 95 aan.

Heb al een tijdje een 235 en dat beviel goed maar na een tijdje was de meting van de hartslag onnauwkeurig .
Heb hier voor een nw gekregen maar ook deze doet niet echt goed.
Ter controle een wahoo borstband gekocht en ook deze geeft een te hoge hartslag.

Heb ook nog een fitbit die geeft wel de de hartslag in rust rond de 60/65

Hoe groot is de kans dat beide niet goed werken.
quote:
Bert213 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 09:38:
Heb een vraagje.
Gisteren bij de huisarts geweest bloeddruk en hartslag gemeten was normaal maar na mijn verhaal toch maar even door naar polikliniek voor een ECG......daar ook alles normaal hartslag 63 in rust maar mijn Garmin 235 gaf 95 aan.
Welke waarde lees je dan uit met je 235?

Kijk je gewoon zelf 'handmatig' af en toe? Of ga je af op wat de Garmin aangeeft in de HR widget? Draag je je Garmin tijdens het slapen?
quote:
Heb al een tijdje een 235 en dat beviel goed maar na een tijdje was de meting van de hartslag onnauwkeurig .
Ter controle een wahoo borstband gekocht en ook deze geeft een te hoge hartslag.

Nihil, maar het kan - is het mogelijk dat je Wahoo niet goed gekoppeld is en je daardoor nog de hartslag van de optische meter ziet...?

Twitter | Strava

quote:
Heb een vraagje.

Goede beslissing om je medisch te laten controleren voor een ECG in jouw geval van twijfel. Sporthorloges zijn geen vervanging van een medisch instrument (iets wat je geloof ik ook in de bijsluiter kan lezen van de apparaten)
De enige 'betrouwbare' manier die je altijd zelf kan uitvoeren is zelf tellen met de vinger aan de pols of hals, net waar je je hartslag het beste kan voelen, en dan het liefst een volle minuut tellen. In de praktijk wordt er vaak maar 30s of 15s geteld waarbij het aantal slagen dan met 2 respectievelijk 4 wordt vermenigvuldigd.
Met ieder sportelectronica device zijn er wel dingen die fout kunnen gaan en daardoor is het niet verstandig om hier blind op te varen (zeker als je gezondheidsredenen mocht hebben om wat alterter op veranderingen te zijn) [let wel dat ik niet insinueer dat dit voor jou geldt]. Bij optisch is er een heel scala aan dingen waardoor het fout kan gaan. Bij de ouderwetse borstband zijn er minder zaken, maar ook nog altijd dingen als slechte geleiding (je moet zo'n band ook eigenlijk vochtig maken voor de geleiding) en kruisverwarring als een toestel meerdere signalen binnenkrijgt, dat wat @MrAcid al schreef.
En dan bestaat er ook nog de kans dat je apparaat gewoon niet lekker is (of de band die je koopt), de kans hierop is niet zo groot, maar in tegenstelling tot professionele medische apparatuur hoef je bij sportapparatuur niet door tig strenge controles en te voldoen aan allerlei strenge eisen die wel gelden als er levens op het spel staan.
FWIW van alle merken en apparatuur hou ik qua hartslag polar verreweg als beste aan in de sportwereld. Fitbit en wahoo komen daarvoor bij mij nog niet in de buurt vanwege een andere achtergrond of het korte bestaan dat ze hebben.
Terugkomend op jouw verhaal, de kans dat er 3 toestellen zijn die jij kocht en het alledrie slecht doen is erg klein (bijna verwaarloosbaar) echter niet onmogelijk.

• Bert213
Draag de Garmin ook tijdens het slapen en vannacht laagste waarde 87.

Maar van het weekend ff gelopen en gemountainbiket en dan gaan het horloge en de borstband icm smartphone over de 200 heen hoogste waarde 218 en in ben 59 jaar en voor mijn gevoel was ik lekker bezig.

Maar zoals de huisarts al zei ....blijf gewoon lekker sporten en kijk niet te veel op dat horloge.
En dat ga ik maar eens een poosje doen.

• Requiem19
quote:
Bert213 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 10:45:

Maar van het weekend ff gelopen en gemountainbiket en dan gaan het horloge en de borstband icm smartphone over de 200 heen hoogste waarde 218 en in ben 59 jaar en voor mijn gevoel was ik lekker bezig.

Maar zoals de huisarts al zei ....blijf gewoon lekker sporten en kijk niet te veel op dat horloge.
Probeer eens een nacht met borstband te slapen als check.

iRacing Profiel

• Bert213
Heb ik ook al gedaan....ook hoge waardes.

• Requiem19
Als allerlaatste check zou je nog HR band met ander horloge kunnen checken - fout kan ook in de FR 235 zitten (ook al is dit zeer onwaarschijnlijk).

Naast doktersbezoekje lijkt me jouw verhaal (na uitsluiten technische issues) een mooi moment om een volledige sportmedische keuring te doen inclusief inspanningstest.

iRacing Profiel

quote:

Hoe weet je dat dit de laagste waarde was? Garmin pakt namelijk standaard, als je hem in je slaap draagt, het gemiddelde van de hele nacht - en schrijft dat weg als 'rusthartslag'. In de praktijk kom je dan (te) hoog uit is mijn ervaring.

Rusthartslag is in de 'medische wereld': de laagste hartslag in rust terwijl je wakker bent. Garmin doet dit iets anders.
quote:
Garmin devices that feature an optical heart rate sensor have the ability to calculate a user's resting heart rate (RHR) value on a daily basis. Below is how we determine the value that is displayed for RHR.

RHR: This value is for the current day. It is calculated one of two ways.

1. For users that wear their device while sleeping, the device will read and record the average of all readings while they sleep, excluding periods where any steps were detected or the measured heart rate fall outside reasonable bounds. A minimum of four hours of sleep time is required to register a reading.

2. For users that do not wear their device overnight, RHR is determined as the lowest average reading over a one minute time period during the day.
Bron: https://support.garmin.co...nt/F8YKCB4CJd5PG0DR9ICV3A

Ik ben gestopt met mijn Fenix 's nachts dragen en mijn rusthartslag gemiddelde over de nacht (methode 1) was altijd rond de 40. Mijn rusthartslag nu (methode 2) ligt tussen de 30 en 35.

Het is dus (ook) belangrijk om het apparaat waarmee je meet goed te begrijpen - om een goede inschatting te kunnen maken van de waardes die hij presenteert.

Twitter | Strava

quote:
Beste advies. Die sportmedische keuring zal waarschijnlijk niet veel meer geven dan die ecg die je al hebt gedaan, al kan zo'n keuring verder geen kwaad (behalve voor je portemonnee dan) en als dat extra zorgen wegneemt is het een goed gespendeerd bedrag. Verder niet al te veel waarde hechten aan waarnemingen van garmin die afwijken. Ik zie de getallen meer als 'richtlijn' of 'indicatoren' (beetje als zo'n batterij indicator die uit 4 kwarten bestaat) leuk voor erbij, maar geen absolute waarheid.

• PatrickC
De standaard hartslagmeting die Garmin doet tijdens slaap (op mijn vivoactive HR) vind ik nogal onnauwkeurig. De frequentie waarop de hartslag wordt gemeten is nogal laag. Ik zelf gebruik al een tijdje de app 'HR Sleep' (https://apps.garmin.com/e...ad-4bc3-8dc2-c9fe3f777fc0) Deze meet constant de hartslag en laat ook zien hoe je hartslag gedurende de hele nacht is geweest (tijden in bepaalde hartslagzones, laagste hartslag met tijdstip waarop en gemiddelde hartslag). Tevens probeert de app een indicatie te geven van je slaapkwaliteit op basis van deze hartslag (restorative sleep, non-restorative sleep). Dit allemaal is natuurlijk niet wetenschappelijk onderbouwd (en dus ook geen medisch meetinstrument), maar het geeft je wel beter inzicht in je hartslag tijdens slaap.

Met name als je kijkt naar de laagste hartslag en gemiddelde hartslag. Dit verschilt nog wel eens en is voor mij in ieder geval een goede indicator hoe goed ik heb geslapen en/of hoe uitgerust ik was. Een hoge gemiddelde hartslag tijdens slaap is voor mij een teken om de training die dag wat rustiger aan te doen of een keertje over te slaan. Een hogere gemiddelde hartslag is verder ook soms een indicatie dat je ziek bent of misschien wel ziek aan het worden bent.

De HR Sleep app heeft wel een nadeel. Omdat de HR sensor constant werkt, gaat je batterij sneller leeg. I.p.v. 1 keer per 8 dagen aan de lader wordt het dan 1 keer per 4 dagen. Maar, dat vind ik verder geen probleem.

• ArnoutV
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 20-09 16:42
quote:
...

...
Ik ken meerdere mensen bij wie een borstband ook niet goed werkt.
De een kon het oplossen door de borstband op zijn kop te dragen, hierdoor werkte alleen een aantal andere metingen niet.
De ander moest de sensor op de rug draaien ipv op de borst.

Zelf altijd heel veel last van statische elektriciteit, moet de band en mijn hardloop shirt goed nat maken.

• XeNeRgY
Ik lees dat heel veel mensen een HR-borstband niet comfortabel vinden. Ben ik echt een van de enigen die zowel met hardlopen als MTB-en niet merkt dat hij/zij een borstband draagt?

Het andere argument van een pols-HRM oplossing snap ik eerlijk gezegd ook niet echt. Wat is nu echt het doel van 24/7 metingen en tracken? Ik kan me voorstellen dat het best leuk is om wat statistieken te bekijken maar dat lijkt me eerder een hype van een paar dagen dan structureel? En wat doe je vervolgens met die statistieken? Ik snap dat het meten van een rust hartslag wel handig is via de pols, maar daarvoor hoef je ook niet 24/7 te tracken. Een andere reden kan de stappenteller zijn maar daar vraag ik me serieus over af of het wel generiek geldt dat een x aantal stappen per dag gezond is.

• PatrickC
@XeNeRgY De ťťn vind het interessant, de ander doet er helemaal niets mee. Zoals ik al in mijn vorige post meldde, is de RHR (trend) voor mij een goede indicatie over mijn gezondheid/uitgerustheid. Een oplopende grafiek betekent vaak dat er iets aan de hand is (oververmoeid/te veel stress/ziek) en een dalende grafiek is meestal wel positief. Nogmaals, het is geen medisch instrument, maar voor mij wel een indicator om af en toe wat gas terug te nemen. Meestal voel je het zelf ook wel al aan, maar dat is niet altijd zo.

Wat betreft die stappen. Dat bewegen gezonder is dan stilzitten, daar is iedereen het hier wel over eens hoop ik. Persoonlijk heb ik daarvoor geen horloge nodig, die me verteld hoeveel stappen ik heb gezet of die me aanspoort om stappen te gaan maken (de zgn bewegingsbalk bij Garmin). Ik weet prima zonder horloge hoe actief ik die dag geweest ben.

• SuperPoekie
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 18-09 17:08

SuperPoekie

Super Furry Animal

quote:
XeNeRgY schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 17:06:
Ik lees dat heel veel mensen een HR-borstband niet comfortabel vinden. Ben ik echt een van de enigen die zowel met hardlopen als MTB-en niet merkt dat hij/zij een borstband draagt?

Het andere argument van een pols-HRM oplossing snap ik eerlijk gezegd ook niet echt. Wat is nu echt het doel van 24/7 metingen en tracken? Ik kan me voorstellen dat het best leuk is om wat statistieken te bekijken maar dat lijkt me eerder een hype van een paar dagen dan structureel? En wat doe je vervolgens met die statistieken? Ik snap dat het meten van een rust hartslag wel handig is via de pols, maar daarvoor hoef je ook niet 24/7 te tracken. Een andere reden kan de stappenteller zijn maar daar vraag ik me serieus over af of het wel generiek geldt dat een x aantal stappen per dag gezond is.
Ik heb een HR-borstband en die zit toch onder de band van m'n bh. Merk er niets van. Die BH is eerder oncomfortabel dan de HR-band :P.
Heb een Forerunner voor hardlopen en vivosmartHR voor de leuk. Het stappen bijhouden is meer 'hmm, ik dacht dat ik actiever was geweest vandaag, misschien nog even blokje om' en OHR is grappig om RHR bij te houden (ik kan zien wanneer het druk/stresserig is op werk.... dan is mijn RHR zichtbaar hoger dan normaal).

• XeNeRgY
Zo lang je ook naar je eigen lichaam blijft luisteren en de statistieken als extra info (en met een korreltje zout) gebruikt snap ik het wel en lijkt het me gezond. Al blijft voor mij dan de vraag of je zelf niet aanvoelt dat je wat minder fit bent of nog vermoeid en of, als je van plan bent te gaan hardlopen, je dat niet doet omdat je rust hartslag 10 slagen hoger is dan gemiddeld. In dat soort gevallen is de vraag of de info ook voldoende wetenschappelijk onderbouwd is. Op mijn FR zie ik zaken als 'race tempo' die ook gegenereerd wordt op basis van statistieken maar helaas kom ik nog niet eens in de buurt van die tempo's. Dat soort voorbeelden maakt mij ook een beetje sceptisch met zaken als hersteltijd en andere running dynamics. Erg gave statistieken maar ze moeten wel kloppen.

• PatrickC
@XeNeRgY Helemaal mee eens met het naar je lichaam luisteren. Maar, als voorbeeld had ik laatst dat de HR Sleep app aangaf dat mijn gemiddelde hartslag tijdens slaap 71 was geweest. Dat is abnormaal hoog voor mij. Gemiddeld is normaal tussen 50-60 met een minimum HR tussen 40-50. Toen ik wakker werd had ik echter niet het idee dat ik slecht geslapen had en voelde me verder goed. Maar... tijdens mijn hardloopsessie een uurtje later ging het voor geen meter. Mijn hartslag schoot meteen omhoog en zelfs een rustige duurloop was nog teveel gevraagd en ik herstelde ook heel langzaam. Dus... wat HR Sleep gemeten had was zo gek nog niet. En ik heb dit vaker gemerkt. Als mijn RHR lager was, was later op de dag mijn gemiddelde hartslag tijdens het hardlopen ook een stuk lager. Dus voor mij is deze data echt wel van toegevoegde waarde.

• dreamscape
quote:
XeNeRgY schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 17:06:
Nee hoor. Same here. Ik vond het ding irritant en heb toen een Mio Link optische HRM gekocht. Leuk apparaatje, maar hij werkt alleen betrouwbaar als hij heel strak zit. Bijna oncomfortabel strak. Ja, dan kun je net zo goed een borstband gebruiken. Zeker nu ik een nieuwe premium borstband heb, ben ik er zeer over te spreken. De Mio Link mag wat mij betreft dus wel op Marktplaats...

• KnOeFz
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 19:56

KnOeFz

no comment...

zomaar ff om een mooi momentje te delen :)
(en over de af te lezen data...de wandeling was best stijl omhoog :X )

KnOeFz wijzigde deze reactie 22-08-2017 22:20 (25%)

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Gave foto en mooie Relive - die filmpjes komen toch echt het beste tot hun recht in de bergen. :)

Twitter | Strava

• Jheroun
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20-09 14:00
quote:
m0ridin schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 16:09:
Over het algemeen helpt het om vooral goed strak aan te trekken (tegen het oncomfortabele aan) en inderdaad iets hoger boven de pols dan je met een gemiddeld horloge zou doen...
Dat is nou precies de reden dat ik geen optisch ding wil :) Ik krijg in de winter al snel genoeg koude armen, de arm waar het horloge omheen zit wordt, als mijn horloge iets te strak zit, een ijsklomp. En een hoger op de arm zittend horloge is niet meer af te lezen als je met een jas aan loopt. Ik heb een handige jas met een uitsparing voor het horloge op de pols maar die gaat er echt vanuit dat je horloge ook echt om je pols zit.

Ik ben Łberhaupt zeer benieuwd hoe de reacties over optische HR metingen hier zijn als de buitentemperatuur weer onder de vijf graden duikt ;)

• PatrickC
Tijdens trainingen kijk ik eigenlijk zelden of nooit op mijn horloge (loop op 'gevoel'). Dus als daar in de wintermaanden een mouw overheen zit, dan heb ik daar verder geen last van. Ik kijk dan ook alleen achteraf naar de verzamelde data (hartslagverloop, gemiddelde, max, etc.).

Alleen tijdens wedstrijden vind ik het wel handig om steeds mijn km-tijden te zien. De meeste wedstrijden waar ik aan mee doe zijn echter niet in de winter. Verder moet het bij een wedstrijd al erg koud zijn, wil ik met lange mouwen gaan lopen. Bij de intensiteit die je dan loopt, krijg je het al snel warm genoeg. ;)

• m0ridin
Nou ja, hij hoeft ook niet tegen je elleboog aan ofzo... Gewoon net iets boven die bobbel van je pols zeg maar. Voor mij levert het in de praktijk iig geen problemen op, een lange mouw kan ik iets omhoog schuiven even als ik iets moet checken....

Anyway, is dus ook maar net waar je voorkeur ligt. Elke kans die ik krijg om niet met een borstband hoef te lopen grijp ik met beide handen aan ;) Daarnaast heb ik over het algemeen weinig tot geen problemen met die pols OHR (knocks on wood). Sure, het is niet altijd perfect en ik heb ook wel eens mn cadence lock, rare metingen, etc gehad. Maar dat waren meer incidenten dan de standaard...

• Requiem19
quote:
Jheroun schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 11:54:
[...]

Dat is nou precies de reden dat ik geen optisch ding wil :) Ik krijg in de winter al snel genoeg koude armen, de arm waar het horloge omheen zit wordt, als mijn horloge iets te strak zit, een ijsklomp. En een hoger op de arm zittend horloge is niet meer af te lezen als je met een jas aan loopt. Ik heb een handige jas met een uitsparing voor het horloge op de pols maar die gaat er echt vanuit dat je horloge ook echt om je pols zit.

Ik ben Łberhaupt zeer benieuwd hoe de reacties over optische HR metingen hier zijn als de buitentemperatuur weer onder de vijf graden duikt ;)
Ik stel me voor dat de meesten in de winter gewoon met HR band lopen.

Optische HR verplicht je niet om alleen met optische HR te lopen, het biedt je meer flexibiliteit :).

iRacing Profiel

• tlpeter
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 20:21
Ondanks de FR235 heb ik ook een borstband.
Ik heb er gelukkig geen last vanen soms merk ik pas na een training dat ik hem vergeten ben om te doen.
Pagina: 1 ... 54 ... 57 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*