Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 52 ... 325 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-10 17:47
Nee primeday viel tegen. Ik zag in Europa alleen de Fenix 3 / 3HR nog leuk voorbij komen. Samen met de edge 1000 (die waarschijnlijk binnen een maand een opvolger krijgt) en ander oud spul.
DCRainmaker heeft er ook een late post aan gewijd, liever had deze een paar dagen voordat primeday begon gezien, want nu zag ik het pas om 23u15 (beetje laat op de dag voor mij om dan nog uitgebreid koopjes te jagen)
Wat betreft die link, die zegt 'does not ship to NL' al is dit meestal niet het grootste probleem. Alleen 535 pond is nog behoorlijk (of is de pond nog verder ingezakt?) (nevermind ik zie dat je de 5X wilt)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

rockhopper schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 17:24:
Nee primeday viel tegen. Ik zag in Europa alleen de Fenix 3 / 3HR nog leuk voorbij komen. Samen met de edge 1000 (die waarschijnlijk binnen een maand een opvolger krijgt) en ander oud spul.
DCRainmaker heeft er ook een late post aan gewijd, liever had deze een paar dagen voordat primeday begon gezien, want nu zag ik het pas om 23u15 (beetje laat op de dag voor mij om dan nog uitgebreid koopjes te jagen)
Wat betreft die link, die zegt 'does not ship to NL' al is dit meestal niet het grootste probleem. Alleen 535 pond is nog behoorlijk (of is de pond nog verder ingezakt?) (nevermind ik zie dat je de 5X wilt)
Aangezien ik in de UK woon is shipping niet een issue..
De 5x op Amazon (wel die met het stalen bandje) is £750 :|
RRP van de rubber band versie is £630 https://buy.garmin.com/en-GB/GB/p/560327
Dus die basisprijs van black is niet gek.. de 15% leuk :)

Op Ebay zie ik ook deal met 'watch only' voor rond de £450 maar dat vertouw ik niet zo.. bandje maakt me niet uit.. maar de charger is wel noodzakelijk..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
ToolkiT schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 17:59:
[...]

Aangezien ik in de UK woon is shipping niet een issue..
De 5x op Amazon (wel die met het stalen bandje) is £750 :|
RRP van de rubber band versie is £630 https://buy.garmin.com/en-GB/GB/p/560327
Dus die basisprijs van black is niet gek.. de 15% leuk :)

Op Ebay zie ik ook deal met 'watch only' voor rond de £450 maar dat vertouw ik niet zo.. bandje maakt me niet uit.. maar de charger is wel noodzakelijk..
fwiw ik zie hier op https://www.eglobalcentra...slate-grijs-sapphire.html wel een mooie prijs.
Mocht ie zonder de lader komen, die kan je bij garmin zelf los bestellen.
Verder heb ik één bestelling bij deze site gedaan een jaar of 3 geleden (telefoon), die kwam gewoon aan. Maar goed als je het niet vertrouwd vooral niet doen. Er zijn vast meer pareltjes te vinden. Persoonlijk heb ik weer niet zoveel met ebay ;)

[ Voor 4% gewijzigd door rockhopper op 14-07-2017 01:01 ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

rockhopper schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 01:01:
[...]

fwiw ik zie hier op https://www.eglobalcentra...slate-grijs-sapphire.html wel een mooie prijs.
Mocht ie zonder de lader komen, die kan je bij garmin zelf los bestellen.
Verder heb ik één bestelling bij deze site gedaan een jaar of 3 geleden (telefoon), die kwam gewoon aan. Maar goed als je het niet vertrouwd vooral niet doen. Er zijn vast meer pareltjes te vinden. Persoonlijk heb ik weer niet zoveel met ebay ;)
Die site zag ik ook.. maar las er ook veel horror stories over... maar goed te horen dat jij er wel goede ervaringen mee hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik heb een 310xt van Garmin. Die bevalt me eigenlijk nog erg goed. Alleen heeft de hartslagband de kuren de laatste tijd. Hij pakt hem niet, hij valt weg en hele rare meetwaarden.

Dus had ik een nieuwe ant+ band besteld in China. Appeltje eitje zou je denken.
Binnen gekregen en hij deed de BPM perfect. Meteen herkend en was mooi responsive bij gewoon thuis wat proberen.

maar nu heb ik 2 rondjes gedaan en hij doet de BPM perfect. Maar de calorie-waarde op deze trainingen slaan echt nergens op (2 uur steppen in zone 2 / 3 geeft een calorieverbruik van 110 calorieen....)

Betekend dit dat je niet elke HRM band die ANT+ heeft kunt gebruiken met Garmin?
Wat gaat er fout?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pathogen schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 09:13:
[...]

Kijk! Nú wordt het echt een interessant ding!
Helaas werkt het niet op m'n Garmin vivoactive HR.Die ondersteunt alleen footpods via Ant+.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-10 20:12
rockhopper schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 18:40:
[...]

Er zal wel iets op bedacht gaan worden inderdaad. Maar heel snel zal dat wel niet gaan met alle rompslomp omtrend G4 / wifi / mobiele providers. Voor 112 maakt dat niet zoveel uit, maar je weet wel hoe het gaat "als we dan toch een simkaart hebben wil ook ...." Daarbij is een simkaart een relatief monsterlijk groot iets voor in een horloge, daar zal dus ook weer wat op bedacht moeten worden net zoals de antenne. Allemaal wel oplosbaar, maar het moet eerst geïmplementeerd worden voordat het de norm kan zijn.

Voor de veiligheid kan het mij niet vroeg genoeg komen, maar in de praktijk zie ik het nog niet zo snel komen.
Een horloge met simkaart gaat prima. Ik heb een Huawei Watch 2 4G en die heeft een sim kaart slot tussen de lugs en de antennes zitten onder de keramische bezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Cyberpope schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 10:12:
Ik heb een 310xt van Garmin. Die bevalt me eigenlijk nog erg goed. Alleen heeft de hartslagband de kuren de laatste tijd. Hij pakt hem niet, hij valt weg en hele rare meetwaarden.

Dus had ik een nieuwe ant+ band besteld in China. Appeltje eitje zou je denken.
Binnen gekregen en hij deed de BPM perfect. Meteen herkend en was mooi responsive bij gewoon thuis wat proberen.

maar nu heb ik 2 rondjes gedaan en hij doet de BPM perfect. Maar de calorie-waarde op deze trainingen slaan echt nergens op (2 uur steppen in zone 2 / 3 geeft een calorieverbruik van 110 calorieen....)

Betekend dit dat je niet elke HRM band die ANT+ heeft kunt gebruiken met Garmin?
Wat gaat er fout?
ik heb er niet zoveel verstand van dus echt helpen doe ik je niet maar het lijkt mij dat het calorieverbruik iets is dat het horloge uitrekent aan de hand van de beschikbare gegevens. Geeft de training wel een goede grafiek? of is het een grote seismische meting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

P.O. Box schreef op zondag 16 juli 2017 @ 10:27:
[...]

ik heb er niet zoveel verstand van dus echt helpen doe ik je niet maar het lijkt mij dat het calorieverbruik iets is dat het horloge uitrekent aan de hand van de beschikbare gegevens. Geeft de training wel een goede grafiek? of is het een grote seismische meting?
Nou wat ik (ondertussen, gisteren flink aan het googlen geweest) weet is dat de 310xt gebruik maakt van firstbeat, die kijkt niet alleen naar de BPM (hartslagen per minuut) maar ook vooral naar de HRV (de tijd tussen hartslagen in). Mijn gok is dat mijn goedkope chinese band, wel kijkt naar de BPM, maar voor de HRV gewoon een gegokte of vaste waarde doorgeeft. Het horloge gebruikt die om te berekenen. En daar gaat het dan fout.

Lastige is dat bijna nergens beschreven staat of een hartslag band de HRV (Heart Rate Variability op een goede manier doorgeeft. De meeste "betere" optische banden berekenen hem aan de hand van de BPM (zoals SCOSCHE).

Conclusie. Ik ga maar op zoek naar een garmin zendertje voor op mijn band. De Garmin zijn aan elke ant+ band te koppelen, maar of deze de juiste waardes doorgeeft voor calorieberekening is onzeker.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvdnberg
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-10 12:09
Ik ben er ondertussen uit dat ik graag een Garmin Fenix 5 wil hebben. Keuze is gebaseerd op voornamelijk de mogelijkheden die het horloge heeft, gekoppeld aan de looks die het heeft. Horloge kan, mijn inziens, prima dagelijks gedragen worden naar het werk.
Enige waar ik nu nog over twijfel is of het Sapphire glas en WiFi benodigd is, deze kost toch 100 euro meer. Het synchroniseren gaat net zo snel en makkelijk via bluetooth als WiFi lees ik overal. Alleen over het glas kan ik weinig review vinden.

Zijn er mensen die hier iets nuttigs over kunnen zeggen? Scheelt het krassen op het Sapphire glas echt zoveel, of gaat het met het gewone glas ook prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-10 20:55
Ik denk dat heel veel mensen geen wifi op hun sporthorloge hebben, zodra ik thuis kom van een training, drink ik een glas water en chocomel en heeft mijn telefoon ondertussen gesynchroniseerd met mijn horloge. Ik zou absoluut geen 100 euro betalen voor wifi. Het synchroniseren doe je voor het later bekijken van je resultaten online, en dat doe je toch niet zonder telefoon of computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvdnberg
coldasice schreef op maandag 17 juli 2017 @ 12:00:
Ik denk dat heel veel mensen geen wifi op hun sporthorloge hebben, zodra ik thuis kom van een training, drink ik een glas water en chocomel en heeft mijn telefoon ondertussen gesynchroniseerd met mijn horloge. Ik zou absoluut geen 100 euro betalen voor wifi. Het synchroniseren doe je voor het later bekijken van je resultaten online, en dat doe je toch niet zonder telefoon of computer.
Nee precies, zo dacht ik ook. WiFi is voor mij dus niet echt benodigd. Daarom juist de vraag over het type glas, daar heb ik toch wel mijn vragen / twijfels over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-10 21:48

Flappiewappie

Hier nog meer

jeroenvdnberg schreef op maandag 17 juli 2017 @ 11:52:
Ik ben er ondertussen uit dat ik graag een Garmin Fenix 5 wil hebben. Keuze is gebaseerd op voornamelijk de mogelijkheden die het horloge heeft, gekoppeld aan de looks die het heeft. Horloge kan, mijn inziens, prima dagelijks gedragen worden naar het werk.
Enige waar ik nu nog over twijfel is of het Sapphire glas en WiFi benodigd is, deze kost toch 100 euro meer. Het synchroniseren gaat net zo snel en makkelijk via bluetooth als WiFi lees ik overal. Alleen over het glas kan ik weinig review vinden.

Zijn er mensen die hier iets nuttigs over kunnen zeggen? Scheelt het krassen op het Sapphire glas echt zoveel, of gaat het met het gewone glas ook prima?
Heb zelf het sapphire glass; goedkoop kunnen krijgen. WiFi gebruik ik niet en het scherm ligt iets verzonken tov het randje eromheen. Dat randje eromheen heb ik nu al wat verf eraf gechipt.

Als ik er 100 euro voor moest neertellen zou ik het niet doen; voor dat geld koop je nog een leuk simpel horlogetje ernaast voor de afwisseling.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-10 16:54
jeroenvdnberg schreef op maandag 17 juli 2017 @ 11:52:

Wat betreft wifi, het leek me idd een gimmick maar in de praktijk vind ik het toch eigenlijk best heel fijn. Heb het idee dat het sneller synced dan bluetooth (en daarnaast heb ik het idee dat de garmin connect app op mijn android telefoon toch net teveel batterij slurpt). Het enige onhandige vind ik dat je met wifi geen nieuwe apps kan isntalleren, alleen updaten, syncen van gegevens en de rest. Ik zie het nu wel als een echte plus.

Het sapphire glass, geen idee. Misschien net zo handig om er een brotect screenprotectortje op te plakken. Ik heb zelf mijn Fenix5 juist ingeleverd voor een Forerunner 935 (de F5 voldeed niet aan mijn verwachtingen qua gps nauwkeurigheid) en hoewel ik niet weet of ik 100e extra zou betalen voor wifi/sapphire zou het wel een overweging zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
m0ridin schreef op maandag 17 juli 2017 @ 12:43:
[...]
Het sapphire glass, geen idee. Misschien net zo handig om er een brotect screenprotectortje op te plakken.
Saffier laat je klokkie er jaaren lang als nieuw uitzien! Blijft veel langer mooi; veel mooier dan met screenprotectors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvdnberg
desmond schreef op maandag 17 juli 2017 @ 13:54:
[...]
Saffier laat je klokkie er jaaren lang als nieuw uitzien! Blijft veel langer mooi; veel mooier dan met screenprotectors.
Scheelt het echt zoveel ja?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ja, maakt enorm verschil. Saffier krast praktisch niet.

Wikipedia: Saffier

Wikipedia: Hardheidsschaal van Mohs

Met een hardheid van 9 Mohs krast het alleen in aanraking met Diamant. Je glas blijft echt als nieuw met normaal gebruik. Maar er is een iets grotere kans dat het geheel breekt - gebeurt niet zo snel. Alle horloges van boven de 500 euro hebben sowieso saffier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Tja, dan blijft je glas misschien wel krasloos, maar is de rest van je horloge wel bekrast of beschadigd. Ik zou het er niet voor over hebben, maar da's voor iedereen zelf te bepalen natuurlijk. Ik draag mijn 235 sowieso alleen met hardlopen, dus het boeit me niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
mrwolf schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:47:
Tja, dan blijft je glas misschien wel krasloos, maar is de rest van je horloge wel bekrast of beschadigd. Ik zou het er niet voor over hebben, maar da's voor iedereen zelf te bepalen natuurlijk. Ik draag mijn 235 sowieso alleen met hardlopen, dus het boeit me niet zo.
Tja, het hele idee van deze horloges is juist dat je ze de hele dag kan dragen...

Maar met een glass screenprotector op mijn horloge geloof ik het ook wel hoor, de 935 heeft geen safierglas maar hiermee is het ook prima beschermt en ziet er top uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 09:22
Mijn F3 sapphire ziet er na 1,5 jaar nog steeds als nieuw uit. Ben echt impressed aangezien ik 'm elke dag draag en er niet bepaald voorzichtig mee omga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Requiem19 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 17:39:
Mijn F3 sapphire ziet er na 1,5 jaar nog steeds als nieuw uit. Ben echt impressed aangezien ik 'm elke dag draag en er niet bepaald voorzichtig mee omga.
Dat is goed te horen.. want ik heb net een F5x besteld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
ToolkiT schreef op maandag 17 juli 2017 @ 18:13:
[...]

Van harte, enorm goede keuze :).

Ik ben meestal iemand die van de ene gadget naar de andere gaat, maar de F3 is zo non-nonsense, good looking en nog steeds onbeschadigd dat ik hem voor mijn doen al erg lang heb... die F5x is dus zekere een goede keuze, vooral met de functie dat hij vooraf een hardlooproute kan plannen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Ik had graag de F3 met saffier besteld, maar ik vond die layout weer minder mooi dan de grey versie. Dat ie daarnaast een stuk duurder was (ook dankzij een overbodige metal band) hielp niet mee om alsnog voor een sapphire te gaan. Maar ik had hiervoor wel een horloge met saffierglas en die heb ik zo'n 12 jaar gedragen en echt geen krasje op te zien (in tegen stelling tot de rest van het huis).

De F5x kan me voor die prijs ook nog niet over de brug helpen, ik zou heel graag de kaart functie willen hebben, maar de ruime verdubbeling in prijs voor verder eigenlijk geen extra's is het voor mij ook niet waard. Als ik geen F3 zou hebben en ik zou nu een nieuw horloge moeten kiezen dan zou het wel een F5x worden. Misschien volgend jaar met de F6 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-10 20:17
Zijn er ook Tweakers met een Fenix 5 die geen last hebben/hadden van de onnauwkeurige GPS?

Ik twijfel nog erg tussen de 935 en de Fenix 5. De 935 schijnt een iets betere GPS nauwkeurigheid te hebben maar heeft weer geen saffier glas. De F5 ziet er minder uit als een sporthorloge en ziet er goed uit met een metalen band. Keuzes, keuzes, keuzes...

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:18
ToolkiT schreef op maandag 17 juli 2017 @ 18:13:
[...]

Ik kom van een Fenix 3 en heb anderhalve maand geleden in de UK een reguliere F5 gekocht. Thuis gekomen kwam ik er toch achter dat het kaartmateriaal toch relevant was aangezien ik veel in het buitenland loop (rondgaande routes genereren) dat ik uiteindelijk toch maar een F5X heb gekocht.

Ik draag hem bij zwemmen, hardlopen en fietsen. Ik vind het prettig dat ik ook bij tijd en wijle mijn powermeter (Rotor InPower) op mijn fiets kan kalibreren met de F5X, super.

Veel plezier ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
BigEagle schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 19:53:
Zijn er ook Tweakers met een Fenix 5 die geen last hebben/hadden van de onnauwkeurige GPS?

Ik twijfel nog erg tussen de 935 en de Fenix 5. De 935 schijnt een iets betere GPS nauwkeurigheid te hebben maar heeft weer geen saffier glas. De F5 ziet er minder uit als een sporthorloge en ziet er goed uit met een metalen band. Keuzes, keuzes, keuzes...
Hoe gevoelig ben je voor perfecte GPS? Ik accepteer de onnauwkeurigheid op mn F3 al anderhalf jaar aardig 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
Requiem19 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 20:02:
[...]

Hoe gevoelig ben je voor perfecte GPS? Ik accepteer de onnauwkeurigheid op mn F3 al anderhalf jaar aardig 😉
Heb je een voorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
BigEagle schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 19:53:

Bij mij speelde het vooral op lagere snelheden (wandelen dus), maar eea schijnt ondertussen wel wat verbeterd te zijn met de F5...

Voor mij was het dus een no-go (gewoon geen goed gevoel bij zoveel geld voor een horloge, het moet dan wel allemaal echt kloppen) maar er zijn er zat die er geen issues mee hebben. Blijft een persoonlijk iets, het beste is kopen bij een goede winkel zodat je hem echt even zelf kan proberen en evalueren of het voor jou een probleem is.

Trouwens, de 935 met leren band is ook niets mis mee (ik krijg nog een metalen chinaband binnen dus daar kan ik nog niets over zeggen, maar een andere china metalen band zag er eigenlijk ook dik prima uit. Oftewel, met de juiste bandjes ziet ook de 935 er echt niet zo als een sporthorloge uit)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rockhopper
Hij vraagt gewoon of je kan leven met een marginale afwijking of dat je bovennatuurlijke nauwkeurigheid vereist (militaire precisie) die sommigen hier verwachten.

Met andere woorden moet voor jou alles perfect zijn of kan je leven met compromissen? Moet de lijn die de pc/telefoon laat zien na je rit tot op de mm exact staan daar waar jij gelopen hebt of kan je leven dat er af een toe een lijntje iets te ver naar links of rechts staat.
Er zijn gewoon mensen die eisen gewoon (te) veel van een toestel of claimen dat alleen toestel xx of yy perfect is, maar voor de meeste gebruikers zijn eigenlijk alle recente toestellen (gps horloges van de merken tomtom/garmin/polar/suunto) goed genoeg qua gps nauwkeurigheid. Verder is een gps horloge niet slechts een logger of iets dat alleen gps doet, het is tegenwoordig veel meer de som van het geheel. Daarbij moet je voor jezelf afwegingen maken van prijs, uiterlijk, extra functionaliteit en achterliggende extra's die merk afhankelijk zijn. Deze wegen voor ieder individu anders qua belang, dus uiteindelijk kan alleen jij hierover een goede beslissing maken.

Tot slot vergeet niet dat tevreden gebruikers meestal stille gebruikers zijn, terwijl azijnpissers vooral vocaal zijn. Over ieder toestel wordt gemekkerd en ieder toestel heeft vanaf launch een tijd nodig om volwassen (foutvrij) te worden. Soms kan dit langer duren (bij garmin is dit gemiddeld 6 tot 9 maanden) al hangt er veel af van of het een compleet nieuw model is, of dat er wordt doorgeborduurd op een eerder toestel en dat er al een flink voortraject is afgelegd. Voor jouw Fenix 5 geld dat het een toestel is dat hoewel nog niet zo lang op de markt, het grotendeels hetzelfde kan en doet als de fenix 3 (en alle versies daarvan) en dat dus de onderliggende software al redelijk volwassen is. De gps ontvanger daarentegen is wel nieuw en deze zal dus waarschijnlijk wat langer nodig hebben om tot een optimum te komen (waarvoor dus firmwares volgen)

Hopelijk wordt het zo een beetje duidelijker. Bedenk tot slot dat de Fenix 5 een erg prijzig toestel is (net zoals de nieuwe generatie Suunto's) en dat er daarom minder mensen zijn die zo'n horloge kunnen veroorloven en dat mogelijk ook hierdoor de verwachtingen juist hoger liggen. Of dat terecht is mag je helemaal zelf beslissen. Voor mij is het simpel, mijn F3 doet het prima en ik vind de F5 te duur voor wat hij meer kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Tracks verspringen vaak, mist vaak bochten etc. Per saldo is de gemeten afstand redelijk in de buurt. 5 km op de F3 is max 5,1 of 5,2 echte kilometers.

Check het Garmin forum voor een lange lijst met screenshots van F3 gps tracks die niet al te best zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:10
Ik ben ook nog steeds aan het twijfelen over het wel of niet kopen van een F5x..Hoe zijn hier de ervaringen met de accu? Ook daar lees je wisselende verhalen over. Of is er toevallig al nieuws over een eventuele Spartan met optische HR en barometer?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:14

GurbY{nl}

GurbY{nl}

Requiem19 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 23:42:
[...]

Tracks verspringen vaak, mist vaak bochten etc. Per saldo is de gemeten afstand redelijk in de buurt. 5 km op de F3 is max 5,1 of 5,2 echte kilometers.

Check het Garmin forum voor een lange lijst met screenshots van F3 gps tracks die niet al te best zijn.
Die zullen er ongetwijfeld zijn. Maar als je mijn "lijst" met tracks bekijkt: ik heb de F3 sinds februari dit jaar. Ik loop 3x per week, afstanden tussen de 12-20km. Zo goed als alle tracks zijn dikke prima; ik kan zelfs zien waar ik aan de andere kant van de weg ben gaan lopen. Mijn 310XT had af en toe meer spikes dan dat ik met de F3 nu ervaar. Verder zet ik regelmatig routes uit die ik als koers naar de klok upload. Ik loop dan in, voor mij, onbekend gebied. Tot dusver iedere keer keurig bij de juiste afslagen de juiste keuze kunnen maken.. ;-)

Kortom: wat mij betreft een nauwkeurig horloge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
GurbY{nl} schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 08:54:
[...]

Die zullen er ongetwijfeld zijn. Maar als je mijn "lijst" met tracks bekijkt: ik heb de F3 sinds februari dit jaar. Ik loop 3x per week, afstanden tussen de 12-20km. Zo goed als alle tracks zijn dikke prima; ik kan zelfs zien waar ik aan de andere kant van de weg ben gaan lopen. Mijn 310XT had af en toe meer spikes dan dat ik met de F3 nu ervaar. Verder zet ik regelmatig routes uit die ik als koers naar de klok upload. Ik loop dan in, voor mij, onbekend gebied. Tot dusver iedere keer keurig bij de juiste afslagen de juiste keuze kunnen maken.. ;-)

Kortom: wat mij betreft een nauwkeurig horloge.
Dat is eerder de uitzondering op de regel, check ook Fellenr's onderbouwde vergelijkingen tussenngps prestaties. F3 is ergens onderaan de middenmoot.

Ik zal een strava run posten, die voor mij goed genoeg is, maar voor gps fetisjist absoluut niet.

https://www.strava.com/ac...sed?hl=nl-NL&v=1500446079

[ Voor 4% gewijzigd door Requiem19 op 19-07-2017 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
rockhopper schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 23:31:
[...]

Hij vraagt gewoon of je kan leven met een marginale afwijking of dat je bovennatuurlijke nauwkeurigheid vereist (militaire precisie) die sommigen hier verwachten.

Met andere woorden moet voor jou alles perfect zijn of kan je leven met compromissen? Moet de lijn die de pc/telefoon laat zien na je rit tot op de mm exact staan daar waar jij gelopen hebt of kan je leven dat er af een toe een lijntje iets te ver naar links of rechts staat.
Er zijn gewoon mensen die eisen gewoon (te) veel van een toestel of claimen dat alleen toestel xx of yy perfect is, maar voor de meeste gebruikers zijn eigenlijk alle recente toestellen (gps horloges van de merken tomtom/garmin/polar/suunto) goed genoeg qua gps nauwkeurigheid. Verder is een gps horloge niet slechts een logger of iets dat alleen gps doet, het is tegenwoordig veel meer de som van het geheel. Daarbij moet je voor jezelf afwegingen maken van prijs, uiterlijk, extra functionaliteit en achterliggende extra's die merk afhankelijk zijn. Deze wegen voor ieder individu anders qua belang, dus uiteindelijk kan alleen jij hierover een goede beslissing maken.

Tot slot vergeet niet dat tevreden gebruikers meestal stille gebruikers zijn, terwijl azijnpissers vooral vocaal zijn. Over ieder toestel wordt gemekkerd en ieder toestel heeft vanaf launch een tijd nodig om volwassen (foutvrij) te worden. Soms kan dit langer duren (bij garmin is dit gemiddeld 6 tot 9 maanden) al hangt er veel af van of het een compleet nieuw model is, of dat er wordt doorgeborduurd op een eerder toestel en dat er al een flink voortraject is afgelegd. Voor jouw Fenix 5 geld dat het een toestel is dat hoewel nog niet zo lang op de markt, het grotendeels hetzelfde kan en doet als de fenix 3 (en alle versies daarvan) en dat dus de onderliggende software al redelijk volwassen is. De gps ontvanger daarentegen is wel nieuw en deze zal dus waarschijnlijk wat langer nodig hebben om tot een optimum te komen (waarvoor dus firmwares volgen)

Hopelijk wordt het zo een beetje duidelijker. Bedenk tot slot dat de Fenix 5 een erg prijzig toestel is (net zoals de nieuwe generatie Suunto's) en dat er daarom minder mensen zijn die zo'n horloge kunnen veroorloven en dat mogelijk ook hierdoor de verwachtingen juist hoger liggen. Of dat terecht is mag je helemaal zelf beslissen. Voor mij is het simpel, mijn F3 doet het prima en ik vind de F5 te duur voor wat hij meer kan.
Sorry maar wat een onzin, je kan de klagers wel een beetje belachelijk gaan maken ("kun je leven met marginale afwijkingen of wil je bovennatuurlijke precisie", "tevreden gebruikers zijn stil terwijl de azijnzeikers vocaal zijn") maar je kan het ook omdraaien ("accepteer je benedengemiddelde prestaties of kun je toegeven dat iets niet voldoet").

Feit is dat er veel meer geklaagd wordt over de fenix3 en fenix5 serie, en dan specifiek mbt gps en bijv bluetooth, dan over andere modellen.

Hoe dan ook, het heeft niks met bovennatuurlijke verwachtingen te maken, het heeft te maken met verwachtingen gebaseerd op eerdere horloges (ik heb de tomtom cardio, garmin forerunner 235, 735xt en fenix5 gehad en dan nu de 935). Het hoeft niet tot op de mm nauwkeurig, maar als andere horloges het smooth kunnen dan verwacht ik dat ook van een nieuw high-end model ja.

Ik wilde echt heel graag tevreden zijn met de fenix5 maar kon het gewoon niet. In eerste instantie is het mijn sporthorloge dus gps is erg belangrijk. In de praktijk was de gps gewoon erg matig... Met hardlopen in goede omstandigheden deed hij het grotendeels an sich ok, maar zag je al dat tempo enorm op en neer schoot. Maar wanneer je onder bomen liep, langs water, of gewoon wandelde schoot je track zelf echt alle kanten op. Ik heb hem bijna een maand gehad, enkele sw/fw updates, maar het probleem bleef.

Als je dan gaat nazoeken en je leest dat de Fenix3 blijkbaar ook veel van dit soort klachten heeft gehad en je komt erachter dat veel fenix5 gebruikers hier ook issues mee hebben, tja... misschien is er dan gewoon iets niet helemaal goed. Btw, lijken vooral de fenix5 en fenix5s te zijn, de 5x lijkt beter te presteren maar deze heeft dan ook echt wat andere hw en layout.

Zie je vervolgens dat de forerunner 935 (toch ook geen heel goedkoop klokje) gebruikers wel allemaal tevreden zijn (en als je voorbeeld tracks en tempo grafieken daarvan ziet snap je waarom) terwijl die zo'n beetje identiek is aan de fenix5 dan is het wellicht toch meer dan alleen maar software.

Anyway, de fenix3 en fenix5 kan natuurlijk prima voldoen aan je verwachtingen en simpelweg goed genoeg voor je zijn maar naar mijn idee zijn de klachten en alles meer dan een simpele 'te hoge verwachting en je hoort klagers gewoon meer' en dat is wel even iets om rekening mee te houden.

Ook dat het misschien software matig wel een deel opgevangen kan worden, maar als het een design issue is (en hoewel de meningen daarover verdeeld zijn lijken er toch dingen op te wijzen, materiaal en antenna-plaatsing zijn puntjes) zal de bron een issue blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
m0ridin schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:18:
[...]

Sorry maar wat een onzin, je kan de klagers wel een beetje belachelijk gaan maken ("kun je leven met marginale afwijkingen of wil je bovennatuurlijke precisie", "tevreden gebruikers zijn stil terwijl de azijnzeikers vocaal zijn") maar je kan het ook omdraaien ("accepteer je benedengemiddelde prestaties of kun je toegeven dat iets niet voldoet").

Feit is dat er veel meer geklaagd wordt over de fenix3 en fenix5 serie, en dan specifiek mbt gps en bijv bluetooth, dan over andere modellen.

Hoe dan ook, het heeft niks met bovennatuurlijke verwachtingen te maken, het heeft te maken met verwachtingen gebaseerd op eerdere horloges (ik heb de tomtom cardio, garmin forerunner 235, 735xt en fenix5 gehad en dan nu de 935). Het hoeft niet tot op de mm nauwkeurig, maar als andere horloges het smooth kunnen dan verwacht ik dat ook van een nieuw high-end model ja.

Ik wilde echt heel graag tevreden zijn met de fenix5 maar kon het gewoon niet. In eerste instantie is het mijn sporthorloge dus gps is erg belangrijk. In de praktijk was de gps gewoon erg matig... Met hardlopen in goede omstandigheden deed hij het grotendeels an sich ok, maar zag je al dat tempo enorm op en neer schoot. Maar wanneer je onder bomen liep, langs water, of gewoon wandelde schoot je track zelf echt alle kanten op. Ik heb hem bijna een maand gehad, enkele sw/fw updates, maar het probleem bleef.

Als je dan gaat nazoeken en je leest dat de Fenix3 blijkbaar ook veel van dit soort klachten heeft gehad en je komt erachter dat veel fenix5 gebruikers hier ook issues mee hebben, tja... misschien is er dan gewoon iets niet helemaal goed. Btw, lijken vooral de fenix5 en fenix5s te zijn, de 5x lijkt beter te presteren maar deze heeft dan ook echt wat andere hw en layout.

Zie je vervolgens dat de forerunner 935 (toch ook geen heel goedkoop klokje) gebruikers wel allemaal tevreden zijn (en als je voorbeeld tracks en tempo grafieken daarvan ziet snap je waarom) terwijl die zo'n beetje identiek is aan de fenix5 dan is het wellicht toch meer dan alleen maar software.

Anyway, de fenix3 en fenix5 kan natuurlijk prima voldoen aan je verwachtingen en simpelweg goed genoeg voor je zijn maar naar mijn idee zijn de klachten en alles meer dan een simpele 'te hoge verwachting en je hoort klagers gewoon meer' en dat is wel even iets om rekening mee te houden.

Ook dat het misschien software matig wel een deel opgevangen kan worden, maar als het een design issue is (en hoewel de meningen daarover verdeeld zijn lijken er toch dingen op te wijzen, materiaal en antenna-plaatsing zijn puntjes) zal de bron een issue blijven.
Probleem van de Fenix blijft het aluminum / stalen (?) frame. Dit zorgt sneller voor GPS onnauwkeurigheden.

Ik kan best goed leven met de Fenix, maar vond het gisteren ook wel vervelend dat mijn F3 200 meter later pas aangaf dat ik de 5km had bereikt ten opzichte van de mensen die met iPhone 6 en strava liepen (dat is een stuk nauwkeuriger).

Aan de andere kant.. ik train dus altijd net iets verder dan ik denk, komt handig uit voor wedstrijden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
[...]
Ik kan zeker leven met een (marginale) afwijking. Maar ik was meer benieuwd of de F5 er constant naast zit of maar af en toe. :)
[...]
Ik was ook benieuwd naar de mening van de stille gebruikers. En ik weet dat producten volwassen moeten worden. De lancering is al even geleden en er zullen vast wat problemen opgelost zijn en nog opgelost moeten worden.
[...]

Bedankt voor je informatie. :)

Ik was ook benieuwd of de problemen al verbeterd waren m.b.t. GPS.

[ Voor 46% gewijzigd door BigEagle op 19-07-2017 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Requiem19 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:21:
[...]

Probleem van de Fenix blijft het aluminum / stalen (?) frame. Dit zorgt sneller voor GPS onnauwkeurigheden.

Ik kan best goed leven met de Fenix, maar vond het gisteren ook wel vervelend dat mijn F3 200 meter later pas aangaf dat ik de 5km had bereikt ten opzichte van de mensen die met iPhone 6 en strava liepen (dat is een stuk nauwkeuriger).

Aan de andere kant.. ik train dus altijd net iets verder dan ik denk, komt handig uit voor wedstrijden :D
Haha, elk nadeel heb zn voordeel ;)

Maar dat vermoed ik inderdaad ook, mbt het frame, en dan kun je met sw maar zo veel doen.

Anyway, natuurlijk blijft de F5 een prachtig horloge en zal het voor meer dan genoeg mensen meer dan genoeg voldoen. Maar het is wel belangrijk er van bewust te zijn dat het niet zomaar een 'klagende mensen en niet realistische verwachtingen' situatie is maar dat er in dit geval toch een dieper liggend iets is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvdnberg
Sinds gisteren ook in het bezit van een Fenix 5. Horloge ziet er schitterend uit, vind ik zelf. Vanavond mijn eerste training ermee doen, kijken hoe de statistieken gaan bevallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rockhopper
[...]

Het was en is nooit mijn bedoeling om mensen belachelijk te maken, ook niet als ze klagen (om al dan niet gegronde of ongegronde reden). Mijn punt is meer om wat tegengas te geven aan de klaagstroom die de F3 en de F5 regelmatig krijgen. Niet om klagers of mensen met kritiek af te vallen. Ik geef zelfs direct toe dat er veel gezeurd is en nog steeds wordt over de gps en de beroerde bluetooth van veel garmin toestellen.

Ik kan natuurlijk alleen over mijn eigen F3 een echt oordeel vellen, deze deed het de eerste 4 maanden ronduit slecht, toestel omgewisseld en sindsdien doet alles het bij mij keurig (ik geloof niet in perfectie, maar ik kan niets vinden waarover ik zelf kan klagen met mijn gebruik)
Ik denk persoonlijk dat er een hoop reviews in de matige opstart periode worden geschreven en daarna nooit meer gereviseerd, om het over fjellnr nog maar niet te hebben, maar daar heb ik al een keer een discussie over gevoerd daar mag voor mijn mening de zoekfunctie gebruiken 8)
Zoals gezegd ik kan me in de problemen van anderen niet vinden, zeker niet qua gps functie, ik kan naderhand ook perfect zien aan welke kant van de weg ik liep of fietste en zelfs in het bos werkt het prima. De garmin app daarentegen vind ik bagger (lang leve wifi sync)

Of het de meerprijs waard is als je alleen naar gps kijkt, nee, maar zoals ik ook aangaf, het gaat om het complete plaatje. Het horloge is ook een sierraad / kledingstuk en je kan er ook andere dingen mee. Wat voor iedereen het belangrijkst is en waar de balans ligt qua prijs, verpakking, functie en performance is lastig voor iedereen individueel te bepalen zonder dat je eigenlijk die persoon zijn/haar specifieke wensen kent. Terwijl er in een hoop reviews alleen even snel gekeken wordt naar 1 of 2 sessies met alleen de gps aan in een review (en dan ook nog met eigenlijk beta firmware, want in mijn ogen zou garmin er beter aan doen alle modellen eerst -zelf- 6 maanden te testen ipv het ons gebruikers te laten doen)
BigEagle schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 11:49:
[...]
Ik was ook benieuwd naar de mening van de stille gebruikers. En ik weet dat producten volwassen moeten worden. De lancering is al even geleden en er zullen vast wat problemen opgelost zijn en nog opgelost moeten worden.
[...]
Mijn tip is om er eentje aan te schaffen bij een winkel waar je de een met de ander zou kunnen ruilen als hij niet bevalt of bij een winkel waar je terug kan sturen. Dat je twijfelt is een goede zaak, de kritische consument zorgt alleen maar voor betere producten op de lange termijn en het is een flink bedrag. Maar ik denk dat van gebruikers hier op het forum of andere fora toch altijd tegenstrijdige geluiden zal blijven horen, daarom gewoon lekker 1 van de 2 opties kiezen (of allebei), vergelijk ze met elkaar en stuur de verkeerde terug. :)

[ Voor 14% gewijzigd door rockhopper op 19-07-2017 18:04 . Reden: reply naar big eagle toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
rockhopper schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 17:59:
[...]

Mijn tip is om er eentje aan te schaffen bij een winkel waar je de een met de ander zou kunnen ruilen als hij niet bevalt of bij een winkel waar je terug kan sturen. Dat je twijfelt is een goede zaak, de kritische consument zorgt alleen maar voor betere producten op de lange termijn en het is een flink bedrag. Maar ik denk dat van gebruikers hier op het forum of andere fora toch altijd tegenstrijdige geluiden zal blijven horen, daarom gewoon lekker 1 van de 2 opties kiezen (of allebei), vergelijk ze met elkaar en stuur de verkeerde terug. :)
Dat ga ik ook zeker doen! :)

Er zit een Bever winkel vlak bij mijn werk. Binnenkort maar eens langsgaan en vragen wat de mogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Ik denk dat je ongeacht welke van de twee je kiest, je een goede keuze maakt. Ik ben zelf van een 920xt overgegaan naar de F3 om het uiterlijk. De gps was bij de 920 weliswaar iets beter (nauwkeuriger) maar het model was niet iets wat ik mezelf buiten het sporten zag dragen. Dus als ik dan toch zoveel geld neer ga tellen dan liever iets dat ik 24/7 wil dragen.

Als kaarthouder bij bever krijg je geloof ik 30 dagen omruilgarantie zowel online als offline, je zou ook een balletje op kunnen gooien bij waypoint gps (als die in de buurt zit), die denken ook goed met de klanten mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
rockhopper schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 22:46:
Ik denk dat je ongeacht welke van de twee je kiest, je een goede keuze maakt. Ik ben zelf van een 920xt overgegaan naar de F3 om het uiterlijk. De gps was bij de 920 weliswaar iets beter (nauwkeuriger) maar het model was niet iets wat ik mezelf buiten het sporten zag dragen. Dus als ik dan toch zoveel geld neer ga tellen dan liever iets dat ik 24/7 wil dragen.

Als kaarthouder bij bever krijg je geloof ik 30 dagen omruilgarantie zowel online als offline, je zou ook een balletje op kunnen gooien bij waypoint gps (als die in de buurt zit), die denken ook goed met de klanten mee.
Jij loopt trouwens toch niet echt hard met je F3, maar fietst er meer mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:14

GurbY{nl}

GurbY{nl}

Eens met Rockhopper. Ik heb een flinke tijd met een 305 gelopen, daarna iets van 3 jaar met een 310XT en nu sinds februari met een (2de hands..) F3. Ben er zeer, zeer tevreden over; heb em zowat iedere dag om gewoon voor de mooi, en loop er 3x per week wat kilometertjes mee. Soms bekend, soms onbekende routes die ik vooraf als koers upload.
Zoals al eerder gezegd: GPS nauwkeurigheid verschilt BIJ MIJ niet van die van mijn 310XT; die laatste had meer en vaker spikes in de route dan de F3. (Glonass enabled overigens).
Het enige waar ik me wat aan kan storen (als ik dan toch echt iets moet gaan verzinnen) is dat het tweede "bocht-signaal", dus het pijltje links/rechts tijdens navigeren op een koers, doorgaans net in, of net na de bocht komt. De eerste is keurig een meter of 40 vóór de bocht, de tweede is te laat. Die had om mij of eerder, of weg gekund.
Verder ook eens met het syncen met de app: wat een drama. Soms in één minuut klaar, soms na 10 minuten nog niet. Dus dat doen we niet meer; alles maar via de pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Requiem19 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 07:36:
[...]
Jij loopt trouwens toch niet echt hard met je F3, maar fietst er meer mee?
Klopt, maar ik heb er wel een half jaar "echt" mee hardgelopen, dus daar is mijn beperkte ervaring op gebaseerd. Na terugkerende blessures ben ik gestopt met hardlopen en geswitched naar het wielrennen.

Ik wandel er overigens wel nog steeds mee, ik weet het minder sportief, maar vooral minder belastend voor lijf en leden.

Maar ik ben op buitensport gebied sowieso niet bloedfanatiek, dus mijn wensen en eisen zijn daar ook naar. Wat overigens niet betekend dat ik daardoor slechte toestellen wil of aanprijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
rockhopper schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 13:11:
[...]

Klopt, maar ik heb er wel een half jaar "echt" mee hardgelopen, dus daar is mijn beperkte ervaring op gebaseerd. Na terugkerende blessures ben ik gestopt met hardlopen en geswitched naar het wielrennen.

Ik wandel er overigens wel nog steeds mee, ik weet het minder sportief, maar vooral minder belastend voor lijf en leden.

Maar ik ben op buitensport gebied sowieso niet bloedfanatiek, dus mijn wensen en eisen zijn daar ook naar. Wat overigens niet betekend dat ik daardoor slechte toestellen wil of aanprijs ;)
Snap ik, bedoelde alleen dat zodra de snelheid toeneemt, GPS per definitie accurater wordt. Bij Wielrennen zul je minder snel last hebben van GPS gremlins. Maar met wandelen zouden de gremlins juist beter moeten opvallen.

Laat overigens ook zien dat bij het geven van advies in dit topic het helpt om aan te geven hoe iemand zijn Fenix gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Requiem19 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 13:21:
[...]

Snap ik, bedoelde alleen dat zodra de snelheid toeneemt, GPS per definitie accurater wordt. Bij Wielrennen zul je minder snel last hebben van GPS gremlins. Maar met wandelen zouden de gremlins juist beter moeten opvallen.

Laat overigens ook zien dat bij het geven van advies in dit topic het helpt om aan te geven hoe iemand zijn Fenix gebruikt.
Haha, nou ja ik gebruik het toestel te pas en te onpas voor van alles. Als het beweegt heb ik het er al eens in gebruikt. Soms als snelheidsmeter op zowel auto als veerboot (ferry en cruise), om mee te zeilen en nog wat andere watersporten.

Maar ik denk dat het hart van de meeste toestellen en daarbij het grootste gedeelte van de gebruikers (en de vragen) betrekking hebben op fietsen en hardlopen binnen de Benelux. Dat binnen de Benelux is redelijk belangrijk omdat de hoogtemeters in deze regio eigenlijk minder heftig zijn, en juist correcte hoogte en de omgang hiermee is een lastig punt bij gps (horloges). Ik weet dat ik me op glad ijs begeef met deze opmerking want de Ardennen herbergen flinke heuvels maar laten we eerlijk zijn, het zijn geen echte bergen.

Overigens verwacht en wens ik dat een gps het goed doet op zowel lage als hoge snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Ik heb net ff een test gedaan:
https://connect.garmin.com/modern/activity/1865402915
Even naar de shops gelopen via het bos en terug..
Tijdens het lopen op de mapping functie van de 5x gekeken en die was spot on. maar op garmin connect slaat hij het op in vectoren die minder precies zijn dan de GPS ontvangst zelf is..
Voorbeeld: op Kiln road ben ik alleen op de linkerkant geweest, en op peppard road alleen op de rechterkant..
Op mijn horloge gaf hij dat precies aan.. zelfs in het bos was de positie perfect..

Het probleem is dus in de software niet de ontvanger..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
ToolkiT schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 13:35:
Tijdens het lopen op de mapping functie van de 5x gekeken en die was spot on. maar op garmin connect slaat hij het op in vectoren die minder precies zijn dan de GPS ontvangst zelf is..
Voorbeeld: op Kiln road ben ik alleen op de linkerkant geweest, en op peppard road alleen op de rechterkant..
Op mijn horloge gaf hij dat precies aan.. zelfs in het bos was de positie perfect..

Wat gebeurt er linksonderin op de map? Paar rondjes gelopen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Requiem19 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 14:05:
[...]

Wat gebeurt er linksonderin op de map? Paar rondjes gelopen? ;)
Toen was is binnen in de winkel... tja dan is de GPS ontvangst natuurlijk niet super ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
ToolkiT schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 13:35:

Ziet er meer uit alsof smart recording aan staat ipv 1sec, dat maakt voor tempo bepaling en weergave op je horloge niet uit maar bij weergave in GC wel ivm een lager aantal daadwerkelijk opgeslagen meetpunten.

(En daarnaast dacht ik dat het bij de F5x ook minder een issue is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

m0ridin schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 14:30:
[...]

Ziet er meer uit alsof smart recording aan staat ipv 1sec, dat maakt voor tempo bepaling en weergave op je horloge niet uit maar bij weergave in GC wel ivm een lager aantal daadwerkelijk opgeslagen meetpunten.

(En daarnaast dacht ik dat het bij de F5x ook minder een issue is)
zou idd kunnen.. waar zit die setting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
ToolkiT schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 14:53:
[...]

zou idd kunnen.. waar zit die setting?
Instellingen -> Systeem -> GegevensOpslag

(Of de engelse variant ervan ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

m0ridin schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 15:56:
[...]

Instellingen -> Systeem -> GegevensOpslag

(Of de engelse variant ervan ;) )
DataStorage :)

En je had helemaal gelijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
ToolkiT schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 15:57:
[...]

DataStorage :)

En je had helemaal gelijk!
Nou maakt dat volgens mij alleen uit als je achteraf inderdaad meer in detail wil analyseren hoor, over het algemeen heb ik tegenwoordig gewoon smart aan staan. Nadeel van 1sec is namelijk dat je grotere databestanden krijgt en syncen dus ook langer duurt (vooral met bluetooth een nadeel).

Als je specifiek je tracks wil analyseren is het dus wel handig 1sec aan te zetten, veel meer datapunten.

Voor tijdens het lopen maakt het verder niet uit (batterijverbruik lijkt eigenlijk ook vrij weinig tot niets te verschillen, toevallig wat testjes mee gedaan gisteren en vandaag).

[ Voor 7% gewijzigd door m0ridin op 20-07-2017 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Voor de duidelijkheid, de website van Garmin laat ALTIJD punten weg in de weergave van tracks/activiteiten ongeacht de meetmethode. Dit is één van de oorzaken dat er vaak gezeurd wordt over nauwkeurigheid. Wil je echte zien wat je gelopen/afgelegd hebt gebruik dan een neutrale site als http://www.mygpsfiles.com/app/

Wat betreft die bestandsgrootte 1s vs 'smart' dat maakt wel iets uit, maar we hebben het over bestanden die eigenlijk altijd minder zijn dan 1 mb, ze zijn meestal maximaal enkele honderden kilobytes. Dat stelt dus weinig voor.

[ Voor 26% gewijzigd door rockhopper op 20-07-2017 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
Toch maar de knop gisteravond doorgehakt en gekozen voor de Fenix 5 Sapphire. Vandaag opgehaald en ook gelijk een Deluxe hartslagmeter van Garmin erbij genomen. Ik doe vooral aan indoor fitness en dagelijks fietsen naar het werk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Om niet aan te vallen over de gps nauwkeurigheid, maar mijn horloge is bedoeld voor het registreren van het hardlopen en voor mij is het onderwerp hardlopen. Dus als ik een keer een run heb met slechte gps nauwkeurigheid dan vind ik dat jammer, maar 2 dagen later loop ik weer en ben ik het vergeten. Ik weet toch wel ongeveer hoe het ging. Dus als het een keer voor komt, kan ik daar prima mee leven. Het moet echter niet iedere week voor komen, en liever niet tijdens een wedstrijd waarin ik een PR wil lopen...

het gaat vooral over trends, gaat het iets beter dan vorige week of vorige maand, een combinatie van gevoel en getallen zoals gps waarneming...

Mijn ervaringen met tomtom zijn overigens heel goed. Via strava heb ik gekoppelde runs, en kom ik bijna altijd binnen 100 meter uit op een afstand van 10km. Je merkt wel wanneer je het horloge instelt dat je iedere km tussen een min en max snelheid wil hardlopen, dat hij af en toe even een puntje mist. Maar dit wordt daarna bijna altijd gecorrigeerd door het uitmiddelen, dit gaat uiteraard mis wanneer dit in een bocht gebeurd.

[ Voor 7% gewijzigd door coldasice op 23-07-2017 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bert213
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-03 17:42
Heb sinds 3 maanden een forerunner 235 daar was ik tot verleden week blij mee, maar sinds verleden week klopt er van de hartslagmeting helemaal niets meer.
In rust heb ik normaal 45/50 nu 90/95 met hardlopen normaal 140/150 nu 160/200 mountainbiken normaal 120/130 nu 165/203.
Heb hem al gerest een beta update gedaan maar niets helpt.
Nu heb ik gelezen dat er wel meer problemen zijn met de meting van de 235,bij mij komt het niet op een paar hartslagen meer of minder maar deze afwijking is wel héel erg.
Heb nu even een fitbit als controle...... is ook niet echt zuiver maar zit wel meer in de normale richting.
Iemand enig idee voordat ik heb opstuur voor controle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Opsturen is grote kans op omruilen (tenzij je buiten de garantie periode zit, dan vragen ze eerst je toestemming vanwege de kosten). Omdat ze als eerste een factory reset doen en de firmware (non beta) opnieuw installeren zou je dat dus kunnen doen. De firmware reinstall kan via garmin webupdater. Maar het klinkt eerlijk al alsof je dit allemaal al gedaan hebt.

Omdat de verschuiving zeer structureel is en niet aan % is gebonden maar een lineaire verschuiving lijkt het eerder dat er hardwarematig iets misgaat dan dat er een algoritme verkl$#t is.
Dus gevalletje garantie lijkt me, maar ik ben verder geen helpdesk medewerker ofzo. Ik weet wel dat ik er geen genoegen mee zou nemen en 'm inderdaad zou opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Voorbeeldje van GPS track die niet al te best is. Was wel run midden in de stad met gebouwen van 4 verdiepingen.

Eigenlijk kun je hier niets mee... vraag is wel of andere GPS horloges het in deze omstandigheden beter doen.

https://www.strava.com/ac...sed?hl=nl-NL&v=1500924013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Als ze het al beter of slechter doen is het een kwestie van iets meer geluk of pech. Met veel hoge gebouwen werkt eigenlijk geen enkele gps naar behoren. Gezien de omstandigheden zou ik vrede hebben met die track, hetzelfde zie je overigens vaak in stedelijke routes waarbij je dicht langs (hoge) gebouwen loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Of het is een kwestie van een structureel 'probleem' met een bepaalde serie... kan ook zomaar natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartehhM
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-09 16:50
Nouja, niet echt. In theorie heb je maar 3 satellieten nodig om je positie te bepalen, maar het liefst meer. Als je een beetje omringd bent door bomen of hoge gebouwen, blokkeer je al zoveel signalen van de satellieten dat er nog maar weinig accurate informatie overblijft.

Er is hoe dan ook in dat geval een hele grote onzekerheid in je positie. Dus ondanks dat het lijntje, wat je ziet op de kaart, de indruk wekt dat het een accurate weergeving is van je positie, is dat helemaal niet zo. De onzekerheid (de +/- x meter) heb ik in ieder geval nog op geen enkel platform gezien (als het uberhaubt al beschikbaar is van de ontvangen data).

Eigenlijk is het kaartje van @Requiem19 wel grappig, want door meerdere keren hetzelfde rondje te rennen krijg je wel een idee van de spreiding van zo'n GPS meting. In ieder geval iets als minimaal +/- 10 meter ofzo, in tegenstelling tot de 5 meter ofzo die je hebt in een weiland :+

There is no pleasure in having nothing to do; the real fun is in having lots to do, and not doing it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Ik denk wel meer dan 10 meter variatie, op sommige punten meer dan 20 meter.

Zou leuk zijn om dit rondje nog eens met ander gps horloge te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
MaartehhM schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 19:57:
Nouja, niet echt. In theorie heb je maar 3 satellieten nodig om je positie te bepalen, maar het liefst meer. Als je een beetje omringd bent door bomen of hoge gebouwen, blokkeer je al zoveel signalen van de satellieten dat er nog maar weinig accurate informatie overblijft.

Er is hoe dan ook in dat geval een hele grote onzekerheid in je positie. Dus ondanks dat het lijntje, wat je ziet op de kaart, de indruk wekt dat het een accurate weergeving is van je positie, is dat helemaal niet zo. De onzekerheid (de +/- x meter) heb ik in ieder geval nog op geen enkel platform gezien (als het uberhaubt al beschikbaar is van de ontvangen data).

Eigenlijk is het kaartje van @Requiem19 wel grappig, want door meerdere keren hetzelfde rondje te rennen krijg je wel een idee van de spreiding van zo'n GPS meting. In ieder geval iets als minimaal +/- 10 meter ofzo, in tegenstelling tot de 5 meter ofzo die je hebt in een weiland :+
Precies, je hebt er eigenlijk zelfs maar 2 nodig zodat je al een kruismeting kan doen, maar die is zo slecht (onbetrouwbaar) dat daar niks mee gebeurt en men pas 'data' vrijgeeft bij tenminste ontvangst van 3 satellieten.
Overigens is de "5 tot 10 meter nauwkeurigheid" wel een standaard die geprobeerd wordt om te realiseren, maar geen enkele non-militaire gps leverancier zal deze nauwkeurigheid daadwerkelijk garanderen. Men heeft er een beetje een handje van om deze 'nauwkeurigheid' in het ongewisse te laten (om zo lawsuits en andere ellende te voorkomen) maar ik denk dat als ze iets op papier zetten het eerder in de orde van nauwkeurig tot 25 a 30 meter zal zijn.
Verder speelt behalve obstakels van de omgeving ook andere factoren mee in die nauwkeurigheid, zoals interferentie van een tweede gps ontvanger, de plek waar het toestel zich bevind (op een fietsstuur zal bv nauwkeuriger zijn dan aan de pols die de hele tijd heen en weer beweegt) en of het bewolkt is met regen of juist onbewolkt (dat laatste geeft natuurlijk betere ontvangst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-10 14:34
Bert213 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 20:01:
Heb sinds 3 maanden een forerunner 235 daar was ik tot verleden week blij mee, maar sinds verleden week klopt er van de hartslagmeting helemaal niets meer.
In rust heb ik normaal 45/50 nu 90/95 met hardlopen normaal 140/150 nu 160/200 mountainbiken normaal 120/130 nu 165/203.
Nu heb ik gelezen dat er wel meer problemen zijn met de meting van de 235,bij mij komt het niet op een paar hartslagen meer of minder maar deze afwijking is wel héel erg.
Heb nu even een fitbit als controle...... is ook niet echt zuiver maar zit wel meer in de normale richting.
Harde reset wilde bij mij wel eens wat helpen, maar je kent mijn ervaring met mijn FR235.
- Voor hardlopen is de FR235 alleen geschikt als globale indicatie/gemiddelde niet om nauwkeurig op te lopen.
- Voor fietsen is de FR235 niet geschikt vanwege de trillingen die via het stuur worden overgegeven
- Rusthartslag is mij mij een redelijke indicatie van mijn fitheid, maar kan er op een dag zomaar 5 slagen naast zitten.

Ik zou hem opsturen, ik heb 2 keer een nieuwe gekregen. Maar bij mij heeft het niet geholpen. Ik loop en fiets weer met een losse band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
rockhopper schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 22:54:
[...]

Precies, je hebt er eigenlijk zelfs maar 2 nodig zodat je al een kruismeting kan doen, maar die is zo slecht (onbetrouwbaar) dat daar niks mee gebeurt en men pas 'data' vrijgeeft bij tenminste ontvangst van 3 satellieten.
Overigens is de "5 tot 10 meter nauwkeurigheid" wel een standaard die geprobeerd wordt om te realiseren, maar geen enkele non-militaire gps leverancier zal deze nauwkeurigheid daadwerkelijk garanderen. Men heeft er een beetje een handje van om deze 'nauwkeurigheid' in het ongewisse te laten (om zo lawsuits en andere ellende te voorkomen) maar ik denk dat als ze iets op papier zetten het eerder in de orde van nauwkeurig tot 25 a 30 meter zal zijn.
Verder speelt behalve obstakels van de omgeving ook andere factoren mee in die nauwkeurigheid, zoals interferentie van een tweede gps ontvanger, de plek waar het toestel zich bevind (op een fietsstuur zal bv nauwkeuriger zijn dan aan de pols die de hele tijd heen en weer beweegt) en of het bewolkt is met regen of juist onbewolkt (dat laatste geeft natuurlijk betere ontvangst)
Waarom zou je met 2 sattelieten een plaatsbepaling kunnen doen? De aarde is helaas geen perfecte bol waardoor je geen idee hebt van je hoogte, verder komt er een ovaal aan mogelijke posities uit. Je kunt er een groot aantal uitsluiten dmv waarschijnlijkheidsberekeningen maar onmogelijk een juiste plaats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Bert213 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 20:01:
Een tijd terug heb ik hetzelfde gehad met mijn FR235. Na veel op en neer gemail met Garmin heb ik hun erop gewezen dat het product gewoon niet betrouwbaar genoeg is, dat heeft Garmin ook min of meer bevestigd.
Eerst probeerden ze me af te schepen met niks, toen kreeg ik een kortingsbon voor 50% korting in de Garmin shop en kon ik zelf een borstband bestellen. Maar na lang op en neer mailen konden ze niets anders doen dan bekennen dat de polstechniek nog niet goed genoeg is en hebben ze me ter compensatie een gratis borstband (Premium twv €50,-) opgestuurd.

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
coldasice schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 14:03:
[...]
Waarom zou je met 2 sattelieten een plaatsbepaling kunnen doen? De aarde is helaas geen perfecte bol waardoor je geen idee hebt van je hoogte, verder komt er een ovaal aan mogelijke posities uit. Je kunt er een groot aantal uitsluiten dmv waarschijnlijkheidsberekeningen maar onmogelijk een juiste plaats
Volgens mij is dat precies wat ik schreef. een globale indruk nagenoeg onbruikbaar voor exacte positie, maar wel een ruwe indruk waar je 'ongeveerish' bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
rockhopper schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 15:53:
[...]

Volgens mij is dat precies wat ik schreef. een globale indruk nagenoeg onbruikbaar voor exacte positie, maar wel een ruwe indruk waar je 'ongeveerish' bent
Zelfs dat niet echt, als je onderstaande plaatje zou bekijken zou je in een 2D vlak al 2 punten vinden die afhankelijk van de afstand tot aan de satelliet enorm ver uit elkaar liggen. Omdat het een 3 dimensionaal vlak betreft, is het een ovaal met alle tussenliggende posities...

Afbeeldingslocatie: http://www.javawa.nl/images/coordcalc1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnakeDoc88
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:35
Gisteren mijn Tomtom Spark 3 binnengekregen, bevalt super! Enige probleem is dat het knopje teveel speling lijkt te hebben. Wanneer ik het horloge een beetje schud, hoor je het zelfs tikken. Tijdens het lopen hoor je hem soms ook en dat begint nu al te irriteren :)
Vandaag bij een collega gevraagd die hem ook heeft, maar bij zijn horloge leek het een stuk meer solide.

Meer mensen die dit herkennen? Wordt toch RMA denk ik... (Geen zin om alles weer in te pakken en op te sturen hehe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:39
SnakeDoc88 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 21:24:
Gisteren mijn Tomtom Spark 3 binnengekregen, bevalt super! Enige probleem is dat het knopje teveel speling lijkt te hebben. Wanneer ik het horloge een beetje schud, hoor je het zelfs tikken. Tijdens het lopen hoor je hem soms ook en dat begint nu al te irriteren :)
Vandaag bij een collega gevraagd die hem ook heeft, maar bij zijn horloge leek het een stuk meer solide.

Meer mensen die dit herkennen? Wordt toch RMA denk ik... (Geen zin om alles weer in te pakken en op te sturen hehe)
Zit zelf aan mijn 2e TomTom, (1x first generation multisports cardio, 1x adventurer) en bij beide geen last van gehad. Ken het probleem ook niet van mede-hardlopers, zou hem dus toch maar terugsturen...

NB: Over TomTom gesproken, iemand deze gezien:
https://www.wareable.com/...ts-step-back-bandit-2-585

Ben benieuwd. Ben zelf wel enthousiast over de TomTom's, zou het zonde vinden als ze stoppen met (oa) horloges. Dacht ook dat juist de waerable-branche zorgde voor een opleving van het merk, maar kennelijk ligt dat iets genuanceerder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirnsum
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-10 15:18
Vanavond eerste rondje gelopen met Fenix 5 als opvolger van mijn 920XT. For what it's worth: afstand voor dit rondje exact gelijk aan wat de 920 altijd aangeeft.

Steam profiel UPlay JirnsumNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Jirnsum schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 21:53:
Vanavond eerste rondje gelopen met Fenix 5 als opvolger van mijn 920XT. For what it's worth: afstand voor dit rondje exact gelijk aan wat de 920 altijd aangeeft.
Leugens! Het toestel werkt onnauwkeurig!! })
Geintje, ;)

Gefeliciteerd met je aanschaf! Ik neem aan dat het de middelversie is (niet de kleine en niet die met kaarten)? Waarom ben je voor deze versie gegaan? En gebruik voor hardlopen of ook andere sporten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Sinds bijna 2 weken heb ik een Garmin fenix 5s - ik ben er super tevreden over! Ik draag hem ook gedurende de hele dag als gewoon horloge. Met name de Performance Metrics zijn erg fijn: rusthartslag wordt automatisch vastgesteld, je krijgt een Training Status (Productive/Not Productive/etc.), Training Load - en hoe je in een optimale zone blijft, etc. Echt heel goed gedaan en allemaal effortless op de achtergrond, op het horloge, zonder extra tools (Strava/Stravistix).

Ook de keuze voor datavelden, het opzetten van je schermen (zou dit nog liever via telefoon doen, maar ook via horloge werkt dit goed) en de algemene leesbaarheid is top - zowel tijdens normaal gebruik als met het sporten. Ik heb nu één keer met een course gelopen - wat ook goed werkt en waarvoor je geen externe applicatie meer nodig hebt. Met routeCourse kun je zelf zonder tussenkomst van PC/telefoon routes vanaf Strava op je telefoon zetten - super handig en heel snel. Het navigeren tijdens het lopen werkt best wel goed, al zou ik graag zelf datavelden willen kiezen onder de 'kaartweergave' (standaard is: afstand tot eindpunt - ik zou lap pace + hartslag willen). maar volgens mij kan dit niet. Met een externe app (dwMap) zou dit wel weer kunnen.

Tot nu toe heb ik alleen maar in warme omstandigheden gelopen dus de hartslagmeter is ook nog redelijk accuraat. Je ziet dat hij bij intervallen iets achterloopt (eigenlijk alleen bij de eerste interval). Ik verwacht dat deze onbetrouwbaar/onbruikbaar wordt in koudere omstandigheden dus mijn borstband hou ik ook nog even.

Als normaal horloge kun je out-of-the-box hele cleane watch faces instellen (alléén TIJD, zonder GPS status, batterij indicator, bluetooth icoontje, datum, andere crap - DANK GARMIN). De batterijduur is fantastisch - je doet er makkelijk een week mee als je elke dag sport en hem 24/7 draagt. Het scherm is niet extreem scherp - je ziet de pixels, dat vind ik wel jammer. Maar liever dit dan één dag batterij. De kleuren zijn véél beter en duidelijker dan op mijn Forerunner 230. Het scherm is altijd aan - in tegenstelling tot een Apple Watch waarop ik altijd liep te schelden tijdens het hardlopen omdat het scherm niet aansprong als ik mijn pols niet overdreven genoeg draaide.

De knoppen voelen goed aan, net als eigenlijk het hele horloge. Het is wel iets zwaarder dan mijn 230 - maar in de praktijk merk ik dat amper. De bandjes gaan heel makkelijk los/vast als je ze wilt wisselen maar zitten bij normaal gebruik prima op hun plek. Eigenlijk net zo makkelijk - misschien nog wel iets makkelijker - dan bij een Apple Watch.

Hét verbeterpunt zit hem erin dat de Performance Stats (eerste alinea hierboven) niet synchroniseert tussen devices. Als ik dus met mijn Edge 520 ga fietsen, dan telt de trainingsinspanning daarop niet bij mijn Training Load en Recovery Time. Daar snap ik werkelijk niks van want dat moet allemaal gewoon via Garmin Connect te syncen zijn - dus hopelijk is dat tijdelijk en komt dat nog. :)

Over het algemeen héél blij! Ook met de keuze voor de 5s trouwens. Vind de bezel daarvan sowieso al de mooiste - maar ook qua grootte is deze perfect voor mijn pols.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirnsum
Het is inderdaad de gewone 5. Ik ben vooral hardloper (al kun je vraagtekens zetten bij hoe "hard" een 3:11 Marathon is ;) en wandelaar en gebruik m incidenteel voor fietsen, schaatsen en zwemmen.

Waarom deze versie? Heel plat: looks en all day activity monitoring. Kan de 920 in mijn werk niet met goed fatsoen dragen (en had daarom een fitbit onder mijn overhemd). Heb bij de Fenix meteen leren band meebesteld. Daarmee ziet ie er prima zakelijk uit. Bij de "kleine" zou ik inleveren op batterijduur (en dat wil ik niet voor het geval ik ooit nog voor een tweede keer de Elfstedentocht mag schaatsen) en de 5x is wel erg groot en ik vond de kaarten het extra geld niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Jirnsum schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 23:40:
Het is inderdaad de gewone 5. Ik ben vooral hardloper (al kun je vraagtekens zetten bij hoe "hard" een 3:11 Marathon is ;) en wandelaar en gebruik m incidenteel voor fietsen, schaatsen en zwemmen.

Waarom deze versie? Heel plat: looks en all day activity monitoring. Kan de 920 in mijn werk niet met goed fatsoen dragen (en had daarom een fitbit onder mijn overhemd). Heb bij de Fenix meteen leren band meebesteld. Daarmee ziet ie er prima zakelijk uit. Bij de "kleine" zou ik inleveren op batterijduur (en dat wil ik niet voor het geval ik ooit nog voor een tweede keer de Elfstedentocht mag schaatsen) en de 5x is wel erg groot en ik vond de kaarten het extra geld niet waard.
Als je een 3:11 marathon loopt die je lekker mee hoor!

En met een 3:11 marathon moet je ook binnen 10uur een elfstedentocht kunnen afraffelen! Daar heb je zeker geen 14+ voor nodig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirnsum
Vergeet niet dat dat inmiddels meer dan 20 jaar geleden is ;) ik word oud!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Jirnsum schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 23:40:

Een marathon in 3.11 lopen en daar dan vraagtekens bijzetten 8)7? Je loopt 'm dan met 4.32/km.. De gemiddelde loper kan dat tempo niet eens op een 10k volhouden, laat staan een halve en zéker geen hele :)
Ik denk dat je je dan toch wel bij de serieuzere hardlopers mag rekenen :)

Maar, back on topic. Ik loop nu met de FR235 (draag 'm ook als dagelijkse horloge) maar die Fenix 5 is wel een heerlijk ding hoor. Heb lang getwijfeld tussen de FR235 o FR630, maar voor de prijs voor FR235 gekozen. Ik merk nu wel dat mijn collega-lopers die wel een 630 hebben, toch nét iets meer insights hebben. Dus, mogelijk zal de opvolger een 640 of misschien wel een Fenix worden. Enige "nadeel" van de Fenix is dat ze vrij prijzig zijn :X (maar als de andere kant, als ik het bonnetje verstop zodat mijn vriendin niet achter de prijs kan komen is er niks aan de hand toch O-) )

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-10 19:07
Calitomnication schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 08:16:
[...]
Enige "nadeel" van de Fenix is dat ze vrij prijzig zijn :X (maar als de andere kant, als ik het bonnetje verstop zodat mijn vriendin niet achter de prijs kan komen is er niks aan de hand toch O-) )
Je bent niet getrouwd dus hoef je het bonnetje niet te verstoppen :9

[ Voor 45% gewijzigd door tlpeter op 27-07-2017 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitashi
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Ik ben op zoek naar een sporthorloge voor onder andere wielrennen, krachttraining, tennis en eens een rondje hardlopen.

Nu zat ik eerst te kijken naar de TomTom Spark 3 Cardio. Dit leek mij een goed horloge voor een niet al te duur prijsje. Het liefst heb ik ook muziek erbij, zodat ik mijn telefoon niet meer mee hoef te nemen de sportschool in. Dan zit je al richting 230 euro, vrij prijzig vind ik.

Na wat doorzoeken kwam ik terecht bij de Polar M600. Deze heeft Android Wear 2.0 waardoor ik er ook muziek mee kan afspelen. Ook kan ik een Fitness app gebruiken om mijn schema in bij te houden. Deze lijkt mij ideaal, maar is nog duurder (300 euro).

Hier is erg weinig over te vinden in dit topic. Wat zijn de meningen hierover? In wat reviews las ik dat de batterij matig is, maar in principe wil ik 'm alleen voor het sporten gebuiken, dus zolang ie 1 sportsessie overleeft (wat me wel zo lijkt) is het wat mij betreft prima.

Zijn er alternatieven? Ik ben dus op zoek naar een sporthorloge met GPS, HR tracking, muziek afspelen en het liefst iets dat ook krachttraining bij kan houden. Ik merk namelijk dat ik nogal snel afgeleid ben door mijn telefoon in de sportschool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mitashi schreef op maandag 31 juli 2017 @ 14:07:
Zijn er alternatieven? Ik ben dus op zoek naar een sporthorloge met GPS, HR tracking, muziek afspelen en het liefst iets dat ook krachttraining bij kan houden. Ik merk namelijk dat ik nogal snel afgeleid ben door mijn telefoon in de sportschool.
Muziek afspelen zonder hierbij de telefoon nodig te hebben beperkt je keuze nogal. Voor zover ik weet hebben Garmin en Fitbit deze niet in hun assortiment. Het zou wel eens kunnen dat alleen de TomTom en Polar die je al hebt gevonden de enige zijn. De Apple Watch series 2 zou ook voldoen, maar die valt ver buiten je prijsklasse. Er zijn wel meer smartwatches die muziek kunnen afspelen via intern geheugen, maar die hebben weer geen hartslagsensor. Als je de muziek eis laat vallen dan wordt je keuze dus ineens een stuk groter.

Wat betreft krachttraining, als je daar ook correcte hartslagmeting bij wilt, dan zul je ook een hartslagband nodig hebben want optische hartslagmeting via de pols en krachtraining gaan vaak niet samen en is erg onnauwkeurig.

[ Voor 7% gewijzigd door PatrickC op 31-07-2017 17:19 ]

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
Technisch is het misschien nog mogelijk om het bij een Fenix 5x toe te passen. Er is mogelijkheid tot een bluetooth verbinding en er is ook genoeg ruimte op het toestel voor muziek. -Maar- het is niet een functie die garmin zelf aanbiedt en dus zal er eerst iemand moeten zijn die dit via de connect IQ apps zou moeten maken. Dus op papier een optie, in de praktijk een groot vraagteken. Er zal immers eerst iemand moeten zijn die dit schrijft, programmeert en test en het moet dan ook nog werken. Ik heb dit toestel zelf niet, dus ik heb ook totaal geen background of iemand dit al geprobeerd heeft.

Zoals PatrickC al aangeeft er zijn maar heel weinig kandidaten in puur gps gebied. Smartwatches zijn er wel genoeg, maar die zijn weer wat minder qua sport-functionaliteit en zeker minder qua hartslagsensoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Mitashi schreef op maandag 31 juli 2017 @ 14:07:
Ik ben op zoek naar een sporthorloge voor onder andere wielrennen, krachttraining, tennis en eens een rondje hardlopen.

Nu zat ik eerst te kijken naar de TomTom Spark 3 Cardio. Dit leek mij een goed horloge voor een niet al te duur prijsje. Het liefst heb ik ook muziek erbij, zodat ik mijn telefoon niet meer mee hoef te nemen de sportschool in. Dan zit je al richting 230 euro, vrij prijzig vind ik.

Na wat doorzoeken kwam ik terecht bij de Polar M600. Deze heeft Android Wear 2.0 waardoor ik er ook muziek mee kan afspelen. Ook kan ik een Fitness app gebruiken om mijn schema in bij te houden. Deze lijkt mij ideaal, maar is nog duurder (300 euro).

Hier is erg weinig over te vinden in dit topic. Wat zijn de meningen hierover? In wat reviews las ik dat de batterij matig is, maar in principe wil ik 'm alleen voor het sporten gebuiken, dus zolang ie 1 sportsessie overleeft (wat me wel zo lijkt) is het wat mij betreft prima.

Paar suggesties / overwegingen n.a.v. je vraag:

Muziekfunctie:
Zoals hierboven al gezegd beperkt de muziek-functie je enorm in je keuze. Dat is op zich prima als je ook echt zeker weet dát je die functie op een effectieve manier kunt gebruiken. Heb je je al een beetje ingelezen in hoe dat in zijn werk gaat? Ik heb zelf de TomTom Adventurer maar gebruik de muziek-optie in zijn geheel niet. Simpele reden: ik heb vind het maken van playlists met mp3's en die op de tomtom zetten teveel gedoe. Wil gewoon waar ik aan gewend geraakt ben: Spotify waar en wanneer ik maar wil. Dat is mijn probleem, maar mocht je toevallig ook op deze manier omgaan met muziek dan is een horloge dus weinig effectief. Heb je echter nog 10.000 mp3's op een HD en vind je het maken van lijstje en het kopieren van losse bestanden geen probleem? Dan is het mogelijk een TomTom een prima keuze en is 230 euro voor al die opties samen (ook HR, etc.) helemaal niet zoveel geld lijkt me (goedkoper zal je het in ieder geval niet vinden in één apparaat).

HR-meting
Voor amateur hardlopers is de HR-meting op pols voldoende. Uit reviews maar ook uit reacties hier op tweakers blijkt dat mensen die veel met intervallen doen óf die wat kritischer zijn liever een band gebruiken, maar als het niet zo nauw komt dan is zo'n HR-functie op het horloge vaak genoeg. Dat gezegd hebbende vraag ik me wel af of dat ook het geval is wanneer je naast hardlopen ook fiets, tennist en krachttraining doet. Bij fietsen is het immers best gebruikelijk om je horloge op je fiets te klikken, zodat 'ie beter afleesbaar is én niet knelt als je je pols onder een hoek tegen de handvatten houdt. Dat kan met de TomTom (en wellicht alle andere horloges) ook, dankzij een stuurhouder. Maar dan heb je weer niets aan optische HR. Gelukkig kun je dan meestal óók een band gebruiken, maar die moet je er dan toch weer bij kopen. Bij tennis weet ik niet of een horloge fijn is en ook niet of HR-meting goed werkt als je je hand/pols zoveel en zo actief beweegt/draai.
Ik weet dat Federer een mooie Rolex heeft maar die alleen even om doet voor 'ie het podium op gaat ;) .. Dezelfde vraagtekens heb ik bij krachttraining icm hartslagmeting. EDIT: Zie dat @PatrickC daar ook al iets over gemeld heeft.

Kortom, wellicht goed om daar nog even in te duiken. Vooral als je 230 euro al best veel geld vind want dan is het natuurlijk zonde als een deel van de features waar je in geïnvesteerd hebt straks niet optimaal benut wordt.

PS: De polar ken ik niet, heb ik dus geen mening over. Maar mijn overwegingen m.b.t. muziek en hr-meting op pols gelden uiteraard voor elk horloge. Verder zie ik wel dat de Polar een smartwatch is, dat is dus een compleet andere insteek dan een sporthorloge an zich. Als je door je telefoon afgeleid wordt zou ik qua horloge ook voor iets gaan wat niet afleidt, anders ga je daar wellicht nog steeds je app-jes op lezen tijdens het trainen ;) .. En als je je mobiel dan niet meeneemt dan gebruik je in praktijk een deel van het smart-geheel niet en dan is de investering mijns inziens ook niet meer zo logisch.

[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 31-07-2017 22:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rockhopper
Valorian schreef op maandag 31 juli 2017 @ 22:39:
[...]
PS: De polar ken ik niet, heb ik dus geen mening over.
Maar mijn overwegingen m.b.t. muziek en hr-meting op pols gelden uiteraard voor elk horloge.
Verder zie ik wel dat de Polar een smartwatch is, dat is dus een compleet andere insteek dan een sporthorloge an zich.
De Polar M600 (daar heb je het denk ik over?) die je niet kent is een beetje speciaal soort sport gps en heeft daarnaast smart functies zoals ieder gps horloge dat de laatste twee jaar is uitgekomen. Het is niet helemaal totaal anders maar meer een hybride toestel.
Dus ik ben het niet helemaal met je eens om het een smartwatch te noemen.
Het is een redelijk uniek toestel op dit moment, maar vooral een 'jack of all trades, master of none'. Met andere woorden het is eigenlijk vlees noch vis, blinkt nergens echt in uit en blijft achter op core sport gebied. Als je per se muziek wilt is het een goede optie, maar eigenlijk is een dommere/simpelere duurdere uitvoering van de M400.
Aangezien de achtergrond van polar is, zijn de roots toch echt sport oriented, dit maakt het voor sport wel beter dan de gemiddelde smartwatch (laten we het maar in het midden houden waar dit toestel onder valt, want polar weet het zelf denk ik ook niet), dat de functionaliteit ten goede komt, van de andere kant is het een eerste probeersel met een open android/ios platform. Redelijk geslaagd op android gebied, vanuit ios gezien minder succesvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitashi
  • Nu online
Kijk eens aan, dank allen voor de uitgebreide reacties! Blijkbaar zijn mijn eisen toch iets te hoog gegrepen. Het muziek gedeelte wou ik vooral zodat ik mijn telefoon thuis kan laten tijdens het hardlopen/fitnessen, hetzelfde geldt voor het bijhouden van mijn fitness-schema.

Misschien moet ik dan toch die twee features laten vallen, waardoor de TomTom Spark 3 Cardio een stuk schappelijker is in prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-10 12:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

TomTom heeft muziek-capable horloges in zijn assortiment. Als je voor de +Music-varianten gaat kun je dat ook doen :)

Fitness-schema's bijhouden heb ik geen ervaring mee. Ik zie wel dat je iets met tijd-doelen kunt doen, maar (wat ik zou kunnen bedenken) een aantal reps van oefening X doen - Lap button - aantal reps oefening Y, dat is er niet bij.
Ik ken ook geen enkel horloge dat daar echt in faciliteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Loopt er eigenlijk iemand hier met een stryd footpod? Ben wel benieuwd naar de ervaringen mbt lopen op Power/Vermogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Valorian schreef op maandag 31 juli 2017 @ 22:39:
[...]

Muziekfunctie:
Ik heb zelf de TomTom Adventurer maar gebruik de muziek-optie in zijn geheel niet. Simpele reden: ik heb vind het maken van playlists met mp3's en die op de tomtom zetten teveel gedoe. Wil gewoon waar ik aan gewend geraakt ben: Spotify waar en wanneer ik maar wil. Dat is mijn probleem, maar mocht je toevallig ook op deze manier omgaan met muziek dan is een horloge dus weinig effectief. Heb je echter nog 10.000 mp3's op een HD en vind je het maken van lijstje en het kopieren van losse bestanden geen probleem? Dan is het mogelijk een TomTom een prima keuze en is 230 euro voor al die opties samen (ook HR, etc.) helemaal niet zoveel geld lijkt me (goedkoper zal je het in ieder geval niet vinden in één apparaat).
Ik maak nooit een playlist omdat ik dat ook een gedoe vindt, ik "copy-paste" gewoon een mp3 in een submap en luisteren maar. Het lijkt heel stom omschreven met playlisten in alle tomtom omschrijvingen, maar je kunt gewoon een mp3 in een submap zetten en alles werkt. Ik luister veel livesets van een uur dus volgorde is voor mij nooit belangrijk en tijdens het lopen kun je eenvoudig voor een volgend of vorig nummer kiezen.

Mijn ervaring met HR en interval trainingen zijn overigens prima met de tomtom. Ik loop veel in hartslag zones, interval en ik heb echt zeldzaam tot nooit problemen met de hartslagmeting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:25
Ik voorzie trouwens wel dat we vroeg of laat horloges gaan krijgen waarop streaming diensten zoals Spotify worden geïntegreerd. Hardlopen met muziek is inmens populair dus het lijkt me een kwestie van tijd voordat het werkelijk zover is.

De nieuwe fitbit smartwatch zal volgens de geruchten erop inspelen door met Pandora(Spotify werd in het verleden genoemd) samen te werken. Kans is zeer aannemelijk dat Garmin en Polar vroeg of laten zullen volgen in deze trend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitashi
  • Nu online
Miki schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 11:00:
Ik voorzie trouwens wel dat we vroeg of laat horloges gaan krijgen waarop streaming diensten zoals Spotify worden geïntegreerd. Hardlopen met muziek is inmens populair dus het lijkt me een kwestie van tijd voordat het werkelijk zover is.

De nieuwe fitbit smartwatch zal volgens de geruchten erop inspelen door met Pandora(Spotify werd in het verleden genoemd) samen te werken. Kans is zeer aannemelijk dat Garmin en Polar vroeg of laten zullen volgen in deze trend.
Android Wear heeft Google Play Music offline support, ik verwacht dat dit ook op (korte) termijn met Spotify gebeurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:05:
Loopt er eigenlijk iemand hier met een stryd footpod? Ben wel benieuwd naar de ervaringen mbt lopen op Power/Vermogen...
Bij mij op de club best wel wat, en van wat ik hoor is het een goede manier om constant te kunnen lopen op een bepaald vermogen waarvan je weet dat je het lange tijd aankunt.
Maar dat komt misschien ook een beetje omdat de auteurs van dit boek bij ons rondlopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Kurkentrekker schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 11:24:
[...]

Bij mij op de club best wel wat, en van wat ik hoor is het een goede manier om constant te kunnen lopen op een bepaald vermogen waarvan je weet dat je het lange tijd aankunt.
Maar dat komt misschien ook een beetje omdat de auteurs van dit boek bij ons rondlopen :)
Cool, lees ook dat de Stryd echt super precies met actual pace. Dat is ook wel heel fijn als je een Fenix horloge hebt ;).

Lopen op Power intrigeert me vooral omdat je dan beter kunt vergelijken tussen heuvelachtige loopjes, of flink wind tegen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
coldasice schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:11:
[...]

Ik maak nooit een playlist omdat ik dat ook een gedoe vindt, ik "copy-paste" gewoon een mp3 in een submap en luisteren maar. Het lijkt heel stom omschreven met playlisten in alle tomtom omschrijvingen, maar je kunt gewoon een mp3 in een submap zetten en alles werkt. Ik luister veel livesets van een uur dus volgorde is voor mij nooit belangrijk en tijdens het lopen kun je eenvoudig voor een volgend of vorig nummer kiezen.
Dat maakt het wel makkelijker. Maar feit blijft dat je dan wel over mp3's moet beschikken. Dat kan dus alleen als je regelmatig muziek koopt en dus zelf over de bestanden beschikt, of als je het illegaal verkrijgen van muziek niet teveel gedoe en/of bezwaarlijk vindt. Ik luister graag steeds weer nieuwe muziek, maar om weer 'terug' te gaan naar downloaden is me omslachtig en het kopen van losse albums (ipv streamen via spotify) vind ik te kostbaar. Dus tot Spotify (of een van de andere grote streamingservices) geïntegreerd is met de horloges hou ik het voor muziek noodgedwongen bij mobiel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
Valorian schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 15:08:
[...]

Dat maakt het wel makkelijker. Maar feit blijft dat je dan wel over mp3's moet beschikken. Dat kan dus alleen als je regelmatig muziek koopt en dus zelf over de bestanden beschikt, of als je het illegaal verkrijgen van muziek niet teveel gedoe en/of bezwaarlijk vindt. Ik luister graag steeds weer nieuwe muziek, maar om weer 'terug' te gaan naar downloaden is me omslachtig en het kopen van losse albums (ipv streamen via spotify) vind ik te kostbaar. Dus tot Spotify (of een van de andere grote streamingservices) geïntegreerd is met de horloges hou ik het voor muziek noodgedwongen bij mobiel :)
Ik luister veel naar livesets en podcasts en die zijn legaal en vrij verkrijgbaar via soundcloud, mixcloud, of vindbaar via lsdb.nl. Dus geen probleem met nieuwe muziek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Een beetje een late reactie op alle Tomtom voorstellen hierboven (met of zonder muziek)
Maar kennelijk zijn er geruchten dat TT zichzelf uit de sport wereld gaat terugtrekken.
Het één en ander staat in dit artikel:
https://the5krunner.com/2...own-or-more-new-products/
In het kort zegt het artikel dat ze het eigenlijk ook niet weten, maar de cijfers zijn nou niet super. Verder wordt het een en ander binnenkort beoordeeld of het wel of niet zin heeft om mee door te gaan. Tot slot wordt er geopperd dat TT toch een beetje de "windows phone" is van de gps horloge wereld, (in tegenstelling tot garmin/polar die dan android iOs zouden moeten zijn)

Maar voor alle duidelijkheid, niks is officieel gemeld en dit lijkt op pure speculatie. Maar als je dan toch nog in de markt bent voor een toestel is het misschien interessant om even door te lezen mocht je jarenlange support willen. Ik ben zelf niet overtuigd door de toestellen van TT (horloge's dan) dus ik weet er zelf verder weinig van. Ze zijn in ieder geval gunstig geprijsd zeker in combinatie met ing-rentepunten.
Pathogen schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:02:
Fitness-schema's bijhouden heb ik geen ervaring mee. Ik zie wel dat je iets met tijd-doelen kunt doen, maar (wat ik zou kunnen bedenken) een aantal reps van oefening X doen - Lap button - aantal reps oefening Y, dat is er niet bij.
Ik ken ook geen enkel horloge dat daar echt in faciliteert.
Het staat er een beetje onduidelijk, dus misschien begrijp ik je verkeerd, maar het leest alsof je zegt dat er geen toestellen zijn die fatsoenlijke trainingsschema's kunnen verwerken dan wel weergeven. De forerunner lijn van Garmin kan dit in ieder geval wel, het is even een beetje een gedoe om er zelf eentje te maken (al kan je ze tegen betaling ook her en der kant en klaar downloaden) en deze naar je toestel te sturen, maar het kan wel degelijk.
In het kort is niet ieder toestel geschikt (de Vivoactive kan dit bijvoorbeeld niet) en schema's kan je zelf maken zoals xx - tijd of afstand lopen waarna een waarschuwing volgt voor het volgende segment. Je kan er ook extra parameters op leggen zoals bepaalde hartslag of tempo. Het is niet iets dat ik zelf nog gebruik, maar ik heb het ten tijde dat de fenix 3 uitkwam wel gebruikt om van nul naar 5k hardlopen te gaan met een zelf aangepast schema.
Om zelf oefeningen in te stellen kan je zelf de namen van segmenten veranderen of het een ander via connect iq apps proberen te vinden, die zullen er wel zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door rockhopper op 01-08-2017 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
rockhopper schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 17:56:
Een beetje een late reactie op alle Tomtom voorstellen hierboven (met of zonder muziek)
Maar kennelijk zijn er geruchten dat TT zichzelf uit de sport wereld gaat terugtrekken.
Het één en ander staat in dit artikel:
https://the5krunner.com/2...own-or-more-new-products/
In het kort zegt het artikel dat ze het eigenlijk ook niet weten, maar de cijfers zijn nou niet super. Verder wordt het een en ander binnenkort beoordeeld of het wel of niet zin heeft om mee door te gaan. Tot slot wordt er geopperd dat TT toch een beetje de "windows phone" is van de gps horloge wereld, (in tegenstelling tot garmin/polar die dan android iOs zouden moeten zijn)

Maar voor alle duidelijkheid, niks is officieel gemeld en dit lijkt op pure speculatie. Maar als je dan toch nog in de markt bent voor een toestel is het misschien interessant om even door te lezen mocht je jarenlange support willen. Ik ben zelf niet overtuigd door de toestellen van TT (horloge's dan) dus ik weet er zelf verder weinig van. Ze zijn in ieder geval gunstig geprijsd zeker in combinatie met ing-rentepunten.
Interessant artikel. Wat TomTom ook gaat doen, het 'rommelt' daar sowieso op dit moment. Wareable schreef er vorige week al iets over (ook hier gepost, maar ondergesneeuwd denk ik) in de vorm van "TomTom could be stepping back from wearable tech and action cams", en iCulture heeft op basis daarvan besloten dat het gerechtvaardigd is om te koppen 'TomTom gaat stoppen met wearables', wel tussen quotes maar die verwijzen nergens naar dus mijns inziens nogal slechte vorm van berichtgeving, aangezien veel mensen niet verder lezen dan een kop...

Hoe dan ook blijft het bij speculeren, zoals je al aangeeft... Vind het wel interessant wat het bedrijf gaat doen, zowel omdat ik zelf TomTom's heb als uit algemene interesse. Ik zou het jammer vinden als deze speler verdwijnt maar de ruimte in deze markt is natuurlijk beperk. Op écht high-end gebied kan TomTom niet concurreren met Garmin / Polar / Suunto en qua design vinden veel mensen de tomtom toch wat sec. Zelf spreekt juist dat me wel aan, geen fratsen en alles wát erop zit werkt als een tierelier.

PS: Jawbone is onlangs ook gestopt. en Intel heeft de stekker ook uit zijn wareable-divisie getrokken. ;w

[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 01-08-2017 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
Ja sowieso is de wearable markt erg beperkt. Het lijkt eigenlijk dat de hele hype daaromheen wel zo'n beetje over is (net zoals smartwatches in mijn ogen, al weet ik daar weinig vanaf, ik lees en hoor er ook maar weinig over).
Tomtom zou groot kunnen worden, maar ze hebben eindelijk een beetje de achterstand (achterliggende platform en hardwarematig) ingehaald dan krijg je dit soort geruchten. Eerlijk gezegd vind ik dat wahoo het beter doet, als je kijkt naar hoeveel lof en fans zij hebben gekregen de afgelopen 12 tot 14 maanden sinds het uitkomen van de wahoo elemnt. Ik denk dat garmin zich op fietscomputer gebied in ieder geval een echte concurrent heeft gekregen. Let wel dat zowel tomtom als suunto en polar eigenlijk niet veel voorstellen op dat gebied.

Het punt is wel dat er ruimte en mogelijkheden zijn om de koppositie over te nemen. Garmin verspeelt veel goodwill en laat gewoon punten liggen met zijn communicatie naar de gebruikers toe en het "afstraffen" van de vroege kopers die in feite een verkapte beta test aan het doen zijn. Op zich niet erg als de prijs er ook naar is of in ieder geval duidelijkheid/open communicatie. Wahoo doet het met een scherpe prijs en ze gaan echt goed om met de feedback die ze krijgen. Het scheelt natuurlijk dat ze in feite maar een paar producten hebben tegenover de 100+ (golf-lijn, auto-lijn, sport-gps, vaartoestellen en weet ik veel wat allemaal nog meer) producten bij garmin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Wat vinden jullie een realistische prijs voor een Fenix 3 Sapphire van ongeveer 1,5 jaar oud. Inclusief HRM band, originele plastic polsband, metalen polsband en custom donker metalen polsbandje?

Vraag 2, heeft iemand interesse? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:25
Nog even terugkeren op streamingdiensten en (gps)horloges, de Gear S3 van Samsung heeft al offline modus voor Spotify. Ik kan me hierdoor haast niet voorstellen dat dit niet snel naar andere wareables zal worden geport.
Pagina: 1 ... 52 ... 325 Laatste