Thanks! Besteld!mrwolf schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 11:52:
Tip voor mensen die in de markt zijn voor een Garmin Forerunner 235, nu 208 euro bij Amazon.de
Tja hier idem eigenlijk, ik had hem gemist met Black Friday en dus nu maar toegeslagen. Evt stonden er gisteren ook nog Warehousedeals, scheelde 15 euro met nieuw, dus vond ik niet de moeite waard.Paul! schreef op woensdag 5 april 2017 @ 08:50:
Inmiddels is ie weer 260 euro... Ik heb 'm gisteren ook besteld. Vrijdag of zaterdag wordt ie geleverd. Zit al 1,5 jaar te wachten tot ie een beetje betaalbaar is, en dat was 'ie dus gisteren. Ben benieuwd!
Nu maar eens kijken of de TomTom Multisport Cardio nog wat oplevert :-)
Lijkt een teken te zijn dat we op korte termijn een update kunnen verwachtenmrwolf schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 11:52:
Tip voor mensen die in de markt zijn voor een Garmin Forerunner 235, nu 208 euro bij Amazon.de
Lijkt mij dat Garmin binnenkort wel met een update moet uitkomen.Miki schreef op woensdag 5 april 2017 @ 12:10:
[...]
Lijkt een teken te zijn dat we op korte termijn een update kunnen verwachten
Polar Lanceert morgen de M430 (voor $229), Suunto heeft al een tijdje de Suunto Spartan Trainer klaar staan (destijds voor $269).
Garmin zal in het middensegment iets moeten doen om zijn positie te behouden.
Bovendien schijnen zowel de nieuwe Polar als Suunto multisport gericht te zijn waar de FR235 slechts voor running gemaakt is.
Maar morgen zullen we weten wat Polar precies uitbrengt.
Nu hoop ik dat de forerunner 235 niet teveel in waarde daalt om deze nog aan een goede prijs te kunnen verkopen op de 2dehands markt.
De forerunner 235 ondersteunt trouwens ook fietsen dus is al multisport.W.Wonderland schreef op woensdag 5 april 2017 @ 13:26:
[...]
Bovendien schijnen zowel de nieuwe Polar als Suunto multisport gericht te zijn waar de FR235 slechts voor running gemaakt is.
[ Voor 30% gewijzigd door klokslag op 05-04-2017 18:28 ]
Volgens mij doe Garmin prima mee in dit segment.W.Wonderland schreef op woensdag 5 april 2017 @ 13:26:
[...]
Lijkt mij dat Garmin binnenkort wel met een update moet uitkomen.
Polar Lanceert morgen de M430 (voor $229), Suunto heeft al een tijdje de Suunto Spartan Trainer klaar staan (destijds voor $269).
Garmin zal in het middensegment iets moeten doen om zijn positie te behouden.
Maar morgen zullen we weten wat Polar precies uitbrengt.
De Garmin Vivoactive HR is toch ook een mooie multisport in die prijsklasse?
Wat hoger ga je naar de 735xt, 935...
I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt
Vivoactive is een fijn toestel, maar strikt sport gesproken valt hij eigenlijk erbuiten omdat hij geen trainingsschema's ondersteund. Echter persoonlijk vind ik dit de beste allrounder, de meeste waarde voor je geld in de Garmin line-up. Het staat of valt echter met de vraag of je met of zonder schema's kan leven.KnOeFz schreef op woensdag 5 april 2017 @ 19:47:
[...]
Volgens mij doe Garmin prima mee in dit segment.
Verder denk ik dat w.wonderland een goed punt heeft, stilstand (geen nieuwe releases) is achteruitgang ten opzichte van de concurrentie. De 700 en hogere modellen zijn te duur om een serieus alternatief te vormen voor de enthousiaste beginneling.
Wat betreft de 235 en andere 'midden tot ondersegment' modellen en de term "multisport". Multisport is op zich een brede definitie, maar in feite voldoet -voor mij- een horloge pas aan het etiket "multisport" als er aan de voorwaarde dat hij alle fiets en hardloopsensors ondersteunt en schema's kan maken.
Dat een gps track opgenomen wordt en het label "sport xxx" meekrijgt is niet genoeg, dit kan ik immers ook prima zelf achteraf (al is dat wel een extra handeling van mijn kant waar ik niet op zit te wachten)
De meeste modellen pakken prima de hartslagband op en met een beetje geluk ook nog wel een footpod of cadans / snelheidsmeter, maar eigenlijk mag de powermeter voor fietsen niet ontbreken. Het liefst zie je ook nog wat meer detail in sporten zoals zwemmen (slag e.d.)
@W.Wonderland bedankt voor de headsup, ik wist niet dat polar met een nieuw toestel zou komen. Ik ben benieuwd of het weer zo'n goede bang-for-buck wordt als dat de M400 is.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
klokslag schreef op woensdag 5 april 2017 @ 18:26:
<snip>
De forerunner 235 ondersteunt trouwens ook fietsen dus is al multisport.
Dit nietKnOeFz schreef op woensdag 5 april 2017 @ 19:47:
<snip>
Dit wel. Multisport is voor mij daarbij ook het ondersteunen van verschillende sporten in één activiteit. Tenslotte, ik acht Ray altijd wel een beetje een autoriteit op het gebied van sporthorloges, de 235 en Vivoactive HR zijn volgens zijn vergelijk tabel ook geen multisport.rockhopper schreef op woensdag 5 april 2017 @ 20:27:
<snip>
Wat betreft de 235 en andere 'midden tot ondersegment' modellen en de term "multisport". Multisport is op zich een brede definitie, maar in feite voldoet -voor mij- een horloge pas aan het etiket "multisport" als er aan de voorwaarde dat hij alle fiets en hardloopsensors ondersteunt en schema's kan maken.
<snip
Heeft iemand enig idee hoe dat kan? Hij is nu weer onnauwkeurig (telt trappen omhoog niet bijv.), taal is enkel engels in te stellen (ipv NL) en al mijn apps/widgets/clock faces zijn weg.
Mijn garmin account op de telefoon/internet heeft wel alle instellingen behouden maar mijn horloge dus niet helaas.
Niet heel erg een ramp, op de onnauwkeurigheid na, maar ik ben benieuwd hoe dit ineens kan gebeuren en of iemand dit ook al eens gehad heeft toevallig?
PlayerUnknown's Battleground: TryingDutchman
Weet niet wat je ervoor betaald hebt, maar ik heb gekeken naar 2e hands en vond ze echt nog te duur met veel mensen die 200+ euro vragen, met name omdat er inmiddels een paar acties zijn geweest waar je nieuw kon krijgen voor rond de 210/230 euro.klokslag schreef op woensdag 5 april 2017 @ 18:26:
Nu hoop ik dat de forerunner 235 niet teveel in waarde daalt om deze nog aan een goede prijs te kunnen verkopen op de 2dehands markt.
rockhopper schreef op woensdag 5 april 2017 @ 20:27:
[...]
Vivoactive is een fijn toestel, maar strikt sport gesproken valt hij eigenlijk erbuiten omdat hij geen trainingsschema's ondersteund. Echter persoonlijk vind ik dit de beste allrounder, de meeste waarde voor je geld in de Garmin line-up. Het staat of valt echter met de vraag of je met of zonder schema's kan leven.
[...]
Tja... de definitie wat een multisport horloge is lijkt zo voor iedereen anders... De definitie van multisport voor Garmin levert toch echt ook de Vivoactive op (zie titel bovenaan op pagina in link). Of hij alles kan wat je er mee wilt is een ander verhaal.Arie- schreef op donderdag 6 april 2017 @ 07:41:
[...]
Dit wel. Multisport is voor mij daarbij ook het ondersteunen van verschillende sporten in één activiteit. Tenslotte, ik acht Ray altijd wel een beetje een autoriteit op het gebied van sporthorloges, de 235 en Vivoactive HR zijn volgens zijn vergelijk tabel ook geen multisport.
[ Voor 23% gewijzigd door KnOeFz op 06-04-2017 08:46 ]
I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt
Heb ik ook gehad, gaat om een update zie: http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=10044Dreanor schreef op donderdag 6 april 2017 @ 07:45:
Gisteren is mijn Garmin Vivoactive HR gereset, uit zichzelf. Lijkt op een factory reset ...
Heeft iemand enig idee hoe dat kan? Hij is nu weer onnauwkeurig (telt trappen omhoog niet bijv.), taal is enkel engels in te stellen (ipv NL) en al mijn apps/widgets/clock faces zijn weg.
Mijn garmin account op de telefoon/internet heeft wel alle instellingen behouden maar mijn horloge dus niet helaas.
Niet heel erg een ramp, op de onnauwkeurigheid na, maar ik ben benieuwd hoe dit ineens kan gebeuren en of iemand dit ook al eens gehad heeft toevallig?
Volgende punt is er fijn dat ze dat hebben gefikst, hier had ik soms last van met met mijn Scosche Rhythm+.
"Fixed wrist heart rate not working after disconnecting from HRM strap"
[ Voor 10% gewijzigd door walterworld op 06-04-2017 09:24 ]
Alle oude instellingen zijn weer terug gezet dus we gaan weer vrolijk verder.
PlayerUnknown's Battleground: TryingDutchman
Heb al een tijdje de M400, welke naar mijn idee een wel erg goede prijs/kwaliteit verhouding heeft.
Ben daarom erg benieuwd wat de M430 gaat bieden.
Ahhh,. 12:00 dus...
DC Rainmaker heeft zijn hands-on al online...
hands-on polars m430 gps watch with optical hr
[ Voor 33% gewijzigd door Johan_Germs op 06-04-2017 12:27 . Reden: tijdstip bekend... link naar Hands-on DC Rainmaker ]
Verwijderd
Momenteel ben ik op zoek naar een sporthorloge of activity tracker dat voldoet aan mijn wensen. Ik loop al langere tijd hard, tot nu toe altijd met armband + telefoon. Aangezien het formaat telefoon (One Plus 2) niet erg fijn loopt en ik ook wekelijks krachttraining doe zou ik die resultaten ook graag willen meten.
De belangrijkste benodigheden voor mij zijn:
- GPS
- Hartslagmeter
- Het op kunnen nemen van verschillende sportactiviteiten
- Ondersteuning van software (Strava), en hoe werkt dit precies?
Gezien het grote aanbod en de, voor mij, onduidelijke voor- en nadelen van een sporthorloge t.o.v. een activity tracker vraag ik daarom jullie hulp.
- Wat zijn de voordelen van een sporthorloge ten opzichte van een activity tracker, en andersom?
- Is het bij een activity tracker altijd noodzakelijk je telefoon bij de hand te hebben? Bv vanwege de GPS bepaling.
Ik beschik niet over een wereldbudget dus wat zou een goede aankoop zijn?
TomTom Spark bijvoorbeeld. 110 euro
Of de Spark 3 Cardio ; ingebouwde hartmeting, gps, enz. 150 euro.
[ Voor 61% gewijzigd door maartend op 06-04-2017 21:03 ]
Dat kunnen de meeste. Er zijn 3 grotere merken in de lagere prijsklasse (<EUR 200)Verwijderd schreef op donderdag 6 april 2017 @ 20:28:
- GPS
- Hartslagmeter
Garming, Polar en TomTom.
Voordeel van de meeste activitytrackers is dat ze over het algemeen wat kleiner en lichter zijn en standaard 24/7 HR meten. Dat doen niet alle sporthorloges,Verwijderd schreef op donderdag 6 april 2017 @ 20:28:
Gezien het grote aanbod en de, voor mij, onduidelijke voor- en nadelen van een sporthorloge t.o.v. een activity tracker vraag ik daarom jullie hulp.
- Wat zijn de voordelen van een sporthorloge ten opzichte van een activity tracker, en andersom?
- Is het bij een activity tracker altijd noodzakelijk je telefoon bij de hand te hebben? Bv vanwege de GPS bepaling.
De belangrijkste keus om eerst te maken is of je een hartslagband wilt dragen, of dat je voor optische HR gaat aan je pols. Dat bepaalt je keus al aardig.
Allebei hebben voor- en nadelen. Over het algemeen wordt een (goede) hartslagband als betrouwbaarder gezien, maar je hebt wel een band om.
DC Rainmaker is een reviewer die goede diepgaande reviews schrijft over de verschillende opties en ook 2x per jaar zijn aanbevelingen doet per prijsklasse.
Zie hier voor de laatste versie.
Uiteraard zijn er sinds die tijd wel weer nieuwe horloges op de markt gekomen, maar het is een goed begin!
Ik heb eerst een activity tracker gehad (Fitbit Charge HR) icm een sporthorloge (Garmin Forerunner 610). Met sporten had ik ze dan beide om zodat ik zowel hartslag als GPS tot mijn beschikking had. Omdat ik dit niet echt handig vond, ben ik op zoek gegaan naar een combinatie van beide en kwam toen bij de Garmin vivoactive HR uit. Ik heb nog getwijfeld om voor een echt sporthorloge te gaan (Forerunner 235 of Fenix 3 HR), maar vond de meerprijs het niet waard voor de extra hardloopfuncties die werden geboden. Op de vivoactive HR kun je namelijk geen custom workouts maken, interval trainingen doen en ook ontbreken zaken als VO2 max, trainingsintensiteit en running dynamics. Maar die zaken had ik niet nodig en ik wilde ook graag een touchscreen, wat alleen de vivoactive HR heeft. De Fenix 3 HR en nu zijn opvolger Fenix 5/5X/5S zijn wel een stuk mooier om gewoon als horloge te dragen tov de vivoactive HR. Maar de prijs in dan ook het dubbele.Verwijderd schreef op donderdag 6 april 2017 @ 20:28:
Of je bij een activity tracker altijd een telefoon bij de hand moet hebben hangt af van de activity tracker. Voor bijvoorbeeld de vivoactive HR werken bepaalde 'smart' functies alleen als de horloge gekoppeld is aan de telefoon (weer, messages, agenda). Voor GPS is dat niet nodig omdat de vivoactive HR een ingebouwde GPS sensor heeft. Als de actvity tracker dit niet heeft, dan heb je je telefoon nodig voor de GPS, wat connected GPS heet.
Wat betreft Strava. Ik heb Garmin Connect gekoppeld aan Strava. Op het moment dat de horloge een sync doet met mijn telefoon naar Garmin Connect, wordt meestal direct de info ook doorgestuurd naar Strava. Op mijn telefoon krijg ik de melding van Strava zelfs vaak sneller dan van Garmin Connect zelf.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Hoewel ik het met je eens bent dat het erbij zou moeten horen is het verschillende sporten onder één activiteit net een ander label namelijk "triatlon geschikt". Maar in feite ben ik het met je eens en zou het gewoon erbij mogen.Arie- schreef op donderdag 6 april 2017 @ 07:41:
Dit wel. Multisport is voor mij daarbij ook het ondersteunen van verschillende sporten in één activiteit. Tenslotte, ik acht Ray altijd wel een beetje een autoriteit op het gebied van sporthorloges, de 235 en Vivoactive HR zijn volgens zijn vergelijk tabel ook geen multisport.
Goed punt, in de regel is de verkopende partij de laatste die je blind zou moeten vertrouwen. Daarbij heeft Garmin er een handje van om foute gegevens bij specs / andere info neer te zetten. Maar in feite of je het nou multisport noemt of niet, het gaat erom wat je ermee kan en of dat aan je voorwaarden/wensen voldoet.KnOeFz schreef op donderdag 6 april 2017 @ 08:30:
Tja... de definitie wat een multisport horloge is lijkt zo voor iedereen anders... De definitie van multisport voor Garmin levert toch echt ook de Vivoactive op (zie titel bovenaan op pagina in link). Of hij alles kan wat je er mee wilt is een ander verhaal.
De belangrijke punten zijn al aangehaald door de anderen. Wat betreft budget, ben je op zich ook nog bereid 2e hands te overwegen? Wat is je budget in €'s uitgedrukt? Want 'geen wereldbudget' is voor mij nog redelijk ruim al snap ik dat de topmodellen sowieso afvallen.Verwijderd schreef op donderdag 6 april 2017 @ 20:28:
Hallo iedereen,
- GPS
- Hartslagmeter
Ik beschik niet over een wereldbudget dus wat zou een goede aankoop zijn?
De voordelen van de één boven de ander hangt af van je doel en je wensen.
Zoals de naam al zegt is de activity tracker wat meer "instap" en gericht op bijhouden of en wat je allemaal doet op een dag. Dit kan in de simpelste vorm een stappenteller zijn, maar het kan ook 24/7 hartslag monitoren zijn, slaappatronen en ondertussen nog als semi-smart watch werken. Er zijn hier ook wat meer merken beschikbaar dan de grote 4 (garmin, polar, suunto, tomtom) met wisselend succes.
Als tweede categorie heb je de pure sport-horloges, ook deze zijn er in de simpelste vorm alleen 1 sport (hardlopen) tot vele sporten met alleen gps, gps + optische hartslag/hartslagband en daarnaast activity tracking (in een vereenvoudigde vorm), smart watch functionaliteit en heel belangrijk het kunnen volgen van gerichte trainingsschema's (dan wel zelf gemaakt, dan wel aangeleverd door iemand anders / van het web) Reken erop dat de meeste nieuwe modellen wel optische hartslag meting hebben en dat je daar over het algemeen 100€ meer voor betaald dan een vergelijkbaar (ouder) model zonder die hartslagmeting.
Dan is er ook nog de tussenvorm, beetje hybride zeg maar. Die combineert meestal alle functies van bovenstaande modellen, maar ondersteund niet geavanceerde sensoren en/of gerichte workout schema's. Een goed voorbeeld hiervan is de Garmin Vivoactive serie. Ook hier geld weer, er zijn versies met en zonder optische hartslag.
Tot slot heb je ook nog smartwatches, deze ondersteunen vaak ook activity tracking en doen aan 'sport functionaliteit' maar dit is voor de meeste modellen bijzaak. Omdat je niet precies de verschillen weet meld ik ze maar even, maar dit zijn meer verlengstukken van je mobiel dan dat ze echt standalone werken.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Hi Ha Hopjesvla
Officieel niet te vervangen, in de praktijk blijkt van wel eventueel (je kan de F5 en F5x erg makkelijk openen en als je de batterij via ebay kan vinden zou het moeten lukken).Hopjesvla79 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:41:
Ik zit een beetje te kijken naar een Fenix 5X, mijn gevoel ligt meer bij Suunto, maar de Fenix 5X heeft eigenlijk ook alles wat ik wil (vooral de combi wrist HR en barometer, bij de Suunto wordt het dan bv de Ultra of de Wrist maar beiden missen het een of het ander). Wat ik me nu afvraag, kan je van dit soort horloges de batterijen na verloop van tijd vervangen? Of is het na een paar jaar gedaan met de pret? Ik heb zelf een Suunto Core en Suunto Zoop (duik) horloge en ben erg te spreken over de eenvoud van het zelf vervangen van de batterij. Natuurlijk, dit is wel iets geavanceerder, maar als het net zoiets is als met een mobiel dat je accu er na een jaar of 2/3 achteruit gaat dan moet ik er nog maar eens over nadenken..
Maar dit is allemaal niet officieel en your mileage may vary.
Ik overweeg mijn F5 trouwens toch terug te sturen, ik kan toch niet helemaal leven met het (gebrek aan) nauwkeurigheid bij tempo en gps-tracks. Zou dan alsnog voor de 935 willen gaan, hoop dat deze zeer binnenkort uitkomt.
Als ik mijn Fenix 3 bekijk, dan lijkt het me niet heel eenvoudig om hem open te schroeven. Is niet een operatie die je in 2 minuten doet. Maar uiteraard is het ongetwijfeld mogelijk.Hopjesvla79 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:41:
Ik zit een beetje te kijken naar een Fenix 5X, mijn gevoel ligt meer bij Suunto, maar de Fenix 5X heeft eigenlijk ook alles wat ik wil (vooral de combi wrist HR en barometer, bij de Suunto wordt het dan bv de Ultra of de Wrist maar beiden missen het een of het ander). Wat ik me nu afvraag, kan je van dit soort horloges de batterijen na verloop van tijd vervangen? Of is het na een paar jaar gedaan met de pret? Ik heb zelf een Suunto Core en Suunto Zoop (duik) horloge en ben erg te spreken over de eenvoud van het zelf vervangen van de batterij. Natuurlijk, dit is wel iets geavanceerder, maar als het net zoiets is als met een mobiel dat je accu er na een jaar of 2/3 achteruit gaat dan moet ik er nog maar eens over nadenken..
Omdat de batterij van de Fenix echt lang meegaat, heb je relatief weinig laadcycli. In dat opzicht slijt de batterij ook niet echt denk ik. In ieder geval na 1 jaar merk ik nog geen verschil. Mijn Fenix gebruikt in standby mode (Bluetooth aan) zo'n 8% batterij per dag. Dat is dus 12 dagen ongeveer zonder activiteiten.
Mwoah. Als ik DIT lees, zou het niet super ingewikkeld zijn.. (niet dat ik me er aan ga wagen hoor, daarvoor draait ie nog veel te fijn, maar toch..)Requiem19 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 12:41:
[...]
Als ik mijn Fenix 3 bekijk, dan lijkt het me niet heel eenvoudig om hem open te schroeven. Is niet een operatie die je in 2 minuten doet. Maar uiteraard is het ongetwijfeld mogelijk.
Omdat de batterij van de Fenix echt lang meegaat, heb je relatief weinig laadcycli. In dat opzicht slijt de batterij ook niet echt denk ik. In ieder geval na 1 jaar merk ik nog geen verschil. Mijn Fenix gebruikt in standby mode (Bluetooth aan) zo'n 8% batterij per dag. Dat is dus 12 dagen ongeveer zonder activiteiten.
Hi Ha Hopjesvla
Als ik die plaatjes zie zou ik er niet snel aan beginnen. Maar misschien ben ik dan niet tweakers genoegGurbY{nl} schreef op woensdag 12 april 2017 @ 13:19:
[...]
Mwoah. Als ik DIT lees, zou het niet super ingewikkeld zijn.. (niet dat ik me er aan ga wagen hoor, daarvoor draait ie nog veel te fijn, maar toch..)
Batterij zit wel stevig vastgeplakt aan het moederbord, dat zou nog wel eens een probleem kunnen zijn om die netjes te vervangen. Verder ziet het er wel goed te doen uit idd.GurbY{nl} schreef op woensdag 12 april 2017 @ 13:19:
[...]
Mwoah. Als ik DIT lees, zou het niet super ingewikkeld zijn.. (niet dat ik me er aan ga wagen hoor, daarvoor draait ie nog veel te fijn, maar toch..)
Welke gegevens hebben jullie op het scherm? Ik heb nu totale afstand, totale tijd, tempo en hartslag. Op tweede scherm heb ik cadans staan. Andere drie velden ben ik nog niet over uit. Wie heeft er nog tips?
Dan op mijn 2e schem lap pace, lap distance en lap time... Verder gebruik ik eigenlijk niet zoveel, cadans heb ik tijdens het lopen nog nooit naar gekeken maa rmisschien ook wel eens grappig om mee te nemen
Scherm 2: Hartslag, verstreken tijd
Scherm 3: Snelheid huidige lap, snelheid vorige lap
Scherm 4: Kaart
Scherm 5: Virtual partner
Scherm 6: Hartslag in zones
Zo even uit mijn hoofd. Heb zoals je ziet de eerste 3 schermen in 2 velden, de rest op 1 veld. Kan te maken hebben met het feit dat ik 4 velden op 1 scherm slecht kan lezen.. ;-)
Verwijderd
[ Voor 82% gewijzigd door janvanduschoten op 13-04-2017 19:31 ]
Nu zit ik met een vraag, namelijk over de hartslag meter. Ik dacht namelijk dat tegenwoordig de meeste van deze horloges dat via de pols konden doen, maar nu zie ik bijvoorbeeld bij Suunto dat je bij vrijwel alle modellen een hartslag meter om je borst moet doen voor data. Is dat omdat het via de borst toch accurater is dan via de pols? Of loopt Suunto gewoon achter op dit gebied?
1. Meting via een borstband is aanmerkelijk accurater dan via de pols.JackDashwood schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:27:
Ik ben van plan om een sport horloge te kopen en ik denk dat het een Suunto gaat worden gezien veel om mij heen daar over te spreken zijn. Uiteraard ga ik eerst nog in de winkel even kijken of het wel bevalt.
Nu zit ik met een vraag, namelijk over de hartslag meter. Ik dacht namelijk dat tegenwoordig de meeste van deze horloges dat via de pols konden doen, maar nu zie ik bijvoorbeeld bij Suunto dat je bij vrijwel alle modellen een hartslag meter om je borst moet doen voor data. Is dat omdat het via de borst toch accurater is dan via de pols? Of loopt Suunto gewoon achter op dit gebied?
2. Suunto heeft sinds kort een model met polsmeting, de hiervoor gebruikte sensor zou meer accuraat zijn dan die van de concurrentie: https://www.dcrainmaker.c...sport-wrist-hr-watch.html
3. Misschien is het gat tussen pols en band hiermee wat kleiner. Ikzelf vind optische hr nog steeds te inaccuraat voor serieuze toepassing tijdens het sporten. Voor 24/7 is het wel een reële optie.
If you can see, look. If you can look, observe
Hoewel ik het eens ben met de basis van je stellingen, toch enige nuance:Roozzz schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:38:
[...]
1. Meting via een borstband is aanmerkelijk accurater dan via de pols.
2. Suunto heeft sinds kort een model met polsmeting, de hiervoor gebruikte sensor zou meer accuraat zijn dan die van de concurrentie: https://www.dcrainmaker.c...sport-wrist-hr-watch.html
3. Misschien is het gat tussen pols en band hiermee wat kleiner. Ikzelf vind optische hr nog steeds te inaccuraat voor serieuze toepassing tijdens het sporten. Voor 24/7 is het wel een reële optie.
Optische HR is inherent inaccuraat vanwege de hoeveelheid smoothing die moet worden toegepast. Er wordt weliswaar een (zo) goed (mogelijk) cijfertje opgelepeld, maar bij sterke veranderingen, bijvoorbeeld bij intervaltraining, kan een optische HR-meting niet snel genoeg schakelen, door de smoothing die plaatsvindt.
Voor een gemiddelde hartslag of hartslag bij redelijk gelijk blijvende inspanning werkt OHR prima, dus geheel ongeschikt voor sporten zou ik het niet willen noemen.
Wat betreft polsmeting: hier zijn de bekende factoren ook nog van toepassing: huidskleur, beharing, sensor goed afgesloten voor licht van buitenaf en moeilijker meting bij kou. Plus: met een ingebouwde polsmeter kun je je horloge in de winter niet over je jas dragen als je een hartslagmeting wil.
Overigens heb ik twee weken na dato nog geen eigenaar kunnen achterhalen van de Garmin band die ik heb gevonden, dus ik ga na een wasbeurt ook eens een borstband uitproberen.
Kun jij een beetje uitleggen waarom smoothing nodig is? Is dat omdat de metingen van de HR meter niet accuraat genoeg zijn?Pathogen schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:59:
[...]
Hoewel ik het eens ben met de basis van je stellingen, toch enige nuance:
Optische HR is inherent inaccuraat vanwege de hoeveelheid smoothing die moet worden toegepast. Er wordt weliswaar een (zo) goed (mogelijk) cijfertje opgelepeld, maar bij sterke veranderingen, bijvoorbeeld bij intervaltraining, kan een optische HR-meting niet snel genoeg schakelen, door de smoothing die plaatsvindt.
Voor een gemiddelde hartslag of hartslag bij redelijk gelijk blijvende inspanning werkt OHR prima, dus geheel ongeschikt voor sporten zou ik het niet willen noemen.
Wat betreft polsmeting: hier zijn de bekende factoren ook nog van toepassing: huidskleur, beharing, sensor goed afgesloten voor licht van buitenaf en moeilijker meting bij kou. Plus: met een ingebouwde polsmeter kun je je horloge in de winter niet over je jas dragen als je een hartslagmeting wil.
Overigens heb ik twee weken na dato nog geen eigenaar kunnen achterhalen van de Garmin band die ik heb gevonden, dus ik ga na een wasbeurt ook eens een borstband uitproberen.
In de fenix 5 review zie ik anders weinig verschil tussen de Suunto Spartan en de Fenix 5Roozzz schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:38:
[...]
Aangezien de Garmin 935 op de kast na zo ongeveer gelijk is, zou hier hetzelfde voor moeten gelden.
De ontwikkelingen op dit vlak zijn de afgelopen jaren nogal snel gegaan, waarmee de verschillen van generatie tot generatie nogal verschillen.
Vwb smoothing: de sampling met optic sensors is niet volcontinu, waardoor je samples die met tussenpozen gemeten zijn "aan elkaar moet binden"
Steam profiel UPlay JirnsumNL
Buiten de goede punten die je al naar voren brengt houden de meeste reviewers ook slechts rekening met hun eigen huid, waarbij dus in feite geldt n=1.Jirnsum schreef op donderdag 20 april 2017 @ 17:47:
[...]
In de fenix 5 review zie ik anders weinig verschil tussen de Suunto Spartan en de Fenix 5
Aangezien de Garmin 935 op de kast na zo ongeveer gelijk is, zou hier hetzelfde voor moeten gelden.
De ontwikkelingen op dit vlak zijn de afgelopen jaren nogal snel gegaan, waarmee de verschillen van generatie tot generatie nogal verschillen.
Vwb smoothing: de sampling met optic sensors is niet volcontinu, waardoor je samples die met tussenpozen gemeten zijn "aan elkaar moet binden"
Nu kan ik vanaf mijn kant niet zien hoe de meeste reviewers eruit zien en wat voor huidtype ze hebben (ik gok dat de meerderheid blank is, maar dat is verder nergens op gebaseerd) maar bij optische sensors is het type huid dat je hebt wel erg belangrijk.
Het komt er in het kort op neer dat meer pigment in de huid (dus donkere huid) een grotere barriere vormt voor de sensor en de meting dan dus ook slechter verloopt. Verder is overmatige beharing ook een nadeel en een extra blokkade. In feite is je ideale huidtype albino zonder enige lichaamsbeharing
Verder sluit ik me aan bij de algemene instelling dat als je niet semi- of professioneel sporter een optische meter prima volstaat. Ook bij interval training is het prima werkbaar als je rekening wil/kan houden met de lichte vertraging in de meetgegevens. Mocht je dat niet willen om wat voor reden dan ook, dan kan je inderdaad beter een borstband gebruiken.
een puntje wat misschien voor je van belang kan zijn (maar wellicht ook niet) de Suunto wrist HR heeft geen barometer, de Suunto Spartan Ultra wel (maar dan geen optische HR). Daarentegen heeft de Fenix 5 serie wel een barometer (en optische HR). Voor mij is dat een dealbreaker, was graag voor de wrist HR gegaan, maar ga dan wel die barometer missen in de bergen (ideaal om het weer te volgen, en, naar ze zeggen, accuratere hoogtemeting dan GPS based), zit nu dus zelf te denken aan een Fenix 5X..(ondanks dat ik meer Suunto minded ben).JackDashwood schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:27:
Ik ben van plan om een sport horloge te kopen en ik denk dat het een Suunto gaat worden gezien veel om mij heen daar over te spreken zijn. Uiteraard ga ik eerst nog in de winkel even kijken of het wel bevalt.
Hi Ha Hopjesvla
Het is niet best. Sterker nog, de F5X is minder nauwkeurig dan de F3! Hoe krijgt Garmin het voor elkaar...
http://fellrnr.com/wiki/GPS_Accuracy
Dat plaatje is gebaseerd op redelijk onderbouwde metingen door de beste man (al zijn er veel disussies of die metingen op de juiste manier uitgevoerd worden).tlpeter schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 13:27:
Dit plaatje zegt niet zoveel. De 235 en de 620 hebben gewoon dezelfde basis en hier zou een heel groot verschil tussen zitten.
Als je zijn site bekijkt, zie je ook de uitleg over zijn metingen. (http://fellrnr.com/wiki/GPS_Accuracy)
De Fenix 5x zou op basis van de foutmarge op een loop van 30km er ongeveer 1 km naast kunnen zitten (!). Ter vergelijking: een Polar V800 zal er ongeveer 100 meter naast zitten op 30 km...
Door de metalen behuizing is de Fenix nooit erg sterk geweest in haar GPS precisie, maar dat ze het eerder slechter maken dan beter, dat is wel vrij draconisch.
@Requiem19 (wat dit met draconisch te maken heeft ontgaat me nu even, of betekend het nog iets anders dan 'streng'?)
Hier ben ik het deels mee eens Roozzz: optische hartmeting aan de pols is nog niet nauwkeurig genoeg. Maar optische HR meting wat hoger op de arm, kan echt een alternatief zijn. Ik heb de Mio Link gehad, werd om de pols gedragen en ik was er niet helemaal blij mee: reageerde iets te traag en moest vrij strak gedragen worden. Die heb ik vervangen door een Scosche Rhythm, welke om de bovenarm gedragen kan worden. Die doet het best goed, ook bij intervaltrainingen.Roozzz schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:38:
1. Meting via een borstband is aanmerkelijk accurater dan via de pols.
Hieronder wat linkjes naar intervaltraingen. Zie vooral m'n cadans (gemeten met footpod) vs hartslag, de Scosche reageert bijna direct op temp- en dus hartslagveranderingen:
link 1 - link 2 - link 3 - link 4

edit: plaatje toegevegoed. rode lijn is hartslag, grijze puntjes zijn m'n loopcadans
TL;DR: OHR aan de pols, vind ik ook niks. OHR aan de bovenarm is (bijna) net zo goed als een borstband.
[ Voor 5% gewijzigd door driedees op 22-04-2017 10:08 ]
It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM
Dit was dan ook nog eens onder best prima gps omstandigheden (geen bladerdek van bomen, hoge flatgebouwen). Het feit dat dit met de fenix3 ook al zo was en nooit opgelost doet me vermoeden dat dit een design (materialen) gevolg is.
De Forerunner 935 (die heb ik nu besteld) doet het op dit gebied echt veel beter en lijkt qua componenten redelijk identiek met de F5, dus hoewel fw het eea kan verbeteren is het volgens mij het signaal zelf in de Fenix5 wat het probleem is...
Wat betreft OHR, heerlijk! Inderdaad minder precies met intervallen, grotere vertraging, maar voor allround hardlopen prima. En geen gezeur met borstbanden, wat een hel zijn die dingen.
Overigens had mijn TomTom cardio destijds echt prima OHR, reageerde ook perfect op intervallen dus het KAN wel. Ben dan ook benieuwd hoe de 935 het gaat doen (de F5 deed het eigenlijk ook heel aardig, maar daar heb ik geen intervallen mee gedaan).
Hoewel ik je vergelijking met de F3 snap, ik had precies dezelfde problemen, zijn bij mijn weten en bij mijn toestel de problemen verholpen na 1 wissel en een hoop firmwares later. De 6 maanden regel ging bij mij zeker op. Dat er nog altijd klagers en zeurders zijn die mekkeren over de F3 kan aan een aantal dingen liggen zoals onmogelijke wensen, per se het beste toestel willen hebben op gps nauwkeurigheid (er kan immers maar 1 toestel de koning van nauwkeurigheid zijn, en laten we eerlijk zijn, de F3 heeft vooral veel fans vanwege de combi uiterlijk en features en niet om zijn onfeilbare gps) of ze hebben nog nooit hun toestel ge-update. (al lijkt me dat ook stug)m0ridin schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 11:12:
Ik heb de Fenix5 teruggestuurd vanwege de tegenvallende gps prestaties... An sich waren de totalen ok, maar het signaal/pad was totaal niet strak (veel bibberende lijntjes zeg maar). Gevolg daarvan was dat ook het tempo alle kanten op schoot...
Dit was dan ook nog eens onder best prima gps omstandigheden (geen bladerdek van bomen, hoge flatgebouwen). Het feit dat dit met de fenix3 ook al zo was en nooit opgelost doet me vermoeden dat dit een design (materialen) gevolg is.
Verder fijn te horen dat je wel tevreden bent met de 935 natuurlijk. Het toestel is daarnaast ook beter geprijsd, ik vind de F5 ten opzichte van de 3 serie gewoon veel te duur. Persoonlijk zou ik of een wissel of gewacht hebben tot het een en ander stabieler is qua gps ontvangst, maar ik begrijp jouw overweging en afweging prima en ik geef je groot gelijk.
Tot slot deel ik dezelfde ervaring met @driedees bij mijn Scosche Rhythm+ werkt alle optische meting prima via de onderarm of bovenarm. Ik denk dat de pols gewoon gevoeliger is voor storingen en de sluiting van een horlogeband is waarschijnlijk minder geschikt tijdens bewegen. Er bestaat dan gewoon meer kans dat er fout ligt bij komt of dat door de beweging er extra of minder hartslagen worden geregistreerd. Tot slot heeft de pols bij het fietsen meestal minder goede doorbloeding (al hangt dit van zowel je houding / grip alsmede de individuele variaties van ieder menselijk lichaam) wat dus ook weer tot potentieel meer afwijkingen leidt.
En tja, 6 maanden wachten. Dat blijft een gok, ik kon 4 weken wachten ivm retourneren
Anyway, we gaan het zien met de 935... Ik heb hem dus nog niet, hopelijk komende week. Maar iedereen die een fenix5 heeft omgeruild voor de 935 is daar zeer te spreken over (op eventuele looks na
Maar goed ik vind zelf net als jij dat een product gewoon goed moet werken op het moment dat ze besluiten dat het in de winkel gaat liggen. Ik zou zelf de 935 niet zo snel nemen ivm looks, in de prijsklasse waarin we zitten moet bij mij het uiterlijk ook passen want een horloge wil ik gedurende de hele dag kunnen dragen. Wat de 935 dan weer wel heeft en de F5 niet (allemaal) is de wifi en mogelijkheid tot quick release.
En de looks waren in eerste instantie ook de reden om voor de fenix5 te gaan, maar de 935 'has grown on me'... Loop nu eigenlijk al een hele tijd met de 735xt en dat ziet er nou ook niet high-end uit zullen we maar zeggen. Maar ben benieuwd hoe hij er in de praktijk uit ziet.
En klopt, standaard wifi op de 935 wat alleen bij de F5 sapphire zit. Staat wel weer tegenover dat bij de F5 standaard zo'n quickfit bandje zit en die zit bij de 935 weer niet standaard (oftewel 50 euro extra als je zo'n bandje zou willen).
Zo gezegd, zo gedaan.
Op dit moment zeer tevreden over de FR935 (mag ook wel voor €550).
Het is ook maar afwachten of hij echt de komende week komt natuurlijk, kan ook een zoethouder zijn... Maar gezien het feit hij sowieso nog nergens anders te krijgen is heb ik toch weinig keuze.
Dan ben je extreem veel accurater en zie je tempowisselingen ook direct.
Wel iets dat ik overweeg icm mijn vokgende GPS horloge. Leuke van die stryd is dat je ook je vermogen kunt meten en zien zoals met wielrennen.
Zo gezegd, zo gedaan.
It's just technology, not religion
no comment
die garmin heeft allesMartinus schreef op zondag 23 april 2017 @ 19:57:
heeft die garmin 935 ook auto pauze?
http://www8.garmin.com/ma...3C-93E4-8348CA65E6CF.html
Geen idee over de tunnels, maar bij het synchroniseren van mijn tomtom naar strava verlies ik vaak tot 2% van mijn afstand omdat strava zijn optimalisatie er zelf ook nog even overheen haalt. Dus bij tomtom zit ik vaak net over de 10km, zoals bijna iedereen, maar zodra je uploadt naar strava valt die vaak terug onder de 10km race afstand. Heel irritant voor je PR. Als je tegelijk een telefoon draagt met de strava app, kom je vaak dik over de 10km heen......ik vind het heel irritant...chaola schreef op zondag 23 april 2017 @ 19:36:
Toevallig nog mensen hier die de 10 miles in Antwerpen vandaag hebben gelopen met een Garmin of Polar? Ik heb de indruk dat Garmin veel beter omgaat met een wegvallend GPS signaal in de tunnels. Als ik op Strava kijk, komen de Garmin lopers allemaal in de buurt van 16 km, mijn Polar heeft slechts 15,4 en anderen met een Polar zelfs maar 15. Is dat een bekend fenomeen? Het lijkt alsof de meters zonder signaal gewoon niet worden meegeteld, terwijl Garmin dan gewoon de afstand berekent als een rechte lijn tussen de plek van wegvallen en terug oppikken van het signaal. Zou dat kunnen? Lijkt me toch wel een bug dan van Polar.
Hebben andere dat ook met uploaden van data naar strava?
Ik heb dit gisteren toevallig gemerkt, ik heb een Vivoactive HR, maar volgens Garmin heb ik 6,2 km gelopen terwijl hier volgens Strava maar 5,9 van over blijft. Vond het al raar, is me niet eerder opgevallen eigenlijk.coldasice schreef op maandag 24 april 2017 @ 12:27:
[...]
Geen idee over de tunnels, maar bij het synchroniseren van mijn tomtom naar strava verlies ik vaak tot 2% van mijn afstand omdat strava zijn optimalisatie er zelf ook nog even overheen haalt. Dus bij tomtom zit ik vaak net over de 10km, zoals bijna iedereen, maar zodra je uploadt naar strava valt die vaak terug onder de 10km race afstand. Heel irritant voor je PR. Als je tegelijk een telefoon draagt met de strava app, kom je vaak dik over de 10km heen......ik vind het heel irritant...![]()
![]()
Hebben andere dat ook met uploaden van data naar strava?
Ik ben van plan de 735XT te kopen, alleen ik verwacht (nergens op gebaseerd overigens) dat de komst van de 935 (de opvolger) er voor zal zorgen dat deze goedkoper wordt.
Doen ze dat weleens of laten ze het gewoon zo vanwege het aanzienlijke prijsverschil dat er al is? (en dus een andere prijscategorie)
Tweedehands is ook een prima optie, maar ze gaan nogal snel op Marktplaats & daar heb ik tot op heden weinig suc6
Als je even geduld hebt, ik hoop mijn 935 binnen 1 of 2 weken binnen te hebben en dan zal ik mijn 735xt gaat verkopen. Kan je tegen die tijd een seintje (en voorrang
Heel graagm0ridin schreef op maandag 24 april 2017 @ 13:29:
Denk dat t nog wel mee zal vallen, die 935 is inderdaad sowieso al een stukje duurder en volgens mij zakken die prijzen nooit echt heel enorm.
Als je even geduld hebt, ik hoop mijn 935 binnen 1 of 2 weken binnen te hebben en dan zal ik mijn 735xt gaat verkopen. Kan je tegen die tijd een seintje (en voorrang) geven?
Will do! Maar hopelijk voor jou heb je al een leuk exemplaar op de kop getikt voor het zover is
En ja, de lijn staat soms wel eens iets meer links of rechts van de route, maar dat scheelt amper met wat de 310 aangaf. Ik loop voornamelijk in Fryslân, maar de trails op de Veluwe en in Drenthe, en recentelijk door dicht bebost gebied in Engeland: mooi streepie op de kaart, en inderdaad daar waar ik ook was..
Voor de goede orde, de 935 is niet de opvolger van de 735 maar de opvolger van de 920xt. De 735 is een nieuw tussen model die je min of meer als de opvolger van de 600-serie mag beschouwen. Dus je redenering van prijszakken (voor dit specifieke model) gaat niet op.ChuckBartowski schreef op maandag 24 april 2017 @ 13:25:
Kan iemand iets zeggen over de prijsstrategie van Garmin m.b.t updates van oudere modellen?
Ik ben van plan de 735XT te kopen, alleen ik verwacht (nergens op gebaseerd overigens) dat de komst van de 935 (de opvolger) er voor zal zorgen dat deze goedkoper wordt.
Doen ze dat weleens of laten ze het gewoon zo vanwege het aanzienlijke prijsverschil dat er al is? (en dus een andere prijscategorie)
Tweedehands is ook een prima optie, maar ze gaan nogal snel op Marktplaats & daar heb ik tot op heden weinig suc6
Daar is toch niets vreemds aan? Je zult altijd veel meer berichten lezen van klagers en muggenzifters, en (helaas) veel minder van tevreden gebruikers. Er is al genoeg gezegd over de nauwkeurigheid van de F3 en de diverse mensen die daar testen voor hebben uitgevoerd. Ik vind het allang leuk dat er ook mensen zijn zoals jij (en ikzelf) die prima tevreden zijn met de F3. Overigens blijf ik van mening dat er sowieso wel een aantal 'maandagochtend-modellen' van ieder type en dan val je gewoon terug op garantie.GurbY{nl} schreef op maandag 24 april 2017 @ 15:33:
Ik vind het vreemd. Ik heb de F3 nu een maand of wat (tweedehandsje van MP) maar qua accuraatheid vind ik em beslist te vergelijken met de resultaten die ik jarenlang van mijn 310XT had. Waar ik heb gelopen, loopt de lijn. Bij de XT uiteraard maar via één bron, bij de F3 heb ik Glonass ook aan.
En ja, de lijn staat soms wel eens iets meer links of rechts van de route, maar dat scheelt amper met wat de 310 aangaf. Ik loop voornamelijk in Fryslân, maar de trails op de Veluwe en in Drenthe, en recentelijk door dicht bebost gebied in Engeland: mooi streepie op de kaart, en inderdaad daar waar ik ook was..
Meestal heeft garmin voordat er een nieuw model komt een 'sale' of een prijszakking, afhankelijk van waar je zit (land/werelddeel) en welk model je voor ogen hebt kan dit een beetje schelen bedragen zijn meestal ronde kortingen van 50 of 100 euro/dollar (ymmv). Sowieso zijn er in de budget/instaprange tot pak 'm beet 300 euro altijd wel een aantal modellen in de aanbieding. En omdat garmin amerikaans is doet het bedrijf volop mee met de commerciële feesten met als hoogtepunt black friday in november.
[ Voor 30% gewijzigd door rockhopper op 24-04-2017 18:31 ]
Als iemand een tip heeft om die hartslag uit mijn dagelijkse Health stats te halen hoor ik het ook graag.
Verder een prachtig klokje!
Ik ben sinds een tijdje aan het joggen en tot nu toe neem ik steeds mijn gsm mee om alles te tracken en dat gaat eigenlijk redelijk goed.
Is er eigenlijk een voordeel om te werken met een sporthorloge tov een gsm?
Want als een gsm alles kan wat een sporthorloge kan dan zou het niet echt verstandig zijn om +-250€ uit te geven als het geen meerwaarde is.
Als je dit niet zelf kan beantwoorden is het eigenlijk wel duidelijkCronimet schreef op maandag 24 april 2017 @ 22:38:
Ik ben al een tijdje aan het nadenken om een sporthorloge te kopen (forerunner 235)
Ik ben sinds een tijdje aan het joggen en tot nu toe neem ik steeds mijn gsm mee om alles te tracken en dat gaat eigenlijk redelijk goed.
Want als een gsm alles kan wat een sporthorloge kan dan zou het niet echt verstandig zijn om +-250€ uit te geven als het geen meerwaarde is.
Maar ik wil wel even happen: het gewicht, waterdichtheid, volgen van trainingsschema's, kijken wat je aan het doen bent (hartslag/snelheid/afstand etc) gaat tijdens sporten een heel stuk makkelijker op een horloge dan op een telefoon (ik neem aan dat ie of in een jaszak zit of ingepakt in zo'n bovenarmbandzakje) het aansluiten van externe sensoren.
Van de andere kant, als het goed gaat zoals je het nu doet kan je jezelf het geld besparen.
Dus het komt er eigenlijk op neer: "wat wil je horen?" je bent zelf al een tijdje aan het nadenken, waarom? En waarom ben je alleen op dat toestel uitgekomen, immers voor meer of minder geld zijn er betere/slechtere/andere toestellen te koop
Een belangrijk voordeel van een horloge is dat 'ie licht is, en om je pols zit. Dat betekent nauwelijks ongemak en praktisch, want tijdens het lopen kun je er goed op kijken. Een gsm aan je arm vind ik persoonlijk niet fijn zitten én is lastig om te kijken tijdens het lopen. Een gsm in een belt zit fijner, maar is helemaal niet meer zichtbaar of bedienbaar tijdens lopen.Cronimet schreef op maandag 24 april 2017 @ 22:38:
Ik ben al een tijdje aan het nadenken om een sporthorloge te kopen (forerunner 235)
Als je alleen je gsm meeneemt als 'tracker' om achteraf alles terug te zien én het niet storend vind dát je hem mee moet nemen dan heeft een horloge niet veel meerwaarde denk ik.
Verder vond ik zelf de gratis apps voor hardlopen altijd erg slecht, maar het is lang geleden dat ik gelopen heb met een gsm, dus misschien is dat nu beter. Ook kan de koppeling met een hartslagband nog interessant zijn, weet niet of jouw huidige gsm dat ook toelaat.
Tot slot ervaar ik dat het fijn is dat een horloge lang mee gaat op batterijen en eigenlijk altijd vol is. Want na het rennen gooi 'ik hem meteen aan de macbook, upload ik mijn info, en laat ik hem nog even zitten tot 'ie weer vol is. Als je met GSM gaat lopen heb je altijd kans dat je net van plan was weg te gaan en dan ziet dat je nog 10% batt hebt...
EDIT: Zie dat Rockhopper het meeste van wat ik zie ook al heeft opgeschreven .. Nou ja, meer van hetzelfde dus
[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 24-04-2017 22:51 ]
Ik kijk dagelijks op YouTube reviews van alle tech die er ook maar is haha.
Momenteel gebruik ik die gsm inderdaad enkel om te tracken en muziek af te spelen, maar het leek me interessant om een sporthorloge te kopen en progressie te maken in het rennen, eventueel aangevuld met trainen op hartslag. Ik weet dat een gsm in combinatie met hartslagmeter ook wel mogelijk is, maar het lijkt me makkelijker om met zo een horloge te werken. Ik heb momenteel een Nexus 6P trouwens.
Dat met de batterij ervaar ik dikwijls, het gebeurt zelfs regelmatig dat ik geen zin meer heb omdat mijn gsm opgeladen moet worden
Erg eigenlijk dat ik niet meer wil gaan rennen omdat ik het niet kan tracken, dat moest je 10 jaar geleden eens gedacht hebben...
@Cronimet Als gadgetfreak is het sowieso leuk om even een kijkje te nemen op de site van DCRainmaker
[ Voor 18% gewijzigd door rockhopper op 24-04-2017 23:02 ]
Nope, misschien moet je dan eens naar de TomTom horloges kijken... Die hebben wel varianten met ruimte voor muziek. Maar de meeste sport/gps horloges hebben dit niet.Cronimet schreef op maandag 24 april 2017 @ 23:34:
Kan je vanaf de Garmin 235 muziek afspelen? Indien ik zou overgaan naar een horloge wil ik wel mijn telefoon thuis kunnen laten...
id de Spark 3 music of adventure, met max 3gb. Heb je BT koptelefoon nodig.m0ridin schreef op maandag 24 april 2017 @ 23:42:
[...]
Nope, misschien moet je dan eens naar de TomTom horloges kijken... Die hebben wel varianten met ruimte voor muziek. Maar de meeste sport/gps horloges hebben dit niet.
no comment
Heb ik bij mijn tomtom ook gehad. Het was in mijn geval belangrijk dat het horloge straks om mijn pols zat en boven het pols botje. Als ik dit niet doe, krijg ik minder betrouwbare data, ook bij koud weer.Kurkentrekker schreef op maandag 24 april 2017 @ 22:29:
Gisteren en vandaag voor het eerst de Garmin fenix 5 geprobeerd. Had hem vanmorgen om toen ik onder de douche stond, en ineens steeg mijn hartslag naar 190. Kan ook komen omdat ik onder de douche ook mijn hartslagband heb schoongewassen, die nog vies was van de dag ervoor. Blijkbaar levert een band ook een puls als hij nat is. Zojuist weer gehad, fietste door een flinke regenbui naar huis, hartslagband in mijn rugzak, en Garmin meet doodleuk een hartslag van 244. Mijn gemiddelden en zones zijn nu aardig in de war... heeft iemand dit eerder gehad? Ik weet niet of het de polsmeting is icm nattigheid (regen / douche) of de band die in beide gevallen in de buurt was (ook vochtig, door zweet en water).
Als iemand een tip heeft om die hartslag uit mijn dagelijkse Health stats te halen hoor ik het ook graag.
Als je hartslagband niet 'dicht' zit dan stuurt hij toch ook geen data?Kurkentrekker schreef op maandag 24 april 2017 @ 22:29:
Gisteren en vandaag voor het eerst de Garmin fenix 5 geprobeerd. Had hem vanmorgen om toen ik onder de douche stond, en ineens steeg mijn hartslag naar 190. Kan ook komen omdat ik onder de douche ook mijn hartslagband heb schoongewassen, die nog vies was van de dag ervoor. Blijkbaar levert een band ook een puls als hij nat is. Zojuist weer gehad, fietste door een flinke regenbui naar huis, hartslagband in mijn rugzak, en Garmin meet doodleuk een hartslag van 244. Mijn gemiddelden en zones zijn nu aardig in de war... heeft iemand dit eerder gehad? Ik weet niet of het de polsmeting is icm nattigheid (regen / douche) of de band die in beide gevallen in de buurt was (ook vochtig, door zweet en water).
Er is geen sensor om te kijken of hij dicht zit volgens mij. Misschien was het een eenmalig iets, maar dan wil ik alsnog die vervuilde data uit Garmin Connect hebben, want een max HR van 244 is niet helemaal OK.MrAcid schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 10:54:
[...]
Als je hartslagband niet 'dicht' zit dan stuurt hij toch ook geen data?
Ik had hem redelijk strak zitten, maar ik heb eigenlijk het idee dat de data uit de losse HRM kwam, en niet zozeer uit de polsmeting. Vanmorgen onder de douche geen rare readings gezien, dus water is geen issue bij het meten vanuit het horloge zelf.coldasice schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 10:40:
[...]
Heb ik bij mijn tomtom ook gehad. Het was in mijn geval belangrijk dat het horloge straks om mijn pols zat en boven het pols botje. Als ik dit niet doe, krijg ik minder betrouwbare data, ook bij koud weer.
Dat is consistent van mensen die wel eens zwemmen met hun OHR. Hoewel de OHR niet meet in 'swimming functie', meet hij wel 24/7 gewoon als je de activity niet aan zet. 24/7 ohr meet prima in het zwembad.Kurkentrekker schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 13:08:
[...]
Er is geen sensor om te kijken of hij dicht zit volgens mij. Misschien was het een eenmalig iets, maar dan wil ik alsnog die vervuilde data uit Garmin Connect hebben, want een max HR van 244 is niet helemaal OK.
[...]
Ik had hem redelijk strak zitten, maar ik heb eigenlijk het idee dat de data uit de losse HRM kwam, en niet zozeer uit de polsmeting. Vanmorgen onder de douche geen rare readings gezien, dus water is geen issue bij het meten vanuit het horloge zelf.
Verder reageert zo'n borstband toch op elektronische pulsen? Misschien iets van apparatuur die dicht in de buurt was van je Fenix?
Voor zover ik weet kun je activity date niet uit Garminconnect verwijderen...
Nog niet genoemd, maar de polar M600 ondersteund ook muziek en kan deze ook op het toestel zelf opslaan. Bedenk wel dat je een Bluetooth koptelefoon nodig zal hebben, al zal je dat denk ik wel doorhebben.Cronimet schreef op maandag 24 april 2017 @ 23:34:
Kan je vanaf de Garmin 235 muziek afspelen? Indien ik zou overgaan naar een horloge wil ik wel mijn telefoon thuis kunnen laten...
Mjah, alleen is die qua batterijduur nogal erg matig schijnt. Als in als je hem echt als sporthorloge gebruikt kan je hem elke dag zo'n beetje opladen...rockhopper schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 22:33:
[...]
Nog niet genoemd, maar de polar M600 ondersteund ook muziek en kan deze ook op het toestel zelf opslaan. Bedenk wel dat je een Bluetooth koptelefoon nodig zal hebben, al zal je dat denk ik wel doorhebben.
Er zijn er maar weinig die dat kunnen. Tomtom is er een van, maar kijk even goed / zoek uit of de manier van werken je bevalt: de tomtom kán muziek spelen (mits juiste variant) maar het is niet alsof je er spotify ofzo op hebt. Het werkt volgens mij met playlists die je erop moet zetten vanaf pc of mobiel, en als je in een activiteit zit zijn de bedieningsopties ook vrij beperkt.Cronimet schreef op maandag 24 april 2017 @ 23:34:
Zelf heb ik een tomtom (adventurer) maar geen bluetooth dopjes dus nog jiet getest hoe het werjt met muziek. Ik kies ik ervoor om óf geen muziek te luisteren ( wedstrijden, training op baan, lopen met anderen) óf muziek via mobiel , die zit dan in een flipbelt waarbij ik er weinig last van heb ( want op heup ipv aan zo'n ellendig arm-hoesje
Nb: mocht je voor tomtom gaan, kijk dan op ing.nl/rentepunten, daar gaan de recente midelken het goedkoopste weg.
Zolang je je horloge alleen gebruikt voor activiteiten die bij een volle batterij an zich nooit de batterij-duur-grens overschrijden is elke dag opladen geen probleem. Ten minste, als je jezelf aanleert gewoon na elke activiteit het horloge aan de computer te hangen (voor upload activiteit) en te laten zitten tot 'ie weer vol is. Op die manier begin je altijd met een volle batterij.m0ridin schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 23:37:
[...]
Mjah, alleen is die qua batterijduur nogal erg matig schijnt. Als in als je hem echt als sporthorloge gebruikt kan je hem elke dag zo'n beetje opladen...
Lastiger wordt het als je het horloge ook wil gebruiken voor bijvoorbeeld dag-lange wandelingen, of op een vakantie waarbij je niet dagelijks 220v bij de hand hebt. Zo heb ik zelf mijn TomTom Cardio Multisports verruild voor een nieuwe TomTom Adventurer, omdat die beter geschikt is voor outdooractiviteiten icm batterijduur.
Zoals iemand hierboven al aangaf: belangrijkste bij het uitzoeken van een horloge is: wat wil je er precies mee gaan doen
Verwijderd
Daar doe je met een horloge niet zoveel aan, je kan checken of glonass wel aan staat (meer satellieten helpt) en of je de antenne beter omhoog kan richten. Als je er irritant veel last van hebt blijft alleen kijken naar andere devices als optie over. Betere chipset of betere/grotere/externe antenne helpt.Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2017 @ 13:36:
Wat te doen bij regelmatig GPS signaal verlies? Vaak overkomt mij dit in bosomgevingen waar bebladering toch een factor is.
[ Voor 3% gewijzigd door Jheroun op 26-04-2017 14:04 ]
Een footpod overwogen? Ik gebruik die van Garmin en die vult eventuele GPS gaten prima op.Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2017 @ 13:36:
Wat te doen bij regelmatig GPS signaal verlies? Vaak overkomt mij dit in bosomgevingen waar bebladering toch een factor is.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Het hangt eigenlijk vooral af van de ernst van de afwijking. Ik heb zelf eigenlijk nooit 'wegvallen' (ik lees dat als "ik ontvang 0 data van 0 satellieten") maar wel sommige plaatsen waar de nauwkeurigheid flink te wensen overlaat. Meestal tunnels die lang zijn (of waar ik lang over doe) of nat dicht bladerdek in bos bij regenweer (bewolkt) Dan valt de lijn dus ook niet weg, maar wiebelt meer alle kanten uit ipv een strakke lijn.
En tot slot is er dan een afwijking met de daadwerkelijk afgelegde afstand en die het apparaat weergeeft.
Als deze afwijking binnen de 10 procent valt zal het waarschijnlijk geen gehoor geven bij garantie, maar ook hier geldt: blijven aandringen op recht op een fatsoenlijk werkend product, je success-rate kan wisselend zijn.
Je kunt via de kabel mp3 files op de opslag zetten en vervolgens muziek afspelen, het playlist verhaal zit overal doorheen maar heb je feitelijk niet nodig. Tijdens activiteiten kun je volgende of vorige nummer kiezen. Op je BT headphone kun je harder/zachter zetten. Werkt prima en zou niet weten wat ik nog meer nodig heb voor muziek...Valorian schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 23:53:
[...]
Het werkt volgens mij met playlists die je erop moet zetten vanaf pc of mobiel, en als je in een activiteit zit zijn de bedieningsopties ook vrij beperkt.
Ah, goed om te weten. Misschien moet ik dan toch maar eens ergens bluetooth koptelefoontjes scoren. Enige lastige is dat ik sinds Spotify eigenlijk geen mp3's meer heb, en geen cd-speler meer in de computer om cd's om te zetten naar mp3's. Het mooiste zou zijn als de spotify-offline-tracks erop kunnen, maar dat kan helaas nietcoldasice schreef op donderdag 27 april 2017 @ 16:11:
[...]
Je kunt via de kabel mp3 files op de opslag zetten en vervolgens muziek afspelen, het playlist verhaal zit overal doorheen maar heb je feitelijk niet nodig. Tijdens activiteiten kun je volgende of vorige nummer kiezen. Op je BT headphone kun je harder/zachter zetten. Werkt prima en zou niet weten wat ik nog meer nodig heb voor muziek...
Je hebt ook nog altijd powerpacks die je kunnen voorzien van extra stroom. De tomtom spark 2 heeft een accucapacity (ergens op internet gevonden) van 500mAh. Koop een 10,000 mAh powerpack en je hebt 20 extra ladingen....Valorian schreef op woensdag 26 april 2017 @ 10:29:
[...]
Lastiger wordt het als je het horloge ook wil gebruiken voor bijvoorbeeld dag-lange wandelingen, of op een vakantie waarbij je niet dagelijks 220v bij de hand hebt. Zo heb ik zelf mijn TomTom Cardio Multisports verruild voor een nieuwe TomTom Adventurer, omdat die beter geschikt is voor outdooractiviteiten icm batterijduur.
Ik ben zelf niet bekend met de Tomtom toestellen, maar ik weet dat niet alle horloges het opladen tijdens een activiteit ondersteunen. Met andere woorden: zodra je accupack aansluit wordt de activiteit stopgezet en springt het toestel in "usb-pc" mode. Verder is het niet voor alle toestellen even makkelijk om überhaupt een accupack aan te sluiten tijdens het dragen. Neem de Fenix 3, daar gaat het prima bij omdat de lader een soort plateau vormt die je op je pols kan zetten, maar bij de Fenix 5 schijnt dat de kabel een vreemde hoek moet maken zodat dit eigenlijk wegvalt als optie (tenzij je natuurlijk het horloge van je pols afhaalt)coldasice schreef op zondag 30 april 2017 @ 08:35:
[...]
Je hebt ook nog altijd powerpacks die je kunnen voorzien van extra stroom. De tomtom spark 2 heeft een accucapacity (ergens op internet gevonden) van 500mAh. Koop een 10,000 mAh powerpack en je hebt 20 extra ladingen....
Maar even buiten deze ongemakken om vind ik gewoon dat als je een toestel wilt voor langere activiteiten deze gewoon zonder extra poespas moet kunnen. Anders kan je namelijk bijna net zo goed weer terug overstappen op je telefoon. Het is natuurlijk een andere zaak als je op vakantie gaat, maar dan vind je meestal wel ergens een terrasje waar het een en ander snel kan opladen. (op zo'n moment is quick-charge weer wat belangrijker)
coldasice schreef op zondag 30 april 2017 @ 08:35:
[...]
Je hebt ook nog altijd powerpacks die je kunnen voorzien van extra stroom. De tomtom spark 2 heeft een accucapacity (ergens op internet gevonden) van 500mAh. Koop een 10,000 mAh powerpack en je hebt 20 extra ladingen....
Klopt, TomTom kan je niet laden terwijl je met een activiteit bezig bent. Voor de meeste hardlopers zal zelfs de goedkoopste TomTom overigens zelden een probleem zijn wat accuduur betreft, want die gaat nog steeds zo'n 7 uur mee. Lastig wordt het pas bij bijvoorbeeld hiken, waarbij je wél vaak ruimschoots over die uren heen gaat zonder tussentijds te kunnen laden. Een accupack zou je dan theoretisch nog kunnen gebruiken om bij een lunchpauze je activiteit te stoppen, een kwartiertje te laden, en dan weer te starten, maar handig is andersrockhopper schreef op zondag 30 april 2017 @ 18:28:
[...]
Ik ben zelf niet bekend met de Tomtom toestellen, maar ik weet dat niet alle horloges het opladen tijdens een activiteit ondersteunen. Met andere woorden: zodra je accupack aansluit wordt de activiteit stopgezet en springt het toestel in "usb-pc" mode. Verder is het niet voor alle toestellen even makkelijk om überhaupt een accupack aan te sluiten tijdens het dragen. Neem de Fenix 3, daar gaat het prima bij omdat de lader een soort plateau vormt die je op je pols kan zetten, maar bij de Fenix 5 schijnt dat de kabel een vreemde hoek moet maken zodat dit eigenlijk wegvalt als optie (tenzij je natuurlijk het horloge van je pols afhaalt)
Maar even buiten deze ongemakken om vind ik gewoon dat als je een toestel wilt voor langere activiteiten deze gewoon zonder extra poespas moet kunnen. Anders kan je namelijk bijna net zo goed weer terug overstappen op je telefoon. Het is natuurlijk een andere zaak als je op vakantie gaat, maar dan vind je meestal wel ergens een terrasje waar het een en ander snel kan opladen. (op zo'n moment is quick-charge weer wat belangrijker)
[ Voor 8% gewijzigd door Valorian op 30-04-2017 19:53 ]
Volgens de website hier (trekkinn.com)mausse schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:30:
Weet iemand waar de Garmin 935 op voorraad is?
Een sporthorloge die ook muziek kon afspelen heb ik naast me neergelegd gezien daar heel weinig keuze is. En ik neem toch altijd men gsm mee (er moest maar eens iets gebeuren) dus dat is eigenlijk niet zo erg.
Waarom de 235? Ik ga de horloge enkel gebruiken voor fietsen of joggen en zou binnenkort graag met een trainingsprogramma werken en dat kan niet met een vivoactive.
Kan je bv een conditietest doen met de 235 zodat hij aan de hand daarvan een programma opstelt of moet je dat handmatig doen?
no comment