Welke meerwaarde heeft zo'n voetsensor? Hoeveel kost dat?aardbeix15 schreef op maandag 20 maart 2017 @ 18:44:
Sinds vrijdagmiddag de Fenix 5 (black sapphire) in mijn bezit.
Prachtig robuust ding. zondagochtend 28 km mee hardgelopen en dat ging prima, ik gebruik hem samen met een Garmin voetsensor. Ik loop +/-2400kmpj.
Ik liep hiervoor altijd met Runkeeper op Android, alle nieuwe data ga ik vooral gebruiken om efficiënter en sneller te worden.
Bedankt voor je nuttige bijdrage!Pathogen schreef op maandag 20 maart 2017 @ 10:58:
[...]
Vast één van deze 270:
https://apps.garmin.com/e...eLimit=&sort=highestRated
Betere/stabielere paslengte en cadans meting en afstand voor als de GPS faalt buiten of voir binnen.Drossie schreef op maandag 20 maart 2017 @ 18:55:
[...]
Welke meerwaarde heeft zo'n voetsensor? Hoeveel kost dat?
Koste volgens mij €50, maar het zal niet voor iedereen meerwaarde bieden.
https://www.google.nl/amp...s-everything-you.html/amp
[ Voor 12% gewijzigd door aardbeix15 op 20-03-2017 19:12 ]
snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.
GPS is eigenlijk nog steeds niet precies genoeg. De totale afstand zal bij benadering aardig kloppen, maar bijv tempowisselingen ziet GPS onvoldoende nauwkeurig. Daarom kun je 'actual pace' of een GPS apparaat niet goed gebruiken. Een voetsensor is hierin juist extreem precies (na kalibratie).Drossie schreef op maandag 20 maart 2017 @ 18:55:
[...]
Maar voor de meeste amateursporters zal een GPS wel voldoen in mijn ogen...
Zie hier het fameuze plaatje van Fellrnr inzake de accuracy van GPS:
Behalve de voordelen die anderen al hebben genoemd: met een voetsensor hoef je niet te wachten op een GPS-fix.Drossie schreef op maandag 20 maart 2017 @ 18:55:
[...]
Ik gebruik bijna alleen bij uitzondering GPS.
Eerste indruk m.b.t. de accuduur bij normaal gebruik. Vanmorgen opgeladen tot 100%. Om 8.15 van de lader gehaald. Alleen maar hartslag gemonitord en standaard dingetjes gedaan. Nu staat hij nog op 93%.rockhopper schreef op zondag 19 maart 2017 @ 22:25:
Er zijn ook een aantal apps in de connect store die pace wat nuttiger maken/weergeven.
@Ikkeja36 Bedankt voor de eerste indrukken. Klinkt allemaal goed, het lijkt me trouwens een flinke stap vooruit vanaf de TomTom. Ik ben zelf benieuwd naar de accu duur (al dan niet normaal gebruik, al dan niet tijdens activiteiten), en dan met name of het een beetje gelijkwaardig (of beter) is als die van de Fenix 3. Al vermoed ik dat DCRainmaker zeer binnenkort wel met zijn in depth review zal komen waarin dit behandelt gaat worden.
Dat zou zo'n 14% per dag betekenen, dan kom je op net over een week tot totale ontlading. Op zich niet verkeerd met de HR monitor aan. Deze kan natuurlijk ook nog uit als je echt op pad gaat, al denk ik dat juist wanneer je op pad gaat je eigenlijk zowel de HR als de gps aan gaat hebbenIkkeja36 schreef op maandag 20 maart 2017 @ 20:18:
[...]
Eerste indruk m.b.t. de accuduur bij normaal gebruik. Vanmorgen opgeladen tot 100%. Om 8.15 van de lader gehaald. Alleen maar hartslag gemonitord en standaard dingetjes gedaan. Nu staat hij nog op 93%.
Best net resultaat dus.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Maar werkt hij ook naast de gps, dus en/en in plaats van of/of? Dus dat je GPS nog steeds gebruikt voor positiebepaling (wel zo leuk om in GC of Strava je route terug te zien) en de foot pod voor het verbeteren van speed / cadence data?aardbeix15 schreef op maandag 20 maart 2017 @ 19:08:
[...]
Betere/stabielere paslengte en cadans meting en afstand voor als de GPS faalt buiten of voir binnen.
Koste volgens mij €50, maar het zal niet voor iedereen meerwaarde bieden.
https://www.google.nl/amp...s-everything-you.html/amp
Ik dacht namelijk dat de informatie van de GPS helemaal niet meer werd gebruikt wanneer je een foot pod gebruikte. Maar als beide data worden gebruikt, is zo'n ding toch wel interessant...
Punctuality is the politeness of kings
@dreamscape en @aardbeix15 Zo'n footpod is echt ideaal, ik gebruik de Geonaute-Decathlon versie icm met een 920XT. Op het horloge kun je de "speed scource" kiezen, bij mij staat ie op "always footpod". Dus voor je huidige pace gebruikt 't horloge de footpod en de gps voor de afstand. Werkt echt perfect!
It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM
Heb je de footpod moeten calibreren?driedees schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 09:22:
@dreamscape en @aardbeix15 Zo'n footpod is echt ideaal, ik gebruik de Geonaute-Decathlon versie icm met een 920XT. Op het horloge kun je de "speed scource" kiezen, bij mij staat ie op "always footpod". Dus voor je huidige pace gebruikt 't horloge de footpod en de gps voor de afstand. Werkt echt perfect!
En kan je even een linkje posten naar zo'n footpod bij Decathlon? Ik kan er geen vinden.
edit: gevonden ondertussen, maar helaas niet meer voorradig...
[ Voor 13% gewijzigd door Drossie op 21-03-2017 11:04 ]
Bij deze mijn eerste ervaringen met de Fenix 5.
Al een paar weken keek ik uit naar de Fenix 5. Na eerdere horloges van Garmin, Polar en TomTom te hebben gehad beviel de laatste Garmin 920XT zo goed, dat ik zeker weer voor een Garmin horloge wilde gaan. Het enige nadeel aan de 920XT vond ik het design. Onder een pak of voor netjes is dit horloge niet geschikt, maar de Fenix 5 absoluut wel.
Design:
Ik heb een normale tot kleine pols en dit horloge van 47mm past perfect bij mijn pols. De Fenix 5x was denk ik te groot geweest.
Het horloge ziet er erg mooi uit (mening) en voelt kwalitatief goed aan. Het voelt niet alsof je een plastic goedkoop horloge om hebt. Hij (85 gram) is ook wat zwaarder dan de 920XT, maar zeker niet te zwaar naar mijn mening. Enige nadeel vind ik dat je 100 euro meer moet betalen voor een model met safierglas. Mijn ervaring met de 920xt was dat het glas snel beschadigde. Heb gelukkig met dit horloge nog geen beschadiging opgelopen, dus kan niet inschatten hoe sterk dit glas is.
Betrouwbaarheid:
Ik vind het belangrijk dat als ik een stuk heb gelopen en de volgende dag hetzelfde stuk nog een keer loop, dat de afstand dan precies hetzelfde is. Uiteraard kan er een kleine afwijking ontstaan, maar dan heb ik het niet over 100 meter verschil op een stuk van 5 of 10 km, want dat vind ik vrij veel. Zodoende viel de eerdere koop van een Samsung S3 Frontier af. Deze was zeer onbetrouwbaar, maar dan ook niet echt een loophorloge. De Fenix 5 is echter op de meter nauwkeurig. Heb er nu 4x hetzelfde stuk van 7 km mee gelopen en steeds was de afstand gelijk op een paar meter na.
De betrouwbaarheid en nauwkeurigheid van de ingebouwde hartslagmeter via de pols vond ik minder belangrijk, maar deze is ook zeer nauwkeurig en betrouwbaar. Ik ging er al vanuit dat ik gewoon mijn borstband moest dragen voor een betrouwbaar resultaat, maar niets is minder waar. Hij vertoonde zowel tijdens het lopen geen rare schommelingen en ook kwamen de waardes goed overeen met de waardes verkregen via de borstband. 1 a 2 slagen verschil, maar vaak ook precies gelijk.
Het voordeel van deze Fenix 5 is ook dat je nu borstbanden van andere merken als bijv. Polar kunt koppelen. In het verleden pakte Garmin alleen banden met Ant+.
Instelmogelijkheden:
Je kunt bij dit horloge nagenoeg alles naar je eigen stijl inrichten. Er zijn al behoorlijk wat wijzerplaten aanwezig in de Garmin IQ store en ook zijn er al best wat apps en widgets te downloaden. Dit downloaden gaat vrij eenvoudig en snel via de bijgeleverde oplaadkabel.
Verder kun je verschillende sporten instellen als favoriet, kun je de velden die zichtbaar zijn tijdens het lopen, zwemmen, fietsen enz. zelf aanpassen naar eigen voorkeur. Nagenoeg alle informatie die je nodig hebt, zoals afstand, snelheid, hartslag, cadans enz. kun je instellen.
Ook de helderheid van de verlichting kun je instellen. Alles werkt erg gebruiksvriendelijk en de instellingen zijn allemaal redelijk snel te vinden.
Het voordeel van dit horloge boven de 920XT vind ik dat je voor de loopdynamiek bij de 920XT een aparte borstband van Garmin moet kopen. Bij dit horloge is dat niet nodig, wat deze informatie wordt gewoon verzameld door het horloge zelf: loopcadans, staplengte, trainingseffect enz. Daarnaast krijg je na iedere keer sporten te zien hoeveel rust je in principe zou moeten houden tot de volgende keer dat je moet sporten.
GPS fix:
Een ergernis bij oudere sporthorloges bij mij was altijd de dramatisch trage GPS fix. Zo heb ik met een Polar en TomTom horloges (oudere modellen) regelmatig 5 minuten in de kou staan wachten totdat de GPS eindelijk gereed was. Bij de Fenix 5 (waar ik het een keer of 10 heb getest) was de fix altijd binnen 5 seconden gevonden en in veel gevallen ook al binnen 1 seconde. Dat is echt super.
Smartwatch:
Handig is dat je het horloge ook als een smartwatch kunt gebruiken. Je kunt er berichten op ontvangen, evenals het weer, voetbaluitslagen, agenda enz. Je kunt instellen of je een toon of een trilling of beide wilt ontvangen en ook kun je apart instellen of je dat wilt tijdens het sporten of niet. Daarnaast kun je aangeven of je direct het bericht op je scherm wilt zien of alleen de melding ontvangen zonder dat anderen dus meteen je bericht kunnen lezen.
Het horloge is echter als smartwatch een stuk minder uitgebreid dan bijv. een Samsung S3 of Apple Watch.
Accuduur:
Hier kan ik nog vrij weinig over zeggen aangezien ik het horloge pas 2 dagen in mijn bezit heb, maar na 4x hardlopen (4x30 min) en dagelijks gekoppeld aan mijn telefoon te zijn heb ik na 2 dagen nog 72% over.
Koppeling PC en Telefoon:
De koppeling aan zowel de telefoon als de PC is snel gedaan en je hebt bijzonder veel schermen die je af kunt lezen. Zeker op de pc krijg je gigantisch veel informatie over je sportprestaties. Dit is ook heel overzichtelijk en gebruiksvriendelijk.
Op je telefoon zie je alle informatie heel strak en duidelijk weergegeven en kun je ook informatie als de gelopen route (met kaart), records, enz terugvinden.
Polsbanden:
Ik was wat huiverig voor het nieuwe systeem van polsbanden van Garmin. Ze pretenderen dat deze makkelijk te verwisselen zouden zijn, maar ik was bang dat de constructie was te los/slap zou zijn. Dat is zeker niet het geval De banden zijn echt met 1 klik los te koppelen van het horloge en voelen zeer robuust aan. Er zit dus geen speling in de constructie en de bandjes zitten stevig vast.
De polsbanden zijn erg soepel en zitten prettig om de pols.
Ik denk absoluut dat dit horloge een aanrader is. Het is een horloge waar ik de minpunten nog niet van heb kunnen ontdekken.
Al een paar weken keek ik uit naar de Fenix 5. Na eerdere horloges van Garmin, Polar en TomTom te hebben gehad beviel de laatste Garmin 920XT zo goed, dat ik zeker weer voor een Garmin horloge wilde gaan. Het enige nadeel aan de 920XT vond ik het design. Onder een pak of voor netjes is dit horloge niet geschikt, maar de Fenix 5 absoluut wel.
Design:
Ik heb een normale tot kleine pols en dit horloge van 47mm past perfect bij mijn pols. De Fenix 5x was denk ik te groot geweest.
Het horloge ziet er erg mooi uit (mening) en voelt kwalitatief goed aan. Het voelt niet alsof je een plastic goedkoop horloge om hebt. Hij (85 gram) is ook wat zwaarder dan de 920XT, maar zeker niet te zwaar naar mijn mening. Enige nadeel vind ik dat je 100 euro meer moet betalen voor een model met safierglas. Mijn ervaring met de 920xt was dat het glas snel beschadigde. Heb gelukkig met dit horloge nog geen beschadiging opgelopen, dus kan niet inschatten hoe sterk dit glas is.
Betrouwbaarheid:
Ik vind het belangrijk dat als ik een stuk heb gelopen en de volgende dag hetzelfde stuk nog een keer loop, dat de afstand dan precies hetzelfde is. Uiteraard kan er een kleine afwijking ontstaan, maar dan heb ik het niet over 100 meter verschil op een stuk van 5 of 10 km, want dat vind ik vrij veel. Zodoende viel de eerdere koop van een Samsung S3 Frontier af. Deze was zeer onbetrouwbaar, maar dan ook niet echt een loophorloge. De Fenix 5 is echter op de meter nauwkeurig. Heb er nu 4x hetzelfde stuk van 7 km mee gelopen en steeds was de afstand gelijk op een paar meter na.
De betrouwbaarheid en nauwkeurigheid van de ingebouwde hartslagmeter via de pols vond ik minder belangrijk, maar deze is ook zeer nauwkeurig en betrouwbaar. Ik ging er al vanuit dat ik gewoon mijn borstband moest dragen voor een betrouwbaar resultaat, maar niets is minder waar. Hij vertoonde zowel tijdens het lopen geen rare schommelingen en ook kwamen de waardes goed overeen met de waardes verkregen via de borstband. 1 a 2 slagen verschil, maar vaak ook precies gelijk.
Het voordeel van deze Fenix 5 is ook dat je nu borstbanden van andere merken als bijv. Polar kunt koppelen. In het verleden pakte Garmin alleen banden met Ant+.
Instelmogelijkheden:
Je kunt bij dit horloge nagenoeg alles naar je eigen stijl inrichten. Er zijn al behoorlijk wat wijzerplaten aanwezig in de Garmin IQ store en ook zijn er al best wat apps en widgets te downloaden. Dit downloaden gaat vrij eenvoudig en snel via de bijgeleverde oplaadkabel.
Verder kun je verschillende sporten instellen als favoriet, kun je de velden die zichtbaar zijn tijdens het lopen, zwemmen, fietsen enz. zelf aanpassen naar eigen voorkeur. Nagenoeg alle informatie die je nodig hebt, zoals afstand, snelheid, hartslag, cadans enz. kun je instellen.
Ook de helderheid van de verlichting kun je instellen. Alles werkt erg gebruiksvriendelijk en de instellingen zijn allemaal redelijk snel te vinden.
Het voordeel van dit horloge boven de 920XT vind ik dat je voor de loopdynamiek bij de 920XT een aparte borstband van Garmin moet kopen. Bij dit horloge is dat niet nodig, wat deze informatie wordt gewoon verzameld door het horloge zelf: loopcadans, staplengte, trainingseffect enz. Daarnaast krijg je na iedere keer sporten te zien hoeveel rust je in principe zou moeten houden tot de volgende keer dat je moet sporten.
GPS fix:
Een ergernis bij oudere sporthorloges bij mij was altijd de dramatisch trage GPS fix. Zo heb ik met een Polar en TomTom horloges (oudere modellen) regelmatig 5 minuten in de kou staan wachten totdat de GPS eindelijk gereed was. Bij de Fenix 5 (waar ik het een keer of 10 heb getest) was de fix altijd binnen 5 seconden gevonden en in veel gevallen ook al binnen 1 seconde. Dat is echt super.
Smartwatch:
Handig is dat je het horloge ook als een smartwatch kunt gebruiken. Je kunt er berichten op ontvangen, evenals het weer, voetbaluitslagen, agenda enz. Je kunt instellen of je een toon of een trilling of beide wilt ontvangen en ook kun je apart instellen of je dat wilt tijdens het sporten of niet. Daarnaast kun je aangeven of je direct het bericht op je scherm wilt zien of alleen de melding ontvangen zonder dat anderen dus meteen je bericht kunnen lezen.
Het horloge is echter als smartwatch een stuk minder uitgebreid dan bijv. een Samsung S3 of Apple Watch.
Accuduur:
Hier kan ik nog vrij weinig over zeggen aangezien ik het horloge pas 2 dagen in mijn bezit heb, maar na 4x hardlopen (4x30 min) en dagelijks gekoppeld aan mijn telefoon te zijn heb ik na 2 dagen nog 72% over.
Koppeling PC en Telefoon:
De koppeling aan zowel de telefoon als de PC is snel gedaan en je hebt bijzonder veel schermen die je af kunt lezen. Zeker op de pc krijg je gigantisch veel informatie over je sportprestaties. Dit is ook heel overzichtelijk en gebruiksvriendelijk.
Op je telefoon zie je alle informatie heel strak en duidelijk weergegeven en kun je ook informatie als de gelopen route (met kaart), records, enz terugvinden.
Polsbanden:
Ik was wat huiverig voor het nieuwe systeem van polsbanden van Garmin. Ze pretenderen dat deze makkelijk te verwisselen zouden zijn, maar ik was bang dat de constructie was te los/slap zou zijn. Dat is zeker niet het geval De banden zijn echt met 1 klik los te koppelen van het horloge en voelen zeer robuust aan. Er zit dus geen speling in de constructie en de bandjes zitten stevig vast.
De polsbanden zijn erg soepel en zitten prettig om de pols.
Ik denk absoluut dat dit horloge een aanrader is. Het is een horloge waar ik de minpunten nog niet van heb kunnen ontdekken.
fwiw ik heb een horloge dat ik ongeveer 15 jaar gedragen heb in het pre gps-horloge tijdperk. Deze had saffierglas en is na al die jaren (en een polsriempje of 3 later) nog steeds krasvrij. Het is me niet de meerprijs die garmin er voor vraagt waard, maar het is echt wel heel krasvast glas.mastamasta schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 11:33:
Bij deze mijn eerste ervaringen met de Fenix 5.
Design:
100 meter op 10 km is 1% afwijking, hoewel het veel lijkt is het weinig. Zelfs 100 meter op 5km is 2% en ruim binnen de marge die garmin ons voorschoteld (5%), dat ze daar binnen blijven is natuurlijk wel goed. En ik ben blij te horen dat het bij jou goed werkt. Loop je in een makkelijk open gebied of zijn er ook bossen/hoge gebouwen bij je op de route?mastamasta schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 11:33:
Betrouwbaarheid:
Weet je zeker dat de 920xt dit niet doet? Mijn F3 doet dit namelijk wel en in de basis zit er nagenoeg geen verschil tussen deze twee toestellen. Garmin laat het niet altijd zien op hun website, maar als je de data exporteert naar bv strava of een ander platform kan je deze gegevens vaak wel terugvinden. De enige waarover ik twijfel is de staplengte.mastamasta schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 11:33:
Ook hier geldt, zolang de quickfix data recent is zal dit snel werken. Hiervoor is er 'regelmatig' (eens in de 14 dagen oid) een sync nodig met de garmin servers. Eigenlijk gaat de "gps-dans" (wachten en rondspringen terwijl de gps bezig is satellieten te zoeken) een langzame dood sterven, alle moderne toestellen (laatste twee generaties) vinden alles wel snel, de oudere vaak niet. Overigens duurt het zonder de quickfix bij moderne toestellen soms nog steeds lang, dit hangt onder meer af van of je dicht bij het eindpunt van je laatste activiteit staat en of er goede ontvangst is in je omgeving.mastamasta schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 11:33:
GPS fix:
Hier is een groot minpunt: de prijs.mastamasta schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 11:33:
Bedankt voor je uitgebreide verslag. DCRainmaker heeft ook aangekondigd deze week de in depth review van de F5 neer te zetten, maar om die tijd te overbruggen is het lezen van feedback hier ook erg interessant. De geluiden over accuduur klinken tot dusver in ieder geval goed.
[ Voor 0% gewijzigd door rockhopper op 21-03-2017 13:08 . Reden: layout ]
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Gebruikt hij inderdaad beiden.dreamscape schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 09:17:
[...]
Maar werkt hij ook naast de gps, dus en/en in plaats van of/of? Dus dat je GPS nog steeds gebruikt voor positiebepaling (wel zo leuk om in GC of Strava je route terug te zien) en de foot pod voor het verbeteren van speed / cadence data?
Ik dacht namelijk dat de informatie van de GPS helemaal niet meer werd gebruikt wanneer je een foot pod gebruikte. Maar als beide data worden gebruikt, is zo'n ding toch wel interessant...
Ik gebruik de footpod voor de speed en de distance heb ik op gps staan (indoor wel op footpod).
Hoe hebben de anderen het hier staan? Beiden op footpod?
Wat betreft loopdynamiek bij de 920XT, volgens mij heb je voor loopdynamiek altijd de Garmin borstband nodig. Voor zowel de Fenix 2,3,5, 920XT, 735, 935XT
Staplengte, contacttijd, cadans wordt niet door het horloge gemeten.
Cadans wel, maar de andere running dynamics niet. Hij laat wel 'gemiddelde staplengte' zien, maar dat is natuurlijk gewoon de totale afstand gedeeld door totaal aantal stappen.
Voor andere gegevens heb je inderdaad de borstband nodig. Meer specifiek de HRM-RUN en niet zomaar de standaard borstband.
Voor andere gegevens heb je inderdaad de borstband nodig. Meer specifiek de HRM-RUN en niet zomaar de standaard borstband.
Cadans kan mijn FR220 ook al meten, lijkt niet dat je daar een borstband voor nodig heb.ArnoutV schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 15:05:
Wat betreft loopdynamiek bij de 920XT, volgens mij heb je voor loopdynamiek altijd de Garmin borstband nodig. Voor zowel de Fenix 2,3,5, 920XT, 735, 935XT
De rest was ook wat ik dacht eigenlijk, ben wel benieuwd.
Even mezelf quoten: contact gehad met Decathlon. De footpod komt bij hen niet meer terug in voorraad.Drossie schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 10:40:
[...]
Heb je de footpod moeten calibreren?
En kan je even een linkje posten naar zo'n footpod bij Decathlon? Ik kan er geen vinden.
edit: gevonden ondertussen, maar helaas niet meer voorradig...
Jammer, want was opmerkelijk goedkoper dan de alternatieven.
Meestal zakken winkels enorm met de prijs als ze hun laatste restvoorraad verkopen en het item niet meer terugkeert.
Kleine update over de F5, kennelijk heeft garmin de batterij specs aangepast naar: 12 dagen in watch-mode (niet duidelijk of dit met of zonder continue HR is), 20 uur gps mode (niet duidelijk of dit met of zonder glonass dan wel HR is) en 50 uur in ultra-track mode (idem onduidelijk over exacte settings)
Verder zou de in depth review van DC donderdagavond of vrijdagochtend komen.
Kleine update over de F5, kennelijk heeft garmin de batterij specs aangepast naar: 12 dagen in watch-mode (niet duidelijk of dit met of zonder continue HR is), 20 uur gps mode (niet duidelijk of dit met of zonder glonass dan wel HR is) en 50 uur in ultra-track mode (idem onduidelijk over exacte settings)
Verder zou de in depth review van DC donderdagavond of vrijdagochtend komen.
Altijd een zeer uitgebreide review van deze man, dat doet hij bijzonder goed. Succes met de keuze.rockhopper schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 13:06:
[...]
fwiw ik heb een horloge dat ik ongeveer 15 jaar gedragen heb in het pre gps-horloge tijdperk. Deze had saffierglas en is na al die jaren (en een polsriempje of 3 later) nog steeds krasvrij. Het is me niet de meerprijs die garmin er voor vraagt waard, maar het is echt wel heel krasvast glas.
Fijn dat je geluk hebt met dat type glas, dat is ook mijn ervaring met een heel oud horloge. Helaas was het glas van de 920xt dramatisch slecht.
[...]
100 meter op 10 km is 1% afwijking, hoewel het veel lijkt is het weinig. Zelfs 100 meter op 5km is 2% en ruim binnen de marge die garmin ons voorschoteld (5%), dat ze daar binnen blijven is natuurlijk wel goed. En ik ben blij te horen dat het bij jou goed werkt. Loop je in een makkelijk open gebied of zijn er ook bossen/hoge gebouwen bij je op de route?
Ik loop in een vrij open gebied, geen bomen of door een bos. Ook geen hele hoge gebouwen in de omgeving.
[...]
Weet je zeker dat de 920xt dit niet doet? Mijn F3 doet dit namelijk wel en in de basis zit er nagenoeg geen verschil tussen deze twee toestellen. Garmin laat het niet altijd zien op hun website, maar als je de data exporteert naar bv strava of een ander platform kan je deze gegevens vaak wel terugvinden. De enige waarover ik twijfel is de staplengte.
Uiteraard weet ik dat zeker. Dit werkt alleen met een aparte borstband die deze gegevens waarneemt.
[...]
Ook hier geldt, zolang de quickfix data recent is zal dit snel werken. Hiervoor is er 'regelmatig' (eens in de 14 dagen oid) een sync nodig met de garmin servers. Eigenlijk gaat de "gps-dans" (wachten en rondspringen terwijl de gps bezig is satellieten te zoeken) een langzame dood sterven, alle moderne toestellen (laatste twee generaties) vinden alles wel snel, de oudere vaak niet. Overigens duurt het zonder de quickfix bij moderne toestellen soms nog steeds lang, dit hangt onder meer af van of je dicht bij het eindpunt van je laatste activiteit staat en of er goede ontvangst is in je omgeving.
[...]
Hier is een groot minpunt: de prijs.
Bedankt voor je uitgebreide verslag. DCRainmaker heeft ook aangekondigd deze week de in depth review van de F5 neer te zetten, maar om die tijd te overbruggen is het lezen van feedback hier ook erg interessant. De geluiden over accuduur klinken tot dusver in ieder geval goed.
Eigenlijk zou je horloge ook zonder borstband de staplengte kunnen bepalen, immers hij meet cadans en stappen en afstand. Ik zie ook bij een hardloopsessie van mij bij garmin connect (al een tijdje geleden) toch echt bij loopdynamiek (en ik heb geen borstband en zal er waarschijnlijk ook nooit eentje gaan dragen als ik het kan vermijden) gemeten met het kale horloge (fenix 3):
Wat dat betreft is connect sowieso een beetje vreemd want het horloge neemt deze dingen wel op als je je activiteit als wandeling neerzet maar verbergt deze data dan, switch je ze dan naar hardlopen en komt de 'hardloopdynamiek' weer tevoorschijn.
Dus wat dat betreft is de borstband niet zo interessant voor mij, ik bedoel grondcontact tijd is wel grappig om te weten, maar ik ga persoonlijk mijn techniek op dat gebied toch niet aanpassen. Hetzelfde voor die hogere sportkunde als lactaat treshold en weet ik veel nog meer. Zelfs de basics als cadans deed ik al niet veel mee, maar ik ben dan ook geen echte hardloper.
-ik zie dat ik weer beter mag lezen @dreamscape had dit al gemeld-
- [u]Hardloopdynamiek[/u]
- 146 spm
Gem. cadans - 161 spm
Max. cadans - 0,84 m
Gem. staplengte
Wat dat betreft is connect sowieso een beetje vreemd want het horloge neemt deze dingen wel op als je je activiteit als wandeling neerzet maar verbergt deze data dan, switch je ze dan naar hardlopen en komt de 'hardloopdynamiek' weer tevoorschijn.
Dus wat dat betreft is de borstband niet zo interessant voor mij, ik bedoel grondcontact tijd is wel grappig om te weten, maar ik ga persoonlijk mijn techniek op dat gebied toch niet aanpassen. Hetzelfde voor die hogere sportkunde als lactaat treshold en weet ik veel nog meer. Zelfs de basics als cadans deed ik al niet veel mee, maar ik ben dan ook geen echte hardloper.
-ik zie dat ik weer beter mag lezen @dreamscape had dit al gemeld-
[ Voor 17% gewijzigd door rockhopper op 22-03-2017 11:43 ]
Zonder de band zie je alleen dat inderdaad. Verticale oscillatie, balans li/re etcetera krijg je niet (meer) te zien.
Vwb het opnemen van die zaken: als je bij hiking/wandelen de schermen "hardloop dynamiek" aanzet krijg je ze volgens mij ook gewoon in connect hoor...
Vwb het opnemen van die zaken: als je bij hiking/wandelen de schermen "hardloop dynamiek" aanzet krijg je ze volgens mij ook gewoon in connect hoor...
Garmin heeft binnenkort een nieuwe footpod welke de naam "Running Dynamics Pod" heeft. Het is dus waarschijnlijk dat de parameters welke normaal door de borstband gemeten worden ook door die nieuwe pod gemeten worden. Doordat alle nieuwe horloges interne HR hebben zullen minder mensen een hr band aanschaffen. Straks heb je dan de keuze of een extra hr-band (met nauwkeurigere meting) en running dynamics of een pod met running dynamics.
Zelf loop ik inmiddels al 11 jaar met een band en pod en zal bij mijn nieuwe Forerunner of F5X zeker gaan voor een pod.
Zelf loop ik inmiddels al 11 jaar met een band en pod en zal bij mijn nieuwe Forerunner of F5X zeker gaan voor een pod.
Dat zou voor mij (als ik nog zou hardlopen) ook een welkome aanvulling zijn, running metrics in een footpod. Niet dat ik veel met de data zou doen, maar het blijven leuke nummertjes om bij te houden. En ja een footpod heeft wel als groot voordeel dat je er nauwelijks last van hebt (zeg maar gerust geen).
Mwoah... ik loop al ruim 7 jaar met garmin spul inclusief bijbehorende borstbanden, maar last heb ik daar eigenlijk amper van. De allereerste band (bij de FR305) voelde ik wel wat zitten maar de laatste banden (heb ook Polar Wearlink banden gehad, nu bij de Fenix 3 de garmin HRM strap) voel ik na aantrekken echt niet meer hoor.
Ik las op de Garmin fora dat de OHR van de F5 ook je performance condition kan meten. Dat zou nieuw zijn, want hiervoor wordt, voor zover ik weet, de HRV (Heart Rate Variability) gebruikt - de interval tussen de hartslagen. Tot voor kort konden alleen hartslagbanden zo precies meten.W.Wonderland schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 12:59:
Garmin heeft binnenkort een nieuwe footpod welke de naam "Running Dynamics Pod" heeft. Het is dus waarschijnlijk dat de parameters welke normaal door de borstband gemeten worden ook door die nieuwe pod gemeten worden. Doordat alle nieuwe horloges interne HR hebben zullen minder mensen een hr band aanschaffen. Straks heb je dan de keuze of een extra hr-band (met nauwkeurigere meting) en running dynamics of een pod met running dynamics.
is hier ook iemand met een ervaring met de tomtom spark of adventurer?
no comment
Ik vraag me vooral af waaróm optische HR dat tot nu toe niet kan. De LEDs op mijn Scosche pulseren als een malle, het is echt niet alsof die niet vast kunnen stellen wat de interval tussen hartslagen is.Requiem19 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 10:33:
[...]
Ik las op de Garmin fora dat de OHR van de F5 ook je performance condition kan meten. Dat zou nieuw zijn, want hiervoor wordt, voor zover ik weet, de HRV (Heart Rate Variability) gebruikt - de interval tussen de hartslagen. Tot voor kort konden alleen hartslagbanden zo precies meten.
Als dat namelijk komt omdat de hartslag in je capillaire vaten daar niet duidelijk genoeg voor is zal geen enkele OHR dat kunnen detecteren.
Blijkbaar heeft het voornamelijk met smoothing algoritmes te maken die moeten worden toegepast door de hoeveelheid beweging bij polsmetingen:
http://www.hrv4training.c...hat-sensor-should-you-useThis does not mean that accurate HRV features can't be computed from wrist worn devices. As a matter of fact, optical measurements can provide enough resolution, however most of the commercial products currently on the market, Apple Watch included, are forced to perform a lot of averaging over the signal they acquire, therefore reducing usefulness for HRV analysis. The main reason for all this averaging is that motion artifacts at the wrist are pretty bad, and getting a reliable heart rate is already a challenge. In absence of motion, HRV can be extracted even from PPG data.
Nu een aantal weken op weg met mijn Vivoactive HR, nadat ik afscheid heb genomen van mijn Pebble Time. Tijd voor wat eerste indrukken.
Functie
Ik zocht een apparaat met dezelfde functies als de Pebble Time, een vergelijkbare batterijduur, maar wel meer sport-georiënteerd. Met de Vivoactive word ik echt op mijn wenken bediend. Sportstracker met Smartwatch-aspiraties of Smartwatch met Sportswatch-kenmerken? Zeg het maar, wat mij betreft kan hij alles en meer dan ik nodig heb.
Als Smartwatch
In de Garmin Connect app op je telefoon kun je per app instellen of de notificaties ook op je horloge moeten verschijnen. Net als bij de Pebble Time dus. Vervelend is wel dat de ‘stille uren’ gekoppeld zijn aan de tijden waarin je aangeeft te slapen in de slaaptrack-app. Liever heb ik dat mijn horloge al een uurtje eerder in de ‘niet storen’ gaat, iets waar je bij de Pebble wat vrijer in was.
Verder zijn er diverse apps in de app winkel die mij de Pebble Time snel deden vergeten, tot aan turn-by-turn navigatie toe. Als Smartwatch is de Vivoactive minimaal zo goed als de Time.
HR-meting
In rust en bij matige activiteit zeer betrouwbaar, tijdens het actief sporten (in mijn geval racefiets, cardiotrainingen en krachtsport) is het wat minder. Hij loopt dan wat achter op de werkelijkheid waardoor je inspanningen afstemmen op wat je op je pols ziet niet helemaal mogelijk is. Wanneer dit voor mijn training essentieel is, pair ik hem met mijn Tickr-borstband en dan werkt het uiteraard prima. De HR-meting op de pols geeft wel een goed overzicht van de inspanningen tijdens de training als het gaat over het totaalbeeld. De verschillen met de borstband wanneer je de grote lijn volgt zijn niet absurd.
GPS
De GPS is meer dan nauwkeurig genoeg. De snelheid wijkt iets af van mijn snelheidsmeter op het wiel (gemiddeld 0,5 km) en is daarin minder consistent. Over een hele rit scheelt dat wel iets, maar ik vind het lastig om te bepalen welke van de twee het hierbij juist heeft. Wel schommelt de snelheid op de Garmin wat meer, wat mij doet vermoeden dat hij per saldo minder nauwkeurig is.
Voor wat de routebepaling betreft is het allemaal heel goed en nauwkeurig.
Design
Het is geen sieraad als een klassiek horloge. Het is en blijft een activity-tracker met een LCD-scherm. Ik vind hem niet mooi of lelijk en hij kan prima all-day, ook bij een maatpak. Verder zit hij gewoon fijn en heb ik de dikte of verdere afmetingen nooit als belemmering ervaren. Toen ik met de Pebble Time (na jaren zonder horloge) weer eens iets om mijn pols had, knotste ik overal tegenaan. Met de Garmin, die toch aanzienlijk dikker is, heb ik dat nog niet gehad.
Al met al is dit de beste aanschaf die ik ooit heb gedaan voor ondersteuning bij mijn sportactiviteiten. In combinatie met Myfitnesspall houd ik nu redelijk nauwkeurig bij wat er aan calorieën in en uit gaat. Daarbij moet je wel je verstand blijven gebruiken, want soms zin de algoritmes die Garmin gebruikt voor calorieënverbruik gewoon niet nauwkeurig genoeg. Ik fiets ’s ochtends 14km naar mijn werk op een rustig tempo en volgens Garmin verbrand ik daarmee 450 calorieën. Dat is natuurlijk absurd veel en als je op dat soort data ook je inname gaat afstemmen dan kun je je fitnessprogramma net zo goed aanstoken…..
Functie
Ik zocht een apparaat met dezelfde functies als de Pebble Time, een vergelijkbare batterijduur, maar wel meer sport-georiënteerd. Met de Vivoactive word ik echt op mijn wenken bediend. Sportstracker met Smartwatch-aspiraties of Smartwatch met Sportswatch-kenmerken? Zeg het maar, wat mij betreft kan hij alles en meer dan ik nodig heb.
Als Smartwatch
In de Garmin Connect app op je telefoon kun je per app instellen of de notificaties ook op je horloge moeten verschijnen. Net als bij de Pebble Time dus. Vervelend is wel dat de ‘stille uren’ gekoppeld zijn aan de tijden waarin je aangeeft te slapen in de slaaptrack-app. Liever heb ik dat mijn horloge al een uurtje eerder in de ‘niet storen’ gaat, iets waar je bij de Pebble wat vrijer in was.
Verder zijn er diverse apps in de app winkel die mij de Pebble Time snel deden vergeten, tot aan turn-by-turn navigatie toe. Als Smartwatch is de Vivoactive minimaal zo goed als de Time.
HR-meting
In rust en bij matige activiteit zeer betrouwbaar, tijdens het actief sporten (in mijn geval racefiets, cardiotrainingen en krachtsport) is het wat minder. Hij loopt dan wat achter op de werkelijkheid waardoor je inspanningen afstemmen op wat je op je pols ziet niet helemaal mogelijk is. Wanneer dit voor mijn training essentieel is, pair ik hem met mijn Tickr-borstband en dan werkt het uiteraard prima. De HR-meting op de pols geeft wel een goed overzicht van de inspanningen tijdens de training als het gaat over het totaalbeeld. De verschillen met de borstband wanneer je de grote lijn volgt zijn niet absurd.
GPS
De GPS is meer dan nauwkeurig genoeg. De snelheid wijkt iets af van mijn snelheidsmeter op het wiel (gemiddeld 0,5 km) en is daarin minder consistent. Over een hele rit scheelt dat wel iets, maar ik vind het lastig om te bepalen welke van de twee het hierbij juist heeft. Wel schommelt de snelheid op de Garmin wat meer, wat mij doet vermoeden dat hij per saldo minder nauwkeurig is.
Design
Het is geen sieraad als een klassiek horloge. Het is en blijft een activity-tracker met een LCD-scherm. Ik vind hem niet mooi of lelijk en hij kan prima all-day, ook bij een maatpak. Verder zit hij gewoon fijn en heb ik de dikte of verdere afmetingen nooit als belemmering ervaren. Toen ik met de Pebble Time (na jaren zonder horloge) weer eens iets om mijn pols had, knotste ik overal tegenaan. Met de Garmin, die toch aanzienlijk dikker is, heb ik dat nog niet gehad.
Al met al is dit de beste aanschaf die ik ooit heb gedaan voor ondersteuning bij mijn sportactiviteiten. In combinatie met Myfitnesspall houd ik nu redelijk nauwkeurig bij wat er aan calorieën in en uit gaat. Daarbij moet je wel je verstand blijven gebruiken, want soms zin de algoritmes die Garmin gebruikt voor calorieënverbruik gewoon niet nauwkeurig genoeg. Ik fiets ’s ochtends 14km naar mijn werk op een rustig tempo en volgens Garmin verbrand ik daarmee 450 calorieën. Dat is natuurlijk absurd veel en als je op dat soort data ook je inname gaat afstemmen dan kun je je fitnessprogramma net zo goed aanstoken…..
Mooie review, waarvoor dank. Het probleem met die calorieën is dat je eigenlijk nooit weet of dit nou de extra calorieën zijn die je hebt verbrandt of dat dit inclusief de rust waardes (zeg maar je basic metabolisme calorieën verbruik erbij) is. In het tweede geval klopt het al iets beter zeg maar, maar als je van het eerste uitgaat en daar inderdaad je intake op aanpast dat is gevaarlijkHoppa! schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 11:26:
Gps snelheid is sterk onderhevig aan ontvangst, soms zal de afstand tussen twee meetpunten een beetje afwijken (de ene keer negatief, de andere keer positief) en omdat dit de huidige snelheid bepaald is deze minder nauwkeurig dan bv de gemiddelde snelheid over langere afstand. Maar ook een snelheidsmeter op de fiets is niet heilig, deze is afhankelijk van bandenspanning en het laadgewicht (de fietser plus eventuele bagage) en om helemaal nauwkeurig te zijn zou je deze dus voor een rit moeten uitrollen zodat je exact de afstand van één wielomtrek met de fietser en bepakking opmeet.Hoppa! schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 11:26:
GPS
Dit doe je meestal maar één keer (als je het al één keer doet) maar jouw gewicht en de bandenspanning zijn hier dus variabele factoren in. OF je kan ook de snelheidsmeter laten ijken aan de hand van gps data en dan zit je ook weer met variatie in gps ontvangst bij start.
Maar hier geldt wel: je meet een vaste afstand (of deze nou correct is of niet laten we maar even in het midden) per omwenteling, dus dit is veel constanter dan de microafwijkingen bij gps-snelheidsmeting.
[ Voor 38% gewijzigd door rockhopper op 23-03-2017 14:16 . Reden: stukje over snelheidsensor vs gps snelheid toegevoegd ]
Dat laatste ben ik met je eens, al denk ik dat de meeste mensen genoeg gezond verstand hebben om geen diëtist nodig te hebben. Je eigen caloriebehoefte kun je vrij nauwkeurig bepalen (globaal gemiddeld, maar ook per dag als je inspanningen nogal wisselen). Ik denk ook dat iedereen die een sporthorloge koopt ook wel begrijpt dat je die +/- 2300 calorieën niet bij elkaar moet vreten door 4 repen chocolade te verorberen.rockhopper schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 14:09:
[...]
Mooie review, waarvoor dank. Het probleem met die calorieën is dat je eigenlijk nooit weet of dit nou de extra calorieën zijn die je hebt verbrandt of dat dit inclusief de rust waardes (zeg maar je basic metabolisme calorieën verbruik erbij) is. In het tweede geval klopt het al iets beter zeg maar, maar als je van het eerste uitgaat en daar inderdaad je intake op aanpast dat is gevaarlijk("gevaarlijk" als je op gewicht wilt blijven) Maar als je zo blind vertrouwd op electronica ben je denk ik ook verkeerd bezig, dan kan je beter een keertje langs een diëtist gaan.
En ook als je serieuzer bezig wilt gaan met het verliezen van vet en toename van spiermassa, kun je eigenlijk alle leidraden wel vinden via het internet. Er is niets mis met een bezoek aan een diëtist natuurlijk, maar vooral wanneer je een afwisselende stofwisseling hebt, of door allergieën moeite hebt om op de juiste manier aan je calorieën te komen. Of gewoon echt niet weet waar je mee bezig bent.
Voor de rest geldt gewoon dat je met een app als Myfitnesspall vrij goed kunt bepalen wat je binnenkrijgt aan vetten, eiwitten en koolhydraten en hoe dat past binnen je levensstijl en doelen. Althans zo heb ik het voor elkaar te krijgen om op een verantwoorde wijze af te vallen. Niet door te lijnen, maar door een structurele verandering in mijn levensstijl. Dan val je misschien geen 3 kilo in de week af, maar over een periode van een jaar wel 20 kilo met nauwelijks risico op terugval. En die 20 kilo is dan overall, want puur vet is er wel meer vanaf, alleen wordt dat in gewicht deels gecompenseerd door spieren.
Hulde! Dit zouden véél meer mensen moeten lezen en snappen! Mijn vrouw is ook jarenlang in de jojo-val getrapt met allerlei diëten, wat niet alleen belachelijk slecht is voor je lichaam, maar ook je zelfvertrouwen klap na klap na klap geeft, iedere keer als je de (volledig logische) rebound krijgt.Hoppa! schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 14:19:
[...]
Voor de rest geldt gewoon dat je met een app als Myfitnesspall vrij goed kunt bepalen wat je binnenkrijgt aan vetten, eiwitten en koolhydraten en hoe dat past binnen je levensstijl en doelen. Althans zo heb ik het voor elkaar te krijgen om op een verantwoorde wijze af te vallen. Niet door te lijnen, maar door een structurele verandering in mijn levensstijl. Dan val je misschien geen 3 kilo in de week af, maar over een periode van een jaar wel 20 kilo met nauwelijks risico op terugval. En die 20 kilo is dan overall, want puur vet is er wel meer vanaf, alleen wordt dat in gewicht deels gecompenseerd door spieren.
In het afgelopen jaar is ze 12 kilo kwijtgeraakt door normaal te eten en iedere dag een stappendoel te halen (10.000). Dat klinkt als weinig, maar niet als je je beseft dat die 12 nooit meer terugkomen zolang je deze gezonde levensstijl aanhoudt.
(Sorry voor de pure offtopic, maar dit kan m.i. niet vaak genoeg benadrukt worden.)
[ Voor 22% gewijzigd door Pathogen op 23-03-2017 15:11 ]
https://www.dcrainmaker.c...-fenix5-5s-5x-review.html
De Fenix 5 door DC Rainmaker! Hij is behoorlijk tevreden.
En ik vind die 5S wel erg shiny!
De Fenix 5 door DC Rainmaker! Hij is behoorlijk tevreden.
En ik vind die 5S wel erg shiny!
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Uit de review van DCR (hierboven) maak ik op dat HRV alléén met de band gemeten wordt.Requiem19 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 10:33:
[...]
Ik las op de Garmin fora dat de OHR van de F5 ook je performance condition kan meten. Dat zou nieuw zijn, want hiervoor wordt, voor zover ik weet, de HRV (Heart Rate Variability) gebruikt - de interval tussen de hartslagen. Tot voor kort konden alleen hartslagbanden zo precies meten.
@Poekie @Pathogen Ik denk dat performance condition wat anders is dan wat er vaak mee bedoeld wordt. In dit geval laat het horloge je weten hoe je algehele gesteld is aan de hand van activiteiten (load) en of je vooruit of achteruitgang boekt. Dit is dus niet puur sport gerelateerd, maar meer algehele wellbeing. Dit is iets anders dan de conditie die wordt getoond aan de hand van de HRV en VO2 max die echt sport gerelateerd is.
Althans zo heb ik het geïnterpreteerd.
Althans zo heb ik het geïnterpreteerd.
Performance condition wordt ongeveer na 10 minuten in je run getoond en is ook als data-veld beschikbaar. Je PC neemt af gedurende de run. Ik begreep dat dit gegeven wordt bepaald aan de hand van de verhouding van:
- Je pace
- je hartslag op deze pace
- je hrv
Misschien wordt het laatste dan niet meegenomen voor de PC. If so, dan stelt PC weinig voor...
- Je pace
- je hartslag op deze pace
- je hrv
Misschien wordt het laatste dan niet meegenomen voor de PC. If so, dan stelt PC weinig voor...
@rockhopper Ik denk dat je @Requiem19 bedoelde? 
Maar gezien de tekst van DCR ben ik t wel met je eens - algehele wellbeing. Hij kon er aan zien dat ie ziek was geweest.
Mijn FR620 vertelt me ook altijd zo'n 6-10 min in de run dat ik weer 'good' to go ben. Alleen de dag direct na een flinke wedstrijd is dat 'moderate' (of iig niet groen maar geel).
Maar gezien de tekst van DCR ben ik t wel met je eens - algehele wellbeing. Hij kon er aan zien dat ie ziek was geweest.
Mijn FR620 vertelt me ook altijd zo'n 6-10 min in de run dat ik weer 'good' to go ben. Alleen de dag direct na een flinke wedstrijd is dat 'moderate' (of iig niet groen maar geel).
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
@Poekie Eh ja, sorry ik ben al de hele week ziek dus zeker niet op m'n scherpst.
Ik vind het wel grappig om te zien en ook om de ervaringen te lezen. Maar het is een beetje zoiets als die recommended rust tijd aan het eind van een training, een leuk cijfertje maar soms klopt er geen hout van.
Overigens leuk om te zien in de comments dat DC reageert op iemand die fellrnr aanhaalt over het heikele punt van gps nauwkeurigheid.
Ik vind het wel grappig om te zien en ook om de ervaringen te lezen. Maar het is een beetje zoiets als die recommended rust tijd aan het eind van een training, een leuk cijfertje maar soms klopt er geen hout van.
Overigens leuk om te zien in de comments dat DC reageert op iemand die fellrnr aanhaalt over het heikele punt van gps nauwkeurigheid.
As for Fellrnr, I appreciate the testing he does – but don’t agree with his methods. Testing the exact same short trail segment over and over and over and over again is not indicative of what most people do. That’s why I have varied trails, runs, routes and conditions all over the place. I believe that most people don’t run the exact same trail every day of their life. Also – I actually provide all my GPS tracks (raw data), for folks to analyze. Something that Fellrnr also doesn’t do.
[ Voor 56% gewijzigd door rockhopper op 24-03-2017 14:53 ]
Even een snelle update over de batterij van de Fenix 5. Afgelopen maandag om 08.15 van de lader gehaald. Dag en nacht omgehouden met hartslagmeting aan, 2 x een 10k run gedaan met GPS. Vanmorgen om 08.15, 5 dagen later, staat de batterij op 40%. Voor mij lijkt het er dus op dat ik een week zonder opladen kan zonder dat ik me zorgen hoef te maken dat tijdens een activiteit de batterij leeg is
De interface van Garmin Connect voor ios is voor iemand met oudere ogen vrijwel onbruikbaar. Wie bedenkt grijze lettertjes op een zwarte achtergrond? (Screenshot van DCrainmaker) Doen andere apps dat beter?
A'dam PVOutput
Ik heb een grote aversie voor de garmin connect android app, alleen op vakantie gebruik ik die met tegenzin. Ik bekijk eigenlijk al m'n data via strava. Dus ik vind die app persoonlijk beter, maar er zijn genoeg andere apps die je ook kan proberen. Let wel dat sommige apps wat meer voor de fietser zijn (ride with gps), andere meer hybride hardlopen/fietsen (strava) en nog weer andere hebben geen gerichte focus (endomondo) al voeren bijna bij alle platforms rennen en fietsen de boventoon omdat dit nou eenmaal het meeste wordt gedaan.ericplan schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 10:33:
De interface van Garmin Connect voor ios is voor iemand met oudere ogen vrijwel onbruikbaar. Wie bedenkt grijze lettertjes op een zwarte achtergrond? (Screenshot van DCrainmaker) Doen andere apps dat beter?
[afbeelding]
Persoonlijk laat ik van m'n fietstochten ook altijd een "filmpje" maken via de Nederlandse app site relive deze synct automagisch met garmin of strava (pick your poison) omdat deze wat leuker zijn om te delen.
Als je de app geen fijn contrast vind hebben kun je ook gewoon inloggen op de Garmin Connect website, die is veel beter leerbaar en veel overzichtelijker imho. Daarnaast heeft de app ook internet connectie nodig voor een hoop zaken... dus dan pak je net zo makkelijk de website.ericplan schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 10:33:
De interface van Garmin Connect voor ios is voor iemand met oudere ogen vrijwel onbruikbaar. Wie bedenkt grijze lettertjes op een zwarte achtergrond? (...
Voor echte sport activiteiten kun je idd ook op andere apps kijken, maar voor je hele dag (stappen, hartslag, slaap etc) ben je volgens mij toch op Garmin Connect aangewezen.rockhopper schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 11:11:
[...]
Ik heb een grote aversie voor de garmin connect android app, alleen op vakantie gebruik ik die met tegenzin. Ik bekijk eigenlijk al m'n data via strava. Dus ik vind die app persoonlijk beter, maar er zijn genoeg andere apps die je ook kan proberen. Let wel dat sommige apps wat meer voor de fietser zijn (ride with gps), andere meer hybride hardlopen/fietsen (strava) en nog weer andere hebben geen gerichte focus (endomondo) al voeren bijna bij alle platforms rennen en fietsen de boventoon omdat dit nou eenmaal het meeste wordt gedaan....
[ Voor 38% gewijzigd door KnOeFz op 25-03-2017 17:18 ]
I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt
Okee. Lastige kwestie. Mijn vriend zoekt een gps horloge. Het mag de simpelste zijn die er is, maar hij is slechtziend (niet zo erg als je mss direct denkt) en daarom heeft hij behoefte aan een scherm met zo groot mogelijke cijfers en goede achtergrondverlichting. De meeste reviews focussen daar niet echt op... Mijn pa heeft de eerste variant van het TomTom sporthorloge en als ik zo kijk naar de Garmin 25 is dat wellicht ook een optie. Wat te doen? Iemand ideeën?
Oude 310xt op de kop tikken?
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
ik denk dat met name ook belangrijk is dat je de getoonde velden kunt instellen. Op de meeste Garmins kun je instellen hoeveel datavelden je op een scherm wilt. Met 1 dataveld wordt het allemaal best groot, maar je keuze wordt natuurlijk beperkt, omdat je meestal (bij mijn 230 ieg) maar 3 verschillende schermen kunt hebben (alhoewel je volgens mij ook de mogelijkheid hebt dat op 1 scherm afwisseld verschillende gegevens worden getoond). Maar als 2 datavelden op 1 scherm nog goed leesbaar zijn kom je denk ik een heel eind.Krylinck schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 19:46:
Okee. Lastige kwestie. Mijn vriend zoekt een gps horloge. Het mag de simpelste zijn die er is, maar hij is slechtziend (niet zo erg als je mss direct denkt) en daarom heeft hij behoefte aan een scherm met zo groot mogelijke cijfers en goede achtergrondverlichting. De meeste reviews focussen daar niet echt op... Mijn pa heeft de eerste variant van het TomTom sporthorloge en als ik zo kijk naar de Garmin 25 is dat wellicht ook een optie. Wat te doen? Iemand ideeën?
Verlichting bij mijn 230 stelt niet heel veel voor. In het donker is het prima, maar het display werkt in principe op basis van reflectie: hoe meer licht, des te beter afleesbaar.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
ik zou ze in t echt gaan bekijken. De TomTom horloges hebben een e-ink scherm wat ze naar mijn idee in veel omstandigheden beter leesbaar maakt dan de LCD schermen die veel anderen gebruiken. Maar dat lijkt me echt iets om zelf te ervaren voordat je een keuze maakt.Krylinck schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 19:46:
I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt
Bekijk de site van DCRainmaker, hij heeft bizar veel foto's bij ieder model.Krylinck schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 19:46:
Okee. Lastige kwestie. Mijn vriend zoekt een gps horloge. Het mag de simpelste zijn die er is, maar hij is slechtziend (niet zo erg als je mss direct denkt) en daarom heeft hij behoefte aan een scherm met zo groot mogelijke cijfers en goede achtergrondverlichting.
Qua 'display real-estate' (oftewel schermgrootte) ben je denk ik het beste uit met de garmin 920xt al is deze niet zo budgetvriendelijk. (wat is het budget eigenlijk?) en wellicht ook zwaar overkill voor wat je wilt. Eigenlijk kan je bij bijna alle moderne toestellen zelf instellen hoeveel data je op een scherm wilt, bij één gegevensveld krijg je dus het hele scherm met alleen die data (snelheid, of afstand of tijd of hartslag) Met twee velden wordt dit het halve scherm maar zie je bv snelheid en hartslag. Dus ga inderdaad in het echt ergens toestellen bekijken, bij een fysieke winkel van bever of gps.nl of coolblue of run2day ofzo en kijk welk toestel acceptabel zit en welke goed genoeg is qua zichtbaarheid.
vanochtend 42k@3u33m gelopen met mijn Fenix 5, grootste deel in het donker. Met GPS-interval op normaal (per 1 sec.) en scherm time-out op 1 minuut. Hardloop-tracking en workout-sessie geactiveerd. Toen liep i wel van 92% naar 67% maar da's eigenlijk ook wel logisch.
Belangrijkste voordeel is voor mij is dat incl. voetsensor ik nu heel precies inzicht heb in mijn cadans en tempo. Voorheen (met de Runkeeper app) lukte het me echt niet om zo'n afstand mooi vlak te lopen. Nu wel
Belangrijkste voordeel is voor mij is dat incl. voetsensor ik nu heel precies inzicht heb in mijn cadans en tempo. Voorheen (met de Runkeeper app) lukte het me echt niet om zo'n afstand mooi vlak te lopen. Nu wel
[ Voor 4% gewijzigd door aardbeix15 op 26-03-2017 11:12 ]
Liep je 2400km/j met runkeeper op je telefoon?
Waarom uberhaupt zo lang gewacht? en ondertussen maar gelijk het duurste genomen
Waarom uberhaupt zo lang gewacht? en ondertussen maar gelijk het duurste genomen
Precies datSinned123 schreef op zondag 26 maart 2017 @ 13:10:
Liep je 2400km/j met runkeeper op je telefoon?![]()
mijn basis (13 jaar hardlopen en ~13x de marathon en 50k en 60k ultra) heb ik echt gelegd door enkel naar gevoel te luisteren en niet te veel bezig zijn met intervallen, hartslag en dat soort toestanden. Maar goed gaande weg ben ik een behoorlijk serieuze amateur geworden en merk je dat het gewoon lekkerder loopt als je op je data let. Na ja beter laat dan nooit toch? En nu wil ik niet meer zonder dus hou ik sowieso rekening met een upgrade iedere 2 a 3 jaar.
[ Voor 48% gewijzigd door aardbeix15 op 26-03-2017 16:25 ]
Wanneer komt die 5X nou...
Word jaloers van die foto! Haha.
En geen slecht idee om gewoon eens rond te gaan kijken voor vriendlief. In het tijdperk van online bestellen had ik daar nog niet eens aan gedacht.
En geen slecht idee om gewoon eens rond te gaan kijken voor vriendlief. In het tijdperk van online bestellen had ik daar nog niet eens aan gedacht.
Ik heb hem sinds een paar weken, via de Ing Rentepuntenwinkel gekocht. Wil je iets specifieks weten?Martinus schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 10:53:
is hier ook iemand met een ervaring met de tomtom spark of adventurer?
Je zou MyFitnessPal is kunnen checken.Hoppa! schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 14:52:
[...]
Nee, dit zijn dus allemaal timers. Dat is niet wat ik zoek. Ik begrijp ook niet waarom er zoveel Gym-timers moeten zijn.
Die app is vooral gekend als handige manier om je calorieën te tellen, maar je kan ook Exercise toevoegen (naast Breakfast, Lunch, Dinner en Snacks).
Zo is er een uitgebreide sectie voor Strength Training (naast Cardio Training) en je kan reps en weights ingeven.
Ook kan je dus je Garmin Connect profiel linken in de settings. En zo wordt wat je ingeeft in MyFitnessPal naar Garmin Connect gesynct. Vraag me wel niet hoe dit er exact uit ziet in Garmin Connect dan: worden bv. het aantal reps en weights ook gesynct, of louter de duur van de activiteit en het aantal verbrande calories?... Dat moet je zelf eens testen of over opzoeken.
Ik gebruik het vooral voor de omgekeerde weg: van Garmin Connect naar MyFitnessPal. Zo mag ik op dagen dat ik hardloop, iets meer eten. En dat zie ik dan automatisch afgespiegeld worden in een calories formule in MyFitnessPal.
Wat screenshots:

Dat is wel grappig, want MyFitnessPall gebruik ik ook al in de omgekeerde weg. Synchroniseert met Garmin om inderdaad de activiteiten en verbrande calorieën op te nemen in MFP, zodat ik weet wat ik nog mag/moet eten. Ik heb in die app nog nooit gezocht naar een manier om gewicht en reps in te voeren. Nu moet ik zeggen dat ik al enorm blij ben met het totaal aantal calorieën wat ik verbruik gekoppeld aan MFP.Asgaro schreef op maandag 27 maart 2017 @ 15:04:
[...]
Je zou MyFitnessPal is kunnen checken.
Die app is vooral gekend als handige manier om je calorieën te tellen, maar je kan ook Exercise toevoegen (naast Breakfast, Lunch, Dinner en Snacks).
Zo is er een uitgebreide sectie voor Strength Training (naast Cardio Training) en je kan reps en weights ingeven.
Ook kan je dus je Garmin Connect profiel linken in de settings. En zo wordt wat je ingeeft in MyFitnessPal naar Garmin Connect gesynct. Vraag me wel niet hoe dit er exact uit ziet in Garmin Connect dan: worden bv. het aantal reps en weights ook gesynct, of louter de duur van de activiteit en het aantal verbrande calories?... Dat moet je zelf eens testen of over opzoeken.
Ik gebruik het vooral voor de omgekeerde weg: van Garmin Connect naar MyFitnessPal. Zo mag ik op dagen dat ik hardloop, iets meer eten. En dat zie ik dan automatisch afgespiegeld worden in een calories formule in MyFitnessPal.
Maar ik vind het toch ook wel prettig om concreet bij te houden wat per oefening mijn voortgang is. Ik ga eens kijken of MFP me voor dat gebeuren bevalt, al blijf het jammer dat ik die reps en dat gewicht niet kan ingeven op mijn Vivoactive. In theorie zou hij bij veel oefeningen het aantal reps zelfs moeten kunnen tellen. Maar ja, als niemand de app schrijft dan schrijft niemand de app.
Idd, vind de app ook heel leuk en dat men de invloed van Exercise kan zien!Hoppa! schreef op maandag 27 maart 2017 @ 15:24:
[...]
Dat is wel grappig, want MyFitnessPall gebruik ik ook al in de omgekeerde weg. Synchroniseert met Garmin om inderdaad de activiteiten en verbrande calorieën op te nemen in MFP, zodat ik weet wat ik nog mag/moet eten. Ik heb in die app nog nooit gezocht naar een manier om gewicht en reps in te voeren. Nu moet ik zeggen dat ik al enorm blij ben met het totaal aantal calorieën wat ik verbruik gekoppeld aan MFP.
Maar ik vind het toch ook wel prettig om concreet bij te houden wat per oefening mijn voortgang is. Ik ga eens kijken of MFP me voor dat gebeuren bevalt, al blijf het jammer dat ik die reps en dat gewicht niet kan ingeven op mijn Vivoactive. In theorie zou hij bij veel oefeningen het aantal reps zelfs moeten kunnen tellen. Maar ja, als niemand de app schrijft dan schrijft niemand de app.
(Hoewel ik nooit alle calories opeet dat ik zou verbrand hebben. Ik denk dat Garmin/MFP het soms toch overschat... Zit momenteel in de weight maintenance fase want heb mijn streefdoel (65kg) enige tijd geleden bereikt en het is echt nog wel oppassen. Ik denk dat ik ga blijven food tracken... Ik zie het geheel als een game en vind het nog leuk om te puzzelen
Een Garmin watch zou dat inderdaad is stilaan mogen zelf detecteren.
Zo doe ik ook squats en daarvoor gebruik ik Google Play: Runtastic Squats Workout Die app kan automatisch je aantal squats tellen door middel van de accelerometer: je houdt je armen tijdens het squaten uitgestrekt recht voor je, met je smartphone in je handen, en dan telt die
Het op- en neer gaan van bv. halters zou dus door een Garmin watch mbv accelerometer ook moeten gedetecteerd kunnen worden!
Garmin is erg optimistisch, waar Strava weer heel pessimistisch is. Dit weekend 2 uur lang voluit gegaan op de racefiets, volgens Garmin daarmee bijna 2.000 calorieën verbrand. Dat slaat natuurlijk nergens op. Strava gaf 900 aan, wat weer aan de lage kant is. Zelf schat ik op het op zo'n 1200 en daar pas ik MFP dan op aan. Het zal wel iets meer zijn, maar eet liever iets te weinig dan te veel.Asgaro schreef op maandag 27 maart 2017 @ 15:32:
[...]
Idd, vind de app ook heel leuk en dat men de invloed van Exercise kan zien!
(Hoewel ik nooit alle calories opeet dat ik zou verbrand hebben. Ik denk dat Garmin/MFP het soms toch overschat... Zit momenteel in de weight maintenance fase want heb mijn streefdoel (65kg) enige tijd geleden bereikt en het is echt nog wel oppassen. Ik denk dat ik ga blijven food tracken... Ik zie het geheel als een game en vind het nog leuk om te puzzelen)
Ik heb in de wintermaanden ook op gewichtsbehoud gesport en gegeten en daar MFP op ingesteld. Ben in 2 maanden een halve kilo aangekomen, dus helemaal perfect is het niet. Maar goed, nu al weer drie weken op afvallen bezig en er is weer 2 kilo af. Op naar de 80 (streefgewicht), nog 6 te gaan.
Een halve kilo op 2 maand is toch wel perfectie te noemenHoppa! schreef op maandag 27 maart 2017 @ 15:41:
[...]
Garmin is erg optimistisch, waar Strava weer heel pessimistisch is. Dit weekend 2 uur lang voluit gegaan op de racefiets, volgens Garmin daarmee bijna 2.000 calorieën verbrand. Dat slaat natuurlijk nergens op. Strava gaf 900 aan, wat weer aan de lage kant is. Zelf schat ik op het op zo'n 1200 en daar pas ik MFP dan op aan. Het zal wel iets meer zijn, maar eet liever iets te weinig dan te veel.
Ik heb in de wintermaanden ook op gewichtsbehoud gesport en gegeten en daar MFP op ingesteld. Ben in 2 maanden een halve kilo aangekomen, dus helemaal perfect is het niet. Maar goed, nu al weer drie weken op afvallen bezig en er is weer 2 kilo af. Op naar de 80 (streefgewicht), nog 6 te gaan.
Veel succes om naar de 80 te gaan! Met MFP en sport gaat dat ongetwijfeld lukken
Dit kan ik allemaal bevestigen: met louter MyFitnessPal kan het echt wel lukken. Feitelijk is gewichtsverlies puur wiskundig te realiseren: je moet simpelweg minder calorieën eten dan je verbruikt.Hoppa! schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 14:19:
[...]
Dat laatste ben ik met je eens, al denk ik dat de meeste mensen genoeg gezond verstand hebben om geen diëtist nodig te hebben. Je eigen caloriebehoefte kun je vrij nauwkeurig bepalen (globaal gemiddeld, maar ook per dag als je inspanningen nogal wisselen). Ik denk ook dat iedereen die een sporthorloge koopt ook wel begrijpt dat je die +/- 2300 calorieën niet bij elkaar moet vreten door 4 repen chocolade te verorberen.
En ook als je serieuzer bezig wilt gaan met het verliezen van vet en toename van spiermassa, kun je eigenlijk alle leidraden wel vinden via het internet. Er is niets mis met een bezoek aan een diëtist natuurlijk, maar vooral wanneer je een afwisselende stofwisseling hebt, of door allergieën moeite hebt om op de juiste manier aan je calorieën te komen. Of gewoon echt niet weet waar je mee bezig bent.
Je vindt veel artikels online over waarom men niet kan afvallen, maar uiteindelijk betekent dat altijd dat men teveel calories binnennam. En het gevaar schuilt inderdaad in een klein hoekje: daarom is het handig om via MFP snel te zien hoeveel calories iets bevat.
Men kan bv. leven op louter pizza: heb je op het einde van de dag minder calories opgegeten dan je hebt verbrand, dan zál je afvallen!
Of eet je bv. zeer gezond máár zijn je porties te groot, waardoor je teveel calories opeet, dan zal je bijkomen!
Alleen is leven op puur ongezond eten niet lang vol te houden want je snackt dan zeer snel naar opnieuw eten. Ik tracht nu zoveel mogelijk proteins in te nemen, want dat zorgt ervoor dat je een voldaan gevoel krijgt, en daarnaast bevordert het spierherstel.
De sleutel tot succes is dus jezelf een nieuwe levensstijl aanleren die je voor de rest van je leven kunt volhouden. Geen dieet, geen verboden voeding, geen crash dieet, ...
Je moet alles mogen eten: alleen je porties moet men leren aanpassen. Als je dat eenmaal doet en in de hand hebt, zit je goed
Om zwart op wit even te tonen dat het werkt: kijk naar de gigantische daling in gewicht van 70 naar 65. Ik heb me als een bezetene ingelezen over gezonde voeding want dat was voor mij allemaal nieuw.
Bij mij kwam de motivatie er plotseling doordat ik de voordelen van gezonde voeding bij m'n hardlopen begon in te zien. Dat geeft een extra motivatie.
Maar pas toen ik MFP eens uitprobeerde, dacht ik echt een middel gevonden te hebben die het allemaal eenvoudig maakt. *thumbs up*
Ik heb tal van gezondsheidsblogs gelezen en veel bijgeleerd op korte tijd. Lees bv. http://blog.myfitnesspal.com/ door en je komt al een heel eind verder!

Het mooie is, toen ik een jaar geleden begon woog ik (ruim) 105 en was mijn streefgewicht 95 kilo. Dat woog ik op mijn bruiloft jaaaaaren terug en daar wilde ik graag weer naar toe. Dat ging vrij snel dus verlegde ik de grens naar 90. Onder de 90 was voor het laatst op de middelbare school... Het is bijzonder hoe je in één keer de smaak te pakken kunt krijgen als je maar eenmaal begrijpt wat je moet doen en dat verantwoord leven&eten ook gewoon heel veel oplevert. Niet lijnen, gewoon leven.Asgaro schreef op maandag 27 maart 2017 @ 16:08:
[...]
Een halve kilo op 2 maand is toch wel perfectie te noemenIk ben me nog aan het inlezen over gewichtsbehoud en de meeste mensen lijken 1 à 2 kilo marge te nemen. Pas zodra ze terug 2 kilo boven hun doel zitten, beginnen ze terug hard te focussen op calories tellen, dus toch wel mooi gelukt bij jou!
Veel succes om naar de 80 te gaan! Met MFP en sport gaat dat ongetwijfeld lukken
En 80, ik weet niet of dat gaat lukken en misschien doe ik het ook weer in twee etappes. Het gaat natuurlijk wel steeds moeilijker, zeker omdat ik wel train op spierbehoud (zo veel mogelijk).
En mijn BMI en vetgehalte zijn nu goed dus dat is uiteindelijk het belangrijkste. Ofja, het allerbelangrijkste is dat ik me letterlijk en figuurlijk nog nooit zo sterk en fit heb gevoeld. Man, wat is dat heerlijk.
Sorry voor de offtopic.... Het komt misschien een beetje 'kijk mij eens goed bezig zijn' over, maar het is meer dat ik dit iedereen gun.
Inderdaad, eenmaal dat je voor jezelf ziet dat het echt werkt (mbt calories tellen), geeft het zoveel voldoening! Er hangt geen randomness meer rond gewichtsverlies, zoals zoveel artikels wel doen uitschijnen.Hoppa! schreef op maandag 27 maart 2017 @ 16:44:
[...]
Het mooie is, toen ik een jaar geleden begon woog ik (ruim) 105 en was mijn streefgewicht 95 kilo. Dat woog ik op mijn bruiloft jaaaaaren terug en daar wilde ik graag weer naar toe. Dat ging vrij snel dus verlegde ik de grens naar 90. Onder de 90 was voor het laatst op de middelbare school... Het is bijzonder hoe je in één keer de smaak te pakken kunt krijgen als je maar eenmaal begrijpt wat je moet doen en dat verantwoord leven&eten ook gewoon heel veel oplevert. Niet lijnen, gewoon leven.
En 80, ik weet niet of dat gaat lukken en misschien doe ik het ook weer in twee etappes. Het gaat natuurlijk wel steeds moeilijker, zeker omdat ik wel train op spierbehoud (zo veel mogelijk).
En mijn BMI en vetgehalte zijn nu goed dus dat is uiteindelijk het belangrijkste. Ofja, het allerbelangrijkste is dat ik me letterlijk en figuurlijk nog nooit zo sterk en fit heb gevoeld. Man, wat is dat heerlijk.![]()
![]()
Sorry voor de offtopic.... Het komt misschien een beetje 'kijk mij eens goed bezig zijn' over, maar het is meer dat ik dit iedereen gun.
Het feit is wel dat MFP nog relatief nieuw is en nog niet algemeen bekend is bij het publiek. Ik zou bv. nooit via pen & papier of Excel m'n calories tellen (te omslachtig), maar dat was nu eenmaal de enige manier in het pre-smartphone tijdperk...
"Niet lijnen, gewoon leven" klopt als een bus! Je moet alles mogen eten: voeding verbieden zorgt net dat je ernaar snakt. Alles moet mogen mits portiebeheer!
Of 80 kg gaat lukken in combinatie met spierbehoud ga ik me niet over uitspreken: feit blijft dat spieren meer wegen dan vet. Zeker niet blindstaren op het getal maar vooral ook kijken naar bv. je buikomtrek: je zal daar bv. vordering zien en ook bij je vet- en spiermassapercentages, maar minder op de schaal.
Idd, kan je helemaal volgen in dat je je beter voelt! (Ik was vroeger iets wat ze "skinny fat" noemen: mager genoeg, máár wel met een buikje en een ongezonde levensstijl en nauwelijks sport. Nu voel ik echt het verschil goed door gezonder te leven en veel meer te sporten.)
Is idd wat offtopic wat we doen, maar ik probeer ook nu MFP aan te bevelen waar ik kan want ben nog altijd aangenaam verrast over het resultaat
Heb je toevallig ook ervaring met de app waaraan die blogpost gerelateerd is? Google Play: HRV4TrainingPathogen schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 11:23:
[...]
Ik vraag me vooral af waaróm optische HR dat tot nu toe niet kan. De LEDs op mijn Scosche pulseren als een malle, het is echt niet alsof die niet vast kunnen stellen wat de interval tussen hartslagen is.
Als dat namelijk komt omdat de hartslag in je capillaire vaten daar niet duidelijk genoeg voor is zal geen enkele OHR dat kunnen detecteren.
Blijkbaar heeft het voornamelijk met smoothing algoritmes te maken die moeten worden toegepast door de hoeveelheid beweging bij polsmetingen:
[...]
http://www.hrv4training.c...hat-sensor-should-you-use
Ziet er wel allemaal interessant uit. Kost een paar euro's, maar ik kick op data dus zie het me nog wel kopen...
Nee, helaas. Momenteel stil ik mijn datahonger met StravistiX' Multisport Fitness Trend.Asgaro schreef op maandag 27 maart 2017 @ 17:17:
[...]
Heb je toevallig ook ervaring met de app waaraan die blogpost gerelateerd is? Google Play: HRV4Training
Ziet er wel allemaal interessant uit. Kost een paar euro's, maar ik kick op data dus zie het me nog wel kopen...
Training Impulse bevalt me goed als guideline om in grote lijnen niet te hard te trainen en tempo's en hartslagzones kloppen meestal wel met mijn gevoel van de run.
Nooit gedacht dat ik zóveel data af zou kunnen leiden van mijn FR220 en een "simpele" hartslagmeter (Scosche). Voor mijn gevoel heb ik de grens nu ook wel gevonden, helemaal na het lezen van DCRainmakers test van (het nut van) verschillende running metrics:
https://www.dcrainmaker.c...ncy-metrics-showdown.html
De afgelopen week heb ik me eens goed verdiept in de verschillende sporthorloges en de site van DC Rainmaker. Ik zoek er een, liefst met HRM aan de pols, die ik alleen met hardlopen draag. Het uiterlijk is dus minder van belang, net als sleep tracking etc.
Ik zoek een horloge dat verder in ieder geval om kan gaan met intervaltrainingen, en waar ik ook schema's naar toe kan zetten die mij netjes vertellen wanneer ik hoe hard (pace/HR) moet gaan. Een beetje a la Runtastic Pro zeg maar.
Al zoekende kom ik uit het op het Garmin-platform; goed ondersteund, veel data om te bekijken/analyseren, en de mogelijkheid om schema's te maken.
Eigenlijk komen er maar 3 toestellen in aanmerking, de Forerunner 235, Forerunner 735xt en de Fenix 3 HR. De TomToms vallen af want geen intervaltraining. Hetzelfde geldt voor de Vivoactive HR.
Omdat het budget max 300 is vallen een nieuwe 735XT en Fenix 3 af, maar tweedehands wellicht een mogelijkheid. Al zijn die prijzen nog behoorlijk aan de hoge kant.
Echter, ik lees erg veel slechte ervaringen met de polsmeting van de FR235, dat ik ook nog een FR230 met borstband overweeg... Maar ja, als ik dan toch een losse borstband overweeg zijn andere toestellen ook ineens weer mogelijk.
Lopen met een app op de telefoon vind ik 3x niks; mijn telefoon is slecht afleesbaar in zo'n armband, dus achteraf analyse is prima, maar voor tijdens het lopen is het waardeloos.
Iemand nog goeie tips/pointers/ideeën?
Ik zoek een horloge dat verder in ieder geval om kan gaan met intervaltrainingen, en waar ik ook schema's naar toe kan zetten die mij netjes vertellen wanneer ik hoe hard (pace/HR) moet gaan. Een beetje a la Runtastic Pro zeg maar.
Al zoekende kom ik uit het op het Garmin-platform; goed ondersteund, veel data om te bekijken/analyseren, en de mogelijkheid om schema's te maken.
Eigenlijk komen er maar 3 toestellen in aanmerking, de Forerunner 235, Forerunner 735xt en de Fenix 3 HR. De TomToms vallen af want geen intervaltraining. Hetzelfde geldt voor de Vivoactive HR.
Omdat het budget max 300 is vallen een nieuwe 735XT en Fenix 3 af, maar tweedehands wellicht een mogelijkheid. Al zijn die prijzen nog behoorlijk aan de hoge kant.
Echter, ik lees erg veel slechte ervaringen met de polsmeting van de FR235, dat ik ook nog een FR230 met borstband overweeg... Maar ja, als ik dan toch een losse borstband overweeg zijn andere toestellen ook ineens weer mogelijk.
Lopen met een app op de telefoon vind ik 3x niks; mijn telefoon is slecht afleesbaar in zo'n armband, dus achteraf analyse is prima, maar voor tijdens het lopen is het waardeloos.
Tomtom doet wel intervaltraining, alleen niet heel uitgebreid, bijv 5 inlopen, 3-1-3-1-3-1 5 uitlopen is mogelijk, met uiteraard instelbaar wat iedere interval is en hoeveel herhalingen. Wil je dingen als 1-2-3-4-5-6 dan kan dat niet.mrwolf schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 15:07:
Het is echt maar net wat je uit wil geven, ik heb begin jaar voor < 100 euro voor mijzelf + vriendin 2x tomtom multisport HRM horloge van marktplaats gehaald en dat is voor gewoon hardlopen etc echt prima.
Uiteraard als je nieuw gaat kijken, dan zou ik nooit dergelijke bedragen voor een Tomtom uitgeven, dan is het platform van Garmin gewoon vele malen beter.
Polsmeting is imho persoonlijk, sommigen klagen steen en been, anderen werkt het goed. Bij mij gaat het met name om goed strak omdoen van het horloge. Is er ruimte in je budget kun je altijd nog met HRM kopen bij bijv FR235 en dan mocht je hem minder fijn vinden tijdens het hardlopen alsnog een losse bijkopen later. Heb je wel de HRM voor de activity tracking functies (mocht je het horloge naast hardlopen ook omhebben)
[ Voor 18% gewijzigd door Sander op 28-03-2017 15:25 ]
Ik zou zo graag meer modellen zónder polsHRM zien... Ik wil helemaal niet een horloge strak om moeten doen, het liefst zit het zo los dat ie bijna heen en weer floept 
Mijn handen kunnen, zeker bij warm weer, zo lekker snel opzwellen en daar houd ik helemáál niet van. Een goed afgesloten pols maakt dat een stuk erger.
Zelfs als ik nu een carte blanche had om iets te kopen, dan zou het weliswaar de 735XT worden (vanwege het zeer complete featurepakket in de kleine verpakking), maar de ingebouwde optische HR zou ik niet gebruiken als het tegenvalt.
Mijn handen kunnen, zeker bij warm weer, zo lekker snel opzwellen en daar houd ik helemáál niet van. Een goed afgesloten pols maakt dat een stuk erger.
Zelfs als ik nu een carte blanche had om iets te kopen, dan zou het weliswaar de 735XT worden (vanwege het zeer complete featurepakket in de kleine verpakking), maar de ingebouwde optische HR zou ik niet gebruiken als het tegenvalt.
Op zich heb je de juiste kandidaten al te pakken. Er is afgelopen ook weer een nieuwe lading geruchten vrijgekomen rondom de 935 op zowel gpsrumors als appelmoessite (met advertentie scan). Als je je budget opdeelt in een optische Scosche Rhythm + (de band waar ik zelf altijd gebruik maak) en een toestel waar eventueel geen HR zit, heb je meer mogelijkheden, en vooral op marktplaats waar momenteel veel Fenix 3 verkochten worden (al dan niet met HR) en verder 920's die gedumpt gaan worden.mrwolf schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 15:07:
Voordeel is dat je dan geen borstband hebt maar een losse optische sensor die eigenlijk altijd goed werkt (ook bij het fietsen), een bewezen goede track-record heeft (dus geen twijfelgeval zoals bij de 235) en mee kan verhuizen naar toekomstige toestellen, nadeel is natuurlijk extra item wat je aan moet doen en bij je moet hebben, eventueel de batterijduur mocht je ooit langer dan 8 tot 9 uur aan één stuk bezig zijn. Dus ik sluit me wat dat betreft bij @Sander aan (en ook een beetje bij @Pathogen ).
Maar als HR in het horloge moet heb je momenteel bij garmin alleen de
735, F3HR, F5, en de 235. Volgende week zal daar dan dus waarschijnlijk de 935 bij komen, maar deze zal zeker de eerste maand niet goedkoop zijn (als in: buiten je budget waarschijnlijk)
Bedankt voor de feedback! Bij nader inzien vallen tweedehands horloges toch af, ik vind de prijzen relatief hoog in vergelijking met de nieuwprijs, en het idee van andermans zweet dat erin getrokken is... 
De 935 kende ik nog niet, die klinkt ook interessant. Maar ik vermoed dat die ruim boven de 235 gepositioneerd is, en minimaal 400 euro gaat kosten. Da's teveel.
Ik denk dat ik toch voor de 235 ga, en de gok neem met de HRM op de pols... een losse band kan ik dan altijd nog kopen als het tegenvalt. Al hing mijn vinger eerder vandaag ook al boven de koop-knop, dus wie weet bedenk ik me nog
De 935 kende ik nog niet, die klinkt ook interessant. Maar ik vermoed dat die ruim boven de 235 gepositioneerd is, en minimaal 400 euro gaat kosten. Da's teveel.
Ik denk dat ik toch voor de 235 ga, en de gok neem met de HRM op de pols... een losse band kan ik dan altijd nog kopen als het tegenvalt. Al hing mijn vinger eerder vandaag ook al boven de koop-knop, dus wie weet bedenk ik me nog
Tja dat zweet is simpel op te lossen. Toestel een uurtje in een bakje zeep leggen en een nieuw bandje erbij halen, maar goed het is vooral een kwestie van tussen de oren. De kans is groot dat als je iemand een hand geeft, je op dat moment een veel viezer contact hebt.mrwolf schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 18:26:
Bedankt voor de feedback! Bij nader inzien vallen tweedehands horloges toch af, ik vind de prijzen relatief hoog in vergelijking met de nieuwprijs, en het idee van andermans zweet dat erin getrokken is...
Anyway afhankelijk van welke toeters en bellen en nieuwigheden ze introduceren met de met de 935, zal het vooral op triatleten gericht zijn. De intro prijs zal zeker boven de 400 liggen, in de buurt van de kale Fenix 5 zonder saffier. Ik verwacht zelf 500 - 550, maar misschien begrijpen ze dat dat te duur is voor mensen die 'slechts' sporten. Persoonlijk zou ik geen beta tester worden voor dat geld (500+) tenzij er iets baanbrekends bij zit.
True, true & truerockhopper schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 20:42:
[...]
Tja dat zweet is simpel op te lossen. Toestel een uurtje in een bakje zeep leggen en een nieuw bandje erbij halen, maar goed het is vooral een kwestie van tussen de oren. De kans is groot dat als je iemand een hand geeft, je op dat moment een veel viezer contact hebt.
Ik heb een (echt hele mooie) F3, mét (ongebruikte) HRM strap voor 200,- op de kop getikt en dat vind ik toch echt een hele mooie prijs voor een topklok. Dat ie een goed half jaar van iemand anders is geweest oxideert mij aan de spreekwoordelijke, en daar merk je helemaal niets meer van. Voor mij dus beslist een hele goeie optie geweest. Overigens staan ze inmiddels bij bosjes te koop (de F3 dan). En mijn voorkeur ligt bij een (nauwkeurige) borstband, dat kwam dus mooi uit.mrwolf schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 18:26:
Ik gebruik de iOS-app. Werkt goed, ze updaten het vaak en de data is (voor zover als ik het kan zien) accuraat. Ze testen het o.a. ten opzichte van een Polar H7-strap. App biedt veel in-depth info, trends, correlatie, VO2max e.d.Asgaro schreef op maandag 27 maart 2017 @ 17:17:
[...]
Heb je toevallig ook ervaring met de app waaraan die blogpost gerelateerd is? Google Play: HRV4Training
Leuk om te lezen. Ik heb 3 weken geleden het zelfde proces dooorgemaakt... zelfde wensen pakket... kwam ook uit op de genoemde Garmins (overwoog ook nog de vivoactiveHR ). Wilde in eerste instantie gaan voor een nieuwe 235. In winkels de modellen echt om mijn pols gehad en geconcludeerd dat de Fenix te grooot was voor mijn smalle polsen (en al 20 jaar geen horloge meer gedragen te hebben... is to wennen zo'n 'blok' aab je pols...) Na wat twijfel en geduld heb ik uiteindelijk gekozen voor een 2e hands 735xt via marktplaats. Koste me minder dan een nieuwe 235. Het horloge ziet er uit als nieuw, met bon en was pas 3 maanden oud. Ik heb ee geen spijt van.mrwolf schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 15:07:
De afgelopen week heb ik me eens goed verdiept in de verschillende sporthorloges en de site van DC Rainmaker. Ik zoek er een, liefst met HRM aan de pols, die ik alleen met hardlopen draag. Het uiterlijk is dus minder van belang, net als sleep tracking etc.
Succes met het maken van je keuze
[ Voor 4% gewijzigd door KnOeFz op 29-03-2017 08:45 ]
Dat is een erg mooie deal inderdaad, ik heb wat geboden afgelopen week op F3's, maar die schoten hier ver overheen uiteindelijk.GurbY{nl} schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 08:34:
[...]
Ik heb een (echt hele mooie) F3, mét (ongebruikte) HRM strap voor 200,- op de kop getikt en dat vind ik toch echt een hele mooie prijs voor een topklok. Dat ie een goed half jaar van iemand anders is geweest oxideert mij aan de spreekwoordelijke, en daar merk je helemaal niets meer van. Voor mij dus beslist een hele goeie optie geweest. Overigens staan ze inmiddels bij bosjes te koop (de F3 dan). En mijn voorkeur ligt bij een (nauwkeurige) borstband, dat kwam dus mooi uit.
De 735xt was inderdaad ook een keuze tweedehands, maar die heb ik relatief weinig voorbij zien komen op MP in de buurt.KnOeFz schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 08:41:
[...]
Leuk om te lezen. Ik heb 3 weken geleden het zelfde proces dooorgemaakt... zelfde wensen pakket... kwam ook uit op de genoemde Garmins (overwoog ook nog de vivoactiveHR ). Wilde in eerste instantie gaan voor een nieuwe 235. In winkels de modellen echt om mijn pols gehad en geconcludeerd dat de Fenix te grooot was voor mijn smalle polsen (en al 20 jaar geen horloge meer gedragen te hebben... is to wennen zo'n 'blok' aab je pols...) Na wat twijfel en geduld heb ik uiteindelijk gekozen voor een 2e hands 735xt via marktplaats. Koste me minder dan een nieuwe 235. Het horloge ziet er uit als nieuw, met bon en was pas 3 maanden oud. Ik heb ee geen spijt van.
Succes met het maken van je keuze
Uiteindelijk heb ik gisteren om 23:54 de F235 gekocht bij Coolblue, vandaag komt hij als het goed is aan, dus ik ben heel benieuwd... Ik heb ook redelijk smalle polsen, maar ben wel horloges gewend.
De specs van forerunner 935 staan online!
Overigens bijna identiek aan de fenix 5:
https://buy.garmin.com/nl...291/pn/010-01746-06#specs
Barometrische hoogtemeter en quickfit
Daar hebben ze ook een stevig prijskaartje aan gehangen. Ik ben benieuwd waar de verschillen zitten met de Fenix 5.
Edit: het gewicht scheelt een hoop, 49 gram voor de 935 en 87 gram voor de 5, bij een vergelijkbare grootte. De 935 is ook wat dunner.
Edit: het gewicht scheelt een hoop, 49 gram voor de 935 en 87 gram voor de 5, bij een vergelijkbare grootte. De 935 is ook wat dunner.
[ Voor 37% gewijzigd door Trenchdog op 29-03-2017 13:13 ]
Nice find! Maar eigenlijk niks anders dan de Fenix5 maar dan in een meer plastic behuizing? (Afmetingen zijn bijna precies hetzelfde, alleen wat dunner, specs volgens mij identiek).CallMeRui schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:35:
De specs van forerunner 935 staan online!
Overigens hoeft een plastic behuizing geen nadeel te zijn, ik vind het er echter wel meer als puur sporthorloge uitzien terwijl een Fenix 5 er wat meer als allround horloge uitziet.
Heb zelf sinds kort de Fenix5, als vervanger van mijn 735xt, mede vanwege de looks maar ook wat andere punten (beter scherm, batterij, sw). Over het algemeen zeer happy mee, alleen niet overtuigd van de gps nauwkeurigheid en als gevolg daarvan de tempo nauwkeurigheid.
Is naar mijn gevoel te springerig, dat zou dus juist weer kunnen komen door de meeer metalen behuizing. Hopelijk wordt dit gefixt in een toekomstige fw update.
Was ook benieuwd naar de 935 maar op dit moment geen spijt, bijna even hoge prijs en weinig echte voordelen zo te zien.
Behalve quickrelease kit dan idd!
*Edit* En wifi standaard included hoor ik...
Mjah, 49 vs 85 (87 is voor de sapphire uitvoeringTrenchdog schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 13:01:
Daar hebben ze ook een stevig prijskaartje aan gehangen. Ik ben benieuwd waar de verschillen zitten met de Fenix 5.
[ Voor 22% gewijzigd door m0ridin op 29-03-2017 13:58 ]
En inmiddels heeft Ray er natuurlijk ook al mee gespeeld:
https://www.dcrainmaker.c...ner-935-depth-review.html
https://www.dcrainmaker.c...ner-935-depth-review.html
Hey hallo mensen! Ik ben nieuw hier op dit forum. Ik kwam vandaag dit apparaatje tegen in mijn mailbox:
http://www.everbuying.net...3Z2RLMElBRDBRPXwxMzQwMg==
Ik gebruik momenteel een Sony Smartwatch 3 als sporthorloge, maar die begint wat kuren te vertonen. Deze vervanger leek me wel interessant. Enige 'punt' is voor mij dat het een Android 5.1-horloge is, dus geen Android Wear-horloge. Het werkt als een volledige telefoon. Hebben mensen hier ervaring met een Android horloge (dus geen Wear) en is dit nog redelijk te koppelen aan je reguliere Smartphone (voor notificaties, etc.)?
Het lijkt me verder een redelijk compleet horloge (GPS, heartrate) en de prijs stelt niets voor.
Ik gebruik momenteel een Sony Smartwatch 3 als sporthorloge, maar die begint wat kuren te vertonen. Deze vervanger leek me wel interessant. Enige 'punt' is voor mij dat het een Android 5.1-horloge is, dus geen Android Wear-horloge. Het werkt als een volledige telefoon. Hebben mensen hier ervaring met een Android horloge (dus geen Wear) en is dit nog redelijk te koppelen aan je reguliere Smartphone (voor notificaties, etc.)?
Het lijkt me verder een redelijk compleet horloge (GPS, heartrate) en de prijs stelt niets voor.
"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh
Dat is de Bundle hè, een losse kost je €549 als het aan Garmin ligtm0ridin schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 13:36:
[...]
Nice find! Maar eigenlijk niks anders dan de Fenix5 maar dan in een meer plastic behuizing? (Afmetingen zijn bijna precies hetzelfde, alleen wat dunner, specs volgens mij identiek).
Overigens hoeft een plastic behuizing geen nadeel te zijn, ik vind het er echter wel meer als puur sporthorloge uitzien terwijl een Fenix 5 er wat meer als allround horloge uitziet.
Heb zelf sinds kort de Fenix5, als vervanger van mijn 735xt, mede vanwege de looks maar ook wat andere punten (beter scherm, batterij, sw). Over het algemeen zeer happy mee, alleen niet overtuigd van de gps nauwkeurigheid en als gevolg daarvan de tempo nauwkeurigheid.
Is naar mijn gevoel te springerig, dat zou dus juist weer kunnen komen door de meeer metalen behuizing. Hopelijk wordt dit gefixt in een toekomstige fw update.
Was ook benieuwd naar de 935 maar op dit moment geen spijt, bijna even hoge prijs en weinig echte voordelen zo te zien.
Behalve quickrelease kit dan idd!
*Edit* En wifi standaard included hoor ik...
[...]
Mjah, 49 vs 85 (87 is voor de sapphire uitvoering). Ik moet zeggen dat het eerste uur dat ik mijn Fenix5 om had ik er even bewust van was maar eigenlijk al heel snel verwaarloosbaar. En dat terwijl ik nou niet bepaald grote polsen heb (1.74m, 66kg).
Mjah, ik zag pas later dat de 935 standaard wifi had dus in mijn vergelijkje keek ik al naar de 935-standalone vs fenix5 (en 550 vs 600 vind ik bijna hetzelfde qua prijs, op die bedragenPathogen schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:06:
[...]
Dat is de Bundle hè, een losse kost je €549 als het aan Garmin ligt
Maar idd, gezien wifi is de prijs al wat beter... Maar voor mij is wifi niet bepaald belangrijk, hoewel ik me kan voorstellen dat het qua syncen wel handig kan zijn.
Ik zou er niet aan beginnen. Vrees dat zelfs een sony smartwatch 3 met kuren je minder frustraties zal opleveren dan dit chinese model. Zoek je uberhaupt een smartwatch of een sporthorloge?Frituurman schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:04:
Hey hallo mensen! Ik ben nieuw hier op dit forum. Ik kwam vandaag dit apparaatje tegen in mijn mailbox:
I stand correctedm0ridin schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 13:36:
Mjah, 49 vs 85 (87 is voor de sapphire uitvoering). Ik moet zeggen dat het eerste uur dat ik mijn Fenix5 om had ik er even bewust van was maar eigenlijk al heel snel verwaarloosbaar. En dat terwijl ik nou niet bepaald grote polsen heb (1.74m, 66kg).
Overigens door het nieuws over de 935 heb ik mijn keuze om de aanschaf van een fenix 5 (heb een fenix 3 non-HR nu) uit te stellen nog eens tegen het licht gehouden... De serie zoals die er nu staat, stelt je voor interessante keuzes. De 5x is gadget-technisch interessant, maar de toegevoegde waarde ten opzichte van een gps-track als je in de bossen bent zie ik niet. Vrij zwerven zal ik niet snel doen. Dat, plus de grootte (16cm polsen), doen mij van de 5x afzien.
Aan de andere kant van het spectrum heb je nu de 935. Mooi ding, top dat die optie er is, maar voor een horloge dat ik veel draag en de trails mee op neem, wil ook wel wat robuuste uitstraling hebben.
De 5S zou voor mij een geschikte zijn gezien mijn polsen, maar de verschillen vind ik dan klein. De fenix 3 kan ik ook prima omhebben. Relatief fors, maar te doen.
En dan ben je terug bij de reguliere 5. To sapphire or not to sapphire. Mijn fenix 3 is met, en daar ben ik zeer tevreden over (nog zo goed als nieuw met o.a. 3000km aan loopkilometers, vele trails en klauterwerk bij Spa). En dan...
Uiteraard!m0ridin schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 17:42:
[...]
Haha, it's all in the details... Die 2g maken natuurlijk een substantieel verschil in al onze prestaties
[ Voor 65% gewijzigd door Trenchdog op 29-03-2017 17:48 ]
Haha, it's all in the details... Die 2g maken natuurlijk een substantieel verschil in al onze prestaties
Afhankelijk van hoe belangrijk een nauwkeurig gps signaal voor je is is dat ook nog mee te nemen in je overweging. Maar als je helemaal happy bent met je fenix3 is dat misschien minder een punt.Trenchdog schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 17:37:
[...]
I stand corrected
Overigens door het nieuws over de 935 heb ik mijn keuze om de aanschaf van een fenix 5 (heb een fenix 3 non-HR nu) uit te stellen nog eens tegen het licht gehouden... De serie zoals die er nu staat, stelt je voor interessante keuzes. De 5x is gadget-technisch interessant, maar de toegevoegde waarde ten opzichte van een gps-track als je in de bossen bent zie ik niet. Vrij zwerven zal ik niet snel doen. Dat, plus de grootte (16cm polsen), doen mij van de 5x afzien.
Aan de andere kant van het spectrum heb je nu de 935. Mooi ding, top dat die optie er is, maar voor een horloge dat ik veel draag en de trails mee op neem, wil ook wel wat robuuste uitstraling hebben.
De 5S zou voor mij een geschikte zijn gezien mijn polsen, maar de verschillen vind ik dan klein. De fenix 3 kan ik ook prima omhebben. Relatief fors, maar te doen.
En dan ben je terug bij de reguliere 5. To sapphire or not to sapphire. Mijn fenix 3 is met, en daar ben ik zeer tevreden over (nog zo goed als nieuw met o.a. 3000km aan loopkilometers, vele trails en klauterwerk bij Spa). En dan...
Ik vermoed dat de gps in de 935 een stukkie beter zal zijn dan in de F5...
Misschien een beetje van beide. Ben vooral benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft / had.Kasj schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 17:29:
[...]
Ik zou er niet aan beginnen. Vrees dat zelfs een sony smartwatch 3 met kuren je minder frustraties zal opleveren dan dit chinese model. Zoek je uberhaupt een smartwatch of een sporthorloge?
Die van Sony heb ik toentertijd voor sporten gekocht (je zou het vanwege mijn nickname niet zeggen), maar in de dagelijkse praktijk is het ook een handig ding. Daarom zoek ik een combinatie van. Maar ik vind de Gear S2 of BALR best bulky voor sporten en dat wil ik dan weer niet.
"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh
Wat bedoel je precies met sporten, want de S2 heeft geen GPS zover ik weet. Wat voor sport doe je, en hoe vaak? Wat vind je belangrijk bij een smartwatch? Notificaties, bepaalde apps?Frituurman schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 19:00:
[...]
Misschien een beetje van beide. Ben vooral benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft / had.
Die van Sony heb ik toentertijd voor sporten gekocht (je zou het vanwege mijn nickname niet zeggen), maar in de dagelijkse praktijk is het ook een handig ding. Daarom zoek ik een combinatie van. Maar ik vind de Gear S2 of BALR best bulky voor sporten en dat wil ik dan weer niet.
Als het niet te duur mag zijn zou ik eens kijken naar de moto 360 sport. Anders de gear s3 of de nieuwe lg sports watch.
Tja bij de meeste smart watches blijft het altijd afwachten hoe die het in verhouding doen bij het sporten. En eigenlijk komt het er nagenoeg altijd op neer dat als je echt serieus met het sporten bezig bent je daarvoor gewoon beter af bent met een sport gps horloge. Dit alles onder het kopje: waterdicht, nauwkeurigere gps, vaak extra's die op training gericht zijn ipv dingen die je telefoon toch al voor je doet, en accuduur. Maar omdat het ons niet duidelijk is wat je precies wilt kan een smart watch natuurlijk voor jou nog altijd de beste keuze zijn. Ik heb geen ervaring met echte smart watches, maar misschien is er wel een topic voor op tweakers?
Zo die 935 is inderdaad serieus aan de prijs. Tja als top atleet zou dat waarschijnlijk mijn keuze worden, maar dat ben ik niet en zou ik zelf dus voor stijl gaan en daarmee dus voor een fenix model. De 5x roept het hardst naar me, maar ik kan nog altijd niet de prijs voor mezelf verantwoorden. De kans is groter dat ik ook een tweede F3 van marktplaats pluk voor om en nabij de €200 voor vrouwlief. Zij zou eerst mijn F3 overnemen, maar ik denk dat het wachten wordt op de F6 voor mij
Verder denk ik inderdaad dat met de 935 garmin wel een 'topmodel' heeft voor ieder segment (stijl vs outdoor vs sport vs kleine tot groot horloge wens) Misschien dat er wel weer leuke prijzen voorbij komen tijdens Black Friday!
Zo die 935 is inderdaad serieus aan de prijs. Tja als top atleet zou dat waarschijnlijk mijn keuze worden, maar dat ben ik niet en zou ik zelf dus voor stijl gaan en daarmee dus voor een fenix model. De 5x roept het hardst naar me, maar ik kan nog altijd niet de prijs voor mezelf verantwoorden. De kans is groter dat ik ook een tweede F3 van marktplaats pluk voor om en nabij de €200 voor vrouwlief. Zij zou eerst mijn F3 overnemen, maar ik denk dat het wachten wordt op de F6 voor mij
Verder denk ik inderdaad dat met de 935 garmin wel een 'topmodel' heeft voor ieder segment (stijl vs outdoor vs sport vs kleine tot groot horloge wens) Misschien dat er wel weer leuke prijzen voorbij komen tijdens Black Friday!
Er wordt inderdaad het nodige gemopperd op de GPS ontvangst van de F3, maar so far heb ik iedere loop die ik met het ding doe, een spot-on track. Ik zie zelfs waar ik de (tweebaans-) weg ben overgestoken en aan de andere kant ben gaan lopen. Ook in coverage (nu een stuk of wat trails met het ding gelopen sinds februari) zien er strak uit. Ik heb wel Glonass aan staan. Maar, al met al, qua ontvangst doet ie niet onder voor mijn eerdere FR310XT.m0ridin schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 17:49:
[...]
Afhankelijk van hoe belangrijk een nauwkeurig gps signaal voor je is is dat ook nog mee te nemen in je overweging. Maar als je helemaal happy bent met je fenix3 is dat misschien minder een punt.
Ik vermoed dat de gps in de 935 een stukkie beter zal zijn dan in de F5...
Hier dezelfde ervaringen. Het heeft er ook mee te maken dat je dergelijk gemopper op internet met een korrel zout moet nemen. Er wordt gemopperd door gadgetfreaks en niet door sportmensen met ervaring. Als de HRM er tien slagen naast zit, hoor je daar niemand over. Een volkomen incorrect ingeschatte VO2max? Dat slikt iedereen voor zoete koek. Maar een lijntje op de kaart dat niet correct staat, dat snappen ze wel.GurbY{nl} schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 08:22:
[...]
Er wordt inderdaad het nodige gemopperd op de GPS ontvangst van de F3, maar so far heb ik iedere loop die ik met het ding doe, een spot-on track. Ik zie zelfs waar ik de (tweebaans-) weg ben overgestoken en aan de andere kant ben gaan lopen. Ook in coverage (nu een stuk of wat trails met het ding gelopen sinds februari) zien er strak uit. Ik heb wel Glonass aan staan. Maar, al met al, qua ontvangst doet ie niet onder voor mijn eerdere FR310XT.
Of zoals Ray heel treffend beschrijft in de review van de 935:
There’s likely no topic that stirs as much discussion and passion as GPS accuracy. A watch could fall apart and give you dire electrical shocks while doing so, but if it shows you on the wrong side of the road? Oh hell no, bring on the fury of the internet!
Met de introductie van de nieuwe generatie topmodellen ben ik nu wel serieus aan het kijken op MP voor F3's en 735XT's... De 920XT komt ook best goedkoop voorbij, maar die vind ik qua uiterlijk niks. En ik ga geen €200 neerleggen die ik eigenlijk niet neer hóef te leggen voor iets dat ik niet mooi vind
GurbY{nl} schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 08:22:
[...]
Er wordt inderdaad het nodige gemopperd op de GPS ontvangst van de F3, maar so far heb ik iedere loop die ik met het ding doe, een spot-on track. Ik zie zelfs waar ik de (tweebaans-) weg ben overgestoken en aan de andere kant ben gaan lopen. Ook in coverage (nu een stuk of wat trails met het ding gelopen sinds februari) zien er strak uit. Ik heb wel Glonass aan staan. Maar, al met al, qua ontvangst doet ie niet onder voor mijn eerdere FR310XT.
Ach, bij OHR wordt er ook wel gemopperd maar is het duidelijk dat dit nog een techniek in ontwikkeling is en fouten inherent zijn aan de techniek. Een (volkomen) fout ingeschatte VO2max kan trouwens ook prima het gevolg zijn van een brakke gps icm brakke ohr natuurlijk.dreamscape schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 08:46:
[...]
Hier dezelfde ervaringen. Het heeft er ook mee te maken dat je dergelijk gemopper op internet met een korrel zout moet nemen. Er wordt gemopperd door gadgetfreaks en niet door sportmensen met ervaring. Als de HRM er tien slagen naast zit, hoor je daar niemand over. Een volkomen incorrect ingeschatte VO2max? Dat slikt iedereen voor zoete koek. Maar een lijntje op de kaart dat niet correct staat, dat snappen ze wel.
Of zoals Ray heel treffend beschrijft in de review van de 935:
[...]
GPS/tracks zijn ook meetbaar en absoluut, dus na te gaan. Makkelijk meetbaar hoe goed deze het doet, voor iedereen. Daarnaast gaat deze techniek al zo lang mee dat je toch mag hopen dat ze ondertussen wel weten hoe ze dit aan moeten pakken.
Ook is het eigenlijk van de gekke dat dit bij de Fenix3 ook het geval was en men bij Garmin nu precies hetzelfde doet. Een beetje negeren van de klachten/issues van gebruikers.
Daarnaast gebruik ik tijdens races mijn horloge toch echt om mijn tempo strak te plannen, ook zuigt het gewoon als je je HM uit hebt gelopen en voor je horloge bij wijze van spreke een km mist.
Waar het mij vooral om gaat is dat de Fenix een stuk slechter lijkt te presteren dan mijn eerdere (goedkopere) 235 en 735xt. Als dingen an sich prima werken in horloge x, is het gewoon bagger als het een stuk minder werkt in horloge y, een high-end model van 200e duurder.
En andersom ook, dat sommige mensen er geen last van hebben wil niet zeggen dat het probleem er niet is.
Zoek je de Fenix 3 HR? Of de normale Fenix? Ik denk erover om over te stappen naar de Fenix 5S en ik heb momenteel een Fenix 3 die in goede staat is.Pathogen schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 09:39:
Met de introductie van de nieuwe generatie topmodellen ben ik nu wel serieus aan het kijken op MP voor F3's en 735XT's... De 920XT komt ook best goedkoop voorbij, maar die vind ik qua uiterlijk niks. En ik ga geen €200 neerleggen die ik eigenlijk niet neer hóef te leggen voor iets dat ik niet mooi vind
Juist de normale, ik ben geen fan van pols-HR
Stuur maar een DM als je de knoop door gaat hakken, ik heb zelf geen haast om over te stappen, dus voel je vooral niet onder druk
Hier nu ook een aantal dagen een Viroactive HR om mijn pols en ik moet zeggen dat ik toch wel onder de indruk ben. Ik kom van een Edge 800 maar er zijn behoorlijke stappen gemaakt in die paar jaar 
Ik heb echter wel een raar issue, ik heb gelijk een koppeling gemaakt met Strave vanuit de Garmin Connect app, deze heb ik in de Strava app weer gewist omdat letterlijke alle testresultaten direct in Strava gelogd werden.. maar volgens de Garmin Connect app is deze nog steeds verbonden met Strava. Iemand een idee hoe dit te verwijderen?
Ik heb echter wel een raar issue, ik heb gelijk een koppeling gemaakt met Strave vanuit de Garmin Connect app, deze heb ik in de Strava app weer gewist omdat letterlijke alle testresultaten direct in Strava gelogd werden.. maar volgens de Garmin Connect app is deze nog steeds verbonden met Strava. Iemand een idee hoe dit te verwijderen?
Cache van de app even legen. Mocht dat niet de oplossing geven dan even kijken op de website van garmin connect bij de instellingen (connecties). Als strava geen verbinding zegt te hebben dan ga ik er van uit dat dat dan zo is.
Jawelll, de 5X is er
Niet nemen als je een dunnere pols hebt dan ik (14cm omtrek) want bij mij zit ie op zijn tweede gaatje! Ik heb direct de eerste training ermee afgewerkt en wat een prachtig ding zeg. Schermpjes zijn makkelijk in te stellen, alles werkt redelijk intuïtief en je hebt alles direct voorhanden als je wilt. De Fenix 3-gebruikers zullen het wel gewend zijn. Qua mapping ben ik nog aan het oefenen. Dat lijkt iets minder intuïtief te zijn bij gebrek aan een touchscreen. Al zou ik bij een sporthorloge nooit touchfunctionaliteit willen hebben. Al met al, eerste indruk, blij. Mag ook wel voor die prijs.
9cm omtrek? dat is echt heel erg weinig, de binnenrol van een toiletrol (kartonnen gedeelte) is al 14 cm. Of bedoel je in plaats van omtrek iets anders?Krylinck schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 21:38:
Jawelll, de 5X is erNiet nemen als je een dunnere pols hebt dan ik (9cm omtrek) want bij mij zit ie op zijn tweede gaatje!
Verder gefeliciteerd met je aankoop natuurlijk. Ik zou er ook graag eentje uit willen testen om even te zien hoe het map gedeelte werkt. Ik denk dat je er veel plezier mee gaat hebben.
Hoe ik bij die 9cm kom geen idee inderdaad. Maar goed om bij nameting te weten dat mijn polsen letterlijk even dik zijn als een toiletrol. ^.^
Voor degene die niet de hoofdprijs willen betalen: iBood heeft vandaag (uitsluitend) via de nieuwsbrief de forerunner 225 refurbished voor 129,95.
Memento mori
Kun je aan die 225 gewoon een ANT+ hartslagband koppelen?
(als de handleiding goed lees op pagina 4 wel. Gaat het over ant+ sensors, maar daarna alleen over de voetpod).
(als de handleiding goed lees op pagina 4 wel. Gaat het over ant+ sensors, maar daarna alleen over de voetpod).
[ Voor 50% gewijzigd door Cyberpope op 02-04-2017 13:39 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Yup, dat werkt gewoon
Als het horloge aan een band gekoppeld is, dan wordt de band gebruikt om je hartslag te meten tijdens een activiteit.