Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 46 ... 325 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:23:
Bijna een jaar later en nog steeds gebruik ik de Garmin Forerunner 405CX voor het hardlopen. Goede robuuste horloge, prima voor wat ik nodig heb. Hij is tweedehands van Marktplaats, dus de accuduur is wel erg verslechterd. Gelukkig laadt hij snel op. :)

Garmin is mij dus goed bevallen. Is TomTom beter dan? Ik kan niet echt verschillen vinden, enkel de muziekspeler in de TomToms.
Zijn er ook mooie sporthorloges en fitness trackers in één? Of kun je je beter richten op één aspect (of mooi, of sporthorloge, of tracker.)

Bijvoorbeeld: Garmin Fenix 5. Hiermee kun je veel dingen tracken, maar kun je er ook mee sporten? Op de Garmin site staat van wel, maar ik ben bang dat hij niet robuust genoeg is. Vooral omdat je de bandjes gemakkelijk kunt verwisselen, ben ik bang dat hij tijdens het hardlopen zomaar van je pols af kan vliegen. :o
Garmin is wat professioneler qua sport data. Tom Tom is wat verder in dingen als muziek op je horloge etc.

Fenix 5 is zo'n beetje het beste sporthorloge op de markt straks. Het meest robuust en heeft ook de meeste mogelijkheden. Eerder teveel dan te weinig mogelijkheden. Zo'n bandje zal echt niet zomaar afvliegen...

Vermoedelijk is hij eind maart beschikbaar. Wel voor de hoofdprijs...

Verwijderd

@Requiem19 Dank!
Dan blijft Garmin mijn voorkeur houden. En even door sparen... :9
Ik heb al reviews gelezen van begin januari, had gehoopt dat hij al uit was en goedkoper zou zijn tegen die tijd. :$

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Calitomnication schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:20:
Dit heeft mijn keuze doen vallen op de FR235, want. geen borstband + hartslag op de pols = ideaal. Dat een horloge bij heftig snelheidswerk trager reageert kan ik helemaal begrijpen. Echter, dat bij een lange duurloop op een laag tempo het horloge in een keer naar een andere zone springt, dat kan niet.
Onlangs Zoladz test zat ik in zone 5 = 186 = 3.47 p/km. Na de training gingen we uitlopen op een tempo van 6.30, maar de hartslag bleef op 180 hangen, waardoor de VO2 max, hersteltijd, racevoorspellingen etc etc niet kloppen.

Maar, ik wacht even geduldig op de reactie van Garmin. Het lijstje wat jij terugstuurt klopt inderdaad, die volgorde is voorbij gekomen, maar dat is geen oplossing maar ze horen het standaard rijtje gewoon af te werken.
* Calitomnication heeft ook op een helpdesk van een grote electronicaboer gewerkt dus weet precies hoe de processen werken.
Overigens, de medewerkers van Garmin hebben tot nu toe heel rap en correct gereageerd. Kreeg over het algemeen binnen 15 tot 20 minuten antwoord op mijn bericht. Dus dat is heel netjes te noemen :)
ik quote mezelf even voor het gemak :)

Begin februari heb ik in dit topic vermeld dat ik problemen ervaar met de meting van de Garmin FR235. De meting via pols is niet correct en laat soms een afwijking van tientallen slagen zien.

De afgelopen periode ben ik met Garmin op en neer aan het mailen geweest. De support van Garmin is overigens lekker snel. Je vult één keer een webformulier in, maar voor de rest verloopt communicatie gewoon via direct mailcontact.

In eerste instantie gaf Garmin aan dat polsmeting niet te vergelijken is met meting via borstband (iets wat hier ook vaker is aangegeven en wat ik kan begrijpen). Heb echter aan Garmin aangegeven dat ik dit begrijp en dan een afwijking van enkele slagen verwacht (en accepteer). Maar een afwijking van 2 verschillende zones is gewoon niet acceptabel.

Als reactie hierop heeft Garmin mij een borstband met 50% korting (af te nemen via de Garmin webshop) aangeboden. Maar ook hiermee ben ik niet akkoord gegaan. De FR235 heeft mij in juli 2016 € 299.- gekost. Met een borstband (voor € 30) kost de set mij in totaal € 330,-. Dan was ik wel voor de FR630 gegaan. óf ik had een FR230 mét borstband twv € 50,- gekocht, was ik nóg goedkoper uitgeweest.

Lang verhaal kort. Garmin heeft het probleem met de FR235 (in mijn ogen) min of meer erkent en sturen mij deze borstband ter compensatie toe.

Dus, heb je een FR235 en zie je afwijkende metingen in je hartslag, neem dan contact op met Garmin. Let wel, je moet wel bewijs in de vorm van .fit bestanden kunnen aaleveren. Dus gewoon lopen roeptoeteren dat je een FR235 met problemen hebt zal niet werken :)

Rest mij nog te vermelden; Alle lof voor de support van Garmin. Ik verwacht de band één dezer dagen thuis en dan kunnen we eindelijk goed gaan meten :)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-10 13:43

Pathogen

Shoop Da Whoop

Bijna een jaar later en nog steeds gebruik ik de Garmin Forerunner 405CX voor het hardlopen. Goede robuuste horloge, prima voor wat ik nodig heb. Hij is tweedehands van Marktplaats, dus de accuduur is wel erg verslechterd. Gelukkig laadt hij snel op. :)

Garmin is mij dus goed bevallen. Is TomTom beter dan? Ik kan niet echt verschillen vinden, enkel de muziekspeler in de TomToms.
Zijn er ook mooie sporthorloges en fitness trackers in één? Of kun je je beter richten op één aspect (of mooi, of sporthorloge, of tracker.)

Bijvoorbeeld: Garmin Fenix 5. Hiermee kun je veel dingen tracken, maar kun je er ook mee sporten? Op de Garmin site staat van wel, maar ik ben bang dat hij niet robuust genoeg is. Vooral omdat je de bandjes gemakkelijk kunt verwisselen, ben ik bang dat hij tijdens het hardlopen zomaar van je pols af kan vliegen. :o
Wat betreft de Fenix 5: die is absoluut bedoeld voor sporten, het quick release mechanisme zal inderdaad niet zomaar loslaten en is al in eerdere versies beproefd.

Wat betreft je vraag welk apparaat je voor zou willen en kunnen gaan, dat ligt aan een aantal dingen:
1: budget. Een Fenix 5 kan alles, maar is gewoon duur.
2: eisen. Wat zou je willen? Als je alléén hardloopt en daarbij zou willen stappentellen is een Fenix 5 overkill.
3: platform. Gebruik je graag een specifieke site om je activiteiten bij te houden? Vaak valt er wel iets te synchroniseren tussen partijen, maar Garmin Connect heeft bijvoorbeeld (zelf) geen automatische import vanaf andere platformen.
Gebruik je graag een RunKeeper, Strava oid, dan zit je waarschijnlijk wel safe met iedere mogelijke keuze, maar even nakijken is altijd goed om te doen.

Apparaten die stappen tellen en activiteiten bijhouden bestaan er zat, en van de meeste in die categorie durf ik ook wel te stellen dat ze dat OK doen.
Puur hardlopen en stappen kun je "al" met een Forerunner 230, om even bij Garmin te blijven (daar ken ik het meeste van). De TomTom Spark 3 kan dit bijvoorbeeld ook.

Als je ook wil dat het er een beetje mooi uitziet als dagelijks te dragen horloge wordt je keuze waarschijnlijk al een stuk beperkter (en duurder), maar kun je ook eens kijken naar de huidige lichting Smartwatches zoals de Gear series van Samsung.

Kijk voor de specs, en voor de beste reviews, van sporthogloges eens bij DC Rainmaker: https://www.dcrainmaker.com/product-comparison-calculator

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
Calitomnication schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:31:
[...]

ik quote mezelf even voor het gemak :)

Begin februari heb ik in dit topic vermeld dat ik problemen ervaar met de meting van de Garmin FR235. De meting via pols is niet correct en laat soms een afwijking van tientallen slagen zien.

De afgelopen periode ben ik met Garmin op en neer aan het mailen geweest. De support van Garmin is overigens lekker snel. Je vult één keer een webformulier in, maar voor de rest verloopt communicatie gewoon via direct mailcontact.

In eerste instantie gaf Garmin aan dat polsmeting niet te vergelijken is met meting via borstband (iets wat hier ook vaker is aangegeven en wat ik kan begrijpen). Heb echter aan Garmin aangegeven dat ik dit begrijp en dan een afwijking van enkele slagen verwacht (en accepteer). Maar een afwijking van 2 verschillende zones is gewoon niet acceptabel.

Als reactie hierop heeft Garmin mij een borstband met 50% korting (af te nemen via de Garmin webshop) aangeboden. Maar ook hiermee ben ik niet akkoord gegaan. De FR235 heeft mij in juli 2016 € 299.- gekost. Met een borstband (voor € 30) kost de set mij in totaal € 330,-. Dan was ik wel voor de FR630 gegaan. óf ik had een FR230 mét borstband twv € 50,- gekocht, was ik nóg goedkoper uitgeweest.

Lang verhaal kort. Garmin heeft het probleem met de FR235 (in mijn ogen) min of meer erkent en sturen mij deze borstband ter compensatie toe.

Dus, heb je een FR235 en zie je afwijkende metingen in je hartslag, neem dan contact op met Garmin. Let wel, je moet wel bewijs in de vorm van .fit bestanden kunnen aaleveren. Dus gewoon lopen roeptoeteren dat je een FR235 met problemen hebt zal niet werken :)

Rest mij nog te vermelden; Alle lof voor de support van Garmin. Ik verwacht de band één dezer dagen thuis en dan kunnen we eindelijk goed gaan meten :)
Neemt niet weg dat je initiële keuze voor de FR235 (die mede was ingegeven vanwege het niet meer hoeven te dragen van een borstband) eigenlijk op een vals gegeven was gebaseerd.

Feitelijk heb je dus een niet goed functionerend product met een oplossing die niet aansluit bij je oorspronkelijke productwens en alleen werkt met een kunstgreep.

Ter vergelijking, bijvoorbeeld bij Coolblue is een FR230 met bijgeleverde borstband (wat je nu feitelijk ook hebt) nog een paar tientjes goedkoper dan een FR235.

Ik wil de service van Garmin niet afzeiken als jij het gevoel hebt dat je goed geholpen bent, maar feitelijk heb je nog altijd alle reden om ontevreden te zijn.

• Rouge Baste
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-10 09:55
Rouge Baste schreef op zondag 5 februari 2017 @ 18:40:
Vandaag een mooi stuk op de mountainbike gefietst met de Garmin Forerunner 235. Deze wordt samen gebruikt met de hartslag-, snelheid- en cadanssensor van Garmin. Nu kreeg ik vandaag ineens problemen met het horloge, het elke keer spontaan uit.

Bij het ontdekken dat het horloge uit was gegaan deze weer aangezet waarna het weer een poos goed ging maar uiteindelijk weer uit. Dit een aantal keer en ik ging er maar vanuit dat de accu leeg zou zijn en ik heb het horloge verder uit gelaten.

Bij thuiskomst het horloge weer aangezet, de rit opgeslagen en de accustatus gecontroleerd: 25%. Met de accu dus weinig aan de hand. Het hologe blijft nu in normale standby stand gewoon aan.

Komt dit iemand hier bekend voor en is er een oplossing voor het spontaan uitvallen?
Ondertussen een maand verder en de Garmin alweer meerdere training zonder problemen gebruikt. Zeg maar wat het is geweest maar ik heb er nu iig geen last meer van.

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Hoppa! schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:54:
[...]

Neemt niet weg dat je initiële keuze voor de FR235 (die mede was ingegeven vanwege het niet meer hoeven te dragen van een borstband) eigenlijk op een vals gegeven was gebaseerd.

Feitelijk heb je dus een niet goed functionerend product met een oplossing die niet aansluit bij je oorspronkelijke productwens en alleen werkt met een kunstgreep.

Ter vergelijking, bijvoorbeeld bij Coolblue is een FR230 met bijgeleverde borstband (wat je nu feitelijk ook hebt) nog een paar tientjes goedkoper dan een FR235.

Ik wil de service van Garmin niet afzeiken als jij het gevoel hebt dat je goed geholpen bent, maar feitelijk heb je nog altijd alle reden om ontevreden te zijn.
klopt, deels heb je gelijk en zit ik nog steeds met een niet voldoende functionerend apparaat. En ik ben het me je eens dat ik nu weer met borstband moet lopen, terwijl ik hier eigenlijk vanaf wil en dat dit niet helemaal naar wens is.

maar de vraag is; wat is het alternatief?

Stel dat Garmin een product in het assortiment had gehad dat wél aan mijn eisen zou voldoen, dan zou ik daarop aansturen. Alleen dat is niet het geval. Er zijn op dit moment geen producten met 100% accurate polsmeting op de markt.
Dan kan ik wel gaan eisen dat ze een oplossing gaan bieden, maar dat is door mij een band op te sturen. ik kan geen andere oplossing bedenken :).

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Hoppa!
Calitomnication schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 14:00:
[...]

klopt, deels heb je gelijk en zit ik nog steeds met een niet voldoende functionerend apparaat. En ik ben het me je eens dat ik nu weer met borstband moet lopen, terwijl ik hier eigenlijk vanaf wil en dat dit niet helemaal naar wens is.

maar de vraag is; wat is het alternatief?

Stel dat Garmin een product in het assortiment had gehad dat wél aan mijn eisen zou voldoen, dan zou ik daarop aansturen. Alleen dat is niet het geval. Er zijn op dit moment geen producten met 100% accurate polsmeting op de markt.
Dan kan ik wel gaan eisen dat ze een oplossing gaan bieden, maar dat is door mij een band op te sturen. ik kan geen andere oplossing bedenken :).
Nee, uiteraard, je hebt ook gelijk. Het enige alternatief wat ik kan bedenken is dat het prijsverschil tussen een 230 en een 235 ook terug wordt betaald. Maar goed, dan zit je nog niet met wat je wilt. En natuurlijk, optische HR is niet 100% betrouwbaar, maar je moet er wel van uit kunnen gaan dat je in elk geval een indicatie hebt waar je iets mee kunt.

Ik heb nu trouwens de Vivoactive HR, ook met polsmeting. Ik merk wel dat de hartslaggegevens wat na-ijlen, maar niet zo extreem als jij omschrijft. Omdat ik de optische meting alleen in de sportschool gebruik is dat niet zo erg, ik voel zelf ook wel redelijk het verschil tussen de verschillende zones en tijdens de krachttraining is dat ook minder essentieel als tijdens intervaltraining op de weg.

Op de fiets draag ik altijd de borstband, dan moet het gewoon kloppen.

Verwijderd

Pathogen schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:53:
[...]

Wat betreft de Fenix 5: die is absoluut bedoeld voor sporten, het quick release mechanisme zal inderdaad niet zomaar loslaten en is al in eerdere versies beproefd.

Wat betreft je vraag welk apparaat je voor zou willen en kunnen gaan, dat ligt aan een aantal dingen:
1: budget. Een Fenix 5 kan alles, maar is gewoon duur.
2: eisen. Wat zou je willen? Als je alléén hardloopt en daarbij zou willen stappentellen is een Fenix 5 overkill.
3: platform. Gebruik je graag een specifieke site om je activiteiten bij te houden? Vaak valt er wel iets te synchroniseren tussen partijen, maar Garmin Connect heeft bijvoorbeeld (zelf) geen automatische import vanaf andere platformen.
Gebruik je graag een RunKeeper, Strava oid, dan zit je waarschijnlijk wel safe met iedere mogelijke keuze, maar even nakijken is altijd goed om te doen.

Apparaten die stappen tellen en activiteiten bijhouden bestaan er zat, en van de meeste in die categorie durf ik ook wel te stellen dat ze dat OK doen.
Puur hardlopen en stappen kun je "al" met een Forerunner 230, om even bij Garmin te blijven (daar ken ik het meeste van). De TomTom Spark 3 kan dit bijvoorbeeld ook.

Als je ook wil dat het er een beetje mooi uitziet als dagelijks te dragen horloge wordt je keuze waarschijnlijk al een stuk beperkter (en duurder), maar kun je ook eens kijken naar de huidige lichting Smartwatches zoals de Gear series van Samsung.

Kijk voor de specs, en voor de beste reviews, van sporthogloges eens bij DC Rainmaker: https://www.dcrainmaker.com/product-comparison-calculator
Dank voor je antwoord! Het zal niet voor mij zijn, omdat ik tevreden ben met mijn oude oerlelijke Garmin. :)
Ik wilde alvast de Fenix in de gaten houden en ervoor sparen voor cadeau voor mijn vriend. Hij is een enorme data nerd.

1. Prijs had ik gezien inderdaad... Flink sparen. :P
2. Verschillende data verzamelen. Tijdens het sporten, maar ook tijdens het dagelijks leven. Meer data is altijd beter. :+ Maar het moet ook een mooi net uiterlijk hebben, voor op kantoor.
3. Het moet compatible zijn met Windows Phone 10, dat is het wel denk ik.

Ik ben nog niet zeker over óf ik een horloge cadeau zal doen, maar deze horloge lijkt mij wel heel gaaf. Het zal nog wel 'n paar maanden duren, voordat 'ie wat krijgt. :)

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Verwijderd schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 14:38:
[...]

Dank voor je antwoord! Het zal niet voor mij zijn, omdat ik tevreden ben met mijn oude oerlelijke Garmin. :)
Ik wilde alvast de Fenix in de gaten houden en ervoor sparen voor cadeau voor mijn vriend. Hij is een enorme data nerd.

1. Prijs had ik gezien inderdaad... Flink sparen. :P
2. Verschillende data verzamelen. Tijdens het sporten, maar ook tijdens het dagelijks leven. Meer data is altijd beter. :+ Maar het moet ook een mooi net uiterlijk hebben, voor op kantoor.
3. Het moet compatible zijn met Windows Phone 10, dat is het wel denk ik.

Ik ben nog niet zeker over óf ik een horloge cadeau zal doen, maar deze horloge lijkt mij wel heel gaaf. Het zal nog wel 'n paar maanden duren, voordat 'ie wat krijgt. :)
Hier zou ik niet te hard van uitgaan! WP10 is helemáál niet populair als het om app-ondersteuning gaat.

Verwijderd

@Pathogen Windows Phone en app-ondersteuning... Ik weet het, gelukkig staat Garmin Connect in de Windows store. :) Zelf moet ik Garmin Express gebruiken op mijn desktop en vervolgens via de website een bestandje vandaan halen die ik dan op Runtastic kan uploaden. Struggles. :P

Verwijderd

Hoppa! schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 07:03:
[...]

Sporthorloge om je pols tijdens het fietsen is onhandig en de optische HR tijdens fietsen is prut. Bij vrijwel allemaal, zeker rond je budget. Als je een combinatie van hartslag en navigatie wil, is een horloge met optische meting in combinatie met een niet-HR navigatiesysteem misschien wel de onhandigste keuze. Ik heb zelf geen behoefte aan navigatie op de fiets, maar mijn sporthorloge gaat tijdens het fietsen om mijn stuur en wordt gekoppeld aan een borstband voor hartslagmeting.

Dus is Marktplaats je vriend. Een Mio cyclo 305/315 voor € 80/€ 100 op de kop tikken en dan ergens voor een € 35 een nieuwe borstband kopen.

Hou je met wat geluk nog geld over voor een cadans sensor. En met heel veel geluk vind je op marktplaats een alles in één set rond de € 100,-/€ 125,-. Bovendien kun je je Garmin dan weer doorverkopen. Per saldo kost het je dan een paar tientjes.

Een andere optie is een zeer complete (en nieuwe) Mio Cyclo 205 HC set kopen (€ 199,- bij Coolblue) en je huidige navigatie verkopen voor € 80,- tot € 100,-. Dan ben je ook klaar. Er zijn best wel wat opties, maar dan is afscheid nemen van je huidige navigatie wel stap 1.
Ok bedankt allemaal, ga er nog eens over denken

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-10 16:11

Ik focus meer op het 'sport' gedeelte van horloges, omdat het 'fitness tracker' gedeelte voor mij weinig meerwaarde heeft (ik kijk er niet/nauwelijks naar en doe zelf niets met de waardes).
Voor wat betreft robuustheid, als je geen belang hecht aan optische hartslagmeting dan kan je op de fenix toestellen van in ieder geval de 3 serie en volgens mij ook de 5 serie nato straps gebruiken. Mocht dan de horloge pin breken hangt je horloge nog altijd vast om je pols. Qua verdere robuustheid, ik gebruik mijn F3 nu bijna 2 jaar iedere dag en ik ben in de bouw werkzaam. Daar heeft hij nogal wat te verduren gehad, desalniettemin ziet het horloge er nog altijd goed uit. Er zit hier en daar wel wat stof/kalk op één van de schroefjes die ik niet meer echt mooi schoon krijg en her een der een klein krasje, maar verder is het toch wel redelijk een 'tank'. Wel gebruik ik altijd de eerder genoemde nato straps.
Overigens is de Fenix Bravo de militaire uitvoering van de fenix 3, van de 5 gaat er ook eentje uitkomen tzt

Wat betreft de nieuwe bandjes, het product is nog te nieuw om daar echt iets zinnigs over te zeggen, maar ik ga er vanuit dat garmin redelijk grondig getest heeft voor die bandjes waar ze maar liefst €50 voor durven te vragen. Dus ik denk niet dat je echt bang hoeft te zijn voor losschieten en kwijtraken toestel. Maar of je portemonnee er dankbaar voor zal zijn....

-edit-
ugh sorry voor de spuit 11 reactie, kennelijk heeft m'n browser er geen zin in vandaag en liet alle tussentijdse reacties niet zien ;) Ik sluit me gewoon bij de adviezen aan van de rest. Als je het kan betalen en het wilt betalen neem dan lekker een Fenix 5, als je minder budget hebt neem een versie van de fenix 3.

[ Voor 7% gewijzigd door rockhopper op 07-03-2017 21:36 . Reden: overbodige reactie edit ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Verwijderd

@rockhopper Oh, je reactie maakt het alleen maar meer verleidelijk om de Fenix 5 te kopen. Maar de Fenix 3 ziet er ook heel goed uit. Tegen die tijd zal ik er opnieuw naar kijken met een frissere blik. Dank! :)

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:34

KnOeFz

no comment...

Ik zie door de bomen het bos even niet meer tussen alle "gps+harslag meten op de pols" sporthorloges... hoop dat ik hier wat meer info/advies kan krijgen.

Ik wil mijn hardloop trainingen wat gestructureerder en efficiënter laten verlopen. Loop nu 2x/week ca 15 km + 1x/week ca 4 km. Maar ik blijf hier een beetje hangen qua snelheid en afstand. Interval training kan ik me wat lastig toe zetten, ik hoop dat een sport horloge de motivatie hiervoor wat makkelijker maakt :)

Horloge dat me het meest aanspreekt is de TomTom Runner 3 Cardio wegens uiterlijk en gunstige prijs. Ander die ik op het oog heb zijn de Garmin Vivoactive HR (oog wat groot op mijn dunne polsjes) en de Forerunner 35 en 235. Die laatste ben ik zeker van dat die alles kan wat ik wil maar ik vind het wat te veel geld. Ik verwacht het horloge alleen met hardlopen te dragen, niet de hele dag door.

Wat ik zou willen is een interval schema samenstellen dat mij een afstand x of tijd x op hartslag zone x laat lopen, gevold door afstand y op zone y etc.

De Garmin 235 kan dit via Garmin connect zoals ik in deze review zie YouTube: Garmin Forerunner 230 / 235 - How to Setup Custom Workouts ! FEATURE...

Kan dit ook met de TT Runner 3? Ik kan het nergens vinden. Alleen over het lopen in 1 hartslag zone? En met de forerunner 35?
Of moet ik toch mijn gevoel uitschakelen en bijna €100 meer uitgeven tov de TomTom en de FR 235 kopen? Of gaat dit bijvoorbeeld ook met de veel goedkopere Forerunner 35?

Zijn er nog vergelijkbare alternatieven die ik over het hoofd zie?

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
MrAcid schreef op maandag 27 februari 2017 @ 17:57:
De Garmin Fenix 5 staat op Coolblue als "verwacht in de week van 13-17 maart".
Even een (on)beschikbaarheidsupdate van de Garmin Fenix 5.

Bij Coolblue nog steeds 13-17 maart, maar dat geloof ik niet. https://www.sporthorlogec...armin-fenix-5s-zwart.html

Clevertraining.co.uk zegt inmiddels "Early April". http://www.clevertraining...sport-training-watch-42mm

Garmin zegt zelf, al weken lang, 5 tot 8 weken. https://buy.garmin.com/en-US/US/p/552237

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-10 11:09
KnOeFz schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 15:32:
Horloge dat me het meest aanspreekt is de TomTom Runner 3 Cardio wegens uiterlijk en gunstige prijs. Ander die ik op het oog heb zijn de Garmin Vivoactive HR (oog wat groot op mijn dunne polsjes) en de Forerunner 35 en 235. Die laatste ben ik zeker van dat die alles kan wat ik wil maar ik vind het wat te veel geld. Ik verwacht het horloge alleen met hardlopen te dragen, niet de hele dag door.

Wat ik zou willen is een interval schema samenstellen dat mij een afstand x of tijd x op hartslag zone x laat lopen, gevold door afstand y op zone y etc.
YouTube: TomTom Runner & TomTom Multi-Sport Setting up an Interval Training

je kunt afstand of tijd instellen en het aantal herhalingen....geen variaties of hartslagzones....ik loop zelf veel met hartslagzones, maar het duurt even voordat je in een zone loopt, ik weet niet of het heel zinvol is om voor X minuten in een hartslagzone te lopen en vervolgens te rusten....interval is toch vooral bedoeld voor anaerobic trainen af te wisselen met rustperioden.Maar dit moet je uiteraard zelf beslissen....

• Ikkeja36
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-10 22:57
MrAcid schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:31:
[...]

Even een (on)beschikbaarheidsupdate van de Garmin Fenix 5.

Bij Coolblue nog steeds 13-17 maart, maar dat geloof ik niet. https://www.sporthorlogec...armin-fenix-5s-zwart.html

Clevertraining.co.uk zegt inmiddels "Early April". http://www.clevertraining...sport-training-watch-42mm

Garmin zegt zelf, al weken lang, 5 tot 8 weken. https://buy.garmin.com/en-US/US/p/552237
Bever.nl -> eind maart

• rockhopper
KnOeFz schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 15:32:
Ik zie door de bomen het bos even niet meer tussen alle "gps+harslag meten op de pols" sporthorloges... hoop dat ik hier wat meer info/advies kan krijgen.

Ik wil mijn hardloop trainingen wat gestructureerder en efficiënter laten verlopen. Loop nu 2x/week ca 15 km + 1x/week ca 4 km. Maar ik blijf hier een beetje hangen qua snelheid en afstand. Interval training kan ik me wat lastig toe zetten, ik hoop dat een sport horloge de motivatie hiervoor wat makkelijker maakt :)

De Garmin 235 kan dit via Garmin connect zoals ik in deze review zie YouTube: Garmin Forerunner 230 / 235 - How to Setup Custom Workouts ! FEATURE...
De Vivoactive HR valt eigenlijk voor je af omdat deze geen trainingsschema's kan afwerken. Voor de FR35 geld dat er wel een interval feature op het horloge zelf zit, maar ook deze ondersteund geen custom made workouts, dus dit kan mogelijk ook een dealbreaker voor je zijn.
Van de software van Tomtom heb ik niet genoeg kennis om daar een mening/oordeel over te geven, dus misschien wil iemand anders daar wat over zeggen.
Als je het niet erg vind om een borstband te dragen voor de hartslag heb je in een lager budget ook de mogelijkheid om de polar M400 te nemen. Hetzelfde geldt voor de Forerunner 225.

Qua levering van de Fenix 5 zal het of laatste week maart worden of eerste week april. En dan alleen de mensen die hem al in bestelling hebben staan. Naar alle waarschijnlijkheid pas mei of juni 'gewoon' op voorraad, als het verloop hetzelfde is als bij Fenix 3. Overigens valt er meestal op de fora van garmin zelf wel het een en ander te lezen over mensen die 'm wel of niet al hebben, waar ze 'm bestelt hebben en in welk land ze wonen.

[ Voor 9% gewijzigd door rockhopper op 08-03-2017 20:57 ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• MrAcid
  • Niet online
Waar zie je dat?

• Ikkeja36
Bij de productbeschrijving...

Reserveer nu deze nieuwe Garmin Fenix 5 en heb hem als eerste in huis. We verwachten hem eind maart uit te kunnen leveren.
Wil je liever een bericht ontvangen zodra bij ons op voorraad is, schrijf je dan hier in.

Inmiddels toch gaan twijfelen welke versie ik zal nemen. De saphire versie is volledig zwart, dat gaat hem dus toch niet worden. De rode accenten vind ik ook niet echt mooi dus waarschijnlijk toch de versie met een gele band. Dan maar een extra bandje erbij kopen...

[ Voor 35% gewijzigd door Ikkeja36 op 08-03-2017 23:12 . Reden: Twijfels over de versie toegevoegd ]

• Hoppa!
Even een algemeen vraagje. Ik gebruik momenteel in de sportschool (krachttraining) de buitengewoon onvriendelijke app van Basicfit voor het samenstellen en registreren van mijn krachttrainingsschema's. Nu zoek ik eigenlijk een app die hetzelfde doet, alleen dan gebruiksvriendelijker en het liefst op de één of andere manier samenwerkt met Garmin Connect.

Het liefst zou ik het schema op mijn horloge (Garmin Vivoactive) hebben, waarbij ik de daadwerkelijke uitgevoerde reps en gewicht in kan voeren tijdens het sporten. Ik denk dat ik daarmee veel te veel vraag en dat zoiets alleen op een Androidwear horloge zal kunnen. Maar misschien vergis ik me?

Even voor de duidelijkheid, dit is niet de reden waarom ik de Vivoactive heb gekocht, maar het zou het leven wel wat aangenamer maken mocht het kunnen.

• MrAcid
  • Niet online
Hoppa! schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 09:39:
Even een algemeen vraagje. Ik gebruik momenteel in de sportschool (krachttraining) de buitengewoon onvriendelijke app van Basicfit voor het samenstellen en registreren van mijn krachttrainingsschema's. Nu zoek ik eigenlijk een app die hetzelfde doet, alleen dan gebruiksvriendelijker en het liefst op de één of andere manier samenwerkt met Garmin Connect.

Het liefst zou ik het schema op mijn horloge (Garmin Vivoactive) hebben, waarbij ik de daadwerkelijke uitgevoerde reps en gewicht in kan voeren tijdens het sporten. Ik denk dat ik daarmee veel te veel vraag en dat zoiets alleen op een Androidwear horloge zal kunnen. Maar misschien vergis ik me?

Even voor de duidelijkheid, dit is niet de reden waarom ik de Vivoactive heb gekocht, maar het zou het leven wel wat aangenamer maken mocht het kunnen.
Al op Connect IQ gekeken?

• Drossie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-10 23:19
Ik heb sinds een week de Garmin FR630. Prima toestel. Wel even wennen: ik kom van een Polar m400 en het aantal opties op de Garmin is enorm!

Ik merk wel 1 dingetje waar ik hoop een oplossing voor te vinden: wanneer ik even buiten het bluetoothbereik van mijn telefoon ga en daarna opnieuw binnen het bereik kom, worden Garmin en telefoon vaak niet opnieuw verbonden. Pas wanneer Connect op mijn telefoon open, verbinden ze opnieuw. Kan ik hier iets aan doen?

[ Voor 48% gewijzigd door Drossie op 10-03-2017 10:30 ]

• Hoppa!
MrAcid schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 07:43:
[...]

Al op Connect IQ gekeken?
Ja, maar daar krijg ik niets gevonden. Vind het ook niet echt een overzichtelijk geheel om eerlijk te zijn.

• MrAcid
  • Niet online
Hoppa! schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 08:36:
[...]

Ja, maar daar krijg ik niets gevonden. Vind het ook niet echt een overzichtelijk geheel om eerlijk te zijn.
Hier zit niks bij..?

https://apps.garmin.com/e...e=&sort=&start=0&count=30

• bart_g
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-04-2023
Hallo allemaal. Ik ben op zoek naar een activity tracker/ sporthorloge. Ik zit voor mijn werk hele dagen achter mijn bureau en wil wat actiever worden. Daarnaast speel ik met de gedachte om over een jaar een trekking naar everest base camp te gaan doen en daar wil ik dan voor gaan trainen dmv wandelen en af en toe hardlopen. Ik zoek dus iets meer dan een eenvoudige activity tracker, maar veel sporthorloges zijn dan weer over de top. Ik heb een lijstje opgesteld met dingen die ik per se wil hebben en die me leuk lijken.

Need to have:

- Activity tracker met melding om te bewegen. Het loggen en vergelijken vind ik minder belangrijk, dat is leuk voor erbij.
- Prijs om en nabij 300 euro.
- iOS en Android compatible (heb nu nog een iPhone, maar verwacht binnenkort over te stappen naar een one plus 3T)
- Whatsapp, agenda en gebeld meldingen
- GPS tracking, voor wandelen en eventueel op motor. Ik vind het leuk om wandeltochten bij te houden. Daarnaast rij ik motor, als die ritjes getrackt kunnen worden dan is dat leuk.
- Batterij moet minimaal 2-3 dagen mee gaan, maar dat is tegenwoordig volgens mij geen probleem meer.

Nice to have:

- Ingebouwde hartslagmeter, is geen harde vereiste. Als ik later uit kan breiden met een band voor hardloopactiviteiten dan is dat prima.
- Hoogtemeter, want everest base camp
- Uitbreidingsmogelijkheden, bijvoorbeeld dus met een hartslagband
- Ik speel regelmatig een potje tennis, zou wel leuk zijn om daar wat te loggen, maar ik zou eigenlijk niet weten wat.

Ik heb de volgende modellen in overweging:

Garmin Vivoactive HR

Voor:
- Lijkt alles te kunnen wat ik wil
- Valt ruim binnen budget
- Goede app
- Bewegingsbalk

Tegen:
- Ik vind hem niet zo mooi
- Zit niet echt lekker om mijn pols

Garmin Forerunner 235

Voor:
- Binnen budget
- Zelfde goede app
- Binnen budget
- Mooier dan de vivoactive

Tegen:
- Is meer een hardloophorloge dan activity tracker. Kan nergens vinden hoe dit werkt? Gaat deze ook meldingen geven als ik te lang stil zit?

Suunto Traverse

Voor:
- Mooi horloge, groot, ik ben een grote vent met grote armen.
- Kan in principe de dingen die ik wil
- Bouwkwaliteit
- Outdoor en hiking horloge, die functies zijn dik in orde.

Tegen:
- Hoe goed is de activity tracker? Gaat deze ook meldingen geven als ik te lang stil zit?
- Hoe goed is de ondersteuning met updates van Suunto?
- Zeer beperkt in uitbreidingsmogelijkheden

Suunto Ambit 3 Peak of Vertical

Voor:
- Mooi
- Iets beter uit te breiden dan de traverse
- Outdoor en hiking horloge

Tegen:
- Hebben deze modellen nou wel of geen activity tracking. Verschillende bronnen spreken elkaar tegen. De site van Suunto is er erg vaag over...
- Wederom die updates. Hoe goed is de ondersteuning?

Mijn vraag is nu, welke zouden jullie kiezen. Puur op uiterlijk zou ik voor een Suunto gaan, maar doet die voldoende wat ik zou willen? En mis ik nog alternatieven? Ik heb bij fitbit en tomtom gekeken, maar daar word ik niet echt warm van. Tomtom vind ik wel heel sportief ogen met alle kleurtjes en fitbit doet volgens mij niet echt iets beter dan Garmin en die horloges staan niet om mijn stevige mannelijke armen.

En weet iemand een winkel in Noord Brabant waar deze modellen op voorraad zijn, zodat ik ze kan vergelijken? Ik kom zelf niet verder dan coolblue, bol.com en andere online retailers, maar ik zou ze graag in het echt naast elkaar vergelijken...

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 31-10 17:25
bart_g schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 09:21:
- Activity tracker met melding om te bewegen. Het loggen en vergelijken vind ik minder belangrijk, dat is leuk voor erbij.
- Prijs om en nabij 300 euro.
- iOS en Android compatible (heb nu nog een iPhone, maar verwacht binnenkort over te stappen naar een one plus 3T)
- Whatsapp, agenda en gebeld meldingen
- GPS tracking, voor wandelen en eventueel op motor. Ik vind het leuk om wandeltochten bij te houden. Daarnaast rij ik motor, als die ritjes getrackt kunnen worden dan is dat leuk.
- Batterij moet minimaal 2-3 dagen mee gaan, maar dat is tegenwoordig volgens mij geen probleem meer.

Nice to have:

- Ingebouwde hartslagmeter, is geen harde vereiste. Als ik later uit kan breiden met een band voor hardloopactiviteiten dan is dat prima.
- Hoogtemeter, want everest base camp
- Uitbreidingsmogelijkheden, bijvoorbeeld dus met een hartslagband
- Ik speel regelmatig een potje tennis, zou wel leuk zijn om daar wat te loggen, maar ik zou eigenlijk niet weten wat.

Ik heb de volgende modellen in overweging:
Ook naar de TomTom Adventurer gekeken? Lijkt me zo op het eerst wel aan al je eisen en wensen te voldoen.
Heb zelf geen ervaring met dit apparaat.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Garmin Forerunner 235

Tegen:
- Is meer een hardloophorloge dan activity tracker. Kan nergens vinden hoe dit werkt? Gaat deze ook meldingen geven als ik te lang stil zit?
Ja, de 235 geeft bewegingsmeldingen (vanaf een uur, elk uur weer). Wordt geresetet als je weer voldoende bewogen hebt (stukje lopen). Verder stappenteller, rusthartslag ed. Mijn vriendin beleeft een hoop lol (letterlijk en figuurlijk) aan dit onderdeel van de 235 :) In die zin doet de 235 niet minder dan een Vivosmart HR.

[ Voor 4% gewijzigd door Trenchdog op 10-03-2017 10:13 ]

Of even je budget verhogen en voor een Fenix 3 gaan :)

https://www.kieskeurig.nl...ct/2643649-garmin-fenix-3

Vanaf 362 euro. Wel zonder optische HR. Verder voldoet het aan al je eisen en meer.

• Trenchdog
  • Nu online
Zeker als optische HR geen must is, dan is de Fenix 3 als (in de basis) adventure/multi-sport horloge inderdaad een hele goede optie, en heeft een robuust uiterlijk. Waarschijnlijk gaat die ook tweedehands goed verkrijgbaar worden als de Fenix 5 over een paar weken goed verkrijgbaar is.
Trenchdog schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 10:29:
Zeker als optische HR geen must is, dan is de Fenix 3 als (in de basis) adventure/multi-sport horloge inderdaad een hele goede optie, en heeft een robuust uiterlijk. Waarschijnlijk gaat die ook tweedehands goed verkrijgbaar worden als de Fenix 5 over een paar weken goed verkrijgbaar is.
Klopt, ik overweeg ernstig om de mijne ook beschikbaar te stellen voor een mooie prijs zodra de Fenix 5 beschikbaar is.

• rockhopper
En weet iemand een winkel in Noord Brabant waar deze modellen op voorraad zijn, zodat ik ze kan vergelijken? Ik kom zelf niet verder dan coolblue, bol.com en andere online retailers, maar ik zou ze graag in het echt naast elkaar vergelijken...
Over je keuzes: ik zou de vivoactive HR (hoewel het beste toestel voor je eisen en budget) laten vallen, immers een horloge dat niet lekker zit, ga je toch niet dragen.
Polar M400 / M600 zijn ook nog opties, net zoals wat modellen van tomtom die al genoemd zijn.
Persoonlijk sluit ik me bij de Fenix 3 liefhebbers aan met als achterliggende redenatie: je weet niet goed wat je echt wilt, daarom vermoed ik dat je op de middelkorte termijn waarschijnlijk meer wilt en met de zakkende prijs van de F3 is dit eigenlijk een heel goed toestel die nagenoeg alles kan. Qua prijs voor een nieuwe F3 kan je momenteel het beste kijken op amazon.de met de coupon actie zit je daar rond de 300 euro al is er enige schommeling.

Qua winkels en voorraad op basis van gps zou je nog naar de winkel van waypoint kunnen gaan, die zit qua brabant in Vessem al is Moordrecht misschien ook een optie (brabant is groot) al hebben zij alleen garmin en tomtom. Suunto is wat minder populair in Nederland al kan je de modellen wel zien bij bever, de flagshipstores hebben hier de meeste modellen al is het advies dat je krijgt misschien niet altijd zo goed als bij waypoint. Verder heeft Zwerfkei ook suunto maar ook daar heb ik het idee dat gps meer "erbij" of "ernaast" is, dan dat ze hier focus op hebben. Tot slot polar, deze liggen vaak wel in lokale sportwinkels maar net als suunto wat minder goed verkrijgbaar (maar wel beter dan). Om ze ECHT naast elkaar te vergelijken zal dus lastig zijn zonder minimaal twee winkels te bezoeken. Als alternatief kan je naar een beurs gaan waar alle merken staan dan lukt het wel in één keer. Overigens heeft coolblue ook fysieke winkels, die van Eindhoven ligt in brabant, wel eerst bellen of ze je modellen op voorraad hebben.

Tot slot kan je ook nog de smartwatches overwegen, minder sport oriented maar meer activity tracker en ook wat diverser qua mogelijkheden.

[ Voor 3% gewijzigd door rockhopper op 10-03-2017 11:55 ]

• nokie
  • Laatst online: 08:46
[...]

Suunto Ambit 3 Peak of Vertical

Voor:
- Mooi
- Iets beter uit te breiden dan de traverse
- Outdoor en hiking horloge

Tegen:
- Hebben deze modellen nou wel of geen activity tracking. Verschillende bronnen spreken elkaar tegen. De site van Suunto is er erg vaag over...
- Wederom die updates. Hoe goed is de ondersteuning?

Mijn vraag is nu, welke zouden jullie kiezen. Puur op uiterlijk zou ik voor een Suunto gaan, maar doet die voldoende wat ik zou willen? En mis ik nog alternatieven? Ik heb bij fitbit en tomtom gekeken, maar daar word ik niet echt warm van. Tomtom vind ik wel heel sportief ogen met alle kleurtjes en fitbit doet volgens mij niet echt iets beter dan Garmin en die horloges staan niet om mijn stevige mannelijke armen.
Beide hebben een stappenteller gekregen via een software update vorig jaar in december:
http://www.suunto.com/en-...Update-241-December-2016/
http://www.suunto.com/en-...pdate-1122-December-2016/

Suunto had een goeie track record, was in mijn ogen altijd de betere versus Garmin wat betreft firmware (mening!) maar hebben het met de release van de Spartan behoorlijk verknoeid dan weer. Prestaties in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst, met andere woorden.

Maar ik vind wel dat ze lang ondersteuning geven, en het zijn specifieke features die mij van Suunto naar Garmin gaan drijven mogelijks, eerder dan al de rest.

Uiterlijk vind ik de Ambit 3 vandaag iets minder mooi (ik heb zelf nog een 2 en ik ben er verder tevreden van) omwille van de grote GPS knobbel. Ik heb mijn Ambit 2 een hele tijd dag in dag uit gedragen, daar niet van, maar een Fenix 3/5 of een Traverse/Spartan zijn in mijn ogen mooier. En het verschil in GPS ontvangskwaliteit is bediscussiëerbaar, maar als je er niet mee gaat hardlopen zie ik al helemaal geen issue (als het dat al zou zijn).

Battery life voor wandeltochten lijkt mij trouwens voor jou een belangrijker argument, ik heb geen idee hoe lang de Vivoactive doet met GPS, maar ik betwijfel of je een dagtocht kan doen op één batterijlading met een FR235 (toch op basis van wat ik zie met mijn vrouw haar FR225).

• bart_g
Wat een reacties allemaal. Top en dank daarvoor!

Ik probeer even op iedereen te reageren.

Als eerste die tomtom, op zich ziet die er interessant uit, maar de android ondersteuning is echt op telefoon model aangegeven. Hoe zijn de ervaringen met andere merken?

De vivoactive gaat bij deze van mijn lijstje. De Fenix 3 komt erbij.

Ook de polars vind ik te sportief voor dagelijks gebruik.

Ik ga morgen eens in houten bij de Bever flagship store kijken. Dat is goed te doen met de auto en helpt me hopelijk wat verder op weg.

Ik zie op marktplaats ook een Suunto spartan ultra staan voor 400. @ nokie: jij zegt dat Suunto dat niet zo goed heeft gedaan met de updates. Kun je daar wat meer over vertellen?

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:36
bart_g schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 12:06:
Wat een reacties allemaal. Top en dank daarvoor!

Ik probeer even op iedereen te reageren.

Als eerste die tomtom, op zich ziet die er interessant uit, maar de android ondersteuning is echt op telefoon model aangegeven. Hoe zijn de ervaringen met andere merken?

De vivoactive gaat bij deze van mijn lijstje. De Fenix 3 komt erbij.

Ik ga morgen eens in houten bij de Bever flagship store kijken. Dat is goed te doen met de auto en helpt me hopelijk wat verder op weg.

Ik zie op marktplaats ook een Suunto spartan ultra staan voor 400. @ nokie: jij zegt dat Suunto dat niet zo goed heeft gedaan met de updates. Kun je daar wat meer over vertellen?
Persoonlijk vind ik de fenix 3 een beetje een overkill voor wat jouw plannen ermee zijn, als je hem estetisch mooier vind dan bijvoorbeelde de FR235 zou ik hem overwegen, anders ga je die extra functies van de fenix niet gebruiken denk ik. Bedenk ook dat de fenix geen optische HR heeft dus als je dat wil zal je met een hartslagband moeten gaan werken.

FR235 is zeker aan te raden maar is wel een echt hardloophorloge en de meeste functionaliteit is daar ook naar. Al is de activity tracking zeker niet slecht en best accuraat naar wat ik ervaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Bartske op 10-03-2017 12:26 ]

• rockhopper
Overkill is natuurlijk geen excuus om een horloge niet te kopen ;) We zijn immers tweakers, we willen vaak meer (zeker bij twijfelaars over wat ze precies willen is dit eerder een voordeel dan een nadeel) en in mijn ogen is iedere stimulans die iemand zichzelf kan veroorloven om meer te gaan bewegen eentje die je onmiddellijk zou moeten kopen.

Voor wat betreft die Spartan van Suunto, als ik op de geluiden uit de community af mag gaan en bv de review van dc rainmaker is het nieuwe model (de generatie na de ambi dus) eerder een stap achteruit dan vooruit. Dit zie je in mindere mate ook bij de polar m600 die grotendeels het mindere broertje is van de m400 maar wel muziek kan spelen en optische hr heeft.

Voor wat betreft bever houten (ook mijn vaste bever) zou ik even bellen of ze al je modellen die je overweegt op voorraad hebben. Er staan er een hoop maar ik weet niet precies meer welke tomtom's en garmin's ze hebben staan.

Verder laat je polar vallen omdat ze "te sportief" zijn, nu is dit een uitdrukking die ik respecteer maar niet helemaal begrijp wat je daar nu precies mee bedoelt. Te sportief qua functies? qua uiterlijk? qua achtergrond ivm hartslag? iets anders?

[ Voor 16% gewijzigd door rockhopper op 10-03-2017 12:34 . Reden: quote toegevoegd ]

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Als dat inderdaad een ultra is lijkt dat me een goede deal voor 400 euro. Featurewise is de Suunto er nog niet helemaal tov de Garmin maar als je hem vergelijkt met toen hij uitkwam (ik heb een SSU sinds augustus) is het een totaal ander horloge en er zit nog een hoop in de pijplijn. GPS is inmiddels prima, maar niet zo goed als de ambit serie aangezien die een grotere en externe antenne had. Stappentellers, gps tracks volgen, breadcrumb trails op de display en afstand, pace, cadence etc etc bij het rennen zit er ook allemaal in. De Spartan vind ik persoonlijk een mooier horloge dan de Fenix serie, maar hij is normaal gesproken stukken duurder dus adviseer ik de meeste mensen de Fenix, tenzij ze het uiterlijk erg belangrijk vinden :)

De Spartan heeft geen optische HR, dus als je dat wilt valt hij af. Als je iets wil gaan doen met bergen en langere tochten zou ik vooral kijken naar de batterijduur, en dan kom je al gauw uit bij Fenix, Ambit of Spartan. Je wil dan in ieder geval wel een apparaat waarbij je niet ergens op een berg ineens op zoek moet naar een stopcontact ;)

• Jheroun
  • Niet online
rockhopper schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 12:33:

Voor wat betreft die Spartan van Suunto, als ik op de geluiden uit de community af mag gaan en bv de review van dc rainmaker is het nieuwe model (de generatie na de ambi dus) eerder een stap achteruit dan vooruit. Dit zie je in mindere mate ook bij de polar m600 die grotendeels het mindere broertje is van de m400 maar wel muziek kan spelen en optische hr heeft.
Op het moment van die review was ik het er helemaal mee eens. Toen kon je de velden in de sport modes niet aanpassen, zaten er helemaal geen POI's in, zat er niet eens een alarm op en was de GPS ruk. Dat is echter dik een half jaar geleden, DCR heeft zijn review nog niet geupdate. Ik denk dat hij dat ook pas gaat doen na de volgende update van de SSU waar ook eindelijk interval planning in moet zitten. Zeker als je dan naar het prijskaartje keek was het een beetje een "WTF Suunto?". Duidelijk te vroeg gelaunched, wellicht omdat ze dachten dat Garmin ook in september al met iets nieuws zou komen. Maar een Spartan Ultra voor 400 euro lijkt me wel verleidelijk :)

• Trenchdog
  • Nu online
Om mij nog even in de 235 / Fenix 3 discussie te mengen, de Fenix 3 heeft een barometer om hoogte te meten. De 235 is daarvoor afhankelijk van GPS. Als je de Everest opgaat, kan dat iets zijn om rekening mee te houden.

Vierhonderd euro voor een Spartan zou overigens idd interessant kunnen zijn, maar dan is een Fenix 3 op dit moment toch meer established, en waarschijnlijk, voor bijvoorbeeld een mooie tweedehands prijs, een hele mooie introductie in dit wereldje naar mijn persoonlijke mening.

• rockhopper
Fair enough, ik heb zelf geen ervaring met de Suunto lijn, al vind ik het ook mooie horloges. De prijs weerhield me, en ik heb ook minder vertrouwen in de achterliggende software (niet firmware maar het platform van suunto zelf). Als dit beter aan het worden is dan is het toestel natuurlijk ook een optie, al zou ik voor die honderd euro minder (300 eu fenix en 400 eu spartan) eerder nog naar de F3 gaan.

Het is voor mij altijd een zorgwekkend signaal als een model slechts 300 reacties krijgt terwijl topmodellen van garmin de reacties vaak in de 2000+ zit al na een paar weken. Als een model namelijk niet zo populair is dan valt de support ook eerder weg, dat laat in ieder geval het verleden zien. Vooralsnog gaat mijn kennis hier alleen over garmin maar neem de epix en de fenix 3. Vrijwel identieke toestellen, de een zit in het verdomhoekje en ziet geen support, de ander is het wonderkind en krijgt regelmatig aandacht en upgrades. Zo ook bij de edge serie (fietscomputers) de 1000 inmiddels bijna 3j oud maar het 'flagshipmodel' heeft ook nog updates gekregen deze maand.

Dus ik denk dat je conclusie 'te vroeg gelaunched' zeer juist is. Het merk doet zichzelf geen dienst door een onaf product te releasen (al heeft garmin daar in mindere mate ook een handje van). Als niet-koploper in de markt moet je zorgen dat de weinige producten die je uitbrengt wel al bij release moeten kloppen. Wat mij verder persoonlijk tegenstaat/tegenstond is dat ze de tijdlijn van de beloftes die ze zouden leveren ook niet halen. Maar het is zeker qua outdoor segment nog altijd een goed merk.

• Trenchdog
  • Nu online
Suunto is zeker een goed merk, ben benieuwd of DCRainmaker in het kader van zijn Fenix 5-review een goede vergelijking gaat maken met waar de Spartan nu is. De Spartan oogt mooi, wat 'ronder' dan de Fenix-serie.

• Drossie
Welke connectIQ apps zijn interessant?

• bart_g
Het sportieve bij de Polar doelde ik op het uiterlijk. Ik werk in een kantooromgeving en wil het horloge de hele dag kunnen dragen. Ik vind een dergelijk horloge daar niet bij passen.

Voor nu neig ik naar een Fenix 3 of een van Suuntos met de Garmin 235 als buitenbeentje. Echt enorm bedankt voor alle tips. Ik ga komend weekend eens een rondje doen!

• rockhopper

• Hoppa!
Nee, dit zijn dus allemaal timers. Dat is niet wat ik zoek. Ik begrijp ook niet waarom er zoveel Gym-timers moeten zijn.

• nokie
  • Laatst online: 08:46
Sorry ik was een rondje hardlopen, blijkbaar zit iedereen hier terwijl buiten de zon schijnt >:) .

Bevestigend wat anderen al hebben gezegd, eigenlijk heb ik het niet helemaal goed uitgelegd: het is voor mij zeer "on-Suunto" om de Spartan op de markt te brengen zoals ze dat gedaan hebben (onaf) en ik vond het nuttig om dat te delen. De Spartan heeft ondertussen een hele waslijst updates gekregen en krijgt er nog steeds heel wat, hun updatebeleid zit dus op zich wel goed (al zijn een groot deel van de "updates" op dit moment features die er gewoon hadden moeten inzitten en werken).

Wat de software betreft @rockhopper : ondertussen vind ik dat het Movescount platform flinke stappen vooruit heeft gezet en heeft een aantal zaken die ik heel erg ben beginnen appreciëren die ik niet zie in Garmin Connect (vnl. naar trends & grafieken).

Dit gezegd zijnde, ik geef het niet graag toe (beetje Suunto fan :) ) maar ik denk dat je beter af bent met een Fenix 3. Zelfs als ze alles doen wat ze beloofd hebben, betaal je nog altijd meer voor ongeveer hetzelfde. En de Fenix 3 heeft ondertussen genoeg tevreden gebruikers...

• bart_g
nokie schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 15:15:
[...]

Sorry ik was een rondje hardlopen, blijkbaar zit iedereen hier terwijl buiten de zon schijnt >:) .

Bevestigend wat anderen al hebben gezegd, eigenlijk heb ik het niet helemaal goed uitgelegd: het is voor mij zeer "on-Suunto" om de Spartan op de markt te brengen zoals ze dat gedaan hebben (onaf) en ik vond het nuttig om dat te delen. De Spartan heeft ondertussen een hele waslijst updates gekregen en krijgt er nog steeds heel wat, hun updatebeleid zit dus op zich wel goed (al zijn een groot deel van de "updates" op dit moment features die er gewoon hadden moeten inzitten en werken).

Wat de software betreft @rockhopper : ondertussen vind ik dat het Movescount platform flinke stappen vooruit heeft gezet en heeft een aantal zaken die ik heel erg ben beginnen appreciëren die ik niet zie in Garmin Connect (vnl. naar trends & grafieken).

Dit gezegd zijnde, ik geef het niet graag toe (beetje Suunto fan :) ) maar ik denk dat je beter af bent met een Fenix 3. Zelfs als ze alles doen wat ze beloofd hebben, betaal je nog altijd meer voor ongeveer hetzelfde. En de Fenix 3 heeft ondertussen genoeg tevreden gebruikers...
Waarom gaan hardlopen als je er ook over kan praten? ;) En ik heb een goede smoes, ik heb afgelopen woensdag een zweepslag opgelopen...

Maar dank je voor je duidelijke verhaal. Ik ga morgen op mijn gemak rond kijken en hoop dan iets dichter bij een definitieve keuze te komen.

Edit:

een update. Ik zat daarstraks wat op marktplaats te zoeken en vond een Garmin Fenix 3 met hartslagmeter voor de hele schappelijke prijs van 225 euro. Ik heb maar meteen geld overgemaakt en hij ligt, als het goed is, al op het postkantoor. Mocht hij niet bevallen dan ga ik volgens mij in elk geval geen verlies op maken...

Nogmaals dank voor alle hulp iedereen!

[ Voor 10% gewijzigd door bart_g op 10-03-2017 18:40 ]

• rockhopper
Mooie keuze met een mooie prijs. Hopelijk beleef je er veel plezier aan!

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Na een haast eindeloze zoektocht Ik heb mijn keuze (wens) laten vallen op de Garmin Forerunner 235 (of 735 als daar een goede deal op mijn pad komt). Tocht het meest overtuigende platform en functies als ik alles op een rijtje zet. Dus maar ff door de zure appel van de prijs heen bijten. De fijne gebruiks ervaring die mijn Garmin Oregon 600 geeft tijdens hikes helpt ook wel mee :)

Het valt me op dat de prijzen op marktplaats erg hoog liggen (naar mijn mening), dicht tot zeer dicht tegen de nieuwwaardes. Wat verwachten jullie, met de intro van de Fenix 5? Zullen er veel Forerunner gebruikers zijn die gaan overstappen (en zal het 2e hands aanbod wat toenemen en prijzen wat zakken?) of is het toch een ander type sporter die voor de Fenix gaat?

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• MrAcid
  • Niet online
Gaat zeker veel op de markt komen. Ik zou even wachten als tweedehands een serieuze optie is.

• rockhopper
KnOeFz schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 15:08:
Na een haast eindeloze zoektocht Ik heb mijn keuze (wens) laten vallen op de Garmin Forerunner 235 (of 735 als daar een goede deal op mijn pad komt). Tocht het meest overtuigende platform en functies als ik alles op een rijtje zet. Dus maar ff door de zure appel van de prijs heen bijten. De fijne gebruiks ervaring die mijn Garmin Oregon 600 geeft tijdens hikes helpt ook wel mee :)

Het valt me op dat de prijzen op marktplaats erg hoog liggen (naar mijn mening), dicht tot zeer dicht tegen de nieuwwaardes. Wat verwachten jullie, met de intro van de Fenix 5? Zullen er veel Forerunner gebruikers zijn die gaan overstappen (en zal het 2e hands aanbod wat toenemen en prijzen wat zakken?) of is het toch een ander type sporter die voor de Fenix gaat?
Ik denk dat knoefz bedoelt dat er veel Fenix 3 op de markt gaan komen bij release van de fenix 5. Ik verwacht zelf namelijk niet dat er veel mensen zijn die opeens overstappen van een 235 of 735 (die tweede zou ik zelf niet zo snel nemen) naar een fenix 5. De reden dat ik niet zo snel voor een 735 zou gaan is dat je voor een klein beetje meer, heleboel meer functies en waar voor je geld krijgt in een fenix 3. Maar ik kan natuurlijk niet oordelen wat voor jou een goede deal is ;)

Dat prijzen tweedehands hoog liggen komt omdat er vrij weinig kan slijten aan een gps unit. De meeste release cycli zijn redelijk vast (vaak 2 of 3 jaar) dus je kan redelijk goed van te voren inschatten wanneer een model oud gaat worden. En eerlijk gezegd vind ik de sprong van fenix 3 > fenix 5 (of oregon 600 > oregon 700) nou niet zo spannend dat ik meteen een nieuwe ga halen. Kortom de vraag zal ook redelijk hoog blijven.

• MeekWombat
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-08-2022
rockhopper schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 16:24:
[...]

Ik denk dat knoefz bedoelt dat er veel Fenix 3 op de markt gaan komen bij release van de fenix 5. Ik verwacht zelf namelijk niet dat er veel mensen zijn die opeens overstappen van een 235 of 735 (die tweede zou ik zelf niet zo snel nemen) naar een fenix 5. De reden dat ik niet zo snel voor een 735 zou gaan is dat je voor een klein beetje meer, heleboel meer functies en waar voor je geld krijgt in een fenix 3. Maar ik kan natuurlijk niet oordelen wat voor jou een goede deal is ;)
De 735 heeft dan weer een veel redelijker formaat ten opzichte van de fenix 3.
Het is ook daarom dat ik de 735 aan het overwegen ben.
Alleen na het zien van de 935 lijkt het me misschien verstandiger om gewoon daar op te wachten.
Heeft iemand misschien nog iets over de 935 gehoord?
Als die nog een half jaar op zich laat wachten bestel ik gewoon de 735.

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Dank voor jullie inzichten. De Fenix is idd erg groot voor mijn polsen. Vandaar dat ik voor een 235/735 wil gaan. Ik denk zojuist een deal te hebben op marktplaats. Vrij onverwacht. Straks ophalen dan weet ik t zeker. :)

Morgen dus weer lopen :D

• Drossie
Ik heb sinds een week de Garmin FR 630.
Gisteren was het batterijpercentage minder dan 15%. Toevallig, of niet toevallig, werden het icoontje van de batterij en de uren van het uurwerk rood. Na het volledig opladen blijven ze echter rood.
Ik heb het toestel al opnieuw opgestart, maar dit helpt niet.
Hoe kan ik dit verhelpen?

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Yes, ik ben nu de trotse bezitter van een FR 735xt!
Net de fabrieksinstellingen teruggezet en nu door de eindeloze menu aan het bladeren en Garmin connect aan het invullen. Wel ff wennen om weer een horloge te dragen. Sinds er mobiele telefoons zijn heb ik geen horloge meer om mijn pols gehad.

• OneMoreThing
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-10 14:59
KnOeFz schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 22:54:
Net de fabrieksinstellingen teruggezet en nu door de eindeloze menu aan het bladeren en Garmin connect aan het invullen. Wel ff wennen om weer een horloge te dragen. Sinds er mobiele telefoons zijn heb ik geen horloge meer om mijn pols gehad.
Daar ga je veel plezier van hebben! Ik heb de 735XT sinds januari en ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Ik heb wel de run bundel want ik ben dol op hardloop data en statistieken. :)

• rockhopper
Zo fijn weekend weer. Lekker gefietst maar onderweg zo m'n oregon 600 van de fiets hup het water in gestuiterd. Daar gaat m'n budget voor de Fenix 5, eerst een nieuwe fietscomputer *zucht*

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

KnOeFz schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 22:54:
Vet! Als ik zou mogen kiezen om nu welke Garmin dan ook te krijgen, zou het ook de 735 worden, ondanks dat ik de pols-HRM direct zou uitschakelen.
Geweldig formaat, ontzettend veel mogelijkheden. De Fenix-series vind ik nog wel een hoger gadgetgehalte hebben, maar zijn me te groot.

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-10 10:03
rockhopper schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 16:24:
[...]

Dat prijzen tweedehands hoog liggen komt omdat er vrij weinig kan slijten aan een gps unit. De meeste release cycli zijn redelijk vast (vaak 2 of 3 jaar) dus je kan redelijk goed van te voren inschatten wanneer een model oud gaat worden. En eerlijk gezegd vind ik de sprong van fenix 3 > fenix 5 (of oregon 600 > oregon 700) nou niet zo spannend dat ik meteen een nieuwe ga halen. Kortom de vraag zal ook redelijk hoog blijven.
Aan de andere kant vind ik de Fenix 5 niet veel schokkends hebben tegenover de Fenix 3 HR. Als ik een Fenix 3 HR had zou ik niet snel upgraden denk ik tenzij je b.v. die kaarten wilt hebben.

Zelf heb ik nu een Casio G-Shock GA-100 ( :+ ) dus die doet alleen tijden en ben ik nu echt op zoek naar iets dat voor mij afstanden, routes, hartslag etc... kan bijhouden (en wellicht meer) zodat ik mijn telefoon kan thuis laten (en ik hou wel van gadgets).

Dus in dat opzicht ben ik nu ook aan het kijken naar de Fenix 3 HR (geen tomtom fan) en wellicht de Fenix 5. Dus ben nu druk bezig terug aan het lezen. Aangezien de Casio G-Shock ook niet echt klein is denk ik dat ik formaat niet zo heel boeiend vind op dit moment.

Eh nee, dit is allemaal geen vraag, gewoon mededelend. ;)

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:13
Ik ben sinds 2 maanden in het bezit van een TomTom Spark Audio met hartslagmeter (iBood €99), echter heb ik nog geen bluetooth oortjes erbij. Ik las dat veel setjes niet compatible waren, moeten specifiek receiver aan 1 kant hebben.

Ik zoek betaalbare sport bluetooth oortjes die bij deze set passen. Via de ING kan ik voor de JBL contour gaan (50 ipv 100), alleen ik weet niet zo goed of deze goed gaat pairen met het horloge. Iemand tips? _/-\o_

• rockhopper
Mailtje sturen naar Tomtom wat zij adviseren? Of een balletje opgooien in het koptelefoon topic op tweakers.

Vandaag mijn 'verzopen' garmin oregon opgedoken uit de Kromme Ijssel. Het water is maar koud zo in Maart, gelukkig was de buitentemperatuur wel aangenaam. Apparaat ligt nu te drogen, morgen maar eens kijken of ie nog wil. Er is zeker water in het toestel gekomen, maar de usb klep is tijdens de val ook opengeschoten. Worst case scenario heb ik in ieder geval een toestel die ik in kan leveren voor reparatie.

• MrAcid
  • Niet online
Pathogen schreef op maandag 13 maart 2017 @ 10:04:
[...]

Vet! Als ik zou mogen kiezen om nu welke Garmin dan ook te krijgen, zou het ook de 735 worden, ondanks dat ik de pols-HRM direct zou uitschakelen.
Geweldig formaat, ontzettend veel mogelijkheden. De Fenix-series vind ik nog wel een hoger gadgetgehalte hebben, maar zijn me te groot.
Nieuwe 5s is net zo groot en een stuk stijlvoller als dagelijks horloge. :)

• OneMoreThing
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-10 14:59
MrAcid schreef op maandag 13 maart 2017 @ 20:46:
[...]

Nieuwe 5s is net zo groot en een stuk stijlvoller als dagelijks horloge. :)
Maar wel een keer zo zwaar. :)

• MrAcid
  • Niet online
True!

• rockhopper
OneMoreThing schreef op maandag 13 maart 2017 @ 21:05:
[...]
Er zijn mensen die geld neertellen om zulke "gewichten" te mogen gebruiken op de sportschool.

een keer zo zwaar is trouwens hetzelfde als evenzwaar ;)

Wat meer ontopic, even kijken of m'n oregon het onderwater avontuur gaat navertellen. Zo ja dan kan ik weer mijn focus op de F5 leggen, dat zal in mijn geval zeker de F5x worden omdat die kaarten het enige punt was dat ik echt mistte op de F3 (en nee, de epix is/was/zal nooit zijn een optie)

• MrAcid
  • Niet online
OneMoreThing schreef op maandag 13 maart 2017 @ 21:05:
[...]

Valt bij nader inzien wel mee - is 40g vs. 67g. Net geen 1,5x.

Net iets lichter dan een Apple Watch.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Run2Day zoekt Fenix 5 testers (Facebook). En je mag 'm houden!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
En voor de mensen zonder Facebook: http://www.run2day.nl/test-de-garmin-fenix-5

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-10 11:09
MrAcid schreef op maandag 13 maart 2017 @ 22:36:
[...]

Valt bij nader inzien wel mee - is 40g vs. 67g. Net geen 1,5x.

Net iets lichter dan een Apple Watch.
Als je het hebt over zo zwaar, betekent dat de 40gram de basis is, 1,5x40=60g...volgens mij is 67 groter dan 60 O-)

• MrAcid
  • Niet online
coldasice schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:25:
[...]

Als je het hebt over zo zwaar, betekent dat de 40gram de basis is, 1,5x40=60g...volgens mij is 67 groter dan 60 O-)
22:36 is blijkbaar te laat voor mij om nog zinnige dingen te zeggen. 8)7

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

rockhopper schreef op zondag 12 maart 2017 @ 23:05:
Zo fijn weekend weer. Lekker gefietst maar onderweg zo m'n oregon 600 van de fiets hup het water in gestuiterd. Daar gaat m'n budget voor de Fenix 5, eerst een nieuwe fietscomputer *zucht*
Oei... daar zou ik goed ziek van zijn. :'( De Oregon 600 is echt eenfantastisch apparaat. Da's wel dikke pech dat ie op de eerste plaats los komt maar dan ook nog het water in... Murphy's law?
rockhopper schreef op maandag 13 maart 2017 @ 16:39:
[...]
Vandaag mijn 'verzopen' garmin oregon opgedoken uit de Kromme Ijssel. Het water is maar koud zo in Maart, gelukkig was de buitentemperatuur wel aangenaam. Apparaat ligt nu te drogen, morgen maar eens kijken of ie nog wil. Er is zeker water in het toestel gekomen, maar de usb klep is tijdens de val ook opengeschoten. Worst case scenario heb ik in ieder geval een toestel die ik in kan leveren voor reparatie.
Dapper met de huidige water temperaturen... in regen heb ik hem uitgebreid getest, maar een hele dag onderwater zonder het rubber klepje is wel wat veel gevraagd denk ik. Ik ben benieuw of ie nog werkend opdroogt. Hij kan wel tegen een stootje... Kon je hem zien liggen op de bodem? Lijkt me een opgave om hem op de zelfde plek weer te vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door KnOeFz op 14-03-2017 21:00 ]

• rockhopper
KnOeFz schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 20:58:
[...]
Oei... daar zou ik goed ziek van zijn. :'( De Oregon 600 is echt eenfantastisch apparaat. Da's wel dikke pech dat ie op de eerste plaats los komt maar dan ook nog het water in... Murphy's law?
[...]
Dapper met de huidige water temperaturen... in regen heb ik hem uitgebreid getest, maar een hele dag onderwater zonder het rubber klepje is wel wat veel gevraagd denk ik. Ik ben benieuw of ie nog werkend opdroogt. Hij kan wel tegen een stootje... Kon je hem zien liggen op de bodem? Lijkt me een opgave om hem op de zelfde plek weer te vinden.
Ik heb het nog niet aangedurft hem aan te zetten. Hij heeft op de verwarming gelegen vannacht, maar toen ik vanavond hem wilde testen en de usb poort checkte en er wat vuiligheid uit blies kwam er ook nog een partij water vrij. Mijn conclusie is: nog nat, langer wachten en zak rijst rondom toestel. Overigens gebruik ik 'm altijd in weer en wind, nooit problemen mee gehad.

Qua valschade zou ie 't wel moeten trekken, al is met 25km/u loskomen en op het beton landen ook niet al te best. Maar tijdens die val is dat klepje los gaan zitten en een toestel dat aan staat en in contact komt met water is een slecht teken.

Ik had verder goed onthouden waar ie ongeveer moest liggen al had ik 'm niet zien vallen (alleen horen stuiteren) en ik had eindelijk een echt functioneel moment om één van m'n zaklampen te gebruiken waar ie echt voor bedoelt was. (fenix tk41 voor de liefhebbers). Hij was goed zichtbaar mits je er met de lamp op scheen want het is me een partij donker zo onder een viaduct. Erg helder water en inderdaad behoorlijk koud.

Verder niet zo slim om het water in te springen in de buurt van het toestel want ik moest zo een paar minuten langer in het water blijven stilstaan terwijl ik geduldig mocht wachten tot al het opgedwarrelde zand weer was gaan liggen. Protip voor de volgende keer (voor iemand anders dan he? 8) ) spring een paar meter verder in het water en loop voorzichtig naar je toestel toe.

Gelukkig goed voorbereid (handdoeken en droge kleding bij) was hard nodig want het water was toch behoorlijk diep, en je moet toch echt kopje onder om 'm op te duiken. Ik dacht maar even terug aan vroeger hoe ik toen eerst het water indook en dan pas nadacht of het ook koud kon zijn... lol

Ik laat nog wel weten hoe het verhaal afloopt met de werking van het toestel.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Mooi verhaal, @rockhopper! Erg stoer dat je hem ook daadwerkelijk hebt opgedoken :)

• rockhopper
Bedankt voor de reacties, het was me een avontuurtje wel.

Eerste jumpstart en *insert Frankenstein clip* It's alive! Hij lijkt het onderwater gedaan te hebben tot de batterijen leeg waren, zo'n kleine 3½ tot 4 uur later want de startup tijd is 20u20 pm terwijl ie ergens tussen 16u30 en 17u30 te water ging.
Ik krijg een gps fix, automatische tijd correctie, scherm werkt.

Kudos voor garmin voor het maken van een outdoor waardig toestel, ik had niet gedacht dat na dit duikavontuur terwijl het toestel nog aanstond hij tot leven zou komen.

Nog te testen: de eneloops die mee zijn gaan zwemmen, de sd kaart die heeft meegezwommen, de usb poort die serieus nat is geweest en of ie nog geluid kan maken. (pingeltjes)

-update- usb poort werkt, sd kaart werkt, er komt geluid uit, gps fix is in orde, scherm werkt, pc ziet het toestel en ingesloten sd kaart, materiaal op de kaarten werkt. Het lijkt erop dat alles nog werkt zoals het moet.
Ik zal 'm nog moeten testen in het veld, misschien dat ik er in de namiddag nog een ritje aan waag mits het werk het toelaat maar ik ben serieus positief verrast. _/-\o_

En om het nog meer ontopic te houden, de Fenix 3 is natuurlijk meegedoken zonder schade, al was ik daar niet bang voor omdat die een serieus goede onderwater rating heeft.

[ Voor 35% gewijzigd door rockhopper op 15-03-2017 11:08 . Reden: update #2 ]

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

rockhopper schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 10:56:
Bedankt voor de reacties, het was me een avontuurtje wel.

Eerste jumpstart en *insert Frankenstein clip* It's alive! [...]
Wow, tof om te lezen! Ik had al heel veel vertrouwen in het apparaat, nu dus nog veel meer _/-\o_
Dat maakt het een koud en nat pak zeker waard!

• rockhopper
Ik heb een kort ritje gemaakt, buiten de koude start die wat 'onrustig' was loopt de lijn ongeveer hetzelfde als die van de fenix. Toestel een paar keer aan en uit gedaan om boodschappen e.d. te doen. De fenix kan mooi op pauze en geeft hierdoor een iets accurater beeld. Maar vooralsnog zeg ik: werkt weer prima.

Nadere inspectie (ditmaal niet de focus op of het nog werkt of dat er scherm beschadigingen zijn) laat wel een diepe deuk/kras zien van de valimpact op het beton onder het viaduct bij 25km/u.

Verder lijkt er ook iets 'los' te zitten er rammelt iets heel zachtjes als ik het toestel schud, maar wat het zou kunnen zijn of doet weet ik niet. Het lijkt er verder op dat de verbinding met mijn hartslagmeter niet zo lekker loopt. Hier moet ik nog even beter naar kijken, misschien opnieuw de meters installeren. De log laat duidelijk een aantal punten zien waarop de hartslag wegvalt, daar waar hij bij de fenix gewoon door blijft lopen. (maw het ligt niet aan de scosche rhythm+)

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

rockhopper schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 17:41:
Ik heb een kort ritje gemaakt, buiten de koude start die wat 'onrustig' was loopt de lijn ongeveer hetzelfde als die van de fenix. Toestel een paar keer aan en uit gedaan om boodschappen e.d. te doen. De fenix kan mooi op pauze en geeft hierdoor een iets accurater beeld. Maar vooralsnog zeg ik: werkt weer prima.

Nadere inspectie (ditmaal niet de focus op of het nog werkt of dat er scherm beschadigingen zijn) laat wel een diepe deuk/kras zien van de valimpact op het beton onder het viaduct bij 25km/u.

Verder lijkt er ook iets 'los' te zitten er rammelt iets heel zachtjes als ik het toestel schud, maar wat het zou kunnen zijn of doet weet ik niet. Het lijkt er verder op dat de verbinding met mijn hartslagmeter niet zo lekker loopt. Hier moet ik nog even beter naar kijken, misschien opnieuw de meters installeren. De log laat duidelijk een aantal punten zien waarop de hartslag wegvalt, daar waar hij bij de fenix gewoon door blijft lopen. (maw het ligt niet aan de scosche rhythm+)
Best kans dat er intern een plastic clipje is afgebroken oid. Zoals ik je nu hoor zou ik toch contact opnemen voor reparatie, als de HRM niet helemaal lekker gaat is er misschien toch iets meer aan de hand.

• rockhopper
Ik kijk het even aan. Belangrijk voor mij is het navigeren en kaartweergave, hrm/cadans temperatuur e.d. zijn bijzaak voor mij bij dit toestel. Vrouwlief zei dat zij eerder al last had van wegvallen van de cadans / hartslag. Maar mocht dit uiteindelijk inderdaad defect zijn dan ligt dat aan de impact van de val en niet aan het onderwater avontuur. Hopelijk dit weekend meer tijd om te testen.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:23
Ik krijg net een mail van run2day dat ze de fenix 5 binnen hebben. Doe er je voordeel mee.

• Krasloos
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-10-2024
tlpeter schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 21:27:
Ik krijg net een mail van run2day dat ze de fenix 5 binnen hebben. Doe er je voordeel mee.
Met een prijskaartje..

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:23
Dat zal best maar de eersten zullen het meeste betalen :)

• rockhopper
De webshop laat alleen maar reservering mogelijkheden zien op dit moment. Ik denk dat ze een handvol toestellen (of minder) binnen hebben gekregen en die alweer weg zijn. Dat past wel in het 'slow roll out' scenario dat garmin bij de fenix 3 ook heeft toegepast.

Ondanks dat ik de kaartfunctie graag erbij zou willen is de prijs me echt te gortig. Als je een epix kan maken voor 350 met kaarten moet dat ook in een fenix 5 kunnen.

Hier al iemand die er eentje in het wild heeft gezien of in bezit heeft?

• Ikkeja36
Vandaag een Fenix 5 bezorgd door Mediamarkt. Hij zou gisteren worden verzonden maar dat werd dus een dag lager. Zojuist het pakje opgehaald bij de buren en nu aan het uitzoeken hoe e.e.a. werkt.

Looks zijn iig super, morgen GPS en HR testen tijdens het lopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Ikkeja36 op 18-03-2017 23:03 ]

Ikkeja36 schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 23:02:
Vandaag een Fenix 5 bezorgd door Mediamarkt. Hij zou gisteren worden verzonden maar dat werd dus een dag lager. Zojuist het pakje opgehaald bij de buren en nu aan het uitzoeken hoe e.e.a. werkt.

Looks zijn iig super, morgen GPS en HR testen tijdens het lopen.
Cool. Wat had je hiervoor?

Benieuwd naar je eerste bevindingen!

• rockhopper
En net zo belangrijk, welke fenix 5 heb je gekozen? Vanilla 5, 5s of 5x?

• Ikkeja36
Hierbij mijn eerste ervaringen!

Hiervoor had ik een TomTom cardio runner. Altijd tevreden geweest maar de laatste tijd was de gps een beetje van slag. Hoewel dat inmiddels weer goed lijkt te gaan was het een goed excuus om te kijken voor een ander horloge.

Buiten het hardlopen om gebruik ik een huawei watch Classic met Android wear 1.5. Zeer tevreden hiermee maar dat dagelijks opladen en het elke keer wisselen van horloge (3x in de week hardlopen), rekening houden met het opladen van de TomTom, het connecten om te zorgen dat de quickgps is bijgewerkt.... nee, tijd voor wat anders.

Na eerst een 5 saphire te hebben besteld heb ik toch voor een 'normale' grijze 5 met zwarte band gekozen. De 5x is voor mij te groot en de saphire is wel heel erg zwart. De grijze 5 met zwarte band heeft een klein rood accentje op het glas en een rood accent op de select knop (rechtsboven).

Vandaag dus voor het eerst echt gebruikt. Tijdens een evenement van 10km heb ik wat afstandsmeting betreft echt geen klagen: 10,03km dus dat geloof ik wel. Ook zijn op de kaart geen gekke afwijkingen te zien. De GPS heeft een fix in een paar seconden.

Het tempo op de Fenix 5 wisselde wel behoorlijk. Gemiddeld gezien heb ik de 10km zeer gelijkmatig gelopen. Dit komt ook overeen met het gevoel dat ik tijdens de run had. Ik moet nog een keer extra testen voor de tempowisselingen, deze zijn nu te groot om als leidraad te gebruiken tijdens een run. Het kwartiertje fietsen van huis naar de start van het evenement (en terug) liet ook een wisselende snelheid op de fiets zien.

Hartslagmeting... zeer netjes moet ik zeggen. Lijkt een kleine vertraging te hebben van een paar seconden maar geeft een goed beeld van hoe je bezig bent. Ook het bekertje water wat ik tijdens de run heb gedronken bij de waterpost wordt duidelijk weergegeven in tempo en hartslag.

De hartslagmeting werkt in rust ook zeer goed. Gisteravond kwam ik in rust uit op 42, voor mijn doen prima. Geeft wel aan dat ik uitgerust genoeg was ;)
Ikkeja36 schreef op zondag 19 maart 2017 @ 20:26:
Hierbij mijn eerste ervaringen!

Hiervoor had ik een TomTom cardio runner. Altijd tevreden geweest maar de laatste tijd was de gps een beetje van slag. Hoewel dat inmiddels weer goed lijkt te gaan was het een goed excuus om te kijken voor een ander horloge.

Buiten het hardlopen om gebruik ik een huawei watch Classic met Android wear 1.5. Zeer tevreden hiermee maar dat dagelijks opladen en het elke keer wisselen van horloge (3x in de week hardlopen), rekening houden met het opladen van de TomTom, het connecten om te zorgen dat de quickgps is bijgewerkt.... nee, tijd voor wat anders.

Na eerst een 5 saphire te hebben besteld heb ik toch voor een 'normale' grijse 5 met zwarte band gekozen. De 5x is voor mij te groot en de saphire is wel heel erg zwart. De grijze 5 met zwarte band heeft een klein rood accentje op het glad en een rood accent op de select knop (rechtsboven).

Vandaag dus voor het eerst echt gebruikt. Tijdens een evenement van 10km heb ik wat afstandsmeting betreft echt geen klagen: 10,03km dus dat geloof ik wel. Ook zijn op de kaart geen gekke afwijkingen te zien. De GPS heeft een fix in een paar seconden.

Het tempo op de Fenix 5 wisselde wel behoorlijk. Gemiddeld gezien heb ik de 10km zeer gelijkmatig gelopen. Dit komt ook overeen met het gevoel dat ik tijdens de run had. Ik moet nog een keer extra testen voor de tempowisselingen, deze zijn nu te groot om als leidraad te gebruiken tijdens een run. Het kwartiertje fietsen van huis naar de start van het evenement (en terug) liet ook een wisselende snelheid op de fiets zien.

Hartslagmeting... zeer netjes moet ik zeggen. Lijkt een kleine vertraging te hebben van een paar seconden maar geeft een goed beeld van hoe je bezig bent. Ook het bekertje water wat ik tijdens de run heb gedronken bij de waterpost wordt duidelijk weergegeven in tempo en hartslag.

De hartslagmeting werkt in rust ook zeer goed. Gisteravond kwam ik in rust uit op 42, voor mijn doen prima. Geeft wel aan dat ik uitgerust genoeg was ;)
Thanks, duidelijk verhaal!

Actual pace is op Garmin horloges inderdaad niet heel nuttig, omdat het niet (genoeg) 'gesmooth' wordt, zoals bijv wel op je TomTom gebeurde. Dat betekent dat de GPS meetfouten gelijk worden meegenomen.

Alternatief wat voor mij goed werkt is de 'average lap pace' te gebruiken. Als je laps op 1 kilometer staan ingesteld (piepje per km), dan meet hij de gemiddelde pace van die kilometer. Dat is imo stuk accurater en ook nuttigere data tijdens het lopen.

• rockhopper
Er zijn ook een aantal apps in de connect store die pace wat nuttiger maken/weergeven.

@Ikkeja36 Bedankt voor de eerste indrukken. Klinkt allemaal goed, het lijkt me trouwens een flinke stap vooruit vanaf de TomTom. Ik ben zelf benieuwd naar de accu duur (al dan niet normaal gebruik, al dan niet tijdens activiteiten), en dan met name of het een beetje gelijkwaardig (of beter) is als die van de Fenix 3. Al vermoed ik dat DCRainmaker zeer binnenkort wel met zijn in depth review zal komen waarin dit behandelt gaat worden.

• Drossie
rockhopper schreef op zondag 19 maart 2017 @ 22:25:
Er zijn ook een aantal apps in de connect store die pace wat nuttiger maken/weergeven.
Welke dan?

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

• Jheroun
  • Niet online
Mijn vriendin loopt al een aantal maanden met een Tomtom runner 2. De laatste twee runs stopte hij na een kilometer of tweeënhalf spontaan met bijhouden van de move, daarna kan ze die wel weer starten maar handig is anders. Ik kon met een beetje Googelen dit niet direct als probleem vinden dus misschien zit er een of andere target dwars maar is hier toevallig iemand die dit als bekend probleem herkend?

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Alle updates binnengehaald? Is het iets met auto-pause als ze even stil moet staan bij een stoplicht oid?

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
Jheroun schreef op maandag 20 maart 2017 @ 10:59:
Mijn vriendin loopt al een aantal maanden met een Tomtom runner 2. De laatste twee runs stopte hij na een kilometer of tweeënhalf spontaan met bijhouden van de move, daarna kan ze die wel weer starten maar handig is anders. Ik kon met een beetje Googelen dit niet direct als probleem vinden dus misschien zit er een of andere target dwars maar is hier toevallig iemand die dit als bekend probleem herkend?
Wat bedoel je met de Move?

• Jheroun
  • Niet online
Sorry, Suunto terminologie ;) Ik bedoel de activiteit/run/move/dinges. Ze start met lopen en dan gaat dat ding vanalles bijhouden maar op een gegeven moment gaat hij gewoon weer terug naar de tijdmodus.

Op het punt waar het mis gaat zit geen verkeer of stoplicht dus daar zal het ook niet aan liggen. We zullen het ding eens een geforceerde update naar de meest recente firmware en een reboot geven en dan weer eens verder kijken.

• Valorian
Jheroun schreef op maandag 20 maart 2017 @ 12:19:
[...]

Sorry, Suunto terminologie ;) Ik bedoel de activiteit/run/move/dinges. Ze start met lopen en dan gaat dat ding vanalles bijhouden maar op een gegeven moment gaat hij gewoon weer terug naar de tijdmodus.

Op het punt waar het mis gaat zit geen verkeer of stoplicht dus daar zal het ook niet aan liggen. We zullen het ding eens een geforceerde update naar de meest recente firmware en een reboot geven en dan weer eens verder kijken.
Ah, helder, heb ook TomToms en dacht al dat ik iets gemist had ;) .. Dat probleem heb ik overigens nog niet ervaren. Wel laatst voor een 1/2 marathon ruim voor start de activiteit vast aangeslingerd, zodat alles klaar staat (incl. satelietontvangst), begin ik met lopen zie ik dat 'ie terug gesprongen is naar 'tijd'-scherm. Ofwel, kennelijk zit er een time-out op. Gelukkig had ik wel binnen 3 sec weer een 'start' scherm haha.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Valorian schreef op maandag 20 maart 2017 @ 14:21:
[...]

Ah, helder, heb ook TomToms en dacht al dat ik iets gemist had ;) .. Dat probleem heb ik overigens nog niet ervaren. Wel laatst voor een 1/2 marathon ruim voor start de activiteit vast aangeslingerd, zodat alles klaar staat (incl. satelietontvangst), begin ik met lopen zie ik dat 'ie terug gesprongen is naar 'tijd'-scherm. Ofwel, kennelijk zit er een time-out op. Gelukkig had ik wel binnen 3 sec weer een 'start' scherm haha.
De activiteit zelfs al? Daar kan mijn OCD echt niet tegen :P Ik móet op start drukken als ik over de lijn ga...
Maar mijn Garmin 220 heeft wel een modus om 30 minuten lang standby te staan met GPS-fix. Normaal is het 5 minuten voordat ie weer in lock modus schiet.
Die extended modus heb ik eigenlijk altijd aanstaan.

Mijn Garmin snapt het echter niet meer als je na een pause weer verder gaat, er wordt dan geen GPS data meer gelogd, alleen tijd. Schijnt wel een bekend issue te zijn, maar of er een oplossing is... Ik zorg er gewoon voor dat ie nooit op pause gaat.

• Valorian
Pathogen schreef op maandag 20 maart 2017 @ 15:30:
[...]

De activiteit zelfs al? Daar kan mijn OCD echt niet tegen :P Ik móet op start drukken als ik over de lijn ga...
Maar mijn Garmin 220 heeft wel een modus om 30 minuten lang standby te staan met GPS-fix. Normaal is het 5 minuten voordat ie weer in lock modus schiet.
Die extended modus heb ik eigenlijk altijd aanstaan.

Mijn Garmin snapt het echter niet meer als je na een pause weer verder gaat, er wordt dan geen GPS data meer gelogd, alleen tijd. Schijnt wel een bekend issue te zijn, maar of er een oplossing is... Ik zorg er gewoon voor dat ie nooit op pause gaat.
Normaal geen last van, maar nu duurde het wat langer dan verwacht voor er ook echt gestart kon worden. Meestal zet ik hem euim van tevoren even aan (maar nog niet op start) en dan zodra ik een fix heb weer "uit", dan weet ik zeker dat als ik 10 sec voor ik over de lijn ga weer een activiteit aan zet ik meteen een fix heb (en ook hier ocd, dus exact op de lijn gaat ie pas echt lopen ;) ) ..

voordeel van meer lopen( atreven 4x per week) is dat ik automatisch al na elke run het horloge laat sync'en en dus altijd een quick gps heb , dus hoef voorafgaand aan lopen nooit te sync'en.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Valorian schreef op maandag 20 maart 2017 @ 15:39:
[...]

Normaal geen last van, maar nu duurde het wat langer dan verwacht voor er ook echt gestart kon worden. Meestal zet ik hem euim van tevoren even aan (maar nog niet op start) en dan zodra ik een fix heb weer "uit", dan weet ik zeker dat als ik 10 sec voor ik over de lijn ga weer een activiteit aan zet ik meteen een fix heb (en ook hier ocd, dus exact op de lijn gaat ie pas echt lopen ;) ) ..

voordeel van meer lopen( atreven 4x per week) is dat ik automatisch al na elke run het horloge laat sync'en en dus altijd een quick gps heb , dus hoef voorafgaand aan lopen nooit te sync'en.
Dat kan ik absoluut beamen! Maandag moet ik niet vergeten even te syncen voordat ik ga lopen :P Woensdag en vrijdag gaat het altijd wel goed.

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

Sinds vrijdagmiddag de Fenix 5 (black sapphire) in mijn bezit.
Prachtig robuust ding. zondagochtend 28 km mee hardgelopen en dat ging prima, ik gebruik hem samen met een Garmin voetsensor. Ik loop +/-2400kmpj.

Ik liep hiervoor altijd met Runkeeper op Android, alle nieuwe data ga ik vooral gebruiken om efficiënter en sneller te worden.

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Pagina: 1 ... 46 ... 325 Laatste