Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 40 ... 325 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-11 18:14
Ja die uitdagende omstandigheden testen neem ik dan weer met een korreltje zout. Niet dat ik niet geloof dat de F3 in de middenmoot zit, want dat zal best kloppen.

Het is meer dat een aantal mensen het doen overkomen alsof het horloge je in het naastliggende dorp neerzet ipv daar waar je echt bent. Zulke testen zeggen niet zoveel omdat juist bij die uitdagende omstandigheden ook de positie van de satellieten erg belangrijk is. En een aantal testers doen wel een flinke sample maar lopen op verschillende tijden met 1 of 2 toestellen terwijl je eigenlijk alle toestellen tegelijk mee zou moeten nemen. Verder komt het nog behoorlijk nauw luisteren waar je die toestellen op het zelfde moment weer hebt. Je kan door weerkaatsing van bv bomen (typische moeilijke omstandigheid in het bos) al een verschil krijgen tussen hetzelfde toestel aan je linker en je rechter arm. Maar dit dwaalt verder af van de vraag van tom dus wil ik er verder niet al te veel op ingaan. (overigens is mijn grote issue bij fellrnr dat je niet ziet met welke firmware (gps firmware) hij zijn testen heeft gedaan. Want daar hangt ook een hoop vanaf, een garmin toestel is eigenlijk pas 1,5 tot 2 jaar na release "af", iets wat een behoorlijk nadeel is aan garmin, maar dat terzijde.

Ik ben het met je eens dat gps het niet het sterkste punt is van de F3, maar ik vind 'm persoonlijk beter dan de middenklassers die ik zelf tot mijn beschikking heb (de M400 en de FR 220)

Ik denk verder dat je in omgevingen met slechte ontvangst (steden met smalle straten en hoge gebouwen of dichte bebossing) eigenlijk ook je gps data maar gewoon als minder moet accepteren omdat nu eenmaal het vrije zicht op de lucht beperkt is. Geen enkel horloge zal er in uitblinken tenzij we het hele concept van gps anders gaan opstellen.

Ik kijk met fietsen eigenlijk nooit op m'n horloge voor de moment snelheid. Daarbij is bij gps 'snelheid' altijd een blik naar het verleden namelijk de tijd die er tussen je laatste twee punten zat (meestal 1s) en de afstand die je daarin aflegde waar een redelijke foutmarge in kan zitten. Er zijn niet voor niks snelheidsmeters als accessoire voor fietsen uitgebracht die nauwkeuriger werken en daarom ook vaak toegepast worden door racefietsers die specifiek op snelheid trainen.

[ Voor 23% gewijzigd door rockhopper op 05-10-2016 12:19 . Reden: reactie op berichten die in de tussentijd geplaatst zijn ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:59
rockhopper schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 12:07:
Ik kijk met fietsen eigenlijk nooit op m'n horloge voor de moment snelheid. Daarbij is bij gps 'snelheid' altijd een blik naar het verleden namelijk de tijd die er tussen je laatste twee punten zat (meestal 1s) en de afstand die je daarin aflegde waar een redelijke foutmarge in kan zitten. Er zijn niet voor niks snelheidsmeters als accessoire voor fietsen uitgebracht die nauwkeuriger werken en daarom ook vaak toegepast worden door racefietsers die specifiek op snelheid trainen.
Dat snap ik, maar het zou al schelen als ze voor de weergavve van de huidige snelheid bijv. de laatste 5 seconden zouden nemen ipv 1.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Klopt. Workaround is om zelf gewoon te werken met de lap pace en dan auto lap op 1km te zetten.

• rockhopper
stefijn schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 13:10:
[...]
Dat snap ik, maar het zou al schelen als ze voor de weergavve van de huidige snelheid bijv. de laatste 5 seconden zouden nemen ipv 1.
Daar zijn apps voor (mits je toestel dit ondersteund)
Je kan zelf de snelheid (al spreken ze over pace/tempo) en de duur (waartussen gemeten wordt) instellen.
Toegegeven dit is voor hardlopen ontworpen, waar het in mijn ogen ook een veel grotere rol van betekenis speelt, maar het is ook prima toe te passen voor het fietsen (al is over het algemeen snelheid wel zo'n beetje het laatste waar je je druk over zou moeten maken tijdens een fiets training).

Dit is overigens de eerste hit die ik in de app store zag, met een beetje zoekwerk of een lief mailtje naar de ontwerper valt er wellicht ook wel iets specifieks voor de fiets te vinden.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• Titanicfanatic
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-11 11:35
Ik heb het vermoeden dat de pasfrequentie op de M400 feitelijk maar de helft aangeeft, kan iemand dit bevestigen? Ik zou een gemiddelde pasfrequentie van 90-95 hebben, terwijl ik toch een vlot ritme heb voor mijn gevoel.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-11 21:34
BootVluchteling schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 09:35:
- Berichten laten zien ( whatsapp, bellen ) Eis
- Slaapregistratie Eis
- Hartslagmeter + afstandmeter via GPS (ingebouwd of via telefoon ) Eis
- sterke voorkeur voor verwisselbaar bandje ( tenzij slijtvast )
- Waterdicht Wens
Ik zit nog even naar je lijstje te kijken en bedenk ineens dat een Garmin Forerunner 35 dit volgens mij allemaal ondersteunt. Je zoekt eigenlijk een smartwatch en activitytracker die daarnaast een beetje sportfuncties ondersteunt en dat is bij de FR eigenlijk andersom (het is een sporthorloge en activitytracker die basis smartwatchfuncties heeft), maar hij biedt als smartwatch wel wat jij wilt, namelijk het tonen van berichten.
Als hij dat net zo doet als mijn Fenix 3, dan is dat vrij summier (je kunt niet uitgebreid hele mails lezen op het ding) en zeker niet zo goed als mijn Pebble, maar je krijgt wel gewoon een melding te zien.

Punctuality is the politeness of kings

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:59
Titanicfanatic schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 05:51:
Ik heb het vermoeden dat de pasfrequentie op de M400 feitelijk maar de helft aangeeft, kan iemand dit bevestigen? Ik zou een gemiddelde pasfrequentie van 90-95 hebben, terwijl ik toch een vlot ritme heb voor mijn gevoel.
Bij hardlopen? Je kunt het zelf tellen natuurlijk, maar volgens mij is 90-95 heel erg langzaam (ik zit zelf rond de 150 als ik op "normale" snelheid loop)

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-11 16:56
@rockhopper de Vivoactive HR heeft ook verwisselbare bandjes dus dat kan je ook weg schrappen als ding.
(Jij gaf aan dat het bandje Niet aan de wensen voldoet om die reden)

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-11 13:51
dreamscape schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 08:41:
[...]

Ik zit nog even naar je lijstje te kijken en bedenk ineens dat een Garmin Forerunner 35 dit volgens mij allemaal ondersteunt. Je zoekt eigenlijk een smartwatch en activitytracker die daarnaast een beetje sportfuncties ondersteunt en dat is bij de FR eigenlijk andersom (het is een sporthorloge en activitytracker die basis smartwatchfuncties heeft), maar hij biedt als smartwatch wel wat jij wilt, namelijk het tonen van berichten.
Als hij dat net zo doet als mijn Fenix 3, dan is dat vrij summier (je kunt niet uitgebreid hele mails lezen op het ding) en zeker niet zo goed als mijn Pebble, maar je krijgt wel gewoon een melding te zien.
Bedankt voor je bericht. Wat ik niet zo snel vind op de website, is de waterdichtheid en de vervangbaarheid van het bandje. Nu geven ze wel aan dat die horloges ook zijn voor zwemmen, wat de waterdichtheid lijkt te bevestigen. klopt dit? En wat betreft het bandje?

• dreamscape
Garmin heeft het over een 'water rating' van 5ATM. Zwemmen moet volgens mij wel kunnen, maar duiken zou ik daar niet mee doen. En tijdens het zwemmen op knopjes drukken is waarschijnlijk ook niet slim.
Het bandje is wel verwisselbaar, maar het is geen standaard band op bandpennen waar je gewoon alles op kunt monteren dat de juiste breedte heeft. Je kunt hem dus alleen wisselen voor de juiste bandjes van Garmin.

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:23
Titanicfanatic schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 05:51:
Mijn Suunto telt ook maar 1 been. De meeste mensen weten hoeveel benen ze gebruiken en dan kan je omrekenen.

In de manual van de M400 staat "Cadence* is the number of times the foot with the stride sensor* hits the ground per minute" (dan weet je ook ineens waar het vandaan komt, ze houden de zelfde logica aan voor metingen vanaf de pols).

• Titanicfanatic
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-11 11:35
Ik heb geen stride sensor, de pasfrequentie zal in het horloge zelf bepaald worden. Maar het principe zal dan inderdaad wel hetzelfde zijn.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:10

Sport_Life

Solvitur ambulando

nokie schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 15:57:
[...]

Mijn Suunto telt ook maar 1 been. De meeste mensen weten hoeveel benen ze gebruiken en dan kan je omrekenen.

In de manual van de M400 staat "Cadence* is the number of times the foot with the stride sensor* hits the ground per minute" (dan weet je ook ineens waar het vandaan komt, ze houden de zelfde logica aan voor metingen vanaf de pols).
Ah vandaar! Ik zat met hetzelfde dilemma, maar dacht dat mijn horloge onzin uitkraamt.

Overigens hebben jullie al trainings schema's ontdekt op Polar Flow? Werkt perfect!! (wel handmatig instellen).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• b.o.n.s
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-11 20:40
Ik gebruik op dit moment (met heel veel plezier overigens) een Fitbit Blaze, vervanger van mijn Fitbit Charge.
Nu ik mijn hardlopen eigenlijk naar een hoger niveau wil gaan brengen ben ik toch stiekem aan het rondkijken voor iets anders. Alleen toch wel een beetje 'gehecht' geracht aan het hele Fitbit stijltje..

Maargoed, liefst toch een horloge met GPS functionaliteit om zo zonder telefoon te kunnen lopen en misschien toch wat meer statistieken.
De Garmin Forerunner 235 lijkt toch wel wearable die mij dit kan bieden.

Wat denken jullie?
Is dit op dit moment zonde? (Komen er misschien snel nieuwe modellen uit?)
Garmin Connect t.o.v. Fitbit Dasbboard?

• rockhopper
b.o.n.s schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 11:24:
Ik gebruik op dit moment (met heel veel plezier overigens) een Fitbit Blaze, vervanger van mijn Fitbit Charge.
Nu ik mijn hardlopen eigenlijk naar een hoger niveau wil gaan brengen ben ik toch stiekem aan het rondkijken voor iets anders. Alleen toch wel een beetje 'gehecht' geracht aan het hele Fitbit stijltje..

Maargoed, liefst toch een horloge met GPS functionaliteit om zo zonder telefoon te kunnen lopen en misschien toch wat meer statistieken.
De Garmin Forerunner 235 lijkt toch wel wearable die mij dit kan bieden.

Wat denken jullie?
Is dit op dit moment zonde? (Komen er misschien snel nieuwe modellen uit?)
Garmin Connect t.o.v. Fitbit Dasbboard?
De meeste toestellen uit een serie, in jouw geval de 200 serie, hebben een cyclus van 3 jaar bij Garmin. Aangezien de 230/235 vrij recent (beide 2015) zijn uitgekomen, en dan ook nog iets versnelt ten opzichte van de gewone cyclus omdat waarschijnlijk de optische hartslagmeter zo snel mogelijk uitgebracht moest worden, ligt het niet voor de hand dat de 200-serie binnen nu en anderhalf/twee jaar een opvolger krijgt.

Voor wat betreft de andere modellen, polar komt binnenkort met een opvolger voor de M400 namelijk de M600 en heeft toevallig deze week ook nog een optisch budget model aangekondigd, de M200. Voor beide horloges geld dat ze dus nog niet uitgebreid getest zijn (of verkrijgbaar). Daarnaast zou je nog bij Suunto kunnen kijken, die hebben net een hele dure serie uitgebracht, dus mogelijk worden de oude modellen tegen gunstige prijzen opgeruimd, al zou ik qua sporten eerder bij polar of garmin blijven.

Overigens zul je voor het 'smart' gedeelte wel een telefoon bij de hand moeten hebben, maar die zul je tijdens een training niet heel hard nodig hebben.

Verder geld: als je beter advies wilt, geef aan wat je precies wilt gaan doen en wat je budget en wensen zijn. De M600 kan bijvoorbeeld muziek afspelen, de Fenix 3 is juist weer erg stijlvol en zo kunnen we nog wel even doorgaan ;)

[ Voor 23% gewijzigd door rockhopper op 08-10-2016 13:03 . Reden: quote toegevoegd voor notificatie ]

• b.o.n.s
rockhopper schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 12:03:
[...]

De meeste toestellen uit een serie, in jouw geval de 200 serie, hebben een cyclus van 3 jaar bij Garmin. Aangezien de 230/235 vrij recent (beide 2015) zijn uitgekomen, en dan ook nog iets versnelt ten opzichte van de gewone cyclus omdat waarschijnlijk de optische hartslagmeter zo snel mogelijk uitgebracht moest worden, ligt het niet voor de hand dat de 200-serie binnen nu en anderhalf/twee jaar een opvolger krijgt.

Voor wat betreft de andere modellen, polar komt binnenkort met een opvolger voor de M400 namelijk de M600 en heeft toevallig deze week ook nog een optisch budget model aangekondigd, de M200. Voor beide horloges geld dat ze dus nog niet uitgebreid getest zijn (of verkrijgbaar). Daarnaast zou je nog bij Suunto kunnen kijken, die hebben net een hele dure serie uitgebracht, dus mogelijk worden de oude modellen tegen gunstige prijzen opgeruimd, al zou ik qua sporten eerder bij polar of garmin blijven.

Overigens zul je voor het 'smart' gedeelte wel een telefoon bij de hand moeten hebben, maar die zul je tijdens een training niet heel hard nodig hebben.

Verder geld: als je beter advies wilt, geef aan wat je precies wilt gaan doen en wat je budget en wensen zijn. De M600 kan bijvoorbeeld muziek afspelen, de Fenix 3 is juist weer erg stijlvol en zo kunnen we nog wel even doorgaan ;)
Thanks!

Klinkt allemaal heel logisch.
Ik viel voor de specs van de 235 i.c.m. de mooie prijs.
Je geeft het met Suunto aan, zelf niet zo bekend mee. Al moet ik toegeven dat de Suunto Ambit3 Peak Black er wel heel goed uitziet (even gegoogled).

Laat ik het zo zeggen:

- De Garmin Fenix HR is prachtig maar buiten budget
- Laat ik een budget a 300 euro voldoende vinden
- Heb nu al hartslag dus vind dat een leuke toevoeging aan de statistieken
- Wil graag (nog) meer hardloop-statistieken
- Nu een watch met GPS

Ps. Muziek maakt voor mij niet uit (gebruik een ipodje).

[ Voor 1% gewijzigd door b.o.n.s op 08-10-2016 14:49 . Reden: ps ]

• rockhopper
Dan hou ik het op kiezen tussen de Polar M600 die ondertussen in de schappen moet liggen en de FR235. Op zich zou de M400 een betere keuze zijn van polar ware het niet dat deze nog van het pre-optische hartslag tijdperk is.
Overigens kan je op marktplaats wel een 2e hands fenix3 krijgen voor ongeveer 300 euro (maar dan heb je de versie zonder hartslagmeting)

Suunto is op zich een redelijk grote speler op gps gebied maar ze leggen zich iets meer toe op outdoor dan specifiek sport. Dat zie je dan ook terug aan de features en de ondersteuning op het platform achter suunto. Maar veel gebruikers / sporters willen niet per se afhankelijk zijn van 1 producent en laten hun data ook meteen synchroniseren op een platform als Strava.

• b.o.n.s
Ik ga even op onderzoek uit, bedankt voor zover!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-11 07:12
De m400 heeft geen vibratiemotor en de audio feedback is net te zacht.
Verder voor de prijs echt de meest complete, maar door bovenstaande punten voor mij direct een afvaller.

Cool Blue heeft soms mooie prijsjes voor 2e kansjes.
http://www.marktplaats.nl...62912.html?categoryId=795

[ Voor 25% gewijzigd door Sinned123 op 09-10-2016 09:55 ]

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• MaartehhM
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-11 10:33
De Polar M400 is inderdaad de allerbeste sportwatch voor de mensen met een klein budget, ongelofelijk hoeveel bang voor je buck je krijgt. Zoals hierboven aangestipt is het minder geschikt als dagelijkse smartwatch als je echt notificaties wil laten doorsturen, want dat piepje is waardeloos en irritant.

Aangezien je budget toch 300 euro is, kan het bijna niet mis gaan met de FR235. Zelf heb ik de FR230 omdat ik niet zoveel om hartslag geef (maar vooral omdat m'n budget 100 euro minder was dan die van jou :+), en ik mis eigenlijk weinig. Het kan praktisch alles wat de M400 kan, maar ziet er toch wat netter uit om 'm ook dagelijks te dragen.

Verder geen idee wat het Fitbit Dashboard allemaal kan, maar Garmin Connect is vrij uitgebreid. Zelf gebruik ik Strava, maar er zijn vast wel filmpjes/reviews te vinden van het Garmin ecosysteem.

There is no pleasure in having nothing to do; the real fun is in having lots to do, and not doing it.

• rockhopper
En mocht je veel meer Engelstalige info willen. www.dcrainmaker.com is een erg fijne site om de sport georienteerde modellen met elkaar te vergelijken. Zijn reviews zijn het beste in zijn gebied en mocht er daarna alsnog vragen over hebben dan komt het vaak alsnog in de uitgebreide comments sectie naar voren.

Ik zou wel eerst een of hooguit twee modellen kiezen voordat je het leesvoer van hem induikt, want het is behoorlijk veel lezen ;)

Verder een goed punt, ik vind persoonlijk het trilalarm wel handig, maar bij mij zat de M400 niet fijn waardoor hij bij mij afviel. Pasvorm gaat bijna boven alles. Desalniettemin is het heel erg goed horloge.

• b.o.n.s
Hoop info gekregen alles bij elkaar!

Suunto gaat in iedergeval afvallen.. Erg duur merk, betaald veel voor de naam denk ik zelf.
Voor het geld ook behoorlijk beperkt inhetgeen je ervoor 'terugkrijgt', denk ik.

De Polar M600 even bekeken.. Mooi aparaatje alle bij elkaar. Maar vind Android Wear i.c.m. IOS niet echt een passen (persoonlijk).

De FR235 is van alle apparaten op dit moment toch nog wel de 'beste' in de prijsrange van ongeveer 300 euro denk ik. Heeft ook wat plussen t.o.v. anderen (zoals bijv VO2Max, weer forecast).

Ik denk dat ik er nu wel uit ben. Zal nog even de review van DCR bekijken, thanks!

• BakkerM
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Als gevorderd-beginnende hardloper (5-10km) ben ik op zoek naar een sporthorloge. Een modelletje met GPS en een hartslagmeter voldoet al snel. Ik hoef niet zo gek veel functies, als ze maar accuraat zijn. Maar wat te kopen? De FR235 kan alles maar is toch aardig aan de prijs, een Vivio HR+ kan toch hetzelfde? En de FR35, ook leuk, maar wat is het verschil? Of schiet ik met een kanon op een mug en voldoet een 50 euro model ook aan mijn wensen?

En hoe werken die dingen eigenlijk? Ik lees overal de koppeling met een smartphone, ik neem echter aan dat ik m'n telefoon niet mee hoef te nemen tijdens het rennen? Of verschilt dat per merk en type?

If you don’t agree or understand why it makes sense for people what they say, do or think, it is not because they are behaving really strangely, bizarrely, or erroneously, it is because your perspective is different

• dreamscape
Nee, je telefoon hoeft niet mee. Die koppeling is leuk om bij thuiskomst je gegevens te synchroniseren met Garmin Connect en/of Strava en zo op je telefoon of computer nog even te kunnen zien wat je hebt gedaan.

Sommige toestellen ondersteunen een live tracking functie. Leuk als je een wedstrijd loopt terwijl vrouw en kids thuis zitten, dan kunnen ze op de computer zien waar je bent. Daarvoor moet je wél je telefoon meenemen, want je toestel heeft natuurlijk zelf geen netwerkverbinding. Lijkt overigens een leuke optie, maar in de praktijk doe je er heel weinig mee.

De FR35 is wat simpeler dan de FR235. Hij heeft geen kleurenscherm en ondersteunt geen Connect IQ apps. Je kunt dus niet allerlei speciale datavelden en apps toevoegen vanuit Garmin Connect. Als je zelf zegt 'Ik hoef niet zo gek veel functies', vermoed ik dat een FR35 je echt meer dan voldoende biedt.

Een model van 50 euro voldoet volgens mij niet aan je wensen, want voor dat geld vind je volgens mij geen horloge met GPS en hartslagmeting. Gaat het alleen om een stopwatch en hartslagband, dan ben je bij Decathlon al voor onder de 20 euro klaar. Een Decathlon-model met GPS maar zonder hartslagband, dat kan ook al voor 70 of zoiets. Maar de combinatie, die heb ik daar nog niet gezien...

edit: niet goed gekeken... je hebt bij Decathlon een Geonaute (huismerk) ONmove 220 met hartslagband voor 130 euro. Dan zou ik even doorsparen voor een FR25 met hartslagband of nog iets meer voor een FR35. Bij Garmin weet je zeker dat het platform nog jarenlang goed wordt ondersteund. Bij Decathlon heb ik daar mijn twijfels bij.

[ Voor 11% gewijzigd door dreamscape op 11-10-2016 11:01 ]

• rockhopper
BakkerM schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 10:35:
Als gevorderd-beginnende hardloper (5-10km) ben ik op zoek naar een sporthorloge. Een modelletje met GPS en een hartslagmeter voldoet al snel. Ik hoef niet zo gek veel functies, als ze maar accuraat zijn. Maar wat te kopen? De FR235 kan alles maar is toch aardig aan de prijs, een Vivio HR+ kan toch hetzelfde? En de FR35, ook leuk, maar wat is het verschil? Of schiet ik met een kanon op een mug en voldoet een 50 euro model ook aan mijn wensen?

En hoe werken die dingen eigenlijk? Ik lees overal de koppeling met een smartphone, ik neem echter aan dat ik m'n telefoon niet mee hoef te nemen tijdens het rennen? Of verschilt dat per merk en type?
Omdat je jezelf toch als semi gevorderd beschouwd zal je even goed voor jezelf moeten nagaan of je nu of binnen nu en 3 jaar (levensduur generatie horloge) eventueel trainingen via je horloge wilt uitvoeren. Denk dan aan schema's die je zelf samenstelt (of anderen dat al voor je hebben gedaan) met intervallen en dat soort dingen. In het budget segment valt meestal of de Optische hartslag weg, of de gestructureerde training mogelijkheden.

Ik zie dat dreamscape al een hoop antwoorden heeft gegeven. Wat verder het 'nut' van de telefoon tijdens je hardlopen/fietsen/sporten bij je te hebben zijn de eventuele notificaties (je hebt een sms/appje/emailtje meldingen zichtbaar op je horloge, mits geactiveerd), allemaal niet heel spannend of nuttig tenzij je een heel drukke eenmanszaak runt die 24/7 bereikbaar moet zijn.

Dus laat ik verder maar even wat opties aangeven.
Binnenkort (hoe snel en hoe goed dit horloge zal zijn weet nog niemand) komt de budget polar M200 uit. De link gaat naar een mini-pre-release preview. Mocht je de optische hartslag laten vallen is de polar M400 eigenlijk het beste horloge dat momenteel verkrijgbaar is in de categorie 'bang for buck' (de meeste features voor het minste geld). Wil je per se optische hartslag maar zijn gestructureerde trainingen weer niet zo belangrijk kan je ook kijken naar de Vivoactive HR. (link verwijst buiten de review ook naar een vergelijking tussen de M400, tomtom spark, fitbit surge en apple watch)

Verder voldoen de horloges van tomtom ook aan je minimale eisen, maar ik ben persoonlijk nog steeds niet onder de indruk van hun achterliggende platform. Al kan je van tijd tot tijd de horloges goedkoop aanschaffen via de ing-rentepunten winkel. Dus vanuit een budget standpunt toch het vermelden waard.
Persoonlijk zou ik als serieuze sporter het toch bij of garmin of polar houden en eventueel ook je data op strava of ander 'neutraal' sportplatform plaatsen zodat je niet merkafhankelijk wordt.

Voor wat betreft die decathlon horloges: let wel dat je daar serieuze concessies doet aan zowel bouwkwaliteit als wel achterliggende ondersteuning. Denk dan aan korte(re) batterijduur, minder waterdicht (lees: niet tijdens zwemmen bruikbaar maar wel in de regen) en het allerbelangrijkste: geen optische hartslagmeting, maar gewoon via borstband.

[ Voor 46% gewijzigd door rockhopper op 11-10-2016 11:14 . Reden: reactie aangepast na tussentijdse reactie van een ander ]

• Sander
  • Niet online
BakkerM schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 10:35:

Ik ben met vergelijkbare ideeën en ongeveer vergelijkbaar niveau op zoek gegaan een half jaartje geleden, uiteindelijk via Marktplaats voor 100 euro een Tomtom Multisport HR op gehaald (en sindsdien nog 2 voor vriendin en moeder). Voor mij een leuke en goedkope manier om te kijken of en hoeveel ik het gebruik, en daarmee ook een mooie manier om erachter te komen welke dingen ik zoek in een sport horloge.

Laat ik voorop stellen nieuw zijn de TomTom horloges in mijn ogen echt overpriced en een no-go, met name vanwege de zwakte van hun achterliggende platform en gebrek aan trainingsmogelijkheden. Je merkt dat deze horloges al paar jaar mee gaan en niet echt geupdate zijn met de innovaties die Garmin bijv wel heeft op nieuwe modellen.

Het platform is voor mij iets minder relevant want ik stuur toch alles naar Strava door. Verder heb ik in mijn training voor halve marathon slechts 1 keer gehad dat mijn hardloopschema een 4-3-2-1-2-3-4 training voorschreef, die dit horloge niet snapt. Kijkend naar bang-for-buck ben ik nog steeds erg tevreden, als het horloge kapot gaat dan denk ik dat ik wel overstap op de FR235, maar ja dat is dan ook gelijk bijna 200 euro meer. Tegelijkertijd kun je dan ook evt icm een Garmin Edge gelijk beide devices combineren en de HR gebruiken tijdens fietsen.

• BakkerM
  • Nu online
Bedankt voor de uitgebreide toelichting dreamscape, rockhopper en sander. Ondertussen heb ik een Garmin FR35 om mn linkerpols hangen, voldoet aan alle wensen en ziet er wel geinig uit :) Installatie en koppeling/synchornisatie met mn Ipad ging als trein, dus tot dusver al helemaal tevreden. Alleen jammer dat ik gister ben gaan hardlopen, dus zit vandaag in de ruststand O-)

If you don’t agree or understand why it makes sense for people what they say, do or think, it is not because they are behaving really strangely, bizarrely, or erroneously, it is because your perspective is different

• rockhopper
BakkerM schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 10:17:
Bedankt voor de uitgebreide toelichting dreamscape, rockhopper en sander. Ondertussen heb ik een Garmin FR35 om mn linkerpols hangen, voldoet aan alle wensen en ziet er wel geinig uit :) Installatie en koppeling/synchornisatie met mn Ipad ging als trein, dus tot dusver al helemaal tevreden. Alleen jammer dat ik gister ben gaan hardlopen, dus zit vandaag in de ruststand O-)
Gefeliciteerd met je aankoop. Het is een mooi instapmodel. Gezien zijn prijs had ik persoonlijk voor de vivoactive HR gekozen, maar die is toch weer net wat duurder (heeft wel heel veel meer features). Die overdaad aan features kan overigens ook weer een nadeel zijn (iets met bomen en bos).

Ik vroeg mezelf trouwens af of dit model trainingsschema's ondersteund. Hij is ruim 100 euro in prijs gestegen ten opzichte van zijn voorganger die geen schema's ondersteund. Misschien dat je daar wat over wilt vertellen?

Overigens betekend ruststand/rustdag niet dat je helemaal niets mag doen. Ik zou lekker een wandelingetje maken om gewoon een beetje te spelen met je nieuwe horloge.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-11 12:59

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hmm, ik heb vrouwlief natuurlijk precies een Forerunner 230 gegeven vlak voordat ze over triathlon-ambities begon :P Nu zou ik haar hier graag in willen steunen door de juiste gadget te kopen, die het volgende kan:
- Triathlon modus, wat volgens mij altijd neerkomt op een zwem, fiets en loop modus die automatisch na elkaar gestart kunnen worden
- Uiteraard ook losse modi voor deze drie sporten
- Iets nuttigs registreren bij open water zwemmen

Nu is VL nog druk bezig met afvallen en zal meedoen met een tri-evenement nog wel een tijdje op zich laten wachten, dus ik wil graag iets voor een kleine portemonnee waar ze dan een jaartje, of 2, mee vooruit kan totdat het échte werk zich aandient en de tekortkomingen duidelijk zijn :)

Als ik DCRainmaker zo snel bekijk kan ik dan het best een Ambit2/2S op de kop tikken, of misschien een tweedehands Fenix2. Alle andere opties worden al snel een stuk duurder.

Heeft iemand nog meer ideeën, of een goede aanbieding gezien?

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Een 2/3e hands 310XT? Althans ik heb nu 2,5 jaar een 310XT, destijds nieuw voor ~€180 gehaald, dat moet via marktplaats veel beter kunnen. Mijn accu gaat nog altijd uuuuuuuuuren mee, dus ik verwacht niet dat dat een probleem gaat zijn bij marktplaatsuitvoeringen.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hmm, een Fenix 2 vlakbij het werk voor €150, HRM run bundle. Lijkt me een goeie deal :)

• rockhopper
Pathogen schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 15:22:
Hmm, ik heb vrouwlief natuurlijk precies een Forerunner 230 gegeven vlak voordat ze over triathlon-ambities begon :P Nu zou ik haar hier graag in willen steunen door de juiste gadget te kopen, die het volgende kan:
- Triathlon modus, wat volgens mij altijd neerkomt op een zwem, fiets en loop modus die automatisch na elkaar gestart kunnen worden
- Uiteraard ook losse modi voor deze drie sporten
- Iets nuttigs registreren bij open water zwemmen

Nu is VL nog druk bezig met afvallen en zal meedoen met een tri-evenement nog wel een tijdje op zich laten wachten, dus ik wil graag iets voor een kleine portemonnee waar ze dan een jaartje, of 2, mee vooruit kan totdat het échte werk zich aandient en de tekortkomingen duidelijk zijn :)

Als ik DCRainmaker zo snel bekijk kan ik dan het best een Ambit2/2S op de kop tikken, of misschien een tweedehands Fenix2. Alle andere opties worden al snel een stuk duurder.

Heeft iemand nog meer ideeën, of een goede aanbieding gezien?
Binnenkort is het weer black friday, het is bijna garantie dat garmin en dcrainmaker (clever training) daar aan meedoen met een aantal interessante aanbiedingen (mits je zolang kan wachten)

Ik zou verder de forerunner 910xt en FR920xt ook meenemen in je overweging. Verder is er nog de 735 maar voor dat geld zou ik eigenlijk meteen doorgaan voor een fenix 3. Hier een linkje met garmin's triathlon horloges naast elkaar (dcrainmaker site)

Op marktplaats valt regelmatig wel een 910/920 te vinden voor 250 of minder zeker als je de hartslagband er niet bij hoeft. Verder heb je van polar de V800 die ondersteund ook triathlon, maar deze is eigenlijk ook overpriced zeker voor zijn leeftijd (lees vervanger zal binnenkort wel komen)

Ik zou verder voor je een suunto koopt even met je telefoon een sessie doen om hun 'movescount' platform te verkennen, suunto is matig op sportgebied en van oorsprong meer outdoor georiënteerd. Ik heb verder geen persoonlijke ervaring met hun toestellen dus ik kan er zelf weinig over zeggen. Zwerfkei in Woerden heeft in ieder geval wel een flink aantal modellen op voorraad van suunto. Dat geld niet voor mijn lokale sportwinkels, die zijn allemaal polar/garmin oriented. Overigens lijkt futurumshop de ambits in de uitverkoop te hebben, let wel op welk model je aanschaft ze zijn niet zo heel duidelijk in hun naamgeving (suunto ambits dus)

Maar goed ik zou voor de overbrugging genoegen nemen met je huidige horloge en dan maar gewoon 3 verschillende modi gebruiken. Het gaat momenteel redelijk hard met de intro van nieuwe features, en zeker bij garmin en hun connect 2.0 (en nieuwer) valt denk ik in de nabije toekomst veel winst te halen. Helaas doet zelfs een recent model als de fenix3 HR niet mee met de upgrade naar connect 2.0 :'( dus misschien goed om in je achterhoofd te houden.

• BakkerM
  • Nu online
rockhopper schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:29:
[...]

Gefeliciteerd met je aankoop. Het is een mooi instapmodel. Gezien zijn prijs had ik persoonlijk voor de vivoactive HR gekozen, maar die is toch weer net wat duurder (heeft wel heel veel meer features). Die overdaad aan features kan overigens ook weer een nadeel zijn (iets met bomen en bos).

Ik vroeg mezelf trouwens af of dit model trainingsschema's ondersteund. Hij is ruim 100 euro in prijs gestegen ten opzichte van zijn voorganger die geen schema's ondersteund. Misschien dat je daar wat over wilt vertellen?

Overigens betekend ruststand/rustdag niet dat je helemaal niets mag doen. Ik zou lekker een wandelingetje maken om gewoon een beetje te spelen met je nieuwe horloge.
Precies wat jij zegt, de FR35 heeft exact de juiste features die goed werken, zoals de hartslag meter. Wellicht als ik een paar niveaus verder ben dat ik wel meer features wil, maar dat zien we dan wel. Het zou nu enkel voor de leuk zijn en eenmalig.
Doet mij denken aan enkele collega's -enorme excelfundamentalisten / spreadsheetterroristen- die uren bezig zijn met draaitabellen waar niemand om heeft gevraagd. Geen meerwaarde qua informatie, enkel omdat het kan 8)7

Overigens was de rustdag overdag 50 mins spinnen en 's avonds een voetbaltraining. De rust zat hem er meer in dat ik m'n lichaam bescherm tegen de schokken van het hardlopen op asfalt ;)

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Met het risico om nu bevooroordeeld te klinken: waarom níet een Fenix 2? Wat doet een 910XT/920XT/735XT/Fenix 3 dat een Fenix 2 niet doet?
Maar goed ik zou voor de overbrugging genoegen nemen met je huidige horloge en dan maar gewoon 3 verschillende modi gebruiken. Het gaat momenteel redelijk hard met de intro van nieuwe features, en zeker bij garmin en hun connect 2.0 (en nieuwer) valt denk ik in de nabije toekomst veel winst te halen. Helaas doet zelfs een recent model als de fenix3 HR niet mee met de upgrade naar connect 2.0 :'( dus misschien goed om in je achterhoofd te houden.
De 230 doet helaas niets voor zwemmen. Hardlopen uiteraard wel en een fietsmodus is er ook. En ik ken mijn vrouw een beetje, die kan ontmoedigd raken als de uitrusting het nét niet is :) Lijkt mij wel...

• rockhopper
Pathogen schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 08:09:
Met het risico om nu bevooroordeeld te klinken: waarom níet een Fenix 2? Wat doet een 910XT/920XT/735XT/Fenix 3 dat een Fenix 2 niet doet?
[...]

De 230 doet helaas niets voor zwemmen. Hardlopen uiteraard wel en een fietsmodus is er ook. En ik ken mijn vrouw een beetje, die kan ontmoedigd raken als de uitrusting het nét niet is :) Lijkt mij wel...
De 230 is dan ook echt een middenklasser garmin stijl, dan zit je bij polar in hetzelfde prijssegment (m400) net iets beter, al heeft die ook zijn gebreken (geen trilfunctie bv).

De 910 is nog wat ouder en ongeveer gelijkwaardig, verschillen zitten 'm in details waar uiterlijk, pasvorm en prijs van verkrijgen doorslag geven tussen deze twee (F2 & 910)

De 920 is een heel ander beest die behalve glonass (de russische gps tegenhanger) ook de smart-watch integratie beter doorvoert en daarnaast heb je een heel arsenaal aan connect iq apps die je zou kunnen gaan toepassen. Het is aan jezelf of je dit meerwaarde genoeg vind en net zo belangrijk: pasvorm, uiterlijk, prijs. Het is momenteel de standaard waar andere triatlon horloges zich meten. (al zeg ik dit vanuit een gadget perspectief, want ik heb nog nooit een triatlon gedaan). Persoonlijk vind ik dit scherm het beste afleesbaar van alle modellen.

De 735 is een beetje een verloren model die tussen de 920 en de F3HR hangt, belangrijkste toevoeging hier is de optische hartslagmeting maar omdat het een net uitgebracht model is zal het niet snel in de aanbieding verschijnen. -tenzij het zo slecht verkoopt dat garmin het in de black friday sale gooit-

De F3 is het topmodel momenteel die alles wat de 920 doet en nog meer met een ander uiterlijk en laten we eerlijk zijn niet de gps ontvangst als belangrijkste sterke punt heeft (in tegenstelling tot de 920) maar dit tegen een flinke prijskaart. De nieuwere modellen (HR) en Chronos voegen weer meer dingen toe tegen een nog hogere prijs. Voor een horloge dat je alleen tijdens sporten wil dragen geen meerwaarde tov de 920.

Even terugkomend op de overbrugging:
Ok het gemis van zwemfunctie begrijp ik ergens wel, ik heb alleen geen flauw idee hoe belangrijk dit is in een standaard triatlon training (doe je het veel of focus je vooral op fietsen/hardlopen). De specifieke multisport mode zou ik persoonlijk niet zo interessant vinden, behalve als je in een wedstrijd bent waar je uiteindelijk toch ook nog officiële tijden krijgt vind ik zo'n transitie-tijd niet zo heel interessant, maar zoals gezegd, wat weet ik nou van triatlon? :o Vandaar dat ik het een beetje zonde van het geld vind om meteen nog een horloge te kopen.

Maar je kan natuurlijk de 230 op MP gooien (of terugsturen afhankelijk waar je 'm gehaald hebt) en je dan vol storten op het mee-motiveren van vrouwlief. Want als dit je echte doel is kan je er beter meteen voor gaan. O+

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

rockhopper schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 10:23:
[...]

Even terugkomend op de overbrugging:
Ok het gemis van zwemfunctie begrijp ik ergens wel, ik heb alleen geen flauw idee hoe belangrijk dit is in een standaard triatlon training (doe je het veel of focus je vooral op fietsen/hardlopen). De specifieke multisport mode zou ik persoonlijk niet zo interessant vinden, behalve als je in een wedstrijd bent waar je uiteindelijk toch ook nog officiële tijden krijgt vind ik zo'n transitie-tijd niet zo heel interessant, maar zoals gezegd, wat weet ik nou van triatlon? :o Vandaar dat ik het een beetje zonde van het geld vind om meteen nog een horloge te kopen.
De crux van het verhaal, die je natuurlijk niet kunt ruiken :P, is dat juist zwemmen en fietsen de meeste focus heeft, omdat hardlopen met overgewicht ook het zwaarst is.
Ook de combi zwemmen-fietsen zou ze graag zsm willen gaan doen, en hardlopen gebeurt op dit moment voornamelijk op de loopband ivm demping en (nog) geen fijne omgeving om het huis heen (dat gaat gelukkig veranderen!).

Het blijft enerzijds vervelend dat alles met multisport meteen 150-200 euro duurder is, maar anderzijds is het wel goed dat je dan ook meteen een topmodel te pakken hebt. Go big or go home :)

Het grote voordeel dat een F2 heeft tov de 910XT is sync met bluetooth, dus via de telefoon uploaden. We hebben nog wel een PC, maar die wordt echt zelden gebruikt en dat houden we graag zo :P Dus ik ga voor deze volledige (tweedehands) F2 bundel, met HRM-RUN band én fietshouder. Nu nog even bedenken of ik tot Sinterklaas wacht of 'm gewoon achteloos in de schoen dump zodra die gezet wordt...

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Als het horloge enkel en alleen voor registratie gebruikt gaat worden, dan nogmaals: de 310XT, snel op marktplaats gekeken, 2e hands + hartslagband voor €50. Waarom zou dit geen optie zijn?

Edit: ah, bluetooth. Hmm afhankelijk van je telefoon heb je ANT en is het synchroniseren daarmee mogelijk. Maar lang niet alle toestellen hebben inderdaad ANT.

[ Voor 17% gewijzigd door Arie- op 13-10-2016 13:24 ]

Pathogen schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 11:59:
[...]

De crux van het verhaal, die je natuurlijk niet kunt ruiken :P, is dat juist zwemmen en fietsen de meeste focus heeft, omdat hardlopen met overgewicht ook het zwaarst is.
Ook de combi zwemmen-fietsen zou ze graag zsm willen gaan doen, en hardlopen gebeurt op dit moment voornamelijk op de loopband ivm demping en (nog) geen fijne omgeving om het huis heen (dat gaat gelukkig veranderen!).

Het blijft enerzijds vervelend dat alles met multisport meteen 150-200 euro duurder is, maar anderzijds is het wel goed dat je dan ook meteen een topmodel te pakken hebt. Go big or go home :)

Het grote voordeel dat een F2 heeft tov de 910XT is sync met bluetooth, dus via de telefoon uploaden. We hebben nog wel een PC, maar die wordt echt zelden gebruikt en dat houden we graag zo :P Dus ik ga voor deze volledige (tweedehands) F2 bundel, met HRM-RUN band én fietshouder. Nu nog even bedenken of ik tot Sinterklaas wacht of 'm gewoon achteloos in de schoen dump zodra die gezet wordt...
Hmm, van de F2 naar F3 zijn wel echt grote stappen gemaakt door Garmin. Denk ook aan de IQ_connect apps die je kunt downloaden. Daarnaast is het misschien nog de moeite waard om te onderzoeken in hoeverre er verbeteringen zin aangebracht in het tracken van zwemmen in de F3.

Plus, de F3 is imo ook een stuk mooier voor dagelijks gebruik. Is te gebruiken als activity tracker en smart watch etc.. Mijn vriendin heeft er ook een en hij staat behoorlijk stoer, zelfs op haar smalle pols ;).

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Requiem19 schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 13:33:
[...]

Hmm, van de F2 naar F3 zijn wel echt grote stappen gemaakt door Garmin. Denk ook aan de IQ_connect apps die je kunt downloaden. Daarnaast is het misschien nog de moeite waard om te onderzoeken in hoeverre er verbeteringen zin aangebracht in het tracken van zwemmen in de F3.

Plus, de F3 is imo ook een stuk mooier voor dagelijks gebruik. Is te gebruiken als activity tracker en smart watch etc.. Mijn vriendin heeft er ook een en hij staat behoorlijk stoer, zelfs op haar smalle pols ;).
Zeker, de F3 is alleen ontzettend duur en gaat niet meer mee met de aankomende changes, dan zou ik eerder een goedkopere optie overwegen en daarna over te stappen naar een F4.

@Arie: inderdaad de Bluetooth is een redelijke no-go, al kan de 310XT eigenlijk stiekem best veel! Had me er een beetje op verkeken aan de hand van het modelnummer, maar de XT staat natuurlijk voor Xtra Tof ;)

• rockhopper
Zwemmen is net een zwak punt van de 310 als je 'm tenminste aan je pols houd, je zou voor de grap de review van dcrainmakers eens moeten lezen en zijn track bij het open water zwemmen moeten bekijken.
Foutmarge van 50 tot 100% aan de pols.

In pool / indoor zwemmen is gelukkig wel wat beter. Overigens is de Fenix2 ook niet geheel foutloos bij het zwemmen er wordt uitgegaan van een 10% foutmarge (outdoor). Indoor is gelukkig een stuk beter, mits je de juiste zwembad lengte ingevoerd hebt.

Daarbij is het toestel al weer 7 jaar oud, hoewel een prima ding is hij groot lomp en toch wel echt aan het eind, doorverkopen op MP zal ook nog weinig opleveren (maar dat weegt natuurlijk af dat hij nu ook nog maar een schijntje is op MP)

Je opties zijn nu: kijken voor een goedkoop model op MP hou je zelf een strak budget voor of denk na of je meteen groot wilt gaan aangezien je misschien pas bij sinterklaas/kerst iets wil geven. Ik zou in ieder geval de black friday sales afwachten.

Verder geld dat de F3 zich bewezen heeft als een uiterst populair horloge, ze gaan snel als warme broodjes via MP dus mocht je er een oppakken dan ben je 'm bij het uitkomen van een nieuw model misschien ook wel weer snel kwijt met misschien 100€ afschrijving. Je hebt dan wel als voordeel dat je van de meeste huidige zaken gebruik kan maken zoals de niet te onderschatten connect apps.
En als bonus: synchronisatie via wifi, iets waar mijn vrouw uiterst jaloers op is.

Verwijderd

Ik ben een ervaren hardloper met inmiddels 6 marathons achter de rug. Op dit moment loop ik nog steeds naar tevredenheid met een TomTom Runner Cardio. Echter mis ik ook wel wat opties mede omdat het horloge inmiddels wat gedateerd is.

Volgend jaar ga ik ook ultralopen en ben dan dus wel echt toe aan een nieuw horloge met iig een langere accuduur en wat meer statistieken zoals Vo2Max en hersteltijd.

Ik kijk op dit moment naar de F3 HR maar ben er eerlijk gezegd niet zo van onder de indruk (mede door de prijs). Iemand een idee wanneer de F4 of eventueel de opvolger van de FR235 wordt aangekondigd?

• dreamscape
Verwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 16:15:
Ik ben een ervaren hardloper met inmiddels 6 marathons achter de rug. Op dit moment loop ik nog steeds naar tevredenheid met een TomTom Runner Cardio. Echter mis ik ook wel wat opties mede omdat het horloge inmiddels wat gedateerd is.

Volgend jaar ga ik ook ultralopen en ben dan dus wel echt toe aan een nieuw horloge met iig een langere accuduur en wat meer statistieken zoals Vo2Max en hersteltijd.

Ik kijk op dit moment naar de F3 HR maar ben er eerlijk gezegd niet zo van onder de indruk (mede door de prijs). Iemand een idee wanneer de F4 of eventueel de opvolger van de FR235 wordt aangekondigd?
Als het echt gaat om goede statistieken en VO2max, voldoet een horloge met optische hartslagmeting dan wel? Ik kan me voorstellen dat je dan toch een borstband wilt hebben. Zeker met de nieuwe HRM-run van Garmin, dan word je op je wenken bediend met heel veel extra statistieken.

De *3*-serie (230/235/630) is nog niet zo heel lang op de markt. Ik verwacht eerder dat er een nieuwer triatlonhorloge komt (930 en wellicht 935) en dat daarna pas een F4 zal verschijnen. Een eventuele 240/245 verwacht ik pas daarna. Let wel: dat is allemaal koffiedik kijken natuurlijk.

Aan de andere kant: de optische sensoren in de nieuwere modellen van TomTom schijnen vrij accuraat te zijn qua VO2max, HRV en hersteltijd. Als je daarbij vooral een langere accuduur (voor ultralopen) belangrijk vindt en eigenlijk heel tevreden bent over TomTom, dan is een nieuwe TomTom Adventurer misschien wel iets voor je. Die komen later deze maand beschikbaar.

Verwijderd

dreamscape schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 16:27:
[...]

Als het echt gaat om goede statistieken en VO2max, voldoet een horloge met optische hartslagmeting dan wel? Ik kan me voorstellen dat je dan toch een borstband wilt hebben. Zeker met de nieuwe HRM-run van Garmin, dan word je op je wenken bediend met heel veel extra statistieken.

De *3*-serie (230/235/630) is nog niet zo heel lang op de markt. Ik verwacht eerder dat er een nieuwer triatlonhorloge komt (930 en wellicht 935) en dat daarna pas een F4 zal verschijnen. Een eventuele 240/245 verwacht ik pas daarna. Let wel: dat is allemaal koffiedik kijken natuurlijk.

Aan de andere kant: de optische sensoren in de nieuwere modellen van TomTom schijnen vrij accuraat te zijn qua VO2max, HRV en hersteltijd. Als je daarbij vooral een langere accuduur (voor ultralopen) belangrijk vindt en eigenlijk heel tevreden bent over TomTom, dan is een nieuwe TomTom Adventurer misschien wel iets voor je. Die komen later deze maand beschikbaar.
Ik weet dat de optische hartslagmeting van mijn Cardio minstens zo goed zo niet beter is dan degene die gebruikt worden in bijv. de Spark en de FR235/ F3. Dit omdat ze gebruik gemaakt hebben van andere leveranciers of dit zelf hebben ontwikkeld. Dat is voor mij ook mede de reden geweest dat ik nog geen switch heb gemaakt.
Een borstband is voor mij geen optie al weet ik dat het accurater is dan de optische variant. Ik vind het gewoon echt niet prettig lopen. Ik ga er echter wel van uit dat de toekomstige modellen een betere en accuratere optische versie krijgen. (?)

Jammer dat er nog geen duidelijkheid is over de aankondiging van nieuwe modellen.. Ben wel heel benieuwd naar de F4 namelijk..
Iemand een idee wanneer de Suunto Spartan Sport met optische hardslagmeter verschijnt? En is er iemand die dit horloge heeft (zonder hr natuurlijk) en er iets over kan zeggen? Of is hij nog niet leverbaar.. :P

De Adventurer is een optie maar wacht even de reviews af ;)

• dreamscape
Verwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 16:40:
De Adventurer is een optie maar wacht even de reviews af ;)
Hopelijk heeft DCRainmaker hem binnenkort en maakt hij er een mooie review van. Ik sta zelf op de lijst bij het PR-bureau van TomTom voor een reviewexemplaar, maar het ziet er niet naar uit dat die op heel korte termijn al beschikbaar is. Ik verwacht hem in ieder geval niet voor de geplande releasedatum.

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
[...]

Iemand een idee wanneer de Suunto Spartan Sport met optische hardslagmeter verschijnt? En is er iemand die dit horloge heeft (zonder hr natuurlijk) en er iets over kan zeggen? Of is hij nog niet leverbaar.. :P
Ik heb een Spartan Ultra, ik weet niet of de sport al leverbaar is, ik dacht het wel. Voornaamste verschil tussen die twee is dat de sport HR heeft maar ook een kleinere batterij (en nog wat features minder maar die boeien lang niet iedereen).

Qua volwassenheid is de software van de Spartan serie er nog niet helemaal, laten we zeggen dat ze niet geleerd hebben van de buggy release van de Fenix 3 ;) Hardwaretechnisch is het al wel een prachtapparaat en voor hardlopen en wandelen voldoet hij voor mij ook al prima. Met een a twee firmwareupdates per maand zal de rest ook wel komen.

[ Voor 4% gewijzigd door Jheroun op 13-10-2016 16:51 ]

Verwijderd

dreamscape schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 16:43:
[...]

Hopelijk heeft DCRainmaker hem binnenkort en maakt hij er een mooie review van. Ik sta zelf op de lijst bij het PR-bureau van TomTom voor een reviewexemplaar, maar het ziet er niet naar uit dat die op heel korte termijn al beschikbaar is. Ik verwacht hem in ieder geval niet voor de geplande releasedatum.
Als ik het goed begrijp is de Adventurer deze maand nog beschikbaar dus dan verwacht ik de komende weken ook wel een review van DCRainmaker. Ik hou het iig in de gaten en als jij info hebt over het horloge hoor ik (en misschien meer hier) het graag. :)

Verwijderd

Jheroun schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 16:50:
[...]

Ik heb een Spartan Ultra, ik weet niet of de sport al leverbaar is, ik dacht het wel. Voornaamste verschil tussen die twee is dat de sport HR heeft maar ook een kleinere batterij (en nog wat features minder maar die boeien lang niet iedereen).

Qua volwassenheid is de software van de Spartan serie er nog niet helemaal, laten we zeggen dat ze niet geleerd hebben van de buggy release van de Fenix 3 ;) Hardwaretechnisch is het al wel een prachtapparaat en voor hardlopen en wandelen voldoet hij voor mij ook al prima. Met een a twee firmwareupdates per maand zal de rest ook wel komen.
Dat had ik ook al begrepen en dat vind ik voor het prijskaartje best bizar.. Gelukkig wordt er wel serieus en 'openbaar' aan gewerkt.

Ik hou dit topic in de gaten :9

• rockhopper
Verwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 16:15:
Beide series nagenoeg geen kans dat er een opvolger komt binnen nu en 12 tot 18 maanden. Zoals hier in het topic al is gemeld grootste kans dat er als volgende horloge de opvolger van de 920 wordt aangekondigd maar deze is eigenlijk ook nog niet toe aan een nieuw model.
Mocht er een aankondiging komen vanuit Garmin, dan zal dit waarschijnlijk begin januari zijn tijdens de CES 2017. Traditioneel het grote platform waar aankondigingen gedaan worden. Al is dit niet beperkt tot deze show en kunnen er te pas en te onpas in de loop van het jaar ook gewoon modellen aangekondigd of zelfs meteen uitgebracht worden.

Enne maak je geen illusies over de prijs, de opvolgers zullen waarschijnlijk alleen maar duurder worden. Maar ook vanuit hier, koffiedik kijken allemaal.

Overigens heb ik het al vaker hier gemeld, maar ik ben nog altijd super tevreden met de externe optische hartslagmeting van mijn Scosche Rhythm+. Ik zou ook nooit meer willen rennen of sporten met een borstband.

[ Voor 22% gewijzigd door rockhopper op 13-10-2016 18:49 . Reden: link toegevoegd ]

• PetrCech_3
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-11 06:30
Hi,
Ik hoop dat iemand mij kan helpen... Ik heb gisteren een Polar Loop 2 gekocht. Nu gaat het synchroniseren via de pc prima, account aangemaakt en hij is alles netjes aan het bijhouden. Ik heb alleen één (groot) probleem. Als ik de app op mijn iPhone opstart, synchroniseert hij alleen hetgene wat ik tot dan met de pc heb kunnen synchroniseren. Maarja... Ik kan hem natuurlijk niet elke keer eerst aan de pc leggen om daarna op de app mijn voortgang te bekijken. Is er iemand die ervaring heeft met dit product?
Thanks!

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Pathogen schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 11:59:
[...]

Zou dit zelf toch afraden. Weet niet voor welke prijs je de fenix 2 wilt kopen, maar ik denk dat er betere alternatieven zijn. De fenix 2 is erg lomp en heeft verouderde software. Op de dc rainmaker site lijkt het dezelfde firmware te zijn als op bijvoorbeeld de tactix. Mijn vader heeft de tactix en ikzelf een fenix 3. De firmware is een wereld van verschil qua gebruiksvriendelijkheid. Steeds opnieuw moet ik mijn pa uitleggen hoe zijn tactix precies werkt en dan is het voor mij ook zoeken. Waarom niet de vivoactive hr nemen. Hartstikke prima apparaat en veel gebruiksvriendelijker. Ik ben er van overtuigd dat voor een beginnend sporter gebruiksgemak veel belangrijker is dan een overvloed aan opties. Mijn tip: kijk naar recente multisport instapmodellen van polar, TomTom en garmin.

Ben zelf erg tevreden over de fenix 3 en daarvoor over de forerunner 230 (Helaas geen zwemfunctie). Als ik opnieuw moest kiezen ging ik voor de 735xt. Minder mooi dan de fenix 3 maar wel lichter en minder 'lomp'.

• OneMoreThing
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-11 21:02
PetrCech_3 schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 19:42:
Hi,
Ik hoop dat iemand mij kan helpen... Ik heb gisteren een Polar Loop 2 gekocht. Nu gaat het synchroniseren via de pc prima, account aangemaakt en hij is alles netjes aan het bijhouden. Ik heb alleen één (groot) probleem. Als ik de app op mijn iPhone opstart, synchroniseert hij alleen hetgene wat ik tot dan met de pc heb kunnen synchroniseren. Maarja... Ik kan hem natuurlijk niet elke keer eerst aan de pc leggen om daarna op de app mijn voortgang te bekijken. Is er iemand die ervaring heeft met dit product?
Thanks!
Als je je Loop via de pc synchroniseert dan wordt je voortgang naar Polar Flow (online) geüpload. Zodra je de app op je iPhone start is het eerste wat de app doet het downloaden van de voortgang die op Polar Flow staat. Dat is wat er nu bij jou gebeurt. Het lijkt erop dat de Loop nog niet gekoppeld is aan de app op je iPhone waardoor de Bluetooth synchronisatie niet werkt. Als je in de app bij Meer -> Apparaten kijkt, staat daar de Loop dan bij?

• PetrCech_3
OneMoreThing schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 21:05:
[...]

Als je je Loop via de pc synchroniseert dan wordt je voortgang naar Polar Flow (online) geüpload. Zodra je de app op je iPhone start is het eerste wat de app doet het downloaden van de voortgang die op Polar Flow staat. Dat is wat er nu bij jou gebeurt. Het lijkt erop dat de Loop nog niet gekoppeld is aan de app op je iPhone waardoor de Bluetooth synchronisatie niet werkt. Als je in de app bij Meer -> Apparaten kijkt, staat daar de Loop dan bij?
Ja, daar staat hij bij! Er staat: ''Synchroniseer je apparaat om alle apparaatinstellingen weer te geven.''.

Ik kan echter niet op andere menu's/functies klikken.

• OneMoreThing
Als je het knopje op Loop en paar seconden lang indrukt gaat hij dan niet synchroniseren?

• PetrCech_3
OneMoreThing schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 21:17:
Als je het knopje op Loop en paar seconden lang indrukt gaat hij dan niet synchroniseren?
Nee. Ik zie wel dat als ik dat bij het kopje Act doe. Dat er een streepjesbalk steeds kleiner gaat worden. Daarna komt er een soort pijltje in beeld. Ook op Google is er waanzinnig weinig over te vinden... Balen

• OneMoreThing
PetrCech_3 schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 21:24:
[...]

Nee. Ik zie wel dat als ik dat bij het kopje Act doe. Dat er een streepjesbalk steeds kleiner gaat worden. Daarna komt er een soort pijltje in beeld. Ook op Google is er waanzinnig weinig over te vinden... Balen
Vreemd inderdaad. Dit al eens bekeken: http://support.polar.com/...pp_fails_what_should_i_do

Die streepjes met een een soort pijltje is denk ik een vliegtuigje. Je Loop staat denk ik in vliegtuig modus waardoor Bluetooth is uitgeschakeld.

[ Voor 13% gewijzigd door OneMoreThing op 13-10-2016 21:32 ]

• PetrCech_3
OneMoreThing schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 21:28:
[...]

Vreemd inderdaad. Dit al eens bekeken: http://support.polar.com/...pp_fails_what_should_i_do

Die streepjes met een een soort pijltje is denk ik een vliegtuigje. Je Loop staat denk ik in vliegtuig modus waardoor Bluetooth is uitgeschakeld.
Thanks voor al je hulp. Helaas, ook deze stappen werken allemaal niet. En het moet toch echt mogelijk zijn. Ga morgen wel even contact opnemen met Polar..

• OneMoreThing
PetrCech_3 schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 21:39:
[...]

Thanks voor al je hulp. Helaas, ook deze stappen werken allemaal niet. En het moet toch echt mogelijk zijn. Ga morgen wel even contact opnemen met Polar..
Ik heb een tijd lang de Loop 1 zonder problemen gebruikt. Ik heb hem later ingewisseld voor de A360 die ik ook al een jaar zonder problemen en naar volle tevredenheid gebruik. :)

• PetrCech_3
OneMoreThing schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 21:42:
[...]

Ik heb een tijd lang de Loop 1 zonder problemen gebruikt. Ik heb hem later ingewisseld voor de A360 die ik ook al een jaar zonder problemen en naar volle tevredenheid gebruik. :)
Ja, ik vind de (Web)app er ook geweldig uitzien en de Loop2 zelf ook! Ben dus echt ontzettend benieuwd!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Kasj schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 20:26:
[...]

Zou dit zelf toch afraden. Weet niet voor welke prijs je de fenix 2 wilt kopen, maar ik denk dat er betere alternatieven zijn. De fenix 2 is erg lomp en heeft verouderde software. Op de dc rainmaker site lijkt het dezelfde firmware te zijn als op bijvoorbeeld de tactix. Mijn vader heeft de tactix en ikzelf een fenix 3. De firmware is een wereld van verschil qua gebruiksvriendelijkheid. Steeds opnieuw moet ik mijn pa uitleggen hoe zijn tactix precies werkt en dan is het voor mij ook zoeken. Waarom niet de vivoactive hr nemen. Hartstikke prima apparaat en veel gebruiksvriendelijker. Ik ben er van overtuigd dat voor een beginnend sporter gebruiksgemak veel belangrijker is dan een overvloed aan opties. Mijn tip: kijk naar recente multisport instapmodellen van polar, TomTom en garmin.

Ben zelf erg tevreden over de fenix 3 en daarvoor over de forerunner 230 (Helaas geen zwemfunctie). Als ik opnieuw moest kiezen ging ik voor de 735xt. Minder mooi dan de fenix 3 maar wel lichter en minder 'lomp'.
De VA-HR heeft geen multisport-optie, maar alle redenen tot heroverweging van de F2 zijn welkom! Vrouwlief is geen digibeet, maar zou (net als ik) niet teveel willen nadenken tijdens het sporten...

• Kasj
Pathogen schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 10:33:
[...]

De VA-HR heeft geen multisport-optie, maar alle redenen tot heroverweging van de F2 zijn welkom! Vrouwlief is geen digibeet, maar zou (net als ik) niet teveel willen nadenken tijdens het sporten...
Wat versta je precies onder multisport optie? Het loggen van een combinatie van sporten bijvoorbeeld met een triathlon, run-bike-run, etc? Voor zover ik weet kan de VA-HR alle individuele sporten (incl. zwemmen) prima loggen. Hoe vaak gaat het voor komen dat zij daadwerkelijk een triathlon (in niet wedstrijdvorm) doet?

Volgens mij is de meerwaarde van een sporthorloge vooral in de trainingsvoorbereiding en om te zien of je conditie en snelheid beter wordt. En ik neem aan dat de meeste trainingen slechts 1 sporttype bevatten. Zelf ga ik bijvoorbeeld hardlopend heen en terug naar het zwembad voor een zwemtraining. Dat log ik dan in 3 losse activiteiten. Vind ik persoonlijk geen probleem.

Ik gok zomaar dat je vrouw het meeste gebaat is bij een horloge met een hoog gebruiksgemak dat eenvoudig individuele sporten als zwemmen, hardlopen (binnen en buiten) en fietsen kan registreren, incl. hartslagregistratie om conditieverbetering te monitoren.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Kasj schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:05:
[...]

Wat versta je precies onder multisport optie? Het loggen van een combinatie van sporten bijvoorbeeld met een triathlon, run-bike-run, etc? Voor zover ik weet kan de VA-HR alle individuele sporten (incl. zwemmen) prima loggen. Hoe vaak gaat het voor komen dat zij daadwerkelijk een triathlon (in niet wedstrijdvorm) doet?

Volgens mij is de meerwaarde van een sporthorloge vooral in de trainingsvoorbereiding en om te zien of je conditie en snelheid beter wordt. En ik neem aan dat de meeste trainingen slechts 1 sporttype bevatten. Zelf ga ik bijvoorbeeld hardlopend heen en terug naar het zwembad voor een zwemtraining. Dat log ik dan in 3 losse activiteiten. Vind ik persoonlijk geen probleem.

Ik gok zomaar dat je vrouw het meeste gebaat is bij een horloge met een hoog gebruiksgemak dat eenvoudig individuele sporten als zwemmen, hardlopen (binnen en buiten) en fietsen kan registreren, incl. hartslagregistratie om conditieverbetering te monitoren.
Hmm, bedankt voor dit perpectief... Food for thought.

• rockhopper
Kasj schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:05:
[...]
Dit was ook exact het punt dat ik eerder probeerde te maken, maar ik plemp nog wel eens teveel tekst neer ;)

Die transitie tijden, daar gaat het eigenlijk om, zijn toch niet erg boeiend, en je kan altijd achteraf twee of drie sessies 'fuseren' als je het echt wilt (wat ik me niet voor kan stellen)

triatlon is natuurlijk swim-bike-run, run-bike-run is duatlon

[ Voor 5% gewijzigd door rockhopper op 14-10-2016 11:50 ]

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-11 14:38
De laatste tijd zie ik hier een aantal berichten voorbij komen over triatlon, jullie zijn er van op de hoogte dat er via Connect IQ van Garmin (Garmin's app store) apps te downloaden zijn voor o.a. triatlons?
voorbeeld 1 en voorbeeld 2
Zo kan kan ik op mijn Vivoactive HR toch functies toevoegen die eigenlijk alleen bedoelt zijn voor de FR series.
Voor sommigen misschien minder makkelijk dan dat het er zelf al ingebakken zit.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Dank! Ik ben nog helemaal niet thuis in wat Connect IQ te bieden heeft... Blijkbaar is dat best aardig. Zelfs een app maken moet niet superveel om handen hebben, wat natuurlijk ook nog een uitkomst kan zijn...

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
walterworld schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 17:26:
De laatste tijd zie ik hier een aantal berichten voorbij komen over triatlon, jullie zijn er van op de hoogte dat er via Connect IQ van Garmin (Garmin's app store) apps te downloaden zijn voor o.a. triatlons?
voorbeeld 1 en voorbeeld 2
Zo kan kan ik op mijn Vivoactive HR toch functies toevoegen die eigenlijk alleen bedoelt zijn voor de FR series.
Voor sommigen misschien minder makkelijk dan dat het er zelf al ingebakken zit.
Ik heb zelf zo'n tri-app wel eens gebruikt maar was tijdens m'n eerste kwart triathlon zo druk met alle wissels en het gerommel daaromheen dat ik op redelijk random momenten op "lap" gedrukt heb en uiteindelijk toch nog van de metingen van de organisatie afhankelijk was om een beetje een goed beeld van mijn tijd te krijgen. :+

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-10 14:34
[...]

Ik weet dat de optische hartslagmeting van mijn Cardio minstens zo goed zo niet beter is dan degene die gebruikt worden in bijv. de Spark en de FR235/ F3. Dit omdat ze gebruik gemaakt hebben van andere leveranciers of dit zelf hebben ontwikkeld. Dat is voor mij ook mede de reden geweest dat ik nog geen switch heb gemaakt.
Een borstband is voor mij geen optie al weet ik dat het accurater is dan de optische variant. Ik vind het gewoon echt niet prettig lopen. Ik ga er echter wel van uit dat de toekomstige modellen een betere en accuratere optische versie krijgen. (?)
Ik ben zelf helemaal niet tevreden over de kwaliteit van de optische hartslagmeting van mijn FR235. Ik heb inmiddels mijn tweede exemplaar en die is net zo matig als de eerste. Hiervoor had ik de voorganger, de FR225, daar was ik wel tevreden over. De FR225 maakte gebruik van de sensoren van Mio. Vanaf de 235 werkt Garmin met eigen ontwikkelde sensoren die zijn wat mij betreft nog niet goed uitontwikkeld. Ook diverse firmware updates hebben het probleem niet opgelost.

Ik overweeg helaas om weer terug te gaan naar de borstband omdat de de optische meting gewoon te onnauwkeurig is.

• Sander
  • Niet online
bert74 schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 09:30:
[...]

Ik ben zelf helemaal niet tevreden over de kwaliteit van de optische hartslagmeting van mijn FR235. Ik heb inmiddels mijn tweede exemplaar en die is net zo matig als de eerste. Hiervoor had ik de voorganger, de FR225, daar was ik wel tevreden over. De FR225 maakte gebruik van de sensoren van Mio. Vanaf de 235 werkt Garmin met eigen ontwikkelde sensoren die zijn wat mij betreft nog niet goed uitontwikkeld. Ook diverse firmware updates hebben het probleem niet opgelost.

Ik overweeg helaas om weer terug te gaan naar de borstband omdat de de optische meting gewoon te onnauwkeurig is.
Kun je aangeven hoe je weet dat hij onnauwkeurig is? Zijn het overduidelijke gaten/jumps in de data, of vergelijking gemaakt met bijv hartslagband ernaast ?

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:12
Mijn ervaring is dat de HRM niet zo snel reageert als bij de losse band.
Voor korte intervallen is een band beter, bij duurlopen maakt het niet veel uit.

• bert74
Sander schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 11:21:
[...]

Kun je aangeven hoe je weet dat hij onnauwkeurig is? Zijn het overduidelijke gaten/jumps in de data, of vergelijking gemaakt met bijv hartslagband ernaast ?
Ik heb de data vergeleken met een Polar H7 band in combinatie met endomondo en mijn vorige hartslaghorloge FR225.

Het meest irritant zijn de onverklaarbare pieken/dalen in de data, daardoor wordt het erg onbetrouwbaar. Daarnaast is er een grotere vertraging bij intervallen.

• bert74
tlpeter schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 11:27:
Mijn ervaring is dat de HRM niet zo snel reageert als bij de losse band.
Voor korte intervallen is een band beter, bij duurlopen maakt het niet veel uit.
Bij intervallen kan ik er nog mee leven dat er een vertraging in zit, mits er na enige tijd het juiste niveau maar wordt gemeten.

Ook voor duurlopen vind ik het irritant. Voor een duurloopje stel ik vaak een maximum/minimum hartslag in om te dwingen niet te hard te lopen. Ik kan daar nu niet van op aan, dat kon ik met de FR225 wel.

• rockhopper
Er zit natuurlijk altijd een vertraging in optisch, je meet immers de bloeddoorstroming om en nabij je pols (uitgaande van een horloge met HR) in tegenstelling tot de elektrische activiteit van het hart zelf bij een band.
Op zich wordt het wel redelijk gelijkertijd door gestuwd, je hoeft niet te wachten tot het bloed eindelijk bij je pols aankomt. Maar het zal nog echt synchroon lopen. Op mijn band is deze vertraging hooguit 2 seconden, en waarschijnlijk minder. Verder volgt hij bij mij nagenoeg altijd het identieke patroon van een elektrische meting.

Pieken en dalen klinkt een beetje als dat je horloge niet 'strak' genoeg om je pols zit, zodra er (vals) licht bij de sensor komt zullen er ook artefacten verschijnen in de meting. Dit is één van de belangrijkste redenen waarom ik de Scosche Rhythm + band zo fijn vind. Je kan deze hoger op de arm plaatsen en ook redelijk strak dragen zonder dat het vervelend aanvoelt. Bovendien beweegt je bovenarm minder veel dan het uiteinde van je arm (de pols) waardoor wegschieten ook minder snel voorkomt.

Maar kennelijk werkt het goed met de 225 en slecht met de 235, kan misschien met eerste generatie garmin sensor problemen te maken hebben. Ik heb daar zelf geen ervaring mee. Maar ik train dan ook geen interval op hartslag, maar gebruik hem meer als 'inspannings' indicator op de racefiets.

[ Voor 6% gewijzigd door rockhopper op 18-10-2016 12:03 ]

• bert74
rockhopper schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 12:01:
Er zit natuurlijk altijd een vertraging in optisch, je meet immers de bloeddoorstroming om en nabij je pols (uitgaande van een horloge met HR) in tegenstelling tot de elektrische activiteit van het hart zelf bij een band.
Op zich wordt het wel redelijk gelijkertijd door gestuwd, je hoeft niet te wachten tot het bloed eindelijk bij je pols aankomt. Maar het zal nog echt synchroon lopen. Op mijn band is deze vertraging hooguit 2 seconden, en waarschijnlijk minder. Verder volgt hij bij mij nagenoeg altijd het identieke patroon van een elektrische meting.

Eens, dat zou een kleine vertraging kunnen veroorzaken, maar bij de FR225 was er niet/nauwelijks een vertraging.

Pieken en dalen klinkt een beetje als dat je horloge niet 'strak' genoeg om je pols zit, zodra er (vals) licht bij de sensor komt zullen er ook artefacten verschijnen in de meting. Dit is één van de belangrijkste redenen waarom ik de Scosche Rhythm + band zo fijn vind. Je kan deze hoger op de arm plaatsen en ook redelijk strak dragen zonder dat het vervelend aanvoelt. Bovendien beweegt je bovenarm minder veel dan het uiteinde van je arm (de pols) waardoor wegschieten ook minder snel voorkomt.

Niet strak genoeg zitten is altijd het standaard verweer van support. Geloof me ik heb mijn horloge op verschillende plekken op beide polsen geprobeerd, strak en minder strak. Bedankt voor de tip voor de Scosche Rhythm + band, ga ik eens uitzoeken.

Maar kennelijk werkt het goed met de 225 en slecht met de 235, kan misschien met eerste generatie garmin sensor problemen te maken hebben. Ik heb daar zelf geen ervaring mee. Maar ik train dan ook geen interval op hartslag, maar gebruik hem meer als 'inspannings' indicator op de racefiets.

Ik denk dat de eerste generatie van de Garmin sensoren nog niet goed genoeg is. Gek genoeg ervaar ik meer problemen op de (race)fiets dan tijdens hardlopen.

• rockhopper
bert74 schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 12:22:
[...]Ik denk dat de eerste generatie van de Garmin sensoren nog niet goed genoeg is. Gek genoeg ervaar ik meer problemen op de (race)fiets dan tijdens hardlopen.
Dat is op zich wel vreemd. Je zou verwachten dat juist je armen stiller zijn tijdens het fietsen. Van de andere kant gebeurt er misschien juist iets tijdens de hobbels op de weg (tip: kijk eens wat er gebeurt op een kasseien strook) waardoor er verschuiving optreed van je horloge wat storingen zou veroorzaken. Van de andere kant, de review van dcrainmaker kaart ook aan dat er juist bij het fietsen meer problemen ontstaan. Dat wijst op zich weer de kant van firmware/software op.

Wat betreft het strak zitten, het is niet zozeer een excuus maar gewoon harde werkelijkheid. Zo'n sensor mag gewoon geen extern licht opvangen, als dat wel gebeurt werkt het gewoon niet goed. Een beetje zoals een kompas naast een verwarmingsketel gebruiken, of een magneet op een harde schijf er ontstaat storing.
Ik vind zelf een horloge niet heel comfy als het strak moet zitten, ik meen dat de 225 beter tegen licht is afgeschermd in die zin dat er een uitstekende rand aan de randen van de onderkant zit, daar waar de 235 dit niet meer heeft.

• Kasj
rockhopper schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 12:49:
[...]

Dat is op zich wel vreemd. Je zou verwachten dat juist je armen stiller zijn tijdens het fietsen. Van de andere kant gebeurt er misschien juist iets tijdens de hobbels op de weg (tip: kijk eens wat er gebeurt op een kasseien strook) waardoor er verschuiving optreed van je horloge wat storingen zou veroorzaken. Van de andere kant, de review van dcrainmaker kaart ook aan dat er juist bij het fietsen meer problemen ontstaan. Dat wijst op zich weer de kant van firmware/software op.

Wat betreft het strak zitten, het is niet zozeer een excuus maar gewoon harde werkelijkheid. Zo'n sensor mag gewoon geen extern licht opvangen, als dat wel gebeurt werkt het gewoon niet goed. Een beetje zoals een kompas naast een verwarmingsketel gebruiken, of een magneet op een harde schijf er ontstaat storing.
Ik vind zelf een horloge niet heel comfy als het strak moet zitten, ik meen dat de 225 beter tegen licht is afgeschermd in die zin dat er een uitstekende rand aan de randen van de onderkant zit, daar waar de 235 dit niet meer heeft.
Volgens mij heb ik ergens op de site van DC Rainmaker gelezen dat polssensoren op de fiets minder goed werken i.v.m. je fietshouding.

• bert74
rockhopper schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 12:49:
[...]

De FR225 heeft inderdaad een rubberen rand onder het horloge en de FR235 niet, maar als je het horloge flink strak trekt dan moet je echt je best doen om er licht bij te laten komen.

De FR225 heeft bij mij in ieder geval veel sneller een "fix" van je hartslag te pakken, bij de FR235 duurt dat 20-30 seconden. Dit zou kunnen verklaren waarom de FR235 veel sneller de draad kwijt is.
Fietsen doet het standaard slecht met alle optische HR meters. Dit komt door de hoge frequentie van vibraties. Hierdoor beweegt de HR meter constant milimeters en kan hij niet accuraat metingen doen.

Zou interessant zijn om te testen. Een zeer egale asfalt weg zou betere resultaten moeten geven met de OHR dan een hobbelige zandweg.

Met lopen heb je ondanks armzwaai meer demping bij de landing (dit doet je lichaam elke stap). Daarom is een OHR preciezer hierin.

• rockhopper
Requiem19 schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 14:30:
Fietsen doet het standaard slecht met alle optische HR meters ingebouwd in horloges. Dit komt door de hoge frequentie van vibraties. Hierdoor beweegt de HR meter constant milimeters en kan hij niet accuraat metingen doen.

Zou interessant zijn om te testen. Een zeer egale asfalt weg zou betere resultaten moeten geven met de OHR dan een hobbelige zandweg.

Met lopen heb je ondanks armzwaai meer demping bij de landing (dit doet je lichaam elke stap). Daarom is een OHR preciezer hierin.
Heb je quote even aangepast omdat mijn losse optische band hier geen last van heeft.

Op zich ben ik wel voor een test maar ik heb geen groot arsenaal aan meters in mijn bezit. Ik neem wel vaak een stukje kasseien mee als ik op de fiets zit, maar ik zie hier bij mij geen verschil in ten opzichte van normaal wegdek. Sterker nog mijn garmin oregon valt eerder van mijn fiets dan dat de hartslagmeting wegvalt ;)

Dat fietsen een lastige houding is voor horloges zou op zich wel kunnen. Anatomisch gezien steunen veel fietsers in sterke of minder sterke mate (persoonlijk verschil) erg op de polsen. Dit heeft natuurlijk invloed op de doorbloeding, vaak zie je dit ook terug in tintelende of slapende handen. Overigens kan er door houding ook verminderde doorbloeding zitten in de schouders met hetzelfde resultaat tot gevolg. Dus het is niet heel eenvoudig om meteen de foute plek of oorzaak aan te wijzen.

Voor mij heeft een horloge eigenlijk nauwelijks waarde op de fiets. Ik vind het erg onhandig om er tijdens het fietsen op te kijken. En als je zo'n mooi quick-release systeem toepast zodat hij op het stuur kan valt de hartslagfunctie weer weg. Maar goed ik fiets altijd met zowel een oregon als mijn fenix 3 dus zo krijg je 'best of both worlds'. Bijkomend voordeel een losse band is dat er meerdere toestellen op kunnen meeliften. Al schijnt de 235 ook een broadcast mode te hebben.

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-11 22:39

The_Scarabial

MTB for life!

Sinds een paar weken heb ik het probleem dat mijn Garmin Forerunner 235 geen GPS data heeft na het hardlopen.
Bij het begin van het lopen geeft hij wel aan dat hij een GPS fix heeft, snelheden etc. worden ook netjes bijgehouden, maar geen GPS data te zien in bijvoorbeel Garmin Connect of Strava.

Iemand bekend met dit probleem? (staat ingesteld op GPS+GLONASS)

[ Voor 4% gewijzigd door The_Scarabial op 26-10-2016 20:56 ]

Verwijderd

The_Scarabial schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 20:55:
Sinds een paar weken heb ik het probleem dat mijn Garmin Forerunner 235 geen GPS data heeft na het hardlopen.
Bij het begin van het lopen geeft hij wel aan dat hij een GPS fix heeft, snelheden etc. worden ook netjes bijgehouden, maar geen GPS data te zien in bijvoorbeel Garmin Connect of Strava.

Heb ik ook met 630. Ik heb mijn horloge herstart. Van de week testen of het helpt

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:07

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ja. Inmiddels 2x gehad met mijn FR230. Horloge uit en weer aanzetten verhelpt het voor onbepaalde tijd (zat bij mij 2 maanden tussen de 2 keer). Is bij Garmin bekend, maar verder blijft het akelig stil.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-11 22:39

The_Scarabial

MTB for life!

^thnx heb nu het horloge ook maar keer aan en uit gezet, moet zeggen dat ik hem wel bijna 2 a 3 maand niet uit heb gezet :P

• rockhopper
Ik heb de 'fix' maar dan zonder log van gps data één keer gehad bij de fenix bij een oude firmware van mei 2015 ofzo. Erg vreemd verhaal maar bij de volgende firmware was het voor mij opgelost (als het daar al aan lag). Strava gaf wel de afstand maar laat geen track zien.

• rockhopper
Net even de in depth review van de nieuwe Suunto Spartan serie gelezen bij DCRainmaker.
Kort samengevat, als iemand 'm in de pre-order heeft staan zou ik nog drie keer nadenken voordat ik deze zou nemen. Het enige positieve in de review vond ik zijn oordeel over de vooruitgang (lees: inhaalrace) op movescount, het Suunto platform.

Maar over de hardware zelf heeft kennelijk Suunto een paar stappen terug gemaakt.

Verder ben ik benieuwd of er hier iemand al een Polar M600 heeft gezien of heeft aangeschaft. Ik heb er eigenlijk nog niemand over gehoord.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:12

Hier is net een update voor uitgebracht -> 6.20
Met deze verrsie zou dit probleem opgelost moeten zijn.

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
rockhopper schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 11:45:
Net even de in depth review van de nieuwe Suunto Spartan serie gelezen bij DCRainmaker.
Kort samengevat, als iemand 'm in de pre-order heeft staan zou ik nog drie keer nadenken voordat ik deze zou nemen. Het enige positieve in de review vond ik zijn oordeel over de vooruitgang (lees: inhaalrace) op movescount, het Suunto platform.

Maar over de hardware zelf heeft kennelijk Suunto een paar stappen terug gemaakt.
Het is niet de hardware, het is de software, of nog specifieker, het gebrek aan features in die software waar ze heel hard terug zijn gerend.

Niemand heeft hem meer in de pre-order staan denk ik, hij is in augustus al uitgekomen ;) Ik heb hem ook sinds augustus en die review klopt inderdaad. Als je de Spartan vergelijkt met de Ambit3 is het eigenlijk gewoon een beetje zielig. Maar goed, dit is mijn eerste sporthorloge en voor hardlopen + wandelen doet hij het prima voor iemand die niks gewend is. Maar als je al zoiets hebt en je wil een nieuwe kan je beter een half jaar tot een jaar wachten denk ik.

Op fora zijn mensen er behoorlijk pissig over, kennelijk had Suunto de reputatie dat ze dingen in een keer degelijk neerzetten, dat is hier dus duidelijk niet het geval. Gelukkig verwachtte ik al dat het een beetje pionieren zou worden als early adopter en dat blijkt te kloppen.

• rockhopper
Net even een wandeling gemaakt (zonder te wachten op een gps fix, echt start>go!) en keurig alle statistieken en afstanden, maar geen opgeslagen route of gps kaartje. Volgende keer toch maar even wachten op een fix.

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Ik heb een vreemde bevinding met mijn Garmin 620. Als ik deze aan de pc hang (handig om updates te laden en de gps fix posities bij te werken) dan gaat hij blijkbaar in een actief profiel waardoor de batterij leegloopt ipv oplaadt. (opladen aan een domme usb lader werkt wel)

Iemand een idee hoe dit op te lossen? In het verleden had ik hier nooit last van.

alles kan off-topic

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ankona schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 10:05:
Ik heb een vreemde bevinding met mijn Garmin 620. Als ik deze aan de pc hang (handig om updates te laden en de gps fix posities bij te werken) dan gaat hij blijkbaar in een actief profiel waardoor de batterij leegloopt ipv oplaadt. (opladen aan een domme usb lader werkt wel)

Iemand een idee hoe dit op te lossen? In het verleden had ik hier nooit last van.
Heb het een keer gehad, heb toen volgens mij het ding echt uit en weer aangezet en aan de opladerkant de pinnetjes wat zitten wiebelen. Uit Garmin Express gegooid en weer toegevoegd (niet uit Garmin Connect gooien dus).
Heb géén factory reset hoeven doen, dat weet ik nog wel.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• b.o.n.s
Na hier om advies te hebben gevraagd toch lang getwijfeld wat het zou gaan worden.
Zelfs even een Apple Watch 2 overwogen... (totaal niet te vergelijken hehe)

Maar, toch voor de Forerunner 235 gegaan.
Wat een mooi apparaat zeg. Wat een gave statistieken komen met hardlopen uit.

Echt onwijs blij!

• rockhopper
Fijn om te horen dat ie bevalt.

Mijn Fenix 3 heeft sinds de meest recente firmware update last van het niet-loggen van de track. Vandaag maar eens de firmware opnieuw installeren. Als dat niet helpt maar weer eens kijken of het een gevalletje garantie gaat worden.

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Dat met de track had ik ook. Was een beetje verdwaald en dacht te kunnen terugvallen op m'n Fenix 3. Maar Trackback werkte niet en de Back to Start-optie was nergens te vinden. En dus ook geen kaartje kunnen bekijken ter orientatie. :(

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

• rockhopper
Ik heb een force reinstall gedaan via de garmin webupdate app. Daarmee lijkt het nu opgelost te zijn.
Ik heb niet nog een wandelsessie gedaan, maar ik heb het horloge een half uur laten 'zoeken' (lees: binnen in huis laten liggen met de gps aan alsof ik aan het wandelen was) en daarbij 300 meter "afgelegd".

Deze is goed zichtbaar op Garmin Connect. Ook strava pakt weer de locatie op, waarbij het eerst "lopen" (en verder geen locatie info) was indien het fout gaat.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:56
Ik heb besloten om mijn FR225 in de verkoop te doen. Het is een prima trainingshorloge maar ik gebruik het horloge alleen voor trainen en ligt daardoor teveel in de la dan om mijn pols. Ik zit nu met de gedachte te spelen om een Fenix 3hr aan te schaffen waarmee. Het is een horloge wat je ook naar je werk kunt dragen, een acceptabele smartwatch is en daarnaast alle in huis heeft om te kunnen trainen. Wellicht dat ik nog even de Apple watch 2 bekijk al staat de batterij duur me heel erg tegen.

• rockhopper
Fenix 3 en de Apple watch 2 zijn toch behoorlijk verschillende beesten. Het is een beetje alsof je appels met peren vergelijkt (pun intended)

De één is echt sport oriented met een leuk uiterlijk en een goed langlopend onderbouwd platform, de ander is een beetje halfwas e-watch/sportwatch inmiddels iets meer naar sport toe omdat apple ook wel doorheeft dat er naar echte ewatches weinig vraag is/weinig meerwaarde bied.

Overigens lijkt het dat er behoorlijk veel mensen met het "leuk zo'n sporthorloge maar waarom kan ik 'm niet 24/7 dragen" probleem gezeten te hebben. Gezien het aantal variaties waarin de Fenix 3 inmiddels is uitgekomen lijkt het een echte hit en zijn ze het nu met diverse uiterlijke modellen aan het uitmelken. Iets wat je bij alle andere releases van garmin nooit zag, hoogstens kwam er na een jaar een soort 'special edition' uit waarin wat feedback meegenomen was. Bij de F3 zit zelfs een versie van Titanium en eentje gericht op dames ook al zullen de meeste vrouwen het toch een te groot horloge vinden.

• Miki
rockhopper schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 14:42:
Fenix 3 en de Apple watch 2 zijn toch behoorlijk verschillende beesten. Het is een beetje alsof je appels met peren vergelijkt (pun intended)

De één is echt sport oriented met een leuk uiterlijk en een goed langlopend onderbouwd platform, de ander is een beetje halfwas e-watch/sportwatch inmiddels iets meer naar sport toe omdat apple ook wel doorheeft dat er naar echte ewatches weinig vraag is/weinig meerwaarde bied.

Overigens lijkt het dat er behoorlijk veel mensen met het "leuk zo'n sporthorloge maar waarom kan ik 'm niet 24/7 dragen" probleem gezeten te hebben. Gezien het aantal variaties waarin de Fenix 3 inmiddels is uitgekomen lijkt het een echte hit en zijn ze het nu met diverse uiterlijke modellen aan het uitmelken. Iets wat je bij alle andere releases van garmin nooit zag, hoogstens kwam er na een jaar een soort 'special edition' uit waarin wat feedback meegenomen was. Bij de F3 zit zelfs een versie van Titanium en eentje gericht op dames ook al zullen de meeste vrouwen het toch een te groot horloge vinden.
Ik denk dat je de kern van mijn probleem wel beet hebt :)

Ik ben opzoek naar een 24/7 horloge dus vandaar dat de Apple watch ook aanbod komt ondanks dat het niet in de buurt komt van een Garmin. Een Jack of all trades bestaat nog niet en dus ben ik alle opties aan overwegen. Kies je voor een sporthorloge met smartwatch functionaliteit of voor een smartwatch met sport functionaliteit. Best lastig al zeg ik het zelf.

Is het trouwens verstandig om nu nog een Fenix 3 aan te schaffen nu het model goed een jaar oud is en HR 9 maanden al oud? Ik heb al een keer lelijk mijn vingers verbrand met de FR225 en kort daarop de FR235 en wil dat niet nog eens.

• rockhopper
Niemand kan in de toekomst kijken. Normaal duurt een release cyclus bij garmin ongeveer 3 jaar voor iedere serie. Voor de F3 is dit Q2 2015 > Q2 2018? Maar goed ondertussen is er al wel een F3HR en een F3 chronos. Die laatste is iets meer toekomst proof, wat ook wel mag voor die bak met geld die je er voor neer mag tellen, in de zin dat het de nieuwere versies van connect iq (garmins platform voor apps) 2.0+ ondersteund, terwijl alle andere F3 modellen veroordeelt zijn tot 1.4 of minder.

Of dit veel uit gaat maken valt nog te bezien. Het platform voor apps is nog sterk onderhevig aan veranderingen en alles behalve optimaal. Maar het is wel al een stuk volwassener geworden in de anderhalve jaar dat het nu 'up and running' is.

Mijn verwachting is dat tegen de tijd dat de F4 uit gaat komen er weer een hoop nieuws uit zal zijn. Wie weet gaat de HR sensor naar het polsbandje? Kunnen we 2 maanden met één accu lading doen? Gaan de kaarten die bij de Epix jammerlijk gefaald heeft weer terugkomen op de F serie?

Kortom wil je nu genieten van je horloge, of sterven met de folder van de aankondiging van je nieuwe horloge in de hand?

• Kasj
Miki schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 12:07:
Ik heb besloten om mijn FR225 in de verkoop te doen. Het is een prima trainingshorloge maar ik gebruik het horloge alleen voor trainen en ligt daardoor teveel in de la dan om mijn pols. Ik zit nu met de gedachte te spelen om een Fenix 3hr aan te schaffen waarmee. Het is een horloge wat je ook naar je werk kunt dragen, een acceptabele smartwatch is en daarnaast alle in huis heeft om te kunnen trainen. Wellicht dat ik nog even de Apple watch 2 bekijk al staat de batterij duur me heel erg tegen.
Wat bedoel je precies met trainen? Hardlopen?

Waarom kijk je naar de Apple watch? Heb je een iPhone?

Anders kun je eventueel nog naar een Samsung gear s3 kijken.

Ik ken het dilemma overigens. Ik heb eerst een Sony smartwatch 3 gehad. Die was trouwens ook niet echt mooi, maar het steeds opladen en de relatief onnauwkeurige gps stonden me tegen. Bovendien zag ik geen enkele meerwaarde in de smartwatch behalve sport Tracking. Ben toen overgestapt naar een FR230 en dat was een verademing. Heerlijk simpel en ik miste eigenlijk niets wat de Sony wel kon. Maar ja, een front Runner ziet er onder een pak toch weer minder uit. Toen de overstap gemaakt naar de duurdere Fenix. Voor nu biedt me dat alles wat ik nodig heb. Meet alle sporten (zwemmen, fietsen, lopen) die ik doe, lange accuduur en kan ik prima naar het werk dragen.

Als je alleen hardloopt dan kan ik me prima voorstellen dat een smartwatch met een gps ook kan volstaan. Persoonlijk vind ik dan een gear s3 weer mooier dan een Apple watch. Grootste nadeel blijft toch wel dat je waarschijnlijk dagelijks zult moeten opladen.

• Miki
Kasj schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 17:01:
[...]

Wat bedoel je precies met trainen? Hardlopen?

Waarom kijk je naar de Apple watch? Heb je een iPhone?

Anders kun je eventueel nog naar een Samsung gear s3 kijken.

Ik ken het dilemma overigens. Ik heb eerst een Sony smartwatch 3 gehad. Die was trouwens ook niet echt mooi, maar het steeds opladen en de relatief onnauwkeurige gps stonden me tegen. Bovendien zag ik geen enkele meerwaarde in de smartwatch behalve sport Tracking. Ben toen overgestapt naar een FR230 en dat was een verademing. Heerlijk simpel en ik miste eigenlijk niets wat de Sony wel kon. Maar ja, een front Runner ziet er onder een pak toch weer minder uit. Toen de overstap gemaakt naar de duurdere Fenix. Voor nu biedt me dat alles wat ik nodig heb. Meet alle sporten (zwemmen, fietsen, lopen) die ik doe, lange accuduur en kan ik prima naar het werk dragen.

Als je alleen hardloopt dan kan ik me prima voorstellen dat een smartwatch met een gps ook kan volstaan. Persoonlijk vind ik dan een gear s3 weer mooier dan een Apple watch. Grootste nadeel blijft toch wel dat je waarschijnlijk dagelijks zult moeten opladen.
Het is puur hardlopen. In de zomerperiode als het voetbalseizoen is afgelopen begin ik met hardlopen 3 a 4x per week om fit te blijven. Daarnaast loop ik in het voetbalseizoen zo af en toe, op zondag bijvoorbeeld als er geen wedstrijd is of doordeweeks als ik vanwege werk een training mis. Met de Garmins kun je intervaltrainingen doen die me goed fit houden.
rockhopper schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 15:41:
Niemand kan in de toekomst kijken. Normaal duurt een release cyclus bij garmin ongeveer 3 jaar voor iedere serie. Voor de F3 is dit Q2 2015 > Q2 2018? Maar goed ondertussen is er al wel een F3HR en een F3 chronos. Die laatste is iets meer toekomst proof, wat ook wel mag voor die bak met geld die je er voor neer mag tellen, in de zin dat het de nieuwere versies van connect iq (garmins platform voor apps) 2.0+ ondersteund, terwijl alle andere F3 modellen veroordeelt zijn tot 1.4 of minder.

Of dit veel uit gaat maken valt nog te bezien. Het platform voor apps is nog sterk onderhevig aan veranderingen en alles behalve optimaal. Maar het is wel al een stuk volwassener geworden in de anderhalve jaar dat het nu 'up and running' is.

Mijn verwachting is dat tegen de tijd dat de F4 uit gaat komen er weer een hoop nieuws uit zal zijn. Wie weet gaat de HR sensor naar het polsbandje? Kunnen we 2 maanden met één accu lading doen? Gaan de kaarten die bij de Epix jammerlijk gefaald heeft weer terugkomen op de F serie?

Kortom wil je nu genieten van je horloge, of sterven met de folder van de aankondiging van je nieuwe horloge in de hand?
Zojuist ren artikel gelezen over Connect iq van DC Rainmaker en in de commentaar gelezen dat er een gerede kans is dat er een F4 in janauri is te verwachten. De voorgaande Fenix modellen kwamen namelijk ook uit in die periode.

• rockhopper
Commentaar van een random gebruiker is waardeloos, pure speculatie. Een zinspeling van Ray zelf is wat waardevoller, maar omdat hij NDA moet tekenen lijkt me de kans daarop klein.
Je hebt op zich wel een punt dat ALS er een aankondiging komt de CES in Las Vegas de meest aangewezen plek is, deze is ergens in de eerste week van januari. Maar ik verwacht het zelf niet, de F3 verkoopt immers nog goed, de HR is pas net uit net als de chronos.

Ik gok dat als er iets komt het eerder een 930/940xt gaat worden maar die wordt meestal in Q3 aangekondigd. Anyway, we lezen het wel in januari. Je kan 'm trouwens bij Rei sport kopen (USA) dan kan je bij ontevredenheid het binnen een jaar terugsturen. })

Maar goed, even een ander straatje, Black Friday komt er aan en je kan er wel vanuit gaan dat in ieder of de Fenix 3 of de Fenix 3 HR (of allebei) tijdens de black friday sales in de voordeel gaan. Of je daar in Nederland iets mee kan weet ik niet, maar hou de Europese sites die meedoen in de gaten. Denk bv aan Clever Training of de garmin site zelf.

Overigens kan je met een simpel intervalschema als eis ook gerust naar de Polar en Suunto toestellen kijken. Uiterlijk en smaak is natuurlijk iets wat erg persoonlijk is, maar de (inferieure in mijn ogen) toestellen van Suunto zien er ook redelijk mooi uit. De nieuwe Spartan serie is helaas wel duur en minder geworden tov de Ambit serie.

[ Voor 13% gewijzigd door rockhopper op 05-11-2016 21:37 ]

• Miki
rockhopper schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 21:35:
Commentaar van een random gebruiker is waardeloos, pure speculatie. Een zinspeling van Ray zelf is wat waardevoller, maar omdat hij NDA moet tekenen lijkt me de kans daarop klein.
Je hebt op zich wel een punt dat ALS er een aankondiging komt de CES in Las Vegas de meest aangewezen plek is, deze is ergens in de eerste week van januari. Maar ik verwacht het zelf niet, de F3 verkoopt immers nog goed, de HR is pas net uit net als de chronos.
Check eens: https://www.dcrainmaker.c...-2-2.html#comment-1725358 :)
Ray zal inderdaad niets direct loslaten al lijkt zijn suggestie die hij halverwege ontkent dan wel weer interessant.

De Chronos is echt een speciaal geval, een niche, dus ik kan me niet voorstellen dat ze hun overall schema aan dit horloge ophangen. De HR is goed 9 maanden uit en tussen de F3 en de F3hr zat een jaar dus... met een beetje mazzel en hoop O-)
Ik gok dat als er iets komt het eerder een 930/940xt gaat worden maar die wordt meestal in Q3 aangekondigd. Anyway, we lezen het wel in januari. Je kan 'm trouwens bij Rei sport kopen (USA) dan kan je bij ontevredenheid het binnen een jaar terugsturen. })

Maar goed, even een ander straatje, Black Friday komt er aan en je kan er wel vanuit gaan dat in ieder of de Fenix 3 of de Fenix 3 HR (of allebei) tijdens de black friday sales in de voordeel gaan. Of je daar in Nederland iets mee kan weet ik niet, maar hou de Europese sites die meedoen in de gaten. Denk bv aan Clever Training of de garmin site zelf.

Overigens kan je met een simpel intervalschema als eis ook gerust naar de Polar en Suunto toestellen kijken. Uiterlijk en smaak is natuurlijk iets wat erg persoonlijk is, maar de (inferieure in mijn ogen) toestellen van Suunto zien er ook redelijk mooi uit. De nieuwe Spartan serie is helaas wel duur en minder geworden tov de Ambit serie.
Ik zal zeker de aanbiedingen in de gaten houden als ook Amazon.de. Soms hebben deze echt belachelijk goede deals maar let wel op dat er soms fake's opstaan!

De Polar's vallen bij mij direct af, dingen zijn spuuglelijk waardoor ik weer een horloge heb wat ik niet ga dragen. Dan kan ik net zo goed mijn huidige FR225 houden. De Suunto's heb ik al bekeken maar dat is ook geen feest. De Ambit's zijn lomp, groot en hebben geen trilmotor wat ik echt een groot gemis vindt. En de huidige Spartan serie als de je reviews mag geloven zijn een instant miskoop. Software buggy, veel functies ontbreken waardoor het de indruk wekt dat het om een beta gaat.
Pagina: 1 ... 40 ... 325 Laatste