De discussie niet. Maar het aantal reddingsacties neemt wereldwijd wel toe. Weten waar je bent, je voorbereiden op noodsituaties, is iets wat steeds meer mensen vergeten.maartend schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:13:
[...]
Ok, je wilt de discussie.
kaart en kompas is net zo als de oude paard en wagen. Zaken evolueren. Paard en wagen tot de tegenwoordige auto (of deze nou op elek of benzine is). Ja, ik vertrouw net zo op mijn GPS als vroeger op mijn kaart en kompas. Mij zul je onderweg nooit met lege accu zien. (ok, batterijen, om het duidelijk te maken).
want ik kan altijd een soortgelijk antwoord terug geven ; jee, je kaart nog steed sniet kletsnat geregend of gescheurd door het vele vouwen?
Beiden zijn net zo veilig, mits je er maar goed mee omgaat.
Ik vertrouw iig meer op mijn GPS kennis en kunsten dan op mijn (vroegere) kaart/kompas kennis en kunsten
https://nos.nl/video/2577...erd-na-twee-nachten-gered
Verdwalen komt helaas vaak voor.
Als jij dus op pad gaat op een serieuze hike en je neemt geen kaarthoes mee ivm mogelijke regenval dan ben je dus slecht voorbereid.
Ik vind een horloge absoluut het meest handig om on-track te blijven. En de kaart blijft het liefst ongebruikt in de rugzak. Het ligt er helemaal aan wat voor activiteit je onderneemt en in wat voor gebied cq jaargetijde.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.