Sander schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 20:15:
Ben na het hardlopen weer opgepakt te hebben nu toch ook een beetje aan het kijken voor een hardloop horloge. Met name omdat de huidige smartphones dusdanig groot (zeg maar rustig huge) zijn dat de armbanden om ze mee te nemen bij mij niet echt meer lekker zitten. Daarnaast mis ik de HR functionaliteit wel bij gebruik van Runkeeper, en zou ik graag wat meer met interval trainingen gaan doen. Heb in het verleden wel eens een MiBand omgehad en paar dagen gespeeld met een fitbit van een collega, maar het 24/7 omhebben van een activity tracker is niet echt mijn ding.
Na uitgebreid wat reviews (met name op dcrainmaker.com) te hebben gelezen van oa:
- Tomtom Runner Cardio
- Tomtom Runner 2 Cardio (ook wel Spark in US)
- Garmin 235
Ben ik er eigenlijk nog niet helemaal uit, met name tussen de Runner 2 en de Runner 1. Ik denk dat ik de Garmin laat afvallen op prijs, voor de 'hobby' wordt het me toch wat te gek. Daarnaast lees ik over beide merken evenveel 'gedoe' rondom beloofde updates, support etc, dus ook dat geeft niet de doorslag. Kijk ik dan naar de Runner 1 vs 2 neig ik op dit moment naar de 2 vanwege de relatief kleine prijsverschillen, tenzij ik ook 2e hands ga kijken. Daarnaast heeft Amazon.de ook nog Warehousedeals waarbij er toch ook weer 20 tot 30e van de prijs af gaat (voor bijv een beschadigde verpakking).
Waar ik niet zo zeker van ben (en ook niet heel goed gecovered in reviews), is in hoeverre de apps van beide merken je voldoende mogelijkheden geven om data terug te zien, te syncen met andere services, en bijv een custom interval training erin te zetten?
Nog iemand die me het laatste zetje kan geven?
Ik heb de TomTom Multisports Cardio (Runner + zwem/fiets opties), model 1. Ben er nog steeds superblij mee, maar als er één minpunt is waar ik praktisch ook echt last van ondervind dan is het wel de interval-mogelijkheden. Je kan daar namelijk alleen het volgende in zetten (direct vanuit horloge):
- warm up
- tempo 1
- tempo 2
- cool down
- "aantal sets"
Dit betekent dat je er wel bijvoorbeeld in kan zetten: 20 min opwarmen - 3 sets van [1 km op tempo 5:00/km, 2 min tempo 6:30/km] - 20 min cooling down, en zelfs bijvoorbeeld "2000 meter op snelheid tussen 4:50 en 5:10" waarbij je horloge aangeeft als je afwijkt. Maar een piramideloop (met meer dan twee tempo's) is dus niet mogelijk. Volgens mij is deze bottelneck in editie 2 ook niet aangepast.
Data terugkijken vind ik erg praktisch, en TomTom kan je automatisch laten sync'en met vrijwel alle bekende platforms (runkeeper, strava, etc.) naast hun eigen platform welke ook best aardig is.
Mijn eindoordeel: als je een TomTom Runner Cardio 1 kan scoren voor een outlet-achtige prijs (soms komt er een refurbished op ibood langs voor 100 euro) dan is het een goede deal, en ongetwijfeld het goedkoopste horloge met optische HRM wat je kan vinden. De 2 is net uit en daarom zelden in een echte aanbieding denk ik, of die het geld waard is weet ik niet. De min-punten zijn niet aangepakt, er zijn alleen wat features bijgekomen op het gebied van 'daily tracking' van hartslag omdat dat tegenwoordig nu eenmaal erg hip is en je kan er, bij de uitgebreide versie, muziek op zetten.
EDIT: Ik zie nu dat bij ING Rentepunten de TomTom Cardio 2 Spark mét muziek (dus de meest uitgebreide denk ik) voor 179 euro + rentepunten te koop is. Staat op "tijdelijk niet leverbaar" maar dat betekent in de parktijk dat ie wel weer terug komt (ik heb daar 2 jaar geleden mijn editie 1 gekocht

) .. Dat lijkt me best een scherpe prijs.
NB: Voor de volledigheid: nog één minpuntje van de cardio vind ik dat de GPS élke seconde meet. Dat is ideaal voor hardlopen natuurlijk, maar het zou fijn zijn als je de frequentie ook lager kan zetten om batterijen te sparen, bijvoorbeeld voor bij een wandeltocht van 6+ uur. Dat kan met de meer outdoor achtige types zoals de Garmin Fenix 3 of Ambit Suunto (maar dan heb je het ook over een andere prijsklasse) wel en lijkt een softwarematig makkelijke aanpassing. De TomTom is gewoon duidelijk écht een hardloop/sport horloge, voor dat doeleinde is 'ie super, maar wel beperkt qua functies. Wil je dus echt veel intervalopties, en data over ground contact time, vertical oscillation en weet ik veel wat voor extra data dan lopen de Garmins volgens mij voorop.
[
Voor 18% gewijzigd door
Valorian op 19-05-2016 08:30
]