Wanneer je de 965 gebruikt om jouw hartslag te broadcasten dan wordt het meegenomen.PrinsPils schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:02:
Een vraag aan de kenners, want ik weet zo snel niet hoe ik dit op moet lossen. Recent een 965 gekocht, gebruik ‘m om mee te hardlopen en dagelijks een beetje metrics bij te houden. Voor fietsen gebruik ik een Wahoo icm Wahoo TickrX borstband, ik doe dan de Garmin dus af. Nu een aantal ritjes binnen geZwift, en Zwift gekoppeld aan Garmin Connect waardoor hij automatisch upload naar Garmin Connect. De rit verschijnt ook in de app, maar deze wordt op geen enkele manier meegenomen in de metrics (Training Readiness, Training Effect, Body Battery etc). Overal lees ik dat dit wel zou moeten. Vergeet ik ergens iets?
Heb je Physio TrueUp aanstaan voor de 965?PrinsPils schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:54:
[...]
Ja bijvoorbeeld. De activiteit verschijnt wel zo in de app, maar wordt verder niet meegenomen. Zie ‘m bijvoorbeeld ook niet onder Exercise Load op m’n horloge, recovery time is 0 uur en de Training Readiness is nog net zo hoog als voor ik ging fietsen. Lijkt me niet juist..
[...]
Ik fiets op een Kickr Core binnen, dus wattages worden gewoon meegenomen, die zie ik ook terug in de activiteit in Garmin Connect.
De Zwift rit moet zichtbaar zijn voor de 965, deze kan dan de berekening doen voor alles.
Met mijn 945 heeft dit altijd zo gewerkt.
Volgens mij zou het juist zo moeten werken dat dat niet nodig is...tlpeter schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:59:
[...]
Wanneer je de 965 gebruikt om jouw hartslag te broadcasten dan wordt het meegenomen.
Physio True-up is niet beschikbaar voor de 965, staat ook niet in de lijst met compatibele toestellen. De rit is ook zichtbaar, inclusief alle metrics. Die kan ik prima inzien. Hij gebruikt deze alleen niet om mee te nemen in Training Readiness etc.loyske schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:56:
[...]
Heb je Physio TrueUp aanstaan voor de 965?
De Zwift rit moet zichtbaar zijn voor de 965, deze kan dan de berekening doen voor alles.
Met mijn 945 heeft dit altijd zo gewerkt.
Ik tast vooralsnog in het duister, zie her en der online vergelijkbare vragen, maar niet echt een duidelijke oplossing. Ik denk dat ik de helpdesk van Garmin maar eens ga proberen.
Het enige wat ik me nog kan bedenken, is dat 'ie twee weken aan sportdata nodig heeft om e.e.a. te kunnen berekenen. Het gekke is dan wel, dat een hardlooprondje wél invloed heeft.
[ Voor 15% gewijzigd door PrinsPils op 27-02-2024 10:35 ]
Het topic noemt 'Het grote sporthorloge met GPS topic', en niet 'Het grote sporthorloge om te hardlopen topic'. Dus ik bekijk het iets brederGonadan schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:55:
[...]
Dat is dan duidelijk, we hebben het hier over sporthorloges voor hardlopen, niet over fietscomputers op een mountainbike. Dat is echt een totaal andere use case. Hogere snelheid onder bomen met veel wisseling van richting geeft heel andere resultaten.
Daarmee wil ik dus niet beweren dat jouw ervaring niet klopt, maar het zou wel fijn zijn als je bekijkt of jouw ervaring daadwerkelijk toepasbaar is op de use case en apparaten waar het over gaat. Zeker als je het zo stellig brengt.
Voor het recreatief lopen kan ik begrijpen dat het iets minder relevant is, maar er van uitgaan dat iedereen aan een slakkentempo loopt zou ik ook niet durven te stellen. Trailrunners lopen op hetzelfde parcours als mountainbikers, ik kwam ze regelmatig tegen in de Ardennen.
Explain yourself hoe smart recording tegen werkt? Ben benieuwd naar uw deskundige uitlegSmart recording is overigens geen hulpmiddel maar werkt vaak juist tegen. Dit geeft niet meer vertrouwen in je oordeel om eerlijk te zijn.
@Gonadan ?? waar gaat dit over....Gonadan schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:43:
Dit is de hoek om te zoeken. Aangezien de track in het begin zo te lezen nogal varieerde zal de fix nog niet in orde geweest zijn. Dat kost je flink nauwkeurigheid.
Dit kan komen omdat @Frid0 vanaf een onbekende locatie startte, of structureel zijn maar dat kan iets om te onderzoeken.
Over een vraag van @frye maar had jouw naam blijkbaar nog in mijn hoofd vanuit een ander topic. Begint ook met een f.

Sorry.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat is allemaal waar, maar 10% afwijking op een rondje hardlopen met een Garmin is gewoonweg niet als normaal te bestempelen.RigolleM schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:39:
Het topic noemt 'Het grote sporthorloge met GPS topic', en niet 'Het grote sporthorloge om te hardlopen topic'. Dus ik bekijk het iets brederEn je wilt niet weten hoeveel er met een sporthorloge fietsen, als ik bv. naar de cyclocross kijk zie ik toch veel Forerunners rond hun pols
En ik ken er genoeg die multisporten, vooral triatleten en hebben allemaal een Forerunner, Fenix of Epix.
Voor het recreatief lopen kan ik begrijpen dat het iets minder relevant is, maar er van uitgaan dat iedereen aan een slakkentempo loopt zou ik ook niet durven te stellen. Trailrunners lopen op hetzelfde parcours als mountainbikers, ik kwam ze regelmatig tegen in de Ardennen.
Ik bedoel het verder niet lullig hoor en ben het in de basis met je eens dat men soms te veel van een horloge verwacht. Maar als je zo stellig doet alsof dergelijke afwijkingen normaal zijn met een onderbouwing die niet toepasbaar is dan moet ik daar wel even tegenin. Ik wil niet dat gebruikers een verkeerd beeld krijgen.
Ter illustratie: hardlopers met een Garmin klagen al wanneer de track aan de verkeerde kant van de weg wordt getoond. Kan je je wel voorstellen wat er zou gebeuren als 10% ernaast zitten normaal zou zijn.
Smart recording probeert het aantal datapunten te beperken om zo opslag en eventueel batterij te besparen. Wanneer het er op lijkt dat je een stuk rechtdoor loopt zal hij dus minder punten opslaan daar waar de tegenhangende instelling gewoon elke seconden een punt opslaat. Of beter gezegd, het horloge probeert te herkennen wanneer je van richting of snelheid verandert en slaat specifiek dan punten op, verder zo weinig mogelijk zonder de accuratesse te benadelen.Explain yourself hoe smart recording tegen werkt? Ben benieuwd naar uw deskundige uitleg
Dat kan het horloge best aardig, maar niet foutloos. Het kost simpelweg accuratesse, daar ontkom je niet aan. En als je dan een slim opgenomen track (lees: met beperkt aantal meetpunten) laat interpreteren door een Runkeeper of Strava dan geeft dat al snel andere resultaten dan Garmin zelf. Laat staan wanneer je het vergelijkt met een track die wel per seconde opgeslagen is.
Daarom is gewoon per seconde meten verreweg de meest betrouwbare methode.
Zie ook: https://support.garmin.com/en-US/?faq=s4w6kZmbmK0P6l20SgpW28
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mijn garmin geeft bijna altijd 2 a 3% te weinig km aan qua afstand ivgl met de planning van komoot, Strava, google maps en mijn vrouw haar wahoo (tenzij die alle 4 consistent dezelfde fout naar boven geven, wat wel enorm toevallig zou zijn)RigolleM schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:43:
[...]
Ik weet niet welke sporten je beoefent maar ik fiets al 15 jaar met Garmin Edges, en verschil in afstand tussen verschillende eigenaars van een Garmin was altijd al een issue. Hoe groter de afstand hoe groter het verschil. Zelfs met snelheidssensors was er een verschil, al is die foutmarge wel een pak kleiner geworden. Heb je al eens verschillende GPX'en van verschillende personen op elkaar gelegd? Ik wel, ik verzamelde van iedereen hun GPX'en voor onze mountainbike marathon van 140km. Iedereen reed een stuk van het parcours en ik plakte die allemaal aan mekaar om zo de exacte route te hebben van onze marathon. Er reden zo'n 2 à 3 personen hetzelfde parcours, maar geen enkele GPX zag er hetzelfde uit, zelfs niet in de open vlakte bij prachtig zonnig weer...
[...]
Afstand heeft niks met locatie bepaling te maken, dat klopt... maar er zijn externe factoren waar je rekening moet mee houden, die de afstand beïnvloeden, zoals het weer (een zeer belangrijke), omgeving (bruggen, tunnels, bosrijk gebied,...),... Op de fiets heb je hiervoor snelheidssenors die dit voorkomen, maar al lopend ben je 100% afhankelijk van het GPS signaal. Smart recording is inderdaad een hulpmiddel en niet alleen voor Strava
Mijn theoretisch verhaaltje is wel degelijk van toepassing, maar als jij denkt van niet.. geen probleem
Nb: in combinatie met speed en cadanssensor en in de beste multi-gps ontvangst ( in tegenstelling tot wat Garmin Claimed net wel op het platte land nodig, omdat er veel vrij zicht is, weinig bomen en de gps anders in auto minder punten sampled, en de bochten in de constant meanderende rivier hoekiger afsnijdt)
Nb2: collega kan dit trouwens bevestigen > uitstap met zijn 3 , allemaal Garmin edge, side by side rijden en 3 verschillende afstanden …
Om de discussie tussen @Gonadan en @RigolleM even wat concreter te maken refeer ik naar Fellrnr.
Die doet mooie testen voor de Accuracy van GPS'en. Uit zijn testen komt deze accuracy range:
0.62% (Stryd Footpod)
1.87% (Polar V800 - eerste GPS horloge op de lijst)
5,67 (Epson SF-510 - kennelijk een GPS horloge en geen printer).
Garmin Vivoactive scoort overigens ook heel laag met 5,52%
Bij een afwijking van meer dan 10% is er meer aan de hand en moet je even kijken hoe je het apparaat gebruikt (qua gps lock, of qua omgeving) OF je moet terug naar de winkel.
https://fellrnr.com/wiki/GPS_Accuracy-statistics
Die doet mooie testen voor de Accuracy van GPS'en. Uit zijn testen komt deze accuracy range:
0.62% (Stryd Footpod)
1.87% (Polar V800 - eerste GPS horloge op de lijst)
5,67 (Epson SF-510 - kennelijk een GPS horloge en geen printer).
Garmin Vivoactive scoort overigens ook heel laag met 5,52%
Bij een afwijking van meer dan 10% is er meer aan de hand en moet je even kijken hoe je het apparaat gebruikt (qua gps lock, of qua omgeving) OF je moet terug naar de winkel.
https://fellrnr.com/wiki/GPS_Accuracy-statistics
10% afwijking is niet normaal op een rondje lopen... zelfs bij het fietsen is dit te veel. Dit wil zeggen op een rit van 100km dat je maar 90 of meer dan 110 km hebt. Dat ik heb zelfs nog niet meegemaakt. Een paar km er naast dat wel.. Maar dit weekend ging ik wandelen en de orgisatie gaf als afstand 18km aan, en ik had er met mijn GPSMAP 19,66, die zaten er dus bijna 10% naast, maar dit heeft niks met de GPS te makenGonadan schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:59:
[...]
Dat is allemaal waar, maar 10% afwijking op een rondje hardlopen met een Garmin is gewoonweg niet als normaal te bestempelen.
Ik bedoel het verder niet lullig hoor en ben het in de basis met je eens dat men soms te veel van een horloge verwacht. Maar als je zo stellig doet alsof dergelijke afwijkingen normaal zijn met een onderbouwing die niet toepasbaar is dan moet ik daar wel even tegenin. Ik wil niet dat gebruikers een verkeerd beeld krijgen.
Ter illustratie: hardlopers met een Garmin klagen al wanneer de track aan de verkeerde kant van de weg wordt getoond. Kan je je wel voorstellen wat er zou gebeuren als 10% ernaast zitten normaal zou zijn.
Oeps ik verwarde smart recording met iets anders... mea culpa, nu begrijp ik uw uitleg. Klopt wat je hierboven vertelt, ik zet dit ook altijd uit.. Ik zou het enkel gebruiken op een afstand waarvan ik weet dat ik het einde van de batterij niet zou halen en ook afhankelijk van type sport. Bij het wandelen/hiken zou ik het durven gebruikenSmart recording probeert het aantal datapunten te beperken om zo opslag en eventueel batterij te besparen. Wanneer het er op lijkt dat je een stuk rechtdoor loopt zal hij dus minder punten opslaan daar waar de tegenhangende instelling gewoon elke seconden een punt opslaat. Of beter gezegd, het horloge probeert te herkennen wanneer je van richting of snelheid verandert en slaat specifiek dan punten op, verder zo weinig mogelijk zonder de accuratesse te benadelen.
Dat kan het horloge best aardig, maar niet foutloos. Het kost simpelweg accuratesse, daar ontkom je niet aan. En als je dan een slim opgenomen track (lees: met beperkt aantal meetpunten) laat interpreteren door een Runkeeper of Strava dan geeft dat al snel andere resultaten dan Garmin zelf. Laat staan wanneer je het vergelijkt met een track die wel per seconde opgeslagen is.
Daarom is gewoon per seconde meten verreweg de meest betrouwbare methode.
Zie ook: https://support.garmin.com/en-US/?faq=s4w6kZmbmK0P6l20SgpW28
Ik zet zelf smart-recording altijd aan, ik ervaar de impact op accuracy als minimaal. Maar ik ben ook geen GPS fetisjist.
DC Rainmaker test regelmatig nieuwe toestellen en vergelijkt deze met andere toestellen en daar zie je wat ik met mijn theoretisch verhaal bedoel:PaulC schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:08:
[...]
Mijn garmin geeft bijna altijd 2 a 3% te weinig km aan qua afstand ivgl met de planning van komoot, Strava, google maps en mijn vrouw haar wahoo (tenzij die alle 4 consistent dezelfde fout naar boven geven, wat wel enorm toevallig zou zijn)
Nb: in combinatie met speed en cadanssensor en in de beste multi-gps ontvangst ( in tegenstelling tot wat Garmin Claimed net wel op het platte land nodig, omdat er veel vrij zicht is, weinig bomen en de gps anders in auto minder punten sampled, en de bochten in de constant meanderende rivier hoekiger afsnijdt)
Nb2: collega kan dit trouwens bevestigen > uitstap met zijn 3 , allemaal Garmin edge, side by side rijden en 3 verschillende afstanden …
/f/image/8OlFjpTLDeAL2pWuEh5jeGSa.png?f=fotoalbum_large)
Bij de nieuwe FR165 loopt het wat fout als hij onder de Beneluxbaan loopt, dit zorgt op het einde van de rit voor de verschillen qua afstand. Geen al te grote maar toch zoals jij aanhaalt zo'n 2 à 3% verschil.
De afstandberekening als ik een route maak bij Komoot en Strava neem ik altijd met een korreltje zout. Als ik 100km wil fietsen, zorg ik dat ik 105km qua route heb, want de theoretische situatie is altijd anders dan in de praktijk, en de lijn tussen 2 track points is altijd recht, wat in het geval van een GPS toestel nooit is. De Wahoo Element Bolt (1ste versie) had het wat lastig met onder bomen rijden, dus daar moest ik wel een snelheidssensor monteren, want hij gaf zelfs geen juiste snelheid aan
Inderdaad, plannen op een kaart is verre van een garantie dat het klopt. Daar kies ik ook altijd voor iets langer als ik per se een bepaalde afstand wil halen. Niet dat het in de prakijkt altijd minder wordt maar die kans is wel groot. Bij een officieel uitgemeten parcours zit je meestal wel aardig in de buurt, al is het vaak wel gemeten op overal de ideale lijn pakken. Ofwel dat redden alleen de snelle jongens voorin, de rest die op een kluitje loopt moet waarschijnlijk meer afleggen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Smart recording maakt alleen uit wat betreft hoe de route eruit ziet in strava/garmin, voor alle statistieken maakt het niets uit (tenzij die platformen idd alles herberekenen op basis van de opgeslagen punten maar dat zou iig bij connect niet het geval moeten zijn en heb ik ook nooit wat van gemerkt).
Voor de batterij is het verschil echt te verwaarlozen, qua ruimte is het verschil merkbaar maar of dat een punt is is afhankelijk van het horloge (en afstand). Bij een 200k ultra kan ik me voorstellen dat 1s recording icm grootte van bestand wellicht uiteindelijk voor een issue kan zorgen.
Bij mij is GPS altijd prima nauwkeurig btw, meer dan 1 a 2% verschil zit er niet tussen. Bij de 4 marathons tot nu toe is het verschil tussen de 200 en 400m en dan heb je ook nog dat je wat heen en weer loopt ivm inhalen, drankpunten, etc.
Voor de batterij is het verschil echt te verwaarlozen, qua ruimte is het verschil merkbaar maar of dat een punt is is afhankelijk van het horloge (en afstand). Bij een 200k ultra kan ik me voorstellen dat 1s recording icm grootte van bestand wellicht uiteindelijk voor een issue kan zorgen.
Bij mij is GPS altijd prima nauwkeurig btw, meer dan 1 a 2% verschil zit er niet tussen. Bij de 4 marathons tot nu toe is het verschil tussen de 200 en 400m en dan heb je ook nog dat je wat heen en weer loopt ivm inhalen, drankpunten, etc.
Zo heb ik mijn eerste halve marathon dus niet gelopen
Precies de juiste afstand afgeklokt, maakt Strava er 100m minder van
Ik rijd/ren regelmatig met 2 horloges. Het verschil op 10km hardlopen is hooguit 250m geweest met echt slechte horloges. Meestal zit het op een meter of 20-50. Zeker bij Garmin, Apple, Polar. Toevallig vorige week op de MTB nog 20m verschil op een rit van 90 min (zie paar Posts terug).
Als het dus wat meer afwijkt lijkt me dat er iets specifieks aan de hand is.
Precies de juiste afstand afgeklokt, maakt Strava er 100m minder van
Ik rijd/ren regelmatig met 2 horloges. Het verschil op 10km hardlopen is hooguit 250m geweest met echt slechte horloges. Meestal zit het op een meter of 20-50. Zeker bij Garmin, Apple, Polar. Toevallig vorige week op de MTB nog 20m verschil op een rit van 90 min (zie paar Posts terug).
Als het dus wat meer afwijkt lijkt me dat er iets specifieks aan de hand is.
Voor de mensen die nog op zoek zijn, ING heeft weer wat Garmin modellen op voorraad met leuke kortingen als je voldoende punten hebt. Zelf de Venu 3 gekocht met ongeveer 100 euro korting.
Wordt mijn eerste smart/sportwatch, dus ben zeer benieuwd
Wordt mijn eerste smart/sportwatch, dus ben zeer benieuwd
hoi
Klopt, Garmin heeft het zelf wel onder controle maar bijvoorbeeld Strava gaat dan toch zelf dingen berekenen en wijkt dan af. Aangezien hij de afstand ook gebruikt voor andere waarden zoals gemiddelde snelheid werkt het in alles door. Voor mij is dat een reden om hem altijd op 1s te willen. Niet omdat ik mij zorgen maak om onnauwkeurigheid van de track maar omdat ik er niet mee om kan gaan als verschillende platformen mij verschillende waarden gaan voorschotelen.m0ridin schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:24:
Smart recording maakt alleen uit wat betreft hoe de route eruit ziet in strava/garmin, voor alle statistieken maakt het niets uit (tenzij die platformen idd alles herberekenen op basis van de opgeslagen punten maar dat zou iig bij connect niet het geval moeten zijn en heb ik ook nooit wat van gemerkt).
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Is het trouwens mogelijk dat een horloge minder goed registreert als er veel andere toestellen in de buurt zijn? Ik ken niet veel van de gps techniek, en ik dacht dat dit niet mogelijk is, maar ik lees hier wel dat de registratie fout ging tijdens een race, en ik ervaar met mijn forerunner 645 hetzelfde. Doorgaans registreert mijn horloge zeer correct (Als ik met anderen loop dan zijn de afstanden zeer gelijk, vergeleken met uitgetekende routes online klopt het ook, en ook als ik tijdens fietsen zowel de forerunner als de egde activeer zijn ze nagenoeg gelijk). Maar zo heb ik bvb de marathon van Valencia gelopen, en ondanks dat ik mijn gps fix al een 15tal minuten voordien had, registreerde hij bvb voor de eerste kilometer al 1.5km. de afwijking werd steeds minder en na enkele kilometers was weer alles ok (uiteindelijk zogezegd 43.1km ipv 42.2 gelopen).frye schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:20:
Dit weekend een race gelopen: Nationaal Park hogekempen de 8km.
Officieel is het 7.7km.
Zelf loop ik met een Garmin Fenix 6 pro en ben eigenlijk niet meer tevreden met de gps. Zit zoveel marge op dat ik eigenlijk niet meer goed kan inschatten hoe ik loop.
Afgeklokt op 7.17km.. Dat is een goede halve km naast op zo'n kleine afstand.
6:13 pace tov 5:48.
Zijn er zaken dat ik kan doen om dit toch ergens recht te trekken door te kalibreren of iets? Als ik andere bekijk op strava zitten eigenlijk meer rond de 7.65 - 7.80 range.
Kennis heeft afgeklopt op 7.66 km. Heeft wel een nieuwer model (forerunner 265),
In principe is GPS éénrichtingsverkeer, horloges ontvangen alleen maar en zenden verder niets uit. Ik kan mij wel voorstellen dat wanneer je een heel startvak vol allerlei elektronica en meuk hebt je eerder last van verstoring kunt hebben. Maar dat is wel een vrij theoretisch verhaal denk ik.
Kijk ik echter naar de track van mijn laatste race kijk herken ik mij daar ook niet echt in:
/f/image/GEO2j2nf4TFqUZzw2yXNR4FD.png?f=fotoalbum_large)
Mijn ronden (autolap 1km) kwamen ook best aardig overeen met de borden langs de route. Ik heb 21,2 km geklokt op die specifieke halve marathon. Door het bos scheelde dat dus maar 100 meter afwijking.
Dat is wel met mijn nieuwere klok die vrij accuraat is, mijn vorige had iets meer moeite in Amsterdam bijvoorbeeld door alle bebouwing. Dan zie je hem iets vaker van de koers afwijken en die heb ik verre van efficiënt in één lijn gelopen maar dan alsnog minder dan vierhonderd meter afwijking op 21.1 km.
Kijk ik echter naar de track van mijn laatste race kijk herken ik mij daar ook niet echt in:
/f/image/GEO2j2nf4TFqUZzw2yXNR4FD.png?f=fotoalbum_large)
Mijn ronden (autolap 1km) kwamen ook best aardig overeen met de borden langs de route. Ik heb 21,2 km geklokt op die specifieke halve marathon. Door het bos scheelde dat dus maar 100 meter afwijking.
Dat is wel met mijn nieuwere klok die vrij accuraat is, mijn vorige had iets meer moeite in Amsterdam bijvoorbeeld door alle bebouwing. Dan zie je hem iets vaker van de koers afwijken en die heb ik verre van efficiënt in één lijn gelopen maar dan alsnog minder dan vierhonderd meter afwijking op 21.1 km.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Voor degene die last hebben van een slechte GPS fix, welke GPS techniek hebben jullie op je horloge aanstaan? Zeker bij een race zet ik hem op het best mogelijke (Alle systemen + multiband voor mijn 955). De tijden die ik doe over een race kan mijn horloge het makkelijk aan om voor het maximale te gaan.
Ik kan bij de marathon van Eindhoven (kwart afstand) zelfs bij de start zien aan welke kan van de straat ik stond. Standaard heb ik hem overigens op 'Automatisch selecteren' staan.
Ik kan bij de marathon van Eindhoven (kwart afstand) zelfs bij de start zien aan welke kan van de straat ik stond. Standaard heb ik hem overigens op 'Automatisch selecteren' staan.
heb nog een 5X+, daar heb ik hem op GPS+Galileo staan, maar mijn Edge 840 doet het beduidend beter met multiband gnss. Ach ja, bij een volgende update van de Fenix wordt die nauwkeuriger. Qua afstand valt het allemaal wel mee, je ziet alleen dat het meer zwabbert.ElPaco schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:17:
Voor degene die last hebben van een slechte GPS fix, welke GPS techniek hebben jullie op je horloge aanstaan? Zeker bij een race zet ik hem op het best mogelijke (Alle systemen + multiband voor mijn 955). De tijden die ik doe over een race kan mijn horloge het makkelijk aan om voor het maximale te gaan.
Hi Ha Hopjesvla
Het zijn geen verschillen waar je echt wakker van moet liggen maar feit is wel dat dergelijke technieken zich over het algemeen gewoon voorwaarts blijven ontwikkelen. Wanneer je dan wat nieuws gaat kopen ben ik er persoonlijk vaak wel voorstander van ook de nieuwere technieken te bemachtigen. Ik ga er niet voor upgraden, maar als ik toch al ga upgraden wil ik ze wel hebben.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
precies dat. Ik heb met de Fenix ook HM's gelopen en de afstand was gewoon prima, geen grote afwijkingen.Gonadan schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:36:
Het zijn geen verschillen waar je echt wakker van moet liggen maar feit is wel dat dergelijke technieken zich over het algemeen gewoon voorwaarts blijven ontwikkelen. Wanneer je dan wat nieuws gaat kopen ben ik er persoonlijk vaak wel voorstander van ook de nieuwere technieken te bemachtigen. Ik ga er niet voor upgraden, maar als ik toch al ga upgraden wil ik ze wel hebben.
Hi Ha Hopjesvla
Sterker nog, de 310XT die ik nog ergens heb liggen is nog iets nauwkeuriger dan de eerdere Fenixen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zie met de 6X pro ook zeker of en waar ik de van weghelft ben gewisseld. En samen met loopmaat die een 6S heeft, zien de tracks er nagenoeg hetzelfde uit en is de afstand tot op 100m identiek. (ok, niet overdreven lange stukken maar iets van 10,12 km)
En met mijn zoon vorig jaar de Kermeter runde gelopen (in de Eifel), hij heeft een 6, en ook daar op 30km afstand slechts paar 100m verschil.
En met mijn zoon vorig jaar de Kermeter runde gelopen (in de Eifel), hij heeft een 6, en ook daar op 30km afstand slechts paar 100m verschil.
[ Voor 22% gewijzigd door GurbY{nl} op 28-02-2024 13:10 ]
Ja wel, dat was ook zo een beetje mijn gedacht. Niet dat ik mijn 310XT nog gebruik (hij doet het wel nog), maar als ik gelopen tracks van die vergelijk met mijn Fenix 5 plus, dan komt die laatste er toch slechter uit... Tuurlijk ook wel een halve baksteen, die 310XT, genoeg ruimte om een deftige antenne in te steken, denk ik danGonadan schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:51:
Sterker nog, de 310XT die ik nog ergens heb liggen is nog iets nauwkeuriger dan de eerdere Fenixen.
Ray en Des doen de discussie die we hier al een keertje hebben gevoerd over MIP en amoled nog eens over.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Alweer? Trekt dat nog kijkers dan?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Van 310XT naar het nieuwste Wear OS speeltje: Oneplus Watch 2 met dual GPS en een whopping battery life voor een Smart watch met wearOS. Vinnum ook nog wel fraai.
Heeft iemand een review gezien van de geschiktheid al sporthorloge?
Heeft iemand een review gezien van de geschiktheid al sporthorloge?
Hahaha… gelukkig bespreken ze ook nog meer topics. Wel grappig om te horen dat ze beide vergelijkingsvideo’s niet leuk vinden om te doen, terwijl deze wel de meeste views opleveren.
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Van beiden herinner ik mij ook uit eerdere video's dat ze de MIP vs. amoled discussie ook nou niet echt enerverend vonden. Voor allebei was wat te zeggen, en ze hadden zelf ook wel een lichte voorkeur, maar verder moest je het maar gewoon lekker zelf uitzoeken wat je het fijnst vindt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hmmm, krijg een beetje het gevoel dat MIP liefhebbers weggezet worden als een beetje mastodonten, uiteindelijk niche gebruikers die een zware focus hebben op battery life. Amoled heeft bij beide de voorkeur.
En qua Fenix merknaam behouden: Maak van de F8 alleen Amoled en kill Epix, dan blijven Epix v1 en Epix v2 (en Pro) buitenbeentjes.
En qua Fenix merknaam behouden: Maak van de F8 alleen Amoled en kill Epix, dan blijven Epix v1 en Epix v2 (en Pro) buitenbeentjes.
Of je laat het aan de aandeelhouder over om de keuze te maken. Ik vermoed dat het aantal amoled vs MIP flink in het voordeel van amoled beweegt en het daarmee minder rendabel wordt om de MIP lijn aan te houden.Gonadan schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 08:38:
Van beiden herinner ik mij ook uit eerdere video's dat ze de MIP vs. amoled discussie ook nou niet echt enerverend vonden. Voor allebei was wat te zeggen, en ze hadden zelf ook wel een lichte voorkeur, maar verder moest je het maar gewoon lekker zelf uitzoeken wat je het fijnst vindt.
@Frenz64 dat is vaak wel hoe het gesimplificeerd wordt. Batterijduur vs. mooier/beter. Kennelijk zijn er nog genoeg klanten die er anders/genuanceerder in staat maar ben wel benieuwd hoe lang die keuze er nog is.
Het zal meer een strategische keuze zijn denk ik. Wil Garmin die lijn nog houden in hun producten om ook een breder aanbod uit te stralen. Voor de Forerunners en de fitreeksen lijkt het mij evident dat het richting amoled only gaat, maar ik ben wel benieuwd of ze de wat specifiekere reeksen nog blijven aanhouden op de langere termijn.
Zonder inzicht in de kosten van onderzoek en ontwikkeling en de marges voor beide varianten qua horloges kunnen we daar hooguit over speculeren. De suggestie dat MIP slecht zou zijn voor de aandeelhouders is al behoorlijk vooringenomen. Kijkend naar wat voor reeksen Garmin allemaal heeft die nóg specifieker zijn loont het blijkbaar toch om verschillende lijnen te hanteren, ook al lijken die voor het grote publiek minder interessant.Aghanim schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:59:
Of je laat het aan de aandeelhouder over om de keuze te maken. Ik vermoed dat het aantal amoled vs MIP flink in het voordeel van amoled beweegt en het daarmee minder rendabel wordt om de MIP lijn aan te houden.
Het zal meer een strategische keuze zijn denk ik. Wil Garmin die lijn nog houden in hun producten om ook een breder aanbod uit te stralen. Voor de Forerunners en de fitreeksen lijkt het mij evident dat het richting amoled only gaat, maar ik ben wel benieuwd of ze de wat specifiekere reeksen nog blijven aanhouden op de langere termijn.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mijn voorspelling:
Mip gaat er langzaam grotendeels uit, simpelweg omdat de accu met de oled schermen langer meekunnen nu, en aparte productielijnen onderhouden zoals Fenix/Epix voor feitelijk hetzelfde horloge duur is.
Alleen in heel specifieke omstandigheden zal mip nog toegevoegde waarde bieden.
Mip gaat er langzaam grotendeels uit, simpelweg omdat de accu met de oled schermen langer meekunnen nu, en aparte productielijnen onderhouden zoals Fenix/Epix voor feitelijk hetzelfde horloge duur is.
MIP is (ook) veel beter buiten (veel daglicht) en onder water. Ik zie het nog niet als een gelopen race om te zeggen dat het geschikter is in "heel specifieke omstandigheden" - tenslotte betreft het vaak outdoor sport-horloges!swhnld schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:50:
Mijn voorspelling:
MIPS wordt met direct zonlicht beter leesbaar.joker1977 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:00:
[...]
MIP is (ook) veel beter buiten (veel daglicht) en onder water. Ik zie het nog niet als een gelopen race om te zeggen dat het geschikter is in "heel specifieke omstandigheden" - tenslotte betreft het vaak outdoor sport-horloges!
Maar om te stellen dat MIPS buiten veel beter leesbaar is dan AMOLED vind ik een overdreven stelling.
Ik heb mijn AMOLED scherm nog nooit niet goed af kunnen lezen. In welke omstandigheid dan ook.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nieuwe update staat klaar voor de Forerunner 965; 18.22.
https://forums.garmin.com...ersion-18-22---20-rollout
Nieuw is onder andere de slaapcoach, die aangeeft hoeveel slaap je nodig hebt.
[ Voor 17% gewijzigd door Steeffoon op 01-03-2024 10:15 ]
Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl
En die update is er ook voor de 265 (en waarschijnlijk andere horloges ook, nu Garmin over is gegaan op bulk updaten van hun 'installed base').Steeffoon schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:14:
Nieuwe update staat klaar voor de Forerunner 965; 18.22.
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
ff voor de zekerheid (voor ik een gewaarmerkt KvK uitreksel bestel voor niks) Garmin Pay via Openbank werkt toch ook met Fenix 6 Sapphire? Loop me helemaal kleurenblind te goegelen, de beschikbare info bij Openbank gaat alleen tot Vivoactive 3/3S en Fenix 5+ (pagina niet echt up to date). D emedewerker aan de lijn zei iig dat ik ff moest checken, omdat het blijkbaar niet op alle Garmin modellen werkt.
yes, ik heb dit tot voor kort gebruikt, normale betaalrekening bij openbank en een fenix 6 sapphireFrenz64 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:27:
ff voor de zekerheid (voor ik een gewaarmerkt KvK uitreksel bestel voor niks) Garmin Pay via Openbank werkt toch ook met Fenix 6 Sapphire? Loop me helemaal kleurenblind te goegelen, de beschikbare info bij Openbank gaat alleen tot Vivoactive 3/3S en Fenix 5+ (pagina niet echt up to date). D emedewerker aan de lijn zei iig dat ik ff moest checken, omdat het blijkbaar niet op alle Garmin modellen werkt.
inmiddels kan je ook een ING rekening koppelen, dus ik heb openbank niet meer nodig, maar het werkte prima.
Dat klopt op zich wel, maar een gemiddeld beursgenoteerd bedrijf zal primair vanuit omzet en marge redeneren. Kijkend naar de concurrentie dan is MIP al vrijwel uitgestorven. Garmin heeft daarmee een USP gekregen waarvan het twijfelachtig is of die nog echt uitgenut kan worden. Mijn aanname is namelijk dat de mainstream consument geen MIP meer wil anders had de concurrentie dat nog wel blijven aanbieden. Tweede aanname is dat Garmin geen klanten verliest als ze stoppen met MIP want er is geen goed alternatief meer. Fenix kopers gaan dan vanzelf over op een Epix of FR want dat is het beste alternatief. Vervolgens is het efficiënter om 1 lijn te onderhouden dan 2. Maar het blijven aannames inderdaad.Gonadan schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:34:
@Frenz64 dat is vaak wel hoe het gesimplificeerd wordt. Batterijduur vs. mooier/beter. Kennelijk zijn er nog genoeg klanten die er anders/genuanceerder in staat maar ben wel benieuwd hoe lang die keuze er nog is.
[...]
Zonder inzicht in de kosten van onderzoek en ontwikkeling en de marges voor beide varianten qua horloges kunnen we daar hooguit over speculeren. De suggestie dat MIP slecht zou zijn voor de aandeelhouders is al behoorlijk vooringenomen. Kijkend naar wat voor reeksen Garmin allemaal heeft die nóg specifieker zijn loont het blijkbaar toch om verschillende lijnen te hanteren, ook al lijken die voor het grote publiek minder interessant.
maar ... is het met een amoled garmin op dit moment mogelijk om met een buitenlicht leesbare helderheid je scherm in te stellen op always on met een batterij duur van meerdere dagen (liefst 1 week+)?Aghanim schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:40:
[...]
Dat klopt op zich wel, maar een gemiddeld beursgenoteerd bedrijf zal primair vanuit omzet en marge redeneren. Kijkend naar de concurrentie dan is MIP al vrijwel uitgestorven. Garmin heeft daarmee een USP gekregen waarvan het twijfelachtig is of die nog echt uitgenut kan worden. Mijn aanname is namelijk dat de mainstream consument geen MIP meer wil anders had de concurrentie dat nog wel blijven aanbieden. Tweede aanname is dat Garmin geen klanten verliest als ze stoppen met MIP want er is geen goed alternatief meer. Fenix kopers gaan dan vanzelf over op een Epix of FR want dat is het beste alternatief. Vervolgens is het efficiënter om 1 lijn te onderhouden dan 2. Maar het blijven aannames inderdaad.
Groot voordeel van een garmin (tov bv een apple watch, of google wear ) is naar mijn idee het niet dagelijks (of elke 2 dagen) te hoeven laden. Met slaaptracking moet je dat dan ook weer overdag doen, en dus laders meeslepen naar kantoor etc. gedoe.
Maar het mooie van mijn Fenix 6 vind ik dat je dus terwijl ik dit zit te typen, zonder moeilijke polsbewegingen te moeten maken, met een korte blik op mijn horloge kan zien hoe laat het is of wat voor melding er binnen komt. De zon schijnt misschien niet vandaag, maar hoe meer licht hoe beter je scherm zichtbaar wordt! dus ook in de volle zon kan je zonder armbewegingen gewoon met een "glance" je horloge aflezen.
Daarnaast -vind ik- het ook gewoon veel mooier om een horloge om te hebben waar de tijd op te zien is, ipv een zwart stuk glas, die af en toe oplicht...
anyway, ik denk dat de markt er nog zeker wel is totdat een amoled horloge lang meegaat in een leesbare always on stand.
Als ik mijn horloge ongeveer elke dag terwijl ik douche etc even aan de lader leg (soms is ie nog zo vol dat ik t niet nodig acht), is ie daarna weer genoeg opgeladen. Beter voor de batterij ook, niet helemaal vol laten laden en niet helemaal leeg laten lopen.
@Frenz64 een FR265s doet t prima met openbank hier, dat is ook een nieuwer horloge. Niet eens over nagedacht nadat ik van de FR645M kwam of dat wel goed zou gaan eigenlijk.
@Frenz64 een FR265s doet t prima met openbank hier, dat is ook een nieuwer horloge. Niet eens over nagedacht nadat ik van de FR645M kwam of dat wel goed zou gaan eigenlijk.
Helemaal mee eens dat is ook de reden dat ik een F7 draag :-)Prulleman schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:54:
[...]
maar ... is het met een amoled garmin op dit moment mogelijk om met een buitenlicht leesbare helderheid je scherm in te stellen op always on met een batterij duur van meerdere dagen (liefst 1 week+)?
Groot voordeel van een garmin (tov bv een apple watch, of google wear ) is naar mijn idee het niet dagelijks (of elke 2 dagen) te hoeven laden. Met slaaptracking moet je dat dan ook weer overdag doen, en dus laders meeslepen naar kantoor etc. gedoe.
Maar het mooie van mijn Fenix 6 vind ik dat je dus terwijl ik dit zit te typen, zonder moeilijke polsbewegingen te moeten maken, met een korte blik op mijn horloge kan zien hoe laat het is of wat voor melding er binnen komt. De zon schijnt misschien niet vandaag, maar hoe meer licht hoe beter je scherm zichtbaar wordt! dus ook in de volle zon kan je zonder armbewegingen gewoon met een "glance" je horloge aflezen.
Daarnaast -vind ik- het ook gewoon veel mooier om een horloge om te hebben waar de tijd op te zien is, ipv een zwart stuk glas, die af en toe oplicht...
anyway, ik denk dat de markt er nog zeker wel is totdat een amoled horloge lang meegaat in een leesbare always on stand.
Ik denk dat meer mensen een MIPS display wel fijn vinden.
Het zou jammer zijn als de keuze alleen amoled zou zijn........
Tot er een betere beeldscherm technologie komt ga ik voor MIP of geen smartwatch. Ik verwacht trouwens dat er Instinct modellen blijven met MIP en dat ik over een X aantal jaar ook nog een nieuwe smartwatch zonder AMOLED kan kopen.Fred13 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:19:
[...]
Helemaal mee eens dat is ook de reden dat ik een F7 draag :-)
Ik denk dat meer mensen een MIPS display wel fijn vinden.
Het zou jammer zijn als de keuze alleen amoled zou zijn........
Ik heb nu een aantal weken een Epix Pro Gen 2 47mm en die gaat 2 weken mee zonder always on, en quasi een week met always on (inclusief mijn een paar uur “gps sporten” per week). En ik vind het scherm leesbaarder in alle omstandigheden dan mijn forerunner 935 (inclusief in de stralende Italiaanse zon op de skipistes).Prulleman schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:54:
[...]
maar ... is het met een amoled garmin op dit moment mogelijk om met een buitenlicht leesbare helderheid je scherm in te stellen op always on met een batterij duur van meerdere dagen (liefst 1 week+)?
Nu, ik zit er niet zo mee dat er niets op het scherm staat als ik niet kijk, dus ik heb het ondertussen uitgezet, maar voor mijn gebruik en naar mijn gevoel is het niet meer “onaanvaardbaar” (wat ik met de AW en consoorten wel nog heb).
Vraag me met dit soort dingen altijd af of mensen die echt zeggen ‘ik wil sws altijd een scherm dag aanstaat!’ wel eens amoled met auto off hebben geprobeerd.
De iets conservatievere personen in het leven zijn vaak late adopters ipv non-adopters ;-).
De iets conservatievere personen in het leven zijn vaak late adopters ipv non-adopters ;-).
Jazeker, heb een Android Wear gehad, die moest wel met scherm uit,want zelfs dan haalde het einde van de dag niet. En als het donker is, dan heb je effectief hetzelfde . Dan is mips ook niet leesbaar en moet je je pols bewegen. En ja dat vind ik irritant.Requiem19 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 22:58:
Vraag me met dit soort dingen altijd af of mensen die echt zeggen ‘ik wil sws altijd een scherm dag aanstaat!’ wel eens amoled met auto off hebben geprobeerd.
(En in de herhaling.. ik heb een hoop extra uitgegeven voor een Fenix, en dat is maar deels voor de functionaliteit, maar grotendeels voor de looks. Daar hoort (voor mij) ook een always on watchface bij.
Ik heb in het verleden een horloge gehad met amoled scherm, echter vind een MIPS scherm meer rust geven. Ik ben het met iedereen eens dat een amoled scherm veel mooiere kleuren heeft echter het MIPS scherm is ook prima voor wat ik op een horloge scherm wil zien.Requiem19 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 22:58:
De voordelen van MIPS wegen voor mij zwaarder dan de voordelen van een amoled scherm.
Dus ik was zelfs een vroege adopter van een amoled scherm.....
Klopt, dat vraag je je elke keer af, en je krijgt ook elke keer hetzelfde antwoord. Een andere mening hebben is niet conservatief, niet iedereen heeft dezelfde mening, accepteer dat gewoon.Requiem19 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 22:58:
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Moeilijke polsbeweging? Je moet het scherm toch kunnen zien om te kijken wat er op staat? Als ik naar mijn horloge (Epix Gen2) scherm kijk, gaat het display gewoon aan. Verder, als er een melding binnenkomt, gaat het display al sowieso aan. Wat heb je er aan dat het scherm aan staat als je er niet naar kijkt? Waarschijnlijk heb je ervaring met horloges waarop dit nog slechter werkte? Of is het gewoon een aanname?Prulleman schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:54:
Maar het mooie van mijn Fenix 6 vind ik dat je dus terwijl ik dit zit te typen, zonder moeilijke polsbewegingen te moeten maken, met een korte blik op mijn horloge kan zien hoe laat het is of wat voor melding er binnen komt.
Soms heb je gewoon je horloge/pols binnen je blikveld en moet je dus je pols bewegen om het scherm te activeren. Dat heb ik nu in de avond als het donker is met de Fenix. Met een amoled heb je dat de hele dag...PatrickC schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:02:
[...]
Moeilijke polsbeweging? Je moet het scherm toch kunnen zien om te kijken wat er op staat? Als ik naar mijn horloge (Epix Gen2) scherm kijk, gaat het display gewoon aan. Verder, als er een melding binnenkomt, gaat het display al sowieso aan. Wat heb je er aan dat het scherm aan staat als je er niet naar kijkt? Waarschijnlijk heb je ervaring met horloges waarop dit nog slechter werkte? Of is het gewoon een aanname?
Maar laten we het er verder op houden dat we een andere mening/voorkeur hebben
Ah ok, dat is inderdaad een scenario waar dan een extra polsbeweging nodig is (of een tikje op het scherm kan ook).Prulleman schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:07:
[...]
Soms heb je gewoon je horloge/pols binnen je blikveld en moet je dus je pols bewegen om het scherm te activeren. Dat heb ik nu in de avond als het donker is met de Fenix. Met een amoled heb je dat de hele dag...
Maar laten we het er verder op houden dat we een andere mening/voorkeur hebben
Mijn 7 sapphire solar is schuin vrijwel niet afleesbaar zonder backlight dus zelfs met MIP scherm moet ik alsnog mijn pols beweging om het scherm te verlichten om iets te kunnen zien
@Aghanim maar jij ziet dan ook gewoon vrij slecht.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het was een grapje, hence de smiley.Gonadan schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:33:
[...]
Klopt, dat vraag je je elke keer af, en je krijgt ook elke keer hetzelfde antwoord. Een andere mening hebben is niet conservatief, niet iedereen heeft dezelfde mening, accepteer dat gewoon.
Ik heb mijn genuanceerde mening over de schermen niet zo lang geleden al gedeeld hier. Wel even doorlezen tot de laatste alinea :-).
Requiem19 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:14:
Grappig dit gesprek, is een soort kopie van hoe het hier thuis ging toen vriendin de upgrade van de 5 wilde maken:
‘Maar dit scherm is prima voor me’, ‘ik wil m’n pols niet hoeven draaien’, ‘horloge dat met zwart scherm is lelijk’, ‘zaklamp zit al op mn Fenix 5’.
Nu een maandje later:
‘Scherm is toch wel echt veel mooier eigenlijk’. ‘Moest wel even wennen aan pols draaien en ging niet altijd goed maar denk er nu niet meer over na’. ‘Die zaklamp is toch wel handig, kan ik de luier verschonen van onze zoon in de nacht zonder m’n telefoon’.
Ik bedoel niet dat de Epix voor iedereen beter is. Maar dat je sommige dingen pas goed kunt evalueren na er een tijdje gebruik van te maken. Op papier kan iets beter/slechter zijn dan de real life experience.
Having said that is het ongetwijfeld zeker zo dat niet iedereen blij wordt met een Epix en juist wel met een Fenix. In mijn kleine N=1 situatie zie ik in ieder geval dat er wat vooroordelen waren die in praktijk heel anders uitpakten.
Grappig is dat iig 1 oer-argument volledig van tafel is: inbranden van Amoled. Ten tijde van de eerste Garmin varianten was dat nog wel een dingetje kan ik me herinneren. Bij de Epix blijkbaar geen issue meer?
Garmin schijnt net als Apple een trucje te doen waarbij de pixels iets verschuiven bij ‘always on’ mode. Zo beperk je burn-in. Maar uiteindelijk is de kans op burn-in er nog steeds in bepaalde scenario’s.Frenz64 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:04:
Grappig is dat iig 1 oer-argument volledig van tafel is: inbranden van Amoled. Ten tijde van de eerste Garmin varianten was dat nog wel een dingetje kan ik me herinneren. Bij de Epix blijkbaar geen issue meer?
Ik heb gesture mode aan, dan is het risico al een stuk kleiner.
Volgens mij was dat al snel minder risico, ook bij nieuwere generaties Venu. En inderdaad met name bij always on en kans, anders eigenlijk al niet.
@Requiem19 grappig bedoeld of niet, het wordt onderhand best vermoeiend dat een keuze voor mip zo vaak als irrationeel weggezet wordt. Alsof er maar één juiste keuze is maar niet iedereen accepteert die nog. Dat is best irritant als ik eerlijk ben.
@Requiem19 grappig bedoeld of niet, het wordt onderhand best vermoeiend dat een keuze voor mip zo vaak als irrationeel weggezet wordt. Alsof er maar één juiste keuze is maar niet iedereen accepteert die nog. Dat is best irritant als ik eerlijk ben.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zelf heb ik nu nog een Samsung Watch en daarvan heb ik onlangs de AOD uitgezet (vanwege batterij gebruik bij meer dan 5 uur GPS aan). Hoewel dat de batterijduur zeer ten goede komt, merk ik dat AOD toch wel heel fijn is om even snel de tijd te zien. Licht je pols draaien zorgt er meestal niet voor dat het scherm aan gaat. En soms zelfs niet bij een overdreven polsbeweging.Requiem19 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 22:58:
Ik ben in de markt voor een Fenix of Epix en dat is toch het grootste twijfelpunt. Al gaat de Epix ook met AOD ruim voldoende lang mee qua batterij. Maar toch... Dagen kunnen wandelen met GPS zonder bijladen lijkt me toch ook wel wat...
Al hele weekend beetje wiebelig daar. Over 5 min nog een keer proberen.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik denk dat ik de vivoactive 5 ga halen. Heb nu een amazefit. Maar ik heb het gevoel dat die minder accuraat is. De Zapp app is ook niet heel best vind ik zelf.
Meer mensen een stap van amazefit naar Garmin gedaan die ervaringen kunnen delen? Is de app van Garmin echt beter? Is een Garmin ook echt beter als.je kijkt naar kwaliteits van metingen?
Meer mensen een stap van amazefit naar Garmin gedaan die ervaringen kunnen delen? Is de app van Garmin echt beter? Is een Garmin ook echt beter als.je kijkt naar kwaliteits van metingen?
Voor de mensen die de update van Garmin Express naar 7.20 overwegen; wacht nog even
Dat is niet alleen een gevoel maar ook feitelijk getest door the quantified scientist. Amazfit is het slechtste merk qua sensor betrouwbaarheid (op de Balance na, die doet het wat beter). Garmin zit in de middenmoot voor hartslag (op de gen 5 sensor na, maar de V5 heeft de 4) en is top qua gps. Alles aan Garmin is beter dan Amazfit is mijn persoonlijke ervaring, behalve dat Garmin lelijke watch faces heeft. Het lijkt net alsof de resolutie uit 1920 komt vergeleken met Amazfit, Samsung, Apple etc. De V5 is (zeker via ing) echt een heel goed horloge voor de prijs.gupfishy schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:39:
Ik denk dat ik de vivoactive 5 ga halen. Heb nu een amazefit. Maar ik heb het gevoel dat die minder accuraat is. De Zapp app is ook niet heel best vind ik zelf.
Top. Dank je wel
Het gaat dan de vivoactive 5 worden.
Heb wel ing maar ook Coolblue bonnen. Dus Coolblue.
Het gaat dan de vivoactive 5 worden.
Heb wel ing maar ook Coolblue bonnen. Dus Coolblue.
Ik vroeg mij het volgende af. Gaat om een VivoActive 5 maar wellicht bij meerdere horloges.
Als ik een indoor fietsrit op de Tacx doe en ik zet geen activiteit aan, dan blijft mijn hartslag om en nabij de 100-110 bph hangen ongeacht hoe erg ik mij ook inspan.
Zet ik een activiteit aan dan zit mijn hartslag van het horloge zo goed als gelijk als mijn hartslagband.
Zal wel aan het algoritme liggen maar vind het wel een beetje vreemd dat het verschil zo groot is.
Als ik een indoor fietsrit op de Tacx doe en ik zet geen activiteit aan, dan blijft mijn hartslag om en nabij de 100-110 bph hangen ongeacht hoe erg ik mij ook inspan.
Zet ik een activiteit aan dan zit mijn hartslag van het horloge zo goed als gelijk als mijn hartslagband.
Zal wel aan het algoritme liggen maar vind het wel een beetje vreemd dat het verschil zo groot is.
Mijn FR955 loopt gewoon gelijk met mijn hartslag bij een inspanning die ik niet als activiteit op het horloge start (zoals indoor fietsen). Loopt soms 1 of 2 slagen anders dan mijn borsthartslagband, maar dat mag geen naam hebben.
Horloge ging nog wel eens piepen dat mijn hartslag te hoog was voor iemand die niks aan het doen was, dus die functie heb ik maar gauw uitgezet.
Horloge ging nog wel eens piepen dat mijn hartslag te hoog was voor iemand die niks aan het doen was, dus die functie heb ik maar gauw uitgezet.
Vivoactive 5 is binnen en weer op retour
Klein schermpje, trage software op het horloge. Vaak haperingen. App is wel mooi maar veel uitvogelen.
Geen wifi 5ghz! verbinding met telefoon bagger en scherm is niet heel mooi..je ziet dat het een lage resolutie is.
Had er meer van verwacht.
Klein schermpje, trage software op het horloge. Vaak haperingen. App is wel mooi maar veel uitvogelen.
Geen wifi 5ghz! verbinding met telefoon bagger en scherm is niet heel mooi..je ziet dat het een lage resolutie is.
Had er meer van verwacht.
misschien iets meer research moeten doen?
Scherm diagonaal had je kunnen weten, dat een andere app even wennen is ook. Waarom zou je een wifi verbinding met je telefoon willen hebben als het met BT prima werkt (was volgens mij ook wel op te zoeken)? Volgens mij ook veel beter voor je accuduur.
Haperingen zijn idd niet goed te praten, misschien een firmware dingetje. Resolutie is een persoonlijke voorkeur maar kan me voorstellen dat als het minder is dan gewend dat het een downgrade is .
Al iets anders op het oog nu?
Scherm diagonaal had je kunnen weten, dat een andere app even wennen is ook. Waarom zou je een wifi verbinding met je telefoon willen hebben als het met BT prima werkt (was volgens mij ook wel op te zoeken)? Volgens mij ook veel beter voor je accuduur.
Haperingen zijn idd niet goed te praten, misschien een firmware dingetje. Resolutie is een persoonlijke voorkeur maar kan me voorstellen dat als het minder is dan gewend dat het een downgrade is .
Al iets anders op het oog nu?
[ Voor 7% gewijzigd door Hopjesvla79 op 04-03-2024 19:11 ]
Hi Ha Hopjesvla
Had research gedaan. Enige waar twijfel aan had was de grootte. Maar het is echt heel klein voor mijn gevoel.
De app zou wel goed komen. Wifi is voor de updates. Op zich ook niet zo erg, maar de haperingen en het gevoel dat die echt te traag aangestuurd wordt.
Nu een amazefit gtr 3. En een heel groot verschil in scherm. Echt veel beter.
Nu denk meer richting amazefit balance. Hoor dat daar de sensoren wel goed zijn.
De app zou wel goed komen. Wifi is voor de updates. Op zich ook niet zo erg, maar de haperingen en het gevoel dat die echt te traag aangestuurd wordt.
Nu denk meer richting amazefit balance. Hoor dat daar de sensoren wel goed zijn.
Sinds mijn laatste post is mijn HRV gaan zakken en lijkt best lang op een laag niveau te blijven. Ik voel mij vreemd genoeg prima. Moet ik mij desondanks toch zorgen gaan maken?lateef schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:17:
[...]
Deze conclusie lijkt me niet correct of in elk geval voorbarig. Je HRV-status hoeft zeker niet gerelateerd te zijn met je trainingsbelasting, dat je HRV zakte doordat je een aantal dagen niets deed, is geen logisch vervolg. Een lage HRV wordt over het algemeen eerder veroorzaakt door ziekte, slecht slapen, alcohol, stress, etc. Al dan niet bewust, zou het bijvoorbeeld kunnen dat je ziek was en je lichaam een infectie aan het bestrijden was. Maar het kan ook andere oorzaken hebben, die zeker niet in relatie hoeven te staan met je trainingsarbeid.

Jammer van je ervaring! Kan me voorstellen dat de eye candy en haperingen lastig zijn om overheen te stappen. De rest van de punten is dan minder spannend inderdaad. Zelf herken ik de haperingen niet toen ik de V5 had. Het gebrek aan eye candy, ondanks een prima resolutie, is helaas wel zo. Als ik het met mijn Apple Watch vergelijk doet het iedere keer weer pijn aan mijn ogen.gupfishy schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:39:
Had research gedaan. Enige waar twijfel aan had was de grootte. Maar het is echt heel klein voor mijn gevoel.
Persoonlijk zou ik Garmin boven Amazfit verkiezen. Naast veel meer eye candy heeft Amazfit geen voordelen tegenover bijvoorbeeld de V5. Wel een paar nadelen:
- geen Pay
- geen music (alleen MP3)
- matige sensoren (balance is beter maar niet fantastisch)
- geen serieuze App Store
- amper support en updates
- geen erkend instituut van data interpretatie zoals Garmin met Firstbeat heeft
- minder features
- buggy software (notificaties etc.)
Het ligt ook aan je gebruik. Als je het puur als horloge gebruikt en af en toe een workout trackt is het prima te doen. Als je serieus wilt sporten ondersteund met data wordt het lastiger.
voor mij is het niet een groot sporthorloge. ben geen hoog niveau sporter, maar een huis tuin en keuken sporter.
ik gebruik geen pay dus dat scheelt ook wel weer.
ik heb geen problemen met notificaties op het moment met mijn "oude" amazefit.
merk vooral dat ik me ga ergeren aan het "slechte" scherm in vergelijking.
ga nog wel even verder kijken. misschien moet ik wel naar de Venu 3 of iets. groter, hogere resolutie.
maar voor nu eerst maar even nadenken wat ik wil
ik gebruik geen pay dus dat scheelt ook wel weer.
ik heb geen problemen met notificaties op het moment met mijn "oude" amazefit.
merk vooral dat ik me ga ergeren aan het "slechte" scherm in vergelijking.
ga nog wel even verder kijken. misschien moet ik wel naar de Venu 3 of iets. groter, hogere resolutie.
maar voor nu eerst maar even nadenken wat ik wil
Dat doe je toch in de app en niet op je horloge zelf?twiga27 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:07:
[...]
Volledige routes is niet nodig, maar achteraf terugzien hoe je route gelopen heeft is wel weer een plus.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Gister een uurtje rustig tennisballetjes geslagen, nu is mijn Garmin load (en dus Training Readiness, Training Status, Recovery Time, Acute Load, etc.) van slag.
Dat uurtje tennis had volgens Garmin bijna net zo hoge (cardiovasculaire-)load als een Z2 fietsritje van bijna 3,5 uur laatst, daar gaat iets mis.
Ik heb geprobeerd te vinden hoe ik handmatig de load kan aanpassen in Garmin Connect (zoals bijv. kan op intervals.icu), maar tot nu toe nog zonder succes.
Is dit überhaupt mogelijk?
Op intervals.icu wordt de load in de basis wel goed "naar gevoel" berekend.
Dat uurtje tennis had volgens Garmin bijna net zo hoge (cardiovasculaire-)load als een Z2 fietsritje van bijna 3,5 uur laatst, daar gaat iets mis.
Ik heb geprobeerd te vinden hoe ik handmatig de load kan aanpassen in Garmin Connect (zoals bijv. kan op intervals.icu), maar tot nu toe nog zonder succes.
Informaticus of vakkundig Googler?
Ik heb een epix2 en een vriend van mij een epix2pro.TheTinusNL schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:06:
Gister een uurtje rustig tennisballetjes geslagen, nu is mijn Garmin load (en dus Training Readiness, Training Status, Recovery Time, Acute Load, etc.) van slag.
We zijn beiden behoorlijk fit. Maar als we een uurtje getennist hebben (ook al is het maar een dubbel) dan staan we allebei op 50 (uitschieters naar 96) uur rusttijd en met zwaar hoge load ook inderdaad.
Laatst heb ik dus de tennismeting maar uitgezet, volgende dag kreeg ik weer normale adviezen en herstelwaardes.
Wellicht dat met een borstband wel betere waarden komen, dat heb ik nog niet getest.
Geen antwoord op je vraag helaas, ik weet ook niet hoe dat moet en of het uberhaupt kan.
[ Voor 3% gewijzigd door Megupe op 05-03-2024 10:41 ]
Ik heb op dit moment, bijna 24 uur na het tennissen, nog 43 uur hersteltijd. Voordat we gingen tennissen was dat nog 24Megupe schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:38:
[...]
Ik heb een epix2 en een vriend van mij een epix2pro.
We zijn beiden behoorlijk fit. Maar als we een uurtje getennist hebben (ook al is het maar een dubbel) dan staan we allebei op 50 (uitschieters naar 96) uur rusttijd en met zwaar hoge load ook inderdaad.
Laatst heb ik dus de tennismeting maar uitgezet, volgende dag kreeg ik weer normale adviezen en herstelwaardes.
Wellicht dat met een borstband wel betere waarden komen, dat heb ik nog niet getest.
Geen antwoord op je vraag helaas, ik weet ook niet hoe dat moet en of het uberhaupt kan.
De hartslag komt op mijn Instinct 2 volgens mij wel goed overeen.
Wel heb ik voor tennis - outdoor gekozen, daardoor lijkt het een soort hardloopactiviteit geworden te zijn, vond het al vreemd waarom hij GPS wilde gebruiken. Volgende keer eens tennis - indoor kiezen en kijken of daar nog verschil in zit.
En anders net als jij voortaan maar geen tennisactiviteiten loggen.
[ Voor 5% gewijzigd door TheTinusNL op 05-03-2024 11:09 ]
Informaticus of vakkundig Googler?
Outdoor en indoor wat mij betreft geen verschil. Beide gebruikt en bij beide ongeloof over de waarden.TheTinusNL schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:08:
[...]
Ik heb op dit moment, bijna 24 uur na het tennissen, nog 43 uur hersteltijd. Voordat we gingen tennissen was dat nog 24
De hartslag komt op mijn Instinct 2 volgens mij wel goed overeen.
Wel heb ik voor tennis - outdoor gekozen, daardoor lijkt het een soort hardloopactiviteit geworden te zijn, vond het al vreemd waarom hij GPS wilde gebruiken. Volgende keer eens tennis - indoor kiezen en kijken of daar nog verschil in zit.
En anders net als jij voortaan maar geen tennisactiviteiten loggen.
Hartslag komt dan denk ik wel redelijk overeen, voor zover dat zonder hartslagband kan bij een intervalsport als tennis.
Gebruik de tennis mode ook regelmatig. Buiten wordt de gps gebruikt, kun je zien waar je hoofdzakelijk staat op de baan. Binnen geen gps en zie je die info niet.
Had gisteren ook een mooie, 14 hersteltijd door slechte slaap. Dat klopte ook wel dus prima.TheTinusNL schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:08:
[...]
Ik heb op dit moment, bijna 24 uur na het tennissen, nog 43 uur hersteltijd. Voordat we gingen tennissen was dat nog 24
2 uur later, hersteltijd 4 uur door goede slaap...uhhh (en geen slaap gemeten in die tijd)

Ook geen dutje geregistreerd door de Garmin?Marc3l schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:40:
[...]
Had gisteren ook een mooie, 14 hersteltijd door slechte slaap. Dat klopte ook wel dus prima.
2 uur later, hersteltijd 4 uur door goede slaap...uhhh (en geen slaap gemeten in die tijd)
Op mijn fenix7 werkt het registreren van dutjes voor geen meter. Normaal dut ik niet overdag echter om het uit te proberen heb ik het eenmaal geprobeerd om aan het einde van de dag, na een actieve dag, een dutje te doen. De horloge had niets geregistreerd. Ook niet later op de avond toen ik op de bank in slaap viel en een half uurtje heb gedut. Geen registratie van dutje, trouwens ook niet van slapen....
Het is toch niet de bedoeling om het indutten handmatig aan te zetten ?
Heeft iemand goede ervaringen met de dutjes registratie ?
Het is toch niet de bedoeling om het indutten handmatig aan te zetten ?
Nee (en kan de Garmin 245m volgens mij ook niet?) + in die tijd ook naar kantoor gegaan dus ook niet stil gezeten.loyske schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:18:
[...]
Ook geen dutje geregistreerd door de Garmin?
Mijn dutjes in het vliegtuig werden prima geregistreerd door mijn Fenix 7.
Mara jij hebt ook support daarvoor, 245 heeft deze functionaliteit niet https://support.garmin.com/en-US/?faq=2icqqZFq3YAX5K9VGU2CQ9new_guy schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:56:
Mijn dutjes in het vliegtuig werden prima geregistreerd door mijn Fenix 7.
Dragen jullie de Garmins ook allemaal snachts? Heb het een tijdje geprobeerd, maar ligt gewoon niet lekker. Maar heb ook fomo om dan data te missen. DIngen als body battery, training readiness etc hebben allemaal de slaap nodig om het goed te bepalen.
flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!
265S registreert soms dutjes als ik relaxed op de bank zit. Dus jullie zijn niet relaxed genoeg als je een dutje doet
yup, slaap al jaren met Garmins (nu een Epix2) en totaal geen problemen mee..Flipm0de schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:36:
Dragen jullie de Garmins ook allemaal snachts? Heb het een tijdje geprobeerd, maar ligt gewoon niet lekker. Maar heb ook fomo om dan data te missen. DIngen als body battery, training readiness etc hebben allemaal de slaap nodig om het goed te bepalen.
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Yep slaap ook met voorheen een FR954 en nu een Epix, maar geen probleem. Je kan hem ook nog altijd aan de andere pols doen, als dat beter voor je werktFlipm0de schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:36:
Laatst een uurtje in slaap gevallen en werd prima geregistreerd door de VivoActive5Fred13 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:42:
Inmiddels contact gehad met support.
Tijdens een activiteit heb ik een enorme afwijking met gemeten hartslag tussen horloge en hartslagband. Het lijkt erop dat ik dit alleen heb als ik geen activiteit start.
Nu willen ze dus dat ik hem opstuur. Iemand ervaring waar deze dan heen gaat en hoe lang dat gaat duren?
Draag mijn horloge idd ook 's nachts, voorheen Fenix 5x plus, nu de 7x
Yup, zo'n beetje 24/7 hier... Echt totaal geen last van met slapen (955 hier). Alleen als ik het bandje net te strak heb en mn pols/arm soms iets opzwelt... Maar dat is echt zeldzaam.Flipm0de schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:36:
Ik draag m alleen niet onder de douche, mooi moment om m dan even op te laden als dat nodig is. Maar ik draag al iets om m'n pols sinds ik ooit een vivosmart4 had, dus ik ben inmiddels wel gewend aan iets om de pols. Vivosmart4 naar Lily naar 265S is ook redelijk gestaag opbouwen.
Hier ook 24/7 om de pols, FOMO on data-loss is strong in me
Maar goed, Openbank rekening klaar, bankpas binnen, geactiveerd en wel. Nu nog "ff" Garmin Pay activeren......Maar ik krijg in de laatste stap geen verificatiecode naar m'n telefoon gezonden, arrgghh. Alle typen noteringen geprobeerd +31 XXX zonder nul, met nul, maar mooii geen code. Wat gaat er fout?
Hij zegt verificatiecode verzonden naar (###) ###0507 en dat zijn 10 digits
Maar goed, Openbank rekening klaar, bankpas binnen, geactiveerd en wel. Nu nog "ff" Garmin Pay activeren......Maar ik krijg in de laatste stap geen verificatiecode naar m'n telefoon gezonden, arrgghh. Alle typen noteringen geprobeerd +31 XXX zonder nul, met nul, maar mooii geen code. Wat gaat er fout?
Hij zegt verificatiecode verzonden naar (###) ###0507 en dat zijn 10 digits
nope, merk als ik wakker wordt wel of ik goed of slecht geslapen heb, daar heb ik geen data voor nodig.Flipm0de schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:36:
Hi Ha Hopjesvla
Ha! Lag op het domein van Openbank, goede klantenservice, kudo's daarvoor. Ik word zo teruggebeld als de aanmelding weer kan... and now we wait
@Hopjesvla79 klopt, maar ergens is het toch leuk als je wakker wordt, je connect opent en met een volle body battery de dag in kan (als hij laag is, dan diskwalificeer ik die boodschap gewoon
)
@Hopjesvla79 klopt, maar ergens is het toch leuk als je wakker wordt, je connect opent en met een volle body battery de dag in kan (als hij laag is, dan diskwalificeer ik die boodschap gewoon