Heb laatst een vivoactive 5 hiervoor aangeschaft. Is vergelijkbaar met de Venu 3 alleen iets goedkoper. Ben er wel blij meeBlokkie90 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:36:
[...]
Ik doe enkel fietsen van sport, voor mij is het niet nodig om kaarten op een horloge te hebben aangezien ik altijd de edge 840 gebruik. Is dus vooral bedoeld om alles wat ik daar buiten doe te registreren zoals slaap, hrv, stappen, de algemene gezondheidsstatistieken. Op mijn samsung horloge bekijk ik eigenlijk enkel mijn notificaties die binnenkomen en de stappen enzo.
Vandaag rondje gerend na vlucht van 17 uur met zeer matige slaap.
Eerste gedeelte ken de hartslag niet boven de 135 volgens mijn epix2, terwijl ik zelf het idee had wel boven de 150 te zitten. Toen horloge ff af gedaan en de sensor "gepoetst". Verder gaan rennen en bleef de hartslag rond de 80 hangen. Vervolgens ff iets moeten verplaatsen, dus op "hervat later" geklikt en daarna verder gelopen, en vanaf toen consequent hartslag 150-160 zoals passend bij mijn gevoel.
Snapt iemand hier iets van?
Eerste gedeelte ken de hartslag niet boven de 135 volgens mijn epix2, terwijl ik zelf het idee had wel boven de 150 te zitten. Toen horloge ff af gedaan en de sensor "gepoetst". Verder gaan rennen en bleef de hartslag rond de 80 hangen. Vervolgens ff iets moeten verplaatsen, dus op "hervat later" geklikt en daarna verder gelopen, en vanaf toen consequent hartslag 150-160 zoals passend bij mijn gevoel.
Overbelasting lijkt me toch correct? Dat is het uiteindelijk toch? Wellicht niet doordat je meer traint dan je gewend was, maar wel actiever bent dan je op dat moment aan kan.Requiem19 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:19:
[...]
Strained past beter bij overbelasting en niet 'onderbelasting'.
Wanneer je gewoon fit bent, maar minder traint, kom je in herstel en eventueel onttrainen. Dan ben je naar mijn idee onderbelast.
Kijk nog eens naar het grafiekje van @kwiebus: zijn trainingload daalde en tegelijkertijd ook zijn HRV.lateef schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:49:
[...]
Overbelasting lijkt me toch correct? Dat is het uiteindelijk toch? Wellicht niet doordat je meer traint dan je gewend was, maar wel actiever bent dan je op dat moment aan kan.
Wanneer je gewoon fit bent, maar minder traint, kom je in herstel en eventueel onttrainen. Dan ben je naar mijn idee onderbelast.
Hoe kan het overbelasting zijn als je het lichaam minder belast?
Denk dat je horloge last had van jetlag.Megupe schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:20:
Vandaag rondje gerend na vlucht van 17 uur met zeer matige slaap.
Maar nu serieus… hartslagmeting via een optische sensor op een horloge gaat soms mis. Als je dit regelmatig hebt, dan is er iets mis met het horloge.
Ik had regelmatig een cadence lock met de Epix. Dus gebruik nu een Polar Verity Sense.
[ Voor 6% gewijzigd door PatrickC op 15-02-2024 19:57 ]
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Voor rondjes op stabiel tempo met "rustige constante" hartslag gebruik ik normaal alleen horloge en gaat het doorgaans prima.PatrickC schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:55:
[...]
Denk dat je horloge last had van jetlag.![]()
Maar nu serieus… hartslagmeting via een optische sensor op een horloge gaat soms mis. Als je dit regelmatig hebt, dan is er iets mis met het horloge.
Ik had regelmatig een cadence lock met de Epix. Dus gebruik nu een Polar Verity Sense.
Voor interval een polar h10.
Ik kijk het nog wel ff aan.
OHR is iets gevoeliger voor verkeerde positie, koud weer etc.Megupe schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:04:
[...]
Voor rondjes op stabiel tempo met "rustige constante" hartslag gebruik ik normaal alleen horloge en gaat het doorgaans prima.
Voor interval een polar h10.
Ik kijk het nog wel ff aan.
Zou ook kunnen dat die 135accuraat was omdat je hartslag niet omhoog wilde door de vermoeidheid en dat je horloge daarna in de war was omdat hij van 0 meten (van je pols af) opeens hoog moest meten (135-150).
Onhandige is dat je in dit geval niet weet pf je echt 135hr had of dat het een meetfout was.
Ik had het vanmiddag comfortabel warm (graadje of 12 en nauwelijks wind in Amsterdam).Requiem19 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:11:
[...]
OHR is iets gevoeliger voor verkeerde positie, koud weer etc.
Zou ook kunnen dat die 135accuraat was omdat je hartslag niet omhoog wilde door de vermoeidheid en dat je horloge daarna in de war was omdat hij van 0 meten (van je pols af) opeens hoog moest meten (135-150).
Onhandige is dat je in dit geval niet weet pf je echt 135hr had of dat het een meetfout was.
Maar wellicht klopt die 135 wel, maar het voelde in ieder geval anders ja
Sorry maar dit verhaal begrijp ik niet.lateef schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:00:
[...]
Maar dat is toch niet vreemd? Je HRV status is laag, dus je bent niet fit. Je bent dan snel overbelast, al dan niet vanwege sporten. Als je niet fit bent, kan je zelfs overbelast raken van je dagelijkse bezigheden. En dat laat je horloge zien
Ik heb even ingezoomd op die tweede dip. Daar zie je dat ik een aantal dagen niets doe (had vakantie) waardoor mijn HRV lijkt te zakken en mijn Training Status naar Recovery gaat. Vervolgens daalt mijn HRV naar een dieptepunt en gaat mijn Training Status naar Strained. Ik begin vervolgens weer wat te doen en mijn HRV stijgt en mijn Training Status gaat in één keer van Strained naar Peaking. Ik zie daarin geen logica.

Gister wat geks. Samen met hardloopmaat een stukje van 7km draven. Zij gaat naar huis, ik ga naar huis. Connect zegt uiteraard op persoonlijke zaken na hetzelfde, behalve: bij mij staat er "max hartslag, gem hartslag" en bij haar staat er "max hartslag, gem hartslag, herstelhartslag". We lopen allebei met een Fenix 6 pro (ik de X, zij de S).
Nou weet ik wel dat ik op mijn 310XT altijd een herstelhartslag kreeg te zien, of die in Connect kwam durf ik niet meer te zeggen. Maar met de Fenix 6 heb ik em niet eerder gezien; mis ik iets?
Nou weet ik wel dat ik op mijn 310XT altijd een herstelhartslag kreeg te zien, of die in Connect kwam durf ik niet meer te zeggen. Maar met de Fenix 6 heb ik em niet eerder gezien; mis ik iets?
Heb je de activiteit snel opgeslagen nadat je ‘m gestopt had misschien? Nadat je een activiteit stopt moet je altijd 2 minuten wachten om de herstelhartslag te laten bepalen.GurbY{nl} schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:40:
Gister wat geks. Samen met hardloopmaat een stukje van 7km draven. Zij gaat naar huis, ik ga naar huis. Connect zegt uiteraard op persoonlijke zaken na hetzelfde, behalve: bij mij staat er "max hartslag, gem hartslag" en bij haar staat er "max hartslag, gem hartslag, herstelhartslag". We lopen allebei met een Fenix 6 pro (ik de X, zij de S).
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
TIL. Nooit geweten, zal dit ook eens proberen!PatrickC schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:47:
[...]
Heb je de activiteit snel opgeslagen nadat je ‘m gestopt had misschien? Nadat je een activiteit stopt moet je altijd 2 minuten wachten om de herstelhartslag te laten bepalen.
Ik vind de knoppen aan de zijkant niet echt mooi, en buiten het materiaal zit er verder geen verschil in om 800 Euro meer te betalen (de Golf versie is er zowel klassiek Titanium als Carbon, de Commander op het plaatje alleen in Carbon). De Carbon is wel 11 gram lichter in gewicht.PatrickC schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:50:
Garmin heeft nieuwe MARQ horloges uitgebracht… deze versie lijkt mij wel wat![Afbeelding]
Vind de Watchface overigens wel mooi rustig in vergelijking met andere modellen. Heb zelf de Adventurer Gen 2 onverwacht cadeau gekregen met mijn verjaardag, en ben er erg blij mee, maar wel ondertussen een andere watchface uit de IQstore geïnstalleerd want vond de standaard rode te druk en verwarrend.
Had hiervoor een Fenix 6 Sapphire en die is naar een nieuwe eigenaar gegaan die er nog veel plezier aan heeft.
Schijnt 20 februari een nieuwe forerunner gereleased te worden (165 en 165 music). Opvolger van de 55, maar wel weer stuk duurder (279 voor de non-music variant).
Ziet er mooi uit verder wel. amoled, elevate v4 sensor...
Ziet er mooi uit verder wel. amoled, elevate v4 sensor...
Ik denk dat dit een belangrijke factor is. Bij mij is 3x kracht en 2x hardlopen de basis. Ik kan me letterlijk ziek sporten en een hoge training readiness en lage training load houden. Regelmatig heb ik status ‘herstel’. Ik vermoed dat dit een reden is voor mijn plateaus op zowel hardlopen als krachttraining (zoals o.a. met @Requiem19 besproken in het Krachttraining topic) terwijl Garmin ‘adviseert’ om de load te verhogen. Je hebt dan echt de rauwe data indicatoren nodig om een conclusie te trekken.Gonadan schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:23:
In tegenstelling tot jou focus ik voor mijn Garmin zuiver op duursporten dus dat zit wel een stuk meer in de standaard use case dan dat je verwacht dat hij ook krachtsport goed mee rekent.
Bij mij gaat het sowieso niet heel lekker de laatste maand:
:strip_exif()/f/image/kWkxo4rsfAvybthFMQgXnttf.jpg?f=fotoalbum_large)
Al die kleine puntjes training load is krachttraining. Verwaarloosbaar op het totaal maar flinke impact op herstel.
Ik denk dus dat als je alleen duursporten doet je veel beter matcht met de Garmin algoritmes.
Als je direct na het stoppen van een activiteit naar de herstelhartslag navigeert op het horloge dan zie je ook dat deze dan op dat moment gemeten wordt.ElPaco schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:09:
[...]
TIL. Nooit geweten, zal dit ook eens proberen!
Deze conclusie lijkt me niet correct of in elk geval voorbarig. Je HRV-status hoeft zeker niet gerelateerd te zijn met je trainingsbelasting, dat je HRV zakte doordat je een aantal dagen niets deed, is geen logisch vervolg. Een lage HRV wordt over het algemeen eerder veroorzaakt door ziekte, slecht slapen, alcohol, stress, etc. Al dan niet bewust, zou het bijvoorbeeld kunnen dat je ziek was en je lichaam een infectie aan het bestrijden was. Maar het kan ook andere oorzaken hebben, die zeker niet in relatie hoeven te staan met je trainingsarbeid.kwiebus schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 23:20:
[...]
Daar zie je dat ik een aantal dagen niets doe (had vakantie) waardoor mijn HRV lijkt te zakken en mijn Training Status naar Recovery gaat.
Dus na je activiteit, deze stoppen, vervolgens 2 minuten wachten en dan pas opslaan?PatrickC schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:47:
[...]
Heb je de activiteit snel opgeslagen nadat je ‘m gestopt had misschien? Nadat je een activiteit stopt moet je altijd 2 minuten wachten om de herstelhartslag te laten bepalen.
Ja. Wat ik meestal doe is de activiteit stoppen en dan een stukje uitwandelen en dan pas opslaan.loyske schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:25:
[...]
Dus na je activiteit, deze stoppen, vervolgens 2 minuten wachten en dan pas opslaan?
Thanks, weer wat geleerd!PatrickC schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:29:
[...]
Ja. Wat ik meestal doe is de activiteit stoppen en dan een stukje uitwandelen en dan pas opslaan.
Zie het nu inderdaad in de manual staan. Staat een toevoeging bij dat dit het beste werkt als je 2 minuten niet beweegt. Maar zal zo nauw nu ook weer niet komen he.
Je stukje in bold is niet correct. HRV stijgt doorgaans bij een toenemende fitheid (door training) en daalt bij een afname van fitheid.lateef schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:17:
[...]
Deze conclusie lijkt me niet correct of in elk geval voorbarig. Je HRV-status hoeft zeker niet gerelateerd te zijn met je trainingsbelasting, dat je HRV zakte doordat je een aantal dagen niets deed, is geen logisch vervolg. Een lage HRV wordt over het algemeen eerder veroorzaakt door ziekte, slecht slapen, alcohol, stress, etc. Al dan niet bewust, zou het bijvoorbeeld kunnen dat je ziek was en je lichaam een infectie aan het bestrijden was. Maar het kan ook andere oorzaken hebben, die zeker niet in relatie hoeven te staan met je trainingsarbeid.
HRV is ook een indicator van cardiovasculaire gezondheid. Het is meer dan een stress indicator.
Met betrekking tot deze casus, eerder dan bij wijzigende trainingsbelasting op zo'n korte termijn.Requiem19 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:03:
[...]
Je stukje in bold is niet correct. HRV stijgt doorgaans bij een toenemende fitheid (door training) en daalt bij een afname van fitheid.
HRV is ook een indicator van cardiovasculaire gezondheid. Het is meer dan een stress indicator.
Dat zal op individueel niveau prima kunnen verschillen denk ik. Zeker als het in deze casus 2x gebeurd op het moment dat de trainingsbelasting omlaag gaat is dat toch wel een indicatie.lateef schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:37:
[...]
Met betrekking tot deze casus, eerder dan bij wijzigende trainingsbelasting op zo'n korte termijn.
Als iemand die 6 jaar langs dagelijks hardliep en 29 januari een nachtje in t ziekenhuis heeft gelegen voor iets dat aardig wat invloed heeft op haar lichaam:
- HRV is helemaal van t padje af
- trainingsstatus is al ruim een week strained
- body battery komt bijna altijd onder de 20, ondanks dat ik bijna niks doe. Voor de ingreep had ik dat alleen op de lange-duurloopdagen.
En dat klopt wel met hoe ik me voel. Snel vermoeid, vrijwel niet actief (af en toe wandelen, kleine stukjes fietsen). En dat voor iemand die dus 6 jaar lang gemiddeld 40km per week hardliep.
- body battery komt bijna altijd onder de 20, ondanks dat ik bijna niks doe. Voor de ingreep had ik dat alleen op de lange-duurloopdagen.
En dat klopt wel met hoe ik me voel. Snel vermoeid, vrijwel niet actief (af en toe wandelen, kleine stukjes fietsen). En dat voor iemand die dus 6 jaar lang gemiddeld 40km per week hardliep.
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Tnx, ga ik proberen!!PatrickC schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:47:
[...]
Absoluut, maar daar zijn ze ook voor gemaakt. Het is leuk dat je allerlei sporten kunt kiezen als activiteit type maar de kern is overduidelijk duursport en bij veel horloges zelfs specifiek hardlopen. Statistieken, adviezen, plannen, aanbevolen workouts, etc draaien allemaal om duursport. De andere activiteit typen zijn leuk als je ze graag bij wilt houden maar dat is het dan ook wel.Aghanim schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:35:
Ik denk dus dat als je alleen duursporten doet je veel beter matcht met de Garmin algoritmes.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik bezit sinds kort een Garmin Fenix 7.
Nu werk ik volgens een volcontinu rooster en heb niet aan de slaapstand. Deze moet je echter wel tijden geven.
Is er een manier op geen slaapstand volgens gezette tijden te genereren?
Kan de Fenix niet in slaapstand gaan als de telefoon dit ook is? Als deze aan de lader gaat stoppen de notificaties!
Iemand hier een passende oplossing voor?
Nu werk ik volgens een volcontinu rooster en heb niet aan de slaapstand. Deze moet je echter wel tijden geven.
Is er een manier op geen slaapstand volgens gezette tijden te genereren?
Kan de Fenix niet in slaapstand gaan als de telefoon dit ook is? Als deze aan de lader gaat stoppen de notificaties!
Iemand hier een passende oplossing voor?
@Sliener je kunt het met een sneltoets activeren, ik neem aan dat je je om de rust van geen notificaties gaat?
Als je dan de planning op dezelfde tijd zet of hooguit een minuut tussen slapen en ontwaken dan zal hij in principe niet zelf in slaapstand gaan maar alleen als hij het via de sneltoets doet.
Als je dan de planning op dezelfde tijd zet of hooguit een minuut tussen slapen en ontwaken dan zal hij in principe niet zelf in slaapstand gaan maar alleen als hij het via de sneltoets doet.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het blijft natuurlijk speculeren, het zou ook een onbetrouwbare meting kunnen zijn. Maar het lijkt mij dat op korte termijn rust een positievere impact op je HRV heeft dan het verlies aan cardiovasculaire fitheid op korte termijn een negative impact hierop heeft. Zo drastisch zal over het algemeen je conditie van een aantal dagen minder inspanning toch niet dalen? Terwijl je naar mijn idee wel kan verwachten dat een aantal dagen rust een positieve impact op je herstel heeft?Requiem19 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:49:
[...]
Dat zal op individueel niveau prima kunnen verschillen denk ik. Zeker als het in deze casus 2x gebeurd op het moment dat de trainingsbelasting omlaag gaat is dat toch wel een indicatie.
Ja, zo snel gaat dat dus. Ongelofelijk slappe hap eigenlijk, dat lichaam. Had er zelf ook meer van verwachtPoekie schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:33:
Als iemand die 6 jaar langs dagelijks hardliep en 29 januari een nachtje in t ziekenhuis heeft gelegen voor iets dat aardig wat invloed heeft op haar lichaam:
(Verstand op nul en gewoon weer dom gaan...) Succes met het herstel.
Uhh nee... zijn lichaam is een stuk slimmerPhilo Melos schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:13:
[...]
Ja, zo snel gaat dat dus. Ongelofelijk slappe hap eigenlijk, dat lichaam. Had er zelf ook meer van verwacht![]()
(Verstand op nul en gewoon weer dom gaan...) Succes met het herstel.
'ik ben schade aan het repareren, daar werk ik aan' dus doe maar even niets.
Ik ben een zijMarc3l schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:02:
[...]
Uhh nee... zijn lichaam is een stuk slimmer
'ik ben schade aan het repareren, daar werk ik aan' dus doe maar even niets.
Voor de ingreep was mijn HRV trouwens de week vóór ik ongesteld werd langzaam aan steeds lager, tot ik ongesteld werd, dan ging ie weer terug om hoog. Je zou denken dat het bloeden meer invloed heeft dan de hormonen die er toe leiden, maar blijkbaar dus niet.
Als je je horloge lang genoeg draagt en ook een beetje oplet wat verschillende HRV waarden als oorzaak kunnen hebben (bijv. drank, slecht slapen, ziekte), zul je op een gegeven moment die patronen zelf ook wel kunnen herkennen.
[ Voor 17% gewijzigd door Poekie op 18-02-2024 13:48 ]
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Oeps.. excuus!
Ja al neem ik de stats van Garmin niet al te serieus. Met slaap ook, net wakker en Garmin zegt hersteltijd versnelt door goede slaap... kwartiertje later..hersteltijd vertraagd door slecht slaap 😂
Ja al neem ik de stats van Garmin niet al te serieus. Met slaap ook, net wakker en Garmin zegt hersteltijd versnelt door goede slaap... kwartiertje later..hersteltijd vertraagd door slecht slaap 😂
Hallo, ik ben even op zoek naar meningen of aanraders, pardon voor de lap tekst 
Ik gebruik nu ruim een jaar de Suunto 7 voor het volgende met de daarna volgende voor/nadelen voor mij persoonlijk.
- Crossfit paar keer per week.
Voordelen: makkelijk de work-out starten, pauzeren en terugzien. Horloge voelt niet té groot aan, ondanks smalle pols, voelt comfortabel.
Nadelen: met sommige oefeningen worden de buttons makkelijk per ongeluk ingedrukt, hartslag lijkt onnauwkeurig (twijfel). Valt (zelden) uit tijdens een work-out zonder melding.
- Trektochten, 2 tot 3 keer per jaar. (kortere wandelingen daar buiten gelaten maar vergelijkbaar)
Voordelen: makkelijk te bedienen met handschoenen. Kaarten zijn goed zichtbaar op het scherm. Zaklamp werkt goed.
Achteraf de tocht terugzien op de automatisch gegenereerde kaarten ziet er erg fraai uit.
Nadelen: Batterijduur erg matig, met 8 uur wandelen (GPS op 10sec. interval) heeft het horloge minstens 1x een oplaadbeurt nodig.
GPS heeft af en toe vreemde uitschieters.
- Algemeen dagelijks gebruik
Ik heb het display uit staan tot je op de knoppen drukt, zo gaat de batterij over het algemeen 1,5 tot 2 dagen mee.
Verder gebruik ik deze buiten het sporten niet intensief, de meeste meldingen zijn uitgeschakeld.
De knoppen werken niet altijd even fijn. 2 van de 3 knoppen blijven soms hangen, voor en na het indrukken.
Ik had de Suunto gekocht met het oog op de trektochten en de achteraf gegenereerde kaarten.
Echter gebruik ik daarnaast Komoot om mijn route te registeren, daar wordt ook een (albei minder fancy) kaart in aangemaakt.
Na wat speurwerk heb ik modellen gevonden die mogelijk wat punten die hierboven staan kunnen aanpakken.
- Suunto 9 Peak Pro
- Garmin Instinct 2 (Solar)
Ik zoek in de prijsrange tussen de €200 en €400 (eventuele uitschieters, refurbished zoals bij Suunto vind ik prima)
Hoor graag of men aanraders hebben!
Ik gebruik nu ruim een jaar de Suunto 7 voor het volgende met de daarna volgende voor/nadelen voor mij persoonlijk.
Voordelen: makkelijk de work-out starten, pauzeren en terugzien. Horloge voelt niet té groot aan, ondanks smalle pols, voelt comfortabel.
Nadelen: met sommige oefeningen worden de buttons makkelijk per ongeluk ingedrukt, hartslag lijkt onnauwkeurig (twijfel). Valt (zelden) uit tijdens een work-out zonder melding.
- Trektochten, 2 tot 3 keer per jaar. (kortere wandelingen daar buiten gelaten maar vergelijkbaar)
Voordelen: makkelijk te bedienen met handschoenen. Kaarten zijn goed zichtbaar op het scherm. Zaklamp werkt goed.
Achteraf de tocht terugzien op de automatisch gegenereerde kaarten ziet er erg fraai uit.
Nadelen: Batterijduur erg matig, met 8 uur wandelen (GPS op 10sec. interval) heeft het horloge minstens 1x een oplaadbeurt nodig.
Ik heb het display uit staan tot je op de knoppen drukt, zo gaat de batterij over het algemeen 1,5 tot 2 dagen mee.
Verder gebruik ik deze buiten het sporten niet intensief, de meeste meldingen zijn uitgeschakeld.
De knoppen werken niet altijd even fijn. 2 van de 3 knoppen blijven soms hangen, voor en na het indrukken.
Ik had de Suunto gekocht met het oog op de trektochten en de achteraf gegenereerde kaarten.
Echter gebruik ik daarnaast Komoot om mijn route te registeren, daar wordt ook een (albei minder fancy) kaart in aangemaakt.
Na wat speurwerk heb ik modellen gevonden die mogelijk wat punten die hierboven staan kunnen aanpakken.
- Suunto 9 Peak Pro
Ik zoek in de prijsrange tussen de €200 en €400 (eventuele uitschieters, refurbished zoals bij Suunto vind ik prima)
Hou er alvast rekening mee dat bij de Instinct serie er geen kaarten zijn, maar een simpele route naar het startpunt. In de app kun je wel je route terug kijken. Volgens de website van Komoot is dit ook niet beschikbaar voor de Instinct serie.twiga27 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:16:
- Suunto 9 Peak Pro
Dit wilde ik net ook posten in deze strekking hier.... Vorige week een forse valpartij gemaakt, al mocht ik wel naar huis nadat ze mij bij de SEH hadden doorgelicht. Ik slaap nog steeds erg veel, doe weinig actiefs en inderdaad ook hier HRV all time low. Maar wat volgens mij vooral belangrijk is, is de stress waarde. Vaak zelfs tijdens slaapfase een verhoogd patroon, maar zeker de hele dag door. Mijn HR is iets verhoogd volgens mij, mogelijk ook door alle emoties, en dat heeft volgens mij in je hele garmin ecosysteem erg veel invloed.Poekie schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:33:
[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 19-02-2024 20:19 ]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ik zou of doorsparen voor een Fenix7 (of wachten op een aanbieding). Als je echt niet over de 400 euro heen wil, kun je zou misschien nog een Fenix6 (pro) kunnen kopen. De Fenix6 is weliswaar het vorige model maar de kaarten en navigatie waren wel goed begreep ik. Even op DCRainmaker nakijken.twiga27 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:16:
- Suunto 9 Peak Pro
De Peak Pro heeft ook geen volledige kaarten, alleen breadcrumb navigatie. Als je volledige kaarten wil kom je bij de Suunto Race uit, maar die valt buiten je budget (€450).twiga27 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:16:
- Suunto 9 Peak Pro
Volledige routes is niet nodig, maar achteraf terugzien hoe je route gelopen heeft is wel weer een plus.voraverim schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 06:40:
[...]
De Peak Pro heeft ook geen volledige kaarten, alleen breadcrumb navigatie. Als je volledige kaarten wil kom je bij de Suunto Race uit, maar die valt buiten je budget (€450).
Bedankt voor je mening.Fred13 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 22:12:
[...]
Ik zou of doorsparen voor een Fenix7 (of wachten op een aanbieding). Als je echt niet over de 400 euro heen wil, kun je zou misschien nog een Fenix6 (pro) kunnen kopen. De Fenix6 is weliswaar het vorige model maar de kaarten en navigatie waren wel goed begreep ik. Even op DCRainmaker nakijken.
Welke argumenten zou je hiervoor geven dan? Als het gaat om de kaarten, die kan ik tijdens een hike zeker missen als een kompas beschikbaar is (fysiek kompas gaat sowieso altijd mee).
Goedemiddag, ik heb op dit moment als sporthorloge de Vivoactive 3 Music. Hiermee houdt ik mijn rondjes hardlopen voornamelijk bij. Het fijne er aan is dat ik muziek heb, zonder iets extra's bij mij te dragen.
Nu heb sinds kort wat meer de lange afstanden ontdekt (ik ga ook na de zomer een marathon lopen voor het eerst). Dus ik neem nu ook standaard een hardloopvest mee voor water, voeding en ook telefoon. Dus muziek is niet meer een heel groot issue. Ik houdt wel van lopen op onverharde wegen, bossen en andere trail'achtige' paden. Een goed GPS is dus wel prettig.
Ik loop dus nu wel wat serieuzer t.o.v. een klein rondje met de Vivo 3. De klok hoeft niet 24/7 bij mij om, alleen voor het hardlopen vind ik ook oke (dat doe ik nu namelijk ook). Nu heb ik zo'n oud model dat alles een verbetering is. Ik denk alleen aan het hardlopen en daarvoor is de klok een budget van +/- €300,-, of jullie zeggen dat er voor iets meer echt een betere oplossing is dan mag het wel meer kosten.
De Forerunner 165 is vandaag uitgekomen zie ik. Dat is wel een toestel wat goed bij mij past (kan relatief goed meekomen met 265/965), alleen zie ik dat er geen dualband GPS aanwezig is. Als ik door de bossen loop etc. wil ik wel een realistisch beeld hebben. Tussen mijn telefoon Iphone 12 en Vivoactive 3 zat 600+ meter verschil op een ronde van 23 km wat betekent: 5:18 tov 5:26 km/min , dat vind ik een behoorlijk verschil.
Is 165 een goed genoeg of kiezen jullie eerder voor de 255/265 met dualband? Of hebben jullie zelfs nog betere opties wat past in een budget van +/- €300,-? Laat het me weten, ik sta voor alles open!
Nu heb sinds kort wat meer de lange afstanden ontdekt (ik ga ook na de zomer een marathon lopen voor het eerst). Dus ik neem nu ook standaard een hardloopvest mee voor water, voeding en ook telefoon. Dus muziek is niet meer een heel groot issue. Ik houdt wel van lopen op onverharde wegen, bossen en andere trail'achtige' paden. Een goed GPS is dus wel prettig.
Ik loop dus nu wel wat serieuzer t.o.v. een klein rondje met de Vivo 3. De klok hoeft niet 24/7 bij mij om, alleen voor het hardlopen vind ik ook oke (dat doe ik nu namelijk ook). Nu heb ik zo'n oud model dat alles een verbetering is. Ik denk alleen aan het hardlopen en daarvoor is de klok een budget van +/- €300,-, of jullie zeggen dat er voor iets meer echt een betere oplossing is dan mag het wel meer kosten.
De Forerunner 165 is vandaag uitgekomen zie ik. Dat is wel een toestel wat goed bij mij past (kan relatief goed meekomen met 265/965), alleen zie ik dat er geen dualband GPS aanwezig is. Als ik door de bossen loop etc. wil ik wel een realistisch beeld hebben. Tussen mijn telefoon Iphone 12 en Vivoactive 3 zat 600+ meter verschil op een ronde van 23 km wat betekent: 5:18 tov 5:26 km/min , dat vind ik een behoorlijk verschil.
Is 165 een goed genoeg of kiezen jullie eerder voor de 255/265 met dualband? Of hebben jullie zelfs nog betere opties wat past in een budget van +/- €300,-? Laat het me weten, ik sta voor alles open!
Uit reviews blijkt dat de gps van de 165 erg goed is. Net als de VA5 en V3 die dezelfde chip gebruiken. Ik zou persoonlijk niet het dubbele uitgeven voor iets betere gps ontvangst. Je iPhone 12 is daarin overigens eerder de boosdoener dan het horloge (al ken ik de prestaties van de VA3 niet). Ter vergelijk: ik heb vandaag 24.4km op de mountainbike gedaan. Afstand volgens Fenix 7 dual band 24.42km en volgens Apple Watch 8 24.40km.
Voor zover ik weet heeft de AW8 ook geen dual band gps maar scheelt het slechts 20m in het bos met veel single tracks. Indrukwekkend dus.
Tenzij je ook training readiness wilt wat de 265 wel biedt maar dat is in mijn ogen slechts een gimmick en daarvoor moet je het horloge wel 24/7 dragen.
Voor zover ik weet heeft de AW8 ook geen dual band gps maar scheelt het slechts 20m in het bos met veel single tracks. Indrukwekkend dus.
Tenzij je ook training readiness wilt wat de 265 wel biedt maar dat is in mijn ogen slechts een gimmick en daarvoor moet je het horloge wel 24/7 dragen.
Ik dacht dat Apple er ook om bekend stond de track wat op te poetsen met behulp van kaartgegevens waar dat mogelijk is?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Heb ik ook wat van gelezen maar dat zal niet in the fly gebeuren denk ik. De 20m verschil was buiten bij stoppen activiteit.Gonadan schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:38:
Ik dacht dat Apple er ook om bekend stond de track wat op te poetsen met behulp van kaartgegevens waar dat mogelijk is?
Als ik een tracklog van de Apple Watch bekijk, zie ik toch weinig oppoetsing aan... spoor loopt ook niet mooi recht en wijkt toch wat af van de weg waar ik liep. Volgens mij zit er in een AW toch wel een dual GPS (L1 & L5), maar mijn AW6 zal dit nog niet hebben.Gonadan schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:38:
Zal binnenkort eens de tracklogs naast mekaar leggen, enerzijds van mijn AW6 en anderzijds van een GPSMAP 67, een multi-band tracker, maar ben er bijna zeker van dat ze niet zoveel van mekaar gaan afwijken.
Tot nu toe is dual GPS (L1 & L5) alleen beschikbaar op de Ultra 1 en 2.RigolleM schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:42:
[...]
Als ik een tracklog van de Apple Watch bekijk, zie ik toch weinig oppoetsing aan... spoor loopt ook niet mooi recht en wijkt toch wat af van de weg waar ik liep. Volgens mij zit er in een AW toch wel een dual GPS (L1 & L5), maar mijn AW6 zal dit nog niet hebben.
Nee inderdaad, dat was ook meer bij weergave achteraf.Aghanim schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:41:
[...]
Heb ik ook wat van gelezen maar dat zal niet in the fly gebeuren denk ik. De 20m verschil was buiten bij stoppen activiteit.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Lees weinig over de Garmin vivo active 5. Best goede prijs (234 bij ing)
Nu heb ik een amazefit gtr 3 pro. ik gebruik hem veel voor notificaties en slaap. Maar ik wil wat meer. Vooral gezondheids functies die mij gaan ondersteunen bij gezonden worden
Is dan die vivoactive 5 een goede vooruitgang? Wil geen smartwatch met Android Wear of iets omdat ik wel een lange accuduur wil hebben.
Nu heb ik een amazefit gtr 3 pro. ik gebruik hem veel voor notificaties en slaap. Maar ik wil wat meer. Vooral gezondheids functies die mij gaan ondersteunen bij gezonden worden
Is dan die vivoactive 5 een goede vooruitgang? Wil geen smartwatch met Android Wear of iets omdat ik wel een lange accuduur wil hebben.
Zeker. Is in mijn ogen de beste koop onder de 250€. Rijk qua health en sport features en betrouwbare sensoren en interpretatie van algoritmen. Als de looks je aanspreken dan zou ik er voor gaan.gupfishy schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:28:
Lees weinig over de Garmin vivo active 5. Best goede prijs (234 bij ing)
Even een vraagje:
Als ik een Garmin Forerunner 255 aanschaf, kan ik dan hardlopen met muziek of een podcast op mijn oordopjes, zonder dat ik mijn telefoon hoef mee te nemen? Kan ik mijn oordopjes dan koppelen aan het horloge? En hoeveel kan ik er dan op zetten?
Als ik een Garmin Forerunner 255 aanschaf, kan ik dan hardlopen met muziek of een podcast op mijn oordopjes, zonder dat ik mijn telefoon hoef mee te nemen? Kan ik mijn oordopjes dan koppelen aan het horloge? En hoeveel kan ik er dan op zetten?
Op de site van Garmin staat het volgende:Goofyduck384 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:08:
Even een vraagje:
https://www.garmin.com/nl-NL/p/780196/pn/010-02641-31. Podcast e.d. kun je dan via Spotify op je horloge downloaden.Download tot 500 nummers naar je watch en maak verbinding met een Bluetooth® hoofdtelefoon (apart verkrijgbaar) om zonder telefoon naar muziek te kunnen luisteren.
🇪🇺 pro Europa! | Dit was niet mijn kabinet!
Thnx. Alleen moeten het dan speciale oordopjes van Garmin zijn? Omdat er staat “apart verkrijgbaar”… ik heb namelijk prima oordopjes, Bluetooth, waar ik blij mee ben. Die wil ik gewoon kunnen koppelen.
Nee, apart verkrijgbaar betekent dat er geen oordopjes bij het horloge zitten. Je kunt in principe ieder setje bluetooth oordopjes gebruiken.
🇪🇺 pro Europa! | Dit was niet mijn kabinet!
Wellicht ten overvloede, maar je moet dan wel de variant met “Music” toevoeging hebben. Bij de standaard FR255 heb je geen muziekopslag.Goofyduck384 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:08:
Even een vraagje:
Als je geen behoefte hebt aan AMOLED of een touch screen, dan zou ik zeker ook de FR255 overwegen. Doe koop je ook wel voor 299 zonder muziek. Dan heb je wel multi band en wat geavanceerdere prestatie gegevens dan bij de FR165.NH_L schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:49:
Goedemiddag, ik heb op dit moment als sporthorloge de Vivoactive 3 Music. Hiermee houdt ik mijn rondjes hardlopen voornamelijk bij. Het fijne er aan is dat ik muziek heb, zonder iets extra's bij mij te dragen.
Gedetailleerde specs vergelijking: https://www.garmin.com/nl...469&compareProduct=780139
Je hebt voor podcasts overigens geen Spotify Premium nodig (let op: zonder premium werkt het niet met Garmin Music) want je kunt apps als play run gebruiken om te synchroniseren.
Volgens mij heb ik in het verleden wel eens iTunes gebruikt voor de podcasts. Dat kon je ook zo erop zetten en dat staan er een hoop op.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Even een kleine review/update van mijn ervaring met m'n 'nieuwe' 6 Sapph
Weinig "nieuw horloge ervaring" qua kast, het is de eerste keer voor mij dat ik bij een zelfde type horloge blijf. Suunto t4 > Iphone 4s met Runkeeper > Polar M600 > Tom tom Runner > Amazfit Stratos 2 > Fenix 5. Dat gaf altijd een frisse blik op de pols. Nu moet ik het doen met een andere watchface
Accuduur valt me licht tegen, voor m'n gevoel ging de 5 ruim een week mee, bij vergelijkbare activiteiten red ik nu krap een week. Nog steeds prima overigens.
Nieuwe data! Het verrast me dat de (voor mij) nieuwe Body battery, Slaapscores en inmiddels HRV zo boeiend zijn. Tot nu toe kloppend met m'n gevoel en ik pak nu 'sochtends vrij nieuwsgierig m'n telefoon om op connect te kijken. Het zal nieuwigheid zijn en de data betrouwheid van met name de slaapscores weet ik, maar toch, erg leuk.
Ik overweeg zelfs een Open bank account te openen om Garmin Pay te gaan gebruiken, voor de fun, een use case heb ik eigenlijk niet, maar hey, omdat het kan toch? Ik heb Knab en ASN, dus geen ondersteuning, er zijn toch positieve ervaringen met Open bank?
Muziek of podcasts gebruik ik niet, als ik loop wil ik het niet en als ik fiets (of Sup) heb ik m'n telefoon bij me en ook daar heb ik liever de stilte eigenlijk. Prikkels genoeg anno 2024
Kortom, weinig cognitieve dissonantie
, wel een beetje spijt dat ik een Wahoo Bolt heb voor het fietsen, nu zie ik geaggregeerde data alleen op Elevate via Strava, Garmin ziet mijn fietsactiviteiten niet en dat verstoort de algoritmen nogal kan ik me voorstellen. Kan altijd nog het horloge parallel laten lopen met de fietscomputer en de Bolt loskoppelen van Strava syncen (of een tweedehands 830/1030 scoren).
Tot slot, moest lachen toen ik gisteren voor de eerste keer een suggestie kreeg van m'n horloge toen ik een hardloopactiviteit startte. Gaat m'n horloge/Garmin mij vertellen wat ik moet gaan doen, dacht het niet hè. Maar stiekem hield ik toch rekening en liep rustiger dan ik eigenlijk van plan was. Sowieso geeft de nieuwe data extra motivatie om de verloren conditie in 2023 (vooral door long covid-achtige klachten) weer op te bouwen en dat is pure winst.
Weinig "nieuw horloge ervaring" qua kast, het is de eerste keer voor mij dat ik bij een zelfde type horloge blijf. Suunto t4 > Iphone 4s met Runkeeper > Polar M600 > Tom tom Runner > Amazfit Stratos 2 > Fenix 5. Dat gaf altijd een frisse blik op de pols. Nu moet ik het doen met een andere watchface
Accuduur valt me licht tegen, voor m'n gevoel ging de 5 ruim een week mee, bij vergelijkbare activiteiten red ik nu krap een week. Nog steeds prima overigens.
Nieuwe data! Het verrast me dat de (voor mij) nieuwe Body battery, Slaapscores en inmiddels HRV zo boeiend zijn. Tot nu toe kloppend met m'n gevoel en ik pak nu 'sochtends vrij nieuwsgierig m'n telefoon om op connect te kijken. Het zal nieuwigheid zijn en de data betrouwheid van met name de slaapscores weet ik, maar toch, erg leuk.
Ik overweeg zelfs een Open bank account te openen om Garmin Pay te gaan gebruiken, voor de fun, een use case heb ik eigenlijk niet, maar hey, omdat het kan toch? Ik heb Knab en ASN, dus geen ondersteuning, er zijn toch positieve ervaringen met Open bank?
Muziek of podcasts gebruik ik niet, als ik loop wil ik het niet en als ik fiets (of Sup) heb ik m'n telefoon bij me en ook daar heb ik liever de stilte eigenlijk. Prikkels genoeg anno 2024
Kortom, weinig cognitieve dissonantie
Tot slot, moest lachen toen ik gisteren voor de eerste keer een suggestie kreeg van m'n horloge toen ik een hardloopactiviteit startte. Gaat m'n horloge/Garmin mij vertellen wat ik moet gaan doen, dacht het niet hè. Maar stiekem hield ik toch rekening en liep rustiger dan ik eigenlijk van plan was. Sowieso geeft de nieuwe data extra motivatie om de verloren conditie in 2023 (vooral door long covid-achtige klachten) weer op te bouwen en dat is pure winst.
Voor alle ervaringen met Open Bank is er een apart topic. Maar zelf heb ik destijds ook voor Garmin Pay daar een gratis rekening geopend. Het is wat traditioneel met documenten, overschrijvingen duren soms lang, en de app is niet geweldig. Maar zet er een paar tientjes op en je kunt in ieder geval makkelijk wat kleine dingen afrekenen. Inmiddels ondersteunt ING ook Garmin Pay, dus ik heb OB eigenlijk niet meer nodig.Frenz64 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:49:
Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039
Sinds iTunes niet meer als app bestaat en het nu onder Music valt, krijg ik met geen mogelijkheid nog podcasts op de Garmin Epix gen2. Aangezien die weer uit de Podcasts app moeten komen.Gonadan schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 08:54:
Volgens mij heb ik in het verleden wel eens iTunes gebruikt voor de podcasts. Dat kon je ook zo erop zetten en dat staan er een hoop op.
Iemand die de gouden tip heeft?
iTunes bestaat nog steeds hoor, maar alleen voor Windows toch? Ik heb het inderdaad nog nooit met Music geprobeerd.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Is de rand niet een stuk vlakker geworden? Ik meen mij te herinneren dat mijn F5 een veel hoger opstaande rand had dan mijn F7pro, dat vlakke vind ik wel mooier gestijld.Frenz64 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:49:
Even een kleine review/update van mijn ervaring met m'n 'nieuwe' 6 Sapph
Blijft toch lollig hè, nieuw speelgoed.Accuduur valt me licht tegen, voor m'n gevoel ging de 5 ruim een week mee, bij vergelijkbare activiteiten red ik nu krap een week. Nog steeds prima overigens.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zeker, met veel meer opties en mogelijkheden dan ik tijd heb om uit te zoeken
Ik was al helemaal verrast dat je de datavelden op een watchface kon aanpassen

Nee, Fenix6pro heeft zeker ondersteuning voor kaarten, net als een Fenix7. OK, je hebt wel geen touchbediening op de Fenix6 serie (wat wel handig is bij de kaarten) maar met de knoppen moet het ook lukken.twiga27 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:12:
[...]
Bedankt voor je mening.
Welke argumenten zou je hiervoor geven dan? Als het gaat om de kaarten, die kan ik tijdens een hike zeker missen als een kompas beschikbaar is (fysiek kompas gaat sowieso altijd mee).
Trouwens de Fenix serie heeft ook altijd een kompas functie.
Dat is niet nieuw hè.Frenz64 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:19:
Zeker, met veel meer opties en mogelijkheden dan ik tijd heb om uit te zoeken
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat realiseerde ik me later ook @Gonadan , in die zin ben ik een klassieke gebruiker die het overgrote deel van de mogelijkheden van z'n horloge niet kent/gebruikt.
RTFM schiet er nogal bij in, gelukkig is er dit forum
To do nog:
- Berichten blokkeren bij sommige activiteiten en andere niet
- IQ windsurf app zoeken die wel goed werkt
- Datavelden aanpassen o.a. bij hardlopen (alles staat nog op default)
- Kijken of ik er niet verstandig aan doe toch een trainingsschema te gaan volgen
- Garmin Pay activeren
RTFM schiet er nogal bij in, gelukkig is er dit forum
To do nog:
- Berichten blokkeren bij sommige activiteiten en andere niet
- IQ windsurf app zoeken die wel goed werkt
- Datavelden aanpassen o.a. bij hardlopen (alles staat nog op default)
- Kijken of ik er niet verstandig aan doe toch een trainingsschema te gaan volgen
- Garmin Pay activeren
Heb een Garmin Venu 2 en een nieuwe Polar H10 borstband.
Zodra ik de h10 koppel met de Venu verliest hij na 10 sec de verbinding.
Heb alles geprobeerd maar kom er niet achter waarom.
Iemand nog een oplossing.
De H10 is zowel Bluetooth als ANT+ compatible. Op je Venu zoek je naar een nieuwe sensor en zie je er als het goed is 2. Probeer ze eens allebei. Zou niet moeten hoeven maar wellicht dat het andere protocol dan je nu gebruikt wel werkt. En vervang de batterij om uit te sluiten dat het daar aan ligt.Bert213 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 23:40:
Heb een Garmin Venu 2 en een nieuwe Polar H10 borstband.
Nou heb inmiddels echt alles uit geprobeerd.
Mijn oude forerunner verbind probleemloos evenals de Polar app.
Mijn Bosch Kiox 300(e-bike display) verbind ook probleemloos.
Dus het ligt echt aan de Venu 2....geheel gereset, alle instelling geprobeerd maar niets helpt.
Hij vind zowel Bluetooth en Ant+ ze verbinden gelijk maar met beide na 10 sec verbinding weg.
Zal wel een nieuwe worden denk ik.
Mijn oude forerunner verbind probleemloos evenals de Polar app.
Mijn Bosch Kiox 300(e-bike display) verbind ook probleemloos.
Dus het ligt echt aan de Venu 2....geheel gereset, alle instelling geprobeerd maar niets helpt.
Hij vind zowel Bluetooth en Ant+ ze verbinden gelijk maar met beide na 10 sec verbinding weg.
Zal wel een nieuwe worden denk ik.
Pffffff
Ben er inmiddels achter hoe en wat.
Ik testte de hartslagband in gewoon gebruik maar daar verbreekt hij na 10 sec de verbinding.
Ga ik nu een activiteit doen dan verbind hij dus automatisch met de hartslagband en blijft hij verbonden.
Al met al weer wat geleerd.
Ben er inmiddels achter hoe en wat.
Ik testte de hartslagband in gewoon gebruik maar daar verbreekt hij na 10 sec de verbinding.
Ga ik nu een activiteit doen dan verbind hij dus automatisch met de hartslagband en blijft hij verbonden.
Al met al weer wat geleerd.
Zoals meer mensen ben ik een beetje overweldigd door het aanbod aan sporthorloges. Wat raden jullie aan voor de volgende vereisten:
@BraX Ik zag bij het zoeken in dit topic dat je een vergelijkbare use case had. Waar heb je uiteindelijk voor gekozen?
- Ik zou het horloge alleen gebruiken voor tijdens het hardlopen. Ik wil tijdens het rennen inzicht hebben in mijn tempo en hartslag.
- Ik vind het prima om tijdens het hardlopen mijn mobiel mee te blijven nemen. Het horloge is dan dus een soort verlengstuk van mijn mobiel.
- Ik track mijn activiteiten nu in Strava via mijn mobiel. Het maakt me niet uit of ik track via mobiel of via horloge. Zolang ik het in Strava maar kan opslaan en ik tijdens het rennen inzicht heb in tempo en hartslag.
- Het kunnen bedienen van muziek op mijn telefoon (via Spotify) lijkt me een fijne feature maar geen harde eis.
- Maximaal bedrag van €200 voor het horloge.
@BraX Ik zag bij het zoeken in dit topic dat je een vergelijkbare use case had. Waar heb je uiteindelijk voor gekozen?
@Mycroft waarom wil je dan überhaupt een horloge als je mobiel zo'n beetje het centrale punt is? Is dat puur voor het inzicht tijdens het lopen?
Je kunt namelijk ook gewoon een hartslagband halen en die koppelen met je mobiel, dan krijg je ook inzicht in dat soort waarden.
https://support.strava.co...oppelen-met-de-Strava-app
Je kunt namelijk ook gewoon een hartslagband halen en die koppelen met je mobiel, dan krijg je ook inzicht in dat soort waarden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het gaat mij om het inzicht tijdens het lopen in mijn tempo, afstand en hartslag. En het bijhouden in strava is meer om achteraf het overzicht te hebben in mijn activiteiten en voortgang te kunnen zien enzo.Gonadan schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 15:28:
@Mycroft waarom wil je dan überhaupt een horloge als je mobiel zo'n beetje het centrale punt is? Is dat puur voor het inzicht tijdens het lopen?
Koop dan gewoon de goedkoopste optie. Wil je later meer verkoop je hem op marktplaats. Voor wat jij wil heb je het minimale nodig.Mycroft schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 15:53:
[...]
Het gaat mij om het inzicht tijdens het lopen in mijn tempo, afstand en hartslag. En het bijhouden in strava is meer om achteraf het overzicht te hebben in mijn activiteiten en voortgang te kunnen zien enzo.
Knip, dit hoort in V&A.
[ Voor 92% gewijzigd door 13art op 24-02-2024 17:24 ]
Zo! Ik heb mezelf een Forerunner 965 cadeau gedaan voor mijn verjaardag volgende maand. Bij de ING gekocht voor dezelfde prijs als een 265 namelijk 450 euro.
Dit is mijn 3e Garmin horloge, ik kom nu van een Forerunner 245 Music. En ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van het toestel! Het is een licht toestel maar de titanium rand het grote heldere scherm geeft het wel een premium gevoel. De opties; de navigatie en de overload aan metrics. Allemaal Heel tof.
Dit is mijn 3e Garmin horloge, ik kom nu van een Forerunner 245 Music. En ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van het toestel! Het is een licht toestel maar de titanium rand het grote heldere scherm geeft het wel een premium gevoel. De opties; de navigatie en de overload aan metrics. Allemaal Heel tof.
Voor de twijfelaars tussen de 165 en 265, heeft Ray nog even alles op een rijtje gezet.
[ Voor 26% gewijzigd door PatrickC op 25-02-2024 16:53 ]
Een aantal software matige downgrades (op de dual band gps na). Daar had echt geen nieuw horloge voor gelanceerd te worden vind ik. Het is bijna een 255 met amoled (die heeft o.a. ook geen Training Readiness).PatrickC schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:52:
Voor de twijfelaars tussen de 165 en 265, heeft Ray nog even alles op een rijtje gezet.
[YouTube: Garmin Forerunner 165 vs 265: 11 Key Feature Differences!]
Voor 300€ zou ik een F6 Sapphire van marktplaats halen.
@bwernsen ik wilde nog zeggen dat de 265 bij ING ook maar 354€ kost maar die is blijkbaar uit het assortiment.
[ Voor 8% gewijzigd door Aghanim op 25-02-2024 17:46 ]
Ik wilde voor de 265 bij de ING gaan, maar die is al een tijd(je) niet in het assortiment.. Daarom voor 965 gegaan.Aghanim schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:43:
[...]
Een aantal software matige downgrades (op de dual band gps na). Daar had echt geen nieuw horloge voor gelanceerd te worden vind ik. Het is bijna een 255 met amoled (die heeft o.a. ook geen Training Readiness).
Voor 300€ zou ik een F6 Sapphire van marktplaats halen.
@bwernsen ik wilde nog zeggen dat de 265 bij ING ook maar 354€ kost maar die is blijkbaar uit het assortiment.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Teruggevonden of gekocht?Gonadan schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:59:
Ladies and gentlemen, we've got him!
[Afbeelding]
Teruggevonden. Gelukkig zijn er nog metrics die mijn horloge niet kan en die houden dan op een bepaald moment in de loop op. Dus terug naar dat punt en zoeken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mijn zoon van 17 is enthousiast aan het hardlopen geslagen. Hij loopt met mijn oude FR 245 en borstband (optische HR sensor is defect). Ik had hem een nieuwe horloge beloofd zodra hij 10km aan 1 stuk kan harlopen. De FR 165 is an sich een mooie vervanger, alhoewel € 279 best veel geld is!PatrickC schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:52:
[YouTube: Garmin Forerunner 165 vs 265: 11 Key Feature Differences!]
Op basis van deze specs is de FR 165 niet altijd een goede vervanger van de oude FR 245. Oled scherm is mooi, HRV komt er bij. Maar trainingstatus ontbreekt op de FR 165, deze zit wel op de FR 245 en wordt ook gerbuikt om de belasting/intensiteit te monitoren en te temperen.
Voorlopig gaan we niet over. We wachten wel een half jaar totdat de prijzen zijn gezakt, en/of dat er wat nieuwe features bij zijn gekomen.
Qua nieuwe features moet je niet verwachten dat trainingsstatus toegevoegd zal worden aan de 165. Dat blijft voorbehouden aan de FR2X5 serie en hoger verwacht ik.bert74 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:53:
[...]
Mijn zoon van 17 is enthousiast aan het hardlopen geslagen. Hij loopt met mijn oude FR 245 en borstband (optische HR sensor is defect). Ik had hem een nieuwe horloge beloofd zodra hij 10km aan 1 stuk kan harlopen. De FR 165 is an sich een mooie vervanger, alhoewel € 279 best veel geld is!
Op basis van deze specs is de FR 165 niet altijd een goede vervanger van de oude FR 245. Oled scherm is mooi, HRV komt er bij. Maar trainingstatus ontbreekt op de FR 165, deze zit wel op de FR 245 en wordt ook gerbuikt om de belasting/intensiteit te monitoren en te temperen.
Voorlopig gaan we niet over. We wachten wel een half jaar totdat de prijzen zijn gezakt, en/of dat er wat nieuwe features bij zijn gekomen.
Dit weekend een race gelopen: Nationaal Park hogekempen de 8km.
Officieel is het 7.7km.
Zelf loop ik met een Garmin Fenix 6 pro en ben eigenlijk niet meer tevreden met de gps. Zit zoveel marge op dat ik eigenlijk niet meer goed kan inschatten hoe ik loop.
Afgeklokt op 7.17km.. Dat is een goede halve km naast op zo'n kleine afstand.
6:13 pace tov 5:48.
Zijn er zaken dat ik kan doen om dit toch ergens recht te trekken door te kalibreren of iets? Als ik andere bekijk op strava zitten eigenlijk meer rond de 7.65 - 7.80 range.
Kennis heeft afgeklopt op 7.66 km. Heeft wel een nieuwer model (forerunner 265),
Officieel is het 7.7km.
Zelf loop ik met een Garmin Fenix 6 pro en ben eigenlijk niet meer tevreden met de gps. Zit zoveel marge op dat ik eigenlijk niet meer goed kan inschatten hoe ik loop.
Zijn er zaken dat ik kan doen om dit toch ergens recht te trekken door te kalibreren of iets? Als ik andere bekijk op strava zitten eigenlijk meer rond de 7.65 - 7.80 range.
Kennis heeft afgeklopt op 7.66 km. Heeft wel een nieuwer model (forerunner 265),
Mjah, sowieso voor je start de GPS al een fix laten krijgen (zet hem zelf vaak 5 of 10 minuten van tevoren al aan, dan kan hij goed sattelieten vinden en een fix krijgen... Als je hem (te) kort voor het starten aanzet zal hij het moeilijker krijgen.frye schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:20:
Dit weekend een race gelopen: Nationaal Park hogekempen de 8km.
Officieel is het 7.7km.
Verder afhankelijk van hoe dik bebossing is (zal nu wel meevallen), dikte wolkendek, water in de buurt?
Heb zelf in een ver verleden de fenix5 terug gestuurd omdat de nauwkeurigheid echt enorm tegenviel, weet niet in hoeverre de 6 beter is. Alsnog is bijna 10% afwijking wel heel veel.
Als je route nakijkt, valt er dan niks op? (Als je evt een link naar de activiteit kan plaatsen kan men misschien inhoudelijker reageren).
Had 5 min voor start opgezet en kreeg al vrij snel een goede fix.m0ridin schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:45:
[...]
Mjah, sowieso voor je start de GPS al een fix laten krijgen (zet hem zelf vaak 5 of 10 minuten van tevoren al aan, dan kan hij goed sattelieten vinden en een fix krijgen... Als je hem (te) kort voor het starten aanzet zal hij het moeilijker krijgen.
Verder afhankelijk van hoe dik bebossing is (zal nu wel meevallen), dikte wolkendek, water in de buurt?
Heb zelf in een ver verleden de fenix5 terug gestuurd omdat de nauwkeurigheid echt enorm tegenviel, weet niet in hoeverre de 6 beter is. Alsnog is bijna 10% afwijking wel heel veel.
Als je route nakijkt, valt er dan niks op? (Als je evt een link naar de activiteit kan plaatsen kan men misschien inhoudelijker reageren).
Als ik de route zelf bekijk zie ik in het begin redelijk wat kronkels (ook 10m ofzo naast de route).
Rond de helft lijkt het iets beter te gaan en zit hij daarna wel redelijk op de route.
Misschien toch maar eens een factory reset of dergelijke proberen.
Volgens mij is 10% wel acceptabel voor GPS en kan het idd nauwkeuriger (bij mijn F5plus is het meestal niet zoveel) maar vraag ik me af hoe zeker de 7.7KM van de organisatie is en hoe goed dat in een bos te meten is....Soms is een reset of een nieuwe GPS data naar je horloge uploaden ook een goede actie.
[ Voor 8% gewijzigd door xray79 op 26-02-2024 15:37 ]
@frye Dan was de fix gewoon niet in orde inderdaad. 10% afwijking is voor geen enkel horloge normaal.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De GPS satelietten hangen 20 000 km boven ons hoofd en wij willen met een horloge van € 250 dat die spot-on tot op de centimeter onze locatie perfect weergeven. Het driften van het GPS signaal is ergens logisch gezien de afstand tussen het gps device en de satelietten, dan hebben we het nog niet over de kwaliteit van de GPS sensor, laat staan de groottte er van. Veel toestellen lossen dit op, om op basis van kaartgegevens de positiebepaling op een weg te plaatsen. In werkelijk kan hij er een paar meters naast zitten, zet dit maar eens af en je zal zien waar hij uit komt.
Een GPS fix kan ook ff duren, zeker als je het GPS toestel maar gebruikt voor enkel het sporten en als je start op verschillende locaties. Als je het toestel pas aanzet en je kijkt naar de kaart sta je nog steeds op uw vorige eindpunt, dit heeft ff tijd nodig om te herpositioneren/kalibreren. Start en eindig je altijd van thuis dan heb je dat probleem niet.
Een GPS fix kan ook ff duren, zeker als je het GPS toestel maar gebruikt voor enkel het sporten en als je start op verschillende locaties. Als je het toestel pas aanzet en je kijkt naar de kaart sta je nog steeds op uw vorige eindpunt, dit heeft ff tijd nodig om te herpositioneren/kalibreren. Start en eindig je altijd van thuis dan heb je dat probleem niet.
Blij voor jou dat je 'm gevonden hebt! Zo heb ik een jaar of zo geleden ook eens m'n Stryd moeten zoeken (slecht 'vastgeclipt', dus van m'n schoen gevallen), op basis van waar laatste vermogendata geregistreerd waren. Probleem was wel dat het op een stuk van een Finse piste was, vol met bladeren, die verdacht goed lijken op de 'bladvormige' Stryd. Was al 's avonds, en ik kon 'm echt niet vinden in het donker. Dan maar volgende morgen bij de eerste lichtstralen meteen naar daar, met een of andere 'bluetooth scanner'- app op de smartphone. Toch nog even moeten zoeken, maar gevondenGonadan schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:16:
[...]
Teruggevonden. Gelukkig zijn er nog metrics die mijn horloge niet kan en die houden dan op een bepaald moment in de loop op. Dus terug naar dat punt en zoeken.
En in hoeverre is dit theoretische verhaal ook daadwerkelijk toepasbaar op een Fenix 6 pro denk je?RigolleM schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:24:
De GPS satelietten hangen 20 000 km boven ons hoofd en wij willen met een horloge van € 250 dat die spot-on tot op de centimeter onze locatie perfect weergeven. Het driften van het GPS signaal is ergens logisch gezien de afstand tussen het gps device en de satelietten, dan hebben we het nog niet over de kwaliteit van de GPS sensor, laat staan de groottte er van. Veel toestellen lossen dit op, om op basis van kaartgegevens de positiebepaling op een weg te plaatsen. In werkelijk kan hij er een paar meters naast zitten, zet dit maar eens af en je zal zien waar hij uit komt.
Ik zal je helpen: niet. Alle Garmins van alle generaties die in de laatste vijftien jaar gebruikt heb waren dermate nauwkeurig dat een verschil van 7.17 ten opzichte van 7.7 echt niet normaal is, dan is er meer aan de hand.
Daarnaast heeft afstand berekenen niets met de kaart te maken maar hanteert Garmin gewoon de GPS. Hooguit kan 'smart recording' voor een verschil zorgen, maar dat is alleen wanneer je het naar andere platformen zoals Strava upload.
Ofwel leuk algemeen verhaal maar geenszins toepasbaar op deze case.
Dit is de hoek om te zoeken. Aangezien de track in het begin zo te lezen nogal varieerde zal de fix nog niet in orde geweest zijn. Dat kost je flink nauwkeurigheid.Een GPS fix kan ook ff duren, zeker als je het GPS toestel maar gebruikt voor enkel het sporten en als je start op verschillende locaties. Als je het toestel pas aanzet en je kijkt naar de kaart sta je nog steeds op uw vorige eindpunt, dit heeft ff tijd nodig om te herpositioneren/kalibreren. Start en eindig je altijd van thuis dan heb je dat probleem niet.
Dit kan komen omdat @Frid0 vanaf een onbekende locatie startte, of structureel zijn maar dat kan iets om te onderzoeken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Een vraag aan de kenners, want ik weet zo snel niet hoe ik dit op moet lossen. Recent een 965 gekocht, gebruik ‘m om mee te hardlopen en dagelijks een beetje metrics bij te houden. Voor fietsen gebruik ik een Wahoo icm Wahoo TickrX borstband, ik doe dan de Garmin dus af. Nu een aantal ritjes binnen geZwift, en Zwift gekoppeld aan Garmin Connect waardoor hij automatisch upload naar Garmin Connect. De rit verschijnt ook in de app, maar deze wordt op geen enkele manier meegenomen in de metrics (Training Readiness, Training Effect, Body Battery etc). Overal lees ik dat dit wel zou moeten. Vergeet ik ergens iets?
Bedoel je dit artikel van DCR?PrinsPils schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:02:
Een vraag aan de kenners, want ik weet zo snel niet hoe ik dit op moet lossen. Recent een 965 gekocht, gebruik ‘m om mee te hardlopen en dagelijks een beetje metrics bij te houden. Voor fietsen gebruik ik een Wahoo icm Wahoo TickrX borstband, ik doe dan de Garmin dus af. Nu een aantal ritjes binnen geZwift, en Zwift gekoppeld aan Garmin Connect waardoor hij automatisch upload naar Garmin Connect. De rit verschijnt ook in de app, maar deze wordt op geen enkele manier meegenomen in de metrics (Training Readiness, Training Effect, Body Battery etc). Overal lees ik dat dit wel zou moeten. Vergeet ik ergens iets?
https://www.dcrainmaker.c...nd-tacx-app-workouts.html
Voor fietsen heb je een power meter nodig.PrinsPils schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:02:
Ja bijvoorbeeld. De activiteit verschijnt wel zo in de app, maar wordt verder niet meegenomen. Zie ‘m bijvoorbeeld ook niet onder Exercise Load op m’n horloge, recovery time is 0 uur en de Training Readiness is nog net zo hoog als voor ik ging fietsen. Lijkt me niet juist..PatrickC schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:39:
[...]
Bedoel je dit artikel van DCR?
https://www.dcrainmaker.c...nd-tacx-app-workouts.html
Ik fiets op een Kickr Core binnen, dus wattages worden gewoon meegenomen, die zie ik ook terug in de activiteit in Garmin Connect.La1974 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:53:
[...]
Voor fietsen heb je een power meter nodig.
[ Voor 21% gewijzigd door PrinsPils op 26-02-2024 21:56 ]
Ik weet niet welke sporten je beoefent maar ik fiets al 15 jaar met Garmin Edges, en verschil in afstand tussen verschillende eigenaars van een Garmin was altijd al een issue. Hoe groter de afstand hoe groter het verschil. Zelfs met snelheidssensors was er een verschil, al is die foutmarge wel een pak kleiner geworden. Heb je al eens verschillende GPX'en van verschillende personen op elkaar gelegd? Ik wel, ik verzamelde van iedereen hun GPX'en voor onze mountainbike marathon van 140km. Iedereen reed een stuk van het parcours en ik plakte die allemaal aan mekaar om zo de exacte route te hebben van onze marathon. Er reden zo'n 2 à 3 personen hetzelfde parcours, maar geen enkele GPX zag er hetzelfde uit, zelfs niet in de open vlakte bij prachtig zonnig weer...Gonadan schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:43:
[...]
En in hoeverre is dit theoretische verhaal ook daadwerkelijk toepasbaar op een Fenix 6 pro denk je?
Ik zal je helpen: niet. Alle Garmins van alle generaties die in de laatste vijftien jaar gebruikt heb waren dermate nauwkeurig dat een verschil van 7.17 ten opzichte van 7.7 echt niet normaal is, dan is er meer aan de hand.
Afstand heeft niks met locatie bepaling te maken, dat klopt... maar er zijn externe factoren waar je rekening moet mee houden, die de afstand beïnvloeden, zoals het weer (een zeer belangrijke), omgeving (bruggen, tunnels, bosrijk gebied,...),... Op de fiets heb je hiervoor snelheidssenors die dit voorkomen, maar al lopend ben je 100% afhankelijk van het GPS signaal. Smart recording is inderdaad een hulpmiddel en niet alleen voor StravaDaarnaast heeft afstand berekenen niets met de kaart te maken maar hanteert Garmin gewoon de GPS. Hooguit kan 'smart recording' voor een verschil zorgen, maar dat is alleen wanneer je het naar andere platformen zoals Strava upload.
Mijn theoretisch verhaaltje is wel degelijk van toepassing, maar als jij denkt van niet.. geen probleem
Dat is dan duidelijk, we hebben het hier over sporthorloges voor hardlopen, niet over fietscomputers op een mountainbike. Dat is echt een totaal andere use case. Hogere snelheid onder bomen met veel wisseling van richting geeft heel andere resultaten.RigolleM schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:43:
Ik weet niet welke sporten je beoefent maar ik fiets al 15 jaar met Garmin Edges, en verschil in afstand tussen verschillende eigenaars van een Garmin was altijd al een issue. Hoe groter de afstand hoe groter het verschil. Zelfs met snelheidssensors was er een verschil, al is die foutmarge wel een pak kleiner geworden. Heb je al eens verschillende GPX'en van verschillende personen op elkaar gelegd? Ik wel, ik verzamelde van iedereen hun GPX'en voor onze mountainbike marathon van 140km. Iedereen reed een stuk van het parcours en ik plakte die allemaal aan mekaar om zo de exacte route te hebben van onze marathon. Er reden zo'n 2 à 3 personen hetzelfde parcours, maar geen enkele GPX zag er hetzelfde uit, zelfs niet in de open vlakte bij prachtig zonnig weer...
Afstand heeft niks met locatie bepaling te maken, dat klopt... maar er zijn externe factoren waar je rekening moet mee houden, die de afstand beïnvloeden, zoals het weer (een zeer belangrijke), omgeving (bruggen, tunnels, bosrijk gebied,...),... Op de fiets heb je hiervoor snelheidssenors die dit voorkomen, maar al lopend ben je 100% afhankelijk van het GPS signaal. Smart recording is inderdaad een hulpmiddel en niet alleen voor Strava
Mijn theoretisch verhaaltje is wel degelijk van toepassing, maar als jij denkt van niet.. geen probleem
Daarmee wil ik dus niet beweren dat jouw ervaring niet klopt, maar het zou wel fijn zijn als je bekijkt of jouw ervaring daadwerkelijk toepasbaar is op de use case en apparaten waar het over gaat. Zeker als je het zo stellig brengt.
Smart recording is overigens geen hulpmiddel maar werkt vaak juist tegen. Dit geeft niet meer vertrouwen in je oordeel om eerlijk te zijn.
Zeiss Distagon 21 f/2.8