Add heeft iemand ervaring met de vivoactive 5 met de hrv en bodybattery? Dit lijkt de beste optie
Fenix 7 pro.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja werkt uitstekend. Als in: net zo goed als de andere Garmins. Prima horloge voor dat geld.Zentyth1 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:38:
Add heeft iemand ervaring met de vivoactive 5 met de hrv en bodybattery? Dit lijkt de beste optie
Waar haalde je dit vandaan? Volgens garmin heeft deze hele lijst ondersteuning voor body batteryAghanim schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:38:
[...]
De AW meet weliswaar slaap en HRV data maar heeft vervolgens geen interpretatie van die data. Er zijn weliswaar apps die dit doen maar die zijn veelal gemaakt door 1-2 personen zonder een wetenschappelijke achtergrond en onderbouwing. Daarmee twijfelachtig of de info wel klopt. Ook meet de AW niet consistent (op dezelfde tijden) de HRV en gebruikt Apple dacht ik SDDN ipv RMSSD.
TLDR: ondanks dat de Apple sensoren en rauwe data metingen de meest nauwkeurige zijn, gaat het mank op interpretatie en bruikbaarheid van de data.
@Zentyth1 de V5 is de enige van die 3 die HRV ondersteunt.
https://support.garmin.com/nl-NL/?faq=VOFJAsiXut9K19k1qEn5W5
Interessante blog, aangezien de HRV - status op mijn Epix/Gen2 voor mij de meest kloppende "indicator" is mbt hoe ik mij lichamelijk en mentaal voel, vraag ik mij af of de genoemde App (HRV4training) in deze blog misschien wel een goede toevoeging zou zijn, iemand hier ervaring mee ?Aghanim schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 07:35:
Blog van Marco Altini over HRV via wearables, welke merken de juiste meet methoden toepassen en een vergelijk. Kleine quote:
There are other sensors that measure HRV in the night and I have excluded from this analysis for a number of reasons. Most notably, I have excluded the Apple Watch, despite being a sensor that sells a lot, simply because it is not up to the task. The Apple Watch is not only inaccurate when sampling automatically, but it also samples sporadically, making the data of almost no use (and to say the least, extremely noisy)
Inaccurate betekent hier niet de sensor data maar dat Apple SDDN ipv rMMSD gebruikt.
FWIW: Er lijkt ook een Forerunner (1)65 met HRV op komst: https://www.fitness-track...en/garmin-forerunner-165/Zentyth1 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:38:
Alsof het landschap nog niet versnipperd genoeg is. Wat is het doel van een FR(1)65 naast de FR265 met die specificaties? En de MIP scherm opties verdwijnen zo ook in de Forerunner serie.RepareerDroid schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:30:
[...]
FWIW: Er lijkt ook een Forerunner (1)65 met HRV op komst: https://www.fitness-track...en/garmin-forerunner-165/
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Zie nu door de bomen het bos niet meer.
https://support.garmin.com/en-US/?faq=VOFJAsiXut9K19k1qEn5W5
Deze ondersteunen allemaal hrv begrijp ik en dus bodybattery.
Ik wil gewoon een goede tijdweergave voornamelijk , sporttracking en bodybattery. Voor 300 max welke zouden jullie dan nieuw aanraden?
Ik wil gewoon een goede tijdweergave voornamelijk , sporttracking en bodybattery. Voor 300 max welke zouden jullie dan nieuw aanraden?
Forerunner 255Zentyth1 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:04:
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Als de data klopt zullen er wel een behoorlijk aantal software matige beperkingen zijn. Dat is toch het trucje van Garmin om de verschillen tussen toestellen te vergroten.PatrickC schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:52:
[...]
Alsof het landschap nog niet versnipperd genoeg is. Wat is het doel van een FR(1)65 naast de FR265 met die specificaties? En de MIP scherm opties verdwijnen zo ook in de Forerunner serie.
MIP lijkt helaas alleen nog een toekomst te hebben in de Instinct serie.
@Zentyth1 Dat is enkel de Body Battery lijst. Dit is de HRV lijst: https://support.garmin.com/en-US/?faq=HnFAR4oFRF4kHeqYme3bU6
Ik verwacht dat MIP ook blijft op de Fenix, want een Fenix + amoled = Epix (Gen2). Ook voor mensen die een top horloge willen met extra lange batterijduur.RepareerDroid schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:11:
Dankje ik twijfel nu tussen de forerunner 255 en vicoactive 5 vind de forerunner mooier maar de vivo heeft touch natuurlijk hmmmmmRepareerDroid schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:11:
[...]
Als de data klopt zullen er wel een behoorlijk aantal software matige beperkingen zijn. Dat is toch het trucje van Garmin om de verschillen tussen toestellen te vergroten.
@Zentyth1 Dat is enkel de Body Battery lijst. Dit is de HRV lijst: https://support.garmin.com/en-US/?faq=HnFAR4oFRF4kHeqYme3bU6
Persoonlijk vind ik aanraken voor in de menu's wel erg prettig. Een stuk meer dan ik vooraf had verwacht.
Voor sporten boeit het niet, maar ik gebruik mijn horloge meer dan dat.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nee, ze ondersteunen allemaal bodybatterij. Bodybatterij functie wil niet zeggen dat er ook een HRV functie op zit... al hebben de meeste nieuwe types het wel : )Zentyth1 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:04:
Ik gebruik het touchscreen minder dan ik had verwacht. Ik heb een vivoactive HR gehad en gebruikte het touchscreen veel op dat horloge. Maar hierna door de FR645M gewend geraakt aan alleen knoppen. Nu met de Epix (Gen2) gebruik ik het touchscreen bij de pincode voor Garmin Pay en bij gebruik van de Topo kaarten.Gonadan schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:53:
Persoonlijk vind ik aanraken voor in de menu's wel erg prettig. Een stuk meer dan ik vooraf had verwacht.
2 avondjes carnaval erop zitten.
"Uw zeer stressvolle dag gisteren kan uw slaap negatief hebben beïnvloed"
Het is maar goed dat ie geen alcoholpromillage kon meten anders had daar wel een andere tekst gestaan
Wel een leuk rijtje stap-doelen haha. Horloge denkt dat ik 76km heb gewandeld.
Het is maar goed dat ie geen alcoholpromillage kon meten anders had daar wel een andere tekst gestaan

[ Voor 7% gewijzigd door Mistraller op 11-02-2024 20:18 ]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Waar vind je je geschatte loopafstand?Mistraller schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:17:
Het is maar goed dat ie geen alcoholpromillage kon meten anders had daar wel een andere tekst gestaan![]()
Een slaapscore van 100 levert de Mythical Sleep badge op.
Flinke polonaiseMistraller schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:17:
Het is maar goed dat ie geen alcoholpromillage kon meten anders had daar wel een andere tekst gestaan![]()
@Zentyth1 HRV status functionaliteit is wat anders als body battery. Als je HRV wilt is het aantal horloges beperkt. Keuze tussen V5 en FR255 zou ik laten afhangen van de mate waarin je serieus hardloopt en hoe belangrijk je Amoled en touch vindt.
@cosmos81 ik heb HRV4Training gekocht en een jaar lang gebruikt. Hele nuttige app met goede inzichten. De betrouwbaarheid van de data interpretatie is voor mij belangrijk en de maker heeft meerdere PHDs en papers op dit vlak en werkt ook voor Oura. Daar heb ik dan meer vertrouwen in dan, met alle respect, de maker van Athlytic of Amazfit.
Ben gestopt met de app gebruiken omdat ik weer naar Garmin ging en mijn Fenix het zelf ook meet. Als je geen Garmin, Oura of Whoop hebt zou ik voor die app gaan.
Bij HRV4Training is het idee dat je iedere ochtend zelf je HRV meet toch?
Dat lijkt me simpelweg niet zo praktisch en daarom minder interessant.
Als ik naar mijn HRV kijk gedurende de nacht (slaap), dan loopt deze bijna altijd af. Dus ‘s morgens heeft deze bijna altijd de laagste waarde. Als je dan alleen ‘s morgens meet, zou de waarde voor mij dus veel lager zijn dan het gemiddelde wat Garmin nu aangeeft.
Anoniem: 91634
Weet iemand of het mogelijk is om bij FR955 de samenvatting uit te zetten na een activiteit? Elke keer om een activiteit te kunnen stoppen moet ik 3 keer op een knop drukken en dan nog 2x om die samenvatting weg te klikken. Kan dit niet makkelijker?
Bij mijn polar hoefde ik enkel de stop knop 3sec ingedrukt te houden.
Bij mijn polar hoefde ik enkel de stop knop 3sec ingedrukt te houden.
Wat in principe niet zoveel uitmaakt als je kijkt naar de trends binnen de bandbreedte van je gemiddelde. Absolute waarden zijn minder relevant.PatrickC schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:54:
Als ik naar mijn HRV kijk gedurende de nacht (slaap), dan loopt deze bijna altijd af. Dus ‘s morgens heeft deze bijna altijd de laagste waarde. Als je dan alleen ‘s morgens meet, zou de waarde voor mij dus veel lager zijn dan het gemiddelde wat Garmin nu aangeeft.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mijn readiness staat weer op 1.Mistraller schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:17:
HRV is niet in balans, want ik wel snap want die ben ik net aan het opbouwen en ik had een week niet gedronken. Daar raakt mijn lichaam blijkbaar van slag van.
Nu ook nog een slechte slaapscore en die snap ik ook wel. Had door mijn halve marathon van gisteren best een onrustige nacht met vermoeide benen die me af en toe wakker hielden. Herstel duurt nog wel even gok ik.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Staat in de connect app. Hij telt per "pas" gewoon een afstand.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Vraagje, ik ben in de markt voor mijn eerste sporthorloge..
Afgelopen maanden veel aan het trainen geweest en zal ik komende maanden ook blijven doen.
Met het sporthorloge wil ik vooral mijn dagelijkse stress, slaap, herstel, inspanning etc monitoren..
Mijn voorkeur ging uit naar een Garmin Fenix 7S pro Sapphire, maar na een rondje reviews zag ik dat mogelijk de 8 ook snel aangekondigd kon worden.
Wat denken jullie? Is het de moeite waard om nog 1-2 maandjes te wachten op de 8, of nu gewoon voor de 7S Pro gaan?
Enige wat mij opvalt in de "verwachtingen" is dat de heartrate sensor flink zal verbeteren in de 8 serie, maar was die slecht dan in de 7 series?
Afgelopen maanden veel aan het trainen geweest en zal ik komende maanden ook blijven doen.
Met het sporthorloge wil ik vooral mijn dagelijkse stress, slaap, herstel, inspanning etc monitoren..
Mijn voorkeur ging uit naar een Garmin Fenix 7S pro Sapphire, maar na een rondje reviews zag ik dat mogelijk de 8 ook snel aangekondigd kon worden.
Wat denken jullie? Is het de moeite waard om nog 1-2 maandjes te wachten op de 8, of nu gewoon voor de 7S Pro gaan?
Enige wat mij opvalt in de "verwachtingen" is dat de heartrate sensor flink zal verbeteren in de 8 serie, maar was die slecht dan in de 7 series?
Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Beste Maxverstappen33 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:10:
Vraagje, ik ben in de markt voor mijn eerste sporthorloge..
Bij dit soort producten kun je altijd wel wachten op de opvolger. Wanneer de Fenix 8 komt is nog maar afwachten. Dat kan best pas augustus/september van dit jaar zijn. En of de hartslagmeter sterk verbetert is nog maar de vraag. Wil je echt een betrouwbare hartslagmeting, dan kun je beter een hartslagband (arm of borst) gebruiken.
De 7 pro serie heeft al een nieuwere HR sensor ten opzichte van zijn voorgangers. Persoonlijk zou ik een nog nieuwere variant niet in de 8 verwachten maar pas weer in de 8 pro.
Sowieso moet je alle verwachtingen met een pallet zout nemen, niemand weet wanneer de 8 komt en de wat minder optimistische geluiden (zoals DC rainmaker) zegt voorlopig niet.
Sowieso moet je alle verwachtingen met een pallet zout nemen, niemand weet wanneer de 8 komt en de wat minder optimistische geluiden (zoals DC rainmaker) zegt voorlopig niet.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
elastiek schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:53:
[...]
Een slaapscore van 100 levert de Mythical Sleep badge op.
:strip_exif()/f/image/45YplztvKtImXysbcFeMwBXt.jpg?f=fotoalbum_large)
Een mooie hoor!
Grappig, bij mij loopt die juist op gedurende de nacht.PatrickC schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:54:
Helaas is mijn HRV waarde al weer even niet wat het geweest is. Na een tijd vrij en veel buiten en acitef te zijn nu weer een kantoorbaan en dat zie ik wel terug.
Ik heb 2 jaar zitten wachten op de Edge 1040, die kwam er maar niet... was ook al aangekondigd het jaar voordien. Dus die voorspellingen zeggen niks...
Ja, met behulp van de lichtsensor op je telefoon of via je wearable (Apple is bijvoorbeeld de Breath app 1 min). Je moet dus wel zelf iets doen en dat is inderdaad minder praktisch. Ook verschillen de meningen of het beter is om een gemiddelde van de nacht te nemen of een losse meting onder identieke omstandigheden (direct na wakker worden).Requiem19 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:50:
Bij HRV4Training is het idee dat je iedere ochtend zelf je HRV meet toch?
Ik heb wel eens een week lang zowel HRV4 als Garmin vergeleken en de trends kwamen overeen.
Garmin is dus praktischer maar als je geen Garmin hebt en wel HRV wilt meten is 10€ een betere deal dan puur daarvoor een Garmin kopen.
Ik heb mij voornamelijk laten beinvloeden door enkele collega's, 1 fietser en 1 hardloper.PatrickC schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:33:
[...]
Beste Max, kun je toelichten waarom je oog op de Fenix 7S Pro is gevallen en bijvoorbeeld niet op een Forerunner of Epix (Gen2)? En over wat voor training gaat het?
Bij dit soort producten kun je altijd wel wachten op de opvolger. Wanneer de Fenix 8 komt is nog maar afwachten. Dat kan best pas augustus/september van dit jaar zijn. En of de hartslagmeter sterk verbetert is nog maar de vraag. Wil je echt een betrouwbare hartslagmeting, dan kun je beter een hartslagband (arm of borst) gebruiken.
Ikzelf ben fervent wielrenner train 8-10 uur per week verdeeld over 4 trainingen, en zoek een horloge die mij vooral naast de fiets meer info kan geven over mijn gezondheid/fitheid/wellness.
Op de fiets zelf gebruik ik de Garmin Edge met hartslag band, al zal ik ook het horloge gewoon dragen.
Naast de fiets wil ik vooral mijn herstel en slaap monitoren, en mijn dagelijkse ritme analyseren.
Daarnaast gewoon wat reguliere apps zoals buienradar, whatsapp, garmin pay,
De Fenix leek mij gewoon een mooi model, volgens mij zit er wel veel overlap tussen de modellen qua functies. maar misschien dat jullie mij op nieuwe inzichten kunnen wijzen?
@verstappen33 het verschil is het scherm en aangezien @PatrickC onmeunig fan is van amoled zal hij zich behoorlijk afvragen waarom jij dan een horloge met een mip scherm noemt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Kreeg de tip van mijn collega om voor een Sapphire scherm te gaan vanwege de krasbestendigheid.Gonadan schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:06:
@verstappen33 het verschil is het scherm en aangezien @PatrickC onmeunig fan is van amoled zal hij zich behoorlijk afvragen waarom jij dan een horloge met een mip scherm noemt.
Verder heb ik geen voorkeur voor MIP of Amoled.
Hier ook groot fan van Amoled scherm, echtgenoot heeft MIp... Dat heeft alleen maar mijn mening versterkt.
Echter... echtgenoot is blij met Mip.
Dus ipv de Fenix 7 is de Epix 2 of Pro ook een optie
En idd Saphire!
Echter... echtgenoot is blij met Mip.
Dus ipv de Fenix 7 is de Epix 2 of Pro ook een optie
En idd Saphire!
[ Voor 4% gewijzigd door Mariekeb op 13-02-2024 09:36 ]
Het is wel een verschil qua scherm, dus zou dat wel even bekijken. Zelf heb ik een F7 pro met saffier om diezelfde reden, en een Fenix omdat ik mip mooier en fijner vind. Er zijn echter ook veel mensen die amoled toch wel fijner vinden dus overweeg ook een epix, functioneel ontloopt het elkaar niet veel.verstappen33 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:34:
Kreeg de tip van mijn collega om voor een Sapphire scherm te gaan vanwege de krasbestendigheid.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zou niet zo'n angst hebben om net op het verkeerde moment een Fenix of Epix te kopen. Het is niet alsof een nieuwe Epix of Fenix een gamechanger feature zal hebben. Alles is bij Garmin heel incrementeel. Als er nieuwe features komen op een nieuwe Epix/Fenix komen die vaak softwarematig ook bij de oudere modellen (in ieder geval de modellen van 1 of 2 jaar oud).
Ik kan @verstappen33 een beetje uit de wielertopics en weet dat hij graag het gevoel wil hebben het 'beste' te kopen. Dan is het volgens mij een vrij simpele rekensom:
- Garmin Fenix 7 Pro
- Epix Pro
Gewoon even in de winkel kijken om de schermen te vergelijken en bedenken of je Sapphire wilt of niet. Ik heb zowel Sapphire als niet- Sapphire gehad en heb op mijn niet Sapphire geen grote krassen gemerkt na intensief gebruik 1.5 jaar+.
Ik kan @verstappen33 een beetje uit de wielertopics en weet dat hij graag het gevoel wil hebben het 'beste' te kopen. Dan is het volgens mij een vrij simpele rekensom:
- Garmin Fenix 7 Pro
- Epix Pro
Gewoon even in de winkel kijken om de schermen te vergelijken en bedenken of je Sapphire wilt of niet. Ik heb zowel Sapphire als niet- Sapphire gehad en heb op mijn niet Sapphire geen grote krassen gemerkt na intensief gebruik 1.5 jaar+.
Haha… groot fan… het is gewoon mijn voorkeur, maar MIP is dat voor anderen weer.Gonadan schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:06:
Sapphire heb je inderdaad alleen op een Fenix of een Epix wat betreft Garmin. Dan laat ik de MARQ even buiten beschouwing.verstappen33 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:34:
[...]
Kreeg de tip van mijn collega om voor een Sapphire scherm te gaan vanwege de krasbestendigheid.
Een Fenix of Epix is natuurlijk enorm overkill in jouw scenario, omdat je voor fietsen een Edge gebruikt met hartslagband. Maar als je persé een sapphire scherm wilt, dan kun je niet anders.verstappen33 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:53:
[...]
Ik heb mij voornamelijk laten beinvloeden door enkele collega's, 1 fietser en 1 hardloper.
Ikzelf ben fervent wielrenner train 8-10 uur per week verdeeld over 4 trainingen, en zoek een horloge die mij vooral naast de fiets meer info kan geven over mijn gezondheid/fitheid/wellness.
Op de fiets zelf gebruik ik de Garmin Edge met hartslag band, al zal ik ook het horloge gewoon dragen.
Naast de fiets wil ik vooral mijn herstel en slaap monitoren, en mijn dagelijkse ritme analyseren.
Daarnaast gewoon wat reguliere apps zoals buienradar, whatsapp, garmin pay,
De Fenix leek mij gewoon een mooi model, volgens mij zit er wel veel overlap tussen de modellen qua functies. maar misschien dat jullie mij op nieuwe inzichten kunnen wijzen?
Ik had op een FR 945 anders wel heel snel een kras na stom licht contact met een muur. Niet eens een zware knal, gewoon even zacht en kortstondig ertegen. Sindsdien heb ik al dik anderhalf jaar een Fenix 7X Sapphire Solar en die heeft nog niet het minste krasje. Dus wel absoluut fan van het Sapphire glas.
Enduro 2 ook. Als je voor een Fenix 7X kiest omwille van battery life, dan is een Enduro 2 in dezelfde adem ook nog wel als optie te noemen. Al heeft die niet de "Pro" update van deze generatie meegekregen.PatrickC schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:08:
[...]
Sapphire heb je inderdaad alleen op een Fenix of een Epix wat betreft Garmin.
Ik gebruik die combinatie ook en ervaar het niet als overkill :-).PatrickC schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:11:
[...]
Een Fenix of Epix is natuurlijk enorm overkill in jouw scenario, omdat je voor fietsen een Edge gebruikt met hartslagband. Maar als je persé een sapphire scherm wilt, dan kun je niet anders.
Wat zou een logischere combinatie zijn als je al een Edge hebt in jouw ogen?
Geld kun je maar 1x uitgeven, en ik ben niet het type die elk jaar iets nieuws wil kopen, dus het liefst in 1x goed, ook al kost het iets meer of moet ik nog een maandje wachten..Requiem19 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:51:
Ik zou niet zo'n angst hebben om net op het verkeerde moment een Fenix of Epix te kopen. Het is niet alsof een nieuwe Epix of Fenix een gamechanger feature zal hebben. Alles is bij Garmin heel incrementeel. Als er nieuwe features komen op een nieuwe Epix/Fenix komen die vaak softwarematig ook bij de oudere modellen (in ieder geval de modellen van 1 of 2 jaar oud).
- Garmin Fenix 7 Pro
- Epix Pro
Ik zie dat de MM beide modellen als showroom model hebben, dus ik zal daar eens langsgaan komend weekend, dan kan ik het verschil tussen MIP en Amoled eens echt bekijken, mijn collega's hebben beide MIP en die is op zich ook wel acceptabel voor mij, maar misschien dat Amoled mij toch nog op andere gedachten zet.
@verstappen33PatrickC schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:11:
[...]
Een Fenix of Epix is natuurlijk enorm overkill in jouw scenario, omdat je voor fietsen een Edge gebruikt met hartslagband. Maar als je persé een sapphire scherm wilt, dan kun je niet anders.
dit inderdaad, maar een fenix is ook wel gewoon een heel mooi horloge om 24/7 te dragen, dat speelde voor mij ook een rol in de keuze. (een FR kan funtioneel hetzelfde, maar is toch minder een minder chique horloge (persoonlijke mening).
Ik ben zelf fan van het Fenix (6) scherm, gewoon omdat het er onder alle omstandigheden goed leesbaar is. Het geeft me wat meer een "echt horloge" gevoel tov een fel lichtgevend scherm. Maar ik kan me de voorkeur voor amoled ook wel voorstellen, zeker als je het scherm vaker voor meer gebruikt dan een glance op tijd/meldingen.
De functies zijn behoorlijk overkill (voor mij en waarschijnlijk ook voor jou) als fietser met een garmin edge. Maar ik ben blij met de volgende zaken:
- scherm
- hrv/stress meting
- sleep tracking
- simpele telefoon meldingen (snel kijken of het de moeite is om de telefoon uit je zak te halen)
- sapphire (na 3 jaar nog geen enkel krasje, ook geen kleintjes)
- maps, voor die paar keer per jaar met een wandeling op vakantie of met een huurfiets zonder edge, toch de moeite waard.
grootste verschillen met de 7, stamina (wat bv ook in de *40 edge serie zit en niet in de *30 en nieuwere hardware op GPS en sensoren. Ga je dat verschil merken.. alleen als je ze naast elkaar legt..
ik zou me niet te druk maken over de next gen, ik zou in de winkel gaan kijken welk scherm je het mooist/prettigst vind
Zelf vind ik de oled schermen beter contrast en kleuren geven, wat bij veel informatie op het scherm fijn is, bij Mips is dat toch wat vager. Wel lever je dan accu in omdat de Oled schermen meer stroom verbruiken. En bij Mips moet je even het lampje aanzetten als je niet het juiste licht erop hebt.
Verder is er in mips de mogelijkheid groteren en kleinere schermen te kiezen op de Fenix lijn, terwijl de Epix maar 1 formaat is.
En zoals al aangegeven, denk ook na of en waar je het horloge allemaal wil dragen, sommige modellen kunnen prima voor sporten, maar niet onder een pak naar een formele gelegenheid of werk waar je ook je notificaties wil ontvangen.
Verder is er in mips de mogelijkheid groteren en kleinere schermen te kiezen op de Fenix lijn, terwijl de Epix maar 1 formaat is.
En zoals al aangegeven, denk ook na of en waar je het horloge allemaal wil dragen, sommige modellen kunnen prima voor sporten, maar niet onder een pak naar een formele gelegenheid of werk waar je ook je notificaties wil ontvangen.
Dat klopt sinds de Pro update niet meer, de Epix Pro is nu ook gewoon in 42/47/51mm formaten beschikbaar.swhnld schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:58:
Wat is overkill? Ook zonder horloge kan ik rondjes rennen en op mijn telefoon kan ik ook de tijd zien. Toch ben ik nu blij met een F7 pro met mooi leren bandje wat ik dagelijks draag en een overdosis aan getalletjes en grafiekjes bij elke loop (ik heb ook running dynamics). Is het echt nodig? Neuh. Is het leuk en maakt het mij blij, en stimuleert het daarmee mijn sport? Jazeker, dus overkill of niet, ik ben er blij mee.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat is ook mijn reden, primaire gebruik zal gewoon dagelijks gebruik zijn zoals tijd, meldingen, wat apps zoals buienradar etc. Ik wil minder afhankelijk zijn van telkens mijn telefoon checken, en met een smartwatch heb je wat meer voordelen hiermee..Gonadan schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:10:
Wat is overkill? Ook zonder horloge kan ik rondjes rennen en op mijn telefoon kan ik ook de tijd zien. Toch ben ik nu blij met een F7 pro met mooi leren bandje wat ik dagelijks draag en een overdosis aan getalletjes en grafiekjes bij elke loop (ik heb ook running dynamics). Is het echt nodig? Neuh. Is het leuk en maakt het mij blij, en stimuleert het daarmee mijn sport? Jazeker, dus overkill of niet, ik ben er blij mee.
Daarnaast een stukje gezondheids monitoring en herstel evalueren na een inspanning is voor mij ook een waardevolle toevoeging. Ik wil graag monitoren hoe mijn lichaam reageert na een workout of een dag intensief fietsen, zo kan ik ook de volgende trainingen beter inschatten of zelfs een rustdag moet inlasten..
Ik wil overtraintheid proberen te voorkomen.
En verder is het idd veel overkill qua functionaliteit, maarja beter mee verlegen dan om verlegen zeg ik altijd maar.
Het is overkill omdat de uitgebreide features van de Fenix helemaal niet gebruikt worden. De functies die @verstappen33 noemt vind je al op de goedkoopste Forerunner modellen. En volgens mij kunnen bijna alle Garmin horloges gebruikt worden icm een Edge toch?Requiem19 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:17:
[...]
Ik gebruik die combinatie ook en ervaar het niet als overkill :-).
Wat zou een logischere combinatie zijn als je al een Edge hebt in jouw ogen?
Volgens mij heb je je keuze al een heel eind bepaald.verstappen33 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:25:
[...]
Dat is ook mijn reden, primaire gebruik zal gewoon dagelijks gebruik zijn zoals tijd, meldingen, wat apps zoals buienradar etc. Ik wil minder afhankelijk zijn van telkens mijn telefoon checken, en met een smartwatch heb je wat meer voordelen hiermee..
Daarnaast een stukje gezondheids monitoring en herstel evalueren na een inspanning is voor mij ook een waardevolle toevoeging. Ik wil graag monitoren hoe mijn lichaam reageert na een workout of een dag intensief fietsen, zo kan ik ook de volgende trainingen beter inschatten of zelfs een rustdag moet inlasten..
En verder is het idd veel overkill qua functionaliteit, maarja beter mee verlegen dan om verlegen zeg ik altijd maar.
Ja eens, volgens mij zit Physio True-up op praktisch alle horloge modellen. Maar separate HRV (en bijv niet alleen body battery) zit - dacht ik - weer niet op alle modellen.PatrickC schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:47:
[...]
Het is overkill omdat de uitgebreide features van de Fenix helemaal niet gebruikt worden. De functies die @verstappen33 noemt vind je al op de goedkoopste Forerunner modellen. En volgens mij kunnen bijna alle Garmin horloges gebruikt worden icm een Edge toch?
HRV is vanaf de FR255, dus eerdere generaties of het laagste segment Garmin hebben geen HRV.Requiem19 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:53:
[...]
Ja eens, volgens mij zit Physio True-up op praktisch alle horloge modellen. Maar separate HRV (en bijv niet alleen body battery) zit - dacht ik - weer niet op alle modellen.
Let wel dat je niet teveel belang hecht aan dat "smart" gedeelte. Ik vind mijn Fenix werkelijk fantastisch, maar het is vooral een fantastische sportwatch. Want als je het gaat vergelijken met een Apple Watch of een Wear OS is het geen bijstere smartwatch. Ja je kan notificaties zien, maar de interacties ermee zijn beperkt, berichten sturen gaat enkel via enkele voorgedefinieerde korte antwoorden, de apps zijn niet wat je moet verwachten op een "echt" smartwatch.verstappen33 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:25:
[...]
Dat is ook mijn reden, primaire gebruik zal gewoon dagelijks gebruik zijn zoals tijd, meldingen, wat apps zoals buienradar etc. Ik wil minder afhankelijk zijn van telkens mijn telefoon checken, en met een smartwatch heb je wat meer voordelen hiermee..
Ik zeg het gewoon opdat je verwachtingen zeker juist zouden zijn. Ik gebruik zelf ook altijd de term sportwatch ipv smartwatch, dat vind ik er beter bij passen.
Het enige dat me altijd wat verbaasd heeft is dat een Forerunner 255 geen Training Readiness heeft (en vermoedelijk nooit zal hebben) - de 265 heeft dit wel. Ik vind dat op zich wel nog een vrij interessante stat en aangezien @verstappen33 aangeeft dat hij ook specifiek info wil over zijn herstel denk ik dat hij ook Training Readiness zal wilen. Je kijkt dan dus naar een 265, 955 of 965 op z'n minst.PatrickC schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:47:
[...]
Het is overkill omdat de uitgebreide features van de Fenix helemaal niet gebruikt worden. De functies die @verstappen33 noemt vind je al op de goedkoopste Forerunner modellen. En volgens mij kunnen bijna alle Garmin horloges gebruikt worden icm een Edge toch?
Garmin besluit nog wel eens een bepaalde nieuwe feature niet uit te rollen naar de vorige generatie horloges. Ik heb dat zelf meegemaakt met een FR645M. Die kreeg geen PacePro, terwijl dat prima had gekund op dat horloge, omdat er geen nieuwere hardware voor nodig was.MatthiasDS schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:39:
Het enige dat me altijd wat verbaasd heeft is dat een Forerunner 255 geen Training Readiness heeft (en vermoedelijk nooit zal hebben) - de 265 heeft dit wel. Ik vind dat op zich wel nog een vrij interessante stat en aangezien @verstappen33 aangeeft dat hij ook specifiek info wil over zijn herstel denk ik dat hij ook Training Readiness zal wilen. Je kijkt dan dus naar een 265, 955 of 965 op z'n minst.
Training Readiness is inderdaad erg interessant, dus als je dat ook vindt, dan is een 265 minimaal.
Klopt, echter zijn een 255 en 265 dezelfde generatie, met dezelfde hardware, met als enig verschil het OLED vs MIP scherm. Net daarom is het vreemd dat de 255 het niet heeft en de 265 wel.PatrickC schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:50:
[...]
Garmin besluit nog wel eens een bepaalde nieuwe feature niet uit te rollen naar de vorige generatie horloges.
@PatrickC hangt idd af van mijn voorkeur tussen MIP en Amoled of het idd een Fenix of een Epix wordt.
@MatthiasDS Smart is idd misschien het verkeerde woord, maar ik haal te vaak mijn telefoon uit de zak om te kijken hoe laat het is (heb namelijk nu nog helemaal geen horloge) of om te zien of ik een berichtje heb gemist.
Training Readiness is idd wel een ding die ik graag wil hebben.
@MatthiasDS Smart is idd misschien het verkeerde woord, maar ik haal te vaak mijn telefoon uit de zak om te kijken hoe laat het is (heb namelijk nu nog helemaal geen horloge) of om te zien of ik een berichtje heb gemist.
Training Readiness is idd wel een ding die ik graag wil hebben.
De FR645(M) had op zich ook hardware om de toenmalige body battery te doen, en meer dingen waarvan je denkt hmm Garmin, really? Het was echt een vreemde gewaarwording dat de 245 dingen kreeg die de 645(M) niet kreeg. Alsof ze tussen de 645 en de 245 een hele hoop code refactoring hadden gedaan ofzo waardoor software niet backwards compatible was.PatrickC schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:50:
[...]
Garmin besluit nog wel eens een bepaalde nieuwe feature niet uit te rollen naar de vorige generatie horloges. Ik heb dat zelf meegemaakt met een FR645M. Die kreeg geen PacePro, terwijl dat prima had gekund op dat horloge, omdat er geen nieuwere hardware voor nodig was.
Training Readiness is inderdaad erg interessant, dus als je dat ook vindt, dan is een 265 minimaal.
Hoewel de 645M verder een prima horloge was ben ik nu heel happy met mn 265s. Mooi roze ook haha.
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Het verschil tussen MIP en Amoled is niet alleen displaytechnologie, maar ook resolutie.verstappen33 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:30:
[...]
Geld kun je maar 1x uitgeven, en ik ben niet het type die elk jaar iets nieuws wil kopen, dus het liefst in 1x goed, ook al kost het iets meer of moet ik nog een maandje wachten..
Ik zie dat de MM beide modellen als showroom model hebben, dus ik zal daar eens langsgaan komend weekend, dan kan ik het verschil tussen MIP en Amoled eens echt bekijken, mijn collega's hebben beide MIP en die is op zich ook wel acceptabel voor mij, maar misschien dat Amoled mij toch nog op andere gedachten zet.
Als je kaarten wil gebruiken, Amoled heeft ong.3 x zoveel pixels, dus scherper beeld, meer detail.
Ik haal met Amoled (965) minimum 7 dagen (bvb.spo2 ook overdag) tot +20 dagen bij weinig gps-track-activiteiten
ben nog steeds aan het kijken welke garmin ik wil, welke bodybattery ondersteund. De forerunner gaat nu voor voor 169 euro op mediamarkt en ondersteund bodybattery. Hoe kan het dat dit HRV niet laat zien. die gebruikt garmin duidelijk voor bodybattery dus in de achtergrond wordt deze gemeten:fill(white):strip_exif()/f/image/4R9BtEfHBHF9hSt9DRwIuJJP.png?f=user_large)
vond dit nog in de manual van de 55... zet garmin gewoon hrv uit op deze modellen om als output te zien? en kan ik dit horloge goed gebruiken om mijn conditie te verbeteren in combinatie met sleeptracking en bodybattery of mis ik dan echt iets aan hrv?
:fill(white):strip_exif()/f/image/4R9BtEfHBHF9hSt9DRwIuJJP.png?f=user_large)
vond dit nog in de manual van de 55... zet garmin gewoon hrv uit op deze modellen om als output te zien? en kan ik dit horloge goed gebruiken om mijn conditie te verbeteren in combinatie met sleeptracking en bodybattery of mis ik dan echt iets aan hrv?
En dan nog zie je vaak verschillen in details wat voor een metric beschikbaar is tussen de verschillende horloges. Dat is echt de klassieke upsell ladder.PatrickC schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:50:
[...]
Garmin besluit nog wel eens een bepaalde nieuwe feature niet uit te rollen naar de vorige generatie horloges. Ik heb dat zelf meegemaakt met een FR645M. Die kreeg geen PacePro, terwijl dat prima had gekund op dat horloge, omdat er geen nieuwere hardware voor nodig was.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit is idd DE reden waarom ik Amoled zou willen (en contrast/kleur). Maar tegelijk vind ik het 'rustige' van MIP weer enorm fijn + de zuinigheid. Leesbaarheid in helder/zonlicht is ook perfect.PaulC schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:18:
[...]
Het verschil tussen MIP en Amoled is niet alleen displaytechnologie, maar ook resolutie.
Als je kaarten wil gebruiken, Amoled heeft ong.3 x zoveel pixels, dus scherper beeld, meer detail.
Ik haal met Amoled (965) minimum 7 dagen (bvb.spo2 ook overdag) tot +20 dagen bij weinig gps-track-activiteiten
Uiteindelijk zal ik vast overstag gaan, maar voor nu nog even de 955... De 965 met alleen oled ipv mip was geen reden voor upgrade. Wie weet als er een 975 uitkomt.
Ik heb een tactix 7 Pro en die heeft toch echt ook Sapphire.PatrickC schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:08:
[...]
Sapphire heb je inderdaad alleen op een Fenix of een Epix wat betreft Garmin. Dan laat ik de MARQ even buiten beschouwing.Beide top horloges, dus een keuze tussen amoled of MIP. De verschillen daartussen zijn hier al vaker besproken.
Ik denk dat je die gezondheidsmonitoring van Garmin met een flinke korrel zout moet nemen.verstappen33 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:25:
[...]
Als ik bijvoorbeeld weinig doe gaat mijn training status naar strained en mijn HRV status naar low. Ook zou ik als ik naar de aanbevelingen van Garmin zou luisteren veel minder moeten trainen. Toch staat zonder naar Garmin te luisteren mijn training status (vrijwel) altijd productive of maintaining.
Sleeptracking gaat vaak ook nergens over, zo zou ik bijvoorbeeld afgelopen nacht geen remslaap gehad moeten hebben en mij volgens Garmin dientengevolge moe gevoeld moeten hebben, Volgens Garmin slaap ik ook bijna altijd te kort maar wordt dit doordat ik overdags zo relaxed ben gecompenseerd.
Mijn training readiness stond vanochtend op 40 en volgens Garmin had ik rust moeten houden. Toch heb ik vanavond eerst 15 min ingereden en daarna een pittige Zwift race van een uur op 293W gemiddeld gedaan en nu staat mijn training readiness op 32. Mijn training load is nu ook verder gestegen en is volgens Garmin nog steeds optimaal om mijn fitness te behouden of te verbeteren.
@kwiebus Een tactix 7 Pro… die komt hier niet vaak voorbij… heb me ook nooit in dat type verdiept, dus deze stond ook niet op mijn radar. Waarom een tactix 7 Pro als ik vragen mag? Zit daar iets specifieks op wat niet op de Fenix/Epix zit?
Goede service van de ING, netjes het bedrag + de punten terug gekregen! Meteen overstag gegaan en de Suunto Race gekocht. Wat een verschil in bouwkwaliteit tov de Forerunner 965 zeg, voelt ook meer als volwaardig dagelijks horloge om te dragen.
Qua muziek heb ik een goedkope scandisk mp3 speler van 30 euro aangeschaft en die combinatie beviel prima het eerste rondje!
Qua muziek heb ik een goedkope scandisk mp3 speler van 30 euro aangeschaft en die combinatie beviel prima het eerste rondje!
Ik vond het simpelweg een mooi ogend horloge vergeleken met de Fenix en kon deze in november 2022 met 20% korting kopen wat destijds vergelijkbaar was met een 7X Sapphire Solar.PatrickC schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:54:
@kwiebus Een tactix 7 Pro… die komt hier niet vaak voorbij… heb me ook nooit in dat type verdiept, dus deze stond ook niet op mijn radar. Waarom een tactix 7 Pro als ik vragen mag? Zit daar iets specifieks op wat niet op de Fenix/Epix zit?
Er zitten wel specifieke functies op maar afgezien van het groene lampje gebruik ik die verder niet. De tactix wordt geleverd met 2 banden, een mooie nylon (los erg duur) en een siliconen.
https://techfi.nl/garmin-tactix-7-smartwatches-introductie
Klopt. Een horloge kan slaap niet meten, dat kan alleen met een polysomnografie. Wat Garmin doet is je hartslag en bewegingen meten (en wellicht nog wat andere zaken), en dan proberen ze met slimme algoritmes te berekenen hoe je slaap eruit gezien zou kunnen hebben.kwiebus schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:42:
[...]
Sleeptracking gaat vaak ook nergens over, zo zou ik bijvoorbeeld afgelopen nacht geen remslaap gehad moeten hebben en mij volgens Garmin dientengevolge moe gevoeld moeten hebben, Volgens Garmin slaap ik ook bijna altijd te kort maar wordt dit doordat ik overdags zo relaxed ben gecompenseerd.
Het is al heel vaak gezegd in dit topic: hoe Garmin jouw data interpreteert (secundaire informatie) is veel minder relevant dan de primaire informatie (HRV, rust hartslag).kwiebus schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:42:
[...]
Ik heb een tactix 7 Pro en die heeft toch echt ook Sapphire.
[...]
Ik denk dat je die gezondheidsmonitoring van Garmin met een flinke korrel zout moet nemen.
Als ik bijvoorbeeld weinig doe gaat mijn training status naar strained en mijn HRV status naar low. Ook zou ik als ik naar de aanbevelingen van Garmin zou luisteren veel minder moeten trainen. Toch staat zonder naar Garmin te luisteren mijn training status (vrijwel) altijd productive of maintaining.
Mijn training readiness stond vanochtend op 40 en volgens Garmin had ik rust moeten houden. Toch heb ik vanavond eerst 15 min ingereden en daarna een pittige Zwift race van een uur op 293W gemiddeld gedaan en nu staat mijn training readiness op 32. Mijn training load is nu ook verder gestegen en is volgens Garmin nog steeds optimaal om mijn fitness te behouden of te verbeteren.
Op basis van primaire informatie kun je zelf monitoren of je training/stress balans aan de ene kant en rust balans aan de andere kant in evenwicht zijn.
Ik negeer trainingsreadiness en sleepscore etc nagenoeg volledig en kijk vooral naar HRV en in mindere mate RHR.
Deze vind ik wel bizarkwiebus schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:42:
[...]
Als ik bijvoorbeeld weinig doe gaat mijn training status naar strained
Ik heb zelf nog niet vaak strained gezien, als het al eens gebeurt is het in periodes waarin ik echt meer dan normaal sport. Tijdens de herfsvakantie of Kerstvakantie ga ik bijvoorbeeld heel graag quasi elke dag lopen en tik dan soms 90 tot 100 kilometer aan op een weekje, dan heb ik denk ik al wel eens een strained gezien. Of wanneer ik bvb na een zomervakantie met iets lagere intensiteit terug meer ga opbouwen en dat volgens Garmin iets te snel doe.
Maar bij weinig sporten?
Voor wat betreft training readiness... tja. Ik bekijk het wel eens om als losse guide te dienen. Wanneer ik tussen trainingsschema's in zit zou ik op basis daarvan soms wel eens een tandje bijsteken of lossen. Maar beschouwen als de absolute waarheid, nee
Heb het vaak genoeg dat die in het "rood" staat, en ik gewoon een prima halve marathon loop op het gemak.
Tja, zoals wel vaker gezegd inderdaad Gebruik het als indicatie, voor trends en nIet als heilige graal. Uiteindelijk geeft je lichaam toch echt aan wat de status is en niet je horloge.
Voor mij komt het best aardig overeen met gevoel, niet perfect maar zeker goed genoeg (voor mij).
Heb ik een paar biertjes op? Slechte(re) slaap, rusthartslag omhoog en HRV omlaag, body battery en herstel minder, training readiness minder. Komt overeen met wat ik voel.
Druk op werk of om andere reden wat meer gestresst? Stress grafieken geven dat ook prima aan... slaap is inderdaad minder.
Trends komen ook overeen met hoe ik me voel, etc.
Slaap analyse is idd een kwestie van wat kilos zout, de duur klopt over het algemeen prima maar diep/rem/licht... mwah.
Garmin moet het ook maar doen met de dingen die kunnen meten en algemene algoritmes, en de dingen die ze meten zijn ook lang niet altijd perfect (OHR is nou eenmaal niet ideaal) dus ja, roeien met de riemen die je hebt.
Voor mij komt het best aardig overeen met gevoel, niet perfect maar zeker goed genoeg (voor mij).
Heb ik een paar biertjes op? Slechte(re) slaap, rusthartslag omhoog en HRV omlaag, body battery en herstel minder, training readiness minder. Komt overeen met wat ik voel.
Druk op werk of om andere reden wat meer gestresst? Stress grafieken geven dat ook prima aan... slaap is inderdaad minder.
Trends komen ook overeen met hoe ik me voel, etc.
Slaap analyse is idd een kwestie van wat kilos zout, de duur klopt over het algemeen prima maar diep/rem/licht... mwah.
Garmin moet het ook maar doen met de dingen die kunnen meten en algemene algoritmes, en de dingen die ze meten zijn ook lang niet altijd perfect (OHR is nou eenmaal niet ideaal) dus ja, roeien met de riemen die je hebt.
Het probleem is dat de modale consument verwacht 100% uit te kunnen gaan van de metrics van Garmin.
Garmin kan marketingtechnisch ook niet zeggen 'neem onze metrics met een korreltje zout'. Logisch, maar jammer. Want de verwachting die gecreëerd wordt is nu gewoon niet helemaal juist.
Daarom belangrijk om dat te blijven herhalen voor iedere nieuwe tweaker die dit topic leest.
Garmin kan marketingtechnisch ook niet zeggen 'neem onze metrics met een korreltje zout'. Logisch, maar jammer. Want de verwachting die gecreëerd wordt is nu gewoon niet helemaal juist.
Daarom belangrijk om dat te blijven herhalen voor iedere nieuwe tweaker die dit topic leest.
True, ook een beetje een kwestie van realistische verwachtingen hebben maar die komen door ervaringen en bijbehorende teleurstellingen
100% zal het nooit worden, maar mijn ervaring (en enkele andere garmin gekken die ik ken) met Garmin is wel dat hun algoritmes vaak wel een hele goede indicatie geven en vaak ook dichtbij de waarheid zittemRequiem19 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:56:
Het probleem is dat de modale consument verwacht 100% uit te kunnen gaan van de metrics van Garmin.
Volgens mij heb je zelf nog geen Garmin horloge toch?verstappen33 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:15:
[...]
100% zal het nooit worden, maar mijn ervaring (en enkele andere garmin gekken die ik ken) met Garmin is wel dat hun algoritmes vaak wel een hele goede indicatie geven en vaak ook dichtbij de waarheid zittem
Als je de Garmin gekkies in dit topic leest - zoals ook op de afgelopen 2 pagina's - zie je dat het beeld nogal wisselend is over de accuraatheid van Garmin's algoritmes.
Droge HRV en rusthartslag data blijft wel heel relevant. Maar het sausje dat Garmin daaroverheen gooit kun je je vraagtekens bij stellen omdat ze voor de interpretatie ook kijken naar bijv slaap. En typisch slaap wordt niet super nauwkeurig gemeten. Etc etc.
Ik heb in mijn garmin 920xt een nieuw activiteitenprofiel gemaakt, deze wandelen genoemd, zodra ik mijn horloge synchroniseer met garmin connect dan staat er als activiteit hiken en moet ik hem handmatig aanpassen naar wandelen, weet iemand hoe ik dit automatisch op wandel kan krijgen
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
Rusthartslag vind ik nauwelijks nuttig. 2 manieren om dit toe te lichten.Requiem19 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:21:
[...]
Droge HRV en rusthartslag data blijft wel heel relevant.
Eerst en vooral, hieronder mijn rusthartslag het voorbije jaar.
/f/image/Apg4RMbBYAkGQnVftCqOwwXp.png?f=fotoalbum_large)
In dit jaar heb ik 1 periode gehad van ziekte waardoor mijn prestaties ENORM zijn geimpacteerd - ik spreek van marathonfit tot letterlijk geen 10 kilometer kunnen lopen aan traag tempo zonder te moeten stappen. Die periode heeft toch een maand geduurd vooraleer ik terug vooruitgang begon te boeken. Ik denk dat niemand hierboven gaat uithalen waar die periode lag
Daarnaast, tot 4 jaar geleden was ik echt enorm uit vorm. Ik woog 115 kg en kon niet eens 1 kilometer hardlopen aan één stuk. Mijn rusthartslag toen? 40-41.
HRV is doorgaans wel iets wat redelijk waarheidsgetrouw lijkt.
[ Voor 3% gewijzigd door MatthiasDS op 14-02-2024 11:43 ]
HRV ervaar ik ook als accurater om het stress niveau van je lichaam te bekijken. Rust hartslag daarentegen vind ik behulpzaam om lange termijn conditie verbetering of regressie te bekijken. In mijn specifieke situatie kun je dat redelijk goed afleiden. Het is alleen jammer dat Garmin geen goede grafiek heeft voor rusthartslag. Ze willen per se ook max hr laten zien op dezelfde grafiek, waardoor je te weinig detailniveau ziet bij rusthartslag.MatthiasDS schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:42:
[...]
Rusthartslag vind ik nauwelijks nuttig. 2 manieren om dit toe te lichten.
Eerst en vooral, hieronder mijn rusthartslag het voorbije jaar.
[Afbeelding]
In dit jaar heb ik 1 periode gehad van ziekte waardoor mijn prestaties ENORM zijn geimpacteerd - ik spreek van marathonfit tot letterlijk geen 10 kilometer kunnen lopen aan traag tempo zonder te moeten stappen. Die periode heeft toch een maand geduurd vooraleer ik terug vooruitgang begon te boeken. Ik denk dat niemand hierboven gaat uithalen waar die periode lag
Daarnaast, tot 4 jaar geleden was ik echt enorm uit vorm. Ik woog 115 kg en kon niet eens 1 kilometer hardlopen aan één stuk. Mijn rusthartslag toen? 40-41.
HRV is doorgaans wel iets wat redelijk waarheidsgetrouw lijkt.
/f/image/soGfnVRxYa8uA5i0B6GccJT2.png?f=fotoalbum_large)
Je kunt in de grafiek goed zijn dat mijn fitheid piekte in juli/augustus en vanaf mid september langzaam terugliep.
Mijn grafiek is exact wat je zoekt denk ik? Dat is puur de RHR.Requiem19 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:55:
[...]
Het is alleen jammer dat Garmin geen goede grafiek heeft voor rusthartslag. Ze willen per se ook max hr laten zien op dezelfde grafiek, waardoor je te weinig detailniveau ziet bij rusthartslag.
Yep, je hebt gelijk. Die staat onder 'reports' in Garmin Connect, dat is een stuk beter :-). Hier kun je bij mij dus wel echt een verschil zien in fitheid tussen de zomer en najaar:MatthiasDS schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:16:
[...]
Mijn grafiek is exact wat je zoekt denk ik? Dat is puur de RHR.
/f/image/0HHp645JiHB9ML2fK4SH9sam.png?f=fotoalbum_large)
Bij jou zit daar inderdaad veel meer variatie op dan bij mij! Dan is het wel een nuttige indicator inderdaad
Newbee here, wat staat dat ergens in connect want krijg het niet gevonden ?Requiem19 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:19:
[...]
Yep, je hebt gelijk. Die staat onder 'reports' in Garmin Connect, dat is een stuk beter :-). Hier kun je bij mij dus wel echt een verschil zien in fitheid tussen de zomer en najaar:
[Afbeelding]
Bij mij zit er nog veel meer variatie in. Na een heftige trainingsweek, is m'n rusthartslag gerust 8 slagen hoger. Als ik ziek ben idem.MatthiasDS schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:27:
Bij jou zit daar inderdaad veel meer variatie op dan bij mij! Dan is het wel een nuttige indicator inderdaad
Kan er heel veel uithalen.
In de webbrowser variant (dus niet de app):cosmos81 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:48:
[...]
Newbee here, wat staat dat ergens in connect want krijg het niet gevonden ?
/f/image/9LBDnesv3ptzd1RllOFcPCYt.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Requiem19 op 14-02-2024 14:03 ]
Grappig soort gelijke chartRequiem19 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:19:
[...]
Yep, je hebt gelijk. Die staat onder 'reports' in Garmin Connect, dat is een stuk beter :-). Hier kun je bij mij dus wel echt een verschil zien in fitheid tussen de zomer en najaar:
[Afbeelding]
/f/image/JhZyfNOsGK1EID3iMyHunrjg.png?f=fotoalbum_large)
Ik teken nergens meer voor
Vind dat wel mee vallen. De gemiddelde consument kan het advies van Garmin prima 100% opvolgen, daar gaat hij echt geen last van krijgen. Die waarschuwing is dan in mijn optiek meer voor je eigen gemoedsrust dan dat een consument daar niet zonder zou kunnen.Requiem19 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:56:
Zeiss Distagon 21 f/2.8
‘Er geen last van krijgen’ is natuurlijk een heel ander uiterste dan ‘accurate adviezen’ :-).Gonadan schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:14:
[...]
Vind dat wel mee vallen. De gemiddelde consument kan het advies van Garmin prima 100% opvolgen, daar gaat hij echt geen last van krijgen. Die waarschuwing is dan in mijn optiek meer voor je eigen gemoedsrust dan dat een consument daar niet zonder zou kunnen.
Als Garmin’s adviezen gevaarlijk zouden zijn voor de gezondheid zouden een Amerikaans bedrijf zoals Garmin het niet eens mogen uitrollen.
Dat is zeker waar maar het is ook een best grote grijze schaal van 'niet bruikbare adviezen' via 'bruikbare adviezen' naar 'heel accurate adviezen'.Requiem19 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:05:
‘Er geen last van krijgen’ is natuurlijk een heel ander uiterste dan ‘accurate adviezen’ :-).
Als Garmin’s adviezen gevaarlijk zouden zijn voor de gezondheid zouden een Amerikaans bedrijf zoals Garmin het niet eens mogen uitrollen.
Focussen op uitzonderingen kan altijd natuurlijk maar het is niet dat Garmin er vaker ver naast dit dan aardig in de buurt.
Daarom worden dingen als readiness gebaseerd op meerdere factoren. Loopt er toevallig een uit de pas dan kan dat best invloed hebben op een advies maar vaak zit het onder de streep alsnog best in de goede richting.
Gevaar voor de gezondheid is echt wel zo'n extreme opzoeken. Van een minder optimaal advies kan je ook last hebben, ongemak is ook een last.
[ Voor 7% gewijzigd door Gonadan op 14-02-2024 19:15 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Tjah ik denk dat de ervaringen in dit topic wel laten zien dat de adviezen voor een aantal mensen niet consistent bruikbaar is.Gonadan schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:14:
[...]
Dat is zeker waar maar het is ook een best grote grijze schaal van 'niet bruikbare adviezen' via 'bruikbare adviezen' naar 'heel accurate adviezen'.
Focussen op uitzonderingen kan altijd natuurlijk maar het is niet dat Garmin er vaker ver naast dit dan aardig in de buurt.
Daarom worden dingen als readiness gebaseerd op meerdere factoren. Loopt er toevallig een uit de pas dan kan dat best invloed hebben op een advies maar vaak zit het onder de streep alsnog best in de goede richting.
Gevaar voor de gezondheid is echt wel zo'n extreme opzoeken. Van een minder optimaal advies kan je ook last hebben, ongemak is ook een last.
Je hebt nu pas net een Garmin met alle fancy adviezen zoals Training Readiness, sleepcoach etc. Ik ben benieuwd of je er over een jaar nog zo over denkt.
Mwoah, ik zie een aantal vaste namen consistent ontevreden zijn, dat is wat anders dan dat Garmin niet consistent bruikbaar is.Requiem19 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:38:
Tjah ik denk dat de ervaringen in dit topic wel laten zien dat de adviezen voor een aantal mensen niet consistent bruikbaar is.
Ik ben ook erg benieuwd inderdaad. Vooralsnog zijn dingen als slaapregistratie verbeterd en adviezen een stuk genuanceerder. Vooralsnog niets te klagen.Je hebt nu pas net een Garmin met alle fancy adviezen zoals Training Readiness, sleepcoach etc. Ik ben benieuwd of je er over een jaar nog zo over denkt.
In tegenstelling tot jou focus ik voor mijn Garmin zuiver op duursporten dus dat zit wel een stuk meer in de standaard use case dan dat je verwacht dat hij ook krachtsport goed mee rekent.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het is mij ook niet duidelijk hoe dat mechanisme werkt maar ik had afgelopen jaar twee periodes met lage Training Load en daarbij ook lage HRV en Strained Status.MatthiasDS schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:42:
[...]
Deze vind ik wel bizar
Ik heb zelf nog niet vaak strained gezien, als het al eens gebeurt is het in periodes waarin ik echt meer dan normaal sport. Tijdens de herfsvakantie of Kerstvakantie ga ik bijvoorbeeld heel graag quasi elke dag lopen en tik dan soms 90 tot 100 kilometer aan op een weekje, dan heb ik denk ik al wel eens een strained gezien. Of wanneer ik bvb na een zomervakantie met iets lagere intensiteit terug meer ga opbouwen en dat volgens Garmin iets te snel doe.
Maar bij weinig sporten?

Ik zit te denken om mijn samsung galaxy watch 5 pro te verkopen voor een garmin horloge. De reden is eigenlijk dat ik een edge 840 gebruik voor te fietsen, dus met een garmin horloge erbij krijg ik meer inzichten. Alleen er is zoveel keus dat ik niet weet waar ik moet beginnen. Op het eerste zicht lijkt de venu 3 voor mij het beste uit de verf te komen. Zijn er nog andere aanbevelingen?
Zoals zo vaak gevraagd en zoals zo vaak beantwoord... Onmogelijk te zeggen en al helemaal niet zonder meer info.Blokkie90 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:49:
Ik zit te denken om mijn samsung galaxy watch 5 pro te verkopen voor een garmin horloge. De reden is eigenlijk dat ik een edge 840 gebruik voor te fietsen, dus met een garmin horloge erbij krijg ik meer inzichten. Alleen er is zoveel keus dat ik niet weet waar ik moet beginnen. Op het eerste zicht lijkt de venu 3 voor mij het beste uit de verf te komen. Zijn er nog andere aanbevelingen?
Wat is je primaire gebruik, wat zoek je specifiek en heb je qua eisen, wat is je budget, etc.
Een garmin is vooral sporthorloge met wat smart mogelijkheden (dus als je een volwaardige smartwatch zoekt met meer sportmogelijkheden zit je waarschijnlijk niet goed bij garmin).
De venu is dan nog een meer 'smart' gerichte variant.
Doe je alleen fietsen/hardlopen? Wil je een basic horloge of heb je graag kaarten? Welk budget denk je aan? Heb je idd liever amoled (helder/scherper/levendiger scherm) of liever mips (rustiger/betere accuduur)/
Etc...
Je kan hier eens kijken:
https://www.dcrainmaker.com/product-comparison-calculator
Ik doe enkel fietsen van sport, voor mij is het niet nodig om kaarten op een horloge te hebben aangezien ik altijd de edge 840 gebruik. Is dus vooral bedoeld om alles wat ik daar buiten doe te registreren zoals slaap, hrv, stappen, de algemene gezondheidsstatistieken. Op mijn samsung horloge bekijk ik eigenlijk enkel mijn notificaties die binnenkomen en de stappen enzo.m0ridin schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:07:
[...]
Zoals zo vaak gevraagd en zoals zo vaak beantwoord... Onmogelijk te zeggen en al helemaal niet zonder meer info.
Wat is je primaire gebruik, wat zoek je specifiek en heb je qua eisen, wat is je budget, etc.
Een garmin is vooral sporthorloge met wat smart mogelijkheden (dus als je een volwaardige smartwatch zoekt met meer sportmogelijkheden zit je waarschijnlijk niet goed bij garmin).
De venu is dan nog een meer 'smart' gerichte variant.
Doe je alleen fietsen/hardlopen? Wil je een basic horloge of heb je graag kaarten? Welk budget denk je aan? Heb je idd liever amoled (helder/scherper/levendiger scherm) of liever mips (rustiger/betere accuduur)/
Etc...
Je kan hier eens kijken:
https://www.dcrainmaker.com/product-comparison-calculator
Hoe lang zijn je fietstochten? En wil je ook loggen met de fietstochten zelf? Of blijf je dan de edge gebruiken (icm hartslagband oid).Blokkie90 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:36:
[...]
Ik doe enkel fietsen van sport, voor mij is het niet nodig om kaarten op een horloge te hebben aangezien ik altijd de edge 840 gebruik. Is dus vooral bedoeld om alles wat ik daar buiten doe te registreren zoals slaap, hrv, stappen, de algemene gezondheidsstatistieken. Op mijn samsung horloge bekijk ik eigenlijk enkel mijn notificaties die binnenkomen en de stappen enzo.
Maar als het idd om algemene statistieken in het dagelijks leven gaat en af en toe een losse activiteit loggen lijkt me een Venu 3 bijv idd een prima optie. Net casual dagelijks horloge met extra opties.
Forerunners zijn echt sportgericht (en zien er ook meer zo uit).
Fenix is meer 'outdoor'/rugged look, ook overkill (en duurder)
Epix, beetje hetzelfde... Erg duur voor wat je wil.
Denk dat een venu idd een vd beste opties is (maar dat is puur op basis van wat ik in mn hoofd heb, garmin heeft zoveel opties en modellen... niet bij te houden haast. Dus geloof me niet op mn woord
Hangt er vanaf hoeveel tijd ik heb. Soms 60 a 70 km door de week en dan in het weekend langere ritten. Maar gebruik hiervoor inderdaad mijn edge voor in combinatie met een hartslagband. Denk dat de venu 3 voor mij inderdaad de ideale horloge is. Bedankt voor de antwoordenm0ridin schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:53:
[...]
Hoe lang zijn je fietstochten? En wil je ook loggen met de fietstochten zelf? Of blijf je dan de edge gebruiken (icm hartslagband oid).
Maar als het idd om algemene statistieken in het dagelijks leven gaat en af en toe een losse activiteit loggen lijkt me een Venu 3 bijv idd een prima optie. Net casual dagelijks horloge met extra opties.
Forerunners zijn echt sportgericht (en zien er ook meer zo uit).
Fenix is meer 'outdoor'/rugged look, ook overkill (en duurder)
Epix, beetje hetzelfde... Erg duur voor wat je wil.
Denk dat een venu idd een vd beste opties is (maar dat is puur op basis van wat ik in mn hoofd heb, garmin heeft zoveel opties en modellen... niet bij te houden haast. Dus geloof me niet op mn woord
Maar dat is toch niet vreemd? Je HRV status is laag, dus je bent niet fit. Je bent dan snel overbelast, al dan niet vanwege sporten. Als je niet fit bent, kan je zelfs overbelast raken van je dagelijkse bezigheden. En dat laat je horloge zienkwiebus schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:39:
[...]
Het is mij ook niet duidelijk hoe dat mechanisme werkt maar ik had afgelopen jaar twee periodes met lage Training Load en daarbij ook lage HRV en Strained Status.
Jep, en omdat je niet fit bent zal je hartslag hoger zijn in de trainingen die je dan doet. Op basis van intensiteit(power)/hartslag bepaalt Garmin grotendeels je V02max estimate. Je V02 max daalt in de ogen van Garmin dan dus ook, waardoor je strained bent.lateef schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:00:
[...]
Maar dat is toch niet vreemd? Je HRV status is laag, dus je bent niet fit. Je bent dan snel overbelast, al dan niet vanwege sporten. Als je niet fit bent, kan je zelfs overbelast raken van je dagelijkse bezigheden. En dat laat je horloge zien
Terminologie is niet heel handig gekozen alleen denk ik, want je moet even door deze fase heen om weer fitter te worden. Strained past beter bij overbelasting en niet 'onderbelasting'.
Ik herken het ook. Toen ik ernstig ziek was geweest en voorzichtig weer startte met de dagelijkse werkzaamheden vond garmin me ook strained. Langzaam ging het over in on productief en nu vijf maanden later weer gewoon productief.. En hoewel nog niet topfit Ijn de getallen weer als vanouds.
Voor mij was de Garmin echt een hele goede leidraad.
Voor mij was de Garmin echt een hele goede leidraad.