Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 279 ... 318 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:58
Van de week weer eens in het echt een epix pro (heeft een collega) zitten begluren, maar blijf er toch bij dat mip gewoon mooier is voor het meeste gebruik. Het enige wat mij nog doet twijfelen soms is het verschil met kaartweergave, daar is de hogere resolutie van amoled gewoon een voordeel omdat je makkelijker schakeringen kunt weergeven. Dat levert je geen extra informatie op maar is op bepaalde onderdelen, bijvoorbeeld glooiingen, wel gewoon mooier.

@Aghanim herken jij trouwens het effect dat een Garmin horloge de GPS ontvangst een boost geeft als je het scherm richting de lucht draait (zit je ineens weer op track bijvoorbeeld). En zo ja, heb je dat ook al eens bij de nieuwere varianten geprobeerd, merk je daar hetzelfde?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Gonadan En wat is dan jouw reden waarom MIP mooier is voor het meeste gebruik? De enige situatie waarbij MIP amoled verslaat is in sterk zonlicht onder bepaalde hoeken. In alle andere gevallen is het amoled scherm wat mij betreft veel mooier door het veel hogere contrast, resolutie en kleuren. Batterijduur is natuurlijk beter op een MIP, maar dat heeft weinig met ‘mooier’ te maken.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gonadan schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:54:
Van de week weer eens in het echt een epix pro (heeft een collega) zitten begluren, maar blijf er toch bij dat mip gewoon mooier is voor het meeste gebruik. Het enige wat mij nog doet twijfelen soms is het verschil met kaartweergave, daar is de hogere resolutie van amoled gewoon een voordeel omdat je makkelijker schakeringen kunt weergeven. Dat levert je geen extra informatie op maar is op bepaalde onderdelen, bijvoorbeeld glooiingen, wel gewoon mooier.

@Aghanim herken jij trouwens het effect dat een Garmin horloge de GPS ontvangst een boost geeft als je het scherm richting de lucht draait (zit je ineens weer op track bijvoorbeeld). En zo ja, heb je dat ook al eens bij de nieuwere varianten geprobeerd, merk je daar hetzelfde?
Mip is in de buitenlucht ook helemaal niet verkeerd. Het is meer de resolutie die het verschil voor mij maakt. Mip met hogere resolutie zou top zijn maar misschien kan die technologie dat niet. Ik vind Garmin amoled qua kleurstelling best schreeuwerig vergeleken met bijvoorbeeld Apple of Amazfit. Die watch faces zijn veel subtieler waardoor het minder ‘in your face’ voelt qua ervaring. Net alsof Garmin amoled op 32 verschillende kleuren heeft. Dat zit vooral bij de watch faces maar ook een beetje bij de UI. Daar zou Garmin wat mij betreft nog best wat mogen investeren. Is natuurlijk een kwestie van smaak. Zie voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/komTZAy83lyK3b5AZWDVlQJF3G0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0LA0SjioMuY9kkZNxY4cyRT9.jpg?f=fotoalbum_large

Maar als de Epix pro en Fenix pro even duur waren koos ik wel voor de Epix :)

GPS boost weet ik niet. Ik let eigenlijk nooit op de kwaliteit van de tracks. Kan zondag (toevallig net 2 dagen gelopen) wel eens voor je uitproberen op een recht pad of het verschil maakt.

[ Voor 13% gewijzigd door Aghanim op 11-01-2024 22:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
PatrickC schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:11:
@Gonadan En wat is dan jouw reden waarom MIP mooier is voor het meeste gebruik? De enige situatie waarbij MIP amoled verslaat is in sterk zonlicht onder bepaalde hoeken. In alle andere gevallen is het amoled scherm wat mij betreft veel mooier door het veel hogere contrast, resolutie en kleuren. Batterijduur is natuurlijk beter op een MIP, maar dat heeft weinig met ‘mooier’ te maken.
Het is subtieler, meer een horlogestijl. @Aghanim zegt het al, amoled is behoorlijk aanwezig, geeft altijd licht en de kleuren zijn van die oververzadigde 'Samsung kleurtjes'. Zeker ook juist binnen en bij beperkt licht vind ik daarom mip veel stijlvoller.

Ik ben mij er van bewust dat mensen gevoelig zijn voor contrast en verzadiging (zie ook mijn achtergrond in fotografie) maar meer is niet altijd beter. In die zin kan je ook onmogelijk stellen dat amoled automatisch mooier is omdat de technische specs en meetwaarden meer zijn.

Het is simpelweg een kwestie van smaak. Apple is wat dat betreft wel iets subtieler, maar ook daar zie je van meters afstand dat het een verlicht scherm is. Ik vind dat gewoon niet mooi. :)

@Aghanim ik kijk achteraf ook niet naar de nauwkeurigheid, maar het valt mij wel op bij loopjes in het bos waarbij ik navigatie gebruik. Dan zie je dat je van je koers afgeweken bent maar als je hem dan even rechtop houdt springt hij binnen drie seconden weer heel netjes op het pad. Ik heb ook wel eens gelezen van mensen die bewust de hele tijd met de pols een beetje gedraaid liepen om zo de nauwkeurigheid in moeilijke omstandigheden significant te vergroten. Niet dat het voor mijn keuzes echt uit maakt, maar was wel benieuwd.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:01
Ik deel de voorkeur voor MIP met @Gonadan , voornamelijk omdat ik vind dat een horloge geen "opzichtig" scherm moet hebben, amoled is me net iets te flashy, MIP is meer ingetogen en functioneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nu is het wel weer zo dat ik binnen amper het sapphire scherm van mijn F7S kan aflezen zonder backlight waardoor ik met mijn mip display alsnog een verlicht horloge heb. En dan ook nog wel met lage resolutie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Backlight aandoen is old scool oké [Frenz denkt terug aan zijn eerste Casio]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Aghanim schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:35:
Nu is het wel weer zo dat ik binnen amper het sapphire scherm van mijn F7S kan aflezen zonder backlight waardoor ik met mijn mip display alsnog een verlicht horloge heb. En dan ook nog wel met lage resolutie :+
Da's wel knap, daar heb ik alleen in de slaapkamer last van. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gonadan schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:30:
[...]

Het is subtieler, meer een horlogestijl. @Aghanim zegt het al, amoled is behoorlijk aanwezig, geeft altijd licht en de kleuren zijn van die oververzadigde 'Samsung kleurtjes'. Zeker ook juist binnen en bij beperkt licht vind ik daarom mip veel stijlvoller.

Ik ben mij er van bewust dat mensen gevoelig zijn voor contrast en verzadiging (zie ook mijn achtergrond in fotografie) maar meer is niet altijd beter. In die zin kan je ook onmogelijk stellen dat amoled automatisch mooier is omdat de technische specs en meetwaarden meer zijn.

Het is simpelweg een kwestie van smaak. Apple is wat dat betreft wel iets subtieler, maar ook daar zie je van meters afstand dat het een verlicht scherm is. Ik vind dat gewoon niet mooi. :)
Ik heb eerst altijd MIP schermen gehad op Garmin horloges en deze waren binnen in een wat donkerdere kamer of ‘s avonds niet leesbaar zonder de backlight te activeren. Verder heb ik het scherm van mijn epix standaard gewoon uit staan, dus behoorlijk aanwezig is hij zeker niet. Alleen als ik op het horloge kijk. En vind je dat te helder, dan kun je die helderheid altijd nog verlagen in de settings (staat niet in zijn helderste stand bij mij). Qua kleuren… de kleurweergave van MIP schermen is echt veel minder… zet maar eens een foto op zo’n scherm en vergelijk het dan met amoled. Maar als je voorkeur een vagere en minder volle kleur is, dan is dat natuurlijk persoonlijk. En het aantal kleuren wat zo’n amoled scherm kan weergeven is ook een heel stuk hoger dan bij MIP schermen. Een Fenix 7 kan bijvoorbeeld maar 256 kleuren weergeven. Bij een Fenix 6 was dat nog maar 64 kleuren.

Maar ok, iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren en als MIP dat voor jou is, moet je daar zeker voor gaan. Ik zelf ga in ieder geval nooit meer terug van amoled naar MIP. 8)

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nog een voordeel van amoled.. de zaklamp functie… en dan bedoel ik niet die zaklamp aan de zijkant op sommige nieuwe horloges, maar gewoon het scherm zelf. Daar heb je ‘s nachts meer dan genoeg aan om van je slaapkamer naar het toilet te kopen zonder een lampje aan te hoeven doen. Even dubbelklik op de knop linksboven. Werkt perfect! 8)

[ Voor 9% gewijzigd door PatrickC op 11-01-2024 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:19
Frenz64 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:31:
Ik deel de voorkeur voor MIP met @Gonadan , voornamelijk omdat ik vind dat een horloge geen "opzichtig" scherm moet hebben, amoled is me net iets te flashy, MIP is meer ingetogen en functioneel.
hier nog een +1 voor MIP. Vind amoled gewoon te aanwezig, en als die uit staat en je dus een zwart scherm heb vind ik het er ook niet mooi uitzien.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:30:
[...]

Ik ben van een Fenix 5 naar een 7 Saffier gegaan. Waar ik helemaal happy was met het scherm van de Fenix 5 ben ik dat niet met die van de 7. Het blijkt dat een saffier scherm wat minder licht door laat. Wel zodanig dat ik echt meer moeite moet doen om het scherm te lezen. Ik heb spijt dat ik niet voor een Epix ben gegaan. Ga je voor safier glas dan heb je niet dezelfde mips ervaring als je nu een horloge zonder safier hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@[Roland] dat is precies mijn ervaring met de F7. Op Reddit klagen ook veel anderen daarover. Schijnbaar is de F7 Pro uitgerust met een beter scherm waardoor dat probleem minder aanwezig is. Maar feit is inderdaad dat bij (Garmin) saffierglas de mip schermen binnen erg moeilijk afleesbaar zijn.

Je zou denken dat minimaal 5 engineers een week met zo’n horloge om lopen om te kijken of het bevalt. Net als dat je zou denken dat een telefoon als autosleutel ook vooraf getest wordt of een medewerker de milkshake chocolade van de burger king zelf eens geproefd heeft :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
@[Roland] @Aghanim mijn huidige Fenix heeft ook saffier, dus ik verwacht eigenlijk eerder een stap vooruit te gaan dan achteruit als je het zo vergelijkt. Maar was het niet ook de combinatie met solar die zorgde dat saffier iets meer licht kostte? De pro heeft dat inderdaad wel weer een stuk verbeterd, dus als het wat wordt dan zeker die.
PatrickC schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:59:
Ik heb eerst altijd MIP schermen gehad op Garmin horloges en deze waren binnen in een wat donkerdere kamer of ‘s avonds niet leesbaar zonder de backlight te activeren. Verder heb ik het scherm van mijn epix standaard gewoon uit staan, dus behoorlijk aanwezig is hij zeker niet. Alleen als ik op het horloge kijk. En vind je dat te helder, dan kun je die helderheid altijd nog verlagen in de settings (staat niet in zijn helderste stand bij mij). Qua kleuren… de kleurweergave van MIP schermen is echt veel minder… zet maar eens een foto op zo’n scherm en vergelijk het dan met amoled. Maar als je voorkeur een vagere en minder volle kleur is, dan is dat natuurlijk persoonlijk. En het aantal kleuren wat zo’n amoled scherm kan weergeven is ook een heel stuk hoger dan bij MIP schermen. Een Fenix 7 kan bijvoorbeeld maar 256 kleuren weergeven. Bij een Fenix 6 was dat nog maar 64 kleuren.
Tja, zoals ik al zei is meer niet altijd beter. En alles minder dan maximaal verzadigd is niet meteen vaag of flets. Op die manier vergelijken is een beetje wat TV's doen in de mediamarkt, alles knalhard zetten en dan zal het gros van de mensen aangetrokken worden door oververzadiging en maximale helderheid, maar of dat daadwerkelijk mooier is is een tweede.
Exact dat zie je ook gebeuren in de reviews waar ze het naast elkaar zetten.

Zelf wil ik een horloge wat altijd aan staat, een zwart leeg schermpje ziet er niet uit en ik kijk met regelmaat zonder te bewegen even op mijn horloge. Ik wil niet eerst verplicht een armbeweging moeten doen om het scherm aan te krijgen, dat gaat ergernis geven.
Het backlight gebruik ik zelden, eigenlijk alleen in een slaapkamer o.i.d. als er echt geen licht is. Verder bevat eigenlijk elke kamer altijd genoeg licht om goed te kunnen zien hoe laat het is. Vaak kijk je er juist schuin op, omdat je toch de pols niet hoeft te draaien en dan is het prima te zien, ook bij sfeerverlichting.
Dergelijke klachten snap ik zelf dan ook niet zo goed, voor mij voelen die meer als de klachten over dat amoled buiten niet te lezen zou zijn. Ook die zijn zelden echt waar, maar meer een argument om de keuze voor de andere kant te maken.
Helderheid verlagen bij amoled heeft geen zin, het is pas laag genoeg als hij geen licht meer geeft, maar dan is hij ook helemaal uit.
Het bredere kleurpalet had ik al genoemd, dat geeft inderdaad het voordeel van het gebruik van schakeringen, wat in bepaalde gevallen wel een meerwaarde kan zijn. (maps of de vulling onder een lijngrafiek)
PatrickC schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 23:03:
Nog een voordeel van amoled.. de zaklamp functie… en dan bedoel ik niet die zaklamp aan de zijkant op sommige nieuwe horloges, maar gewoon het scherm zelf. Daar heb je ‘s nachts meer dan genoeg aan om van je slaapkamer naar het toilet te kopen zonder een lampje aan te hoeven doen. Even dubbelklik op de knop linksboven. Werkt perfect! 8)
Die zaklampfunctie heb ik nu ook al, dus dat is geen voordeel van amoled. De losse LED-zaklamp kan wel een toevoeging zijn, maar eerlijk gezegd vind ik het eerder lelijk dat ze een gat in de kast hebben daarvoor. :P
Maar ok, iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren en als MIP dat voor jou is, moet je daar zeker voor gaan.
Fijn dat ik dat ook mag. Dat ik jouw voorkeur niet deel betekent niet dat ik niet begrijp waarom mensen voor amoled gaan of dat een slechte keuze vind hè? Ik bestrijd alleen de gedachte (die ik toch wel vaak proef) dat amoled technisch beter zou zijn en daarmee ook automatisch eigenlijk de beste keuze zou zijn.
En dat is simpelweg niet waar, het is niet meer dan een kwestie van voorkeur. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 15:43
Grappig dit gesprek, is een soort kopie van hoe het hier thuis ging toen vriendin de upgrade van de 5 wilde maken:

‘Maar dit scherm is prima voor me’, ‘ik wil m’n pols niet hoeven draaien’, ‘horloge dat met zwart scherm is lelijk’, ‘zaklamp zit al op mn Fenix 5’.

Nu een maandje later:

‘Scherm is toch wel echt veel mooier eigenlijk’. ‘Moest wel even wennen aan pols draaien en ging niet altijd goed maar denk er nu niet meer over na’. ‘Die zaklamp is toch wel handig, kan ik de luier verschonen van onze zoon in de nacht zonder m’n telefoon’.

Ik bedoel niet dat de Epix voor iedereen beter is. Maar dat je sommige dingen pas goed kunt evalueren na er een tijdje gebruik van te maken. Op papier kan iets beter/slechter zijn dan de real life experience.

Having said that is het ongetwijfeld zeker zo dat niet iedereen blij wordt met een Epix en juist wel met een Fenix. In mijn kleine N=1 situatie zie ik in ieder geval dat er wat vooroordelen waren die in praktijk heel anders uitpakten.

[ Voor 27% gewijzigd door Requiem19 op 12-01-2024 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
[b]Gonadan schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:02:
Het backlight gebruik ik zelden, eigenlijk alleen in een slaapkamer o.i.d. als er echt geen licht is. Verder bevat eigenlijk elke kamer altijd genoeg licht om goed te kunnen zien hoe laat het is.
Ik zit nu (een donkere januari ochtend) naast een raam en ik kan nu het scherm van mijn horloge niet lezen zonder back light. Ik denk ik maak even een foto maar op die foto kan ik dan wel zien hoe laat het is :-)

Goed te lezen dat het de combi saffier glas en solar is op de Fenix 7 is. Want ik ben het wel met je eens dat mips voor dagelijks dragen echt te prefereren is boven amoled. Wordt mijn Fenix 9 wellicht toch ook weer mips.

Overigens zit er bij mij geen gat in de kast voor de zaklamp, En het is en verrekte handig ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
[Roland] schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:22:
Overigens zit er bij mij geen gat in de kast voor de zaklamp, En het is en verrekte handig ding.
Natuurlijk wel, daar zitten de LED's in. Er zit wel een glaasje voor het gat, maar je ziet het gat nog steeds. De 7 serie had bij mijn weten iets meer getint waardoor het minder opvalt, maar dat kost je ook licht dus bij de pro serie hebben ze dat alweer teruggedraaid (net als bij de enduro).

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:28:
[...]

Natuurlijk wel, daar zitten de LED's in. Er zit wel een glaasje voor het gat, maar je ziet het gat nog steeds. De 7 serie had bij mijn weten iets meer getint waardoor het minder opvalt, maar dat kost je ook licht dus bij de pro serie hebben ze dat alweer teruggedraaid (net als bij de instinct?).
Zo bedoel je, dan heb ik een gat maar die valt eigenlijk niet op (idd, getint glas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 22:36
[Roland] schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:31:
[...]

Zo bedoel je, dan heb ik een gat maar die valt eigenlijk niet op (idd, getint glas)
Mijn huis zit ook vol met gaten. Zitten wel ramen in maar die gaten zitten er wel :+

Blijkbaar heel slim van Garmin om een MIP en een AMOLED versie van hetzelfde horloge te hebben. Er is blijkbaar vraag naar beide versies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
[Roland] schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:31:
DesFit had het mooi zichtbaar in zijn reviews, dan zie je wat het getint glas doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3G-dLwAURzmNRR8HRSranUb7av0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7xO7A1VUnfNPmuFHTReibAv7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_NoDmyAxQGoWFkFbFLobM9D_gw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nxGT3GhSwWbyn62qpGjXyUMs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjVSoghY7ryB3CSSkumfrO36PwY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/crE57tulDOlOI2o6vVo425Os.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Gonadan op 12-01-2024 10:36 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Requiem19 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:14:
Grappig dit gesprek, is een soort kopie van hoe het hier thuis ging toen vriendin de upgrade van de 5 wilde maken:

‘Maar dit scherm is prima voor me’, ‘ik wil m’n pols niet hoeven draaien’, ‘horloge dat met zwart scherm is lelijk’, ‘zaklamp zit al op mn Fenix 5’.

Nu een maandje later:

‘Scherm is toch wel echt veel mooier eigenlijk’. ‘Moest wel even wennen aan pols draaien en ging niet altijd goed maar denk er nu niet meer over na’. ‘Die zaklamp is toch wel handig, kan ik de luier verschonen van onze zoon in de nacht zonder m’n telefoon’.

Ik bedoel niet dat de Epix voor iedereen beter is. Maar dat je sommige dingen pas goed kunt evalueren na er een tijdje gebruik van te maken. Op papier kan iets beter/slechter zijn dan de real life experience.

Having said that is het ongetwijfeld zeker zo dat niet iedereen blij wordt met een Epix en juist wel met een Fenix. In mijn kleine N=1 situatie zie ik in ieder geval dat er wat vooroordelen waren die in praktijk heel anders uitpakten.
Eens hoor, niet voor niets wilde ik het scherm in het echt zien om te oordelen en niet puur op basis van youtube of foto's. Polsbewegingen heb ik ervaring mee, en dat is juist waarom ik er niet van afhankelijk wil zijn, los van het esthetische wat een kwestie van smaak is.

Overigens moet je niet vergeten dat er ook een vrij sterk psychologisch aspect speelt waarin een gemaakte keuze achteraf altijd als goed gezien wordt. Wanneer ik eenmaal een amoled zou hebben zou ik toch op de één of andere nadelen die ik daarvan zou ondervinden onbewust minder belangrijk gaan maken, op zich is dat ook wel een fijn mechanisme. Tevreden ben je uiteindelijk toch wel. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Gonadan schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:46:
[...]

Eens hoor, niet voor niets wilde ik het scherm in het echt zien om te oordelen en niet puur op basis van youtube of foto's. Polsbewegingen heb ik ervaring mee, en dat is juist waarom ik er niet van afhankelijk wil zijn, los van het esthetische wat een kwestie van smaak is.

Overigens moet je niet vergeten dat er ook een vrij sterk psychologisch aspect speelt waarin een gemaakte keuze achteraf altijd als goed gezien wordt. Wanneer ik eenmaal een amoled zou hebben zou ik toch op de één of andere nadelen die ik daarvan zou ondervinden onbewust minder belangrijk gaan maken, op zich is dat ook wel een fijn mechanisme. Tevreden ben je uiteindelijk toch wel. :P
True, cognitieve dissonantie hebben we allemaal. Aan de andere kant kun je alles wat je bestelt via internet binnen 30 dagen retour sturen, of je kunt het via marktplaats weer verkopen.

Volgens mij hebben we ook een paar figuren in dit topic die aardig bedreven zijn in het cyclen van smartwatches 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:02:
Het backlight gebruik ik zelden, eigenlijk alleen in een slaapkamer o.i.d. als er echt geen licht is. Verder bevat eigenlijk elke kamer altijd genoeg licht om goed te kunnen zien hoe laat het is. Vaak kijk je er juist schuin op, omdat je toch de pols niet hoeft te draaien en dan is het prima te zien, ook bij sfeerverlichting.
Dergelijke klachten snap ik zelf dan ook niet zo goed, voor mij voelen die meer als de klachten over dat amoled buiten niet te lezen zou zijn. Ook die zijn zelden echt waar, maar meer een argument om de keuze voor de andere kant te maken.
Hmmm…. die laatste zin vind ik wel bijzonder. ;)

Ik heb hiervoor 4 jaar een FR645M gehad met MIP scherm en moest binnen heel veel het backlight gebruiken om het te kunnen aflezen. Misschien ligt het aan het lichtniveau in de kamers van je huis en heb ik gewoon een donkerder huis. En ‘s avonds in het donker bij sfeerverlichting is het echt niet mogelijk zo’n MIP scherm af te lezen zonder de backlight te gebruiken volgens mij. Wat daarbij in mijn geval ook een rol speelt waarschijnlijk is dat naarmate ik ouder wordt, lezen in wat minder licht een stuk lastiger wordt zonder leesbril. Door het hogere contrast van amoled is dat probleem een heel stuk minder. :)

En met mijn huidige amoled scherm heb ik buiten wel degelijk wel eens problemen. Door het saffieren amoled scherm wat nogal spiegelt is het scherm slecht af te lezen in fel zonlicht onder bepaalde hoeken. Dat komt ook omdat de achtergrond bij deze horloges standaard zwart is met witte letters en zet je daar een saffieren glas op, dan creëer je een ‘spiegel’. Daar had ik bij een MIP scherm geen enkele last van. Die profiteren juist van die felle zon, en hebben juist een lichte achtergrond.

Dus… ik ervaar voor beide technieken problemen. Maar… ik bevind me vaker in een situatie met minder licht en een amoled lost dat voor mij op. Af een toe een probleem in fel zonlicht neem ik dan maar op de koop toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
Even wat anders, ome Ray heeft een rondje NYC gedaan met wat horloges omgebonden om de GPS te vergelijken. Filmpje bevat niet veel details maar is wel leuk om eens te zien: YouTube: Apple Watch Ultra 2 vs Garmin Epix Pro: The NYC Test Gauntlet!

De conclusie is dat multi-frequentie GNSS daadwerkelijk beter werkt, maar dat strikt genomen alle horloges het goed genoeg doen om je route te traceren en prestaties bij te houden. De verschillen zijn klein en geen enkel horloge doet het perfect.
PatrickC schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:52:
Hmmm…. die laatste zin vind ik wel bijzonder. ;)

Ik heb hiervoor 4 jaar een FR645M gehad met MIP scherm en moest binnen heel veel het backlight gebruiken om het te kunnen aflezen. Misschien ligt het aan het lichtniveau in de kamers van je huis en heb ik gewoon een donkerder huis. En ‘s avonds in het donker bij sfeerverlichting is het echt niet mogelijk zo’n MIP scherm af te lezen zonder de backlight te gebruiken volgens mij. Wat daarbij in mijn geval ook een rol speelt waarschijnlijk is dat naarmate ik ouder wordt, lezen in wat minder licht een stuk lastiger wordt zonder leesbril. Door het hogere contrast van amoled is dat probleem een heel stuk minder. :)

En met mijn huidige amoled scherm heb ik buiten wel degelijk wel eens problemen. Door het saffieren amoled scherm wat nogal spiegelt is het scherm slecht af te lezen in fel zonlicht onder bepaalde hoeken. Dat komt ook omdat de achtergrond bij deze horloges standaard zwart is met witte letters en zet je daar een saffieren glas op, dan creëer je een ‘spiegel’. Daar had ik bij een MIP scherm geen enkele last van. Die profiteren juist van die felle zon, en hebben juist een lichte achtergrond.

Dus… ik ervaar voor beide technieken problemen. Maar… ik bevind me vaker in een situatie met minder licht en een amoled lost dat voor mij op. Af een toe een probleem in fel zonlicht neem ik dan maar op de koop toe.
Die laatste zin moet ik wat nuanceren denk ik, ik bedoel niet dat de ervaringen niet waar zijn. Ik bedoel meer dat ervaringen, vaak zelfs van derden, als vaststaand feit gebracht worden. En dat klopt niet.

Zo geloof ik jou direct als je vertelt wat jouw ervaringen zijn, maar je ziet online ook veel mensen roepen dat amoled in de zon niet bruikbaar is. Terwijl dat vaak niet eens hun eigen ervaring is maar meer een algemene wijsheid en het in de praktijk heel veel genuanceerder ligt. Om maar een voorbeeld te noemen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Algemene conclusie wat mij betreft is dat je beide scherm technieken zelf moet ervaren en dus niet (alleen) afgaan op meningen van anderen en/of wat gezegd wordt in reviews.. zelfs als deze van DCR of Desfit zijn.
Nu stop ik over dit onderwerp. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Dat is sowieso altijd goed advies. Meningen en reviews zoeken is mooi, maar je kunt niet alles bepalen op ervaringen van anderen. Helaas zijn er steeds minder fysieke winkels die dergelijke producten opgeladen en aanraakbaar hebben liggen zodat je er in het echt naar kunt kijken. Dus moet je al vrienden of collega's o.i.d. hebben die er mee lopen en even met die van hen spelen of zo. (meestal mijn tactiek)
Dat is ook best jammer maar daar hebben we ook weer andere topics voor geloof ik. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Cognitieve dissonantie speelt voor iedereen een rol, zo werkt ons beloningssysteem nou eenmaal. Maar de discussie hier wordt wel gevoerd door "experts", maw, degenen die voor- en nadelen serieus doorgeakkerd hebben een in veel gevallen ervaring met beide hebben.

Dat maakt het voor menigeen ook moeilijk het gelijk van de ander te zien, want de mening is zeer goed overdacht en beargumenteerd.

Zijn er eigenlijk Epix users die terug gaan (zijn gegaan) of willen naar MIP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Frenz64 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:17:
Cognitieve dissonantie speelt voor iedereen een rol, zo werkt ons beloningssysteem nou eenmaal. Maar de discussie hier wordt wel gevoerd door "experts", maw, degenen die voor- en nadelen serieus doorgeakkerd hebben een in veel gevallen ervaring met beide hebben.

Dat maakt het voor menigeen ook moeilijk het gelijk van de ander te zien, want de mening is zeer goed overdacht en beargumenteerd.

Zijn er eigenlijk Epix users die terug gaan (zijn gegaan) of willen naar MIP?
Ik ben van een Amoled Venu 3 terug naar een Fenix 7 gegaan. Maar dat had niks met het scherm te maken maar meer een gevolg van het feit dat ik me wel aangesproken voel als iemand die bedreven is in het cyclen van smartwatches zoals @Requiem19 al benoemde ;)

Ik heb in elk geval geen echt nadeel ondervonden van terug naar een M IP scherm. Als ik had mogen kiezen had ik liever amoled, maar het is ook een kwestie van even wennen. Na een dag wist ik niet beter en ik ben het er wel mee eens dat een scherm dat altijd zichtbaar is toch mooier is op je pols dan een zwart vlak waarvoor je je pols moet bewegen.

Vind het dus prima zo maar houd wel de 42mm Epix Pro Sapphire in de gaten. Die blijft helaas steeds 949€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16:27
Nu het toch over MIP/Amoled schermen gaat van Garmin…

Het aanbod (van Garmin) is tegenwoordig best wel uitgebreid en er valt een hoop te kiezen (naar gelang de wensen en budget).

Welk alternatief is er eigenlijk voor de VA 5 met een MIP display? De functionaliteiten van de VA 5 voldoen (meer dan!), alleen het (Amoled) display is een no go.

Zelf dacht ik aan een Fenix 5/6/7s? Andere (Garmin) suggesties die ik misschien overzie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07 14:24
Je zou naar een FR255 (music) kunnen kijken. Is kwa functies volgens mij ongeveer gelijk aan de VA5.

WoT stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Of FR 745/945/955, qua looks dichter bij je VA5 dan een Fenix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob500
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 05-07 08:53
Aghanim schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:13:
[...]

Vind het dus prima zo maar houd wel de 42mm Epix Pro Sapphire in de gaten. Die blijft helaas steeds 949€.
779 volgens de pricewatch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@RR46 Als de VA5 meer dan voldoende functionaliteiten heeft, dan zou je ook een Forerunner 55 kunnen overwegen. Wel even checken natuurlijk of die niets mist wat je graag hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
TheTinusNL schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:31:
[...]

Meer Instincts <3

Ik heb na de eerste acculading van circa 9 dagen (normale Instinct 2) nu voor de tweede lading PulseOx uit gezet (TheTinusNL in "Het grote sporthorloge met GPS topic.").
Inmiddels begonnen aan dag 11 en nog 38% accu over met ~3-3,5 uur GPS gebruik.

Wel benieuwd of dat door het uitzetten van PulseOx komt, of dat in de eerste acculading het vele instellen met backlightgebruik zo'n grote invloed had.

Ook benieuwd onder welke omstandigheden ik dicht bij de 28 dagen standby tijd ga komen.

Uiteindelijk ook tevreden met de keuze voor Training Readiness boven multiband GPS van een FR255 (TheTinusNL in "Het grote sporthorloge met GPS topic.").
Ik luister nog steeds naar mijn lichaam, maar die Training Readiness komt wel akelig accuraat overeen.
Laatste update: uiteindelijk ~7u activiteiten met GPS+Galileo gebruik plus 13 dagen standby met 24/7 metingen behalve PulseOx.
Alleen die 7 uur aan activiteiten zou mijn vorige Vivoactive 3 al niet eens halen, ook toen hij nog kersvers was, was een fietsritje van 6,5 uur nog erg krap van 100% --> 3% ofzo :+

Benieuwd of dat allemaal te danken is aan die kleine monochrome MIP.
Ik mis in ieder geval niets aan kleuren of AMOLEDs. Ziet er wel prachtig uit, maar ik dit geval ben ik toch meer team functie dan team vorm.

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
@RR46 Ik heb geen sporthorloge, maar was er dus onderzoek naar aan het doen. Kwam wat reviews tegen en die benoemen dus ook dat de VivoActive 5 en Forerunner 255/265 elkaar een beetje in de weg gaan zitten. Men zag in AMOLED de toekomst. De verschillen zijn verder 1) looks en 2) software features. De looks ontlopen elkaar weinig. En de meeste software features zijn kunstmatig. Dus ze zien (of hopen) dat deze twee series bij elkaar komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Ik heb sindskort een Fenix 7s pro Sapphire, en heb heel bewust gekozen voor het MIP scherm. Voornaamste redenen:

- Langere batterijduur
- Altijd aan (zonder pols bewegen toch tijd zien)
- Minder opvallend dan Amoled scherm

Ik had hiervoor een Venu Sq (led scherm), en regelmatig werkte het aanschakelen net niet genoeg. Of wilde ik de tijd weten terwijl ik mn pols niet kon bewegen. Mijn vriendin heeft een Amoled scherm, maar dat vind ik gewoon niet mooi aan mn pols. Als ik een mooi scherm wil zien dan pak ik mn telefoon wel ;)

Ik heb de backlight aanstaan na zonsondergang, dat werkt prima. Maar ik heb ook een watchface met witte cijfers op zwarte achtergrond. Ik heb eigenlijk nooit problemen met de zichtbaarheid. En anders kan ik ff snel de backlight aanzetten, doe ik zelden.

Flink aantal kilometers gemaakt, inclusief navigeren via het horloge, maar echt een top ding. Kan het iedereen aanraden!

Maar goed, het was wel een horloge van 700 euro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rob500 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:15:
[...]

779 volgens de pricewatch.
Volgens mij is dat de 47mm ipv 42mm. Luna time verkoopt wel voor 808 maar die winkel ken ik niet, beetje dubbel gevoel bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob500
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 05-07 08:53
Ja sorry overheen gelezen.
Die winkel weet ik ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 19:23
HRV status: ik ben al een jaar bezig met mijn algehele fitheid, sportbelasting en allerlei blessures. Dit uit zich - of in ieder geval lijkt zich te uiten aangezien de metingen van Garmin natuurlijk op zijn minst niet heel nauwkeurig zijn - onder andere in dat ik regelmatig lange periodes onder mijn HRV-range (minimaal oranje of zelfs rood)

Afgelopen winter bleek dat het slikken van vitamine D hielp om me beter te voelen (bloedwaarde 53) en dat bleek ook mijn HRV op te krikken. Zelfs enkele weken stoppen met Vit-D en weer beginnen (b)leek met een week of 2 vertraging mij weer resp. onder en binnen mijn HRV-range te krijgen.
In de zomer ging het goed, maar ook de afgelopen 4 maanden weer hetzelfde patroon: vanaf september langdurig onder de HRV-range en regelmatig "overtrained" volgens mijn Fenix 6x. In december weer gestart met vitamine D (50mg) en sinds een week of 3 zit ik weer in mijn range (en voel me veel fitter, en minder last van blessures).

Maar nu ga ik zelfs tegen de bovenkant van mijn marge aan (ik kom bijna in het oranje gebied boven mij range). En waar een te lage HRV over het algemeen wordt aangeduidt als "overbelast" (om wat voor oorzaak dan ook) kan ik niks vinden over wat het betekent als je bóven je HRV-range uitkomt.
De huidige trend lijkt dat ik over enkele dagen boven mijn HRV-range zit, mijn sportbelasting is laag momenteel

Bijvoorbeeld, een flinke sportbelasting brengt je HRV (tijdelijk) omlaag. Betekent dit dat ik mijn sportbelasting kan opvoeren? (mijn acute trainingsbelasting zit over het algemeen ook aan de lage kant, volgens die grafiek zou ik gemiddeld meer belasting mogen hebben)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Jyrix9z0CexeXEskWWBsZXVX1k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w6ZAYXxEhYrDaXHJZ6SdZDbn.png?f=fotoalbum_large

Nogmaals voor de duidelijkheid: ik hecht maar beperkt waarde aan de exacte cijfers, maar als mijn horloge een bepaalde trend aangeeft dan ben ik geneigd die te geloven.
Een VO2max van 50? Het zal wel niet precies 50 zijn, maar als de VO2max op- of afloopt dan ben ik geneigd dat wel aan te nemen van Garmin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:39
Ik volg dit even. Aanstaande maandag moet ik bloed laten prikken omdat ik waarschijnlijk een te lage vitamine D heb in combinatie met lage rugpijn waarbij de huisarts vermoedt dat dit een probleem is met spieren. Mijn HRV is ook al een tijdje te laag of maar net in het groen. Afgelopen zomer zat ik juist ook tegen de bovenkant aan en was ik blessurevrij. Kortom lijkt mijn problematiek op die van jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Hoor graag eventuele verdere opmerkingen dan ook die jij krijgt; ik heb dus jan 2023 bloed laten prikken omdat ik al sinds sep 2022 steeds minder aan het sporten was wegens allerlei klachten en in dec 2022 helemaal gestopt was vanwege blessures en algehele "armoede".
Huisarts gaf niks aan, ik heb toen volgens mij al een keer hier gepost over mijn slechte HRV-scores. Ik ben toen min of meer op eigen gelegenheid met vit-D begonnen omdat dat de enige waarde was uit mijn bloedonderzoek die nét boven de ondermarge zat (huisarts-grens voor vit-D is 50, ik zat op 53... Normaal schijnt echter 80-150 te zijn).
Het is mij een raadsel waarom de huisarts hier niks over zei :?

Lage rugpijn heb ik ook altijd als ik vermoeid raak, en inmiddels vermoed ik dat ik eigenlijk al jarenlang met name in de winterperiode een flink vit-D te kort heb (en mogelijk ook andere zaken) en al veel eerder had moeten gaan slikken.

NB, mijn Gamin geeft pas sinds eind november 2022 de HRV-score aan, die was ook vrij snel bijzonder dramatisch, zie hier
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWiCvlAQ2lgVHvPwOrfuo4idPo4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ILlZliILxYgIr40D17BiGKkS.png?f=user_large
Ik had issues met nek/linkerschouder, golfellebogen, kuiten, achillespees, onderrug, linkerheup, restless legs/nachtelijke krampen

(mijn bloed was ook wat stoperig, waarschijnlijk gevolg van structureel te weinig drinken. Dat probeer ik ook te beteren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hoe is de rusthartslag(trend)?

Als je (rust)hartslag lager is zal de variabiliteit groter worden neem ik aan... Volgens mij is een trend naar boven, als in hogere HRV, een teken dat je hartslag over het algemeen lager wordt en dat is in geval van hardlopen/sporten gezond.

Ok, ouder worden kan ook maar die ontken ik hier even ;)

Mijn hoogste HRV van de laatste tijd in oktober (7 day avg van ~91ms) was op het moment dat mijn RHR ook het laagste was (~37bpm) en op een moment van goede fitheid (goed training, amper tot geen drinken, goede nachrust).

Eind december was mijn HRV ~51ms en mijn RHR tussen de 45 en 50 (bier, nog meer bier, slecht slapen, veel oliebollen, chips, koeken, oftewel even ongeneerd schransen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik ben de 50 gepasseerd, dus dat heeft ongetwijfeld iets te maken met dat ik deze ogenschijnlijke winterdips bij wijze van spreken 10 jaar geleden niet had, en wellicht sinds een jaar of 5 wel (vandaar dat ik zeg dat ik ws. al jaren geleden had moeten starten met vit-D)

Mijn rusthartslag is meestal zo tussen de 40-45, af en toe een uitschieter naar >45

Op dit moment gaat het een stuk beter, enkele weken geleden vit-D dosis verhoogd van 25 naar 50mg omdat ik continue net op of onder mijn HRV ondergrens bleef steken maar nu lijkt het alsof ik er bovenuit ga schieten.

Mijn vraag is dus met name wat het betekent als je HRV boven de range uitkomt.

Overigens zat ik afgelopen jaar al een keer ineens boven de range, daarna op vakantie 3 weken niet gesport; zie de grafieken vanaf 22 juni 2023; duidelijk terug te zien.

[ Voor 39% gewijzigd door Stefke op 13-01-2024 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
Gisteren was ik mijn kaarten aan het updaten in de hoop ze sneller te maken maar ik moest weg dus zette mijn scherm uit een liet Express lekker door lopen. Dacht ik, want mijn scherm is ook mijn usb hub dus ik heb de update gewoon hard afgekapt en nu helemaal geen kaarten meer.
Dat wordt dus nog een rondje updaten. |:(

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Stefke schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:22:
Een VO2max van 50? Het zal wel niet precies 50 zijn, maar als de VO2max op- of afloopt dan ben ik geneigd dat wel aan te nemen van Garmin.
VO2max heeft een directe relatie tot je gewicht, dus dat verandert makkelijk als je van gewicht verandert.

Maar dat is geen antwoord op je HRV vraag. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Stefke ik quote mezelf even:
Aghanim schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:21:
Overigens kan ik, als je een vrije middag te besteden hebt en interesse hebt in HRV in relatie tot training load, recovery advies, inzicht in ziekte etc. de blogs van Marco Altini aanraden. Hij is de maker van HRV4Training en geeft ontzettend goede inzichten en adviezen, allen onderbouwd met data en (eigen) onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Gonadan schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:00:
[...]

VO2max heeft een directe relatie tot je gewicht, dus dat verandert makkelijk als je van gewicht verandert.

Maar dat is geen antwoord op je HRV vraag. :P
Dan blijft toch staan dat als je VO2max volgens Garmin toe- of afneemt je mag aannemen dat die trend in ieder geval klopt, de exacte waarde wellicht niet.
NB, mijn gewicht is vrij constant, afgelopen jaar wel iets aangekomen van 71 naar 73.
Zal eens kijken of ik daar het antwoord kan vinden op een HRV "boven je range"

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 13-01-2024 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Stefke schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:18:
Dan blijft toch staan dat als je VO2max volgens Garmin toe- of afneemt je mag aannemen dat die trend in ieder geval klopt, de exacte waarde wellicht niet.
NB, mijn gewicht is vrij constant, afgelopen jaar wel iets aangekomen van 71 naar 73.
De actuele waarde vind ik te makkelijk kunnen variëren op basis van één activiteit, nog los van hoeveel waarde je aan de absolute waarde hecht. De relatieve trend heeft ik zelf ook waarde aan, die lijkt inderdaad meestal prima te kloppen.
Zal eens kijken of ik daar het antwoord kan vinden op een HRV "boven je range"
Heeft Garmin daar zelf geen toelichting op?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
HRV status: ik ben al een jaar bezig met mijn algehele fitheid, sportbelasting en allerlei blessures. Dit uit zich - of in ieder geval lijkt zich te uiten aangezien de metingen van Garmin natuurlijk op zijn minst niet heel nauwkeurig zijn - onder andere in dat ik regelmatig lange periodes onder mijn HRV-range (minimaal oranje of zelfs rood)

Afgelopen winter bleek dat het slikken van vitamine D hielp om me beter te voelen (bloedwaarde 53) en dat bleek ook mijn HRV op te krikken. Zelfs enkele weken stoppen met Vit-D en weer beginnen (b)leek met een week of 2 vertraging mij weer binnen mijn HRV-range te krijgen.
In de zomer ging het goed, maar ook de afgelopen 4 maanden weer hetzelfde patroon: vanaf september langdurig onder de HRV-range en regelmatig "overtrained" volgens mijn Fenix 6x. In december weer gestart met vitamine D (50mg) en sinds een week of 3 zit ik weer in mijn range (en voel me veel fitter, en minder last van blessures).

Maar nu ga ik zelfs tegen de bovenkant van mijn marge aan (ik kom bijna in het oranje gebied boven mij range). En waar een te lage HRV over het algemeen wordt aangeduidt als "overbelast" (om wat voor oorzaak dan ook) kan ik niks vinden over wat het betekent als je bóven je HRV-range uitkomt.
De huidige trend lijkt dat ik over enkele dagen boven mijn HRV-range zit, mijn sportbelasting is laag momenteel

Bijvoorbeeld, een flinke sportbelasting brengt je HRV (tijdelijk) omlaag. Betekent dit dat ik mijn sportbelasting kan opvoeren? (mijn acute trainingsbelasting zit over het algemeen ook aan de lage kant, volgens die grafiek zou ik gemiddeld meer belasting mogen hebben)

[Afbeelding]

Nogmaals voor de duidelijkheid: ik hecht maar beperkt waarde aan de exacte cijfers, maar als mijn horloge een bepaalde trend aangeeft dan ben ik geneigd die te geloven.
Goede vragen.

Om het antwoord te geven moet je denk ik eerst terug naar de basis:

HRV is een ‘indicator’ van de dominantie van het sympathische of parasympathische autonome zenuwstelsel. Parasympathische = rest and digest. Sympathisch = fight or flight (stress).

Als je teveel sport, stress op het werk hebt, weinig slaapt, OF bijv een tekort aan essentiële voedingsstoffen hebt ontstaat er meer stress en neemt het sympathische systeem de overhand. Bijvoorbeeld omdat je lichaam alle micro-ontstekingen niet goed aankan.

Echter, een ander element van HRV is dat het bij meer aërobe getraindheid toeneemt. Word je fitter, dan zal je HRV trend hoger zijn. In de zit ik rond de 75 (meer uren sporten) in de winter rond de 60-65.

Bedenk ook dat die range van Garmin een moment opname is. De eerste paar weken bepaalt je horloge de baseline. Maar wat als dat net in een stressvolle periode is? Is je HRV consequent hoger in een langere periode, dan zal Garmin je baseline ook langzaam verhogen.

In samenvatting: een stijgende HRV trend is in principe goed, want:

1. Indicatie van minder stress
2. Indicatie voor hogere belastbaarheid
3. Indicatie voor hogere aerobe fitness

Wanneer moet je je wel zorgen maken? Als je uit het niets ineens de ene dag 40 hebt en de dag erna 120 (en die variatie een paar dagen achter elkaar).

Deze podcast gaat diep in op dit onderwerp:
https://podcasts.apple.co...9225?l=en&i=1000574789164

(Te gast in deze aflevering is de persoon die @Aghanim noemt hierboven mbt zijn HRV app en blog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
@Requiem19 Ja, maar jij gaat in op een lage HRV, mijn vraag met name is wat een HRV-score boven je range is. Die wordt nl. ook oranje gekleurd (maar niet rood) en zou dus niet optimaal zijn? Afgaande op de oranje kleur dan

Als je een tijd onder je range zit, gaat je range mee omlaag, dat is bij mij dus ook gebeurd afgelopen jaar. Wat als je een tijd boven je range zit, gaat je range dan omhoog? Dat zou impliceren dat boven je HRV-range zitten in principe positief is.

Met de huidige trend zit ik over een week boven mijn range. Misschien kan ik wat zakken met de Vit-D (naar 25 weer) of misschien moet ik mijn sport weer opvoeren. Of beide (ik ga dalijk weer een Zwift trainingkje opstarten)

[ Voor 16% gewijzigd door Stefke op 13-01-2024 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oranje betekent gewoon dat je buiten je range ligt, zowel eronder als erboven. Als je HRV nu structureel boven je range zit zal je range vanzelf mee omhoog schuiven waardoor de nieuwe waarden automatisch je baseline worden.

In de basis is een hoge HRV goed zoals @Requiem19 al aangeeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Stefke schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:46:
@Requiem19 Ja, maar jij gaat in op een lage HRV, mijn vraag met name is wat een HRV-score boven je range is. Die wordt nl. ook oranje gekleurd (maar niet rood) en zou dus niet optimaal zijn? Afgaande op de oranje kleur dan

Als je een tijd onder je range zit, gaat je range mee omlaag, dat is bij mij dus ook gebeurd afgelopen jaar. Wat als je een tijd boven je range zit, gaat je range dan omhoog? Dat zou impliceren dat boven je HRV-range zitten in principe positief is.

Met de huidige trend zit ik over een week boven mijn range. Misschien kan ik wat zakken met de Vit-D (naar 25 weer) of misschien moet ik mijn sport weer opvoeren. Of beide (ik ga dalijk weer een Zwift trainingkje opstarten)
Ik weet dat ik een lang verhaal getypt heb, maar de antwoorden die je zoekt staan erin. Nog een keer goed lezen :).

Tldr:

- HRV tijd boven je range: dan schuift je range mee omhoog
- HRV trend die stijgt is in principe goed teken (minder stress, meer belastbaarheid en/of betere conditie).

Wanneer is boven de trend HRV wel een mogelijk issue? Als het énorm wisselt met hoge pieken en dalen, dus ene dag 30, vlg dag 120 etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter

Afgelopen winter bleek dat het slikken van vitamine D hielp om me beter te voelen (bloedwaarde 53) en dat bleek ook mijn HRV op te krikken. Zelfs enkele weken stoppen met Vit-D en weer beginnen (b)leek met een week of 2 vertraging mij weer resp. onder en binnen mijn HRV-range te krijgen.

[Afbeelding]

Hierbij een plaatje van mijn HRV-status. Zoals je kunt zien is het in het voorjaar en zomer een rustige stijgende lijn (in het groen) en daarna een dalende lijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZaL4d3vCJHyIb4nESY3h3dc3so=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mnWwjHR1qxquRUdaXlW4kxyi.png?f=fotoalbum_large

Ik vind mijn grafiek wel ene beetje op de jouwe lijken.

Ik heb even terug gezocht naar een bloedonderzoek van bijna drie jaar terug en toen was mijn vitamine D 33,0 nmol/l.
Dat is veel te laag terwijl ik toch regelmatig buitenkom.
Eignelijk alle klachten die daar bij horen heb ik wel last van. Ik wacht komende maandag en daarna de uitslag af en laat het je wel weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
Meer naar buiten jongens. Wandelen in het licht tijdens de lunch, sowieso goed voor je. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
tlpeter schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:34:
[...]

Hierbij een plaatje van mijn HRV-status. Zoals je kunt zien is het in het voorjaar en zomer een rustige stijgende lijn (in het groen) en daarna een dalende lijn:

[Afbeelding]

Ik heb even terug gezocht naar een bloedonderzoek van bijna drie jaar terug en toen was mijn vitamine D 33,0 nmol/l.
Eignelijk alle klachten die daar bij horen heb ik wel last van. Ik wacht komende maandag en daarna de uitslag af en laat het je wel weten.
Waar haal je deze grafieken vandaan? Lijkt niet op Garmin Connect.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
La1974 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:47:
[...]

Waar haal je deze grafieken vandaan? Lijkt niet op Garmin Connect.
De Connect website; https://connect.garmin.com/ onder rapporten > Alle activiteiten > trainingsstatus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
lateef schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:58:
[...]

De Connect website; https://connect.garmin.com/ onder rapporten > Alle activiteiten > trainingsstatus
Ik kan daar alleen kiezen tussen 7 days en 4 weeks. De plaatjes die ik zie lijken ook een jaar te kunnen weergeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M40Cbw1a_W0hrjGCE4RTD9KqLP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VZEjSKk56fn6GWZjVsWs6HpS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door La1974 op 13-01-2024 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
@La1974 ik weet niet of dit voor je werkt maar mijn link is
https://connect.garmin.com/modern/report/-1/all/last_year
tlpeter schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:34:
[...]

[Afbeelding]

33 is inderdaad veel te laag; huisartsen/bloedonderzoeken houden 50 aan, dus je arts zou hier iets van moeten zeggen. Maar 50 is ook erg laag, "iedereen" zegt dat het >100 zou moeten zijn. Al zullen veel mensen in de winter daar ook niet direct last van hebben als ze niet op 100 zitten, ik had het ook nooit. Winterdip kende ik niet, maar de laatste jaren ben ik meermaals enkele maanden gesport vanwege blessures die met name na de zomer op/terugkomen.

Ik ben begonnen met 25mg, slik nu 50mg. Mijn vriendin heeft ook een (comm.) onderzoek laten doen, zij had 58 in haar bloed en werd meteen 75mg slikken aangeraden.
Gonadan schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:43:
Meer naar buiten jongens. Wandelen in het licht tijdens de lunch, sowieso goed voor je. :P
Ik ben heel veel buiten, geloof maar dat het daar niet aan ligt. Vit-D gebrek kan ook aan andere zaken liggen begrijp ik, bijv. een slechte opname in je darmen of zo

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 13-01-2024 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Stefke schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:29:
Ik ben heel veel buiten, geloof maar dat het daar niet aan ligt. Vit-D gebrek kan ook aan andere zaken liggen begrijp ik, bijv. een slechte opname in je darmen of zo
Jazeker, maar bij het gros van de mensen is het te weinig licht en voeding. Dus daar starten. Bijft hij dan nog te laag, dan gaan slikken. En dan bijna altijd 10mg per dag, alleen bij ouderen (boven de 70) is 20mg de aanbeveling. Pas bij aangetoonde problemen bij opname, is hogere dosering aan de orde.

Op basis van een test 75mg aanbevelen terwijl de dagelijks benodigde hoeveelheid 10mg is, is voor mij alleen een vraag of ze belang hebben in die pillen verkoop.

Nog even nagekeken, maar waar je 100nmol/l uitkomt is mij een raadsel. NHG gaat uit van 30 bij volwassenen als minimale streefwaarde.

Voor mensen die meer wetenschappelijk in voeding en voedingstoffen wil verdiepen, kan ik de boeken van Martijn Katan aanraden. No nonsens uitleg en ontdaan van alle mythes.

[ Voor 16% gewijzigd door Cyberpope op 13-01-2024 15:50 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
PatrickC schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:21:
[...]

Ik denk dat bijna iedereen die problemen heeft, maar het verschilt een beetje per horloge hoe strak de kabel vast zit in het horloge. Maar de oplossing is simpel, een ‘puck charger’ gebruiken. DCR heeft er een keertje een artikel over geschreven: https://www.dcrainmaker.c...-pack-of-these-pucks.html
Toch bijzonder, maar in tegenstelling tot de berichten werken die pucks dus niet met de USB-verbinding. Wel om op te laden, maar niet om data over te zetten. Op verschillende computers met verschillende pucks krijg ik geen verbinding met express, terwijl de originele kabel overal vlekkeloos werkt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:27:
[...]

Toch bijzonder, maar in tegenstelling tot de berichten werken die pucks dus niet met de USB-verbinding. Wel om op te laden, maar niet om data over te zetten. Op verschillende computers met verschillende pucks krijg ik geen verbinding met express, terwijl de originele kabel overal vlekkeloos werkt.
Dat klopt, die pucks zijn alleen om op te laden. Ik heb mijn laatste 2 horloges van Garmin nooit meer met mijn PC's verbonden. Waarvoor gebruik je dit nog? Enige reden die mij zo te binnen schiet is het installeren van andere kaarten dan die Garmin standaard bij levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
PatrickC schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:49:
Dat klopt, die pucks zijn alleen om op te laden. Ik heb mijn laatste 2 horloges van Garmin nooit meer met mijn PC's verbonden. Waarvoor gebruik je dit nog? Enige reden die mij zo te binnen schiet is het installeren van andere kaarten dan die Garmin standaard bij levert.
Nee dat klopt niet, die pagina die je linkte suggereerde dat het gewoon zou werken. Dus ik ben wel enigszins teleurgesteld. :P

Bij mijn weten is het nodig om updates te doen voor je kaarten, via de telefoon kunnen alleen apps. Ik gebruik het nu omdat ik de kaarten onderhand voor de zesde keer opnieuw aan het installeren ben in de hoop dat ze dan wel weer snel laden. :/

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:02:
[...]

Nee dat klopt niet, die pagina die je linkte suggereerde dat het gewoon zou werken. Dus ik ben wel enigszins teleurgesteld. :P

Bij mijn weten is het nodig om updates te doen voor je kaarten, via de telefoon kunnen alleen apps. Ik gebruik het nu omdat ik de kaarten onderhand voor de zesde keer opnieuw aan het installeren ben in de hoop dat ze dan wel weer snel laden. :/
Ik heb een artikel van DCR gelinkt. Normaal praat hij geen onzin, maar wellicht is het verouderd en werkt het inmiddels niet meer voor data. Net als met de namaak lightning kabeltjes voor Apple producten… die stopten ook regelmatig ineens met werken na een iOS update, omdat Apple zo slim is om zijn eigen kabeltjes te pushen.

Ik heb laatst gewoon al mijn kaarten op de Epix (Gen2) geüpdatet via wifi. Het duurt wel ‘even’ en het is verstandig om dit ook te doen terwijl het horloge aan de lader hangt. Maar werkte verder prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
PatrickC schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:45:
Ik heb een artikel van DCR gelinkt. Normaal praat hij geen onzin, maar wellicht is het verouderd en werkt het inmiddels niet meer voor data. Net als met de namaak lightning kabeltjes voor Apple producten… die stopten ook regelmatig ineens met werken na een iOS update, omdat Apple zo slim is om zijn eigen kabeltjes te pushen.
Dat zou best kunnen, het is ook geen verwijt naar jou of Ray, maar ik had er wel meer van verwacht. Reviews zeiden er ook niet direct iets over.
Ik heb laatst gewoon al mijn kaarten op de Epix (Gen2) geüpdatet via wifi. Het duurt wel ‘even’ en het is verstandig om dit ook te doen terwijl het horloge aan de lader hangt. Maar werkte verder prima.
Heb de supportpagina's van Garmin er even bijgepakt en de Map Manager is geïntroduceerd bij de Epix en Fenix 7 (en andere modellen van gelijkaardige generatie), je hebt dus gewoon mazzel. De rest moet het nog met kabeltje doen. :P

Overigens zou leeftijd ook nog een factor kunnen zijn in die puck, dat zou ik dan nog kunnen testen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Gonadan Aha, oudere horloges moeten inderdaad nog via Garmin Express. Mijn oude FR645M had geen maps, dus daar ook nooit nodig gehad. Welk horloge heb je nu ook al weer? We zouden hier allemaal even het horloge wat we hebben in onze signature moeten zetten… scheelt een hoop opzoekwerk? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Fenix 5+, maar met een beetje mazzel niet lang meer. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:55
Gonadan schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:27:
[...]

mijn puck werkt gewoon voor data met mijn FR935 en FR955Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
nogeeninlog schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:15:
[...]

mijn puck werkt gewoon voor data met mijn FR935 en FR955Solar.
Welke puck heb jij? Mocht je nog een linkje hebben dan hou ik mij aanbevolen. Mijn puck van Amazon is net overleden 😪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
@thunder68 het artikel van DCrainmaker wat @PatrickC nog een keer linkt bevat de linkjes naar Amazon sites.

Zojuist heb ik het nogmaals geprobeerd en ook met de Venu 2s van mijn vriendin en nu lukte USB-verbinding wel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:01

Toppertje

www.davideografie.nl

Gister voor het eerst een freeze gehad van mijn Garmin Epix gen.2 sinds ik hem heb (Maart 2023). Tijdens het hardlopen ongeveer halverwege bleef het scherm aan staan en werkte niks meer, bij thuiskomst even gegoogeld en toen kwam ik erachter dat ik 15 sec op het "light" knopje moest drukken en dat werkte gelukkig, de workout waar ik mee bezig was, was gewoon gepauzeerd, even opslaan en hij werkte weer gewoon.

Meer mensen ervaring hiermee?
en gaat dit nu vaker voorkomen? lastig te voorspellen natuurlijk...

Met mijn vorige horloge, een Fenix 5+ gebeurde dit ook met enige regelmaat,
voornamelijk tijdens wedstrijden 8)7 dus ik hoop niet dat dat met dit horloge dezelfde kant op gaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
@Toppertje ik heb dat met mijn F5+ in zes jaar één keer gehad denk ik. Ben daar toen ook enorm van geschrokken maar is nooit meer voorgekomen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Gonadan schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:26:
@Toppertje ik heb dat met mijn F5+ in zes jaar één keer gehad denk ik. Ben daar toen ook enorm van geschrokken maar is nooit meer voorgekomen.
Ik had het van zo'n duur apparaat als de Epix ook niet verwacht, het blijft natuurlijk electronica met software waarbij het voor kan komen, maar toch valt het mij een beetje tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
Toppertje schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:47:
Ik had het van zo'n duur apparaat als de Epix ook niet verwacht, het blijft natuurlijk electronica met software waarbij het voor kan komen, maar toch valt het mij een beetje tegen.
Tja dat is het een beetje, zelfs in de ruimtevaart krijgen ze het niet voor elkaar om apparatuur 100% foutloos te laten werken. Er kan altijd wel een keer iets mis gaan.
Een keer een hikje zou ik daarom niet zo over vallen, maar als het structureel wordt wel zeker.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toppertje schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:47:
[...]

Tja, software blijft software en er is veel gelijkgetrokken tussen verschillende devices... Foutjes kunnen daar helaas gewoon in blijven glippen (en al helemaal met Garmin ;) )

Maar je maakt geen gebruik van custom connectiq velden toevallig? Daar zou ook iets mee kunnen zijn.

Hier eigenlijk nooit last van voor zover ik me kan herinneren (nu de 955, maar al jaaaaren garmin horloges).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

m0ridin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:58:
[...]

Tja, software blijft software en er is veel gelijkgetrokken tussen verschillende devices... Foutjes kunnen daar helaas gewoon in blijven glippen (en al helemaal met Garmin ;) )

Maar je maakt geen gebruik van custom connectiq velden toevallig? Daar zou ook iets mee kunnen zijn.

Hier eigenlijk nooit last van voor zover ik me kan herinneren (nu de 955, maar al jaaaaren garmin horloges).
Daar ben ik mij terdege van bewust, maar doordat ik dit ook regelmatig met mijn vorige horloge had wordt je dan toch een beetje bang dat het met dit horloge ook weer gaat gebeuren.
Nu gebeurt het bij een training, maar die vorige is echt 4 keer uitgevallen tijdens een wedstrijd, dat is ronduit irritant, en daar koop ik niet zo'n duur apparaat voor.

Ik gebruik op mijn Epix geen Connect IQ velden, wel muziek, hartslagmeter, soms navigatie, workouts, en heel soms alles tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Maar wat is er dan anders tijdens die wedstrijden dan bij normale loopjes? Want als hij specifiek bij wedstrijden uit valt zou daar toch een verschil moeten zitten zou je denken?

Zelf ben ik wel eens huiverig geweest dat het mis zou gaan omdat ik dan ook livetrack aan ging zetten, maar gelukkig bij een wedstrijd nooit issues gehad.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

@Gonadan Daar ben ik nooit achter gekomen, op mijn vorige Fenix gebruikte ik eigenlijk altijd connect iq velden, ook tijdens de trainingen. ook verschillende keren een reset gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Toppertje Ik gebruik mijn Epix (Gen2) nu 1,5 jaar met bijna dagelijks activiteiten, soms zelfs meerdere per dag en heb nog geen enkele keer zoiets meegemaakt. Je zou eens alle activiteiten op je horloge kunnen verwijderen (wel na een sync met GC natuurlijk). Misschien is je activiteiten geheugen toch ergens volgelopen? Zou niet moeten kunnen, want het horloge moet dan eigenlijk automatisch de oudste activiteit verwijderen, maar met mijn vorige FR645M ging dat nog wel eens mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Ik heb het 1 keer gehad. Was toevallig klaar met een actriviteit en na een herstart kon ik deze alsnog opslaan.
Is ook alweer een jaar geleden denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Nog nooit een vastloper gehad op mijn Epix Gen2...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
Het is lekker dat Garmin een soort temp-bestandje bijhoudt inderdaad. Ook als je horloge gewoon leeg is kan je later alsnog de hele activiteit tot het moment van uitvallen gewoon synchroniseren met je account.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:55
thunder68 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:41:
[...]

Welke puck heb jij? Mocht je nog een linkje hebben dan hou ik mij aanbevolen. Mijn puck van Amazon is net overleden 😪
ik heb de DE/EU link van Ray gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

PatrickC schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:01:
@Toppertje Ik gebruik mijn Epix (Gen2) nu 1,5 jaar met bijna dagelijks activiteiten, soms zelfs meerdere per dag en heb nog geen enkele keer zoiets meegemaakt. Je zou eens alle activiteiten op je horloge kunnen verwijderen (wel na een sync met GC natuurlijk). Misschien is je activiteiten geheugen toch ergens volgelopen? Zou niet moeten kunnen, want het horloge moet dan eigenlijk automatisch de oudste activiteit verwijderen, maar met mijn vorige FR645M ging dat nog wel eens mis.
Thanks voor de tip, ga ik doen.
Ik doe inderdaad ook zeer regelmatig meerdere activiteiten op een dag.

Wel heb ik eens een melding gehad dat er geen workouts meer geladen werden omdat er meer dan 100 in stonden ofzo..? maar die melding ging dan ook weer weg, en de workout die op die dag gepland stond kon ik gewoon doen, dus kan me ook niet voorstellen dat het daaraan ligt.

@tlpeter ik kon inderdaad na de herstart, dus eerst 15 sec "Light" indrukken, en toen opstarten gewoon weer verder met de workout, maar toen was ik al thuis ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Toppertje op 16-01-2024 20:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan
Aghanim schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 00:04:
[...]

Volgens mij is dat de 47mm ipv 42mm. Luna time verkoopt wel voor 808 maar die winkel ken ik niet, beetje dubbel gevoel bij.
Zal binnenkort wel een shopreview schrijven maar ik ben ondertussen wat instellingen aan het nalopen op m'n nieuwe speelgoed. :Y)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:42:
[...]

Zal binnenkort wel een shopreview schrijven maar ik ben ondertussen wat instellingen aan het nalopen op m'n nieuwe speelgoed. :Y)
Foto........ben nu wel erg benieuwd!

(daar dus besteld naar tevredenheid?)

[ Voor 3% gewijzigd door Aghanim op 18-01-2024 17:08 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gonadan
Vooruit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hp9FPkVLgr6lbMeh905IF5HSxO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oD0ZRx2SBQq689xHFEcEXt3T.jpg?f=fotoalbum_large

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nice! Gaaf dat je de stap gezet hebt! Heb je al wat nieuwe features ontdekt :+

En van Luna Time?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gonadan
Aghanim schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 07:59:
Nice! Gaaf dat je de stap gezet hebt! Heb je al wat nieuwe features ontdekt :+
Ja joh, tot op het kansloze af. Ze hebben zelfs een substatus bij de trainingsstatus toegevoegd in de connect app, heb je daar nu echt een nieuw horloge voor nodig? :')

Verder vond ik het ochtendrapport wel grappig en de bediening is echt wel fijn. Maar ik heb nog niet de tijd gehad om er echt in te duiken dus veel meer dan een normale wijzerplaat instellen heb ik nog niet gedaan.
En van Luna Time?
Yup.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Gonadan schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:32:
[...]

Ja joh, tot op het kansloze af. Ze hebben zelfs een substatus bij de trainingsstatus toegevoegd in de connect app, heb je daar nu echt een nieuw horloge voor nodig? :')

Verder vond ik het ochtendrapport wel grappig en de bediening is echt wel fijn. Maar ik heb nog niet de tijd gehad om er echt in te duiken dus veel meer dan een normale wijzerplaat instellen heb ik nog niet gedaan.

[...]

Yup.
Komt vanzelf, veel plezier. Ben wel heel benieuwd naar de meerwaarde van de zaklamp. Ik gebruik die op mijn iPhone echt meer dan 10x per dag dus als dat minder omslachtig kan ben ik best bereid daar voor te betalen.

Balen dat Luna Time goed beviel, dan is mijn excuus voor de Epix nu ook wat minder stevig. Al twijfel ik wel serieus of ik niet liever MIP houd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
Aghanim schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:46:
Komt vanzelf, veel plezier. Ben wel heel benieuwd naar de meerwaarde van de zaklamp. Ik gebruik die op mijn iPhone echt meer dan 10x per dag dus als dat minder omslachtig kan ben ik best bereid daar voor te betalen.
Je hebt toch een zaklamp? Ik gebruik de backlight zaklamp altijd om kleding uit de kast te pakken, werkt perfect.
Nu kan ik verschillende sterktes en rood, heb dat nog niet grondig getest maar de rode was al heel veel feller dan gewoon een backlight. Daar kon ik makkelijk de hele slaapkamer mee overzien.

Goede hint, ben gelijk mijn sneltoetsen even gaan goed zetten. Groot voordeel van de nieuwere series is dat je nu alle instellingen van je horloge gewoon via de connect app kunt doen. Dat was bij mij vorige beperkt en dit gaat echt heel veel sneller. Ook met het doorlopen van de mogelijkheden.
Balen dat Luna Time goed beviel, dan is mijn excuus voor de Epix nu ook wat minder stevig. Al twijfel ik wel serieus of ik niet liever MIP houd.
Mijn visie hierop is wel duidelijk onderhand denk ik. :P
En om eerlijk te zijn, als je gewoon een MIP scherm in het echt gebruikt ervaar je het ook lang niet zo kleurloos als men in de reviews en vergelijkingen wil doen geloven. Ik vind het mooi subtiel maar wel kleurrijk.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:32:
[...]

Je hebt toch een zaklamp? Ik gebruik de backlight zaklamp altijd om kleding uit de kast te pakken, werkt perfect.
Nu kan ik verschillende sterktes en rood, heb dat nog niet grondig getest maar de rode was al heel veel feller dan gewoon een backlight. Daar kon ik makkelijk de hele slaapkamer mee overzien.

Goede hint, ben gelijk mijn sneltoetsen even gaan goed zetten. Groot voordeel van de nieuwere series is dat je nu alle instellingen van je horloge gewoon via de connect app kunt doen. Dat was bij mij vorige beperkt en dit gaat echt heel veel sneller. Ook met het doorlopen van de mogelijkheden.

[...]

Mijn visie hierop is wel duidelijk onderhand denk ik. :P
En om eerlijk te zijn, als je gewoon een MIP scherm in het echt gebruikt ervaar je het ook lang niet zo kleurloos als men in de reviews en vergelijkingen wil doen geloven. Ik vind het mooi subtiel maar wel kleurrijk.
Ik heb de software zaklamp eigenlijk nog nooit geprobeerd, dacht dat die niks voorstelt. Toch eens kijken straks.

Je kan nu ook je settings backuppen in Connect. Zeker als je vaak horloges wisselt is dat handig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Aghanim schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:00:
[...]

Ik heb de software zaklamp eigenlijk nog nooit geprobeerd, dacht dat die niks voorstelt. Toch eens kijken straks.
Mijn ervaring is in ieder geval wel dat het niks voorstelt. Het licht is echt heel beperkt. Misschien net genoeg in een kast, maar niet in een kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RepareerDroid schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:52:
[...]
Mijn ervaring is in ieder geval wel dat het niks voorstelt. Het licht is echt heel beperkt. Misschien net genoeg in een kast, maar niet in een kamer.
Het werkt prima om je in het donker te kunnen bewegen (ik heb wel een Epix met amoled, dus die schijnt wat harder dan een backlight van een MIP scherm), maar het is niet het licht van wat van een normale zaklamp of van een led zaklamp van een telefoon of horloge afkomt. Ik gebruik het met name ‘s nachts als ik een keertje naar het toilet moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16:27
De zaklamp functie in de F7 Pro gebruik ik stiekem ook vaker dan ik had verwacht bij aanvang.

Inmiddels dus ook onder een sneltoets geplaatst : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Is dat bij jou niet 2x snel op de knop linksboven klikken? Bij mijn Epix was dat standaard zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
jopie schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:01:
Is dat bij jou niet 2x snel op de knop linksboven klikken? Bij mijn Epix was dat standaard zo.
Dat is het snel inschakelen van de laatst gebruikte instelling van de zaklamp. Wanneer je hem via een sneltoets inschakelt kom je ook echt in de zaklampapp, en kan je dus intensiteit en kleur nog aanpassen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Krijg een zelfde vibe over die zaklamp als bij de Garmin Varia. Diemoejjehebbe blijkbaar

Maar uhh, 7 pro Sapphire dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Yup. Zal later dit weekend wat vergelijkingen posten, sommige dingen zijn best wel veranderd in zes jaar. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@tlpeter @Stefke naar aanleiding van de discussie over vitamine D en HRV 2 weken geleden ben ik vitamine D supplement gaan proberen. Mijn vriendin slikt het in de winter dus binnen handbereik.

Te vroeg voor conclusies en N=1 maar heb het nu 7 dagen genomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKJLHPoW0-mcMhq5wHvyalmnshU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4y278F5Ff9ox07IhLg8f7Kwf.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de rest is alles qua sport, voeding en slaap onveranderd en mijn HRV is normaal rond de 50-55 als ik verder in het jaar terug kijk. Ben overigens zeker niet fitter dan ooit (VO2max is 3 lager door extra gewicht).

Ben benieuwd of het terugvalt als ik stop met nemen.

[ Voor 17% gewijzigd door Aghanim op 21-01-2024 08:35 ]

Pagina: 1 ... 279 ... 318 Laatste