Aghanim schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:08:
De meeste Garmins zijn 3-4mm dikker dan andere horloges. Ik denk dat in die ruimte een grotere batterij zit want dat doet Garmin weer heel goed vergeleken met Apple en Samsung. Ik denk niet dat Garmin nu nog veel meer sensoren heeft dan andere merken.
Dat is mijn vermoeden ook, grotendeels accu maar ook dingen als solar bijvoorbeeld moet er ook nog bij. Daarnaast zijn ze behoorlijk standalone waarbij veel smartwatches voor veel functionaliteit niet meer is dan een extern display van je telefoon.
Ik had het echter over goedkopere horloges waarvan men dan zegt dat ze qua OHR meer kunnen. Dan heb ik wel de vraag of die horloges ook dezelfde sensoren en features hebben als degene waarmee ze vergelijken.
Het nadeel van de schaalverdeling van TCS is dat het verschil klein lijkt omdat het middelt over een meting of 10-20 voor bijvoorbeeld indoor cycling. Daarnaast doet een Garmin het bijvoorbeeld 90% van een workout perfect maar gaat stuk op de pieken en dalen van de intervals. Je haalt dan nog steeds een 0.9 maar loopt bijvoorbeeld het risico dat je Training Effect een andere categorie is.
Dat zie ik duidelijk bij krachttraining. Als ik dat doe met borstband haal ik TE Anaeroob. Met OHR op mijn Fenix haal ik TE Basis op dezelfde workout omdat bijvoorbeeld mijn 5x5 Squats op 140bpm blijven steken waar de borstband 170 haalt.
De verschillen zijn ook gewoon klein hoor, we zitten hier wel als echte tweakers diep door te zagen over wat kleine variaties voor gevolgen kunnen hebben in geïntepreteerde waarden. Erg leuk om te doen uiteraard, maar gaat veel verder dan waar de gemiddelde gebruiker zich druk om maakt.
Overigens focust TQS (niet TCS, dat is een Huawei afdeling) zich heel erg op consistentie, maar dat is wat anders dan accuratesse. Hij beschouwt de Polar band als het summum blijkbaar, maar dat is ook niet meer dan een gekozen referentiepunt.
Daarnaast is de variatie van meetpunten ook iets wat je perfect met een 'smoothing algoritme' zou kunnen verbeteren, zoals veel merken/apps doen met GPS bijvoorbeeld. Als een merk besluit dat meetpunten die er ineens buiten liggen niet mee tellen dan doet dat wat voor de score.
Dat algoritme moet dan wel goed in elkaar zitten want je moet niet hebben dat hij het niet meer op tijd door heeft wanneer de hartslag daadwerkelijk verandert, maar dat is via analyse wel op te lossen. Enkele punten die heel erg afwijken zijn een glitch en corrigeer je, past het in de trend dan gebruik je het wel.
Bedrijven weten vaak heel goed gebruik te maken van dat soort dingen en als je dan positief uit dergelijke tests weet te komen word je op handen gedragen, terwijl in de praktijk er wellicht amper verschil te merken is.
Het is filosoferen van mijn kant hoor, ik heb nergens harde bewijzen voor. Maar ik realiseer mij wel dat je moet uitkijken om je zelf niet te veel te verliezen in het vasthangen aan resultanten uit incidentele tests op waarden die vrij makkelijk manipuleerbaar zijn. Absolute zekerheid ga je er überhaupt niet mee krijgen, en als je kijkt hoe graag men consumenten bedot en beïnvloed moet je erg sceptisch zijn.
Voor mij persoonlijk niet zo’n probleem omdat training load etc. toch al compleet mank gaat als je wat anders doet dan puur hardlopen/fietsen maar dit kan natuurlijk ook voorkomen bij hill sprints etc.
Heeft mijn vriendin toch gelijk: “ laat die metertjes eens thuis want het leidt alleen maar af en je hebt er niks aan”

Nou ja, wat kort door de bocht maar ze heeft wel een kern van waarheid. Geen van die metertjes is perfect, ze zijn in beginsel allemaal niet 100% accuraat, niet 100% correct, niet 100% consistent en wat er voor waarden uitrollen is afhankelijk van de nukken van de fabrikant.
Ofwel heel erg leuk om mee te spelen en op te sturen, maar je moet er zeker niet wakker van gaan liggen en er te veel aan vast gaan houden.

lateef schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:16:
Dat kan je ook in mijn reactie lezen, maar dat is niet wat ik zeg en zeker niet wat ik bedoel. Er zijn gewoon te veel factoren die van invloed zijn op OHR om er gericht op te trainen. Dat maakt niet iedere loper met OHR een huisvrouwachtige amateur, maar de gegevens die er uit komen, zijn niet betrouwbaar voldoende om daar op te trainen en/of conclusies uit te kunnen trekken. De beste OHR lijkt vooralsnog helaas niet meer te zijn dan een leuke gimmick*.
Dat heeft niets met verheven voelen te maken, maar wanneer je voor honderden euro's een sport-/smartwatch koopt, met belangrijkste doel, betrouwbare en consistente data tijdens het sporten (en dat lijkt me wel in "Het grote sporthorloge met GPS topic") kan je met OHR nogal bedrogen uitkomen. Voldoende scenario's waarop zo'n horloge nog steeds van toegevoegde waarde kan zijn, maar wanneer je waarde hecht aan hartslagmeting, is dat naar mijn mening nog steeds onbruikbaar.
Ik zou niet weten hoe ik het anders moet interpreteren, wat bedoel je dan? Je stelt continu dat het niet bruikbaar is, en maar een gimmick, en hooguit geschikt voor mensen met huisvrouwentempo.
Terwijl die stelling feitelijk onjuist is, je kunt prima gericht trainen op hartslag met een OHR, ook voor serieuze trainingen. Het is niet dat een OHR er ineens een zone naast zit, of dat je niet meer kunt zien of je richting je drempel gaat.
En ja, er zijn ook echt wel minpunten aan zo'n ding. Bij sommige mensen werkt het minder goed door lichaamsbouw, of voor veel variaties of bij veel beweging in de pols werkt het minder goed. Dat zijn feiten.
Misschien stel jij extreem hoge eisen aan de prestaties van sensoren en analyse, wellicht door de prijs van zo'n ding, en dat mag uiteraard. Dat is helemaal aan jou, maar dat maakt het geen wetmatigheid voor iedereen en ik vind het persoonlijk nogal storend dat je blijft doen alsof dat wel zo is.

*) Ook daar zijn de ervaringen helaas niet altijd even best. N=1, maar een vriend van me (die al ruim twintig jaar loopt) zag onlangs op Runalayze met een Apple Watch Ultra zijn V02Max in een paar weken tijd met vijf punten stijgen. Dat was dus niet een eenmalige glitch, maar iets wat meerdere, gevarieerde trainingen aanhield. Nu hecht hij weinig waarde aan hartslagmeting (en traint daar ook niet op), maar laat wel zien dat helaas ook bij Apple de resultaten niet betrouwbaar zijn.
Daarnaast is nauwkeurigheid niet hetzelfde als consistentie, velen verwarren die principes.
Niet voor niets roept Ome Ray over het algemeen ook dat de fabrikanten niet uit zijn op wetenschappelijk zo correct mogelijke waarden, maar op iets waar je als gebruiker wat mee kan.
Zo is het in feite irrelevant voor de meeste sporters of de absolute VO2max waarde correct is, zolang de relatieve veranderingen enigszins kloppen kan je er op sturen.
lateef schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:11:
O ja, mijn reactie was wat onvolledig. De absolute waardes van Runalyze zijn wellicht discutabel, maar als trendlijn kan het bruikbaar zijn. Wanneer je al meer dan twintig jaar hardloopt, is het natuurlijk zeer onwaarschijnlijk dat in een paar weken je VO
2Max met vijf punten stijgt.
Kwestie van flink afvallen toch?