Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 266 ... 322 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier een interessante ontwikkeling in HRV:
- sinds 28-6 heb ik een F7SS ipv F6S
- sinds 14-7 op vakantie
- van 14-7 tot 23-7 complete rust (geen sport)

HRV juni op F6S
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHQDC6Oa16akpAs3_djZrzgJum8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sExrr6nwAEAaLGjKG1PEQbzS.jpg?f=fotoalbum_large
Gemiddeld 5x per week sporten. De maanden maart en april zien er qua HRV identiek uit.

HRV juli op F7SS
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D74W5Odu4R4EVRgvXWBpPO50Npw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IHyYtirs2yrxQiEKKORuP9GR.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ben overigens niet in Lloret de Mar aan het stappen. Slaap gewoon een uurtje of 7 en geen alcohol in de avond. De blauwe puntjes is de 3 weken periode dat je het horloge moet dragen voor je baseline. Bijzonder genoeg wordt dat niet overgenomen als je van Garmin horloge wisselt.

Het lijkt erop dat vakantie flinke impact heeft. Ik voel me overigens ook niet heel fit. Last van mijn keel (verder geen verkoudheid) en ook HRV4TRAINING geeft dezelfde trend als de F7.
Wellicht komt alle stress en vermoeidheid van de afgelopen maanden er uit.

De eerste 2 weken in juli waren qua inspanning en ritme gelijk aan juni en toch een flink dalende trend. Toen ik de vorige keer juist van F7SS naar F6S overstapte merkte ik ook al op dat er een verschil van rond de 10ms qua baseline bestond (kan die screenshots wel posten als er behoefte aan is).

Ben dus erg benieuwd hoe de HRV zich ontwikkelt als ik weer gewoon in het normale ritme ben.

[ Voor 13% gewijzigd door Aghanim op 25-07-2023 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-08 11:26
Zojuist een intensieve workout gedaan van 50 minuten. Het viel me op dat gedurende de workout mijn hartslag volgens m'n FR965 steeds lager werd terwijl die in werkelijkheid toch echt hoger ging. Na 25 minuten zelfs onder de 40 terwijl dat echt niet het geval was.
De hoeveelheid vocht (zweet) rondom het horloge nam toe en ik heb af en toe droog geveegd rondom (en onder) het horloge maar dit hielp niet. Vocht mag toch geen probleem zijn bij een horloge als deze? Je kunt er immers ook zwemactiviteiten mee doen.
Hoe kan ik controleren of m'n hartslagmeter goed werkt? In rust is de meter wel secuur heb ik het idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ascent
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:31
SX-Superfly schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:52:
Hoe kan ik controleren of m'n hartslagmeter goed werkt? In rust is de meter wel secuur heb ik het idee.
Ik heb 't idee dat horloges 't vaak lastig hebben bij dingen als pushups e.d. waarbij je je pols buigt en de verbinding niet optimaal is tussen je huid en de sensor achterop je horloge. Wellicht het bandje nog wat strakker zetten? 't Siliconenbandje is wat elastisch waardoor 'ie dan mooi straktrekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:49
Tjah optische HR.

Volgens sommigen voldoende voor de amateursporter, volgens anderen gewoon nog niet goed (consistent) genoeg.

Qua controle: bluetooth HR band gebruiken en via je telefoon laten meten terwijl je ook je horloge gebruikt en dan vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
ascent schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 19:00:
[...]

Ik heb 't idee dat horloges 't vaak lastig hebben bij dingen als pushups e.d. waarbij je je pols buigt en de verbinding niet optimaal is tussen je huid en de sensor achterop je horloge. Wellicht het bandje nog wat strakker zetten? 't Siliconenbandje is wat elastisch waardoor 'ie dan mooi straktrekt.
Het was een workout met constant barbell movements. Dus de hele tijd polsbeweging inderdaad. Bandje had ik al flink strak gezet.

Paar dagen geleden alleen cardio en toen leek het horloge een stuk nauwkeuriger.
Requiem19 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 19:00:
Tjah optische HR.

Volgens sommigen voldoende voor de amateursporter, volgens anderen gewoon nog niet goed (consistent) genoeg.

Qua controle: bluetooth HR band gebruiken en via je telefoon laten meten terwijl je ook je horloge gebruikt en dan vergelijken.
Vergelijken met een HR band op de telefoon is een goeie, dat ga ik eens proberen.

[ Voor 26% gewijzigd door SX-Superfly op 25-07-2023 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@SX-Superfly je kan ook een connect iq dataveld gebruiken.... Aux hr bijvoorbeeld.

Je kan dan out en band tegelijk gebruiken met je horloge (ohr telt wel als offixiele en wordt meegenomen in alle berekeningen, maar de band komt dan wel in je activiteit en als grafiek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
m0ridin schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 19:59:
@SX-Superfly je kan ook een connect iq dataveld gebruiken.... Aux hr bijvoorbeeld.

Je kan dan out en band tegelijk gebruiken met je horloge (ohr telt wel als offixiele en wordt meegenomen in alle berekeningen, maar de band komt dan wel in je activiteit en als grafiek)
Dus hartslag van de externe band en van het horloge worden beide getoond in de activiteit van het horloge? Hoe connect ik de band dan met de app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SX-Superfly schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:07:
[...]

Dus hartslag van de externe band en van het horloge worden beide getoond in de activiteit van het horloge? Hoe connect ik de band dan met de app?
Het komt er meestal op neer dat je moet zorgen dat je de band NIET connect met je horloge (dus het horloge er niet naar laat zoeken of de band disabled). Het veld zal dan in plaats daarvan zoeken naar beschikbare connecties (lees banden) en verbinden.

Als je het horloge gewoon met de band laat verbinden zal deze hem altijd als eerste vinden en de connectie 'bezet' zijn (en je OHR ook uitgeschakeld worden).

Ik zie nu trouwens dat ik mijn eigen veld, of in ieder geval degene die ik geport heb (Auxiliary Heart Rate v2) nooit FR965 ready heb gemaakt dus die zal niet werken... maar er zijn er genoeg anderen voor zover ik weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 16:47
Requiem19 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 19:00:
Tjah optische HR.

Je bedoelt te zeggen: voor sommige sporten/oefeningen heel prima geschikt, voor andere dingen weer een stuk minder. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Gonadan schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:19:
[...]

Je bedoelt te zeggen: voor sommige sporten/oefeningen heel prima geschikt, voor andere dingen weer een stuk minder. ;)
Ik weet niet wat hij wilde zeggen, maar er zijn helaas meer variabelen die OHR onbetrouwbaar maken, niet slechts bij bepaalde sporten/oefeningen. Wanneer je waarde hecht aan hartslaggegevens bij sporten maakt de inconsistentie van OHR eigenlijk gewoon onbruikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Die discussie is al zo vaak geweest, zo zwart/wit is het gewoonweg niet. Het weglaten van de nuance heeft niemand wat aan, dan kan je beter uitleggen wat de voor en nadelen en waarom er verschillen zijn. Maar ook dat is al zo vaak gedaan. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Om de OHR discussie maar eens over een andere boeg te gooien:
Een Huawei Band 8 van 59€ is accurater volgens TCS dan de Fenix/Epix Pro die ongeveer 20x duurder zijn ;(

Indoor cycling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fw62RsbBS00rbcA4UjuNMqsJWOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KzTYSpZUR1yevtu6jBne37DY.jpg?f=fotoalbum_large
(De Band_2 meting was 1 losse meting)

Outdoor cycling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOUBr5j7jxpOfZaunzD8uoewYHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/REN0B8lbSmVlmgMkyNdRvbYl.jpg?f=fotoalbum_large

Weightlifting
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJelIJcKeN66SUJKDV17bYWBhEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4rDA9108uBzUjiNuUdXZfE0m.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vermoed dat Samsung met de Watch 6 ook weer verbeteringen heeft doorgevoerd waardoor die zich ook definitief boven Garmin plaatsen naast Apple en Huawei. Horloges van 200-300 euro kunnen het dus beter. Ben benieuwd wat de motivatie van Garmin is om de betrouwbaarheid van de sensoren/metingen niet fors te verbeteren. Kom je met een Pro versie van je topmodellen zit je alsnog in de middenmoot :+

Garmin zal het wel compenseren met een betere interpretatie van de rauwe data naar informatie. Ben ook benieuwd hoe de OHR in rust is bij de verschillende merken. Daarin zal denk ik minder verschil zitten, lijkt me eenvoudiger te meten.

[ Voor 20% gewijzigd door Aghanim op 27-07-2023 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Gonadan schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:45:
Het weglaten van de nuance heeft niemand wat aan
Dat geldt evenzeer voor dat het voor sommige sporten/oefeningen prima geschikt is en voor ander een stuk minder. En het vertelt het hele verhaal niet. Het is helaas niet zo dat je kan zeggen dat voor voor deze sporten/oefeningen OHR betrouwbaar is en voor anderen weer niet. Andere factoren, zoals huid, huidskleur, ligging van de aderen, weersomstandigheden, willekeur, lijken allemaal invloed te hebben op hartslagmeting.

Waar ik spreek over waarde hechten aan je hartslaggegevens, bedoel ik dat je enigszins serieus en gericht sport en je hartslag gebruikt als indicator en daar je trainingen op richt. Niet zo zeer op bijvoorbeeld die persoon die op huisvrouwentempo zijn hardlooprondjes doet. Daar kan OHR een leuke gimmick voor zijn en wellicht ook een indicator voor eventuele progressie. Maar wanneer je wel gericht op hartslag traint, zijn er teveel factoren van invloed om bruikbaar te zijn. In dat scenario zie ik geen enkel voordeel voor het gebruik van OHR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf heb ik de ervaring dat zelfs de optische sensor van mijn 10 jaar oude Tom Tom sport horloge het beter deed. Vooral wanneer buiten onder de 10 graden is werkt optische sensor van Garmin niet meer goed tijdens het buiten sporten.

Het grote verschil is dat de Tom Tom mooi om je pols zit terwijl Garmin horloge meer op je pols zit met als enige raakvlak de optische sensor waardoor deze horloges minder stabiel om je pols zitten.
Maar voor zo duur horloge is wel bizar dat ze optische sensor nog steeds niet goed op orde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:29
Verwijderd schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 07:54:
Zelf heb ik de ervaring dat zelfs de optische sensor van mijn 10 jaar oude Tom Tom sport horloge het beter deed. Vooral wanneer buiten onder de 10 graden is werkt optische sensor van Garmin niet meer goed tijdens het buiten sporten.

Het grote verschil is dat de Tom Tom mooi om je pols zit terwijl Garmin horloge meer op je pols zit met als enige raakvlak de optische sensor waardoor deze horloges minder stabiel om je pols zitten.
Maar voor zo duur horloge is wel bizar dat ze optische sensor nog steeds niet goed op orde hebben.
ik had in de winter ook inderdaad minder adequate metingen met de ohr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb meerdere generaties Garmin horloges gehad en qua nauwkeurigheid van de OHR werd het er niet beter op. Sterker nog, sinds ik een Epix 2 heb gebruik ik een Polar Verity Sense hartslagband, omdat ik regelmatig problemen had (cadence lock) met de Epix 2. Waarschijnlijk speelt het gewicht van het horloge hier ook mee, maar ook bij de FR645M, die een stuk lichter is, had ik deze problemen, maar minder frequent. De vraag is waar Garmin de focus op heeft met de verbeteringen in de OHR, nauwkeurigheid of batterijduur?

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Het probleem bij OHR is dat het niet onder alle onstandigheden accuraat is, ook niet bij hardlopen. Je kunt het hele jaar prima OHR data hebben, maar op een random dag ineens niet, want wellicht opeens te koud, bandje niet goed, ander type intervallen etc etc.

Als je daarmee kunt leven is OHR prima, maar het is wel belangrijk om te beseffen dat OHR opeens onjuiste data kan geven omdat het gevoelig is voor omstandigheden.

Aan iedereen om te kiezen voor zichzelf of dat acceptabel is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gonadan
@Requiem19 dat kan met een band net zo goed. Ook die worden oud, of zijn te droog, of de batterij is te zwak. Ik heb thuis nog een heel oude band liggen, het is moeilijk te zeggen hoe accuraat die gaat zijn als ik hem gebruik en dat kan je ook lastig valideren door hem gewoon te gebruiken.
lateef schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 07:50:
Waar ik spreek over waarde hechten aan je hartslaggegevens, bedoel ik dat je enigszins serieus en gericht sport en je hartslag gebruikt als indicator en daar je trainingen op richt. Niet zo zeer op bijvoorbeeld die persoon die op huisvrouwentempo zijn hardlooprondjes doet. Daar kan OHR een leuke gimmick voor zijn en wellicht ook een indicator voor eventuele progressie. Maar wanneer je wel gericht op hartslag traint, zijn er teveel factoren van invloed om bruikbaar te zijn. In dat scenario zie ik geen enkel voordeel voor het gebruik van OHR.
Die mening mag je hebben, maar niet iedereen zal die delen.

Het 'siert' je wel dat je iedereen met OHR (groot deel van de lopers) dan maar gelijk wegzet als huisvrouw-achtige amateurs. Als je jezelf graag wilt verheven wilt voelen boven het gepeupel moet je dat zelf weten, maar laat iedereen in zijn waarde. Alsof je alleen professionele wedstrijdtraining serieus trainen mag noemen, houd toch op. :/

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Aghanim schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 07:24:
Om de OHR discussie maar eens over een andere boeg te gooien:
Een Huawei Band 8 van 59€ is accurater volgens TCS dan de Fenix/Epix Pro die ongeveer 20x duurder zijn ;(

Indoor cycling
[Afbeelding]
(De Band_2 meting was 1 losse meting)

Outdoor cycling
[Afbeelding]

Weightlifting
[Afbeelding]

Ik vermoed dat Samsung met de Watch 6 ook weer verbeteringen heeft doorgevoerd waardoor die zich ook definitief boven Garmin plaatsen naast Apple en Huawei. Horloges van 200-300 euro kunnen het dus beter. Ben benieuwd wat de motivatie van Garmin is om de betrouwbaarheid van de sensoren/metingen niet fors te verbeteren. Kom je met een Pro versie van je topmodellen zit je alsnog in de middenmoot :+

Garmin zal het wel compenseren met een betere interpretatie van de rauwe data naar informatie. Ben ook benieuwd hoe de OHR in rust is bij de verschillende merken. Daarin zal denk ik minder verschil zitten, lijkt me eenvoudiger te meten.
Let op dat hij behoorlijk loopt te kloten met de schaalverdeling, dat maak het niet makkelijker. Dat is jouw schuld zie ik nu in het filmpje. :+

Wel interessant om te zien inderdaad. In die zin ben ik ook erg benieuwd of het juist geen voordeel is als het horloge simpel is, dat je dan meer fysieke ruimte en ruimte in rekenkracht hebt om te besteden aan de OHR dan in een horloge wat ramvol features en sensoren zit.
Daarom ben ik wel benieuwd of Garmin het zichzelf moeilijk maakt door veel in de luxere horloges te stoppen, of dat hun prioriteiten gewoon niet bij het maximaliseren van de OHR-nauwkeurigheid ligt.
Dat laatste zou ik ook begrijpen want velen die heel zeker willen zijn van de HR-accuratesse grijpen toch wel naar een band, dus waarom zou je dan extra moeite doen in de OHR. Kan je beter van die dure banden verkopen. :+

Maargoed, het gaat hier om 0,01 wat dat ook moge betekenen. Is zo'n verschil überhaupt dubbelblind merkbaar in de praktijk?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tja, ondertussen lijkt de apple watch het wel sinmpelweg heel goed te doen met de OHR dus het KAN wel...

En inderdaad, hier dezelfde ervaringen. Met mijn TomTom vroegah nooit problemen gehad (ok, misschien ook niet ZO specifiek naar gekeken maar die volgde intervallen en alles gewoon echt helemaal prima dus geen enkele reden om eraan te twijfelen ook).

Oudere garmins (bijv 735xt) ook geen issues, 935 was misschien ook nog ok? Maar de 945 en nu 955, die vertrouw ik niet.

Hoop met de nieuwe sensor (die op de 7x pro zit) icm de 975 (?) ivm lager gewicht dat het dan weer wel ok gaat worden, want tja... GPS en HR zijn toch de basiszkaken die ene sporthorloge in orde moeten hebben.

Ok, en de tijd maar dat is over het algemeen wel aardig stabiel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:17

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Drie jaar geleden mbv de door @m0ridin genoemde Auxiliary Heart Rate diverse testloopjes gedaan om te zien of er veel verschil was tussen mijn band en mijn horloge en dat viel echt reuze mee.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
Overigens is de Band 8 wel een leuke naam qua Engelse uitspraak. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:17

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Helaas al jaren hetzelfde met mijn FR245M. Had ooit nog een beetje hoop dat ze het compatible zouden maken.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!
m0ridin schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:39:
Tja, ondertussen lijkt de apple watch het wel sinmpelweg heel goed te doen met de OHR dus het KAN wel...
Misschien omdat de leds van de AW harder schijnen waardoor deze beter kan meten met een hoger batterijgebruik? Heeft iemand dat ooit gemeten of de leds van een AW feller zijn?

En maakt Apple deze sensor zelf? Voordeel van Apple apparaten is vaak dat al hun hardware componenten optimaal op elkaar zijn afgestemd. Ook op software gebied doen ze het wellicht beter. Ik snap bijvoorbeeld nog steeds niet dat Garmin geen algoritme heeft die een cadence lock kan detecteren. Als er ineens een flinke stijging is in de gemeten hartslag, zonder dat daar een reden voor is (snelheid, hoogtemeters), dan zouden ze dat er toch simpel uit moeten kunnen filteren. Geef achteraf in ieder geval de keuze om de delen die niet goed gemeten zijn te negeren, want een cadence lock zorgt er vaak voor dat het horloge denkt dat je te hard getraind hebt of een slechtere conditie hebt, wat meteen impact heeft op andere waardes zoals een VO2max en training readiness.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PatrickC schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:23:
[...]

Misschien omdat de leds van de AW harder schijnen waardoor deze beter kan meten met een hoger batterijgebruik? Heeft iemand dat ooit gemeten of de leds van een AW feller zijn?

En maakt Apple deze sensor zelf? Voordeel van Apple apparaten is vaak dat al hun hardware componenten optimaal op elkaar zijn afgestemd. Ook op software gebied doen ze het wellicht beter. Ik snap bijvoorbeeld nog steeds niet dat Garmin geen algoritme heeft die een cadence lock kan detecteren. Als er ineens een flinke stijging is in de gemeten hartslag, zonder dat daar een reden voor is (snelheid, hoogtemeters), dan zouden ze dat er toch simpel uit moeten kunnen filteren. Geef achteraf in ieder geval de keuze om de delen die niet goed gemeten zijn te negeren, want een cadence lock zorgt er vaak voor dat het horloge denkt dat je te hard getraind hebt of een slechtere conditie hebt, wat meteen impact heeft op andere waardes zoals een VO2max en training readiness.
Kan heel goed, kan me met de overstap van mijn tomtom naar een garmin herinneren dat de tomtom echt VEUL feller was...

Denk dat het een kwestie van batterij optimaliseren is ipv precisie... Daarbij werkt OHR ook prima voor sommigen en veel minder goed voor anderen (de tomtom werkte bijv weer voor geen meter bij een vriend vam me).

OHR is gewoon enorm gevoelig en makkelijk te verstoren lijkt het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:34:
[...]

Let op dat hij behoorlijk loopt te kloten met de schaalverdeling, dat maak het niet makkelijker. Dat is jouw schuld zie ik nu in het filmpje. :+

Wel interessant om te zien inderdaad. In die zin ben ik ook erg benieuwd of het juist geen voordeel is als het horloge simpel is, dat je dan meer fysieke ruimte en ruimte in rekenkracht hebt om te besteden aan de OHR dan in een horloge wat ramvol features en sensoren zit.
Daarom ben ik wel benieuwd of Garmin het zichzelf moeilijk maakt door veel in de luxere horloges te stoppen, of dat hun prioriteiten gewoon niet bij het maximaliseren van de OHR-nauwkeurigheid ligt.
Dat laatste zou ik ook begrijpen want velen die heel zeker willen zijn van de HR-accuratesse grijpen toch wel naar een band, dus waarom zou je dan extra moeite doen in de OHR. Kan je beter van die dure banden verkopen. :+

Maargoed, het gaat hier om 0,01 wat dat ook moge betekenen. Is zo'n verschil überhaupt dubbelblind merkbaar in de praktijk?
De meeste Garmins zijn 3-4mm dikker dan andere horloges. Ik denk dat in die ruimte een grotere batterij zit want dat doet Garmin weer heel goed vergeleken met Apple en Samsung. Ik denk niet dat Garmin nu nog veel meer sensoren heeft dan andere merken.

Het nadeel van de schaalverdeling van TCS is dat het verschil klein lijkt omdat het middelt over een meting of 10-20 voor bijvoorbeeld indoor cycling. Daarnaast doet een Garmin het bijvoorbeeld 90% van een workout perfect maar gaat stuk op de pieken en dalen van de intervals. Je haalt dan nog steeds een 0.9 maar loopt bijvoorbeeld het risico dat je Training Effect een andere categorie is.

Dat zie ik duidelijk bij krachttraining. Als ik dat doe met borstband haal ik TE Anaeroob. Met OHR op mijn Fenix haal ik TE Basis op dezelfde workout omdat bijvoorbeeld mijn 5x5 Squats op 140bpm blijven steken waar de borstband 170 haalt.

Voor mij persoonlijk niet zo’n probleem omdat training load etc. toch al compleet mank gaat als je wat anders doet dan puur hardlopen/fietsen maar dit kan natuurlijk ook voorkomen bij hill sprints etc.

Heeft mijn vriendin toch gelijk: “ laat die metertjes eens thuis want het leidt alleen maar af en je hebt er niks aan” :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Gonadan schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:27:
Het 'siert' je wel dat je iedereen met OHR (groot deel van de lopers) dan maar gelijk wegzet als huisvrouw-achtige amateurs. Als je jezelf graag wilt verheven wilt voelen boven het gepeupel moet je dat zelf weten, maar laat iedereen in zijn waarde. Alsof je alleen professionele wedstrijdtraining serieus trainen mag noemen, houd toch op. :/
Dat kan je ook in mijn reactie lezen, maar dat is niet wat ik zeg en zeker niet wat ik bedoel. Er zijn gewoon te veel factoren die van invloed zijn op OHR om er gericht op te trainen. Dat maakt niet iedere loper met OHR een huisvrouwachtige amateur, maar de gegevens die er uit komen, zijn niet betrouwbaar voldoende om daar op te trainen en/of conclusies uit te kunnen trekken. De beste OHR lijkt vooralsnog helaas niet meer te zijn dan een leuke gimmick*.

Dat heeft niets met verheven voelen te maken, maar wanneer je voor honderden euro's een sport-/smartwatch koopt, met belangrijkste doel, betrouwbare en consistente data tijdens het sporten (en dat lijkt me wel in "Het grote sporthorloge met GPS topic") kan je met OHR nogal bedrogen uitkomen. Voldoende scenario's waarop zo'n horloge nog steeds van toegevoegde waarde kan zijn, maar wanneer je waarde hecht aan hartslagmeting, is dat naar mijn mening nog steeds onbruikbaar.
m0ridin schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:39:
*) Ook daar zijn de ervaringen helaas niet altijd even best. N=1, maar een vriend van me (die al ruim twintig jaar loopt) zag onlangs op Runalayze met een Apple Watch Ultra zijn V02Max in een paar weken tijd met vijf punten stijgen. Dat was dus niet een eenmalige glitch, maar iets wat meerdere, gevarieerde trainingen aanhield. Nu hecht hij weinig waarde aan hartslagmeting (en traint daar ook niet op), maar laat wel zien dat helaas ook bij Apple de resultaten niet betrouwbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lateef schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:16:

[...]

*) Ook daar zijn de ervaringen helaas niet altijd even best. N=1, maar een vriend van mij zag onlangs op Runalayze met een Apple Watch Ultra zijn V02Max in een paar weken tijd met vijf punten stijgen. Dat was dus niet een eenmalige glitch, maar iets wat meerdere, gevarieerde trainingen aanhield. Nu hecht hij weinig waarde aan hartslagmeting (en traint daar ook niet op), maar laat wel zien dat helaas ook bij Apple de resultaten niet betrouwbaar zijn.
Maar kwam dat door foutieve OHR info? Want dat runalyze rare dingen doet met VO2max zegt meer over runalyze dan over het horloge... Bij mij is mijn VO2Max in runalyze namelijk gedaald van 60 naar 44 in 2 dagen bijvoorbeeld.

En de rest van de runalyze statistieken ook, tja... een 10k voorspelling van 44:14... Na een trainingsrondje van 10.4k in 43:30 :)

Van alles wat ik lees is de AW toch echt nauwkeurig qua OHR, de rest van de statistieken, algos en software geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
m0ridin schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:27:
[...]
Maar kwam dat door foutieve OHR info?
O ja, mijn reactie was wat onvolledig. De absolute waardes van Runalyze zijn wellicht discutabel, maar als trendlijn kan het bruikbaar zijn. Wanneer je al meer dan twintig jaar hardloopt, is het natuurlijk zeer onwaarschijnlijk dat in een paar weken je VO2Max met vijf punten stijgt. (Voor mij, hem interesseert het niet zo veel) reden om de trainingen in die periode eens terug te kijken en toen bleek dat hartslaggegevens totaal niet correct waren. Met name bij tempoblokken en intervallen daalde zijn hartslag bij verhoging van het tempo zo met twintig~dertig slagen en ging in de herstel/rust blokken vervolgens weer omhoog naar te verwachten waarden. Voor hem geen probleem, maar betrouwbaar helaas dus ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
Aghanim schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:08:
De meeste Garmins zijn 3-4mm dikker dan andere horloges. Ik denk dat in die ruimte een grotere batterij zit want dat doet Garmin weer heel goed vergeleken met Apple en Samsung. Ik denk niet dat Garmin nu nog veel meer sensoren heeft dan andere merken.
Dat is mijn vermoeden ook, grotendeels accu maar ook dingen als solar bijvoorbeeld moet er ook nog bij. Daarnaast zijn ze behoorlijk standalone waarbij veel smartwatches voor veel functionaliteit niet meer is dan een extern display van je telefoon.
Ik had het echter over goedkopere horloges waarvan men dan zegt dat ze qua OHR meer kunnen. Dan heb ik wel de vraag of die horloges ook dezelfde sensoren en features hebben als degene waarmee ze vergelijken.
Het nadeel van de schaalverdeling van TCS is dat het verschil klein lijkt omdat het middelt over een meting of 10-20 voor bijvoorbeeld indoor cycling. Daarnaast doet een Garmin het bijvoorbeeld 90% van een workout perfect maar gaat stuk op de pieken en dalen van de intervals. Je haalt dan nog steeds een 0.9 maar loopt bijvoorbeeld het risico dat je Training Effect een andere categorie is.

Dat zie ik duidelijk bij krachttraining. Als ik dat doe met borstband haal ik TE Anaeroob. Met OHR op mijn Fenix haal ik TE Basis op dezelfde workout omdat bijvoorbeeld mijn 5x5 Squats op 140bpm blijven steken waar de borstband 170 haalt.
De verschillen zijn ook gewoon klein hoor, we zitten hier wel als echte tweakers diep door te zagen over wat kleine variaties voor gevolgen kunnen hebben in geïntepreteerde waarden. Erg leuk om te doen uiteraard, maar gaat veel verder dan waar de gemiddelde gebruiker zich druk om maakt. :P

Overigens focust TQS (niet TCS, dat is een Huawei afdeling) zich heel erg op consistentie, maar dat is wat anders dan accuratesse. Hij beschouwt de Polar band als het summum blijkbaar, maar dat is ook niet meer dan een gekozen referentiepunt.
Daarnaast is de variatie van meetpunten ook iets wat je perfect met een 'smoothing algoritme' zou kunnen verbeteren, zoals veel merken/apps doen met GPS bijvoorbeeld. Als een merk besluit dat meetpunten die er ineens buiten liggen niet mee tellen dan doet dat wat voor de score.
Dat algoritme moet dan wel goed in elkaar zitten want je moet niet hebben dat hij het niet meer op tijd door heeft wanneer de hartslag daadwerkelijk verandert, maar dat is via analyse wel op te lossen. Enkele punten die heel erg afwijken zijn een glitch en corrigeer je, past het in de trend dan gebruik je het wel.
Bedrijven weten vaak heel goed gebruik te maken van dat soort dingen en als je dan positief uit dergelijke tests weet te komen word je op handen gedragen, terwijl in de praktijk er wellicht amper verschil te merken is.

Het is filosoferen van mijn kant hoor, ik heb nergens harde bewijzen voor. Maar ik realiseer mij wel dat je moet uitkijken om je zelf niet te veel te verliezen in het vasthangen aan resultanten uit incidentele tests op waarden die vrij makkelijk manipuleerbaar zijn. Absolute zekerheid ga je er überhaupt niet mee krijgen, en als je kijkt hoe graag men consumenten bedot en beïnvloed moet je erg sceptisch zijn.
Voor mij persoonlijk niet zo’n probleem omdat training load etc. toch al compleet mank gaat als je wat anders doet dan puur hardlopen/fietsen maar dit kan natuurlijk ook voorkomen bij hill sprints etc.

Heeft mijn vriendin toch gelijk: “ laat die metertjes eens thuis want het leidt alleen maar af en je hebt er niks aan” :+
Nou ja, wat kort door de bocht maar ze heeft wel een kern van waarheid. Geen van die metertjes is perfect, ze zijn in beginsel allemaal niet 100% accuraat, niet 100% correct, niet 100% consistent en wat er voor waarden uitrollen is afhankelijk van de nukken van de fabrikant.
Ofwel heel erg leuk om mee te spelen en op te sturen, maar je moet er zeker niet wakker van gaan liggen en er te veel aan vast gaan houden. :P
lateef schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:16:
Dat kan je ook in mijn reactie lezen, maar dat is niet wat ik zeg en zeker niet wat ik bedoel. Er zijn gewoon te veel factoren die van invloed zijn op OHR om er gericht op te trainen. Dat maakt niet iedere loper met OHR een huisvrouwachtige amateur, maar de gegevens die er uit komen, zijn niet betrouwbaar voldoende om daar op te trainen en/of conclusies uit te kunnen trekken. De beste OHR lijkt vooralsnog helaas niet meer te zijn dan een leuke gimmick*.

Dat heeft niets met verheven voelen te maken, maar wanneer je voor honderden euro's een sport-/smartwatch koopt, met belangrijkste doel, betrouwbare en consistente data tijdens het sporten (en dat lijkt me wel in "Het grote sporthorloge met GPS topic") kan je met OHR nogal bedrogen uitkomen. Voldoende scenario's waarop zo'n horloge nog steeds van toegevoegde waarde kan zijn, maar wanneer je waarde hecht aan hartslagmeting, is dat naar mijn mening nog steeds onbruikbaar.
Ik zou niet weten hoe ik het anders moet interpreteren, wat bedoel je dan? Je stelt continu dat het niet bruikbaar is, en maar een gimmick, en hooguit geschikt voor mensen met huisvrouwentempo.

Terwijl die stelling feitelijk onjuist is, je kunt prima gericht trainen op hartslag met een OHR, ook voor serieuze trainingen. Het is niet dat een OHR er ineens een zone naast zit, of dat je niet meer kunt zien of je richting je drempel gaat.
En ja, er zijn ook echt wel minpunten aan zo'n ding. Bij sommige mensen werkt het minder goed door lichaamsbouw, of voor veel variaties of bij veel beweging in de pols werkt het minder goed. Dat zijn feiten.

Misschien stel jij extreem hoge eisen aan de prestaties van sensoren en analyse, wellicht door de prijs van zo'n ding, en dat mag uiteraard. Dat is helemaal aan jou, maar dat maakt het geen wetmatigheid voor iedereen en ik vind het persoonlijk nogal storend dat je blijft doen alsof dat wel zo is. :)
*) Ook daar zijn de ervaringen helaas niet altijd even best. N=1, maar een vriend van me (die al ruim twintig jaar loopt) zag onlangs op Runalayze met een Apple Watch Ultra zijn V02Max in een paar weken tijd met vijf punten stijgen. Dat was dus niet een eenmalige glitch, maar iets wat meerdere, gevarieerde trainingen aanhield. Nu hecht hij weinig waarde aan hartslagmeting (en traint daar ook niet op), maar laat wel zien dat helaas ook bij Apple de resultaten niet betrouwbaar zijn.
Daarnaast is nauwkeurigheid niet hetzelfde als consistentie, velen verwarren die principes.
Niet voor niets roept Ome Ray over het algemeen ook dat de fabrikanten niet uit zijn op wetenschappelijk zo correct mogelijke waarden, maar op iets waar je als gebruiker wat mee kan.
Zo is het in feite irrelevant voor de meeste sporters of de absolute VO2max waarde correct is, zolang de relatieve veranderingen enigszins kloppen kan je er op sturen.
lateef schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:11:
O ja, mijn reactie was wat onvolledig. De absolute waardes van Runalyze zijn wellicht discutabel, maar als trendlijn kan het bruikbaar zijn. Wanneer je al meer dan twintig jaar hardloopt, is het natuurlijk zeer onwaarschijnlijk dat in een paar weken je VO2Max met vijf punten stijgt.
Kwestie van flink afvallen toch? :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Gonadan eh... nou... in mijn geval waren afwijkingen zo hoog (10 tot 20+ bpm) dat dat WEL complete zones scheelde.

Consistentie was/is juist het probleem (nou ja, consistent onbetrouwbaar is hij wel ;) ). Een LDL ging 45 minuten goed en ineens ging de hartslag met 10-20 slagen omhoog volgens horloge bijvoorbeeld. En dat was geen enkele waarde, dat was minimaal 5-10minuten (tot ik het zat was en danwel omschakeldfe naar band, even stilstond voor een soort van trigger, etc).

En ook met intervallen (x minuten in Z4), als je OHR het niet oppikt en je hartslag te laag blijft schiet dat niet op. Etc...

Als het een slag of 2-3 zou schelen, prima... Perfect hoeft zeker niet, maar wel goed genoeg. Maar het is teveel en te vaak. Met de Polar OH1+ is daar prima mee omheen te werken, die vind ik comfortabel en makkelijk genoeg om altijd om te doen. Maar het zou tch fijn zijn als dat niet meer nodig was :)

Maar ja, dat is in mijn geval. Ik geloof prima dat het voor anderen goed, danwel goed genoeg, werkt en WEL prima bruikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Gonadan schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:18:
[...]
Ik zou niet weten hoe ik het anders moet interpreteren, wat bedoel je dan?
Ik voel me niet verheven.
[...]
Terwijl die stelling feitelijk onjuist is, je kunt prima gericht trainen op hartslag met een OHR, ook voor serieuze trainingen. Het is niet dat een OHR er ineens een zone naast zit, of dat je niet meer kunt zien of je richting je drempel gaat.
Wanneer je hartslag van zone 1/2 zakt naar laag zone 1, terwijl hij zou moeten stijgen naar zone 3, 4 of zelfs 5 zit die er niet één maar gewoon meerdere zones naast. Dat is gewoon onbruikbaar. En er zijn gewoon te veel variabelen die een negatieve invloed kunnen hebben op de waarneming.
[...]
Misschien stel jij extreem hoge eisen aan de prestaties van sensoren en analyse, wellicht door de prijs van zo'n ding, en dat mag uiteraard. Dat is helemaal aan jou, maar dat maakt het geen wetmatigheid voor iedereen en ik vind het persoonlijk nogal storend dat je blijft doen alsof dat wel zo is. :)
Persoonlijk stel ik helemaal geen hoge eisen aan sensoren en analyses, heb prima zonder al deze data getraind. Maar als je de data hebt, moet er wel enig betrouwbaarheid in zitten. Die betrouwbaarheid is er helaas niet, er zijn nogal wat factoren die een negatieve invloed kunnen hebben op OHR. En het gaat niet om kleine marges, 100% accuraat en 100% consistent hoef je niet te verwachten, maar een afwijking van enkele tientallen slagen per minuut is gigantisch. En nee, ik zeg niet dat het een wetmatigheid is, dit gebeurt niet bij iedereen en het gebeurt ook niet altijd, maar juist de schijnbare willekeur maakt het onnauwkeurig en inconsistent en daarmee mijns inziens onbruikbaar.
[...]
Zo is het in feite irrelevant voor de meeste sporters of de absolute VO2max waarde correct is, zolang de relatieve veranderingen enigszins kloppen kan je er op sturen.
5 punten in twee/drie weken klopt ook relatief voor geen ene meter, de oorzaak bleek ook duidelijk in de hartslagmeting te zitten die er duidelijk enkele tientallen slagen per minuut naast zat. Daar kan je als gebruiker echt helemaal niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brknbrkn
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-07 20:52
Mijn OHR waardes op mijn Amazfit komt 98% overeen met m'n Garmin HRM pro op een workout van 30min hardlopen. Sinds ik een rechthoekige scherm en ander bandje heb , zit de kast beter op m'n pols

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
lateef schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:48:
Wanneer je hartslag van zone 1/2 zakt naar laag zone 1, terwijl hij zou moeten stijgen naar zone 3, 4 of zelfs 5 zit die er niet één maar gewoon meerdere zones naast. Dat is gewoon onbruikbaar. En er zijn gewoon te veel variabelen die een negatieve invloed kunnen hebben op de waarneming.
Als hij er daadwerkelijk meerdere zones naast zou zitten zou ik het inderdaad ook onbruikbaar noemen, maar dat heb ik nog niet meegemaakt. Anekdotisch bewijs heb ik wel vaker gezien, en dat geloof ik ook best, maar daar staan heel veel mensen tegenover die het wél met plezier gebruiken.
Persoonlijk stel ik helemaal geen hoge eisen aan sensoren en analyses, heb prima zonder al deze data getraind. Maar als je de data hebt, moet er wel enig betrouwbaarheid in zitten. Die betrouwbaarheid is er helaas niet, er zijn nogal wat factoren die een negatieve invloed kunnen hebben op OHR. En het gaat niet om kleine marges, 100% accuraat en 100% consistent hoef je niet te verwachten, maar een afwijking van enkele tientallen slagen per minuut is gigantisch. En nee, ik zeg niet dat het een wetmatigheid is, dit gebeurt niet bij iedereen en het gebeurt ook niet altijd, maar juist de schijnbare willekeur maakt het onnauwkeurig en inconsistent en daarmee mijns inziens onbruikbaar.
Daar zijn we het dan gewoon oneens denk ik. Ook de schijnbare willekeur is geen wetmatigheid, die treedt bij de één wel op en bij de andere niet. Het blijft daarom belangrijk om te controleren of er zinnige waarden uit je metingen komen en of je er wat mee kunt, maar dat geldt in feite voor al dat soort dingen. Ook bij de GPS-track kijk je of hij wel een beetje doet wat je verwacht en doet hij dat te vaak niet dan kan je daar ook niet echt wat mee.
5 punten in twee/drie weken klopt ook relatief voor geen ene meter, de oorzaak bleek ook duidelijk in de hartslagmeting te zitten die er duidelijk enkele tientallen slagen per minuut naast zat. Daar kan je als gebruiker echt helemaal niets mee.
In dat specifieke geval niet nee, dat ben ik met je eens. Kijk ik snap best dat jouw ervaringen, of die van je omgeving, niet goed zijn. En ik snap ik dat je het daarom niets vindt. Maar je brengt het steeds alsof het dan ook pertinent niet goed en niet bruikbaar kan zijn, voor niemand. En dat is gewoon niet terecht. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!
DC Rainmaker in zijn nieuwe review van de Coros Heart Rate Monitor.Hij moest toch even toelichten welke coffeeshop hij bedoelde… _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eg-2DYX9p1UY_SkBLNomT31DH50=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kTYwf9FKxBcJEiVL8ce74J01.png?f=fotoalbum_large

Na de discussie hier recentelijk over OHR wel een interessante video…

[ Voor 7% gewijzigd door PatrickC op 27-07-2023 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
PatrickC schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:39:
DC Rainmaker in zijn nieuwe review van de Coros Heart Rate Monitor.Hij moest toch even toelichten welke coffeeshop hij bedoelde… _O-

[Afbeelding]

Na de discussie hier recentelijk over OHR wel een interessante video…
Ik weet nog wel dat ik drie keer moest kijken in één van zijn reviews toen ik de kaart herkende maar nog niet wist dat hij verhuisd was. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:38

joker1977

Tweakert

brknbrkn schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:03:
Mijn OHR waardes op mijn Amazfit komt 98% overeen met m'n Garmin HRM pro op een workout van 30min hardlopen. Sinds ik een rechthoekige scherm en ander bandje heb , zit de kast beter op m'n pols
Wat betekent "voor 98% overeen komen" precies?

a) De hartslag van apparaat A en apparaat B schelen nooit meer dan 2% van mekaar in een willekeurig gekozen tijdframe ?

b) 98% van de tijd komen ze overeen, in 2% van de tijd niet ?

Mijn ervaringen zijn helaas niet zo positief. De gemiddelde hartslag komt redelijk overeen, maar als je geïnteresseerd bent in je hartslag in relatief korte intervallen voldoet de optische meting niet bij mij, omdat het algoritme te traag lijkt te reageren op de snel verhogende (en verlagende) hartslag.

Ik heb wel gehad dat na een interval (met HR >180) ik na 2 minuten op mijn horloge nog iets van 170 zag staan en mijn band 110 aangaf. Dat maakt het relatief onbetrouwbaar voor mij - en ik weet eigenlijk wel zeker dat dit voor vrijwel iedereen geldt als ze kritischer kijken naar de overgangen. Maar veel mensen lijken daarin niet geïnteresseerd of bekijken enkel hun hartslag-gemiddeldes oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
joker1977 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:04:
[...]

a) De hartslag van apparaat A en apparaat B schelen nooit meer dan 2% van mekaar in een willekeurig gekozen tijdframe ?

Mijn ervaringen zijn helaas niet zo positief. De gemiddelde hartslag komt redelijk overeen, maar als je geïnteresseerd bent in je hartslag in relatief korte intervallen voldoet de optische meting niet bij mij, omdat het algoritme te traag lijkt te reageren op de snel verhogende (en verlagende) hartslag.

Ik heb wel gehad dat na een interval (met HR >180) ik na 2 minuten op mijn horloge nog iets van 170 zag staan en mijn band 110 aangaf. Dat maakt het relatief onbetrouwbaar voor mij - en ik weet eigenlijk wel zeker dat dit voor vrijwel iedereen geldt als ze kritischer kijken naar de overgangen. Maar veel mensen lijken daarin niet geïnteresseerd of bekijken enkel hun hartslag-gemiddeldes oid.
Ik ben inderdaad wel benieuwd naar hoe mensen die tevreden zijn met OHR precies dit soort scenarios goed getest hebben tussen OHR en band.

Op basis van gemiddelde HR over de gehele activiteit kan de accuratesse redelijk zijn, maar precies dit soort momenten in / na een interval is typisch een zwak punt van OHR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

[...]
Ik heb wel gehad dat na een interval (met HR >180) ik na 2 minuten op mijn horloge nog iets van 170 zag staan en mijn band 110 aangaf.
Dat kan ook gebeuren na een zgn cadans lock. Dan zet ik vaak mijn horloge even uit en weer aan en dan ben ik dat probleem vaak kwijt en reageert de Forrunner weer vrij snel op het dalen van de hartslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In de review van DCR van de Coros Heart Rate Monitor vond ik wel opvallend dat het in eerste instantie leek dat de hartslag best wel goed gemeten was, maar toen hij inzoomde zag je dat de Coros steeds best wel fluctueerde, terwijl bijvoorbeeld de Polar veel stabieler was. Dus gemiddeldes kunnen best wel ok zijn, maar als je op hartslag loopt, dan wil je die fluctuaties volgens mij niet. Aangezien de Polar meer functionaliteit aan boord heeft en bijna hetzelfde kost, zou ik altijd voor de Polar kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:58
[...]

Dit is algemeen bekend toch; als je intervalwerk doet gebruik je een band maar ik kan me goed voorstellen dat als je gewoon normale runs doet dat de OHR prima volstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Twee minuten? Dat is wel extreem inderdaad, dan kan je er echt niets mee qua interval. Mijn ervaring is wel wat vertraging maar dat is meer secondenwerk.
Requiem19 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:09:
Ik ben inderdaad wel benieuwd naar hoe mensen die tevreden zijn met OHR precies dit soort scenarios goed getest hebben tussen OHR en band.

Op basis van gemiddelde HR over de gehele activiteit kan de accuratesse redelijk zijn, maar precies dit soort momenten in / na een interval is typisch een zwak punt van OHR.
Gewoon niet doorgetest ga ik vanuit. Verreweg de meeste gebruikers gebruiken zo'n ding gewoon en als de resultaten niet verwarrend of duidelijk fout zijn dan ga je toch geen grondige vergelijkingstests uitvoeren? Dat is meer iets voor fanatieke tweakers. ;)
PatrickC schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:32:
In de review van DCR van de Coros Heart Rate Monitor vond ik wel opvallend dat het in eerste instantie leek dat de hartslag best wel goed gemeten was, maar toen hij inzoomde zag je dat de Coros steeds best wel fluctueerde, terwijl bijvoorbeeld de Polar veel stabieler was. Dus gemiddeldes kunnen best wel ok zijn, maar als je op hartslag loopt, dan wil je die fluctuaties volgens mij niet. Aangezien de Polar meer functionaliteit aan boord heeft en bijna hetzelfde kost, zou ik altijd voor de Polar kiezen.
Hoe erg fluctueerde het dan? Op zich vind ik wat fluctuatie niet erg, als het maar niet alle kanten op stuitert.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@GonadanZie paarse lijn…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlWkNvv_ej8wF_4qgK8Dc6BlJPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iQz8Bv4jyGzATBlNVLcTzFSl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Dat noem ik inderdaad alle kanten op stuiteren, kolere. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb dat natuurlijk wel getest :+

De Amazfit GTS 2/3/4 heb ik gehad maar retour gestuurd vanwege erg slechte OHR. Wat soms nog wel goed ging was een rustig tempo loopje waarbij de hartslag ongeveer overeenkwam met mijn Polar H9. Gemiddelde hartslag zat dan 1-2 slagen verschil in. Prima op zich, maar de 2 en 3 hadden ook problemen dat de hartslag structureel te laat bleef of ineens flink versprong bij normale tempo loopjes. Interval niet eens geprobeerd.

De GTS4 was een stuk beter en had de 3 tot 4 rustige duurlopen ook 1-2 slagen afwijking. Interval (en krachttraining) ging het mis zoals te verwachten. Wel is er een flinke update uitgekomen nadat ik de mijne verkocht heb, daarvan claimen de gebruikers dat die de OHR veel beter maakt maar dat kan ook confirmation bias zijn. Wat wel moois is bij de 4 is dat die externe hartslagsensor ondersteunt via bluetooth. Daarmee is dat probleem dus opgelost.

Bij TQS scoort Amazfit wel structureel het slechtst. Jammer want ze maken mooie horloges.

[ Voor 4% gewijzigd door Aghanim op 28-07-2023 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brknbrkn
[...]

Ik doelde in deze op b)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brknbrkn
Aghanim schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:14:
Ik heb dat natuurlijk wel getest :+

De Amazfit GTS 2/3/4 heb ik gehad maar retour gestuurd vanwege erg slechte OHR. Wat soms nog wel goed ging was een rustig tempo loopje waarbij de hartslag ongeveer overeenkwam met mijn Polar H9. Gemiddelde hartslag zat dan 1-2 slagen verschil in. Prima op zich, maar de 2 en 3 hadden ook problemen dat de hartslag structureel te laat bleef of ineens flink versprong bij normale tempo loopjes. Interval niet eens geprobeerd.

De GTS4 was een stuk beter en had de 3 tot 4 rustige duurlopen ook 1-2 slagen afwijking. Interval (en krachttraining) ging het mis zoals te verwachten. Wel is er een flinke update uitgekomen nadat ik de mijne verkocht heb, daarvan claimen de gebruikers dat die de OHR veel beter maakt maar dat kan ook confirmation bias zijn. Wat wel moois is bij de 4 is dat die externe hartslagsensor ondersteunt via bluetooth. Daarmee is dat probleem dus opgelost.

Bij TQS scoort Amazfit wel structureel het slechtst. Jammer want ze maken mooie horloges.
Amazfit blijft met updates komen idd. En de 4.0 sensor is in de basis solide. Voor 200 euro is het een watch die gwn heel veel in huis hebt vergeleken met een 600 Garmin. Gelukkig zien steeds meer mensen het in dat Amazfit een paar stappen is gegroeid over de laatste 2 jaar en dat het geen budget categorie meer is. Voor de echte serieuze duurlopen in de bergen kies ik voor de Forerunner. Maar als complete lifestyle en sportwatch thuis is de GTS perfect imho.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Het lastige met merken als Amazfit (en in zekere mate ook voor Samsung/Huawei etc.) is dat, los van de sensoren kwaliteit, er is onduidelijkheid is over de kwaliteit van data interpretatie. Bij merken als Garmin, Polar, Whoop en Oura weet je dat dit goed zit (vanuit reputatie in elk geval) omdat het core business is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
brknbrkn schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:45:
[...]

Amazfit blijft met updates komen idd. En de 4.0 sensor is in de basis solide. Voor 200 euro is het een watch die gwn heel veel in huis hebt vergeleken met een 600 Garmin. Gelukkig zien steeds meer mensen het in dat Amazfit een paar stappen is gegroeid over de laatste 2 jaar en dat het geen budget categorie meer is. Voor de echte serieuze duurlopen in de bergen kies ik voor de Forerunner. Maar als complete lifestyle en sportwatch thuis is de GTS perfect imho.
Heb zelf een Amazfit gehad. Niets mis mee als gewoon polshorloge. Hun softwarekant blijft natuurlijk enorm achter bij Garmin. Daarom koop je ook een Garmin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
Het valt me op dat ik de afgelopen dagen af en toe een melding in het scherm van de fr965 krijg: bewegingsmelding herstellen.

Ik kan hier vervolgens niks mee. Geen idee wat ermee bedoeld wordt... iemand die het wel weet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:39

Steeffoon

Smartphone-nerd

SX-Superfly schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:05:
Het valt me op dat ik de afgelopen dagen af en toe een melding in het scherm van de fr965 krijg: bewegingsmelding herstellen.

Ik kan hier vervolgens niks mee. Geen idee wat ermee bedoeld wordt... iemand die het wel weet?
Dan heb je even daarvoor een melding gehad dat je moet bewegen, omdat je volgens dat ding te lang stilzit. Als je dan voldoende inzet hebt getoond na die melding, dan hersteld 'ie de melding ;)

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigWillem89
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
BigWillem89 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 18:43:
[...]

Via starten Navigate of via het starten van een bike/run/walk etc. activiteit?
In ieder geval eens de moeite waard om te proberen. Zal ik morgen eens doen.

[...]

Ja, als je de activiteit navigeer start dan werkt het prima. Maar dan worden de activiteiten niet juist opgeslagen. Activiteit type is dan Navigate en Other ipv bike/run etc.
Helaas, ook als ik de GPX via Garmin Connect inlaad heb ik last van hetzelfde probleem. Ik zal het nog eens proberen met een GPX die ik niet via Komoot maak, misschien helpt dat.
Rare blijft dat het via activiteit Navigeer gewoon prima werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SX-Superfly
Steeffoon schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:10:
[...]

Dan heb je even daarvoor een melding gehad dat je moet bewegen, omdat je volgens dat ding te lang stilzit. Als je dan voldoende inzet hebt getoond na die melding, dan hersteld 'ie de melding ;)
Zo simpel kan het zijn. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Bestaat er zoiets als GPS rot? Ik heb nu ongeveer 7 jaar een Suunto Spartan Ultra. Doet het over het algemeen prima, de HR band was ik een jaar of wat geleden zat dus ik loop nu met een Polar verity sense. Maar ik wordt gek van de pacezwabbers als ik intervallen doe en dat herinner ik me echt niet van vroegâh.

Mijn vriendin rent inmiddels ook een klein jaartje en we zijn nu samen met een schemaatje naar 10k op aan het bouwen. Daar horen uiteraard ook intervallen bij maar sjeezus, wat lijkt dat ding traag te reageren.

Kan zo'n chip op termijn wat minder nauwkeurig worden of zit dit vooral tussen mijn oren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 12:15
Jheroun schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 23:34:
Bestaat er zoiets als GPS rot? Ik heb nu ongeveer 7 jaar een Suunto Spartan Ultra. Doet het over het algemeen prima, de HR band was ik een jaar of wat geleden zat dus ik loop nu met een Polar verity sense. Maar ik wordt gek van de pacezwabbers als ik intervallen doe en dat herinner ik me echt niet van vroegâh.

Mijn vriendin rent inmiddels ook een klein jaartje en we zijn nu samen met een schemaatje naar 10k op aan het bouwen. Daar horen uiteraard ook intervallen bij maar sjeezus, wat lijkt dat ding traag te reageren.

Kan zo'n chip op termijn wat minder nauwkeurig worden of zit dit vooral tussen mijn oren :P
De chip zelf zou niet slechter mogen worden, maar er is meer dan de chip
Soms zijn software updates nodig om gps problemen te voorkomen door externe veranderingen.
Bij A-gps worden mobiele netwerken mede gebruikt voor plaatsbepaling, maar die veranderen ook met nieuwe frequenties over tijd.
Dus ik zou daar beginnen met software updates indien mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermetroid
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-08 21:10
Hoi allen ik heb het zo snel niet kunnen vinden via de zoekknop maar zijn er ook activity trackers te vinden waarbij je geen account nodig hebt in de apps? Ik heb een beetje rond gekeken en als je bijvoorbeeld een Xiaomi Smart Band 7 gebruikt die prettige monitoring heeft voor sporten en vooral ook je slaap. Dan moet je weer verplicht gebruik maken van hun bijhorende app en een account aanmaken waarbij al je info weer naar hun servers wordt verstuurd. Chinese bedrijven of überhaupt bedrijven hoeven deze persoonlijke data van mij niet te hebben. Iemand een idee of er apparaten verkrijgbaar zijn die het enkel lokaal opslaan en toegankelijk zijn zonder accounts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
swhnld schreef op zondag 30 juli 2023 @ 08:45:
[...]

De chip zelf zou niet slechter mogen worden, maar er is meer dan de chip
Soms zijn software updates nodig om gps problemen te voorkomen door externe veranderingen.
Bij A-gps worden mobiele netwerken mede gebruikt voor plaatsbepaling, maar die veranderen ook met nieuwe frequenties over tijd.
Dus ik zou daar beginnen met software updates indien mogelijk.
De laatste keer dat de Spartan een update heeft gekregen is 2 jaar geleden ofzo, dus daar hoef ik niet veel meer van te verwachten denk ik ;)

Ik zal hem eens een keer een reboot geven. Over een hele interval heen klopt de weergave prima maar in de versnelling tracked hij het allemaal nogal traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:10

westergas

rikkie_pc

* knip* Dit is geen inhoudelijke bijdrage.

[ Voor 111% gewijzigd door RoD op 02-08-2023 22:32 ]

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Hmmm, vandaag eens een testje gedaan waarbij ik mijn horloge (955) helemaal bovenaan mijn onderarm droeg ipv om mijn pols om te zien of daarmee OHR beter zou werken... De strap (Polar OH1+) droeg ik om mijn bovenarm (iets boven/aan de bovenkant van de biceps)

N=1 maar dit ziet er wel goed uit (1 met en 1 zonder pace)...

Vanaf 16:00 heb ik 2 keer aangezet voor een hoger tempo om te zien of dat ook zou tracken, de OHR reageerde zelfs sneller dan de strap bij versnellen, bij uitlopen gingen ze evensnel naar beneden en eigenlijk was de hartslag steeds op max 1 bpm verschillend (los van de stukken waar tempo snel veranderde, dus bij de start en bij de 2 stukjes aanzetten).

Rond 12:30 ziet het er ook vreemd uit maar daar ging ik een trap op en af en vanaf 4:10 ongeveer ging ik het bos in dus dat verklaart die rare pace swings. Zijn ook een aantal wat kronkelige paden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aDk_zaAb22Su7VyrgFfQIjYKERE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bxd54tFlCe3J5O5Tcm3qJi8O.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Kwjtbmm0hFv535B4GXoh7uqdXk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sehc2HUP0Obz2kWhV5TdET6K.png?f=fotoalbum_large

Zal dit vaker gaan testen...

Dit is trouwens met deze bandjes:
https://www.amazon.co.uk/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Die zijn enigzins flexibel/rekken wat mee en lang genoeg zodat ik ze op die manier kan dragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:24

Magic666

No one's neighbour!

Misschien iets offtopic maar ik ben in de markt voor een nieuw (Garmin) horloge en kwam via Google bij deze winkel: https://www.gwereld.com/

Hebben mensen ervaring met deze shop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 21:08
Magic666 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:41:
Misschien iets offtopic maar ik ben in de markt voor een nieuw (Garmin) horloge en kwam via Google bij deze winkel: https://www.gwereld.com/

geen ervaring, maar is een nieuw domein en lijkt gehost te worden in Rusland.
contact adres lijkt een willekeurig woonhuis in groningen.

Ik zou er niets bestellen. En absoluut niet mijn CC gegevens achterlaten. En niet via ideal betalen ivm teruggave bij fraude.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online

Inderdaad 100% nep. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn is het dat vaak ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Daarom, dacht toch ff checken of dit echt was.
Ik kijk rustig verder (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:00

Je zou achteraf kunnen betalen met Klara.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Heb daar totaal geen ervaring mee eerlijk gezegd maar het zou idd een optie kunnen zijn (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:23
Gewoonlijk gebruik ik de livetracking van garmin zodat het thuisfront weet waar ik ongeveer uithang. Voor de gewone afstanden, marathons etc geen enkel probleem.

Afgelopen weekend heb ik tocht gehad waarbij m'n telefoon leeggetrokken was na 13 uur. Hoe lang werkt deze feature bij jullie? Zijn er evt ook zaken aan te tunen, bv dat het niet helemaal live is zodat het vebruik van bluetooth/4g niet te hoog is.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:01
Jheroun schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 23:34:

Ik ervaar hetzelfde met de Spartan sport. Gps-track is weleens slecht. Intervallen laden duurt ook lang. Dus tijd voor iets nieuws? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:27
Voor iedereen die geïnteresseerd is in de Garmin Forerunner 965, niet doen!

Heb het horloge nu een paar dagen en alleen maar problemen. Constant crashen en dan opnieuw opstarten op compleet willekeurige momenten. Crasht tijdens het starten of tijdens een workout. Spotify playlist downloaden werkt niet etc.

Erg jammer, voor een horloge van 650 euro moet je 0 problemen hebben. Dan maar weer terug naar de apple watch ultra of een andere garmin. Hoop op een snelle integratie van trainingpeaks op de apple watch.

Retour!

/rant

Edit:
Heb meerdere malen resets gedaan, opnieuw koppelen. Laatste firmware is geïnstalleerd.

[ Voor 9% gewijzigd door replica17 op 04-08-2023 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
replica17 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:31:

Heb het horloge nu een paar dagen en alleen maar problemen. Constant crashen en dan opnieuw opstarten op compleet willekeurige momenten. Crasht tijdens het starten of tijdens een workout. Spotify playlist downloaden werkt niet etc.

Erg jammer, voor een horloge van 650 euro moet je 0 problemen hebben. Dan maar weer terug naar de apple watch ultra of een andere garmin. Hoop op een snelle integratie van trainingpeaks op de apple watch.

Retour!

/rant

Edit:
Heb meerdere malen resets gedaan, opnieuw koppelen. Laatste firmware is geïnstalleerd.
Garmin Support al gebeld met dit verhaal? Je horloge lijkt gewoon niet in orde, want de FR965 is normaal een prima horloge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:27
PatrickC schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:55:
[...]

Garmin Support al gebeld met dit verhaal? Je horloge lijkt gewoon niet in orde, want de FR965 is normaal een prima horloge.
Niet gebeld, wel in de forums gekeken. Lijkt daar ook een veelvoorkomend probleem... helaas.

Mijn 955 was echt prima, bombproof. Nooit een crash mee gehad, zoals het hoort voor horloges in deze prijscategorie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19

Retour!

/rant

Edit:
Zelfs een auto van 150.000€ kan problemen hebben. Dat betekent niet meteen dat alle modellen ruk zijn.

2x ademhalen, nieuwe 965 krijgen van Garmin en genieten van een prima horloge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
replica17 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:59:
Niet gebeld, wel in de forums gekeken. Lijkt daar ook een veelvoorkomend probleem... helaas.
Ik zie een paar posts hierover op het forum over de laatste paar weken. Als het probleem echt groot was zouden er veel meer views en posts zijn hierover.

Verder, het Garmin Forum werkt niet voor support en ook mailen naar Garmin levert vaak standaard reacties op. Als je echt support wilt, dan werkt bellen het beste. Je hebt alle stappen al genomen om het zelf op te lossen volgens mij, dus Garmin moet je horloge gewoon omwisselen voor een nieuwe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Retour!

/rant

Edit:
Heb hier de 965 een aantal weken en nog geen crash gehad... zou zoals hier wordt gezegd gewoon contact opnemen met Garmin, beetje overdreven om het hele model dan maar naar beneden te halen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:14
Iemand ervaring met een screen protector voor de Garmin Forerunner 965? Er zijn best wat verschillende beschikbaar, maar of geen of matige reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Pepper92 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 20:29:
Iemand ervaring met een screen protector voor de Garmin Forerunner 965? Er zijn best wat verschillende beschikbaar, maar of geen of matige reviews.
Yes, heb ik. Ik gebruik een plastice die meebuigt over de licht gebogen schermranden. Te vinden bij Amazon. Makkelijk te bevestigen en nog geen krassen te bekennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:14
@Steeffoon net de reviews van die zeggen dat ie juist slecht is, maar bij deze besteld, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik had eigenlijk verwacht dat Garmin in zijn VO2 max berekening op de Epix 2 rekening zou houden met de hoogte waarop je je bevindt. Ik zit sinds vorige week zondag op 1400m en mijn trainingsrondjes hier zitten rond 1380-1440m. Mijn VO2 max ging meteen met 2 omlaag aan het begin van de week en blijft nu op dat niveau. Hoogte acclimatisatie geeft 1250m aan met 75% acclimatisatie. HRV waardes zijn ook flink lager, met 4 dagen in het rood en 2 dagen oranje. Vandaag nog wat PR’s gelopen op een aantal Strava segmenten hier (ik ben hier nu voor het 4e jaar), dus conditioneel lijkt alles gewoon in orde.
Dus.. Garmin lijkt moeite te hebben met de plotselinge hoogte stijging van 21m in NL naar de 1400m hier in Zwitserland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Pepper92 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 21:19:
@Steeffoon net de reviews van die zeggen dat ie juist slecht is, maar bij deze besteld, thanks!
Misschien is het deels persoonlijk!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:38

joker1977

Tweakert

PatrickC schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 21:53:
Ik had eigenlijk verwacht dat Garmin in zijn VO2 max berekening op de Epix 2 rekening zou houden met de hoogte waarop je je bevindt. Ik zit sinds vorige week zondag op 1400m en mijn trainingsrondjes hier zitten rond 1380-1440m. Mijn VO2 max ging meteen met 2 omlaag aan het begin van de week en blijft nu op dat niveau. Hoogte acclimatisatie geeft 1250m aan met 75% acclimatisatie. HRV waardes zijn ook flink lager, met 4 dagen in het rood en 2 dagen oranje. Vandaag nog wat PR’s gelopen op een aantal Strava segmenten hier (ik ben hier nu voor het 4e jaar), dus conditioneel lijkt alles gewoon in orde.
Dus.. Garmin lijkt moeite te hebben met de plotselinge hoogte stijging van 21m in NL naar de 1400m hier in Zwitserland.
Interessant! Ik zeg niet wie er gelijk heeft, maar je kunt het ook andersom bekijken: VO2max is de maximale hoeveelheid zuurstof die je lichaam in ml/kg/min kan transporteren en metaboliseren. Daarover zijn we het wel eens.

De vraag is even of je een externe invloed (ijlere lucht / lagere luchtdruk) zondermeer meeneemt in je "getalletje op je horloge". Ik vind dat als jouw lichaam daar op hoogte nu een lagere hoeveelheid zuurstof kan transporteren en mataboliseren dat zichtbaar moet zijn in een lagere VO2max. Dat dat komt door de lagere luchtdruk is niet zo heel relevant. Het uit zich ook in jouw prestatievermogen, waardoor ik het ook wel verdedigbaar vindt vanuit een "fitness-sport horloge" PoV.

Jij lijkt het te willen "normaliseren" naar zeeniveau (vermoed ik?) om zo een "genormaliseerde fitness-score" te hebben maar persoonlijk lijkt me dat juist verwarrend. Ik vind het goed dat Garmin precies lijkt te doen wat ik verwacht: Je lichaam kan minder zuurstof opnemen op dit moment, dus je VO2max daalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joker1977 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 08:47:
[...]

Interessant! Ik zeg niet wie er gelijk heeft, maar je kunt het ook andersom bekijken: VO2max is de maximale hoeveelheid zuurstof die je lichaam in ml/kg/min kan transporteren en metaboliseren. Daarover zijn we het wel eens.

De vraag is even of je een externe invloed (ijlere lucht / lagere luchtdruk) zondermeer meeneemt in je "getalletje op je horloge". Ik vind dat als jouw lichaam daar op hoogte nu een lagere hoeveelheid zuurstof kan transporteren en mataboliseren dat zichtbaar moet zijn in een lagere VO2max. Dat dat komt door de lagere luchtdruk is niet zo heel relevant. Het uit zich ook in jouw prestatievermogen, waardoor ik het ook wel verdedigbaar vindt vanuit een "fitness-sport horloge" PoV.

Jij lijkt het te willen "normaliseren" naar zeeniveau (vermoed ik?) om zo een "genormaliseerde fitness-score" te hebben maar persoonlijk lijkt me dat juist verwarrend. Ik vind het goed dat Garmin precies lijkt te doen wat ik verwacht: Je lichaam kan minder zuurstof opnemen op dit moment, dus je VO2max daalt.
Inderdaad, zo had ik het nog niet bekeken, dus het klopt misschien wel. Hoewel, wat ik er over lees zou dat pas boven 1500m gebeuren en ik zit op 1400m. Maar ik kom ook een onderzoek tegen wat dit tegenspreekt en er zou al invloed zijn op lagere hoogtes.
https://www.researchgate....ude_in_endurance_athletes
Mijn VO2 max is nu zo’n 4-6% gedaald…

Verder zijn er ook 2 factoren die hier een rol spelen… hoogte en stijging. In de 2 rondes die ik loop zitten in totaal 113 hoogtemeters met een gemiddeld stijgingspercentage van 6% over 4 km.

[ Voor 11% gewijzigd door PatrickC op 06-08-2023 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeeftZijWeer
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-08-2024
PatrickC schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 21:53:
Geen zorgen, thuis schiet-ie weer omhoog, door idd meer zuurstof en minder berg-op, op zich idd logisch. Als je wil (want het kan frustrerend zijn) kan je de VO2max meting tijdelijk uitzetten voor de betreffende activiteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

Van de week van de FR45 over gestapt naar de 965. De FR45 deed eigenlijk precies was ik ervan verwachtte, namelijk de tijd weergeven, notificaties weergeven en bijhouden hoe snel ik over een kilometer hardlopen doe. De 965 heeft een hoop extra functies die ik van mijn leven niet zal gebruiken. De overstap is dus puur voor het fancy schermpje en de looks.

Wat dat betreft helemaal geslaagd. Was bang dat de 965 te groot zou zijn voor mijn mini armpje maar dat valt best mee. Wel veel geld zeg voor een plastic horloge....manmanman. Wel erg blij mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-09 23:40
Maar waarom dan de 965 en niet de 265 als ik vragen mag? Zelfde schermpje maar minder functies die je nooit gaat gebruiken. Overigens geen waardeoordeel, ben gewoon benieuwd :)

WoT stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

ElPaco schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:32:
Maar waarom dan de 965 en niet de 265 als ik vragen mag? Zelfde schermpje maar minder functies die je nooit gaat gebruiken. Overigens geen waardeoordeel, ben gewoon benieuwd :)
De looks :)
En via de ING rentepunten een prijs die nog onder die van de reguliere 265 ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@westergas Venu 2S had dan ook nog gekund, maar weet niet of die wel eens te koop staat bij de ING. Maar veel plezier met je FR965… mooi horloge! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElPaco
Overigens zal je nu zien dat je ineens dingen gaat gebruiken waarvan je niet wist dat je ze wilde hebben. Toen ik van mijn FR55 naar de FR955 ging kreeg ik er allemaal statistieken bij die leuk zijn en dingen als je morning report.

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HeeftZijWeer schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:17:
[...]

Geen zorgen, thuis schiet-ie weer omhoog, door idd meer zuurstof en minder berg-op, op zich idd logisch. Als je wil (want het kan frustrerend zijn) kan je de VO2max meting tijdelijk uitzetten voor de betreffende activiteit.
Ik vind het geen probleem dat de waarde zakt, maar was gewoon benieuwd waarom de waarde gezakt was. De vorige jaren had ik nog een FR645M en die had geen VO2 max waarde als je voor activiteit trailrun koos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik ben aan het kijken om mijn trouwe Fenix 5 te vervangen. Naast het MIPS vs amoled dilemma ben ik ook eens over de maat gaan nadenken, nu zit er een normale 5 om mijn 18cm pols.

Toen ik hem kocht heb ik niet eens bewust over de maat nagedacht, maar nu zie ik in veel tabellen dat een kleinere (s dus) een stuk gangbaarder zou zijn. Wat denken jullie? De kortere batterijduur houdt me een beetje tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqCJ_6GJ_0_UIdPwJRsrYl-GBHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EVZOMH5MMNhz8DA0ru5NAKDf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:57
Recoil schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:13:
Ik ben aan het kijken om mijn trouwe Fenix 5 te vervangen. Naast het MIPS vs amoled dilemma ben ik ook eens over de maat gaan nadenken, nu zit er een normale 5 om mijn 18cm pols.

Toen ik hem kocht heb ik niet eens bewust over de maat nagedacht, maar nu zie ik in veel tabellen dat een kleinere (s dus) een stuk gangbaarder zou zijn. Wat denken jullie? De kortere batterijduur houdt me een beetje tegen.

[Afbeelding]
ga gewoon na een winkel en pas de verschillende modellen, dat geeft je het beste beeld en neem dan vooral wat jij mooi vind. Ik heb bv een 5X+ om de pols. Ik vind het prima, een ander te groot maar who cares? ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:31
Bednenk wel dat als je ermee wil slapen het formaat wel meespeelt. Dus, wil je alle metrics en haat je een bulky ding om je pols in bed, kies dan een kleine :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:41
Keiichi schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:57:
Gewoonlijk gebruik ik de livetracking van garmin zodat het thuisfront weet waar ik ongeveer uithang. Voor de gewone afstanden, marathons etc geen enkel probleem.

Afgelopen weekend heb ik tocht gehad waarbij m'n telefoon leeggetrokken was na 13 uur. Hoe lang werkt deze feature bij jullie? Zijn er evt ook zaken aan te tunen, bv dat het niet helemaal live is zodat het vebruik van bluetooth/4g niet te hoog is.
Ik heb geen weet van instellingen aan de Garmin kant, maar volgens mij helpt het bijvoorbeeld wel om je telefoon in battery saving mode te zetten.

Verder heb ik niet de indruk dat LiveTrack heel veel gebruikt eigenlijk. Ik kom op zo’n 3% per uur als ik de laatste dagen bekijk. Zal verschillen van telefoon tot telefoon (en omstandigheden, goeie ontvangst doet heel veel), maar ik heb me hier nog nooit zorgen over gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:03
Heb nu enige tijd de fenix 6 en probeer de trainingsstatus serieus te nemen. Dingetje waar ik wel tegenaan loop is mijn basketbaltrainingen. Gedurende zo'n training draag je geen horloge dus neemt hij ook niets op. Een hartslagband vind ik wat overdreven en zou bij een botsing met een tegenstander ook vervelend kunnen zijn.

Handmatig een activiteit toevoegen kan weet ik, maar dan moet dus alles handmatig ingevoerd worden. Calorieën en hartslag zijn natuurlijk lastig om handmatig in te voeren. Dat kan van training tot training nogal verschillen.

Wanneer ik deze training niet in zou voeren zou dat toch wel een misser zijn in de data die garmin heeft voor de trainingsstatus, dus ik ben een beetje in dubio wat ik hier het beste mee kan doen. Ik basketbal minimaal 1 avond in de week (soms 2) en probeer daarnaast nog af en toe te hardlopen of mtb-en.

Zijn er mensen die dit probleem kennen toevallig? Of, nog liever, mensen die hier een oplossing voor hebben?

Ik maak me er overigens niet heel druk om, ik sport gewoon fijn en voel aan m'n lichaam vrij goed hoe dat het is gegaan, maar als ik dan toch het firstbeat systeem ga gebruik zou het fijn zijn als die zo goed mogelijk zijn werk kan doen.

[ Voor 4% gewijzigd door karazz op 07-08-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
Wat soms kan is je horloge om je enkel dragen. Hartslagmeting zal niet super zijn, maar dan ziet Garmin wel dat je actief bent.

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:34
Mijn Epix Gen 2 is net op de bus gegaan naar Garmin. :/

Mijn Epix viel uit en start daarna niet meer. Als ik dan de USB kabel op een oplader aansloot starten de Epix weer op totdat ik de kabel er weer uit haalde. Dit ondanks een volle batterij. Hard en soft reset haalde niets aan. :'(

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
karazz schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:20:
Heb nu enige tijd de fenix 6 en probeer de trainingsstatus serieus te nemen. Dingetje waar ik wel tegenaan loop is mijn basketbaltrainingen. Gedurende zo'n training draag je geen horloge dus neemt hij ook niets op. Een hartslagband vind ik wat overdreven en zou bij een botsing met een tegenstander ook vervelend kunnen zijn.

Handmatig een activiteit toevoegen kan weet ik, maar dan moet dus alles handmatig ingevoerd worden. Calorieën en hartslag zijn natuurlijk lastig om handmatig in te voeren. Dat kan van training tot training nogal verschillen.

Wanneer ik deze training niet in zou voeren zou dat toch wel een misser zijn in de data die garmin heeft voor de trainingsstatus, dus ik ben een beetje in dubio wat ik hier het beste mee kan doen. Ik basketbal minimaal 1 avond in de week (soms 2) en probeer daarnaast nog af en toe te hardlopen of mtb-en.

Zijn er mensen die dit probleem kennen toevallig? Of, nog liever, mensen die hier een oplossing voor hebben?

Ik maak me er overigens niet heel druk om, ik sport gewoon fijn en voel aan m'n lichaam vrij goed hoe dat het is gegaan, maar als ik dan toch het firstbeat systeem ga gebruik zou het fijn zijn als die zo goed mogelijk zijn werk kan doen.
Ik ken dit probleem, loop er zelf op een andere manier tegenaan. Het kunnen opnemen van de data is 1 (dat kan inderdaad met een borstband of armband). De interpretatie van afwijkende sport data is 2. Hoe dat bij basketbal zit weet ik niet, maar met krachttraining loopt het in elk geval spaak. Na een flinke sessie gewichten sleuren haal ik meestal een training load van 40, vergelijkbaar met 10 minuten hardlopen. Hersteltijd is dan een paar uur, terwijl ik echt helemaal leeg ben. Mijn ervaring is dat Garmin niet in staat is om sporten die niet volledig cardio gebaseerd zijn goed mee te schalen in de training metrics. Mogelijk heb je dat met basketbal wel omdat dit veel cardio is, maar het kan dus een vertekend beeld geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die hoogte-acclimatisering duurt dus wel even… >:) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XwxwtyKksym8KKQ4ZOkNWoS-rN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IjpmSwK1GZgZMDIeJ419eKQW.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcuGstqQFpVWKMzBWW7C3Jm5ueI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6CRxwDuVi9YKLCoruZ4FGEG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Mijn 955 Solar heeft weer een update gehad, en alles in de war. Toestel stond opeens op Engels en nog vreemder: een ademhalings app van Garmin die ik elke avond voor het slapengaan gebruik opeens verdwenen. Vind hem ook niet meer in de iq-store. Weird! Zouden 955 bezitters eens kunnen kijken of ze wel een ademhalingsoefeningen-app op hun horloge hebben? Zou ik toch echt heel vervelend vinden als ze die er opeens uitgesloopt hebben. Wrom?
En Wi-Fi synchronisatie doet het niet meer. Heb hem al verwijderd en weer toegevoegd maar geeft nu steeds: Synchronisatie mislukt. Gegevens via Express verwijderd en weer opnieuw toegevoegd, maar dat mag niet baten...

[ Voor 19% gewijzigd door Philo Melos op 08-08-2023 07:55 . Reden: Wi-Fi toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:03
Aghanim schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:18:
[...]

Ik ken dit probleem, loop er zelf op een andere manier tegenaan. Het kunnen opnemen van de data is 1 (dat kan inderdaad met een borstband of armband). De interpretatie van afwijkende sport data is 2. Hoe dat bij basketbal zit weet ik niet, maar met krachttraining loopt het in elk geval spaak. Na een flinke sessie gewichten sleuren haal ik meestal een training load van 40, vergelijkbaar met 10 minuten hardlopen. Hersteltijd is dan een paar uur, terwijl ik echt helemaal leeg ben. Mijn ervaring is dat Garmin niet in staat is om sporten die niet volledig cardio gebaseerd zijn goed mee te schalen in de training metrics. Mogelijk heb je dat met basketbal wel omdat dit veel cardio is, maar het kan dus een vertekend beeld geven.
Áls ik 'm zou dragen bij basketbal zou het waarschijnlijk wel vrij aardig opnemen. Het is eigenlijk een duurloop met hele korte intervallen. ;)

Maargoed, het probleem lijkt hetzelfde inderdaad, het ontbreken van data en daardoor dus geen goed beeld geven. Zullen ongetwijfeld meer mensen die aan teamsport doen last van hebben.

Vind 't overigens wel vreemd dat hij fitness daarin niet fatsoenlijk mee pakt. Zou an-sich niet al te moeilijk moeten zijn zou je zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
karazz schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 08:22:
[...]

Áls ik 'm zou dragen bij basketbal zou het waarschijnlijk wel vrij aardig opnemen. Het is eigenlijk een duurloop met hele korte intervallen. ;)

Maargoed, het probleem lijkt hetzelfde inderdaad, het ontbreken van data en daardoor dus geen goed beeld geven. Zullen ongetwijfeld meer mensen die aan teamsport doen last van hebben.

Vind 't overigens wel vreemd dat hij fitness daarin niet fatsoenlijk mee pakt. Zou an-sich niet al te moeilijk moeten zijn zou je zeggen...
Ik begeef me op glad ijs maar ik denk dat het lastig is om krachttraining goed te wegen omdat de intensiteit niet alleen af te meten is aan hartslag. Met een set squats op 90% RM kom ik nog wel op 15 slagen van mijn max hartslag maar met de meeste andere, zeer zware, oefeningen kom ik hooguit in zone 3. Cardio technisch gezien stelt een sessie krachttraining dus niet zo veel voor. Toch is 48 uur herstel voordat je dezelfde spiergroep traint wel van belang terwijl Garmin dan bijvoorbeeld 6 uur geeft.

Whoop heeft vorig jaar een bedrijf overgenomen dat zich specialiseert in het bepalen van de 'strain' van krachttraining. Dat wordt nu in hun app gebruikt maar ik heb geen idee of dit echt goed combineert tussen kracht- en duurtraining.

In veel schema's waarin je zowel kracht als duur wilt doen doe je vrijwel dagelijks iets omdat je in principe die 2 systemen wel naast elkaar kunt trainen. Als je om de dag hardloopt en om de dag kracht doet zit er altijd 48 uur tussen. Wat echter niet meegenomen wordt/kan worden is de gigantische spierpijn in de benen na squats en deadlifts waardoor je helemaal niet kunt hardlopen. Dat is natuurlijk lastig in een metric te vangen en heel erg luisteren naar je gevoel (net zoals eigenlijk voor alles geldt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
Philo Melos schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 07:49:
Mijn 955 Solar heeft weer een update gehad, en alles in de war. Toestel stond opeens op Engels en nog vreemder: een ademhalings app van Garmin die ik elke avond voor het slapengaan gebruik opeens verdwenen. Vind hem ook niet meer in de iq-store. Weird! Zouden 955 bezitters eens kunnen kijken of ze wel een ademhalingsoefeningen-app op hun horloge hebben? Zou ik toch echt heel vervelend vinden als ze die er opeens uitgesloopt hebben. Wrom?
En Wi-Fi synchronisatie doet het niet meer. Heb hem al verwijderd en weer toegevoegd maar geeft nu steeds: Synchronisatie mislukt. Gegevens via Express verwijderd en weer opnieuw toegevoegd, maar dat mag niet baten...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DitTSHMI5m3ovo4NUXy8y3oy_-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/agwl0b1BxmtUNKWvky6eYThp.jpg?f=fotoalbum_large
Op mijn 955 (non-solar). Softwareversie 16.09

WoT stats

Pagina: 1 ... 266 ... 322 Laatste