Krijg nu 13.22 binnen op de epix 2 niet pro
Verhip, 13.22 komt ook op m'n F7X-SS binnen nu, https://forums.garmin.com...x-7-system-software-13-22 geeft een flinke changelog. Morgen ook een run, altijd spannend om zo'n update de day before binnen te halen #yolo
[ Voor 72% gewijzigd door ascent op 31-05-2023 22:34 ]
De enige manier om dit te bepalen is naar een winkel (Bever bijvoorbeeld) te gaan en zelf te passen. De ene 17cm pols is de andere niet en wat voor de een te groot is, is voor de ander prima.KeineAngst schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:25:
Mooie review. Heb nu een Apple Watch en wil graag overstappen naar Garmin. Ik zit nog te twijfelen tussen een normale 7 en een 7 pro. Ben er ook nog niet helemaal uit of het dan een Fenix of een Epix moet worden.
Waar ik voornamelijk mee zit is de grootte van de kast ten opzichte van mijn pols. Ik heb een relatief smalle pols met een omtrek van ongeveer 17,3 centimeter. Is de 7 dan te groot en moet ik voor een 7S gaan, of is het prima te doen? Wie heeft hier ervaring mee?
Zelf heb ik ook smalle polsen en dacht ook voor de 7s te moeten gaan obv internet foto's etc, maar bij het passen in de winkel vond ik de 7s wel erg klein maar vooral daardoor ook in verhouding best wel dik. Ook vond ik een iets dikkere band prettiger. De gewone 7 viel me daarentegen weer alles mee qua formaat. Ik ben uiteindelijk voor de 955 gegaan ivm gewicht (en nog net iets kleiner).
Dat is een goed idee. Ik ga de lokale Bever binnenkort dan maar eens een bezoek brengen. En bedoel jij met dikker breder? Of is de band van de 7 echt dikker dan die van de 7S?jap85 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:39:
[...]
De enige manier om dit te bepalen is naar een winkel (Bever bijvoorbeeld) te gaan en zelf te passen. De ene 17cm pols is de andere niet en wat voor de een te groot is, is voor de ander prima.
Zelf heb ik ook smalle polsen en dacht ook voor de 7s te moeten gaan obv internet foto's etc, maar bij het passen in de winkel vond ik de 7s wel erg klein maar vooral daardoor ook in verhouding best wel dik. Ook vond ik een iets dikkere band prettiger. De gewone 7 viel me daarentegen weer alles mee qua formaat. Ik ben uiteindelijk voor de 955 gegaan ivm gewicht (en nog net iets kleiner).
Ik heb lang getwijfeld, in de winkel gekeken en ze uiteindelijk allebei besteld om gewoon thuis te kiezen en eentje teruggestuurd. Pols ca 16cm.KeineAngst schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:25:
Mooie review. Heb nu een Apple Watch en wil graag overstappen naar Garmin. Ik zit nog te twijfelen tussen een normale 7 en een 7 pro. Ben er ook nog niet helemaal uit of het dan een Fenix of een Epix moet worden.
Waar ik voornamelijk mee zit is de grootte van de kast ten opzichte van mijn pols. Ik heb een relatief smalle pols met een omtrek van ongeveer 17,3 centimeter. Is de 7 dan te groot en moet ik voor een 7S gaan, of is het prima te doen? Wie heeft hier ervaring mee?
Maar GOD wat ben ik blij dat ik niet voor de S ben gegaan. Met name de accuduur van de 7 is zaaalig (accu van de S is flink kleiner), eenmaal gewend aan het formaat is het helemaal prima vind ik, en ook het ietsje grotere display is prettig.
De iets robuust ogender bezel vind ik ook wel mooi omdat ik er ook een RVS band bij draag.
Maar wil je een "eleganter" horloge, dan is juist de S wellicht okee.
Ik heb eerder hier foto's gepost.
Ook ik vond de S "dik" ogen icm formaat. Breedte van de bandjes werken daar optisch aan mee, want tussen de horloges zit 2mm verschil in de bandbreedtes. De 7 heeft op de standaard band ook 2 lugs, de s eentje. Niet dat dat nou de doorslag geeft maar het viel me op.
[ Voor 13% gewijzigd door Mistraller op 01-06-2023 11:18 ]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ik heb je foto's even teruggezocht, maar dat ziet er inderdaad helemaal niet gek uit!Mistraller schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:13:
[...]
Maar wil je een "eleganter" horloge, dan is juist de S wellicht okee.
Ik heb eerder hier foto's gepost.
Ik bedoelde inderdaad brederKeineAngst schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:12:
[...]
Dat is een goed idee. Ik ga de lokale Bever binnenkort dan maar eens een bezoek brengen. En bedoel jij met dikker breder? Of is de band van de 7 echt dikker dan die van de 7S?
2 bestellen en 1 terugsturen kan inderaad ook, maar ik bespaar mezelf liever het gedoe van een retour en je zadelt de webshop dan niet op met een retour die ze niet meer als nieuw kunnen verkopen. Scheelt ook dat ik 10 min fietsen van een Bever woon.
Ik had de 7s als "tweede kans" bij coolblue dus doosje was toch al open geweest, normaliter vind ik dat ook een beetje vervelend inderdaad.jap85 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:48:
[...]
Ik bedoelde inderdaad brederzoals Mistraller aangaf scheelt het 2mm. De dikte is voor zover ik weet hetzelfde (of een verwaarloosbaar verschil).
2 bestellen en 1 terugsturen kan inderaad ook, maar ik bespaar mezelf liever het gedoe van een retour en je zadelt de webshop dan niet op met een retour die ze niet meer als nieuw kunnen verkopen. Scheelt ook dat ik 10 min fietsen van een Bever woon.
btw mocht je wél voor een 7s gaan, ik heb nog screenprotectors liggen
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ik heb ‘m gisteravond ook geïnstalleerd. Zojuist een Wandelen activiteit gestart en de UI is veranderd zag ik. Gelukkig niet de fancy interface van de laatste Forerunners.Megupe schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:17:
Krijg nu 13.22 binnen op de epix 2 niet pro
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Ik overweeg een Garmin epix Pro (Gen 2) 47mm Sapphire te bestellen. Ik kan dan kiezen tussen:
- Carbon Gray DLC Titanium with Black Band
- Titanium with Whitestone Band
Mijn horloges tot nu toe waren de Fenix 5+ en de Fenix 6 Sapphire Titanium.
Tot nu toe kocht ik altijd de Titanium variant zonder DLC coating zodat als er een krasje op komt dat minder opvalt. Is er hier iemand die ervaring heeft met de DLC coating? Ik vind de zwarte met DLC wel veel mooier dan de witte zonder DLC.
Verder waren mijn afgelopen horloges dus van de Fenix categorie. Het langste dat ik sport is meestal een paar uurtjes, dus voor de battery life time hoef ik het niet per se te doen. Is er iemand die ondanks dat tóch de Fenix aan zou raden?
Ik kan me voorstellen dat het wat snel lijkt om nu al meteen voor een nieuw horloge te gaan. Alleen mijn huidige horloge is licht defect (knop links boven in hield er recentelijk mee op), en ik zit nog in de garantieperiode. Dus als ik nu een nieuwe koop dan hoef ik niets te missen terwijl mijn oude gerepaereerd (of vervangen..?
) wordt.
- Carbon Gray DLC Titanium with Black Band
- Titanium with Whitestone Band
Mijn horloges tot nu toe waren de Fenix 5+ en de Fenix 6 Sapphire Titanium.
Tot nu toe kocht ik altijd de Titanium variant zonder DLC coating zodat als er een krasje op komt dat minder opvalt. Is er hier iemand die ervaring heeft met de DLC coating? Ik vind de zwarte met DLC wel veel mooier dan de witte zonder DLC.
Verder waren mijn afgelopen horloges dus van de Fenix categorie. Het langste dat ik sport is meestal een paar uurtjes, dus voor de battery life time hoef ik het niet per se te doen. Is er iemand die ondanks dat tóch de Fenix aan zou raden?
Ik kan me voorstellen dat het wat snel lijkt om nu al meteen voor een nieuw horloge te gaan. Alleen mijn huidige horloge is licht defect (knop links boven in hield er recentelijk mee op), en ik zit nog in de garantieperiode. Dus als ik nu een nieuwe koop dan hoef ik niets te missen terwijl mijn oude gerepaereerd (of vervangen..?
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
@Freeaqingme ik vroeg me vanmorgen hetzelfde af en dan ook nog of er verschil is tussen titanium en stainless steel (zoals de Fenix 6 pro heeft). Ik heb nog niet echt het antwoord gevonden dat titanium DLC goed tegen krassen kan ofwel altijd mooi blijft.
Gisteren de 955 Solar besteld, via ING
. Werkgever sponsort ook nog eens bijna de helft, dus al met al een leuke aankoop. Deel de ervaringen hier tzt!
Hier nu een half jaar de 955, erg blij mee. Laatste week was ie wel goed in de war. Al twee keer gehad dat mijn stappen niet gereset worden bij een nieuwe dag en dus door telt. En af en toe dat slaap en HRV niet werden gemeten. Dat lijkt nu weer goed te zijn, maar van de stappen die niet resetten had ik eergisteren nog. Herkenbaar voor iemand?
Titanium krast gewoon. Nog niet zo lang terug mijn eerste kras op de bezel van mijn Epix Gen 2.XeNeRgY schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:38:
@Freeaqingme ik vroeg me vanmorgen hetzelfde af en dan ook nog of er verschil is tussen titanium en stainless steel (zoals de Fenix 6 pro heeft). Ik heb nog niet echt het antwoord gevonden dat titanium DLC goed tegen krassen kan ofwel altijd mooi blijft.
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Zojuist mijn Epix 2 voorzien van de laatste firmware, 13.22. Ik zie echter bij activiteiten nog niet de nieuwe activiteiten die beschikbaar zijn op de pro modellen (o.a. inline skate).
https://forums.garmin.com...n-2-system-software-13-22bluecupra schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:37:
Zojuist mijn Epix 2 voorzien van de laatste firmware, 13.22. Ik zie echter bij activiteiten nog niet de nieuwe activiteiten die beschikbaar zijn op de pro modellen (o.a. inline skate).
Heeft iemand de Epix 2 Pro 42mm zwart al ergens gezien om te bestellen? Ik zie alleen de witte variant beschikbaar so far.
Tijdens het lopen met 13.22 gisteren gekke feedback van gelopen rondjes.
Waar je eerst een piepje kreeg en een rondetijd (ik heb die per gelopen km ingesteld), krijg je nu te horen: "ronde 1 km, autolap, gelopen tijd". Op deze manier hoef ik geen feedback meer, het leid best wel af.
Waar je eerst een piepje kreeg en een rondetijd (ik heb die per gelopen km ingesteld), krijg je nu te horen: "ronde 1 km, autolap, gelopen tijd". Op deze manier hoef ik geen feedback meer, het leid best wel af.
Ah ja, daar ben ik ook ooit tegen aan gelopen. In Garmin connect kan je onder Toestellen -> Activiteitopties deze audiomeldingen instellen naar wens (of in het geheel uitzetten).Megupe schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:11:
Tijdens het lopen met 13.22 gisteren gekke feedback van gelopen rondjes.
If you can see, look. If you can look, observe
Update gehad naar 15.19?vinom schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:10:
Hier nu een half jaar de 955, erg blij mee. Laatste week was ie wel goed in de war. Herkenbaar voor iemand?
Lijkt meer stuk gemaakt te hebben dan gerepareerd.
https://forums.garmin.com...5-series#pifragment-389=1
Hier geen enkele issues met 15.19...Asprine schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:42:
[...]
Update gehad naar 15.19?
Ik zie activiteitsopties niet.Roozzz schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:17:
[...]
Ah ja, daar ben ik ook ooit tegen aan gelopen. In Garmin connect kan je onder Toestellen -> Activiteitopties deze audiomeldingen instellen naar wens (of in het geheel uitzetten).
Zie wel een knop om de meldingen aan- en uit te zetten, maar niet om aan te passen.
Even gedubbelcheckt in de app. Als ik mijn toestel selecteer, staat daar ergens in de lijst een knop activiteitsopties, die geeft een regel met meldingen aan/uit. Als ik op die aan/uit tik, komt er een nieuw menu tevoorschijn met alle opties. Mogelijk is dat het? Garmin en userinterfacesMegupe schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:33:
[...]
Ik zie activiteitsopties niet.
Zie wel een knop om de meldingen aan- en uit te zetten, maar niet om aan te passen.

En anders werkt het kennelijk anders tussen verschillende horloges

[ Voor 13% gewijzigd door Roozzz op 02-06-2023 11:48 ]
Hoe kan ik eigenlijk een tijdelijke do not disturb aangeven? Iets als "ik wil de komende twee uur geen bzzt bzzt aan mn pols", zoiets ?
Beter, hier nog even gewacht met het updaten omdat na het uitkomen van de update er meerdere draadjes ontstonden over zaken die niet meer werkte.
Echt robuust komt het platform niet over. Niet iedereen lijkt ook dezelfde problemen te hebben, als of er meerdere hardware matige versies rond gaan.
Epix2 hier, ook ff dubbel check gedaan, en het ziet er zeker anders uit bij mij. Ook geen "nieuw menu" te openen.Roozzz schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:41:
[...]
Even gedubbelcheckt in de app. Als ik mijn toestel selecteer, staat daar ergens in de lijst een knop activiteitsopties, die geeft een regel met meldingen aan/uit. Als ik op die aan/uit tik, komt er een nieuw menu tevoorschijn met alle opties. Mogelijk is dat het? Garmin en userinterfaces![]()
En anders werkt het kennelijk anders tussen verschillende horloges
Welk model draag jij?
945. Ik vrees dat je even een andere hulplijn (met een epix 2) nodig hebtMegupe schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:54:
[...]
Epix2 hier, ook ff dubbel check gedaan, en het ziet er zeker anders uit bij mij. Ook geen "nieuw menu" te openen.
Welk model draag jij?
De inhoud van de app is de afgelopen jaren al zeer regelmatig aangepast. Iedere keer weer een verrassing waar je zaken vind

Bij mijn F6s Sapphire is het hetzelfde als bij @Roozzz
Nou ja, dat ik nergens last van heb wil niet zeggen dat ik ze niet hebAsprine schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:53:
[...]
Beter, hier nog even gewacht met het updaten omdat na het uitkomen van de update er meerdere draadjes ontstonden over zaken die niet meer werkte.
Echt robuust komt het platform niet over. Niet iedereen lijkt ook dezelfde problemen te hebben, als of er meerdere hardware matige versies rond gaan.
Lees wat over open water swimming ed, dat is voor zover ik weet van het begin af aan al een bron van issues (maar ik zwem niet).
Sommige problemen zijn simpelweg op te lossen door een restart na een firmware update (vaak zaken als batterij drain na een update), of user voorkeur (steps die boven de 10.000 als 10k worden weergegeven ipv precieze aantal).
Maar sinds de 15.x updates (zo uit mijn hoofd) is het horloge eindelijk echt zoals ik wil persoonlijk... voor mijn usecases dus.
@Megupe
Ik heb (955 solar) ook een menu item "Audiomeldingen" waar je van alles in kan stellen... misschien iets dergelijks ook voor je epix? (Dit is in de connect app -> telefoon(instellingen) -> audiomedlingen)
[ Voor 10% gewijzigd door m0ridin op 02-06-2023 12:52 ]
Daar kan ik de meldingen alleen uit/aan vinken, niet verder aanpassen.m0ridin schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:49:
[...]
@Megupe
Ik heb (955 solar) ook een menu item "Audiomeldingen" waar je van alles in kan stellen... misschien iets dergelijks ook voor je epix? (Dit is in de connect app -> telefoon(instellingen) -> audiomedlingen)
Nav feedback ben ik het e.e.a. gaan lezen Budget is ongeveer 200 euro (en 300 als het te verantwoorden is).wd200 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:23:
Ik weet dat het niet des tweakers is maar ik zie door het bomen het bos niet meer.
Ik ga van Fitbit’s naar polar space, Garmin 55, Apple Watch etc…
Ik zoek een horloge (als cadeau, zelf dus ook niet zoveel verstand van) die het volgende kan
- gps voor 4 uur / 40 km (ook na na 2 jaar een prima accu) als marathon training
- afstand bij kan houden real live op het scherm
- hartslag meet (als eerste op de pols en misschien in de toekomst een losse band ? )
Nice to have het eea naar de gezondheid app van de iPhone kan sturen automatisch
Heeft iemand voor een paar goede tips ?
Een Garmin 245 lijkt een hele goede keus met een leuke navigatie feature voor de toekomst als de eigenaar van het horloge het huidige dorp zat is..
Hebben mensen nog een beter alternatief of no-go's voor dit horloge ?
Voor net boven de €300 zou je nog de opvolger van de 245 kunnen overwegen, de 255.wd200 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:17:
[...]
Nav feedback ben ik het e.e.a. gaan lezen Budget is ongeveer 200 euro (en 300 als het te verantwoorden is).
Een Garmin 245 lijkt een hele goede keus met een leuke navigatie feature voor de toekomst als de eigenaar van het horloge het huidige dorp zat is..
https://www.garmin.com/nl...er-245-en-forerunner-255/
Inderdaad, veruit de beste keuze. Alternatief is nog de Coros pace 2.
Tijdelijk kan niet of je moet de nachtmodus daarvoor gebruiken, maar dat lijkt mij niet zo handig. Sneller is uitschakelen via het menu dat je krijgt door de knop linksboven langer ingedrukt te houden. En nog sneller, maar dan moet je horloge sneltoetsen ondersteunen, is de functie onder een sneltoets zetten.ascent schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:53:
Hoe kan ik eigenlijk een tijdelijke do not disturb aangeven? Iets als "ik wil de komende twee uur geen bzzt bzzt aan mn pols", zoiets ?
[ Voor 10% gewijzigd door PatrickC op 02-06-2023 22:25 ]
Vandaag een eerste hardloopsessie gedaan met de nieuwe Epix 2 firmware en inderdaad… running dynamics gegevens in de activiteit. Het enige wat ontbreekt tov de Garmin RD pod is de GCT balans links/rechts. Dat zal wel niet kunnen omdat je het horloge aan een zwaaiende arm draagt.
Wat een slechte update voor wat betreft autolaps.. met de oude software kreeg je cumulatieve rondes. Dus ronde 1, ronde 2, ronde 3……..Kon je tijdens het lopen de km stand bijhouden zonder te kijken.Megupe schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:05:
[...]
Daar kan ik de meldingen alleen uit/aan vinken, niet verder aanpassen.
Nu krijg ik elke kilometer de tekst: 1 kilometer, auto laap 5 minuut 30. Ja ik weet dat het 1 kilometer is want dat stel ik zelf in. Ja ik weet dat het een auto lap is want dat stel ik in. Ja ik weet hoe dat uitgesproken moet worden maar Garmin niet! Het is een lap, geen laap. En dan pas de rondetijd. Blegh.. slechte wijziging.

Ik had het helaas ook al voor de update. Ik had goede hoop dat de update het op zou lossen, maar helaas. Ik heb inmiddels ook maar een topic aangemaakt daar, want vannacht was het weer raak. Stappen zijn niet gereset, HRV en slaap zijn pas gaan meten om half vijf vanochtend, terwijl ik voor twaalven sliep vannacht. Heel mijn training readiness natuurlijk verpest met zulke foute informatie ertussen.Asprine schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:42:
[...]
Update gehad naar 15.19?
Ik ben ook opzoek naar een model in deze range. Wat heeft je laten kiezen voor dit model?wd200 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:17:
[...]
Nav feedback ben ik het e.e.a. gaan lezen Budget is ongeveer 200 euro (en 300 als het te verantwoorden is).
Ik zie in de ING shop ook bijvoorbeeld de venu sq2 die ook Garmin Pay heeft.
Weet iemand ook in hoeverre de smartwatches om kunnen gaan met meldingen? Ik wil graag mijn imprivata meldingen goed kunnen keuren op mijn horloge. Ik heb nu een Xaomi smart band 7 pro maar die bevalt compleet niet.
De optie voor navigatie tov de 55 lijkt door de doorslag te gevensnoos schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 22:56:
[...]
Ik ben ook opzoek naar een model in deze range. Wat heeft je laten kiezen voor dit model?
Ik zie in de ING shop ook bijvoorbeeld de venu sq2 die ook Garmin Pay heeft.
Weet iemand ook in hoeverre de smartwatches om kunnen gaan met meldingen? Ik wil graag mijn imprivata meldingen goed kunnen keuren op mijn horloge. Ik heb nu een Xaomi smart band 7 pro maar die bevalt compleet niet.
Meldingen van een mobiel kunnen worden weergegeven en als je een Android telefoon hebt ook beantwoorden met korte antwoorden. Goedkeuren van imprivata meldingen lijkt mij niet mogelijk, of er zou ergens een Connect IQ app voor moeten zijn, maar daar heb ik me nooit in verdiept. Ik moest nu ook even opzoeken wat imprivata überhaupt was.snoos schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 22:56:
De navigatie is wel redelijk beperkt toch? Alleen een breadcrump trail zonder kaart.wd200 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 08:05:
[...]
De optie voor navigatie tov de 55 lijkt door de doorslag te geven
Als de route allerlei splitsingen bevat waar je verschillende keuzes hebt is het nog wel eens lastig zo’n breadcrumb te volgen, maar snel genoeg begint je horloge te piepen dat je uit koers raakt. Dus voor de meeste routes is het prima te doen. Het horloge geeft ook aan binnen hoeveel meter je moet afslaan en in welke richting en bij de afslag zelf ook nog eens een signaal. Maar echte Topoactive kaarten werken natuurlijk prettiger, maar die horloges zijn ook minimaal dubbel zo duur.Koets89 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:49:
[...]
De navigatie is wel redelijk beperkt toch? Alleen een breadcrump trail zonder kaart.
[ Voor 10% gewijzigd door PatrickC op 04-06-2023 14:26 ]
Het gaat niet zo zeer om de Topoactive kaarten, maar meer om het feit dat het horloge een kaart kan weergeven. Een osm kaart is dan ook prima, daar zijn die topoactive kaarten vaak ook op gebaseerd en osm is vaak ook gedetailleerder. Overigens is een basis kaart al een flinke upgrade tov een breadcrumb; als je de grote snelwegen hebt + een paar rivieren dan heb je al heel wat referentie.PatrickC schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:25:
[...]
Als de route allerlei splitsingen bevat waar je verschillende keuzes hebt is het nog wel eens lastig zo’n breadcrumb te volgen, maar snel genoeg begint je horloge te piepen dat je uit koers raakt. Dus voor de meeste routes is het prima te doen. Het horloge geeft ook aan binnen hoeveel meter je moet afslaan en in welke richting en bij de afslag zelf ook nog eens een signaal. Maar echte Topoactive kaarten werken natuurlijk prettiger, maar die horloges zijn ook minimaal dubbel zo duur.
Met Topoactive kaarten bedoelde ik natuurlijk ook ‘kaarten’ in het algemern, maar het zijn nu eenmaal de kaarten die Garmin standaard op deze horloges heeft staan.trithemis schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:10:
[...]
Het gaat niet zo zeer om de Topoactive kaarten, maar meer om het feit dat het horloge een kaart kan weergeven. Een osm kaart is dan ook prima, daar zijn die topoactive kaarten vaak ook op gebaseerd en osm is vaak ook gedetailleerder. Overigens is een basis kaart al een flinke upgrade tov een breadcrumb; als je de grote snelwegen hebt + een paar rivieren dan heb je al heel wat referentie.
Light button ingedrukt houden, in het menu'tje wat je dan krijgt kun je do not disturb activeren.ascent schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:53:
Klopt, maar die gaat niet automatisch uit. Ik zoek een "stoor mij niet voor X uur" achtig ietsjap85 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:13:
[...]
Light button ingedrukt houden, in het menu'tje wat je dan krijgt kun je do not disturb activeren.
Zoals al eerder aangegeven, die optie kent Garmin niet. De enige ‘do not disturb’ die tijdsgebonden is, zijn de tijden die je voor sleep mode aangeeft. Alle andere manieren gaan via handmatig inschakelen en uitschakelen.ascent schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:40:
[...]
Klopt, maar die gaat niet automatisch uit. Ik zoek een "stoor mij niet voor X uur" achtig iets
Zijn er meer mensen die problemen hebben met het weerbericht op hun Garmin smartwatch?
De hourly forecast lijkt aardig ok (maar ik kan nergens zien wat de bron en de gebruikte locatie is), maar de high/low/current waardes slaan helemaal nergens op. (Hourly forecast ligt bijv 10deg hoger dan de high, current temp is veel lager dan de daadwerkelijke temperatuur.
Mis ik iets?
De hourly forecast lijkt aardig ok (maar ik kan nergens zien wat de bron en de gebruikte locatie is), maar de high/low/current waardes slaan helemaal nergens op. (Hourly forecast ligt bijv 10deg hoger dan de high, current temp is veel lager dan de daadwerkelijke temperatuur.
Mis ik iets?
Geen probleem hier, en ik zie ook de locatie:DRAFTER86 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:32:
Zijn er meer mensen die problemen hebben met het weerbericht op hun Garmin smartwatch?
Mis ik iets?
:strip_exif()/f/image/Kq7MzEwwmoxO4PsL2HUNuoQx.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, dat heb ik ook. Je hebt er niks aan en Garmin lijkt er ook niks aan te doen want dit speelt bij mij al meer dan een jaar. Je kunt ook inderdaad niet zien (op mijn Epix gen2 althans) welke locatie Garmin gebruikt, wellicht dat dat namelijk een verklaring kan zijn. Er zijn andere apps beschikbaar via ConnectIQ die het wel goed doen maar je zou verwachten dat de standaard weer app van Garmin dit ook wel goed zou moeten kunnen doen.DRAFTER86 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:32:
Mis ik iets?
Daadwerkelijk temperatuur is rond 20 graden...
:strip_exif()/f/image/JyRzx1kSN1xmaayiCWnzZ6lo.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door OneMoreThing op 05-06-2023 14:37 ]
Garmin:
Weather information displayed on your device is collected from the closest official weather station and may be different than what displays in your weather app on your phone. Local airports will be the most common official weather stations.
M.a.w, het horloge gebruikt je telefoon alleen om de data op te halen en het is dus niet de data die je ziet in de standaard weer app van een iPhone bijvoorbeeld.
Weather information displayed on your device is collected from the closest official weather station and may be different than what displays in your weather app on your phone. Local airports will be the most common official weather stations.
M.a.w, het horloge gebruikt je telefoon alleen om de data op te halen en het is dus niet de data die je ziet in de standaard weer app van een iPhone bijvoorbeeld.
[ Voor 24% gewijzigd door PatrickC op 05-06-2023 15:03 ]
Goed te zien dat ik niet de enige ben...OneMoreThing schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:30:
[...]
Ja, dat heb ik ook. Je hebt er niks aan en Garmin lijkt er ook niks aan te doen want dit speelt bij mij al meer dan een jaar. Je kunt ook inderdaad niet zien (op mijn Epix gen2 althans) welke locatie Garmin gebruikt, wellicht dat dat namelijk een verklaring kan zijn. Er zijn andere apps beschikbaar via ConnectIQ die het wel goed doen maar je zou verwachten dat de standaard weer app van Garmin dit ook wel goed zou moeten kunnen doen.
Daadwerkelijk temperatuur is rond 20 graden...
[Afbeelding]
Ik vind het vooral raar dat de hi/low ook totaal niet overeenkomen met de uur voorspelling (die laatste klopt aardig).
Hoe moeilijk kan het zijn zou je zeggen...
:strip_exif()/f/image/OEQnD7EMYrWZ4V75Kh2RLLQ7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5RKV1MUXNyFpAog4Z9l7HCg6.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze komen in elk geval nog in de buurt. Nu eens de temperatuur laten meten (tijdens sporten) door de Garmin zelf, dat lijkt helemaal van een ander continent:+
Tijdens activiteiten kan mijn epix2 ook temperatuur meten. Maar volgens mij zit die tussen de kast en de huid in, want die geeft dan vaak aan het einde een temperatuur aan van 20-25 graden.
Dus die heb ik maar uitgezet.
Dus die heb ik maar uitgezet.
Dat is de temp van je horloge zelf, niet het weerXeNeRgY schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:40:
Deze komen in elk geval nog in de buurt. Nu eens de temperatuur laten meten (tijdens sporten) door de Garmin zelf, dat lijkt helemaal van een ander continent:+
Wat is daar het nut van?vinom schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:08:
[...]
Dat is de temp van je horloge zelf, niet het weer
Als je ‘m in je koffie gooit dan kun je de temperatuur van je koffie meten!
Het kan zelfs nog stommer.
Ik heb de smart weegschaal van Garmin. Daarin zit ook het weer. Ik dacht dat is super handig omdat je het als eerst ziet in de ochtend. Ik kijk nl niet gelijk op mijn horloge of telefoon.
Weegschaal pakt lokatie van je ip adres. In mijn geval heb ik KPN met lokatie Amersfoort: 80 km van mijn huis dus 🤣
Geloof me. Kan daar droog zijn waar het hier met bakken uit de hemel valt.
Ik heb de smart weegschaal van Garmin. Daarin zit ook het weer. Ik dacht dat is super handig omdat je het als eerst ziet in de ochtend. Ik kijk nl niet gelijk op mijn horloge of telefoon.
Weegschaal pakt lokatie van je ip adres. In mijn geval heb ik KPN met lokatie Amersfoort: 80 km van mijn huis dus 🤣
[ Voor 21% gewijzigd door Quakie op 05-06-2023 17:21 ]
Ik teken nergens meer voor
Net extra update naar 13.22 naar mijn epix 2 gepushed gekregen. Geen release notes na de update, dus geen idee wat er veranderde
https://forums.garmin.com...n-2-system-software-13-22Megupe schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:26:
Net extra update naar 13.22 naar mijn epix 2 gepushed gekregen. Geen release notes na de update, dus geen idee wat er veranderde
PV 8x355 W45 & 8x355 O45
Ik zat al op 13.22, dus ik snap niet welke update binnenkwam. De update waar jij naar verwijst had ik al.
Ik heb wel het idee dat deze niet zo accuraat is en altijd een paar graden teveel aangeeft. Afgelopen weekend in het open water gezwommen waarbij deze een temperatuur aangaf van 19-20 graden, volgens mij is het water nog niet zo warm. Zojuist ook nog even getest in mijn koude dompelbadje thuis die rond de 15 was (ligt een thermometer in). M'n horloge er even 5 minuten in gelegd en die gaf 18,5 aan.orillion schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:22:
[...]
Werkt goed om tijdens zwemmen watertemperatuur te meten.
Dus een paar graden eraf trekken denk ik voor de echte temperatuur (dit was trouwens met een FR745, zal het ook nog eens testen met m'n 955).
Ik ben wel echt heel benieuwd wanneer die split-view naar de reguliere 7 series komt. Kaartje links, metrics rechts is wel echt een heel goed idee.
Bij mij op mijn Fenix7 is het redelijk nauwkeurig en in lijn met mijn weer app op mijn telefoon. Maar ook tussen de verschillende weer apps op mijn telefoon kunnen (grote) verschillen optreden.PatrickC schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:02:
Garmin:
Apple Watch Gets Massive Software Update: Here’s Everything new!
Review van DCRainmaker op de aankondiging van de WatchOS10 features. Apple voert wederom een flink aantal 'Garmin' features door en maakt het gat steeds kleiner. Wat ik persoonlijk erg jammer vind is dat er (nog) geen focus is op recovery metrics zoals Garmin met Firstbeat heeft. Alternatieven zoals Athlytic en Runalyze vind ik persoonlijk niet voldoende of goed genoeg werken tegenover Firstbeat. Er zijn wel geruchten dat Apple dit aan het ontwikkelen is in abonnementvorm.
Ben ook benieuwd of de AW9 een betere batterij krijgt of de AW Ultra een 'S' versie voor concurrentie met de 42mm EPIX.
Review van DCRainmaker op de aankondiging van de WatchOS10 features. Apple voert wederom een flink aantal 'Garmin' features door en maakt het gat steeds kleiner. Wat ik persoonlijk erg jammer vind is dat er (nog) geen focus is op recovery metrics zoals Garmin met Firstbeat heeft. Alternatieven zoals Athlytic en Runalyze vind ik persoonlijk niet voldoende of goed genoeg werken tegenover Firstbeat. Er zijn wel geruchten dat Apple dit aan het ontwikkelen is in abonnementvorm.
Ben ook benieuwd of de AW9 een betere batterij krijgt of de AW Ultra een 'S' versie voor concurrentie met de 42mm EPIX.
En toch heeft de Apple Watch 2 enorme nadelen t.o.v. de gemiddelde Garmin die ze niet (snel) zullen oplossen.
1 is de batterijduur, daarvoor zal Apple teveel moeten inleveren op mooi scherm/functionaliteiten.
2 is dat een AW enkel werkt met een iPhone, die heb ik niet en wil ik niet, dus een AW zal er nooit inkomen.
Afgelopen week ben ik naar de Moezel geweest met de racefiets maar om een wat ruigere tocht te maken ook 1 dagje een eMTB gehuurd. Daar zat uiteraard geen Garmin (Edge) mount op, dus mijn FR955 gebruikt voor de navigatie. Ik moet zeggen, dat werkte echt super fijn! Kaartje was groot genoeg en zeker met het touchscreen is zo'n kaartje goed bruikbaar. Ook afwisselend ClimbPRO aangehad en ik moet zeggen dat het echt tof was hoe soepel alles werkte.
Gewoon even een stukje positieve feedback over de FR955
1 is de batterijduur, daarvoor zal Apple teveel moeten inleveren op mooi scherm/functionaliteiten.
2 is dat een AW enkel werkt met een iPhone, die heb ik niet en wil ik niet, dus een AW zal er nooit inkomen.
Afgelopen week ben ik naar de Moezel geweest met de racefiets maar om een wat ruigere tocht te maken ook 1 dagje een eMTB gehuurd. Daar zat uiteraard geen Garmin (Edge) mount op, dus mijn FR955 gebruikt voor de navigatie. Ik moet zeggen, dat werkte echt super fijn! Kaartje was groot genoeg en zeker met het touchscreen is zo'n kaartje goed bruikbaar. Ook afwisselend ClimbPRO aangehad en ik moet zeggen dat het echt tof was hoe soepel alles werkte.
Inmiddels werkt de AW wel met een iPad, mits je die hebt...ElPaco schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:46:
En toch heeft de Apple Watch 2 enorme nadelen t.o.v. de gemiddelde Garmin die ze niet (snel) zullen oplossen.
Dat accuprobleem blijft wel staan, ik vind Garmin daarin wel veel prettiger. Ik heb wel een iPhone SE (2016), puur om een klein toestel te hebben (bijna 3j geleden 2dehands gekocht, 100 euro), maar mijn Garmin data sync ik via mijn samsung TAB 10.1 A ( 2016) die ik verder voor veel zaken gebruik, de hardware is voor veel software veel toegankelijker dan bij iOS en hij was meer dan 40% goedkoper dan een iPad.
Enigzins off topic: Ik zie in onze lange afstandsgroep vnl Garmins en daarentegen zie ik relatief veel AW's bij mensen die veel over leefstijl icm die AW vertellen, maar ze sporten opvallend weinig tot niet, houden vaak wel van een flamboyante levensstijl, waarbij wrs wat meer beweging imho meer zou kunnen doen dan alleen een AW kopen. Ik weet uit eigen ervaring dat ze vroeger wel vaak gesport hebben en soms ook best fanatiek, wel vaak van sport wisselend. Ik heb geen idee hoe representatief dit is, ik ken immers ook goede sporters/hardlopers die bij een AW zweren, het toeval bepaalt blijkbaar de ratio?
Het gaat mij meer om de trend en snelheid van inhaken van Garmin op sport gebied. 48 uur op 1 lading is inderdaad heel mager maar dat hoeft voor velen ook geen 10 dagen te worden. Voor mij zou 3-4 dagen prima acceptabel zijn. Als je dan ziet dat Garmin vooral prijzen verhoogt de afgelopen 2 jaren ben ik wel benieuwd hoe dit gaat lopen de komende jaren.ElPaco schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:46:
Kan deze (betaalde versie) van harte aanraden. Simpel maar werkt uitstekend;Quakie schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:19:
https://apps.garmin.com/e...d0-45f8-94cb-60af8f69b08d
@trithemis thanks ik zal daar eens naar kijken....
Ik heb sinds eergisteren nieuwe Firmware 13.22 en na het installeren heb ik opnieuw opgestart..
Gister middag zag ik nog 5 dagen batterij staan, maar tot mijn verbazing was de epix2 zojuist bijna leeg.
Ik lees hier en daar op forum Garmin dat meerdere mensen er last van hebben en Garmin is het blijkbaar aan het onderzoeken..
Installeer het dus op eigen risico ?
Ik heb sinds eergisteren nieuwe Firmware 13.22 en na het installeren heb ik opnieuw opgestart..
Gister middag zag ik nog 5 dagen batterij staan, maar tot mijn verbazing was de epix2 zojuist bijna leeg.
Ik lees hier en daar op forum Garmin dat meerdere mensen er last van hebben en Garmin is het blijkbaar aan het onderzoeken..
Heb ook een Epix 2 en hier geen last van. Misschien specifieke watch face of app oid?Quakie schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:42:
@trithemis thanks ik zal daar eens naar kijken....
@GerbenBK Hier alles standaard.. niks via connect IQ geïnstalleerd.
Misschien even in de iQ store kijken of er een app is die dat kan.ascent schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:40:
Klopt, maar die gaat niet automatisch uit. Ik zoek een "stoor mij niet voor X uur" achtig iets
Mijn onderbuik zegt dat er meer achter zit. Het ene merk is toch een soort statusdingetje, uiterlijk vertoon, het andere merk richt zich in de basis echt puur op het sportieve. Ook al is er steeds meer overlap, de basis blijft wel spelen voor veel mensen bij de keuze.route99 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 17:22:
Enigzins off topic: Ik zie in onze lange afstandsgroep vnl Garmins en daarentegen zie ik relatief veel AW's bij mensen die veel over leefstijl icm die AW vertellen, maar ze sporten opvallend weinig tot niet, houden vaak wel van een flamboyante levensstijl, waarbij wrs wat meer beweging imho meer zou kunnen doen dan alleen een AW kopen. Ik weet uit eigen ervaring dat ze vroeger wel vaak gesport hebben en soms ook best fanatiek, wel vaak van sport wisselend. Ik heb geen idee hoe representatief dit is, ik ken immers ook goede sporters/hardlopers die bij een AW zweren, het toeval bepaalt blijkbaar de ratio?
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@Gonadan nodDat idee had ik ook wel een beetje, maar wilde het eerst wat voorzichtiger brengen...
Het komt bij mij (ook) vaak binnen dat die niet zo sportieve AW-groep zich wil verantwoorden om zo'n duur speeltje te kopen maar eigenlijk behoort tot de groep die jij beschrijft, ze willen eigenlijk toch niet uitstralen dat ze een speeltje/die status//ect wel erg belangrijk is en dan halen ze het leefstijlverhaal erbij maar als je ze ziet.... . komt er weinig tot geen leefstijlverbetering uit.....zie het om mij heen gebeuren (maar het is als het is, en het blijft vrijheid-blijheid, dus eigen verantwoording voorop..).
Ik vind de combi van de functionaliteiten/accuduur er voor zorgt dat de Samsung types qua prijs/kwaliteit imho goed doen. Er zitten toch ook een aantal leefstijlzaken op, daar heb je geen AW voor nodig. Dat verschil geven we liever aan de kids, ben tevreden met wat ik heb.
Het komt bij mij (ook) vaak binnen dat die niet zo sportieve AW-groep zich wil verantwoorden om zo'n duur speeltje te kopen maar eigenlijk behoort tot de groep die jij beschrijft, ze willen eigenlijk toch niet uitstralen dat ze een speeltje/die status//ect wel erg belangrijk is en dan halen ze het leefstijlverhaal erbij maar als je ze ziet.... . komt er weinig tot geen leefstijlverbetering uit.....zie het om mij heen gebeuren (maar het is als het is, en het blijft vrijheid-blijheid, dus eigen verantwoording voorop..).
Ik vind de combi van de functionaliteiten/accuduur er voor zorgt dat de Samsung types qua prijs/kwaliteit imho goed doen. Er zitten toch ook een aantal leefstijlzaken op, daar heb je geen AW voor nodig. Dat verschil geven we liever aan de kids, ben tevreden met wat ik heb.
@route99 ik bedoel hem ook nog wel iets genuanceerder dan dat inderdaad. Het type horloge hoeft helemaal niets te zeggen over wat voor type sporter je bent, maar je zit nu eenmaal wel dat verschillende typen en merken verschillende aanvliegroutes hebben van hoe gebruikers op zo'n keuze komen.
Dat is verder helemaal niet erg maar verklaart in mijn optiek wel ten dele de verschillen die je ziet in gebruik.
Dat is verder helemaal niet erg maar verklaart in mijn optiek wel ten dele de verschillen die je ziet in gebruik.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
No offence maar ben dan wel benieuwd hoe bijvoorbeeld een Epix 2 gebruiker zich kan verantwoorden.route99 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:30:
@Gonadan nodDat idee had ik ook wel een beetje, maar wilde het eerst wat voorzichtiger brengen...
De meeste hier halen denk ik lang niet het maximale uit het duurdere segment garmins.
Maar gelukkig mag iedereen zelf bepalen wat ie leuk / te verantwoorden vind
Hier ooit een Apple watch betaalbaar op de kop weten te tikken en lekker in het ecosysteem blijven hangen, gebruik hem namelijk voor meer dan alleen sporten.
Verder had ik hem eerder voordat ik fanatiek ging sporten.
( sidenode de apple watch heeft er niet voor gezorgd dat ik meer ben gaan sporten )
Verder heb ik hem aangeschaft via ASR vitality dus dan is ie al helemaal betaalbaar.
[ Voor 3% gewijzigd door Tinusvolkel op 07-06-2023 14:11 ]
Goed punt, was ik vergeten toe te voegen. Het echte dure segment van wearables/phones van het type niet-Apple, daar geldt voor mij hetzelfde voor.Tinusvolkel schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:08:
[...]No offence maar ben dan wel benieuwd hoe bijvoorbeeld een Epix 2 gebruiker zich kan verantwoorden.
De meeste hier halen denk ik lang niet het maximale uit het duurdere segment garmins.
Dat blijft altijd staan. Mss tijd voor een pronk forum voor die "sport" wearablesMaar gelukkig mag iedereen zelf bepalen wat ie leuk / te verantwoorden vind

Er is al een Apple AW topic maar ook een Samsung GW4 topic, dus prima als algemene doelgroep per type.
Bij het AW topic lees je toch wel vaak dat de beperkte accucapaciteit , op vnl de AW Ultra na, te wensen over laat, dan is het veelvuldig gebruik van de GPS niet erg handig en dit topic heet dus Het grote sporthorloge met GPS topic. en daarmee zou je dus met die GPS functionaliteit ook beter het kaf van het koren kunnen scheiden.
Gelukkig valt er meer te kiezen dan alleen Samsung en dat lijkt me voor iedereen gunstiger.Hier ooit een Apple watch betaalbaar op de kop weten te tikken en lekker in het ecosysteem blijven hangen, gebruik hem namelijk voor meer dan alleen sporten. Verder had ik hem eerder voordat ik fanatiek ging sporten. ( sidenode de apple watch heeft er niet voor gezorgd dat ik meer ben gaan sporten ) Verder heb ik hem aangeschaft via ASR vitality dus dan is ie al helemaal betaalbaar.
@route99 dit was vroeger het Garmin sporthorloge topic, daarmee was het al specifieker maar hadden de overige merken niet echt een plek.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik vind het juist mooi dat we hier meerdere merken kunnen bespreken omdat de ontwikkelingen toch redelijk generiek zijn en iedere leverancier het weer zelf implementeert.
Een horloge is natuurlijk ook een sierraad. Het wordt nu wat beter maar voorheen had Garmin een stuk minder 'vrouwelijke' varianten. Althans, als ik in mijn redelijk modebewuste vriendengroep kijkt vinden de meesten een smartwatch sowieso lelijk en degenen die er wel eentje dragen hebben dan specifieke eisen qua kleur en vorm.
Er is ook een groep die het meest logische horloge koopt behorend bij het ecosysteem. Apple is daar een voorbeeld van maar ook Samsung is daar veel stricter en sturender in geworden (sommige functies werken alleen op een Galaxy phone).
Anderen kopen het om een statement of status te verkrijgen of omdat ze iets specifieks mooi vinden. Ik heb persoonlijk snel last van buyers remorse omdat ik bijvoorbeeld een Epix Pro veel te duur vind in verhouding tot mijn F6 Sapphire (3x zo duur). Vrienden die vrijwel nooit sporten dragen wel een Epix (en hebben ook nog normale horloges).
Ik zou wel een voorzichtig causaal verband durven benoemen waarin fanatieke(re) sporters over het algemeen eerder een sporthorloge (Garmin, Polar, Suunto, Coros) dan een smartwatch (Apple, Samsung) nemen.
Het gat ertussen wordt echter een stuk kleiner nu Apple meer opschuift qua echte sport features. Er is een groep die 2 horloges gebruikt (Garmin voor sport, Apple/Samsung voor smartwatch) en waarvoor het steeds meer mogelijk wordt om 1 van beide te gebruiken als geheel.
Een horloge is natuurlijk ook een sierraad. Het wordt nu wat beter maar voorheen had Garmin een stuk minder 'vrouwelijke' varianten. Althans, als ik in mijn redelijk modebewuste vriendengroep kijkt vinden de meesten een smartwatch sowieso lelijk en degenen die er wel eentje dragen hebben dan specifieke eisen qua kleur en vorm.
Er is ook een groep die het meest logische horloge koopt behorend bij het ecosysteem. Apple is daar een voorbeeld van maar ook Samsung is daar veel stricter en sturender in geworden (sommige functies werken alleen op een Galaxy phone).
Anderen kopen het om een statement of status te verkrijgen of omdat ze iets specifieks mooi vinden. Ik heb persoonlijk snel last van buyers remorse omdat ik bijvoorbeeld een Epix Pro veel te duur vind in verhouding tot mijn F6 Sapphire (3x zo duur). Vrienden die vrijwel nooit sporten dragen wel een Epix (en hebben ook nog normale horloges).
Ik zou wel een voorzichtig causaal verband durven benoemen waarin fanatieke(re) sporters over het algemeen eerder een sporthorloge (Garmin, Polar, Suunto, Coros) dan een smartwatch (Apple, Samsung) nemen.
Het gat ertussen wordt echter een stuk kleiner nu Apple meer opschuift qua echte sport features. Er is een groep die 2 horloges gebruikt (Garmin voor sport, Apple/Samsung voor smartwatch) en waarvoor het steeds meer mogelijk wordt om 1 van beide te gebruiken als geheel.
@XeNeRgY de verschuiving lijkt ingezet sinds men ze als dagelijks horloge is gaan gebruiken. Enerzijds de 'fitheidstrackers' die je vrij vaak bij vrouwen zag (geen waardeoordeel) anderzijds de Fenix-achtigen die zich meer richten op er uit zien als alledaags horloge. Bij die laatste groep heb je inderdaad pas in de recentere series wat kleinere en dunnere varianten en meerdere kleurstellingen.
Wat betreft je buyers remorse, reken het gewoon eens terug in prijs per uur. Het valt echt wel mee.
Wat betreft je buyers remorse, reken het gewoon eens terug in prijs per uur. Het valt echt wel mee.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Epix 2 gebruiker. Ik haal zeker niet alles er uit, maar het is wel mijn dagelijks horloge. Draag het ding 24/7.Tinusvolkel schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:08:
[...]
No offence maar ben dan wel benieuwd hoe bijvoorbeeld een Epix 2 gebruiker zich kan verantwoorden.
Maar gelukkig mag iedereen zelf bepalen wat ie leuk / te verantwoorden vind
Hier ooit een Apple watch betaalbaar op de kop weten te tikken en lekker in het ecosysteem blijven hangen, gebruik hem namelijk voor meer dan alleen sporten.
Verder had ik hem eerder voordat ik fanatiek ging sporten.
( sidenode de apple watch heeft er niet voor gezorgd dat ik meer ben gaan sporten )
Verder heb ik hem aangeschaft via ASR vitality dus dan is ie al helemaal betaalbaar.
Iedereen heeft zijn beweegredenen en dat moet ook gewoon kunnen vind ikzelf.
Als Epix 2 eigenaar voel ik me natuurlijk aangesproken.Tinusvolkel schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:08:
No offence maar ben dan wel benieuwd hoe bijvoorbeeld een Epix 2 gebruiker zich kan verantwoorden.
Voor het nieuwe horloge wilde ik sowieso een sapphire oled touchscreen en een Garmin, dus dan wordt de keus beperkt. En als fanatieke hardloper met veel interesse in data, was de Epix 2 eigenlijk de enige keus. En het is nog een mooi horloge ook nog.
Ook Epix 2 gebruiker en hiervoor Fenix 5 gebruikt. Moest zelf enorm wennen want kwam van TomTom af en vond dat ding gewoon super. Heel jammer dat TomTom toen er mee stopte.
Nu Garmin gewend en begrijp hun logica nu.
Voor mij wel overwogen keuze. Het was dit of een Apple Watch ultra. Ik heb alles van Apple maar kan 1000 euro in mijn hoofd niet goed praten. Ik wil niet een verlengde van mijn telefoon. Dit heb ik wel meer met fenix. Het is mijn horloge. Het is mijn sport registratie apparaat. Het is mijn fiets computer om te navigeren.
Nu moet ik wel toegeven dat Watch 10 alweer stappen gaat zetten. Dus kan best dat ik overstap als alles voor mij klopt. Zoals batterij duur. Navigeren met standaard app.
Nu Garmin gewend en begrijp hun logica nu.
Voor mij wel overwogen keuze. Het was dit of een Apple Watch ultra. Ik heb alles van Apple maar kan 1000 euro in mijn hoofd niet goed praten. Ik wil niet een verlengde van mijn telefoon. Dit heb ik wel meer met fenix. Het is mijn horloge. Het is mijn sport registratie apparaat. Het is mijn fiets computer om te navigeren.
Nu moet ik wel toegeven dat Watch 10 alweer stappen gaat zetten. Dus kan best dat ik overstap als alles voor mij klopt. Zoals batterij duur. Navigeren met standaard app.
Als eerste sporthorloge voor het lopen viel mijn oog op de Garmin Forerunner 55, een basismodel, maar ik heb volgens mij niet meer dan dat nodig.
Op Amazon vind ik echter nog de Garmin Forerunner 245 voor slechts een kleine meerprijs. Is dit de betere koop? Hij is wel 2 generaties oud.
Op Amazon vind ik echter nog de Garmin Forerunner 245 voor slechts een kleine meerprijs. Is dit de betere koop? Hij is wel 2 generaties oud.
Die discussie hebben we begin juni nog gevoerd in dit topic volgens mij?CometOne schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 00:29:
Als eerste sporthorloge voor het lopen viel mijn oog op de Garmin Forerunner 55, een basismodel, maar ik heb volgens mij niet meer dan dat nodig.
Welke de betere koop is bepaalt wat je belangrijk vindt.
Kijk b.v. eens hier: https://www.hardloopzone....-vs-garmin-forerunner-245
Inderdaad, begin juni is dezelfde vraag gesteld in dit topic zie ik :-).PatrickC schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 07:03:
[...]
Die discussie hebben we begin juni nog gevoerd in dit topic volgens mij?![]()
Welke de betere koop is bepaalt wat je belangrijk vindt.
Kijk b.v. eens hier: https://www.hardloopzone....-vs-garmin-forerunner-245
Bedankt!
Ik heb ook zoiets gemerkt na mijn update naar v13.22 op mijn Fenix7s. Na elke ronde krijg ik nu op mijn scherm de aftstand van de laatste ronde te zien (1 km), in plaats van de totale afstand. Dus na elke km zie ik dat ik een km heb gelopen. De totale afstand is dan natuurlijk handiger.__R__ schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 07:31:
[...]
Wat een slechte update voor wat betreft autolaps.. met de oude software kreeg je cumulatieve rondes. Dus ronde 1, ronde 2, ronde 3……..Kon je tijdens het lopen de km stand bijhouden zonder te kijken.
Nu krijg ik elke kilometer de tekst: 1 kilometer, auto laap 5 minuut 30. Ja ik weet dat het 1 kilometer is want dat stel ik zelf in. Ja ik weet dat het een auto lap is want dat stel ik in. Ja ik weet hoe dat uitgesproken moet worden maar Garmin niet! Het is een lap, geen laap. En dan pas de rondetijd. Blegh.. slechte wijziging.
Gelukkig laat hetzelfde scherm nog wel de rondetijd en hartslag zien. Dat kan ik ook nog aanpassen als ik zou willen. Maar ik zie niet hoe ik na elke ronde de totale afstand kan weergeven i.p.v. de ronde afstand, zoals het altijd was. Als iemand hiervoor tips heeft dan hoor ik die graag.
De nieuwe Epix Pro ziet er ook wel interessant uit moet ik eerlijk zeggen. (voor info check ome Ray: https://www.dcrainmaker.c...w-now-in-three-sizes.html)
Grotendeels dezelfde verbeteringen als de Fenix 7 Pro serie maar nu ook meerdere formaten en een verbeterde accuduur. De duur met het scherm altijd aan blijft om te janken en de extremere scenario's blijven lastig voor de Epix, maar voor het gewoon sporten met multi-band en muziek wat de meesten hier toch doen is er weinig veschil
Het grootste voordeel wat ik zie is dat hij nu sneller kan laden. In tien minuten tien procent erbij of binnen een uurtje naar 90 procent is gewoon erg fijn. Als je hem zo snel weer geschikt kunt maken voor een activiteit dan is het ook minder belangrijk om te allen tijde een ruime reserve te hebben.
Het nieuwe MIP-scherm van de Fenix 7 pro is ook wel wat verbeterd, maar als je ziet dat de nieuwere kaarten nóg meer detail krijgen dan kan hij dat toch steeds minder bijbenen. En hoewel ik de teletubbiesamsungkleurtjes die ze op Amoled altijd laten zien een totale verschrikking vind valt niet te ontkennen dat het verschil in detail gewoon nog meer aan het toenemen is.
Toch maar eens gaan kijken of er winkels bestaan waar je er echt even mee mag spelen. Vaak is het hooguit kijken of liggen er amper modellen.
Grotendeels dezelfde verbeteringen als de Fenix 7 Pro serie maar nu ook meerdere formaten en een verbeterde accuduur. De duur met het scherm altijd aan blijft om te janken en de extremere scenario's blijven lastig voor de Epix, maar voor het gewoon sporten met multi-band en muziek wat de meesten hier toch doen is er weinig veschil
Het grootste voordeel wat ik zie is dat hij nu sneller kan laden. In tien minuten tien procent erbij of binnen een uurtje naar 90 procent is gewoon erg fijn. Als je hem zo snel weer geschikt kunt maken voor een activiteit dan is het ook minder belangrijk om te allen tijde een ruime reserve te hebben.
Het nieuwe MIP-scherm van de Fenix 7 pro is ook wel wat verbeterd, maar als je ziet dat de nieuwere kaarten nóg meer detail krijgen dan kan hij dat toch steeds minder bijbenen. En hoewel ik de teletubbiesamsungkleurtjes die ze op Amoled altijd laten zien een totale verschrikking vind valt niet te ontkennen dat het verschil in detail gewoon nog meer aan het toenemen is.
Toch maar eens gaan kijken of er winkels bestaan waar je er echt even mee mag spelen. Vaak is het hooguit kijken of liggen er amper modellen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Gisteren de eerste run gedaan met mijn Epix na de 13.22 update. Ik zie nu een grafiek met stapafstand door de hele run (was eerst een gemiddelde), grondcontacttijd en verticale beweging. Heul gaaf!
Gisteravond (was rustig) bij de Coolblue in den Haag heb ik vrij lang met de Fenix en Epix kunnen spelen. waren nog niet de pro modellen maar ik neem aan dat die snel komen. (wellicht helpt vragen). Neem aan dat dit bij de meeste Coolblue winkels wel kan.Gonadan schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:17:
Zit zelf na bijna 5 jaar een Fenix 5 gehad te hebben deze aan te schaffen: uitvoering: Garmin fēnix 7X Sapphire Solar Blauw (Wit)
Ik hou wel van net een wat andere kleur dan zwart maar zou deze dus wel graag even in het echt willen zien voor ik hem aanschaf. Maar deze ligt natuurlijk helemaal nergens in een winkel om even te bekijken.
Lukt dat niet via de veldeninstelling?slow whoop schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:05:
[...] Maar ik zie niet hoe ik na elke ronde de totale afstand kan weergeven i.p.v. de ronde afstand, zoals het altijd was. Als iemand hiervoor tips heeft dan hoor ik die graag.
Op p133.
/f/image/yzG7PqprkvGda7EKRevvQfli.png?f=fotoalbum_large)
Dan heb je vervolgens nog maximaal 3 velden over op dat type weergavescherm (bij de meeste Garmins, iig bij de 735XT).
Wel vreemd dat na zo'n update zomaar de Interval afstand in beeld gebracht wordt ipv de laatste rondtijd.
@[Roland] Coolblue is vaak wel een fijne inderdaad, maar die zitten alleen in grote steden dus heeft een groot deel van het land niet zoveel aan.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Op m'n scherm zie ik gewoon de totale afstand tijdens het hardlopen, dat is het probleem niet. Het gaat om de samenvattingsinformatie die na elke ronde kort verschijnt. Daar heb je maar 3 velden.route99 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:10:
[...]
Lukt dat niet via de veldeninstelling?
Op p133.
[Afbeelding]
Dan heb je vervolgens nog maximaal 3 velden over op dat type weergavescherm (bij de meeste Garmins, iig bij de 735XT).
Wel vreemd dat na zo'n update zomaar de Interval afstand in beeld gebracht wordt ipv de laatste rondtijd.
Voorheen was dat:
Rondenummer (niet instelbaar) -- Rondetijd (instelbaar) -- Hartslag (instelbaar)
Nu zie ik daar staan:
1 (niet instelbaar) -- Rondetijd (instelbaar) -- Hartslag (instelbaar)
Het probleem is dus die 1 die ik na elke ronde te zien krijg.
Vroegah, toen ik nog niet in de grote stad woonde was ik zo'n gek die gerust 150km reed om naar een computer shop/gadget winkel/iets anders leuks reed. Maar idd, dan wordt het een wat ander verhaal.Gonadan schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:23:
@[Roland] Coolblue is vaak wel een fijne inderdaad, maar die zitten alleen in grote steden dus heeft een groot deel van het land niet zoveel aan.
(Voor een zo'n grote aanschaf zou ik dat denk ik nog steeds doen, al kun je ook terug sturen, koop ik hem wel als tweede kans
Als ik in de richting zit van echt iets willen kopen of onderzoeken dan stap ik rustig in de auto inderdaad, maar voor even gluren of het wel wat zou kunnen zijn niet. Zeker niet omdat die winkels ook nog vaak in een centrum zitten dus lastig te bereiken (althans die bij mij in de buurt). Veel specialere zaken zoals voor hifi bijvoorbeeld zaten vaak juist niet in een centrum maar wat beter bereikbaar.[Roland] schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:57:
[...]
Vroegah, toen ik nog niet in de grote stad woonde was ik zo'n gek die gerust 150km reed om naar een computer shop/gadget winkel/iets anders leuks reed. Maar idd, dan wordt het een wat ander verhaal.
(Voor een zo'n grote aanschaf zou ik dat denk ik nog steeds doen, al kun je ook terug sturen, koop ik hem wel als tweede kans
Ga de Bever wel weer eens bekijken, of misschien een andere zaak. We zien wel, het is ook meer uit interesse dan dat ik echt op zoek ben.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nog even een update voor de mensen die het interessant vinden. Ik heb contact gezocht met Garmin Support Nederland en die hebben aangeboden mijn horloge om te ruilen voor een nieuw ("mogelijk" refurbished, dus dat zal dan wel refurbished worden) exemplaar. Ik heb ondertussen mijn horloge opgestuurd en wacht nu op de vervanging. Wel jammer dat hier een paar dagen overheen gaan en je dus een gat krijgt in al je data.
Ondertussen zie ik ook nog bijna dagelijks nieuwe reacties van mensen met hetzelfde probleem binnenkomen op het Garmin forum over dit probleem.
Ondertussen zie ik ook nog bijna dagelijks nieuwe reacties van mensen met hetzelfde probleem binnenkomen op het Garmin forum over dit probleem.
Blauwschaap schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:07:
Ik heb sinds maart 2022 een Garmin Venu 2. Sinds een aantal maanden (2-3?) heb ik last van het volgende probleem. Wanneer het horloge een bepaald batterijpercentage bereikt (meestal rond 40%) gaat het percentage opeens naar 0% en krijg ik de vraag of ik de battery saver wil activeren. Als ik dan niet direct mijn horloge aan de oplader hang, gaat hij ook uit na een aantal minuten.
Dit probleem lijkt vaker voor te komen als ik het forum van Garmin mag geloven: https://forums.garmin.com...nu-2/319772/battery-drain
Ik heb in dat topic ook mijn probleem uitgelegd en een support engineer van Garmin heeft via e-mail contact opgenomen. Op afstand hebben zij, na toestemming van mijn kant, logging aangezet op mijn horloge die ik ook uiteindelijk met hun gedeeld heb. Helaas is dat inmiddels een aantal weken geleden en heb ik er verder niets meer over gehoord.
Zijn er hier mensen die ook last hebben van ditzelfde probleem?
Ik zit een beetje te twijfelen of ik nu een reparatieverzoek moet indienen bij de webshop waar ik heb hem gekocht, of nog even verder moet wachten op een oplossing vanuit Garmin. Omdat volgens hun forum best veel mensen hier last van hebben sinds een aantal maanden, klinkt het een beetje als een softwareprobleem en geen hardwareprobleem. Ik heb dus niet zoveel zin om mijn horloge een paar weken kwijt te zijn om hem vervolgens terug te krijgen met de mededeling dat ze niets hebben kunnen vinden.
Stond vandaag met mijn 955 Solar bij een kassa om te betalen kreeg ik de melding: wallet aan het synchroniseren. Huh? Had geen telefoon bij me, maar opnieuw opstarten deed gelukkig de trick. Had ik nog nooit meegemaakt. Erg onhandig als dat zomaar ineens verschijnt en je het niet weg kunt clicken. Had 2 minuten ervoor bij een andere winkel betaald. Meer mensen al eens meegemaakt?