Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 251 ... 317 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-05 09:16
Mocht iemand zonder ing dat willen/vertrouwen wil ik er best 1 bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
ElPaco schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:14:
De 955 helaas niet :( net degene waar ik op aan het azen ben.
Zelfde hier :/

Misschien moet ik een Fenix 7 en Fenix 7s bestellen en een vd twee terugsturen (het horloge dat het minst bevalt om de pols). Ik vind het bedrag eigenlijk te gek, terwijl de 955 voor mij goed genoeg zou zijn. Die lijkt niet terug te komen, en elders kost die bijna net zo veel als een Fenix bij ING. Als solar zelfs nog meer dan een solar+saffier Fenix.
jvang schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:58:
@Soepie @Antonius Zal het vandaag in de gaten houden en stuur wel een berichtje als ze er zijn. ;)

Enige wat mij opvalt is dat Epix en Fenix 7X op uitverkocht staan zonder optie voor notificatie email. De fenix 7 staat op tijdelijk uitverkocht met optie tot email notificatie. Dat zou implementeren dat de ene nog wel wordt aangevuld en de andere niet.
Thanks, dat was me eerder niet opgevallen. Afwezigheid van de notificatie mogelijkheid lijkt er idd op te duiden dat ze niet meer terug komen. Hoewel de Epix en Fenix 7X eerder de notificaties ook niet boden en nu toch ineens weer te bestellen zijn. Vaag allemaal :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvang
@Antonius precies. Zegt dus toch niks. Had de noti mail aangezet voor Fenix 7. En toen die binnen kwamen waren de 7x en Epix ook weer op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:05
Lagune schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:49:
[...]

6 dagen wow, mag blij zijn met 3 á 4 dagen, gebruik je zeker de stock watchface??
bij mijn f6 scheelde een stock of third party watchface inderdaad ook behoorlijk, met een stock watchface en alles (behalve zuurstof meting) aan en meestal een paar uur HR broadcasting en een enkele activiteiten gaat ie een week mee. Ik had hr als dataveld erop staan en naar aanleiding hiervan tijdelijk weggehaald:
La1974 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:20:
[...]

Je hartslag op een watch face is wel een batterijslurper.
maar ik merk geen verschil, wellicht omdat het nog steeds een watchface is met secondewijzer...??

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
Hier ook een stock watchface met secondenwijzer en hartslag, op een bescheiden FR55. Ik trek er geregeld even wat data vanaf via USB. Dat is bij mij voldoende om hem opgeladen te houden. Ik merk dus geen enorme battery drain, hoewel ik niet expliciet onderzoek doe naar het verschil met/zonder die opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSweety66
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:11
Lagune schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:49:
[...]

6 dagen wow, mag blij zijn met 3 á 4 dagen, gebruik je zeker de stock watchface??
Ja, de rode of groene gebruik ik veel. En bij een oranje band wil ik de oranje nog wel eens pakken. GPS staat op automatisch, 1x per week hardlopen, en met volleybal gaat ie van de pols.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonius
Fenix 7s incoming....
Dat doet ff flink pijn. Als het comfortabel draagt en lekker werkt dan is dat ook weer snel vergeten :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:16
Mijn epix2 krijgt nu de update van 11.25 naar 11.28 binnen (niet beta)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSweety66
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:11
Megupe schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:34:
Hmm, ik zit nog met 10.46…. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
Bij mijn horloge (FR55) begint de download van een software update als het horloge langere tijd met bluetooth aan de Garmin Connect app van mijn telefoon gekoppeld blijft, ruim na gewone synchronisatie. Als dat eenmaal gestart is, dan kun je op je telefoon in de app de voortgang zien. Dat kan even duren (ik heb geen stopwatch gezet, denk kwartiertje tot half uurtje). Als de hele download gereed is, dan kun je kiezen om de update daadwerkelijk uit te voeren. Dat duurt een aantal minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Megupe schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:34:
Hier ook, maar de eerste ‘update’ was wel erg snel klaar en toen ik de firmware controleerde stond deze nog op 11.25. Na een handmatige controle vind het horloge de 11.28 update en ging deze via wifi downloaden. Daarna werkte de installatie wel.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:17

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Is er nog een manier om mijn Fenix 7 een activiteit die bijvoorbeeld via Zwift is opgenomen te analyseren voor de "Training Status"? Wel jammer dat er namelijk nu unproductive staat terwijl ik wel gewoon mijn best heb gedaan ;).

Ik doe wel bewust mijn horloge af tijdens het trainen omdat je anders rare cijfers krijgt. Namelijk of dubbel activiteit recorden of je horloge denkt dat je extreem gestressed bent omdat je hele hoge hartslag hebt :P

En ik weet dat mijn horloge ook via mijn trainer (Elite Suite T) kan opnemen, maar zwift rapporteert behoorlijk andere cijfers (10% verschil in o.a. de afstand).

[ Voor 21% gewijzigd door Ircghost op 20-02-2023 11:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-06 22:21
@Ircghost ik laat activiteit door Zwift naar Garmin uploaden. Daarna sync ik mijn horloge (6s pro). Dan heeft die even nodig (minuten), soms nog een sync, en is ook je training status bijgewerkt.

In de praktijk is het Zwiften, syncen, douchen, en dan is alles wel zichtbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Ircghost schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:34:
Is er nog een manier om mijn Fenix 7 een activiteit die bijvoorbeeld via Zwift is opgenomen te analyseren voor de "Training Status"? Wel jammer dat er namelijk nu unproductive staat terwijl ik wel gewoon mijn best heb gedaan ;).

Ik doe wel bewust mijn horloge af tijdens het trainen omdat je anders rare cijfers krijgt. Namelijk of dubbel activiteit recorden of je horloge denkt dat je extreem gestressed bent omdat je hele hoge hartslag hebt :P

En ik weet dat mijn horloge ook via mijn trainer (Elite Suite T) kan opnemen, maar zwift rapporteert behoorlijk andere cijfers (10% verschil in o.a. de afstand).
Ik zwift niet, maar volgens moet dat voor dit verhaal niet uitmaken.

Mijn training gaat vanuit trainerroad naar garmin connect, als de activiteit daar staat en ik open de connect app, dan start er een (meer volledige???) sync met mijn fenix 6, open ik garmin connect niet, dan kan het een stukje langer duren (de achtergrond sync doet minder voor zover ik kan inschatten).

Als die full sync is afgerond, dan zie ik op zowel mijn horloge als in de connect app de bijgewerkte "Training Status". De Acute Load, Load Focus, Vo2Max en recovery tijd is dan bijgewerkt op mijn F6 en in connect (web/app).
Ik draag mijn horloge dan wel gewoon tijdens de activiteit (laatste telefoon heeft geen ant+ en mijn garmin borstband geen BT, dus ik gebruik mijn fenix om HR te broadcasten).

in principe zou garmin connect een externe activiteit ook gewoon op je tijdlijn moeten weergeven en de stress die op dat moment door je horloge is gemeten "negeren" (vervangen met de stress van de activiteit)
(ik zie gewoon een gat in mijn stress grafiek op het moment van een externe fiets activiteit.)

wat je mist bij een externe activiteit is eigenlijk alleen het "trainings effect" van de rit.

Wat betreft je trainingstatus unproductive.. misschien is dit ook wel zo :) Garmin houdt wel van polarized trainen en zet je snel richting unproductive of zelfs overreaching als je weinig duurtraining doet.
Of het ook echt niet productief is, dat is lastig, ik train zelf ook niet echt polarized en zit daarom ook altijd een beetje tussen productive en andere statussen in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMMkkHRAzXJviU0gyR9dbOFAw9g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zg9kKQVzHxKacwQsTNdlfoft.jpg?f=fotoalbum_large

de voornaamste reden is het relatief hoge deel in het hoog aeroob deel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVJhupdEML6YXcN1YymSYoLwUrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqOTN8ywKbFBXdJf1ouTmufM.jpg?f=fotoalbum_large

trainen gaat niet om zo hard mogelijk je best doen, maar meer om de juiste balans tussen laag en hoog intensief ;) Zeker als je aan 8 of meer uur per week komt, dan moet de intensiteit echt wel omlaag voor de meeste uren

de afstand/snelheid in garmin is ook anders dan op strava, maar dat is denk ik specifiek voor TR en hoe TR de rit aan strava aanbied. Als het goed is maakt afstand en snelheid op garmin connect niks uit, de training status kijkt naar hartslag en power.

hoe ziet de focus lading erbij jou uit?

[ Voor 6% gewijzigd door Prulleman op 20-02-2023 12:52 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Ik durf die niet hier te laten zien na jouw enorme cijfers :P. Misschien werkt het dan wel gewoon, maar misschien vind Garmin inderdaad dat ik het niet goed genoeg doe om productief te laten zien.

Ik ben een week ziek geweest, dus veel recovery.. + ik fiets naar mijn werk (klein stukje dus geen echte inspanning), dus veel low aerobic

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/in1C0_p6GR4e6ouN6R7lnHyhoZQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6qoS9S1wOh0FfEphsfsZwv2Y.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJPLWuuiZVunIxpBga0AO-eudsc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kctEhwgeRYhzHSwIeLsfZAQR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Ircghost op 20-02-2023 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ircghost schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:54:
Ik durf die niet hier te laten zien na jouw enorme cijfers :P. Misschien werkt het dan wel gewoon, maar misschien vind Garmin inderdaad dat ik het niet goed genoeg doe om productief te laten zien.

Ik ben een week ziek geweest, dus veel recovery.. + ik fiets naar mijn werk (klein stukje dus geen echte inspanning), dus veel low aerobic

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ja, dan zou ik me vooral niet te druk maken wat garmin ervan vindt .. daar ben ik ook mee gestopt. Je moet uiteraard ook gewoon jezelf in de gaten houden, ik weet bv ook dat ik nu rond de limiet zit, met ~ 6 uur per week en weinig duur, dan heb ik eigenlijk net iets te weinig herstel. Dat moet ik niet 3 weken achter elkaar doen, maar nu even iets rustiger en dan hopelijk zondag pieken bij de 1e wedstrijd dit jaar :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Het is natuurlijk wel een van de redenen om zo'n horloge te komen om het enigszins te volgen :+.

Ik fiets wel weinig explosief, eigenlijk alleen maar duur (op een goede snelheid dat wel), dus de analyse van Garmin klopt wel over waar ik een shortage heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ircghost schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:05:
Het is natuurlijk wel een van de redenen om zo'n horloge te komen om het enigszins te volgen :+.

Ik fiets wel weinig explosief, eigenlijk alleen maar duur (op een goede snelheid dat wel), dus de analyse van Garmin klopt wel over waar ik een shortage heb.
(en daarmee de overall status ook, want om productief te zijn moet er ook wel een beetje anaeroob bij ;))
het lastige is wel dat er ook een persoonlijke component in zit en daar houd garmin net wat minder rekening mee, bv ook met de accute load, als je prima in staat bent een snelle stijging in load te verwerken, dan vind garmin dat toch minder leuk, die geeft je een optimale bandbreedte aan de hand van de afgelopen periode, en als je dan ineens van 4 uur naar 8 uur per week gaat, dan gaat ie al snel naar overreaching enzo.
zo ook met de focus. Ik weet dat ik prima 4-5 uur per week met sweet spot, threshold en vo2max, maar dat vind garmin ook al niet zo productief, ik weet inmiddels ook dat ik daar niet te ver buiten moet gaan.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:30

joker1977

Tweakert

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbdD8zg23xo4-i2L2f8OKpfzjxs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OJ8OpzWLYl0JqNx7Ivs7Urug.png?f=fotoalbum_large

Het is voor mij ook vrij uitzonderlijk om op Balanced uit te komen. Deze week ongeveer 12~ uur training gelogged op Garmin, daarvan is 5 uur fietsen een mix van aeroob / tempo / threshold / VO2max, 3 uur Z1/Z2 en de rest is écht laag intensief (lage HR activiteiten).

Om het enigszins "balanced" te houden voor Garmin moet je gewoon serieus laag HR spul doen. Als je dat trouw doet, met zo nu en dan een "rustiger aan weekje" dan gaat de Training Status in mijn ogen wel omhoog (d.w.z. productief)...

totdat je natuurlijk een plafond bereikt. Dan moet je "meer" doen (en dat is idd. soms niet haalbaar, wat klopt, uiteindelijk is tijd de beperkende factor om je fitheid te verhogen als non-pro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Heeft iemand ook problemen met Garmin Connect? Ik kan niet meer inloggen op de app, en nu ook niet meer op de website. Ik kreeg in de app in eerste instantie meldingen over een geblokt IP (?), zelfs via 5G. Nu moet ik mijn wachtwoord resetten, maar ook na 5x proberen in zowel app als web komt er geen reset-mailtje.

edit: ik hoop niet dat dit samenhangt met een update die ik heb gedraaid op mijn Samsung A52s vanochtend trouwens...

[ Voor 15% gewijzigd door mrwolf op 20-02-2023 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
mrwolf schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:12:
Heeft iemand ook problemen met Garmin Connect? Ik kan niet meer inloggen op de app, en nu ook niet meer op de website. Ik kreeg in de app in eerste instantie meldingen over een geblokt IP (?), zelfs via 5G. Nu moet ik mijn wachtwoord resetten, maar ook na 5x proberen in zowel app als web komt er geen reset-mailtje.

edit: ik hoop niet dat dit samenhangt met een update die ik heb gedraaid op mijn Samsung A52s vanochtend trouwens...
nope, ik kan inloggen op de website en de app (op een s22) doet het ook gewoon

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Prulleman schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:33:
[...]

nope, ik kan inloggen op de website en de app (op een s22) doet het ook gewoon
Kan bevestigen, bij mij werkt de app en de website (ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
Zijn de load gegevens specifiek voor bepaalde Garmin horloges? Ik vermoed dat dit alleen in de duurdere horloges zit (255, 955, Fenix/Epix).

Context: ik gebruik nu een FR55 en vind de Load statistieken die jullie laten zien bij mij niet terug in de Connect app.

EDIT: en de app + connect site werken bij mij ook goed.

[ Voor 10% gewijzigd door Antonius op 20-02-2023 17:28 . Reden: geen problemen met Garmin Connect ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-06 22:21
@Antonius klopt, zit niet op alle horloges.
Does Garmin 55 have training load?
One completely new feature to Garmin's entry-level Forerunner is suggested workouts, which gives you a daily suggested run based on your recent training load. Thing is, you can't actually see this training load or any analysis of it, as you can on Garmin's more expensive watches.
https://www.coachweb.com/...ore%20expensive%20watches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:20

GurbY{nl}

GurbY{nl}

Ik zie in de app (via mijn Fenix 6X) wel trainingsstatus, maar geen load focus... is dat iets wat alleen na een aantal actieve trainingen wordt weergegeven? (ben al 1,5 week uit de running met een blessure.. kan dat het zijn?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
GurbY{nl} schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:38:
Ik zie in de app (via mijn Fenix 6X) wel trainingsstatus, maar geen load focus... is dat iets wat alleen na een aantal actieve trainingen wordt weergegeven? (ben al 1,5 week uit de running met een blessure.. kan dat het zijn?)
hij laat standaard volgens mij de laatste 4 weken zien, dus 1,5 eruit zou niet het probleem moeten zijn.
op de (android) app, ga vanuit je dagoverzicht of het linkermenu naar Trainingstatus, daar onderin op last:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9FUej89n7KXcFyn-CAquaK9o9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FdcOpGzpQ16qn42QpOGJvcza.jpg?f=fotoalbum_large

en dan kom je uit op focus lading (en nog 2 tabs):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVJhupdEML6YXcN1YymSYoLwUrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqOTN8ywKbFBXdJf1ouTmufM.jpg?f=fotoalbum_large

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 13:46

Lagune

Its time for warp

Prulleman schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:47:
[...]

hij laat standaard volgens mij de laatste 4 weken zien, dus 1,5 eruit zou niet het probleem moeten zijn.
op de (android) app, ga vanuit je dagoverzicht of het linkermenu naar Trainingstatus, daar onderin op last:
[Afbeelding]

en dan kom je uit op focus lading (en nog 2 tabs):
[Afbeelding]
die nederlandse vertalingen :+ ;w

"voortreffelijk, evenwichtig, focus lading"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:22

Roozzz

Plus ultra

Lagune schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:56:
[...]

die nederlandse vertalingen :+ ;w

"voortreffelijk, evenwichtig, focus lading"
U bent duidelijk nog niet bekend met het fenomeen 'opnemen', waarmee een pr aangeduid wordt? :+

Zouden ze de app door google translate laten vertalen dan was het al beter. Bijzonder voor een miljoenenbedrijf. 8)7

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 12:24
Al sinds ik mijn Forerunner 220 heb, staat het spul bij mij ingesteld op Engels. Die oude FR was geen multisport horloge, dus die kende alleen de stand 'Hardlopen'. Je kiest dus geen activiteit en drukt op START, nee, er staat in het Engels gewoon RUN. En Nederlands past niet op het scherm, dus je kiest heel enthousiast voor HARDL. :X

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 02-06 20:59
Ik kom ook bijna nooit op "Balanced" uit. Reden daarvoor is dat ik vaak een tekort heb aan High Aerobic, maar ik ben de daily suggestions van mijn FR aan het volgen naar aanleiding van de Antwerp 10 Miles in april, en daar komt heel veel Low Aerobic bij kijken. Waardoor ik bijna altijd een te veel daaraan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-06 09:32
vanochtend eindelijk ook de update naar 11.28 ontvangen op mijn Fenix7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvang
Morgen komt de Epix binnen via de ING shop. Wordt zoals eerder hier ook aangegeven verstuurd door Sparco int. Die mogen er 5 werkdagen gaf ING aan.

Ben erg benieuwd, komende van Polar Grit X. Het is al gelukt om met een handige tool de polar data van de afgelopen jaren naar Garmin te importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-06 17:11
Hey sporters,

Dit weekend een tweedehands Polar Vantage M gekocht en net 2 runs mee gedaan. Voordien altijd met iPhone en Strava gelopen.
Het is dus de eerste keer dat ik mijn actuele pace bekijk.
Wanneer mijn training afgelopen is en ik de summary vergelijk met die van Strava dan zit hier maar 50-100m op de afstand en de gemiddelde pace is maar enkele seconden per km verschillend.

Enkel mijn huidige snelheid min/km beweegt heel vaak elke second met 10 seconden en dit tussen 6m/km naar 8m/km. Dus van 8min/km dalende tot 6min/km met sprongen van 10 seconden, elke seconden. Hoop dat dit duidelijk is. :)
Heb beide trainingen een andere satelliet geselecteerd, geen verschil.

Heb ik een foutief toestel te pakken? Loop ik echt zo fluctuerend? Komt dit bekend voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 05-06 12:26
Heren experts, vraagje over de stats van mijn Fenix 6x solar (al gaat het meer over mijn eigen stats):

Disclaimer: ik hecht niet AL te veel waarde aan de stats van mijn horloge, bijv; ik heb nu een loop/fiets VO2 max van 51/49 en of die waarden exact kloppen, dat zal wel niet; maar als mijn horloge aangeeft dat mijn VO2 max daalt of stijgt, dan ben ik geneigd dit te geloven. Dit ook voor andere waarden

De laatste 1 a 1,5 maanden ben ik permanent "overbelast"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOrnPwWvM-el0R7ffiNzdtNlRzM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/c0CsyrQLnRoFkRoGQskn67EW.jpg?f=user_large
Sinds eind november heb ik weinig gesport wegens een golfelleboog en opkomende achillespeespijn. Dat laatste komt vermoedelijk omdat ik veel last heb van kuitkrampen, vooral 's nachts. Dokter geweest, fysio etc de laatste week/2 weken lijkt dat minder te worden.

Ik heb dus nogal wat rust gehad (want sport al sinds eind november beperkt). In de laaste 5 weken alleen kleine stukjes hardgelopen (2-4km, <HR130), sinds 3 weken heb ik een indoor fietstrainer waar ik ook rustige ritten op doe (max HR 120)

Desondanks zie ik alleen "overbelast" en mocht die status wijzigen (bijv: onttrainen of herstel) dan is een klein beetje sporten voldoende voor weer "overbelast"

Ik probeer dus vooral rustig te sporten en niet te vaak/lang, maar ik kom al weken niet uit deze status. Een tijdje niks doen heb ik al gedaan (zo ongeveer dec + half jan.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-QFxl9cs0JUB638XuxUt9aBWCE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TUsEKAL54Yn0R3M0Jx6JtZgg.jpg?f=user_large

Ik denk zelf dat dit komt door mijn slechte HRV stats: die worden bij mij gemeten sinds midden november en waar ik begin in de juiste "zone" zat ik begin december onder de zone en ben daar sindsdien gebleven. Ik slaap in het algemeen ook niet goed, dus ik kan me ook zeker voorstellen dat ik moeizaam herstel. Maar dat is niet iets van de laatste maanden. De status "overbelast" heb ik in jaren nog niet eerder gezien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8A33kNi6vKdNMdkrIhAnyKveAA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a2yDQKI9vy7Zt0NiJNfQEWe7.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ay-u65q8buhsbXh5B1U5BdRSiRc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uGG1wzNT6G4t4428GLEn6DoU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2tOn8fSwiwqFWzQoIF2FmvJC7w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LoR0GWdtICvrPdW8VfcqPrkX.jpg?f=user_large

Nu heb ik in rust een vrij lage hartslag ('s nachts meestal rond de 40), dus wellicht dat een dergelijk lage hartslag ook een negatieve invloed heeft op de HRV metingen?

Ik twijfel dus of ik deze informatie moet negeren, of dat er toch enige waarheid in schuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvraemdo
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-04 19:12
blubbers schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:36:
Hey sporters,

Dit weekend een tweedehands Polar Vantage M gekocht en net 2 runs mee gedaan. Voordien altijd met iPhone en Strava gelopen.
Het is dus de eerste keer dat ik mijn actuele pace bekijk.
Wanneer mijn training afgelopen is en ik de summary vergelijk met die van Strava dan zit hier maar 50-100m op de afstand en de gemiddelde pace is maar enkele seconden per km verschillend.

Enkel mijn huidige snelheid min/km beweegt heel vaak elke second met 10 seconden en dit tussen 6m/km naar 8m/km. Dus van 8min/km dalende tot 6min/km met sprongen van 10 seconden, elke seconden. Hoop dat dit duidelijk is. :)
Heb beide trainingen een andere satelliet geselecteerd, geen verschil.

Heb ik een foutief toestel te pakken? Loop ik echt zo fluctuerend? Komt dit bekend voor?
Ik ben enkel vertrouwd met Garmin toestellen, maar vermoed dat het bij de meeste andere merken/types GPS-horloges niet anders is, namelijk dat actuele (niet uitgemiddelde) gemeten pace sowieso fluctueert... Gewoon doordat de variatie in gemeten afstand bij een (niet-multiband) GPS horloge te groot is, indien gemeten over zo een kort interval (aangezien jij spreekt over een periode van 10 seconden waar deze verspringt)...

Normaal kan je in je Vantage M wel ergens instellen om de pace te laten uitmiddelen over een langere periode (bvb gemiddelde tempo over een ronde van 1 km)? Als je toch veel belang hecht aan accurate actuele pace, zou ik aanraden om een stride-sensor (footpod) te kopen. Weet echter niet wat er op dat vlak nog te koop is, buiten Stryd (duur!), of de stride-sensors van Polar zelf ('k weet bvb wel dat footpods van Garmin moeilijk tot niet meer te koop zijn, maar deze zijn ANT+, dus kleine kans dat die met je Vantage M gaan kunnen communiceren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iqcgubon
Weet er iemand misschien hoe ik die audio prompts bij een PacePro training kan uitschakelen?

Ik luister op mijn runs altijd naar podcasts en dan is het vreselijk irritant als er elke kilometer iemand mij komt vertellen wat ik gewoon kan aflezen op de horloge zelf.

Bij mijn device settings > Audio Prompts staat alles uit, en ik krijg ook inderdaad geen audio prompts meer. Behalve wanneer ik een PacePro training volg.

Garmin forum en de subreddit lijken helaas geen antwoord te hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Stefke schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:34:
Heren experts, vraagje over de stats van mijn Fenix 6x solar (al gaat het meer over mijn eigen stats):

Disclaimer: ik hecht niet AL te veel waarde aan de stats van mijn horloge, bijv; ik heb nu een loop/fiets VO2 max van 51/49 en of die waarden exact kloppen, dat zal wel niet; maar als mijn horloge aangeeft dat mijn VO2 max daalt of stijgt, dan ben ik geneigd dit te geloven. Dit ook voor andere waarden

De laatste 1 a 1,5 maanden ben ik permanent "overbelast"
[Afbeelding]
Sinds eind november heb ik weinig gesport wegens een golfelleboog en opkomende achillespeespijn. Dat laatste komt vermoedelijk omdat ik veel last heb van kuitkrampen, vooral 's nachts. Dokter geweest, fysio etc de laatste week/2 weken lijkt dat minder te worden.

Ik heb dus nogal wat rust gehad (want sport al sinds eind november beperkt). In de laaste 5 weken alleen kleine stukjes hardgelopen (2-4km, <HR130), sinds 3 weken heb ik een indoor fietstrainer waar ik ook rustige ritten op doe (max HR 120)

Desondanks zie ik alleen "overbelast" en mocht die status wijzigen (bijv: onttrainen of herstel) dan is een klein beetje sporten voldoende voor weer "overbelast"

Ik probeer dus vooral rustig te sporten en niet te vaak/lang, maar ik kom al weken niet uit deze status. Een tijdje niks doen heb ik al gedaan (zo ongeveer dec + half jan.)
[Afbeelding]

Ik denk zelf dat dit komt door mijn slechte HRV stats: die worden bij mij gemeten sinds midden november en waar ik begin in de juiste "zone" zat ik begin december onder de zone en ben daar sindsdien gebleven. Ik slaap in het algemeen ook niet goed, dus ik kan me ook zeker voorstellen dat ik moeizaam herstel. Maar dat is niet iets van de laatste maanden.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu heb ik in rust een vrij lage hartslag ('s nachts meestal rond de 40), dus wellicht dat een dergelijk lage hartslag ook een negatieve invloed heeft op de HRV metingen?

Ik twijfel dus of ik deze informatie moet negeren, of dat er toch enige waarheid in schuilt
staan je hartslag zones en je FTP/powerzones juist ingesteld, je indoor trainer heeft waarschijnlijk power en als je nooit een FTP test hebt gedaan en je garmin gebruikt een default waarde, kan op basis daarvan en de daarvan afgeleide zones, ook gedacht worden door garmin, dat je veel te intensief bezig bent.

(bv als je FTP op garmin 150 is, maar je trapt even een uurtje 160 watt, dan is dat een uur boven FTP, wat in theorie niet eens mogelijk is, maar dus ook erg belastend (op papier)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Mijn hartslagzones worden automatisch aangepast (maar lopen doe ik dus relatief weinig momenteel), en op de fiets staat mijn FTP op 160w, garmin geeft een FTP van 200w op, beide automatisch ingesteld. (Een keer een FTP-test gedaan op zwift 2 weken geleden).
Ik denk zelf dat mijn FTP er momenteel een beetje tussen ligt (omdat ik vrij gemakkelijk op 160w kan fietsen, HR 135), maar ik ben nu niet echt geneigd om al te intensieve dingen te doen. gisteren een rustige training gedaan met intervallen van 120-140w (HR kwam niet boven de 120)

Mijn lactaatdrempel voor lopen staat nu op 4:56/km bij +/- HR160, dat klinkt plausibel. Max HR is 165, dat is ook wel reeel

edit: wacht, dat moet ik even nakijken; mijn max HR is wel hoger, iig net boven de 170. IK moet even nakijken wat die 165 is, als mijn echte maximale HR hoger ligt dan 165 dan denkt Garmin idd dat ik harder sport dan ik doe.
Check: max HR op mijn horloge is 176. Rusthartslag 44

Dat lijkt allemaal correct te zijn

[ Voor 34% gewijzigd door Stefke op 22-02-2023 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Dit kan ik ontkennen. Ik heb normaliter een rust hartslag van ~45 en mijn HRV-baseline is 53-63 ms en ben bijna altijd Balanced in HRV. Juist als ik "ziekig" ben dan gaat mijn HRV onderuit en ga ik naar onbalanced.

Heb je niet "gewoon" iets onder de leden ? Je kunt je HRV baseline niet eenvoudig resetten, volgens mij moet je je horloge dan een Factory Reset geven en dan gaat ie weer 2,5 week meten om je baseline op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
joker1977 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:54:
[...]
Heb je niet "gewoon" iets onder de leden ? Je kunt je HRV baseline niet eenvoudig resetten, volgens mij moet je je horloge dan een Factory Reset geven en dan gaat ie weer 2,5 week meten om je baseline op te bouwen.
Dat zou zomaar kunnen; ik ben nogal blessuregevoelig de laatste tijd en ook vermoeid; ik zei al ik slaap structureel slecht (al jaren) en heb daar nog niet in kunnen vinden wat de oorzaak is.
De laatste 2 nachten ging mijn HRV omhoog (zie grafiek) maar dat kan komende nacht weer ruim onder de zone zijn.

Daarom ben ik ook geneigd om aan te nemen dat het in grote lijnen zinnige info is die ik krijg.

Inslapen geen probleem (22:30-23:00), maar ik word regelmatig wakker (meestal op vaste tijden met 10min afwijking... zoals deze week rond 4:45) en slaap dan vaak moeilijk verder, en ik word altijd vroeg wakker waarbij het niet uitmaakt hoe laat ik ga slapen (als in: als ik om 2u ga slapen - wat ik nooit meer doe - dan wordt ik toch <7u wakker)
Heb al een bloedonderzoek en doppleronderzoek (doorbloeding ledematen) laten doen, maar zonder resultaat.

Maar ik heb mijn HRV pas sinds november kunnen meten en die ging meteen na 2 weken al onder de zone (ong. gelijk aan de jouwe)

Ik weet niet of dit t juiste topic is, maar zou t zinnig zijn een sportarts te bezoeken? (Ik moet natuurlijk ook weer even naar de huisarts terug)

[ Voor 10% gewijzigd door Stefke op 22-02-2023 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Stefke schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:45:
en op de fiets staat mijn FTP op 160w, garmin geeft een FTP van 200w op, beide automatisch ingesteld.
Wat bedoel je met het eerste? Wat staat er op 160w?

Het gaat specifiek om je fiets ftp en power zones in de Garmin app, onder gebruikersinstellingen van je horloge:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8QjdwhfzHNkfnIC12NG5yvLmsE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s5AJ7hG5DuKjfEzijuhvfvdh.jpg?f=fotoalbum_large

Als daar dus 160 staat (+ de bij behorende zones), dan lijken je trainingen veel belastender dan dat ze zijn

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Ik kan dit niet vinden in de app (Android)? edit: o wacht, via App > Horloge idd

Volgens Garmin is mijn FTP 206watt nu, volgens Zwift (dat bedoeld ik met fiets..) is het 160watt. Ik richt met qua fiets op Zwift, dus als ik 120-140w fiets zit ik ruim onder mijn Garmin vermogen. Dan zou ik voor Garmin juist "te licht" fietsen?
Ik denk zelf dat +/- 175-180 reeel is (200w voelt niet als iets dat ik >30min kan volhouden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdI7B3YFMWCulNOLcKjcOy3ZYOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EbZmOuvtbpnL30Zb6PvCSQxD.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren stond ik op "onttrainen" dus ik heb gisteren gefietst met een max HR van ong 122-124 en ik was meteen weer "overbelast"

Garmin kent zelf de status "overbelast" niet :+
https://www8.garmin.com/m...06-95E2-0F4A04D8B319.html

[ Voor 67% gewijzigd door Stefke op 22-02-2023 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Stefke schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:08:
Ik kan dit niet vinden in de app (Android)? edit: o wacht, via App > Horloge idd

Volgens Garmin is mijn FTP 208watt nu, volgens Zwift (dat bedoeld ik met fiets..) is het 160watt. Ik richt met qua fiets op Zwift, dus als ik 120-140w fiets zit ik ruim onder mijn Garmin vermogen. Dan zou ik voor Garmin juist "te licht" fietsen?

[Afbeelding]
ja.. dan ligt het daar in ieder geval niet aan ;)

Omdat je accute load laag is, is dat niet het probleem. De 2 andere waardes (vo2 omlaag en hrv omlaag) zal dan voor de status overbelast zorgen.. dit is dan niet iets waar je wat aan kan doen, naast rust voor een betere hrv en meer intensief om je vo2 max op te krikken (wat ergens ook weer tegenstrijdig is.)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Mijn bodybattery komt bijv. ook nooit op 100%. Het maximale is meestal zo'n 85%. Wat ik daaraan moet doen? Geen idee, mijn slaapstats zijn meestal wel goed (ook al voelt t in de praktijk niet echt zo...): voldoende uren, voldoende diepe slaap. Meestal een "goed" als slaapscore.
Dus dat lijkt ook weer tegen te spreken tegen mijn lage HRV scores.
Probeer zo om de 2-3 dagen 's middags even te slapen, maar ook dat zet niet echt zoden aan de dijk.

:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
dvraemdo schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:34:
[...]

Ik ben enkel vertrouwd met Garmin toestellen, maar vermoed dat het bij de meeste andere merken/types GPS-horloges niet anders is, namelijk dat actuele (niet uitgemiddelde) gemeten pace sowieso fluctueert... Gewoon doordat de variatie in gemeten afstand bij een (niet-multiband) GPS horloge te groot is, indien gemeten over zo een kort interval (aangezien jij spreekt over een periode van 10 seconden waar deze verspringt)...

Normaal kan je in je Vantage M wel ergens instellen om de pace te laten uitmiddelen over een langere periode (bvb gemiddelde tempo over een ronde van 1 km)? Als je toch veel belang hecht aan accurate actuele pace, zou ik aanraden om een stride-sensor (footpod) te kopen. Weet echter niet wat er op dat vlak nog te koop is, buiten Stryd (duur!), of de stride-sensors van Polar zelf ('k weet bvb wel dat footpods van Garmin moeilijk tot niet meer te koop zijn, maar deze zijn ANT+, dus kleine kans dat die met je Vantage M gaan kunnen communiceren).
De stride sensor had ik ook al tegen gekomen ja. Ik ga eerst eens proberen met de 1km gemiddelde. Bedankt voor je uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

iqcgubon schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:37:
Weet er iemand misschien hoe ik die audio prompts bij een PacePro training kan uitschakelen?

Ik luister op mijn runs altijd naar podcasts en dan is het vreselijk irritant als er elke kilometer iemand mij komt vertellen wat ik gewoon kan aflezen op de horloge zelf.

Bij mijn device settings > Audio Prompts staat alles uit, en ik krijg ook inderdaad geen audio prompts meer. Behalve wanneer ik een PacePro training volg.

Garmin forum en de subreddit lijken helaas geen antwoord te hebben...
kan volgens mij niet, pacepro is ook bedoelt voor races en niet zozeer trainingen? daar heb je "workouts" voor ? (die kan je wel uitzetten bij audio prompts)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iqcgubon
Lagune schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:03:
[...]

kan volgens mij niet, pacepro is ook bedoelt voor races en niet zozeer trainingen? daar heb je "workouts" voor ? (die kan je wel uitzetten bij audio prompts)
Maar als je nu bijvoorbeeld een specifieke route wil volgen, en je wil die binnen X tijd voltooien, dan stelt de horloge toch zelf voor om er een PacePro aan te koppelen? Die houdt dan zelfs automatisch rekening met het hoogteprofiel van het parcours. Ik vind het ook zeer handig om te weten of ik voor of achter lig, en ik weet niet of dat kan met klassieke trainingen?

[ Voor 6% gewijzigd door iqcgubon op 22-02-2023 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Laatst online: 18:46
Ik zat een beetje Garmin bandjes te bekijken, en zag vervolgens voor 500 Euro een gehard titanium bandje, voor 300 euro een normaal titanium bandje. https://www.garmin.com/nl-NL/p/610842/pn/010-13225-12
Nu is mijn beleving dat titanium al super sterk is, waarom zou je dan nog naar gehard titanium kijken (en zoveel meer ervoor betalen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online

Had een aantal jaar geleden ook krampen in mijn benen 's nachts. Toen liep ik nog niet hard. Bleek dat mijn vitamine D niveau zowat op 0 zat. Sindsdien slik ik altijd vitamine D bij.

Mijn rusthartslag 's nachts loopt van 32 tot 37 ongeveer. Heeft niets vandoen met de HRV. Die zit bij mij altijd tussen de 60 en de 70.
swhnld schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:55:
Ik zat een beetje Garmin bandjes te bekijken, en zag vervolgens voor 500 Euro een gehard titanium bandje, voor 300 euro een normaal titanium bandje. https://www.garmin.com/nl-NL/p/610842/pn/010-13225-12
Nu is mijn beleving dat titanium al super sterk is, waarom zou je dan nog naar gehard titanium kijken (en zoveel meer ervoor betalen)?
Dat is puur voor mensen met veel geld.

[ Voor 18% gewijzigd door Philo Melos op 22-02-2023 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Philo Melos schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:01:
[...]

Had een aantal jaar geleden ook krampen in mijn benen 's nachts. Toen liep ik nog niet hard. Bleek dat mijn vitamine D niveau zowat op 0 zat. Sindsdien slik ik altijd vitamine D bij.

Mijn rusthartslag 's nachts loopt van 32 tot 37 ongeveer. Heeft niets vandoen met de HRV. Die zit bij mij altijd tussen de 60 en de 70.
Nou, das dan interessante info; uit mijn bloedonderzoek kwam een vitamine D niveau uit dat buiten de norm viel maar de huisarts had er niks over gezegd: alles was goed. Ik kreeg alleen vragen over een laag glucose-niveau (of ik gegeten had voor het prikken, volgens mij wel) maar daar kwam verder ook niks op.
Op goed geluk wat vit-D pillen gekocht en het lijkt wat minder te zijn de laatste dagen (slik ze nu een kleine week)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iqcgubon
Wacht, Garmin vraagt 130 euro voor het standaard siliconen bandje? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-06 14:07
iqcgubon schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:16:
[...]

Wacht, Garmin vraagt 130 euro voor het standaard siliconen bandje? 8)7
Euh, daar lijkt het wel op ja. Wat is daar gebeurd? De vorige kocht ik nog voor 50 euro. 8)7

Edit: oh wacht, dat is voor de Marq. Dan vraag je er ook om. :P

[ Voor 10% gewijzigd door Gonadan op 22-02-2023 15:21 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:25
De Amerikaanse site geeft iets meer context. Is vooral voor bescherming tegen krassen volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-05 13:35

westergas

rikkie_pc

Stefke schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:27:
Mijn bodybattery komt bijv. ook nooit op 100%. Het maximale is meestal zo'n 85%. Wat ik daaraan moet doen? Geen idee, mijn slaapstats zijn meestal wel goed (ook al voelt t in de praktijk niet echt zo...): voldoende uren, voldoende diepe slaap. Meestal een "goed" als slaapscore.
Probeer zo om de 2-3 dagen 's middags even te slapen, maar ook dat zet niet echt zoden aan de dijk.

Laat je niet gek maken door dat stuk speelgoed. Ben je serieus dat je in de middag gaat slapen omdat je horloge aangeeft dat je niet 100% bent opgeladen?? 8)7
Moet niet veel gekker worden....

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:23
Stefke schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:27:

Hoe "leeg" ben je dan aan 't eind van de dag en hoeveel "Stress" meet je horloge in de dag en nacht, want die zijn daar voornamelijk van op invloed. Ik red regelmatig 100% maar niet als de batterij op 5% staat voor ik ga slapen zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
westergas schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:03:
[...]

Laat je niet gek maken door dat stuk speelgoed. Ben je serieus dat je in de middag gaat slapen omdat je horloge aangeeft dat je niet 100% bent opgeladen?? 8)7
Of wie weet misschien wel vanwege de " (ook al voelt t in de praktijk niet echt zo...): "?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
westergas schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:03:
[...]

Dat zeg ik niet. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik al jaren slecht slaap; 1 tot 3x per nacht word ik wakker en dan lig ik 15-60min wakker, en vervolgens wordt ik altijd rond 6:30 wakker, zelfs als ik na 0:00 naar bed ga. Dus ik ben regelmatig "naar de klote" en dan ga ik wel eens even liggen ja. Maar ik ga vrijwel nooit na 0:00 slapen want dan ben ik al lang ingekakt.
De dagen dat ik in de afgelopen 10 jaar tot na 7:30 heb geslapen kan ik op 1 hand tellen.

Dus, vermoeidheid is een issue waar ik de oplossing nog niet voor heb. Dus het is niet zo gek dat mijn horloge daar ook iets van oppikt eigenlijk...

Nnogmaals, ik denk zelf dat mijn slechte HRV-score de reden is dat mijn horloge aangeeft dat ik overbelast ben. Al was het maar omdat voor november (toen mijn horloge HRV ging meten), ik dit probleem nooit gehad heb. En ik vraag me dus ook af of die slechte HRV score wel klopt/kan kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
een verandering in HRV -kan- duiden op overtraining, vermoeidheid of ziekte..

ik heb 3 keer een enorme drop in HRV gezien, 1 x matchte de kater, de andere 2 keer was / werd ik echt ziek.

Misschien is bij jou de HRV baseline niet zo goed gemeten, en ik weet niet of deze zich bijsteld na een lange tijd lagere scores.. ik zou opnieuw de baseline gaan zetten en kijken wat je het dan doet voor je trainingstatus

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:55
Stefke schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:14:
[...]

Dat zeg ik niet. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik al jaren slecht slaap; 1 tot 3x per nacht word ik wakker en dan lig ik 15-60min wakker, en vervolgens wordt ik altijd rond 6:30 wakker, zelfs als ik na 0:00 naar bed ga. Dus ik ben regelmatig "naar de klote" en dan ga ik wel eens even liggen ja. Maar ik ga vrijwel nooit na 0:00 slapen want dan ben ik al lang ingekakt.
De dagen dat ik in de afgelopen 10 jaar tot na 7:30 heb geslapen kan ik op 1 hand tellen.

Dus, vermoeidheid is een issue waar ik de oplossing nog niet voor heb. Dus het is niet zo gek dat mijn horloge daar ook iets van oppikt eigenlijk...

Nnogmaals, ik denk zelf dat mijn slechte HRV-score de reden is dat mijn horloge aangeeft dat ik overbelast ben. Al was het maar omdat voor november (toen mijn horloge HRV ging meten), ik dit probleem nooit gehad heb. En ik vraag me dus ook af of die slechte HRV score wel klopt/kan kloppen.
Ik begin zo te vermoeden dat de “slaap politie” die al jaren vertelt dat je minimaal 8 uur per dag moet slapen een heleboel mentale schade veroorzaakt. Elk mens is anders, en de ene kan prima op 4 uur slaap terwijl de andere misschien wel 12 uur slaap nodig heeft. Teveel slaap veroorzaakt ook slaap problemen.

Daarbij komt dat het heel normaal is om midden in de nacht even wakker te worden. Onze hersenen veroorzaken dat. In de middeleeuwen was het zelfs volkomen normaal om dan even een wandelingetje te doen of een kopje thee te drinken. Google daar maar eens op, is puur een biologisch ding, niks geks aan. bv hier https://historianet.nl/ma...ven/de-nacht-was-dodelijk

En kijk eens naar andere culturen, bv Azië, waar veel mensen niet meer dan 5 uur slapen en prima functioneren.

Wat ik bedoel: er ontstaat ook veel stress door een verkeerd of te hoog verwachtingen patroon, en daar hoort slaap zeker bij.

Desalniettemin: succes met het meer ontspannen omgaan met slaap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Word jij wel eens wakker 's morgen dat je denk: lekker geslapen? Uitgerust gevoel?

Ik kan me niet meer herinneren dat ik dat ooit heb gehad. Ik schat voor 20 jaar geleden wel.

Ik snap ook wel dat op cijfertjes letten niet altijd verstandig is, maar als ik me 's morgens uitgerust zou voelen zou het een ander verhaal zijn.

De aanleiding voor mijn vragen zijn niet de cijfers van mijn horloge, maar mijn eigen gevoel. Het is ook niet zo dat ik altijd de hele dag brak ben, maar héél fit voel ik me niet en ik heb issues (zoals mijn kuiten) en als ik een beetje sport en mijn horloge telkens alleen maar "overbelast" aangeeft dan irriteert dat.
Dus ik probeer te ontdekken of het onzin is wat ie aangeeft of niet?

@Prulleman Hoe reset je de HRV baseline?

Hier mensen met een gelijksoortig issue, horloge-wise althans:
https://forums.garmin.com...ata-it-screwed-my-metrics
De HRV ging naar onder de baseline en nu zijn ze "permanent strained"

Ik kijk t nog even aan, anders reset ik mijn horloge wel even.

[ Voor 51% gewijzigd door Stefke op 22-02-2023 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

@Stefke Slaap je niet juist slecht door dat je te weinig beweeg/sport. Je horloge geeft ook aan dat je load te laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franco10
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-05 16:13
Mijn betere helft en ik hebben beide een Garmin. Zij slaapt gemiddeld veel beter dan ik (9u gemiddeld). Ik slaap rond de 7 uur per nacht.

Als we beide vergelijkbare cijfers hebben qua totale slaapduur en REM is mijn slaapscore hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Anoniem: 91634 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:32:
@Stefke Slaap je niet juist slecht door dat je te weinig beweeg/sport. Je horloge geeft ook aan dat je load te laag is.
Sja, ik weet niet hoe ik het allemaal moet lezen. Als ik nu meer zou gaan sporten (en ook bijv. hoog aeroob en anaeroob) dan zou ik toch zéker "overbelast" moeten zijn volgens mijn Garmin?
Vanwege een achillespeesissue begin december heb ik de laatste tijd minder gesport, maar daarvoor was het vrij veel.

Voor zover ik kan nagaan wat HRV betekent geeft een lage HRV aan dat je lijf niet goed uitgerust is, hence overbelast bij al een geringe sportactiviteit

Wel is het zo dat in de laatste 3 dagen mijn HRV beter was en ik kreeg t comment dat mijn activiteit van gisterenavond (relatief lichte fietstraining) daar aan bijgedragen had.

Dit is mijn HRV sinds het begin van de metingen (gestart op 25nov)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2H0EN5M8ftu4Kzs8GN_5ERkerE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9o00v8cwES9vBQc3SSjDO7n8.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zit zo'n beetje permanent onder de baseline, alleen in het begin niet, de 1e 5 dagen. De baseline zakt en ik zak net zo hard mee.
Toevallig (of niet) was begin dec. ook het punt waarop ik tijdelijk gestopt ben met hardlopen vanwege mijn achillespees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Laatst online: 00:18
Ik lees dat meerdere mensen ervaringen hebben met coach Jeff, maar wat ik wil weten lees ik nog niet terug. Ik heb een 10k in 50min trainingsschema laten maken. Ik ben op 2 februari begonnen met de benchmarkrun en heb daarna alle trainingen (3 per week) voltooid, op 1 na. Komende maandag is de training 14,6k en nog die 5 min voor en na joggen. Bijna 16k in totaal dus. Dat gaat mijn langste afstand ooit worden. Inmiddels loop ik al weer een aantal maanden en ben ik er van overtuigd dat ik die 16k op een rustig tempo (hrm rond 140-145) eenvoudig kan volbrengen. Afgelopen maandag liep ik nog ruim 12k, volgens Strava mijn langste afstand ooit. Gaat dit schema niet met te grote passen omhoog?

En wtf is die acceleration-glider oefening? Wat een kolderieke vertoning. (ik doe m wel altijd braaf, maar gelukkig is het dan donker en ren ik voornamelijk op onverlichte wegen en paden). Moet je nu in die 30 sec versnellen en uitlopen? Of versnellen tot 30 sec en de volgende 30 sec uitlopen tot wandelen?

En nog een laatste vraagje of garmin forerunner 55 gps fix in het algemeen. Als ik gewoon een hardlooprun start op mn horloge, dan heb ik af en toe het idee dat de gps, en daarmee snelheid, niet helemaal klopt. De 1km tijden zijn volgens mij wel altijd correct, alleen de live tempo weergave kloppen niet. Heb ik niet zo veel last van.
Maar wel tijdens oefeningen als ik 800m in bepaald tempo moet rennen. Het zal wel door de bomen zijn dat dit niet altijd klopt. Is er nog wat aan te doen? (Anders dan in open terrein gaan lopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Adam1980 16 km in een trainingsschema voor 10km lijkt inderdaad wel vreemd. Dat zijn trainingen die ik doe als voorbereiding op een halve marathon. Je zou ook eens in het Hardlopen topic kunnen informeren over trainingsschema’s voor een 10k in 50 minuten.

Actuele snelheid o.b.v. GPS is zelden betrouwbaar. Als je dit topic naleest wat betreft de laatste maanden, dan komt het wel vaker voorbij. Je kunt het enigszins verbeteren door een Connect IQ dataveld te gebruiken dat de gemiddelde snelheid weergeeft over de laatste 5-10 seconden, maar of een FR55 dat ondersteunt weet ik zo niet. Een andere optie is om een footpod zoals de Stryd te gaan gebruiken, maar ook hier weer… weet niet of dat op een FR55 werkt en deze footpod is erg duur en aangezien je een FR55 hebt denk ik niet dat je zoveel geld wilt uitgeven. :+

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
PatrickC schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:05:
@Adam1980 16 km in een trainingsschema voor 10km lijkt inderdaad wel vreemd. Dat zijn trainingen die ik doe als voorbereiding op een halve marathon. Je zou ook eens in het Hardlopen topic kunnen informeren over trainingsschema’s voor een 10k in 50 minuten.
Ik geloof dat die 16k an sich niet gek is in het schema van coach jeff. Maar ik vraag me af of het verschil in toename niet erg groot is. En of dat eem verantwoorde opbouw is.
Actuele snelheid o.b.v. GPS is zelden betrouwbaar. Als je dit topic naleest wat betreft de laatste maanden, dan komt het wel vaker voorbij. Je kunt het enigszins verbeteren door een Connect IQ dataveld te gebruiken dat de gemiddelde snelheid weergeeft over de laatste 5-10 seconden, maar of een FR55 dat ondersteunt weet ik zo niet. Een andere optie is om een footpod zoals de Stryd te gaan gebruiken, maar ook hier weer… weet niet of dat op een FR55 werkt en deze footpod is erg duur en aangezien je een FR55 hebt denk ik niet dat je zoveel geld wilt uitgeven. :+
Heb fenix 6s en een venu geprobeerd. De fenix 6s met kaartfunctie (vond ik belangrijkste feature) gaat onvoldoende samen mi, ik vind het scherm te klein en daarmee niet prettig werken. En een reguliere fenix vind ik te groot om mijn pols. De venu is een raar en overbodig apparaat mi.
Een extra sensor kopen vind ik het overwegen waard. Maar ik meen niet per se positieve verhalen te lezen over Stryd. Als in abonnement afnemen voor volledige functionaliteit. Dat weerhoud mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:38
@Adam1980 ik ben bezig met een 5KM (in 30 mins) training via Garmin. Ik loop nu ook regelmatig (veel) meer dan die 5 waar ik voor train. Wel is het zo dat die langere afstanden gepaard gaan met een (stuk) lager tempo dan waarin de 5KM straks wil kunnen doen. Is dat bij jou ook zo? Ik merk namelijk wel dat die manier van trainen lijkt te werken.

Ik heb ook een FR55 (die verdomde 955 komt maar niet op voorraad bij de ING), en die actuele tempo weergave klopt bij mij ook niet echt. Ik heb het idee dat het steeds best wel achter loopt. Ik los dat nu op door op de momenten dat ik wat sneller moet lopen (800m in mijn 'wedstrijdtempo' bijvoorbeeld) alvast beginnen het tempo op te voeren als hij gaat aftellen (5 seconden van tevoren). Vaak is de eerste weergave van mijn tempo tijdens dat stuk dan nog te laag, maar de volgende komt dan al goed in de buurt.

Ik loop wel vooral in open terrein (tussen weilanden), dus mijn GPS fix lijkt me wel goed. Als ik achteraf kijk op de kaart/overlay dan lijkt mijn locatie ook wel aardig te kloppen. Maar hoe korter je een tussensprint ofzo moet doen, hoe meer moeite het horloge het er mee lijkt te hebben om je tempo te berekenen.

WoT stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
ElPaco schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:43:
@Adam1980 ik ben bezig met een 5KM (in 30 mins) training via Garmin. Ik loop nu ook regelmatig (veel) meer dan die 5 waar ik voor train. Wel is het zo dat die langere afstanden gepaard gaan met een (stuk) lager tempo dan waarin de 5KM straks wil kunnen doen. Is dat bij jou ook zo? Ik merk namelijk wel dat die manier van trainen lijkt te werken.
Die lange afstanden wordt geadviseerd om 1 tot 1,5 min/km langzamer te lopen dan het doeltempo. Dat lijkt inderdaad prima te werken, gecombineerd met de intervals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:38
Ja mijn doeltempo is 6min/km, die trainingen zijn inderdaad 7-7:30min/km.

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adam1980 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:27:
Ik geloof dat die 16k an sich niet gek is in het schema van coach jeff. Maar ik vraag me af of het verschil in toename niet erg groot is. En of dat eem verantwoorde opbouw is.
Mee eens. Opbouw in aantal km’s gaat wel erg snel. Risico van blessures liggen dan op de loer. Zelf probeer ik me altijd aan de 10% regel houden en dan meer op duur dan op km’s. Zo ga ik de komende weken weer opbouwen naar de Venloop HM, want loop nu max 10-12 km’s met max duur van 1 uur en 10 minuten. Dat ga ik nu weer rustig opbouwen richting 1 uur 45 min. Maar ik heb inmiddels ook wel zo’n 30 HM’s in de benen, dus zou waarschijnlijk ook wel morgen al die HM kunnen lopen. 8)

[ Voor 8% gewijzigd door PatrickC op 22-02-2023 22:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
Adam1980 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:50:
Ik lees dat meerdere mensen ervaringen hebben met coach Jeff, maar wat ik wil weten lees ik nog niet terug. Ik heb een 10k in 50min trainingsschema laten maken. Ik ben op 2 februari begonnen met de benchmarkrun en heb daarna alle trainingen (3 per week) voltooid, op 1 na. Komende maandag is de training 14,6k en nog die 5 min voor en na joggen. Bijna 16k in totaal dus. Dat gaat mijn langste afstand ooit worden. Inmiddels loop ik al weer een aantal maanden en ben ik er van overtuigd dat ik die 16k op een rustig tempo (hrm rond 140-145) eenvoudig kan volbrengen. Afgelopen maandag liep ik nog ruim 12k, volgens Strava mijn langste afstand ooit. Gaat dit schema niet met te grote passen omhoog?
Nee, als je de instructies van Jeff goed leest/luistert dan vertelt hij je over de Run-Walk-Run-methode. Ofwel, het is niet de bedoeling dat je die lange afstanden van hem volledig rennend aflegt. Zijn schema's gaan over kilometers maken met behulp van wandelstukken, in tegenstelling tot een Greg die je graag aan één stuk ziet rennen toe je kotsend over een hekje hangt. Volledig ander type coach dus eigenlijk.
Ik liep voor de halve marathon als training ook 25KM stukken, maar dat was goed te doen met de wandelstukken erin op tactische momenten. Zijn filosofie is dat je niet per se hoeft te rennen om je lichaam te laten wennen aan veel kilometers, dat kan ook prima met een stuk wandelen erbij.
En wtf is die acceleration-glider oefening? Wat een kolderieke vertoning. (ik doe m wel altijd braaf, maar gelukkig is het dan donker en ren ik voornamelijk op onverlichte wegen en paden). Moet je nu in die 30 sec versnellen en uitlopen? Of versnellen tot 30 sec en de volgende 30 sec uitlopen tot wandelen?
Ook dat staat in zijn instructies. In die 30 seconden ga je van wandelen naar bijna sprint en zak je weer terug naar wandelen. Het is een oefening om aan tempoverandering te wennen en dat soepel te kunnen doen. Omdat er ook mensen zijn die moeite hebben met een tempo tussen joggen en rennen en dan redelijk binair over schakelen, dat oefen je dan om soepeler te doen.
Persoonlijk was ik ook geen fan van die stukjes inderdaad, maar ja, gewoon maar doen.
En nog een laatste vraagje of garmin forerunner 55 gps fix in het algemeen. Als ik gewoon een hardlooprun start op mn horloge, dan heb ik af en toe het idee dat de gps, en daarmee snelheid, niet helemaal klopt. De 1km tijden zijn volgens mij wel altijd correct, alleen de live tempo weergave kloppen niet. Heb ik niet zo veel last van.
Maar wel tijdens oefeningen als ik 800m in bepaald tempo moet rennen. Het zal wel door de bomen zijn dat dit niet altijd klopt. Is er nog wat aan te doen? (Anders dan in open terrein gaan lopen).
Footpod of iets dergelijks. GPS is niet nauwkeurig genoeg om op zeer korte stukjes een actueel tempo weer te geven.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jvang
olafmol schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:27:
[...]

Ik begin zo te vermoeden dat de “slaap politie” die al jaren vertelt dat je minimaal 8 uur per dag moet slapen een heleboel mentale schade veroorzaakt. Elk mens is anders, en de ene kan prima op 4 uur slaap terwijl de andere misschien wel 12 uur slaap nodig heeft. Teveel slaap veroorzaakt ook slaap problemen.

Daarbij komt dat het heel normaal is om midden in de nacht even wakker te worden. Onze hersenen veroorzaken dat. In de middeleeuwen was het zelfs volkomen normaal om dan even een wandelingetje te doen of een kopje thee te drinken. Google daar maar eens op, is puur een biologisch ding, niks geks aan. bv hier https://historianet.nl/ma...ven/de-nacht-was-dodelijk

En kijk eens naar andere culturen, bv Azië, waar veel mensen niet meer dan 5 uur slapen en prima functioneren.

Wat ik bedoel: er ontstaat ook veel stress door een verkeerd of te hoog verwachtingen patroon, en daar hoort slaap zeker bij.

Desalniettemin: succes met het meer ontspannen omgaan met slaap.
Dit is dus allang weerlegt door gedegen neurologisch onderzoek. Mensen die zich uitgerust voelen na 4/5 uur slaap of hier aan gewend zijn en denken prima te functioneren/presteren is dit dus absoluut niet zo. Tuurlijk kan je gewoon wakker worden en de dag doorkomen, je werkzaamheden voltooien, maar niet op 100% van je kunnen. Voor sport prestatie zeker.

Zoek Matthew Walker maar eens op. Ook een podcast met Joe Rogan. Het is bizarre wat voor invloed weinig slaap heeft op je prestaties en gezondheid op de lange termijn. Dit geld voor alle culturen, mensen, sporters, fit of niet, man/vrouw etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 00:12
Mijn 5 centen slaap, mede nav een college van de slaapprofessor die de atleten naar Tokio begeleid heeft:

- Slaap is extreem belangrijk voor herstel
- Vooral als je je bovengemiddeld inspant, is slaap extra belangrijk
- Mensen met meer slaapuren scoren gemiddeld beter op cognitie-testjes
- Slaap blijft persoonlijk, de 8 uur regel is vrij generiek. De een zal met 6 uur uitkunnen en de ander heeft 9 uur nodig
- Vindt uit bij welke hoeveelheid inspanning op een dag welke hoeveelheid slaap voor jou het beste werkt en houd je niet vast aan de 8 uur regel
- Kwaliteit van slaap is minstens even belangrijk als de hoeveelheid
- HRV is IMO de beste indicator van een goed herstel (zowel geestelijk als lichamelijk).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 23:22

Roozzz

Plus ultra

16km is echt niet gek voor een 10k met doel. Je wil langer lopen om je aerobe basis op te bouwen. Daardoor loop je uiteindelijk ook harder. Wen er maar snel aan om wekelijks 1,5u in je longrun onderweg te zijn als je de 10k verder wilt blijven verbeteren :> Als je dit schema gebruikt om op te bouwen naar een 10k, dan is een tijdsdoel niet zo handig...

Voor iemand die regelmatig loopt zou ik die 4km extra in de longrun niet zo spannend vinden. Hoe verhoud het tot je totale volume?

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Stefke (en anderen). Je bent niet de enige die slecht slaapt. Ik heb er helaas ook veel last van de laatste tijd:

Slaapproblemen: 4:30 wakker

Misschien zitten er nog tips voor je bij waar je iets aan hebt :)

Omdat ik wel gewoon in bed blijf liggen denkt mijn F7 dat ik slaap. Mijn training readiness is daardoor vaak zeer hoog als gevolg van goede slaapscore terwijl ik maar een uurtje of 5 heb gepakt.

• jvang
@Requiem19 de vaste regel van 8 uur is idd overdreven. Maar iemand die structureel niet meer dan 6 uur pakt zal dit terug zien in zijn (sport)prestaties en algemene gezondheid. Of dit nu komt door gewenning of omdat je naast schiphol woont.

Vooral de slag kracht bij boxers in de onderzoeken is bizarre. 30/35% minder bij 5/6uur slaap de nacht ervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
jvang schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:54:
@Requiem19 de vaste regel van 8 uur is idd overdreven. Maar iemand die structureel niet meer dan 6 uur pakt zal dit terug zien in zijn (sport)prestaties en algemene gezondheid. Of dit nu komt door gewenning of omdat je naast schiphol woont.

Vooral de slag kracht bij boxers in de onderzoeken is bizarre. 30/35% minder bij 5/6uur slaap de nacht ervoor.
Die boxers zijn natuurlijk ook behoorlijk actief, dus dan is er meer slaap nodig.

Maar iemand die de hele dag inactief is en ook geestelijk weinig ingewikkeld werk doet, zal misschien wel uit kunnen komen met 6 uur.

Ook leeftijd maakt uit, pubers hebben bijv meer slaap nodig dan 40+ etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
Roozzz schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:28:
16km is echt niet gek voor een 10k met doel. Je wil langer lopen om je aerobe basis op te bouwen. Daardoor loop je uiteindelijk ook harder. Wen er maar snel aan om wekelijks 1,5u in je longrun onderweg te zijn als je de 10k verder wilt blijven verbeteren :> Als je dit schema gebruikt om op te bouwen naar een 10k, dan is een tijdsdoel niet zo handig...

Voor iemand die regelmatig loopt zou ik die 4km extra in de longrun niet zo spannend vinden. Hoe verhoud het tot je totale volume?
zonder enige concrete kennis over hardlopen (mijn trainings kennis komt uit de fietshoek), denk ik wel dat je hiermee de spijker op zijn kop slaat.

Als je je basis conditie wilt uitbouwen moet je dit met lange rustige trainingen doen. Uiteraard niet te snel van 0 naar 20km, maar rustig opbouwen. Los van de duur van je doel, wil je je trainingsload optimaliseren, dat is uiteraard van 100 zaken afhankelijk, maar de belangrijkste componenten zijn:
- volume
- intensiteit
- herstel
daar moet een balans in zitten, dus gaat de intensiteit omhoog, gaat je volume omlaag, en je hersteltijd omhoog. Gaat je volume omhoog, dan -moet- de intensiteit omlaag, of je red het niet meer qua herstel etc.

wat de beste combinatie is, is met name afhankelijk van de beschikbare tijd, heb je bv maar een uurtje per week, dan heeft het niet zoveel zin om rustig aan te doen, je volume en herstel tijd is dan zo dat de intensiteit best hoog kan zijn. heb je veel tijd, dan is (in de meeste gevallen) een hoog volume met een lage intensiteit het meest efficient (met de juiste opbouw en dus los van de lengte van je doel).

Wat bij 1 van de laatste "beter worden podcasts" voorbij kwam (gaat in principe over fietsen, maar hardlopen kwam ook aan bod), was dat fietsen eigenlijk heel uniek is omdat de belasting op je gewrichten en pezen vrij laag is. Hierdoor kan je veel meer volume draaien dan bij andere sporten (hardlopen en schaatsen werden specifiek genoemd). Bij schaatsen is het al vrij gebruikelijk om met fietsen de aerobe basis te vergroten, maar er werd gesteld dat dit ook bij hardlopen goed zou moeten werken. Op die manier kan je nog meer volume maken, zonder blessures (de boel moet natuurlijk wel in balans zijn)

Strava

• Prulleman
nog even verder gezocht en ik vond tegenstrijdige berichten.. handmatig resetten lijkt in ieder geval niet mogelijk, toestel reset wel. Maar de baseline zou zichzelf ook moeten bijstellen...

2 sept 2022 heb ik de update voor de fenix 6 gekregen en is de HRV data (baseline berekening) gestart
Ik heb zelf even terug gezocht, en ik vond een foto van 3 okt 2022 (dag na een zware wedstrijd, en een dag later positieve corona test :|):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qoqu6MlwQPArU_sx3IZ2C36HQG8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5bDT8STyRXnjkkT9nMNpfazk.png?f=user_large
daar was de baseline dus 36-41

op dit moment is mijn baseline anders:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ub_CDrnXw2kKeaP3Fe45sbRV0Zk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZChbRO3nYdYEWts07vhPXwS9.png?f=user_large
35-44 (iets ruimer aan beide kanten)
hoe snel dit gaat, geen idee, maar als je geen zin hebt in een reset, zou je dus ook je baseline in de gaten kunnen houden en kijken of/hoe deze zich aanpast.

[ Voor 8% gewijzigd door Prulleman op 23-02-2023 10:56 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Aghanim schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:34:
@Stefke (en anderen). Je bent niet de enige die slecht slaapt. Ik heb er helaas ook veel last van de laatste tijd:

Slaapproblemen: 4:30 wakker

Misschien zitten er nog tips voor je bij waar je iets aan hebt :)

Omdat ik wel gewoon in bed blijf liggen denkt mijn F7 dat ik slaap. Mijn training readiness is daardoor vaak zeer hoog als gevolg van goede slaapscore terwijl ik maar een uurtje of 5 heb gepakt.
tnx, zal t eens doorlezen. Ik heb zelf geen mening dat ik 8u of 7u moet slapen (ik denk dat 7u op zich voldoende zou moeten zijn, mits niet enkele keren wakker), en ik vind het op zich geen probleem om bij wijze van spreken elke dag om 6u uit bed te gaan omdat ik toch al wakker ben, maar ik ben overdag over het algemeen moe/slaperig overdag, vooral rond 14-15u.
Ik vind het óók geen punt om 's middags een tukje te doen, maar dat is agendatechnisch natuurlijk niet altijd ideaal.
NB. ik ben 50 inmiddels, dus dat is natuurlijk anders dan wanneer je <40, <30 bent.
Prulleman schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:54:
[...]

nog even verder gezocht en ik vond tegenstrijdige berichten.. handmatig resetten lijkt in ieder geval niet mogelijk, toestel reset wel. Maar de baseline zou zichzelf ook moeten bijstellen...

2 sept 2022 heb ik de update voor de fenix 6 gekregen en is de HRV data (baseline berekening) gestart
Ik heb zelf even terug gezocht, en ik vond een foto van 3 okt 2022 (dag na een zware wedstrijd, en een dag later positieve corona test :|):
hoe snel dit gaat, geen idee, maar als je geen zin hebt in een reset, zou je dus ook je baseline in de gaten kunnen houden en kijken of/hoe deze zich aanpast.
De afgelopen maanden (zie hierboven) is mijn baseline langzaam aan het zakken en mijn HRV zit er contineu onder. Misschien moet mijn baseline nog gewoon wat verder zakken dan kom ik er natuurlijk ook in. Jou baseline ligt ook veel lager, dus misschien staat hij al vanaf het begin te hoog.
Afgelopen nacht voor de 4e nacht in mijn HRV-zone gescoord (en ook daadwerkelijk wat beter gevoel deze ochtend) dus eens zien of ik deze lijn vast kan houden. Horloge geeft nu eens een keer "herstel" aan. Misschien vanavond weer een lichte fietsactiviteit, dat hielp dinsdag ook.

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 23-02-2023 11:21 ]

• Gonadan
jvang schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:17:
Dit is dus allang weerlegt door gedegen neurologisch onderzoek. Mensen die zich uitgerust voelen na 4/5 uur slaap of hier aan gewend zijn en denken prima te functioneren/presteren is dit dus absoluut niet zo. Tuurlijk kan je gewoon wakker worden en de dag doorkomen, je werkzaamheden voltooien, maar niet op 100% van je kunnen. Voor sport prestatie zeker.

Zoek Matthew Walker maar eens op. Ook een podcast met Joe Rogan. Het is bizarre wat voor invloed weinig slaap heeft op je prestaties en gezondheid op de lange termijn. Dit geld voor alle culturen, mensen, sporters, fit of niet, man/vrouw etc.
Hoewel je op zich een goed punt hebt is het wel te kort door de bocht. Er zijn echt mensen die met zo weinig slaap wél echt goed functioneren. Dat is echter wel bij hoge uitzondering en er zijn erg veel mensen die denken dat ze zo'n uitzondering zijn maar dat eigenlijk toch niet zijn. ;)

Zelf kan ik met heel weinig slaap toe, maar het staat buiten kijf dat ik en mijn lichaam baat heeft wanneer dat niet structureel is. Dat heb ik zelf wel ervaren.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvang
@Gonadan Uiteraard is dit te kort hoe ik het stel. Voor volledige inzichten zou je de hele stukken kunnen lezen of luisteren van Walker. De mensen die denken dat ze goed functioneren doen dit dus eigenlijk niet. Wetenschappelijk is er bewijs voor. Volgens walker bestaan zelfs de uitzonderingen niet, ook al denken sommige van wel.

Ook zo als @Requiem19 stelt. Als je idd niet actief bent, zowel lichamelijk als geestelijk, functioneer je met minder slaap prima binnen het kader van weinig uitvoeren. Maar daar gaat dit niet over denk ik in een sport horloge forum.

Het is net als met schoonheidsmiddelen. Bij testen zien en voelen de deelnemers verschil bij gebruik van een dag/nacht creme, maar testen wijzen uit dat er geen verschil is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-06 12:55
Ik vind dit artikel wel een mooie "https://www.healthline.com/health/why-do-we-sleep"

Geeft goed aan wat er nou precies gebeurd tijdens slaap, en waarom zaken nou zo belangrijk zijn, zonder echt te diep te gaan :)
Op gebied van adoptaties en herstel is slaap echt ongekend belangrijk. Mensen onderschatten dit enorm.

[ Voor 8% gewijzigd door Michaelg op 23-02-2023 11:45 ]

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• Lagune

Lagune

Its time for warp

@Stefke
Waarom heb je helemaal geen 8uur slaap nodig
zit ook een stukje in over slaap restrictie, volgens mij kan je daar ook je biologische klok mee resetten?

wat betreft HRV status, schommelt bij mij enorm (zonder enige reden die ik me kan bedenken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4t4tyjnZp2G42-apMcW5Oou8mgg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LvUBewuraigLwg8BjB46p5ao.png?f=user_large

• Gonadan
jvang schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:41:
@Gonadan Uiteraard is dit te kort hoe ik het stel. Voor volledige inzichten zou je de hele stukken kunnen lezen of luisteren van Walker. De mensen die denken dat ze goed functioneren doen dit dus eigenlijk niet. Wetenschappelijk is er bewijs voor. Volgens walker bestaan zelfs de uitzonderingen niet, ook al denken sommige van wel.

Ook zo als @Requiem19 stelt. Als je idd niet actief bent, zowel lichamelijk als geestelijk, functioneer je met minder slaap prima binnen het kader van weinig uitvoeren. Maar daar gaat dit niet over denk ik in een sport horloge forum.

Het is net als met schoonheidsmiddelen. Bij testen zien en voelen de deelnemers verschil bij gebruik van een dag/nacht creme, maar testen wijzen uit dat er geen verschil is.
Ik weet ken Walker verder niet maar ik ben niet snel happig om uitspraken van één expert direct als onomstotelijke waarheid te zien, zo werkt wetenschap nu eenmaal niet. Maar ik zal de linkjes eens lezen, het is hoe dan ook een interessant onderwerp en bij sport inderdaad zeer relevant.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Stefke
@Lagune Zal t eens bekijken, maar qua biologische klok; ik ga elke dag rond 22:45 (+-15) naar bed, dus een regelmatig ritme. Dat is zo'n 7,5 a 8u per dag (als ik rond 6:30-7u uit bed ga), dus qua hoeveelheid slaap kom ik niks tekort (mijn horloge rapporteert ook 7-8,5u)
Maar ik heb per nacht maar 1x een blok diepe slaap van 0:45 tot 1:30 aan het begin (volgens mij Fenix dan). Dus als je zoals in het filmpje meerdere uren diep slaap nodig hebt (enkele uren wordt genoemd?), nou dan zit ik laag? Als ik wat google zou het ong. 2u moeten zijn, dus ook dan zit ik wat laag (maar misschien niet te laag)
En ja, ik heb zeker 4-5 dagen een behoorlijke slechte nacht (en dus ook niet fit overdag)
Maar misschien moet ik wat later naar bed, mijn slaapdruk verhogen ;)

HRV: Het lijkt mij logisch dat hij schommelt, want als je sport ben je dan wel belast, dan niet, je slaapt een keer beter, je bent een keer ziek etc.
Maar jij zit regelmatig in het groen (maar idd ook regelmatig eronder); ik heb sinds het begin van mijn metingen 1x een paar dagen in het groen gezeten. Ik zit bijna structureel onder mijn zone, en zelfs meer rood dan geel.
Het kan natuurlijk zijn dat mijn basline te hoog staat; hij loopt ook langzaam terug (maar dat zie ik bij jou ook

[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 23-02-2023 13:30 ]

Je zou door die eerste 3 weken een betrouwbare baseline moeten hebben lijkt me?

Qua slaap kun je helaas niet echt op de slaapfasen van Garmin vertrouwen. Die zijn verre van betrouwbaar.

Nu ik zelf slecht slaap merk ik dat de slaap/wakker detectie van de F7 niet zo goed is helaas. Ik lig vaak 2 uur wakker en die wordt als slaap geteld en heeft effect op training readiness. Is natuurlijk ook lastig het onderscheid tussen ogen open en dicht te bepalen via je pols haha.

• Lagune

Lagune

Its time for warp

dat hele HRV is imho nog vrij onbetrouwbaar, ook grote verschillen tussen oura ring, whoop band en garmin horloges

sleep tracking is wel verbeterd in de laatste gen van garmin maar nog steeds niet al te goed

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Lagune schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:54:
dat hele HRV is imho nog vrij onbetrouwbaar, ook grote verschillen tussen oura ring, whoop band en garmin horloges

sleep tracking is wel verbeterd in de laatste gen van garmin maar nog steeds niet al te goed
De grote verschillen in HRV tussen Oura, Whoop en Garmin komen niet door de HRV meting zelf, maar door het algoritme.

Whoop bijvoorbeeld heeft software die automatisch een bepaald deel van de nacht kwalificeert als relevant en daar het gemiddelde HRV van neemt. Garmin neemt volgens mij gewoon het gemiddelde van de gehele nacht etc.

De HRV meting van de optische sensor is in rust vrij betrouwbaar en zo lang je 1 device gebruikt (en dus 1 algoritme) zou er een bepaalde consistentie moeten zijn, zeker op trend niveau.

Ik zie dit ook extreem goed terug in mijn eigen HRV data. Ik was in februari bijvoorbeeld 1.5 week ziek. Mogen jullie raden waar in februari:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oN0oCG0UDOQoB9HfUYGagVzkkoc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sp95OOBk1uiqz1P1I4QjfwUt.png?f=fotoalbum_large

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Lagune schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:54:
Dit was voor mij wel dé tegenvallers toen ik van een 50 euro cheapy china Amazfit Bip (de eerste engelse versie) naar een VA4 ging. Qua lifestyle/niet-sport functies heb ik duidelijk in kwaliteit ingeboet. GPS fix is significant langzamer, batterijduur is korter, slaap informatie is duidelijk minder accuraat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-06 12:55
Zo goed als alle smartwatches / fitness bands zijn verre van betrouwbaar als het gaat om slaap fases. Eigenlijk is de Apple Watch de enige die nog enigsinds goed uit de testen komt. (boven de 80% accuraat).
https://www.youtube.com/@TheQuantifiedScientist

Hij doet wel mooie testen en heeft de kennis en kunde om de resultaten goed te kunnen interpreteren.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Des maakt toch altijd goede videos en het is goed om een jaar later nog eens naar beide modellen te kijken. Ik ben zelf in iedere geval nog blij met mijn keuze voor de Epix 2 tov de Fenix 7. :)

[ Voor 13% gewijzigd door PatrickC op 25-02-2023 07:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:14

Quakie

quakelen

@PatrickC toevallig eergisteren gekeken. Hij maakt inderdaad goede videos. Praat iets rustiger dan DC Rainmaker... Ik heb toevallig de Epix gisteren binnen gekregen... (nu aan het ontdekken want het steekt toch iets anders in elkaar dan software van Fenix5). Eerste indruk: geweldige scherm.. helemaal wild van. EN wat is de fenix5 eigenlijk een goede Watch. Best compleet als ik het nu zo vergelijk.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyS
  • Laatst online: 08-06 10:43

XyS

0.o.O

Heb een Garmin FR955 besteld. Ben benieuwd of het me gaat bevallen.

Loop al jaren met mijn mobiel in mijn hand tijdens het hardlopen (icm polar H9). Heb een Galaxy Gear S3 uit 2016 maar die gebruik ik niet, hartslagsensor werkt niet tijdens het rennen en om de dag opladen is ook niet ideaal. Mooi om te zien wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is met zo'n watch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
PatrickC schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 07:55:
Des maakt toch altijd goede videos en het is goed om een jaar later nog eens naar beide modellen te kijken. Ik ben zelf in iedere geval nog blij met mijn keuze voor de Epix 2 tov de Fenix 7. :)
[YouTube: Garmin Fenix 7 vs Epix // One Year Later...If I had to choose JUST ONE]
Het grote voordeel van een Epix voor mij lijkt het detail op kaarten te zijn, al is het jammer dat hij niet dezelfde locatie en zoomsetting vergelijkt want daarmee ben ik nog niet overtuigd. Ik zou sowieso voor een Fenix gaan maar ben wel benieuwd hoe de verhoudingen in de volgende generatie gaan zijn.

Misschien komt daar wel variabele helderheid op basis van een sensor, dat zou de Epix veel goed doen denk ik.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
Aghanim schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:38:
Nu ik zelf slecht slaap merk ik dat de slaap/wakker detectie van de F7 niet zo goed is helaas. Ik lig vaak 2 uur wakker en die wordt als slaap geteld en heeft effect op training readiness. Is natuurlijk ook lastig het onderscheid tussen ogen open en dicht te bepalen via je pols haha.
Los van de slaap detectie van de Garmin horloges:
Het is voor je rust/slaap/herstel nog steeds beter om op bed te blijven en te proberen te ontspannen dan op te staan en dingen te gaan doen. Ik heb daar zelf ook wel eens last van, en probeer tegenwoordig meer om te blijven liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Rusten kan inderdaad beter zijn voor herstel dan actief (hoeft niet zo te zijn), maar slaap is wel iets anders dan gewoon rust. Het heeft mij ook wel vaker gestoord dat Garmin Netfixbingen voor slaap aan zag en mijn lichaam ervaart dat niet als gelijkwaardig.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Lagune schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:07:
@Stefke wat betreft HRV status, schommelt bij mij enorm (zonder enige reden die ik me kan bedenken)
[Afbeelding]
Als je minder naar de schommelingen kijkt, lijkt alsof je na een stabielere zomer en begin van de herfst rond half oktober een langere termijn daling inzet? Dus qua trend lijkt er wel wat te zijn.

Ben je anders gaan trainen vanaf sept-okt, bijvoorbeeld de voorbereiding op het winterprogramma en daarna dan het echte winterprogramma? Als dat zo is, iets om in de gaten te houden (te zwaar, onvoldoende herstel?).
En na kerst en de week (oud-/nieuwjaar) erna lijken bij jou ook significant zwaarder te zijn?

Heb zelf geen HRV ervaring, ik gebruik vooral nog steeds mijn OP vooral, aangevuld met de EMI, mijn gevoel/ervaring geleerd in een tijd dat de smart watches nog geen HRV hadden. Dan kun je ook trends zien. Vroeger deed ik dat zeer frequent, nu leun ik vooral op OP gevoel en ervaring. En ter voorkoming van blessures heb ik t.o.v. vroeger er wel een regelmatige sportmassage bij gedaan, meer ontspannen lopen (vooral de triggerpunten laten verwijderen). De extra ontspanning die dat oplevert is me dat het (ook die €'s) echt waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blubbers
dvraemdo schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:34:
[...]

Dit was inderdaad de fix, ik kan in mijn horloge een gemiddelde afstand kiezen die ik zelf wil. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

route99 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:35:
[...]
Heb zelf geen HRV ervaring, ik gebruik vooral nog steeds mijn OP vooral, aangevuld met de EMI, mijn gevoel/ervaring geleerd in een tijd dat de smart watches nog geen HRV hadden. Dan kun je ook trends zien. Vroeger deed ik dat zeer frequent, nu leun ik vooral op OP gevoel en ervaring. En ter voorkoming van blessures heb ik t.o.v. vroeger er wel een regelmatige sportmassage bij gedaan, meer ontspannen lopen (vooral de triggerpunten laten verwijderen). De extra ontspanning die dat oplevert is me dat het (ook die €'s) echt waard.
Ik kan zo snel niet vinden, wat is OP en EMI ?
Pagina: 1 ... 251 ... 317 Laatste