Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Tja, dat je het niet kan bedenken wil niet zeggen dat er geen reden isLagune schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:07:
@Stefke
Waarom heb je helemaal geen 8uur slaap nodig
zit ook een stukje in over slaap restrictie, volgens mij kan je daar ook je biologische klok mee resetten?
wat betreft HRV status, schommelt bij mij enorm (zonder enige reden die ik me kan bedenken)
[Afbeelding]
Hier lijkt HRV wel redelijk te matchen aan gevoel en verwachting, ben nu weer goed in vorm en dan gaat HRV naar 70-80ms. Afgelopen paar dagen minder verstandig gedaan met slaap en bier, HRV naar rond de 40, 50. In december (feestdagen, vakantie, eten, drinken) ook erg matig... 30-40ms.
Waardes tussen verschillende merken/devices zijn niet echt te vergelijken vaak, zelfde met power... Allemaal hun eigen algoritmes en waardes, sommigen correleren wel goed onderling maar zeker niet alles met alles.
Uiteindelijk vooral kijken naar de trends van je eigen device, niet de waarde 100% letterlijk nemen maar het geeft zeker een indicatie (zo is mijn ervaring tenminste).
EMI= Ervaren Mate van Inspanning
Voor de EMI zoek zelf op het forum op de methode van Foster, daar is ook een website genoemd.
Edit:
https://tartan.nl/docs/index/view?nav=2
[ Voor 13% gewijzigd door route99 op 27-02-2023 11:38 ]
Graag gedaan! Op mijn Garmin Fenix 5+ kan ik het gemiddelde rondetempo (waarbij je de afstand van die ronde zelf kiest) laten weergeven. Niet dat ik daar zelf veel gebruik van maak (enkel actuele pace wordt weergegeven). Ik krijg wel iedere ronde (van 1 km) een melding met gemiddelde tempo, en daar stuur ik zo wat op bij.blubbers schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:15:
[...]
Dit was inderdaad de fix, ik kan in mijn horloge een gemiddelde afstand kiezen die ik zelf wil. Bedankt!
Natuurlijk: als je plant om ook intervaltrainingen te doen, zal je bij kortere intervallen niet meteen veel baat hebben bij een uitgemiddeld tempo... In dat geval ben je toch beter af met een footpod.
Mijn Polar geeft me een trillende feedback telkens in de automatische ronde heb afgewerkt. Vind dat ideaal, moet niet meer telkens kijken, enkel wanneer de horloge trilt.dvraemdo schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:31:
[...]
Graag gedaan! Op mijn Garmin Fenix 5+ kan ik het gemiddelde rondetempo (waarbij je de afstand van die ronde zelf kiest) laten weergeven. Niet dat ik daar zelf veel gebruik van maak (enkel actuele pace wordt weergegeven). Ik krijg wel iedere ronde (van 1 km) een melding met gemiddelde tempo, en daar stuur ik zo wat op bij.
Natuurlijk: als je plant om ook intervaltrainingen te doen, zal je bij kortere intervallen niet meteen veel baat hebben bij een uitgemiddeld tempo... In dat geval ben je toch beter af met een footpod.
Nou, daar valt over te twisten. Ik heb alle stukjes gelezen en filmpjes beluisterd, die je een voor een na de trainingen krijgt. Daarnaast lees ik van te voren ook altijd de workout wat er verwacht wordt, zowel in de app als in garmin connect. Dan kom ik niet direct tot de conclusie dat de lange runs ook met wandelen behoren te zijn. Temeer omdat de workouts vrij minitieus worden beschreven in de app. Daar wordt wandelen niet expliciet beschreven. In Garmin Connect lees ik dat de lange runs in een tempo van 1 tot 1,5 min/km langzamer gelopen dienen te worden. Omdat de workouts erg concreet beschreven zijn interpreteer ik de beschrijving van de lange run ook zo; ren 14,6 km op een lekker tempo.Gonadan schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 23:22:
[...]
Nee, als je de instructies van Jeff goed leest/luistert dan vertelt hij je over de Run-Walk-Run-methode.
Maar goed, vandaag deze workout gedaan. Uiteindelijk 16,5km in in 5:47/km met wat hoogtemeters van de stuwwal. Kennelijk is mn gestel al wat gewend aan het rennen.
Is dat ding van Garmin z'n geld waard? Ik heb ook 70 eu voor de hartslagband betaald, dat vond ik de investering meer dan waard ivm de nauwkeurigheid.Footpod of iets dergelijks. GPS is niet nauwkeurig genoeg om op zeer korte stukjes een actueel tempo weer te geven.
Ik vind persoonlijk van wel. Althans: als je nog een betaalbare footpod kan vinden (dus geen Stryd). Heb ooit eentje uit de Decathlon gekocht voor zo een €30 - 40, was eigenlijk een rebranded Garmin SDM4 (Dynastream). Nu precies dus nergens meer te koop... De (redelijk schappelijk geprijsde) Zwift footpod is enkel Bluetooth dacht ik, dus werkt niet met oudere Garmins.Adam1980 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:34:
[...]
Is dat ding van Garmin z'n geld waard? Ik heb ook 70 eu voor de hartslagband betaald, dat vond ik de investering meer dan waard ivm de nauwkeurigheid.
footpods zijn zo 2021, gps multiband for the windvraemdo schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:52:
[...]
Ik vind persoonlijk van wel. Althans: als je nog een betaalbare footpod kan vinden (dus geen Stryd). Heb ooit eentje uit de Decathlon gekocht voor zo een €30 - 40, was eigenlijk een rebranded Garmin SDM4 (Dynastream). Nu precies dus nergens meer te koop... De (redelijk schappelijk geprijsde) Zwift footpod is enkel Bluetooth dacht ik, dus werkt niet met oudere Garmins.
Weet ik, maar ik ga geen €600+ uitgeven aan een Fenix 7 / Epix 2, terwijl m'n Fenix 5+ het nog prima trekt... , met een footpodLagune schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:36:
[...]
footpods zijn zo 2021, gps multiband for the win
Nee daar valt echt weinig over te twisten. Zijn hele programma draait om die methode, hij staat daarom bekend. Het is ook niet dat je specifiek wandelstukken benoemd krijgt in een schema, dat moet je zelf aanvoelen. Het idee is dat je uit eigen beweging even gaat wandelen als een training te zwaar wordt, zodat je in het latere deel nog energie hebt en hem echt actief af kunt maken. De hele introductie van het plan gaat daarover.Adam1980 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:34:
Nou, daar valt over te twisten. Ik heb alle stukjes gelezen en filmpjes beluisterd, die je een voor een na de trainingen krijgt. Daarnaast lees ik van te voren ook altijd de workout wat er verwacht wordt, zowel in de app als in garmin connect. Dan kom ik niet direct tot de conclusie dat de lange runs ook met wandelen behoren te zijn. Temeer omdat de workouts vrij minitieus worden beschreven in de app. Daar wordt wandelen niet expliciet beschreven. In Garmin Connect lees ik dat de lange runs in een tempo van 1 tot 1,5 min/km langzamer gelopen dienen te worden. Omdat de workouts erg concreet beschreven zijn interpreteer ik de beschrijving van de lange run ook zo; ren 14,6 km op een lekker tempo.
Maar goed, vandaag deze workout gedaan. Uiteindelijk 16,5km in in 5:47/km met wat hoogtemeters van de stuwwal. Kennelijk is mn gestel al wat gewend aan het rennen.
Wat ik wel herken is je gevoel dat het niet klopt, of dat je het toch liever in één keer afmaakt zonder wandelen. Voor mij voelde het ook als wat tegennatuurlijk om tijdens een training te wandelen, je wilt toch graag door, en dan voelt het alsof het niet klopt. Maar uiteindelijk heb ik het wel geaccepteerd en gebruik het nu vaker in bepaalde lopen. Soms kan je beter even pas op de plaats maken en daarna lekker door in plaats van doorgaan tot het echt niet meer kan en dan niet meer lekker lopen.
Welk ding van Garmin, de foot pod? Er zijn heel veel dingen van verschillende merken. Zelf heb ik een Running Dynamics Pod welke aan je broek zit en op balans en dergelijke let, maar die doet weinig voor je actuele tempo. Een beetje als een band soms ook kan. Tempo meten daar zijn footpods weer beter in zoals een Stryd of die van Garmin.Is dat ding van Garmin z'n geld waard? Ik heb ook 70 eu voor de hartslagband betaald, dat vond ik de investering meer dan waard ivm de nauwkeurigheid.
Gezien de aard van GPS is het onmogelijk dat die het wint van een footpod. Het is nauwkeuriger dan standaard GPS, maar daar houdt het ook wel op. Dat maakt de drempel voor het kopen van een footpod wellicht hoger, maar de echte accuratessefetisjisten zullen toch meer sensoren willen.Lagune schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:36:
footpods zijn zo 2021, gps multiband for the win
Zeiss Distagon 21 f/2.8
mwa dat is imho wel erg kort door de bochtGonadan schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:46:
Gezien de aard van GPS is het onmogelijk dat die het wint van een footpod. Het is nauwkeuriger dan standaard GPS, maar daar houdt het ook wel op. Dat maakt de drempel voor het kopen van een footpod wellicht hoger, maar de echte accuratessefetisjisten zullen toch meer sensoren willen.
door die hoge accuraatheid is (realtime) pace bij gps multiband nu gewoon stabiel en zelfs bruikbaar voor interval training
Beter bruikbaar, maar een footpod blijft betrouwbaarder. En of dat goed genoeg is blijft persoonlijk. GPS kan nog steeds last hebben van omstandigheden, ook multiband.Lagune schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:07:
mwa dat is imho wel erg kort door de bocht
door die hoge accuraatheid is (realtime) pace bij gps multiband nu gewoon stabiel en zelfs bruikbaar voor interval training
Denk aan de hartslagmeters in verschillende vormen. De OHR worden steeds beter en zijn voor steeds meer scenario's bruikbaar voor heel veel mensen. Toch blijven sommigen zweren bij een band omdat alles minder dan maximale accuratesse 'niet bruikbaar' is.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ook in 'lastige omstandigheden' door het bos en dergelijke? De niet-multiband horloges hier in huis gaan daar namelijk helemaal nat.Lagune schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:07:
[...]
mwa dat is imho wel erg kort door de bocht
If you can see, look. If you can look, observe
yep, loop regelmatig in het bos zonder problemen, misschien met hoge gebouwen (zuidas ofzo) dat het minder betrouwbaar is, daar heb ik geen ervaring mee alhoewel amsterdam marathon vorig jaar prima gingRoozzz schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:14:
[...]
Ook in 'lastige omstandigheden' door het bos en dergelijke? De niet-multiband horloges hier in huis gaan daar namelijk helemaal nat.
Mijn OHR ervaring is nog altijd meer dan twijfelachtig. Maar dat ligt vast aan mijn persoonlijke kenmerken.Gonadan schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:11:
[...]
Beter bruikbaar, maar een footpod blijft betrouwbaarder. En of dat goed genoeg is blijft persoonlijk. GPS kan nog steeds last hebben van omstandigheden, ook multiband.
Denk aan de hartslagmeters in verschillende vormen. De OHR worden steeds beter en zijn voor steeds meer scenario's bruikbaar voor heel veel mensen. Toch blijven sommigen zweren bij een band omdat alles minder dan maximale accuratesse 'niet bruikbaar' is.
Zolang de OHR niet 'beter' dan of evengoed is als mijn gut-feeling vind ik het niets toevoegen.
Na een paar duizend uur trainen kan ik probleemloos aanvoelen in welke zone ik zit en typisch de hartslag binnen enkele slagen duiden. Je kan je afvragen of je dan überhaupt nog een accurate meting nodig hebt. Ik vind van wel, om de trainingsdata scherp te hebben. Dus ik loop nagenoeg altijd met een band
Top! Misschien dan toch maar eens een keertje upgradenLagune schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:18:
[...]
yep, loop regelmatig in het bos zonder problemen, misschien met hoge gebouwen (zuidas ofzo) dat het minder betrouwbaar is, daar heb ik geen ervaring mee alhoewel amsterdam marathon vorig jaar prima ging

OHR is weer een hele andere discussie, mijns inziens omdat het optisch wordt gemeten in een bewegende arm niet betrouwbaar genoeg (rondpompen bloed, traag etc)Roozzz schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:20:
[...]
Mijn OHR ervaring is nog altijd meer dan twijfelachtig. Maar dat ligt vast aan mijn persoonlijke kenmerken.
Zolang de OHR niet 'beter' dan of evengoed is als mijn gut-feeling vind ik het niets toevoegen.
Na een paar duizend uur trainen kan ik probleemloos aanvoelen in welke zone ik zit en typisch de hartslag binnen enkele slagen duiden. Je kan je afvragen of je dan überhaupt nog een accurate meting nodig hebt. Ik vind van wel, om de trainingsdata scherp te hebben. Dus ik loop nagenoeg altijd met een band
hecht ook veel waarde aan run dynamics die je met de hartslagband erbij krijgt (vooral cadence & ground contact balance (enkelblessure), die andere metrics snap ik niet (vertical ratio?)
Even mezelf quoten...Mistraller schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:10:
[...]
Ik draag hem al 4 jaar, en sinds enkele maanden ineens foute boel. Aangezien ik ook allergisch reageer op het bandje ben ik toch een beetje bang dat ik een lokale allergie heb ontwikkeld. Rechts namelijk geen problemen in de maanden dat ik hem daar droeg.
...
Ik dacht gelezen te hebben dat het OHR venster bij de fenix van glas is? Dat zou namelijk betekenen dat ik met de fenix ook mijn allergie probleem kan oplossen.
Want ik denk dat ik reageer op het kunststof venstertje van de VA3
Ik heb nog steeds de knoop niet helemaal doorgehakt trouwens...zag dat de accu tussen 7 en 7s wel flink verschilt, dus ik ga nog ff passen. (Al denk ik dat het met polsjes van 16cm wel duidelijk is...)
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
OHR is geen andere discussie, het gaat ook gewoon over accuratesse door de gebruikte techniek. GPS blijft een draadloze plaatsbepaling bij benadering, dat is gewoon een ander methode dan geijkte meting op de grond.Lagune schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:27:
OHR is weer een hele andere discussie, mijns inziens omdat het optisch wordt gemeten in een bewegende arm niet betrouwbaar genoeg (rondpompen bloed, traag etc)
hecht ook veel waarde aan run dynamics die je met de hartslagband erbij krijgt (vooral cadence & ground contact balance (enkelblessure), die andere metrics snap ik niet (vertical ratio?))
Waarmee ik niet zeg dat het voor mij niet goed genoeg zou kunnen zijn hoor, ik ga bij een volgend horloge zeker kijken of dat een verschil zou maken. Ik hoor namelijk tot het wat realistischer kamp wat mijn eigen fysiek als grootste beperking van prestaties ziet en niet de theoretische accuratesse van mijn spulletjes.
Grondcontactbalans vind ik zelf ook erg interessant inderdaad, daar kan ik goed aan zien of ik vermoeid raak of dat mijn onderstel het niet meer zo goed trekt. Na allerlei blessures (niet per se hardloopgerelateerd) is het toch goed om daar een beetje op te letten. (ook een reden waarom af en toe wandelen voor mij niet zo slecht is)
Verticale ratio is de verhouding tussen staplengte en verticale oscillatie (hoe ver je om hoog komt in een stap). In principe wil je niet te veel omhoog komen bij je stappen want dan gaat je energie in stijgen in plaats van vooruit komen. Veel van die metrieken zijn voor mij echter ook maar gewoon voor de leuk, cadans en grondcontactbalans zijn voor mij ook het belangrijkst. De rest is behoorlijk aan elkaar gerelateerd, is er eentje ruk dan meestal twee of drie anderen ook.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De ervaringen zijn wisselend inderdaad, bij mij doet hij het zonder problemen en iets als een cadans lock heb ik nog nooit gehad.Roozzz schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:20:
Mijn OHR ervaring is nog altijd meer dan twijfelachtig. Maar dat ligt vast aan mijn persoonlijke kenmerken.
En eens qua gevoel, het is meer een ondersteuning van wat je al weet dan dat je niet zonder kan. Maar ook ik vind het wel leuk als de opgenomen activiteit daadwerkelijk een beetje in de buurt komt van wat je gevoeld hebt. Voordeel is wel dat liever uren in het bos loop dan intervallen op de baan, dus komt het ook wat minder secuur.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Voor mij is 'minder dan maximale accuratesse' niet zozeer het probleem met OHR.Gonadan schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:11:
[...]
Toch blijven sommigen zweren bij een band omdat alles minder dan maximale accuratesse 'niet bruikbaar' is.
Het probleem voor mij is dat als ik een max of bijna-max effort doe mijn HR 180 bpm of hoger zal zijn. Als ik dan 112 bpm op m'n horloge zie via m'n OHR, klopt eigenlijk alles niet meer van het hele Garmin eco systeem. Training load, recovery time, V02 max estimation etc etc.
Plus, bij zo'n zware effort vind ik het vaak fijn om te kijken of ik rond m'n omslagpunt zit (180), of dat ik er flink boven zit (195+).
Het is denk ik niet zozeer 'maximale accuratesse', maar het willen voorkomen van volledig onjuiste metingen.
Een aantal waaronder jij hebben inderdaad gewoonweg onbruikbare resultaten, maar dat is niet te projecteren op het presteren van een OHR in het algemeen.Requiem19 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:57:
Het is denk ik niet zozeer 'maximale accuratesse', maar het willen voorkomen van volledig onjuiste metingen.
Als hij er bij de meeste mensen altijd zo ver vanaf zou zitten dan zou het allang niet meer zoveel verkocht worden. Nee, het gaat echt om accuratesse voor velen, niet om volledig verkeerde gegevens.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik kan alleen mijn N=1 ervaring delen over volledig verkeerde gegevens.Gonadan schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:02:
[...]
Als hij er bij de meeste mensen altijd zo ver vanaf zou zitten dan zou het allang niet meer zoveel verkocht worden.
Nee, het gaat echt om accuratesse voor velen, niet om volledig verkeerde gegevens.
Of het voor velen om accuratesse gaat ipv volledige foutieve data kunnen we denk ik niet zeggen, aangezien wij geen beschikking hebben over kwantitatieve marktonderzoeksdata.
[ Voor 42% gewijzigd door XyS op 28-02-2023 14:21 ]
Thanks! Nu is er nog maar één.XyS schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:10:
FR955 te koop via ing rentepunten: https://www.ing.nl/punten/productdetail/1012760
All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.
Geen idee wat er veranderd is, maar opeens 'klikte' het niet meer. Sindsdien met de Polar OH1 een prima alternatief.
Wel jammer, vond het an sich heerlijk alleen het horloge nodig te hebben maar gelukkig is deze polar ook echt geen hindernis om even om te doen (itt een borstband bij jij, heb ik gewoon een hekel aan)
.. en uitverkocht weer. Wel leuke prijs van €379 inderdaad. Maar even in verdiept: voor mij geen nut om te upgraden van 945 naar 955.
| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |
Ik was helaas weer eens een paar minuten te laatXyS schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:10:
FR955 te koop via ing rentepunten: https://www.ing.nl/punten/productdetail/1012760
inderdaad. de sdm4 van Garmin (er is naast de Decathlon volgens mij ook een Suunto variant) is alleen nog tweedehands te vinden. Gelukkig heb ik er nog 2.dvraemdo schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:52:
[...]
Ik vind persoonlijk van wel. Althans: als je nog een betaalbare footpod kan vinden (dus geen Stryd). Heb ooit eentje uit de Decathlon gekocht voor zo een €30 - 40, was eigenlijk een rebranded Garmin SDM4 (Dynastream). Nu precies dus nergens meer te koop..
Een beetje vaag, ik heb de 11.28 nu al 3 keer op mijn tactix 7 Pro automatisch voorbij zien komen, maar het horloge blijkt tijdens de installatie enkel te rebooten en staat daarna nog steeds op 11.25.PatrickC schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 19:09:
[...]
Hier ook, maar de eerste ‘update’ was wel erg snel klaar en toen ik de firmware controleerde stond deze nog op 11.25. Na een handmatige controle vind het horloge de 11.28 update en ging deze via wifi downloaden. Daarna werkte de installatie wel.
Het ene horloge lijkt het andere ook niet te zijn. Ik had eerst een fenix 6X Sapphire en die gaf de helft van de tijd een unbalanced HRV waarde. Sinds ik overgestapt ben naar een Tactix 7 Pro is mijn HRV altijd balanced..De vraag is dus hoe serieus je die HRV waardes moet nemen.Stefke schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:26:
@Lagune
HRV: Het lijkt mij logisch dat hij schommelt, want als je sport ben je dan wel belast, dan niet, je slaapt een keer beter, je bent een keer ziek etc.
Maar jij zit regelmatig in het groen (maar idd ook regelmatig eronder); ik heb sinds het begin van mijn metingen 1x een paar dagen in het groen gezeten. Ik zit bijna structureel onder mijn zone, en zelfs meer rood dan geel.
Het kan natuurlijk zijn dat mijn basline te hoog staat; hij loopt ook langzaam terug (maar dat zie ik bij jou ook
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeHorloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Is/was er ook een groot verschil tussen de baseline-grootte ?kwiebus schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 23:24:
[...]
Het ene horloge lijkt het andere ook niet te zijn. Ik had eerst een fenix 6X Sapphire en die gaf de helft van de tijd een unbalanced HRV waarde. Sinds ik overgestapt ben naar een Tactix 7 Pro is mijn HRV altijd balanced..De vraag is dus hoe serieus je die HRV waardes moet nemen.
ziet eruit als behoorlijk niche, wanneer zit je te springen om een google maps sattelite view? afgelopen zomer in de pyreneeën geweest en totaal niet nodig gehad, alle wandel paden staan in de basemapPatrickC schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 23:38:
Wel jammer dat Garmin dit als betaald abonnement aanbiedt. De horloges waarop je dit kunt gebruiken kosten namelijk al best een aardig bedragje.![]()
[YouTube: Better Maps for your Fenix / Epix / Tactix / Enduro 2! - Garmin Outdoor Maps+ First Look!]
50 dollar is niet duur though maar dan per (mini) regio (heel traag) inladen

Garmin heeft weer een upsell bedacht. Daar waar de processorkracht en opslag eindelijk een beetje lekker voor kaarten waren geworden is dat nu niet meer het geval. Dus als je maps+ wilt zal je later ook wel weer willen upgraden.PatrickC schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 23:38:
Wel jammer dat Garmin dit als betaald abonnement aanbiedt. De horloges waarop je dit kunt gebruiken kosten namelijk al best een aardig bedragje.![]()
[YouTube: Better Maps for your Fenix / Epix / Tactix / Enduro 2! - Garmin Outdoor Maps+ First Look!]
Is het cynisch om nu al aan te nemen dat de volgende generatie Fenix/Epix met name op snelheid en opslag verbetert en verder niet echt?
De kaarten zijn verder op zich wel interessant, zeker met extra lagen. Zelf heb ik bij dergelijke wandelingen/loopjes al een telefoon mee en daar heb ik al betaalde kaarten met nog veel meer detail voor veel minder geld. Volledig gedownload en snel klikbaar. Die gebruik ik meestal om even wat te checken of een route te plannen, niet continu op m'n pols. Dus hoewel het een mooie functie is denk ik niet dat ik de doelgroep ben.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Uiteraard. Voor de HRV metingen heb ik nooit problemen gehad met mijn status op mijn 6x solar...kwiebus schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 23:24:
[...]
Het ene horloge lijkt het andere ook niet te zijn. Ik had eerst een fenix 6X Sapphire en die gaf de helft van de tijd een unbalanced HRV waarde. Sinds ik overgestapt ben naar een Tactix 7 Pro is mijn HRV altijd balanced..De vraag is dus hoe serieus je die HRV waardes moet nemen.
De afgelopen dagen ging mijn HRV 7-dg gemiddelde langzaam iets omhoog, maar ook mijn baseline... Ik bleef dus onder de norm
Nu 2 nachten een goede score gehaald, dus ik zit momenteel in de "zone" en de status is nu al een paar dagen "herstel". Overigens zou ik volgens mijn horloge nu meer hoog aerobe moeten sporten dus dat ga ik ook langzaam aan doen - ben ook herstellend van 2 blessures - en dan zien waar t heen gaat
Toen je baseline werd vastgesteld door je horloge, was dat in een periode dat je meer gesport had?Stefke schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:26:
@Lagune Zal t eens bekijken, maar qua biologische klok; ik ga elke dag rond 22:45 (+-15) naar bed, dus een regelmatig ritme. Dat is zo'n 7,5 a 8u per dag (als ik rond 6:30-7u uit bed ga), dus qua hoeveelheid slaap kom ik niks tekort (mijn horloge rapporteert ook 7-8,5u)
Maar ik heb per nacht maar 1x een blok diepe slaap van 0:45 tot 1:30 aan het begin (volgens mij Fenix dan). Dus als je zoals in het filmpje meerdere uren diep slaap nodig hebt (enkele uren wordt genoemd?), nou dan zit ik laag? Als ik wat google zou het ong. 2u moeten zijn, dus ook dan zit ik wat laag (maar misschien niet te laag)
En ja, ik heb zeker 4-5 dagen een behoorlijke slechte nacht (en dus ook niet fit overdag)
Maar misschien moet ik wat later naar bed, mijn slaapdruk verhogen
HRV: Het lijkt mij logisch dat hij schommelt, want als je sport ben je dan wel belast, dan niet, je slaapt een keer beter, je bent een keer ziek etc.
Maar jij zit regelmatig in het groen (maar idd ook regelmatig eronder); ik heb sinds het begin van mijn metingen 1x een paar dagen in het groen gezeten. Ik zit bijna structureel onder mijn zone, en zelfs meer rood dan geel.
Het kan natuurlijk zijn dat mijn basline te hoog staat; hij loopt ook langzaam terug (maar dat zie ik bij jou ook
Je HRV neemt toe als je fitter wordt/bent. Als je langere periode rust, door bijvoorbeeld een blessure, daalt je HRV langzaam. Ik zie dit heel duidelijk terug in de zomer (veel meer uren sporten) ivm de winter (minder uren sporten).
Tot midden november heb ik regelmatig gesport met de focus op lopen.
Mijn HRV meting begon midden november. Het was me eerder al opgevallen dat het punt waarop mijn HRV in het rood ging ongeveer overeenkwam met het punt waarop mijn achillespees links ineens begon op te spelen. Exacte timing weet ik niet meer.
NB; sinds ik vitamine D3 slik lijken mijn kuitissues een stuk minder, dus dat is al iets.
Wat ik interessant zou vinden is meer inzicht in wat bijdraagt aan een positieve en negatieve HRV. Dan bedoel ik niet voeding/slaap/rust/alcohol/laat eten etc. maar meer de verhouding tussen sporten en herstellen en waar je potentie ligt.Requiem19 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:46:
[...]
Toen je baseline werd vastgesteld door je horloge, was dat in een periode dat je meer gesport had?
Je HRV neemt toe als je fitter wordt/bent. Als je langere periode rust, door bijvoorbeeld een blessure, daalt je HRV langzaam. Ik zie dit heel duidelijk terug in de zomer (veel meer uren sporten) ivm de winter (minder uren sporten).
Mijn HRV is qua waarden al een hele tijd stabiel. Ik word ook niet echt veel fitter (obv sport prestaties):
- is dit mijn maximale potentieel met deze leefstijl en 6x per week sporten?
- sport ik te veel en zou 4x per week een beter herstel geven en daarmee hoger potentieel?
- wat is het effect van het blijven verhogen van de training load (die is ook stabiel)
Als je een duidelijke metric op rood hebt kun je daar de focus op leggen. Als alles redelijk oké is dan wordt het een stuk lastiger vind ik.
tja wanneer heb je het nodig? Ik ben tevreden met mijn kaarten, maar nog duidelijkere kaarten zijn altijd fijn. Ik heb ook altijd nog op mijn mobiel Locus draaien voor meer detail en nog vaak een papieren kaart mee (als backup/overzicht). Het ene wandelpad is het andere niet. Ik vind het IMHO een nuttigere toevoeging dan bv sleeptracking bijvoorbeeld. Of mijn fitness leeftijd die altijd maar op 20 blijft staan...Lagune schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:38:
[...]
ziet eruit als behoorlijk niche, wanneer zit je te springen om een google maps sattelite view? afgelopen zomer in de pyreneeën geweest en totaal niet nodig gehad, alle wandel paden staan in de basemap
50 dollar is niet duur though maar dan per (mini) regio (heel traag) inladen
Maar gelukkig is het optioneel, kan je zelf kiezen of je het nodig heb
[ Voor 7% gewijzigd door Hopjesvla79 op 01-03-2023 09:12 ]
Hi Ha Hopjesvla
HRV is een relatief nieuw gebied voor consumenten metrics, dus ik verwacht dat hier veel meer artikelen over gaan komen.Aghanim schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:05:
[...]
Wat ik interessant zou vinden is meer inzicht in wat bijdraagt aan een positieve en negatieve HRV. Dan bedoel ik niet voeding/slaap/rust/alcohol/laat eten etc. maar meer de verhouding tussen sporten en herstellen en waar je potentie ligt.
Mijn HRV is qua waarden al een hele tijd stabiel. Ik word ook niet echt veel fitter (obv sport prestaties):
- is dit mijn maximale potentieel met deze leefstijl en 6x per week sporten?
- sport ik te veel en zou 4x per week een beter herstel geven en daarmee hoger potentieel?
- wat is het effect van het blijven verhogen van de training load (die is ook stabiel)
Als je een duidelijke metric op rood hebt kun je daar de focus op leggen. Als alles redelijk oké is dan wordt het een stuk lastiger vind ik.
De Whoop deed wel iets waar jij een beetje naar op zoek bent. Iedere ochtend moest je een soort vragenlijstje invullen. Aan het einde van de maand gaf Whoop dan aan welke gewoontes zorgen voor een stijging van je HRV en welke gewoontes zorgen voor een daling van je HRV.
1 glas alcohol zorgde bij mij bijvoorbeeld voor -4% herstel (/hrv). Maar nog opvallender: late night meal zorgde ook altijd voor -4 a -5%, Dat was echt een eye opener.
Je wilt dus niet alleen de data, maar je wilt actionalble insights. Jij zult deze nu helaas zoveel mogelijk zelf boven water moeten halen door wat te experimenteren en trend data te interpreteren. Dat is best lastig.
In z'n algemeenheid kun je denk ik wel stellen dat je niet teveel sport als je HRV niet daalt (sorry voor dubbele ontkenning
Dat is wel echt een meerwaarde van Whoop dan. Bij HRV4Training (meten HRV direct bij wakker worden) krijg je ook een vragenlijst. Die heb ik een tijd ingevuld maar omdat die geen doorvertaling maakt naar concrete adviezen is dat een beetje een wassen neus. De voorbeelden die jij noemt vind ik bijvoorbeeld heel interessant en de moeite waard om te testen wat de verandering van een gewoonte is.Requiem19 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:48:toon volledige bericht
[...]
HRV is een relatief nieuw gebied voor consumenten metrics, dus ik verwacht dat hier veel meer artikelen over gaan komen.
De Whoop deed wel iets waar jij een beetje naar op zoek bent. Iedere ochtend moest je een soort vragenlijstje invullen. Aan het einde van de maand gaf Whoop dan aan welke gewoontes zorgen voor een stijging van je HRV en welke gewoontes zorgen voor een daling van je HRV.
1 glas alcohol zorgde bij mij bijvoorbeeld voor -4% herstel (/hrv). Maar nog opvallender: late night meal zorgde ook altijd voor -4 a -5%, Dat was echt een eye opener.
Je wilt dus niet alleen de data, maar je wilt actionalble insights. Jij zult deze nu helaas zoveel mogelijk zelf boven water moeten halen door wat te experimenteren en trend data te interpreteren. Dat is best lastig.
In z'n algemeenheid kun je denk ik wel stellen dat je niet teveel sport als je HRV niet daalt (sorry voor dubbele ontkenning). Bij echt teveel sporten zal je HRV dalen omdat je lichaam niet meer voldoende herstelt.
Daarmee creeër je eigenlijk de vraag: wat kan ik, in mijn specifieke geval, doen om mijn HRV te verbeteren?
(ik wacht nog steeds op de ultieme kortingscode: lifelong 50% discount Whoop abonnement
Ik zou het omdraaien: HRV verbeteren zou voor mij geen doel op zich zijn, maar een indicator dat mijn fitheid/gezondheid/rust-werk balans verbeterd is.Aghanim schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:00:
[...]
Dat is wel echt een meerwaarde van Whoop dan. Bij HRV4Training (meten HRV direct bij wakker worden) krijg je ook een vragenlijst. Die heb ik een tijd ingevuld maar omdat die geen doorvertaling maakt naar concrete adviezen is dat een beetje een wassen neus. De voorbeelden die jij noemt vind ik bijvoorbeeld heel interessant en de moeite waard om te testen wat de verandering van een gewoonte is.
Daarmee creeër je eigenlijk de vraag: wat kan ik, in mijn specifieke geval, doen om mijn HRV te verbeteren?
(ik wacht nog steeds op de ultieme kortingscode: lifelong 50% discount Whoop abonnement)
Als je het voorbeeld van 'late meal' neemt, zorgde laat op de avond eten er kennelijk voor mij voor dat m'n spijsverteringssysteem nog hard aan het werk moest en niet goed tot rust kon komen, of dat er nog een insulinepiekje was laat op de avond, terwijl ik juist in de rust stand moest komen.
Nu eet ik uiterlijk 1 a 1.5 uur voor het slapen gaan nog een bakje kwark met fruit. Het is niet een game changer, maar ik denk te merken dat het me net een klein beetje helpt bij beter herstellen.
Ik twijfel alleen tussen een 6 pro solar of een gewone 7. De prijs van de 6 is een paar honderd euro goedkoper en ik vraag mij af of de nieuwe features op de 7 dat verschil goed gaan maken. Wat ik lees is dat vooral de GPS beter zou moeten zijn en de touchscreen het geheel wat intuïtiever maakt, ik hoor het alleen graag van de mensen die beiden hebben kunnen vergelijken.
Van een 6s Pro naar een 7 Solar Sapphire. Als je een 6 voor een paar honderd euro minder kunt krijgen en geen specifieke feature van de 7 heel graag wilt hebben (zo klinkt het niet anders had je dat benoemd) zou ik voor de 6 gaan. Touchscreen gebruik ik niet want dan wordt mijn scherm ranzigSubz schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:33:
Zijn er mensen die over zijn gestapt van een Fenix 6 naar een 7? Is de gebruikservaring veel beter met het nieuwe touchscreen? Ik zoek zelf namelijk een horloge voor tijdens het sporten (Hardlopen / hiken / mountainbike / wielrennen / fitness) en ben bekend met Garmin door de Edge fiets computer. Nu wil ik graag een horloge toevoegen zodat ik niet iedere keer met een telefoon moet gaan hardlopen.
Ik twijfel alleen tussen een 6 pro solar of een gewone 7. De prijs van de 6 is een paar honderd euro goedkoper en ik vraag mij af of de nieuwe features op de 7 dat verschil goed gaan maken. Wat ik lees is dat vooral de GPS beter zou moeten zijn en de touchscreen het geheel wat intuïtiever maakt, ik hoor het alleen graag van de mensen die beiden hebben kunnen vergelijken.
Sterker nog. Toen ik deze week de afbeelding van @Prulleman zag met HRV-status op de F6 (wat voor mij DE feature was om een 7 te kopen) baalde ik wel even. Compleet gemist dat die functionaliteit ook naar de 6 kwam.
De 6 mist wel het morning report en stamina, die had ik er graag bij gezien..Aghanim schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:50:
[...]
Van een 6s Pro naar een 7 Solar Sapphire. Als je een 6 voor een paar honderd euro minder kunt krijgen en geen specifieke feature van de 7 heel graag wilt hebben (zo klinkt het niet anders had je dat benoemd) zou ik voor de 6 gaan. Touchscreen gebruik ik niet want dan wordt mijn scherm ranzig
Sterker nog. Toen ik deze week de afbeelding van @Prulleman zag met HRV-status op de F6 (wat voor mij DE feature was om een 7 te kopen) baalde ik wel even. Compleet gemist dat die functionaliteit ook naar de 6 kwam.
Uit eigen ervaring kun je die prima missen tenzij je zeer bijzondere usecases hebt.Prulleman schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:07:
[...]
De 6 mist wel het morning report en stamina, die had ik er graag bij gezien..
Morning report is een samenvatting van schermen die je zelf op kunt zoeken. Je hebt alleen geen Training Readiness score (conclusie van slaap, HRV, herstel etc.) maar dat is ook geen rocket science.
Stamina vond ik weinig toevoegen. Die liep altijd langzaam terug bij een duurloop en heel snel (om dan in rust momenten weer te stijgen) bij heftige interval. Het heeft mij in elk geval niet geholpen in een training. Volgens mij fiets jij meerdere uren intensief, mogelijk heb je er dan wel wat aan richting einde wedstrijden.
zeker de 7 kopen, touchscreen is ideaal bij hiken/wandelen en voor hardlopen gps multiband (stabiele paces en mooie track)Subz schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:33:
Zijn er mensen die over zijn gestapt van een Fenix 6 naar een 7? Is de gebruikservaring veel beter met het nieuwe touchscreen? Ik zoek zelf namelijk een horloge voor tijdens het sporten (Hardlopen / hiken / mountainbike / wielrennen / fitness) en ben bekend met Garmin door de Edge fiets computer. Nu wil ik graag een horloge toevoegen zodat ik niet iedere keer met een telefoon moet gaan hardlopen.
imho kan je trouwens beter de epix kopen aangezien de fenix 7 alleen op sapphire edities multi-band gps heeft (super donker scherm), met solar erbij nog erger
Deze week nieuwe nylon bandjes binnen met klitteband sluiting. Eerder had ik bij een ander merk wat matige ervaring hiermee (allergische reactie op het materiaal), maar de reviews hiervan waren een stuk beter. Na de eerste paar dagen kan ik zeggen dat ik er voorlopig blij mee ben. De fit is net iets beter (ik zat eigenlijk altijd te klooien tussen twee gaatjes met de originele band) en nog geen allergische reacties gehad.
Conclusie eindelijk een goed alternatief voor de nato strap, waar mijn voorkeur altijd naar uitging.
Ondertussen hoop ik dat de nieuwe generatie fenix horloges genoeg bieden (of een wat geschiktere prijs hebben) om mij te overtuigen om te upgraden. Op dit moment zie ik de meerwaarde gewoon niet en heeft het horloge zichzelf uit de markt geprijsd voor mij. Ik zou persoonlijk dus niet upgraden en voor de fenix 6 gaan @Subz maar het staat of valt uiteindelijk waar je waarde aan hecht, hoe lang je het horloge wilt gebruiken voor je weer upgrade en hoe diep je portemonnee is.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
In z'n algemeenheid zeker, maar zeker niet altijd. Als je medisch onderlegd bent (of gewoon breed geïnteresseerd) is het wetenschappelijke artikel waar Garmin naar refereert bij HRV interessant om te lezen.Requiem19 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:48:toon volledige bericht
[...]
HRV is een relatief nieuw gebied voor consumenten metrics, dus ik verwacht dat hier veel meer artikelen over gaan komen.
In z'n algemeenheid kun je denk ik wel stellen dat je niet teveel sport als je HRV niet daalt (sorry voor dubbele ontkenning). Bij echt teveel sporten zal je HRV dalen omdat je lichaam niet meer voldoende herstelt.
Anekdotisch bewijs vanuit mijn eigen leven: ik train momenteel volgens een schema in aanloop naar een lange duurevenement. Hierbij train ik drie weken 12-16 uur, en dan 1 week minder (6-8 uur). Juist gedurende de intensievere trainingsweken heb ik een stijgend HRV tot aan mijn "normale" bovengrens, en in de rustweken zakt deze tot net boven de "normale" ondergrens. Zou juist zelf het tegenovergestelde verwachten, maar het is vrij structureel niet zo.
Interessant, geeft dat het Garmin artikel waar je naar verwijst (ik neem aan een Firstbeat whitepaper?) inzicht in de achtergrond van jouw casus?1nevitable schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:51:
[...]
In z'n algemeenheid zeker, maar zeker niet altijd. Als je medisch onderlegd bent (of gewoon breed geïnteresseerd) is het wetenschappelijke artikel waar Garmin naar refereert bij HRV interessant om te lezen.
Anekdotisch bewijs vanuit mijn eigen leven: ik train momenteel volgens een schema in aanloop naar een lange duurevenement. Hierbij train ik drie weken 12-16 uur, en dan 1 week minder (6-8 uur). Juist gedurende de intensievere trainingsweken heb ik een stijgend HRV tot aan mijn "normale" bovengrens, en in de rustweken zakt deze tot net boven de "normale" ondergrens. Zou juist zelf het tegenovergestelde verwachten, maar het is vrij structureel niet zo.
Haha… hoe ging dat dat op je AW?Aghanim schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:50:
Touchscreen gebruik ik niet want dan wordt mijn scherm ranzig
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Tot de keer dat je hard getraind hebt en je verwacht dat de HRV weer stijgt na 1-2-3 dagen rust en dat niet gebeurt. Dan is het wellicht nuttig (voor zover je zelf al niet aanvoelde natuurlijk dat je niet helemaal top bent, maar dat geldt eigenlijk voor alle metrics).Prulleman schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:46:
HRV laat hier wel echt verwachte waardes zien, zondag flink aan de bak met een wedstrijd en dan zakt de HRV met 28 ver onder de basline (base 34-44 op dit moment). Daarna trok het ook redelijk snel weer bij, verder na een avondje op stap zit ie er ook onder, of bij ziekte. Verder schommelt het wat binnen de baseline, eigenlijk redelijk voorspelbaar (en daarmee wellicht ook niet zo nuttig...)
Anoniem: 91634
Ik heb een screenprotector die dat heel sterk vermindert. Maar blijft een puntje van irritatie inderdaadPatrickC schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:39:
[...]
Haha… hoe ging dat dat op je AW?On wacht… Apple heeft natuurlijk een vuilafstotende coating op de AW zitten.
Ik ben een drietal weken geleden overgegaan van een fenix5s naar fenix7, De 7 was in de aanbieding bij Mediamarkt en Amazon.nl, "slechts" 500 euro. Nu moet ik zeggen dat ik dik tevreden ben. De meerwaarde vind ik ok, meer functionaliteit en een groter beeldscherm. Daarnaast ook de beschikking over kaarten en touch bediening. Deze heb ik bij een aantal sporten uit staan echter bij wandelen is het handig. Ook gebruik ik het steeds meer bij normaal gebruik. Ik gebruik het meer dan ik had gedacht.rockhopper schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:36:
Vorige week is m'n fenix 5x plus bandje (origineel rubber) doorgescheurd bij twee gaten voor de gesp. Uiteraard precies op de plek waar ze normaal zitten, dus gevolg geen goede fit meer.
Deze week nieuwe nylon bandjes binnen met klitteband sluiting. Eerder had ik bij een ander merk wat matige ervaring hiermee (allergische reactie op het materiaal), maar de reviews hiervan waren een stuk beter. Na de eerste paar dagen kan ik zeggen dat ik er voorlopig blij mee ben. De fit is net iets beter (ik zat eigenlijk altijd te klooien tussen twee gaatjes met de originele band) en nog geen allergische reacties gehad.
Conclusie eindelijk een goed alternatief voor de nato strap, waar mijn voorkeur altijd naar uitging.
Ondertussen hoop ik dat de nieuwe generatie fenix horloges genoeg bieden (of een wat geschiktere prijs hebben) om mij te overtuigen om te upgraden. Op dit moment zie ik de meerwaarde gewoon niet en heeft het horloge zichzelf uit de markt geprijsd voor mij. Ik zou persoonlijk dus niet upgraden en voor de fenix 6 gaan @Subz maar het staat of valt uiteindelijk waar je waarde aan hecht, hoe lang je het horloge wilt gebruiken voor je weer upgrade en hoe diep je portemonnee is.
Dus van een 5 naar 7 is functioneel prima. Veel nieuwe functies.
Bedankt voor jou/jullie reacties. Ik heb inderdaad niet specifieke functies die ik perse moet hebben.Aghanim schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:50:
[...]
Van een 6s Pro naar een 7 Solar Sapphire. Als je een 6 voor een paar honderd euro minder kunt krijgen en geen specifieke feature van de 7 heel graag wilt hebben (zo klinkt het niet anders had je dat benoemd) zou ik voor de 6 gaan. Touchscreen gebruik ik niet want dan wordt mijn scherm ranzig
Het prijs verschil is alleen een stuk kleiner geworden de deal die ik zag is helaas weg. Maar het idee is rond de 500€ uit te geven. Ik wil het nog wel een beetje oprekken maar meer liever niet. Is een Fenix dan überhaupt een goede keuze of kan ik dan beter bij andere merken kijken?
Niet echt, er zijn zó ontzettend veel variabelen die invloed hebben op HRV dat het lastig te zeggen is dat 1 verandering in je leven (meer sporten) direct zorgt voor een hogere HRV.Requiem19 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:57:
[...]
Interessant, geeft dat het Garmin artikel waar je naar verwijst (ik neem aan een Firstbeat whitepaper?) inzicht in de achtergrond van jouw casus?
Over het algemeen is inderdaad zo dat hoe fitter (en jonger) je bent hoe hoger je HRV zal zijn, maar fitheid is natuurlijk iets wat je op lange termijn (minstens een jaar) pas kan vergelijken met een tijdpunt eerder.
Betreffende artikel (best hardcore): https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5624990/
Denk dat we een cardioloog of fysioloog nodig hebben om meer duidelijkheid te verschaffen.
Zijn er andere die iets soortgelijks ondervinden?
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Lekker hoor! Tja mijn 5x plus heeft al kaarten, dat was voor mij destijds de belangrijkste reden tot upgrade (vanaf de OG Fenix 3). Dat en de veel langere batterijduur. Als ik naar een non-x ga wordt het er alleen maar kleiner opFred13 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:45:
[...]
Ik ben een drietal weken geleden overgegaan van een fenix5s naar fenix7, De 7 was in de aanbieding bij Mediamarkt en Amazon.nl, "slechts" 500 euro. Nu moet ik zeggen dat ik dik tevreden ben. De meerwaarde vind ik ok, meer functionaliteit en een groter beeldscherm. Daarnaast ook de beschikking over kaarten en touch bediening. Deze heb ik bij een aantal sporten uit staan echter bij wandelen is het handig. Ook gebruik ik het steeds meer bij normaal gebruik. Ik gebruik het meer dan ik had gedacht.
Dus van een 5 naar 7 is functioneel prima. Veel nieuwe functies.
Ik heb nog altijd geen werkende fenix vs epix kunnen bekijken naast elkaar. Ik had Garmin wel op de "grote" fiets en wandelbeurs verwacht. Maar kennelijk zijn beurzen tegenwoordig uit voor de grote Amerikaanse bedrijven. Dus nog altijd geen succes. Ik zie ze wel liggen met stickers in de vitrine, maar dat is toch niet helemaal hetzelfde. En eerlijk gezegd ben ik nog niet op de markt voor een nieuwe.
Desalniettemin toch benieuwd naar het volgende model.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
[ Voor 17% gewijzigd door luuk66 op 02-03-2023 09:58 ]
Ben benieuwd naar de reviews, met name naar de batterijduur ivm het nieuwe AMOLED scherm
Hopelijk komt er een solar versie van!
nope
Iets groter maar wel weer een mm dunner dus:bloody schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:45:
Ik zie dat de Garmin Forerunner 965 sinds vandaag in de winkel ligt: https://www.garmin.com/nl...oducts-desc#shopwearables
Ben benieuwd naar de reviews, met name naar de batterijduur ivm het nieuwe AMOLED scherm![]()
47,2 x 47,2 x 13,2 vs 46,5 x 46,5 x 14,4
Grotere en scherpere scherm is mooi, amoled... don't know.
Batterijduur in GPS only mode ongeveer een kwart minder (31u vs 42-49u) maar andere modi minder extreem (effect display zal daarin minder een rol spelen I guess).
Ook benieuwd of die listings met volle functionaliteit scherm zijn of dat deze dan standaard 'uit' staat en met een beweging je info geeft.
Benieuwd naar de reviews (en evt aanbiedingen in de ING shop, dat is het enige wat me op dit moment zou kunenn verleiden tot de overstap van een 955... voornaamste reden dan het grotere en scherpere scherm)
Same old crappy connectie in ieder geval nog
Ook een 265(s) zie ik staan.bloody schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:45:
Ik zie dat de Garmin Forerunner 965 sinds vandaag in de winkel ligt: https://www.garmin.com/nl...oducts-desc#shopwearables
Ben benieuwd naar de reviews, met name naar de batterijduur ivm het nieuwe AMOLED scherm![]()
wat een deal prijsverschil, €649 voor de forerunner 965 vs €899 base epixm0ridin schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:54:toon volledige bericht
[...]
Iets groter maar wel weer een mm dunner dus:
47,2 x 47,2 x 13,2 vs 46,5 x 46,5 x 14,4
Grotere en scherpere scherm is mooi, amoled... don't know.
Batterijduur in GPS only mode ongeveer een kwart minder (31u vs 42-49u) maar andere modi minder extreem (effect display zal daarin minder een rol spelen I guess).
Ook benieuwd of die listings met volle functionaliteit scherm zijn of dat deze dan standaard 'uit' staat en met een beweging je info geeft.
Benieuwd naar de reviews (en evt aanbiedingen in de ING shop, dat is het enige wat me op dit moment zou kunenn verleiden tot de overstap van een 955... voornaamste reden dan het grotere en scherpere scherm)
Same old crappy connectie in ieder geval nog
feature compare
hogere resolutie, groter scherm, 32 GB storage op het standaard model, je levert alleen wat in qua batterij (minimaal?) en minder robuuste watch kast (en geen boulder activity
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maar alsnog, 'wat een deal' zou ik ook niet zeggen... Als je hem, net als de 955, via de ING webshop voor 200e minder kan krijgen, dat is een deal.
Verder gewoon enorme prijzen eigenlijk, vergeleken met de fenix/epix misschien best ok relatief maar ja. Die hebben dan weer een wat luxere uitvoering, en betere software support.
[ Voor 3% gewijzigd door m0ridin op 02-03-2023 11:47 ]
ik val echt van mn stoel hoor, 32 GB storage + multiband + amoled + beter scherm voor 250 euro goedkoper als de epix en dan heb je nog geen eens multiband op de epix (dan is het 350 verschil)
@m0ridin betere software support?
[ Voor 60% gewijzigd door Lagune op 02-03-2023 12:10 ]
Maar ik snap je punt hoor @Lagune, onderling vergeleken is het wel een flink verschil. Persoonlijk vind ik de stijl van Fenix/Epix heel veel mooier (zeker voor dagelijks gebruik) dus daarom heb ik ook een te duur horloge. Mijn vermoeden is dat ze zich richten op de groep knuppels zoals ik.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nou ja, sowieso hebben de forerunner en epix/fenix lijnen verschillende development lijnen en teams waarbij de laatste 2 in ieder geval veel frequentere updates hebben en actiever ondersteund worden.
In geval van de forerunner 955 vs fenix/epix hebben de laatste 2 ook veel 'volwassenere' software, de 955 is... teleurstellend wat dat betreft (mijn ervaring tenminste, en dat is na ook de 935 en 945 te hebben gehad).
Misschien dat het met de 965 anders zal zijn, maar over het algemeen krijgen de forerunner lijnen wel minder vaak updates (onder het motto "minder vaak maar wel stabieler", al is dat in de praktijk dus verre van het geval... wat het stabiele betreft tenminste).
Mijn eerste indruk wat betreft de 965 is wel 'man, wat kitscherig' eigenlijk...
Glimmende materialen, lelijke gradient watchface en dingen. Misschien valt het in de praktijk wel mee, en watchface kun je sowieso aanpassen natuurlijk, maar niet bepaald mijn smaak.
[ Voor 16% gewijzigd door m0ridin op 02-03-2023 13:16 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Volgens mij ooit door Garmin zelf zo gebracht...Gonadan schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:16:
Wie komt met dat motto dan? Want dat klinkt behoorlijk als marketing of het bagatelliseren van minder updates.
"De fenix lijn krijgt vaker updates, de forerunner minder frequent maar daardoor in principe stabieler" of iets in die richting... Idd prachtige marketing bs en ene oor in, andere oor uit materiaal.
Maar dat de forerunner series veel minder vaak updates krijgen, dat klopt in ieder geval zeker wel
Ik heb net de review gezien en het ziet er niet uit.m0ridin schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:14:
@Lagune
Mijn eerste indruk wat betreft de 965 is wel 'man, wat kitscherig' eigenlijk...
Glimmende materialen, lelijke gradient watchface en dingen. Misschien valt het in de praktijk wel mee, en watchface kun je sowieso aanpassen natuurlijk, maar niet bepaald mijn smaak.
Ik ben niet opzoek want ik heb "pas" de Epix gen 2, maar deze zou ik voorbij laten gaan.
heb je het dan over de software of die nieuwe titanium bezel, die nieuwe software vindt ik wel mooi, hopelijk komt dat ook naar de epix, die kleuren springen er echt uittlpeter schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:36:
[...]
Ik heb net de review gezien en het ziet er niet uit.
Ik ben niet opzoek want ik heb "pas" de Epix gen 2, maar deze zou ik voorbij laten gaan.
zag in het filmpje van dcrainmaker dat ie nu ook wrist based running dynamics doet, benieuwd hoe accuraat het is
review: Garmin Forerunner 965 - Oled, sportfuncties én goede accuduur?
TL;DR: toppertje, ook qua accu
nope
map details (955,965 en de epix) (dcrainmaker)bloody schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:19:
Ah onze bloedeigen tweakers.net heeft een review gepubliceerd!
review: Garmin Forerunner 965 - Oled, sportfuncties én goede accuduur?
TL;DR: toppertje, ook qua accu
:strip_exif()/f/image/h0xcna4uDEocKl5JdLhz8YJo.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de Strongest Man competitie?Garmins optische hartslagmeters behoren tot de betere, maar wil je de nauwkeurigst mogelijke hardslagregistratie....
Je betaalt 180 euro voor een OLED-schermpje.
Qua prijszetting spring je van 150 (winkelprijs instapmodel FR55) naar 499 voor een FR265.
Terwijl de concurrentie daar een Polar Pacer Pro tussenzet voor 270. Garmin gaat veel klanten in dat segmenten verliezen.
[ Voor 20% gewijzigd door Bennet89 op 02-03-2023 17:50 ]
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeHorloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
Er zijn er wel wat meer wijzigingen tov de FR255:Bennet89 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:56:
De FR265 wordt de opvolger van de FR255, naast het scherm zie ik geen wijzigingen qua functionaliteiten.
Je betaalt 180 euro voor een OLED-schermpje.
Qua prijszetting spring je van 150 (winkelprijs instapmodel FR55) naar 499 voor een FR265.
Terwijl de concurrentie daar een Polar Pacer Pro tussenzet voor 270. Garmin gaat veel klanten in dat segmenten verliezen.
- Touchscreen
- Standaard met muziek
- Training readiness
[ Voor 7% gewijzigd door stijn0927 op 02-03-2023 20:23 ]
Er zit wel verschil wat tussen, deze ligt nu iets lager. Bij de fenix 6X Sapphire was de baseline zo'n 5 hoger als bij de tactix. Bijvoorbeeld:joker1977 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:36:
[...]
Is/was er ook een groot verschil tussen de baseline-grootte ?
Fenix 6X Sapphire

Tactix 7 Pro

Begint wel een hoog Amazfit/Huawei gehalte te krijgen.tlpeter schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:55:
@Lagune Ik vind de software echt verschrikkelijk. Maar sowieso het hele model vind ik niet mooi.
Volgens mij staat de boulder activity wel bij de 965 en niet bij de epix. En helaas ook niet bij de 265 waar ik voor wilde gaan. MmmLagune schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:35:
[...]
wat een deal prijsverschil, €649 voor de forerunner 965 vs €899 base epix
feature compare
hogere resolutie, groter scherm, 32 GB storage op het standaard model, je levert alleen wat in qua batterij (minimaal?) en minder robuuste watch kast (en geen boulder activity)
Als je Fenix 6X de baseline van je Tactix 7Pro zou gebruiken was het aardig gelijk.kwiebus schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:47:
[...]
Er zit wel verschil wat tussen, deze ligt nu iets lager. Bij de fenix 6X Sapphire was de baseline zo'n 5 hoger als bij de tactix. Bijvoorbeeld:
Fenix 6X Sapphire
[Afbeelding]
Tactix 7 Pro
[Afbeelding]
Vermoedelijk is je HRV in de loop van de tijd dusdanig gewijzigd dat de baseline van je Fenix nog niet voldoende opgeschoven is.
Het is wel merkwaardig en helpt niet mee in het vertrouwen, true...
verkeerd gekeken waarschijnlijk, de 965 support wel boulderentlpeter schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:32:
@Pepper92 Boulder activity is wel aanwezig op de Epix. Al vind ik het een draak in gebruik persoonlijk.
ik gebruik het wel de boulder activitity maar dan met 1 route voor de hele sessie, dat bijhouden van elke route is echt een draak idd
anyways de 965 heeft geen sapphire, ik durf niet zonder te gaan boulderen
[ Voor 8% gewijzigd door Lagune op 03-03-2023 08:43 ]
Zat er al even op te googelen. Dacht horloge meet obv hoogteverschil en hartslag dat je een boulder bent gestart en geëindigd. Maar per route steeds lappen en ook nog moeilijkheidsgraad aangeven is inderdaad wel onhandigtlpeter schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:32:
@Pepper92 Boulder activity is wel aanwezig op de Epix. Al vind ik het een draak in gebruik persoonlijk.
je hebt ook nog een activitity "indoor climbing" maar heel accuraat is het niet geloof ik, beetje in lijn met stairs tellerPepper92 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:06:
[...]
Zat er al even op te googelen. Dacht horloge meet obv hoogteverschil en hartslag dat je een boulder bent gestart en geëindigd. Maar per route steeds lappen en ook nog moeilijkheidsgraad aangeven is inderdaad wel onhandig
rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)
Vroeger hield ik netjes al mijn routes bij tijdens het boulderen (Indoor Climbing activiteit), maar ik ben daar mee gestopt. Begon echt lastig te worden om bij het starten elke keer weer op die knop te moeten drukken om het niveau aan te duiden en dan nog eens aan te geven hoe vaak je gevallen bent. Heb nu de route stats gewoon disabled, track gewoon 1 lange sessie (waardoor die op het einde zegt dat ik er bijvoorbeeld maar 15 gedaan heb terwijl ik er 25 heb gedaan maar dat terzijde). Mijn effectieve progress track ik nu via TopLogger.Lagune schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:42:
[...]
verkeerd gekeken waarschijnlijk, de 965 support wel boulderen
ik gebruik het wel de boulder activitity maar dan met 1 route voor de hele sessie, dat bijhouden van elke route is echt een draak idd
anyways de 965 heeft geen sapphire, ik durf niet zonder te gaan boulderen
Mijn 955 heeft ook geen saffier, dus voor het boulderen heb ik er een case voor gekocht. Ziet er niet uit
heb je geen boulder activity dan op de 955 ?iqcgubon schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:07:
[...]
Vroeger hield ik netjes al mijn routes bij tijdens het boulderen (Indoor Climbing activiteit), maar ik ben daar mee gestopt. Begon echt lastig te worden om bij het starten elke keer weer op die knop te moeten drukken om het niveau aan te duiden en dan nog eens aan te geven hoe vaak je gevallen bent. Heb nu de route stats gewoon disabled, track gewoon 1 lange sessie (waardoor die op het einde zegt dat ik er bijvoorbeeld maar 15 gedaan heb terwijl ik er 25 heb gedaan maar dat terzijde). Mijn effectieve progress track ik nu via TopLogger.
Mijn 955 heeft ook geen saffier, dus voor het boulderen heb ik er een case voor gekocht. Ziet er niet uitMaar de case is al beschadigd en mijn horloge nog niet dus het bewijst zijn doel.
ja mijn (epix) bezel is ook al flink beschadigt, glas (sapphire) niet
zo'n case is ook wel een idee natuurlijk, is wel lastig eromheen/eraf doen ?
Er is ook een boulder activiteit maar ik merkte precies dat voor indoor bouldering de "Indoor Climbing" activiteit meer voldeed aan mijn verwachtingen.Lagune schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:13:
[...]
heb je geen boulder activity dan op de 955 ?
ja mijn (epix) bezel is ook al flink beschadigt, glas (sapphire) niet
zo'n case is ook wel een idee natuurlijk, is wel lastig eromheen/eraf doen ?
De case is van harde plastic en klikt er heel goed op. Heb hier wel al eens een foto van gepost, eens kijken of ik die kan terugvinden.
Hierzo: iqcgubon in "Het grote sporthorloge met GPS topic."
[ Voor 6% gewijzigd door iqcgubon op 03-03-2023 10:16 ]
Desfit houdt ze beide naast elkaar in zijn review (incl timestamp): YouTube: Garmin Forerunner 965 In-Depth Review // The AMOLED Forerunner is he...westergas schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:42:
Ben wel in de markt voor een 265/965. Beide zijn overkill voor me qua sport functionaliteit (de FR45 die ik nu heb voldoet eigenlijk al) dus het gaat me om de looks welke het word. Iemand al een afbeelding kunnen spotten waar ze naast elkaar staan? Ik heb het nog niet gevonden iig.
Maar als looks de keuze vooral beïnvloeden, how about een epix 2 of zelfs een MARQ 2?