Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 236 ... 323 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sleepoog
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:19
Die is het uiteindelijk geworden. Gek dat 'ie mijn eerste selectie niet naar boven kwam. Net ontvangen en bezig met instellen. Volgens mij is dit precies wat ik zoek.

• Firestorm666
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-07 16:25
@Sleepoog Je gaat er ongetwijfeld veel plezier van hebben!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cardboardgenie
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22-08 17:30
Sleepoog schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 20:05:
[...]

Die is het uiteindelijk geworden. Gek dat 'ie mijn eerste selectie niet naar boven kwam. Net ontvangen en bezig met instellen. Volgens mij is dit precies wat ik zoek.
Grote + t.o.v. de 45 is dat je met de 55 wel gewoon toegang hebt tot alles van de IQ connect store, waar de 45 alleen maar watchfaces ondersteuning heeft. Je kan er dus bijvoorbeeld zelfs routes met een soort van navigatie er op zetten via DWmaps.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ik zou graag jullie hulp even willen vragen :)

Ik gebruik met veel plezier mijn Garmin Forerunner 245 tijdens het hardlopen i.c.m. Garmin Connect.

Concrete vraag:
Om mijn hartslagzones in te stellen probeer ik erachter te komen of ik in de 245 of de Connect app kan terugvinden wat van al mijn trainingen mijn allerhoogste maximale hartslag ooit is geweest.

Dit even ter controle op de bekende berekeningen:

220 - 45 = 175

207 - (45 x 0,7) = 175,5

Als ik in mijn trainingen nu 185 als max HR terugzien dan verandert dat de boel natuurlijk :P

Ik weet dat ik na een loop met een kleine test dit in het veld nog beter kan bepalen (en dat ga ik ook zeker nog doen) maar voor nu wil ik even navragen of ik die max. hartslag even simpel kan nazoeken.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Fraggert schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:08:

Ik gebruik met veel plezier mijn Garmin Forerunner 245 tijdens het hardlopen i.c.m. Garmin Connect.

Concrete vraag:
Om mijn hartslagzones in te stellen probeer ik erachter te komen of ik in de 245 of de Connect app kan terugvinden wat van al mijn trainingen mijn allerhoogste maximale hartslag ooit is geweest.

220 - 45 = 175

207 - (45 x 0,7) = 175,5

Als ik in mijn trainingen nu 185 als max HR terugzien dan verandert dat de boel natuurlijk :P

Ik weet dat ik na een loop met een kleine test dit in het veld nog beter kan bepalen (en dat ga ik ook zeker nog doen) maar voor nu wil ik even navragen of ik die max. hartslag even simpel kan nazoeken.

Je gaat naar Garmin Connect online:

https://connect.garmin.com/modern/

Dan klik je links op 'reports'. Bij 'all activities' heb je een optie 'max heart rate'. Die zet je dan op 1 jaar. Kun je de max heart rate zien die je afgelopen jaar gehaald hebt.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Requiem19 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:13:
[...]

Je gaat naar Garmin Connect online:

https://connect.garmin.com/modern/

Dan klik je links op 'reports'. Bij 'all activities' heb je een optie 'max heart rate'. Die zet je dan op 1 jaar. Kun je de max heart rate zien die je afgelopen jaar gehaald hebt.
Thanks, kan dat ook in de app? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Fraggert schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:22:
[...]

Thanks, kan dat ook in de app? :)
Waarom wil je dat per se? :).

Ik heb even gekeken en zie het niet zo snel in de app... Er is wel een functie op de Garmin horloges dat hij je max heart rate update als je in de trainingen een hogere max heart rate haalt dan ingesteld. Dus daar zou je ook nog even kunnen kijken.

Nog beter: doe een max heart rate test. Is niet zo heel ingewikkeld en sowieso goed om te doen.... De formules die gehanteerd worden zijn op individueel niveau waardeloos. Er kunnen enorme outliers zitten tussen verschillende personen.

Als voorbeeld, vriendin en ik beiden 37. Volgens de formule zouden we beiden een Max HR van 220-37 = 183 moeten hebben.

Mijn Max HR: 200
Max HR vriendin: 173

Als je ons gemiddelde neemt werkt de formule dus goed, maar individueel absoluut niet.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Requiem19 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:30:
[...]

Waarom wil je dat per se? :).

Ik heb even gekeken en zie het niet zo snel in de app... Er is wel een functie op de Garmin horloges dat hij je max heart rate update als je in de trainingen een hogere max heart rate haalt dan ingesteld. Dus daar zou je ook nog even kunnen kijken.

Nog beter: doe een max heart rate test. Is niet zo heel ingewikkeld en sowieso goed om te doen.... De formules die gehanteerd worden zijn op individueel niveau waardeloos. Er kunnen enorme outliers zitten tussen verschillende personen.

Als voorbeeld, vriendin en ik beiden 37. Volgens de formule zouden we beiden een Max HR van 220-37 = 183 moeten hebben.

Mijn Max HR: 200
Max HR vriendin: 173

Als je ons gemiddelde neemt werkt de formule dus goed, maar individueel absoluut niet.
Eigenlijk heel simpel, ik heb me al meerdere keren flink aan snot gelopen, dus was benieuwd wat daar voor max HR van terug te vinden was.

Dan kan ik die registratie even naast die 2 berekeningen leggen, precies eigen zoals je met een maxHR test doet.

En ja, ik ga nog even zo'n testje lopen na een duurloop, maar zat nu achter mijn PC en dacht dit even gauw op te zoeken.......tot ik het dus niet kon vinden :P

Zondag een recreatieve loopwedstrijd dus dacht even snel die HRzones iets scherper te kunnen zetten op basis van een dus bekende maxHR registratie in plaats van de berekeningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Fraggert schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:41:
[...]

Eigenlijk heel simpel, ik heb me al meerdere keren flink aan snot gelopen, dus was benieuwd wat daar voor max HR van terug te vinden was.

Dan kan ik die registratie even naast die 2 berekeningen leggen, precies eigen zoals je met een maxHR test doet.

En ja, ik ga nog even zo'n testje lopen na een duurloop, maar zat nu achter mijn PC en dacht dit even gauw op te zoeken.......tot ik het dus niet kon vinden :P

Zondag een recreatieve loopwedstrijd dus dacht even snel die HRzones iets scherper te kunnen zetten op basis van een dus bekende maxHR registratie in plaats van de berekeningen.
Ik heb toch net uitgelegd hoe je het via je PC kunt checken? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Requiem19 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:44:
[...]

Ik heb toch net uitgelegd hoe je het via je PC kunt checken? :)
sorry, zit op mijn werk, en heb niet all mijn logins zo 1,2,3 paraat...krijg je je als je wat ouder bent en vrij analoog bent aangelegd...het is al heel wat dat ik een Forerunner heb :+

[ Voor 11% gewijzigd door Fraggert op 01-09-2022 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:27
Fraggert schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:47:
[...]

sorry, zit op mijn werk, en heb niet all mijn logins zo 1,2,3 paraat...krijg je je als je wat ouder bent en vrij analoog bent aangelegd...het is al heel wat dat ik een Forerunner heb :+
heb even gekeken in de android app, maar kan daarin geen max hartslag vinden, wat je misschien wel kan doen is een paar van je meest intensieve activiteiten handmatig opzoeken en daar de max van bekijken (op activiteit niveau is het snel te zien).

een korte wedstijd bv of een andere maximale effort.
In een netjes gepaced rondje van 5 km ga je als het goed is niet in de buurt van je max komen.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:26

Lagune

Its time for warp

Fraggert schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:08:

Concrete vraag:

220 - 45 = 175

207 - (45 x 0,7) = 175,5

lactate threshold waar je dan je heart rate zones op kan baseren (based on %LTHR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Ingenieur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:21
Voor de mensen met kleine polsen (zoals ik): De 7S Solar (grijs) is bij Brandfield weer op voorraad. €640, maar als je op de nieuwsbrief inschrijft nog eens 10% korting. Voor €576 ben ik toch maar gezwicht ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Prulleman thanks, 5k PB run gechecked….180bpm

@Requiem19 gevonden hoor, aangemeld op de Garmin Connect website en via Rapporten exact de 180bpm kunnen terugvinden.

5 slagen hoger dan de 175 en 175,5 uit de berekeningen, niet wereldschokkend maar ik kan vrij constant op bpm lopen.

Volgende bosloop maar eens onderaan een heuvel eindigen en voor snot gaan, eens zien of we over de 180 komen.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Lagune schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:11:
[...]

lactate threshold waar je dan je heart rate zones op kan baseren (based on %LTHR)
Thanks, weet ik ook meteen wat die cijfertjes eindelijk betekenen :D d:)b

Fijn stukje leerzaam leesvoer _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
zo, na lang (ruim een week) wachten gisteravond toch nog maar eens de F6pro aan de computer gehangen (garmin express), en toen kwam de update v23 binnen rollen. mag ook wel, want garmin geeft aan op 90% uitrol te zitten. Wellicht de OTA route toch wat langzamer gaat dat wired...

De trainings status widget is helemaal aangepast, deze is nu een shortcut naar een aantal bestaan de widgets, maar ook de nieuwe HRV.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6AqwbbpJ3T62_Mvdsk7wAZfhFAU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lMla72bF2Z67ngMTLPfzeC5o.png?f=fotoalbum_large

nog even 3 weken geduld om de HRV de baseline te leren, maar het is wel een heel stuk overzichtelijker geworden :) ik ben er wel blij mee

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Er schijnt een FR265 gespot te zijn, een Amoled variant van de 255 volgens The5krunner. Artikel op zijn website.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.the5krunner.com/wp-content/uploads/2022/09/Garmin-Forerunner-265sfront-the5krunner.png

Afbeeldingslocatie: https://cdn.the5krunner.com/wp-content/uploads/2022/09/Garmin-Forerunner-265s-the5krunner-1.png

Zou het best aannemelijk vinden. Het scherm van de Venu 2 in een 255 en klaar?

@Fraggert heb je bij die PB run met 180bpm aan het einde een vlakke lijn op je hartslag of loopt deze langzaam op? Mijn verwachting is dat je er nog 10 slagen bij kunt tellen tenzij je 2 min all out gesprint hebt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:20
Iemand enig idee hoe je op de ebike support uitkomt, de link bij het filmpje doet het niet?
Ik heb zelf een cowboy 4, zou leuk zijn als ik die kan koppelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Megupe op 02-09-2022 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

Megupe schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:14:
[...]

Iemand enig idee hoe je op de ebike support uitkomt, de link bij het filmpje doet het niet?
Ik heb zelf een cowboy 4, zou leuk zijn als ik die kan koppelen.
is gewoon een activity (iig op mijn epix) : eBike en ik zie ook eMTB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megupe
Lagune schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:18:
[...]

Ja de activity was ik ook al tegengekomen, maar zonder te koppelen heb je er weinig aan lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lagune schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:18:
[...]

Hij bedoelt dat je je horloge kunt koppelen aan de e-bike zelf. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

PatrickC schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:38:
[...]

Hij bedoelt dat je je horloge kunt koppelen aan de e-bike zelf. ;)
ah, check, geen idee, zou je moeten kijken of de cowboy ANT+ of bluetooth ondersteund voor cadence/speed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:08
Support voor de vis-"activiteit". 8)7
Wanneer komt er nu eens native support voor inline skating? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aghanim schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:11:
Er schijnt een FR265 gespot te zijn, een Amoled variant van de 255 volgens The5krunner. Artikel op zijn website.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zou het best aannemelijk vinden. Het scherm van de Venu 2 in een 255 en klaar?
Zo kort na de FR255? En gaan we dan ook een FR965 krijgen? Ik zou het vreemd vinden want dan had de Epix 2 ook gewoon een Fenix kunnen zijn met amoled… wat hij in feite ook is, maar wel met een andere naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
slow whoop schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:42:
Support voor de vis-"activiteit". 8)7
Eindelijk! Zou het horloge dan herkennen aan de beweging welke vis je vangt? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lagune schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:40:
[...]

ah, check, geen idee, zou je moeten kijken of de cowboy ANT+ of bluetooth ondersteund voor cadence/speed
Ik zou me ook kunnen voorstellen dat de mate van ondersteuning moet worden doorgestuurd naar het horloge zodat je het correcte wattage en ook calorieverbruik kunt berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

PatrickC schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:47:
[...]

Ik zou me ook kunnen voorstellen dat de mate van ondersteuning moet worden doorgestuurd naar het horloge zodat je het correcte wattage en ook calorieverbruik kunt berekenen.
kan ie met hartslag toch al ? lijkt me wel gaaf als er in de cowboy een powermeter zit die je kan koppelen, vo2max voor cycling met een ebike? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:08
Garmin Fenix 7 Sapphire Solar is NU op voorraad bij de ING: https://mijn.ing.nl/punten/productdetail/1011933

Aaaaaand, it's gone!

[ Voor 12% gewijzigd door slow whoop op 02-09-2022 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megupe
PatrickC schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:45:
[...]

Eindelijk! Zou het horloge dan herkennen aan de beweging welke vis je vangt? :+
of dat je een pilsje naar binnen kantelt O-)
PatrickC schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:47:
[...]

Cowboy geeft in de app wel je zelf getrapte wattage en wattage door de motor aan.
Dus die gegevens zitten er wel in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PatrickC schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:43:
[...]

Zo kort na de FR255? En gaan we dan ook een FR965 krijgen? Ik zou het vreemd vinden want dan had de Epix 2 ook gewoon een Fenix kunnen zijn met amoled… wat hij in feite ook is, maar wel met een andere naam.
De verwachting is dat deze in het voorjaar 2023 uit komt. Dan zijn we alweer bijna een jaar verder dan de 245. Dat vind ik best een logische tijdlijn en de 255 upgraden met een amo led scherm is volgens mij niet zo spannend voor Garmin. Ik zie het dan ook als een eenvoudige manier om degenen die een Epix2 te duur (of te groot) vinden een goedkoper alternatief aan te bieden. Als hardloop variant van de Venu 2. Maar het blijven natuurlijk geruchten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Naast de beste OHR blijkt Apple ook de beste sleep tracking te bieden (volgens The Quantified Scientist) vergeleken met een EEG en 37 andere apparaten:

Filmpje 2 zijn vergelijkingen met andere devices.

Ze hebben er dan ook jaren langer over mogen doen dan de concurrenten :P

[ Voor 17% gewijzigd door Aghanim op 05-09-2022 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:27
En slapen is geen sport... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:44
Hmmm, ben stiekem toch wel benieuwd waar Apple mee komt als sport variant. On a side note ben ik voor het eerst aan het twijfelen of er in mijn volgende laptop Apple silicon gaat huizen, Frau Frenz heeft een Macbook air M2 en dat is toch wel beterder dan wat Intel kan bieden moet ik als Apple-anti-fanboy toegeven.

Als dan het meetapparaat om je pols meer betrouwbare data oplevert dan Garmin kan én mogelijk een acceptabele accuduur krijgt én mogelijk knoppen, tja, dan moet je ook rationeel zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:02
Frenz64 schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:58:
Hmmm, ben stiekem toch wel benieuwd waar Apple mee komt als sport variant. On a side note ben ik voor het eerst aan het twijfelen of er in mijn volgende laptop Apple silicon gaat huizen, Frau Frenz heeft een Macbook air M2 en dat is toch wel beterder dan wat Intel kan bieden moet ik als Apple-anti-fanboy toegeven.

Als dan het meetapparaat om je pols meer betrouwbare data oplevert dan Garmin kan én mogelijk een acceptabele accuduur krijgt én mogelijk knoppen, tja, dan moet je ook rationeel zijn
Als dat ding om je pols elke nacht aan de oplader moet en de Garmin 1 keer per maand, kun je met de Garmin veel meer data verzamelen. Als het horloge aan de lader ligt verzameld die geen data.

En MacBook vs Windows vs Linux Laptop, wat heb je nodig, waar kun je mee overweg, en wat wil je ervoor uitgeven. Bij ons op de zaak mag je kiezen, en er zijn verschillende collega's die dan iets kiezen waar ze niet goed mee overweg kunnen en lopen te prutsen. Voor mij is het gewoon gereedschap, dus moet lekker ermee werken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
swhnld schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:41:
[...]

Als dat ding om je pols elke nacht aan de oplader moet en de Garmin 1 keer per maand, kun je met de Garmin veel meer data verzamelen. Als het horloge aan de lader ligt verzameld die geen data.

En MacBook vs Windows vs Linux Laptop, wat heb je nodig, waar kun je mee overweg, en wat wil je ervoor uitgeven. Bij ons op de zaak mag je kiezen, en er zijn verschillende collega's die dan iets kiezen waar ze niet goed mee overweg kunnen en lopen te prutsen. Voor mij is het gewoon gereedschap, dus moet lekker ermee werken.
Allemaal onderbuik gepraat. Heb je jezelf al eens verdiept in het batterijgebruik en oplaadtijd van bijvoorbeeld een AW7? De mijne gaat iedere dag tijdens douchen en aankleden 20mln op de oplader en verzamelt de andere 23:40 uren per dag data.

Als je jouw Garmin 1x per maand op moet laden sport je te weinig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:53

pdavie2311

Live life to the fullest..

Aghanim schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 07:22:
[...]

Allemaal onderbuik gepraat. Heb je jezelf al eens verdiept in het batterijgebruik en oplaadtijd van bijvoorbeeld een AW7? De mijne gaat iedere dag tijdens douchen en aankleden 20mln op de oplader en verzamelt de andere 23:40 uren per dag data.

Als je jouw Garmin 1x per maand op moet laden sport je te weinig :+
Precies dit...

“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:33
Wel nog belangrijker dan de training zelf :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

slaaptracking is zoiezo nutteloos en onbetrouwbaar :+

is er trouwens op de apple watch ook zoiets als firstbeat, dus op het horloge zelf en niet via thirdparty tools zoals runalyze?

[ Voor 5% gewijzigd door Lagune op 06-09-2022 08:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:07
"De Tour win je in bed" :+

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastie-88
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-09 20:02
Vraagje, weet iemand waar je kan vinden hoe de sensor van een Garmin watch heet als je je heartbeat wilt broadcasten?
Ik heb gisteren geprobeerd mijn epix2 aan een concept 2 rower te knopen maar er stonden 5 verschillende sensoren beschikbaar. Ik had geen idee welke de mijne was :')

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Firestorm666
Allez, gaan we nu over van Apple vs Windows over naar Apple vs Garmin? :D

Ik denk dat als Garmin zich ff van de batterijduur geen zak aantrekt deze net zo accuraat kan zijn als die van Apple. Ik weet niet of het hier was of elders, maar er was iemand die zei dat de sensor van een Apple veel harder schijnt als die van een Garmin. Lijkt me logisch dat ie beter werkt dan, keerzijde is dan weer een batterijduur van niks.

Voor mij zou de AW zowiezo al niks zijn omdat geen zin heb in dagelijks opladen, als ik eens vergeet op te laden kan ie het nog wel een dagje uithouden (ok, niet als ie op 1% zit natuurlijk lol). Verder moet een apparaat moet mij dienen, niet omgekeerd. YouTube: The Simpsons - Mapple Store

@Bastie-88 Staat dat niet ergens in de handleiding? Of test ze allemaal eens uit en laat het ons weten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lagune schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:48:
slaaptracking is zoiezo nutteloos en onbetrouwbaar :+

is er trouwens op de apple watch ook zoiets als firstbeat, dus op het horloge zelf en niet via thirdparty tools zoals runalyze?
Nee daar heb je echt apps als Training Today, Athlytic en Heart Analyzer voor nodig. En dan nog heb je niet dezelfde features. Beetje vergelijkbaar met een Venu 2 bijvoorbeeld. Dus daar zit je met een FR of Fenix wel beter. Er gaan geruchten dat Apple ook bezig is met meer sport metrics. Sluit wel aan bij de flinke hoeveelheid nieuwe features in WatchOS 9 (interval, power on the wrist, running dynamics, emergency etc.) en daarmee hopelijk bewijslast dat er meer focus op sport komt.

@Firestorm666 dat lijkt me een vergezocht argument. Als Garmin beter kon hadden ze dat echt wel gedaan. Ze komen immers ook met steeds een nieuwe generatie sensoren die verbeteren en updates via firmware. Ik denk ook niet dat als Apple de leds minder fel laat branden de batterijduur fors verbetert :P

[ Voor 15% gewijzigd door Aghanim op 06-09-2022 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvraemdo
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-09 13:43
Bastie-88 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:49:
Vraagje, weet iemand waar je kan vinden hoe de sensor van een Garmin watch heet als je je heartbeat wilt broadcasten?
Ik heb gisteren geprobeerd mijn epix2 aan een concept 2 rower te knopen maar er stonden 5 verschillende sensoren beschikbaar. Ik had geen idee welke de mijne was :')
Ik zou eens moeten zien hoe het bij mijn Concept2 is. Heb zelf een Fenix 5 plus, en die broadcast hartslag alleen via ANT+, denk dat daar bij latere modellen (waaronder Epix 2) ook Bluetooth aan toegevoegd is, vandaar dat je wsch meer sensoren zal zien (hoewel 5 me toch wat veel lijkt ;) ). Als ik me niet vergis (kan vanavond pas thuis zien), heb je op je pm5 een optie om (specifiek) ANT+ sensoren te selecteren (los van de selectie om een hartslagmeter te koppelen), misschien dat eens proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm666
Aghanim schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:28:
[...]

Nee daar heb je echt apps als Training Today, Athlytic en Heart Analyzer voor nodig. En dan nog heb je niet dezelfde features. Beetje vergelijkbaar met een Venu 2 bijvoorbeeld. Dus daar zit je met een FR of Fenix wel beter. Er gaan geruchten dat Apple ook bezig is met meer sport metrics. Sluit wel aan bij de flinke hoeveelheid nieuwe features in WatchOS 9 (interval, power on the wrist, running dynamics, emergency etc.) en daarmee hopelijk bewijslast dat er meer focus op sport komt.

@Firestorm666 dat lijkt me een vergezocht argument. Als Garmin beter kon hadden ze dat echt wel gedaan. Ze komen immers ook met steeds een nieuwe generatie sensoren die verbeteren en updates via firmware. Ik denk ook niet dat als Apple de leds minder fel laat branden de batterijduur fors verbetert :P
Ik weet het natuurlijk niet, maar het lijkt me wel plausibel. Kan ook zijn dat Garmin hier gewoon een keuze in heeft gemaakt om de batterijduur belangrijker te maken als de accuraatheid. Zuinigere sensoren zorgen er ook voor dat een bettere accuraatheid kan gebeuren zonder in te boeten op batterijduur.
Enfin, er zal toch wel ergens een reden moeten zijn waarom de ene een week kan meegaan en de andere elke dag opgeladen moet worden. Het OS kan wel veel doen, maar ook niet ZO veel (denk ik dan).
Ledjes verbruiken wel nauwelijks iets, maar misschien maakt het wel een groot verschil uit met zo een kleine batterij? En ik vermoed van wel, want als ik die zuurstofmeter SPO2 meting aanzet, is mijn batterijduur ook aanzienlijk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Firestorm666 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:54:
[...]

Ik weet het natuurlijk niet, maar het lijkt me wel plausibel. Kan ook zijn dat Garmin hier gewoon een keuze in heeft gemaakt om de batterijduur belangrijker te maken als de accuraatheid. Zuinigere sensoren zorgen er ook voor dat een bettere accuraatheid kan gebeuren zonder in te boeten op batterijduur.
Enfin, er zal toch wel ergens een reden moeten zijn waarom de ene een week kan meegaan en de andere elke dag opgeladen moet worden. Het OS kan wel veel doen, maar ook niet ZO veel (denk ik dan).
Ledjes verbruiken wel nauwelijks iets, maar misschien maakt het wel een groot verschil uit met zo een kleine batterij? En ik vermoed van wel, want als ik die zuurstofmeter SPO2 meting aanzet, is mijn batterijduur ook aanzienlijk minder.
Ik denk dat het grote verschil zit in het smartwatch deel. En ik vermoed (aan de dikte af te leiden) een veel kleinere batterij. De sensor minder nauwkeurig door minder LED-licht geloof ik niet, dan hadden ze bij de Epix/Fenix/Venu2 ook geen gen4 sensor hoeven te ontwikkelen voor meer nauwkeurigheid en enkel de LED van de gen 3 verder opschroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
Firestorm666 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:35:
Allez, gaan we nu over van Apple vs Windows over naar Apple vs Garmin? :D

Ik denk dat als Garmin zich ff van de batterijduur geen zak aantrekt deze net zo accuraat kan zijn als die van Apple. Ik weet niet of het hier was of elders, maar er was iemand die zei dat de sensor van een Apple veel harder schijnt als die van een Garmin. Lijkt me logisch dat ie beter werkt dan, keerzijde is dan weer een batterijduur van niks.

Voor mij zou de AW zowiezo al niks zijn omdat geen zin heb in dagelijks opladen, als ik eens vergeet op te laden kan ie het nog wel een dagje uithouden (ok, niet als ie op 1% zit natuurlijk lol). Verder moet een apparaat moet mij dienen, niet omgekeerd. YouTube: The Simpsons - Mapple Store
Batterijduur zal een factor zijn, maar niet de enige. Ik ben er van overtuigd Garmin prima in staat is om een accurate OHR te maken (discussie Apple vs. Garmin is wat mij betreft irrelevant) maar dat ze simpelweg andere prioriteiten hebben.
Reden #1 waarom mensen voor een AW gaan is omdat ze in het ecosysteem zitten, wanneer je een slimmer horloge wilt en je hebt al een iPhone dan is het 1+1. Het is dan wel prettig dat wanneer je opties voor sporten aanbiedt het ook daadwerkelijk goed werkt, aangezien Apple over het algemeen gebruiksgemak hoog in het vaandel heeft staan zal moeten kloten met een borstband als suboptimaal gezien worden. Dat wil je dan dus voorkomen, het moet 'gewoon werken'.
Garmin wordt sinds jaar en dag alleen maar gekozen wanneer mensen willen sporten, met de wat meer lifestyle gerichte series is de doelgroep wel wat verbreed maar de primaire focus is onveranderd. Als je naar die sportieve groep kijkt zie je een tweedeling tussen mensen die sowieso een borstband willen omdat ze gewoon geen compromis willen sluiten op HR-meting en mensen die prima kunnen leven met de (op zich ook prima presterender) OHR.
Het is ook de vraag hoeveel mensen daadwerkelijk een Garmin in plaats van AW zouden kiezen als ze beter zouden presteren, grote kans dat het zeer weinig is aangezien OHR zelden een primaire reden is om iets te kiezen. Tel daarbij op dat Garmin een prima marktpositie heeft, zelf ook HRM's verkoopt en die kneiterdure horloges nog steeds als warme broodjes over de toonbank gaan dan is de meest voor de handliggende conclusie dat Garmin gewoon niet hoeft. :)
Ook dit ligt genuanceerder inderdaad. Apple heeft wel meer redenen waarom dat apparaat geen lange accuduur heeft. In het verleden was het wel zo dat de AW voor niet-sportactiviteiten de OHR op een héél laag pitje zette waardoor Garmin voor niet-sport stukken beter was, dat is wel een duidelijke indicatie dat hun manier een aardige energievreter is. Alleen zal dat van meer afhangen dan alleen LED's, mogelijk ook het algoritme en uitleesfrequentie.

Dat ze updates uitbrengen om de sensor en algoritme binnen de door Garmin gestelde kaders te verbeteren betekent niet dat die kaders niet anders zouden kunnen liggen als ze willen. Het zal eerder zijn dat het verschuiven van die kaders nadelig is voor andere factoren (kan accu zijn, maar ook kosten of iets totaal anders) waardoor ze kiezen dat niet te doen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

[...]

Nou dat weet ik zo net nog niet. Ik denk dat de vraag zit in wat "beter" is en dat heeft alles met prioritering te maken. Het is geen geheim dat Garmin (en Suunto etc) enkele jaren terug van chipset voor de gps zijn gewisseld. De nieuwe chip had diverse voordelen: verbruikte minder energie en instelbare polling rate. Het voornaamste nadeel was dat de accuratesse aanmerkelijk minder was. De gps van een horloge van 10 jaar terug (Suunto Ambit 2/3) was letterlijk een klasse beter dan die van een F5/F6 (bijv). Ik krijg de indruk dat het met de introductie van multiband gps eindelijk weer van vergelijkbaar niveau is. De uitdagingen zie je met name zodra er geen 100% vrij zicht naar de hemel meer is. Maar goed, deze chipset had dus andere nadelen...

Ik kan mij prima voorstellen dat er keuzes gemaakt worden door Garmin en Apple op dit vlak. Daarbij is het ook zo dat het voor een Apple watch gebruiker perfect acceptabel is om iedere dag op te laden. Terwijl ik schat dat Garmin een aanzienlijke uitdaging heeft om dagelijks laden te verkopen aan zijn klanten, mocht dat onderdeel worden van de volgende generatie Fenix oid. Dat suggereert dat er bij product development dus ook andere keuzes gemaakt worden.

Horses for courses en voorlopig is de gebruikersgroep van beide toch anders. Hoewel ze steeds meer naar elkaar toe schuiven.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm666
Aghanim schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:07:
[...]

Ik denk dat het grote verschil zit in het smartwatch deel. En ik vermoed (aan de dikte af te leiden) een veel kleinere batterij. De sensor minder nauwkeurig door minder LED-licht geloof ik niet, dan hadden ze bij de Epix/Fenix/Venu2 ook geen gen4 sensor hoeven te ontwikkelen voor meer nauwkeurigheid en enkel de LED van de gen 3 verder opschroeven.
Daar is idd wel iets van aan ja. De AW is idd iets dunner (10.7mm in t.o.v. 12,4 van m'n venu1). Smartwatch deel zou wel eens goed kunnen kloppen, WearOS is kwestie batterijduur ook niet de meest geweldige. Ook daar is de focus meer op smart.

@Gonadan & @Rozz Wel mee eens. Prioriteiten en gebruikerspubliek zijn inderdaad anders. Zoals aangegeven is de AW aansluitend bij een eco systeem. Ik ben zelf ook wel zo iemand die daar een keuze in maakt. Niks zo fijn als een aansluitende integratie.

Zie wel dat ze ook kaarten hebben, bij Garmin zit je dan al dadelijk in de hoogste prijsklasse. Een mobiele verbinding op het horloge zelf is ook wel nice. Vraag me nu wel af of het dan echt een mobiele verbinding is of dat het is zoals bij Garmin dat je mobiele provider Garmin is.

[ Voor 27% gewijzigd door Firestorm666 op 07-09-2022 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Roozzz schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:11:
[...]

Nou dat weet ik zo net nog niet. Ik denk dat de vraag zit in wat "beter" is en dat heeft alles met prioritering te maken. Het is geen geheim dat Garmin (en Suunto etc) enkele jaren terug van chipset voor de gps zijn gewisseld. De nieuwe chip had diverse voordelen: verbruikte minder energie en instelbare polling rate. Het voornaamste nadeel was dat de accuratesse aanmerkelijk minder was. De gps van een horloge van 10 jaar terug (Suunto Ambit 2/3) was letterlijk een klasse beter dan die van een F5/F6 (bijv). Ik krijg de indruk dat het met de introductie van multiband gps eindelijk weer van vergelijkbaar niveau is. De uitdagingen zie je met name zodra er geen 100% vrij zicht naar de hemel meer is. Maar goed, deze chipset had dus andere nadelen...

Ik kan mij prima voorstellen dat er keuzes gemaakt worden door Garmin en Apple op dit vlak. Daarbij is het ook zo dat het voor een Apple watch gebruiker perfect acceptabel is om iedere dag op te laden. Terwijl ik schat dat Garmin een aanzienlijke uitdaging heeft om dagelijks laden te verkopen aan zijn klanten, mocht dat onderdeel worden van de volgende generatie Fenix oid. Dat suggereert dat er bij product development dus ook andere keuzes gemaakt worden.

Horses for courses en voorlopig is de gebruikersgroep van beide toch anders. Hoewel ze steeds meer naar elkaar toe schuiven.
Het blijven mijn aannames natuurlijk. Mijn idee is dat Apple gewoon (per ongeluk?) een hele goede OHR-chip heeft gemaakt. Aangezien de grootste klacht 'batterijduur' is neem ik aan dat Apple eerder de focus op iets minder nauwkeurigheid (dan is het nog steeds goed genoeg) zou leggen en een forse batterij verbetering als dat mogelijk zou zijn. De gemiddelde Apple Watch gebruiker (aanname) vindt die hartslag vrijwel nooit echt interessant. De die hard sporter zal naast een AW toch al snel een Garmin/Polar met meer stats gebruiken.

Bij Garmin denk ik dat het mogelijk een kwestie van prioriteren is maar tegelijkertijd stoppen ze ook tijd en geld in een doorontwikkeling van de elevate sensor met als doel nauwkeurigheid/zuinigheid lijkt me. Aangezien de Firstbeat features (USP!) afhankelijk zijn van nauwkeurige data kan ik me bijna niet voorstellen dat Garmin hier een risico zou willen nemen. Als je data namelijk niet voldoende klopt heb je ook niks aan de achterliggende metrics en adviezen.

Om de aannames wat meer kleur te geven ben ik wel benieuwd hoeveel gebruikers sporten met een borstband ipv OHR en hoe dat procentueel verschilt tussen Apple en Garmin.

Wel mooi om te zien dat het dichter naar elkaar groeit. Concurrentie is goed voor ons, wat minder voor de portemonnee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

is gewicht misschien een oorzaak? de wat dikkere fenix beweegt meer op je pols of zijn die venu watches even zwaar als apple watch en nog steeds minder accuraat ?

voor mij persoonlijk is een borstband een nobrainer, accurate run dynamics, nauwkeurig HR en je voelt hem niet zitten

[ Voor 27% gewijzigd door Lagune op 07-09-2022 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Belangrijke nuance (wellicht is het besproken, maar heb ik het gemist) is dat er een flink verschil kan zitten tussen de OHR nauwkeurigheid bij inspanning en nauwkeurigheid OHR in rust.

OHR nauwkeurigheid bij inspanning is beter bij Apple (maar nog steeds niet perfect). OHW nauwkeurigheid in rust is bij Garmin ook al op een goed niveau.

Waarom is dat van belang? In mijn persoonlijke situatie gebruik ik de OHR in rust voor health tracking. Rust hartslag, HRV (sinds kort, heel blij mee :D), en kcal verbruik inschatting.

OHR bij inspanning / activiteit is voor mij irrelevant, aangezien ik dan gewoon de 99% nauwkeurigheid van een borstband wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm666
@Requiem19 Hangt ook sterk van de persoon af, bij de ene werkt OHR erg goed, bij de ander slaat het nergens op. OHR heeft dan ook een inherent probleem dat een borstband niet heeft.

Zelf heb ik een borstband omdat ik al een paar keer heb voorgehad dat ik aan het afzien was en dat m'n hartslag toch nogal heel erg laag was voor de inspanning die ik aan het doen was.

Ik meen me trouwens ook een review te hebben gelezen (DCR misschien?) waarin ie zei dat OHR prima werkt in rust, maar dat de verschillen groter worden naar mate de inspanningen hoger zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Firestorm666 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:37:
@Requiem19 Hangt ook sterk van de persoon af, bij de ene werkt OHR erg goed, bij de ander slaat het nergens op. OHR heeft dan ook een inherent probleem dat een borstband niet heeft.

Zelf heb ik een borstband omdat ik al een paar keer heb voorgehad dat ik aan het afzien was en dat m'n hartslag toch nogal heel erg laag was voor de inspanning die ik aan het doen was.

Ik meen me trouwens ook een review te hebben gelezen (DCR misschien?) waarin ie zei dat OHR prima werkt in rust, maar dat de verschillen groter worden naar mate de inspanningen hoger zijn.
Yes correct - OHR is ook erg gevoelig voor verschillende types huid, waar je hem draagt, welke sport je doet (bij hardlopen is het beter dan bij fietsen bijv) etc. Er zijn heel veel variabelen.

OHR werkt doorgaans beter in rust (want veel minder beweging van de optische sensor). Maar ook in rust zijn er wat verschillen tussen de merken.

Zie oa https://mhealth.jmir.org/2020/4/e14707/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
@Roozzz Ik heb met zowel de oude chipset als die van de F5+ gewerkt en kan nu niet echt zeggen dat die oude zoveel beter was. Je ziet heel vaak vergelijkingen en hoe goed een GPS-chip een bepaald pad op de kaart goed weet te volgen en op basis daarvan worden dan conclusies getrokken, maar als ik dezelfde chip op meerdere dagen exact dezelfde route laat afleggen krijg je al dermate veel variatie in resultaten dat ik daar net zo'n vergelijking mee kan maken.
Ik heb dagen dat hij heel keurig het pad volgt, misschien niet altijd 100% nauwkeurig op het gekleurde lijntje van de kaart maar ook die beschouw ik als een benadering. Er zijn ook dagen dat het minder gaat en het lijkt alsof je in het kanaal gesprongen bent en er weer uit geklommen o.i.d. Dat hoeft niet eens te herleiden zijn naar specifieke omstandigheden of locatie, maar kan ook gewoon zo eens gebeuren. Dat soort malligheid was vroeger niet anders. Het enige grote verschil wat ik merk is accuduur, al kan ik dat niet direct de chip aanrekenen, en het onderbuikgevoel dat de nieuwe chip wel beter is met bebouwing.
Aghanim schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:24:
Bij Garmin denk ik dat het mogelijk een kwestie van prioriteren is maar tegelijkertijd stoppen ze ook tijd en geld in een doorontwikkeling van de elevate sensor met als doel nauwkeurigheid/zuinigheid lijkt me. Aangezien de Firstbeat features (USP!) afhankelijk zijn van nauwkeurige data kan ik me bijna niet voorstellen dat Garmin hier een risico zou willen nemen. Als je data namelijk niet voldoende klopt heb je ook niks aan de achterliggende metrics en adviezen.
Ze zullen zeker door blijven ontwikkelen, want het moet wel op een zeker niveau blijven. Maar wat ik hierboven al schreef, er zijn meer kaders die ze leggen. Ze vereisen een bepaalde mate van nauwkeurigheid, maar ook een bovengrens aan verbruik, R&D, productiekosten, formaat, etc. Het totaal van die parameters bepaalt wat je kunt leveren en verbeteringen zullen ook binnen die parameters blijven.

En laten we eerlijk zijn, een sensor wordt vaak pas als slecht bestempeld als er een betere op de markt is gekomen. Neem de AW van nu, daar klaagt niemand over, maar zodra er een andere zou zijn die duidelijk beter is dan regent het ineens klachten over de AW. Het is ook allemaal maar relatief. :P
Om de aannames wat meer kleur te geven ben ik wel benieuwd hoeveel gebruikers sporten met een borstband ipv OHR en hoe dat procentueel verschilt tussen Apple en Garmin.
Officiële statistiek heb ik daar nooit van gezien, maar ik ken heel veel Garmin gebruikers die sowieso een sportband willen en degenen die het niet willen hebben geen last van een onnauwkeurige OHR (of praten zich dat aan, of boeit ze te weinig). Ken ook veel mensen met een AW maar geen die daar een borstband bij gebruikt.

[ Voor 13% gewijzigd door Gonadan op 07-09-2022 10:33 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:49
Gonadan schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:30:

Officiële statistiek heb ik daar nooit van gezien, maar ik ken heel veel Garmin gebruikers die sowieso een sportband willen en degenen die het niet willen hebben geen last van een onnauwkeurige OHR (of praten zich dat aan, of boeit ze te weinig). Ken ook veel mensen met een AW maar geen die daar een borstband bij gebruikt.
Bij mij werkt dus de OHR op de Apple Watch dus niet goed, te vaak gehad (vooral in de kou) dat het niet klopte. Dus heb hier gewoon default bij het sporten een band om :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Op mijn Fenix 7x kan ik na een workout een Herstel-hs doen. Dit duurt 2 minuten, wat ik gebruik uit uitloopje en de deur van het slot halen. Allemaal geinig, maar nooit begrepen wat het is. Tot net.
Maar! Dit zie ik niet terug in de app/online. En kan dit ook niet afzetten tegen mannen van vergelijkbare gewicht/leeftijd, of tegen eerdere waardes. Dus, wat heb ik nu aan dan?

Of zie ik het over het kalende hoofd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Damn die Apple Watch Ultra is gaaf, én veel te groot én de enige nuttige plus tov een Series 8 (voor mij) is de Action Button. En dat is dan €500 verschil met de Series 8. 😅 Ik had ‘m al bijna afgerekend maar ga toch nog even nadenken.

Toch besteld. Slappe hap. 😖🥳

[ Voor 7% gewijzigd door MrAcid op 07-09-2022 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:02
Blomminator schreef op woensdag 7 september 2022 @ 20:21:
Op mijn Fenix 7x kan ik na een workout een Herstel-hs doen. Dit duurt 2 minuten, wat ik gebruik uit uitloopje en de deur van het slot halen. Allemaal geinig, maar nooit begrepen wat het is. Tot net.
Maar! Dit zie ik niet terug in de app/online. En kan dit ook niet afzetten tegen mannen van vergelijkbare gewicht/leeftijd, of tegen eerdere waardes. Dus, wat heb ik nu aan dan?

Dit gaat niet om vergelijken met anderen, maar je eigen gezondheid. Als je hartritme te lang hoog blijft, of juist enorm snel daalt, weet je dat er iets niet klopt met je gezondheid, idem als je altijd eenzelfde afbouw hebt en ineens verandert die drastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je herstel HS zegt vrij concreet wat over je conditie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastie-88
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-09 20:02
dvraemdo schreef op woensdag 7 september 2022 @ 07:31:
[...]

Ik zou eens moeten zien hoe het bij mijn Concept2 is. Heb zelf een Fenix 5 plus, en die broadcast hartslag alleen via ANT+, denk dat daar bij latere modellen (waaronder Epix 2) ook Bluetooth aan toegevoegd is, vandaar dat je wsch meer sensoren zal zien (hoewel 5 me toch wat veel lijkt ;) ). Als ik me niet vergis (kan vanavond pas thuis zien), heb je op je pm5 een optie om (specifiek) ANT+ sensoren te selecteren (los van de selectie om een hartslagmeter te koppelen), misschien dat eens proberen?
Zal het maandag eens proberen. Ik gebruik het in een sportschool en heb daar ook geregeld andere met een Garmin watch gezien. Had er een geselecteerd maar die zat ruim hoger dan mijn hartslag dus ging er vanuit dat dat de watch van iemand anders was.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Ik heb nooit begrepen waarom Garmin dit gegeven niet toont bij de opgeslagen activiteit. Het is namelijk een erg goede indicator van je conditie.

• Megupe
Bastie-88 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:48:
[...]

Zal het maandag eens proberen. Ik gebruik het in een sportschool en heb daar ook geregeld andere met een Garmin watch gezien. Had er een geselecteerd maar die zat ruim hoger dan mijn hartslag dus ging er vanuit dat dat de watch van iemand anders was.
Ik heb een epix2 en die kan inderdaad ant+ en bluetooth.
Iemand enig idee welke connectie beter is voor een hartslagband (die ook beide kan)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tlpeter
Megupe schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:43:
[...]

Ik heb een epix2 en die kan inderdaad ant+ en bluetooth.
Iemand enig idee welke connectie beter is voor een hartslagband (die ook beide kan)?
Dan altijd ant+ gebruiken.

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:07

Runalyze geeft de herstel hartslag wel weer bij de activiteit.
Maar herstel hartslag gebruiken in analyses kan niet in Runalyze.
Ben erg benieuwd naar de vergelijkingen met de nieuwe Apple watch en de high end Garmin producten. Ik ben bijna tempted om het te proberen 😁.

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:44
MrAcid schreef op woensdag 7 september 2022 @ 20:55:
Damn die Apple Watch Ultra is gaaf, én veel te groot én de enige nuttige plus tov een Series 8 (voor mij) is de Action Button. En dat is dan €500 verschil met de Series 8. 😅 Ik had ‘m al bijna afgerekend maar ga toch nog even nadenken.

Toch besteld. Slappe hap. 😖🥳
hahaha, snap de verleiding wel, het is idd én, én, én wat ook eerder postte. In ben een stapje dichterbij om te kijken of ik principieel het voor mezelf kan maken over te stappen naar de dark side (jajaja, ik zit al in de Google dark side en MS ellende, iets met kat en hond en bijten)

Laat ik maar 's beginnen met sparen, want overstappen met laptop + phone + watch gaat minimaal €2,5K - €3K kosten, indien alles nieuw aangeschaft moet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Frenz64 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:22:
[...]

hahaha, snap de verleiding wel, het is idd én, én, én wat ook eerder postte. In ben een stapje dichterbij om te kijken of ik principieel het voor mezelf kan maken over te stappen naar de dark side (jajaja, ik zit al in de Google dark side en MS ellende, iets met kat en hond en bijten)

Laat ik maar 's beginnen met sparen, want overstappen met laptop + phone + watch gaat minimaal €2,5K - €3K kosten, indien alles nieuw aangeschaft moet worden.
Ja ik wéét dat ik met open ogen in de marketing van Apple loop, maar ik ben er toch té enthousiast over.

En toch fijn dat 'ie:
- Tot 40m waterdicht is: scheelt weer een zorg als ik mijn 2 jarige en 5 weken oude zoontjes in bad doe;
- 17 uur meegaat voor een hele IRONMAN terwijl ik momenteel ongeveer 45min per week aan hardlopen toekom!

🥳🥳🥳

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MrAcid schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:44:
[...]

Ja ik wéét dat ik met open ogen in de marketing van Apple loop, maar ik ben er toch té enthousiast over.

En toch fijn dat 'ie:
- Tot 40m waterdicht is: scheelt weer een zorg als ik mijn 2 jarige en 5 weken oude zoontjes in bad doe;
- 17 uur meegaat voor een hele IRONMAN terwijl ik momenteel ongeveer 45min per week aan hardlopen toekom!

🥳🥳🥳
Op de groei gekocht zo te lezen :+
Veel plezier ermee!

Ik sla over. Voor mij zijn de nieuwe watches (AW/Epix) te groot helaas.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mistraller
MrAcid schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:44:
[...]

En toch fijn dat 'ie:

🥳🥳🥳
Je moet ze niet dieper dan 10m duwen hoor, anders is het slecht voor de oortjes :+

---------------

• Megupe
Heel duidelijk antwoord :)
Maar waarom is dat zo?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tlpeter
Megupe schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:20:
[...]

Heel duidelijk antwoord :)
Maar waarom is dat zo?
ANT+ versus Bluetooth
Het ANT+-protocol gebruikt dezelfde frequenties als Wi-Fi en Bluetooth (meestal 2,4 GHz), maar met een lagere overdrachtssnelheid. ANT+ is ontworpen als het sensornetwerk met laag vermogen en lage bitsnelheid en werkt in kleine netwerken of korte afstanden, vaak minder dan 1,5 m (5ft). Het maximale bereik voor sommige ANT-sensoren is ongeveer 30 m (100 ft), en de meeste ondersteunen gegevenssnelheden van minder dan 500 Kbps. ANT+ is een subset van ANT en is veel beperkter en beperkter in zijn mogelijkheden.

Bluetooth werkt met een aanzienlijk hogere bitsnelheid en verbruikt meer batterijvermogen. Dit komt omdat Bluetooth is ontworpen voor apparaten en toepassingen met een hoog verbruik, zoals apparaten die worden gebruikt voor het streamen van audio.

ANT+ is geoptimaliseerd voor fietsgerelateerde technologie zoals hartslagmeters, vermogensmeters en slimme trainers vanwege de gewenste batterijduur, werkafstand en verwerkingssnelheden. Een ander groot verschil tussen het ANT+- en Bluetooth-protocol is de mogelijkheid voor ANT+-zenders om door meer dan één ANT+-ontvanger te worden opgepikt. Dat betekent dat je je hartslagmeter zonder interferentie kunt verbinden met zowel Zwift als je headunit.

Bluetooth-apparaten kunnen alleen verbinding maken met één ander apparaat, niet met meerdere zoals ANT+. U kunt bijvoorbeeld Bluetooth alleen gebruiken om uw hartslagmeter te verbinden met één ander apparaat, zoals Zwift, of een head-unit, maar niet met beide. Sommige apparaten zijn echter gebouwd om meerdere gelijktijdige Bluetooth-verbindingen te verwerken en Bluetooth kan gegevens aanzienlijk sneller verzenden dan ANT+, ongeveer 16x sneller.

In het kort:
Beter batterij duur.
Meerdere verbindingen. Kan bij bluetooth nog wel eens een probleem zijn.
Ontworpen voor sensoren.

[ Voor 3% gewijzigd door tlpeter op 08-09-2022 11:24 ]

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
@PatrickC en @Requiem19
swhnld schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:38:
[...]

Dit gaat niet om vergelijken met anderen, maar je eigen gezondheid. Als je hartritme te lang hoog blijft, of juist enorm snel daalt, weet je dat er iets niet klopt met je gezondheid, idem als je altijd eenzelfde afbouw hebt en ineens verandert die drastisch.
Maar wat is goed? Nu zie ik een getal. 65. ik roep eens wat.
En dat is? Hoog? Laag? Te snel gedaald? Ten opzichte van wie of wat?
Vergeleken met de vorige keer?

Heb ik dan een goede conditie? of niet?
Ik ben verre van een expert maar ik vind het een lastig cijfer om iets mee te doen. Ik denk dat er verschil in de daalsnelheid zit afhankelijk van hoe hoog je hartslag was toen je stopte, dus dat heeft al impact. Ook moet je dan altijd hetzelfde doen en niet de ene keer doorwandelen en de andere keer op de grond liggen uitrusten. Je zou wel naar de trend kunnen kijken.

Je VO2max geeft ook een mooie indicatie over je fitheid/conditie. Kijken naar de trend van gemiddelde hartslag versus pace.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Blomminator schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:21:
@PatrickC en @Requiem19

[...]

als ik de documentatie lees is het getal wat je ziet de daling van het aantal bpm in de 2 minuten na je workout.
Je moet dus een paar factoren zelf mee nemen, ik geef even wat random voorbeelden die ik bij mezelf zou verwachten in verschillende situaties (fiets):

- lange duur rit, hr stijgt dan langzaam van 130-140, en dan eindig ik dus met 140, en met 2 minuten rust verwacht ik rond de 90-100 uit te komen, dus een score van 40-50
- korte duur rit, einde 130, 2 minuten rust 80-90, ook 40-50
- intensieve workout met cooldown, 130-140-->90-100 = 40-50
- intensieve workout zonder cooldown 160-180 --> 110-130 = 50-60

ik kan er ook zomaar 10 naast zitten, maar je kan dus eigenlijk ook alleen naar trends kijken, binnen een vergelijkbare training, en met name als er al een stukje niet gespecificeerde cooldown bij zit, dan weet je eigenlijk helemaal niks.
Ik deed het (lang geleden) nog wel eens na het roeien, die eindige ik dan eigenlijk altijd met een all out eind sprint, en dan gelijk meten. Dan heb je er wat aan. Dus eigenlijk eerst je HR echt helemaal opvoeren en dan kijken wat ie zakt in 2 minuten..
Bij het fietsen vind ik het nu eigenlijk niet zo interessant om te zien, ik vind het eerder interessant om te kijken hoe lang de hartslag stabiel blijft bij eenzelfde effort, zie bv deze post:
Prulleman in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"

hoe langer je HR stabiel blijft bij eenzelfde wattage, hoe beter je duurvermogen, dat is een stuk specifieker dan een arbitrair getal

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
BT is "veilig". ANT heeft geen enkele security ;)
BT moet je immers eerst pairen.
Een ANT+ device begint meteen na aanzetten te broadcasten (=aan ieder die het maar wil horen):
"Ik ben sensor type BLA met ID:xxxxx Mijn batterijlevel is X en de meetwaarde is Y"

Geen retry oid, ontworpen met het idee dat er gerust wat broadcasts gemist mogen worden.

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Blomminator schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:21:
@PatrickC en @Requiem19

In de eerste plaats ten opzichte van jezelf. Bij een vergelijkbare training met vergelijkbare intensiteit kun je in week 1 een recovery heart rate zien van 20 en in week 6 een recovery heart rate van 40.

Dat is een heel duidelijke verbetering van je conditie.

Daarnaast is er onderzoek dat erop wijst dat het een parameter is die mortality kan voorspellen (https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJM199910283411804 en https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/JAHA.117.005505).
A delayed decrease in the heart rate during the first minute after graded exercise, which may be a reflection of decreased vagal activity, is a powerful predictor of overall mortality, independent of workload, the presence or absence of myocardial perfusion defects, and changes in heart rate during exercise.
Attenuated HRR is associated with increased risk of cardiovascular events and all‐cause mortality, which supports the recommendation of recording HRR for risk assessment in clinical practice as a routine.
Wat is dan precies een 'matige' HRR:
A heart rate recovery of 15-20 beats per minute after one minute of rest was considered about average for heart health and anything faster than that was considered to be good heart health.
Beter dan 15-20 is dus 'goed', (significant) lager dan 15-20 is niet goed (na 1 minuut).

Hoe zit dat dan met top atleten?
The average one-minute heart rate recovery to be: 23 beats per minute

Two-minute heart rate recovery to be: 58 beats per minute

Three-minute heart rate recovery to be: 82 beats per minute.
Er is best veel over te vinden. Ik gebruik het alleen als een vergelijking voor mezelf. Vanochtend ook getraind en had 'maar' een HRR van 30 na 2 minuten. Teken voor mij dat ik morgen misschien een work-out over moet slaan (zeker als ik bijvoorbeeld morgen ook zie dat mijn HRV niet hoog is en mn RHR wel hoog is).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-09 10:44
Fenix 7 SS en 7s SS zijn beide op voorraad op de ING webshop momenteel. Voor als iemand nog interesse heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wat ik er altijd van begrepen heb gaat het met name om hoe snel je herstelt binnen 2 minuten van een hoge hartslag. Ik heb bijvoorbeeld altijd best een hoge hartslag bij inspanning (180-190 is geen uitzondering, terwijl ik inmiddels toch 50 jaar ben), maar deze daalt snel na inspanning. Op dagen dat het minder gaat (door vermoeidheid, stress of andere oorzaken), zie ik dan dat herstel veel langzamer gaat. Voorwaarde is wel dat je inspanning en wat je direct doet na deze inspanning vergelijkbaar is. Maar voor bepaalde trainingen die elke week exact hetzelfde en dan is het goed vergelijken.

[ Voor 3% gewijzigd door PatrickC op 08-09-2022 18:56 ]

• dvraemdo
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-09 13:43
Bastie-88 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:48:
[...]

Je zou ook eens je Epix 2 kunnen verbinden met de pm5 (vd Concept2) via ANT+ FE-C. Mijn Fenix 5+ is hier ook weer te oud voor, dus kan het zelf niet testen. 'k Weet dus ook niet of je horloge dan je hartslag zal broadcasten naar de pm5 (vrees dat je dit nog sowieso los van die ANT+ FE-C moet doen), maar zowat alle data die de pm5 zelf voortbrengt (stroke rate, stroke length, power....) gaan wel op je Epix 2 geregistreerd worden. In ieder geval raadt Concept 2 het toch een beetje af om een optische hartslagmeter (op pols via je horloge) te gebruiken, beter is om een borstband te nemen (doe ik zelf ook trouwens).

[ Voor 3% gewijzigd door dvraemdo op 08-09-2022 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:33
Vanmorgen update 9.33 ontvangen voor mijn Garmin Tactix 7 Pro. Deze krijgt helaas geen publieke beta's t.o.v. de Epix en Fenix vanwege de luchtvaart functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 12:41
Hallo Garmingebruikers, hoe gaan jullie met 't DND schema om? Ik wil graag niet gestoord worden tijdens mijn slaap maar slaap kun je enkel instellen obv een vast schema en obv van 1 schema voor elke dag. Ik zou geholpen zijn als 't schema ook een weekendstand zou kennen maar die heb ik nog niet gevonden. Ook zou 't voldoende zijn om berichten tijdens de slaap (die ie immers detecteert) uit te hebben maar 't lijkt echt alleen naar je vooraf ingestelde slaaptijden te kijken. Hoe gaan jullie hiermee om?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

ascent schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:22:
Hallo Garmingebruikers, hoe gaan jullie met 't DND schema om? Ik wil graag niet gestoord worden tijdens mijn slaap maar slaap kun je enkel instellen obv een vast schema en obv van 1 schema voor elke dag. Ik zou geholpen zijn als 't schema ook een weekendstand zou kennen maar die heb ik nog niet gevonden. Ook zou 't voldoende zijn om berichten tijdens de slaap (die ie immers detecteert) uit te hebben maar 't lijkt echt alleen naar je vooraf ingestelde slaaptijden te kijken. Hoe gaan jullie hiermee om?
Erg eenvoudig: mijn telefoon staat uit als ik slaap. Ergo per definitie geen berichten totdat ik wakker ben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
Roozzz schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:24:
[...]

Erg eenvoudig: mijn telefoon staat uit als ik slaap. Ergo per definitie geen berichten totdat ik wakker ben :+
Hehe, die methode is zeker effectief ja. Toch hoop ik dat 'r nog een alternatief is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
ascent schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:22:
Stel zelf de DND altijd erg ruim in, dus bijv. van 21:00 tot 8:00. Ook heb ik sowieso enkel de notificaties aanstaan voor bellen en sms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Gonadan schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:30:
@Roozzz Ik heb met zowel de oude chipset als die van de F5+ gewerkt en kan nu niet echt zeggen dat die oude zoveel beter was. Je ziet heel vaak vergelijkingen en hoe goed een GPS-chip een bepaald pad op de kaart goed weet te volgen en op basis daarvan worden dan conclusies getrokken, maar als ik dezelfde chip op meerdere dagen exact dezelfde route laat afleggen krijg je al dermate veel variatie in resultaten dat ik daar net zo'n vergelijking mee kan maken.

[...]
Het lijntje bekijken dat achteraf ingetekend is op de kaart zegt inderdaad niet zoveel. Maar in de accuratesse van pace (/snelheid) ervaar ik een gigantisch verschil. Deze pakt minder snel op, fluctueert veel meer en onderschat vaak aanzienlijk tijdens de activiteit als het zicht niet perfect vrij is.

Ik herinner me levendig tal van trainingen met tempoblokken waarbij diverse horloges bleven waarschuwen dat we ver onder doeltempo zaten (6-7min/km), maar dat de kilometersplit wel keurig op schema (4:15min/km) én gevoel zat. Hoe dan Garmin? 8)7 Men camoufleert dit wat in de data die uiteindelijk uitgespuugd wordt in de app. Maar dit klopt van geen kanten en horloges van enkele generaties terug waren hier heel veel beter in :+

Simpele oplossing is trouwens de waarschuwingen uitzetten en vertrouwen op je eigen pacing. Of een Stryd kopen. Of beide 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
pjlgt schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:31:
[...]

Stel zelf de DND altijd erg ruim in, dus bijv. van 21:00 tot 8:00. Ook heb ik sowieso enkel de notificaties aanstaan voor bellen en sms.
Dat was mijn oplossing ook maar dan krijg je wel weer berichtjes om 8:01 in 't weekend en ik heb de luxe dat ik dan nog niet altijd wakker ben cq. wil zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
ascent schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:36:
[...]

Dat was mijn oplossing ook maar dan krijg je wel weer berichtjes om 8:01 in 't weekend en ik heb de luxe dat ik dan nog niet altijd wakker ben cq. wil zijn :)
Ben niet echt een uitslaper, dus de keren per jaar dat ik na 8 uur wakker word zijn echt op 1 hand te tellen. En mijn jongste zoon heeft me vaak al ruim voor die tijd uit bed geplukt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
Ja, snap ik. Ik heb eigenlijk precies wat hier ook staat: https://forums.garmin.com...-times-for-different-days en hier https://www.reddit.com/r/...lternate_dnd_for_weekends

Op de FAQ zeggen ze:
Your watch will use Firstbeat Sleep Detection to determine when you are sleeping
En hij kan dat prima bepalen maar volgens mij doet 'ie er weinig mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
ascent schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:30:
[...]

Hehe, die methode is zeker effectief ja. Toch hoop ik dat 'r nog een alternatief is :)
überhaupt geen notificaties aanzetten?...

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

ascent schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:47:
Ja, snap ik. Ik heb eigenlijk precies wat hier ook staat: https://forums.garmin.com...-times-for-different-days en hier https://www.reddit.com/r/...lternate_dnd_for_weekends

Op de FAQ zeggen ze:

[...]

En hij kan dat prima bepalen maar volgens mij doet 'ie er weinig mee
telefoon wifi en data uit, kan je toch gebeld worden voor noodgevallen, geen notificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:56:
[...]

überhaupt geen notificaties aanzetten?...
Maar dan moet ik ze elke dag weer handmatig inschakelen want overdag wil ik ze wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
Lagune schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:58:
[...]

telefoon wifi en data uit, kan je toch gebeld worden voor noodgevallen, geen notificaties
Pragmatisch, ja, maar bijv. whatsapp backup loopt elke nacht en dat gaat dan stuk. Ik zocht meer de optie bij het horloge dan bij de telefoon om eerlijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

ascent schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:59:
[...]

Pragmatisch, ja, maar bijv. whatsapp backup loopt elke nacht en dat gaat dan stuk. Ik zocht meer de optie bij het horloge dan bij de telefoon om eerlijk te zijn.
zodra je sochtends op telefoon wifi & data aanzet gaat whatsapp gelijk backuppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

ascent schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:59:
[...]

Zover ik weet is er buiten de setting voor 'niet storen uren' geen oplossing hiervoor. Je zou deze wel wat ruimer kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franco10
  • Laatst online: 09-09 09:24
Ik twijfel heel erg tussen een sporthorloge met smart functies of een smarthorloge met sport functies. Tijdens het hardlopen wil ik bijvoorbeeld de smartphone thuis laten en extra informatie rondom hartslag etc. Nu lees ik dat de GPS van de Galaxy watch 5 pro op zich prima is, maar af en toe wel steekjes laat vallen. Dan is het hele doel van de smartphone thuis laten een beetje misplaatst. Wat zo'n Samsung horloge dan wel als voordeel heeft is native S Health (daar staan al jaren mijn gegevens in) en makkelijk gebruiken van dingen als Komoot, Hue, Google Maps.

Een miljoen YouTube video's verder en heb nog steeds geen idee of ik nou een FR 955 moet nemen of een Galaxy Watch 5 pro. Of een Fenix. Of een Epix. Afijn, u snapt het punt 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Begin eens met een budget (een Epix is fors duurder dan een W5) te bepalen en wat je ECHT belangrijk vindt. De hartslag op pols is bij de Galaxy Watch ook niet super betrouwbaar dus dat kan ook nog een belangrijk aspect zijn. Batterijduur is ook een groot verschil. Maar daar is het prijsverschil ook naar. En wat vind je belangrijk aan 'smart features'? Mogelijk kan een Garmin dit ook prima.

Kort door de bocht: als je gewoon af en toe hard loopt of niet heel serieus bezig bent (echt beter wilt worden na je eerste jaar hardlopen) heb je niet per sé de features nodig van een duur sport horloge. Wil je dat wel dan zijn extra metrics, een borstband voor hartslag en features als interval training en dergelijke wel een aanvulling en kom je al snel bij Garmin uit.

[ Voor 8% gewijzigd door Aghanim op 09-09-2022 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:05
ascent schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:58:
[...]
Maar dan moet ik ze elke dag weer handmatig inschakelen want overdag wil ik ze wel.
Je zou dit automatisch kunnen doen via een app als tasker (zie tasker topic), dan kan je ook meteen een eigen schema opstellen. Het is helaas geen oplossing als je niet een extra app erbij wilt dus ymmv.
Franco10 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:29:
Ik twijfel heel erg tussen een sporthorloge met smart functies of een smarthorloge met sport functies. Tijdens het hardlopen wil ik bijvoorbeeld de smartphone thuis laten en extra informatie rondom hartslag etc. Nu lees ik dat de GPS van de Galaxy watch 5 pro op zich prima is, maar af en toe wel steekjes laat vallen. Dan is het hele doel van de smartphone thuis laten een beetje misplaatst. Wat zo'n Samsung horloge dan wel als voordeel heeft is native S Health (daar staan al jaren mijn gegevens in) en makkelijk gebruiken van dingen als Komoot, Hue, Google Maps.

Een miljoen YouTube video's verder en heb nog steeds geen idee of ik nou een FR 955 moet nemen of een Galaxy Watch 5 pro. Of een Fenix. Of een Epix. Afijn, u snapt het punt 8)7
Buiten de goede punten van @Aghanim is het inderdaad belangrijk om voor jezelf duidelijk te hebben wat je belangrijk vind. Punten die heel persoonlijk zijn, maar wel zwaar mee kunnen wegen (dus advies op fora tellen niet hard mee): uiterlijk en draagcomfort. Wil je hem alleen tijdens het sporten aan, of moet hij mee naar een zakendiner. De één vind zwaar en groot mooi en fijn, de ander wil het zo klein en licht mogelijk.

Voor mij is het zo'n lang mogelijk meegaande batterij, een horloge dat ik altijd overdag draag. Smart niet belangrijk, gps wel, sportprogramma's meh.

[ Voor 64% gewijzigd door rockhopper op 09-09-2022 16:54 ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franco10
  • Laatst online: 09-09 09:24
Aghanim schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:39:
Begin eens met een budget (een Epix is fors duurder dan een W5) te bepalen en wat je ECHT belangrijk vindt.
Smart features die belangrijk zijn:
- goed muziek luisteren via Spotify
- Hue kunnen bedienen
- Kaartnavigatie bij Komoot
- Kaartnavigatie 'random wandeling'.

In al het andere is het denk ik vrij zeker dat Garmin het veel beter doet dan Samsung.
Pagina: 1 ... 236 ... 323 Laatste