Tinusvolkel schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 17:59:
@
edwardmila Het zal idd voor iedereen persoonlijk zijn wat hij er mee doet maar ik gebruik de apple watch naast sporten voor:
- Auto carkit
- Bedien het hele huis ermee dmv Siri
- Bedien de muziek er thuis mee
- Voeg via Siri boodschappen toe aan de gedeelde boodschappen lijst.
- Betalen (maar kan met Garmin pay ook)
- Navigeren met autorijden
- tracken van slaap
- tracken van crypto currency
- agenda
- Het snel zetten van timers dmv siri (Dan vergeet ik de wasmachine op zolder niet als die over 1u52 klaar is, en zal vast een hoop pielen zijn met knopjes om zoiets in te stellen)
Ik zal vast nog wat vergeten zijn maar dit was wat het eerste te binnen schoot.
Goed om te lezen, bevestigt mijn vermoeden dat een AW 0,0 meerwaarde heeft voor mij, aangezien ik absoluut
geen enkele van bovenstaande acties op een horloge wil doen.
De helft is via Siri. Als iemand me ooit hoort lullen naar die personal assistents, mag je me meteen afvoeren naar de psychiatrie. Ik ben namelijk niet gehandicapt en krijg die "Hey Siri" echt niet uit m'n strot. Hey google ook niet trouwens. Ik ben nog prima in staat om ergens een knop in te duwen, of m'n telefoon er bij te nemen.
De andere helft (agenda, timers, ...) gaan net zo makkelijk en snel door even m'n iPhone 13 mini er bij te nemen en dat op een normaal en comfortabel scherm te doen, zoals we dat allemaal al 15+ jaar doen. Mijn handen gaan er echt niet van slijten of zo.
Dus nog maar eens bevestiging van de AW definitief uit m'n "wanted list" te halen, en die AW hype periode rond oktober aan me voorbij te laten gaan. Zeker sinds ik de FR245 in bezit heb.
Blijkt dat voor mij persoonlijk de enige nuttige functie van een wearable het 'health' aspect is, en niet het 'smart' aspect. En eens dat duidelijk is, maakt prijs zelfs niets meer uit. Dan mag een FR hetzelfde of meer kosten dan een AW, maar aangezien de AW helemaal niet voldoet, is die aan geen enkele prijs interessant. Mijn volgende upgrade wordt dan ook zonder twijfel een meer luxe versie van een Garmin sporthologe. (Venu, fenix, ... moet ik nog even opzoeken)
@
MooDyBLueS . Ik zou niet zomaar een Coros Pace (nog nooit van gehoord) vergelijken met Garmin. Een groot deel van het product is ook het achterliggende back-end, de software, en de cloud. En die zaakjes heeft Garmin echt wel op orde. (behalve dat probleempje ergens vorig jaar met die hack). De interface, het syncen vanaf de watch (via de telefoon naar internet), alles werkt naadloos en vlot. Dus staar je niet blind op wat specs en prijsklasse, in dat soort producten is de USP tegenwoordig echt wel het eco-systeem, en niet het klokje zelf.
Ik zat min of meer met hetzelfde dilemma als jou, met wel veel meer terughoudendheid tov de AW. Ik was sowieso al erg sceptisch tov de AW en overwoog het enkel omwille van de vele andere apple producten die ik al heb en het apple ecosysteem.
Ik heb echter simpelweg de knoop doorgehakt en op Black Friday een FR245 aan 160 euro nieuw gekocht. Geen spijt van, en ook geen verlangen meer naar een AW. Goede uitgave dus. Nu 180 euro op amazon.de. Ik zou als Garmin ze nu zelfs niet afprijzen. Binnenkort vernieuwd of niet, met de zomerse seizoenen in aantocht verkopen ze toch allemaal wel. Maar goed.
Klopt, de FR245 voelt cheap, en ziet er cheap uit. Zou 'm dan ook nooit dragen op het werk of op sociale gelegenheden. Enkel sport en een weekendje weg bvb. Klopt, de knopjes en het scherm voelen cheap, maar opnieuw, voor +-200 euro gewoon te verwachten, en het motiveert me enkel meer om een luxere versie van een garmin watch uit te zoeken. En dus NIET een AW.
Maar laten we eerlijk zijn, de AW is ook niet erg mooi. Vind ik althans. Rechthoekig plakje mini-telefoon aan bandjes op je pols.

Je ziet ze ook veel te vaak en overal. Dus die had ik ook nooit 24/7 gedragen.
En dan de grootste dealbreker, batterijduur! Als je de AW niet dagelijks draagt, ga je op het moment dat je die nodig hebt, steeds voor een 'dood' horloge staan. Mag je half uurtje wachten voordat je kan sporten. Leuk, dan is bij mij de motivatie al weg. FR245 is oppakken en wegwezen.
Voorbeeld van de batterij. Het voorbij paasweekend op zaterdag toch nog vertrokken voor een weekendje uit. FR245 even opgeladen naar 100% en vetrokken. Op zondag een lange activiteit getrackt (+-5 a 6 uur fietsen met gps en HR monitor), verder gewoon gedragen en maandagavond nog 61% over. Dan opzij gelegd en niet meer gebruikt. Vandaag nog 58% batterij (gewoon stand-by dus). Als ik de watch volgend weekend terug oppak voor gebruik, zelfs zonder laden, hoef ik waarschijnlijk niet te laden! Zo gemakkelijk.
Scheelt weer een extra kabeltje meenemen (noch de FR of AW hebben standaard kabels, dus fijn als je ze thuis kan laten). die je misschien weer verliest op hotel of onderweg... Niet hoeven denken aan laden...
Dat is gewoon een extra luxe die je met een AW niet hebt.
Voor wie hier beweert dat 1x per dag laden geen probleem is ("laden als je 'op de bank ligt', of onder de douche staat"), mag zich misschien iets meer inleven in gebruikspatronen die iets minder monotoon/repetitief zijn dan elke dag werken en dan in de zetel ploffen (zeven dagen op zeven)
Weekendje uit (geen oplaad gezeur), overnachten in een andere stad, bij vrienden, bij familie, op verplaatsing zijn voor werk/opdracht en ter plaatse blijven, een congres of andere meerdaagse activiteiten, noem maar op...
Zelfs indien ik elke dag thuis was, dan nog zou ik me steevast ergeren aan dat dagelijkse opladen
We moeten al genoeg gadgets opladen (tel ze maar eens op in je huis). Daar hoeft echt niet nog iets alledaags als een horloge bij. Wat voor magische dingen het ook moge kunnen!