Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 222 ... 317 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Webaccess schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:32:
Een Garmin is een sporthorloge met smartwatch functionaliteit
Een Apple Watch is een smartwatch met sport functionaliteit

Beiden hebben hun specifieke voor en nadelen en er is geen horloge welke alleen de voordelen kent en dan zeker niet in de prijsklasse welke jij zoekt. De vraag is dus wat alleen wat belangrijker of minder storend vindt.

Mijn vriendin is dus helemaal blij met de AW en alles wat die kan (ze beweegt wel maar sport minder)
Ik ben dus helemaal blij met mijn Garmin en het gebruik hiervan in combinatie met hardlopen en mis dus niets van al die smartwatch functies. Motivatie voor mij is dat ik deze tijdens het sporten niet nodig heb en naast het sporten mij smartphone wel bij mij heb.
Ja, dat is het lastige dus, want ik heb een supercheap smart bandje en voor het geld (€30) doet die op dat gebied precies genoeg en net goed genoeg wat je ervan mag verwachten, zelfs een hartslagmeter, al denk ik dat de nauwkeurig van het kaliber "het zit erop" is want soms zie ik ineens 110 bijv. terwijl ik alleen maar trappen heb gelopen en dan meet ik nog een keer handmatig en is het wel ineens veel lager. Puur op dat gebied zou ik nooit het tienvoudige voor een AW kopen, ook al kan ik dan een korte reply terugsturen of Siri bedienen of een lamp aan of uitzetten.

Maar ja... als je dan toch al minstens €200 uitgeeft aan een hardloophorloge, dan is €100 extra om mijn 24/7 bandje te vervangen ineens niet zoveel extra meer.

Ik ben alleen wel bang dat ik die Firstbeat features die iemand noemde mogelijk ga missen, dus daar zal ik nog wel even goed over moeten nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:18:
Native is Garmin beter uitgerust op sport gebied en Apple op Smart gebied.

Maar ik verwacht dat ik hier wel bij de bovenste 20% behoor qua fanatieke sporters, en kan prima uit de voeten met een Apple Watch. En qua accu is het 1x per dag een half uurtje aan de prik meestal als ik toch op de bank plof of aan het douchen ben en dan hoef ik er de rest van de tijd niet op te letten.
Sleep tracking doe ik ook dus snachts laden is geen optie.

@MooDyBLueS als je nog specifieke vragen hebt over de Apple Watch icm met hardloop functies dan laat maar weten.
Misschien kan jij dan beantwoorden of een Apple Watch (evt. via 3rd party apps zoals Strava) de mogelijkheid bieden om uitgebreid inzicht te krijgen in je prestaties (dus niet puur hoe hard je loopt, maar tov je verleden en andere runs), je herstel, dat soort zaken. De Firstbeat features van een Garmin die hier genoemd werden zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
OneMoreThing schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:22:
Ik heb jarenlang AW (3, 6 en 7) gedragen en vaak bij het sporten gecombineerd met een Polar Grit X maar sinds ik een Epix 2 heb zijn zowel de AW als Grit X verbannen naar de bureau lade met oude afgedankte gadgets. Voor mij is de Epix 2 genoeg smartwatch met een prachtig scherm en voldoet het aan alle eisen die ik aan een sporthorloge stel. Daarnaast is hij ook meer dan mooi genoeg (icm leren bandje) om naar kantoor te dragen. In mijn kantoor omgeving heerst de AW maar ik krijg steeds vaker vragen van collega's hoe de Epix 2 bevalt. Het stevige prijskaartje weerhoudt de meesten nog. Ik heb me nooit gestoord aan het rechthoekige design van de AW maar ik vind een rond horloge toch mooier ogen.
Niet verkeerd bedoeld, maar ik lees niet echt waarom je dan geen AW meer gebruikt of voor jouw doel niet meer voldoet. Behalve dan dat je een rond horloge mooier vindt. Is dat het enige of zijn er nog andere redenen? Ik ben oprecht benieuwd hoor, maar kan het nu niet uit je reactie halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Lagune schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:34:
[...]

zou de FR55 niet kopen tenzij je echt heel casual aan hardlopen doet

Je mist alle firstbeat features, meer info hier : https://discover.garmin.com/en-US/performance-data/running/
ook al zijn niet alle metrics even zinvol een paar imho wel (bv trainingload)

mocht je ook plannen hebben voor een race, de 245 heeft pacepro (https://www.garmin.com/en...gy/wearable-maps/pacepro/) & ClimbPro
Dit is een heel goed punt en precies waarom ik me dus inderdaad afvroeg waarom mensen überhaupt de FR245 boven de FR55 zouden kiezen. Zoals ik die pagina lees, zijn het dus niet slechts een paar cijfertjes die in het wild omhoog getoverd worden, maar zit er dus echt een enigszins wetenschappelijke benadering achter die dus (hopelijk) ziet wanneer je teveel pusht of juist aan het herstellen bent.

Dit zijn wel zaken waarvan ik verwacht dat ze nuttig kunnen zijn, zolang ze maar enigszins nauwkeurig zijn. Gebruiken mensen dit hier actief? Valt daar iets over te zeggen of is het stiekem toch iets wat je na een keer of 10 wel gezien hebt?

Voor mij heeft hardlopen niet een specifiek doel behalve in conditie blijven en af en toe mezelf uitdagen om bij een 5-10 km wedstrijd mee te doen. Ik hoef dus geen ingewikkelde trainingsschema's voor een marathon af te leggen. Is het dan voor mij met 2-3x per week hardlopen nog steeds de moeite waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:41:
[...]

Precies hierom heb ik net de FR245 gekocht. De FR55 mist toch wel wat dingen die heel handig zijn. En aangezien ik hem niet iedere dag op wil hoeven laden, viel de AW af. Voor een paar keer per week trainen is dit gewoon een prima horloge dat niet al te duur is. Als je geen haast hebt kun je op de FR255 wachten die binnenkort ook wel zal komen, maar anders is de FR245 een prima keuze.
Dit klinkt wel handig ook ja. Ik heb in het verleden een paar keer per jaar een wedstrijd gelopen, 5-10km altijd. En zeker 8-10 km kan ik me voorstellen dat dit handig van pas komt om te zorgen dat je een bepaald tempo blijft lopen.

Destijds ben ik er door trial and error (en Strava bestuderen) achter gekomen dat een vlak tempo mij beter ligt om dan tegen het eind te versnellen. Zou ideaal zijn als het horloge me daarin een bepaald tempo aanraadt.

Ok, dus de FR55 ga ik links laten liggen en het klinkt inderdaad alsof een FR245 of de aankomende FR255 daar de beste keuzes in deze prijsklasse voor zijn.

Ik zag op YouTube ook de Coros Pace 2 voorbijkomen, waarvan gezegd wordt dat die vrijwel identiek is aan de Garmin FR245, maar wat nieuwer. Ik zie ze voor €199, dus ook iets goedkoper. Ik zag al dat voor beide (FR245 en Pace 2) sync met Strava en Apple Health beschikbaar is, dat vind ik ideaal.

Heeft die eigenlijk ook vergelijkbare features of niet?

[ Voor 21% gewijzigd door MooDyBLueS op 19-04-2022 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneMoreThing
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-06 20:26
MooDyBLueS schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:18:
[...]

Misschien kan jij dan beantwoorden of een Apple Watch (evt. via 3rd party apps zoals Strava) de mogelijkheid bieden om uitgebreid inzicht te krijgen in je prestaties (dus niet puur hoe hard je loopt, maar tov je verleden en andere runs), je herstel, dat soort zaken. De Firstbeat features van een Garmin die hier genoemd werden zeg maar.
Daar kun je inderdaad 3rd party apps voor gebruiken zoals bijvoorbeeld HealthFit. Hiermee kun je je data ook weer uploaden naar o.a. Strava of Runalyze. Deze app wordt ook actief onderhouden waardoor er regelmatig functionliteit aan toegevoegd wordt. Een andere aanrader is RunGap, deze synct naar heel veel platformen.

Ik gebruikte twee horloges, Grit X voor het sporten en AW als daily driver. Ik doe veel aan trial running en mtb-en waarbij de AW toch wat kwetsbaar is. Het scherm van de AW is weer beter waardoor ik die de rest van de tijd droeg. Nu nog maar 1 horloge omdat de Epix beide combineert, maar zoals al aangegeven is het wel een heel andere prijsklasse.

[ Voor 10% gewijzigd door OneMoreThing op 19-04-2022 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
OneMoreThing schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:33:
[...]

Daar kun je inderdaad 3rd party apps voor gebruiken zoals bijvoorbeeld HealthFit. Hiermee kun je je data ook weer uploaden naar o.a. Strava of Runalyze. Deze app wordt ook actief onderhouden waardoor er regelmatig functionliteit aan toegevoegd wordt.

Ik gebruikte twee horloges, Grit X voor het sporten en AW als daily driver. Ik doe veel aan trial running en mtb-en waarbij de AW toch wat kwetsbaar is. Het scherm van de AW is weer beter waardoor ik die de rest van de tijd droeg. Nu nog maar 1 horloge omdat de Epix beide combineert, maar zoals al aangegeven is het wel een heel andere prijsklasse.
Dat is goed om te weten, thanks! Ja ik vind die niet-amoled schermen ook wel de grootste doorn in het oog. En als ik dan ook nog lees dat de knoppen van de FR245 heel erg vaag klikken met slechte feedback, dan brengt me dat weer in twijfel. Enerzijds denk ik echt wel dat zo'n Garmin de beste experience biedt, met name ook na het hardlopen. Maar de Apple Watch is ook verbazingwekkend flexibel.

Ik zag ook een Garmin Venu2 die wel een amoled scherm heeft en ook blijkbaar meer op een algeheel actieve levensstijl gericht is dan puur hardlopen bijv. maar daarom juist weer veel hardloopfeatures van de FR245 mist.

Het is dan ook dat ik zeker geen €500+ wil uitgeven, anders was het ongetwijfeld met zoiets als een Epix wel allemaal mogelijk geweest, maar ik denk niet dat ik daar ooit het maximale uit ga halen. Ik denk vrij letterlijk dat een FR245 of AW 80% kan doen voor 20% van de prijs (AW wat meer). Vandaar dat ik voor de korte afstanden die ik loop ook niet dat voor mijzelf kan goedpraten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmila
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-06 15:02
Webaccess schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:32:
Een Garmin is een sporthorloge met smartwatch functionaliteit
Een Apple Watch is een smartwatch met sport functionaliteit
Ik hoor dit vaker en vraag me dan af waaruit dit blijkt.
Ik heb een AW en een Garmin Fenix 6x pro.

Ik draag alleen nog de Garmin omdat ik ‘m qua design veel mooier vind en ik mis niets van de AW.

Misschien mis ik daarom de laatste nieuwtjes, maar wat maakt de AW meer smartphone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:28
edwardmila schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 17:17:
[...]

Ik draag alleen nog de Garmin omdat ik ‘m qua design veel mooier vind en ik mis niets van de AW.

Misschien mis ik daarom de laatste nieuwtjes, maar wat maakt de AW meer smartphone?
Je moet naar de prijsklasse kijken waar dit soort opnmerkingen over gaan. Meestal gaat dat om de vergelijkingen die hier ook worde ngemaakt van een AW tegenover een FR245. Terwijl een eerlijkere vergelijking is om die AW tegenover jouw fenix te leggen. En dan zie je dat er niet zoveel verschillen meer zijn en (naar mijn idee) de fenix het op alle vlakken wint.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-06 00:43
edwardmila schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 17:17:
[...]

Een AW is een smartwatch met sport functionaliteiten
En een Garmin is een sportwatch met smart functionaliteiten

De focus van beide horloges verschilt dus.. met een AW kun je prima sporten, maar mist toch wel wat zaken, die een Garmin wel heeft. En andersom...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
@MooDyBLueS Ik gebruik vooral runalyze voor de statistieken en WorkOutDoors voor het hardlopen zelf wat helemaal te customizen is en waarmee je makkelijk ook interval trainingen mee kan doen en routes mee kan volgen.
Dit is bijvoorbeeld mijn running screen waar ik prima mee kan navigeren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PaSBvQ5U5yf89uakEVfHKtYqG3g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tGHXaaHMfzuThpmLPwBYklVU.jpg?f=user_large

@edwardmila Het zal idd voor iedereen persoonlijk zijn wat hij er mee doet maar ik gebruik de apple watch naast sporten voor:
- Auto carkit
- Bedien het hele huis ermee dmv Siri
- Bedien de muziek er thuis mee
- Voeg via Siri boodschappen toe aan de gedeelde boodschappen lijst.
- Betalen (maar kan met Garmin pay ook)
- Navigeren met autorijden
- tracken van slaap
- tracken van crypto currency
- agenda
- Het snel zetten van timers dmv siri (Dan vergeet ik de wasmachine op zolder niet als die over 1u52 klaar is, en zal vast een hoop pielen zijn met knopjes om zoiets in te stellen)

Ik zal vast nog wat vergeten zijn maar dit was wat het eerste te binnen schoot.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Tinusvolkel schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 17:59:

@edwardmila Het zal idd voor iedereen persoonlijk zijn wat hij er mee doet maar ik gebruik de apple watch naast sporten voor:
- Auto carkit
- Bedien het hele huis ermee dmv Siri
- Bedien de muziek er thuis mee
- Voeg via Siri boodschappen toe aan de gedeelde boodschappen lijst.
- Betalen (maar kan met Garmin pay ook)
- Navigeren met autorijden
- tracken van slaap
- tracken van crypto currency
- agenda
- Het snel zetten van timers dmv siri (Dan vergeet ik de wasmachine op zolder niet als die over 1u52 klaar is, en zal vast een hoop pielen zijn met knopjes om zoiets in te stellen)

Ik zal vast nog wat vergeten zijn maar dit was wat het eerste te binnen schoot.
Goed om te lezen, bevestigt mijn vermoeden dat een AW 0,0 meerwaarde heeft voor mij, aangezien ik absoluut geen enkele van bovenstaande acties op een horloge wil doen. :+

De helft is via Siri. Als iemand me ooit hoort lullen naar die personal assistents, mag je me meteen afvoeren naar de psychiatrie. Ik ben namelijk niet gehandicapt en krijg die "Hey Siri" echt niet uit m'n strot. Hey google ook niet trouwens. Ik ben nog prima in staat om ergens een knop in te duwen, of m'n telefoon er bij te nemen.

De andere helft (agenda, timers, ...) gaan net zo makkelijk en snel door even m'n iPhone 13 mini er bij te nemen en dat op een normaal en comfortabel scherm te doen, zoals we dat allemaal al 15+ jaar doen. Mijn handen gaan er echt niet van slijten of zo.

Dus nog maar eens bevestiging van de AW definitief uit m'n "wanted list" te halen, en die AW hype periode rond oktober aan me voorbij te laten gaan. Zeker sinds ik de FR245 in bezit heb.

Blijkt dat voor mij persoonlijk de enige nuttige functie van een wearable het 'health' aspect is, en niet het 'smart' aspect. En eens dat duidelijk is, maakt prijs zelfs niets meer uit. Dan mag een FR hetzelfde of meer kosten dan een AW, maar aangezien de AW helemaal niet voldoet, is die aan geen enkele prijs interessant. Mijn volgende upgrade wordt dan ook zonder twijfel een meer luxe versie van een Garmin sporthologe. (Venu, fenix, ... moet ik nog even opzoeken)

@MooDyBLueS . Ik zou niet zomaar een Coros Pace (nog nooit van gehoord) vergelijken met Garmin. Een groot deel van het product is ook het achterliggende back-end, de software, en de cloud. En die zaakjes heeft Garmin echt wel op orde. (behalve dat probleempje ergens vorig jaar met die hack). De interface, het syncen vanaf de watch (via de telefoon naar internet), alles werkt naadloos en vlot. Dus staar je niet blind op wat specs en prijsklasse, in dat soort producten is de USP tegenwoordig echt wel het eco-systeem, en niet het klokje zelf.

Ik zat min of meer met hetzelfde dilemma als jou, met wel veel meer terughoudendheid tov de AW. Ik was sowieso al erg sceptisch tov de AW en overwoog het enkel omwille van de vele andere apple producten die ik al heb en het apple ecosysteem.

Ik heb echter simpelweg de knoop doorgehakt en op Black Friday een FR245 aan 160 euro nieuw gekocht. Geen spijt van, en ook geen verlangen meer naar een AW. Goede uitgave dus. Nu 180 euro op amazon.de. Ik zou als Garmin ze nu zelfs niet afprijzen. Binnenkort vernieuwd of niet, met de zomerse seizoenen in aantocht verkopen ze toch allemaal wel. Maar goed.

Klopt, de FR245 voelt cheap, en ziet er cheap uit. Zou 'm dan ook nooit dragen op het werk of op sociale gelegenheden. Enkel sport en een weekendje weg bvb. Klopt, de knopjes en het scherm voelen cheap, maar opnieuw, voor +-200 euro gewoon te verwachten, en het motiveert me enkel meer om een luxere versie van een garmin watch uit te zoeken. En dus NIET een AW.

Maar laten we eerlijk zijn, de AW is ook niet erg mooi. Vind ik althans. Rechthoekig plakje mini-telefoon aan bandjes op je pols. :/ Je ziet ze ook veel te vaak en overal. Dus die had ik ook nooit 24/7 gedragen.

En dan de grootste dealbreker, batterijduur! Als je de AW niet dagelijks draagt, ga je op het moment dat je die nodig hebt, steeds voor een 'dood' horloge staan. Mag je half uurtje wachten voordat je kan sporten. Leuk, dan is bij mij de motivatie al weg. FR245 is oppakken en wegwezen.

Voorbeeld van de batterij. Het voorbij paasweekend op zaterdag toch nog vertrokken voor een weekendje uit. FR245 even opgeladen naar 100% en vetrokken. Op zondag een lange activiteit getrackt (+-5 a 6 uur fietsen met gps en HR monitor), verder gewoon gedragen en maandagavond nog 61% over. Dan opzij gelegd en niet meer gebruikt. Vandaag nog 58% batterij (gewoon stand-by dus). Als ik de watch volgend weekend terug oppak voor gebruik, zelfs zonder laden, hoef ik waarschijnlijk niet te laden! Zo gemakkelijk.

Scheelt weer een extra kabeltje meenemen (noch de FR of AW hebben standaard kabels, dus fijn als je ze thuis kan laten). die je misschien weer verliest op hotel of onderweg... Niet hoeven denken aan laden...

Dat is gewoon een extra luxe die je met een AW niet hebt.

Voor wie hier beweert dat 1x per dag laden geen probleem is ("laden als je 'op de bank ligt', of onder de douche staat"), mag zich misschien iets meer inleven in gebruikspatronen die iets minder monotoon/repetitief zijn dan elke dag werken en dan in de zetel ploffen (zeven dagen op zeven)

Weekendje uit (geen oplaad gezeur), overnachten in een andere stad, bij vrienden, bij familie, op verplaatsing zijn voor werk/opdracht en ter plaatse blijven, een congres of andere meerdaagse activiteiten, noem maar op...

Zelfs indien ik elke dag thuis was, dan nog zou ik me steevast ergeren aan dat dagelijkse opladen :N
We moeten al genoeg gadgets opladen (tel ze maar eens op in je huis). Daar hoeft echt niet nog iets alledaags als een horloge bij. Wat voor magische dingen het ook moge kunnen! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Tinusvolkel en @Amos_x, jullie halen vanuit beide invalshoeken voor mij hele goede punten aan!

Enerzijds vanuit het Apple Watch perspectief: ja ik vind al die Siri/Home/navi mogelijkheden ook een fijne bijkomstigheid. Zoals gezegd: ik zou nooit puur voor die dingen €300-400 betalen. Dus wat Amos zegt: ik zou zeker niet de AW in een la laten liggen, dus het moeten opladen voor het hardlopen zal voor mij een non-issue zijn. Sterker nog: een van de redenen om wellicht voor de AW te kiezen is juist zodat een mix van én een degelijk hardloophorloge én een betere versie van mijn smart band heb.

Die quick charge van de s7 spreekt mij dan ook aan. En ik hoorde in een YT review van een hardloper (DesFit) dat de 1,5 dag die hij meegaat met always-on display uitzetten en niet sporten het richting de 2 dagen doet gaan. Maar goed, dat blijft wel echt hét pijnpunt. En wat Amos zegt over het simpelweg oppakken van de Garmin, herken ik wel van de Nike+ GPS watch die ik voorheen had. Geen idee meer wat de werkelijke accuduur was, maar ik weet dat ik er sowieso 2-3x per week mee kon hardlopen, de rest van de tijd in de la kon laten liggen en nog genoeg overhouden. Dat is wel een enorm gemak. Zo ook nu de Xiaomi Band die ik heb (totaal niet vergelijkbaar met functionaliteiten, dus dat terzijde): die gaat met groot gemak 2-3 weken mee en bij 15% procent krijg ik een melding dat hij opgeladen moet worden. Dan nog kan ik er dagen mee doen, maar ik kies dan gewoon het eerstvolgende geschikte moment om hem op te laden. Ik weet dus niet of ik aan het laadgedrag van de AW zou kunnen wennen, ondanks dat ik hem wel 24/7 zou dragen.

Over de prijs van de Garmin FR245: de prijzen in NL van rond de €220 vind ik nou net zo'n prijs dat ik het niet gelijk als no-brainer zie. Heb je het over €160-180, dan al een stuk meer. Helaas zie ik dat de genoemde in Amazon.de een refurbished model is. Dan kies ik liever voor een tweedekansje bij Coolblue (als die er zijn).

Ook omdat de FR245 in die €200+ prijs dan misschien wel perfect is puur voor hardlopen bekeken, maar de schermen die ze hebben vind ik écht niet kunnen anno 2022. Mijn Xiaomi Band heeft een AMOLED touchscreen, vrij scherp en kan dus zelfs bijna 3 weken mee, al heeft ie geen gps, maar wel 24/7 hartslag monitoring, sleep tracking, notifications, stappenteller, etc. En dat het wel kan, blijkt uit de vele minder bekende merken of juist de extreem dure modellen van Garmin die wel een AMOLED touchscreen combineren met minstens een volle week accuduur. Enerzijds snap ik we dat er bewust gesegmenteerd wordt en ze hun eigen productlijnen moeten bewaken, maar laten we eerlijk zijn: kijkend naar de FR55 en FR245, maar ook zelfs een FR745 die het dubbele kost van een FR245, kan ik niks vinden wat qua hardware écht anders (lees: beter) is. Vrijwel alles zit in software locks. En dan dus de Forerunner hardware bewust ondermaats houden en een 2x zo dure Venu2 uitbrengen die dan wél AMOLED heeft, maar weer hardloopfuncties mist... dat snap ik dus voor geen meter. En ja, ik snap dat Garmin een eigen ecosysteem heeft wat gewoon goed in elkaar steekt, maar ik zou het veel logischer vinden als ze bij wijze van spreken een handjevol hardware opties uit zouden brengen, van een FR55 tot een Fenix/Venu2 qua sensoren/scherm en dat je als gebruiker dan middels een software unlock voor zeg €50 die geavanceerdere hardloopfeatures van de FR245 kan unlocken of voor X bedrag de mapping/navi optie van de nog veel duurdere horloges.

Daarom vind ik het zo lastig (en naar mezelf op dit moment nog onverkoopbaar) om €200-250 neer te leggen voor een hardwarematig inferieur product, want als ik YouTube videos zie hoe je op een Forerunner door je statistieken of opties of lijst van wat dan ook moet gaan en eventueel iets in moet stellen, dan is dat toch écht zeer dramatisch anno 2022. Zeker gezien de slechte knoppen waar ik nu al meerdere reviewers over gehoord heb. De Coros Pace 2 is volgens diezelfde reviewers op dat gebied beter dankzij het draaiwiel, maar heeft nog steeds een matig scherm.

Waar ik naar op zoek ben, bestaat blijkbaar niet: voor pakweg €250 een hardloophorloge van een échte sporthorlogefabrikant die gewoon de basics biedt op hardloopgebied (denk FR55 tot FR245) maar dan wel met AMOLED touchscreen en een accuduur van zeg 5 dagen of meer. Want waarom steken ze tijd en moeite in smartwatch opties? Als ik besluit een Garmin of wellicht ander vergelijkbaar merk te kopen, dan wil ik niet eens dat daar notifications of wat dan ook op binnenkomen, ik wil puur een hardloophorloge dan. Vandaar dat ik ook eigenlijk gezien de hardware (scherm+knoppen) liever bij de FR55 wil blijven in dat geval.

Want waar ik op uitkom is telkens een compromis:
- Apple Watch = wel amoled touchscreen, hardloopbasics op orde, maar slechte accuduur en rond € 400, veel smartwatch features (die voor een hardloophorloge niet nodig zijn en je wel voor betaalt)
- Garmin FR245 = geen amoled touchscreen, hardloopbasics meer dan op orde, zeer goede accuduur, basic smartwatch features, maar toch nog € 220±
- Coros Pace 2 = idem als FR245, iets goedkoper op exact € 199
- Garmin Venu2 = wel amoled touchscreen, hardloopbasics echt héél basic, prima accuduur, redelijke smartwatch features, maar tegelijkertijd toch nog € 300

Ik moet nog naar andere merken (Suunto, Polar, Fitbit, etc) kijken, maar ben bang dat elk horloge telkens een compromis is. Wat bizar is, want als je van alle punten die ik erin zoek telkens 1 weglaat, kom je makkelijk op €150 horloges uit. Dus waarom is +100 ineens onmogelijk om alles te combineren? De hardware en kostprijs ligt het écht niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:39

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Lang relaas, maar waarom moet er eigenlijk een touchscreen op zitten?
En waarom een AMOLED scherm? De reden waarom mist een beetje.

Ik heb een Fenix en een AW, en als je beweert een echt hardloop horloge te willen, dan valt een AW sowieso af, niet omdat je er niet mee kan hardlopen (met workoutdoors welke je er nog bij moet kopen) maar het is allemaal 'erbij'.

Een Garmin (Fenix althans) is vanuit de gedachte van (buiten) hardlopen gemaakt, en dat merk je aan veel kleine dingetjes (één daar van is 100% knop bediening).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:58
CT schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:46:

Ik heb een Fenix en een AW, en als je beweert een echt hardloop horloge te willen, dan valt een AW sowieso af, niet omdat je er niet mee kan hardlopen (met workoutdoors welke je er nog bij moet kopen) maar het is allemaal 'erbij'.

Een Garmin (Fenix althans) is vanuit de gedachte van (buiten) hardlopen gemaakt, en dat merk je aan veel kleine dingetjes (één daar van is 100% knop bediening).
Inderdaad ik heb ook bewust voor knop bediening gekozen. Ik snap al dat gebash op de FR245 sowieso niet.

Mijn vrouw heeft een Vivoactive 4S, wat ellende zo’n touchscreen.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
CT schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:46:
Omdat ik zo'n transflective (of hoe het ook heet) scherm dik 10 jaar geleden al in mijn oude horloge had zitten, die €120 kostte. Géén touchscreen en fletse kleuren vind ik anno 2022 én in een prijsklasse van €200+ niet meer kunnen.

Daarom: de FR55 vind ik het nog als een compromis acceptabel te noemen gezien de flink lagere prijs. Maar in iets wat €220 kost absoluut niet. Zeker icm de knoppen die geen goede tactile feedback (klik) geven.

Want zoals gezegd: mijn €30 kostende Xiaomi Band heeft een superhelder/fel AMOLED schermpje, gaat 2-3 weken mee. Daarnaast zijn er legio smartwatches van rond de €100 (Xiaomi, Huawei, Amazfit, etc) te vinden die wel zo'n scherm kunnen bieden, dus het geld is het niet.

Dus dat ik dan naar een €400 kostende Venu2 moet kijken, waar dan ineens softwarematig alle hardloopfeatures van de FR245 uitgesloopt zijn, is zo nodig nóg erger te noemen. Die prijs had ik nog kunnen overzien, maar niet wanneer men besluit softwarematig iets eruit te slopen (of niet in te zetten). Daardoor moet je ineens naar de Fenix/Epix van €700+ gaan kijken. Gemaakte segmentering dus. Want net zoals de FR55 en FR245 eigenlijk hardwarematig niet of nauwelijks verschillen, is het dus puur software die het verschil maakt. Die uitgebreide analyse features maken natuurlijk gebruik van alle data die verzameld wordt van alle sensoren, maar die zijn dus niet anders dan bij een goedkoper horloge zoals de FR55.

En één ding kan ik zeggen: mijn Nike horloge was ook niet fijn te bedienen met die knoppen. Ik snap dat het voor een ultra runner of triathleet die ook met regen/sneeuw/water veelvuldig te maken heeft een pluspunt is en touchscreen zelfs no-go, maar juist voor een enthousiaste amateur hardloper (wat toch het grootste deel van de markt is lijkt mij), werkt een touchscreen altijd intuitiever. En knoppen kunnen er gewoon bij natuurlijk, dat kost ook €0,05 extra per knop.
Dan gebruik ik even dezelfde respons als jij feitelijk net gebruikte: en waarom dan? Ik lees ladingen 3rd party apps zoals WorkOutdoors die zeer uitgebreid zijn, zelfs navigatie bieden wat bij bijv. Garmin pas bij €500+ horloges kan. Wat is er dan precies wat de Apple Watch niet of niet goed doet? Want wellicht heb je gelijk hoor, maar in alle eerlijkheid zie ik niemand een concreet iets roepen WAT er dan zo slecht werkt of niet op zit.
Nou, ik merk dus door beide ervaren te hebben dat ik knoppen niks vindt. En er zijn genoeg hardloophorloges met touchscreen te verkrijgen. Ik vind het nogal ironisch dat je de Fenix aanhaalt vanwege de knopbediening, want hier zie je dus duidelijk dat de Fenix 7 wel gewoon een touchscreen heeft.

Kortom: geforceerde segmentering. En mijn lijstje met wensen is eigenlijk helemaal niet zo raar, want Garmin heeft wel horloges daarmee, maar dan moet ik dus €700+ meenemen, omdat die dan weer juist vol zitten met allerlei ultrarunning/marathon/triathlon functionaliteiten die ik helemaal niet nodig heb. Want feitelijk zoek ik dus een FR245 met amoled touchscreen. Of een Venu2 met hardloop analytics. Zo bizar is het dus.

Nogmaals: er zijn genoeg horloges die in de buurt komen, en ik geef toe dat het soms op relatief kleine features gaat die je dan mist, maar daarom: als de smartwatch bedrijven €100-400 kostende horloges kunnen maken die dit wel allemaal bieden, dan is bewezen dat kostprijs het issue niet is. Daarnaast zijn de hardloop analyse functies van de FR245 en hoger puur softwarematig, dus ook niet het issue, dat is puur een keuze van Garmin. En dan als iemand zegt: ik wil een FR55/FR245 met amoled touchscreen voor iets meer geld (zeg 300-350) dan is dat ineens onmogelijk?

Begrijp me niet verkeerd: ik zit hier niet per se Garmin te bashen, dat is toevallig het (voor mij) bekendste merk waar ik gelijk naar ben gaan kijken. Ik moet andere merken zoals ik al aanhaalde nog bekijken, maar ben er bang voor dat het niet heel anders gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
mhr-zip schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:04:
[...]

Inderdaad ik heb ook bewust voor knop bediening gekozen. Ik snap al dat gebash op de FR245 sowieso niet.

Mijn vrouw heeft een Vivoactive 4S, wat ellende zo’n touchscreen.
Dat is dus een mening. Er zijn aan de andere kant ook genoeg (misschien minder, maar genoeg) mensen die knoppen niet fijn vinden. En heel eerlijk: als ik reviewers zoals DC Rainmaker of DesFit ook al hoor zeggen dat de knoppen van de FR245 slecht zijn, dan vind ik het des te opmerkelijker dat het keihard verdedigd wordt.

Ik snap namelijk heel goed dat er mensen zijn die graag knoppen willen hebben, maar dan moeten ze ook wel fijn werken. En nogmaals: in een prijspunt van €150 snap ik het. €250 is echter bijna het dubbele en heb je dus om maar wat te noemen ook een Apple Watch SE voor die én touchscreen én knoppen heeft. Verdomd goede ook nog in beide gevallen. Die heeft natuurlijk weer andere issues, anders was ik er al uit geweest.

Ik snap verder niet zo goed waarom je zo zou reageren op iemand die simpelweg aangeeft dat hij graag een touchscreen wilt. Misschien is het in ieder geval goed om te accepteren dat er ook mensen een andere mening/wensenlijstje hebben dan jij? Blijkbaar is je eigen vrouw er ook zo een, dus zou je dat in moeten kunnen zien.

[ Voor 3% gewijzigd door MooDyBLueS op 19-04-2022 21:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14-06 18:53

McMiGHtY

- burp -

TLDR;mag ik een korte samenvatting?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webaccess
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 31-03 09:51

Webaccess

Garmin Epix 2

@MooDyBLueS
Zonder reclame te willen maken maar kijken anders eens bij
https://www.asr.nl/vitality

Je koopt een AW en krijgt deze in 24 maanden terugbetaald als je voldoende beweegt/sport.
Kost €3,50 per maand en levert (bij voldoende beweging) ongeveer €15,- aan bijvoorbeeld bol.com cadeau bonnen op. Geen smartwatch welke te duur is een direct motivatie om te (blijven) sporten.

Zoals eerder aangegeven mijn vriendin heeft de AW gehouden, ik heb deze direct op marktplaats tweakers.net gezet als aanbetaling voor mijn Garmin.

Misschien maakt dit de keuze eenvoudiger.... misschien ook niet :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
@MooDyBLueS, Garmin heeft eigenlijk een heel duidelijk aanbod. Voor diverse doelgroepen rond de 3 a 400 euro een high end model, soms een eenvoudiger model eronder. Voor hardlopers/sporten is dat de Forerunner lijn.
Dan hebben ze daarboven voor mensen die niet kunnen kiezen de Fenix/epix. Dure modellen die top zijn in outdoor/sport en niets missen als smartwatch. (Daar boven hebben ze nog duurdere modellen maar die zijn vooral voor mensen die willen laten zien dat ze geld teveel hebben)

Wat betreft de touchscreens. Het klopt de de Fenix die heeft. Maar wel naast gewone knoppen. Nadrukkelijk omdat sporters de voorkeur geven aan knoppen, de fenix is dus volledig met knoppen te bedienen.
En dat amoled scherm, dat krijg je oa bij de epix. Wel als duurder model dus. Maar blijkbaar hecht de primaire doelgroep meer waarde aan lange accuduur, je ziet ook dat ze daar in de communicatie ook de nadruk op leggen.
(Blijft natuurlijk wel dat Garmin een duur merk is. Ik vind het allemaal ook wel erg veel geld voor een klokje)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ankona schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:35:
@MooDyBLueS, Garmin heeft eigenlijk een heel duidelijk aanbod. Voor diverse doelgroepen rond de 3 a 400 euro een high end model, soms een eenvoudiger model eronder. Voor hardlopers/sporten is dat de Forerunner lijn.
Dan hebben ze daarboven voor mensen die niet kunnen kiezen de Fenix/Edge. Dure modellen die top zijn in outdoor/sport en niets missen als smartwatch. (Daar boven hebben ze nog duurdere modellen maar die zijn vooral voor mensen die willen laten zien dat ze geld teveel hebben)

Wat betreft de touchscreens. Het klopt de de Fenix die heeft. Maar wel naast gewone knoppen. Nadrukkelijk omdat sporters de voorkeur geven aan knoppen, de fenix is dus volledig met knoppen te bedienen.
En dat amoled scherm, dat krijg je oa bij de edge. Wel als duurder model dus. Maar blijkbaar hecht de primaire doelgroep meer waarde aan lange accuduur, je ziet ook dat ze daar in de communicatie ook de nadruk op leggen.
(Blijft natuurlijk wel dat Garmin een duur merk is. Ik vind het allemaal ook wel erg veel geld voor een klokje)
Ik snap helemaal wat je bedoelt. Alleen het argument van accuduur vs. amoled gaat niet op zoals ik al meerdere malen heb aangehaald. Ja, amoled verbruikt weliswaar meer, dus voor ultieme accuduur is een ander type scherm beter, maar er zijn genoeg amoled smartwatches/sporthorloges die pakweg een week of langer meegaan. Niet alles verdwijnt gelijk naar Apple Watch territorium qua accuduur, sterker nog: ik ben nog maar weinig sporthorloges/smartwatches tegen gekomen die het zo slecht doen als de Apple Watch.

En de touchscreens geef ik je gelijk in dat dat zeker in dat segment met knoppen gecombineerd moet worden. Maar wederom: waarom moet dat €700+ kosten? Dat is totale onzin. Apple doet het al voor €299 en dat is een zelfbenoemd premiummerk, waar veel mensen van roepen dat je er teveel voor betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Webaccess schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:20:
@MooDyBLueS
Zonder reclame te willen maken maar kijken anders eens bij
https://www.asr.nl/vitality

Je koopt een AW en krijgt deze in 24 maanden terugbetaald als je voldoende beweegt/sport.
Kost €3,50 per maand en levert (bij voldoende beweging) ongeveer €15,- aan bijvoorbeeld bol.com cadeau bonnen op. Geen smartwatch welke te duur is een direct motivatie om te (blijven) sporten.

Zoals eerder aangegeven mijn vriendin heeft de AW gehouden, ik heb deze direct op marktplaats tweakers.net gezet als aanbetaling voor mijn Garmin.

Misschien maakt dit de keuze eenvoudiger.... misschien ook niet :-)
Thanks voor de suggestie, maar het is blijkbaar alleen af te sluiten voor mensen die daar een verzekering nemen of hebben. Dus geen optie voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311
  • Laatst online: 14-06 13:43

pdavie2311

Live life to the fullest..

Amos_x schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 18:46:
[...]

Goed om te lezen, bevestigt mijn vermoeden dat een AW 0,0 meerwaarde heeft voor mij, aangezien ik absoluut geen enkele van bovenstaande acties op een horloge wil doen. :+

De helft is via Siri. Als iemand me ooit hoort lullen naar die personal assistents, mag je me meteen afvoeren naar de psychiatrie. Ik ben namelijk niet gehandicapt en krijg die "Hey Siri" echt niet uit m'n strot. Hey google ook niet trouwens. Ik ben nog prima in staat om ergens een knop in te duwen, of m'n telefoon er bij te nemen.

De andere helft (agenda, timers, ...) gaan net zo makkelijk en snel door even m'n iPhone 13 mini er bij te nemen en dat op een normaal en comfortabel scherm te doen, zoals we dat allemaal al 15+ jaar doen. Mijn handen gaan er echt niet van slijten of zo.

Dus nog maar eens bevestiging van de AW definitief uit m'n "wanted list" te halen, en die AW hype periode rond oktober aan me voorbij te laten gaan. Zeker sinds ik de FR245 in bezit heb.

Blijkt dat voor mij persoonlijk de enige nuttige functie van een wearable het 'health' aspect is, en niet het 'smart' aspect. En eens dat duidelijk is, maakt prijs zelfs niets meer uit. Dan mag een FR hetzelfde of meer kosten dan een AW, maar aangezien de AW helemaal niet voldoet, is die aan geen enkele prijs interessant. Mijn volgende upgrade wordt dan ook zonder twijfel een meer luxe versie van een Garmin sporthologe. (Venu, fenix, ... moet ik nog even opzoeken)

@MooDyBLueS . Ik zou niet zomaar een Coros Pace (nog nooit van gehoord) vergelijken met Garmin. Een groot deel van het product is ook het achterliggende back-end, de software, en de cloud. En die zaakjes heeft Garmin echt wel op orde. (behalve dat probleempje ergens vorig jaar met die hack). De interface, het syncen vanaf de watch (via de telefoon naar internet), alles werkt naadloos en vlot. Dus staar je niet blind op wat specs en prijsklasse, in dat soort producten is de USP tegenwoordig echt wel het eco-systeem, en niet het klokje zelf.

Ik zat min of meer met hetzelfde dilemma als jou, met wel veel meer terughoudendheid tov de AW. Ik was sowieso al erg sceptisch tov de AW en overwoog het enkel omwille van de vele andere apple producten die ik al heb en het apple ecosysteem.

Ik heb echter simpelweg de knoop doorgehakt en op Black Friday een FR245 aan 160 euro nieuw gekocht. Geen spijt van, en ook geen verlangen meer naar een AW. Goede uitgave dus. Nu 180 euro op amazon.de. Ik zou als Garmin ze nu zelfs niet afprijzen. Binnenkort vernieuwd of niet, met de zomerse seizoenen in aantocht verkopen ze toch allemaal wel. Maar goed.

Klopt, de FR245 voelt cheap, en ziet er cheap uit. Zou 'm dan ook nooit dragen op het werk of op sociale gelegenheden. Enkel sport en een weekendje weg bvb. Klopt, de knopjes en het scherm voelen cheap, maar opnieuw, voor +-200 euro gewoon te verwachten, en het motiveert me enkel meer om een luxere versie van een garmin watch uit te zoeken. En dus NIET een AW.

Maar laten we eerlijk zijn, de AW is ook niet erg mooi. Vind ik althans. Rechthoekig plakje mini-telefoon aan bandjes op je pols. :/ Je ziet ze ook veel te vaak en overal. Dus die had ik ook nooit 24/7 gedragen.

En dan de grootste dealbreker, batterijduur! Als je de AW niet dagelijks draagt, ga je op het moment dat je die nodig hebt, steeds voor een 'dood' horloge staan. Mag je half uurtje wachten voordat je kan sporten. Leuk, dan is bij mij de motivatie al weg. FR245 is oppakken en wegwezen.

Voorbeeld van de batterij. Het voorbij paasweekend op zaterdag toch nog vertrokken voor een weekendje uit. FR245 even opgeladen naar 100% en vetrokken. Op zondag een lange activiteit getrackt (+-5 a 6 uur fietsen met gps en HR monitor), verder gewoon gedragen en maandagavond nog 61% over. Dan opzij gelegd en niet meer gebruikt. Vandaag nog 58% batterij (gewoon stand-by dus). Als ik de watch volgend weekend terug oppak voor gebruik, zelfs zonder laden, hoef ik waarschijnlijk niet te laden! Zo gemakkelijk.

Scheelt weer een extra kabeltje meenemen (noch de FR of AW hebben standaard kabels, dus fijn als je ze thuis kan laten). die je misschien weer verliest op hotel of onderweg... Niet hoeven denken aan laden...

Dat is gewoon een extra luxe die je met een AW niet hebt.

Voor wie hier beweert dat 1x per dag laden geen probleem is ("laden als je 'op de bank ligt', of onder de douche staat"), mag zich misschien iets meer inleven in gebruikspatronen die iets minder monotoon/repetitief zijn dan elke dag werken en dan in de zetel ploffen (zeven dagen op zeven)

Weekendje uit (geen oplaad gezeur), overnachten in een andere stad, bij vrienden, bij familie, op verplaatsing zijn voor werk/opdracht en ter plaatse blijven, een congres of andere meerdaagse activiteiten, noem maar op...

Zelfs indien ik elke dag thuis was, dan nog zou ik me steevast ergeren aan dat dagelijkse opladen :N
We moeten al genoeg gadgets opladen (tel ze maar eens op in je huis). Daar hoeft echt niet nog iets alledaags als een horloge bij. Wat voor magische dingen het ook moge kunnen! :D
We weten hoe jij over de Apple Watch denkt. Deze complete boekwerken schrijf je immers ook in het Apple Watch topic. 8)7 Lucht het op om je ei ook hier kwijt te kunnen om jezelf te overtuigen dat de Apple Watch niks voor jou is? Prima, maar herhaling op herhaling op herhaling.... :F

“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-05 15:30
MooDyBLueS schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 23:41:
[...]

Ik snap helemaal wat je bedoelt. Alleen het argument van accuduur vs. amoled gaat niet op zoals ik al meerdere malen heb aangehaald. Ja, amoled verbruikt weliswaar meer, dus voor ultieme accuduur is een ander type scherm beter, maar er zijn genoeg amoled smartwatches/sporthorloges die pakweg een week of langer meegaan. Niet alles verdwijnt gelijk naar Apple Watch territorium qua accuduur, sterker nog: ik ben nog maar weinig sporthorloges/smartwatches tegen gekomen die het zo slecht doen als de Apple Watch.

En de touchscreens geef ik je gelijk in dat dat zeker in dat segment met knoppen gecombineerd moet worden. Maar wederom: waarom moet dat €700+ kosten? Dat is totale onzin. Apple doet het al voor €299 en dat is een zelfbenoemd premiummerk, waar veel mensen van roepen dat je er teveel voor betaalt.
Ik ga alvast toegoeven dat ik niet al je tekst heb gelezen, wel voornamelijk je oorspronkelijke vraag. Zelf was ik een beginnende hardloper en heb indertijd voor een Venu gekozen (Venu 1 bij release)

Redenen: Moest er goed uit zien wegens intentie voor 24/7 gebruik, heb altijd veel waarde gehecht aan een mooi scherm en afgaande op foto's zijn die MIP schermen"slecht" t.o.v. een AMOLED (fletse kleuren is een allergie voor mij). Ik wilde ook graag sportfuncties vanwege dus het hardlopen. Wilde er ook mijn arm niet voor verkopen aangezien ik niet eens wist of ik dat sporten wel ging blijven doen.

De Venu heeft de belangrijkste sportfuncties, de Epix2/Fenix hebben extra functies en geven meer data, maar voor mij persoonlijk zijn dat maar details. Veel van die extra's kan je trouwens ook inzien in Runanalyze en kost je niets. Denk voor de meerprijs t.o.v. een Venu, je wel een trainer kan betalen waar je mijn inziens meer aan hebt. Je hebt dan wel de goedkopere FR reeksen, maar dan lever je weer wat in op wat anders & in mijn geval zou zo een FR245 o.i.d. eveneens in de lade belanden voor enkel te sporten.

Moest m'n Venu defect geraken zou ik naar een Epix2 gaan, maar het zal vooral zijn "omdat het kan" en niet zozeer omdat ik echt die extra functies "nodig" heb. Het enige wat ik mis zijn native kaarten, maar dat is het dan zowat & niet voldoende redenen om m'n Venu te vervangen terwijl ie nog goed werkt.

Mijn "review" van de Venu:
- Touchscreen is geen issue, heel soms voor m proper te maken neem ik m mee onder de douche en daar werkt het touchscreen nog prima onder de volle stralen. Knoppen zouden het beter doen onder die conditie, maar zeg nu zelf hoe vaak regent het zo hard zoals onder de douche en hou je je horloge in de richting van de regen? In de praktijk heb je geen hinder van een haperend touchscreen in waterachtige condities.

- Batterijduur: Ook dat moet je relativeren; die mindere batteijduur van een AMOLED moet je zien als een paar uren minder, op een horloge dat een goei 5 dagen meegaat is dat een probleem dat er geen is mijn inziens.

En klagen over de kostprijs, tis wat de gek ervoor geeft. Hordes mensen schijnen graag hun armen te verkopen voor zo een duur horloge, Garmin zou wel goed gek zijn om de prijs te verlagen :D. Apple Idem. Prijzen worden vanzelf goedkoper als het niet verkocht geraakt.

Hopelijk helpt het wat in je keuze en staar je niet al te blind op specificaties. Voor mij persoonlijk is de Venu een uistekend gebalanceerd toestel. Uiteindelijk zal je horlope ook niet je hele leven meegaan en kan je alsnog overgaan naar een duurder toestel dat meer kan of als je het geduld niet hebt, je oude toestel doorverkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

MooDyBLueS schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:19:
[...]
Dan gebruik ik even dezelfde respons als jij feitelijk net gebruikte: en waarom dan? Ik lees ladingen 3rd party apps zoals WorkOutdoors die zeer uitgebreid zijn, zelfs navigatie bieden wat bij bijv. Garmin pas bij €500+ horloges kan. Wat is er dan precies wat de Apple Watch niet of niet goed doet? Want wellicht heb je gelijk hoor, maar in alle eerlijkheid zie ik niemand een concreet iets roepen WAT er dan zo slecht werkt of niet op zit.
Op de AW werkt touch prima als het 15 graden en zonnig is buiten en je loopt vrij casual icm workoutdoors heb je dan een bijna soortgelijke ervaring als een Garmin (met knoppen).

Regen? Zweet? Handschoenen? Veel lagen kleding? dan heb je ineens niks meer aan dat Touch en had je graag wat duidelijk functie toegekende knoppen tot je beschikking.

Zelfs het wisselen van App (podcast naar workout bijv.) is al een uitdaging bij 15 graden zon etc. op een AW als je over een bospaadje rent. Prima als je af en toe rent, je iets in-start, rondje maakt, maar ga je serieus trainen dan wordt je knetter dol als je weet hoe het op een Garmin kan.

Maar je kan toch beide kopen, dan ervaar je het verschil in de praktijk, je kan er over blijven speculeren, maar eenmaal een praktijkervaring spreekt meer boekdelen dan een gemiddelde post die je er nu over maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@pdavie2311 De ironie is dat ik hier al meerdere mensen heb zien roepen "AW is geen goed hardloophorloge, daarvoor moet je een dedicated sporthorlogemerk nemen". Maar als ik dan vraag waarom en of ze concrete voorbeelden kunnen geven, valt het compleet dood.

Best opvallend, aangezien de (volgens mij) grote reviewers wel degelijk de AW serieus nemen en ook helemaal niet verkeerd beoordelen. Dus ik wacht nog steeds op de eerste goede argumenten van de vele nay sayers hier. Ik ben oprecht benieuwd.

Dan even terug naar mijn eigen zoektocht, waarvan ik mijn wensenlijstje als volgt heb gedefinieerd:
- amoled touchscreen, evt. aangevuld met knoppen
- 5+ dagen accuduur
- hardloop analyse functies (VO2 Max, herstel, training load en dat soort Firstbeat achtige features)
- idealiter van een echt sporthorlogemerk vanwege de integratie/sync met 3rd party tools zoals Strava
- prijs € 250-300, mag desnoods iets hoger zijn als het echt nodig is én alles biedt, maar zeker niet boven de €400

Ik heb o.a. via de Pricewatch, DC Rainmaker en de websites van de fabrikanten de opties nagelopen en kom niet veel verder dan dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkmrpyJ-cM2weERVNNRU22gAQ6E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lBLZW9PDzN7a387dc4J0HW6R.png?f=fotoalbum_large
Ik had ook een kolom voor Strava/Apple Health sync, maar dat kunnen ze allemaal, zelfs de Wear OS horloges. Dus die heb ik er weer uitgehaald.

Edit: ik zie net dat de Polar Grit X geen amoled heeft, foutje in de pricewatch specs. Die valt dus sowieso af.

[ Voor 3% gewijzigd door MooDyBLueS op 20-04-2022 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Firestorm666 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:56:
[...]

Ik ga alvast toegoeven dat ik niet al je tekst heb gelezen, wel voornamelijk je oorspronkelijke vraag. Zelf was ik een beginnende hardloper en heb indertijd voor een Venu gekozen (Venu 1 bij release)

Redenen: Moest er goed uit zien wegens intentie voor 24/7 gebruik, heb altijd veel waarde gehecht aan een mooi scherm en afgaande op foto's zijn die MIP schermen"slecht" t.o.v. een AMOLED (fletse kleuren is een allergie voor mij). Ik wilde ook graag sportfuncties vanwege dus het hardlopen. Wilde er ook mijn arm niet voor verkopen aangezien ik niet eens wist of ik dat sporten wel ging blijven doen.

De Venu heeft de belangrijkste sportfuncties, de Epix2/Fenix hebben extra functies en geven meer data, maar voor mij persoonlijk zijn dat maar details. Veel van die extra's kan je trouwens ook inzien in Runanalyze en kost je niets. Denk voor de meerprijs t.o.v. een Venu, je wel een trainer kan betalen waar je mijn inziens meer aan hebt. Je hebt dan wel de goedkopere FR reeksen, maar dan lever je weer wat in op wat anders & in mijn geval zou zo een FR245 o.i.d. eveneens in de lade belanden voor enkel te sporten.

Moest m'n Venu defect geraken zou ik naar een Epix2 gaan, maar het zal vooral zijn "omdat het kan" en niet zozeer omdat ik echt die extra functies "nodig" heb. Het enige wat ik mis zijn native kaarten, maar dat is het dan zowat & niet voldoende redenen om m'n Venu te vervangen terwijl ie nog goed werkt.

Mijn "review" van de Venu:
- Touchscreen is geen issue, heel soms voor m proper te maken neem ik m mee onder de douche en daar werkt het touchscreen nog prima onder de volle stralen. Knoppen zouden het beter doen onder die conditie, maar zeg nu zelf hoe vaak regent het zo hard zoals onder de douche en hou je je horloge in de richting van de regen? In de praktijk heb je geen hinder van een haperend touchscreen in waterachtige condities.

- Batterijduur: Ook dat moet je relativeren; die mindere batteijduur van een AMOLED moet je zien als een paar uren minder, op een horloge dat een goei 5 dagen meegaat is dat een probleem dat er geen is mijn inziens.

En klagen over de kostprijs, tis wat de gek ervoor geeft. Hordes mensen schijnen graag hun armen te verkopen voor zo een duur horloge, Garmin zou wel goed gek zijn om de prijs te verlagen :D. Apple Idem. Prijzen worden vanzelf goedkoper als het niet verkocht geraakt.

Hopelijk helpt het wat in je keuze en staar je niet al te blind op specificaties. Voor mij persoonlijk is de Venu een uistekend gebalanceerd toestel. Uiteindelijk zal je horlope ook niet je hele leven meegaan en kan je alsnog overgaan naar een duurder toestel dat meer kan of als je het geduld niet hebt, je oude toestel doorverkopen.
Goede punten en snap helemaal dat je niet alles gelezen hebt. ;) Zo te horen wel de essentie.

Je haalt hele nuttige punten aan en die Runanalyze bedoel je daar deze website mee? Ik zie wel een paar "analyzer" punten in de Premium optie van €60/jr zitten, maar ik heb vroeger ook eenzelfde bedrag voor Strava Premium betaald, dus dat is wel te overzien. Maar wellicht voldoet de gratis versie inderdaad al.

Want als er inderdaad 3rd party opties zijn voor de uitgebreidere analyses, waarmee automatisch gesynct kan worden, dan is het ontbreken van die Firstbeat features natuurlijk een non-issue en zou een Venu2 het dichtste bij mijn perfecte hardloophorloge komen. En die kan ik inderdaad 24/7 gebruiken voor o.a. ook slaapanalyse en andere dagelijkse health metingen.

Accuduur geef ik je gelijk in. Die 5 dagen noemde ik ook uit de losse pols, puur vanuit oogpunt dat de 1,5 dag van een AW écht te weinig is, maar of het er nu minstens 3-4 zijn of 10 maakt mij niet veel uit (denk ik).

Ook supergoed punt van de bediening van het touchscreen in de regen. Ik lees onder jouw reactie gelijk dat de AW het daar juist slecht op doet, dus dat is iets om rekening mee te houden inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
CT schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:03:
[...]

Op de AW werkt touch prima als het 15 graden en zonnig is buiten en je loopt vrij casual icm workoutdoors heb je dan een bijna soortgelijke ervaring als een Garmin (met knoppen).

Regen? Zweet? Handschoenen? Veel lagen kleding? dan heb je ineens niks meer aan dat Touch en had je graag wat duidelijk functie toegekende knoppen tot je beschikking.
Heb je zelf ervaring met een Apple Watch in de regen? Want nu met mijn Xiaomi Band, die veel smaller is, pak ik met duim en middelvinger de boven- en onderkant van het horloge vast en gebruik mijn wijsvinger om te navigeren (swipen/tappen). Werkt prima, ook in de regen, een enkele keer moet ik even 2x swipen omdat hij de eerste keer niet pakt vanwege teveel druppels, maar dit is dan ook een ding van €30. Ik ben daarom sceptisch over wat je roept over de Apple Watch dat je er "ineens niks meer" aan zou hebben. Misschien heb je gelijk hoor, maar daarom hoor ik graag of dit je eigen ervaring is of hoe je hiertoe gekomen bent.
Zelfs het wisselen van App (podcast naar workout bijv.) is al een uitdaging bij 15 graden zon etc. op een AW als je over een bospaadje rent. Prima als je af en toe rent, je iets in-start, rondje maakt, maar ga je serieus trainen dan wordt je knetter dol als je weet hoe het op een Garmin kan.
Ik denk dat dit toch echt deels gewenning is en deels dat je een beetje onzin roept. Waarom is 15 graden zon dan precies problematisch? Ik zie zelfs mijn Xiaomi Band bij 30 graden volle zon in open weide nog prima en is ook prima te bedienen. Ik zweet me zelf dan het leplazarus tijdens het hardlopen, maar bedienen gaat echt zonder problemen. Zoals genoemd is alleen regen soms wat lastiger.
Maar je kan toch beide kopen, dan ervaar je het verschil in de praktijk, je kan er over blijven speculeren, maar eenmaal een praktijkervaring spreekt meer boekdelen dan een gemiddelde post die je er nu over maakt.
Dat kan zeker, maar dan moet ik wel eerst de keuze tot 2 beperkt hebben en op dit moment zijn het er nog een handjevol die allemaal niet perfect lijken te zijn. Ik ben dan ook niet op zoek naar speculatie, maar praktijkervaringen. Ik stel juist kritische vragen en trek in alle eerlijkheid sommige opmerkingen in twijfel omdat ik gewoon tussen de regels lees dat sommigen simpelweg enorm bevooroordeeld zijn en niet eens de andere kant ervaren hebben. Sprekend voorbeeld: de gemiddelde FR predikant hier vindt een touchscreen compleet waardeloos in welke vorm dan ook, terwijl er nu net iemand met een Venu reageert dat het super werkt. Evenzo reageerde iemand dat touchscreen gewoon niet voor dit soort horloges bedoeld is, om vervolgens heerlijk ironisch te benoemen dat hij zelf een Fenix heeft die ook een touchscreen bevat. Snap je daarom dan ik soms wat sceptisch ben? Er zitten ook genoeg goede reacties en opmerkingen bij, maar het is een beetje 50/50.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:25
MooDyBLueS schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:05:
@pdavie2311 De ironie is dat ik hier al meerdere mensen heb zien roepen "AW is geen goed hardloophorloge, daarvoor moet je een dedicated sporthorlogemerk nemen". Maar als ik dan vraag waarom en of ze concrete voorbeelden kunnen geven, valt het compleet dood.
Ik weet niet of het bij de laatste AW's anders is/was, maar toen ik 2 jaar geleden vijfhonderd+ euro wilde uitgeven voor het ultieme sporthorloge kwam ik al snel tot de conclusie dat AW voor mij niet werkte, want:

- Alleen touchscreen, dus problemen bij sporten in regen, koude, etc. dan wil je gewoon fysieke knoppen. Iedereen die fanatiek hardloopt doet intervallen, en als je die niet betrouwbaar kan 'aftikken' met een fysieke knop dan gaat de lol er al snel af.

- Los daarvan waren de mogelijkheden om intervalschema's te programmeren ook beperkter en omslachtiger dan bij de Garmin high end modellen.

Wellicht is beide inmiddels opgelost, maar voor mij was dat destijds een hele legitieme reden om absoluut de AW links te laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

MooDyBLueS schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:26:
[...]

Ik denk dat dit toch echt deels gewenning is en deels dat je een beetje onzin roept. Waarom is 15 graden zon dan precies problematisch? Ik zie zelfs mijn Xiaomi Band bij 30 graden volle zon in open weide nog prima en is ook prima te bedienen. Ik zweet me zelf dan het leplazarus tijdens het hardlopen, maar bedienen gaat echt zonder problemen. Zoals genoemd is alleen regen soms wat lastiger.
Ik bedoel dat die 15/zon de ideale omstandigheden zijn, en dan is het nog lastig. Misschien niet voor iedereen, maar als je Garmin knoppen gewend bent dan is het maar een gepriegel allemaal met veel marge voor fouten.
Al helemaal als je handschoenen aan hebt en bij veel vocht (oa. veel regen) lijkt een AW het touch gedeelte helemaal op te geven. Sterker nog, ik heb nu al 2x gehad dat touch nooit meer de oude werd tot ik het hele horloge herstarten. Dat is denk ik niet iets dat je tijdens je wedstrijd loop wilt meemaken :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@CT Dat is een heel goed punt. Dat zou ik inderdaad ook niet willen meemaken nee, dan klinkt de Venu 2 toch wel beter voor dat doeleinde als ik lees dat die zelfs onder douche in de basis gewoon goed te bedienen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666
MooDyBLueS schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:14:
[...]

Goede punten en snap helemaal dat je niet alles gelezen hebt. ;) Zo te horen wel de essentie.

Je haalt hele nuttige punten aan en die Runanalyze bedoel je daar deze website mee? Ik zie wel een paar "analyzer" punten in de Premium optie van €60/jr zitten, maar ik heb vroeger ook eenzelfde bedrag voor Strava Premium betaald, dus dat is wel te overzien. Maar wellicht voldoet de gratis versie inderdaad al.

Want als er inderdaad 3rd party opties zijn voor de uitgebreidere analyses, waarmee automatisch gesynct kan worden, dan is het ontbreken van die Firstbeat features natuurlijk een non-issue en zou een Venu2 het dichtste bij mijn perfecte hardloophorloge komen. En die kan ik inderdaad 24/7 gebruiken voor o.a. ook slaapanalyse en andere dagelijkse health metingen.

Accuduur geef ik je gelijk in. Die 5 dagen noemde ik ook uit de losse pols, puur vanuit oogpunt dat de 1,5 dag van een AW écht te weinig is, maar of het er nu minstens 3-4 zijn of 10 maakt mij niet veel uit (denk ik).

Ook supergoed punt van de bediening van het touchscreen in de regen. Ik lees onder jouw reactie gelijk dat de AW het daar juist slecht op doet, dus dat is iets om rekening mee te houden inderdaad.
Ik bedoelde daar inderdaad de website mee. De info in Garmin connect is al uitgebreid. Persoonlijk gebruik ik Runalyze om een overzicht te hebben over de VO2Max en laat per run zien hoe je gepreseteerd hebt op dat vlak. Ik hecht ook belang aan de tijden die ik zou kunnen lopen volgens hun. Die tijden zijn overigens best correct en realistisch in mijn geval. De gratis versie zal echt wel voldoen. In Runalyze kan je ook Garmin's VO2Max cijfer laten weergeven en toont prima aan waarom je soms een punt wint of verliest.

De Venu (1 dan) heeft niet de Firstbeat features die v2 wel heeft. Slaapanalyse kloppen voor geen meter & hecht er ook geen belang meer aan, mogelijk is dat op de v2 stukken beter wegens Firstbeat. Waar ik wel waarde aan hecht is de Body Battery, dat werkt verassend goed en stemt vaak overeen hoe ik me daadwerkelijk voel.Qua training zie je dat overigens ook in Runalyze.

Touchscreen is ook wat afhankelijk hoe je het gebruikt, zoals iemand al zei, als je je intervallen zelf wilt aftikken zal een knop het altijd winnen. Zelf stel ik mijn interval's in in Garmin connect, dus het horloge doet dat automatisch voor mij. Persoonlijk vindt ik dat prima werken. Overigens ook geen probleem voor de Venu, aangezien deze eveneens fysieke knoppen bevat waarvan 1 gebruikt kan worden voor af te tikken. Het touch deel is voornamelijk voor de menu bediening wat wel fijner werkt als knoppen.

Je Garmin kan je trouwens ook uitbreiden met connectIQ, maar dat is niet echt uniek aangezien je dat met een AW eveneens kunt volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666
MooDyBLueS schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:43:
@CT Dat is een heel goed punt. Dat zou ik inderdaad ook niet willen meemaken nee, dan klinkt de Venu 2 toch wel beter voor dat doeleinde als ik lees dat die zelfs onder douche in de basis gewoon goed te bedienen is.
Je kan overigens het touchscreen vergrendelen op een Garmin zodat je al helemaal geen zorgen over moet maken dat een regendruppel je naar een ander scherm brengt o.i.d. Je kan m eenvoudig terug ontgrendelen met de 2de fysieke knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-06 16:23
Leuke discussie over de de Garmin FR 245!

Ik heb hem nu bijna 3 jaar en ben er heel tevreden over. Alleen de optische hartslagmeting is voor mij niet berotrouwbaar genoeg als je echt op hartslag wilt trainen. Daarvoor gebruik ik een band.

Mijn vrouw heeft de Vivoactive 3. Mooi qua looks, maar ik kan absoluut niet overweg met touchscreen. Vooral bij een heftige training, slecht weer, zweet, handschoenen vind ik fysieke knoppen veel fijner.

Mijn FR 245 is helaas stuk. Barsten in de sensor. Geen idee hoe ze er in komen, kan me niet herinneren dat het horloge is gevallen.

Ga me orienteren voor een nieuwe Garmin. Mijn shortlist:
- Hoop dat de FR 255 snel uit komt
- Garmin FR 745
- Opnieuw een FR 245 met flinke korting

- FR 55 valt af, te weinig hardloop mogelijkheden
- Fenix 6S, ga ik nog even bestuderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k6Gh3EFfjVohd5HxoOh_RURGzfs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nEsbFcfAWAUQzFUu6XL5B92d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
Optische hartslagmeting is leuk voor je dagelijkse data (voor zover het relevant is, vergeet niet dat de sensors en het analyse platform - hoe indrukwekkend ze ook met termen smijten - slechts speelgoed is ivm wat in professionele sport medische organisaties gebruikt wordt).
Zelf hecht ik voor trainen wel aan hartslag meting, maar dan bij voorkeur met een borstband. Vooral omdat ik mijn horloge niet op de huid, maar over mijn kleding draag zodat hij (in de winter) altijd afleesbaar is. (En dan bedoel ik eigenlijk die twee data velden die ik relevant vind: pace en hartslag. De rest lees ik later wel terug.)

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het is hier al vaker voorbij gekomen, maar optische hartslagmeting via een aparte band om je arm is een mooie oplossing voor mensen die een borstband niet prettig vinden en de optische hartslagmeting op je horloge niet nauwkeurig genoeg vinden. Een Polar Verity Sense bijvoorbeeld werkt erg nauwkeurig bij mijn broer, die problemen had met zijn Garmin Fenix 6 Titanium. Ik zelf gebruik nog gewoon de sensor op mijn FR645M en accepteer dat deze te traag reageert bij b.v. intervaltraining en heel af en toe een keer last heeft van cadence lock.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-06 23:12

Steef

GoT's Most Eaten

bert74 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:15:

Ik heb hem nu bijna 3 jaar en ben er heel tevreden over. Alleen de optische hartslagmeting is voor mij niet berotrouwbaar genoeg als je echt op hartslag wilt trainen. Daarvoor gebruik ik een band.

Mijn vrouw heeft de Vivoactive 3. Mooi qua looks, maar ik kan absoluut niet overweg met touchscreen. Vooral bij een heftige training, slecht weer, zweet, handschoenen vind ik fysieke knoppen veel fijner.

Mijn FR 245 is helaas stuk. Barsten in de sensor. Geen idee hoe ze er in komen, kan me niet herinneren dat het horloge is gevallen.

- Garmin FR 745

[Afbeelding]
Fan van knoppen, veel buiten in slecht weer - De Instinct 2 Solar misschien?

Gaat je ten koste van wat smart-watch functies en natuurlijk een heel andere look, maar solar kan leuk zijn. Die heeft ook de nieuwe HR sensor.

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
Steef schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:23:
[...]

Fan van knoppen, veel buiten in slecht weer - De Instinct 2 Solar misschien?

Gaat je ten koste van wat smart-watch functies en natuurlijk een heel andere look, maar solar kan leuk zijn. Die heeft ook de nieuwe HR sensor.
De Instinct 2 Solar valt af vanwege uiterlijk. Ik draag mijn horloge 24/7 ook in een zakelijke setting, de FR 245 vind ik nog ok. Moet wel een beetje representatief blijven. Fenix 6S vind ik ook prima, maar das wel weer € 400 voor een uitlopend model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
Ik hoop zelf dat binnenkort de FR955 wordt aangekondigd. Was wel weer iets uitgelekt. Vooral de knoppen, integratie met Komoot en betere hartslag meter ten opzichte van mijn vivoactive 3 zijn wenselijk. Verder wil ik vooral een redelijk licht horloge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip

Heb je Garmin al een berichtje gestuurd?

Ik had iets anders dan horloge kapot, bericht gestuurd voor nieuwe onderdeeltje. Konden ze niet leveren product was EOF. Lang verhaal kort, met veel korting nieuw product aangeboden gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-06 23:12

Steef

GoT's Most Eaten

De topicstart is alweer uit 2010, tijd voor een nieuwe :) ?

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-06 13:42
Wel leuk stukje nostalgie toch :P alsof je naar zwart-wit foto's kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Is ook niet echt een topic waarvan het onderwerp snel verouderd. De tips uit 2010 zijn nog prima bruikbaar.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Nu ik naast hardlopen ook fiets ben ik mijn Garmin 945 en de connect app een beetje opnieuw aan het ontdekken.

Ik heb geen fietscomputer maar wat ik nu vaak doe is horloge om het stuur, en dan daarop een koers ingeladen van connect (eentje die ik via strava aangemaakt heb). Dat gaat op zich best aardig maar schermpje is natuurlijk wel klein en zit bij fietsen net wat ver weg.

Is er een manier om Garmin Connect op telefoon als navigatie in te stellen, dus om de telefoon in praktijk in te zetten als navi die de route die ik in strava gemaakt heb en gekoppeld heb met connect en de turn-by-turn instructies weergeeft zoals ik ze normaal op mijn garmin horloge zie?

Een b-oplossing kan zijn dat ik direct met strava op mobiel de koers start, en dan daarnaast ook gewoon mijn horloge aan. Om dan de info van het horloge aan het einde op te slaan en de strava activiteit te cancelen. Maar dat lijkt wat omslachtig…

[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 20-04-2022 23:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Valorian Een variant op je b-oplossing is om de GPX van je route in een willekeurige navigatie app te laden, bijv. Bike GPX. Dan hoef je Strava niet te gebruiken en dus ook de activiteit niet te cancellen.

De Garmin Connect app biedt verder geen navigatie functionaliteit. Dat is waar Garmin de hardware voor verkoopt namelijk. ;)

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Amazon.nl heeft wat kortingen op de Epix Gen 2, Fenix 7X en Fenix 7S. Dat is de eerste keer dat ik kortingen zie op deze horloges volgens mij:

Garmin Epix Gen 2 Slate 9% korting:
https://www.amazon.nl/Mul...slag-Garmin/dp/B09M49ZC8R

Fenix 7X Solar 15% korting:
https://www.amazon.nl/Mul...atterijduur/dp/B09M47L4HN

Fenix 7 S 12% korting:
https://www.amazon.nl/Mul...atterijduur/dp/B09M48HBMT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
Valorian schreef op woensdag 20 april 2022 @ 23:52:
Nu ik naast hardlopen ook fiets ben ik mijn Garmin 945 en de connect app een beetje opnieuw aan het ontdekken.

Ik heb geen fietscomputer maar wat ik nu vaak doe is horloge om het stuur, en dan daarop een koers ingeladen van connect (eentje die ik via strava aangemaakt heb). Dat gaat op zich best aardig maar schermpje is natuurlijk wel klein en zit bij fietsen net wat ver weg.

Is er een manier om Garmin Connect op telefoon als navigatie in te stellen, dus om de telefoon in praktijk in te zetten als navi die de route die ik in strava gemaakt heb en gekoppeld heb met connect en de turn-by-turn instructies weergeeft zoals ik ze normaal op mijn garmin horloge zie?

Een b-oplossing kan zijn dat ik direct met strava op mobiel de koers start, en dan daarnaast ook gewoon mijn horloge aan. Om dan de info van het horloge aan het einde op te slaan en de strava activiteit te cancelen. Maar dat lijkt wat omslachtig…
Ik doe ook beide aan hardlopen en fietsen. Ik zat met dezelfde uitdaging. Mijn oplossing: 1. Ik gebruik mijn Garmin FR245 voor voor registratie van de rit. 2. Ik gebruik mijn telefoon en de app Komoot puur voor de navigatie. De telefoon zit met een quadlock aansluiting aan het stuur.

Navigatie met Komoot is heel goed. Enige nadeel is dat de telefoon vrij snel leeg gaat ca. 4 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
bert74 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:25:
[...]

Ik doe ook beide aan hardlopen en fietsen. Ik zat met dezelfde uitdaging. Mijn oplossing: 1. Ik gebruik mijn Garmin FR245 voor voor registratie van de rit. 2. Ik gebruik mijn telefoon en de app Komoot puur voor de navigatie. De telefoon zit met een quadlock aansluiting aan het stuur.

Navigatie met Komoot is heel goed. Enige nadeel is dat de telefoon vrij snel leeg gaat ca. 4 uur.
Thanks! (ook @PatrickC ) .. Denk dat horloge-voor-rit en telefoon-voor-navi inderdaad de beste oplossing is zolang ik geen extra investeringen wil doen. Duur telefoonaccu kan eventueel nog verlengd met een powerbank (die slingeren hier voldoende rond), want mijn telefoon is al wat verouderd dus die trekt inderdaad snel leeg bij navigatie ;) .. Kun je bij Komoot ook offline navigatie gebruiken (dus zonder internetverbinding)? Dat zou ook een hoop schelen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
@Valorian Als je het fietsen leuk blijft vinden dan zal je uiteindelijk wel een keer gaan kijken in het volgende topic Het grote fietscomputer topic
Dus het geld wat je eventueel in een telefoonhouder zal stoppen kan je misschien beter direct investeren in een fietscomputer.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
Valorian schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:39:
[...]

Thanks! (ook @PatrickC ) .. Denk dat horloge-voor-rit en telefoon-voor-navi inderdaad de beste oplossing is zolang ik geen extra investeringen wil doen. Duur telefoonaccu kan eventueel nog verlengd met een powerbank (die slingeren hier voldoende rond), want mijn telefoon is al wat verouderd dus die trekt inderdaad snel leeg bij navigatie ;) .. Kun je bij Komoot ook offline navigatie gebruiken (dus zonder internetverbinding)? Dat zou ook een hoop schelen...
- Komoot werkt ook met offline kaarten
- Mijn iPhone Xr is na 4-5 uur komoot navigeren leeg. Powerbank biedt bij lange ritten idd uitkomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-06 22:37

- Garmin FR 745

[Afbeelding]
Heb je ook daadwerkelijk last van slecht werkende OHR nu? Want wel vaker gelezen van barsten in de sensors maar 99 vd 100x lijkt het geen invloed op de OHR te hebben...

Wel een prima excuus voor een leuk nieuw horloge natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Nu ongeveer 2 weken mn Fenix 7x om de pols - in Mineral Blue. Erg blij mee. Ik vind het lekker zitten. Wel nog beetje ruzie met wat alles is - hardlopen mét navi gedaan maar had enkel navi gestart, en niet de run. Dus niets geklokt. Geen idee wat ik met Pulse Ox moet, of waarom mn stresslevel alle kanten op gaat.
Wel is het heerlijk om wat muziek erop te zetten, playlist te kiezen en oortjes op en gaan. Maar ook hier, even zoeken in de bediening, maar halverwege de run aardig in te peiling.

NA de run van zojuist kreeg ik een dish met 1 t/m 10 te zien en ik stond op "erg licht" - dit is niet mijn gewicht, dus wat dan wel? Intensity? No way, want ik zat hoog zone3 en lekker 12km gedaan. Niet zwaar, maar niet een 1.

En de 7D belasting? Geen idee! Ik moet al 2 weken "aanhouden" doen - maar waarom?

Het zaklampje is ook echt top, ik gebruik het steeds. Even wat uit de kofferbak pakken, de trap op om 's nachts te plassen, ideaal!

Kortom, het is een supermooie klok, fijne band en werkt goed. Touchscreen ook! Erg blij mee.

Komende week op vakantie en zal wat trailruns gaan proberen met de navi/maps erop en zeer benieuwd of het lekker werkt als je de omgeving niet kent. Het lopen rond het huis ging prima, maar daar had ik het niet écht nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Heb m'n FR245 nog niet veel gebruikt, maar ben stiekem het verdere aanbod van Garmin aan het uitpluizen.

In de 'vergelijker' de fenix 6 en 7 naast elkaar zetten levert nauwelijks verschillen op, waar ik als casual gebruiker iets aan heb. Klopt dit? Bijna hetzelfde horloge? 1 van de items leek 'real time update van de garmin connect app' bvb. Maar dat is iets wat ik totaal niet nodig heb.

Lijkt een goede manier om 100-150 euro uit te sparen door voor een 6 te gaan die afgeprijsd is.

Is hier iemand die vrij groot is, man, en toch voor de 6s is gegaan? Ik heb een allergie voor erg grote watches, en al helemaal als ik sommige van die frisbees zie op anderen. Ik draag normaal gesproken een mechanisch horloge wat algemeen als 'groot' wordt ervaren (een diver), en veel van die sporthorloges gaan daar nog eens los over qua diameter.

De 6s lijkt me algemeen fijner om te dragen, maar vraag ik af wat de andere meningen zijn. Ik zie wel een kortere batterij duur (logisch) van 11 dagen ipv 14, maar ik vraag me af hoe vaak dat in praktijk een probleem is aangezien 11 dagen al erg lang is natuurlijk. Vooral in smart watch land. Dat zal dan wel zonder activiteit tracking zijn, maar zelfs dan...

En een volledig andere vraag. Iemand goed advies voor een nieuw bandje voor een FR245? Ik begrijp dat je voor correcte hartslagmeting de watch 'op de huid' moet houden. Komt toch vaak voor dat ik dan het horloge iets te strak om heb, en na een aantal uur gebruik de 'afdruk' zie van de band. Iets losser dragen wellicht, maar zelfs dan vind ik die gaatjes erg scherp 'uitgeponst', en de randen overal nogal hard aanvoelen. Alle 3rd party bandjes lijken een kopie te zijn van het originele, of toch in dezelfde lijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:19
Amos_x schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:37:
Heb m'n FR245 nog niet veel gebruikt, maar ben stiekem het verdere aanbod van Garmin aan het uitpluizen.

In de 'vergelijker' de fenix 6 en 7 naast elkaar zetten levert nauwelijks verschillen op, waar ik als casual gebruiker iets aan heb. Klopt dit? Bijna hetzelfde horloge? 1 van de items leek 'real time update van de garmin connect app' bvb. Maar dat is iets wat ik totaal niet nodig heb.

Lijkt een goede manier om 100-150 euro uit te sparen door voor een 6 te gaan die afgeprijsd is.

Is hier iemand die vrij groot is, man, en toch voor de 6s is gegaan? Ik heb een allergie voor erg grote watches, en al helemaal als ik sommige van die frisbees zie op anderen. Ik draag normaal gesproken een mechanisch horloge wat algemeen als 'groot' wordt ervaren (een diver), en veel van die sporthorloges gaan daar nog eens los over qua diameter.

De 6s lijkt me algemeen fijner om te dragen, maar vraag ik af wat de andere meningen zijn. Ik zie wel een kortere batterij duur (logisch) van 11 dagen ipv 14, maar ik vraag me af hoe vaak dat in praktijk een probleem is aangezien 11 dagen al erg lang is natuurlijk. Vooral in smart watch land. Dat zal dan wel zonder activiteit tracking zijn, maar zelfs dan...

En een volledig andere vraag. Iemand goed advies voor een nieuw bandje voor een FR245? Ik begrijp dat je voor correcte hartslagmeting de watch 'op de huid' moet houden. Komt toch vaak voor dat ik dan het horloge iets te strak om heb, en na een aantal uur gebruik de 'afdruk' zie van de band. Iets losser dragen wellicht, maar zelfs dan vind ik die gaatjes erg scherp 'uitgeponst', en de randen overal nogal hard aanvoelen. Alle 3rd party bandjes lijken een kopie te zijn van het originele, of toch in dezelfde lijn.
De Fenix 6 heeft geen Topoactive kaarten, de Fenix 7 wel; dat is een groot verschil. De Fenix 6 pro wel, misschien bedoel je die? Mark Lewis heeft een praktische vergelijking tussen de Fenix 6 pro en de Fenix 7 die ik wel goed vind: https://youtu.be/FI7zgMpH9Eg.
Zelf vind ik de touch optie van de Fenix 7 echt verleidelijk; de Forerunner 630 had ooit ook touch èn knoppen, wat ik voor alledaags gebruik en sporten optimaal vond.

[ Voor 3% gewijzigd door Frij5fd op 21-04-2022 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneMoreThing
  • Laatst online: 14-06 20:26
Blomminator schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:49:
NA de run van zojuist kreeg ik een dish met 1 t/m 10 te zien en ik stond op "erg licht" - dit is niet mijn gewicht, dus wat dan wel? Intensity? No way, want ik zat hoog zone3 en lekker 12km gedaan. Niet zwaar, maar niet een 1.
Volg je een programma? Ik kreeg dat ook na afloop van een training op basis van een programma (halve marathon) dat ik volg. Volgens mij is het de bedoeling dat je hier zelf aangeeft hoe je de training hebt ervaren. Je kunt met de up en down knoppen het niveau aanpassen zodat het programma zich op basis van jou input weer aanpast. Als je "erg licht" aangeeft zal het programma sneller opschakelen naar een zwaarder niveau voor de volgende trainingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
m0ridin schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:22:
[...]

Heb je ook daadwerkelijk last van slecht werkende OHR nu? Want wel vaker gelezen van barsten in de sensors maar 99 vd 100x lijkt het geen invloed op de OHR te hebben...

Wel een prima excuus voor een leuk nieuw horloge natuurlijk ;)
Met hardlopen en wielrennen draag ik sowieso een borstband. Mijn woonwerk fietsritten, wandelingen etc. doe ik met OHR. Met barsten in de sensor gaat dat nog redelijk goed! Soms rare uitschieters, dan helpt een reset wel.

Puur feitelijk gezien heb ik niet echt een nieuw horloge nodig ;-) First world problems.

Ben nu de FR 245 en de Fenix 6S aan het overwegen. Belangrijkste argument t.o.v. de FR 245 is dat je aan beide een vermogensmeter aan kan koppelen (gaat er ooit nog wel eens komen).\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
Amos_x schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:37:

Ik heb nu ook een FR 245 en overweeg ook een Fenix 6S. Ik heb vrij dunne polsen en ben bang dat ik een normale Fenix 6 te groot is.

De niet pro variant van de de Fenix 6 heeft naast het ontbreken van kaarten geen muziek opslag en wifi connectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
bert74 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:34:
[...]

Met hardlopen en wielrennen draag ik sowieso een borstband. Mijn woonwerk fietsritten, wandelingen etc. doe ik met OHR. Met barsten in de sensor gaat dat nog redelijk goed! Soms rare uitschieters, dan helpt een reset wel.

Puur feitelijk gezien heb ik niet echt een nieuw horloge nodig ;-) First world problems.

Ben nu de FR 245 en de Fenix 6S aan het overwegen. Belangrijkste argument t.o.v. de FR 245 is dat je aan beide een vermogensmeter aan kan koppelen (gaat er ooit nog wel eens komen).\
Wat doet de prijs van een FR245 + Edge 530/830 ten opzichte van Fenix 6S?

Powermeter is top, maar navigatie op een fiets voegde nog meer voor mij toe. Je kan wel navigeren met horloge, maar scherm is wel klein voor tijdens het fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Ik zit momenteel toch wel erg te twijfelen over de aanschaf van een nieuwe. Natuurlijk zijn ze veel te duur en kan ik het rationeel niet verantwoorden maar het geld is er....

Ik zit dan te twijfelen tussen de FR 955 (ja, die is er nog niet maar schijnt er aan te komen) en de Fenix 7 (x)
Functioneel verwacht ik dat ze bijna gelijk zullen zijn. Naar de oude modellen gekeken heeft de fenix wat voordelen als het gaat om batterijduur en waterdichtheid. Verder is er nog de stijl, de fenix is stoer, de fr echt een sport klokje.

Waar ik me echter zorgen om maak is het gewicht. Die Fenix is zwaarder, in hoeverre merk je dat tijdens het sporten?

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Gekke vraag tussendoor, maar ik zie veel mensen ofwel als liefhebber van een Fenix ofwel ernaar kijken, maar ik lees/hoor in reviews heel vaak 1 ding terugkomen: het gewicht. Als ik de Fenix 6s opzoek dan zie ik ook: 58g!

Dat is het dubbele van een Coros Pace 2 of Apple Watch SE (29 en 30g resp.) en ook 20g zwaarder dan een FR245. En dat is dus de lichtste van alle Fenix modellen (voor zover ik heb gezien).

Ik heb onlangs diverse modellen in de winkel om mijn pols gehangen en vond een Apple Watch al redelijk het maximum van wat ik prettig vind aanvoelen. Nu ben ik ook geen boom van een kerel, maar heb juist wel een typisch hardlopers postuur met polsen van 17,5cm. Ik kan me dus persoonlijk niet voorstellen dat mensen zo'n Fenix daadwerkelijk prettig vinden. Of zijn jullie allemaal +190cm met polsen van +20cm? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GurbY{nl}
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-06 15:49

GurbY{nl}

GurbY{nl}

Ik heb al een aantal jaar de Fenix 3, en ja, grote klok, en nee, totaal geen last van. Volgende week 6x pro solar, zelfde maat als de 3, alleen wat dunner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-06 15:42

Lagune

Its time for warp

MooDyBLueS schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:46:
Gekke vraag tussendoor, maar ik zie veel mensen ofwel als liefhebber van een Fenix ofwel ernaar kijken, maar ik lees/hoor in reviews heel vaak 1 ding terugkomen: het gewicht. Als ik de Fenix 6s opzoek dan zie ik ook: 58g!

Dat is het dubbele van een Coros Pace 2 of Apple Watch SE (29 en 30g resp.) en ook 20g zwaarder dan een FR245. En dat is dus de lichtste van alle Fenix modellen (voor zover ik heb gezien).

Ik heb onlangs diverse modellen in de winkel om mijn pols gehangen en vond een Apple Watch al redelijk het maximum van wat ik prettig vind aanvoelen. Nu ben ik ook geen boom van een kerel, maar heb juist wel een typisch hardlopers postuur met polsen van 17,5cm. Ik kan me dus persoonlijk niet voorstellen dat mensen zo'n Fenix daadwerkelijk prettig vinden. Of zijn jullie allemaal +190cm met polsen van +20cm? :P
pols van 18,5 cm 8) fenix 3,5,6 en nu 7, nergens last van, is ook een kwestie van gewenning lijkt me
tijdje forerunner 245 om gehad, voelde als een kermishorloge qua gewicht :+

de X modellen zijn wel een iets zwaarder en minder betrouwbaar met cadans (horloge beweegt teveel door het gewicht??)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
Knoop doorgehakt: het is de Fenix 7S Zilver/Grijs geworden.

Ik wil de eerst gaan voor de Fenix 6S Zilver/zwart. Straatprijs is ~€ 400 Maar deze heeft geen kaarten, muziek en wifi.

De Fenix 6S pro ~€ 500 heeft dat wel, maar die vind ik in het zwart niet mooi.

Ik kon bij Coolblue een tweedekans Fenix 7S aanschaffen voor € 552 ipv. € 620. Ik ben blij met deze deal. Mooi uiterlijk, alle features en een nieuw model die nog lang ondersteund gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Lagune schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:38:
[...]

pols van 18,5 cm 8) fenix 3,5,6 en nu 7, nergens last van, is ook een kwestie van gewenning lijkt me
tijdje forerunner 245 om gehad, voelde als een kermishorloge qua gewicht :+

de X modellen zijn wel een iets zwaarder en minder betrouwbaar met cadans (horloge beweegt teveel door het gewicht??)
Thanks, interessant om eens te zien hoe anderen dit ervaren. Ik denk dat het dan inderdaad met name gewenning is en alles wat zwaarder is dan mijn extreem lichte Xiaomi Band (die ook geen gps heeft en een heel klein scherm) voelt voor mij natuurlijk gelijk "zwaar". Die ene cm verschil in onze polsen zal niet dat verschil in ervaring verklaren natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzie79
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-06 17:11
bert74 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:46:
Knoop doorgehakt: het is de Fenix 7S Zilver/Grijs geworden.

Ik wil de eerst gaan voor de Fenix 6S Zilver/zwart. Straatprijs is ~€ 400 Maar deze heeft geen kaarten, muziek en wifi.

De Fenix 6S pro ~€ 500 heeft dat wel, maar die vind ik in het zwart niet mooi.

Ik kon bij Coolblue een tweedekans Fenix 7S aanschaffen voor € 552 ipv. € 620. Ik ben blij met deze deal. Mooi uiterlijk, alle features en een nieuw model die nog lang ondersteund gaat worden.
d:)b
Nog ter info, de Fenix 7s grafietgrijs kan je nu ook nieuw kopen aan € 548 bij Amazon.de (met btw-verschil - bij mij BE/21%).
Ik heb zelf nu ook nog de 245, en ik ben aan het uitkijken naar de Fenix 7s of eventueel de 955 (als die op korte termijn uitkomt). Vooral voor de langere batterijduur, kaarten, muziek en betere gps (eventueel ook touch screen al moet ik dat nog ervaren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
Ankona schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:29:
Ik zit momenteel toch wel erg te twijfelen over de aanschaf van een nieuwe. Natuurlijk zijn ze veel te duur en kan ik het rationeel niet verantwoorden maar het geld is er....

Ik zit dan te twijfelen tussen de FR 955 (ja, die is er nog niet maar schijnt er aan te komen) en de Fenix 7 (x)
Functioneel verwacht ik dat ze bijna gelijk zullen zijn. Naar de oude modellen gekeken heeft de fenix wat voordelen als het gaat om batterijduur en waterdichtheid. Verder is er nog de stijl, de fenix is stoer, de fr echt een sport klokje.

Waar ik me echter zorgen om maak is het gewicht. Die Fenix is zwaarder, in hoeverre merk je dat tijdens het sporten?
F6X hier. Kom van een fr245 en horloge is behoorlijk zwaarder, maar ik stoor me er niet echt aan. Maar je voelt 'm wel veel meer dan de 245. Zowel tijdens sporten als erbuiten. Ik gebruik een borstband voor HR (dan merk je pas hoe slecht het om je pols werkt voor bijvoorbeeld interval / krachttraining).

Maar je zou 'm eigenlijk ff moeten proberen. Het is een lomp ding die f6x maar ook stoer en robuust. Dan neem ik het gewicht wel voor lief. Het is niet dat m'n linker bicep nu veel groter is dan de rechter omdat ik nu een Fenix 6 om links heb ;)

Maar dat je het gevoel hebt geen horloge te dragen had ik wel vaak met de 245 en met de f6x heb ik dat gevoel niet echt haha. Hopelijk heb je er wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
In mijn zoektocht naar idealiter een sporthorloge wat enigszins betaalbaar is en wel een amoled touchscreen heeft, viel me zojuist op dat Suunto de 7 (met Wear OS) als refurbished op hun eigen website verkoopt voor € 229. Flink lager dan de toch al flink afgeprijsde 299 waarvoor ze her en der te koop staan (ipv de oorspronkelijke 479).

Het toestel kostte dus ooit het dubbele en als ik naar de updates kijk, lijkt de laatste inhoudelijke update van een jaar geleden.

Maar nu betaal je dus praktisch hetzelfde als een nieuwe Garmin FR245. Ik weet dat de Suunto 7 niet al te beste reviews kreeg, maar ik kan moeilijk plaatsen of die vanwege zijn oorspronkelijke € 479 prijs waren i.c.m. de slechte accuduur (18 uur, 4 uur GPS aan). Maar dat laatste is bij een Apple Watch ook zo.

Dus: was het als een sporthorloge van 479 slecht te noemen of is het ongeacht de prijs gewoon niet zo'n best horloge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
MooDyBLueS schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:33:
In mijn zoektocht naar idealiter een sporthorloge wat enigszins betaalbaar is en wel een amoled touchscreen heeft, viel me zojuist op dat Suunto de 7 (met Wear OS) als refurbished op hun eigen website verkoopt voor € 229. Flink lager dan de toch al flink afgeprijsde 299 waarvoor ze her en der te koop staan (ipv de oorspronkelijke 479).

Het toestel kostte dus ooit het dubbele en als ik naar de updates kijk, lijkt de laatste inhoudelijke update van een jaar geleden.

Maar nu betaal je dus praktisch hetzelfde als een nieuwe Garmin FR245. Ik weet dat de Suunto 7 niet al te beste reviews kreeg, maar ik kan moeilijk plaatsen of die vanwege zijn oorspronkelijke € 479 prijs waren i.c.m. de slechte accuduur (18 uur, 4 uur GPS aan). Maar dat laatste is bij een Apple Watch ook zo.

Dus: was het als een sporthorloge van 479 slecht te noemen of is het ongeacht de prijs gewoon niet zo'n best horloge?
Kun je lijkt me uit elke willekeurige review halen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Nee want dat zeg ik: die zijn allemaal 2 jaar oud en bekijken het vanuit het oogpunt dat ie nog €479 kostte.

Anders zou ik het niet gevraagd hebben. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
MooDyBLueS schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:03:
Nee want dat zeg ik: die zijn allemaal 2 jaar oud en bekijken het vanuit het oogpunt dat ie nog €479 kostte.

Anders zou ik het niet gevraagd hebben. 😉
Twee jaar geleden was men er dus al niet zo enthousiast over en nu is dat ding dusdanig onverkoopbaar dat de exemplaren op de plank voor weinig weg mogen.

Tja, koop hem als de specs en de prijs je aanstaan, accuduur schijnt, naar 2020 begrippen, toch wel een tegenvaller te zijn en het model is ook al aardig oud.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ankona schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:09:
[...]

Twee jaar geleden was men er dus al niet zo enthousiast over en nu is dat ding dusdanig onverkoopbaar dat de exemplaren op de plank voor weinig weg mogen.

Tja, koop hem als de specs en de prijs je aanstaan, accuduur schijnt, naar 2020 begrippen, toch wel een tegenvaller te zijn en het model is ook al aardig oud.
Ik hoop niet dat dit tegen het verkeerde been is, en anders is het maar zo, maar ik blijf me verbazen over de dubbele standaarden die sommigen hier houden.

Want nu wordt het argument van "aardig oud" aangehaald, terwijl een ander horloge wat door iedereen wordt aangeraden een jaar ouder is. |:(

En nogmaals: ik zei ook al "los van de accuduur", dus ik was gewoon op zoek naar gebruikerservaringen. Want het is nogal een verschil of iets voor € 479 verkocht wordt of € 229 en hoe het dan ervaren wordt.

Want vraag € 479 voor de ForeRunner 245 en ineens zou niemand ook die meer aanraden. Dat mensen dat perspectief niet snappen, gaat mij te boven. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm666
MooDyBLueS schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:56:
[...]

Ik hoop niet dat dit tegen het verkeerde been is, en anders is het maar zo, maar ik blijf me verbazen over de dubbele standaarden die sommigen hier houden.

Want nu wordt het argument van "aardig oud" aangehaald, terwijl een ander horloge wat door iedereen wordt aangeraden een jaar ouder is. |:(

En nogmaals: ik zei ook al "los van de accuduur", dus ik was gewoon op zoek naar gebruikerservaringen. Want het is nogal een verschil of iets voor € 479 verkocht wordt of € 229 en hoe het dan ervaren wordt.

Want vraag € 479 voor de ForeRunner 245 en ineens zou niemand ook die meer aanraden. Dat mensen dat perspectief niet snappen, gaat mij te boven. 8)7
Ongeacht de prijs, het horloge zelf zal niet veranderen. Suntoo is intussen een generatie verder wat eveneens de lagere prijs verklaard. Dat is met een Garmin niet anders.

De ouderdom, dat hangt echt af van je wensen. Wil je de nieuwste snufjes en wens je graag een hoop updates die je horloge nog beter maken, dan moet je de nieuwste generatie aankopen met ditto prijs.

Als je niet persé de nieuwste snufjes wilt hebben en ermee kan leven dat de updates min of meer uitontwikkeld zijn, dan kan een oudere generatie een goed alternatief zijn, vooral qua budget.

Het verschil in dit geval is dat de F6 ("oud" model) een prima horloge was, de Suntoo blijkbaar niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:38

hier een 5X+ en vind gewicht geen issue. Iets platter zou wel fijner zijn (maar dat is met de nieuwe modellen al geregeld).

Als je rechts bent en links je horloge draagt kan je meteen een beetje bijtrainen :P

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Firestorm666 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 17:42:
[...]
Het verschil in dit geval is dat de F6 ("oud" model) een prima horloge was, de Suntoo blijkbaar niet.
Los ervan dat ik het nooit over de F6 heb gehad, is dit verder wel precies hét punt wat ik bedoel: hoe wordt het door eigenaren vandaag de dag gezien? Want ben jij een Suunto 7 eigenaar of waar baseer je het op dat die niet goed is?

Begrijp me niet verkeerd, misschien heb je gelijk, maar het lijkt mij dat iemand die niet de Suunto 7 gebruikt er net zo weinig over kan roepen als ik. Ik heb wel gelezen dat er in vorig jaar een grote update is geweest, daar zijn wel wat video's over en die benoemen soms dingen als "this is where it should've been all along" of dat het sterk verbeterd is, maar ik hoor vervolgens geen vergelijkingen met andere horloges. En ook geen uitspraken over de verlaagde prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666
MooDyBLueS schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:12:
[...]

Los ervan dat ik het nooit over de F6 heb gehad, is dit verder wel precies hét punt wat ik bedoel: hoe wordt het door eigenaren vandaag de dag gezien? Want ben jij een Suunto 7 eigenaar of waar baseer je het op dat die niet goed is?

Begrijp me niet verkeerd, misschien heb je gelijk, maar het lijkt mij dat iemand die niet de Suunto 7 gebruikt er net zo weinig over kan roepen als ik. Ik heb wel gelezen dat er in vorig jaar een grote update is geweest, daar zijn wel wat video's over en die benoemen soms dingen als "this is where it should've been all along" of dat het sterk verbeterd is, maar ik hoor vervolgens geen vergelijkingen met andere horloges. En ook geen uitspraken over de verlaagde prijs.
Je zal het aan Suntoo eigenaren moeten vragen, wat je op Reddit al hebt gedaan heb ik gezien. Vergelijkingen met andere horloges kan je zelf wat verzinnen door de (geupdate)reviews te lezen als die er zijn en de specificaties naast mekaar te leggen.

De verlaagde prijs boeit niet, aangezien producten altijd in prijs verlagen als er nieuwere modellen op de markt komen. Zou een slechte zet zijn van een merk om die oude "brol" evenveel of 5€ goedkoper te zetten als het nieuwste model ;)

Als voor jou die Suntoo aan alles beantwoord wat je maar wenst aan een horloge en de Garmins niet, dan koopt je toch lekker die Suntoo? Vergeet ook niet dat Garmin veel populairder is (hier toch) als de overige merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakeNL
  • Laatst online: 14-06 22:13
MooDyBLueS schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:12:
[...]

Al een aantal jaar een Suunto 7 eigenaar hier ;-) .

Ik snapte destijds het gezeik niet over de accu duur. Het is een wear OS horloge dat destijds juist voor dat type een behoorlijke accu duur had. Ik wilde een WearOS horloge met goede en robuuste sport eigenschappen. Dat is deze Suunto 7. Er is inderdaad een jaar geen update geweest, maar dit horloge is op dit moment gewoon stabiel.

Het ligt aan je eigen wensen. Je kan ermee betalen (Google pay ondersteunende banken), offline Spotify luisteren en je hardlopen navigeren (wat voor mij top is).

Samengevat, op dit moment een horloge zonder problemen en eigenlijk af. Het nadeel is de accu (zoals vaker bij WearOS) van 1,5 tot 2 dagen, en kennelijk geen ondersteuning meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm666
BlakeNL schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 07:17:
[...]

Ik snapte destijds het gezeik niet over de accu duur. Het is een wear OS horloge dat destijds juist voor dat type een behoorlijke accu duur had. Ik wilde een WearOS horloge met goede en robuuste sport eigenschappen. Dat is deze Suunto 7. Er is inderdaad een jaar geen update geweest, maar dit horloge is op dit moment gewoon stabiel.

Het ligt aan je eigen wensen. Je kan ermee betalen (Google pay ondersteunende banken), offline Spotify luisteren en je hardlopen navigeren (wat voor mij top is).

Samengevat, op dit moment een horloge zonder problemen en eigenlijk af. Het nadeel is de accu (zoals vaker bij WearOS) van 1,5 tot 2 dagen, en kennelijk geen ondersteuning meer.
Nuja die ondersteuning is naar mijn inziens ook iets overschat. Het is niet omdat het horloge geen ondersteuning meer heeft ie ineens ophoud met werken, Garantie krijg je gewoon van de dag van aankoop waarbij het niet uitmaakt uit welke generatie dat komt. Al moet je bij refurbished wel opletten op garantietijd, das denk ik niet altijd de gebruikelijke termijn van 2 jaar.

Geen ondersteuning meer kan ook een voordeel zijn, je weet dat er geen update meer komt die iets veranderd of verpest wat voorheen wel goed ging. (Ja Garmin, ik heb het over jouw hydratatie app >:) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
BlakeNL schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 07:17:
[...]

Thanks, de eerste echt nuttige feedback over dit horloge! _/-\o_

Ik vind inderdaad voor het huidige prijspunt en het totale pakket wat het biedt, de accuduur best meevallen. Apple Watch is 1 tot 1,5 dag en ik las elders ook al dat de Suunto 7 eerder 1,5 tot 2 dagen is, dus toch echt een stap beter. Hoe ik dat namelijk lees is: 1,5 dag bij workouts en 2 dagen wanneer je hem niet actief voor workouts gebruikt. Juist dat laatste gebeurt bij mij in ieder geval ook regelmatig: ik loop 2-3x per week hard (meestal 2x) en dus zitten er eigenlijk altijd 2-3 dagen tussen voor de volgende workout. Als ik dan die 2 dagen kan halen, is dat echt prima te noemen. Natuurlijk niet zo goed als de gemiddelde Garmin, maar zeker niet waardeloos.

Muziek zal ik niet veel aan hebben, aangezien ik verder vrij diep in het Apple ecosysteem zit, met Apple Music Family, wat ook gebonden zit aan een abo met andere voordelen/kortingen, dus zomaar even Spotify nemen zit er niet in. Maar ik heb ook zelden met muziek hardgelopen, dus verwacht geen groot probleem.

Vandaag kwam ik achter een ander voordeel, maar ook een nadeel. Voordeel: de Suunto 7 ondersteunt ook navigatie via GPX routes en breadcrumb traceback. Heb ik nog nooit gebruikt, maar we lopen regelmatig ook wandelroutes die ik dan op mijn telefoon volg, dus geen must, maar wel een mooi voordeel dat de Suunto 7 dit ook kan.
Het nadeel is: ik heb foto's en video's gezien van de Suunto 7 en met 50mm is het toch wel een flink horloge. Met mijn polsomtrek van 17,5cm vind ik een Apple Watch s7 45mm al nét niet mooi meer vallen. Maar goed, de Suunto is rond ipv rechthoekig, dus misschien moet ik het maar eens uitproberen eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Firestorm666 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 09:12:
[...]

Nuja die ondersteuning is naar mijn inziens ook iets overschat. Het is niet omdat het horloge geen ondersteuning meer heeft ie ineens ophoud met werken, Garantie krijg je gewoon van de dag van aankoop waarbij het niet uitmaakt uit welke generatie dat komt. Al moet je bij refurbished wel opletten op garantietijd, das denk ik niet altijd de gebruikelijke termijn van 2 jaar.

Geen ondersteuning meer kan ook een voordeel zijn, je weet dat er geen update meer komt die iets veranderd of verpest wat voorheen wel goed ging. (Ja Garmin, ik heb het over jouw hydratatie app >:) )
Dit is wat Suunto op haar website heeft staan over refurbished modellen:
- Satisfied or your money back
- Please note this product is a refurbished unit: you save 15% or more and will enjoy the same great Suunto quality!
- The same warranty and return rights apply to our range of refurbished products.

Tested and certified
- Full two-year warranty
- 30-day return policy
- Only high-quality Suunto parts
- A sustainable choice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:19

Omdat de FR955 vorig jaar april niet kwam en ik toch een 1.3 inch scherm met navigatie wilde, heb ik de Fenix 6 pro sapphire/titanium gekocht, terwijl ik op dat moment een Fenix 5s plus had. Die Fenix 5s plus vond ik al merkbaar zwaarder bij het hardlopen dan de FR935 die ik ervoor had, dus ik wilde liefst niet nog meer gewicht. Ik zou het liefste een lichte FR955 hebben (als die 1,3 inch zou krijgen). Bij de atletiekvereniging ken ik iemand die in de zomer last heeft van beschadiging van zijn bezwete huid omdat zijn Fenix 5x plus daar tijdens lange duurlopen steeds over heen schuift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:57

Rudedadude

Maybe we were born to run

[Afbeelding]
Nu weet ik niet of ik me met 4000 hardloopkilometers per jaar al een casual runner mag noemen, maar ik ben erg tevreden over de FR55, die ik heb sinds kort nadat die uitgekomen is. Heel veel gimmicks zitten er niet op, alles wat je nodig hebt voor een hardloophorloge wel. Vandaag nog een 38km trail gelopen en de kruimepadnavigatie via dwmap was weer erg handig. Standby tijd is ook erg prettig. Met minder dan 1% batterij verlies per gelopen kilometer haal ik het meestal wel een week en is het geen enkel probleem om nog een stuk te gaan lopen als er bijvoorbeeld nog 15% over is. Enige wat hierboven wordt genoemd en ik het mee eens ben is de kwaliteit van het beeldscherm. Dat voelt als een compromis. Maar bij gebrek aan serieus alternatief voor de 160 euro die ik er indertijd voor betaald heb moet dat dan nog maar wachten tot de volgende, ergens, ooit.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:41
Blijf het een a-typische keuze vinden voor zo'n die-hard loper als jij @Rudedadude (die bovendien het nodige spendeert aan z'n voeten).

@MooDyBLueS , heb toen hij kwam de Suunto 7 serieus overwogen. Dealbreaker destijds was het geklooi van Suunto met de twee achterliggende platformen (wearOS en Suunto eigen app), waardoor je sommige dingen niet kon syncen, weet niet meer precies. Ook de beperkte accuduur speelde wel mee. Verder is de Suunto 7 door juist door wearOS veel meer smartwatch dan een Garmin.

Mijn oplossing was een tweedehands Fenix 5 (en heb totaal geen last van het gewicht btw).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:24
Misschien juist wel niet atypisch. Focus op het lopen zelf en het materiaal wat er écht toe doet in plaats van leuke extra's.

Genoeg mensen die met een heel duur horloge op pauperschoenen lopen, dan heb je echt de prioriteiten verkeerd. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:57

Rudedadude

Maybe we were born to run

Een beetje wat @Gonadan zegt. Ik hoef geen muziek, geen smartwatch features, geen algoritmes die me vertellen of ik goed bezig ben terwijl m'n polshartslag bij koud weer toch niet echt betrouwbaar is. En wat ik wel wil (belangrijkste metrics op instelbare schermen en basale navigatie) heb ik en dan nog wat meer. Zitten uiteraard persoonlijke keuzes in die vrij inconsistent zijn met het feit dat ik voor elk type hardlooptraining en ondergrond meestal wel zo'n 3 verschillende hardloopschoenen heb O-)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Op basis van dit topic en het hardlooptopic heb ik ook gekozen voor de FR 55. Ben zeer benieuwd, het wordt mijn eerste smartwatch en dus ook GPS horloge.
Het was een bol.com retourdeal (nieuw) en ik had nog een cadeaubon liggen, dus kwam ik rond de 50 euro bijbetalen uit. Qua functies moet het genoeg zijn, ik zal nooit verder lopen dan zo'n 12 km. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valorian
Rudedadude schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:41:
Een beetje wat @Gonadan zegt. Ik hoef geen muziek, geen smartwatch features, geen algoritmes die me vertellen of ik goed bezig ben terwijl m'n polshartslag bij koud weer toch niet echt betrouwbaar is. En wat ik wel wil (belangrijkste metrics op instelbare schermen en basale navigatie) heb ik en dan nog wat meer. Zitten uiteraard persoonlijke keuzes in die vrij inconsistent zijn met het feit dat ik voor elk type hardlooptraining en ondergrond meestal wel zo'n 3 verschillende hardloopschoenen heb O-)
Maar hoe kun je als zichzelf respecterend hardloper nou serieus trainen zonder goed zicht op je vertical oscillation en ground contact time? :X .... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-06 15:53

Grudgie

PSN: Grudgie7

Ik krijg vandaag mijn Garmin Venu 2 binnen. Kadootje van mijn vriendin voor mijn verjaardag! Wou al tijdje een sporthorloge omdat ik mijn huidige smartwatch Huawei Watch GT2 veel gebruik en eigenlijk alleen voor het sporten.

Mocht ik dus gisteravond de Garmin bestellen en die wou ik al heel graag. Kan niet wachten om hem vanavond gelijk even te testen tijdens een wandeling met de hond. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

Rudedadude schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:41:
lol, we zien een kipchoge ook niet met een fenix lopen

4000 km per jaar, dan heb je genoeg ervaring om die metrics niet nodig te hebben, sure
voor mensen die wat meer casual lopen zijn de metrics wel degelijk zinvol imho

offtopic, na heel veel zeuren eindelijk mn fenix7 garantie repair terug, nieuwe gekregen, het issue wat ik had is inmiddels gepatched in een firmware update, note to self, koop geen nieuwe garmin op release day en als er een issue mee is, terug naar de retailer (niet naar garmin support)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNbUoY6X7ePAI8nsYZSSFd_sN4Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mBAlYcagfXr1ji3N2ZkILzXO.png?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door Lagune op 25-04-2022 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Puur uit interesse, maar wat gaat de retailer in dat geval anders doen dan hem voor je naar Garmin terug sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Tja, dat wou ik ook net zeggen: retailer is weliswaar wettelijk verplicht de garantie afhandeling te doen, maar zoals jopie al terecht zegt: een winkel kan zelf écht niks anders dan jij zelf ongetwijfeld al geprobeerd hebt. Dingen als factory reset, firmware update uitvoeren, etc. Enige reden die ik kan bedenken is dat je nog binnen de retourtermijn na aanschaf zit (vaak 30 dagen), want dan mag je sowieso retourneren. Die mogelijkheid heb je de overige 23 maanden echter niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Lagune schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:59:
[...]

4000 km per jaar, dan heb je genoeg ervaring om die metrics niet nodig te hebben, sure
Beetje kort door de bocht dit. Kipchoge en zijn collega's hebben iets wat 99% hier niet zal hebben: een professioneel coaching team achter zich. Daar wordt met nog veel professionelere apparatuur tijdens trainingen of fysio sessies alles gemeten en daar vervolgens een schema op gemaakt. Geen horloge die daarbij in de buurt komt.

Daarnaast is hij specialist, namelijk marathon loper. En los van het feit dat het enorm knap is wat voor prestaties die mannen en vrouwen neerzetten daar, is het een vrij simpele sport, zeker tijdens de westrijd. Hij zal tijdens het lopen niet veel meer nodig hebben dan actuele pace, afstand en hartslag. Laatste wedstrijd met Abdi zag je ook dat ze "op elkaar lopen" en vertelde hij nog dat ze veel moesten vertragen en versnellen, iets wat ze zelf eigenlijk niet wilden en daardoor overall langzamer liepen.

Juist niet-professionals hebben wat aan uitgebreidere horloges met zaken als recovery time, training load en noem maar op. Daarom: nogal kort door de bocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuxken
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:15
Test van 50 verschillende smartwatches door de quantified scientist mbt hartslag precisie

YouTube: Best Smartwatch for Heart Rate in 2022? Scientific Test of 50 Smartw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
Oftewel gewoon bandje halen zoals de H10. Blij dat ik dat laatst ook gedaan heb. Of je moet de Apple watch als sportwatch gebruiken, maar daar ga je geen ultrarun meer lopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune

Lagune

Its time for warp

MooDyBLueS schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:31:
Tja, dat wou ik ook net zeggen: retailer is weliswaar wettelijk verplicht de garantie afhandeling te doen, maar zoals jopie al terecht zegt: een winkel kan zelf écht niks anders dan jij zelf ongetwijfeld al geprobeerd hebt. Dingen als factory reset, firmware update uitvoeren, etc. Enige reden die ik kan bedenken is dat je nog binnen de retourtermijn na aanschaf zit (vaak 30 dagen), want dan mag je sowieso retourneren. Die mogelijkheid heb je de overige 23 maanden echter niet.
binnen de retourperiode idd ;)

mijn reactie mbt kipchoge was meer bedoeld op rundedadude die met 4000km per jaar de garmin metrics niet nodig heeft
voor een (meer) casual runner is het wel degelijk zinvol imho

[ Voor 12% gewijzigd door Lagune op 25-04-2022 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-06 00:43
tuxken schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:50:
Test van 50 verschillende smartwatches door de quantified scientist mbt hartslag precisie

YouTube: Best Smartwatch for Heart Rate in 2022? Scientific Test of 50 Smartw...
valt me tegen van Garmin..
had betere resultaten verwacht, aangezien dit toch hun core business op dit gebied is.. zou je denken dat HS meting op z'n minst het niveau van een apple zou hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
Ik heb afgelopen zaterdag mijn Fenix 7S Graphite binnengekregen te vervanging van mijn FR245.

Ben heel blij dat ik de "S" variant heb heb gekozen, dit formaat past prima bij mijn vrij dunne polsen. Het oppervlakte is ongeveer hetzelfde als mijn FR 245, de Fenix 7S is wat dikker en vooral zwaarder. Ik ervaar echter geen hinder van het extra gewicht, je voelt het wel, maar tijdends harlopen, wandelen, wielrennen, woon-werk-fietsen en slapen had ik er geen last van.

De Fenix voelt en ziet er een stuk hoogwaardiger uit met een mooie roestvrijstalen ring.

Touchscreen is naast de fysieke knoppen wel een goede toevoeging. Tijdens activiteiten heb ik het touchcreen gewoon uit, daarbuiten is het erg handig.

Ik heb er mee gewandeld, hardgelopen en een woon-werk fietsrit mee gedaan, met optische sensor. De metingen lijken een stukje consequenter dan met de FR 245.
Op de racefiets heb ik gewoon een borstband gerbruikt.

De batterijduur is indrukwekkend, gisteren volledig opgeladen. Ik denk dat ik er moeiteloos een week mee kan doen, inclusief een uur of 8 gps-tracking.

Ik ben er blij mee, het was goed dat het horloge in het weekend kwam, ik had wel wat tijd nodig om de instellingen en nieuwe functionaliteiten goed te leren kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
DeCo schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:29:
[...]

had betere resultaten verwacht, aangezien dit toch hun core business op dit gebied is.. zou je denken dat HS meting op z'n minst het niveau van een apple zou hebben
Ik heb inmiddels de FR225, FR235, FR245 en Fenix 7S in mijn bezit (gehad). (Alle horloges zijn nog in gebruik bij mijn kinderen ;-) )

Gek genoeg vond ik de optische sensor van de oudste, de FR225, tot nu toe de beste. Dit was een sensor van Mio/Philips. Daarna zijn ze zelf sensoren gaan ontwikkelen. De sensor van de FR235 vond ik slecht, dit horloge heb ik 2 keer omgeruild. De sensor van de FR245 vond ik redelijk bruikbaar. Over de sensor die in de Fenix 7S zit, kan ik nog weinig zeggen, de resultaten lijken wat conseqenter dan de sensor in de FR245.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaola
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:32
Lagune schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:59:
[...]

[Afbeelding]
Klopt, omdat hij al een tijdje ingelijfd is door Coros en dus met een Pace 2 rondloopt. ;) Er is ooit zelfs eens een speciale Kipchoge editie geweest van dat horloge. https://mobile.coros.com/ek/
En ook al zal het dan wat minder zijn dan bij een Garmin Fenix: nog steeds data en grafiekjes op overschot.

It's just technology, not religion

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DeCo schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:29:
[...]

Vergeet niet dat de batterijduur van een AW een heel stuk minder is. Wellicht vreet die iets nauwkeurigere hartslagmeting wel meer batterij? En hartslagmeting kun je altijd nog verbeteren door een hartslagband te gaan gebruiken… de batterijduur van de AW is iets waar je het gewoon mee moet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:24
Sterker nog, als Garmin z'n OHR te goed maakt verkopen ze geen HRM meer dus ik vind het wel logisch. :D

Heb overigens niets gezien van dat linkje, want zoiets bekijken met een prethoofd in Youtube is niet zo mijn ding. Doe mij maar gewoon een tekstuele variant zonder poeha. ;)

[ Voor 46% gewijzigd door Gonadan op 25-04-2022 17:05 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 222 ... 317 Laatste