Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 218 ... 315 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:52
Gonadan schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:36:
@Hopjesvla79 vandaar ook mijn vraag. De bewering zie ik vaak genoeg langs komen, maar heb hem nog nooit kunnen reproduceren. Anders had ik ze zelf ook graag geïnstalleerd.
Eerder heb ik ook het gevoel gehad dat er misschien verschil zit tussen het detail wat de verschillende Garmin typen horloges tonen, want die bewering moet toch ergens op gebaseerd zijn.
idd. Misschien watt hillshading of net een bosje wat iets precieser groen is ingetekend t.o.v. van een weide, maar qua paden e.d. heb ik het ook nog niet meegemaakt dat er verschil is.

Hi Ha Hopjesvla

• BoerBier
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-01 15:23
Omdat iedereen zich op data van OSM baseert, kunnen verschillen alleen ontstaan als er in de selectie van type/categorieën uit OSM andere keuzes worden gemaakt. De speelruimte daar lijkt me inderdaad heel klein.

Maar in de grafische rendering (kaartstijl) zijn er grote verschillen. Fietskaart, wandelkaart en bergkaart zijn iets heel anders, duinen en alpiene gebieden ook. Bij een horloge komt daar nog een relatief hoog zoomniveau bij op een klein scherm. De garmin-kaart op mijn Edge is echt heel lelijk. Ik weet niet of dat gewoon is waar je op uitkomt als je een stijl wil die wereldwijd moet kunnen werken - of dat iets zorgvuldig, mooi en stijlvol maken gewoon niet in de bedrijfsfocus zit.

Kortom: de precisie van de kaart zal niet afwijken, wel hoe snel je visueel onderscheid kunt maken tussen bos/wei/gebouw en a/b/c-wegen, landschappen herkent etc.

Ik ben benieuwd of (bijv) de Duitse OSM-kaart die hierboven stond in de praktijk beter/mooier werkt voor Duitsland e.o. Misschien is de Garminversie wel heel effectief in Kansas.

(overweeg een 7x maar het uitstellen lukt nog aardig...)

• Hopjesvla79
ik kan me voorstellen dat vanwege snel renderen er inderdaad keuzes zijn gemaakt omtrent het wat simpeler houden. Voor navigatie is dat prima, je wil gewoon kunnen zien of er een splitsing is en of je dan naar links of rechts moet. Maar voor oriëntatie kan dat inderdaad minder uitpakken, dan wil meer omgevingsvariabelen zien.

Hi Ha Hopjesvla

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:22
Oh qua detail van textures zijn de verschillen evident inderdaad, maar met de verschillen in details doelt men vaak juist op de wegen/paden zelf.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik krijg nu een update (7.24) gepushed naar mijn Epix.

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Megupe schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:23:
Ik krijg nu een update (7.24) gepushed naar mijn Epix.
The first post-release firmware update is out now. No beta, it's at 20% availability right now. I was able to do the update with Garmin Express.

Change Log
  • Added the ability to tap the left side of an item in the alarm list to edit that alarm. Right side of the item still toggles on/off, and press and hold anywhere still opens edit as well.
  • Fixed potential shutdown when using Wifi.
  • Fixed issue where user could get stuck in saving spinner in Health Snapshot.
  • Fixed Satellites setting for "Max Accuracy" power mode (multi-band models).
  • Fixed issue causing potential flat line of elevation data when navigating a course.
  • Fixed potential shutdown in indoor climb activities.
  • Fixed potential issue with post activity summary for pool swim activities.
  • Fixed issue with Race Predictor watch face Pace and Time.
  • Fixed issue with button operation in Wallet pin entry.
  • Improvements made to on-device sleep detection and sleep staging.
  • Improved vehicle position on map.
  • Improved Wifi for some network types that previously had issues.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:50
Gonadan schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:00:
Heej nieuwe mensen die beweren dat de freizeitkarten meer detail hebben. Heb jij voorbeelden van locaties waar je dat daadwerkelijk gemerkt hebt zodat ik dat zelf eens kan vergelijken?
Want bij eerdere vergelijkingen had Garmin namelijk gewoon net zoveel detail. :)
Ik zeg niet dat ze meer detail hebben. Want het zijn nl dezelfde OSM kaarten als die van Garmin. Wat ik wel aangeef is dat ze geoptimaliseerd zijn voor wandelaars. Dat doen ze door oa de wegen minder belangrijkl te maken en de paden meer belangerijk. Hiermee worden ze duidelijkjer. Maar qua detailhoeveelheid zijn ze hetzelfde

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• destro9704
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06:19
maartend schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:36:
[...]

Ik zeg niet dat ze meer detail hebben. Want het zijn nl dezelfde OSM kaarten als die van Garmin. Wat ik wel aangeef is dat ze geoptimaliseerd zijn voor wandelaars. Dat doen ze door oa de wegen minder belangrijkl te maken en de paden meer belangerijk. Hiermee worden ze duidelijkjer. Maar qua detailhoeveelheid zijn ze hetzelfde
Precies. Gisteren nog getest in het bos alhier. Op de garmin topoactive zijn de smalle wandelpaden gewoon strakke doorgetrokken lijnen, dus hetzelfde als een asfaltweg, op de freizeitkarte zijn de single tracks -- - - lijntjes veel duidelijker onderscheid, tevens is de kleurschakering veel duidelijker, ook poi's zijn duidelijker te onderscheiden, op de epix 2 is het verschil nog veel groter, kortom voor wandelen en fietsen kan ik ze van harte aanbevelen, zijn gratis en passen makkelijk in de fenix/epix naast de garmin kaarten. Je kunt onderweg switchen tussen de kaarten.

Ben zelf i.a.v. de zwarte epix titanium en zet daar ook de freizeitkarten in.

• maartend
Heb zelf paar jaar met zowel de Garmin Topoactive pr als de freizeit kaarten gelopen (we hebben hier thuis meerdere GPS'en). In het begin was het nog wel eens dat de Garmin kaarten beter waren, maar de laatste jaren (en zeker sinds ze naar OSM zijn overgestapt) hebben we enkel nog maar freizeitkaarten op de GPS.

• Gonadan
Doelen jullie dan op het onderscheid tussen verhard en onverharde wandelpaden? Vergelijkbaar met wanneer ik osmand op wandelmodus zet (altijd dus)?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• maartend
Gonadan schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:22:
Doelen jullie dan op het onderscheid tussen verhard en onverharde wandelpaden? Vergelijkbaar met wanneer ik osmand op wandelmodus zet (altijd dus)?
Geen idee. Ik geloof niet dat osmand op mijn horloge of gsp kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• destro9704
Gonadan schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:22:
Inderdaad veel beter onderscheid tussen verharde en onverharde wandelpaden.

En toch ook meer paadjes in Zuid-Limburg en in de Ardennen waar ik regelmatig kom.

• edwardmila
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 20:37
Lone Wolf schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:11:
@edwardmila Onvoldoende ruimte op je computer (C-schijf)?
Op mijn MacBook is voldoende ruimte

• edwardmila
XeNeRgY schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:24:
[...]

Alternatief zijn de OSM Freizeitkarten. Hebben meer detail dan de Garmin kaarten en worden regelmatig ge-update. Een groot aantal gebruikers hier maakt er gebruik van.
Ik heb daar eerder al aan gedacht, maar ben niet erg technisch en twijfel daarom.
Krijg ik die er wel goed op en ben ik dan de originele Garmin kaarten kwijt zijn vragen die ik heb.

Daarnaast lost dit het probleem van het niet kunnen updaten natuurlijk niet op.
Dat klopt maar op die manier loop je niet meer tegen je probleem aan. Het is een kwestie van downloaden en knippen/plakken. Instructie staat er bij. Denk dat dit gemakkelijker is dan dit vage probleem oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
Ja maar ik snap ook wel weer dat je gewoon wil dat het werkt. Hobbymatig zelf kaarten erop zetten is dan niet écht een oplossing.

@edwardmila het kan ook zijn dat er problemen bij Garmin waren, heb je het later nog eens opnieuw geprobeerd? En anders zou ik gewoon even in de chat gaan hangen, hun support werkt best snel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
edwardmila schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:59:
[...]

Ik heb daar eerder al aan gedacht, maar ben niet erg technisch en twijfel daarom.
Krijg ik die er wel goed op en ben ik dan de originele Garmin kaarten kwijt zijn vragen die ik heb.

Daarnaast lost dit het probleem van het niet kunnen updaten natuurlijk niet op.
Ja hoor, dat lost dat probleem wel op, want je werkt niet via garmin expres, maar plempt die colpete kaarten rechtsreeks via een file explorer op je garmin
originele kaarten ben je enkel kwijt al sje ze eraf haalt. Maar dan? Kun je ze er wel weer opzetten via garmin E.

• edwardmila
Gonadan schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:47:
Ja maar ik snap ook wel weer dat je gewoon wil dat het werkt. Hobbymatig zelf kaarten erop zetten is dan niet écht een oplossing.

@edwardmila het kan ook zijn dat er problemen bij Garmin waren, heb je het later nog eens opnieuw geprobeerd? En anders zou ik gewoon even in de chat gaan hangen, hun support werkt best snel.
Dank voor je begrip … klopt dat ik niet zou willen dat ik ga proberen en vervolgens niets meer heb.

Ja later (bijv gisteren) nog geprobeerd … foutmelding blijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmila
edwardmila schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:59:
[...]
Weet iemand of de originele Garmin kaarten erop blijven naast de OSM?
Zo ja, hoe switch je tussen de kaarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• destro9704
edwardmila schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:06:
[...]

Weet iemand of de originele Garmin kaarten erop blijven naast de OSM?
Zo ja, hoe switch je tussen de kaarten?
Uiteraard blijven alle kaarten staan.

In de sport activiteit optie configureer kaarten kun je elke kaart afzonderlijk uit en aanzetten.

Detail zou ik op systeem zetten dan is het bos ook mooi groen bij osm kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAVL
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-06-2022
In Duitsland nu toch al mooiere prijzen voor de standaardeditie van de Epix 2 en ook nog eens op voorraad. Al begint hij hier ook beter beschikbaar te komen. Scheelt toch weer een mooi bedrag. In plaats van de wachtlijst voor de saffier toch overstag naar de reguliere versie. Past prima bij mijn doelen en zoooooveel verschillende kaarten heb ik toch niet gelijk nodig en vind de reguliere bezel toch eigenlijk wat mooier.. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door TAVL op 11-02-2022 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmila
destro9704 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:38:
[...]Detail zou ik op systeem zetten dan is het bos ook mooi groen bij osm kaarten.
Dank voor je reactie … duidelijk qua kiezen van de kaarten en gevonden ook al.

Met detail bedoe je denk ik het “kaartthema” op “systeem”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Ik vermoed van wel, bij detail kies je meestal tussen laag, middel hoog of iets in die trant.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-05 09:32
Ik snap geen zak van de kaarten die op m'n Fenix 7s staan.

Volgens Garmin Express heb ik:
  • Golf: Coverage of North and South America
  • Golf: Coverage of Europe, Middle East & Africa
  • Golf: Covergee of Pacific
  • Points of Interest: Garmin Ski Map
  • TopoActive Maps: -
De 3 golf maps kan ik in Garmin Express niet verwijderen. De Ski map wel. Volgens Garmin Express heb ik geen enkele TopoActive kaart.

Volgens de Map manager op m'n Fenix 7s (het horloge zelf) heb ik:
  • CourseView Americas
  • CourseView Europe, Middle East & Africa
  • CourseView Pacific
  • SkiView Garmin 2021.20
  • TopoActive RDA Europe 2021.20
In de Map Manager kan ik geen enkele kaart verwijderen. Er valt dus niets te managen, alleen te bekijken. Onder de menustructuur TopoActive maps staat niets, terwijl ik toch een TopoActive map heb.

Tenslotte zie ik als ik m'n horloge aan m'n computer hang 7 kaartbestanden (.img files) in de File Explorer waarvan 5 met alleen een cryptische naam (D1234567A.img). Ik vermoed dat dit de 5 kaarten zijn die m'n horloge ook herkent. De bestandgroottes lijken overeen te komen.

De "TopoActive RDA Europe 2021.20" kaart die ik nu heb is 2.7 GB groot, en verhinderd dat ik nu de "echte(?)" TopoActive kaart van Europa kan downloaden, omdat er te weinig ruimte op m'n horloge over zou zijn. Ik kan wel de keuze maken om Centraal, Oost, of West Europa te downloaden.

Het is een redelijk ondoorzichtige mist wat de kaarten betreft. Wat is nou het verschil tussen de "RDA" Europe kaart (2.7 GB) en de echte Topoactive kaart van Europa? Ik dacht ergens gezien te hebben dat die laatste ruim 11 GB was, maar dat kan niet niet meer terug vinden. Volgens deze site staat RDA voor "Road Drawing Accelerator", maar er wordt verder niet uitgelegd wat dat dan betekent voor de kaart.

Ik zou de 3x golf kaarten en de "TopoActive RDA Europe 2021.20" handmatig van het horloge kunnen halen, en dan kijken of ik de TopoActive kaart van Europa kan downloaden met Garmin Express. Maar of ik dan een betere kaart krijg weet ik niet.

Ik had toch gehoopt dat Garmin dit iets beter op orde zou hebben bij hun flag-ship model...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-05 14:54
slow whoop schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:23:
Ik snap geen zak van de kaarten die op m'n Fenix 7s staan.
This is where you’ll see two sections. The first is the TopoActive Maps, which are the main maps that you want for sports/adventure navigation. However, there’s also entries below it for SkiView and CourseView (golf), plus a vert basic worldwide base map (it’s useless). The SkiView and CourseView maps are preloaded on all units, because they’re relatively small (23MB for SkiView, and roughly 200-500MB for each continent’s golf courses).

However, it’s the TopoActive maps that are where the goods are. When you open that, it’ll show you which maps you’ve installed as well as the size. Or, you can choose ‘Add Map’, and it’ll connect via WiFi and show you additional map regions to download.

Garmin-Fenix7-Map-Updater

For context, here’s the current sizes of these maps. These will undoubtedly change slightly over time, but shouldn’t change too dramatically over the years:

TopoActive North America: 8.9GB
TopoActive Europe: 11.6GB
TopoActive THID: 2.5GB
TopoActive MENA: 1.4GB
TopoActive Australia & New Zealand: 1.8GB
TopoActive Africa: 4.4GB
TopoActive Japan: 3.8GB
TopoActive Hong Kong & Macau: 17MB (yes, megabytes)
TopoActive South America: 6.0GB
TopoActive Taiwan: 96MB
TopoActive Korea: 213MB
TopoActive SGMYVNPH: 1.3GB
TopoActive China Mainland: 663MB

Remember that the size of the TopoActive map is less about the size of the region, and more about the density of things in the region (roads/trails/cities/POI’s, etc…). You can also update a TopoActive Map from there as well. Now, once you choose to download a map, you’ll select it, and then select ‘Download’. It won’t download though until your device is plugged in, but basically puts it in a queue. Also, note that plugging in means to a regular USB power port, not to a computer.

Garmin-Fenix7-MapDownload Garmin-Fenix7-Maps-Downloading

Downloading takes a long-ass time. To download the TopoActive Europe map (11.6GB), I timed it at somewhere between 4 and 4.5 hours (I went to bed at 4hrs with it at 90%). Seriously. You can alternatively use Garmin Express on a computer, which tends to be a crapton faster, since it’s transferring USB. Remember that in general the watch uses a lower-power consuming WiFi chipset, so it’s not downloading things as fast as a phone or computer. In other words, do this the night before you leave for a trip, and let it sync overnight. Or, let it sync while you make a 12-course dinner or something.

Van dc rainmaker site.
Wat ik er kan van uitmaken is dat de topo meer detail hebben.
Ik heb de zelfde kaarten als jij op mijn epix,
Volgens mij moet je de 2 europa kaarten samen tellen en dan kom je aan 11gb.
Ik kan deze wel wissen,kaart,kaartbeheer topactive kaarten en wis kiezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gunth op 11-02-2022 16:43 ]

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
Ja, dat had ik ook gelezen. Maar ome Ray zegt dus niets over een RDA map, waarom die niet bij de TopoActive maps staan op m'n horloge, en waarom die compleet onzichtbaar is in Garmin Express.

Ik begrijp ook niet waarom de RDA Europe map van mij maar 2.7 GB is, en de werkelijke map van Europa 11.6 GB. Dat lijkt me een wezenlijk verschil in detail.

Ben nu begonnen met het kopieren van de RDA map (en de golf maps) naar m'n PC. Dan verwijder ik ze van m'n horloge en ga ik kijken of ik de echte TopoActive kaart van Europa kan downloaden met Garmin Express.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-05 14:54
slow whoop schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:46:
Ja, dat had ik ook gelezen. Maar ome Ray zegt dus niets over een RDA map, waarom die niet bij de TopoActive maps staan op m'n horloge, en waarom die compleet onzichtbaar is in Garmin Express.

Ik begrijp ook niet waarom de RDA Europe map van mij maar 2.7 GB is, en de werkelijke map van Europa 11.6 GB. Dat lijkt me een wezenlijk verschil in detail.

Ben nu begonnen met het kopieren van de RDA map (en de golf maps) naar m'n PC. Dan verwijder ik ze van m'n horloge en ga ik kijken of ik de echte TopoActive kaart van Europa kan downloaden met Garmin Express.
Bij mij is de topo active europe 8.8 gb en rda europe 2.7gb op de epix
Dus samen 11.5gb.

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
Gunth schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:54:
[...]

Bij mij is de topo active europe 8.8 gb en rda europe 2.7gb op de epix
Dus samen 11.5gb.
Interessant. Ik heb dus alleen de RDA Europe van 2.7 GB. Maar die heb ik er net afgesmeten, en nu ben ik met Garmin Express opnieuw TopoActive Europe aan het installeren. Ben benieuwd...

Edit: Nou, dat ging verrassend snel. Heb nu wel de TopoActive Europe map erop staan. Ik zie hem nu in Garmin Express. En ook op m'n horloge. Daar staat de kaart nu bij TopoActive maps. Daar staat nu ook dat er een update is, en als ik vervolgens wil updaten zegt ie dat er geen ruimte meer is op het horloge. Nou ja, voor nu laat ik het maar zo. In file explorer zie ik nu totaal 5 nieuwe bestanden van samen 11.5 GB. Dat lijkt dus redelijk te kloppen.

[ Voor 36% gewijzigd door slow whoop op 11-02-2022 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Wolf
  • Laatst online: 08-05 07:01
Ter info:
Ik heb 31 januari het volgende gemeld bij Garmin:
Ik heb net de Garmin Fenix 7 (standaard) met 16 GB geheugen gekocht. Ik weet dat deze minder geheugen heeft dan de Saphire modellen en dat hier niet alle kaarten (hele wereld) tegelijk oppassen. Maar er is ook onvoldoende ruimte voor Europa. Dat valt mij wel tegen. Ik heb nu alleen TopoActive Europe West geïnstalleerd. Het horloge bevat nog geen muziek o.i.d. Er is nog 6,7 GB vrij. Ik woon in Nederland dicht bij de Duitse grens en ga met Courses regelmatig de Nederlands-Duitse grens over. Duitsland valt echter onder TopoActive Europe Central Hoe kan ik dit oplossen? Kan ik kaarten van afzonderlijke landen installeren? Kan ik zowel Europe West EN Central installeren?

En 7 februari gereageerd op het antwoord van Garmin:
Garmin: U kan inderdaad 2 verschillende regios installeren van de Topo Europa kaart. Zodra u de eerste heeft geïnstalleerd kan u nadien het 2e deel installeren.

Ik werk vanuit Garmin Express, Kaartdetails. Daar heb ik alleen de mogelijkheid de Europa regio te wijzigen. Dus vervangen en niet toevoegen.
Ik heb nu het volgende gedaan:
- Met TopoActive Europe - West geïnstalleerd een kopie gemaakt van alle bestanden op de Fenix 7 naar mijn PC gemaakt.
- TopoActive Europe - West gewijzigd naar Europe - Central
- Gekeken welke *.img bestanden zijn verdwenen en welke er nieuw zijn bijgekomen
- De verdwenen *.img bestanden handmatig terug gekopieerd naar de Fenix 7

Garmin Express, Kaartdetails geeft nog wel aan dat (alleen) TopoActive Europe - Central is geïnstalleerd, maar de Turn-by-Turn navigatie bij het volgen van Courses in Nederland (Europe - West) werkt wel goed.
Het navigeren over de grens (Duitsland = Europe - Central) heb ik nog niet kunnen testen.

De Fenix 7 geeft onder Instellingen Kaartbeheer aan:
- 1,4 GB beschikbaar (ik heb nog geen muziek opgeslagen)
- TopoActive kaarten: TopoActive Europe: 8,9 GB, kaartversie 2021.20

Dit lijkt dus wel te werken maar ik zou liever een standaard oplossing zien die de combinatie van West en Centraal Europa ondersteund.
Hoe gaat het nu b.v. bij Kaart updates? Ik vermoed dat dan alleen TopoActive Europe - Central wordt geupdate omdat Express niet "weet" dat West ook is geïnstalleerd.

Laatste reactie Garmin (9 februari):
Op dit moment zijn onze ingenieurs hier nog steeds mee bezig.
Er is al vooruitgang, maar nog geen publieke update, aangezien alles getest moet worden om dit te verzekeren.
Wij verwachten zeer binenkort een oplossing.
Onze excuses voor het ongemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
Lone Wolf schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:02:
Ter info:
Ik heb 31 januari het volgende gemeld bij Garmin:
Ik heb net de Garmin Fenix 7 (standaard) met 16 GB geheugen gekocht. Ik weet dat deze minder geheugen heeft dan de Saphire modellen en dat hier niet alle kaarten (hele wereld) tegelijk oppassen. Maar er is ook onvoldoende ruimte voor Europa. Dat valt mij wel tegen. Ik heb nu alleen TopoActive Europe West geïnstalleerd. Het horloge bevat nog geen muziek o.i.d. Er is nog 6,7 GB vrij. Ik woon in Nederland dicht bij de Duitse grens en ga met Courses regelmatig de Nederlands-Duitse grens over. Duitsland valt echter onder TopoActive Europe Central Hoe kan ik dit oplossen? Kan ik kaarten van afzonderlijke landen installeren? Kan ik zowel Europe West EN Central installeren?

En 7 februari gereageerd op het antwoord van Garmin:
Garmin: U kan inderdaad 2 verschillende regios installeren van de Topo Europa kaart. Zodra u de eerste heeft geïnstalleerd kan u nadien het 2e deel installeren.

Ik werk vanuit Garmin Express, Kaartdetails. Daar heb ik alleen de mogelijkheid de Europa regio te wijzigen. Dus vervangen en niet toevoegen.
Ik heb nu het volgende gedaan:
- Met TopoActive Europe - West geïnstalleerd een kopie gemaakt van alle bestanden op de Fenix 7 naar mijn PC gemaakt.
- TopoActive Europe - West gewijzigd naar Europe - Central
- Gekeken welke *.img bestanden zijn verdwenen en welke er nieuw zijn bijgekomen
- De verdwenen *.img bestanden handmatig terug gekopieerd naar de Fenix 7

Garmin Express, Kaartdetails geeft nog wel aan dat (alleen) TopoActive Europe - Central is geïnstalleerd, maar de Turn-by-Turn navigatie bij het volgen van Courses in Nederland (Europe - West) werkt wel goed.
Het navigeren over de grens (Duitsland = Europe - Central) heb ik nog niet kunnen testen.

De Fenix 7 geeft onder Instellingen Kaartbeheer aan:
- 1,4 GB beschikbaar (ik heb nog geen muziek opgeslagen)
- TopoActive kaarten: TopoActive Europe: 8,9 GB, kaartversie 2021.20

Dit lijkt dus wel te werken maar ik zou liever een standaard oplossing zien die de combinatie van West en Centraal Europa ondersteund.
Hoe gaat het nu b.v. bij Kaart updates? Ik vermoed dat dan alleen TopoActive Europe - Central wordt geupdate omdat Express niet "weet" dat West ook is geïnstalleerd.

Laatste reactie Garmin (9 februari):
Op dit moment zijn onze ingenieurs hier nog steeds mee bezig.
Er is al vooruitgang, maar nog geen publieke update, aangezien alles getest moet worden om dit te verzekeren.
Wij verwachten zeer binenkort een oplossing.
Onze excuses voor het ongemak.
toon volledige bericht
Raar. Mijn Fenix 7s heeft ook maar 16 GB, en daar heb ik nu dus wel de gehele kaart van Europa op kunnen zetten. Ik heb dezelfde kaartversie als jij (2021.20), maar bij mij is ie 11.5 GB groot. Ik moet zeggen dat ik de kaart nog niet uitvoerig heb getest, al helemaal niet buiten Nederland. Maar ik heb geen reden om aan te nemen dat ik maar een deel van Europa heb.

Maar vind het vreemd dat het op mijn horloge wel past, en op de jouwe niet.

Edit: Correctie, ik heb kaartversie 2021.21. Die is dus 11.5 GB groot. Zou dat het verschil kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
zijn de kaarten op een Fenix 7 anders dan die voor de 5X? Ik heb daar standaard de Topactive Europe West, East en Central op staan (v2021.20).

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Wolf
  • Laatst online: 08-05 07:01
slow whoop schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:26:
[...]

Raar. Mijn Fenix 7s heeft ook maar 16 GB, en daar heb ik nu dus wel de gehele kaart van Europa op kunnen zetten. Ik heb dezelfde kaartversie als jij (2021.20), maar bij mij is ie 11.5 GB groot. Ik moet zeggen dat ik de kaart nog niet uitvoerig heb getest, al helemaal niet buiten Nederland. Maar ik heb geen reden om aan te nemen dat ik maar een deel van Europa heb.

Maar vind het vreemd dat het op mijn horloge wel past, en op de jouwe niet.

Edit: Correctie, ik heb kaartversie 2021.21. Die is dus 11.5 GB groot. Zou dat het verschil kunnen zijn?
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 23:45:
zijn de kaarten op een Fenix 7 anders dan die voor de 5X? Ik heb daar standaard de Topactive Europe West, East en Central op staan (v2021.20).
Hmmm ... Ik vond het al vreemd dat hier niet meer klachten over waren. Heb ik weer 8)7
Nog even het bewijs bij installatie v.d. kaart met de Fenix 7 nog vrijwel schoon uit de verpakking (alleen basis configuratie):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKTfi4OoWy7UQmtydihQExas0zU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JNK3GMMeqCm5qhKo0zErcy3t.png?f=user_large

Garmin Express geeft nu (na mijn handmatige kopieer acties het volgende aan:
Bij Kaartdetails: Kaart TopoActive Europe - Centraal 2021.20
Bij Kaarten beheren: TopoActive Europe - West

Ik heb gisteren de firmware update 7.24 gekregen en zal zodra ik een paar uur tijd heb voor de kaart updates hier nog eens wat mee testen.

[ Voor 3% gewijzigd door Lone Wolf op 12-02-2022 08:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vandaag mijn standaard 10km rondje in D2 gelopen. Deze keer met de AW7 met OHR (polshartslag). Daar ben ik zeker niet tevreden over. Gebruik gemaakt van WorkOutDoors.

Hartslag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VouaPGPtk9UwJHPSTfcwFcbvpFY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QMZHtOSDo7oC3Z7TRRXFxhbh.png?f=fotoalbum_large

De 3 oranje cirkels geven aan dat het mis gaat:
- het duurt ongeveer 1 min voordat er hartslag gemeten wordt
- een vastloper op 149 BPM en dan een piek naar 175BPM
- een vastloper op 165 BPM

De gemiddelde hartslag klopt uiteindelijk wel maar betrouwbaar vind ik het niet. Voordat ik gestart ben met de workout heb ik handmatig de hartslag laten meten om er zeker van te zijn dat er een 'lock' was. Horloge zit op de juiste plek en bandje beweegt niet tijdens het lopen.

Misschien is het de kou maar ik heb de hele winter met de AW6 gelopen vorig jaar en die was echt heel veel beter qua hartslagmeting.

GPS
De AW6 en AW SE geven op dit rondje ongeveer 150m eerder de 10km grens aan. Garmin (Fenix 6) is 100m later. Strava is het met Garmin eens en paste mijn rondje op de AW altijd aan naar 9.9x. De AW7 is 50m later dan Garmin op het 10km mark. Dat scheelt dus 200m met de AW6 en AW SE. Interessant genoeg corrigeert Strava nu niet omhoog, bijvoorbeeld naar 10.05km.

Ik denk dat de GPS van Garmin nauwkeuriger is maar wat ik interessanter vind is dat Strava nu ineens niet corrigeert terwijl dat bij de te optimistische registratie van de AW6 en AW SE wel gebeurde.

[ Voor 3% gewijzigd door XeNeRgY op 12-02-2022 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
@XeNeRgY Dit soort ervaringen had ik met de series 4 ook, dus daarom gebruik ik altijd een 4iii hartslagband en een Stryd voor de pace/afstand.

Maar ga denk ik binnenkort zelf ook een testje doen:
Aan de ene arm de series 7 met Stryd met optische hartslag
Aan de andere arm de SE van de vrouw met optische hartslag
Een karoo 2 in m'n zak verbonden met de 4iii hartslagband.

Heb zelf al iets van een tool om het mooi te vergelijken maar als dat niet lekker werkt misschien voor 5 dollar die van DCR is testen voor een dag

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tinusvolkel schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 09:42:
@XeNeRgY Dit soort ervaringen had ik met de series 4 ook, dus daarom gebruik ik altijd een 4iii hartslagband en een Stryd voor de pace/afstand.

Maar ga denk ik binnenkort zelf ook een testje doen:
Aan de ene arm de series 7 met Stryd met optische hartslag
Aan de andere arm de SE van de vrouw met optische hartslag
Een karoo 2 in m'n zak verbonden met de 4iii hartslagband.

Heb zelf al iets van een tool om het mooi te vergelijken maar als dat niet lekker werkt misschien voor 5 dollar die van DCR is testen voor een dag
Ik herken het gedrag van mijn 6 weer helemaal niet. Ben benieuwd naar jouw bevindingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoerBier
[deze vraag ook gesteld in fietscomputer topic, excuus als dat niet de bedoeling is]

Gebruikt iemand de fenix 6x of 7x structureel als fietscomputer? Werkt dat ok? Of zou je altijd voor een edge gaan, als je die ook hebt?

(Edge vind ik in gebruik een beetje gedoe. Scherm is natuurlijk mooi groot. Maar als ik me maar over 1 computer druk hoef te maken vwb route, batterij zou dat fijner zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmila
Lone Wolf schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 08:29:
[...]

[...]

Hmmm ... Ik vond het al vreemd dat hier niet meer klachten over waren. Heb ik weer 8)7
Nog even het bewijs bij installatie v.d. kaart met de Fenix 7 nog vrijwel schoon uit de verpakking (alleen basis configuratie):
[Afbeelding]

Garmin Express geeft nu (na mijn handmatige kopieer acties het volgende aan:
Bij Kaartdetails: Kaart TopoActive Europe - Centraal 2021.20
Bij Kaarten beheren: TopoActive Europe - West

Ik heb gisteren de firmware update 7.24 gekregen en zal zodra ik een paar uur tijd heb voor de kaart updates hier nog eens wat mee testen.
toon volledige bericht
Bij mij ziet Garmin express er heel anders uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BoerBier schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:12:
[deze vraag ook gesteld in fietscomputer topic, excuus als dat niet de bedoeling is]

Gebruikt iemand de fenix 6x of 7x structureel als fietscomputer? Werkt dat ok? Of zou je altijd voor een edge gaan, als je die ook hebt?

(Edge vind ik in gebruik een beetje gedoe. Scherm is natuurlijk mooi groot. Maar als ik me maar over 1 computer druk hoef te maken vwb route, batterij zou dat fijner zijn)
Fenix 6 werkt prima. Heeft ook grid en flow dus volgens mij complete overlap met Edge features. Het scherm is een stuk kleiner dus met kaart lezen moet je wat beter kijken maar turn by turn afslagen volgen gaat prima.

Als je al een Fenix hebt zou ik zeker geen Edge kopen. Flinke overkill in mijn ogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 23:25
Grappig, ik zou nooit met m’n Fenix gaan wielrennen.

Al 2 jaar erg blij met m’n Edge icm Fenix. Edge met name handig door het grote scherm voor navigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-04 08:03
@BoerBier is het idee om het horloge in een houder op je stuur te gebruiken of aan je pols?

Ik heb een tijdje met een sporthorloge gefietst maar heb een Edge gekocht.
Reden: navigatie (mijn horloge had geen navigatie) + je ziet je gegevens op je stuur ipv op je pols te moeten kijken. Op mij pols kijken tijdens fietsen werd ik niet gelukkig van, want je focus is toch weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoerBier
@DialOut inderdaad, in een houder op het stuur.

Dus de vraag is waarschijnlijk vooral of m'n ogen nog goed genoeg zijn....

@XeNeRgY 'navigeer' je met de edge met klassiek kaartlezen? zonder vooraf ingestelde route? Dat lijkt me onhandig. Maar misschien heb je een versie met touchscreen en werkt het dan wel?

[ Voor 42% gewijzigd door BoerBier op 12-02-2022 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:34
Je kunt “vrij” fietsen waarbij je de kaart op de Edge in het zicht houdt. Wat veel wordt gedaan is om een route te maken via websites als Strava (betaalde versie), Komoot, RidewithGPS of een stel andere sites. Als je bv. Komoot gebruikt met je account, kun je deze inloggegevens ook op je Fenix / Epix / Edge instellen. Routes die je dan op de website maakt, worden dan op je device gedownload. Selecteer je voor je gaat rijden een route, dan wordt de route met chevrons en meldingen op het scherm weergegeven. Je krijgt op circa 250 meter vantevoren bericht als je bv. moet afslaan. Heel handig als je op onbekend terrein gaat rijden of lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 16:08
Instinct 2 nu te koop bij Garmin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-05 08:37
Vandaag weer een route gedaan (van 82km) met m'n F5 (aan de pols), bolletje pjjltje. Gaat prima, maar twee keer schuin een verkeerd aafslag genomen,ma ar dat constateert het horloge direct.

Wel vind ik de beperking vrij lastig, vanaf km 55 oid geeft hij geen afslagen meer i.v.m. met beperkt geheugen. Alleen de groene route nog en de afstand tot het einde. Is dat de beperking van de F5 of staan er teveel routes op mijn device? De route is gemaakt met Garmin connect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:40
Ik vind het op de wielrenfiets niet prettig om met de Fenix 6 pro alleen te fietsen. Ik heb het wel eens gedaan, maar heb een sterke voorkeur voor een Edge dan. Ik vind het ook net wat minder veilig; je moet het horloge naar je toe draaien om 'm goed te kunnen lezen en dan op het kleine schermpje de kaart aflezen. Mijn focus is dan lang van de weg af, terwijl ik bijvoorbeeld 30 km/uur rijdt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-05 20:56
Hebben jullie bij de F6x ook wel eens ervaren dat de interne barometer af en toe wat wappie is? Hij staat op het hoofdscherm van m'n watchface dus soms zie ik 'm wel eens. Momenteel -23, gisteren +5 op dezelfde plek in Zeeland. Tussendoor geen GPS activiteit gedaan (ik kan me voorstellen dat ie daar data aan ontleent).

Hoe nauwkeurig is jullie barometer? Ik snap wel dat trappen tellen zo niet echt werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ascent schreef op zondag 13 februari 2022 @ 08:19:
Hebben jullie bij de F6x ook wel eens ervaren dat de interne barometer af en toe wat wappie is? Hij staat op het hoofdscherm van m'n watchface dus soms zie ik 'm wel eens. Momenteel -23, gisteren +5 op dezelfde plek in Zeeland. Tussendoor geen GPS activiteit gedaan (ik kan me voorstellen dat ie daar data aan ontleent).

Hoe nauwkeurig is jullie barometer? Ik snap wel dat trappen tellen zo niet echt werkt.
Dat is normaal bij barometrische hoogtesensors. Deze kalibreren zichzelf weer bij een volgende GPS fix. Als ik nu op mijn FR645M kijk dan staat daar nu 41m, terwijl ik op een werkelijke hoogte van 21m zit. Zometeen zal het na een rondje rennen wel weer kloppen. Je kunt altijd ook controleren wat de barometer (luchtdruk) waarde is om je barometrische sensor te controleren. Deze kun je op sommige connect IQ watchfaces zien, of via sommige connect IQ apps.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de wielrenners die liever een Edge gebruiken: ikzelf rijd alleen op de MTB. Daar is navigeren veel minder van toepassing. Misschien zit daar het verschil in bruikbaarheid. De Fenix met stuurhouder dient dan als pure kilometerteller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 23:25
XeNeRgY schreef op zondag 13 februari 2022 @ 08:50:
Voor de wielrenners die liever een Edge gebruiken: ikzelf rijd alleen op de MTB. Daar is navigeren veel minder van toepassing. Misschien zit daar het verschil in bruikbaarheid. De Fenix met stuurhouder dient dan als pure kilometerteller.
Ja ok, dan is het ook veel minder belangrijk.

Ik fiets op vakantie wel eens in de bergen en dan kom je met 50-70 bergaf, dan is het sowieso fijn om op je Edge de bochten goed te zien. Ik wil eigenlijk een grotere Edge ipv mn 530 😁.

Mijn vriendin fietste vroeger met F5 + Garmin houder op haar stuur. Die heeft geen kaarten, maar alleen broodkruimelspoor + richting. Dat ging iig vopr geen meter. Maar met een F6/F7 met kaart zal het ietsje beter gaan als je goede ogen hebt en op het gemakje kunt beslissen waar je heen moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
XeNeRgY schreef op zondag 13 februari 2022 @ 08:50:
Ik rij op de MTB met een 830. Horloge gewoon aan pols (Vivoactive)
Zeker in het buitenland een verademing, je ziet en weet waar je rijdt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKam
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-05 08:18
Requiem19 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 08:56:
[...]

Ja ok, dan is het ook veel minder belangrijk.

Ik fiets op vakantie wel eens in de bergen en dan kom je met 50-70 bergaf, dan is het sowieso fijn om op je Edge de bochten goed te zien. Ik wil eigenlijk een grotere Edge ipv mn 530 😁.

Mijn vriendin fietste vroeger met F5 + Garmin houder op haar stuur. Die heeft geen kaarten, maar alleen broodkruimelspoor + richting. Dat ging iig vopr geen meter. Maar met een F6/F7 met kaart zal het ietsje beter gaan als je goede ogen hebt en op het gemakje kunt beslissen waar je heen moet.
Ik begreep laatst dat dat met een epix niet kan. Die op het stuur gebruiken. omdat hij detecteert dat hij niet gedragen wordt en dan na een tijdje uitgaat om in spaar stand te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Laatst online: 20:34
Met versie 7.24 lijkt daar e.e.a in te zijn veranderd. Neemt niet weg dat de 3rd party watchfaces hiervoor door de ontwikkelaars aangepast moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmila
Jammer … ik krijg OSM kaarten niet op mijn Fenix 6X.

Horloge wordt niet herkend in Finder van mijn MacBook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
edwardmila schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:20:
Jammer … ik krijg OSM kaarten niet op mijn Fenix 6X.

Horloge wordt niet herkend in Finder van mijn MacBook.
Even googlen, meerdere oplossingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmila
maartend schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:25:
[...]

Even googlen, meerdere oplossingen
Ik heb me suf gegoogled maar kom er niet uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
Als je er oprecht niet uit komt kan je beter een los topic starten waarin je duidelijk aangeeft wat je allemaal geprobeerd hebt en waar je dan alsnog tegenaan loopt.
We verwachten namelijk wel een stevige dosis eigen inzet, maar gezien de hoeveelheid simpele vragen en weinig informatie ben ik daar nog niet zo zeker van. Het is hier ook weer geen helpdesk. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisc2
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:53
edwardmila schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:35:
[...]

Ik heb me suf gegoogled maar kom er niet uit
Android file transfer, daarmee heb ik het gedaan. Waar en hoe, ff google...!

Kanonnier zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmila
Wisc2 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 17:44:
[...]

Android file transfer, daarmee heb ik het gedaan. Waar en hoe, ff google...!
Dank je Wisc2 … de boodschap van Conadan was duidelijk, ik kijk wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisc2
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:53
edwardmila schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:06:
[...]

Dank je Wisc2 … de boodschap was duidelijk, ik kijk wel
YW heb het hier ook niet zo bij de hand... vandaar..

Kanonnier zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:17
Er valt me iets verveldens op na die laatste update van Epix. Het polsgebaar duurt een fractie langer, als je er op begint te letten wordt het frustrerend. 😀 Nog iemand die dit opvalt of zie ik spoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvraemdo
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-04 19:12
ascent schreef op zondag 13 februari 2022 @ 08:19:

Normaal zou trappen tellen geen probleem mogen geven, omdat de elke beklommen trap eenzelfde delta geeft in gemeten luchtdruk (en dus ook in afgelegde hoogte). Volgens mij kijkt je horloge hier niet naar abdolute meters.

Ik heb enkel mijn Fenix 5+ als referentie, maar volgens mij gebruiken de 6 Pro en 7 dezelfde manier van calibreren vd barometrische hoogtemeter. Deze kan handmatig, als je bvb weet op welke hoogte je bent, of automatisch (al dan niet enkel vóór de start van een activiteit, of continu, gedurende de activiteit).

Als je kiest voor automatisch, dan gebruikt je toestel normaal de hoogtedata uit het DEM-bestand dat mee met je topokaarten is geïnstalleerd (vandaar dat bvb de 'non-pro' Fenix 6 deze optie niet heeft).

Je moet maar eens opzoeken in de handleiding van je Fenix 7, daar staat het normaal wel goed in uitgelegd. Dcrainmaker legt het ook kort uit in z'n laatste blogpost ivm de vergelijking tss de Fenix 7 en de Instinct 2:
https://www.dcrainmaker.c...-detailed-comparison.html

Zelf calibreer ik m'n barometrische hoogtemeter zo nu en dan eens handmatig, en dit vanuit de hoogte-widget (grafiekje met de hoogte), als ik op een gekende hoogte ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
  • Nu online
Cloclo100 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:03:
Er valt me iets verveldens op na die laatste update van Epix. Het polsgebaar duurt een fractie langer, als je er op begint te letten wordt het frustrerend. 😀 Nog iemand die dit opvalt of zie ik spoken?
Dit idee heb ik ook ja.
Epix gen 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor wie het interessant vindt een vergelijking tussen de Epix en AW7 met een borstband door Fit Gear Hunter in 12 verschillende trainingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksmBVv6MaWtTSR2dSgYbLNnjw2k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WZRtOX8aJOkw7Wv9ljDSsdej.png?f=fotoalbum_large

Allebei erg goed dus. Hele vergelijking op YouTube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seez
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:15
Ik loop tegen steeds meer conflicterende adviezen van de Fenix 7 aan.

Even stukje context. Afgelopen week heb ik iets intenser getraind dan normaal en Ipv van interval in Z4-5 training heb ik een extensieve duurloop gedaan waarbij het afzien was omdat ik 12K lang in Z4 heb gerend op een trail en daarvoor nog een half uur op Z3 heb gefietst. Dus ik verwachtte wel dat de F7 zou komen met een advies even 24 - 48 uur rustiger aan doen, maar niet het advies van 68 uur! En de recovery is vertraagd door een slechte slaap. Wat voor mijn gevoel helemaal niet zo is. Mijn rust hartslag was 3 slagen hoger en ik had klein beetje spierpijn. Toch heb ik het wat rustiger aangedaan en enkel 5K gewandeld.
Verder train ik elke dag, krachttraining op Z1 ene dag en een cardio training op de andere dag soms in Z3 en soms in Z4. Ik dacht dat een run activiteit en krachttraining activiteit niet qua hersteltijd opstapelen maar dat lijken ze wel te doen. Ik train al ruim een jaar 6 tot 8x per week, ongv 10 uur per week. Mijn lichaam is dit gewend.

Ik loop tegen 2 issues aan. De 1e vind ik niet zo erg en dat is het gezeur dat ik rustig aan moet doen en dat mijn body battery elke dag helemaal leeg is en daardoor zelden hoger dan 50% oplaad.

2e vind ik wel verwarrend. Volgens mijn horloge heb ik een anearobe tekort, terwijl ik bij intervallen echt in het rood ren.
Kan het zo zijn dat mijn max hartslag (wat op automatisch is ingesteld) niet correct is en dit beter binnenkort zelf kan opzoeken en instellen?

Ik heb al naar mijn profielinstellingen gekeken. Alle gegevens lijken te kloppen.
Naar je lichaam luisteren is belangrijker dan wat cijfertjes op een scherm, maar ik kan mij niet voorstellen dat ik zo weinig anaerobic train. En dat mijn batterij bijna elke dag half opgeladen is terwijl ik mij energiek voel.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QHm1zPS.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GrsjGVe.jpg

[update]
Het enige wat mij opvalt en zelf ook kan beamen is dat de laatste 2 weken mijn "Stress" waarden omhoog kruipen. Dat ervaar ik ook en is vooral werk gerelateerd haha.
Heeft HSV dermate invloed op body battery en trainingstatus?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z28zrgE.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door seez op 14-02-2022 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
  • Nu online
seez schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:10:
Ik loop tegen steeds meer conflicterende adviezen van de Fenix 7 aan.

Even stukje context. Afgelopen week heb ik iets intenser getraind dan normaal en Ipv van interval in Z4-5 training heb ik een extensieve duurloop gedaan waarbij het afzien was omdat ik 12K lang in Z4 heb gerend op een trail en daarvoor nog een half uur op Z3 heb gefietst. Dus ik verwachtte wel dat de F7 zou komen met een advies even 24 - 48 uur rustiger aan doen, maar niet het advies van 68 uur! En de recovery is vertraagd door een slechte slaap. Wat voor mijn gevoel helemaal niet zo is. Mijn rust hartslag was 3 slagen hoger en ik had klein beetje spierpijn. Toch heb ik het wat rustiger aangedaan en enkel 5K gewandeld.
Verder train ik elke dag, krachttraining op Z1 ene dag en een cardio training op de andere dag soms in Z3 en soms in Z4. Ik dacht dat een run activiteit en krachttraining activiteit niet qua hersteltijd opstapelen maar dat lijken ze wel te doen. Ik train al ruim een jaar 6 tot 8x per week, ongv 10 uur per week. Mijn lichaam is dit gewend.

Ik loop tegen 2 issues aan. De 1e vind ik niet zo erg en dat is het gezeur dat ik rustig aan moet doen en dat mijn body battery elke dag helemaal leeg is en daardoor zelden hoger dan 50% oplaad.

2e vind ik wel verwarrend. Volgens mijn horloge heb ik een anearobe tekort, terwijl ik bij intervallen echt in het rood ren.
Kan het zo zijn dat mijn max hartslag (wat op automatisch is ingesteld) niet correct is en dit beter binnenkort zelf kan opzoeken en instellen?

Ik heb al naar mijn profielinstellingen gekeken. Alle gegevens lijken te kloppen.
Naar je lichaam luisteren is belangrijker dan wat cijfertjes op een scherm, maar ik kan mij niet voorstellen dat ik zo weinig anaerobic train. En dat mijn batterij bijna elke dag half opgeladen is terwijl ik mij energiek voel.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[update]
Het enige wat mij opvalt en zelf ook kan beamen is dat de laatste 2 weken mijn "Stress" waarden omhoog kruipen. Dat ervaar ik ook en is vooral werk gerelateerd haha.
Heeft HSV dermate invloed op body battery en trainingstatus?
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ik herken dit een beetje van mijn Epix. Bij mij zou er ook een anearoob te kort zijn, ondanks dat ik een interval sprint had gedaan op maximale inspanning. Waarschijnlijk kwam mijn hartslag (met band gemeten) inderdaad niet in zone 5. Heb nog eens naar mijn hartslagzones gekeken en mijn max hartslag ingevuld middels de formule 2018 - (leeftijd * 0,7), hiermee kwam mijn max hartslag iets lager uit dan daarvoor. Ben benieuwd of dat iets scheelt.
Ik ben niet tegengekomen hoe je je hartslag op automatisch instelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lagune
  • Laatst online: 07-05 15:41

Lagune

Its time for warp

Megupe schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:44:
[...]

Ik herken dit een beetje van mijn Epix. Bij mij zou er ook een anearoob te kort zijn, ondanks dat ik een interval sprint had gedaan op maximale inspanning. Waarschijnlijk kwam mijn hartslag (met band gemeten) inderdaad niet in zone 5. Heb nog eens naar mijn hartslagzones gekeken en mijn max hartslag ingevuld middels de formule 2018 - (leeftijd * 0,7), hiermee kwam mijn max hartslag iets lager uit dan daarvoor. Ben benieuwd of dat iets scheelt.
Ik ben niet tegengekomen hoe je je hartslag op automatisch instelt.
via connect (mobile), fenix device --> user profile --> heart rate --> max hr --> auto detection
@seez heb je niet last van inaccuraat OHR? je kan ook zo'n lactate threshold test doen

https://discover.garmin.c...unning/#lactate-threshold
https://discover.garmin.c...anaerobic-training-effect

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:37

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

@seez Als ik naar de gegeven verhoudingen kijk die je Fenix je geeft omtrent 'trainingstijd' in bepaalde zones kun je volgens mij wel concluderen dat je idealiter de blauwe balk (= aeroob/rustig trainen) liever langer wil hebben en de oranje balk wat korter... en vervolgens de paarse balk ook wat langer.

Dan zou het zo zijn dat je in paars inderdaad echt 'zware training' pakt en daar dus ook weer goed van kunt herstellen omdat je genoeg 'easy' minuten maakt ver onder de drempel..

Dit hangt er wel een beetje af wat je doel is, maar over het algemeen trainen veel mensen zo.
Helaas trainen veel mensen nog altijd te veel ' in het midden'. Daardoor lijken alle activiteiten op elkaar en zijn ze ongemerkt te zwaar om snel van te herstellen. Maar niet zwaar genoeg om échte prikkels te forceren.

Los van dit is het natuurlijk belangrijk om je HR zones goed te hebben staan, dus begin daar eerst mee.
Als je dat nog nooit gedaan hebt, zou ik eens een sportmedische keuring doen.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seez
@Lagune Ik gebruik een Garmin HRM borstband, die heeft laatst wel een firmware update gekregen, maar geen noemenswaardige verandering opgemerkt
Die linkjes zijn wel superhandig om even in te duiken. Ik ga even in de LDHS in duiken.

@dreameater Met teveel trainen in het midden, heb je best een punt! Iets meer variatie in mijn cardio trainingen leek mij ook beter. En een sportmedische keuring kan geen kwaad.
Ik ga aankomend weekend een een lactact threshold test doen (ook even uitzoeken of ik tijdens deze test ook mjin max hartslag opnieuw kan bepalen).

Het zou dus niet zo moeten zijn dat een duurtraining TE heeft van 4.5. Dan ben ik dus te intensief bezig voor een duurtraining.

Maar even los van het teveel trainen in het midden. Mijn gevoel / lichaam zegt mij dat ik herstelt ben. Ik heb geen zware benen. Ik had zin om vanochtend lekker even weer hard te gaan, terwijl mijn body battery nu nog maar op 27% staat en mijn herstel advies 44 uur.
Het is gewoon niet leuk om te lezen dat je nog maar een kwart van je energiepeil heb en moet rusten
Nou misschien klaag ik teveel. Ik ga het e.e.a. veranderen en over 2 weken weer is goed aankijken wat mijn horloge zegt en mijn lichaam en wat nu de werkelijke prestatieverbeteringen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune
  • Laatst online: 07-05 15:41

Lagune

Its time for warp

seez schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:51:
@Lagune Ik gebruik een Garmin HRM borstband, die heeft laatst wel een firmware update gekregen, maar geen noemenswaardige verandering opgemerkt
Die linkjes zijn wel superhandig om even in te duiken. Ik ga even in de LDHS in duiken.

@dreameater Met teveel trainen in het midden, heb je best een punt! Iets meer variatie in mijn cardio trainingen leek mij ook beter. En een sportmedische keuring kan geen kwaad.
Ik ga aankomend weekend een een lactact threshold test doen (ook even uitzoeken of ik tijdens deze test ook mjin max hartslag opnieuw kan bepalen).

Het zou dus niet zo moeten zijn dat een duurtraining TE heeft van 4.5. Dan ben ik dus te intensief bezig voor een duurtraining.

Maar even los van het teveel trainen in het midden. Mijn gevoel / lichaam zegt mij dat ik herstelt ben. Ik heb geen zware benen. Ik had zin om vanochtend lekker even weer hard te gaan, terwijl mijn body battery nu nog maar op 27% staat en mijn herstel advies 44 uur.
Het is gewoon niet leuk om te lezen dat je nog maar een kwart van je energiepeil heb en moet rusten
Nou misschien klaag ik teveel. Ik ga het e.e.a. veranderen en over 2 weken weer is goed aankijken wat mijn horloge zegt en mijn lichaam en wat nu de werkelijke prestatieverbeteringen zijn
toon volledige bericht
vergeet niet na die test dan je zones om te zetten naar "based on lactate threshold (%LTHR) of wellicht doet ie dat automagisch ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@seez Een paar opmerkingen vanuit mijn eigen conclusies:
- je moet een band gebruiken om enigszins betrouwbare resultaten te krijgen
- als je niet je max hartslag weet dan heeft het advies sowieso weinig waarde
- mijn beeld is niet dat een verhoogde 'werkstress' impact op je body battery heeft (tenzij je continu in paniek stand staat: fight/flight/freeze)
- om anaeroob trainingsfocus te boosten moet je echt rammen: 10x 200m en kort herstel (60sec) of 10x400m
- differentiëren is moeilijker dan gedacht: in 'blauw' lopen is echt rustig lopen. In 'paars' is echt boven drempel.
- er was een bug (op de F6) waarbij de body battery niet voldoende herstelde, kan me alleen niet voorstellen dat dit op de 7 ook speelt
- krachttraining en cardio kunnen prima naast elkaar (ik deed ook 6x per week) omdat krachttraining te weinig impact op herstel/trainingseffect heeft. Eigenlijk zou dit juist meer moeten worden meegenomen!
- Garmin heeft blijkbaar sowieso een wat te ruime interpretatie van hersteltijd (als ik de geluiden op verschillende fora moet geloven)
- je duurtraining mag prima TE 4.5 zijn, het gaat er vooral om in welke categorie deze valt. Als het 'base (blauw)' is dan is de hoogte van je TE van impact op je training load. Dus de mate waarin de balk wordt gevuld.

En dit is niet wat je wilt horen als je net een duur horloge hebt gekocht:
- je kunt beter naar je eigen lichaam luisteren (hoe voel ik me) dan naar Garmin.
- Body Battery voegt weinig toe. Het geeft leuk aan of je volledig fit bent (ochtend) of volledig op maar alle nuances daartussen zeggen niks. Wat is het verschil tussen 35 of 20 aan het eind van de dag? Er is ook geen (wetenschappelijke) onderbouwing die aantoont dat het werkt, Garmin deelt de formules niet. Wel wordt o.a. HRV meegenomen waarvan juist blijkt dat dit gedurende de dag niks zegt en alleen vergeleken kan worden in een identieke situatie. Daarom het advies dit direct te meten liggend in bed als je wakker wordt. Maar dat kan alleen een apparaat met de Health Snapshot (Venu, F7, Epix 2) of een app zoals HRV4training.

Bottom line: als je je max hartslag niet weet heeft het sowieso geen zin om naar deze data te kijken. Naar buiten dus en even testen :+

[ Voor 11% gewijzigd door XeNeRgY op 14-02-2022 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
seez schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:51:

toon volledige bericht
ik zou die body battery en herstel tijd niet als bindend advies nemen hoor.. ik heb soms ook weleens 2 zwaardere dagen achter elkaar en dan komt ie zomaar met 4 dagen recovery .. gaat natuurlijk nergens over.

(ik heb overigens totaal geen verstand van hardlopen, mijn kennis komt van de fiets hoek)

maar wat betreft "polarized" trainen.. dat is voor vele wel het uitgangspunt, toch je prestaties oprekken, zonder de belasting te hoog te leggen.. Maar dan heb je het wel over een minimum aantal uur waarbij je daaraan moet denken, als je bv maar 1 of 2 keer per week max 1 uurtje loopt, dan zou ik lekker door knallen, maar pak je trainingen van 2 uur en 3-4 keer per week, dan moet je echt wel een beetje de in de gaten gaan houden dat je niet te hard gaat.

Ik bekijk het zelf een beetje van week tot week, als ik minder tijd heb gaat de intensiteit omhoog, heb ik meer tijd, gaat de intensiteit omlaag (van de lange ritten), het is dan wel goed om nog steeds een intensieve workout erbij te blijven doen

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Overigens zouden de daily workout suggestions moeten helpen om in de 3 categoriën de juiste balans te vinden. Met de nadruk op 'zouden'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seez
Dank jullie beide @XeNeRgY en @Prulleman voor de uitgebreide uiteenzetting.
Ik gebruik bij alle cardio en kracht activiteiten een borstband (uitgezonderd, zwemmen maar dat doe ik weinig)
En laatste keer dat ik mijn max heb opgemeten is bijna 2 jaar geleden. Dat was 184. Ik zie dat in mijn horloge het automatisch staat op 186. Dus het kan zo maar zijn dat mijn max lager is geworden. Dus ik ga dat sowieso opnieuw opmeten.

Ik ga nog eens kritisch naar mijn trainingen kijken, want ik wil ook wel mijn prestaties oprekken, zonder de belasting te hoog te leggen :)))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 16:08
Denken jullie dat de “oude” instinct serie nog goedkoper worden dan dat ze nu zijn? Ik had de hoop er een <200 te krijgen maar dat valt vies tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
seez schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:34:
Dank jullie beide @XeNeRgY en @Prulleman voor de uitgebreide uiteenzetting.
Ik gebruik bij alle cardio en kracht activiteiten een borstband (uitgezonderd, zwemmen maar dat doe ik weinig)
En laatste keer dat ik mijn max heb opgemeten is bijna 2 jaar geleden. Dat was 184. Ik zie dat in mijn horloge het automatisch staat op 186. Dus het kan zo maar zijn dat mijn max lager is geworden. Dus ik ga dat sowieso opnieuw opmeten.

Ik ga nog eens kritisch naar mijn trainingen kijken, want ik wil ook wel mijn prestaties oprekken, zonder de belasting te hoog te leggen :)))
Ik vermoed dat je max hartslag niet enorm veel gewijzigd zal zijn tegenover 2 jaar geleden. De standaard formule is 220 - leeftijd (wat impliceert dat je max 1 slag per jaar naar beneden gaat). Variëren in je belasting is inderdaad belangrijk. Zelf doe ik 3 hardlooptrainingen per week: 1x een langzame duurloop in blauw, 1x een tempo loopje in oranje en 1x interval (200m/400m of tabata) in paars. Als ik de MTB pak dan skip ik de tempo loop. Vervolgens kun je een beetje bijsturen op basis van de focus load, zoals in jouw geval je nu vooral blauw en paars zou gaan doen om oranje meer in balans te krijgen. Mijn krachttraining is behoorlijk zwaar (compounds) maar dat komt eigenlijk niet tot uiting in TE of load/hersteltijd.

Als ik jouw stress scores (geen idee of dat vergelijkbaar is per persoon) vergelijk met die van mij (gemiddeld rond de 25) dan zou je op basis daarvan geen lege body battery moeten hebben. Het opladen bij een goede nacht slaap zou in principe ook wel +70 moeten kunnen zijn. Als je dan 1 dag rust neemt zit je de dag erna weer rond de 90-100. Eventueel zou je een hard reset kunnen doen om te kijken of dat een bug op lost, al ben je dan geloof ik ook je trainingsstatus kwijt.

Ik weet niet of je trainingload structureel boven de 2500 zit want dat zou wel een lege body battery tot gevolg kunnen hebben vermoed ik. Bij mij is de load rond de 700 per week en als ik een workout doe dan kost dat al snel 30 - 45 battery points. Als ik dat zou extrapoleren naar jouw load zou dat ook de reden kunnen zijn. Al verwacht ik dat jouw lichaam zich evengoed heeft aangepast op deze load en dus niet helemaal leeg is na jouw training.

Als je wilt meten of je voldoende hersteld bent kan ik je aanraden om je HRV iedere ochtend te meten direct na wakker worden terwijl je nog in bed ligt. De waardes hierbij (die ik via HRV4Training meet) komen goed overeen met hoe ik me voel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoerBier
XeNeRgY schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:07:
@seez
- mijn beeld is niet dat een verhoogde 'werkstress' impact op je body battery heeft (tenzij je continu in paniek stand staat: fight/flight/freeze)
Bedoel je in het algemeen of specifiek voor het begrip body battery zoals berekend door Garmin?

In het algemeen is mijn ervaring dat puur mentale druk (ook zonder overwerken e.d. dus) voel-, merk- en meetbaar tot mindere sportprestaties leidt. Daarvoor hoef ik iig niet eerst randje burn-out te staan. Sport haalt ook stress weg, maar daar is wel een grens aan.

Wat betreft body battery: ik ben er altijd vanuit gegaan dat het ook gemeten stressniveau daarin is meegenomen. En dacht dat ik dit ook kon zien, omdat ik echt stressvolle dagen wel goed kan aanwijzen op de grafiek. Maar zoals eerder gezegd werd, is dit een black box, dus geen idee waar ik naar zit te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BoerBier schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:49:
[...]

Bedoel je in het algemeen of specifiek voor het begrip body battery zoals berekend door Garmin?

In het algemeen is mijn ervaring dat puur mentale druk (ook zonder overwerken e.d. dus) voel-, merk- en meetbaar tot mindere sportprestaties leidt. Daarvoor hoef ik iig niet eerst randje burn-out te staan. Sport haalt ook stress weg, maar daar is wel een grens aan.

Wat betreft body battery: ik ben er altijd vanuit gegaan dat het ook gemeten stressniveau daarin is meegenomen. En dacht dat ik dit ook kon zien, omdat ik echt stressvolle dagen wel goed kan aanwijzen op de grafiek. Maar zoals eerder gezegd werd, is dit een black box, dus geen idee waar ik naar zit te kijken.
Die black box maakt het inderdaad lastig. Stressmeting is volgens mij hartslag en HRV (die laatste is discutabel gedurende de dag). Ik weet evengoed niet wat er qua indicatoren wordt gebruikt voor body battery en op welke manier en frequentie. HRV is bijvoorbeeld een belangrijke indicator en lichaamstemperatuur ook (die meet Garmin volgens mij niet). Zelf ben ik regelmatig zeer gestresst en dat had nooit een zichtbaar effect op de stress scores van Garmin (een verschil van +3 op een schaal van 0-100 vind ik niet duidelijk getuigen van veel stress) of een versnelde afname van body battery. Een korte nacht, heel veel alcohol of ziek zijn was wel zichtbaar in body battery maar die had ik zonder horloge ook wel herkend. Stress levels zijn bij mij nooit echt hoger dan 30 gekomen ondanks dat ik soms forse stress ervaar. Ik zou dan 50+ in score verwachten, Maar er zijn anderen hier die wel de link kunnen leggen. En bij Firstbeat werken geen koekenbakkers dus er zal vast wat logica achter zitten.

Oura (van de ring) geeft de volgende kenmerken om je readiness te meten:

Keep in mind that increases in your body temperature due to illness may also cause changes in other metrics visible in your Oura data, such as:

Increases in respiratory rate that are ~2 breaths per minute above your normal average.
Increases in your resting heart rate and, or decreases in your heart rate variability as your body engages your sympathetic (“fight-or-flight”) nervous system while trying to ward off various elements of sickness such as bacteria, viruses, etc.
An extension of the amount of time spent in deep sleep, the most physically restorative sleep stage—which tends to occur alongside a time of needed recovery.

Het is in elk geval interessant om de trends te bekijken. Als je body battery een week lang minder oplaadt dan normaal kan dat een indicatie zijn dat er iets afwijkt.

Btw: ik heb de wijsheid niet in pacht maar vind dit super interessante materie (en heb een drang naar betrouwbare data :+ )

[ Voor 17% gewijzigd door XeNeRgY op 14-02-2022 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinbrutus
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-05 22:58
Sinds de laatste update, kan ik precies always on en scherm aan met polsgebaar nietmeer aanzetten op mijn epix 2, die opties zijn greyed out? Heeft nog iemand dat probleem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
XeNeRgY schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:26:
[...]

Die black box maakt het inderdaad lastig. Stressmeting is volgens mij hartslag en HRV (die laatste is discutabel gedurende de dag). Ik weet evengoed niet wat er qua indicatoren wordt gebruikt voor body battery en op welke manier en frequentie. HRV is bijvoorbeeld een belangrijke indicator en lichaamstemperatuur ook (die meet Garmin volgens mij niet). Zelf ben ik regelmatig zeer gestresst en dat had nooit een zichtbaar effect op de stress scores van Garmin (een verschil van +3 op een schaal van 0-100 vind ik niet duidelijk getuigen van veel stress) of een versnelde afname van body battery. Een korte nacht, heel veel alcohol of ziek zijn was wel zichtbaar in body battery maar die had ik zonder horloge ook wel herkend. Stress levels zijn bij mij nooit echt hoger dan 30 gekomen ondanks dat ik soms forse stress ervaar. Ik zou dan 50+ in score verwachten, Maar er zijn anderen hier die wel de link kunnen leggen. En bij Firstbeat werken geen koekenbakkers dus er zal vast wat logica achter zitten.

Oura (van de ring) geeft de volgende kenmerken om je readiness te meten:

Keep in mind that increases in your body temperature due to illness may also cause changes in other metrics visible in your Oura data, such as:

Increases in respiratory rate that are ~2 breaths per minute above your normal average.
Increases in your resting heart rate and, or decreases in your heart rate variability as your body engages your sympathetic (“fight-or-flight”) nervous system while trying to ward off various elements of sickness such as bacteria, viruses, etc.
An extension of the amount of time spent in deep sleep, the most physically restorative sleep stage—which tends to occur alongside a time of needed recovery.

Het is in elk geval interessant om de trends te bekijken. Als je body battery een week lang minder oplaadt dan normaal kan dat een indicatie zijn dat er iets afwijkt.

Btw: ik heb de wijsheid niet in pacht maar vind dit super interessante materie (en heb een drang naar betrouwbare data :+ )
toon volledige bericht
Ik kan de stress altijd heel goed vertalen naar mijn dagelijkse bezigheden. Als ik in complexe meetings zit, dan is de stress torenhoog. Niet omdat ik zozeer zelf mentaal gestresst ben overigens, maar het komt wel overeen met de alertheid en energie die er in zo'n meeting zit. Mijn stresspatroon gedurende de dag komt altijd mooi overeen met de agenda die ik heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XeNeRgY schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:26:
Stress levels zijn bij mij nooit echt hoger dan 30 gekomen ondanks dat ik soms forse stress ervaar. Ik zou dan 50+ in score verwachten, Maar er zijn anderen hier die wel de link kunnen leggen. En bij Firstbeat werken geen koekenbakkers dus er zal vast wat logica achter zitten.
Heb je het dan over gemiddelde waardes of over maximum waardes? Mijn werk is regelmatig erg stressvol en een weekje verlof en weekenden zijn duidelijk terug te zien in mijn Garmin gemiddelde dag stress scores. Afgelopen week een weekje verlof gehad, lekker winterspelen kijken, wat soms ook best spannend is trouwens en dan een gemiddelde stress score van 27, wat een lage waarde is voor mij. Een weekje daarvoor 33 en nog een weekje verder terug zelfs 37.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RoD schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:53:
[...]

Ik kan de stress altijd heel goed vertalen naar mijn dagelijkse bezigheden. Als ik in complexe meetings zit, dan is de stress torenhoog. Niet omdat ik zozeer zelf mentaal gestresst ben overigens, maar het komt wel overeen met de alertheid en energie die er in zo'n meeting zit. Mijn stresspatroon gedurende de dag komt altijd mooi overeen met de agenda die ik heb :P
Bij mij precies zo… maar ook stress door ergernis vanwege activiteiten die geoutsourced zijn waardoor er veel mis gaat, wat wij dan weer mogen oplossen, zorgen voor stress piekjes of ergernis over onnodige bureaucratie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij mij is dit de grafiek vanaf juli tot nu.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdbNbtcz7GRVATKJPX87V6htOcg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ijE3kwpYYSv08A4hH8dZqFXL.jpg?f=fotoalbum_large

Het gaat weliswaar om weekgemiddelden maar door de dag data heen scrollen geeft bij mij waarden boven de 30 die op 1 hand te tellen zijn (max = 38). Weekenden zijn bij mij vergelijkbaar met doordeweeks ondanks dat het stressniveau op werkdagen inderdaad (veel) hoger is. Bij mij is 35-100 ongebruikt. Ben erg benieuwd of dat bij jullie wel het geval is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:23
XeNeRgY schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:11:
Bij mij is dit de grafiek vanaf juli tot nu.[Afbeelding]

Het gaat weliswaar om weekgemiddelden maar door de dag data heen scrollen geeft bij mij waarden boven de 30 die op 1 hand te tellen zijn (max = 38). Weekenden zijn bij mij vergelijkbaar met doordeweeks ondanks dat het stressniveau op werkdagen inderdaad (veel) hoger is. Bij mij is 35-100 ongebruikt. Ben erg benieuwd of dat bij jullie wel het geval is?
Ik zit met grote regelmaat boven de 35. Echt tegen de 100 vrij weinig. Onderstaand een vrij willekeurige screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YR1Wge2ydHSEFaB5I9tA9bpA8A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ciFwb0eISokBYqpqDIlHGn8v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
XeNeRgY schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:11:
Bij mij is dit de grafiek vanaf juli tot nu.[Afbeelding]

Dan zit ik structureel inderdaad een stuk hoger, maar zoals ik al zei, ik ben best stress gevoelig. Vakantie maand is duidelijk zichtbaar. 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qX8ktywD5-ztkQAt8P45eXXgGOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J6f0GzrL8EqW8awRNiNT0bGK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Het zou toch ook niet normaal zijn als je de hele dag in je 'fight or flight' modus zit? Als je over een hele dag gemiddeld genomen, inclusief slaap in hoge stress zit, volgens mij gaat er dan iets niet goed.

[ Voor 4% gewijzigd door RoD op 14-02-2022 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wekko306 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:15:
[...]

Ik zit met grote regelmaat boven de 35. Echt tegen de 100 vrij weinig. Onderstaand een vrij willekeurige screenshot:
[Afbeelding]
Zo ziet een gemiddelde werkdag er ook uit bij mij. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RoD schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:17:
Het zou toch ook niet normaal zijn als je de hele dag in je 'fight or flight' modus zit? Als je over een hele dag gemiddeld genomen, inclusief slaap in hoge stress zit, volgens mij gaat er dan iets niet goed.
Eens. Er zijn echter wel dagen dat ik daar grotendeels in zit dus dan zou ik fors hogere scores dan die 25 verwachten. De pieken en dalen (dag met veel stress en relaxte dag) zitten bij mij binnen 5 punten zo lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RoD schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:17:
Op dagen dat het niet goed gaat geeft Garmin dat ook netjes aan en dat klopt bijna altijd met als ik mijn dag nog eens de revu laat passeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
XeNeRgY schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:21:
[...]

Eens. Er zijn echter wel dagen dat ik daar grotendeels in zit dus dan zou ik fors hogere scores dan die 25 verwachten. De pieken en dalen (dag met veel stress en relaxte dag) zitten bij mij binnen 5 punten zo lijkt het.
Maar komt dat niet door de nivellerende waarde van de stress score gedurende slaap? Dat maakt hele hoge gemiddeldes volgens mij bijna onmogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:23
PatrickC schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:24:
[...]

Maar komt dat niet door de nivellerende waarde van de stress score gedurende slaap? Dat maakt hele hoge gemiddeldes volgens mij bijna onmogelijk.
Ik denk dat dat het is inderdaad. In de screenshot die ik hierboven heb geplaatst had ik kennelijk gedurende de dag dat ik wakker was vrij veel stress, toch was de gemiddelde dagscore niet enorm hoog. Kennelijk was dat nog wat heftiger toen ik Covid had.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yebjblVjZEVUAKLNPdT4KsIbk-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o1zYVigvMrp71BBjRzbjcOqR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

XeNeRgY schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:21:
[...]

Een gemiddelde zegt misschien ook niet alles omdat je slaap dat behoorlijk naar beneden trekt. Een gemiddelde (of mediaan) gedurende de dag zou dan meer informatie verschaffen. Ik zou dat wel graag als toggle oid willen zien.

Al moet ik zeggen dat ik sommige nachten ook wel behoorlijke stresspieken heb, toch wel apart. Ook vind ik het vreemd dat ik gemiddeld een hogere ademfrequentie heb 's nachts, met soms ook behoorlijke pieken. Nachtmerries ofzo? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PatrickC schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:24:
[...]

Waarschijnlijk wel. De waarden die @Wekko306 hierboven post hebben in elk geval fors meer variatie op dagbasis. Daar zou je stressvolle en minder stressvolle dagen wel uit kunnen filteren. En lijkt het systeem prima te werken.

Bij mij is dat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6hAOwJac3sI4ppZPoMkF1ANJCs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/itgedGo8axCKD2zW5aJJuaoD.jpg?f=fotoalbum_large
Leuk om te zien dat het per persoon varieert in elk geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Hier een voorbeeldje van een stressvolle nacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Vbb3xRfknhepWEdgOBdymIdb14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eOXVt6YejCvQtRlBr52kRdka.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet dan ook meteen het effect op body battery, die dan daalt. Ondanks dat ik dan slaap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-04 08:03
Ik heb ook wel een stress waardes tijdens slapen , maar is eigenlijk alleen als ik (vlak) voor slapen gesport heb, alcohol gedronken heb of ziek ben.
Maar midden in de nacht stress waardes van boven 75 nog niet gezien.
Voel je dan ook dat je slecht geslapen hebt @RoD ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

DialOut schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:40:
Ik heb ook wel een stress waardes tijdens slapen , maar is eigenlijk alleen als ik (vlak) voor slapen gesport heb, alcohol gedronken heb of ziek ben.
Maar midden in de nacht stress waardes van boven 75 nog niet gezien.
Voel je dan ook dat je slecht geslapen hebt @RoD ?
Nee, het was juist andersom, ik werd voor de wekker wakker. Maar dat is misschien niet zo gek als je sympatische zenuwstelsel al lekker aan de gang is, dus je staat "fit" op. Ik merk wel gedurende de dag dat ik minder energie heb, een beetje mentale moeheid, ofzo.

Een beetje contraintuïtief misschien, maar ook wel weer logisch :)

Ik heb het horloge overigens nog niet zo lang, dus ik bekijk nog even of dit patroon zich zo blijft herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zal eens terugzoeken of ik iets vergelijkbaars heb. Misschien over de buurvrouw gedroomd ofzo….al is een uur dan wel lang :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

XeNeRgY schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:52:
Ik zal eens terugzoeken of ik iets vergelijkbaars heb. Misschien over de buurvrouw gedroomd ofzo….al is een uur dan wel lang :)
offtopic:
Mijn buren zijn allemaal 70+. Maar de gedachte daaraan kan ook stressvol zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RoD schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:34:
Hier een voorbeeldje van een stressvolle nacht:
[Afbeelding]

Je ziet dan ook meteen het effect op body battery, die dan daalt. Ondanks dat ik dan slaap.
Dat is wel vreemd ja… wat geeft je slaap grafiek aan op het moment dat de stress zo hoog oploopt? Als het b.v. een nachtmerrie zou zijn, dan zou het de REM fase moeten zijn toch? Niet dat de sleep tracking op Garmin horloges nu zo nauwkeurig werkt.. :P Bij mij zit de de stress altijd helemaal in het blauwe gebied (rust) tijdens slaap trouwens.

[ Voor 5% gewijzigd door PatrickC op 14-02-2022 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

PatrickC schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:42:
[...]

Dat is wel vreemd ja… wat geeft je slaap grafiek aan op het moment dat de stress zo hoog oploopt? Als het b.v. een nachtmerrie zou zijn, dan zou het de REM fase moeten zijn toch? Niet dat de sleep tracking op Garmin horloges nu zo nauwkeurig werkt.. :P Bij mij zit de de stress altijd helemaal in het blauwe gebied (rust) tijdens slaap trouwens.
Ik had die nacht wel veel REM slaap ja. Geen enkele diepe slaap. Maar ik geloof inderdaad dat dit niet zo betrouwbaar is en je een EEG moet doen om de slaapfases echt te kunnen onderscheiden.

Edit: vannacht weer een klein stress piekje, die komt precies overeen met een stuk REM slaap. Ik heb vannacht ook een vrij intensieve droom gehad (ondanks dat ik niet meer weet waar het over ging), dus misschien was dat op dit moment. Ik heb sowieso altijd wel actieve dromen, dus misschien dat mijn sympatische zenuwstelsel zich daarom inschakelt.

Interessant in ieder geval, zal mezelf nog wat langer aan een onderzoek onderwerpen :P

[ Voor 25% gewijzigd door RoD op 15-02-2022 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb het gemiddeld 1x per 10 dagen ook maar wel minder langdurig dan jij. Het zijn bij mij meer piekjes van 5-10 min lijkt het.
Pagina: 1 ... 218 ... 315 Laatste