Even gekeken bij mijn VA4 en krijg het ook niet voor elkaar. Ook in strava krijg ik het niet zo te zien helaas...Joindry schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:36:
Sinds deze week in het bezit van een Garmin vivoactive 4. En ik het twee vragen die ik niet opgelost krijg momenteel. Zou iemand willen helpen aub.
1: na een training zie ik op mijn horloge zeer mooi het HRM grafiekje, met de zones. Echter wanneer ik deze exporteer naar de garmin connect op mijn smartwatch, krijg ik enkel een rode volle grafiek te zien, met max en min hrm erop aangeduid. Is er een mogelijkheid hier ook te zien in welke zones ik reed?
Net even gegoogled en inderdaad, software via connect, kaarten via express.BernieW schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:15:
[...]
Mijn ervaring met de Fenix is dat software updates automatisch via de app kunnen, maar kaarten gaan bij mij alleen maar via Garmin Express. Maar heb ook nooit gezocht of dit via de app kan.
Ik gebruik de Freizeitkarte kaarten, dat is dus gewoon ieder half jaar even aan de PC hangen. En als ik dat doe zie ik ook wel eens een melding van een Garmin kaarten update. Toevallig gisteren nog gedaan (december update van Freizeitkarte), stond ie ook nog een uur te stampen op de Garmin kaarten update.
Zodra mijne binnen is dus even aan Garmin connect hangen.
Op de edge gebruik ik altijd openstreetmap kaarten. Gezien de enorme opslag op de Fenix zal ik daar ook een aantal van gaan installeren. In het begin volstaat die van Garmin prima verwacht ik.
The5Krunner heeft een aantal mooie posts in meerdere delen over de F7 en Epix2. Zijn betrouwbaarheid kan ik niet inschatten maar hij is vrij bekend en bevestigt nu opnieuw informatie die eerdere uit bronnen kwamen. Ik vind het best aannemelijk klinken.
Als het klopt dan is de F7 een in mijn ogen matige, bijna incrementele update:
- nieuwe GPS chip met dual mode (betere pace betrouwbaarheid)
- elevate 4 OHR (net als Venu 2 en 945LTE)
- horloge settings compleet instelbaar via GC
- Firstbeat Stamina metric
- Visual race predictor
- Betere solar laad capaciteit
- Flashlight wit en rood
- Ski en POI features
- Touchscreen EN 5 buttons
- Nieuwe health widget (zoals Venu2?)
De Epix2 heeft dan additioneel een Amoled scherm. Schijnt rond de 1000$ te kosten.
Wat ik had gehoopt/hoop voor de F7:
- Amoled
- Dual GPS voor betere pace
- Elevate 4 sensor
- Wrist Power (net als Coros) + coach feature
- Nieuwe UI
- Touchscreen + knoppen
- Een Apple Watch uiterlijk
Als dit het werkelijk is dan is het best een prima update maar dan meer aan de hardware kant. Redenen om te upgraden voor mij zijn Amoled, Power via de pols en een nieuwe UI. Denk dus dat ik bij de F6 blijf en potentieel een nieuw ‘het langst hetzelfde horloge gebruiken’ record ga boeken
Belooft ook niet veel goed voor een FR 655 of 255 upgrade. De 955 schijnt wel nieuwe features te gaan krijgen.
De concurrentie zal flink harder moeten innoveren en marketen om Garmin tot echte innovatie aan te zetten ben ik bang.
- Visual race predictor
- Flashlight wit en rood
- Ski en POI features
De Epix2 heeft dan additioneel een Amoled scherm. Schijnt rond de 1000$ te kosten.
- Amoled
- Elevate 4 sensor
- Nieuwe UI
- Touchscreen + knoppen
- Een Apple Watch uiterlijk
Als dit het werkelijk is dan is het best een prima update maar dan meer aan de hardware kant. Redenen om te upgraden voor mij zijn Amoled, Power via de pols en een nieuwe UI. Denk dus dat ik bij de F6 blijf en potentieel een nieuw ‘het langst hetzelfde horloge gebruiken’ record ga boeken
Belooft ook niet veel goed voor een FR 655 of 255 upgrade. De 955 schijnt wel nieuwe features te gaan krijgen.
De concurrentie zal flink harder moeten innoveren en marketen om Garmin tot echte innovatie aan te zetten ben ik bang.
[ Voor 5% gewijzigd door Aghanim op 29-12-2021 16:27 ]
Dat instellen via gc zie ik ook nog wel naar de F6 en andere toestellen komen. Is dat ook niet het geval bij de edge toestellen?Aghanim schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:25:
The5Krunner heeft een aantal mooie posts in meerdere delen over de F7 en Epix2. Zijn betrouwbaarheid kan ik niet inschatten maar hij is vrij bekend en bevestigt nu opnieuw informatie die eerdere uit bronnen kwamen. Ik vind het best aannemelijk klinken.
- Visual race predictor
- Flashlight wit en rood
- Ski en POI features
- Amoled
- Elevate 4 sensor
- Nieuwe UI
- Touchscreen + knoppen
- Een Apple Watch uiterlijk![]()
@Aghanim dus eigenlijk hebben ze toch al je wensen vervuld? Behalve een nieuwe UI en een graflelijk vierkant design? 
Oh wacht, de polspowerrr.
Oh wacht, de polspowerrr.
[ Voor 10% gewijzigd door Gonadan op 29-12-2021 17:45 ]
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
UI en Amoled lijken te ontbreken. Daarmee is het een betere F6 geworden. Als ik had mogen prioriteren in mijn wensen had de F7 er anders uitgezien. Gemiste kans van Garmin
Een rond design is prima, maar een stuk minder dik <12mm zou ik wel lekker vinden. Een F7 in een AW body helemaal
Prima upgrade overall maar ik had toch wel wat meer gehoopt aangezien de F6 meer dan 2 jaar oud is. Uiteindelijk meer innovatie dan Apple.
Een rond design is prima, maar een stuk minder dik <12mm zou ik wel lekker vinden. Een F7 in een AW body helemaal
Prima upgrade overall maar ik had toch wel wat meer gehoopt aangezien de F6 meer dan 2 jaar oud is. Uiteindelijk meer innovatie dan Apple.
[ Voor 4% gewijzigd door Aghanim op 29-12-2021 18:22 ]
Met die specs zal de F7 wel een keertje mijn FR645M gaan vervangen, maar ik heb geen haast. De FR645M voldoet nog steeds prima, dus die zal eerst stuk moeten gaan, batterij te slecht worden of er komt een hele goede aanbieding voor een F7 voorbij… Running power haal ik wel uit mijn RD pod. Dat werkt prima en je merkt er niets van dan je ‘m draagt. Amoled is geen eis van mij, een touchscreen wel. Dus dus Epix2 valt af, want als deze werkelijk zo duur wordt, dan is dat geen optie.
[ Voor 15% gewijzigd door PatrickC op 29-12-2021 18:24 ]
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
@Aghanim amoled is er toch gewoon? Alleen heet hij dan anders. Of het je het voor hetzelfde geld gewild.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nee maar wel in een S behuizing of kleiner. De Epix lijkt een groot formaat te zijn met een verwachting van een 1.3” scherm. Ik heb nu al een haat/liefde verhouding met de dikte en breedte van de F6S. Vergroten gaat irritatie geven. Vandaar ook mijn voorliefde voor een AW behuizing. Die is relatief groot en erg dun.Gonadan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:24:
@Aghanim amoled is er toch gewoon? Alleen heet hij dan anders. Of het je het voor hetzelfde geld gewild.
Ja dat snap ik wel. Ik heb me verder nog niet in de epix verdiept maar als dat alleen van minimaal de Fenix #x klasse gaat zijn dan hoef ik hem ook niet.Aghanim schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:02:
Nee maar wel in een S behuizing of kleiner. De Epix lijkt een groot formaat te zijn met een verwachting van een 1.3” scherm. Ik heb nu al een haat/liefde verhouding met de dikte en breedte van de F6S. Vergroten gaat irritatie geven. Vandaar ook mijn voorliefde voor een AW behuizing. Die is relatief groot en erg dun.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb in m'n profiel de vo2 max waarde gewist, toch kan ik deze wel vinden als ik in de app de gezondheidsstatistieken bekijken. Deze wordt berekend uit afgelopen activiteiten ofzo? En die in profiel uit een daadwerkelijke hoge intensiteit inspanning?
Nee, maar dit zou echt een handige functie zijn. Bij de fietscomputers hebben alle Wahoo computers dit nl. al zeker 5 jaar. De basisfuncties, zoals route selecteren en stop/starten van een activiteit, doe je vanaf de fietscomputer. De verdere instellingen doe je vanaf de smartphone. Je smartphone wordt dus een verlengstuk. Niet zo gek, aangezien het scherm van je smartphone een stuk groter is. Zodra je via die app iets aanpast, zie dit meteen terug op je fietscomputer. Het zou mij niets verbazen als ze deze functie naar andere Garmin devices gaan uitbreidentwowheeler schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:50:
Dat instellen via gc zie ik ook nog wel naar de F6 en andere toestellen komen. Is dat ook niet het geval bij de edge toestellen?
Deze juich ik dan weer wel toe. Ben benieuwd of dat ze dat naar meer modellen gaan brengen in de toekomst.Aghanim schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:25:
The5Krunner heeft een aantal mooie posts...
...
Edit: ik zie ook een vermelding over running power op de FR 955..
[ Voor 20% gewijzigd door karazz op 30-12-2021 08:28 ]
Toch benieuwd hoe het nu zit met instellingen omtrent hartslag zones en wat daarvoor lijdend is.
Ik kan zowel in de watch als in connect mijn hartslag zones aanpassen. Welke is nu lijdend? Ik neem aan dat als ik m'n profiel bijwerk of instel de watch deze instellingen overneemt?
Geldt dit met alle profiel gebaseerde gegevens?
Edit: nog een vraag.
Ik zie dat ik bij de Fenix kan navigeren, maar ook de optie navigatie kan kiezen als ik een activiteit heb gekozen. Wat is het verschil?
Stel ik ga wandelen volgens een gpx route. Moet ik dan eerst wandelen starten en dan de route starten? met andere woorden: eerst activiteit kiezen en starten en dan navigatie, of eerst navigeren?
Ik kan zowel in de watch als in connect mijn hartslag zones aanpassen. Welke is nu lijdend? Ik neem aan dat als ik m'n profiel bijwerk of instel de watch deze instellingen overneemt?
Geldt dit met alle profiel gebaseerde gegevens?
Edit: nog een vraag.
Ik zie dat ik bij de Fenix kan navigeren, maar ook de optie navigatie kan kiezen als ik een activiteit heb gekozen. Wat is het verschil?
Stel ik ga wandelen volgens een gpx route. Moet ik dan eerst wandelen starten en dan de route starten? met andere woorden: eerst activiteit kiezen en starten en dan navigatie, of eerst navigeren?
[ Voor 37% gewijzigd door twowheeler op 30-12-2021 10:12 ]
Iedereen kent het wel, goeie voornemens komen eraan. Ik ben altijd sportief geweest maar door veel blessures lange tijd volledig gestopt met lopen. Nu heb ik een hele tijd stil gelegen en wil ik terug aan mijn conditie beginnen werken. Ik hou van hiken in de natuur en wil dus vooral mijn basisconditie verbeteren.
Momenteel zit ik wat krap bij kas dus ik ben op zoek naar de budget optie. In mijn eerste research ronde kwam de FR55 naar boven. Lijkt mij ideaal voor mijn noden. Zie geen meerwaarde tov 245.
Iemand aanvullingen of eventueel andere suggesties?
Momenteel zit ik wat krap bij kas dus ik ben op zoek naar de budget optie. In mijn eerste research ronde kwam de FR55 naar boven. Lijkt mij ideaal voor mijn noden. Zie geen meerwaarde tov 245.
Iemand aanvullingen of eventueel andere suggesties?
Verschil 55 en 245 leggen ze in volgende review wel aardig uit : https://imperfectidealist.com/garmin-forerunner-55-vs-245/
Met sportgear heb ik al 2x gehad dat ik iets koop wat goed is voor nu, maar na een paar maanden mis ik dan opties.
Tweedehands nog een optie? Kijk ook eens op amazon.de, prijzen maken daar soms nog uit.
Met sportgear heb ik al 2x gehad dat ik iets koop wat goed is voor nu, maar na een paar maanden mis ik dan opties.
Tweedehands nog een optie? Kijk ook eens op amazon.de, prijzen maken daar soms nog uit.
Dat bepaalt of je 'turn by turn' navigatie krijgt of gewoon een route van markeerpunten volgt.twowheeler schreef op donderdag 30 december 2021 @ 08:33:
Ik kies altijd eerst navigeren, dan de koers en dan hardlopen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nu moet ik er wel even bij zeggen dat ik het net zelf fout heb gedaan volgens mij (of er is iets veranderd, of ik was gewoon in de war). Heb namelijk net voor navigeren gekozen maar toen geen hardlopen (zat al in de koers, in principe niet nodig) maar hij heeft er nu een navigatie activiteit van gemaakt en dus geen running dynamics geregistreerd.Gonadan schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:13:
Dat bepaalt of je 'turn by turn' navigatie krijgt of gewoon een route van markeerpunten volgt.
Ik kies altijd eerst navigeren, dan de koers en dan hardlopen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
ik doe het altijd andersomGonadan schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:49:
[...]
Nu moet ik er wel even bij zeggen dat ik het net zelf fout heb gedaan volgens mij (of er is iets veranderd, of ik was gewoon in de war). Heb namelijk net voor navigeren gekozen maar toen geen hardlopen (zat al in de koers, in principe niet nodig) maar hij heeft er nu een navigatie activiteit van gemaakt en dus geen running dynamics geregistreerd.
run --> navigation --> course --> do course
bij een strava route werkt dat super, bij komoot werkt dat totaal niet (geen turn pijlen
Als je horloge dit kan dat wordt deze na het hardlopen weergegeven en eventueel ge-update. Bij mij is in mijn profiel de waarde de actuele waarde. Deze steeg toevallig gisteren met 1 en in het profiel dus ook.twowheeler schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:07:
Ik heb in m'n profiel de vo2 max waarde gewist, toch kan ik deze wel vinden als ik in de app de gezondheidsstatistieken bekijken. Deze wordt berekend uit afgelopen activiteiten ofzo? En die in profiel uit een daadwerkelijke hoge intensiteit inspanning?
Blijf dat algoritme toch toevallig vinden. Zat wekenlang op 55 met een vrij standaard schema: lange langzame duurloop, tempo run en interval. Afgelopen 2 weken weinig zin dus alleen wat langzame duurlopen gedaan. VO2max terug naar 53. Gisteren 10x400 geknald en hop naar 54. Het kan toeval zijn waar mijn overige waarden (HRV, stress, RHR etc.) zijn niet veranderd.
Die Firstbeat algoritmes zijn enorm biased naar hoge intensiteit / snelheid. Bij rustige ritjes daalt mn VO2 ook altijd en bij intervallen stijgt het weer. Tekortkoming in het algoritme, maar ook weer logisch. VO2 max is natuurlijk je max zuurstof opname. Dat is dus makkelijker in te schatten bij hoge intensiteit.Aghanim schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 09:12:
[...]
Als je horloge dit kan dat wordt deze na het hardlopen weergegeven en eventueel ge-update. Bij mij is in mijn profiel de waarde de actuele waarde. Deze steeg toevallig gisteren met 1 en in het profiel dus ook.
Blijf dat algoritme toch toevallig vinden. Zat wekenlang op 55 met een vrij standaard schema: lange langzame duurloop, tempo run en interval. Afgelopen 2 weken weinig zin dus alleen wat langzame duurlopen gedaan. VO2max terug naar 53. Gisteren 10x400 geknald en hop naar 54. Het kan toeval zijn waar mijn overige waarden (HRV, stress, RHR etc.) zijn niet veranderd.
Niet echt een tekortkoming van het algoritme, dat werkt prima, meer verkeerd gebruik en/of verwachtingen. Een LDL zegt nu eenmaal weinig voor je VO2max en kan het beeld dus vertekenen als je het meeneemt in de berekeningen. In die zin zou je onderscheid moeten kunnen maken tussen de type trainingen, beetje zoals je al fietsen en hardlopen apart hebt. Een prestatieloop of -training telt voor de berekeningen, je rustige trainingen en herstelloopjes niet.
Kan je zoiets niet al nabootsen door meer verschillende typen activiteitenprofielen aan de gang te gaan? Het uitzoeken waard.
Kan je zoiets niet al nabootsen door meer verschillende typen activiteitenprofielen aan de gang te gaan? Het uitzoeken waard.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Je kunt voor trailrunnen kiezen geloof ik, dan kun je zelf instellen of het wel of niet wordt beïnvloed. Mij maakt het niet zoveel uit of het schommelt maar als je het algoritme een beetje snapt kun je het dus ook prima beïnvloeden. Ik zou overigens denken dat een langzame duurloop ook iets kan zeggen over je VO2max omdat je pace weliswaar lager is maar je hartslag ook. Zelfde formule, andere waarden.
Het algoritme zou de weging op je V02 max of niet moeten meenemen, of veel lager moeten wegen. Op dit moment is de weging identitiek, wat dus een duidelijke tekortkoming van het algoritme is.Gonadan schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:16:
Niet echt een tekortkoming van het algoritme, dat werkt prima, meer verkeerd gebruik en/of verwachtingen. Een LDL zegt nu eenmaal weinig voor je VO2max en kan het beeld dus vertekenen als je het meeneemt in de berekeningen. In die zin zou je onderscheid moeten kunnen maken tussen de type trainingen, beetje zoals je al fietsen en hardlopen apart hebt. Een prestatieloop of -training telt voor de berekeningen, je rustige trainingen en herstelloopjes niet.
In bepaalde trainingsblokken kan het lijken alsof je V02 max daalt, terwijl dat niet zo is. Op dit forum zijn we slim genoeg om de data met een korreltje zout te nemen, maar veel modale consumenten zullen dit niet goed begrijpen.
Ja dat zei je net ook al maar ben ik dus niet met je eens. 
Wat jij verwacht is dat het algoritme ook parameters gaat meenemen die het algoritme niet kan weten.
Dan moet het al aannames gaan doen op het type training en je historie gaan mee nemen om te bepalen welk specifieke algoritme het toe gaat passen op je waarden.
Overigens zal het voor de gemiddelde consument juist beter werken omdat die waarschijnlijk ook veel minder variatie in de loopjes heeft. Doe je gewoon af en toe een rondje op je standaard intensiteit dan zal het ook de genoemde problemen niet hebben.
@Aghanim dan ga je een schatting maken zonder de limieten te kennen. Dat is vast mogelijk maar gaat meer richting de 220-leeftijd nauwkeurigheid voor mijn gevoel.
Wat jij verwacht is dat het algoritme ook parameters gaat meenemen die het algoritme niet kan weten.
Dan moet het al aannames gaan doen op het type training en je historie gaan mee nemen om te bepalen welk specifieke algoritme het toe gaat passen op je waarden.
Overigens zal het voor de gemiddelde consument juist beter werken omdat die waarschijnlijk ook veel minder variatie in de loopjes heeft. Doe je gewoon af en toe een rondje op je standaard intensiteit dan zal het ook de genoemde problemen niet hebben.
@Aghanim dan ga je een schatting maken zonder de limieten te kennen. Dat is vast mogelijk maar gaat meer richting de 220-leeftijd nauwkeurigheid voor mijn gevoel.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als ik je goed begrijp zeg je dat het algoritme niet goed werkt, maar dat het niet beter kan, toch?Gonadan schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:09:
Ja dat zei je net ook al maar ben ik dus niet met je eens.
Ik denk dat het wel beter kan. Bijvoorbeeld door de optie 'LDL' of iets vergelijkbaars te selecteren bij workout, net zoals Trailrunning ook niets doet met je V02 max berekening. Of elke run met x% van Max HR of x% van LactateHR niet mee te laten wegen. De hele infrastructuur van Garmin is gebaseerd op MaxHR of LactateHR, dus dat zou niet al te moeilijk moeten zijn.Een LDL zegt nu eenmaal weinig voor je VO2max en kan het beeld dus vertekenen als je het meeneemt in de berekeningen.
Qua gemiddelde consument: mijn vriendin is elke keer weer teleurgesteld als haar Garmin na een rustige fietsrit een lagere V02 geeft en trekt dan in twijfel of rustige ritjes wel goed zijn....
Overigens wat anders, the5krunner heeft weer wat verse Garmin Fenix 7 geruchten:
https://the5krunner.com/2...now-so-far-latest-update/
zien er hier die hun Fenix gebruiken ipv van bijvoorbeeld een Edge? Eventueel met stuurhouder? Helaas heb ik nog geen mooie quick connect stuurhouder voor een 5X gevonden, die is er wel voor de 6. Voor een 5X vind ik alleen die houders waar je hem met strap en al op vastmaakt.
Hi Ha Hopjesvla
Nee. Ik zeg dat het binnen de beschikbare parameters prima werkt.Requiem19 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:02:
Als ik je goed begrijp zeg je dat het algoritme niet goed werkt, maar dat het niet beter kan, toch?
De wens voor extra functionaliteiten en daarmee de mogelijkheid tot andere algoritmen snap ik wel, maar dat geldt niet voor iedereen een maakt de huidige niet meteen slecht.
Het is ook belangrijk om te begrijpen hoe je horloge werkt en de juiste interpretatie van de waarden te doen. Verwachten dat een rustige training iets zegt over je grenzen is niet reëel. En als je VO2max daadwerkelijk hard zakt heb je ook gewoon lopen relaxen. Ik zou ook graag een optie hebben om die loopjes eruit te filteren zonder dat hij meteen denkt dat je niks doet.
Het doet me in die zin een beetje denken aan de discussies dat alle waarden meteen het raam uit kunnen als je OHR gebruikt. En dan zet men nu wel geld op pols power. Volgende teleurstelling incoming.
Die F7 Sapphire titanium is misschien wel leuk.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja, maar enkel om de activiteit bij te houden en incidenteel te kijken naar rondetempo/afstand. Gewoon om mijn pols. Dat werkt prima. Maar meer wil je er niet mee (navigatie oid). Daar heb ik een andere unit voor (garmin gpsmap66st, een wandelgps). Als je de fenix op je stuur zet mis je wel je hartslag natuurlijk, maar eerlijk gezegd: die is sowieso vrij lastig bij te houden tijdens wielrennen met een polshartslagmeter.Hopjesvla79 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:01:
zien er hier die hun Fenix gebruiken ipv van bijvoorbeeld een Edge? Eventueel met stuurhouder? Helaas heb ik nog geen mooie quick connect stuurhouder voor een 5X gevonden, die is er wel voor de 6. Voor een 5X vind ik alleen die houders waar je hem met strap en al op vastmaakt.
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
@Hopjesvla79 ik gebruik al jaren een horloge op mijn MTB en racefiets via een Garmin houder (of Ali kopie) waar je inderdaad je horloge volledig omheen doet. Werkt dusdanig prima dat ik geen ander alternatief nodig heb qua bevestiging.
@Gonadan de Coros wrist power is nagenoeg identiek gebleken met de Stryd output. Ik zou het daarmee niet meteen als teleurstelling classificeren. Zelf zou ik het een kans willen geven.
@Gonadan de Coros wrist power is nagenoeg identiek gebleken met de Stryd output. Ik zou het daarmee niet meteen als teleurstelling classificeren. Zelf zou ik het een kans willen geven.
heb en HR-Tri band voor de hartslag, dus dat komt goed. Eventuele cadans en snelheidssensoren kunnen volgens mij ook gewoon gekoppeld worden aan de Fenix dus vroeg me af of ik behalve een groter beeldscherm nu echt wat zou missen t.o.v. bv een Edge 530.inquestos schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:31:
[...]
Ja, maar enkel om de activiteit bij te houden en incidenteel te kijken naar rondetempo/afstand. Gewoon om mijn pols. Dat werkt prima. Maar meer wil je er niet mee (navigatie oid). Daar heb ik een andere unit voor (garmin gpsmap66st, een wandelgps). Als je de fenix op je stuur zet mis je wel je hartslag natuurlijk, maar eerlijk gezegd: die is sowieso vrij lastig bij te houden tijdens wielrennen met een polshartslagmeter.
Hi Ha Hopjesvla
Ja die link had je laten zien, maar ik ben sceptischer. Theoretisch gezien kan het onmogelijk in de buurt komen van de nauwkeurigheid van een footpod. Wanneer er echt uitdagende omstandigheden komen moet ik het nog zien. Neem ik dan de reacties op eerdere sensoren als maatstaf dan verwacht ik zeker nog een hoop geklaag.Aghanim schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:41:
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ahh, je bekijkt het alleen vanuit hardlopen, dan snap ik dat je er minder last van hebt.Gonadan schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:20:
[...]
Nee. Ik zeg dat het binnen de beschikbare parameters prima werkt.
De wens voor extra functionaliteiten en daarmee de mogelijkheid tot andere algoritmen snap ik wel, maar dat geldt niet voor iedereen een maakt de huidige niet meteen slecht.
Het is ook belangrijk om te begrijpen hoe je horloge werkt en de juiste interpretatie van de waarden te doen. Verwachten dat een rustige training iets zegt over je grenzen is niet reëel. En als je VO2max daadwerkelijk hard zakt heb je ook gewoon lopen relaxen. Ik zou ook graag een optie hebben om die loopjes eruit te filteren zonder dat hij meteen denkt dat je niks doet.
Het doet me in die zin een beetje denken aan de discussies dat alle waarden meteen het raam uit kunnen als je OHR gebruikt. En dan zet men nu wel geld op pols power. Volgende teleurstelling incoming.
Die F7 Sapphire titanium is misschien wel leuk.
Bij fietsen is het effect een stuk beter merkbaar. En omdat V02 max estimation bij fietsen alleen bepaald wordt icm een power meter is het natuurlijk kinderspel om ritjes in lage power zones eruit te filteren, wat ongetwijfeld ook op een gebeurd aangezien FTP automatisch wirdt vasgesteld.
En precies wat je zegt: het is belangrijk om te begrijpen hoe je device dit berekent en welke waarde je eraan moet verbinden. Daarom is het voor ons tweakers extra belangrijk om te beseffen dat wij ons hier bovengemiddeld in verdiepen.
In het trailrunning profiel van de Forerunner 945, Fenix 6 en Enduro wordt de VO2 max gewoon berekend. Zie de review van de Garmin Enduro van DC Rainmaker van februari vorig jaar:Requiem19 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:02:
[...]
net zoals Trailrunning ook niets doet met je V02 max berekening.
Beyond the battery though, it adds in Rest Timers and proper trail running VO2 max metrics, both focused on trail and ultra runners. These metrics are also now available for Fenix 6 and FR945 users too
Een F6 heeft ook flow en grid en volgens mij ook klims bekijken. Met een beetje goede ogen mis je weinig. Navigeren op een horloge terwijl je op de MTB zit is wel lastigHopjesvla79 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:06:
[...]
heb en HR-Tri band voor de hartslag, dus dat komt goed. Eventuele cadans en snelheidssensoren kunnen volgens mij ook gewoon gekoppeld worden aan de Fenix dus vroeg me af of ik behalve een groter beeldscherm nu echt wat zou missen t.o.v. bv een Edge 530.
Niet minder last van, ik maak me er minder druk om.Requiem19 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:23:
Ahh, je bekijkt het alleen vanuit hardlopen, dan snap ik dat je er minder last van hebt.
Bij fietsen is het effect een stuk beter merkbaar. En omdat V02 max estimation bij fietsen alleen bepaald wordt icm een power meter is het natuurlijk kinderspel om ritjes in lage power zones eruit te filteren, wat ongetwijfeld ook op een gebeurd aangezien FTP automatisch wirdt vasgesteld.
Qua power meter heb je wel een punt, daar zou je toch meer mee moeten kunnen. Neemt niet weg dat dergelijke prestaties natuurlijk een gemiddelde zijn van je activiteiten, dus dat zal altijd variëren als je inzet varieert. De vraag is dan wat voor VO2max, of trainingsstatus, of zones, of wat dan ook je wilt hebben. Één gebaseerd op je topprestaties, of op je totale activiteit. Garmin lijkt uit te gaan van het laatste, terwijl velen hier het graag meer zouden willen baseren op je limieten.
In die zin ben ik ook wel benieuwd of hier gebruikers zijn die hun lactaatdrempel en hartslagzones automatisch laten bijstellen. Ik doe dat bewust niet want ik wil zoiets alleen bijstellen aan de hand van een serieuze test, maar de horloges kunnen dat wel. Geeft dat dan niet net zulke variabele resultaten?
Precies, en als je daar dus te fanatiek in bent ontstijg je simpelweg de doelgroep.En precies wat je zegt: het is belangrijk om te begrijpen hoe je device dit berekent en welke waarde je eraan moet verbinden. Daarom is het voor ons tweakers extra belangrijk om te beseffen dat wij ons hier bovengemiddeld in verdiepen.
Neem VO2max in combinatie met OHR, daar zijn pagina's over volgeschreven en dat het niet accuraat genoeg kan zijn voor een fanatieke sporter. Maar als je het bekijkt vanuit een gebruiker van een sporthorloge is dat heel anders. Die doet activiteiten, gevarieerd of niet boeit niet, daar rolt een gemiddelde VO2max uit en daar kan hij aan zien of hij gemiddeld genomen vooruit gaat of niet. Dat je weinig waarde moet hechten aan die absolute waarde weten we allemaal, maar als persoonlijke voortgangsindicator werkt dat heel best.
Die van mij zal wel weer kelderen, heb weer veel te veel gevroten de laatste tijd.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bij een fietsrit moet je ook een vermogensmeter hebben toch, eer hij updates doet aan vo2max etc?Requiem19 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:02:
[...]
Als ik je goed begrijp zeg je dat het algoritme niet goed werkt, maar dat het niet beter kan, toch?
[...]
Ik denk dat het wel beter kan. Bijvoorbeeld door de optie 'LDL' of iets vergelijkbaars te selecteren bij workout, net zoals Trailrunning ook niets doet met je V02 max berekening. Of elke run met x% van Max HR of x% van LactateHR niet mee te laten wegen. De hele infrastructuur van Garmin is gebaseerd op MaxHR of LactateHR, dus dat zou niet al te moeilijk moeten zijn.
Qua gemiddelde consument: mijn vriendin is elke keer weer teleurgesteld als haar Garmin na een rustige fietsrit een lagere V02 geeft en trekt dan in twijfel of rustige ritjes wel goed zijn....![]()
Overigens wat anders, the5krunner heeft weer wat verse Garmin Fenix 7 geruchten:
Yep. Die hebben mijn vriendin en ik beiden. Met vermogen trainen is namelijk mega leukCloclo100 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 07:42:
[...]
Bij een fietsrit moet je ook een vermogensmeter hebben toch, eer hij updates doet aan vo2max etc?
Sinds gister eigenaar van de VA4S. Op zich een prima apparaat maar de sleep detection is bijzonder matig. Bedtijden ingesteld op standaard maar heb vakantie en was tot laat aan het gamen. Niet volgens dit ding, ik had zelfs rem slaap... Dat doet de amazfit bip van 5 tientjes beter.
Of wordt het beter als ie meer data van me heeft?
Ik gebruik mijn Fenix in de velomobiel om de polsHopjesvla79 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:01:
Mijn eigen ervaring (met een F6) is dat de sleep detection best prima is. Er zit wel eens een afwijking in minuten wakker maar mijn starttijd van slaap is altijd aardig in lijn met het moment dat ik op mijn kussen ga liggen (val snel in slaap). Ik herken jouw ervaring dus niet. Het zou beter moeten werken. Heb je de laatste firmware? En ook de juiste pols ingesteld waar je de V4S draagt?Bundin schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:36:
Sinds gister eigenaar van de VA4S. Op zich een prima apparaat maar de sleep detection is bijzonder matig. Bedtijden ingesteld op standaard maar heb vakantie en was tot laat aan het gamen. Niet volgens dit ding, ik had zelfs rem slaap... Dat doet de amazfit bip van 5 tientjes beter.
Yes en yes. Ik kijk het maar even aan, wellicht gaat het beter wanneer er een beter beeld is van mijn hartslag bij verschillende activiteiten. Het ding heeft nog geen idee van mijn max, heb 'm sinds gistermiddag en van bordspellen en netflix (zonder chill) loopt ie niet echt opAghanim schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:32:
[...]
Mijn eigen ervaring (met een F6) is dat de sleep detection best prima is. Er zit wel eens een afwijking in minuten wakker maar mijn starttijd van slaap is altijd aardig in lijn met het moment dat ik op mijn kussen ga liggen (val snel in slaap). Ik herken jouw ervaring dus niet. Het zou beter moeten werken. Heb je de laatste firmware? En ook de juiste pols ingesteld waar je de V4S draagt?
Terugsturen is sowieso geen optie want hij komt van marktplaats (150, 3 maanden oud, ziet er uit als nieuw, prima deal ook als dit niet echt lekker blijft werken).
[ Voor 9% gewijzigd door Bundin op 04-01-2022 09:37 ]
Ik herken die ervaring wel en ik kijk dan ook niet meer naar slaap statistieken. TV kijken of gamen op de bank en hij denkt dat ik al in bed lig, in de ochtend uitslapen of in bed blijven liggen is een loterij of hij het goed heeft.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Is dat dan niet een specifiek trailrunning V02? Waarmee ik dus bedoel dat een trailrun een eigen V02 max estimate krijgt (wellicht op basis van oa running power / hoogteverschil?) en dus geen invloed heeft op je VO2 max estimate voor 'normaal' hardlopen.elastiek schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:01:
[...]
In het trailrunning profiel van de Forerunner 945, Fenix 6 en Enduro wordt de VO2 max gewoon berekend. Zie de review van de Garmin Enduro van DC Rainmaker van februari vorig jaar:
[...]
Ik heb bijv ook 2 V02 max estimates: 1 voor fietsen en 1 'algemeen'. Die wijken ook regelmatig best wat van elkaar af, waarbij fietsen meestal wat hoger is voor mij.
Dat antwoord kan je gewoon lezen in de review van DC Rainmaker @Requiem19:
Perhaps it’s worth noting that there isn’t a separate “trail running VO2max analysis.” The developments that make estimating VO2 max during trail runs possible are baked into the normal VO2 max calculation, making the whole shebang more robust.
Cadans, Snelheid, hartslag en zelfs temperatuur heb ik inderdaad ook allemaal gekoppeld aan de Fenix. Geen vermogen, maar dat kan ook.Hopjesvla79 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:06:
[...]
heb en HR-Tri band voor de hartslag, dus dat komt goed. Eventuele cadans en snelheidssensoren kunnen volgens mij ook gewoon gekoppeld worden aan de Fenix dus vroeg me af of ik behalve een groter beeldscherm nu echt wat zou missen t.o.v. bv een Edge 530.
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
@Requiem19 trailrun is qua activiteitsklassificatie hardlopen, dus telt mee voor die statistieken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wel goed om nog even te noemen dat dit dus alleen voor de Garmin Enduro, Fenix 6 en 945 geldt.elastiek schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:51:
Dat antwoord kan je gewoon lezen in de review van DC Rainmaker @Requiem19:
[...]
Het betreft dus een update van de Trailrunning functionaliteit voor die horloges. Voor mijn ‘oude’ Fenix 5X lijkt me dat Trailrunning dus nog steeds geen impact heeft op V02 max estimations.
it adds in Rest Timers and proper trail running VO2 max metrics, both focused on trail and ultra runners. These metrics are also now available for Fenix 6 and FR945 users too, thus giving credence to Garmin sometimes offering features to ‘older’ watches.
Ik zie dat het niet lang duurt voordat het allemaal oficieel aangekondigd zal gaan worden... Ben benieuwdRequiem19 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:02:
[...]
My main intel STILL suggsts an announcement date of Tue 11th (others say 4 Jan and CES, others say Tue 18th)
Ik twijfel een beetje, daar ik alleen mountainbike.. en dat is zoals de trailrun van vroeger, daar telt training effect enz niet mee..Requiem19 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:22:
[...]
Yep. Die hebben mijn vriendin en ik beiden. Met vermogen trainen is namelijk mega leuk
Ben ook benieuwd! Ik gebruik voor fietsen een edge 705, maar nu ik een Fenix6 Pro heb denk ik erover die voor alles te gebruiken. Binnen trainen ging prima met dat ding (HR band om en horloge losjes op het stuur). Voor de MTB zou ik de houder gebruiken. Dan heb ik toch alleen hartslag of een route erop. En verwacht eigenlijk dat ook dat best goed werkt op de f6pro.Cloclo100 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:23:
[...]
Ik twijfel een beetje, daar ik alleen mountainbike.. en dat is zoals de trailrun van vroeger, daar telt training effect enz niet mee..
Nog een dingetje trouwens. Heb lang getwijfeld meer te gaan betalen voor Sapphire. Maar aangezien de Solar dit ook niet heeft (en deze door Garmin toch wel als de ultieme Fenix op de markt wordt gezet) gegaan voor een pro met een screenprotector. Zie je niks van en werkt perfect. En dat voor €8 voor 4 van die dingen.
Gebruik ik al jaren naar tevredenheid. Enige probleem blijft de kwetsbare zwarte bezel. 1x ergens tegenaan stoten en meteen zilver 
Iemand het al aangedurfd deze te lakken met metaalverf?
Iemand het al aangedurfd deze te lakken met metaalverf?
Ik ben een groot fan van de fietshouder voor de F6S Pro. Navigatie op de racefiets
. Ondanks het kleine scherm prima functioneel af te lezen. Met een reguliere of X moet dat alleen maar beter zijn.
@Gonadan ik heb ingesteld staan dat hij de lactaatdrempel en bijbehorend tempo automatisch aanpast. Ik krijg zelden een melding, ligt ook aan het type training wat je doet. Hij pakt hem überhaupt alleen op als je training voldoet/vergelijkbaar is aan de lactaatdrempeltest. In het begin, in de eerste maand, wel drie keer aangepast geloof ik maar daarna misschien nog twee of drie keer gehad. Ik gebruik het sinds afgelopen juni.
@Gonadan ik heb ingesteld staan dat hij de lactaatdrempel en bijbehorend tempo automatisch aanpast. Ik krijg zelden een melding, ligt ook aan het type training wat je doet. Hij pakt hem überhaupt alleen op als je training voldoet/vergelijkbaar is aan de lactaatdrempeltest. In het begin, in de eerste maand, wel drie keer aangepast geloof ik maar daarna misschien nog twee of drie keer gehad. Ik gebruik het sinds afgelopen juni.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Ik bedoelde dat als je buiten het MTB-profiel gebruikt (en dan de vereiste vermogensmeter), VO2-max, training effect/status etc niet wordt bijgehouden.. Dit werkt enkel bij het gewone fietsprofizl. En dat het dan zinloos is te investeren in een vermogensmeter als je zoals ik enkel mountainbiket. Ik begrijp wel dat dit moeilijk is om te meten, maar als het toestel grit en flow kan berekenen, zou het toch logisch zijn dat dit doorgetrokken kan worden naar firstbeat analyses..?twowheeler schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:03:
[...]
Ben ook benieuwd! Ik gebruik voor fietsen een edge 705, maar nu ik een Fenix6 Pro heb denk ik erover die voor alles te gebruiken. Binnen trainen ging prima met dat ding (HR band om en horloge losjes op het stuur). Voor de MTB zou ik de houder gebruiken. Dan heb ik toch alleen hartslag of een route erop. En verwacht eigenlijk dat ook dat best goed werkt op de f6pro.
Nog een dingetje trouwens. Heb lang getwijfeld meer te gaan betalen voor Sapphire. Maar aangezien de Solar dit ook niet heeft (en deze door Garmin toch wel als de ultieme Fenix op de markt wordt gezet) gegaan voor een pro met een screenprotector. Zie je niks van en werkt perfect. En dat voor €8 voor 4 van die dingen.
Exact dezelfde ervaring… ik kijk niet eens meer naar de slaap statistieken van Garmin…voordat ik naar Garmin horloges met hartslagmeter ben overgestapt (eerst een VA HR en sinds 3 jaar een FR645M) heb ik een Fitbit Charge HR gehad. Die had veel betere slaapdetectie… maar dit blijkt heel persoonlijk te zijn. Ik heb ook nog een aantal jaren een Withings sleep sensor gebruikt (zat bij een Withings Aura) en die werkte het beste van de 3 merken. Maar die slaap detectie werkt obv een matje wat je onder je matras legt.Gonadan schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:40:
Ik herken die ervaring wel en ik kijk dan ook niet meer naar slaap statistieken. TV kijken of gamen op de bank en hij denkt dat ik al in bed lig, in de ochtend uitslapen of in bed blijven liggen is een loterij of hij het goed heeft.
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
De Venu 2 Plus is te koop bij Garmin voor een whopping 450€ .
Review bij DCR.
@Cloclo100 power op een MTB is toch ook redelijk zinloos vanwege de hoge mate van variatie in een parcours? Ik ben maar een hobby fietser (+/- 1000km/jaar) dus misschien zit ik er naast?
Review bij DCR.
@Cloclo100 power op een MTB is toch ook redelijk zinloos vanwege de hoge mate van variatie in een parcours? Ik ben maar een hobby fietser (+/- 1000km/jaar) dus misschien zit ik er naast?
[ Voor 57% gewijzigd door Aghanim op 04-01-2022 19:43 ]
Is er hier iemand met een Garmin forerunner 945 LTE die weet of je het LTE abonnement ook met een rabobank pas kan activeren?
Garmin pay is me wel gelukt met mijn rabobank pas.
Maar voor LTE lijk ik een creditcard nodig te hebben (die ik niet heb)
Alvast bedankt.
Garmin pay is me wel gelukt met mijn rabobank pas.
Maar voor LTE lijk ik een creditcard nodig te hebben (die ik niet heb)
Alvast bedankt.
Ik ben wel een beetje teleurgesteld in de Venu 2 Plus. Het was al een beetje bekend uit de geruchten natuurlijk, maar toch. Een speaker/microfoon toevoegen en dan 50 euro (op de adviesprijs) meer vragen. Momenteel een prijsverschil van maar liefst 130 euro met de gewone Venu 2. tsja.
@RoD Mee eens, enige verbetering vind ik de iets kleinere behuizing en dat de achterkant nu van staal is. Speaker/microfoon is meer een gimmick. Dit heeft pas zin als je zonder telefoon kunt bellen.
Inderdaad. En die kleinere behuizing is wel fijn, maar hij is ook iets dikker en zwaarder...PatrickC schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:16:
@RoD Mee eens, enige verbetering vind ik de iets kleinere behuizing en dat de achterkant nu van staal is. Speaker/microfoon is meer een gimmick. Dit heeft pas zin als je zonder telefoon kunt bellen.
Klopt volledig, maar aanzien je powermeter nodig hebt om firstbeat te "enablen".. Zou dat de enige optie zijn. Maar mtb profiel doet ijskoud niet mee, of je nu een powermeter hebt of niet. Waar bij Strava toch iets van conditie gemeten wordt.. Doet mijn dure garmin ecosysteem (edge 830, fenix f6pro) he-luh-moal niks. Terwijl hij wel degelijk de belasting meet en ik altijd aerobe en anaerobe scores krijg na een rit, uit zich dit niet in vo2max of andere prestatietechnieken. Ik zou, nogmaals, denken dat je wel iets kon met die flow en grit.. Maar bon 🤷Aghanim schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:33:
De Venu 2 Plus is te koop bij Garmin voor een whopping 450€ .
Review bij DCR.
:strip_exif()/f/image/LUjHNF1I6ltzsmM9ODJolMI8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iUQgpEb5feajQcD313WJ48ZV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/q02H5Hgpce2j2Uy8saX7jhFw.jpg?f=fotoalbum_large)
En als je het standaard Bike profiel neemt? Werkt het dan wel? Het staat ook in de tekst boven je VO2MAX: hardlopen of fietsen.
PhysioTrueUp aan staan op beide devices?Cloclo100 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:52:
[...]
Klopt volledig, maar aanzien je powermeter nodig hebt om firstbeat te "enablen".. Zou dat de enige optie zijn. Maar mtb profiel doet ijskoud niet mee, of je nu een powermeter hebt of niet. Waar bij Strava toch iets van conditie gemeten wordt.. Doet mijn dure garmin ecosysteem (edge 830, fenix f6pro) he-luh-moal niks. Terwijl hij wel degelijk de belasting meet en ik altijd aerobe en anaerobe scores krijg na een rit, uit zich dit niet in vo2max of andere prestatietechnieken. Ik zou, nogmaals, denken dat je wel iets kon met die flow en grit.. Maar bon 🤷[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat zou moeten werken maar dat was het punt niet. Ik zou waarschijnlijk een lagere vo2max uitkomen vanwege bvb de grilligheid van een parcours, waar ik een pak trager rij. Die grit en flow gaan over de moeilijkheid van een route en hoe vloeiend je over die route gaat. Bizar dat ze daar geen algoritme voor kunnen maken om die vo2max op aan te passen.Aghanim schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:46:
En als je het standaard Bike profiel neemt? Werkt het dan wel? Het staat ook in de tekst boven je VO2MAX: hardlopen of fietsen.
Op de fiets kijkt Garmin niet naar snelheid. De average power zal mss laag zijn, maar NP niet denk ik. Ben wel benieuwd wat er gebeurd als je het gewone fietsprofiel kiest…Cloclo100 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 07:47:
[...]
Dat zou moeten werken maar dat was het punt niet. Ik zou waarschijnlijk een lagere vo2max uitkomen vanwege bvb de grilligheid van een parcours, waar ik een pak trager rij. Die grit en flow gaan over de moeilijkheid van een route en hoe vloeiend je over die route gaat. Bizar dat ze daar geen algoritme voor kunnen maken om die vo2max op aan te passen.
Jep, ligt louter aan dat profiel.. Heb ervoor contact opgenomen met garmin zelf. De beste man mailde eerst dat het sowieso zou werken als ik die dure powermeter kocht.. (hoewel op verschillende fora stond van niet), waarop ik vroeg of ie eeeecht zeker was. Daarop kreeg ik nogmaals een positief antwoord waarop ik een paar links van die garminfora doorgaf, daarop kreeg ik dan terug dat "de specialisten" even hadden gekeken en dat het inderdaad niet ging 😂.
Tja dan zit je met geometrie, roloppervlak en gewicht wat van grote invloed gaat zijn. Ik heb een full suspension trailmtb, stuur van 80cm breed met dikke banden.. Best zwoegen op de weg 😊, in de bossen natuurlijk perfect.Requiem19 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 07:50:
[...]
Op de fiets kijkt Garmin niet naar snelheid. De average power zal mss laag zijn, maar NP niet denk ik. Ben wel benieuwd wat er gebeurd als je het gewone fietsprofiel kiest…
Dat boeit niet voor power heCloclo100 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 07:52:
[...]
Tja dan zit je met geometrie, roloppervlak en gewicht wat van grote invloed gaat zijn. Ik heb een full suspension trailmtb, stuur van 80cm breed met dikke banden.. Best zwoegen op de weg 😊, in de bossen natuurlijk perfect.
Kan wel, maar daar moet toch snelheid bij zitten? Bij hardlopen gaat het toch over welk tempo je loopt en welke hartslag je daarvoor nodig hebt?Requiem19 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 07:53:
[...]
Dat boeit niet voor power he. Power kijkt alleen hoe hard jij op de pedalen ramt.
Nee juist niet. Power = jouw kracht op de pedalen.Cloclo100 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 07:58:
[...]
Kan wel, maar daar moet toch snelheid bij zitten? Bij hardlopen gaat het toch over welk tempo je loopt en welke hartslag je daarvoor nodig hebt?
Ik kan thuiskomen met 23 gemiddeld door flinke wind tegen met 240 watt Normalized, dan gaat mn V02 max omhoog. Als ik thuis kom met 35 gemiddeld maar met 150 watt normalized kan mn V02 max omlaag gaan.
Waarom er een apart mountainbike profiel is, is denk ik omdat je met mountainbiken heel onregelmatig kracht levert tov fietsen. Dat kan (denk ik) iets andere resultaten geven.
Ja klopt, dat begrijp ik wel. Maar net zoals Garmin achteraf de VO2max heeft kunnen aanzetten voor trailrunning, zou ik verwachten dat ze dit ook voor mtb kunnen doen, obv flow en grit?Requiem19 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:16:
[...]
Nee juist niet. Power = jouw kracht op de pedalen.
Ik kan thuiskomen met 23 gemiddeld door flinke wind tegen met 240 watt Normalized, dan gaat mn V02 max omhoog. Als ik thuis kom met 35 gemiddeld maar met 150 watt normalized kan mn V02 max omlaag gaan.
Waarom er een apart mountainbike profiel is, is denk ik omdat je met mountainbiken heel onregelmatig kracht levert tov fietsen. Dat kan (denk ik) iets andere resultaten geven.
Wat is eigenlijk de laatste firmware versie van de Fenix6 Pro? Ik vraag het omdat ik animated workouts niet aan de gang krijg.
Lees ook iets over apac en row versies. Maar ik kom er niet achter hoe je kan zien welke versie je hebt
Lees ook iets over apac en row versies. Maar ik kom er niet achter hoe je kan zien welke versie je hebt
De laaste volledige release is 19.20. De daaropvolgende release 20.00 is gestopt. Een aantal gebruikers zullen 'm wel hebben gekregen, maar de meeste gebruikers niet.twowheeler schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:10:
Wat is eigenlijk de laatste firmware versie van de Fenix6 Pro? Ik vraag het omdat ik animated workouts niet aan de gang krijg.
Op dit moment is er een beta 20.04 beschikbaar.
Updates kun je volgen op het Garmin forum
Ik zit op 19.30BernieW schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:41:
[...]
De laaste volledige release is 19.20. De daaropvolgende release 20.00 is gestopt. Een aantal gebruikers zullen 'm wel hebben gekregen, maar de meeste gebruikers niet.
Op dit moment is er een beta 20.04 beschikbaar.
Updates kun je volgen op het Garmin forum
Mogelijk wordt de Fenix7 op 18 januari aangekondigd.
https://www.mynewsdesk.co...654-1998017971.1641203471
Versie 19.30 is nooit uitgerold als een update. Deze is alleen af fabriek geleverd. Je vindt er ook niets over terug in de versie historie op de download pagina met updates. Maar het is wel terug te vinden op het Garmin forum, daar heb ik deze info ook vandaan
Ah, dus als ik het goed begrijp heeft mijne nog geen update gehad na fabricage.BernieW schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:00:
[...]
Versie 19.30 is nooit uitgerold als een update. Deze is alleen af fabriek geleverd. Je vindt er ook niets over terug in de versie historie op de download pagina met updates. Maar het is wel terug te vinden op het Garmin forum, daar heb ik deze info ook vandaan
Contact gehad met Garmin. Die raadde uiteraard een fabrieksinstellingen aan. Dus dat heb ik gedaan, meteen goed om te weten hoe dat werkt. Zo te zien heb ik alles nog, enkel de instellingen zijn weer standaard.
Animated workouts werkt nog steeds niet. Kan iemand het voor me testen? Ik heb geprobeerd de yoga oefeningen "word wakker, krijg energie" te doen. Krijg enkel een timer, geen animatie.
Ik heb voor je getest met een feñix 6s Pro Sapphire met bèta firmware 20.04 en krijg de animaties te zien bij de yoga oefeningen "Wake Up, Energize!" @twowheeler.
Thanks! Van wanneer is je toestel?elastiek schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:40:
Ik heb voor je getest met een feñix 6s Pro Sapphire met bèta firmware 20.04 en krijg de animaties te zien bij de yoga oefeningen "Wake Up, Energize!" @twowheeler.
Heb contact gehad met support, die gaf aan dat de technische afdeling er al van op de hoogte is en aan een update werkt. Als ik er op google kom ik ook veel recente gevallen tegen, dus vermoed dat het te maken heeft met die toestellen die met 19.30 de fabriek uit zijn komen rollen
Dat terug naar fabrieksinstellingen is trouwens best een fijne functie zeker als je in de beginfase veel met je fenix hebt lopen klooien. Het is fijn dat alle instellingen in een keer weer naar standaard kunnen zonder dat je activiteiten apps of widgets verloren gaan.
[ Voor 18% gewijzigd door twowheeler op 05-01-2022 19:03 ]
Januari 2020. Dus ver voor versie 19.30 uitkwam.
Aaarggg nog zo lang...Baron schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:56:
Hier F6 uit juni 2021 op beta 20.00 en video’s werken ook. Wel is de implementatie wat onhandig als je een pose van 10 sec moet doen waarvan je 6 seconden de naam van de oefening ziet ‘cow pose 00:10’. Maar werkt dus wel.elastiek schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:30:
[...]
Januari 2020. Dus ver voor versie 19.30 uitkwam.
Al kijk ik liever naar Adriene ipv mijn horloge
Is dat inderdaad zo? Als je terug gaat naar de fabrieksinstellingen blijven alle activiteiten en widgets behouden?twowheeler schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:59:
Dat terug naar fabrieksinstellingen is trouwens best een fijne functie zeker als je in de beginfase veel met je fenix hebt lopen klooien. Het is fijn dat alle instellingen in een keer weer naar standaard kunnen zonder dat je activiteiten apps of widgets verloren gaan.
Zit er eigenlijk veel verschil in rekenkracht tussen de 5+ en de 6 reeks, en zou dat dan wellicht nog een voordeel kunnen zijn van de 7? Als je een beetje gaat zoomen met de kaart dan kan het soms takkelang duren voordat hij het beeld geladen heeft, als dat een paar tandjes sneller is zou ik dat niet erg vinden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mogelijk ook een week eerder en is het event op 18 Jan een exclusief event voor de Epix 2? Hoe dan ook, snelBaron schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:56:
Toen ik de f6 indertijd kocht kwam ik uit een lange periode van blessures, was ik niet fit en had ik 0 motivatie. Dat ding bleek uiteindelijk een lifechanger, een coach, motivator en monitor tegelijk. Die 800 euro is dus voor mij een schijntje tov hetgeen wat het opgebracht heeft. (dat probeer ik mezelf alleszins in mijn hoofd wijs te maken, want ik kan eigenlijk nog makkelijk verder met dit toestel 😂)
Ik heb er wel eens mee gefietst maar ik vond het toch wel erg turen op zon klein schermpje hoor. Toegegeven, hij zat toen wel om mn pols en niet op het stuur. Maar dat kan ook iets zeggen over mijn ogenArjan90 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:28:
Ik ben een groot fan van de fietshouder voor de F6S Pro. Navigatie op de racefiets. Ondanks het kleine scherm prima functioneel af te lezen. Met een reguliere of X moet dat alleen maar beter zijn.
Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)
Ik heb hem ook wel op mijn pols gedragen, maar dat vond ik erg onhandig. Met de houder is het prima. Maar goed, ik fiets veel in gebieden waar je gewoon moet zien dát je af moet slaan, het is niet zo dat je dan 5 verschillende richtingen kan kiezen of dat er drie afslagen vlak bij elkaar zitten. Ik kan dus precies genoeg zien om lekker een route te kunnen fietsen.BastiaanN schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 07:54:
[...]
Ik heb er wel eens mee gefietst maar ik vond het toch wel erg turen op zon klein schermpje hoor. Toegegeven, hij zat toen wel om mn pols en niet op het stuur. Maar dat kan ook iets zeggen over mijn ogen
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Sinds een week een horloge die ook de hartslag weergeeft. Is het ‘normaal’ dat je hartslag aan het eind van de dag lager is dan aan het begin van de dag? Als ik ‘s avonds net in bed lig, is mijn hartslag zo’n beetje op het laagste punt van de dag, terwijl ik dacht dat als je slaapt en ‘s ochtends wakker wordt je hartslag het rustigst zou moeten zijn. Iemand een idee of zelfde ervaring?
@kraanwagen Ik heb een vergelijkbare ervaring. Vaak is mijn laagste hartslag gewoon een keertje overdag (relaxed liggen op de bank en TV kijken) of tijdens slaap in de eerste diepe slaap (1e slaap cyclus). Aan het einde van mijn slaap loopt deze dan juist weer op (minder diep slapen, vaker wakker).
@kraanwagen Mwah, bij mij denk ik om het even zo'n beetje... 's avonds na even in bed liggen of echt onderuit gekakt op de bank vs 's ochtends in bed na wakker worden.
In je slaap kun je ook onrustig zijn natuurlijk en wakker worden zal wellicht met wat hogere hartslag gepaard gaan. Is dit dan direct na wakker worden? Of bijv na nog even 5 minuten liggen/chillen.
Maar vind er niets vreemds aan in ieder geval
In je slaap kun je ook onrustig zijn natuurlijk en wakker worden zal wellicht met wat hogere hartslag gepaard gaan. Is dit dan direct na wakker worden? Of bijv na nog even 5 minuten liggen/chillen.
Maar vind er niets vreemds aan in ieder geval
hangt er maar wat vanaf of je net uit een REM-slaap komt of niet, of als je alcohol gedronken hebt de dag ervoor.. of een verkoudheid.. eigenlijk wilt het helemaal niets zeggen
Vanmiddag kwam ik toevallig met mijn Fenix 6 pro in aanraking met de smarttrainer-functie die Garmin voor de FR945 en Fenix 6 vorig jaar geïntroduceerd heeft (zie ook https://www.dcrainmaker.c...nix-6-forerunner-945.html).
Al heb ik deze winter al een paar keer op de fiets gezeten voor een indoortraining, nu opeens vroeg het horloge of ik verbonden wilde worden met de smarttrainer. En daarna kreeg ik de optie om een workout vanaf mijn horloge te starten.
Eigenlijk ben ik wel blij met deze optie, omdat ik Zwift etc te duur vind voor het beperkte gebruik wat ik ervan maak. Ik kijk liever naar iets op Netflix tijdens een uur binnen fietsen. De Tacx trainersoftware wordt niet meer ondersteund en start zeer langzaam en moeizaam op op mijn laptop. Een ander device, zoals een horloge waar een workout op staat, is dan welkom. Volgens Ray Maker kunnen de Garmin Edges dit ook, maar op mijn 520+ heb ik het nooit gezien (maar er ook niet naar gezocht).
Edit: mijn Garmin Edge kan dit inderdaad ook. Is dan logischer om hiervoor te gebruiken
Al heb ik deze winter al een paar keer op de fiets gezeten voor een indoortraining, nu opeens vroeg het horloge of ik verbonden wilde worden met de smarttrainer. En daarna kreeg ik de optie om een workout vanaf mijn horloge te starten.
Eigenlijk ben ik wel blij met deze optie, omdat ik Zwift etc te duur vind voor het beperkte gebruik wat ik ervan maak. Ik kijk liever naar iets op Netflix tijdens een uur binnen fietsen. De Tacx trainersoftware wordt niet meer ondersteund en start zeer langzaam en moeizaam op op mijn laptop. Een ander device, zoals een horloge waar een workout op staat, is dan welkom. Volgens Ray Maker kunnen de Garmin Edges dit ook, maar op mijn 520+ heb ik het nooit gezien (maar er ook niet naar gezocht).
Edit: mijn Garmin Edge kan dit inderdaad ook. Is dan logischer om hiervoor te gebruiken
[ Voor 4% gewijzigd door Frij5fd op 08-01-2022 23:00 ]
Ik krijg op mijn Gamin Forerunner 945 al een tijdje steeds de vraag de workout te beoordelen na afloop (2 vragen, ben even vergeten welke precies maar een inschatting cijfer tussen de 1-10 voor hoe zwaar deze activiteit voelde en 1 voor hoe je je voelde oid.
Ik sla ze continu over, maar is dit in zijn geheel uit te schakelen? Kan eigenlijk niet echt iets in de instellingen vinden zo snel, niet op het horloge en niet op de connect site...
Ik sla ze continu over, maar is dit in zijn geheel uit te schakelen? Kan eigenlijk niet echt iets in de instellingen vinden zo snel, niet op het horloge en niet op de connect site...
Options > Run/ Bike settings > Self evaluation > Offm0ridin schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:15:
Ik sla ze continu over, maar is dit in zijn geheel uit te schakelen?
Top! Dank!elastiek schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:36:
[...]
Options > Run/ Bike settings > Self evaluation > Off
Zat naar een algemene setting te zoeken, had er niet aan gedacht per workout te kijken!
Mijn (oude) hardloophorloge heeft sinds een aantal dagen (weken) een probleem met de GPS ontvangst. Het betreft een TomTom Runner2 Music. Na het synchroniseren via de app op iOS krijg ik geen 'vinkje' meer onder het item 'gpsfix' in het info menu op het horloge. Wanneer ik vervolgens wil gaan hardlopen duurt het erg lang voordat het horloge gps signaal heeft en ik dus kan starten met m'n training. Ook de eerste km lijkt er onnauwkeurig qua afstand.
Hebben meer mensen met een TomTom Runner sinds kort deze ervaring en is er iets aan te doen?
Hebben meer mensen met een TomTom Runner sinds kort deze ervaring en is er iets aan te doen?
Dragen jullie je (forse) sportwatches eigenlijk altijd? Nu ik een Fenix6 heb merk ik dat deze wel vaak botst met de wat nettere overhemden met krappere mouwen. Richting casual is geen probleem. Het laat me wel twijfelen of de F6 wel het horloge voor mij is gezien de vele keren dat ik dit soort kleding draag. Lost een 6s dit op? Ook dat is een vrij dik horloge.
Het navigeren heb ik dit weekend kunnen testen, dat ging verassend goed. Ik loop normaal met osmand op de telefoon voor de route. Echter betekent dit dat je dikwijls je telefoon tevoorschijn moet halen. Nu was het een kwestie van naar m'n pols kijken.
Het navigeren heb ik dit weekend kunnen testen, dat ging verassend goed. Ik loop normaal met osmand op de telefoon voor de route. Echter betekent dit dat je dikwijls je telefoon tevoorschijn moet halen. Nu was het een kwestie van naar m'n pols kijken.