Mooi, veel loopplezier

Het mooie aan dit horloge vond ik de lange tijd die je kunt doen met de batterij.
Ik hou het lekker bij de FR245. Na diverse mooie deals gemist te hebben was ik blij met de €199 prijs.
De FR245 heeft in principe al iets van navigatie, waardoor ik
dwmaps niet nodig zou moeten hebben. Ik ga dwmaps nog wel downloaden en eens gebruiken om te zien welke voor- of nadelen deze heeft.
M'n bevindingen met de navigatie van FR245 dusver. Zoals bekend is het breadcrumb met turn by turn navigatie. Je ziet over hoeveel meter je moet afslaan, zo'n 20 meter van tevoren maakt het horloge geluid en trilt het. Wanneer de bocht er is volgt en wederom eenzelfde geluid en trilling. Je moet hierbij wel een beetje je verstand gebruiken, zodat je een mooie bocht kunt maken. Ik merkte dat het geluidje vaker pas volgde wanneer ik al begonnen was aan de bocht. Werkt verder echter prima.
Wanneer je onverhoopt toch fout loopt, dan krijg je melding navigatie fout en moet je even teruglopen. Als je bij een kruispunt bent met vele zijwegen kan het wel even zoeken zijn welke weg je dan in moest lopen. Ach ja, loop je verkeerd, dan krijg je gewoon op nieuw melding dat je fout loopt. Doorgaans verwacht ik toch alleen met simpele kruisingen en T-splitsingen te maken te krijgen, dus het zal wel loslopen.
Ik heb nog niet uitgevonden hoe ik kan inzoomen op het breadcrumb kaartje TIJDENS een loop. Voordat je begint met de activiteit kan ik wél inzoomen op de kaart om een idee te krijgen. Tijdens de loop lijkt het niet te kunnen waardoor het lastig kan zijn om het "kaartje" te gebruiken bij een navigatiefout. Met dwmaps kon dit meen ik wel?
Het uitstippelen van een route met de Connect app gaf ook nog wel wat verwondering. Zo hebben we hier een soort looppad (brede stoep) die haaks door alle huizenrijen van de wijk loopt. Een mooie afkorting voor voetgangers en fietsers waar veel gebruik van gemaakt wordt. De app kende deze echter niet, terwijl een klein verbindingsweggetje van 5 meter wél herkend werd.
Verder laat de app je af en toe met een omleiding een afslag nemen. Neem als voorbeeld een weg in de woonwijk, waarbij de rijbanen gescheiden zijn door een smalle strook groen. Ik wilde vanuit die weg een zijweg inslaan. Dit lukte niet. De app wilde persé dat ik 100 meter doorliep, vervolgens 180 graden keerde om die smalle strook groen, om vervolgens via de andere kant van de weg terug te lopen. Dan kon ik opeens wél de zijstraat in
Ik ben dus nog wel benieuwd hoe het gaat werken in de bossen. Ook daar zullen allicht genoeg wegen zijn die voor vele wandelaars, MTB'ers en lopers bekend zijn, maar in de app misschien niet herkend worden. Geen idee ook of dwmaps daar wel meer kan bieden.
Al met al werkt de navigatie echter prima. Keurig m'n weg naar huis gevonden. Ik ontvang geen audio prompts, omdat ik de non-music FR245 heb, maar de trilling, het bliep geluidje en het pijltje op het horloge is echter ruimschoots voldoende.
Weet iemand of je met dwmaps wél kunt inzoomen op het breadcrumb "kaartje"
tijdens een loop? Of weet iemand of het wél kan met de standaard app op de Forerunner?
Ook nog even uitvogelen of ik bijvoorbeeld een route van Komoot kan importeren in Garmin Connect, zodat ik ook die routes met turn by turn navigatie kan doen op het horloge. Ook hier kan er wellicht verschil zijn met horloges zoals Fenix die echt met kaarten werken t.o.v. de breadcrumb horloges.