Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 195 ... 324 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:36
MooDyBLueS schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:19:
[...]

Als ik jou goed begrijp zullen de hedendaagse sporthorloges met GPS dus minstens net zo snel als mijn oude Nike hun GPS fix hebben. Rest mij dus eigenlijk alleen de vraag hoe de Apple Watch zich daarmee verhoudt en of het normaal is dat het 5-10 minuten duurt voordat hij een GPS fix heeft.
als je AW er 5-10 minuten over doet (geen idee of dat normaal is) is dat zeer lang tov mijn Fenix 5X+ (paar seconden tot halve minuut)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-10 17:35
@MooDyBLueS
Wederom, een apple watch wordt hier niet veel besproken, maar misschien dat er hier een paar bezitters zijn die er wat over willen zeggen... Misschien dat DCR er een review over heeft, hij heeft een voorliefde voor apple geloof ik. Dan zie je meteen een goede vergelijking met andere toestellen. Maar in feite offtopic hier (sorry)

Een fix zou nooit langer dan 30 seconden mogen duren, tenzij je in een moeilijk gebied staat (veel hoge gebouwen, binnen in een gebouw, onder de grond etc) of wanneer je opeens ergens anders bent (nederland > canada). Bij mijn horloges duurt het 1 tot 15 seconden, meestal minder dan 5.
Zeer oude toestellen wil het lang duren (maar dan heb ik het over pre-2015 built)
-edit-
Vooruit, heel soms heeft mijn toestel ook wel eens offday, dan kan het wel een minuut of 10 duren voor er een echte fix is, geen idee waar dat aan ligt dan. Maar dat is misschien bij 1 op de 100 activiteiten. Ik denk zelfs minder vaak.

[ Voor 13% gewijzigd door rockhopper op 10-06-2021 15:31 ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@rockhopper En toch, als ik in dit topic op "Apple Watch" zoek krijg ik 18 pagina's met resultaten, terwijl als ik in het Apple Watch topic op gps of Strava zoek, ik maar een handjevol resultaten krijg. Ik snap ook niet waarom er zo moeilijk over gedaan wordt of dat het off-topic zou zijn, ik snap dat een AW in de basis een smartwatch is en geen dedicated sporthorloge, maar het heeft wel diezelfde features voor een groot deel. Sterker nog, er wordt o.a. hier in dit topic nota bene door een van de Tweakers medewerkers zelfs vergelijkingen met de Apple Watch en diens GPS performance gemaakt. Dus waarom doe je nu zo moeilijk?

Thanks in ieder geval voor je uitleg, ik ben en blijf op zoek naar het antwoord voor de Apple Watch met betrekking tot gps fix. Heb het ook in het AW topic gepost, maar die lijkt behoorlijk slapend.

[ Voor 17% gewijzigd door MooDyBLueS op 10-06-2021 15:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:50:
@rockhopper En toch, als ik in dit topic op "Apple Watch" zoek krijg ik 18 pagina's met resultaten, terwijl als ik in het Apple Watch topic op gps of Strava zoek, ik maar een handjevol resultaten krijg. Ik snap ook niet waarom er zo moeilijk over gedaan wordt of dat het off-topic zou zijn, ik snap dat een AW in de basis een smartwatch is en geen dedicated sporthorloge, maar het heeft wel diezelfde features voor een groot deel.

Thanks in ieder geval voor je uitleg, ik ben en blijf op zoek naar het antwoord voor de Apple Watch met betrekking tot gps fix. Heb het ook in het AW topic gepost, maar die lijkt behoorlijk slapend.
Het is niet perse dat het offtopic is, maar er zijn in dit topic relatief weinig mensen met die ervaring die je zoekt. Het overgrote deel gebruikt hier dedicated sporthorloges, maar ik ken genoeg mensen die een AW gebruiken voor hun incidentele runs en daar prima voldoet.

Zoals gezegd, een fix zou echt wel binnen 30 seconden moeten zijn normaal gesproken, ook bij een AW. Maar de echte details hierover vind je helaas niet in dit topic. Geen onwil, gewoon weinig ervaring ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-10 17:35
@MooDyBLueS Tja het is maar net wat je moeilijk doen noemt he? Ik zie dat DC wel wat reviews heeft, maar er schijnen ook meerdere modellen apple watches te zijn. Ik hoop dat je je antwoord of daar of hier gaat vinden. Verder vat @mrwolf het goed samen. Het is niet strikt offtopic, maar het zijn niet het soort horloges waarvoor men in dit topic warm loopt. Tuurlijk is er een markt, maar het gaat hier meer over trainingschema's en zaken die dieper op sport in gaan. De smartwatch gebruikers zijn meer "casual" sporters (wat ze niet minder sportief maakt!) die niet de dingen nodig hebben of willen die sporthorloges juist wel geven.

[ Voor 41% gewijzigd door rockhopper op 10-06-2021 15:58 ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-10 09:44
Nou ja,er zijn hier wel een paar fanatieke AW sporters, die zeer tevreden over hun AW zijn qua sportfunctionaliteiten that is. Alleen die accuduur hè @Tinusvolkel

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@MooDyBLueS Ik gebruik naar volle tevredenheid de AW6 en heb eerder de AW SE gehad. Die gedroegen zich qua GPS exact hetzelfde. Ik laat mijn telefoon altijd thuis en verbreek de bluetooth verbinding zodat de AW zelf de GPS fix moet ophalen. Het nadeel bij veel apps is dat je niet kunt zien hoe goed je GPS Lock is. Daarom gebruik ik meestal WorkOutDoors als hardloop app. Die laat zien hoe goed je GPS bereik is (1 t/m 5 blokjes) en daarmee kun je prima even wachten tot je 5/5 hebt. Dat gaat overigens binnen 10 - 25 seconden, niet anders dan met een Garmin.

Ik gebruik de Strava app ook regelmatig. Die werkt hier prima. Weliswaar geen zicht of GPS er klaar voor is maar ik heb altijd zeer snel een fix en nog niet ervaren dat er problemen zijn de eerste 100 meter. Wat er bij jouw AW mis gaat weet ik niet maar het zou dus prima moeten werken.

Puur mijn mening: een AW doet (met WorkOutDoors als app) niet onder voor een Garmin horloge. Tenzij je hele specifieke features wilt gebruiken (Firstbeat info of kaart navigatie).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Hier idd tevreden over de apple watch, de meeste "sporthorloge punten " heb ik wel getackeld met workoutdoors en de Stryd. Maar verder ga ik denk ik het smartwatch gebeuren missen als ik zou overstappen naar garmin, ik gebruik hem ook voor andere dingen zoals dit bijvoorbeeld.

En de accu is idd wat minder maar nog niet echt een probleem ofzo, laatst met 3 uur lopen (met navigeren en muziek luisteren en 3 bluetooth devices: Stryd headset en hartslagband) ging ie van 90% naar 55%.
Meestal gooi ik hem gewoon elke avond een uurtje in de lader, maar krijg ooit het gevoel dat je een gamin moet opschroeven op hem op te laden aangezien accugebruik altijd zo'n dingetje is :P

Zal morgen de rest (heb alleen het bericht van @Frenz64 gelezen) is lezen nu geen tijd voor helaas.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Tinusvolkel Ik heb laatst een vergelijk gedaan tussen de F6S en de AW6. Scheelde 1 procent verbruik over 1 uur hardlopen (11% vs 12%). Dus sluit aan bij jouw beeld dat je prima urenlang kunt sporten op 1 lading.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Aghanim schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:20:
@MooDyBLueS Ik gebruik naar volle tevredenheid de AW6 en heb eerder de AW SE gehad. Die gedroegen zich qua GPS exact hetzelfde. Ik laat mijn telefoon altijd thuis en verbreek de bluetooth verbinding zodat de AW zelf de GPS fix moet ophalen. Het nadeel bij veel apps is dat je niet kunt zien hoe goed je GPS Lock is. Daarom gebruik ik meestal WorkOutDoors als hardloop app. Die laat zien hoe goed je GPS bereik is (1 t/m 5 blokjes) en daarmee kun je prima even wachten tot je 5/5 hebt. Dat gaat overigens binnen 10 - 25 seconden, niet anders dan met een Garmin.

Ik gebruik de Strava app ook regelmatig. Die werkt hier prima. Weliswaar geen zicht of GPS er klaar voor is maar ik heb altijd zeer snel een fix en nog niet ervaren dat er problemen zijn de eerste 100 meter. Wat er bij jouw AW mis gaat weet ik niet maar het zou dus prima moeten werken.

Puur mijn mening: een AW doet (met WorkOutDoors als app) niet onder voor een Garmin horloge. Tenzij je hele specifieke features wilt gebruiken (Firstbeat info of kaart navigatie).
+100 als het kon, dit is een antwoord waar ik naar op zoek was, thanks! Juist omdat jij blijkbaar ook de ervaring met een écht sporthorloge (Garmin) hebt.

Ik moet er bij zeggen, dat realiseerde ik me net pas, dat ik de AW s2 (ik zei eerder s3, was een foutje) pas 's ochtends aan de lader hang en dan met 50% of meer ervan afhaal omdat ik hem alleen voor het hardlopen nu gebruik. Het is een roze met roze bandje namelijk. :P Interesseert me met hardlopen echt geen bal, maar ik ga er ook weer niet overdag gewoon mee rondlopen.
Anyway, misschien kan het er dus mee te maken hebben dat hij pas een paar uurtjes aan stond voordat ik hem meenam. Dus dat ga ik volgende keer ook eens uitproberen.

Geen GPS info bij Strava is wel jammer ja, maar ik heb net een video van WorkOutDoors bekeken en dat ziet er super uit, ook de GPX routes (wat bij sommige Garmins ook kan) is een gave feature. Ik had nog niet zo snel gevonden of hij GPS info geeft, maar mooi om dat van jou bevestigd te zien. Ik denk dat hiermee mijn keuze gemaakt is. En als ik wat fanatieker wordt kan ik er altijd nog een Garmin FR bijkopen, maar ben er 4 jaar uitgeweest en een smartwatch die als hardloophorloge kan dienen spreekt me nu meer aan. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-10 22:26

Rudedadude

Maybe we were born to run

Als de nieuwe forerunner 55 een beetje fatsoenlijk dwmap draait dan ben ik hier voor de komende 6 jaar wel weer klaar!

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-10 22:17
Valorian schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 23:01:
[...]

Klinkt goed. Ben je een developer van datavelden? En zo ja, hoe moet ik dat zien; maak je zelf de visuele ontwerpen van een combinatie van datavelden (zoals de populaire “crystal” watch face) of moet ik meer denken aan bijv de bekende “race screen” die feitelijk nieuwe functionaliteiten meegeeft waaronder het gemiddelde van de laatste x aantal seconden)?

Ik ben zelf geen developer zelfs geen IT’er dus vergeef het mij als ik het verkeerd begrijp, “licentie op datavelden” klinkt in ieder geval alsof ie iets interessants maakt voor de garmin horloges :)
Het is al snel 3 à 4000 regels code wat ik voor het Datarun premium dataveld nodig, wat @Elastiek aanhaalde; wel echt programmeerwerk dus. En het resultaat lijkt ook op het Race screen dataveld die jij noemt, alleen focus ik meer op het gebruik van de Stryd vermogensmeter. Omdat daar een paar jaar geleden alleen een minimaal Stryd dataveld voor was, ben ik zelf maar gaan knutselen.

Dat een licentie nodig is komt omdat ik erachter kwam dat als ik een paar euro vroeg ik opeens veel meer feedback kreeg en verzoeken om verbeteringen door te voeren. Vaak ook met een toelichting van de gebruiker hoe hij/zij dat in zijn training wilde gebruiken. Eerder kreeg ik bij een gratis dataveld wel veel downloads, maar weinig feedback, waardoor het moeilijk is om jezelf te verbeteren. Én het is leuk als assistent trainertje bij een atletiekvereniging om te horen hoe andere mensen met hun sport bezig zijn.

Een Fransman heeft in steenkolen Engels vorig jaar een korte YouTube video over mijn dataveld gemaakt, over hoe in combinatie met de Garmin Tempe en de Stryd footpod het dataveld het target vermogen aanpast:
YouTube: STRYD : HOW TO USE IN THE HEAT !

[ Voor 0% gewijzigd door Frij5fd op 10-06-2021 17:57 . Reden: Taalfout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:29:
[...]

+100 als het kon, dit is een antwoord waar ik naar op zoek was, thanks! Juist omdat jij blijkbaar ook de ervaring met een écht sporthorloge (Garmin) hebt.

Ik moet er bij zeggen, dat realiseerde ik me net pas, dat ik de AW s2 (ik zei eerder s3, was een foutje) pas 's ochtends aan de lader hang en dan met 50% of meer ervan afhaal omdat ik hem alleen voor het hardlopen nu gebruik. Het is een roze met roze bandje namelijk. :P Interesseert me met hardlopen echt geen bal, maar ik ga er ook weer niet overdag gewoon mee rondlopen.
Anyway, misschien kan het er dus mee te maken hebben dat hij pas een paar uurtjes aan stond voordat ik hem meenam. Dus dat ga ik volgende keer ook eens uitproberen.

Geen GPS info bij Strava is wel jammer ja, maar ik heb net een video van WorkOutDoors bekeken en dat ziet er super uit, ook de GPX routes (wat bij sommige Garmins ook kan) is een gave feature. Ik had nog niet zo snel gevonden of hij GPS info geeft, maar mooi om dat van jou bevestigd te zien. Ik denk dat hiermee mijn keuze gemaakt is. En als ik wat fanatieker wordt kan ik er altijd nog een Garmin FR bijkopen, maar ben er 4 jaar uitgeweest en een smartwatch die als hardloophorloge kan dienen spreekt me nu meer aan. Thanks!
Miscchien is dit nog iets voor je, ik ga iig via hier een series 7 aanschaffen als hij daar beschikbaar komt.

Verder heb ik nog nooit de Strava apple watch app gebruikt, in het begin veel de native workout app, daarna workoutdoors en nu vooral de Stryd app, maar binnenkort heeft workoutdoors ook support voor de stryd. Ik sync altijd alles met de app healthfit omdat ik naar meerder platformen sync waaronder runalyze, hiermee kan je heel veel statistieken uitlezen (weet niet of dit verglijkbaar is met garmin connect) maar iig meer dan genoeg info voor mij.

Qua GPS fix krijgen heb ik hier nooit last van maar heb ook altijd mijn locatie voorzieningen aanstaan voor de weer app bijvoorbeeld. Ik moet iig meestal wachten totdat mijn mede garmin lopers een fix hebben >:)

Zoals je leest zie je nogal vaak Stryd staan, maar dit komt omdat de apple watch iets te optimistisch is qua afstand en tempo, hierdoor had ik dus bij de 7h loop net buiten het uur gelopen, omdat ik er volgens de watch al was alleen de finish wat nog een paar 100 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Tinusvolkel Thanks voor de tip en uitleg. Die ASR Vitality klinkt erg interessant, ga ik me eens in verdiepen. Sowieso klinkt een Apple Watch met WorkOutDoors of gewoon de native Workout app met Healthfit syncen als de ideale combinatie voor mij nu.

Wat betreft de iets te positieve inschatting: ik las elders al. dat de AW i.t.t. een Garmin (of elk ander sporthorloge) iets teveel 'smoothing' van bochten doet en dat niet altijd lekker uitpakt. Maar voor mij hoeft het niet 100% accuraat, zolang ik maar mijn eigen relatieve progressie bij kan houden. Als ik elke keer maar hetzelfde apparaat met dezelfde afwijking hanteer, dan is het in ieder geval te vergelijken. En als ik toch ooit weer een keer mee gaan doen met een dam-tot-damloop of een 10 km wedstrijd, dan zie ik dan wel bij de officiële tijdwaarneming hoeveel het eigenlijk afwijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Tinusvolkel schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:57:
[...]Qua GPS fix krijgen heb ik hier nooit last van maar heb ook altijd mijn locatie voorzieningen aanstaan voor de weer app bijvoorbeeld. Ik moet iig meestal wachten totdat mijn mede garmin lopers een fix hebben >:)
Dat gold voor de oudere types Garmin <2015.
Dus een update: Mijn 735XT (introductie eind 2016) krijgt bijna momentaan een fix en om mij heen met nieuwere Garmins hoor ik niemand met een fix probleem..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:06
@MooDyBLueS Klinkt als de ideale combinatie als je al in het Apple ecosysteem zit, je luxe is dat je dan wat meer keuze hebt naast Garmin en andere merken. ASR is inderdaad zeer de moeite waard, ik heb op die manier ook een AW gekocht (en weer verkocht, want ik heb verder geen Apple :+) en zo heb ik wat extra budget verzameld voor mijn nieuwe Garmin.

Qua GPS fix bij Garmin heb ik alleen bij bewolkt weer voor huis wel eens wat late reactie (30 sec of iets langer) maar dat zijn incidenten en onze straat heeft aan de ene kant ons huis en aan de andere kant een rij met grote bomen. Meestal heb ik binnen 15 seconden wel een fix en dan kunnen we lekker de hort op. De Fenix en Venu verschillen hier niet in.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:40

m-vw

Dus?

Deze week weer een firmware upgrade (7.20) ontvangen voor mijn FR245M.

Er zullen best mensen zijn die zitten te wachten op de random adviezen en de RPE + Smilies aan het eind van een activiteit, maar ik heb het snel uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou heren, de Venu is nu voldoende gebruikt voor een review toch…..@Bart-Willem helpt de data je in je Covid herstel zoals je naar op zoek was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
m-vw schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:21:
Deze week weer een firmware upgrade (7.20) ontvangen voor mijn FR245M.

Er zullen best mensen zijn die zitten te wachten op de random adviezen en de RPE + Smilies aan het eind van een activiteit, maar ik heb het snel uitgezet.
Ben blij dat je nog functionele updates krijgt! ;) De eigenaren van de FR645M, waaronder ikzelf, wachten al jaren op wat nieuws, terwijl andere horloges er gewoon functies bij hebben gekregen na release.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Echt schandalig inderdaad. Alsof de 645 een tussenmodel was. Volgens mij krijgt de Fenix 5 plus ook nog updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Aghanim schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:36:
Echt schandalig inderdaad. Alsof de 645 een tussenmodel was. Volgens mij krijgt de Fenix 5 plus ook nog updates.
Wel wat maar er missen ook wel van die metrics of activiteiten die nieuwere horloges wel hebben. En dat zijn geen dingen die van hardware afhankelijk zijn voor mijn gevoel.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gonadan schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:58:
[...]

Wel wat maar er missen ook wel van die metrics of activiteiten die nieuwere horloges wel hebben. En dat zijn geen dingen die van hardware afhankelijk zijn voor mijn gevoel.
Als hardware de begrenzende factor is dan heb ik er geen problemen mee, maar er zijn ook features die softwarematig zijn, b.v. PacePro. Ik kan geen reden verzinnen waarom dat wel kan op een 245 en niet op een 645. En de 645 is dan ook nog eens het duurdere meer premium horloge. Zelfs het nieuwe instap Forerunner model, de FR55 heeft PacePro volgens mij! Ik heb het ook een keertje aan DC Rainmaker gevraagd en hij gaf ook aan dat Garmin de 645 schijnt te hebben overgeslagen als het gaat om toevoegen van nieuwe functies.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Aghanim schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 07:57:
Nou heren, de Venu is nu voldoende gebruikt voor een review toch…..@Bart-Willem helpt de data je in je Covid herstel zoals je naar op zoek was?
Ja die body battery is nog verdomd accuraat ook. :P Nu alleen beetje uitvogelen hoe het zit met die instructies/animaties als je bepaalde workouts wil doen die je niet kent. Dat werkt niet heel gebruiksvriendelijk namelijk. :X

Volvotips.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jurma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-10 21:59

jurma

simply connecting...

Aghanim schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 07:57:
Ik heb de Venu 2 nu een week in gebruik waarbij ik elke dag wel een uur een activiteit heb gedaan.
Het valt me op dat de GPS (GPS + GLONASS) zoeken soms halve minuut kan duren.
Verder heb ik het gevoel dat die "automatische" activiteit detectie nog wel verbeterd kan worden of je moet het heel strak instellen. Deze heb ik gewoon standaard gelaten maar voor mijn gevoel duurt het wel eventjes.

Qua zwemprofiel vind ik het jammer dat je de automatische laps niet kan uitzetten net zoals bij het hardlopen. Voor het hardlopen gebruik ik deze wel maar bij het zwemmen (toch max 8 baantjes wat ik steeds doe voordat de kinderen aandacht willen) vind het ik het niet veel toevoegen.

Qua batterij duur merkte ik dat die afgelopen dagen vrij snel leeg liep. Blijkbaar was er in de nacht een software update geinstalleerd waardoor de Pulse Ox weer heel de dag aanstond ipv in de nacht. Na deze weer uit te zetten merkte ik wel dat mijn batterij langer meegaat. Ook laat ik hem nu 1x in 4 dagen op en laat ik hem eigenlijk niet onder de 40% komen. Het opladen gaat vrij snel.

Ik ben in de afgelopen dagen gaan hardlopen en net als gisteren (wel warm, pffff) kan ik hem scherm goed aflezen in de volle zon, heb wel ingesteld dat tijdens een activiteit het scherm constant aanmoet staan maar "op moet lichten" als ik mijn pols draai en dat werkt perfect. Verder heb ik mijn scherm op de laagste brightness staan.

Maak nu ook gebruik van de "Garmin Coach" functie waardoor ik het wat actiever en anders aan het hardlopen ben dan maar gewoon een "rondje". Vind dat wel een toegevoegde waarde, waar ik voorheen gewoon rondjes liep om maar mijn conditie op peil te houden ben ik nu wel wat bewuster aan het sporten.

Wat volgens mij niet goed werkt is die "stress" functie, de horloge geeft aan dat ik op sommige momenten stress heb terwijl ik me helemaal niet zo voel (of door heb) en waardoor je hele rare spikes krijgt te zien in het overzicht.

Al met al ben ik wel tevreden en is het hele verbetering dan mijn TomTom Spark. Doordat ik ook mijn "hydration" en "weight" vast leg via de horloge/app merk ik wel dat ik probeer gezonder te leven en te bewegen.

If you want to be serious, we make a powerpoint presentation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAVL
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-06-2022
Pas maar op. Is verslavend. ;)

Van Garmin coach vind ik het jammer dat deze niet verder gaat dan 21.1 k. Nu ben ik zelf voor een marathon (en daarna ultra) aan het trainen, maar wat meer keuze was fijn geweest. Zeker richting de meer high end modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-10 21:59

jurma

simply connecting...

TAVL schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:44:

Van Garmin coach vind ik het jammer dat deze niet verder gaat dan 21.1 k. Nu ben ik zelf voor een marathon (en daarna ultra) aan het trainen, maar wat meer keuze was fijn geweest. Zeker richting de meer high end modellen.
Dat weet ik, maar die 21.1K is voor mij nu goed genoeg. Heb 5 jaar achter elkaar de Tilburgse Ten Miles gelopen, maar heb de afgelopen 2 jaar niet meer gelopen en merk het wel dat ik weer van voor moet beginnen. Dus in dat opzicht is het voor nu oke, denk alleen dat als ik weer meer dan 20K wil lopen dat ik zelf workouts of planning inlees.

If you want to be serious, we make a powerpoint presentation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is er toevallig iemand hier die een Coros met running power zelf heeft vergeleken met een Stryd? Ik overweeg een stryd te kopen maar de pace 2 is iets goedkoper en heeft ook running power. Volgens de eerste test van DCR is dat prima betrouwbaar maar ergens voelt een device op de voet logischer voor power te meten dan een horloge. Aan de andere kant krijg je er voor minder geld een complete horloge bij.

[ Voor 10% gewijzigd door Aghanim op 15-06-2021 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaola
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:31
Omdat "running power from the wrist" zeer sterk afhangt van de GPS, kun je de vraag ook op die manier herformuleren: hoe nauwkeurig is de GPS bij de Coros Pace 2. En daar lees ik uiteenlopende verhalen over. Volgens sommigen presteert hij beter dan de andere horloges met sony chip, maar volgens andere bronnen is dat even matig. Op mijn Vantage V zie je running power duidelijk correleren met de meting van de GPS en het is bekend dat die bij de Vantage V eerder pover is.

It's just technology, not religion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAVL
jurma schreef op maandag 14 juni 2021 @ 20:21:
[...]
Dat weet ik, maar die 21.1K is voor mij nu goed genoeg. Heb 5 jaar achter elkaar de Tilburgse Ten Miles gelopen, maar heb de afgelopen 2 jaar niet meer gelopen en merk het wel dat ik weer van voor moet beginnen. Dus in dat opzicht is het voor nu oke, denk alleen dat als ik weer meer dan 20K wil lopen dat ik zelf workouts of planning inlees.
Was niet specifiek op jou gericht hoor. Meer in het algemeen een verwachting van mijn kant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
@Aghanim Ik heb zelf geen ervaring met de Coros Pace of Stryd. Maar als de Coros Pace de Power obv GPS berekent heb je er heel weinig aan. Als ik bijv. door de weilanden loop heb ik een vrij stabiel tempo en dan zie je dat ronde tempo ongeveer gelijk is aan huidig tempo (mits ik een constant tempo loop). Zo gauw ik veel bomen om me heen heb zie je dat het actuele tempo veel meer schommelt, ondanks dat het gemiddelde wel juist is. De uiteindelijke GPS track klopt dan dus wel, maar de tempo's zelf niet. Dan gaat Power obv GPS niet helpen. Een Stryd gaat je dan juist helpen om een betrouwbaarder getal weer te geven en tegelijkertijd bij te dragen aan een juiste tempo en daarmee afstandsweergave. Er zijn een aantal Tweakers met een Stryd die er erg over te spreken zijn.

Power is überhaupt erg lastig en niet uitwisselbaar tussen de merken. Volgens mij heeft ome Ray (DC Rainmaker) een keer een artikel gedaan over Power. Alle apparaten volgden grofweg dezelfde trend bij versnellingen ed maar de absoluut weergegeven waarde was totaal anders. Het is niet zoiets wat onafhankelijk meetbaar is zoals snelheid of hartslag.

Edit: dit artikel dus (wel wat verouderd dus misschien kun je recentere vinden waar bijv. de HRM PRO met de Stryd wordt vergeleken): https://www.dcrainmaker.c...n-running-power-good.html

Edit2: Desfit heeft bij de review over de HRM PRO ook nog een kort stukje over Running Power. Daar zie je de Coros Pace 2 zo goed als dezelfde waarde voor Running Power geven als de Stryd. Het is één vergelijking, maar mogelijk heb je er al wat aan als uitgangspunt.
With running power, every company measures it a little differently and that not only includes the actual number but also where it’s collected. Some companies collect it via a footpod, some from the wrist itself, and in this case with the HRM-Pro, from a chest strap. With running power, I’m not really looking at the actual running power number, like 200 watts vs 300 watts because that’s not necessarily standardized throughout the industry. What I am looking at are the trends. So if my power goes down, I want to see both devices go down. If my power goes up, I want to see both devices go up.

The chart below shows the HRM-Pro in light blue, the dark blue line below it is the Stryd footpod, and the orange line is from the wrist with the COROS Pace 2. And yes, the Pace 2 and the Stryd footpod do indeed line up insanely close to each other. Anyhow, like I said, I’m not really interested in the actual power numbers. What I am interested in is that when you see an increase in power on one device, the other device reports the same thing. And that is indeed happening here. The trends are pretty much right in line with each other throughout the course of the run, other than a low point at the end of the run where the HRM Pro dipped a bit.

[ Voor 47% gewijzigd door Arjan90 op 15-06-2021 09:03 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:39
Aghanim schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 07:57:
Is er toevallig iemand hier die een Coros met running power zelf heeft vergeleken met een Stryd? Ik overweeg een stryd te kopen maar de pace 2 is iets goedkoper en heeft ook running power. Volgens de eerste test van DCR is dat prima betrouwbaar maar ergens voelt een device op de voet logischer voor power te meten dan een horloge. Aan de andere kant krijg je er voor minder geld een complete horloge bij.
@chris heeft een Coros en een Stryd, dus die kan het weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aghanim schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 07:57:
Is de RD pod van Garmin misschien nog een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Arjan90 bedankt voor de info. Ik moet nog even checken of de Pace 2 power op basis van GPS doet. Vanuit de in depth review van DCR is de conclusie in elk geval dat de Pace 2 een prima optie is voor running power. Net als jij aangeeft vanuit de Desfit review.

So in essence, I’ve tracked all four across numerous runs to see how they track. And it’s fascinating. The Stryd and COROS Pace 2 units tracked near identically. Some minor differences here and there, but run after run the values shown on the displays were almost scary close.

However, the flip side is that for most people, unless you really really really want Leg Spring Stiffness and Air Power (which, you probably don’t), or some of the Stryd platform bits – I think there’s very little value to picking up a Stryd sensor for use with a COROS watch. Especially given how impressively close the two values are.

@PatrickC die biedt geen running power voor zover ik weet.

[ Voor 5% gewijzigd door Aghanim op 15-06-2021 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrAMetElfeNd
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
Aghanim schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:08:

Volgens ome Ray kan het wel :) https://www.dcrainmaker.c...n-running-power-good.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@Aghanim Ik heb Coros niet overwogen ivm gebrek aan maps in een kleine formfactor, maar wellicht is het goed om hier ook wat meer naar te kijken dan: https://www.dcrainmaker.c...a-detailed-explainer.html. Dit is een update t.o.v. de review van de Coros Pace 2 wat betreft de onderliggende software/het onderliggende platform. Je kan natuurlijk ook koppelen met Runalyze, waar ik zelf voorstander van ben voor de trends en het "onafhankelijk" zijn van een leverancier omdat je gewoon een ander platform kan koppelen voor integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-10 10:02
Schijnbaar is er een update met meer functies voor aantal garmin forerunner horloges uitgebracht...

Zelf heb ik geen van de genoemde modellen, dus kan er verder ook weinig over zeggen. Iemand hier de update toevallig al ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaola
Dit is wat Polar-pionier op dit vlak- zegt over "running power from the wrist". Het zou me verbazen mocht Coros ineens een andere manier hebben waarbij de GPS minder belangrijk wordt. Barometer wordt gebruikt om te bepalen of je bergop loopt of niet, denk ik.
The calculation is done with Polar’s proprietary algorithm, and it is based on your GPS and barometer data. Your weight also affects the calculation, so make sure its up-to-date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-10 22:18

Roozzz

Plus ultra

karazz schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:59:
Schijnbaar is er een update met meer functies voor aantal garmin forerunner horloges uitgebracht...

Zelf heb ik geen van de genoemde modellen, dus kan er verder ook weinig over zeggen. Iemand hier de update toevallig al ontvangen?
Ja, twee weken terug oid.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaola
Hier nog eens een vergelijking van Stryd en Coros Power: https://hetgeheimvanhardl...t-de-coros-pace-2-deel-2/ Daarbij wordt ook nog eens aangegeven dat GPS en barometer de belangrijkste databronnen zijn. Op de atletiekbaan liggen de waarden heel dicht bijeen en dat komt dan misschien door de correcties op GPS afwijkingen in track mode? Dus voorzichtige conclusie: Coros running power evenwaardig aan een Stryd op een atletiekbaan als je het horloge in track mode gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-10 10:02
Roozzz schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:08:
[...]

Ja, twee weken terug oid.
áh... is het nieuws al zo oud... Die had ik gemist, excuses :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaola
Een overzichtje van de wijzigingen en ervaringen ermee kun je ook op de fora van Garmin lezen, bv. voor de 245: https://forums.garmin.com...oftware-version-7-20-live Ook op Reddit is er wel wat info over Garmin te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aghanim schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:08:
RD pod heeft wel running power. Ik heb hem namelijk zelf ook. >:) In hoeverre hij net zo nauwkeurig is als b.v. een Stryd weet ik niet, maar daar heeft DCR volgens mij wel wat video’s/artikelen aan gewijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PatrickC schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:18:
[...]

RD pod heeft wel running power. Ik heb hem namelijk zelf ook. >:) In hoeverre hij net zo nauwkeurig is als b.v. een Stryd weet ik niet, maar daar heeft DCR volgens mij wel wat video’s/artikelen aan gewijd.
Thx, zal nog eens kijken. Zou kunnen dat ik deze sowieso overgeslagen heb als deze enkel ANT+ ondersteunt ivm Apple Watch.

@chaola bedoel je ipv barometer niet accelerometer? Dat zou potentieel de afhankelijkheid van GPS (die wordt dan alleen gebruikt om een kaartje te tekenen) uitschakelen. Volgens mij werkt dat bij Stryd ook zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Aghanim RD Pod is inderdaad alleen Ant+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chaola
@Aghanim Neen, wel degelijk barometer, zie die quote van Polar en het wordt ook zo vermeld in het artikel waar ik naar link. Accelerometers aan de pols kunnen blijkbaar niet dezelfde precisie geven als bij een footpod. Wat ik ook altijd vreemd gevonden heb, maar ik heb het zelfs eens getest met mijn Vantage v: gps uitgeschakeld en dan neemt de accelerometer alles over: snelheid en afstand. Het was niet helemaal rommel, maar toch een afwijking die een stuk hoger was dan de gps, zo'n 5-10% dacht ik. Getest met mijn trouwe v800 aan de andere pols. Ik heb ook altijd gedacht dat er meer uit die accelerometer te halen moet zijn, maar het is een kwestie van waar ze hun R&D in willen investeren natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
chaola schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:21:
Hier nog eens een vergelijking van Stryd en Coros Power: https://hetgeheimvanhardl...t-de-coros-pace-2-deel-2/ Daarbij wordt ook nog eens aangegeven dat GPS en barometer de belangrijkste databronnen zijn. Op de atletiekbaan liggen de waarden heel dicht bijeen en dat komt dan misschien door de correcties op GPS afwijkingen in track mode? Dus voorzichtige conclusie: Coros running power evenwaardig aan een Stryd op een atletiekbaan als je het horloge in track mode gebruikt?
Ik moest ook aan dit artikel denken. Zoals beschreven is de nieuwe versie van de Stryd in staat om de weerstand van de wind te meten. Omdat het wel eens waait in Nederland vind ik, naast de betere bepaling van het tempo èn de consistentie van de vermogensmetingen de Stryd wind wel echt meerwaarde hebben

[ Voor 13% gewijzigd door Frij5fd op 15-06-2021 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online
TAVL schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:44:

Garmin coach is dan ook alleen bedoeld voor beginners en gemiddeld ervaring, niet voor echte gevorderden. Die gaan toch gerichter aan de gang dan zo'n algemeen algoritme.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
Wat dat betreft is de Garmin Coach an sich natuurlijk een mooi principe, maar ik kijk nu wel eens naar de "dagelijkse aanbeveling" en dat snijdt bij mij althans best wel hout voor het hardlopen. Logisch voorstel voor een training t.o.v. de trainingsweek die ik heb gehad (ik heb een schema, maar volg dat over het algemeen twee keer per week). Als ik al een pittige intervaltraining heb gehad en een rustige duurloop, dan stelt hij vaak een vlotte duurloop voor. Werkt hartstikke mooi, als je wat meer "op de bonnefooi" traint zonder schema of zonder gedachte kan het echt wel helpen om goede gerichte tips te hebben. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de hartslagmeting accuraat genoeg is omdat je anders verkeerde voorstellen krijgt omdat je trainingen verkeerd beoordeeld zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wat ik wel jammer vind is dat het niet duidelijk is op basis van welke daadwerkelijke parameters de daily workout wordt voorgesteld (mogelijk heeft DCR daar info over, daar heb ik niet naar gezocht). Garmin zegt:

The science behind daily workout suggestions comes from the Firstbeat Analytics engine, which interprets performance data to understand the intensity and impact of your efforts. These elements are placed into the context of your current fitness level, training history and recovery state. Personalized suggestions are made with this information based on the latest sports science.

Wat is die recovery state? Is dat de body battery (die uitgaat van de hele dag door o.a. HRV meten). Is dat de recovery advisor? Wordt er rekening gehouden met slaap etc. Zonder dat inzicht is het lastig om te bepalen hoe goed de suggesties nu werkelijk aansluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door Aghanim op 17-06-2021 09:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Vind vooral die rusttijd indicatie na een activiteit top.
Na een rondje lopen in de pauze geeft de Garmin aan dat ik 2uur moet rusten. Dus als de baas binnenkomt en vraagt waarom ik met m'n voeten op het bureau onderuit gezakt zit zeg ik op medisch advies 2u rust.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Ik ga er even vanuit dat hij gewoon het "herstel" pakt wat je nodig hebt na een training, dat combineert hij met je "training load" en op basis daarvan stelt hij een training voor. Je training load is natuurlijk verdeeld in Anaeroob, Aeroob hoog en Aeroob laag. Vanuit mijn trainingsstatus zie ik nu bijv. dat ik volledig hersteld. Het kan ook zijn dat daar staat dat ik nog 15 uur moet herstellen. Ik gebruik het verder niet als waarde voor mezelf om te bepalen of ik wel of niet ga sporten, ik geloof het wel. Ik luister liever naar mijn lichaam dan naar het horloge.

@Flix20 Om er toch even serieus op te reageren :+ Ik snap nog niet helemaal wat hij daar nu in meeneemt, heb al wel een paar keer na een lange nacht slaap of kennelijk relaxte dag de melding gekregen dat mijn hersteltijd is verkort omdat ik zo goed had gerust. In het begin van het horloge pakte hij na een best rustig rondje van 12 kilometer een hersteltijd van 60 uur, dat ging echt helemaal nergens over :+ Inmiddels lijken de indicaties beter te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aghanim schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:34:
Wat ik wel jammer vind is dat het niet duidelijk is op basis van welke daadwerkelijke parameters de daily workout wordt voorgesteld (mogelijk heeft DCR daar info over, daar heb ik niet naar gezocht). Garmin zegt:

The science behind daily workout suggestions comes from the Firstbeat Analytics engine, which interprets performance data to understand the intensity and impact of your efforts. These elements are placed into the context of your current fitness level, training history and recovery state. Personalized suggestions are made with this information based on the latest sports science.

Wat is die recovery state? Is dat de body battery (die uitgaat van de hele dag door o.a. HRV meten). Is dat de recovery advisor? Wordt er rekening gehouden met slaap etc. Zonder dat inzicht is het lastig om te bepalen hoe goed de suggesties nu werkelijk aansluiten.
Dit zou ik ook graag willen weten (hoewel de functie niet op mijn 645 zit helaas), maar… Coca Cola vertelt ook niet precies hoe ze hun Cola maken. ;) En Garmin heeft Firstbeat ook niet voor niets gekocht. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:04
Flix20 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:08:
Vind vooral die rusttijd indicatie na een activiteit top.
Na een rondje lopen in de pauze geeft de Garmin aan dat ik 2uur moet rusten. Dus als de baas binnenkomt en vraagt waarom ik met m'n voeten op het bureau onderuit gezakt zit zeg ik op medisch advies 2u rust.
Die grap hoor ik ook bijna wekelijks na een training. Er is altijd weer een loper die zegt 'Oh, hersteltijd 24 uur. Mooi, dan hoef ik het gras niet te maaien ondanks dat ik dat mijn vrouw beloofd heb'. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
dreamscape schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:17:
[...]

Die grap hoor ik ook bijna wekelijks na een training. Er is altijd weer een loper die zegt 'Oh, hersteltijd 24 uur. Mooi, dan hoef ik het gras niet te maaien ondanks dat ik dat mijn vrouw beloofd heb'. ;)
Hij is natuurlijk ook wel uitermate geestig!
Arjan90 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:14:

@Flix20 Om er toch even serieus op te reageren :+ Ik snap nog niet helemaal wat hij daar nu in meeneemt, heb al wel een paar keer na een lange nacht slaap of kennelijk relaxte dag de melding gekregen dat mijn hersteltijd is verkort omdat ik zo goed had gerust. In het begin van het horloge pakte hij na een best rustig rondje van 12 kilometer een hersteltijd van 60 uur, dat ging echt helemaal nergens over :+ Inmiddels lijken de indicaties beter te worden.
Ja dat had ik vorige week ook na een uurtje flink intensief fietsen met hoge temperaturen. 64uur herstel.
M'n lichaam laat het me heus wel weten als ik niet voldoende hersteld bent.
Daarnaast heb je grotendeel van je herstel volledig zelf in de hand dmv je voeding/hydratatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

..........Wat is die recovery state? Is dat de body battery (die uitgaat van de hele dag door o.a. HRV meten). Is dat de recovery advisor? Wordt er rekening gehouden met slaap etc. Zonder dat inzicht is het lastig om te bepalen hoe goed de suggesties nu werkelijk aansluiten.
Het blijven hulpmiddelen, het is ook goed zaak voor jezelf om door te hebben hoe je reageert op bepaalde trainingen, zeker als ze na elkaar zitten de volgende dag, etc.
Met een de volgende dag approach, zou het icm een die genoemde (goede!) nachtrust, altijd mogelijk moeten zijn om een duurloop na een interval training te doen. Deze DL kan als hersteltraining gebruikt worden, waarbij de omvang beperkt wordt tot 30-60 minuten (afh van je niveau), maar in een stevige opbouw (vaak in de winter) kan het ook een DL van bijv 90 min zijn.

Beschouw een schema/ "opgegeven" workout als een richtlijn en of die nu van de Greg-van-Garmin of van de clubtrainer of van internet of dat je hem zelf maakt, maak er geen keurslijf van. Er zijn nu altijd eenmaal dagen dat je meer kunt leveren dan op andere dagen en het mag dan stoer lijken dat het op een slechte dag je toch die zware training kon doen, maar daarmee is er ook een fors risico genomen tav het oplopen van blessures. Als je prof ben en lopen je werk is en overdag je tussen 2 trainingen in kunt uitrusten of zelf slapen, dat is een onvergelijkbare aanpak. Daarbij is voor ons je lijf en geest kennen imho belangrijker dan wat de app je vertelt. Ik denk dat ik begrijp waarom... het staat er immers zo "duidelijk" op je app.... dit is het advies,.... maar vergeet je eigen context, percepties, kennis niet. Maar er staat ook niet "je moet"...

Onze meer opbrengst van de training strategie haal je vooral eruit door niet geblesseerd te raken, bij ons staat geen (para)medische groep klaar waar je dagelijks op terugvallen kunt en waar je samen veel meer testen/metingen kunt doen en de resultaten van de trainingen + testen door kunt nemen om daar mee zo kort mogelijk bij de grens te trainen zonder geblesseerd te raken.

Probeer dus meer dan alleen maar de smart watch als bron van info te gebruiken om je eigen beeld rond te krijgen. En er blijven altijd vragen en onzekerheden, probeer daar toch ontspannen mee om te gaan, uit je hoofd, in je lijf, zoals ze het bij een mindfulness benadering vaak noemen. Want wij ons hebben ook nog een thuis/een gezin/partner/familie/etc met je zorgen/tijdbesteding/plezier maken er bij, je werk en andere relaties. Hoe fanatiek je ook bent ergens moet er een balans zijn die voor je zelf moet werken, anders kan het mis gaan. En dat wil je echt niet (en dan spreek ik wel ff namens mijzelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online
Arjan90 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 08:01:
Wat dat betreft is de Garmin Coach an sich natuurlijk een mooi principe, maar ik kijk nu wel eens naar de "dagelijkse aanbeveling" en dat snijdt bij mij althans best wel hout voor het hardlopen. Logisch voorstel voor een training t.o.v. de trainingsweek die ik heb gehad (ik heb een schema, maar volg dat over het algemeen twee keer per week). Als ik al een pittige intervaltraining heb gehad en een rustige duurloop, dan stelt hij vaak een vlotte duurloop voor. Werkt hartstikke mooi, als je wat meer "op de bonnefooi" traint zonder schema of zonder gedachte kan het echt wel helpen om goede gerichte tips te hebben. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de hartslagmeting accuraat genoeg is omdat je anders verkeerde voorstellen krijgt omdat je trainingen verkeerd beoordeeld zijn.
Dagelijkse aanbeveling? Die heb ik nog niet eerder gezien, eens zoeken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Tja, dat blijft wel een beetje het ding met jou. Je wilt precies weten hoe iets werkt om dan zelf te kunnen beoordelen of je het goed genoeg vindt, in plaats van de effectiviteit te baseren waar het daadwerkelijk om gaat: de resultaten. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Gonadan schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:34:
[...]Tja, dat blijft wel een beetje het ding met jou. Je wilt precies weten hoe iets werkt om dan zelf te kunnen beoordelen of je het goed genoeg vindt, in plaats van de effectiviteit te baseren waar het daadwerkelijk om gaat: de resultaten. ;)
Goed punt.

Op de vraag aan mijn 1e toptrainer hoe ze nu tot een schema kwam vertelde ze:
Een aantal basis zaken zitten er in, maar voor de rest is het ook een beetje kijken hoe de atleten er op reageren en omdat niet iedereen daar hetzelfde op reageert wordt het dan maatwerk waar een atleet dan ook de drive heeft om er in mee te gaan.....
Idem tav wat Klaas Lok doet via zijn Souplessemethode: Bij een bepaalde groep atleten werkt de aanpak met duurlopen niet goed genoeg. Dat kan zijn bijvoorbeeld omdat ze zo'n duurloop lang niet technisch goed kunnen blijven lopen en das NOK. De souplessemethode biedt dan een mogelijk alternatief.

En zo blijft het fine tunen wat de atleet zich goed bij voelt/het aankan, het meeste oplevert, qua resultaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:58
recovery state is vrij uitgebreid. Als basis krijg je na een workout x uur recovery te zien. Bij een intensieve en of lange workout zal er meer uur berekend worden, bij een korte of laag intensieve workout minder, ook telt het (dubbel?) op als je een nieuwe workout doet zonder volledig hersteld te zijn.
Als ik een dagje computer werk doe, dan krijg ik regelmatig de melding dat mijn rustige dag de recovery tijd versneld heeft. Ik heb ook weleens de tegenovergestelde melding gezien als je veel fysieke dingen doet op een dag.

(je body battery gebruikt deels dezelfde metrics, maar is meer voor het dagelijkse leven, en recovery tijd voor workouts)

Uiteindelijk is het ook maar een indicatie, want ik ga niet zitten wachten tot de teller op 0 staat. (zeker niet als er een keer een overschatting wordt gemaakt van de benodigde recovery tijd). Maar het is wel handig om een beetje in de gaten te houden.

*note, ik doet niet aan hardlopen, mijn workouts zijn op de fiets

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gonadan schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:34:
Tja, dat blijft wel een beetje het ding met jou. Je wilt precies weten hoe iets werkt om dan zelf te kunnen beoordelen of je het goed genoeg vindt, in plaats van de effectiviteit te baseren waar het daadwerkelijk om gaat: de resultaten. ;)
Dat klopt zeker. Je betaalt ook flink voor dit soort features dus dan vind ik het ook belangrijk om te weten hoe goed ze kloppen. Vandaar dus ook mijn nieuwsgierigheid. In dit geval specifiek omdat ik denk dat deze suggesties slechts een advies zijn die je zelf op basis van hersteltijd + verdeling van je training (aeroob/anaeroob en zones) ook kunt bepalen. Met Firstbeat integratie hoop ik echter dat het een stuk meer is dan dat en dat er metrics als slaap en HRV worden gebruikt om bij te sturen.

Voor zover ik weet gebruikt Garmin voor Body Battery ook de Stress waarde. Die schijnt gebaseerd te zijn op je HRV en gedurende de dag gemeten te worden. Verschillende wetenschappelijke bronnen geven echter aan dat het zinloos is je HRV gedurende de dag te meten en dat je dit altijd 1x op dezelfde dag onder dezelfde omstandigheden moet doen. Bij voorkeur liggend direct na wakker worden of tijdens je slaap (Oura ring). De methode die Garmin gebruikt staat dus haaks op de 'wetenschappelijke methode'. Daarom ben ik dan vooral benieuwd hoe Garmin dit werkend krijgt want daar zitten natuurlijk ook geen koekenbakkers.

Overigens kan ik, als je een vrije middag te besteden hebt en interesse hebt in HRV in relatie tot training load, recovery advies, inzicht in ziekte etc. de blogs van Marco Altini aanraden. Hij is de maker van HRV4Training en geeft ontzettend goede inzichten en adviezen, allen onderbouwd met data en (eigen) onderzoeken. Zelf vind ik dit super interessant en daarom hoop ik dat Garmin dit ook in hun wearables integreert. Vandaar de interesse :)

Dan moet je zoals @route99 terecht aangeeft het zeker als indicatie zien en vooral naar je eigen lichaam luisteren maar blijf ik me tegelijkertijd afvragen waarom dit soort features aangeboden wordt als niet goed aangetoond kan worden dat het klopt.

Als wij bij een klant een dashboard met resultaten van data analyses opleveren vragen ze toch ook wel op welke informatie die resultaten gebaseerd zijn ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Aghanim op 17-06-2021 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Aghanim schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:21:
[...]Dan moet je zoals @route99 terecht aangeeft het zeker als indicatie zien en vooral naar je eigen lichaam luisteren maar blijf ik me tegelijkertijd afvragen waarom dit soort features aangeboden wordt als niet goed aangetoond kan worden dat het klopt.
Imho kun je een parallel trekken naar huid verjonging cremes... werkt het bewezen??? ... maar het verkoopt wel... Waarom? Je verkoopt "hoop"... een wens dat je huid jong blijft...

Nu is dat tav het Garmin advies iets teveel over de top..... maar toch denk ik dat er wel een kern van waarheid in zit. Je ziet toch dat een bepaalde doelgroep in mijn perceptie eerder dat gelooft wat er op zo'n smart watch scherm staat dan zelf inzichten opbouwen en doorgronden waarom je iets doet?
Vergeet even het simplisme van mijn benadering mar kijk er eens door de oogharen naar....zonder meteen te oordelen en laat dat eens bezinken..... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
"Voor de massa" is denk het goede antwoord. Het helpt je in wat sturing als je er minder verstand van hebt of wil hebben, dan zijn het indicaties om te voorkomen dat je overtraind raakt. Ik geloof echt wel dat als je structureel te kort herstel aanhoudt dat je roofbouw pleegt op je lichaam. Maar zoals je zelf ook terecht aangeeft en zoals @route99 ook al deed: je lichaam is een veel betere indicatie. Hoe voel je je, heb je last van pijntjes, hoe is je rusthartslag, etc.

Uiteindelijk gaat het om vertrouwen in je lichaam vinden, de signaleren leren herkennen en daar dan dus naar luisteren. Dat laatste is vaak het lastige: soms ken je de signalen wel maar "heb je gewoon even zin".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
route99 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:52:
[...]
Imho kun je een parallel trekken naar huid verjonging cremes... werkt het bewezen??? ... maar het verkoopt wel... Waarom? Je verkoopt "hoop"... een wens dat je huid jong blijft...

Nu is dat tav het Garmin advies iets teveel over de top..... maar toch denk ik dat er wel een kern van waarheid in zit. Je ziet toch dat een bepaalde doelgroep in mijn perceptie eerder dat gelooft wat er op zo'n smart watch scherm staat dan zelf inzichten opbouwen en doorgronden waarom je iets doet?
Vergeet even het simplisme van mijn benadering mar kijk er eens door de oogharen naar....zonder meteen te oordelen en laat dat eens bezinken..... _/-\o_
Interessante vergelijking. Ik besef me nu overigens dat ik al voor een veelvoud aan Fenixen op mijn gezicht heb gesmeerd zonder enige garantie dat het helpt :+

Wat ik zelf hoop, en daar zit een beetje mijn recalcitrante gedrag, dat we de stap kunnen maken van stating the obvious (gezond boeren verstand) wat ik inderdaad niet hoef te zien op een smartwatch. naar informatie geven die je zelf niet aanvoelt of goed kunt ervaren. Daar zie ik vanuit big data/ai/machine learning ook de voordelen. Je vindt zaken en kunt adviezen genereren die anders niet duidelijk zouden worden. Ik zou het super tof vinden als het Garmin (of een ander) lukt om met dat soort adviezen te komen.

Daarop contrasterend heb ik al 2x een PR gelopen terwijl ik een kater had. Toen stonden alle seinen op rood, behalve mijn eindtijd ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Aghanim op 17-06-2021 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Aghanim schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:00:
[...]

Interessante vergelijking. Ik besef me nu overigens dat ik al voor een veelvoud aan Fenixen op mijn gezicht heb gesmeerd zonder enige garantie dat het helpt :+

Wat ik zelf hoop, en daar zit een beetje mijn recalcitrante gedrag, dat we de stap kunnen maken van stating the obvious (gezond boeren verstand) wat ik inderdaad niet hoef te zien op een smartwatch. naar informatie geven die je zelf niet aanvoelt of goed kunt ervaren. Daar zie ik vanuit big data/ai/machine learning ook de voordelen. Je vindt zaken en kunt adviezen genereren die anders niet duidelijk zouden worden. Ik zou het super tof vinden als het Garmin (of een ander) lukt om met dat soort adviezen te komen.

Daarop contrasterend heb ik al 2x een PR gelopen terwijl ik een kater had. Toen stonden alle seinen op rood, behalve mijn eindtijd ;)
Met powerliften is katerdag PR dag :+

Ik hou persoonlijk erg veel van meetbaarheid. Dingen/gevoelens kwantificeren en specificeren.
De waarom onderbouwen met feiten/metingen.
Dat is waarom ik zo ontzettend tevreden ben met de Fenix. Na iedere workout zit ik flink te spitten in de grafieken en deze te vergelijken met voorgaande resulaten.

Maar waar ik zelf terughoudend over ben, zijn dingen als body batterie.
Grappig concept, maar ik denk ook dat dit goed averechts kan werken.
Mentale kracht is bij zoveel sporten van belang. Als je dan data, hoe (on)betrouwbaar dan ook, krijgt dat dit wellicht niet zo'n goede dag is, of dat je weinig energie hebt. Dan is dat een extra horde die je mentaal overwinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online
Aghanim schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:21:
Dat klopt zeker. Je betaalt ook flink voor dit soort features dus dan vind ik het ook belangrijk om te weten hoe goed ze kloppen. Vandaar dus ook mijn nieuwsgierigheid. In dit geval specifiek omdat ik denk dat deze suggesties slechts een advies zijn die je zelf op basis van hersteltijd + verdeling van je training (aeroob/anaeroob en zones) ook kunt bepalen. Met Firstbeat integratie hoop ik echter dat het een stuk meer is dan dat en dat er metrics als slaap en HRV worden gebruikt om bij te sturen.

Voor zover ik weet gebruikt Garmin voor Body Battery ook de Stress waarde. Die schijnt gebaseerd te zijn op je HRV en gedurende de dag gemeten te worden. Verschillende wetenschappelijke bronnen geven echter aan dat het zinloos is je HRV gedurende de dag te meten en dat je dit altijd 1x op dezelfde dag onder dezelfde omstandigheden moet doen. Bij voorkeur liggend direct na wakker worden of tijdens je slaap (Oura ring). De methode die Garmin gebruikt staat dus haaks op de 'wetenschappelijke methode'. Daarom ben ik dan vooral benieuwd hoe Garmin dit werkend krijgt want daar zitten natuurlijk ook geen koekenbakkers.

Overigens kan ik, als je een vrije middag te besteden hebt en interesse hebt in HRV in relatie tot training load, recovery advies, inzicht in ziekte etc. de blogs van Marco Altini aanraden. Hij is de maker van HRV4Training en geeft ontzettend goede inzichten en adviezen, allen onderbouwd met data en (eigen) onderzoeken. Zelf vind ik dit super interessant en daarom hoop ik dat Garmin dit ook in hun wearables integreert. Vandaar de interesse :)
Die interesse snap ik als Tweaker heel goed, daar heb ik zelf ook erg vaak last van. De grote valkuil is echter ook dat je het te veel als waardeoordeel gaat gebruiken. Dingen die niet wetenschappelijk of technisch onderbouwd zijn kunnen alsnog kloppen, bijvoorbeeld algoritmes op basis van statistiek (wat Garmin ook vaak doet). Soms hoef je niet te weten hoe iets precies werkt om toch te weten dat het wel aardig klopt.
Ik kan uit ervaring vertellen dat het een hoop rust heeft gegeven sinds ik dat voor veel onderwerpen los heb gelaten. Het zelfde voor het tot in den treure uitpluizen van de perfecte desktop, terwijl je die extra procenten in het echt niet terug krijgt in extra plezier (al zegt je hoofd uiteraard van wel).
Dan moet je zoals @route99 terecht aangeeft het zeker als indicatie zien en vooral naar je eigen lichaam luisteren maar blijf ik me tegelijkertijd afvragen waarom dit soort features aangeboden wordt als niet goed aangetoond kan worden dat het klopt.
Omdat het niet aan kunnen tonen niet per se betekent dat het niet klopt. Om een beter voorbeeld te geven dan die van de smeersels, waarom verkopen we nog steeds paracetamol? Daarvan weten we ook niet waarom het werkt en kunnen dat dus niet helemaal beredeneren. De praktijk wijst echter uit dat het in veel gevallen werkt, dus is het alsnog een populair middel.
Zo werkt het met veel metrics ook. Niet per se een berekening of algoritme wat de waarheid in pacht heeft, maar heel vaak ook gewoon gebaseerd op de praktijk (dus statistiek).
Net zoiets als die hersteltijd. Die slaat af en toe ook helemaal nergens op, maar dat is meestal als ik iets afwijkends gedaan heb. Doe ik 'gewoon' trainingen dan is de schatting helemaal niet zo verkeerd.
Als wij bij een klant een dashboard met resultaten van data analyses opleveren vragen ze toch ook wel op welke informatie die resultaten gebaseerd zijn ;)
De opdrachtgever zal dat vragen inderdaad, net zoals Garmin dat vraagt aan FirstBeat. Maar jullie gaan niet elke individuele gebruiker van het dashboard uitleggen hoe de logica achter het dashboard precies in elkaar zit. De meeste gebruikers boeit dat ook niet, als het dashboard maar grotendeels klopt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Aghanim schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:00:
[...]Daarop contrasterend heb ik al 2x een PR gelopen terwijl ik een kater had. Toen stonden alle seinen op rood, behalve mijn eindtijd ;)
Misschien liep je wel heel ontspannen... geen verkramping die wellicht ongemerkt wel optrad toen je het geheel nuchter probeerde?

Lesson to learn?
Probeer "normaal" ook meer een wedstijd ontspannen te lopen, meer uit het hoofd ,in het lijf..... :)

Wat mij vaak goed hielp was tijdens de trainingen oefenen om een wedstrijd te visualiseren die ik in het echt hard wilde maken. The moment dat je hem echt loopt, herkent je lichaam/geest dit en denkt.... aha ... dat kan/ken ik... doen we weer en mss met een klein schepje extra erop omdat het erg goed ging en de inschatting is dat dit schepje niet teveel is...
De ene keer werkt het beter dan een andere keer, simpel al bijvoorbeeld omdat je de ene keer net wat frisser/fruitiger aan de start staat dan de andere keer. Maar grosso modo kon ik er best wat mee.
En allemaal zonder smart watch... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
route99 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:50:
[...]
En allemaal zonder smart watch... :+
Ketterij :o Ga eens gauw weg uit dit topic :P

Er is met nieuwe technologie gewoon opeens veel data beschikbaar voor amateurs/enthousiastelingen. Super voor de mensen die er geïnteresseerd in zijn maar het levert dus ook vragen op. Niet alles klopt ook natuurlijk, mijn hardlopen VO2max zou 58 zijn. Dat is echt belachelijk. Dan zou ik een 5km onder de 19 minuten moeten kunnen lopen (zegt Garmin). Op de weg kom ik denk ik met moeite op 21 minuten uit, dat zit er dus nog een heel eind vandaan. Maar een stijgende VO2max zegt me wel dat ik fitter/sneller word. Er zijn genoeg punten die ik kan gebruiken om mijn training beter af te stemmen, vooral qua balans. Staar je er niet op blind, maar je kan er wel je voordeel mee doen. Dat is in ieder geval hoe ik nu naar de Fenix kijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
route99 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:24:
[...]
Goed punt.

Op de vraag aan mijn 1e toptrainer hoe ze nu tot een schema kwam vertelde ze:
Een aantal basis zaken zitten er in, maar voor de rest is het ook een beetje kijken hoe de atleten er op reageren en omdat niet iedereen daar hetzelfde op reageert wordt het dan maatwerk waar een atleet dan ook de drive heeft om er in mee te gaan.....
Idem tav wat Klaas Lok doet via zijn Souplessemethode: Bij een bepaalde groep atleten werkt de aanpak met duurlopen niet goed genoeg. Dat kan zijn bijvoorbeeld omdat ze zo'n duurloop lang niet technisch goed kunnen blijven lopen en das NOK. De souplessemethode biedt dan een mogelijk alternatief.

En zo blijft het fine tunen wat de atleet zich goed bij voelt/het aankan, het meeste oplevert, qua resultaat...
Dat kreeg ik ook terug toen ik eens met de trainer van onze atletiekvereniging sprak, die de leden traint die op het niveau van de Nederlandse top lopen. Ze kijken ter plekke heel erg naar hoe de atleet op de inspanningen reageert op de 400 meter baan. Er wordt zeker wel achter het bureau gewerkt aan schema's, maar op de baan wordt deze gevalideerd.
Ik had het idee dat de Stryd footpod wel een goed hulpmiddel kon zijn, net zoals Steve Palladino dat in de VS gebruikt, maar daar lijken ze niet zo op te wachten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99

route99

@Arjan90 Volgens mij hebben we vergelijkbare "problemen" met de smart watch... vlgns Garmin is de VO2max bij mij 57 en nog steeds in de opbouw, gaat niet zo snel meer als je wat ouder bent... loop je dan op de 5km wel voor me..... klein voordeel: Ik heb een mikpunt. 8) (de tijd: voor mijn leeftijd nog steeds niet gek maar nu beslist nog geen echte top).
Het is zeker een hulpmiddel, ook voor mij. Ik had geen idee van de GTC hoe die nu qua niveau is afh v/d zones. Naast een beter zicht op de trend krijg ik ook bij de waarden nu een indruk waar ik zit.
De voorspellingen en de rust tips gebruik ik nooit. De 1e klopt van geen kanten als die 57 voor waar zou nemen... en de 2e... ik loop nooit 2x per dag dus ben in principe bij de volgende training hersteld. De enkele keer dat ik voel.... das echt niks vandaag... pak ik een extra rustdag die Garmin dan nooit voorspeld heeft... tada... :(

@Frij5fd Stryd. Ik blijf het volgen, heb nog wat contact met Hans van het powerboek gehad, maar ben er nog niet uit. Niet te ontkennen wat ouder wordend is het met beleid trainen meer dan ooit noodzaak. Zo wordt er bij de groep van de club waar ik train al gedaan. In de winter trainen we erg rustig op HF en in de zomer op tijd/tempo en alle duurlopen loop ik op pure souplesse D1-D2-level, beetje spelen hiermee.

Tis nogal een omschakeling om dan op constante power te gaan trainen. Dan moet het nog vlakker dan ik nu al nastreef. Hoeveel winst levert me dat op?
De HRM-Run icm de 735XT levert me verder alle runnings dynamics data, alleen power is het verschil.
Het gaat me niet eens om die ca 220 euro, ook al is het niet gratis, maar wat gaat het nu echt toe voegen?

Ben er nog niet uit, maar lees wel mee en er kan toch zomaar een YES! uitkomen obv jullie input op een manier die ik nu nog niet op het netvlies heb.
Een ding is zeker... als ik 5kg minder zou wegen .... maak ik meer progressie, met nu ca 74kg zou het nog wel kunnen maar dan zit ik wel bijna op mijn gewicht uit mij toptijd, of dat realistisch / verstandig is...(als ex-handballer woog ik nooit onder de 74kg).
Ben benieuwd naar de ontwikkelingen,

edit: Het schema, idd zo gaat dat. We zijn geen machines, en zeker omdat ik toen als M40 in de wedstrijdgroep instroomde, das ook bepaald niet standaard dan komt toch wel die leeftijd als extra factor erbij, waarbij het punt dat goed loopbelastbaar moet zijn wel er boven uit steekt. Dat geeft meer garantie dat je een omvang van de wedstrijdgroep aan zou kunnen. De puntjes moeten verder toch bij iedereen daar nog op de i gezet worden. En het is toch wel erg handig als je goed inzicht in loopschema's tav jezelf hoe je er mee om moet gaan, toch wel technisch voldoende in staat om een stevige loopscholing goed uit te voeren en naast toch wel minimaal 5x een hardlooptraining te doen, zelf ook nog 2x per week een functionele kracht training uit te voeren (max 3/4 uur). Tja zelf vind ik dan veel wedstrijden lopen toch de kers op de taart... daar deed ik het echt voor (~14-22 wedstrijden per jaar, toen range 3000m t/m 15km)
En vooral genieten... anders houd je het niet vol, nadat je eerste gezorgd hebt dat thuis alles goed op de rails staat en je jezelf niet klem zet met je werk... anders wordt het echt niks, dan is het beter een toontje lager te zingen..... en dan ook te genieten.

Edit2: @Arjan90
Heb net de training van vandaag nagelopen de effecten.... Garmin vindt nu mijn VO2max zelfs 58 waard ....
En dat na 10x2' op 10 km tempo met pauze 2' duurlooptempo....
Vanmorgen voor 8 uur begonnen, heb een laantje langs de Linge opgezocht die voor >80% in de schaduw lag, want de rechtstreekse zon op de huid vond ik zelfs op dat tijdstip al te veel, ben geen zonaanbieder, pick wel mijn moments om de vitamines te plukken maar de rest mogen ze houden....

[ Voor 27% gewijzigd door route99 op 17-06-2021 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beezjeh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-10 12:46
Met pijn nog steeds in mijn hart mijn Fenix 6x Sapphire verkocht, ging op zich vrij snel in een halve dag.
De reden is dat ik mijzelf een normale horloge heb gekocht en afwisselend dragen zit er bij mij niet in kwam ik vrij snel achter.

24/7 dragen is een Fenix van 51mm ook niet bepaald geschikt voor dus vandaag is mijn Fitbit Luxe binnen gekomen voor aan mijn rechterarm.

Mocht iemand eventueel wachtende zijn op deze Luxe wil ik best beetje info tegemoetkomen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
https://www.garmin.com/nl...ner-hardloophorloges-2021

En ja hoor… volgens mij weet Garmin niet eens meer dat de FR645 bestaat! De FR45 krijgt zelfs updates! :(

[ Voor 8% gewijzigd door PatrickC op 18-06-2021 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ondanks dat FR645 in dezelfde FRx45 serie zit is het wel de oudste van allemaal. Ik kan mij voorstellen dat Garmin naar leeftijd kijkt om te bepalen of er nog updates komen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XWB schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 20:21:
Ondanks dat FR645 in dezelfde FRx45 serie zit is het wel de oudste van allemaal. Ik kan mij voorstellen dat Garmin naar leeftijd kijkt om te bepalen of er nog updates komen.
Klopt, maar de 645 heeft sinds release geen enkele update gehad behalve Galileo support en ongevaldetectie (nutteloos zonder telefoon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Interessante discussie over de 645(M).
https://forums.garmin.com...66106/end-of-life-for-645

Volgens Garmin zelf zit de 645M op hetzelfde API level als b.v. een 745, dus softwarematig kan hier geen verschil zijn dat verklaart waarom de 645M niet updates krijgt die verder niet afhankelijk zijn van hardware. De 645 (dus zonder muziek).heeft wel een lagere API versie.
https://developer.garmin.com/connect-iq/compatible-devices/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Het zal technisch wel allemaal kunnen, ik denk dat het simpelweg een strategische keuze is om de FR465(M) wat minder aandacht te geven.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat zal het dan wel zijn helaas. Zo jammer, want het is verder een prima horloge en ik prefereer het nog steeds boven de 245 en 745, ook omdat het er van de forerunners het meest casual uit ziet door de RVS bezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is schijnbaar een significant verschil in afstand registratie tussen Coros en Garmin/Suunto (200m op 10K). Ik vond dit artikel van Coros zelf met de verklaring en een N=3 bewijs dat Coros qua gps nauwkeuriger is dan de andere merken. Het is wel flink wij van wc eend maar deze data laten wel mooi het verschil zien.

Afbeeldingslocatie: https://media.dcrainmaker.com/images/2019/02/image-33.png

Nu nog kiezen tussen een accuratere registratie en een snellere pace voor Strava :P

[ Voor 8% gewijzigd door Aghanim op 19-06-2021 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Aghanim Het is niet voor niets dat Eliud Kipchoge een Coros gebruikt! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaola
Aghanim schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 09:36:
Er is schijnbaar een significant verschil in afstand registratie tussen Coros en Garmin/Suunto (200m op 10K). Ik vond dit artikel van Coros zelf met de verklaring en een N=3 bewijs dat Coros qua gps nauwkeuriger is dan de andere merken. Het is wel flink wij van wc eend maar deze data laten wel mooi het verschil zien.

[Afbeelding]

Nu nog kiezen tussen een accuratere registratie en een snellere pace voor Strava :P
Dat is al een iets ouder artikel dat ze nu blijkbaar een update hebben gegeven. Ik heb het enkele jaren geleden ook gelezen en begon toen ook meer en meer geïntrigeerd te raken door Coros. Maar toen ik een paar facebook gebruikersgroepen begon te volgen en ook andere reviews las, kwam Coros er toch ook niet zo uitzonderlijk goed uit qua nauwkeurigheid. Natuurlijk was in dit artikel nog geen sprake van de Pace 2. Misschien is die ook weer een stapje verder, al lees ik her en der ook weer gemengde reacties: van bovengemiddeld tot gewoon gemiddeld als de rest.
Edit: van alle recente horloges lijkt de 745 de beste resultaten uit de Sony gps chip te halen. Die indruk heb ik toch bij uiteenlopende bronnen gekregen.

[ Voor 5% gewijzigd door chaola op 19-06-2021 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Pace 2 heeft er ook ‘last’ van. Ken wat mensen die er eentje hebben en de video review van Desfit vergelijkt met 2 Garmins die beide meer afstand loggen.

@PatrickC het is eigenlijk andersom. Met een niet-Coros had hij eerder een marathon afgerond. Een soort extra handicap dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Dat soort GPS problemen zijn natuurlijk van alle dag, er zijn zoveel factoren die dat beïnvloeden. Tenzij het echt slecht is, zou ik me er geen zorgen over maken. Uiteindelijk zal het veel eerder in de techniek worden opgelost (een soort "snap to road") verwacht ik. Als ik bijv. een route uitsteken met Runnermaps dan kom ik zelden op afwijkingen uit als ik vergelijk met Garmin. Soms iets korter, soms iets langer. Op de atletiekbaan zie ik nog wel eens wat kleine afwijkingen, maar dat kan net zo goed zijn wanneer ik op de "lap" knop druk. Ook dat is een variatie om rekening mee te houden. Met Track Mode wordt dit natuurlijk al wel beter beoordeeld en afgerond (bij Garmin heb ik er nu ervaring mee, mooie modus).

Al die vergelijkende GPS tests zeggen pas wat als je heel veel scenario's hebt getest met dezelfde apparaten op hetzelfde moment. Pas dan kun je enige statistische waarde toekennen aan de afwijking in afstanden, waarbij zeker in dit soort marges ook al van belang kan zijn of je horloge rechts of links gedragen wordt, of ze elkaar kunnen storen, etc. Vind je afstand wel heel belangrijk? Dan los je dat op met een Stryd. Klaar is Kees.

Tl;dr: Lekker boeien, de GPS afstand verandert niets aan hoelang, hoever of hoe hard je gelopen hebt. Een Stryd kan het oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
https://www.runningxpert....n-forerunner-945-lte.html
Ik had van dcrainmaker.com begrepen dat het nog even kon duren voordat de FR945 LTE hier in Europa te koop zou zijn, maar je kunt 'm nu al kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet bepaald goedkoop en dan heb je ook nog eens een abonnement nodig om serieus gebruik te kunnen maken van de LTE features. Ben benieuwd naar het verkoop succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Aghanim schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:34:
een abonnement nodig om serieus gebruik te kunnen maken van de LTE features.
https://www.dcrainmaker.c...-lte-in-depth-review.html

Deze features lijken sterk op wat ik 2006 in Canada in onze huurauto had: Via je assisted-GPS oid ben je te tracken voor de verhuurder, in dit geval hier weet zijn vrouw op de kaart waar hij uithangt... :+ en het (spraak) contact maken via het response center, destijds wel met spraak, maar als ik het plaatje onder zie gaat dit via het scherm? Dat lijkt me een erg rudimentair systeem, heb het verder niet uitgezocht, ... maar als er een markt voor is... up naar de volgende gadget, feel free to buy zou ik zeggen. Ben zelf niet onder de indruk, er zijn mobieltjes zo groot als je duim.. en daar kun je gewoon mee bellen./gebeld worden.... maar das een andere keuze uiteraard.
Ultimately, I came away more impressed than I expected to with the LTE features. Had Garmin continued down the path they did for the Vivoactive 3 LTE, this would have been a dumpster fire. But they didn’t. They instead focused on an athlete-first solution, and overall it works pretty darn well. I like the fact that I don’t have to take my phone with me for my wife to see my current spot on the map, while out for workouts. And I appreciate the idea of the emergency response center, albeit, I’m half-afraid of accidentally triggering it unintentionally. This morning I literally woke up with the watch controls menu open somehow and it hovering above the emergency response button (seen above). It didn’t fire, but I quickly checked my phone to see if perhaps it had!
Afbeeldingslocatie: https://static.garmincdn.com/en/products/010-02383-20/v/rf-lg-559b4ad2-4187-4b73-b8a6-5d3adf116011.jpg
Voorbeeld zo groot als je duim...
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/mlLjvQEDyL9/550x550.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 20-06-2021 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavical
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:10
Huawei brengt binnenkort een nieuwe smartwatch op de markt met LTE (esim). Zij geven daarbij aan dat vanaf het 4e kwartaal van dit jaar de Nederlandse providers smartwatches met esim zullen gaan ondersteunen. Bij iemand hier iets naders over bekend of is het een verkoopargument van Huawei ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Huawei heeft geen Strava support (althans eind 2020 nog niet en ik denk dat het niet veranderd is). Als je data uit hun platform wilt kunnen halen is het een no go.

Wel jammer want hun GT2 en andere horloges bieden veel goede features (Firstbeat - koppelen externe sensoren) voor hardlopen.

eSim wordt volgens mij al ondersteund door o.a. KPN.

[ Voor 8% gewijzigd door Aghanim op 20-06-2021 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavical
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:10
Aghanim schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:23:
Huawei heeft geen Strava support (althans eind 2020 nog niet en ik denk dat het niet veranderd is). Als je data uit hun platform wilt kunnen halen is het een no go.

Wel jammer want hun GT2 en andere horloges bieden veel goede features (Firstbeat - koppelen externe sensoren) voor hardlopen.

eSim wordt volgens mij al ondersteund door o.a. KPN.
Bedoel je dat KPN smartwatches met e-sim ondersteunt ?? Ze ondersteunen inderdaad e-sim zoals ook T mobile en anderen alleen voor GSM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee eSim in algemene zin. Ik ging er van uit dat het dan niet uit maakt wat het device is dat je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAVL
Klopt. Alleen gecertificeerde smartphones zijn icm eSIM te gebruiken. Het werkt nog niet voor smartwatches. Moet in de backend een aanpassing voor plaatsvinden, voordat dit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 00:23
Aghanim schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:34:
Niet bepaald goedkoop en dan heb je ook nog eens een abonnement nodig om serieus gebruik te kunnen maken van de LTE features. Ben benieuwd naar het verkoop succes.
Idd dit. Los van het feit dat eSIM ondersteuning in NL nog steeds niet aan de orde voor smartwatches (Belgie en Duitsland oa wel), is het natuurlijk wel heel jammer als je dan een extra abo kan afsluiten. Ik meen gelezen te hebben dat ze in Spanje of Portugal eSIMs aanbieden die onder hetzelfde hoofdabo vallen en je dus geen complete extra abo's hoeft af te sluiten. Zou ideaal zijn.... haha (keep dreaming ben ik bang)

Ik ben zelf me nog aan het orienteren op of een F6X pro sapphire of toch een AW6. Heb nu meerder topics gelezen, youtube reviews etc gezien en kan eigenlijk niet tot een keuze komen.... 8)7

Iemand nog de gouden tip? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-10 09:44
Die twee liggen nogal uit elkaar @Pabz

De een is dé top of the line sportwatch met (rugged) outdoor uitstraling, de ander is dé smartwatch met prima sportfunctie kwaliteiten. Waar word je het meest blij van als je op je pols gaat kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 00:23
Frenz64 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:16:
Die twee liggen nogal uit elkaar @Pabz

De een is dé top of the line sportwatch met (rugged) outdoor uitstraling, de ander is dé smartwatch met prima sportfunctie kwaliteiten. Waar word je het meest blij van als je op je pols gaat kijken?
Haha idd en dat is dus precies de ellende. Ik vind beide mooi en ondanks dat ik in het Apple eco-systeem zit met andere zaken, spreekt het idee van niet de zoveelste met een Apple watch me ook aan :P . Heb vroeger ook G-Shocks gedragen, dus grote rugged horloges zijn mij niet vreemd.

Ik wil het met name gaan gebruiken voor MTB en zwemmen (banen). Ik heb al wel begrepen dat turn-by-turn navigation of het inladen van GPX kaarten nog wat minder optimaal is in de AW6 dan in de F6X pro.

Maar aan de andere kant ben ik natuurlijk 90% van de tijd niet aan het sporten...

De oplossing; aan elke pols 1 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Voor de geïnteresseerde zijn de Garmins momenteel i nde aanbieding bij de Amazon Prime Days.
Zo is de Fenix 6x Pro momenteel ~€530

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:05
Voor de goede orde, je hoeft geen abonnement bij een provider af te sluiten.
Je moet een abonnement afsluiten bij Garmin. Er is ook geen spraak mogelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door tlpeter op 21-06-2021 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Dat er geen spraak mogelijk was bleek al uit het plaatje hierboven, reply via het scherm, ik schreef al dat de hele "bel-feature" mede daarom echt rudimentair, als je echt rechtstreeks bereikbaar wilt blijven maar een smart phone te groot vindt, dan zou dat "duim grote mobieltje" wel en optie zijn om dat voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als iemand nog goede draadloze oortjes zoekt voor tijdens het hardlopen dan zijn de Jabra Elite flink in de aanbieding bij Amazon.

Heb zelf de gewone 75t. Zitten goed, vallen niet uit je oor en goed geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Aghanim schreef op maandag 21 juni 2021 @ 17:24:
Als iemand nog goede draadloze oortjes zoekt voor tijdens het hardlopen dan zijn de Jabra Elite flink in de aanbieding bij Amazon.

Heb zelf de gewone 75t. Zitten goed, vallen niet uit je oor en goed geluid.
Ik zie dat je ook in het hardloop forum rondloopt :P maar daar hoort gewoon de aftershokz aeropex tot de standaard tweakers hardloop uitrusting :P

Hier eigenlijk nooit moeite gehad om een telefoon mee te nemen dus esim is niet echt een must, maar bellen met de apple watch vind ik bijvoorbeeld in de auto ideaal. even tegen siri zeggen wie ik wil bellen en hoor nooit mensen klagen over een slechte kwaliteit.

@Pabz met apps van derde kan je volgens mij heel dicht bij de sport functionaliteit van Garmin komen (van wat ik hier lees) andersom kan je misschien met een Garmin dmv IQ apps ook wel dicht bij de smart functies van een apple watch komen maar dat weet ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tinusvolkel schreef op maandag 21 juni 2021 @ 17:38:
Ik zie dat je ook in het hardloop forum rondloopt :P maar daar hoort gewoon de aftershokz aeropex tot de standaard tweakers hardloop uitrusting :P
Dat weet ik maar ik een buitenboord beugel past niet bij de rest van mijn gestylde outfits ;)

Mijn tijden overigens ook niet :+

Edit: moet wel zeggen dat het qua omgevingsgeluid een goede optie lijkt. Het ‘hearthrough’ van Jabra werkt pas op 1 meter afstand maar dan is het vaak al te laat.

Overigens ben ik de beroerdste niet. Ook de aftershokz zijn in de aanbieding ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Aghanim op 21-06-2021 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
Flix20 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:47:
Voor de geïnteresseerde zijn de Garmins momenteel i nde aanbieding bij de Amazon Prime Days.
Zo is de Fenix 6x Pro momenteel ~€530
En net waren ze daar €490,-. Voor prime leden onder de €430,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IzoOoo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-06-2021
Erg scherpe Garmin aanbiedingen op runningxpert.

Onder andere:
Garmin Fenix 6 Sapphire €479
Garmin Fenix 6s Sapphire €479
Garmin Forerunner 245 Music €209

https://www.runningxpert....hrm.html?manufacturer=299
Pagina: 1 ... 195 ... 324 Laatste