Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 194 ... 324 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blavlaa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:08

PV 8x355 W45 & 8x355 O45 / 2x MT 5.12 kWh V151.215-V153.215 / CT003 V117 / L&G E350 1P DSMR4.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-10 21:59

jurma

simply connecting...

En Desfit heeft ook de Forerunner 55: YouTube: Garmin Forerunner 55 GPS Sportswatch In-Depth Review // More Running...
Bart-Willem schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:51:
[...]

Ik denk dat ik dat maar moet doen dan, je hebt het laten leveren vanuit de winkel thuis? Of zelf gewoon afgehaald?

Ik heb ooit iets besteld en kreeg gewoon een winkelmodel thuis. :X Nou deed die het prima (ging om pc-speakers), maar handig is zoiets dus niet altijd. :+

De grijs/blauwe versie lijkt nu wel her en der beter te krijgen, maar die kleuren vond ik bij de Venu 1 best tegenvallen (en ook lastiger combineren qua kleuren als je een ander bandje wil).
Ja hij wordt gewoon geleverd vanuit de winkel duurt wel 1-3 dagen zeggen ze, heb gisteren besteld dus verwacht hem morgen.

[ Voor 40% gewijzigd door jurma op 02-06-2021 14:23 ]

If you want to be serious, we make a powerpoint presentation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Er zitten ook veel wijzigingen in de software. Het is bijvoorbeeld mogelijk om verschillende activiteitsprofielen op te stellen, zoals een profiel om mee te rennen of zwemmen, of om ademhalingsoefeningen te doen. Ook zit er een intervalmodus op en geeft het horloge gebruikers een slaapscore. Veel functies richten zich op het verbeteren van sportprestaties. Zo is het mogelijk trainingsplannen te synchroniseren en voorgestelde workouts te zien van andere gebruikers. Het horloge is waterdicht en kan daarom ook tijdens het zwemmen gebruikt worden, waarbij ook de hartslagmeter blijft werken.
Zouden deze wijzigingen ook naar de reguliere FR945 komen?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:04
XWB schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:37:
[...]

Zouden deze wijzigingen ook naar de reguliere FR945 komen?
Kon je eerder dan niet kiezen voor 'verschillende activiteitsprofielen'... :?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 10:33
En een intervalmodus is ook niet nieuw. Slaap werd ook al beoordeeld, misschien dat het “score”-effect nieuw is maar dat voelt als een gimmick. Intervallen/trainingen kunnen delen is wel iets wat echt wat toevoegt. Weet niet hoe dat gaat werken maar het zou mooi zijn als je met je hardloopgroep de intervaltrainingen / schema’s kunt klaarzetten zodat iedereen (met een garmin) die met een deuk op de knop kan importeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-10 10:02
chaola schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 08:22:

Ik wou ook een vergelijking maken tussen de 45, 55 en de 245, maar de 55 wordt voorlopig niet meegenomen? Zouden ze bij Garmin weten dat hij dan door de mand valt :D. Waarom zou je 200 euro betalen voor een 55 als je ondertussen voor ongeveer datzelfde bedrag een 245 kunt nemen???
Beetje tweaker laat zich toch niet zomaar uit 't veld slaan? ;)

55 vs 245 vs 45

edit: url naar NL veranderd

[ Voor 34% gewijzigd door karazz op 02-06-2021 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Wat de FR45 en FR55 overduidelijk missen tegenover de FR245 zijn training effect, training load en training status. Dat zijn features waar ik veel waarde aan hecht.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Arjan90 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:23:
Ik zie hem dus vooral als alternatief voor de F6S Pro als je een kleiner horloge wil (bijv. ivm kleine polsen). Maar dan is hij nu natuurlijk wel een stukje duurder.
En daarmee dan ook geen alternatief, tenzij je per se LTE wilt. Maar als je dat alleen met een abonnement kunt krijgen dan zijn er goedkopere manieren om vanuit het bos te kunnen bellen.

Ik vind het een flop launch, tenzij de prijs rond de 500 euro komt. Geeft overigens niet veel moed voor de pricing van toekomstige producten. De Venu 2 was ook niet bepaald goedkoop, net als de 745.
PatrickC schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:14:
Wat moet ik mij hier bij voorstellen?
Het begin van het einde van het huidige business model. Recurring omzet is de key driver voor waardebepaling van een bedrijf. Veel voorspelbaarder dan iedere x jaar potentieel een gadget verkopen. Een horloge kopen voor een x bedrag en alle features gebruiken wordt passé. Fitbit begon met een abonnement, Whoop doet het, Apple doet het nu ook en Garmin volgt. Ik voorspel je dat je straks een abonnement moet nemen om extra features te unlocken of insight metrics te (blijven) krijgen.

@Valorian die slaap score zit ook op de F6s.

@XWB met Runalyze, Stravistix (Elevate) of HRV4training krijg je die data ook. Wel iets omslachtiger dan op je horloge aflezen maar wel een alternatief als je een ander horloge wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

jurma schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:22:
[...]

En Desfit heeft ook de Forerunner 55: YouTube: Garmin Forerunner 55 GPS Sportswatch In-Depth Review // More Running...

[...]

Ja hij wordt gewoon geleverd vanuit de winkel duurt wel 1-3 dagen zeggen ze, heb gisteren besteld dus verwacht hem morgen.
En besteld! :) Ik denk/hoop dat 'ie er zaterdag is. :P Gewoon de zwarte, dat is toch wel de mooiste. Die blauwe/granite vind ik te vuilniszakkengrijs en geen handige kleur met bandjes wisselen etc, en de zwarte rand @ display valt meer op. :+

Volvotips.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Eindelijk heeft ie wat besteld, I'm shocked :+

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

XWB schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 17:47:
[...]

Eindelijk heeft ie wat besteld, I'm shocked :+
Beschikbaarheid was het belangrijkste, en die dingen zijn mega snel uitverkocht. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaola
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:31
@Bart-Willem , Ok snelle beschikbaarheid is 1 ding, maar als ik jezelf even mag quoten:
[quote]Exact de redenen dat ik dus ook voor de Venu 2 wil gaan: de nieuwe sensoren, en een veel mooier scherm dan zo'n ouderwets ding van de Vivoactive 4 (da's net alsof je terug gaat naar CGA of EGA zeg maar :P ).[/quote]

EDIT: ik heb je quote van Jurma wellicht verkeerd geïnterpreteerd en je hebt uiteindelijk toch de Venu 2 besteld en niet de FR55?
Dat zijn goede redenen en precies de redenen waarom ik nogal ontgoocheld ben in deze "nieuwe" FR55: oude sensoren, oud scherm en op de site van DCR lees ik ook nog eens dat hij nog steeds de oude sleeptracking algoritmes van Garmin zelf gebruikt en niet de meer recente van Firstbeat die toch meer betrouwbaar zouden zijn. Ook Body Battery e.d. zal dan minder nauwkeurig zijn, vermoed ik. Voor zover dat überhaupt nauwkeurig kan zijn, natuurlijk ;) Ook de nieuwe, verbeterde SPO2 sensor ontbreekt (uiteraard zou ik bijna zeggen bij zo'n basismodel).

[ Voor 7% gewijzigd door chaola op 03-06-2021 08:39 ]

It's just technology, not religion

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmm, desfit van youtube benoemt toch ook nieuwe internals bij de 945 LTE (en daarmee soepelere animaties en bediening), ben wel benieuwd naar een vergelijking tussen de 945 en 945LTE wat betreft snelheid... vooral icm maps.

Maar al met al, nog steeds genoeg voor een upgrade voor dat geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAVL
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-06-2022
Ja, wordt door DC gesproken dat 945LTE intern nog het meeste weg heeft van Venu2. Alleen net niet genoeg vernieuwing om van een 955 te spreken. Heb Desfit nog niet helemaal bekeken, maar kan mij voorstellen dat het hier niet anders is qua hardware.

[ Voor 33% gewijzigd door TAVL op 03-06-2021 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zit zelf te wachten op de Venu 2 tot die ergens beschikbaar is, ik ben geen fanatieke sporter dus de Frontrunners of Fenix vindt iets overkill. Ik doe twee tot drie keer per week een 10k en ik doe wat roeien tussendoor.

Hebben anderen de Venu 2 en wat is hun ervaring, ik lees nogal wat gemixte resultaten, soms goed maar er wordt ook melding gemaakt van veel retour zendingen. Ik zie alleen geen redenen waarom mensen hem retour zenden.

Heeft dat te maken met het gemis aan knop besturing? Of bepaalde features die wel op de Frontrunner / Fenix zitten?

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TAVL schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:13:
Ja, wordt door DC gesproken dat 945LTE intern nog het meeste weg heeft van Venu2. Alleen net niet genoeg vernieuwing om van een 955 te spreken. Heb Desfit nog niet helemaal bekeken, maar kan mij voorstellen dat het hier niet anders is qua hardware.
Andere/snellere processor, LTE, kleinere behuizing en een paar nieuwe of verbeterde functies. Ik vraag me af hoeveel vernieuwing er eigenlijk nodig is om een 955 te rechtvaardigen. Bij de Fenix 5 zag je destijds dat ze een 5 Plus uitbrachten. Dus LTE is vergelijkbaar met Plus zullen we dan maar zeggen. Ik ben wel benieuwd wanneer de 955 dan gaat komen en wat er moet gebeuren om de volgende Fenix een 7 te mogen noemen. Of wordt dat dan ook een 6 (S) (Pro) LTE (Solar). :+

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:26
ronaldmathies schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:47:
Ik zit zelf te wachten op de Venu 2 tot die ergens beschikbaar is, ik ben geen fanatieke sporter dus de Frontrunners of Fenix vindt iets overkill. Ik doe twee tot drie keer per week een 10k en ik doe wat roeien tussendoor.

Hebben anderen de Venu 2 en wat is hun ervaring, ik lees nogal wat gemixte resultaten, soms goed maar er wordt ook melding gemaakt van veel retour zendingen. Ik zie alleen geen redenen waarom mensen hem retour zenden.

Heeft dat te maken met het gemis aan knop besturing? Of bepaalde features die wel op de Frontrunner / Fenix zitten?
Ik heb een venu 2s gekocht. Ik ben er heel blij mee dus ik kan je niet vertellen waarom mensen em terugsturen. Ik vind het scherm prachtig en batterijduur heerlijk lang.

Ik ren 3 keer per week ongeveer 5km en fiets daarnaast ongeveer 15km per dag, altijd tracked via garmin. Ik heb heb em ook tijdens het slapen ook aan. Dus ik laad em op als ik douche en aankleedt. Binnen 25 minuten is ie terug van 75% naar 96% en meer hoef ik verder nooit te laden.

Ik doe geen krachttraining ofzo dus als daar iets mis mee zou zijn, kom ik dat nooit tegen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-10 17:35
Aghanim schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 17:06:
[...]
Het begin van het einde van het huidige business model. Recurring omzet is de key driver voor waardebepaling van een bedrijf. Veel voorspelbaarder dan iedere x jaar potentieel een gadget verkopen. Een horloge kopen voor een x bedrag en alle features gebruiken wordt passé. Fitbit begon met een abonnement, Whoop doet het, Apple doet het nu ook en Garmin volgt. Ik voorspel je dat je straks een abonnement moet nemen om extra features te unlocken of insight metrics te (blijven) krijgen.
Hetgeen ze leveren vs de prijs staat natuurlijk buiten alle redelijke proporties. Je hebt een goed punt dat ze ook naar het abonnement model willen, maar wat gaan ze leveren? Iets dat hardwarematig aanwezig is?
Zeker gezien de gesloten (zeg maar gerust afwezige) communicatie van garmin naar de gebruikers en het uitermate erbarmelijke trackrecord van software en software ontwikkeling zie ik dit in deze vorm niet snel slagen.
Om zowel prijs als features, maar we gaan zien welke kant het uit gaat.
Ze hebben natuurlijk al eerder extra features geïntroduceerd met hun speciale hartslagbanden gekoppeld aan horloges. Maar ook daar kon ik niet heel warm voor lopen.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TAVL
Limbeckx schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:48:
[...]

Ik heb een venu 2s gekocht. Ik ben er heel blij mee dus ik kan je niet vertellen waarom mensen em terugsturen. Ik vind het scherm prachtig en batterijduur heerlijk lang.

Ik ren 3 keer per week ongeveer 5km en fiets daarnaast ongeveer 15km per dag, altijd tracked via garmin. Ik heb heb em ook tijdens het slapen ook aan. Dus ik laad em op als ik douche en aankleedt. Binnen 25 minuten is ie terug van 75% naar 96% en meer hoef ik verder nooit te laden.

Ik doe geen krachttraining ofzo dus als daar iets mis mee zou zijn, kom ik dat nooit tegen...
Het is een andere doelgroep. Venu is een prima watch en is zeker niets mis mee. Ik heb de Venu2 overwogen, maar het sloot bij mij niet meer aan bij wat ik wil gebruiken. Ik sport inmiddels ook meer en dus is meer inzicht en navigatie voor mij wenselijk. Het is dus de vraag wat je ermee wil. Venu2 is een prima watch met alle basisfunctionaliteiten. Gelijkend aan de VA die ik nu met veel plezier gebruik. Wil je meer inzichten, flexibiliteit? Dan kun je een Fenix, Endurance of Forerunner overwegen. Zeker als je wil trailrunnen, hiken, ultra's, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PatrickC schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:18:
[...]

Andere/snellere processor, LTE, kleinere behuizing en een paar nieuwe of verbeterde functies. Ik vraag me af hoeveel vernieuwing er eigenlijk nodig is om een 955 te rechtvaardigen. Bij de Fenix 5 zag je destijds dat ze een 5 Plus uitbrachten. Dus LTE is vergelijkbaar met Plus zullen we dan maar zeggen. Ik ben wel benieuwd wanneer de 955 dan gaat komen en wat er moet gebeuren om de volgende Fenix een 7 te mogen noemen. Of wordt dat dan ook een 6 (S) (Pro) LTE (Solar). :+
Vernieuwde gps chip? Vind de bezels op de 945 LTE nog steeds te fors (of eerder, de niet bruikbare randen rond het scherm).

Maar als de internals ook zijn geupdate komt de 945 LTE idd al een stuk meer richting een upgrade.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:06
ronaldmathies schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:47:

Ik kom van een Venu na ruim een jaar gebruik en heb net een Fenix 6S Pro aangeschaft, dus misschien kan ik je wat inzicht geven. Met de Venu kon ik alles goed bijhouden en tracken, zowel hardlopen, fietsen, zwemmen, krachtsport, etc. Progressie was op die manier ook goed te volgen en aan de hand je VO2 max (even los van het getal) kon je ook bepalen hoe je fitness was. Ook tracking van GPS en OHR was prima (hoewel OHR wel eens problemen oplevert, maar gezien de sensor hetzelfde is als bij andere apparaten zal dat bij andere apparaten dus ook hetzelfde zijn).

Maar dat staat in geen verhouding tot de Forerunner en Fenix serie. Die beoordelen wat voor een soort trainingen je hebt gehad (anaeroob of aeroob), of dit betekent dat je je huidige fitness aanhoudt of juist verbetert, adviseren over volgende trainingen, etc. In alle eerlijkheid vind ik het meer prestatiegericht dan de Venu. Je krijgt bijv. na elke training ook te zien wat het effect van je training is. Dat is voor mij een reden om over te stappen op de Forerunner en Fenix serie, omdat ik steeds wat fanatieker wordt met het hardlopen :*) Ook miste ik mogelijkheden om meer informatie op het scherm te tonen (gegevensvelden), waarbij ik al wel een ConnectIQ gegevensveld had gebruikte maar die brandde heel erg in. Voor het hardlopen miste de Venu ook de extra hardloop data als je bijv. een HRM Run of HRM Pro hartslagband gebruikt. En ik heb een data FOMO :+

Hier was bijv. ook iemand die de Venu retour stuurde omdat hij de krachttraining en voortgang niet goed kon bijhouden: dat is ook meer prestatiegericht (waarbij overigens de Forerunner en Fenix ook geen oplossing vormen). Dus ik denk dat dat vooral het verschil is, als horloge en qua looks vind ik de Venu mooier dan alle Forerunners, maar dat is snap. De Fenix doet nog enige moeite om er OK uit te zien :P Maar door het scherm ziet het er nooit super modern of hip uit.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Arjan90 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:25:
[...]

Ik kom van een Venu na ruim een jaar gebruik en heb net een Fenix 6S Pro aangeschaft, dus misschien kan ik je wat inzicht geven. Met de Venu kon ik alles goed bijhouden en tracken, zowel hardlopen, fietsen, zwemmen, krachtsport, etc. Progressie was op die manier ook goed te volgen en aan de hand je VO2 max (even los van het getal) kon je ook bepalen hoe je fitness was. Ook tracking van GPS en OHR was prima (hoewel OHR wel eens problemen oplevert, maar gezien de sensor hetzelfde is als bij andere apparaten zal dat bij andere apparaten dus ook hetzelfde zijn).

Maar dat staat in geen verhouding tot de Forerunner en Fenix serie. Die beoordelen wat voor een soort trainingen je hebt gehad (anaeroob of aeroob), of dit betekent dat je je huidige fitness aanhoudt of juist verbetert, adviseren over volgende trainingen, etc. In alle eerlijkheid vind ik het meer prestatiegericht dan de Venu. Je krijgt bijv. na elke training ook te zien wat het effect van je training is. Dat is voor mij een reden om over te stappen op de Forerunner en Fenix serie, omdat ik steeds wat fanatieker wordt met het hardlopen :*) Ook miste ik mogelijkheden om meer informatie op het scherm te tonen (gegevensvelden), waarbij ik al wel een ConnectIQ gegevensveld had gebruikte maar die brandde heel erg in. Voor het hardlopen miste de Venu ook de extra hardloop data als je bijv. een HRM Run of HRM Pro hartslagband gebruikt. En ik heb een data FOMO :+

Hier was bijv. ook iemand die de Venu retour stuurde omdat hij de krachttraining en voortgang niet goed kon bijhouden: dat is ook meer prestatiegericht (waarbij overigens de Forerunner en Fenix ook geen oplossing vormen). Dus ik denk dat dat vooral het verschil is, als horloge en qua looks vind ik de Venu mooier dan alle Forerunners, maar dat is snap. De Fenix doet nog enige moeite om er OK uit te zien :P Maar door het scherm ziet het er nooit super modern of hip uit.
Dit herken ik inderdaad ook uit de reviews. Ikzelf gebruik nu een Fitbit Charge 4, alleen wil niet meer met een telefoon lopen dus ik wil een GPS + Muziek functie erbij hebben. Eerst keek ik naar de Phoenix 6, zag er mooi uit, veel functionaliteit. Alleen het horloge is mij iets te grof / groot voor dagelijks gebruik. En 600 euro voor die hoeveelheid dat ik sport is ook net overkill.

De data die de Fitbit verzameld is redelijk oké, grootste nadeel is dat de Fitbit beroerd is bij hardlopen op een loopband en een roeimachine, dan kan je er erg weinig mee. En voor tracking met GPS heb je een telefoon nodig, sowieso had ik die al nodig voor de muziek.

Laatste nadeel aan de Fitbit is de premium subscription, wil je de SpO2 functie kunnen gebruiken moet je maandelijks gaan betalen. Dat gaat mij echt te ver, de hardware heb ik al betaald en dan voor een extra data veldje moet ik gaan dokken....

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!
m0ridin schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:12:
[...]

Vernieuwde gps chip? Vind de bezels op de 945 LTE nog steeds te fors (of eerder, de niet bruikbare randen rond het scherm).

Maar als de internals ook zijn geupdate komt de 945 LTE idd al een stuk meer richting een upgrade.
Bij de GPS chip gebruiken ze al een tijdje die van Sony. Of daar nog verbeteringen in zitten weet ik zo niet. De HR sensor op de 945 LTE is dan wel weer een upgrade tov de 945 of Fenix 6. Dit is nu dezelfde als op de Venu 2 volgens mij.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chaola schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:18:
@Bart-Willem , Ok snelle beschikbaarheid is 1 ding, maar als ik jezelf even mag quoten:
[quote]Exact de redenen dat ik dus ook voor de Venu 2 wil gaan: de nieuwe sensoren, en een veel mooier scherm dan zo'n ouderwets ding van de Vivoactive 4 (da's net alsof je terug gaat naar CGA of EGA zeg maar :P ).[/quote]

EDIT: ik heb je quote van Jurma wellicht verkeerd geïnterpreteerd en je hebt uiteindelijk toch de Venu 2 besteld en niet de FR55?
Dat zijn goede redenen en precies de redenen waarom ik nogal ontgoocheld ben in deze "nieuwe" FR55: oude sensoren, oud scherm en op de site van DCR lees ik ook nog eens dat hij nog steeds de oude sleeptracking algoritmes van Garmin zelf gebruikt en niet de meer recente van Firstbeat die toch meer betrouwbaar zouden zijn. Ook Body Battery e.d. zal dan minder nauwkeurig zijn, vermoed ik. Voor zover dat überhaupt nauwkeurig kan zijn, natuurlijk ;) Ook de nieuwe, verbeterde SPO2 sensor ontbreekt (uiteraard zou ik bijna zeggen bij zo'n basismodel).
Ben vooral benieuwd wat Garmin met de opvolger van de 245 gaat doen. Die zou ik qua prijs rond de 300 zien ten opzichte van de FR745 (400) en FR55 (200) maar ik zie geen serieuze features anders dan de 245 al doet. Voorlopig geen upgrade denk ik dan.

@PatrickC Ik weet niet of de 745 al de Elevate 4 sensor heeft. Volgens mij niet. Die is dacht ik met de Venu 2s geïntroduceerd en is voor o.a. krachttraining een stuk beter dan de 3 in o.a. de F6. De AW6 is daar nog wel wat beter in is mijn ervaring maar ik vind de V4 sensor een stuk verbeterd.

[ Voor 9% gewijzigd door Aghanim op 03-06-2021 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aghanim schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:56:
@PatrickC Ik weet niet of de 745 al de Elevate 4 sensor heeft. Volgens mij niet. Die is dacht ik met de Venu 2s geïntroduceerd en is voor o.a. krachttraining een stuk beter dan de 3 in o.a. de F6. De AW6 is daar nog wel wat beter in is mijn ervaring maar ik vind de V4 sensor een stuk verbeterd.
Je hebt helemaal gelijk wat betreft de HR sensor op de 745. Foute aanname van mij. De 745 heeft nog de V3 welke ook in de 245 en 945 zit. Tekst is inmiddels aangepast. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chaola
PatrickC schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:19:
[...]

Bij de GPS chip gebruiken ze al een tijdje die van Sony. Of daar nog verbeteringen in zitten weet ik zo niet. De HR sensor op de 945 LTE is dan wel weer een upgrade tov de 945 of Fenix 6. Dit is nu dezelfde als op de Venu 2 volgens mij.
Ik heb bij the5krunner gelezen dat ze telkens meer recente iteraties van de Sony chip gebruiken die wel wat progressie qua nauwkeurigheid zou moeten opleveren. Ik heb toch al bij veel reviewers de indruk gekregen dat de 745 echt wel een stap vooruit is qua nauwkeurigheid. En je zou toch mogen verwachten dat de gps chip van de 945lte minstens zo recent is als die van de 745. Bij de 55 heb ik daar mijn twijfels bij: dat lijkt me meer recyclage van hardware die ze nog op stock hadden. Maar Garmin zelf geeft die info niet vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:54
Wat is jullie mening over het kopen van gebruikte sporthorloges?

Ik ben zelf in de markt voor een horloge met gps & hartslagmeter en waarbij ik bij voorkeur meerdere sporten kan “instellen”. Ik wil weer meer gaan hardlopen, in combinatie met mountainbiken. Daarnaast wil ik met fitnessen eea kunnen fracken en ben ik ook erg benieuwd naar wat mijn zen meditatie nu doet qua hartslag.

Nu zie ik hier vlakbij een tweede hands 735xt te koop voor €170. Is dit dan een goede koop of kan ik beter een nieuwe Vivoactive, Instinct of Venu kopen als dat binnen mijn budget past?

Ik neig wat meer naar de Garmin kant toe, die hebben gewoon ontzettend veel modellen. Aan de andere kant hebben ze zoveel keus dat het echt lastig is om een goede beslissing te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan prima als het horloge nog goed functioneert. Zou wel goed doorvragen op de batterij. Zeker als je activiteiten van meerdere uren wilt gaan doen.

Welk horloge je moet kopen zal je moeten bepalen op basis van je wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

jurma schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:22:
[...]

[...]

Is ie al binnen bij je? Hier staat ie sinds gisteren op "klaar om opgehaald te worden door bezorgdienst" of iets dergelijks. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAVL
De_Bastaard schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 23:13:

Ik ben zelf in de markt voor een horloge met gps & hartslagmeter en waarbij ik bij voorkeur meerdere sporten kan “instellen”. Ik wil weer meer gaan hardlopen, in combinatie met mountainbiken. Daarnaast wil ik met fitnessen eea kunnen fracken en ben ik ook erg benieuwd naar wat mijn zen meditatie nu doet qua hartslag.

Nu zie ik hier vlakbij een tweede hands 735xt te koop voor €170. Is dit dan een goede koop of kan ik beter een nieuwe Vivoactive, Instinct of Venu kopen als dat binnen mijn budget past?

Ik neig wat meer naar de Garmin kant toe, die hebben gewoon ontzettend veel modellen. Aan de andere kant hebben ze zoveel keus dat het echt lastig is om een goede beslissing te nemen.
Ik kijk altijd of er nog garantie op zit, zodat als er iets mis is je altijd nog bij Garmin/winkel terecht kunt. En bij twijfel niet doen natuurlijk. ;) Belangrijkste is dat je nagaat wat je bij jouw sporten nodig denkt te hebben, zodat je een afgewogen keuze kan maken of het toestel past. Pak er wat reviews bij om te kijken hoe het toestel bij die eisen past.

YouTube: New Garmin FR735XT hands-on! How it compares to FR920XT & Fenix3
https://www.hardloopzone....er-735xt-triatlon-review/
YouTube: Garmin Forerunner 735XT REVIEW!
YouTube: Garmin 735XT Running

[ Voor 13% gewijzigd door TAVL op 04-06-2021 09:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurma

jurma

simply connecting...

Bart-Willem schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 08:57:
[...]

Is ie al binnen bij je? Hier staat ie sinds gisteren op "klaar om opgehaald te worden door bezorgdienst" of iets dergelijks. :P
Ja ik heb hem gisteren binnen gekregen, meteen getest door een klein rondje te gaan hardlopen.
Van bestelling tot levering heeft max 3 dagen geduurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
De_Bastaard schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 23:13:
Ik ben inmiddels alweer bijna een jaar een tevreden gebruiker van een 2e hands VA4. Dus wat dat betreft zou ik een afspraak maken met de verkoper en er eens langs gaan. Dan krijg je snel genoeg een indruk van het apparaat, maar ook van de gebruiker, en dat is vaak minstens zo belangrijk.

Het voordeel van 2e hands is ook dat als het uiteindelijk toch niet bevalt, je het apparaat doorgaans voor hetzelfde geld ook wel weer kwijt kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

jurma schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:15:
[...]

Ja ik heb hem gisteren binnen gekregen, meteen getest door een klein rondje te gaan hardlopen.
Van bestelling tot levering heeft max 3 dagen geduurd.
Nice, ik heb zojuist de factuur ontvangen dus dan denk ik dat 'ie vandaag mee gaat met Trunkrs en morgen dus binnen zal komen. :P

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karazz
Aghanim schreef op zondag 9 mei 2021 @ 09:58:
[...]

Dat is quick release en de F5 en F6 hebben quick fit. De aansluiting is anders helaas.
Ha! Het lukt wel, bewijs gevonden ;)

[ Voor 34% gewijzigd door karazz op 04-06-2021 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:32
Zoek ook even naar ervaringen van mensen die dit langer hebben gebruikt i.c.m. vaak en intensief sporten. De standaard pinnen hebben een aparte maatvoering, waardoor het deel dat in het horloge gaat bij standaard pinnen eigenlijk niet goed past. Na een tijd loop je het risico dat je opeens je horloge kwijt bent omdat het bandje los is gekomen...

Edit: zie onderstaande reactie. Mogelijk dat dit wel goed gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door mac1987 op 04-06-2021 16:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TAVL
Dan heb je de video niet helemaal gekeken. In het begin laat ze namelijk zien dat de Quick Fit pinnen niet lekker zitten. Ze vervangt de Quick Fit pin in het bandje met de pin die in de Fenix zit, waardoor hij stevig zit. Dit is dus dezelfde pin als er normaal gesproken in een Fenix/Quick release zit. Dat maakt voor de stevigheid dus niet uit. Interessant voor als ik mijn Fenix zondag krijg. Kan ik mijn huidige Vivo Active leren band blijven gebruiken en kan de bestelde leren band weer terug. Al is die nieuwe band ook gewoon erg mooi... Keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
mac1987 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:27:
[...]

Zoek ook even naar ervaringen van mensen die dit langer hebben gebruikt i.c.m. vaak en intensief sporten. De standaard pinnen hebben een aparte maatvoering, waardoor het deel dat in het horloge gaat bij standaard pinnen eigenlijk niet goed past. Na een tijd loop je het risico dat je opeens je horloge kwijt bent omdat het bandje los is gekomen...
Wat @TAVL zegt inderdaad, het risico is hierbij dus net zo groot als bij het originele bandje/pinnetje. Wel moet het pinnetje te vervangen zijn bij het bandje dat je gebruikt, al kan ik me zo geen situatie indenken waarbij dat dat niet het geval zou zijn.

Geen idee ook of de dikkere fenix pinnetjes ook los te bestellen zijn, zal vast wel ergens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAVL
Zij had ze los besteld via Amazon. Link in de description van de Youtube video. De tutorial is gericht op een Siliconen bandje. Ik kan mij voorstellen dat dit lastiger is bij een metalen of leren strap. Ga er zondag naar kijken bij mijn leren band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Bart-Willem schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:49:
[...]

Nice, ik heb zojuist de factuur ontvangen dus dan denk ik dat 'ie vandaag mee gaat met Trunkrs en morgen dus binnen zal komen. :P
En binnen! 8) Alleen wil Garmin Connect vanuit m'n telefoon niet syncen met dat horloge. :( Scherm-timeout van m'n telefoon aanpassen heeft geen zin, hij blijft eruit klappen. :/

Nu uitzoeken of het aan m'n telefoon ligt of aan de Venu 2. :/

Edit: van de laadkabel afhalen (het horloge, niet m'n telefoon) lijkt de oplossing te zijn. Kennelijk gaan opladen en syncen niet samen? :') Wel gek aangezien pairen etc tegelijk met opladen wel werkt.

[ Voor 16% gewijzigd door Bart-Willem op 04-06-2021 19:26 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
TAVL schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:21:
Zij had ze los besteld via Amazon. Link in de description van de Youtube video. De tutorial is gericht op een Siliconen bandje. Ik kan mij voorstellen dat dit lastiger is bij een metalen of leren strap. Ga er zondag naar kijken bij mijn leren band.
Succes! Ik hoor het graag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TAVL
Bart-Willem schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 19:24:
[...]

En binnen! 8) Alleen wil Garmin Connect vanuit m'n telefoon niet syncen met dat horloge. :( Scherm-timeout van m'n telefoon aanpassen heeft geen zin, hij blijft eruit klappen. :/

Nu uitzoeken of het aan m'n telefoon ligt of aan de Venu 2. :/

Edit: van de laadkabel afhalen (het horloge, niet m'n telefoon) lijkt de oplossing te zijn. Kennelijk gaan opladen en syncen niet samen? :') Wel gek aangezien pairen etc tegelijk met opladen wel werkt.
Sowieso altijd even synchen voor je hem via USB kabel verbindt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:01
Ik heb nu een weekje mijn horloge aan mijn rechterarm (smartwatch met mitella mixed niet zo goed), maar dat voelt raar zeg. Had verwacht dat het wel mee zou vallen, maar na 5 dagen moet ik er nog steeds aan wennen

[ Voor 27% gewijzigd door 418O2 op 05-06-2021 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik ben anders nog steeds blij dat mijn ‘verkeerde’ arm echt anders voelt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-10 09:44
418O2 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 16:06:
Ik heb nu een weekje mijn horloge aan mijn rechterarm (smartwatch met mitella mixed niet zo goed), maar dat voelt raar zeg. Had verwacht dat het wel mee zou vallen, maar na 5 dagen moet ik er nog steeds aan wennen
Want? Je wilt een pr lopen 5 km-met-arm-in-mitella?

@De_Bastaard Ik heb recent een tweedehands Fenix 5 gekocht, niks mis mee. Als je verkopers een beetje kan inschatten, kun je idd heel goedkoop een horloge proberen, met name Garmins zijn makkelijk te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Frenz64 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 23:20:
[...]

Want? Je wilt een pr lopen 5 km-met-arm-in-mitella?

@De_Bastaard Ik heb recent een tweedehands Fenix 5 gekocht, niks mis mee. Als je verkopers een beetje kan inschatten, kun je idd heel goedkoop een horloge proberen, met name Garmins zijn makkelijk te verkopen.
Nee maar ik gebruik hem voor meer dan alleen sport tracking ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Bart-Willem @jurma waar blijven die reviews van de Venu 2….. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Ik ben dat ding nog steeds beetje aan het uitpuzzelen. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurma

jurma

simply connecting...

Aghanim schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:57:
@Bart-Willem @jurma waar blijven die reviews van de Venu 2….. ;)
Heb hem afgelopen paar dagen gebruikt met zwemmen, hardlopen en skaten maar tot op heden valt die niet tegen. Maarja alles was beter dan mijn tomtom spark.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
So hey, zijn dat ff twee in depth reviews :+

Hoe zit het bandje, heb je al jeuk? Heeft het scherm al last van burn in? Ervaringen willen we!

/me gaat slapen, beetje moe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris84
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09 20:12
Ik heb sinds afgelopen donderdag ook een venu 2 (bij de mediamarkt in Deventer gehaald, er lagen er nog meerdere in het schap). Tot nu toe bevalt hij goed, ik heb hem nog niet lang genoeg om er echt iets over te zeggen maar het is me wel opgevallen dat de batterij niet zo goed is als omschreven, Zondag ochtend van de lader gehaald, in de tussentijd 60 minuten krachttraining gedaan (met de venu op krachttraining stand) en gisteravond 90 minuten gefietst (met gps aan) en ik heb nu nog 44%. Helderheid staat op minimaal, scherm staat niet constant aan en alleen 's nachts wordt mijn Pulse O2 gemeten. (het is natuurlijk een nieuw klokje dus ik zit wel veel met de instellingen te klooien....)

@Frenz64 , Bandje is oke, krijg er geen jeuk van, mijn vorige fitness tracker (fitbit charge 3) had een milanese bandje en dat beviel wel, misschien ga ik dat weer halen. Scherm heeft geen inbranders maar hij staat ook niet continu aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurma

jurma

simply connecting...

Frenz64 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 23:43:
So hey, zijn dat ff twee in depth reviews :+

Hoe zit het bandje, heb je al jeuk? Heeft het scherm al last van burn in? Ervaringen willen we!

/me gaat slapen, beetje moe
Zeer uitgebreide review he :)

Maar geen last van het bandje zit prima om mijn pols heb de horloge ook aan tijdens het slapen en merk het niet echt dat ik hem om heb.
Aangezien ik hem nog net geen week heb nog geen last van burn-in, daarnaast wel zo ingesteld dat het scherm alleen aanstaat tijdens de activiteit.

Wat ik wel merk is dat het soms even duurt voordat die GPS heeft gevonden, met mijn Tomtom had ik QuickGPS en daarin had ik toch wel binnen 10 seconden een fix terwijl het nu bijna 3x zolang duurt.

Qua batterijduur, heb 3x een activiteit gebruikt (elk van een uur) met GPS + Spotifiy en was gisteren op zo'n 45%. Dat is dus ook met Smartphone notificaties aan (Whatsapp, mail, microsoft teams). En alleen tijdens het slapen staat de Pulse Ox aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
@Joris84 de Pulse-Ox meting is wel echt een batterijslurper dus onderschat de impact op je batterij daarvan niet. De toegevoegde waarde is denk ik ook heel beperkt (ik heb er bij de Venu 1 nog nooit iets bruikbaars uit gehaald).

Ik ben tot noch toe erg tevreden met de Fenix 6S Pro. Batterij leek vorige week wel snel leeg te gaan maar dat lijkt nu beter. Vorige week vrijdag, geloof ik, het horloge helemaal opgeladen. Inmiddels in totaal zo'n 4 a 5 uur mee hardgelopen en hij geeft een batterijduur van nog 3 dagen aan (ofwel 7 uur GPS), waar ik overigens ook iets meer dan een uur van die GPS activiteit met muziek heb gelopen. Als hij morgen nog even 2 uur meegaat op de fiets zou hij dan zo'n 5 dagen meegaan inclusief 6 a 7 uur GPS. Prima score wat mij betreft. Doet niet onder voor de Venu, ik heb niet het idee dat het veel meer is dan de Venu 1 (maar ook niet minder).

Ik heb voor de Fenix 6S Pro trouwens het nylon bandje van Garmin zelf gekocht, mag wat kosten maar de kwaliteit is er ook naar. Héél mooi bandje - vind ik zelf - en hij zit comfortabel. In het begin wat stug maar hij vormt zich uiteindelijk prima en past daarmee beter. Linkje En terwijl ik het linkje bekijk, blijkt dat hij 9 euro goedkoper is geworden :(

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
@Arjan90 toch wel blij dus dat je 'm nog een kans gegeven hebt en niet direct terug gestuurd?

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris84
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09 20:12
@Arjan90 , misschien die Pulse Ox dan maar gewoon uit laten inderdaad. Als ik kijk naar de afgelopen week zit ik elke dag op zo'n 95% met weinig variatie dus heel boeiend is die data niet.

Helaas zijn er voor de Venu 2 nog geen mooie nylon bandjes te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Flix20 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:23:
@Arjan90 toch wel blij dus dat je 'm nog een kans gegeven hebt en niet direct terug gestuurd?
Ja! Maar het kwam echt door de gouden tip van vrouwlief om de bandjes om te draaien, anders was hij linea recta teruggestuurd. Hij zat gewoon echt niet goed, maar met de bandjes andersom zit hij prima. Qua hartslagmeting e.d. natuurlijk geen enkel verschil met de Venu 1 omdat hij dezelfde sensoren gebruikt. Maar met hardlopen ben ik er nog gelukkiger mee dan met de Venu 1 (m.n. ook omdat ik nogal eens last heb van een cadanslock met hardlopen, als ik mijn horloge aan de onderkant van mijn pols draag gaat dat beter maar met de Venu moest ik het scherm dan altijd aan laten staan en dat ging niet meer ivm inbranden).

[ Voor 17% gewijzigd door Arjan90 op 08-06-2021 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobie2
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-10-2024
Ik heb geld voor zo'n duur sporthorloge, dat is niet echt het probleem, maar toch zit ik dan weer te denken, wat heb je er nou aan als je je smartphone toch altijd mee op zak hebt en dat er veel apps zijn die alles trackt en coacht. Het enige wat je dan nog zou moeten hebben is een hartslagmeter, waarvan je zeker bent dan die accuraat is, bv de polar h10 (desnoods de verity sense als je nooit interval training doet). Ook zijn sporthorloges niet accuraat bij interval trainingen. Dus dat er sportprofielen als HIIT worden voorgesteld, dat begrijp ik al helemaal niet meer. (schande garmin, schande!)

Ik weet dat er lopers zijn die hun smartphone niet willen meenemen en denken dat een sporthorloge dan handig is, tenzij je in een groepje gaat lopen lijkt mij dat toch niet zo verstandig om zonder smartphone te gaan lopen, want er kan altijd wel iets gebeuren (bv been gebroken), dus nu mijn vraag van vandaag: hoe ga je dan iemand contacteren bij zo'n noodgeval, wachten tot iemand jou tegen komt en jou vindt in een ravijn tijdens opgravingen? Ik bedoel, er zijn al lopers die nooit meer terug naar huis zijn gekeerd...

Ik wil sporthorloges niet slecht maken, ik wil graag weten wat het dan nog interessant maakt aan zo'n sporthorloge als je WEL altijd een smartphone op zak hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
mobie2 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:20:
Ik heb geld voor zo'n duur sporthorloge, dat is niet echt het probleem, maar toch zit ik dan weer te denken, wat heb je er nou aan als je je smartphone toch altijd mee op zak hebt en dat er veel apps zijn die alles trackt en coacht. Het enige wat je dan nog zou moeten hebben is een hartslagmeter, waarvan je zeker bent dan die accuraat is, bv de polar h10 (desnoods de verity sense als je nooit interval training doet). Ook zijn sporthorloges niet accuraat bij interval trainingen. Dus dat er sportprofielen als HIIT worden voorgesteld, dat begrijp ik al helemaal niet meer. (schande garmin, schande!)

Ik weet dat er lopers zijn die hun smartphone niet willen meenemen en denken dat een sporthorloge dan handig is, tenzij je in een groepje gaat lopen lijkt mij dat toch niet zo verstandig om zonder smartphone te gaan lopen, want er kan altijd wel iets gebeuren (bv been gebroken), dus nu mijn vraag van vandaag: hoe ga je dan iemand contacteren bij zo'n noodgeval, wachten tot iemand jou tegen komt en jou vindt in een ravijn tijdens opgravingen? Ik bedoel, er zijn al lopers die nooit meer terug naar huis zijn gekeerd...

Ik wil sporthorloges niet slecht maken, ik wil graag weten wat het dan nog interessant maakt aan zo'n sporthorloge als je WEL altijd een smartphone op zak hebt.
Het hangt er vooral vanaf wat zoek je? en wat verwacht je?

Al die 'smart' functies als berichten lezen op een watch doe ik allemaal niet. Vind het eerder storend dan behulpzaam.
Voor mij is een smartwatch gewoon een horloge met extra functies.
Nu heb ik onlangs mijn Samsung Galaxy watch ingeruild voor een Garmin Fenix 6x Pro en nu pas realiseer ik mij echt het verschil tussen een smartwatch(Samsung) met sportfuncties, of een sportwatch(Garmin) met smart functies.
De eerste is vooral een gimmic met meh sport/health tracking.

Van de Garmin sta ik echt te kijken welke functies deze allemaal heeft en welke data deze mij geeft.
Als iemand die jaren op hoog niveau gesport heeft is meten altijd een belangrijk aspect voor mij.
De data, maar vooral ook hoe Garmin deze toont is wat mij betreft een echte eye opener.

Ik gebruik de Garmin met name voor het fietsen en mountainbiken. Dat tracked op een horloge vele malen beter dan steeds m'n telefoon uit m'n dichtgeritste zak te moeten pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobie2
Flix20 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:32:
[...]

Het hangt er vooral vanaf wat zoek je? en wat verwacht je?

Al die 'smart' functies als berichten lezen op een watch doe ik allemaal niet. Vind het eerder storend dan behulpzaam.
Voor mij is een smartwatch gewoon een horloge met extra functies.
Nu heb ik onlangs mijn Samsung Galaxy watch ingeruild voor een Garmin Fenix 6x Pro en nu pas realiseer ik mij echt het verschil tussen een smartwatch(Samsung) met sportfuncties, of een sportwatch(Garmin) met smart functies.
De eerste is vooral een gimmic met meh sport/health tracking.

Van de Garmin sta ik echt te kijken welke functies deze allemaal heeft en welke data deze mij geeft.
Als iemand die jaren op hoog niveau gesport heeft is meten altijd een belangrijk aspect voor mij.
De data, maar vooral ook hoe Garmin deze toont is wat mij betreft een echte eye opener.

Ik gebruik de Garmin met name voor het fietsen en mountainbiken. Dat tracked op een horloge vele malen beter dan steeds m'n telefoon uit m'n dichtgeritste zak te moeten pakken.
Ik wil bijvoorbeeld graag aan de garmin kunnen vertellen dat ik 10 km wil lopen met 60% offroad (ook handig als mountainbiker) en dat ik aan mijn begin locatie terug wil aankomen als eind locatie zonder dat ik een gpx file moet importeren. Als dit niet mogelijk is, waaraan betaal je verdomd die 600 euro?!?!? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
mobie2 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:02:
[...]

Ik wil bijvoorbeeld graag aan de garmin kunnen vertellen dat ik 10 km wil lopen met 60% offroad (ook handig als mountainbiker) en dat ik aan mijn begin locatie terug wil aankomen als eind locatie zonder dat ik een gpx file moet importeren. Als dit niet mogelijk is, waaraan betaal je verdomd die 600 euro?!?!? 8)7
Dat kan deels.
Je kan aangeven een route van 10km te willen gaan doen welke gekenmerkt is als offroad.
Alleen kan je niet aangeven dat je 60% offroad wilt (bij mijn weten) maar je kan wel aangeven dat je gravel wilt rijden. Dan zoekt ie een route met zoveel mogelijk gravel paden.
Dan kan je zelf in de online omgeving nog wat sleutelen aan de voorgestelde route om zo tot je gewenste mix te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobie2
Flix20 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:15:
[...]

Dat kan deels.
Je kan aangeven een route van 10km te willen gaan doen welke gekenmerkt is als offroad.
Alleen kan je niet aangeven dat je 60% offroad wilt (bij mijn weten) maar je kan wel aangeven dat je gravel wilt rijden. Dan zoekt ie een route met zoveel mogelijk gravel paden.
Dan kan je zelf in de online omgeving nog wat sleutelen aan de voorgestelde route om zo tot je gewenste mix te komen.
Oké, dan is dat wel nice (y) Doen de goedkopere garmin sporthorloges dat ook? De forunner 55 lijkt mij dan wel iets.

[ Voor 8% gewijzigd door mobie2 op 08-06-2021 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
@mobie2 ik zou even wat reviews op YouTube gaan bekijken, dan zie je wel wat voor functies er zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:08
Niet accuraat is subjectief, het is niet perfect, dat zeker niet. Recent heb ik weer wat interval training gedaan waaronder ook bewust weer een paar met borstband. Nu moet ik de resultaten nog naast elkaar liggen maar op het eerste gezicht zagen de grafieken er aardig overeenkomend uit.
Met dat soort dingen gaat het er om of je het maximaal haalbare eruit wilt halen, of dat je 'gewoon goed' ook goed kunt gebruiken. Een enkeling vindt alles onder het maximaal haalbare niet 'gewoon goed', maar voor de meeste consumenten is dat simpelweg wel het geval. Dat is een persoonlijke keuze. :)
Voor mij is dat andersom. Ik loop zonder telefoon als ik over normale wegen loop, daar kom je altijd wel iemand tegen als er nood is. Voordat ik een mobiele telefoon had ging ik ook gewoon over straat of met de fiets, het is makkelijk zo'n ding maar ook weer niet een strikt noodzakelijk levensreddend middel. Integendeel.

Ga ik een erg lange route lopen waarvan ik niet zeker ben of ik hem succesvol haal dan neem ik wel een telefoon mee om een taxi terug te kunnen bellen. Of als ik echt de natuur in ga op paden waar ik niemand tegen ga komen.
Maar ook wanneer de telefoon mee is spaar ik liever die accu voor de noodgevallen en gebruik ik m'n sporthorloge om de boel te tracken, die is daar sowieso een stuk beter in dan een telefoon.
Sowieso is het fijn dat je voor de tijd niet iets uit je broekzak hoeft te halen, zo is het hele idee van polshorloge al uitgevonden. Omdat een zakhorloge irritant was. ;)

Daarnaast standaard tracking van allerlei geinige statistiekjes, maar dat moet je trekken. En dingen als notificaties, betalen en een wekker zonder geluid.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobie2
418O2 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:22:
@mobie2 ik zou even wat reviews op YouTube gaan bekijken, dan zie je wel wat voor functies er zijn
Meeste van die youtube filmpjes zijn niet specifiek hoor. Ze vertellen alleen over de accuratie, accuduur, unboxing, comfort, design, enzo... Maar niks specifieks, daarvoor moet je zelf de watch in handen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
mobie2 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:40:
[...]

Meeste van die youtube filmpjes zijn niet specifiek hoor. Ze vertellen alleen over de accuratie, accuduur, unboxing, comfort, design, enzo... Maar niks specifieks, daarvoor moet je zelf de watch in handen hebben.
Ik heb toch de nodige in depth filmpjes bekeken over mijn horloge. Daarin leggen mensen specifieker functies uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TAVL
Eindelijk mijn Fenix 6 pro binnen. Blijft mooi speelgoed. Had hem lomper verwacht, waardoor ik niet voor de 6X gekozen had. Maar valt zelfs nog kleiner/subtieler dan verwacht. Scherm ziet er niet blauw uit, maar mooi zwart. Mooier scherm dan de VA4. Als hij straks is opgeladen en alles geïnstalleerd is, maar eens op pad voor een loopje.

[ Voor 6% gewijzigd door TAVL op 08-06-2021 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaola
De nieuwe CEO van Polar is blijkbaar een Nederlander: https://the5krunner.com/2...-from-ceo-sander-werring/ Zien of dat wat oplevert ;)
Precise technology, reliability, easy and fast to charge, tailormade solutions for each runner/sportsperson, the difference needs to come from the content: More software-based than hardware-based.
De eerste drie volg ik, maar die nadruk op softwarematige aanpassingen ("content") niet. Er zijn al zo veel externe platformen die data analyse aanbieden. Ik hoop dat ze voldoende gaan blijven inzetten op steeds betere hardware, want ik heb al zo vaak gezegd: als de input van je sensoren (GPS, HR, barometer, accelerometer,...) niet deugt, heb je NIKS aan al je software met fancy algoritmes. Wat mij betreft mogen ze dus meer R&D investeren in betrouwbare hardware en de software desnoods aan derden overlaten. Ook al krijgt Polar Flow vaak lovende kritieken, ik zit toch vaker te kijken op Strava (de gratis versie zelf) en Runalyze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Wat mis je dan in de reviews van bijvoorbeeld DC Rainmaker (die vaak ook nog eens een enorm uitgebreide review schrijft op zijn website) en Desfit? Zij testen deze vaak uitvoerig en kunnen gezien hun enorme ervaring met andere horloges ook een goed oordeel vellen. Verder maakt DC Rainmaker vaak ook een video waarin hij door de complete user interface heen loopt. Het enige wat ze niet kunnen doen is je persoonlijke eisen afwegen (b.v. uiterlijk, draagcomfort, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Heb zelf ook een legio aan YT filmpjes bekeken voordat ik tot aanschaf ben gekomen.
Voordeel van een reeds bestaand model is dat er ondertussen ook al een hoop 'x aantal maanden verder' filmpjes zijn waardoor je niet alleen de theorie, maar ook de praktijk ervaringen hoort.

Hoewel flink veel informatie te vinden is, was ik alsnog zeer positief verrast hoe uitgebreid de data daadwerkelijk is. Heb zelf weinig van Garmin connect voorbij zien komen in de YT reviews, dus daar moet ik @mobie2 wel gelijk in geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
[...]

Deze link van DC Rainmaker zou je dan moeten hebben inderdaad.

Let wel, de forerunner 55 is pas een week uit ofzo, dus daar zul je nog niet heel veel reviews van vinden gok ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertware
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:59

Ik laat mijn telefoon thuis tijdens het lopen, ik loop door bebouwde/bewoonde gebieden en populaire natuurgebieden waar ik maar eens moet schreeuwen als er wat zou zijn. Het is voor een groot deel gemak, gewoon even mijn oortjes (bone conducting bluetooth, dus hoor nog omgevingsgeluid) nemen, de deur uit wandelen, en op start duwen. Erna komt alles mooi in Garmin, kan ik vergelijken, ... waar je anders weer een app nodig hebt (die niet altijd even privacyvriendelijk zijn volgens tests, met o.a. achtergrond positie tracking) of een strava abbonement. Vind het ook een hoop minder gedoe om op het uurwerk een activiteit te starten. 't is ook veel makkelijker om tijdens een looprondje op een uurwerk te kijken dan op een telefoon die aan je bovenarm hangt.

Hartslag meting zit erin, had ik niet via telefoon, en via Garmin pay kan ik altijd de bus of trein terug nemen indien nodig. Mijn bank heeft geen Google of Apple pay, dus dankzij uurwerk is het geen probleem als portefeuille niet mee is. Verder gebruik ik de wekker en notificaties, en zonsopgang en ondergang vaak. Dat laatste is maar 1 swipe weg op mijn VA4s, op een telefoon is het telefoon nemen, unlocken, ... . Verder is het waterdicht, dus je kan ook zwemmen tracken, maar heb dit helaas nog niet kunnen proberen aangezien ik afgelopen jaar niet in een zwembad ben geweest. Ja, je kan gewoon baantjes tellen, maar na enkele tientallen weet je toch niet 100% meer of je nu net baantje 27 gedaan had, of ging doen.

Het blijft vooral een kwestie van gemak, en iets wat ieder voor zich moet uitmaken. Zelf heb ik er bvb geen €600 euro voor over, maar de prijs van de VA4s vond ik wel acceptabel, en heb er afgelopen jaar wel (veel) meer door bewogen (Garmin coach als eenvoudige personal trainer, badges, jezelf willen verbeteren aangezien alle activiteiten getracked zijn, ...)

[ Voor 7% gewijzigd door bertware op 08-06-2021 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
@mobie2 Misschien moet je beginnen met waar je naar op zoek bent. Het lijkt nu bijna alsof gebruikers zich moeten "verdedigen" omdat ze een smartwatch of sporthorloge hebben. Voor iedereen een ander doel, denk ik dan maar. Wat voor een sport(en) doe je?

Mensen die alleen fietsen hebben niet per se een sporthorloge, maar wel een fietscomputer en hartslagband (en aanvullende apparatuur voor data). Hardlopers zullen naar een horloge grijpen om bijv. de trainingen van het schema in te voeren zodat het horloge je begeleidt qua tempo coaching, hoelang je (nog) moet, etc. Plus dat je gemakkelijk kan zien hoe hard je gaat, wat je hartslag is - ondanks of dit via het horloge of band is gemeten - en hoever je ongeveer bent. Dat kan met de telefoon niet tenzij je hem de hele tijd in je hand houdt. Dat heb ik wel eens geprobeerd en ik vond het waardeloos. Activiteiten bijhouden gaat veel gemakkelijker is mijn ervaring, ook bijv. kijken hoe ver je gewandeld hebt.

Ik heb mijn smartphone overigens zelden mee, ik loop altijd wel in gangbare gebieden. Ik heb een bandje om mijn horlogebandje met ICE gegevens. Voorheen had ik hem nog weleens mee voor bijv. routebegeleiding, maar dat hoeft nu ook niet meer. Als ik me zo zwaar blesseer dat ik niet meer veder kan moet er heel wat gebeuren. Dan kun je altijd wel door strompelen of hinkelen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Een paar punten voor hardlopen:
- er zijn (vrijwel) geen smartphone apps met echt specifieke sport features zoals Garmin/Polar etc. bieden;
- ik loop 90% van de tijd mijn vaste rondje door de stad, daar overleef ik echt wel als ik hulp nodig heb;
- als ik me zorgen zou maken neem ik een FR955 met LTE om te kunnen communiceren/tracken
- een smartphone is irritant, zowel om je arm als in een buideltasje voor oude mannen;
- een smartphone heeft een matige batterij als je continu het scherm aan wilt hebben;
- op een smartphone kun je niet handig continu op je scherm kijken tijdens het hardlopen;
- er zijn horloges (o.a. Apple Watch en Venu 2S) die interval heel erg nauwkeurig tracken;

Voor fietsen vind ik het wel anders. Ik mountainbike 2x per week en vertik het om 300 euro+ voor een Garmin fietscomputer te betalen. Daarom heb ik lang met een Garmin horloge op het stuur gereden. Dat gaat prima maar ik wil ook navigeren. Daarom had ik bedacht een oude telefoon op het stuur te monteren met een mount en dan met Komoot de GPX files te navigeren. Het idee is prima en werkt in de praktijk ook. Echter ging het gisteren om onverklaarbare reden mis. Ineens geen GPS fix op de telefoon (die ook geen simkaart heeft) meer en daardoor geen route gelogd. En daar komt ook het voordeel van een dedicated device naar voren: het werkt (eigenlijk) altijd. Ik heb een ontzettende hekel als mijn data niet klopt dus in dit soort incidenten baal ik dat ik het weer goedkoop op wilde lossen.
[...]

Zeker wel. Je moet op DC Rainmaker, The5Krunner, Desfit zoeken of op de Garmin website de specs van horloges vergelijken. Je moet dan wel weten wat je graag wilt hebben qua features.
Arjan90 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:36:
Ja! Maar het kwam echt door de gouden tip van vrouwlief om de bandjes om te draaien, anders was hij linea recta teruggestuurd. Hij zat gewoon echt niet goed, maar met de bandjes andersom zit hij prima. Qua hartslagmeting e.d. natuurlijk geen enkel verschil met de Venu 1 omdat hij dezelfde sensoren gebruikt. Maar met hardlopen ben ik er nog gelukkiger mee dan met de Venu 1 (m.n. ook omdat ik nogal eens last heb van een cadanslock met hardlopen, als ik mijn horloge aan de onderkant van mijn pols draag gaat dat beter maar met de Venu moest ik het scherm dan altijd aan laten staan en dat ging niet meer ivm inbranden).
Hmm ik baal nu toch wel dat de mijne retour was net voordat ik jouw tip las. Nu vraag ik me af hoe het gezeten had als.... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
Ik weet dat er lopers zijn die hun smartphone niet willen meenemen en denken dat een sporthorloge dan handig is, tenzij je in een groepje gaat lopen lijkt mij dat toch niet zo verstandig om zonder smartphone te gaan lopen [...]
Hoe ging dit tot 20 jaar geleden? Me dunkt dat dan mensen ook gewoon lekker alleen in het bos gingen hardlopen. Doorgaans is Nederland dusdanig klein dat als je ergens je been zou breken mensen het (binnen een paar uur) echt wel horen als je hard genoeg schreeuwt.
Ook kan je als het echt moet natuurlijk altijd proberen om ondanks je gebroken been het bos uit te kruipen. Zal vast ff goed pijn doen, maar op adrenaline kom je een heel eind.

Vanzelfsprekend kan iedereen z'n eigen afweging hierin maken. Maar ik vind het altijd wel interessant hoe snel mensen dusdanig samengesmolten zijn met zo'n apparaat dat het zonder ondenkbaar is*.

offtopic:
* Zegt iemand die 10 uur per dag achter z'n pc zit en ook niet precies weet wat 'ie qua werk ofzo zou doen als er geen computers zouden bestaan...

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TAVL
Beetje rare discussie aan het worden. Wat voor de één handig is, heeft voor de ander geen meerwaarde. Wat 10 jaar geleden niet kon, kan nu wel. So it is.

Ik begon een 5 jaar geleden met tracken via mijn telefoon. Toen prima en wist ik niet beter. Ik hoorde iedere km via mijn oortje mijn pace, afstand en tijd. Voor toen voldoende. Op een gegeven moment wilde ik meer met hartslag gaan doen en besloot ik een MI Band te kopen. Veel plezier aan gehad, maar ik wilde meer inzichten en minder scrollen en daarom kocht ik een Amazfit GTR. Meer inzichten en mogelijkheden. Helaas voldeed deze niet qua GPS, waardoor de data onvoldoende betrouwbaar waren. Bovendien had ik inmiddels een hardloopcoach in de arm genomen, waardoor die betrouwbaarheid voor mijn plannen belangrijker werd. Al snel stapte ik over naar Garmin VA4. Nog meer inzichten, maar voor dat moment genoeg. Op dit moment train ik zo'n 6 keer per week en daarnaast nog wat kleine jog- en wandelactiviteiten. Daarnaast wil ik meer richting ultrarunning en trailrunning, waardoor navigatie belangrijker wordt en heb ik voor de Fenix gekozen. Had zo maar de Forerunner 945 (LTE) kunnen zijn. Toch neem ik mijn telefoon nog altijd mee, omdat ik de muziekkwaliteit via de Garmin minder vindt en bovendien op de langere stukken fijn vindt als het thuisfront weet waar ik ben. Is het allemaal noodzakelijk; tuurlijk niet. Maar het voldoet wel degelijk aan een behoefte en dat is het belangrijkste. Dat is dus het vertrekpunt; wat wil je ermee? Wat biedt jou meerwaarde? Niets meer en niets minder.

Gisteren zelf eerste loopje met de Fenix gedaan. Beeldscherm lijkt veel strakker dan mijn VA. Lijkt een betere helderheid, scherpte en zwartwaarden te hebben. Knoppen zijn erg wennen ten aanzien van touchscreen. Moest even zoeken hoe ik daarmee naar een activiteit moest komen en de schermen indelen, maar ook dat is gelukt. Inmiddels al aardig aan het configureren geweest, dus benieuwd naar de volgende stappen. De vastlegging van een activiteit lijkt minstens zo nauwkeurig als bij de VA4. De extra features ten opzichte van de VA4 werken nog niet optimaal doordat ze niet allen met historische data in Connect app lijken te werken. Daardoor zijn de adviezen nog niet heel representatief, maar dat volgt waarschijnlijk nog. Fijn klokje en mooie extra features. Nu nog gaan spelen met de navigatie,.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Aghanim schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 20:41:
Hmm ik baal nu toch wel dat de mijne retour was net voordat ik jouw tip las. Nu vraag ik me af hoe het gezeten had als.... :/
Dus binnenkort zijn we hier weer een post van jou dat je ‘m alsnog opnieuw hebt gekocht om dit uit te proberen. :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frenz64
Die heeft 'm allang weer besteld....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ook ik loop meestal zonder telefoon. Als ik alleen loop is dat altijd op bekend terrein waar ook best veel wandelaars zijn, dus mocht er dan toch iets gebeuren, dan is hulp kortbij. Verder loop ik vaak met één of meerdere personen samen, dus dan is de noodzaak voor een telefoon ook niet zo hoog.

Verder heb ik het horloge niet alleen voor sporten. Ik draag ‘m 24x7, behalve tijdens douchen. Hierdoor krijg ik hartslag gegevens van de hele dag, slaap statistieken, stress, etc.. Met name rusthartslag houd ik altijd wel in de gaten, want dat is vaak een goede indicator of je misschien wel ziek gaat worden of oververmoeid of te stressed geweest bent en het dus even wat rustiger aan moet doen. Vaak voel je dat zelf ook wel aan, maar het kan ook een bevestiging zijn van het juiste gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
TAVL schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:35:
Toch neem ik mijn telefoon nog altijd mee
Mag ik vragen hoe dat jij hem bij je draagt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurma

jurma

simply connecting...

karazz schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:29:
[...]

Ik heb ook altijd mijn telefoon bij me als ik ga lopen, skaten of wat dan ook.
Gebruik daarvoor de case van https://www.quadlockcase.com/collections/shop-run
Daardoor kan ik mijn telefoon ook gewoon goed "mounten" op mijn motor of op mijn arm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Als ik de telefoon meeneem gebruik ik een SPIbelt. Ik heb eerst ook zo’n armband gebruikt, maar dat vond ik erg storend. In de SPIbelt merk je verder niet dat je ‘m bij je hebt met lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TAVL
[...]

Tuurlijk. Draag hem in een Flipbelt op de rugzijde. Voel hem nauwelijks en haal hem er eigenlijk nooit uit. Gelijk mooi om wat extra repen, gelletjes en aanvullend isotone mee te nemen. Vergeet zelfs na het lopen hem direct af te doen doordat ik hem niet meer voel. Voor langere runs neem ik meestal een waterzak mee op de rug. Ruimte genoeg.

[ Voor 8% gewijzigd door TAVL op 09-06-2021 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
Kijk, nou komen er ineens allemaal merken/namen voorbij die ik nog niet kende. Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:08
+1 voor de flipbelt

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hier ook een flipbelt.

[ Voor 9% gewijzigd door Aghanim op 09-06-2021 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Hier ook flipbelt, maar tegenwoordig ook steeds vaker mobiel op bovenbeen in zakje van under armour tights (speciaal daarvoor denk ik). Dat werkt op zich ook prima.

En als ik ook water ed mee wil dan neem ik een Salomon Skin 5 mee, dat is het meest compact trailvest van salomon maar je kan er nog steeds 2,5L water in kwijt als het moet evenals gtx-jas, reddingsdeken, eten, camera, etc. Ook ideaal voor tijdens skieën, jas eroverheen en dan zit je niet in de lift met dat rugzak-gedoe 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-10 22:17
Bij de lange duurloop (20km) in het weekend de telefoon in de camelbak, waar ook water en eventueel een gelletje in zit. Zit ook folie-dekentje, pleister, fluitje en dergelijke in voor calamiteiten tijdens een trail op vakantie in the middle of nowhere.

Ontopic:
Gisteren al de eerste persoon gehad die de FR945 LTE binnen had en een licentie op één van mijn datavelden wilde. Ik dacht dat in de VS als eerste de LTE versie over 3 à 4 weken zou uitkomen en in de zomervakantie hier pas

[ Voor 32% gewijzigd door Frij5fd op 09-06-2021 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-09 12:26
Ik gebruik ook een flipbelt ;w

[ Voor 22% gewijzigd door TR1969 op 09-06-2021 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Frij5fd schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 22:40:
Bij de lange duurloop (20km) in het weekend de telefoon in de camelbak, waar ook water en eventueel een gelletje in zit. Zit ook folie-dekentje, pleister, fluitje en dergelijke in voor calamiteiten tijdens een trail op vakantie in the middle of nowhere.

Ontopic:
Gisteren al de eerste persoon gehad die de FR945 LTE binnen had en een licentie op één van mijn datavelden wilde. Ik dacht dat in de VS als eerste de LTE versie over 3 à 4 weken zou uitkomen en in de zomervakantie hier pas
Klinkt goed. Ben je een developer van datavelden? En zo ja, hoe moet ik dat zien; maak je zelf de visuele ontwerpen van een combinatie van datavelden (zoals de populaire “crystal” watch face) of moet ik meer denken aan bijv de bekende “race screen” die feitelijk nieuwe functionaliteiten meegeeft waaronder het gemiddelde van de laatste x aantal seconden)?

Ik ben zelf geen developer zelfs geen IT’er dus vergeef het mij als ik het verkeerd begrijp, “licentie op datavelden” klinkt in ieder geval alsof ie iets interessants maakt voor de garmin horloges :)

[ Voor 10% gewijzigd door Valorian op 09-06-2021 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:14
Met de datavelden van @Frij5fd heb je nog maar één dataveld op je Garmin nodig @Valorian. Volledig in te stellen naar eigen smaak. Vrijwel elke metric die je wilt kunnen zien tijdens het lopen kan je toevoegen.

Ik ben zelf een tevreden gebruiker van Datarun Premium with 7 metrics. Maar er zijn ook varianten met minder/meer velden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
Frij5fd schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 22:40:

Ontopic:
Heb je een linkje naar een van je creaties? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:14
karazz schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:37:
[...]
Heb je een linkje naar een van je creaties? :)
In het eerste bericht direct boven jouw bericht staat een linkje naar één van z'n creaties O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
jurma schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:40:
[...]
Ik heb ook altijd mijn telefoon bij me als ik ga lopen, skaten of wat dan ook.
Gebruik daarvoor de case van https://www.quadlockcase.com/collections/shop-run
Daardoor kan ik mijn telefoon ook gewoon goed "mounten" op mijn motor of op mijn arm.
Deze zie ik regelmatig voorbij komen op verschillende kanalen waardoor ik automatisch een beetje huiverig wordt.
Maar dit werkt dus goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurma

jurma

simply connecting...

Flix20 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:47:
[...]

Deze zie ik regelmatig voorbij komen op verschillende kanalen waardoor ik automatisch een beetje huiverig wordt.
Maar dit werkt dus goed?
Ja ik vind van wel, de telefoon zit niet direct op je huid en je voelt daardoor alleen maar de band.

Maar het voordeel van de case is dat je het kan mounten op verschillende dingen zoals op mijn motor of fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobie2
Als test ben ik gisteren eens gaan lopen zonder telefoon. OOOH wat miste ik de camera van mijn phone enorm, ik had zo graag iets willen fotograferen :'( Geef mij toch maar liever een deftige smartphone, in de toekomst kan je ze opgeplooit in flipbelt steken! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobie2
bertware schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:01:
[...]

Ik laat mijn telefoon thuis tijdens het lopen, ik loop door bebouwde/bewoonde gebieden en populaire natuurgebieden waar ik maar eens moet schreeuwen als er wat zou zijn. Het is voor een groot deel gemak, gewoon even mijn oortjes (bone conducting bluetooth, dus hoor nog omgevingsgeluid) nemen, de deur uit wandelen, en op start duwen. Erna komt alles mooi in Garmin, kan ik vergelijken, ... waar je anders weer een app nodig hebt (die niet altijd even privacyvriendelijk zijn volgens tests, met o.a. achtergrond positie tracking) of een strava abbonement. Vind het ook een hoop minder gedoe om op het uurwerk een activiteit te starten. 't is ook veel makkelijker om tijdens een looprondje op een uurwerk te kijken dan op een telefoon die aan je bovenarm hangt.

Hartslag meting zit erin, had ik niet via telefoon, en via Garmin pay kan ik altijd de bus of trein terug nemen indien nodig. Mijn bank heeft geen Google of Apple pay, dus dankzij uurwerk is het geen probleem als portefeuille niet mee is. Verder gebruik ik de wekker en notificaties, en zonsopgang en ondergang vaak. Dat laatste is maar 1 swipe weg op mijn VA4s, op een telefoon is het telefoon nemen, unlocken, ... . Verder is het waterdicht, dus je kan ook zwemmen tracken, maar heb dit helaas nog niet kunnen proberen aangezien ik afgelopen jaar niet in een zwembad ben geweest. Ja, je kan gewoon baantjes tellen, maar na enkele tientallen weet je toch niet 100% meer of je nu net baantje 27 gedaan had, of ging doen.

Het blijft vooral een kwestie van gemak, en iets wat ieder voor zich moet uitmaken. Zelf heb ik er bvb geen €600 euro voor over, maar de prijs van de VA4s vond ik wel acceptabel, en heb er afgelopen jaar wel (veel) meer door bewogen (Garmin coach als eenvoudige personal trainer, badges, jezelf willen verbeteren aangezien alle activiteiten getracked zijn, ...)
Woord privacy hoor ik graag! :) Eventueel kan ik toch zo'n watch erbij nemen, maarja, tot hoeverre krijg je privacy met een watch. Kan je gpx files ook via usb kabel naar een linux systeem importeren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rockhopper
mobie2 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:25:
Als test ben ik gisteren eens gaan lopen zonder telefoon. OOOH wat miste ik de camera van mijn phone enorm, ik had zo graag iets willen fotograferen :'( Geef mij toch maar liever een deftige smartphone, in de toekomst kan je ze opgeplooit in flipbelt steken! :D
Ik denk ook niet dat er iemand hier is die een sporthorloge als horloge telefoon vervanger ziet.
Afhankelijk van hoe intensief ik bezig ben heb ik tijdens het sporten zelf persoonlijk eigenlijk nooit tijd om foto's te maken. En die ene keer dat er echt iets heel bijzonders gebeurt... tja vroegah had niemand een camera bij.

Maar goed voor mij is het een afweging van wil ik bereikbaar zijn (nee) / wil ik kunnen bellen om thuis te kunnen komen (ja) / is het extra gewicht waard (ja/nee) en hoe lang ben ik weg. Soms gaat de foon mee, soms niet.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Sinds kort heb ik het hardlopen weer opgepakt en omdat mijn oude Nike sporthorloge niet meer ondersteund wordt, zoek ik een nieuwe.

Ik heb de oude Apple Watch s3 van mijn vrouw nu 2x meegenomen (staat gekoppeld aan mijn iPhone) en ik gebruikte daarbij de Strava app, waar ik altijd mijn hardloop workouts naar upload. Ofwel direct ofwel via import (zoals bij Nike voorheen).

Wat ik beide keren echter merkte is dat de GPS pas heel erg laat oppakt. Ik heb vanochtend 4,8 km gerend en pas bij 2,8 km had hij een GPS signaal. De hele run staat er dan ook in als 4,8 km, moving time 12:36 en pace 2:43/km. Terwijl hij dus wel ergens ziet wat mijn startpunt is geweest en dat dus qua afstand wel heeft bijgehouden.

De eerste keer (vorige week) had hij de eerste 1,2 km niet geregistreerd, ook op dezelfde 4,8 km.

Beide keren heb ik mijn iPhone thuisgelaten, ik gebruik geen muziek of andere dingen gekoppeld aan de AW. Enige verschil is dat ik vorige keer gewoon naar buiten liep, Strava app op de AW startte, Outdoor run koos en gaan. Nu heb ik als tip die ik ergens las mijn iPhone eerst op airplane mode gezet zodat de AW zelf zijn GPS fix probeert te pakken, omdat hij anders op de iPhone schijnt te leunen voor de GPS fix. Dit lijkt dus echter erger te zijn.

Echter, dit is een extreem trage series 3 AW en dus vraag ik me af of de nieuwe SE daar beter in is? Ik kan er prima mee leven als de eerste 100-200m wegvallen, maar 1,2 of 2,8 km vind ik gewoon teveel. Zeker omdat ik geen lange afstand loper ben, sowieso ben ik nog aan het opbouwen, maar meer dan 10-12km heb ik nooit gelopen, dan heb je het dus over een groot deel van de totale route en vandaag bij 4,8 km dus meer dan de helft weg.

Of is het beter om te kijken naar een Garmin? De Forerunner 245 ziet er wat mij betreft perfect uit voor wat ik zoek, evt. met muziek optie (doe ik zelden, dus nice to have). Of kan ik daar ook niet mee verwachten dat ik de deur uitloop en binnen een halve minuut een goede GPS fix heb?

Terwijl ik dit vraag schiet me te binnen: het Nike horloge gaf aan dat hij naar GPS fix zocht en zodra die gevonden was, ging ik hardlopen. Die optie zie ik nergens op de Apple Watch (met Strava app), klopt dat en is het maar afwachten of is dat wel ergens te forceren en checken op de Apple Watch?

Op dit moment heb ik een Xiaomi Mi Band 5 als zeer simpele stappenteller (wandelen) en voor notifications, genoeg voor mij op dat gebied, maar voor hardlopen ongeschikt omdat mijn iPhone mee moet. Daarom dacht ik: als ik dan toch een redelijk bedrag uit ga geven aan een hardloophorloge dan is een Apple Watch SE nauwelijks duurder en gelijk alles-in-één, als de ervaring echter identiek gaat zijn aan de s3 dan zou ik dat als hardloophorloge echter vrij belabberd vinden. Dus wat is jullie ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
@MooDyBLueS Je stelt eigenlijk de vraag hoe een smartwatch zich verhoud tot een andere smartwatch? De discussie smartwatch vs sporthorloge is hier al vaker gehouden. Even dit topic doorspitten en je vind denk ik al veel antwoorden op vragen. Beide hebben zo hun eigen voor en nadelen.
De korte versie: smartwatch meer op connectie telefoon, minder op sport en training en externe sensoren accuduur kort eigenlijk net zo vaak laden als een telefoon.
Sportgps: vooral sport training programma's met daarnaast wat smartfuncties. Accuduur langer afhankelijk model tot meer dan 3 weken tussen laden (sterk afhankelijk van gebruik)
Beide soorten groeien naar elkaar toe, maar blinken uit waarin ze aanvankelijk voor bedoelt zijn.

Ik kan uit jouw lange verhaal niet precies afleiden wat je zoekt en verwacht in een horloge en ook niet waarom je eerst op je voorgaande modellen bent uitgekomen of waarom je nu bijvoorbeeld een forerunner overweegt.
Een sport gps mode zal in de regel snel tot zeer snel een gps fix moeten krijgen. Ook hier afhankelijk van hoe vaak en waar je hem het laatst gebruikt hebt. (iemand die ondertussen op vakantie gegaan is zal langer nodig hebben, net zoals een horloge dat al een tijdje geen contact heeft gehad met een gps database)

Om wat meer over smartwatches te weten zou je even kunnen kijken in het topic daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertware
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:59
mobie2 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:57:
[...]

Woord privacy hoor ik graag! :) Eventueel kan ik toch zo'n watch erbij nemen, maarja, tot hoeverre krijg je privacy met een watch. Kan je gpx files ook via usb kabel naar een linux systeem importeren?
Voor mij is het iets wat mooi meegenomen is, ipv een gratis app (reclame en/of tracking) betaal je voor het platform via je device, je kan features in en uitschakelen naargelang je wensen (je moet je eigen tracks anoniem delen voor generatie van heatmaps om toegang te krijgen tot de heatmaps op basis van alle gebruikers, wat ik prima vind, maar iemand anders misschien niet). Verder kan je normaalgezien activiteiten en tracks via USB van je smartwatch halen als je daarin geinteresseerd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
rockhopper schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:07:
@MooDyBLueS Je stelt eigenlijk de vraag hoe een smartwatch zich verhoud tot een andere smartwatch? De discussie smartwatch vs sporthorloge is hier al vaker gehouden. Even dit topic doorspitten en je vind denk ik al veel antwoorden op vragen. Beide hebben zo hun eigen voor en nadelen.
De korte versie: smartwatch meer op connectie telefoon, minder op sport en training en externe sensoren accuduur kort eigenlijk net zo vaak laden als een telefoon.
Sportgps: vooral sport training programma's met daarnaast wat smartfuncties. Accuduur langer afhankelijk model tot meer dan 3 weken tussen laden (sterk afhankelijk van gebruik)
Beide soorten groeien naar elkaar toe, maar blinken uit waarin ze aanvankelijk voor bedoelt zijn.

Ik kan uit jouw lange verhaal niet precies afleiden wat je zoekt en verwacht in een horloge en ook niet waarom je eerst op je voorgaande modellen bent uitgekomen of waarom je nu bijvoorbeeld een forerunner overweegt.
Een sport gps mode zal in de regel snel tot zeer snel een gps fix moeten krijgen. Ook hier afhankelijk van hoe vaak en waar je hem het laatst gebruikt hebt. (iemand die ondertussen op vakantie gegaan is zal langer nodig hebben, net zoals een horloge dat al een tijdje geen contact heeft gehad met een gps database)

Om wat meer over smartwatches te weten zou je even kunnen kijken in het topic daarvoor.
Ik snap je punt, maar vraag het bewust hier omdat ze in het smartwatches topic niks met sporthorloges hebben. En het gaat mij nu juist erom of de Apple Watch als sporthorloge met GPS kan dienen. Ik snap dat een dedicated sporthorloge altijd beter zal zijn, maar ik ben geen pro of extreem fanatiek hardloper dus hoewel ik wel een paar wensen heb, geldt verder voor mij "goed is goed genoeg".

De wensen zijn: kunnen hardlopen zonder telefoon mee te hoeven nemen en wel GPS route en ook hartslag te kunnen registreren. Ik vind het gewoon leuk om op Strava mijn routes terug te zien, ook omdat je daar het verband tussen hartslag, tempo en dergelijke ziet.

Als ik jou goed begrijp zullen de hedendaagse sporthorloges met GPS dus minstens net zo snel als mijn oude Nike hun GPS fix hebben. Rest mij dus eigenlijk alleen de vraag hoe de Apple Watch zich daarmee verhoudt en of het normaal is dat het 5-10 minuten duurt voordat hij een GPS fix heeft.
Pagina: 1 ... 194 ... 324 Laatste