*kuch" Edge 530 *kuch*Belecthor schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:18:
.....Ik zal het enkel gebruiken voor racefietsen overigens en wel redelijk amateur <5k km per jaar, dus ik weet niet of een Garmin dan overkill is......
@Belecthor hier 3/4 jaar gefietst met een Apple Watch icm de app Workoutsdoors om te navigeren en werkt redelijk, een dedicated fietscomputer werkt met navigeren toch wel wat fijner aangezien die continu in beeld is.
De Apple Watch gebruik ik dus nu voor het hardlopen en een karoo 2 voor het fietsen.
Met de accu van de Apple watch valt met een beetje plannen prima te leven.
De Apple Watch gebruik ik dus nu voor het hardlopen en een karoo 2 voor het fietsen.
Met de accu van de Apple watch valt met een beetje plannen prima te leven.
Goeiemiddag!
Sinds gisteren in het bezit van een fenix 6 saphire.
Nu wil ik een kaart toevoegen bij garmin pay, ik tik maestro aan, achteraf vraagt die alsgelijk nog de cvc code (nu had ik gelezen op de site van garmin dat je dit gwn mag overslaan), dus dat doe ik ook, achteraf adres ingevuld, en alle keren krijg ik een foutmelding..
(gaat om kbc debetkaart)
Iemand raad?
Alvast bedankt
Sinds gisteren in het bezit van een fenix 6 saphire.
Nu wil ik een kaart toevoegen bij garmin pay, ik tik maestro aan, achteraf vraagt die alsgelijk nog de cvc code (nu had ik gelezen op de site van garmin dat je dit gwn mag overslaan), dus dat doe ik ook, achteraf adres ingevuld, en alle keren krijg ik een foutmelding..
(gaat om kbc debetkaart)
Iemand raad?
Alvast bedankt
Bij ABN AMRO moet je op de website van de bank zelf je pas als wearable registreren en krijg je een nieuwe code inclusief cvc. Wellicht is dat bij jouw bank ook?
@gilles90 ik heb ook wel eens gehoord dat je dan drie nullen moet invullen maar dat is afhankelijk van het kaarttype dacht ik.
Ja, die heb ik al! Wat wil je daarmee zeggen?
Bedankt voor de reacties!
Inderdaad 3 nullen en het was inorde 😉
Inderdaad 3 nullen en het was inorde 😉
Dat als je alleen fietst je meer hebt aan een Edge dan een sport horloge.Belecthor schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:36:
[...]
Ja, die heb ik al! Wat wil je daarmee zeggen?
En wat voegt een Venu of een AW toe als je een 530 hebt?? HR? Neem dan een borstbad of een Polar OH1 aan je arm ofzo.Belecthor schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:18:
.........Ik zal het enkel gebruiken voor racefietsen overigens en wel redelijk amateur <5k km per jaar, dus ik weet niet of een Garmin dan overkill is............
Ja, maar dan mis je andere functies als een stappenteller en dergelijke ook toch? Of is zo’n smartwatch niet nuttig voor andere zaken dan alleen hartslag?
Voor Hr tijdens t fietsen is een optische hartslagmeter idd niet voldoende en is een borstband een heel stuk accurater.
Voor Hr tijdens t fietsen is een optische hartslagmeter idd niet voldoende en is een borstband een heel stuk accurater.
[ Voor 27% gewijzigd door Belecthor op 15-05-2021 19:54 ]
Ik wil je wel voor de derde keer quoten, maar je zegt toch echt dat je 'm alleen voor het racefietsen wil gebruiken.
Xiaomi Mi Band 4 kost je twee tientjes, zit ook nog HR in ook.
Is de venu een smartwatch of sporthorloge? De Apple Watch is iig een verlengde van m’n telefoon en doe er iig veel meer mee dan alleen sporten. Hoe “smart” de sporthorloges van Garmin zijn weet ik niet, maar zo te lezen ben je dus opzoek naar een smartwatch ipv een sporthorlogeBelecthor schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:53:
Ja, maar dan mis je andere functies als een stappenteller en dergelijke ook toch? Of is zo’n smartwatch niet nuttig voor andere zaken dan alleen hartslag?
Haha relax! Ik heb nu een Garmin die ook alleen HR doet en kan broadcasten, maar ik was gewoon benieuwd naar de ervaringen tussen het nieuwe spul. AW lijkt me wel gelikt, maar ik wilde even peilen hoe men er hier tegenaan kijkt en met name tussen de AW en de nieuwere Garmins. Misschien mijn huidige versie nog een aantal jaar houden dan!Frenz64 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:56:
Ik wil je wel voor de derde keer quoten, maar je zegt toch echt dat je 'm alleen voor het racefietsen wil gebruiken.
[ Voor 9% gewijzigd door Belecthor op 15-05-2021 23:07 ]
Ik ben kei-relaxed, zondagochtend, net een bakkie koffie op bed gehad, niks meer aan doen.
Als Apple die batterijduur nou eens op orde zou krijgen, dan zou zelfs ik als notoire tegenstander van het walled garden principe een AW overwegen. Airtag aan m'n sleutelbos en eentje verstoppen in de fets en gaan (de misses heeft zo'n fijn tweakbare iphone)
Als Apple die batterijduur nou eens op orde zou krijgen, dan zou zelfs ik als notoire tegenstander van het walled garden principe een AW overwegen. Airtag aan m'n sleutelbos en eentje verstoppen in de fets en gaan (de misses heeft zo'n fijn tweakbare iphone)
Er zal vast een AW7 uitkomen na de zomer. Nieuwe ronde…..ben wel benieuwd of Solar op de Garmins goed werkt, dat zou voor Apple ook een optie kunnen zijn als er niet veel meer uit de batterij de persen is. Of een ander/dikker design overwegen.
Ik heb sinds een paar maanden een Fenix .6 solar en merk de laatste weken dat mijn batterij behoorlijk langer meegaat, waarschijnlijk omdat het weer beter wordt en de solar zijn werk doet. Ik sport elke dag in training naar de Ironman, waarbij ik bij zwemmen en hardlopen mijn Garmin Fenix gebruik en bij fietsen mijn hartslag broadcast naar mijn fietscomputer. Gemiddeld is mijn horloge elke dag wel 2 a 3 uur aan het werk en gaat inmiddels ruim een week mee op een batterijlading.
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Als het koud is haal ik met de accu van mijn FR735XT maar een paar dagen met 2 trainingen erin en is het warmer dan kom ik aan 3-4 trainingen met een kleine week eer ik moet opladen.Ik draag hem 24/24.
Bluetooth zet ik de laatste tijd wel uit, alleen even aan om de data over te zetten, lijkt me zeker te schelen. Mss ook wel agv de corona app die anderen hebben en er toch telkens een korte interactie is als mijn BT v/d 735 aan staat?
Bluetooth zet ik de laatste tijd wel uit, alleen even aan om de data over te zetten, lijkt me zeker te schelen. Mss ook wel agv de corona app die anderen hebben en er toch telkens een korte interactie is als mijn BT v/d 735 aan staat?
Effe mijn ervaringen posten.
Ik had vroeger een Garmin Forerunner 225 die ik op een bepaald moment verving door een Garmin Vivoactive 3 music, waarvan ik de musicfunctie nooit gebruik (misschien toch eens opzoeken) en eigenlijk gebruik ik ook nooit de smartwatchfunctie (ik draag 'm enkel tijdens het sporten).
Grappig is dat na een jaar of langer niet gebruikt te zijn de Forerunner nu door mijn zoon wordt gebruikt. Werkt nog perfect, ik weet niet meer waarom ik ooit gestopt ben met 'm te gebruiken
Mijn vrouw gebruikt een F35 als budgetsporthorloge, geen klachten tenzij dat het oppikken van het GPS-signaal iets langer duurt.
Ik had vroeger een Garmin Forerunner 225 die ik op een bepaald moment verving door een Garmin Vivoactive 3 music, waarvan ik de musicfunctie nooit gebruik (misschien toch eens opzoeken) en eigenlijk gebruik ik ook nooit de smartwatchfunctie (ik draag 'm enkel tijdens het sporten).
Grappig is dat na een jaar of langer niet gebruikt te zijn de Forerunner nu door mijn zoon wordt gebruikt. Werkt nog perfect, ik weet niet meer waarom ik ooit gestopt ben met 'm te gebruiken
Mijn vrouw gebruikt een F35 als budgetsporthorloge, geen klachten tenzij dat het oppikken van het GPS-signaal iets langer duurt.
Goed geregeld! Wat is je polsomtrek en heb je er niet last van tijdens het slapen? Ding lijkt namelijk best fors op je pols.Palthe schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:41:
Eindelijk mijn Venu 2 binnen! Ze hadden in Leek (op steenworp van Groningen) nog 1 op voorraad liggen bij Waypoint. Man, wat een fijn horloge tot nu toe.
Nu nog een beetje verder customizen en dan maar eens kijken hoe hij presteert met GPS etc.
[Afbeelding]
Ondertussen heeft Garmin de levertijd op hun site aangepast naar 5-8 weken. Zit er een Geforce-chip in ofzo?
Palthe
19 cm give or take. Valt wel mee, ik heb er geen last van iig.Bart-Willem schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:00:
[...]
Goed geregeld! Wat is je polsomtrek en heb je er niet last van tijdens het slapen? Ding lijkt namelijk best fors op je pols.
Ondertussen heeft Garmin de levertijd op hun site aangepast naar 5-8 weken. Zit er een Geforce-chip in ofzo?
Levertijd is absurd inderdaad, maar wellicht staat hij inderdaad GarminCoin te minen op de achtergrond.
Hmm hier 17,5cm en in de winkel leken de Venu (eerste versie) en andere 44-45mm horloges eigenlijk wel prima maar als ik het bij jou zo zie is het toch wel een flinke joekel.Palthe schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:07:
[...]
19 cm give or take. Valt wel mee, ik heb er geen last van iig.
Levertijd is absurd inderdaad, maar wellicht staat hij inderdaad GarminCoin te minen op de achtergrond.
Palthe
We hebben het nog wel steeds over polsomtrek toch??Bart-Willem schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:11:
[...]
Hmm hier 17,5cm en in de winkel leken de Venu (eerste versie) en andere 44-45mm horloges eigenlijk wel prima maar als ik het bij jou zo zie is het toch wel een flinke joekel.
Hier nog een foto, misschien dat dit nog wat inzicht biedt.
:strip_exif()/f/image/gAg5wD9PPo5E4b4vjUDyJido.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: ik heb overigens wel gewoon een duim hoor.
[ Voor 3% gewijzigd door Palthe op 17-05-2021 19:17 ]
Ja polsomtrek inderdaad. En mijn standpunt blijft na het zien van deze foto eigenlijk hetzelfde.
zo groot vind ik hem niet eens...Bart-Willem schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:19:
Ja polsomtrek inderdaad. En mijn standpunt blijft na het zien van deze foto eigenlijk hetzelfde.
het is maar net wat je gewend bent
dit is eigenlijk het minimaal formaat wat ik wil.
ik heb vooral gemerkt bij mijn 6 pro dat de watchface ook een hoop stroom kan gebruiken. Ik ben nu terug naar een stock watchface, maar dat scheelt 0,5% per uur ofzo.. (niet alle custom faces zullen wellicht evenveel verbruiken, maar ik had wel een vrij uitgebreide..)M@cer schreef op zondag 16 mei 2021 @ 09:35:
Ik heb sinds een paar maanden een Fenix .6 solar en merk de laatste weken dat mijn batterij behoorlijk langer meegaat, waarschijnlijk omdat het weer beter wordt en de solar zijn werk doet. Ik sport elke dag in training naar de Ironman, waarbij ik bij zwemmen en hardlopen mijn Garmin Fenix gebruik en bij fietsen mijn hartslag broadcast naar mijn fietscomputer. Gemiddeld is mijn horloge elke dag wel 2 a 3 uur aan het werk en gaat inmiddels ruim een week mee op een batterijlading.
Palthe
Ja precies, daarom ook even nog 1 gemaakt. Als je 17,5 cm hebt dan is hij wel vrij fors denk ik. Nog eens nagemeten op het botje: 18,8 cm.Bart-Willem schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:19:
Dus als je hem bij mij groot vindt (ik hou wel van grotere horloges eigenlijk bij mannen) dan zou ik toch voor de 2s gaan. Is ook beter verkrijgbaar.
Ben jij nou nog steeds aan het twijfelen? Koop dat ding nou eens manBart-Willem schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:19:
Ik heb een vergelijkbare pols van ~17cm en vraag me eigenlijk ook een beetje af of ie te groot is... Twijfelde bij de eerste Venu ook al, dus ik ben uiteindelijk al een jaar aan het twijfelen
Wat lopen jullie te miepen over polsomtrek?
Ik heb een Venu met een omtrek van 15cm, kan echt prima hoor! Dus dat moet bij jullie zeker kunnen.
@RoD Koop hem nou maar
En jij ook @Bart-Willem!
@RoD Koop hem nou maar
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Nou ik heb een tijdje een Honor watch gs pro gehad om te testen of ik een smartwatch echt ging dragen. Voor die paar euro kon dat wel.
Nou, heb hem drie maanden gebruikt en bleef hem netjes om doen en ben ook veel gaan sporten. Dus maar geüpgraded naar een Garmin Fenix 6x pro 51mm. Mijn fietscomputer is ook van Garmin en vind het wel een fijn systeem
De Vivoactive of venu zou vast ook voldoen, maar die vind ik niet zo tof als de fenix
Nou, heb hem drie maanden gebruikt en bleef hem netjes om doen en ben ook veel gaan sporten. Dus maar geüpgraded naar een Garmin Fenix 6x pro 51mm. Mijn fietscomputer is ook van Garmin en vind het wel een fijn systeem
De Vivoactive of venu zou vast ook voldoen, maar die vind ik niet zo tof als de fenix
:strip_exif()/f/image/nduI3YLjCDhSLjHhoazh1j7H.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 41% gewijzigd door 418O2 op 17-05-2021 21:34 ]
Euh botje? Helemaal bij het einde van je pols waar je overgaat in de hand?Palthe schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:24:
[...]
Ja precies, daarom ook even nog 1 gemaakt. Als je 17,5 cm hebt dan is hij wel vrij fors denk ik. Nog eens nagemeten op het botje: 18,8 cm.
Dus als je hem bij mij groot vindt (ik hou wel van grotere horloges eigenlijk bij mannen) dan zou ik toch voor de 2s gaan. Is ook beter verkrijgbaar.
Moet het ding wel verkrijgbaar zijn!RoD schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:50:
[...]
Ben jij nou nog steeds aan het twijfelen? Koop dat ding nou eens man
Ik heb een vergelijkbare pols van ~17cm en vraag me eigenlijk ook een beetje af of ie te groot is... Twijfelde bij de eerste Venu ook al, dus ik ben uiteindelijk al een jaar aan het twijfelen
Ja ik denk dat het ook wel moet lukken, ik twijfel alleen of het bij slapen niet in de weg zit. Dat gaat met een 15cm pols wel goed?Arjan90 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:09:
Wat lopen jullie te miepen over polsomtrek?Ik heb een Venu met een omtrek van 15cm, kan echt prima hoor! Dus dat moet bij jullie zeker kunnen.
@RoD Koop hem nou maarEn jij ook @Bart-Willem!
Ik gebruik onderstaande, merk weinig problemen met batterij verbruik.Prulleman schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:23:
[...]
ik heb vooral gemerkt bij mijn 6 pro dat de watchface ook een hoop stroom kan gebruiken. Ik ben nu terug naar een stock watchface, maar dat scheelt 0,5% per uur ofzo.. (niet alle custom faces zullen wellicht evenveel verbruiken, maar ik had wel een vrij uitgebreide..)
:strip_exif()/f/image/Mk0AXJlLY1NtfKiBX76eTFYM.jpg?f=fotoalbum_large)
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
@Bart-Willem Ik slaap er geen seconde minder om! En dat baseer ik niet op de sleep tracking van Garmin
Ik droeg hiervoor mijn horloge niet 's nachts want die lag altijd aan de beademing (Google Wear
), dus kan goed vergelijken wat dat betreft en heb er niet echt aan moet wennen. Althans, dat kan ik me niet herinneren, ik heb hem al ruim een jaar natuurlijk.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Ik heb een polsomtrek van 17cm en ik ga heel bewust voor de venu 2s. Ik ben mechanische horloges gewend en wil zo'n grote klok niet om m'n pols hebben
Welke watchface is dit?M@cer schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:37:
[...]
Ik gebruik onderstaande, merk weinig problemen met batterij verbruik.
[Afbeelding]
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Palthe
Polsomtrek meet je op het botje ja. Prima dat jij het ergens anders meet maar dat is niet de standaard en dus ook niet te vergelijken met de rest hierBart-Willem schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:24:
[...]
Euh botje? Helemaal bij het einde van je pols waar je overgaat in de hand?Ik meet gewoon waar het horloge zou komen te zitten en dan zit ik dus op 17,5cm.
[...]
Moet het ding wel verkrijgbaar zijn!
[...]
Ja ik denk dat het ook wel moet lukken, ik twijfel alleen of het bij slapen niet in de weg zit. Dat gaat met een 15cm pols wel goed?
Beiden gemeten en het is hetzelfde.
Als ik het redelijk strak doe (waarbij je je huid lichtjes indrukt) zit ik op een ruime 17cm, doe je het los dan is het net geen 17,5cm.
[ Voor 64% gewijzigd door Bart-Willem op 17-05-2021 23:55 ]
Mijn Venu 2 maandag terug gestuurd. Dus mocht je hem snel wiilen hebben tegen een iets voordeligere prijs (geheel onbeschadigd!!), hou dan de Venu 2 pagina van Coolblue in de gaten 😉
Bart-Willem schreef op maandag 17 mei 2021 @ 23:53:
Beiden gemeten en het is hetzelfde.Als ik het redelijk strak doe (waarbij je je huid lichtjes indrukt) zit ik op een ruime 17cm, doe je het los dan is het net geen 17,5cm.
offtopic:
Deze post moet je wel in de context van dit topic lezen, anders lijkt dit behoorlijk dubieus
Deze post moet je wel in de context van dit topic lezen, anders lijkt dit behoorlijk dubieus

Verkijk je niet alleen op de grootte. Uit persoonlijk ervaring (ik ben een fijnproever zullen we maar zeggen
) heb ik wel geleerd dat type bandje, hoe de sluiting valt (te groot/te klein), dikte en de overgang van horloge naar bandje ook meespelen.
Vooral dikte is voor mij een belangrijk item. Als een horloge niet naadloos onder een trui/vest/overhemd schuift dan duwt de rand van het kledingstuk continu op het horloge. Zo is een kleinere, maar veel dikkere Fenix 5s plus voor mij veel minder comfortabel dan een grotere, maar veel dunnere, Venu.
Knoppen, zoals bij de Fenix en FR serie, kunnen ook irritant zijn omdat je kledingstuk achter een knop blijft hangen. In tegenstelling tot een Vivo/Venu/Apple/Samsung Active met touchscreen waar je kleding niet achter haakt. Los van irritatie met een kledingstuk is een groot voordeel dat het horloge onder je kleding valt dat de bezel minder kans heeft om te beschadigen. Zeker bij een zwart/slate behuizing is 1 kras direct zichtbaar.
Bij mij is de toets of ik na 24 uur nog merk of ik het horloge om heb van belang.
Vooral dikte is voor mij een belangrijk item. Als een horloge niet naadloos onder een trui/vest/overhemd schuift dan duwt de rand van het kledingstuk continu op het horloge. Zo is een kleinere, maar veel dikkere Fenix 5s plus voor mij veel minder comfortabel dan een grotere, maar veel dunnere, Venu.
Knoppen, zoals bij de Fenix en FR serie, kunnen ook irritant zijn omdat je kledingstuk achter een knop blijft hangen. In tegenstelling tot een Vivo/Venu/Apple/Samsung Active met touchscreen waar je kleding niet achter haakt. Los van irritatie met een kledingstuk is een groot voordeel dat het horloge onder je kleding valt dat de bezel minder kans heeft om te beschadigen. Zeker bij een zwart/slate behuizing is 1 kras direct zichtbaar.
Bij mij is de toets of ik na 24 uur nog merk of ik het horloge om heb van belang.
Hopelijk gaat dit over horlogesAggressor schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:21:
zo groot vind ik hem niet eens...
het is maar net wat je gewend bent
dit is eigenlijk het minimaal formaat wat ik wil.
[ Voor 21% gewijzigd door Aghanim op 18-05-2021 10:27 ]
bevalt hij niet?Nougat schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 00:32:
Mijn Venu 2 maandag terug gestuurd. Dus mocht je hem snel wiilen hebben tegen een iets voordeligere prijs (geheel onbeschadigd!!), hou dan de Venu 2 pagina van Coolblue in de gaten 😉
Lees even terug in dit topic, dan lees je zowel mijn ervaring met de Venu2 als die van @Nougat .
ga ik nu even doen... voor welke ga je nu dan?Aghanim schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:28:
[...]
Lees even terug in dit topic, dan lees je zowel mijn ervaring met de Venu2 als die van @Nougat .
Hoeveel heb je inmiddels geprobeerd?Aghanim schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:28:
[...]
Richting de 20. I kid you not
Het is voor mij ook wel een hobby om horloges te proberen. Maar ook ben ik nog steeds op zoek naar het ultieme horloge. Meestal gebruik ik een horloge een aantal maanden en verkoop deze dan. Als je ze in nieuw staat houdt kost het vaak een paar tientjes en dat heb ik wel over voor deze hobby.
@Aggressor ik heb een Apple Watch 6 en wacht in spanning op een Fenix 7 die hopelijk een OLED variant heeft en de grootte van een Venu of 2S. Of een Apple Watch 7 met de sport features van een FR of Fenix. En een betere batterij
Je stuurt ze dus niet allemaal terug via WKOA? Want ik zie je een paar afwijzen om redenen die je vooraf wel had kunnen wetenAghanim schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:44:
[...]
Richting de 20. I kid you not
Het is voor mij ook wel een hobby om horloges te proberen. Maar ook ben ik nog steeds op zoek naar het ultieme horloge. Meestal gebruik ik een horloge een aantal maanden en verkoop deze dan. Als je ze in nieuw staat houdt kost het vaak een paar tientjes en dat heb ik wel over voor deze hobby.
Klinkt als de nieuwe Knip van 2021418O2 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:46:
[...]
Je stuurt ze dus niet allemaal terug via WKOA? Want ik zie je een paar afwijzen om redenen die je vooraf wel had kunnen weten
Svp geen 'name-shaming/bashing' hier op Tweakers.
[ Voor 11% gewijzigd door 13art op 18-05-2021 15:25 ]
Ik weet niet wat het het verhaal daar achter is, maar ik krijg altijd wat jeuk van mensen die de WKOA misbruiken
[ Voor 3% gewijzigd door 13art op 18-05-2021 15:23 ]
Ik denk dat ik eens rond ga kijken voor een activity tracker ipv een sport horloge, aangezien ze aangeven dat ze ook voor fitness/krachttraining zijn... zijn ze dat in werkelijkheid niet. Je kan bijv. eigenlijk niets goed bij houden qua vooruitgang en waarom zou ik dan een prijzig klokje nemen die in mijn geval niets meer doet dan een activity tracker van 130 euroAggressor schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:44:
[...]
ga ik nu even doen... voor welke ga je nu dan?
Nee, ik stuur ze zeker niet allemaal terug via WKOA. Tenzij het echt iets is dat totaal niet bevalt zoals bij de Venu 2. Meestal ga ik naar de MediaMarkt om juist uit te proberen en wat te testen maar dat is de afgelopen periode lastig geweest. Ik kan me niet direct concrete voorbeelden naar voren halen die ik had kunnen weten, maar die kun je ongetwijfeld een paar noemen418O2 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:46:
[...]
Je stuurt ze dus niet allemaal terug via WKOA? Want ik zie je een paar afwijzen om redenen die je vooraf wel had kunnen weten
Los daarvan voel ik me ook niet schuldig als ik wel een horloge via WKOA terugstuur. Zeker als de beloofde features niet waargemaakt worden. Bij een tweetal bekende NL-webshops heb ik richting de 10 horloges gekocht waarvan het grootste deel via Marktplaats of GoT doorverkocht. Merken als Garmin en Apple zijn erg waardevast dus je verliest er meestal een tientje of 3 op. Voor de webshops is het dus gewoon business. Bovendien koop ik uit coulance ook vrijwel alle andere spullen (van huishoudelijk tot entertainment tot boeken tot sportkleding etc.) bij hen. Ik koop alles daar, tenzij. En WKOA is er niet voor niks, dat hoort bij hun business model. Een winkel met personeel is ook duur
Overigens zou ik het prima acceptabel vinden als er 5% retourkosten gerekend worden.
[ Voor 16% gewijzigd door Aghanim op 18-05-2021 12:53 ]
Typ z'n username dan gewoon en tag 'm nou niet...

Dadelijk beginnen die discussies hier in het topic weer opnieuw.
[ Voor 2% gewijzigd door 13art op 18-05-2021 15:23 ]
Punctuality is the politeness of kings
Waarom zou Garmin er in hemelsnaam voor kiezen om een OLED in een Fenix 7 te plaatsen?? Er is maar 1 ding belangrijk bij een Fenix en dat is een zo lang mogelijke batterijduur en daar zal een OLED scherm niet aan bijdragen.Aghanim schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:44:
[...]
@Aggressor ik heb een Apple Watch 6 en wacht in spanning op een Fenix 7 die hopelijk een OLED variant heeft en de grootte van een Venu of 2S.
Omdat een OLED-scherm een redelijk generieke standaard is bij smartwachtes en veel sporthorloges. Ik denk dat er zeker een markt voor is en gezien de stap met de Venu staat Garmin er voor open. Nu er naast een normale Fenix ook een X en S is en daarnaast een Solar variant kan ik me best voorstellen dat er een OLED variant komt. Misschien ook om te kunnen blijven concurreren met andere merken.M@cer schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:44:
[...]
Waarom zou Garmin er in hemelsnaam voor kiezen om een OLED in een Fenix 7 te plaatsen?? Er is maar 1 ding belangrijk bij een Fenix en dat is een zo lang mogelijke batterijduur en daar zal een OLED scherm niet aan bijdragen.
Jouw stelling dat enkel batterijduur belangrijk is voor een Fenix gebruiker is nogal kort door de bocht. Mij interesseert dat bijvoorbeeld helemaal niks.
Maar dan is een Fenix waarschijnlijk ook niet jouw horloge..
Vooral bij Triathlons worden veel Garmin Fenix horloges gebruikt (het is niet voor niets een mulitsport horloge) en als ik straks in Augustus 12 uur bezig ben met mijn IRONMAN wil ik een horloge waar ik me niet druk hoef te maken over de batterij en dat deze gewoon van begin tot eind werkt. Dan zal het mij echt aan mijn achterste roesten of er een fancy scherm inzit, daar heb je andere modellen voor.
Vooral bij Triathlons worden veel Garmin Fenix horloges gebruikt (het is niet voor niets een mulitsport horloge) en als ik straks in Augustus 12 uur bezig ben met mijn IRONMAN wil ik een horloge waar ik me niet druk hoef te maken over de batterij en dat deze gewoon van begin tot eind werkt. Dan zal het mij echt aan mijn achterste roesten of er een fancy scherm inzit, daar heb je andere modellen voor.
945 is voor de triathlons toch?M@cer schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:50:
Maar dan is een Fenix waarschijnlijk ook niet jouw horloge..
Fenix is de outdoor series (hiken etc). Maar inmiddels is de Fenix ook een lifestyle series geworden voor veel mensen. Dus ik zie Garmin inderdaad wel een stap maken naar een Oled scherm.
Als ik bij een triathlon kijk zie ik veel meer Fenix horloges dan 945.. Maar goed dat is ook alweer een jaar geledenRequiem19 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:01:
[...]
945 is voor de triathlons toch?
Fenix is de outdoor series (hiken etc). Maar inmiddels is de Fenix ook een lifestyle series geworden voor veel mensen. Dus ik zie Garmin inderdaad wel een stap maken naar een Oled scherm.
Maar ook voor lange hikes lijkt me een langere batterijduur veel belangrijker dan een fancy scherm, nogmaals daar heb je andere modellen voor.
[ Voor 14% gewijzigd door M@cer op 18-05-2021 16:10 ]
Als ik op kantoor kijk bij mij zie ik ook meer Fenix horloges dan 945's, maakt het dat dan een kantoor horloge?M@cer schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:08:
[...]
Als ik bij een triathlon kijk zie ik veel meer Fenix horloges dan 945.. Maar goed dat is ook alweer een jaar geledenDe Fenix is eigenlijk een beetje de luxe versie van de 945, maar zeker wel een triathlonhorloge.
Maar ook voor lange hikes lijkt me een langere batterijduur veel belangrijker dan een fancy scherm, nogmaals daar heb je andere modellen voor.
https://discover.garmin.com/en-US/fenix-6/
Garmin positioneert dit als een adventure horloge dat ook multisport kan.
ja.. fenix heeft ook bewust geen touch screen, maar enkel knoppen, een fenix met oled en touch is geen fenix meer
Maar er zal best een markt voor een fancy compleet horloge met touch en oled zijn, genoeg mensen die een fenix o.a. voor de mooi kopen
(ik heb zelf voor de fenix gekozen omdat ik het 1 van de mooiere garmins vind, functioneel zou ik prima met een eenvoudiger model uit de voeten kunnen, maar voor een 24/7 device wil het (de mijne althans) oog ook wat.
en ja, ik heb ook een kantoorbaan, al is mijn kantoor al 14 maanden lang thuis...)
Maar er zal best een markt voor een fancy compleet horloge met touch en oled zijn, genoeg mensen die een fenix o.a. voor de mooi kopen
(ik heb zelf voor de fenix gekozen omdat ik het 1 van de mooiere garmins vind, functioneel zou ik prima met een eenvoudiger model uit de voeten kunnen, maar voor een 24/7 device wil het (de mijne althans) oog ook wat.
en ja, ik heb ook een kantoorbaan, al is mijn kantoor al 14 maanden lang thuis...)
[ Voor 8% gewijzigd door Prulleman op 18-05-2021 16:18 ]
Idem dito, sinds de Fenix 3 trouw Fenix drager. En niet voor de triathlons, die heb ik nog nooit gedaan. Wel voor de looks en veelzijdigheid.Prulleman schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:18:
ja.. fenix heeft ook bewust geen touch screen, maar enkel knoppen, een fenix met oled en touch is geen fenix meer![]()
Maar er zal best een markt voor een fancy compleet horloge met touch en oled zijn, genoeg mensen die een fenix o.a. voor de mooi kopen![]()
(ik heb zelf voor de fenix gekozen omdat ik het 1 van de mooiere garmins vind, functioneel zou ik prima met een eenvoudiger model uit de voeten kunnen, maar voor een 24/7 device wil het (de mijne althans) oog ook wat.)
Als Garmin niet Oled gaat voor de nieuwe Fenix, wat zou dan de USP van een nieuw model? Touchscreen zou niet passen binnen de positionering van outdoor watch... Oled alleen als ze ook een somewhat degelijke batterijduur voor elkaar kunnen krijgen.
Maar welke features etc zouden ze nog meer in petto kunnen hebben?
4G/5G e-sim?Requiem19 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:20:
[...]
Idem dito, sinds de Fenix 3 trouw Fenix drager. En niet voor de triathlons, die heb ik nog nooit gedaan. Wel voor de looks en veelzijdigheid.
Als Garmin niet Oled gaat voor de nieuwe Fenix, wat zou dan de USP van een nieuw model? Touchscreen zou niet passen binnen de positionering van outdoor watch... Oled alleen als ze ook een somewhat degelijke batterijduur voor elkaar kunnen krijgen.
Maar welke features etc zouden ze nog meer in petto kunnen hebben?
Efficiëntere solar-mogelijkheden?
Hogere resolutie, maar geen OLED ivm accu?
Naast betere sensoren en wellicht snellere chipsets zie ik voorlopig nog niet echt supervernieuwende dingen gebeuren komend jaar. Maar wie weet...
ja, het blijft speculeren, maar ik vind het transflective scherm eigenlijk een grote plus
ik zou niet overstappen op een 7 voor een oled scherm..
Voor een "adventure horloge" biedt OLED niet zoveel toegevoegde waarde.
Wat de Fenix 7 gaat brengen is nog maar afwachten, maar LTE en een ECG app met sensor zouden goede opties kunnen zijn.
Wat de Fenix 7 gaat brengen is nog maar afwachten, maar LTE en een ECG app met sensor zouden goede opties kunnen zijn.
Een OLED touchscreen op een Fenix 7 zou voor mij een reden zijn om dat horloge juist wel te overwegen. Dat maakt dit prachtige horloge juist nog mooier. De batterijduur van een Fenix is nu al dermate lang dat het voor mij best wel wat minder zou mogen ten koste van een mooier scherm. Als je batterijduur het belangrijkste vindt, dan kun je altijd nog voor de Enduro gaan.M@cer schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:44:
[...]
Waarom zou Garmin er in hemelsnaam voor kiezen om een OLED in een Fenix 7 te plaatsen?? Er is maar 1 ding belangrijk bij een Fenix en dat is een zo lang mogelijke batterijduur en daar zal een OLED scherm niet aan bijdragen.
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Waarom? Omdat je per ongeluk touch zou kunnen activeren? Ik heb al heel wat jaartjes terug een vivoactive HR gehad met touchscreen... nooit problemen mee gehad en navigeren door de menu’s is met een doordachte UI zoveel makkelijk/productiever met een touchscreen, tov al die button presses op horloges zonder touchscreen. En voor de bediening tijdens een activiteit kun je gewoon de fysieke knoppen gebruiken en optioneel het touchscreen uitzetten.Requiem19 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:20:
Touchscreen zou niet passen binnen de positionering van outdoor watch...
@PatrickC Dat hangt toch een beetje van de variant af. De 6X is een beest qua accuduur, maar de 6S is niet zoveel beter dan een Forerunner 645 of 945. Daar zou een OLED scherm dan toch flink op inhakken.
/f/image/6kj8j7fronG98L5EgNED46Ac.png?f=fotoalbum_large)
25 uur GPS op een 6S... dat haal ik bij lange na niet op mijn 645M. Met muziek er bij is het verschil wel kleiner maar hardlopen met muziek en oortjes is voor mij sowieso een no go... ook onveilig trouwens.XWB schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:33:
@PatrickC Dat hangt toch een beetje van de variant af. De 6X is een beest qua accuduur, maar de 6S is niet zoveel beter dan een Forerunner 645 of 955. Daar zou een OLED scherm dan toch flink op inhakken.
[Afbeelding]
Een Venu gaat (met always on uitgeschakeld) ook een kleine week mee en kun je prima een marathon mee lopen. Dus ik zie geen reden waarom dat niet het zelfde zou kunnen zijn voor een Fenix.
Ik zie een Fenix Eigenlijk vooral als het meest premium en uitgebreide horloge dat een meer casual look heeft dan de 945. Eigenlijk dus voor iemand die de beste features wil en ook een mooi uitziend horloge.
Voor de 7 zou het mij niet verbazen als Garmin meer richting de health kant gaat. Daar kunnen ze echt nog flinke stappen zetten en op die manier ook concurreren met bijvoorbeeld Apple. Bij beide merken mist nog een volledige integratie tussen inspanning en herstel ten opzichten van je training’s schema. Ik denk dat er echt wel een doelgroep is die daar behoefte aan heeft. Dan helpt het als je eigenaar bent van Firstbeat
Een Ironman is natuurlijk een klasse apart. Overigens zou ik me daar juist kunnen voorstellen dat je voor een 945 kiest van wegen het lichtere gewicht. Maar ik ben helaas niet in de conditionele positie om die afweging te maken
@418O2 Ik ben nog benieuwd naar het antwoord op de vraag in mijn vorige post
Ik zie een Fenix Eigenlijk vooral als het meest premium en uitgebreide horloge dat een meer casual look heeft dan de 945. Eigenlijk dus voor iemand die de beste features wil en ook een mooi uitziend horloge.
Voor de 7 zou het mij niet verbazen als Garmin meer richting de health kant gaat. Daar kunnen ze echt nog flinke stappen zetten en op die manier ook concurreren met bijvoorbeeld Apple. Bij beide merken mist nog een volledige integratie tussen inspanning en herstel ten opzichten van je training’s schema. Ik denk dat er echt wel een doelgroep is die daar behoefte aan heeft. Dan helpt het als je eigenaar bent van Firstbeat
Een Ironman is natuurlijk een klasse apart. Overigens zou ik me daar juist kunnen voorstellen dat je voor een 945 kiest van wegen het lichtere gewicht. Maar ik ben helaas niet in de conditionele positie om die afweging te maken
@418O2 Ik ben nog benieuwd naar het antwoord op de vraag in mijn vorige post
[ Voor 3% gewijzigd door Aghanim op 18-05-2021 16:39 ]
Tja, maar Smart is dan weer 9 vs 7 dagen. Die 6S is in dat opzicht niet zoveel beter. Voor een serieus merkbaar verschil ben je al aangewezen op de 6(X), tenzij iemand continu GPS heeft aanstaan. Dus met een OLED scherm zou de 6S in Smart mode om de dag (?) opladen moeten worden, terwijl de 6X met zijn standaard 21 dagen er vast nog een ruime week aan overhoudt.PatrickC schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:36:
[...]
25 uur GPS op een 6S... dat haal ik bij lange na niet op mijn 645M. Met muziek er bij is het verschil wel kleiner maar hardlopen met muziek en oortjes is voor mij sowieso een no go... ook onveilig trouwens.
Ja, en 735XT en 745 ook. Maar Fenix kan het dus ook en triatlon is natuurlijk ook een "outdoor adventure".
Ja, zo is buiten rennen ook een outdoor adventure...XWB schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:49:
[...]
Tja, maar Smart is dan weer 9 vs 7 dagen. Die 6S is in dat opzicht niet zoveel beter. Voor een serieus merkbaar verschil ben je al aangewezen op de 6(X), tenzij iemand continu GPS heeft aanstaan. Dus met een OLED scherm zou de 6S in Smart mode om de dag (?) opladen moeten worden, terwijl de 6X met zijn standaard 21 dagen er vast nog een ruime week aan overhoudt.
[...]
Ja, en 735XT en 745 ook. Maar Fenix kan het dus ook en triatlon is natuurlijk ook een "outdoor adventure".
https://forums.garmin.com/
Waar vindt Garmin zelf dat de Fenix thuishoort? Volgens mij staat hij niet eens bij de sectie sport in hun eigen forum...
En als je de Fenix website bekijkt zie je ook duidelijk dat ze Fenix als een 'outdoor / adventure brand' positioneren.
Niet dat je het zo moet gebruiken, maar dit is hoe Garmin het horloge in de markt plaatst.
Nah, stukje hardlopen is vooral ontspanningRequiem19 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:52:
[...]
Ja, zo is buiten rennen ook een outdoor adventure...
https://forums.garmin.com/
Op het Garmin forum staat de Fenix bij Outdoor Recreation: https://forums.garmin.com/outdoor-recreation/Waar vindt Garmin zelf dat de Fenix thuishoort? Volgens mij staat hij niet eens bij de sectie sport in hun eigen forum...
En als je de Fenix website bekijkt zie je ook duidelijk dat ze Fenix als een 'outdoor / adventure brand' positioneren.
Niet dat je het zo moet gebruiken, maar dit is hoe Garmin het horloge in de markt plaatst.
Ik zie de Fenix ook als een 'adventure' horloge, maar zou triathlon zeker onder 'Outdoor Recreation' plaatsen. Verder is het niet zo boeiend allemaal, uiteindelijk komt het toch aan op smaak en budget.
Ik denk dat er ook best veel Fenix kopers zijn die het horloge kopen ipv bijvoorbeeld een FR745/945 omdat ze het een mooier horloge vinden, ook om casual te dragen. En die kopers zullen wellicht een oled touchscreen nog mooier vinden. B.v., mijn broer heeft een Fenix 6 Titanium en is ‘gewoon’ een hardloper, dus geen ‘outdoor recreation’. Hij heeft gekozen voor de Fenix ipv een FR945, omdat hij dat gewoon een mooier horloge vindt.
Ik kan me niet voorstellen dat de Fenix gebruikers een grote groep triathlon beoefenaars is. Die sport is niet heel populair en de Fenix wel. Dit is een horloge voor de sportieve massa, niet een niche voor een specifieke groep. Een alleskunner.
Precies wat @PatrickC zegt dus. Looks tegenover de FR.
Precies wat @PatrickC zegt dus. Looks tegenover de FR.
Garmin en een doordachte UI in één zin noemenPatrickC schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:33:
[...]
Waarom? Omdat je per ongeluk touch zou kunnen activeren? Ik heb al heel wat jaartjes terug een vivoactive HR gehad met touchscreen... nooit problemen mee gehad en navigeren door de menu’s is met een doordachte UI zoveel makkelijk/productiever met een touchscreen, tov al die button presses op horloges zonder touchscreen. En voor de bediening tijdens een activiteit kun je gewoon de fysieke knoppen gebruiken en optioneel het touchscreen uitzetten.

Als ik ergens niet aan kan wennen is dat wel de verschrikkelijke UI. Op zowel de FR35, VA3, vivosmart, vivosport, én op mijn Edge 530. Ik slaak altijd een zucht van verlichting als ik eindelijk een setup naar wens heb voor mezelf of mijn vrouw. Of dat nou touch of knopjes is. Weet niet hoe het met de duurdere horloges is, maar ik vermoed dat het in de basis niet veel verschilt. (Is immers met de edges ook niet)
Wat dat betreft kan Garmin nog veel verbeteren.
Er gaat bovendien niks boven een voelbare knop.
Wat betreft accuduur; in een vorig leven liep ik wel eens een kennedymars. ca 16 uur onderweg. Meestal was een keer of 2 á 3 een half uurtje aan een singlecell accupack tijdens rustpauze al voldoende om bij te laden. Met de gedachte dat je dat soort activiteiten vaak slechts heel af en toe doet, kijk je vaak al heel anders tegen accuduur aan.
[ Voor 13% gewijzigd door Mistraller op 18-05-2021 17:51 ]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Maar het een (touchscreen) sluit het ander (knoppen) toch niet uit? De Venu heeft weliswaar minder knoppen, maar wel gewoon twee knoppen. Ik zou niet weten waarom ze niet gewoon dezelfde 5 knoppen op een Fenix kunnen zetten met touchscreen en/of OLED.
Het lijkt me prima mogelijk, ik hoop echter op een MIP scherm gezien mijn ervaring met OLED op de Venu tot nu toe. Mogelijk hebben ze het inmiddels verbeterd, dat zal moeten blijken met de Venu 2. Een MIP scherm is vooral in verhouding onscherp en biedt veel minder contrast, als ze dat kunnen verbeteren vind ik het ook prima en is MIP prima.
Het lijkt me prima mogelijk, ik hoop echter op een MIP scherm gezien mijn ervaring met OLED op de Venu tot nu toe. Mogelijk hebben ze het inmiddels verbeterd, dat zal moeten blijken met de Venu 2. Een MIP scherm is vooral in verhouding onscherp en biedt veel minder contrast, als ze dat kunnen verbeteren vind ik het ook prima en is MIP prima.
Haha... ja... op dat vlak hebben ze nog een lange weg te gaan, maar ik heb begrepen dat ze al wat stapjes hebben gezet met de Venu 2 tov de Venu.
Klopt! Mijn eerste Garmin horloge, een FR610, had al een touchscreen met 3 fysieke knoppen. Mijn tweede Garmin horloge, een vivoactive HR, had een touchscreen met 2 fysieke knoppen. Met de opvolger, de vivoactive 3, ging Garmin in de fout door maar met één fysieke button te komen, wat b.v. betekende dat je handmatige laps via het touchscreen moest registreren.Arjan90 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 18:55:
Maar het een (touchscreen) sluit het ander (knoppen) toch niet uit? De Venu heeft weliswaar minder knoppen, maar wel gewoon twee knoppen. Ik zou niet weten waarom ze niet gewoon dezelfde 5 knoppen op een Fenix kunnen zetten met touchscreen en/of OLED.

Heeft hier iemand wel eens backlight issues met de 945? Bij mij deed ie het niet meer. Uiteindelijk wat settings aan en uit gezet die te maken hebbem met backlight, met name ook de DND (do not disturb, die modus blokkeert oa de backlight), en paar keer power off en weer aan. Nu werkt het weer. Had dit aantal maanden terug ook al eens. Wat het nu precies is/was kan ik dus niet zeggen... Vind er ook niet echt iets over online.
Nog nooit last van gehad.Valorian schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 22:35:
Heeft hier iemand wel eens backlight issues met de 945? Bij mij deed ie het niet meer. Uiteindelijk wat settings aan en uit gezet die te maken hebbem met backlight, met name ook de DND (do not disturb, die modus blokkeert oa de backlight), en paar keer power off en weer aan. Nu werkt het weer. Had dit aantal maanden terug ook al eens. Wat het nu precies is/was kan ik dus niet zeggen... Vind er ook niet echt iets over online.
Coros heeft gisteravond, op hun launch event, ook een inhaalslag ingezet (als ik ze moet geloven). Moet eerlijk zeggen dat ik zelf het filmpje nog niet helemaal gezien heb, slechts even doorheen gezapped/gescrolled (hoe noem je dat eigenlijk?). Maar het ziet er interessant uit.
FilmpjeCOROS launched COROS EvoLab, the leading sports science platform revolutionizing the way athletes receive personalized fitness, fatigue, and performance evaluations to maximize training efforts and efficiently achieve fitness goals. This event also unveiled the COROS PACE 2 Speed Series with 3 seasonal color offerings and a new accessory COROS Keychain Watch Charger.
Hmm!
En met de Coros Pace 2 die ondertussen goed verkrijgbaar is hier te lande, wordt het weer verleidelijk om eens over het muurtje te kijken. Tenzij die Forerunner 255 er nu heel snel aan komt. Begin juni zou kunnen, maar dat zijn enkel wat geruchten.
It's just technology, not religion
Ik heb sterk twijfel of er zo snel een 255 gaat uitkomen. Voor de 245 is onlangs nog nieuwe functionaliteit toegevoegd dus die voelt niet end of life. Ook zou ik niet weten welke nieuwe features de 255 zou moeten hebben tegenover de 245. Er schijnt wel een 55 uit te komen in juni maar daar heb ik me niet in verdiept.chaola schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:11:
Hmm!En met de Coros Pace 2 die ondertussen goed verkrijgbaar is hier te lande, wordt het weer verleidelijk om eens over het muurtje te kijken. Tenzij die Forerunner 255 er nu heel snel aan komt. Begin juni zou kunnen, maar dat zijn enkel wat geruchten.
Het klopt dat er rond de 255 het minst geruchten de ronde doen. Wel inderdaad over een FR55 én ook een 945LTE/955. Als die twee er effectief zouden komen begin juni, dan zou het vreemd zijn dat er niet ook een 255 zou landen, want die drie vormen toch een soort pakketje samen (low, mid, high end).
Ik denk aan live tracking zonder je telefoon, alarmberichtjes, enz. Voor mij allemaal zeker geen must.
Ook ik ben in de markt voor een nieuwe smartwatch.
Na 3 of ondertussen 4 jaar de eerste generatie Galaxy watch gedragen te hebben welke met name bij sporten toch wel is tegengevallen, is mijn oog nu gevallen op de Garmin fenix 6 pro (saphire).
Ik zit nu alleen met de afweging of ik wel of niet voor de Saphire uitvoering moet gaan, of dat de €100+ meerprijs waard is.
Garmin geeft op de site aan dat het krasbestendig is. Maar is de reguliere versie dat dan niet?
Is de Pro uitvoering gevoelig voor krassen?
In de enkele review hier op Tweakers lees ik ook dat krassen op het scherm bij het minpunt benoemd wordt.
Na 3 of ondertussen 4 jaar de eerste generatie Galaxy watch gedragen te hebben welke met name bij sporten toch wel is tegengevallen, is mijn oog nu gevallen op de Garmin fenix 6 pro (saphire).
Ik zit nu alleen met de afweging of ik wel of niet voor de Saphire uitvoering moet gaan, of dat de €100+ meerprijs waard is.
Garmin geeft op de site aan dat het krasbestendig is. Maar is de reguliere versie dat dan niet?
Is de Pro uitvoering gevoelig voor krassen?
In de enkele review hier op Tweakers lees ik ook dat krassen op het scherm bij het minpunt benoemd wordt.
PSN: Flix20-NL
Als krassen je enige afweging is dan voldoet een screenprotector van 3 euro ook. Of saphire qua display nog andere voordelen heeft weet ik niet, volgens mij niet.
Ik weet weinig over smartwatches maar veel over 'analoge' horloges. Als je de keuze hebt tussen glas/gorilla glas/saffier, altijd voor saffier gaan. Ja het is echt zoveel krasbestendiger. Ik weet niet of andere specs nog relevant zijn bij de fenix maar saffier glas is echt heel veel krasbestendiger. De reden daarvoor is dat saffier kristal is dat bij hardheid 9 krast waar normaal gorilla glas tussen de hardheid 6 en 7 al krast.
edit: nee saffierglas is echt alleen maar krasbestendiger. Misschien is beter gepolijst maar dat is niet specifiek een eigenschap van saffier maar eerder van de moeite die ze in het product hebben gestoken.
edit: nee saffierglas is echt alleen maar krasbestendiger. Misschien is beter gepolijst maar dat is niet specifiek een eigenschap van saffier maar eerder van de moeite die ze in het product hebben gestoken.
[ Voor 19% gewijzigd door Limbeckx op 19-05-2021 10:02 ]
Dit topic op het garmin forum geeft een vergelijk tussen Gorilla glass en Sapphire op de fenix6 modellen:
https://forums.garmin.com...st-brightness-reflections
Zoals je kan zien iets meer reflectie voor sapphire.
In de praktijk (ik heb een 6 sapphire) is het scherm perfect af te lezen onder alle omstandigheden.
Minder snel krassen is (op een toch al kostbaar horloge) het mijn inziens waard. (je koopt een beetje "peace of mind" als je door de bossen ploetert of tegen je bureaurand ketst)
Ten slotte schijnt de fenix 6 soms last te hebben van een blauwe waas bij gebruik van de backlight (zwart wordt blauw), dit schijnt op de sapphire modellen minder voor te komen/ zichtbaar te zijn.
(enkel op fora gelezen, geen praktijkervaring)
https://forums.garmin.com...st-brightness-reflections
Zoals je kan zien iets meer reflectie voor sapphire.
In de praktijk (ik heb een 6 sapphire) is het scherm perfect af te lezen onder alle omstandigheden.
Minder snel krassen is (op een toch al kostbaar horloge) het mijn inziens waard. (je koopt een beetje "peace of mind" als je door de bossen ploetert of tegen je bureaurand ketst)
Ten slotte schijnt de fenix 6 soms last te hebben van een blauwe waas bij gebruik van de backlight (zwart wordt blauw), dit schijnt op de sapphire modellen minder voor te komen/ zichtbaar te zijn.
(enkel op fora gelezen, geen praktijkervaring)
@Flix20 Ik zou voor sapphire gaan. Een kras op een non-sapphire zou zonde zijn... daar is dat horloge te prijzig voor. Screenprotector zou ook nog kunnen, maar dat vind ik dan weer afbreuk doen aan het mooie design.
Dat hangt een beetje af van de screenprotector en hoe goed je kan plakken, ik heb er één op de 645M en die zie je niet zitten
Wat tegen geluid bij alle sapphire-roepers; ik heb een niet-sapphire fenix en heb na 2 jaar nog geen kras op het glas, lijkt nog als nieuw eerlijk gezegd, de bezels (zilver kleurig) is het enige dat krasjes krijgt (maar dat geeft 't wel z'n "robuste" uiterlijk, niet storend verder) en ik ben in die 2jr toch echt wel paar keer langs een muur of tegen een steen aan geknalt, naar het stand geweest, in het bos, gezwommen.. zelfs gedoken tot 18mtr en het klokje werkt nog prima.
ps. ik heb er ook geen protector op of wat dan ook
ps. ik heb er ook geen protector op of wat dan ook
[ Voor 5% gewijzigd door CT op 19-05-2021 10:35 ]
Een screenprotector is wat mij betreft inderdaad ook not-done.
Hier is de tendens duidelijk om voor de Sapphire te gaan, iets waar ik zelf ook altijd wel naar neig. Om met een dergelijke uitgave gewoon meteen voor goed te gaan.
Maar als ik het vergelijk met mijn huidgie smartwatch, de Galaxy Watch (1) daar zit ook gorilla glass (dx) in.
Op het glas zelf zit nog geen krasje. En deze heb ik al ruim 3 jaar dagelijks om. Naar kantoor, maar ook tijdens sporten en zelfs de flinke verbouwing thuis heeft het glas geen krasje opgeleverd.
De bezel zelf heeft dan al wel wat wear en tear.
Hier is de tendens duidelijk om voor de Sapphire te gaan, iets waar ik zelf ook altijd wel naar neig. Om met een dergelijke uitgave gewoon meteen voor goed te gaan.
Maar als ik het vergelijk met mijn huidgie smartwatch, de Galaxy Watch (1) daar zit ook gorilla glass (dx) in.
Op het glas zelf zit nog geen krasje. En deze heb ik al ruim 3 jaar dagelijks om. Naar kantoor, maar ook tijdens sporten en zelfs de flinke verbouwing thuis heeft het glas geen krasje opgeleverd.
De bezel zelf heeft dan al wel wat wear en tear.
Het scherm van bijv. de F6S ligt wat verzonken, ik neem aan dat dit bij de F6 ook zo is als ik de foto's zo zie. De randen van je scherm zullen het wat dat betreft eerder te verduren krijgen dan het scherm zelf. Voordeel van een verzonken scherm is dat je een screenprotector vaak minder ziet zitten en dat het scherm eigenlijk al meteen meer beschermd is.
Tegelijkertijd is de F6 Sapphire op dit moment geloof ik onder de 600 euro te koop ten opzichte van iets meer dan 530 euro voor de F6 Pro (of 560 euro via beide blauwe jongens). Voor die 70 euro koop je toch een wat bestendiger scherm, daar zou ik het denk ik niet voor laten.
De F6S Pro Solar in het grijs is wel heel mooi
Maar ook heel duur, 720 euro!
Tegelijkertijd is de F6 Sapphire op dit moment geloof ik onder de 600 euro te koop ten opzichte van iets meer dan 530 euro voor de F6 Pro (of 560 euro via beide blauwe jongens). Voor die 70 euro koop je toch een wat bestendiger scherm, daar zou ik het denk ik niet voor laten.
De F6S Pro Solar in het grijs is wel heel mooi

De sapphire is momenteel alleen bij Amazon <600 (580 excl. verzend) maar dan komt deze vanuit een leverancier uit Polen. Vind ik garantie technisch toch een beetje twijfelachtig.Arjan90 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:48:
Het scherm van bijv. de F6S ligt wat verzonken, ik neem aan dat dit bij de F6 ook zo is als ik de foto's zo zie. De randen van je scherm zullen het wat dat betreft eerder te verduren krijgen dan het scherm zelf. Voordeel van een verzonken scherm is dat je een screenprotector vaak minder ziet zitten en dat het scherm eigenlijk al meteen meer beschermd is.
De F6S Pro Solar in het grijs is wel heel mooiMaar ook heel duur, 720 euro!
Daarnaast is de F6 Pro momenteel inderdaad 550 maar die kan ik met nog extra korting krijgen waardoor het verschil snel naar €150+ gaat.
Ik heb een VA3 met glazen screenprotector. Je ziet hem absoluut niet zitten, werkt prima. Alleen hebben wij een stenen aanrecht en daar heb ik nu al 2x tegenaan gestoten, waarmee het glas van de protector een barstje vertoonde. Maar voor nog geen dollar per protector is een nieuwe gelukkig zo geplaatst.
Met protector is op de VA3 het glas overigens nét iets verheven boven de bezel, zonder protector ligt het nét iets dieper.
Ik ben wat dat betreft wel gewoon een glasplakker, ik doe overal een protector op. Sinds die glazen uitvoerigen ook zo goedkoop zijn geworden, zijn de kosten geen issue meer. Nadeel is dus wel dat je geen idee meer hebt wat de krasbestendigheid van het echte scherm is...
Met protector is op de VA3 het glas overigens nét iets verheven boven de bezel, zonder protector ligt het nét iets dieper.
Ik ben wat dat betreft wel gewoon een glasplakker, ik doe overal een protector op. Sinds die glazen uitvoerigen ook zo goedkoop zijn geworden, zijn de kosten geen issue meer. Nadeel is dus wel dat je geen idee meer hebt wat de krasbestendigheid van het echte scherm is...
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Het is ook maar net wat je er mee wil gaan doen. Tijdens het rotsklimmen of lastige klettersteig heb ik de Fenix met saffier bewust niet om, de kans op krassen en onbewust stoten is dan zo groot dat volgens mij zelfs saffier daar niet echt lekker tegen kan (de bezel ieg zeker niet ).
Hi Ha Hopjesvla
Mijn ervaring is dat krassen meestal komen uit onhandige bewegingen en meestal niet uit het sporten zelf. Tenzij je aan Mud Masters mee doet of iets dergelijks. Bij de Fenix zie je een protector niet zitten als je goed plakt. Bij de 245 ook niet. Op mijn Fenix 5 had ik destijds wel een flinke kras en ook de V4s die ik aan een mede tweaker heb verkocht had na een week al een kras door onhandig tegen de muur stoten.
Persoonlijk neem ik het risico niet meer.
Maar bij de slate kleur zou ik me eerder zorgen maken om de bezel. Een kras daarop geeft een zilveren onderlaag en dat is niet bepaald mooi.
Persoonlijk neem ik het risico niet meer.
Maar bij de slate kleur zou ik me eerder zorgen maken om de bezel. Een kras daarop geeft een zilveren onderlaag en dat is niet bepaald mooi.
[ Voor 13% gewijzigd door Aghanim op 19-05-2021 12:10 ]