Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 189 ... 324 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

route99 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 20:12:
@Bart-Willem Die apps zijn vast nog niet afgestemd het effectief monitoren van een ex-Corona-patienten-populatie.... en dan nog wat doe je met de uitkomsten van zo een atypische groep? Je schreef immers zelf nog net:

[...]

het is maar de vraag of de interpretatie van de monitoring 1 op 1 van wat nu gebruikelijk is mag toepassen op deze nieuwe doelgroep, dat vergt nog de nodige validatie. Dat je het kunt meten wil nog niet zeggen dat je het begrijpt, zoals wat je eerder schreef dat de hartslag zomaar ineens sky high kon worden, dat is echt atypisch.
Bij inspanning wordt die hartslag dus zo gek. :P Maar de lui die zo'n horloge adviseren zijn dus revalidatie-artsen, sportartsen en fysio's die al bezig zijn met de onderzoeken naar de behandeling van mensen met langdurige klachten. Dat advies (of tip, net hoe je het noemen wil) is dus wel ergens op gebaseerd. :P En in de Facebook-groep van de mensen met langdurige klachten zijn er al denk ik een stuk of 30-40 (misschien wel meer) die er over te spreken zijn (met name Garmin-gebruikers, ook een aantal Polar-gebruikers).

Natuurlijk kan je niet blind varen op zo'n horloge, maar dat kan ik op mijn gevoel nu ook niet gezien de verrassingseffecten van terugvallen bij het overtreden van de totaal onzichtbare grens. :X

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij Welltory kun je geloof ik op de website of in de app vinden welke devices HRV-meting ondersteunen. Je kunt deze vaak ook meten met je telefoon camera + flash. Mijn Apple Watch meet het automatisch en die data wordt door Welltory gebruikt. Garmin ook via losse apps (en ook native maar volgens mij kun je dat niet exporteren). Je kunt de app in elk geval op je horloge installeren en eens meten met je vinger, dan zie je ook gelijk wat voor data je terugkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Meten met een telefooncamera, dat klinkt nu al amateuristisch. :+ Maar het zou dus best kunnen zijn dat een andere smartwatch (bijvoorbeeld een Samsung Watch3) dan een betere optie is dan een Garmin, behalve dat Welltory schijnbaar een ramp is om in te stellen en 80 Euro per jaar kost. :X Schijnbaar werkt AutoSleep bij een Apple Watch prima (die doet vergelijkbare berekeningen als Body Battery doet), ware het niet dat ik een hekel heb aan Apple. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:35
Gonadan schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:00:
[...]

Dat klinkt wel goed. Wat dat betreft ben ik een echte statshoer. Ik doe er niet veel mee, maar vind het wel leuk om te zien. Als ik dan een keer trainingen heb waarbij ik daadwerkelijk tempo wil gebruiken vind ik het wel fijn als het een beetje accuraat gaat. Het is dan de vraag of zo'n pod mij daadwerkelijk verder gaat helpen.
Voor boslopen klinkt het sowieso al interessant, want daar is inderdaad de GPS niet je van het.

Het nadeel is wel dat ik al een Runing Dynamics Pod gebruik dus een groot deel van de extra mogelijkheden heb ik al afgedekt. Dan moet het stukje van afstand/tempo en power wel echt goed bieden wat ik zoek, anders is het zonde om een Stryd te halen.
Ik kom hier eens even op terug. Heb eens die betreffende rode lus gelopen in het bos waar ik naar refereerde(en de meters van en naar de lus eruit gefilterd in Runalyze) en ik kwam op 10,24 km uit, waar de website 10,2 zegt. Op zo een infopagina gaan ze natuurlijk nooit tot 2 cijfers achter de komma gaan, dus die 40 meter is nog voor interpretatie vatbaar. Het was dus een blokjestraining, waar ik 2km WU, 2KM HM-tempo, 1K rust, 2KM HM-tempo, 1KM rust, 2KM HM-tempo en dan 3KM CD. Het parcours is licht heuvelend waarvan het eerste deel soms pittig stijgend.

Dit beantwoord dus zowel je vraag naar accuratie op trails als die bij tempowisselingen. Pretty damn good als je het mij vraagt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkK-92sAJgY3oL2WGqY1T2JvZeY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sopLqVtMplsLuESrG6aWBMYx.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDcoVl2oX-oc4BMIpkbQv6wkFN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z3GmiajKYclST4pkpwa1lDWk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Cloclo100 op 03-05-2021 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bart-Willem schreef op zondag 2 mei 2021 @ 22:12:
Meten met een telefooncamera, dat klinkt nu al amateuristisch. :+ Maar het zou dus best kunnen zijn dat een andere smartwatch (bijvoorbeeld een Samsung Watch3) dan een betere optie is dan een Garmin, behalve dat Welltory schijnbaar een ramp is om in te stellen en 80 Euro per jaar kost. :X Schijnbaar werkt AutoSleep bij een Apple Watch prima (die doet vergelijkbare berekeningen als Body Battery doet), ware het niet dat ik een hekel heb aan Apple. :P
Je krijgt zonder abo bij Welltory ook al heel veel info. Volgens mij genoeg om te weten wat jij wilt weten. Aangezien dat gratis is kunt je dat gewoon een paar dagen uitproberen voordat je een horloge koopt. Laagdrempeliger wordt het niet. Meten via flitser/camera is een redelijk beproefde methode, doet samsung al jaren in hun Health app. Het beste is een hartslagband natuurlijk.

Ik zou minder kijken naar welk horloge je nodig hebt maar naar de precieze features die je zoekt en welk horloge dit kan bieden. Native of via een app. Native heb je meer kans bij Garmin/Polar/Apple dan bij Samsung en andere merken.

Auto sleep werkt prima inderdaad. Maar ook daar weinig bruikbare info. Ja ik heb een slaap score van 87%. En nu?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:19
Cloclo100 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:19:
[...]
Dit beantwoord dus zowel je vraag naar accuratie op trails als die bij tempowisselingen. Pretty damn good als je het mij vraagt :)
Heel herkenbaar! Na afloop van de RunForestRun High5 Besthemerberg XXL vorige week, stond bij mij de kilometerteller op 44,41km en bij m'n maat op 44,42km. Beiden met een Stryd gemeten. Ik in combinatie met de Fenix 6s en hij met een Forerunner 945.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:33
Cloclo100 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:19:
Ik kom hier eens even op terug. Heb eens die betreffende rode lus gelopen in het bos waar ik naar refereerde(en de meters van en naar de lus eruit gefilterd in Runalyze) en ik kwam op 10,24 km uit, waar de website 10,2 zegt. Op zo een infopagina gaan ze natuurlijk nooit tot 2 cijfers achter de komma gaan, dus die 40 meter is nog voor interpretatie vatbaar. Het was dus een blokjestraining, waar ik 2km WU, 2KM HM-tempo, 1K rust, 2KM HM-tempo, 1KM rust, 2KM HM-tempo en dan 3KM CD. Het parcours is licht heuvelend waarvan het eerste deel soms pittig stijgend.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Allereerst tof dat je er nog op terug komt, leuk om te zien. Het zegt mij alleen helaas niet zo veel, blokken van 1 km komt wel goed, dat is het punt niet.
Waar ik naar op zoek ben is of de tempowisselingen zelf echt goed zichtbaar zijn, op het moment dat je het doet. Overigens heb ik onderhand het gevoel dat het op zich wel prima werkt met m'n huidige setup maar dat het issue meer zit in het feit dat Garmin je gemiddelde van het interval gebruikt voor de waarschuwingen en niet je actuele. Daar heb ik dus niet zo veel aan.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 22:47
Bart-Willem schreef op zondag 2 mei 2021 @ 22:12:
Whoop al overwogen? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Gonadan schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:00:
[...]

Allereerst tof dat je er nog op terug komt, leuk om te zien. Het zegt mij alleen helaas niet zo veel, blokken van 1 km komt wel goed, dat is het punt niet.
Waar ik naar op zoek ben is of de tempowisselingen zelf echt goed zichtbaar zijn, op het moment dat je het doet. Overigens heb ik onderhand het gevoel dat het op zich wel prima werkt met m'n huidige setup maar dat het issue meer zit in het feit dat Garmin je gemiddelde van het interval gebruikt voor de waarschuwingen en niet je actuele. Daar heb ik dus niet zo veel aan.
Oh maar als je versnelt, versnelt je tempo onmiddellijk op je horloge. Zeer interessant tijdens korte intervals dus, waar mijn on board gps pas na enkele seconden op het juiste tempo komt. Die waarschuwingen tja..ik heb mijn rondetempo langs mijn actueel tempo staan, ik let niet zoveel op die waarschuwingen en kijk gewoon even naar mijn horloge naar huidig tempo, dus snel en correct weergegeven door Stryd.

Als je langs een bos woont en ook voornamelijk daarin loopt, dan is de meerwaarde natuurlijk bijzonder groot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloclo100
elastiek schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:56:
[...]

Heel herkenbaar! Na afloop van de RunForestRun High5 Besthemerberg XXL vorige week, stond bij mij de kilometerteller op 44,41km en bij m'n maat op 44,42km. Beiden met een Stryd gemeten. Ik in combinatie met de Fenix 6s en hij met een Forerunner 945.
impressive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zit
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-09 20:18

zit

Ik heb een vraag over Garmin en dan specifiek Garmin coach (van de forerunner 245). Bij het ingebouwde trainingsprogramma staat soms een optionele ronde, maar ik kan niet vinden hoe je de 2e ronde oversla en gelijk naar de cooling down kan. Weet iemand dit? (Hopelijk niet te veel offtopic)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:02

Roozzz

Plus ultra

zit schreef op maandag 3 mei 2021 @ 20:01:
Ik heb een vraag over Garmin en dan specifiek Garmin coach (van de forerunner 245). Bij het ingebouwde trainingsprogramma staat soms een optionele ronde, maar ik kan niet vinden hoe je de 2e ronde oversla en gelijk naar de cooling down kan. Weet iemand dit? (Hopelijk niet te veel offtopic)
Bij de 945 is dit de lap-knop. Daarmee spring je meteen naar de volgende stap. Ik vermoed hier hetzelfde

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zit
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-09 20:18

zit

Roozzz schreef op maandag 3 mei 2021 @ 20:03:
[...]

Bij de 945 is dit de lap-knop. Daarmee spring je meteen naar de volgende stap. Ik vermoed hier hetzelfde
Dat klinkt logisch, ga ik proberen! Bedankt voor je snelle reactie. Gebruik de lap-knop nooit dus was vergeten dat die er was :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Via de lap inderdaad. Probleem is alleen dat optioneel in m'n hoofd niet werkt, meestal ga ik hem toch gewoon lopen omdat hij er toch in zit. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb mijn F6s Pro nu voldoende lang gedragen om er aan te wennen. Toch blijft de mate van comfort op het randje van wat ik voldoende vind om een horloge werkelijk te dragen. Ik merk vrijwel de hele dag dat ik het horloge om heb. Dat heb ik bij de AW of de FR245 bijvoorbeeld niet gehad. Misschien ligt het aan het gewicht of het type bandje, maar dit is eigenlijk de enige reden om de F6s niet alsnog boven de AW te verkiezen en de AW te verkopen. Hoe ervaren jullie dit comfort?

Daarnaast meet ik mijn HRV 3x per dag via een losse app in de IQ store. Dat werkt prima en wordt als workout opgeslagen in Connect (had liever gehad dat er geen workout kwam ivm Strava sync overigens). Ik kan de data dus terugkijken maar moet dan een individuele workout openen terwijl ik graag een HRV-trend zou willen zien. Weet iemand of en welke app ik kan gebruiken om de trendmatige ontwikkeling van de HRV te zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
@Aghanim
De ingebouwde "stress" is eigenlijk ook gewoon HRV, maar dan met een andere schaal (0-100)
Monitoren van stress
Met diverse Garmin toestellen is het mogelijk om je huidig stressniveau te monitoren. Het horloge maakt een analyse van de hartslagvariaties terwijl je inactief bent om het algehele stressniveau te bepalen. Training, fysieke activiteit, slaap, voeding en algemene stress beïnvloeden allemaal jouw stressniveau.

Het stressniveau wordt aangegeven op een schaal van 0 tot 100, waarbij 0 tot 25 een rusttoestand, 26 tot 50 een laag stressniveau, 51 tot 75 een gemiddeld stressniveau en 76 tot 100 een hoog stressniveau aangeeft. Als je je stressniveau kent, kun je stressvolle momenten op een dag beter identificeren. Voor optimale resultaten kun je het toestel het beste ook ’s nachts dragen.
je kan natuurlijk de laatste 4 uur en de laatste 7 dagen in de widget zien op je horloge, maar in connect kan je ook langere trends bekijken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPZK0F7kGrl2WjRz3GaQH8wb01c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F3jYOgMT9L1MiniQz6fEYGsf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Prulleman op 04-05-2021 09:06 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Aghanim Garmin heeft toch ook een standaard HSV Stress app? Je geeft aan een Connect IQ app te gebruiken?

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Prulleman Ik had inderdaad gezocht maar kreeg niet de 100% bevestiging dat Stress 1 op 1 correleert met HRV. Ik had (en heb vanwege vergelijken als je naar een ander platform gaat) liever dat er gewoon milliseconden (ms) aangegeven wordt zoals gebruikelijk. Daarom gebruik ik een losse app die dat wel doet.

@PatrickC De standaard stress app vereist een borstband. Dat vind ik nogal omslachtig omdat ik o.a. direct bij het wakker worden in bed mijn HRV wil meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:02
Volgende week bven ik van plan om een tochtje richting zee te fietsen (goeie 70km). Ik was van plan om hier het broodkruimspoor op mijn Garmin Forerunner 745 te gebruiken. Iemand hier ervaring mee?

Alternatief is om de knooppunten die ik moet volgen op te schrijven en op de bovenbuis te kleven zoals vroeger. Waarschijnlijk doe ik dit sowieso als back-up.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat laatste lijkt mij verstandig. Mijn ervaring met broodkruimels is dat het goed gaat zo lang het goed gaat. Zodra je de weg kwijt bent wordt het lastig. In elk geval met trailrunnen in het bos. Fietsen zal iets minder complex zijn. Overigens kun je ook een app als OSMand gebruiken op je telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
BikeGPX is ook een goede app. Route uitstippelen, GPX file uploaden en gaan :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdmus
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14-12-2023
Ik zou graag wat advies vragen omtrent een nieuwe aankoop. Twijfel momenteel tussen de fenix 6 pro, forerunner 745 en venu2.
Mijn voornaamste activiteiten zijn lopen, krachttraining en kickbox. Het belangrijkste voor mij is het accuraat tracken van health en performance metrics (HR, sO2, stress, ...) tijdens training, slaap en de rest van de dag. Ik ben eerlijk gezegd niet zo geinteresseerd in smart watch functies (zorgt voor teveel afleiding) noch touchscreen maar de enige reden dat ik de venu2 overweeg is voor de nieuwst hardware qua sensoren.

Iemand een idee of er een merkbaar verschil is in accuraatheid tussen deze modellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
Tibs schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:00:
Volgende week bven ik van plan om een tochtje richting zee te fietsen (goeie 70km). Ik was van plan om hier het broodkruimspoor op mijn Garmin Forerunner 745 te gebruiken. Iemand hier ervaring mee?

Alternatief is om de knooppunten die ik moet volgen op te schrijven en op de bovenbuis te kleven zoals vroeger. Waarschijnlijk doe ik dit sowieso als back-up.
heb in het verleden een garmin edge 25 gehad, die had ook enkel een spoor om te volgen (zonder kaart), daar heb ik best wat fiets ritten mee gemaakt, soms mis je een afslag, vooral Y splitsingen kunnen lastig zijn, (of afslagen kort op elkaar) maar als je dat ding laat piepen als je van de route afwijkt, dan kom je er snel genoeg achter. Dan gewoon omdraaien en kijken waar het mis ging, meestal ben je er na 50 meter al achter dat je niet goed zit.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mdmus schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:29:
Ik zou graag wat advies vragen omtrent een nieuwe aankoop. Twijfel momenteel tussen de fenix 6 pro, forerunner 745 en venu2.
Mijn voornaamste activiteiten zijn lopen, krachttraining en kickbox. Het belangrijkste voor mij is het accuraat tracken van health en performance metrics (HR, sO2, stress, ...) tijdens training, slaap en de rest van de dag. Ik ben eerlijk gezegd niet zo geinteresseerd in smart watch functies (zorgt voor teveel afleiding) noch touchscreen maar de enige reden dat ik de venu2 overweeg is voor de nieuwst hardware qua sensoren.

Iemand een idee of er een merkbaar verschil is in accuraatheid tussen deze modellen?
Zie review van de Venu2 bij DCR, dat is de enige met nieuwe sensoren. Is beter is mijn persoonlijke ervaring, maar de andere 2 horloges zijn zeker goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-10 10:02
mdmus schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:29:
Dát niet, maar zelf doe ik ongeveer dezelfde activiteiten met een VA4. Ik weet wel dat een borstband noodzakelijk gaat zijn om tijdens kickbox je metingen te kunnen doen. Verder weet ik niet hoe je erin staat om die borstband eventueel ook te gebruiken voor lopen en/of krachttraining. Want in dat geval is de accuraatheid van de hartslagmeter minder belangrijk natuurlijk.

Ik wil nu niet zeggen dat je ook een VA4 moet kopen, maar dat het wat dat betreft weinig uit maakt welk model je gaat kiezen. Tijdens slaap en rest van de dag geloof ik niet dat ze wat betreft hartslag veel verschil zullen maken.

Enige wat ik niet weet is hoeveel 'beter' de venu2 is m.b.t. de nieuwere sensoren idd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Aghanim schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:31:
Ik heb mijn F6s Pro nu voldoende lang gedragen om er aan te wennen. Toch blijft de mate van comfort op het randje van wat ik voldoende vind om een horloge werkelijk te dragen. Ik merk vrijwel de hele dag dat ik het horloge om heb. Dat heb ik bij de AW of de FR245 bijvoorbeeld niet gehad. Misschien ligt het aan het gewicht of het type bandje, maar dit is eigenlijk de enige reden om de F6s niet alsnog boven de AW te verkiezen en de AW te verkopen. Hoe ervaren jullie dit comfort?

[...]
Ik heb bewust de 945 genomen in plaats van de Fenix, in verband met het draagcomfort en dan met name het gewicht. Ik vond (en vind) de fenix domweg te zwaar.
Alles zal allicht wennen, maar ik ben nog steeds dik tevreden met mijn 945 aka plastic fenix :P Qua functies zijn (waren?) deze bij aanschaf nagenoeg gelijk, dus dan zit het onderscheid hem vooral in de looks.

Ik vond de looks niet opwegen tegen het extra gewicht. Die 83 vs 50 gram lijkt op papier niet zó veel. Maar in de praktijk wel degelijk. Door mijn horloge gewoon eens in de hand te hebben, heb ik de afgelopen paar jaar ook diverse fenix bezitters lichtelijk jaloers gemaakt. Je bent dus zeker niet de enige die vraagtekens heeft bij het draagcomfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:34
Naar aanleiding van jullie berichten over navigeren was ik is gaan kijken naar welke modellen er navigatie ondersteunen, maar dit zijn dus echt alleen de duurdere modellen zo te zien? maar heeft iedereen dan zo'n dure garmin hier? ik maak iig wekelijks gebruik van de "routemap" functie bij m'n langere duurlopen.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:12
Tinusvolkel schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:35:
Naar aanleiding van jullie berichten over navigeren was ik is gaan kijken naar welke modellen er navigatie ondersteunen, maar dit zijn dus echt alleen de duurdere modellen zo te zien? maar heeft iedereen dan zo'n dure garmin hier? ik maak iig wekelijks gebruik van de "routemap" functie bij m'n langere duurlopen.
Tja, wat is duur? Ik draag mijn 945 altijd dus ook als dagelijks horloge die ik niet hoef te kopen.
Ik gebruik wel een metalen bandje (aliexpress variant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Niet iedereen heeft zo'n dure Garmin. Voor hardlopen geldt dat ik nieuwe routes simpelweg bestudeer en onthou. Tot 20 km lukt dat aardig. Vaak kijk ik even op Google Maps street view om wat referentiepunten te hebben.

Voor fietsen kan je routes exporteren naar GPX formaat en dan importeren in de nodige bike apps.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:41
Je kunt ook andere toestellen gebruiken met de thirdparty IQ app dwMap. Alle forerunners, vivoactives, fenixen zijn supported.
Ik gebruik hem zelf niet btw

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:34
Aha er bestaat dus wel iets voor, "vroeger" deed ik het ook met google Street view even kijk waar ik af moest slaan maar bij trail loopjes is dit wel een stuk lastiger

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:12
Heb een F5S+ dus al wat ouder en 'goedkoper' andere modellen hebben breadcrumb trails en dat werkt vaak ook al goed genoeg met lopen/wandelen.
ik gebruik de route of kaart vaak om even te kijken waar ik ben of om echt de route te volgen. Als ik niet zo bekend ben en niet zeker weet waar ik ben. Telefoon als back up werkt ook uiteraard maar een kaart op je pols is wel zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Market_Watcher
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-05 09:56
Hebben alle horloges met een ingebouwde GPS ook de functie om te navigeren van punt A naar B? Of zijn sommige enkel om te tracken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
XWB schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:08:
BikeGPX is ook een goede app. Route uitstippelen, GPX file uploaden en gaan :)
Klopt, maar dan moet je al een dok hebben voor je GSM op je fiets. De app zegt waarschijnlijk niet als je naar links of rechts moet op een kruispunt?

Horloge heb ik sowieso aan en is zichtbaar.

Zoals ik al zei is de old fashion oplossing ook nog steeds een mogeljikheid. Die heeft mij nog nooit in de steek gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Mistraller schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:56:
[...]

Je kunt ook andere toestellen gebruiken met de thirdparty IQ app dwMap. Alle forerunners, vivoactives, fenixen zijn supported.
Ik gebruik hem zelf niet btw
Nadeel is dat dwMap ook gewoon een breadcrumb trail toont en dus niet veel extra's doet buiten het snel kunnen aanmaken van een route.

Ik bekijk het eens maar denk dat sticker met knooppunten zal winnen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Market_Watcher schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:37:
Hebben alle horloges met een ingebouwde GPS ook de functie om te navigeren van punt A naar B? Of zijn sommige enkel om te tracken?
Meeste zijn enkel om te tracken. De duurdere kun je een route laten uitstippelen. Geen idee of dat dan aangename routes zijn. Ik probeer in mijn routes nogal graag drukke binnenwegen te vermijden en zie dat vele routeplanners dat niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Market_Watcher
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-05 09:56
Tibs schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:09:
[...]

Meeste zijn enkel om te tracken. De duurdere kun je een route laten uitstippelen. Geen idee of dat dan aangename routes zijn. Ik probeer in mijn routes nogal graag drukke binnenwegen te vermijden en zie dat vele routeplanners dat niet doen.
Toch vreemd dat routeplanning zo weinig voorkomend is. Lijkt mij handig bij urban navigation, moet je niet heletijd navigeren via je smartphone.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Tibs schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:01:
[...]

Klopt, maar dan moet je al een dok hebben voor je GSM op je fiets. De app zegt waarschijnlijk niet als je naar links of rechts moet op een kruispunt?

Horloge heb ik sowieso aan en is zichtbaar.

Zoals ik al zei is de old fashion oplossing ook nog steeds een mogeljikheid. Die heeft mij nog nooit in de steek gelaten.
Ik gebruikte voorheen OsmAnd op mijn telefoon. Scherm sprong alleen aan als er genavigeerd moest worden of op basis van proximity sensor. (even zwaaien en je had beeld). En dan via een BT dopje prima route beschrijving ("scherpe bocht naar rechts" etc) Dus juist wel van dat, en ook de straatnamen en zo.
Mijn toestel zat muurvast met een prima aliexpress houder van alu. Batterij ging lang genoeg mee doordat het scherm auto on-off ging.
Maar toch, voor op de fiets ben ik nu blijer met mijn Edge. Al pak ik bij heel vage situaties alsnog mijn mobiel, maar dat komt maar eens op de zoveel ritjes voor. Met wandelen wel altijd OsmAnd, maar dan nooit met routegeleiding. In OsmAnd kan je ook de wandel en fietsknooppunten zien, dus dat zijn altijd handige referentiepunten.

[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 04-05-2021 16:30 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Mistraller schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:29:
[...]

Ik gebruikte voorheen OsmAnd op mijn telefoon. Scherm sprong alleen aan als er genavigeerd moest worden of op basis van proximity sensor. (even zwaaien en je had beeld). En dan via een BT dopje prima route beschrijving ("scherpe bocht naar rechts" etc) Dus juist wel van dat, en ook de straatnamen en zo.
Mijn toestel zat muurvast met een prima aliexpress houder van alu. Batterij ging lang genoeg mee doordat het scherm auto on-off ging.
Maar toch, voor op de fiets ben ik nu blijer met mijn Edge. Al pak ik bij heel vage situaties alsnog mijn mobiel, maar dat komt maar eens op de zoveel ritjes voor. Met wandelen wel altijd OsmAnd, maar dan nooit met routegeleiding. In OsmAnd kan je ook de wandel en fietsknooppunten zien, dus dat zijn altijd handige referentiepunten.
Is dat iets wat je bij Komoot ook kan? Ik ben er namelijk niet voor te vinden om mijn GSM op zo'n houder te zetten. Dus als mijn GSM in mijn achterzak zit wil ik wel horen of ik naar links of rechts of rechtdoor moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Waarom gebruik je niet gewoon OSMand? Dat werkt namelijk precies zoals jij wilt. Als je telefoon in je achterzak zit zie je het verschil in apps sowieso niet. Met Komoot kan het overigens ook voor zover ik weet. Dan heb je het gewoon over audio meldingen (dat kan Google Maps ook).
Market_Watcher schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:17:
Toch vreemd dat routeplanning zo weinig voorkomend is. Lijkt mij handig bij urban navigation, moet je niet heletijd navigeren via je smartphone.
Vind ik niet. Dit is het sport-horloge topic en niet het navigatie- of fietstopic. Uitzonderingen daar gelaten heb je het hier over hardlopers, sportschoolfiguren en een groepje fietsers. Als je serieus fietst als sport gebruik je waarschijnlijk een fietscomputer (ander topic) en als je aan hiking doet gebruik je andere navigatie (ander topic). Daar hebben Garmin en andere producenten ook andere apparaten voor dan de horloges.

[ Voor 55% gewijzigd door Aghanim op 04-05-2021 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Aghanim schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:54:
Waarom gebruik je niet gewoon OSMand? Dat werkt namelijk precies zoals jij wilt. Als je telefoon in je achterzak zit zie je het verschil in apps sowieso niet. Met Komoot kan het overigens ook voor zover ik weet. Dan heb je het gewoon over audio meldingen (dat kan Google Maps ook).

[...]

Vind ik niet. Dit is het sport-horloge topic en niet het navigatie- of fietstopic. Uitzonderingen daar gelaten heb je het hier over hardlopers, sportschoolfiguren en een groepje fietsers. Als je serieus fietst als sport gebruik je waarschijnlijk een fietscomputer (ander topic) en als je aan hiking doet gebruik je andere navigatie (ander topic). Daar hebben Garmin en andere producenten ook andere apparaten voor dan de horloges.
Nadeel is dat die, net zoals Komoot of Google Maps standaard kiest voor drukke wegen (exrepsweg). Ik kijk eens naar trailrun ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tibs schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:13:
[...]

Nadeel is dat die, net zoals Komoot of Google Maps standaard kiest voor drukke wegen (exrepsweg). Ik kijk eens naar trailrun ofzo.
Ah zo, ik ging er van uit dat je zelf een route had gemaakt (GPX via Komoot of Basecamp of Strava) en die dan wilde laten navigeren op de fiets. Dat kun je overigens alsnog doen; je gewenste route op de kaart tekenen in 1 van die programma's en dan laden als GPX file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertware
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:35
Tibs schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:43:
[...]

Is dat iets wat je bij Komoot ook kan? Ik ben er namelijk niet voor te vinden om mijn GSM op zo'n houder te zetten. Dus als mijn GSM in mijn achterzak zit wil ik wel horen of ik naar links of rechts of rechtdoor moet.
Komoot heeft gesproken routebegeleiding, die ik op de fiets gebruik in combinatie met bone-conducting bluetooth "oortjes" zodat ik zowel omgevingsgeluid als navigatie/muziek heb. Op een 45 minuten fietsen met spotify + komoot verbruikt mijn pixel 5 ongeveer 1 a 2% batterij, dus dat zit wel goed. Je moet wel regio's unlocken voor deze begeleiding, 1 regio krijg je gratis, en je kan ook gratis een provincie krijgen vie invites (invite jezelf via een tijdelijk mailadres of via partner). De regio's die je unlocked kan je ook downloaden. Ze hebben ook apps voor Garmin en andere horloges/GPS toestellen, maar daar heb ik geen ervaring mee. Verder werkt het goed voor routeplanning, kan waarschuwen voor moeilijke trails en gebruikt fietspad waar mogelijk, af en toe moet je er zelf even een waypoint in slepen zodat hij door de gebieden gaat die je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Tibs schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:13:
[...]

Dat vond ik persoonlijk best meevallen. Heb er leuke ritjes mee gefietst. Zolang je maar enkele tussenpunten geeft, en altijd even checked wat ie er van gebakken heeft, maar geldt dat niet overal zo?
Kwestie van proberen toch? Het is gratis. Al heb ik wel de plusversie uiteindelijk zodat ik unlimited landen kan downloaden (stel dat we ooit weer op vakantie mogen, dan is dat handig)

Fietsritten plan ik tegenwoordig wel vaker in Strava trouwens. En verder downloaden we wel eens wat op routeyou, de gpx kan je in OsmAnd (of waar dan ook natuurlijk) importeren.

Overigens: Toen ik mijn fietscomputer (Garmin Edge) net had, had ik ook ingesteld dat ik spraakbegeleiding wilde via mijn oortje. Maar dat beviel me toch minder goed dan die van OsmAnd dus dat staat nu uit. Maar die Edge zit toch op je stuur dus een piepje met een beetje visuele ondersteuning is voldoende.

[ Voor 16% gewijzigd door Mistraller op 04-05-2021 17:59 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Ok, dan probeer ik het zo eens. Heb de GPX file al gemaakt dus deze kan ik dan eenvoudig uploaden.
Als oortjes heb ik sinds kort de Airpods Pro omdat mijn vrouw zich de Aftershokz heeft toegeïgend :P.

Met de transparency mode hoor je ook goed het omgevingsgeluid en kun je dus veilig lopen/fietsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
Aghanim schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:31:
Ik weet niet hoe de F6s zich verhoudt tot mijn F5+ op dat vlak, maar ik merk er oprecht helemaal niets van dat ik een horloge draag. Niet in dagelijks gebruik en ook niet bij sporten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Aghanim schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:41:
[...]

Je krijgt zonder abo bij Welltory ook al heel veel info. Volgens mij genoeg om te weten wat jij wilt weten. Aangezien dat gratis is kunt je dat gewoon een paar dagen uitproberen voordat je een horloge koopt. Laagdrempeliger wordt het niet. Meten via flitser/camera is een redelijk beproefde methode, doet samsung al jaren in hun Health app. Het beste is een hartslagband natuurlijk.

Ik zou minder kijken naar welk horloge je nodig hebt maar naar de precieze features die je zoekt en welk horloge dit kan bieden. Native of via een app. Native heb je meer kans bij Garmin/Polar/Apple dan bij Samsung en andere merken.

Auto sleep werkt prima inderdaad. Maar ook daar weinig bruikbare info. Ja ik heb een slaap score van 87%. En nu?
Net gedownload en het lijkt erop dat met m'n Pixel 3 XL die hartslag-meuk via de camera nog best klopt ook (nou ja: soms wel duidelijk te hoog aangezien mijn hartslag in rust meestal rond de 58 is). Volgens mij is het zo dat Welltory pas externe devices pakt als je dus een abonnement afsluit en je zonder abonnement niets met smartwatches of andere trackers iets kan doen, toch?

Ben trouwens vandaag de Mediamarkt ingelopen (gelukkig lekker rustig) en heb daar even gekeken naar de maten: 45mm is prima te doen voor mijn pols. :P De Venu hadden ze als echte versie en die is wel leuk (karige graphics), de Samsung Watch 3 is echt heel tof maar schijnt dus een matige hartslagmeter te hebben die bovendien ook niet continu zou meten maar op interval-basis (en daardoor niet bruikbaar met wat bij mij de bedoeling is lijkt me).

Ik was trouwens aangenaam verrast door de spotgoedkope Xiaomi Mi Watch, die zelfs de techniek van Garmin gebruikt (Firstbeat, hadden ze schijnbaar al een overeenkomst mee voordat Garmin Firstbeat overnam), en je zag er ook een soort-van Body Battery in en andere zaken die je ook in de Garmins terug ziet. Alleen het klinkt te goedkoop en dus te mooi om waar te zijn want het ding is net iets boven de 100 Euro (pricewatch: Xiaomi Mi Watch Zwart (Zwart)). Volgens de reviews is de hartslagmeter niet super accuraat en is het ook de vraag hoe goed hun app is en wat je daarmee nog meer mee zou kunnen met externe apps (voor zover nodig). Ik denk dat ik dus beter voor een Garmin kan gaan omdat je dan niet zit te rommelen met allerlei extern spul wat dan misschien niet of niet lekker werkt. :P Of denk ik te moeilijk of zie ik iets enorm over het hoofd? :+
30 Dollar per maand voor een abonnement, daarvan kan je heel wat leuke smartwatches van kopen in 2-3 jaar tijd. :+

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
@Bart-Willem ik vind het de 30 dollar per maand waard tot nu toe. Ik heb nog geen betere health inzichten gehad :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Requiem19 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:25:
@Bart-Willem ik vind het de 30 dollar per maand waard tot nu toe. Ik heb nog geen betere health inzichten gehad :-).
Ik vind het nogal een gok, want als het tegenvalt of ik doe er alsnog weinig/niets mee dan zit je met een vervelend abo (ja je kan het stopzetten), met een horloge kan je meer dan met zo'n polsband-met-niets-erop. :+ Dat laatste vind ik ook wel een nadeel van de Whoop: je moet dus echt alles op je telefoon bekijken en niet op je horloge. En de reviews zijn matig enthousiast, zeker als je die van DCR bekijkt: https://www.dcrainmaker.c...op-3-platform-review.html

Dus niet echt een optie voor me. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:52
Nu van mijn huidige sporthorloge (Polar RX800cx) langzaamaan één voor één mijn sensoren defect gaan, en deze niet meer nieuw lekker verkrijgbaar zijn kom ik op het punt om iets nieuws te zoeken.

Ik gebruik hem voornamelijk voor fietsen. Dus eigenlijk zou ik op een Garmin Edge (530) uitkomen, maar dan mis ik de mogelijkheid om de hartslag te kunnen meten tijdens spinning. (tenminste ik hoop dat dit volgende winter corona-technisch weer mag).
Dus ik neig toch een beetje naar een horloge ipv fietscomputer.

Wat voor mij de eisen zijn:
-Geschikt voor drie fietsen
-Meting snelheid en cadans en hartslag (met externe sensoren die nog aangeschaft moeten worden)
-Mogelijkheid om in de toekomst een vermogensmeter te koppelen
-Navigatie. Dus vooraf een rondje uitzetten en deze nafietsen op de racefiets of mountainbike. En wanneer je van de route afgaat (bijv. wegens wegwerkzaamheden), dat je dan makkelijk wat verder op de route weer kunt oppakken. Ook een "terug naar start" optie lijkt me soms wel handig. En omdat het een horloge is, verwacht ik de navigatie ook nog wel eens te gebruiken bij een recreatieve boswandeling.
-Strava segmenten zien onder het fietsen.

Smartfuncties en de mogelijkheid voor het afspelen van muziek vind ik weer wat minder relevant.
Ook verwacht ik niet dat ik het horloge 24/7 ga dragen voor de slaap analyse enz. Maar goed, nu heb ik die functies ook niet, dus misschien vind ik alle extra informatie/data wel heel interessant en veranderd mijn mening hierover nog.....

Qua merken zat ik te kijken naar Polar en Garmin omdat ik hierbij het gevoel heb dat de ondersteunende software bij deze merken op het hoogste niveau zit. Echter Polar heeft volgens mij geen fijne navigatie optie, dus deze valt af.
Dan blijven volgens mij de Garmin Forerunner 945 en de Garmin Fenix 6 Pro over.

De voordelen van de Fenix zijn (volgens de garmin vergelijk functie):
-MTB Grit & Flow
-Meer opties om energiemodi aan te passen (al zal dat voor mij niet echt van toepassing zijn aangezien ik dagelijk zou kunnen opladen indien noodzakelijk, maar normaal fiets ik niet langer dan een paar uur).
-Wat extra opties voor sporten die ik niet doe (skydive, golf)

De nadelen:
-Zwaarder. Voor op de fiets niet echt van toepassing. Mocht ik hem meer willen gaan dragen dan is dit volgens de reviews wel een dingetje....
-€50,- duurder (uitgaande van de Pro zonder saphire) wanneer ik nu ff snel bij wat webshops kijk.

Maar wanneer ik online zoek, lijkt de Fenix qua navigatie wat beter te zijn (meer kaart types en meer detail) en de mogelijkheid te hebben om 6 datavelden op een scherm te zetten ipv 4.
Alleen heel veel vergelijkings- Youtube filmpjes en sites zijn vaak een jaar oud. Ik heb het idee dat Garmin regelmatig updates uitvoerd, dus ik blijf het lastig vinden om de keuze te maken. (ik zag vanmorgen een filmpje dat de 945 bijv nu ook 6 datavelden kan weergeven).

Dus, als iemand nog goede argumenten heeft om de ene wel of niet te nemen dan hou ik me aanbevolen.

(soms denk ik er ook nog aan om voor de Edge 530 te gaan en dan eventueel wanneer ik weer ga spinnen, een goedkoop sporthorloge aan te schaffen).

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
@ydderf Mijn vriendin heeft haar Garmin Fenix 5 nu bijna 2 jaar gebruikt voor het fietsen (ze gebruikt hem sowieso ook voor hardlopen en Crossfit).

Voor het fietsen 'werkt' het, maar een echte fietscomputer is toch wel duizend keer praktischer- die heeft ze nu dus ook aangeschaft (530).

Zou het niet een optie zijn om de 530 te nemen zodat je daar al je fietsactviteiten mee kunt doen en dan als je gaat spinnen kun je een el-cheapo horloge nemen dat je kunt koppelen met je HR band zodat je ook binnen je HR kunt tracken (of je legt je 530 voor je neus neer bij het spinnen, kan ook gewoon).

Mijn bottom line: voor fietsen alleen vind ik een horloge geen goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
ydderf schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:40:
Nu van mijn huidige sporthorloge (Polar RX800cx) langzaamaan één voor één mijn sensoren defect gaan, en deze niet meer nieuw lekker verkrijgbaar zijn kom ik op het punt om iets nieuws te zoeken.

Ik gebruik hem voornamelijk voor fietsen.
(soms denk ik er ook nog aan om voor de Edge 530 te gaan en dan eventueel wanneer ik weer ga spinnen, een goedkoop sporthorloge aan te schaffen).
Wat @Requiem19 zegt, in jouw geval zou ik zeker voor een Edge gaan. Zo'n scherm is ook 100x gemakkelijker aflezen dan dat je op je pols moet kijken. Dat het scherm aanzienlijk groter is, is daarbij mooi meegenomen.

Voor het spinnen zou je dan een (2e hands) garmin 45 ofzo aan kunnen schaffen om alles in hetzelfde systeem te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:52
@Requiem19 en @karazz thanks voor jullie input!
Mijn huidige polar horloge heb ik wel met een stuurhouder op het stuur zitten ipv om de pols. Dus het aflezen ervaar ik nu niet als vervelend of lastig.
Tijdens normaal gebruik zonder navigatie verwacht ik ook niet dat het veel problemen gaat geven. Met navigatie kan ik me wel voorstellen dat een groter scherm wat meer info geeft (of op de mtb ff net iets sneller kunt zien waar je heen moet).

@Requiem19, ik ben toch ff nieuwsgierig. Wat ervaart jou vriendin als belangrijkste dingen die praktischer zijn?

M.b.t. de Edge 530 twijfel ik dan nog weer of ik die nu moet aanschaffen of even moet wachten omdat volgens de roddels er mogelijk een opvolger komt. Maar goed dat is weer een andere discussie die in het grote fietscomputer topic gevoerd kan worden.....

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
ydderf schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 15:03:
@Requiem19 en @karazz thanks voor jullie input!
Mijn huidige polar horloge heb ik wel met een stuurhouder op het stuur zitten ipv om de pols. Dus het aflezen ervaar ik nu niet als vervelend of lastig.
Tijdens normaal gebruik zonder navigatie verwacht ik ook niet dat het veel problemen gaat geven. Met navigatie kan ik me wel voorstellen dat een groter scherm wat meer info geeft (of op de mtb ff net iets sneller kunt zien waar je heen moet).

@Requiem19, ik ben toch ff nieuwsgierig. Wat ervaart jou vriendin als belangrijkste dingen die praktischer zijn?

M.b.t. de Edge 530 twijfel ik dan nog weer of ik die nu moet aanschaffen of even moet wachten omdat volgens de roddels er mogelijk een opvolger komt. Maar goed dat is weer een andere discussie die in het grote fietscomputer topic gevoerd kan worden.....
Met name de praktische leesbaarheid van de kaart en de set-up van de datavelden etc.

Ik heb op mijn 530 nu al af en toe dat ik me afvraag of ik goed zie waar ik heen moet. Op mijn Fenix (heb ik zelf ook) zou ik dat niet kunnen zien, maar ligt wellicht ook aan mij.

De 530 is af en toe nu ook wel voor goede bedragen te kopen...

#eindeofftopic :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:27
Palthe schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 22:55:
[...]

En levertijd van 2-3 weken… ik heb de niet-s versie dus de venu 2 besteld en ik reken er op dat hij pas in de week van 15 mei arriveert. Besteld bij Garmin de 23e.
Ik heb er nu 2 besteld in hele korte tijd bij CoolBlue.nl (30 april 1 op voorraad en 3 mei ook 1 op voorraad)

Ik zou zeer regelmatig de Venu 2 Pagina op coolblue even refreshen!

Ik heb bij beide horloges een software fout, althans dat denk ik... Zodra je door de wijzerplaten scrolt dan loopt hij 9 van de 10 keer vast en start hij opnieuw op. Garmin is er inmiddels van op de hoogte.

[ Voor 18% gewijzigd door Nougat op 05-05-2021 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-10 12:32
Ik kan niet echt wat over het volgende vinden, heb al gezocht op o.a. de Forerunner 745 en 245 "navigation audio prompts" maar kom mijn vraag niet echt tegen. Ik heb vandaag genavigeerd met dwMap voor de Venu, dat is dus eigenlijk een breadcrumbtrail navigatie. Werkt op zich OK, voor zover je dat op "bekend" terrein kan beoordelen. Daardoor heb ik het idee dat ik qua navigatie niet per sé kaarten (van de 945 of Fenix serie) nodig heb. Op onbekend terrein verwacht ik echter dat het minder goed werkt: vooral omdat ik geen "melding" van het horloge krijg dat ik moet afslaan, een andere kant op moet, etc. Is er iemand met een Forerunner zónder kaarten die kan aangeven of dat met hun breadcrumbtrail ook niet zo is? Ik verwacht van niet omdat, door het gebrek van kaarten, er mogelijk geen "herkenning" van een afslag is (zoals dat met kaarten wel kan zijn). Ik las dat de Fenix bijv. wel een piepje geeft als je bij een bocht aankomt, dus dan weet je dat je op je horloge moet kijken. Het lijkt me echt niet fijn om continu op je horloge te moeten kijken (wat dus met de Venu nu zou moeten) om de afslag niet te missen. Iemand die het weet?

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Palthe

Nougat schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 15:52:
[...]

Ik heb er nu 2 besteld in hele korte tijd bij CoolBlue.nl (30 april 1 op voorraad en 3 mei ook 1 op voorraad)

Ik zou zeer regelmatig de Venu 2 Pagina op coolblue even refreshen!

Ik heb bij beide horloges een software fout, althans dat denk ik... Zodra je door de wijzerplaten scrolt dan loopt hij 9 van de 10 keer vast en start hij opnieuw op. Garmin is er inmiddels van op de hoogte.
Ach, ik heb er nu vrede mee dat hij ergens volgende week wel komt. In deze consumptiemaatschappij is het soms ook wel even goed om weer de kunst van het geduld te beoefenen.
Wat een BS, ik wil hem nu!! :P

Balen van die vastlopers maar klinkt als een kinderziekte, hoe bevalt ie verder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-10 11:32
Arjan90 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:23:
Ik kan niet echt wat over het volgende vinden, heb al gezocht op o.a. de Forerunner 745 en 245 "navigation audio prompts" maar kom mijn vraag niet echt tegen. Ik heb vandaag genavigeerd met dwMap voor de Venu, dat is dus eigenlijk een breadcrumbtrail navigatie. Werkt op zich OK, voor zover je dat op "bekend" terrein kan beoordelen. Daardoor heb ik het idee dat ik qua navigatie niet per sé kaarten (van de 945 of Fenix serie) nodig heb. Op onbekend terrein verwacht ik echter dat het minder goed werkt: vooral omdat ik geen "melding" van het horloge krijg dat ik moet afslaan, een andere kant op moet, etc. Is er iemand met een Forerunner zónder kaarten die kan aangeven of dat met hun breadcrumbtrail ook niet zo is? Ik verwacht van niet omdat, door het gebrek van kaarten, er mogelijk geen "herkenning" van een afslag is (zoals dat met kaarten wel kan zijn). Ik las dat de Fenix bijv. wel een piepje geeft als je bij een bocht aankomt, dus dan weet je dat je op je horloge moet kijken. Het lijkt me echt niet fijn om continu op je horloge te moeten kijken (wat dus met de Venu nu zou moeten) om de afslag niet te missen. Iemand die het weet?
Het werkt best OK, zolang de afslagen en wegen niet te dicht op elkaar liggen. Is dat wel het geval, zoals bij splitsingen in bossen of in bergen, dan zie je niet welke afslag je moet hebben en loop je soms verkeerd, zeker als twee wegen bijna parallel lopen maar de ene boven de ander ligt.
In Nederland speelt dit minder vaak dan in bijvoorbeeld Oostenrijk of Zwitserland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nougat
Palthe schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 19:29:
[...]

Ach, ik heb er nu vrede mee dat hij ergens volgende week wel komt. In deze consumptiemaatschappij is het soms ook wel even goed om weer de kunst van het geduld te beoefenen.
Wat een BS, ik wil hem nu!! :P

Balen van die vastlopers maar klinkt als een kinderziekte, hoe bevalt ie verder?
Ik heb een week een Samsung Watch gehad jaren geleden, ik was het zat dat hij zo vaak opgeladen moest worden... dat is nu wel even anders... eigenlijk heerlijk zolang dat de accu mee gaat. :)
Ik moet alleen een klein beetje wennen aan de silicone band, komt denk ik door alleen maar metalen banden gehad te hebben op normale horloges, die ook losser om je pols kunnen zitten.
Schermpje is zeer mooi en duidelijk en alles gaat vloeiend.
Verder ben ik aan het spelen met krachttrainings workouts. Ik heb ook contact met Garmin gehad over de agenda waar je op 1 dag bijv 10 workouts op zet, die je op een bepaalde volgorde erin zet... alleen het toestel zet ze weer in een andere volgorde. Dit word hopelijk bij de volgende update aangepakt. De workouts kun je enorm uitgebreid maken en er staan zat oefeningen in.

Zoals ik de Venu 2 nu zie is dat het i.i.g. voor mij een heel fijn klokje is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Palthe

Nougat schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 23:02:
[...]

Ik heb een week een Samsung Watch gehad jaren geleden, ik was het zat dat hij zo vaak opgeladen moest worden... dat is nu wel even anders... eigenlijk heerlijk zolang dat de accu mee gaat. :)
Ik moet alleen een klein beetje wennen aan de silicone band, komt denk ik door alleen maar metalen banden gehad te hebben op normale horloges, die ook losser om je pols kunnen zitten.
Schermpje is zeer mooi en duidelijk en alles gaat vloeiend.
Verder ben ik aan het spelen met krachttrainings workouts. Ik heb ook contact met Garmin gehad over de agenda waar je op 1 dag bijv 10 workouts op zet, die je op een bepaalde volgorde erin zet... alleen het toestel zet ze weer in een andere volgorde. Dit word hopelijk bij de volgende update aangepakt. De workouts kun je enorm uitgebreid maken en er staan zat oefeningen in.

Zoals ik de Venu 2 nu zie is dat het i.i.g. voor mij een heel fijn klokje is.
Thanks man, nu heb ik er helemaal zin in!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Arjan90 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:23:
Mijn FR645M geeft zo’n 40 meter voor een afslag een melding (piepje, trilsignaal en melding op het scherm) en op het horloge wordt dan de richting aangegeven waarin je moet afslaan en hoe ver het nog is tot die afslag. Bij de afslag zelf krijg je ook nog een signaal. Verder merkt het horloge op als je van de koers afwijkt, ook weer via een signaal. Dat gebeurt dan meestal na zo’n 20-40 meter.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-10 22:17
https://forums.garmin.com...---sign-that-955-is-close
Iemand in het FR945 forum geeft aan dat zijn vriend bij een officiële Garmin dealer werkt en dat deze van Garmin heeft gehoord dat de FR955 er voor het einde van de maand is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Frij5fd schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:23:
Iemand in het FR945 forum geeft aan dat zijn vriend bij een officiële Garmin dealer werkt en dat deze van Garmin heeft gehoord dat de FR955 er voor het einde van de maand is
Als er een e-sim/LTE inzit zou ik zomaar kunnen upgraden vanaf de 945 :+ Anders voorzie ik zoeven nog geen feature waarvoor ik evt geld wil uitgeven. Daar is mijn 945 nog veel te goed voor...

Maar het niet per se mee hoeven slepen van de telefoon en toch werkende tracking/muziek ed, lijkt mij absoluut een selling point. Oh en misschien -goede- integratie van running power. Dat zou ook meer dan welkom zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
Palthe schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 23:51:
[...]

En de 2e Venu 2 gaat ook helaas weer terug.

Nu registreerd hij bepaalde oefeningen niet meer. Wel bijv Hammer Curl, maar niet bijv Lat Pulldown of Cable biceps Curl....
Contact met Garmin gehad. Daar moest ik de gedownloade wijzerplaten verwijderen en hard reset geven om het wijzerplaat probleem en de registratie van de oefeningen op te lossen... helaas dit werkte niet.
:(

Lees mijn aanpassing verder op!!

[ Voor 3% gewijzigd door Nougat op 06-05-2021 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Het zou mij verbazen als er een wearable is die sportschool oefeningen met goede accuratesse kan loggen eigenlijk....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:12
Lijkt me ook erg moeilijk om dat soort oefeningen goed te tracken. Maar ik moet zeggen dat de F5+ het wel aardig doet in de sportschool alleen het verschil tussen incline/decline push ups/ bankdrukken of flies vs cable flies pullup vs pull down etc is zo goed als onmogelijk. Grootste ergernis daar is dat ik niet mijn eigen oefeningen en benamingen erin kan zetten (achteraf) en de rest gewoon eruit kan filteren......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
Kwam ergens anders ook al de FCC datum van 2 juni tegen, maar kan er verder niets over vinden (wat te verwachten is als er een NDA geldt). Hoe dan ook, ik ben erg benieuwd :*) Het vakantiegeld moet toch ergens aan uitgegeven worden. Ik denk dat ik ook, ondanks mijn kleine polsen, overstag ga voor een groter horloge en dus de Forerunner 955. De Forerunner 945 is al amper verkrijgbaar in Nederland. Qua grootte heb ik de Forerunner 745 nog overwogen, maar die heeft uiteindelijk precies dezelfde sensors als de Venu en dan ga ik er verder niet echt op vooruit behalve de extra running dynamics. LTE of niet vind ik denk ik niet zo heel belangrijk, hoewel ik mijn telefoon eigenlijk nooit bij me heb. Kan me voorstellen dat het vooral weer meer batterijverbruik op levert en dus óf een kortere batterijduur óf een grotere kast voor het horloge. Vooral dat laatste is voor mij een no go omdat een 47mm al fors is. Ik draag het horloge wel op de helft van mijn onderarm, voortaan alleen nog maar korte mouwen :D

Overigens viel het scherm van de Fenix 6s mij héél erg tegen, ook als ik het vergelijk met reviews. Het scherm had heel weinig contrast, was niet echt donker maar meer blauw. Ik vond het echt enorm tegenvallen t.o.v. de Venu. In reviews en productfoto's zie je dat ook helemaal niet terug: daar is het gewoon donker. Uiteindelijk kwam ik bij de Fenix 6 Sapphire ook een foto tegen waarbij iemand twee dezelfde horloges had maar waar een heel ander scherm in leek te zitten (bron: https://forums.garmin.com...backlight-contrast-issues).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50OLyMIBeY8Fjv7bZ5pUPscPe_Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/be74w6CeDYbKjslLKpWKdgfG.png?f=fotoalbum_large

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nougat
De reset bij een aantal keer de wijzerplaten door te lopen blijft, maar ik ben er achter wat het probleem is met het niet tracken van de trainingen!

Ik heb de workouts als volgt gemaakt:

Rust -> 00:00:05 (om de juiste positie in te nemen)

4 Ronden -> Barbell biceps curl 8 herhalingen / Rust 00:01:00

Zodra ik de Rust buiten het blok '4 Ronden' aanpas naar Overige of Warmin Up dan telt hij de reps wel..

Joost mag weten (sorry Joost), waarom hij het met 5 seconden rust voordat je de 4 Ronden begint niet goed doet!

Nu alle 66 workouts weer aanpassen 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Nougat op 06-05-2021 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mjah, ik ben zelf hoofd Garmin en dat klopt echt niet hoor...

(Met andere woorden, ik neem de beweringen met wat korreltjes zout ;) )

Maar who knows, laat maar komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaola
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:11
Arjan90 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:34:
[...]

Kwam ergens anders ook al de FCC datum van 2 juni tegen, maar kan er verder niets over vinden (wat te verwachten is als er een NDA geldt).
Je bedoelt wellicht de aankondiging voor de FR55? https://gadgetsandwearabl.../16/garmin-forerunner-55/
Maar als die FR55 er effectief komt begin juni, zou je inderdaad verwachten dat hij niet alleen is.

It's just technology, not religion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeneman
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-10-2024
Heeft iemand ervaring met de Venu wat betreft het kunnen aflezen van de pasfrequentie/cadans op het horloge tijdens het hardlopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
@joeneman Ja hoor, dit kan ik achteraf en tijdens het lopen inzien. Tijdens het lopen gebruik ik het eigenlijk niet meer (ik gebruikte het vorig jaar bijv. wel toen ik mijn cadans langzaam ging te verhogen).

Onderstaande printscreen is van mijn intervaltraining afgelopen maandag, vastgelegd met een Venu (1).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-HNh-_lhdur-7VaptevjQ19JLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JVPVPctRxkTZwsCgGrLXWuEB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Arjan90 dit is mijn F6s Pro met schermverlichting aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OGjre4iCxMnqJG1R_QcWbZ5_c4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YiDcfyoIDJMd3SU46MsmEJRc.jpg?f=fotoalbum_large

Het is natuurlijk geen OLED-zwart maar blauw is het zeker niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Aghanim op 07-05-2021 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@Aghanim Dat ziet er heel anders uit dan wat ik heb gezien toen ik het horloge even had. Daar was dit specifieke scherm ook veel blauwer, ik vond het echt lelijk (en het kwaliteitsverschil van het scherm lijkt t.o.v. jouw horloge enorm, wat me in alle eerlijkheid wel wat tegenvalt van zo'n duur product). Misschien was het me niet opgevallen als ik niet van een OLED kwam, hoewel ik schermkwaliteit wel erg belangrijk vind. Dat ziet er op jouw foto beter uit. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arjan90 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:14:
@Aghanim Dat ziet er heel anders uit dan wat ik heb gezien toen ik het horloge even had. Daar was dit specifieke scherm ook veel blauwer, ik vond het echt lelijk (en het kwaliteitsverschil van het scherm lijkt t.o.v. jouw horloge enorm, wat me in alle eerlijkheid wel wat tegenvalt van zo'n duur product). Misschien was het me niet opgevallen als ik niet van een OLED kwam, hoewel ik schermkwaliteit wel erg belangrijk vind. Dat ziet er op jouw foto beter uit. Dank!
Ik heb al eens eerder een F6s pro gehad maar kon niet wennen aan het bandje. Volgens mij was die toen ook wat blauwer. Deze week heb ik me al een paar keer verbaasd over hoe scherp het scherm nu lijkt. Moet ik alleen niet daarvoor op mijn Apple Watch hebben gekeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmila
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 18:35
Aghanim schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:18:
@Arjan90 dit is mijn F6s Pro met schermverlichting aan:

[Afbeelding]

Het is natuurlijk geen OLED-zwart maar blauw is het zeker niet.
Dit lijkt, aan de rand te zien, niet op de 6S

Acties:
  • 0 Henk 'm!
edwardmila schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:33:
[...]

Jawel hoor :)

https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/641530

Acties:
  • 0 Henk 'm!
edwardmila schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:33:
[...]

Trust me, ik weet welk horloge ik draag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 22:26
Klinkt zoals anderen hier ook al aangeven als een hoop 'hear say', maar wie weet, ben benieuwd!

Wat mij opvalt is dat de 945 redelijk 'waardevast' lijkt. Ik heb mijn variant 1,5 jaar terug gekocht in een aanbieding voor rond de 500 euro, meeste sites was 'ie toen rond de 550. Als ik nu rondkijk zie ik dat dat eigenlijk nauwelijks veranderd is: onder de 500 vind je hem nog steeds nagenoeg niet en de retailprijs op Garmin.nl is ook nog altijd 549 euro.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Aghanim schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 16:27:
[...]

Trust me, ik weet welk horloge ik draag ;)
Wat best een prestatie is als je bijna elke maand een andere draagt! :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!
PatrickC schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 17:55:
[...]

Wat best een prestatie is als je bijna elke maand een andere draagt! :+
Je wil niet weten wat mijn beloning is als ik een maand hetzelfde horloge draag ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Palthe schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 23:51:
[...]

Idem. Ik heb de reminder voor de Venu 2 bij Coolblue al aangezet. Dus mijn keuze is gemaakt. :P Ik zie in ieder geval geen redenen om het niet te doen. :+

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
FR945 is nog geen twee jaar oud, zo snel vervangt Garmijn zijn horloges doorgaans niet.

Anderzijds zijn er ook geruchten over een FR945 LTE, maar dat zou dan net zo goed de FR955 kunnen zijn.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik ben los van het draagcomfort wel tevreden met de F6s alleen zoek ik naar iets als een readiness score op basis van slaap, rusthartslag, HRV etc. Dat zou de body battery natuurlijk moeten zijn maar die geeft altijd 100 aan :+

Behalve vorige week met 4 uur slaap en een kater had ik 73 na wakker worden. Maar daar had ik geen body battery voor nodig.

Het nieuwe algoritme schijnt een stuk beter te zijn volgens DCR maar zit (nog) niet op de F6. Is wel in beta beschikbaar op de 945 en 745.

Graag zie ik dus een nuance tussen een goede en een waardeloze nacht/herstel.

Whoop heeft bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://48tqxd3ngl0432pqy41i9ohn-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2019/05/recovery.gif

En een heel hoog prijskaartje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Aghanim schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 07:27:
Ik ben los van het draagcomfort wel tevreden met de F6s alleen zoek ik naar iets als een readiness score op basis van slaap, rusthartslag, HRV etc. Dat zou de body battery natuurlijk moeten zijn maar die geeft altijd 100 aan :+

Behalve vorige week met 4 uur slaap en een kater had ik 73 na wakker worden. Maar daar had ik geen body battery voor nodig.

Het nieuwe algoritme schijnt een stuk beter te zijn volgens DCR maar zit (nog) niet op de F6. Is wel in beta beschikbaar op de 945 en 745.

Graag zie ik dus een nuance tussen een goede en een waardeloze nacht/herstel.

Whoop heeft bijvoorbeeld:

[Afbeelding]

En een heel hoog prijskaartje ;)
Whoop Fanboy present ^^.

Ik heb er zelfs een aan mn moeder cadeau gedaan voor 6 maanden. Ze is hartpatiënt en probeert haar conditie te verbeteren. Na ‘sporten’ is ze erg moe. Wilde haar inzicht geven op welke dagen ze juist wel en juist niet moet sporten en wanneer sporten de dag ervoor te zwaar was.

Whoop werkt erg goed voor haar wat dat betreft.

Tijdje terug voelde ze zich niet goed, was bang dst het corona was. Ik zei, wat zegt de respiratory rate van Whoop? Die zat nog op de trend lijn. Was ze ook weer gerust 😉. (Bleek ook geen corona te zijn).

M’n whoop is relatief het duurste, maar is wel m’n meest belangrijke health gadget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Requiem19 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 08:03:
[...]

Whoop Fanboy present ^^.

Ik heb er zelfs een aan mn moeder cadeau gedaan voor 6 maanden. Ze is hartpatiënt en probeert haar conditie te verbeteren. Na ‘sporten’ is ze erg moe. Wilde haar inzicht geven op welke dagen ze juist wel en juist niet moet sporten en wanneer sporten de dag ervoor te zwaar was.

Whoop werkt erg goed voor haar wat dat betreft.

Tijdje terug voelde ze zich niet goed, was bang dst het corona was. Ik zei, wat zegt de respiratory rate van Whoop? Die zat nog op de trend lijn. Was ze ook weer gerust 😉. (Bleek ook geen corona te zijn).

M’n whoop is relatief het duurste, maar is wel m’n meest belangrijke health gadget.
Dat is een mooi voorbeeld inderdaad. Als ik het goed heb doe je zowel krachttraining als cardio sporten. Hoe helpt Whoop om inzicht te geven in vermoeidheid en herstel bij jou? Geeft het echt goede inzichten en helpt het?

Ik sport 5x per week krachttraining/hardlopen/mountainbiken en twijfel regelmatig of ik na een dag krachttraining zou moeten rusten of prima kan hardlopen. Het zijn immers andere spiergroepen, een andere manier van uitputting maar uiteindelijk wel hetzelfde lichaam. Dit doe ik nu een jaar of 2 zonder overtraind te zijn geraakt, maar aan de andere kant ga ik ook niet heel flink meer vooruit. Mogelijk zit ik tegen overtraining aan maar voel ik het niet. Ik vind het lastig omdat ik meerdere sporten combineer. Daar zoek ik een hulpmiddel voor.

Ter info: na 2.5 uur Z3-Z4-Z5 op de MTB is mijn body battery de dag erna vrolijk 100 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Aghanim schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 08:23:
[...]

Dat is een mooi voorbeeld inderdaad. Als ik het goed heb doe je zowel krachttraining als cardio sporten. Hoe helpt Whoop om inzicht te geven in vermoeidheid en herstel bij jou? Geeft het echt goede inzichten en helpt het?

Ik sport 5x per week krachttraining/hardlopen/mountainbiken en twijfel regelmatig of ik na een dag krachttraining zou moeten rusten of prima kan hardlopen. Het zijn immers andere spiergroepen, een andere manier van uitputting maar uiteindelijk wel hetzelfde lichaam. Dit doe ik nu een jaar of 2 zonder overtraind te zijn geraakt, maar aan de andere kant ga ik ook niet heel flink meer vooruit. Mogelijk zit ik tegen overtraining aan maar voel ik het niet. Ik vind het lastig omdat ik meerdere sporten combineer. Daar zoek ik een hulpmiddel voor.

Ter info: na 2.5 uur Z3-Z4-Z5 op de MTB is mijn body battery de dag erna vrolijk 100 :)
Ik doe inderdaad Crossfit, fietsen en sporadisch hardlopen.

Hoe Whoop mij helpt:

- nog beter aanvoelen of ik mega hard, hard, normaal of rustig moet trainen die dag. Recovery score, maar bekijk ook de losse RHR en HRV metrics
- inzicht in of trainingen te zwaar zijn (vooral op de indoorfiets). Dan zie ik de dag erna echt abominabele HRV waardes bijv (van 80+ naar 20 bijv) en keldert de recovery
- inzicht in welke gewoontes goed zijn en welke niet. Whoop vraagt elke ochtend een mini questionnaire: ‘heb je genoeg gedronken gisteren?’ ‘Heb je net voor het slapen gaan gegeten?’ Nog laat met je telefoon bezig geweest? Etc. Elke maand krijg je een score: met je tel in bed bezig geweest? -8% recovery...
- inzicht dat NIET trainen funest is: na 4-5 dagen niet bewegen/sporten kakken mn waardes in..
- impact van stress: heftig werkweekje? Hoppa, hrv dropt, rhr stijgt .. kortom, ook dan moet ik net even minder hard sporten.

Vet toch om dat met data in te zien en je lichaam (en geest) beter te leren kennen :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
Aghanim schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 07:27:
Dat nieuwe algoritme zit volgens mij al een aantal maanden in de beta van de Fenix 6(s).

Bij mij stond de body battery ook standaard weer op 100 elke ochtend. Maar na een beta-update eind vorig jaar/ begin dit jaar (12.77?) kwam deze waarde meer in lijn met m'n eigen gevoel. Na een normale dag en nacht staat de body battery nu in de buurt van de 90. En na een zwaardere dag/nacht in de buurt van de 70. Staat hij op 100, dan voel ik me ook altijd echt kiplekker :-)

Ik kan alleen zo snel niet vinden of dit al is doorgevoerd in de productie-firmware. En datzelfde geldt ook voor de VO2max berekening in het trailprofiel. Dat is ook een functie die bij mij bijzonder goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Requiem19 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 08:36:
[...]

Ik doe inderdaad Crossfit, fietsen en sporadisch hardlopen.

Hoe Whoop mij helpt:

- nog beter aanvoelen of ik mega hard, hard, normaal of rustig moet trainen die dag. Recovery score, maar bekijk ook de losse RHR en HRV metrics
- inzicht in of trainingen te zwaar zijn (vooral op de indoorfiets). Dan zie ik de dag erna echt abominabele HRV waardes bijv (van 80+ naar 20 bijv) en keldert de recovery
- inzicht in welke gewoontes goed zijn en welke niet. Whoop vraagt elke ochtend een mini questionnaire: ‘heb je genoeg gedronken gisteren?’ ‘Heb je net voor het slapen gaan gegeten?’ Nog laat met je telefoon bezig geweest? Etc. Elke maand krijg je een score: met je tel in bed bezig geweest? -8% recovery...
- inzicht dat NIET trainen funest is: na 4-5 dagen niet bewegen/sporten kakken mn waardes in..
- impact van stress: heftig werkweekje? Hoppa, hrv dropt, rhr stijgt .. kortom, ook dan moet ik net even minder hard sporten.

Vet toch om dat met data in te zien en je lichaam (en geest) beter te leren kennen :-).
Dit zijn inderdaad precies de metrics die enorm veel inzicht geven en ongetwijfeld goed helpen om de impact van krachttraining te kunnen relateren aan hoeverre je de dag erna kunt fietsen of hardlopen. Precies wat ik nu mis. Moet wel zeggen dat ik de 30 euro per maand een flinke drempel vind. Zowel qua kosten als het feit dat ik een hekel aan abonnementen heb. Zou het liever in 1x afkopen zoals met de Oura ring maar die lijkt dan weer wat minder detail informatie te bieden rondom hoe je het beste kunt sporten als gevolg van hoe je waarden zijn.

@elastiek Interessant dat bij jou de BB logischer lijkt te werken. Ik heb de beta release notes doorgenomen maar kan niet echt een regel vinden die impliceert dat de F6 deze nieuwe algoritmen al heeft. Waar heb je dat precies uit opgemaakt? Ik bedoel overigens de update die ook op de Venu 2 zit en nu is doorgetrokken naar de 745 en 945. Verbaas me er over dat de F6 dit niet direct zou hebben gekregen dus ik hoop dat je gelijk hebt.

Zie post DCR:

Improved results for daily Body Battery calculations [This is a bigger deal than this line item hints at]

Afbeeldingslocatie: https://media.dcrainmaker.com/images/2021/04/Body-Battery-After-Venu-2.png

Overigens is dit het resultaat na 1 week de F6s fulltime dragen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1lP9JAXW5M3LZul65tMIr79jkA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JPq9b9osPxXV673DwZ2iIMhH.jpg?f=fotoalbum_large

Het is niet het bandje maar de plek waar de sensoren zitten. Blijft een haat liefde verhouding....

[ Voor 10% gewijzigd door Aghanim op 08-05-2021 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@Aghanim heb je het bandje dan niet te strak zitten? Mijn Venu zit altijd op het 4de gaatje, dan zit hij niet te strak en werkt alles nog prima. Zo gauw ik ga sporten verzet ik hem naar het tweede gaatje zodat de sensor beter kan meten. Anders heb ik sneller last van cadanslock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arjan90 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 16:19:
@Aghanim heb je het bandje dan niet te strak zitten? Mijn Venu zit altijd op het 4de gaatje, dan zit hij niet te strak en werkt alles nog prima. Zo gauw ik ga sporten verzet ik hem naar het tweede gaatje zodat de sensor beter kan meten. Anders heb ik sneller last van cadanslock.
Nee. Met 1 gaatje groter schuift de F6 op en neer. Dat komt door het forse gewicht. Op de FR245 werkte dat perfect maar die weegt een stuk minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
Aghanim schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:00:
[...]
@elastiek Interessant dat bij jou de BB logischer lijkt te werken. Ik heb de beta release notes doorgenomen maar kan niet echt een regel vinden die impliceert dat de F6 deze nieuwe algoritmen al heeft. Waar heb je dat precies uit opgemaakt? Ik bedoel overigens de update die ook op de Venu 2 zit en nu is doorgetrokken naar de 745 en 945. Verbaas me er over dat de F6 dit niet direct zou hebben gekregen dus ik hoop dat je gelijk hebt.

Zie post DCR:
De release notes van Garmin zijn nooit volledig. Je hebt niet alleen niets kunnen vinden over de gewijzigde body battery (ik heb exact dezelfde ervaring als Ray beschrijft), maar ook niets over de wijzigingen in de VO2max bij het trail-profiel.

Na het installeren van een nieuwe beta is het een kwestie van goed opletten wat er anders is dan daarvoor. De VO2max bij het trail profiel was een makkelijke, want ik kreeg opeens een VO2max te zien na afloop van een loopje met dat profiel. Daarover heb ik toen een opmerking gemaakt hier op het forum.

En ook met de body battery was er een niet te missen verschil na een beta-update omdat ik opeens scores kreeg in de range van 70 - 90 ipv standaard 100%. Qua gevoel was er helemaal niks gewijzigd, dus dan moet het de beta-firmware wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
elastiek schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 16:44:
[...]

De release notes van Garmin zijn nooit volledig. Je hebt niet alleen niets kunnen vinden over de gewijzigde body battery (ik heb exact dezelfde ervaring als Ray beschrijft), maar ook niets over de wijzigingen in de VO2max bij het trail-profiel.

Na het installeren van een nieuwe beta is het een kwestie van goed opletten wat er anders is dan daarvoor. De VO2max bij het trail profiel was een makkelijke, want ik kreeg opeens een VO2max te zien na afloop van een loopje met dat profiel. Daarover heb ik toen een opmerking gemaakt hier op het forum.

En ook met de body battery was er een niet te missen verschil na een beta-update omdat ik opeens scores kreeg in de range van 70 - 90 ipv standaard 100%. Qua gevoel was er helemaal niks gewijzigd, dus dan moet het de beta-firmware wel zijn.
Interessant, ik kon de trailrun wijziging inderdaad ook niet vinden. Toch eens de nieuwste beta installeren dan. Neem aan dat je probleemloos terug kunt naar de laatste RC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
Je kunt inderdaad zonder problemen terug @Aghanim. En doe je dat niet, dan zal een nieuwe release je beta-installatie overschrijven zo gauw die uitkomt. Vanaf dan draai je weer de normale releases.

In ruim een jaar en vele beta releases heb ik overigens nog maar één keer een probleem gehad. M'n Stryd werd toen niet gelijk gevonden door m'n horloge. De workaround was simpel en er kwam vlot een nieuwe (beta)release uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-10 11:32
Aghanim schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 16:20:
[...]

Nee. Met 1 gaatje groter schuift de F6 op en neer. Dat komt door het forse gewicht. Op de FR245 werkte dat perfect maar die weegt een stuk minder.
Misschien een ander bandje? Op mijn pols is het standaard bandje of te strak of te los. Ik heb toen een bandje van Notocity besteld op Amazon en die zit een stuk beter. Het kan zijn dat de gaatjes net niet uitkomen (afhankelijk van je polsomtrek kan het natuurlijk ook precies andersom zijn. Dit is puur persoonsafhankelijk).

Overigens heb ik ook gelezen dat sommige mensen de eerste weken last van irritatie hebben die na een aantal keer wassen verdwijnt. Alsof de coating irriteert en na een aantal keer wassen niet meer afgeeft ofzo.

[ Voor 15% gewijzigd door mac1987 op 08-05-2021 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 23:43
Aghanim schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:00:
Overigens is dit het resultaat na 1 week de F6s fulltime dragen:

[Afbeelding]

Het is niet het bandje maar de plek waar de sensoren zitten. Blijft een haat liefde verhouding....
Dat heb ik ook, ik heb ook bandjes gehaald die met klittenband achtig iets vast moest maar dat maakt bij mij niks uit (al zat dat wel beter overigens). Heb je er verder last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Aghanim

Is fulltime ook ECHT fulltime? Herken het wel, maar komt idd neer op gewoon heel lang dragen waardoor je huid niet echt kan luchten of geen rust krijgt. Combineer dat met wat zweet oid en het gaat hard met de irriraties ;)

Die body battery is zoals het er nu bij mij ook uitziet op mijn FR945 btw (met de laatste beta fw update)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shinji schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:57:
[...]

Dat heb ik ook, ik heb ook bandjes gehaald die met klittenband achtig iets vast moest maar dat maakt bij mij niks uit (al zat dat wel beter overigens). Heb je er verder last van?
Last niet echt behalve dat het horloge niet fijn genoeg zit. Heb nu een ander bandje gekocht na de tip van @mac1987 . Op mijn Apple Watch heb ik nylon stoffen bandjes, zowel met klittenband als zonder. Die zijn perfect want precies op maat te maken en 2€ aan de overkant van de oceaan. Helaas nog niet gevonden voor de F6s.

@m0ridin dat zou ik kunnen proberen maar is wel een gok met zo’n duur horloge. Op de andere Garmins had ik dit probleem niet. Het Fenix bandje lijkt van een ander materiaal dan van de Venu, Vivoactive en 245 en 645.

Als de F6 fijner zou zitten zou ik mijn AW verkopen en deze de hele dag dragen. Nu twijfel ik flink.

945 en 745 zouden de nieuwe body battery moeten hebben inderdaad.

[ Voor 23% gewijzigd door Aghanim op 08-05-2021 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 23:43
Ah ja, ik heb ook dat die met het standaard bandje niet echt lekker zit (645M BTW) maar door ander bandje is die plek bij mij nooit weg gegaan, dus zou me daar niet op focussen maar puur op dat het straks wel lekker zit, met of zonder plek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• karazz
Ter info, ook ik heb een zoektocht achter de rug naar een fijn bandje (voor mijn VA4). Vooral omdat ik met m'n werk regelmatig in de fabriek kom waar ik hem niet om mag ben ik op zoek gegaan naar een elastische band die ik gemakkelijk (eventueel met 1 hand) om of af kan doen.
Ik ben toen hierop uit gekomen, bandje draagt heerlijk en doet wat hij moet doen.
In eerste instantie had ik een maatje te klein besteld, die ging vanzelf wat ruimer zitten, maar dat kwam het uiterlijk niet ten goede. Maar nu is het perfect.
Ik weet niet hoeveel mm de bandjes voor de fenix zijn, maar wat mij betreft is dit zeker een aanrader!
Pagina: 1 ... 189 ... 324 Laatste