Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 188 ... 324 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:33
Frenz64 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 10:23:
Zo jammer, je ontneemt me de kans je elke keer die gratuite kudo's te geven (begin ik me steeds meer aan te ergeren tbh)

Mss moet ik je wel op connect opzoeken, dat heb ik tegenwoordig ook naturellement maar daar doe ik (nog) niks mee. Duimpje hier, kudo daar, ben d'r maar druk mee
Haha dan zou je één van de weinigen zijn. Veel die er weinig mee doen of gewoon alles 'liken'. Het leukste is als je daadwerkelijk weet van elkaar wat er speelt en progressie of prestaties ziet.
Dat speelde voor mij ook mee. Veel vage kennissen die of niets doen of af en toe klikken, maar geen écht contact over prestaties. Dan is zo'n forum als dit nog leuker. :P

Overigens zit ik wel in die Garmin groep, zal eens zoeken of ik je zie. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Verdorie precies nu ik twijfel over de Venu 2 laat mijn AW een complete prut route zien qua GPS logging in het bos :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aghanim schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:48:
Heb er inderdaad al eens over nagedacht om van je hobby je werk te maken (sporten - voeding - gadgets - data analyse) maar ik zie dan al snel te veel beren op de weg. Lijkt me niet haalbaar om serieus met Ray en The5krunner te concurreren door nu nog in te stappen.

Maar een crowdfunding in dit topic zodat ik horloges kan kopen en voor jullie kan reviewen is zeker een goed idee :+
Misschien @Eric van Ballegoie eens benaderen of je niet wat reviews kunt gaan doen voor Tweakers en dan een stapje verder dan alleen horloges reviewen, maar ook meer gericht op data analyse, gadgets en voeding? >:) Hij informeerde hier laatst al naar het gebruik van running dymamics.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aghanim schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 11:46:
Verdorie precies nu ik twijfel over de Venu 2 laat mijn AW een complete prut route zien qua GPS logging in het bos :9
Lijkt me duidelijk... tijd om weer naar Garmin over te stappen! :+

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Aghanim schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 11:46:
Volgens mij heb je mijn grootse irritatie van de watch te pakken. De Watch pakt als ie verbinding heeft met een iPhone de GPS van de iPhone, dus als je telefoon te goed is weg gestopt dan heb je slechte GPS ontvangst... Dit is niet in te stellen dus ik zet gewoon default mijn Bluetooth uit op de iPhone.

Maar veel plezier in kamp Garmin :w

[ Voor 3% gewijzigd door Tinusvolkel op 24-04-2021 11:56 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +5 Henk 'm!
En weer overstag gegaan. Hopelijk morgen bezorgd :+

@PatrickC dat is een goed idee inderdaad!

@Tinusvolkel er gebeurt tijdens fietsen iets heel vreemds inderdaad. Vorige week op de weg klopte de route ook totaal niet en vandaag in het bos idem, overigens zonder telefoon mee. Beide met Workoutdoors omdat mijn Polar v650 wederom niet thuis gaf (wat een klote apparaat is dat zeg). Ik gebruik de AW6 eigenlijk alleen voor tijd, registreren van metrics en sporten. Apps en dergelijke doe ik niks mee dus dat kan meer dan prima met Garmin. Het extreem fijne draagcomfort en ING betalen ga ik wel missen.

[ Voor 72% gewijzigd door Aghanim op 24-04-2021 13:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
_O-

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:52
Gonadan schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 11:13:
[...]
......Overigens zit ik wel in die Garmin groep, zal eens zoeken of ik je zie. ;)
Dat gaat een uitdaging worden, want daar zit ik niet in 8) Hoe heet de twakers groep eigenlijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
Frenz64 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:44:
Dat gaat een uitdaging worden, want daar zit ik niet in 8) Hoe heet de twakers groep eigenlijk?
Doe eens een gok? :D

@Calitomnication was beheerder als ik het mij goed herinner.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Ja duhh, die doet het niet dus, ik zie alleen de tweakers fietsgroep, probeerde 'GoT' nog, maar dat zijn er een hele hoop. En in dit topic zoeken op 'Garmin'? I don't think so 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door Frenz64 op 24-04-2021 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Frenz64 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:28:
Ja duhh, die doet het niet dus, ik zie alleen de tweakers fietsgroep, probeerde 'GoT' nog, maar dat zijn er een hele hoop. En in dit topic zoeken op 'Garmin'? I don't think so 8)7
Hier had ik hem vandaan, is al wat langer geleden dan ik dacht. :D

Calitomnication in "Hardlopen - Deel 8"

(en als jij hier stiekem één a te veel hanteert had ik je al gevonden. ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door Gonadan op 24-04-2021 23:40 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik sluit vanaf vandaag ook weer aan op de Garmin groep :)

Moet zeggen dat ik de Venu2 overigens best wel duur vind. Als je het vergelijkt met de FR745 krijg je toch een heel stuk minder features voor ongeveer het zelfde geld. Behalve natuurlijk een groot verschil in het scherm en de nieuwe interface met als het goed is betere algoritmes waardoor de informatie ook waardevoller wordt.

Al is de 745 als dagelijks horloge weer wat minder mooi maar dat is persoonlijke smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Even een stukje frustratie tikken terwijl ik wacht tot mijn Fenix 6 weer genoeg juice heeft :(

Gisteren was de accu nog op 80%, en vanochtend een rondje duinen gepland. Onbekend terrein, dus navigatie een must. Ik was 10 minuten onderweg in de auto, en toen was mijn horloge zwart. Accu helemaal dood! Omkeren, terug naar huis en aan de lader nu... Nog nooit gehad dit, heel irritant en frustrerend.

(einde rant)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Palthe

Aghanim schreef op zondag 25 april 2021 @ 08:16:
Ik sluit vanaf vandaag ook weer aan op de Garmin groep :)

Moet zeggen dat ik de Venu2 overigens best wel duur vind. Als je het vergelijkt met de FR745 krijg je toch een heel stuk minder features voor ongeveer het zelfde geld. Behalve natuurlijk een groot verschil in het scherm en de nieuwe interface met als het goed is betere algoritmes waardoor de informatie ook waardevoller wordt.

Al is de 745 als dagelijks horloge weer wat minder mooi maar dat is persoonlijke smaak.
Waar heb jij hem besteld? Gewoon bij Garmin of bij CB? Heb hem vrijdag bij Garmin besteld en ben benieuwd wanneer hij binnen komt! Ben nieuw bij Garmin en kom van een Gear Fit 2 Pro af dus dat is wel even een upgrade. Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Palthe schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:13:
[...]

Waar heb jij hem besteld? Gewoon bij Garmin of bij CB? Heb hem vrijdag bij Garmin besteld en ben benieuwd wanneer hij binnen komt! Ben nieuw bij Garmin en kom van een Gear Fit 2 Pro af dus dat is wel even een upgrade. Ben benieuwd!
Bol. Gisteren besteld vandaag bezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

Aghanim schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:35:
[...]

Bol. Gisteren besteld vandaag bezorgd.
Thanks! Was ik toch weer te impulsief vrijdag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel7b
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 31-05-2021
Hoi Forumleden,

Ik heb misschien een gekke vraag, maar wellicht zitten hier ervaringsdeskundigen. Ik heb onlangs een Polar Grit X gekocht. Vrij impulsief, omdat ik twijfel of de stap van een 735 naar een Grit X nu echt een verbetering is.

Maar nu valt het mij op dat de Start/OK knop erg zwaar is. Ik moet de knop echt stevig indrukken en soms zelfs twee keer of langer ingedrukt houden. Is dat normaal en moet ik gewoon wennen omdat andere horloges dat niet hebben of is dat niet gebruikelijk?

Ik hoor graag van jullie.

[ Voor 22% gewijzigd door michel7b op 25-04-2021 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:02

Roozzz

Plus ultra

Voor mij zou zo'n mankement met een nieuw horloge per direct reden zijn om te retourneren. Wat mij betreft een defect dat pas na jaren gebruik evt zou mogen optreden. Hopelijk is het een productiefoutje en is een vervangend exemplaar beter.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:02

Roozzz

Plus ultra

mrwolf schreef op zondag 25 april 2021 @ 08:59:
Even een stukje frustratie tikken terwijl ik wacht tot mijn Fenix 6 weer genoeg juice heeft :(

Gisteren was de accu nog op 80%, en vanochtend een rondje duinen gepland. Onbekend terrein, dus navigatie een must. Ik was 10 minuten onderweg in de auto, en toen was mijn horloge zwart. Accu helemaal dood! Omkeren, terug naar huis en aan de lader nu... Nog nooit gehad dit, heel irritant en frustrerend.

(einde rant)
Misschien een update gepusht? Ik heb zo'n batterijdrain ook één keer gehad, dat bleek aan een beetje gare update van Garmin te liggen. Aldus het internet bleken er tal van mensen wakker geworden met een horloge op zwart. Gelukkig was de drain na het opladen (/opnieuw starten) wel verdwenen. Maar ik kan mij voorstellen dat het behoorlijk irritant is als je er vroeg op uit wilt ja... |:(

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Roozzz schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:00:
[...]

Misschien een update gepusht? Ik heb zo'n batterijdrain ook één keer gehad, dat bleek aan een beetje gare update van Garmin te liggen. Aldus het internet bleken er tal van mensen wakker geworden met een horloge op zwart. Gelukkig was de drain na het opladen (/opnieuw starten) wel verdwenen. Maar ik kan mij voorstellen dat het behoorlijk irritant is als je er vroeg op uit wilt ja... |:(
Ik heb gisteren wat widgets e.d. geüpdated, ik gok dat een van die de oorzaak is. My 2cts, de Tesla app, die is er ook meteen weer afgegaan. Gelukkig laadt hij lekker snel bij, dus prima kunnen lopen met een beetje vertraging

Acties:
  • 0 Henk 'm!
michel7b schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:51:
Hoi Forumleden,

Ik heb misschien een gekke vraag, maar wellicht zitten hier ervaringsdeskundigen. Ik heb onlangs een Polar Grit X gekocht. Vrij impulsief, omdat ik twijfel of de stap van een 735 naar een Grit X nu echt een verbetering is.

Maar nu valt het mij op dat de Start/OK knop erg zwaar is. Ik moet de knop echt stevig indrukken en soms zelfs twee keer of langer ingedrukt houden. Is dat normaal en moet ik gewoon wennen omdat andere horloges dat niet hebben of is dat niet gebruikelijk?

Ik kan me niet voorstellen dat dit normaal is, maar heb verder geen ervaring met dit horloge en ken ook niemand waar ik het zou kunnen navragen. Maar ik zou dit probleem gewoon bij Polar aankaarten en kijken wat zij hier van zeggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Gisteren de Venu 2s ontvangen. Eerste indruk:
- mooi horloge qua materialen
- interface veel meer 'OLED-waardig' dan de Venu 1
- nieuwe widget glances zijn een verbetering
- inhoud van een widget (stress - body battery etc.) onoverzichtelijk - te veel info op klein scherm
- scrollen is inconsistent (stopt soms abrupt - soms vloeiend)
- raise to wake is te langzaam
- screen off gesture ontbreekt of werkt niet
- relatief veel lag bij scrollen door de UI
- draagcomfort conform Garmin
- eye candy watchfases niet op niveau van gemiddelde smartwatches
- prijzig (vergeleken met een FR745 - AW6 - Venu 1 - Fenix 6s Pro in de aanbieding)

Qua sporten zal het allemaal dik in orde zijn. De nieuwe elevate sensor is steeds binnen 2 HR-slagen met mijn AW6 (wat schijnbaar de beste hartslagsensor is). Ik ga de Venu 2s niet testen met sporten omdat ik geen bezweet apparaat wil retourneren.

Waarom retourneren? Once you go Apple, you never go.....

De Venu 2s is een goed horloge met een mooi featurepakket voor de sporter die ook een smartwatch wil. Vergeleken met de Apple Watch is het 'niet-sport' gedeelte toch wel een aantal niveaus lager en daar heb ik me de eerste 2 uur al dusdanig aan geërgerd dat het geen gelukkig huwelijk gaat worden. De AW wint het voor mij op 4 onderdelen:
- draagcomfort: ik voel serieus niet dat ik de AW draag, in tegenstelling tot de zweetbanden van Garmin;
- UI smoothness: geen lag, zoals het hoort;
- Interface: hoeveelheid informatie in relatie tot schermgrootte is redelijk overkill bij Garmin;
- Werkt altijd: raise to wake - gesture to screen off werken bij Apple 100% van de tijd.

De Venu 2 is een grote stap voorwaarts qua OLED-implementatie tegenover de Venu 1 maar redt het niet bij een Apple of Samsung (of Amazit etc.). Garmin heeft hier in mijn ogen wel wat stappen te zetten. Mogelijk leidt een aantal firmware updates tot het oplossen van de kleine puntjes die het een 'net niet' ervaring maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Aghanim op 26-04-2021 09:48 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gonadan
Dan is het mysterie van jouw vele wisselen wel eindelijk opgelost. Je bent al die tijd gewoon op zoek geweest naar een smartwatch en niet naar een sporthorloge met GPS. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Aghanim Ik heb me niet verbaasd over je bevindingen met de Venu 2s, maar Garmin kennende is de firmware bij release vaak nog aan verbetering toe. Maar een Garmin met een dergelijke batterijduur zal nooit zo ‘smooth’ worden als een AW. Die heeft een snellere processor, maar dat zie je dan ook terug in de batterijduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
oled smoled.. ik ben zo blij met met transflective scherm van de fenix, always on en hoe meer licht hoe beter leesbaar!

maar ziet de stress info er dan anders uit bij de venu 2..?
Bij de fenix heb je 3 schermen:
- huidige waarde + 4 uur grafiekje
- tijd per categorie (4 stuks) voor vandaag
- grafiekje met 7 dagen avg

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ik heb in dit topic gezocht op 735 en daarna door de posts gebladerd op zoek naar mensen met ervaring mbt. accuduur maar ik zag helaas niets staan.

Bij mij valt na 3,5 jaar gebruik de duur van de batterij flink tegen. Waar ik in heb begin meer dan 10 uur haalde, haal ik nu moeilijk 5 uur met GPS aan. Volgens de specificaties van het horloge was 16 uur mogelijk wat bij mij in de praktijk zo'n 12 uur was met borstband om. Deze borstband gebruik ik al een flinke poos niet meer.

Ik heb afgelopen vrijdagavond m'n horloge op 100% van de lader gehaald, omgedaan en mee geslapen. 's Ochtens om 8:00 begonnen met fietsen, na zo'n ~4 uur fietsen piepte m'n horloge, omdat m'n accu `bijna` leeg was. Ik heb het idee dat ie bij 20% of zo voor 't eerst piept, dus dat zou me zo'n 5 uur aan accuduur geven. Ik heb uiteindelijk ongeveer 4:45 gesport, maar ben jammer genoeg vergeten te kijken hoeveel accu ik nog had voor ik 't horloge aan de lader legde.

- Ik gebruik dus momenteel geen borstband meer.
- Ik heb geen 'apps' geinstalleerd
- Ik heb nog niet gesport met bluetooth uit

Wat is jullie ervaring met accuduur van de 735xt na een 3-4 jaar gebruik? Het horloge voldoet nu denk ik niet meer aan mijn eisen: over een halve triatlon doe ik toch eerder 6 uur dan 5 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Die van mij is nu 3 jaar oud en daar begint de accu ook minder te worden. Maar krijg er mijn vinger niet opgelegd waar dat nu in zit. Wat wel helpt is hem langer aan de lader te hebben ook al staat hij op 100%. Hem dan nog uurtje langer laten liggen scheelt in mijn beleving best veel in gebruikstijd. Maar niet echt getest (bijgehouden). Kou maakt ook veel uit merk ik.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chaola
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-10 16:11
Hoi Forumleden,

Ik heb geen Grit X maar een Vantage V maar ik volg de Facebookgroepen hierrond wel een beetje. Bij de Vantage V was er een batch die last had van moeilijk indrukbare knoppen. De Grit X kreeg net goede kritiek om zijn veel betere drukknoppen dan de Vantage. Dus er moet wel iets fout zijn met je toestel, zeker eens Polar support contacteren. Het punt waar veel klachten over zijn bij de Grit X is de barometer, dus dat moet je ook even testen..

Even DCR quoten: "The watch has both a touchscreen and five dedicated buttons. The buttons on this are super crispy looking, and feeling (in terms of pushing them) compared to the Vantage series. Side by side with a Vantage V the buttons on that feel mushy, whereas these feel sharp and easy to press. There’s also a slight vibration each time you press a button." https://www.dcrainmaker.c...t-x-gps-watch-review.html

[ Voor 16% gewijzigd door chaola op 26-04-2021 11:26 ]

It's just technology, not religion

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Gonadan schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:50:
Dan is het mysterie van jouw vele wisselen wel eindelijk opgelost. Je bent al die tijd gewoon op zoek geweest naar een smartwatch en niet naar een sporthorloge met GPS. :D
Nee zeker niet. Ik heb nog altijd 90% van mijn 8000 sportieve kilometers op het Garmin platform doorgebracht. Erg lang een FR230 en Fenix 5 gehad. Daarna is het gaan zwerven, waarbij ik op Apple na altijd vrij snel terug was bij Garmin.

Apple Watch vind ik de beste smartwatch. Garmin de beste sporthorloge (features/sensoren etc.). Ik zoek nog altijd een Apple Watch met Fenix features of een Fenix met OLED scherm. Enige alternatief is 2 horloges naast elkaar gebruiken. Bijvoorbeeld een AW en een FR245 zijn voor mij het beste van 2 werelden. Punt is dan alleen dat niet alle data synct naar het Garmin platform. Mogelijk wel naar Apple, maar dan vind ik GC overzichtelijker dan de Health app.

Mochten ze bij Apple of Garmin een nieuwe divisie opstarten om meer van elkaars USP's te implementeren dan zou dat mijn droombaan zijn :)

@PatrickC Ik denk dat het stotteren nog wel beter wordt met firrmware inderdaad, maar het verbaast mijn wel omdat ik 1) dit nooit zo zou uitbrengen en 2) de Venu 2 juist een nieuwe CPU en losse GPU heeft gekregen.

@Prulleman Ik zal straks even voor je zoeken, het is te zien in de interface video van DCR. Erg veel info (inclusief grafieken) op een klein 1.1" scherm. Kan straks wel foto maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
@Aghanim meer iets wat niet bestaat dus, dat is ook lastig inderdaad.
Ik vraag mij oprecht af of dat op termijn gaat komen. Enerzijds zouden de technieken dusdanig moeten verbeteren dat een goede combinatie uiteindelijk mogelijk moet zijn. Anderzijds worden de eisen van de software of gewoon hoger en moet zo'n horloge steeds meer kunnen.
Het zou mij niets verbazen als een echte allrounder die op beide fronten maximaal presteert nooit echt zal bestaan. Maar hopelijk kruipen de werelden nog wel wat meer naar elkaar toe.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Gonadan Ik blijf ergens de ijdele hoop houden dat er inderdaad een device komt die beide werelden echt goed combineert. Ik begrijp ook dat ik high end eisen heb en ook een zeikerd ben dus mijn probleem is ongetwijfeld te klein om een nieuw device voor te ontwikkelen ;)

Aan de andere kant zou het voor Apple (ik neem hen bewust vanwege cash/marktaandeel/kwaliteit AW) echt een interessante stap zijn om de hardloopmarkt in te stappen. Het is een populaire sport waar mensen bereid zijn 250 - 600 euro neer te leggen voor een horloge. Apple mist native workout ondersteuning (geen GPS route logging bijvoorbeeld) en is afhankelijk van 3rd party apps als je serieus wilt sporten. Zonder die apps had ik er ook niet mee gesport bijvoorbeeld. Zelf zo'n app bouwen (of partnership met Nike verder uitbouwen) kan echt een concurrerend alternatief bieden voor Garmin/Polar etc.

Dan mis je alleen nog de geavanceerde metrics. Daar heeft Garmin met de overname van Firstbeat een hele strategische move gedaan. Als je niet aan de abonnementen bij Trainingpeaks of TAO wilt moet je bij Garmin zijn voor dit soort workout data en metrics. Ik ken geen concurrenten van Firstbeat, misschien zijn ze er gewoon. Zo niet dan heb je het monopolie voor serieus (datagedreven) hardlopen gekregen na deze overname denk ik.

Wat dat betreft doet Garmin het slim door stapsgewijs iets meer smart functies toe te voegen zodat het voor een deel van de Apple/Samsung users op een bepaald moment interessant genoeg is om over te stappen.

Had Apple een eigen app ontwikkeld en Firstbeat gekocht dan hadden ze een mooie combi van smartwatch - sportwatch - medical device in handen. Dan nog een Apple Watch Enduro of Solar ontwikkelen zodat je niet de hele dag hoeft te laden en klaar :)

[ Voor 6% gewijzigd door Aghanim op 26-04-2021 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
Het is in die zin dan ook de vraag of het voor een fabrikant als Apple de moeite waard is om in zo'n combi horloge de echte high end sportopties te plaatsen. De kans is groot dat je je daarmee uit de markt prijst voor de grootste groep gebruikers.
In die zin zijn specialistische high end sporthulpmiddelen toch al iets meer en niche markt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wat dat betreft moet ik niet zeuren en gewoon 2x de portemonnee trekken :)

@Prulleman zie hier een voorbeeld. Normaal staat op de plek van - - ook nog een getal, de huidige waarde. Persoonlijk vind ik het te druk op dit kleine scherm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0zcFjB2Mwue_lrtAwzbIJJGP-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EakrK7ZSQyBOc7geSG0iHSKn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Aghanim op 26-04-2021 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneMoreThing
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-10 15:22
Hoi Forumleden,

Ik heb mijn 735xt vorig jaar april vervangen door een Grit X maar ik ervaar geen problemen met de Start/OK knop. Alle knoppen op de Grit X gaan inderdaad wat zwaarder dan de 735xt. Voor mijn gevoel is de Grit X ook steviger/robuuster dan de 735xt. Ik hoef de knop niet stevig / 2x / langer ingedrukt te houden en heb nooit problemen dat de knop niet reageert op indrukken. Alle knoppen voelen hetzelfde aan. Ik ben er, na een jaar gebruik, nog steeds erg tevreden over.

Het kan misschien nog wat nieuwigheid zijn maar als het niet binnen een paar dagen verbetert zou ik hem terugsturen/omruilen want dan is er waarschijnlijk een probleem met het horloge.

Zoals @chaola aangeeft is er wel een probleem met de barometer, die moet voor elke activiteit handmatig gekalibreerd worden als je daar gebruik van wilt maken. Lijkt me een software dingetje maar waar men bij Polar nog niet de moeite voor genomen heeft om dat te fixen.

[ Voor 9% gewijzigd door OneMoreThing op 26-04-2021 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Arie-

Al een echte factory reset geprobeerd? MIisschien ergens met een update iets niet helemaal lekker gegaan en daardoor meer drain? Als het na een factory reset nog steeds het geval is kan je duidelijk de batterij zelf de schuld geven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
@Gonadan & @Aghanim Persoonlijk vind ik de Suunto 7 ook een mooi niche, onder voorwaarde dat:

- het accuprobleem opgelost wordt (kwestie van tijd denk ik en Apple zal dat eerder oplossen vermoed ik)
- Google serieus de concurrentie aangaat met Apple
- Suunto overgenomen en kan investeren in het platform (daar weet Google wel ietsje van geloof ik)

De kans dat Apple een echt sporthorloge gaat maken lijkt me klein, niet hun strategie, ze hebben bijv. de game markt bij computers ook altijd links laten liggen. "Echte" sporters willen een echt sportmerk, geen device voor de massa.

De schaalgrootte en het marktaandeel van Garmin is groot genoeg om voldoende R&D op te hoesten om industry standard horloges af te leveren, schat ik zo in.

Ben ook wel benieuwd wat de next gen Amazfits & Huawei's gaan doen, die ontberen alleen platforms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:31
Aghanim schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:46:
Gisteren de Venu 2s ontvangen. Eerste indruk:
- mooi horloge qua materialen
- interface veel meer 'OLED-waardig' dan de Venu 1
- nieuwe widget glances zijn een verbetering
- inhoud van een widget (stress - body battery etc.) onoverzichtelijk - te veel info op klein scherm
- scrollen is inconsistent (stopt soms abrupt - soms vloeiend)
- raise to wake is te langzaam
- screen off gesture ontbreekt of werkt niet
- relatief veel lag bij scrollen door de UI
- draagcomfort conform Garmin
- eye candy watchfases niet op niveau van gemiddelde smartwatches
- prijzig (vergeleken met een FR745 - AW6 - Venu 1 - Fenix 6s Pro in de aanbieding)

Qua sporten zal het allemaal dik in orde zijn. De nieuwe elevate sensor is steeds binnen 2 HR-slagen met mijn AW6 (wat schijnbaar de beste hartslagsensor is). Ik ga de Venu 2s niet testen met sporten omdat ik geen bezweet apparaat wil retourneren.

Waarom retourneren? Once you go Apple, you never go.....

De Venu 2s is een goed horloge met een mooi featurepakket voor de sporter die ook een smartwatch wil. Vergeleken met de Apple Watch is het 'niet-sport' gedeelte toch wel een aantal niveaus lager en daar heb ik me de eerste 2 uur al dusdanig aan geërgerd dat het geen gelukkig huwelijk gaat worden. De AW wint het voor mij op 4 onderdelen:
- draagcomfort: ik voel serieus niet dat ik de AW draag, in tegenstelling tot de zweetbanden van Garmin;
- UI smoothness: geen lag, zoals het hoort;
- Interface: hoeveelheid informatie in relatie tot schermgrootte is redelijk overkill bij Garmin;
- Werkt altijd: raise to wake - gesture to screen off werken bij Apple 100% van de tijd.

De Venu 2 is een grote stap voorwaarts qua OLED-implementatie tegenover de Venu 1 maar redt het niet bij een Apple of Samsung (of Amazit etc.). Garmin heeft hier in mijn ogen wel wat stappen te zetten. Mogelijk leidt een aantal firmware updates tot het oplossen van de kleine puntjes die het een 'net niet' ervaring maken.
Ontzettend bedankt voor het delen van je ervaringen, ik stond op het punt om een Venu 2S te bestellen maar je hebt mij weer aan het twijfelen gebracht. Momenteel loop ik nog altijd hard met mijn bijna vijf jaar oude Moto 360 Sport, maar begin mij steeds meer te ergeren aan de gebrekkige ondersteuning vanuit Motorola en dat de hartslag niet zonder allemaal omwegen doorkomt naar Strava etc.

Heb jij misschien ook de Fenix 5S Plus of Fenix 6S Pro gehad en hoe ervaar je het verschil in gewicht met de Venu 2S? Een Apple Watch is helaas geen optie voor mij, ik ben iets teveel gehecht aan mijn Galaxy Z Flip ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sirhc_95 schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:21:
[...]

Ontzettend bedankt voor het delen van je ervaringen, ik stond op het punt om een Venu 2S te bestellen maar je hebt mij weer aan het twijfelen gebracht. Momenteel loop ik nog altijd hard met mijn bijna vijf jaar oude Moto 360 Sport, maar begin mij steeds meer te ergeren aan de gebrekkige ondersteuning vanuit Motorola en dat de hartslag niet zonder allemaal omwegen doorkomt naar Strava etc.

Heb jij misschien ook de Fenix 5S Plus of Fenix 6S Pro gehad en hoe ervaar je het verschil in gewicht met de Venu 2S? Een Apple Watch is helaas geen optie voor mij, ik ben iets teveel gehecht aan mijn Galaxy Z Flip ;)
Ik durf het bijna niet te zeggen maar heb ook de 5s plus en. 6s pro gehad ja. Dus als je iets wilt weten....:)
Gewicht vond ik zelf niet storend bij de Fenix maar met hardlopen zou die wat meer kunnen bewegen hierdoor. Bandje goed vast en probleem opgelost. Als je het oled scherm kunt missen heb je met de 5s enorm veel bang for buck.

Overigens is de Venu 2s zeker geen slecht horloge! Het nadeel van veel horloges proberen is dat je weet hoe het ook kan en daardoor wat meer kritisch wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-10 12:32
Ik vind de Venu 2S sowieso te klein, zou eerder voor de Venu 2 gaan die op mijn pols nog precies zou kunnen. Als ze nou een Venu 2 uitbrengen als Forerunner met bijbehorende analyses en dan nog kaarten erbij O-) Dan zou ik alleen over het OLED scherm twijfelen, gezien de burn in op mijn Venu. Maar dat is wel minder nu ik geen kleuren meer gebruik. Het Fenix gegevensscherm met bovenaan de hartslag en onderaan de cadans zou echter een no go zijn bij de Venu denk ik. Ik hoop dat de Venu 2 daar beter in is.

[ Voor 18% gewijzigd door Arjan90 op 26-04-2021 22:07 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
Ik snap overigens wel wat @Aghanim zegt qua smartwatch. Ik had de Fossil Explorist, 4de generatie geloof ik, en dat was dus ook veel meer een smartwatch. Maar de accuduur was om te huilen en de goede sportapps misten. Er waren wel wat apps die werkten, maar achteraf biedt Garmin veel meer en betere functionaliteit. GPS was overigens ook niet heel goed en zaken als hartslagmeting was niet continu. Maar de integratie met notificaties, andere apps, etc. zat in basis goed in elkaar. Dat mis ik enorm in Garmin, alles is vrij beperkt met notificaties en interacties. Maar het sportgedeelte is ongeëvenaard.

Wat dat betreft doet Suunto volgens mij een hele goede poging met de 7, maar accuduur blijft het probleem. En WearOS is natuurlijk nog steeds visieloos. Ik kan best leven met vaker in de week opladen, zolang ik maar wel het horloge in een soort sportstand kan zetten waarbij je net als met Garmin een langere accuduur hebt met GPS. Met de Explorist kon ik geen 3 uur met muziek lopen, dan was het horloge al leeg.

Apple heeft dat als geheel veel beter voor elkaar, maar is natuurlijk beperkt tot Apple. Ik hoop dat Suunto stappen kan maken met Google samen, Garmin moet echt hun hele systeem aanpassen om dat te realiseren en ik vraag me af of ze dat überhaupt gaan doen laat staan op korte termijn. Maar ik heb het meeste plezier aan een goed sportgedeelte van een horloge tov een naadloze integratie met mijn telefoon en ik ben waarschijnlijk niet de enige.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:31
Aghanim schreef op maandag 26 april 2021 @ 21:17:
[...]

Ik durf het bijna niet te zeggen maar heb ook de 5s plus en. 6s pro gehad ja. Dus als je iets wilt weten....:)
Gewicht vond ik zelf niet storend bij de Fenix maar met hardlopen zou die wat meer kunnen bewegen hierdoor. Bandje goed vast en probleem opgelost. Als je het oled scherm kunt missen heb je met de 5s enorm veel bang for buck.

Overigens is de Venu 2s zeker geen slecht horloge! Het nadeel van veel horloges proberen is dat je weet hoe het ook kan en daardoor wat meer kritisch wordt.
Thanks, goed om te horen! Ik twijfel nog omdat de Venu 2S specifieke Forerunner/Fenix functies als PacePro niet heeft. Maar ik vraag mij af in hoeverre ik dat zal missen. Mis jij die op je Apple Watch?

Het snelladen van de Venu 2S lijkt mij dan wel weer handig, ik wil nog wel eens vergeten om mijn oortjes en horloge tijdig op te laden voordat ik ga lopen :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaola
Ik denk dat de Venu ook geen audio alerts heeft? En dat vind ik toch geen detail, dat was ook de reden voor mij om de Vantage M links te laten liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
De Venu heeft geen geluid, ik kom er niets over tegen in reviews. Ik mis ze overigens niet op mijn horloge, ik voel hem altijd wel trillen. Op de baan druk ik de rondes zelf af, dus dan mis ik ze sowieso niet. Buiten de baan zou het handig kunnen zijn, maar ik vind het bij anderen die bijv. een piepje hebben bij elke minuut juist heel irritant (vooral als je 8 minuten moet :+ ). Maar misschien ligt dat aan de instelling die ze hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Garmin Fenix 6 is momenteel in de aanbieding bij iBood voor € 400: https://next.ibood.com/nl...fenix-6-multisporthorloge

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:19
Dat is de non-Pro versie. Die zou ik niet willen hebben omdat er geen kaarten op zitten. De functie waarvan ik van te voren niet wist dat ik hem nodig had en die ik nu absoluut niet meer wil missen tijdens het trailen in (on)bekende gebieden in binnen- en buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Klopt, en muziek opslaan kan deze ook niet.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En dan zie ik opmerkingen voorbij komen op iBOOD dat je de pro versie met betaalde kaarten niet nodig zou hebben en op dit horloge dan gewoon de gratis OSM kaarten kunt zetten... zo kun je als koper wel bedrogen uitkomen. Deze non-Pro versie is de laatste maanden al vaker voorbij gekomen, wat naar mijn mening betekent dat leveranciers met voorraden zitten die ze niet kwijtraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Zo'n gewone 6 is ook een slechte aanbieding t.o.v. van een 5+. De enige reden voor zo'n model is om de 6 pro net ff duurder te maken dan wanneer de gewone 6 er niet zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaola
chaola schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:04:
De Venu 2 zal niet voor mij zijn, maar ik hoop dat de meeste verbeteringen toch ook naar de Forerunners gaan doorsijpelen. Al lijken nieuwe versies, hetzij een x55 of een x45+ nog niet meteen voor morgen.
Het is toch wel een en ander: verbeterde HR sensor én SPO2 die samen ook zorgen voor die nieuwe "Health Snapshot" feature. Nieuwere en betere GPS chip lijkt het die zelfs instant pace redelijk goed doet. Batterij is er ook op vooruit gegaan, de interface heeft een refresh gekregen en de Firstbeat sleep feature is ook mee aan boord. Als er een Forerunner komt die dit ook allemaal standaard heeft, dan hebben we een héél mooi toestel. Maar voorlopig zijn er enkel geruchten over een FR55 denk ik en die is misschien toch iets te basic om al die vernieuwingen mee te krijgen.
Mijn stille hoop dat er een FR245+ of 255 zou komen met de goodies van de Venu aan boord, lijkt met de laatste Beta update de grond ingeboord: http://gpsinformation.net/allory/new.htm. Geen Firstbeat sleep tracking op de 245, wél op de 745 (eindelijk) en voorlopig ook geen sprake van die health snapshot voor de 245. Wél improved body battery dat nochtans ook wel afhankelijk is van de sleep tracking. Ook de "widget glances" zijn er niet bij op de 245 denk ik? De 745 komt nu wel heel dicht in de buurt, maar mist hardware gewijs dan wel de meest recente HR en SPO2 sensoren. Ik vermoed dat er in de heel nabije toekomst niet meteen nieuwe Forerunners gaan aankomen, als ze zo'n grote update voor de 245, 745 en 945 plannen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Vandaag voor de 2e keer op de MTB met de Apple Watch. De eerste keer klopte de afstand wel maar kreeg ik een soort vlieger als kaart met alleen maar rechte lijnen. Dat is zeer knap op singletracks :) Maar blijkbaar kon het slechter want ondanks dat ik vandaag wel netjes bochten en singletracks zie (en de kaart dus klopt) mis ik 11km afstand 8)7

Voor degenen die de AW dus willen gebruiken voor MTB-en: ik zou het niet doen! Vreemd genoeg loop ik deze MTB route ook wel eens als trail run en dat werkt wel prima. Soort van inconsistentie in bebost gebied lijkt het.

Edit op hierboven: deze slechte logging is met WorkOutDoors app. Met de Strava app voor de Apple Watch (telefoon natuurlijk thuisgelaten) is de logging in het bos wel goed!

Na deze teleurstelling besefte ik me 2 dingen: als je niet teleurgesteld wilt worden (doet wat het moet doen) en geen concessies wilt doen dan moet je om te sporten een Garmin nemen. Dus maar direct daad bij woord gevoegd en een F6s Pro besteld op Amazon.de gloednieuw voor 502 euro 8) De AW6 gebruik ik dan als dagelijks horloge en voor krachttraining. Beetje overkill maar het is voor mij de gouden combi.

Ik heb de Venu 2s toch nog even getest met kracht training omdat ik benieuwd was naar de verbetering van de nieuwe Elevate sensor bij HIIT/kracht training. Het goede nieuws is dat deze beduidend beter is dan de vorige Elevate sensor (F6s, 245, Venu). Ik kom nu op een paar slagen afstand (155-160bpm) van de AW of borstband bij een oefening, waar de vorige sensor vaak op 120-130bpm bleef hangen. Het slechte nieuws is dat de sensor traag is. De piek hartslag bereikte ik steeds na een seconde of 10 rust. De AW zat daar dichter op. De verandering piek/dal was ook minder snel als bij een borstband of de AW, dat zie je als je de breedte van de spikes vergelijkt. Als je niet te kritisch bent is het wel goed genoeg denk ik.

Hieronder een plaatje. Exact dezelfde workout, wel een andere dag:

Apple Watch 6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mrvxiwt5gR2SgtWF5DffOO_xHNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6dSOhh5VIH1vQLYht9ziZWV.jpg?f=fotoalbum_large

Venu 2S
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ATWmYXyETFSbXZAxoA_GKKWRw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u8iqhYJqBdNS7wW5oy6l6i4l.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Aghanim op 02-05-2021 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
Dat is dan toch lastig vergelijken. Doe het nog eens maar dan met alle apparaten om gebonden? O-)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gonadan schreef op woensdag 28 april 2021 @ 20:44:
Dat is dan toch lastig vergelijken. Doe het nog eens maar dan met alle apparaten om gebonden? O-)
Don’t tempt me ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
Als je dat crowdfunding idee nog door wilt zetten moet je wel een beetje toch? oOo

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:23:
[...]

Als je dat crowdfunding idee nog door wilt zetten moet je wel een beetje toch? oOo
Ik heb al meerdere keren met 2 horloges of zelfs aangevuld met telefoon + borstband rondgelopen, geen probleem. Het probleem van 3 apparaten is overigens dat je niet weet welke klopt als ze alle 3 wat anders aangeven ;)

Overigens is de F6 pro naast de F6s pro ook 494€ (omgerekend 502€) op Amazon.de voor degenen die nog geïnteresseerd zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Aghanim op 28-04-2021 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_MKZ
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:08
Hallo Allen,

Ik ben opzoek naar een nieuw sporthorloge, Heb nu de polar M400 nu is deze best wel versleten.

Nu wil ik overstappen naar garmin omdat ik daar ook een fietscomputer van wilde nemen later. En zo alle data op 1 plek heb. Zelf zat ik te twijfelen tussen de: Garmin Vivoactive 4 en de ForceRunner 245 Music.

Het lijkt mij ideal om muziek vanaf horloge te luisteren zodat ik geen mobiel meer hoef mee te nemen. Voordeel van Vivoactive vind ik dat ik er ook mee kan betalen. Wil hem ook in dagelijks leven om doen. Voordeel van Forcerunner zag ik dat die werkt met Komoot? Wat raden jullie aan of totaal een andere? budget is rond de 250/300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Help, ik heb keuzestress! :+ Even een verhaaltje ter achtergrond: vorig jaar maart heb ik corona gehad en behoorlijke (ook deels meetbare) restschade als gevolg daarvan. Ik loop ook bij de corona-fysio voor het corona-revalidatieprogramma en dat is onlangs op advies van de longarts met een half jaar extra verlengd. Van de corona-facebookgroep hoor ik veel positieve verhalen over de Polar- en Garmin-sporthorloges die door een algoritme van slaap, hartritme, stressniveau en wat andere variabelen ook je reserves kunnen berekenen en daar adviezen op geven. Bij Polar is dat ook met een score van het zenuwstelsel (bij ex-coronapatiënten met langdurige klachten denkt men dat die op hol is geslagen) en adviseert het horloge wat je die dag nog wel kan doen, en bij Garmin wordt het met de Body Battery aangegeven: hoeveel reserves heb je op een dag. Nou is het wetenschappelijk bewijs natuurlijk flinterdun, maar ook fysio's en andere revalidatie-specialisten zien mensen zoals ik er wel baat bij hebben omdat de grenzen erg snel overschreden worden en je nooit zelf goed aanvoelt wanneer je die grens overschrijdt. Ik heb trouwens nog ergens een Fitbit Charge 2 HR liggen maar geen idee waar ik die gelaten heb. :/

Lang verhaal kort: ik zoek dus een sporthorloge met wat basic smartwatch-functies (doe er niet veel mee, dus het hoeft niet uitgebreid) maar die dus vooral die reserves goed weergeeft en op de rem trapt. Muziek etc boeit niet, en qua sporten ook niet want momenteel kan ik alleen nog op een electrische fiets fietsen en wat standaard sportdingen doen bij de fysio. :P

Ik heb al een hoop lopen schrappen en kom tot 3 kanshebbers:

- de Polar Ignite 2: pricewatch: Polar Ignite 2 (Blauw)
Reden om voor die te gaan: het meten van het zenuwstelsel, mooie looks, via Polar zelf met 10% korting (tijdelijke actie), best goed scherm waar ook best veel info getoond wordt.
Reden om niet voor die te gaan: net zoals de eerste Ignite is het touchscreen kennelijk best ruk, een echte Body Battery (dus hoeveel energie je nog ongeveer over hebt) heeft het ding niet en ook tussentijds bijtanken zoals rusten of een powernap doet dat ding niets mee. En het display aan laten schieten door met je pols te draaien werkt kennelijk enorm slecht en vereist in veel gevallen gewoon op het knopje drukken om het scherm aan te zetten.

- de Garmin Venu SQ: pricewatch: Garmin Venu Sq Zwart (Grijs, Zwart)
Reden om voor de Venu SQ te gaan: zeer goedkoop (maar 145 Euro), Body Battery, geen rare bugs of ontwerpfails zoals de bovengenoemde Polar. En wordt overal zeer goed getest.
Reden om er niet voor te gaan: traplopen etc kent het ding niet, geen extra rek/yoga-oefeningen met weergave in het scherm zoals de normale Venu of VivoActive 4 (en 4S), scherm ziet er behoorlijk basic en simpel uit (matige kleuren, niet scherp)

- de Garmin VivoActive 4 of 4S: pricewatch: Garmin vívoactive 4 Zilver (Grijs) en pricewatch: Garmin vívoactive 4s Zilver (Grijs) (ter info: de "normale" Venu is vrijwel identiek maar is duurder dankzij het Amoled-scherm dat ook een hogere resolutie heeft)
Redenen om er wel voor te gaan: Body Battery, mooi scherm (met hogere resolutie op de normale 4), qua specs veel beter dan de Venu SQ (mede wegens traplopen en hoogtemeting etc), ook handige toevoegingen zoals yoga/rek-oefeningen etc etc), volgens mij zit er zelfs muziek op. :+
Redenen om er niet voor te gaan: als het me puur om die Body Battery zou gaan is het zonde van het geld. :+ Verder heb ik een lastige polsmaat: 17cm, dus een 45mm klok zou misschien te groot zijn, maar een 40mm versie (de 4S dus) zou weer iets te klein kunnen zijn (sowieso het bandje, want volgens alle reviews zijn die bandjes echt heel erg aan de kleine kant bij de 4S).

Nog even linkjes naar de fabrikanten:
- Garmin VivoActive 4 (45mm doorsnee): https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/643382
- Garmin VivoActive 4S (40mm doorsnee): https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/643399/pn/010-02172-12
- Garmin Venu SQ: https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/707174
- Polar Ignite 2: https://www.polar.com/nl/ignite2

Wie heeft de gouden tip voor me? :+ Want ergens ben ik bang om een miskoop te doen: geld weggooien door iets te duurs/overdrevens te kopen, of verkeerde zuinigheid te hebben en een goedkoop ding te kopen waar ik later spijt van krijg. :P

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-10 16:12
Ik heb goede ervaringen met mijn 945. (Ja duur)
Ik heb in januari enorme kots en diarree gehad. Ik voelde mij in de middag al niet lekker en twee uur later zat ik op de pot. De body battery gaf dit voor mij achteraf heel goed aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYGpz-lLJzxMpp6ra8pXLcGYe0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X1gY7HVVcGln6Ws6DLFNYX4i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GCAU8bCv_qbAc6td9h24jqVjeQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yRzx9HKP2qOVZfH1tvNkDWNW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door tlpeter op 30-04-2021 20:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Heb hier al een paar dagen de Oneplus Watch in gebruik, zover mijn bevindingen:

positieve punten:
Lange accuduur, gaat ruim 1 week mee, heb constant de hartmeting aanstaan, constant verbonden met telefoon.
Laad snel op (in 30 min van 20% naar 100%)
Voelt niet zwaar om de pols
Hartslag en spO2 is erg accuraat
GPS pakt die erg snel

Mindere punten:
Is wel Wear OS maar kan zelf geen apps installeren, strava is dus geen mogelijkheid. (Wel Oneplus Health app en Google fit)
Oneplus Health app is nog niet het beste, kan bijvoorbeeld geen hardloopsessies exporteren
Mis nog behoorlijk veel sport modi
Kan scherm niet locken als ik bijvoorbeeld onder de douche sta.

Voor de rest is heeft die een mooi helder amoled scherm, doet wat die moet doen maar er missen nog wel belangrijke dingen zoals strava mogelijkheden. Graag zie ik dat ik zelf wear OS apps kan installeren, dat zou hem echt smart maken.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:41
Steeds als ik de VA4 voorbij zie komen wil ik hem hebben....maar eigenlijk ben ik best tevreden met mijn VA3, en spotify zit toch op mijn phone die ik altijd bij me heb... Zijn er echt killer features die de VA4 met zich mee brengt?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-10 16:01
Iemand die weet of de Venu 2 nu wél recovery status weergeeft na een training? Blijf ik hard missen op m’n Venu maar dat wist ik pas na de aankoop :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Goed, bovenstaand verhaal van me: reviews lezen en bekijken op Youtube is een slecht idee. Nu wil ik een Venu 2 want die heeft een dermate beter scherm en sterke verbeteringen in de sleep tracker en body battery dat ik wel gek zou zijn om die níet te pakken zeg maar. :X

400 Euro adviesprijs, ouch. :+

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Palthe

Bart-Willem schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 21:58:
Goed, bovenstaand verhaal van me: reviews lezen en bekijken op Youtube is een slecht idee. Nu wil ik een Venu 2 want die heeft een dermate beter scherm en sterke verbeteringen in de sleep tracker en body battery dat ik wel gek zou zijn om die níet te pakken zeg maar. :X

400 Euro adviesprijs, ouch. :+
En levertijd van 2-3 weken… ik heb de niet-s versie dus de venu 2 besteld en ik reken er op dat hij pas in de week van 15 mei arriveert. Besteld bij Garmin de 23e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Stancke schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 21:53:
Iemand die weet of de Venu 2 nu wél recovery status weergeeft na een training? Blijf ik hard missen op m’n Venu maar dat wist ik pas na de aankoop :(
Kijk even op de website van Garmin. Ik ben dit niet tegengekomen, volgens mij is dit onderdeel van de uitgebreidere sportfunctionaliteit van de Forerunner en Fenix serie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Palthe schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 22:55:
[...]

En levertijd van 2-3 weken… ik heb de niet-s versie dus de venu 2 besteld en ik reken er op dat hij pas in de week van 15 mei arriveert. Besteld bij Garmin de 23e.
Ik wacht (denk ik) wel tot 'ie echt goed leverbaar is en de webshops elkaar de tent uit gaan vechten om bovenaan de pricewatch te staan. :+

Betekent overigens wel dat de "oude" Venu wel gedumpt gaat worden qua prijzen, maar aangezien ik veel waarde hecht aan dat slaap/bodybattery-gebeuren zou ik eigenlijk gek zijn om iets anders dan die Venu 2 te pakken. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens de specs op de Garmin site zit hersteltijd niet op de Venu 2. Zie b.v. de vergelijking met de FR245M, onderdeel ‘Trainings-, plannings- en analysefuncties’.
https://buy.garmin.com/nl...690&compareProduct=707538

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

Bart-Willem schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 23:44:
[...]

Ik wacht (denk ik) wel tot 'ie echt goed leverbaar is en de webshops elkaar de tent uit gaan vechten om bovenaan de pricewatch te staan. :+

Betekent overigens wel dat de "oude" Venu wel gedumpt gaat worden qua prijzen, maar aangezien ik veel waarde hecht aan dat slaap/bodybattery-gebeuren zou ik eigenlijk gek zijn om iets anders dan die Venu 2 te pakken. :P
Ja, precies, het is het horloge wat nu alles heeft wat ik wil. En dat is 400€ ook wel waard. Maar nog even geduld hebben idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Palthe schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 23:47:
[...]

Ja, precies, het is het horloge wat nu alles heeft wat ik wil. En dat is 400€ ook wel waard. Maar nog even geduld hebben idd
Wat heb je nu voor iets? Of heb je nu ook niets? Enige waar ik nog wel twijfels over heb is de maat: ik heb een polsomtrek van 17cm maar horloges ogen gauw te groot bij me. Uitgaande van de andere Garmins zitten er bij de "kleine" versies (40mm) veels te korte bandjes waarbij ze een polsomtrek van maximaal 17,5cm aanraden. Coolblue adviseert om bij 17cm polsomtrek gewoon een 41mm+ horloge te pakken, maar ik vraag me af of dat niet enorm ruk zal slapen. :P

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Palthe

Bart-Willem schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 23:50:
[...]

Wat heb je nu voor iets? Of heb je nu ook niets? Enige waar ik nog wel twijfels over heb is de maat: ik heb een polsomtrek van 17cm maar horloges ogen gauw te groot bij me. Uitgaande van de andere Garmins zitten er bij de "kleine" versies (40mm) veels te korte bandjes waarbij ze een polsomtrek van maximaal 17,5cm aanraden. Coolblue adviseert om bij 17cm polsomtrek gewoon een 41mm+ horloge te pakken, maar ik vraag me af of dat niet enorm ruk zal slapen. :P
Ik heb nu een simpele Gear Fit Pro 2. O ja en een verschrikkelijke Zenwatch 3 uit de Bronstijd.
Ik zal ook moeten wennen aan zo’n plak aan mijn pols, maar als ik kan wennen aan een ring om mijn vinger zal dit ook wel lukken :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Die ring ligt hier al een paar jaar ongebruikt in de kast, net zoals de Fitbit. :+ Vindt m'n vrouw overigens niet erg. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chento12
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-04 05:06
Mistraller schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 20:57:
Steeds als ik de VA4 voorbij zie komen wil ik hem hebben....maar eigenlijk ben ik best tevreden met mijn VA3, en spotify zit toch op mijn phone die ik altijd bij me heb... Zijn er echt killer features die de VA4 met zich mee brengt?
In september zou de va5 komen ... Daar zou ik dan op wachten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
@Bart-Willem My two cents: ik heb een Venu die net iets kleiner is dan de Venu 2 en tegelijkertijd iets groter is dan de Venu 2s. Ik heb zelf een polsomtrek van plm. 15 cm. Kortom, ik zou lekker de Venu 2 doen. De 2s heeft een kleiner scherm, ik zou geen kleiner scherm willen dan de Venu. Dan mogen ze er wel een loep bij doen om het goed te kunnen zien.

De Fenix 6(s) Pro zijn wel langdurig lager geprijsd. Ik zie dat toch maar als een voorteken dat er een nieuwe serie aan zit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Bensimpel schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 20:54:
Heb hier al een paar dagen de Oneplus Watch in gebruik, zover mijn bevindingen:
[...]
Is wel Wear OS maar kan zelf geen apps installeren, strava is dus geen mogelijkheid. (Wel Oneplus Health app en Google fit)
[...]
Graag zie ik dat ik zelf wear OS apps kan installeren, dat zou hem echt smart maken.
De Oneplus Watch draait toch op een eigen OS van Oneplus? Zie ook: nieuws: OnePlus Watch draait niet op Wear OS, maar op eigen besturingssysteem

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Bart-Willem

Tja, het ligt een beetje aan je prioriteiten... Ben zelf Garmin fan dus kan niks over de polar zeggen, maar meer in het algemeen.

Ik vind batterij belangrijk, OLED is mooi maar kost meer batterij en evt lastiger in zonlicht ed te zien. Het alternatief ziet er minder fancy uit, maar gaat veel langer mee en is ook in fel licht goed zichtbaar (en bij donker heb je het backlight). Had ook liever dat het er iets scherper uitzag, maar batterij maakt een hoop goed. Dat is dus keuze 1 (oh, en OLED kan niet continu een watchface laten zien... groot deel van de tijd zul je dus beperktere info zien waarbij je met een 'flick of the wrist' alle info kan zien...

(En natuurlijk lees ik later pas goed dat je de venu los noemt icm oled, en de 4/4s dat niet hebben :P )

Touchscreen, nope! Touchscreen tijdens sporten (Zweet) en in de regen vind ik enorm onhandig, geef mij maar ouderwetse knopjes.

Het is dus vooral de keuze form over functionality of andersom :) Waarbij form wel belangrijk is wanneer je het horloge als vast horloge draagt... heb zelf de 945 icm leren band en dat ziet er gewoon prima uit, absoluut geen standaard sporthorloge, Het oog wil ook wat ;)

Persoonlijk? Denk de 4/4s... gewoon net wat meer high end en strakker, wel (redelijk) wat duurder maar denk ook meer plezier ervan. Ook als 'gewoon horloge'. Maar zoals altijd, alles is persoonlijk en afhankelijk van wensen en eisen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Nee dat is voorbehouden aan de FR en Fenix serie.
Mistraller schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 20:57:
Pay (of zit dat ook op de VA3?), body battery, muziek. Verder niet veel spannends.
tlpeter schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 20:51:
Ik heb goede ervaringen met mijn 945. (Ja duur)
Ik heb in januari enorme kots en diarree gehad. Ik voelde mij in de middag al niet lekker en twee uur later zat ik op de pot. De body battery gaf dit voor mij achteraf heel goed aan.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je ook een Garmin weegschaal zou hebben gehad dan was het waarschijnlijk helemaal duidelijker :+

Overigens ben ik wel benieuwd hoe ik de 'stress' moet interpreteren. Blijkbaar is het een HRV-meting (identiek aan een normale of toch een ander algortime) die wordt omgezet in een score. Ik had liever gehad dat de HRV als losse meting (zonder band) gemeten kon worden. Voor zover ik weet kan dat alleen met een losse app?

@Bart-Willem Je kunt de S versie altijd even bestellen en dan op je eigen pols ervaren, dat is toch het beste. Of even naar de MM, die is nu weer open, om daar te proberen. Als je overigens voor de Venu 2 wilt gaan lees dan even mijn post van vorig weekend terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Oh, dat is dan wel erg jammer, had graag gezien dat er meer apps op konden. Misschien komt dat nog, erg karig zo.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-10 16:12
Aghanim schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 13:43:

Als je ook een Garmin weegschaal zou hebben gehad dan was het waarschijnlijk helemaal duidelijker :+

Overigens ben ik wel benieuwd hoe ik de 'stress' moet interpreteren. Blijkbaar is het een HRV-meting (identiek aan een normale of toch een ander algortime) die wordt omgezet in een score. Ik had liever gehad dat de HRV als losse meting (zonder band) gemeten kon worden. Voor zover ik weet kan dat alleen met een losse app?
Die weegschaal heb ik maar geen metingen op die dagen.

Stress wordt gemeten door de interne hartslag meter. Hoe ze het doen weet ik niet maar het klopt wel aardig. Ik denk door hartslag, ademhaling en beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@m0ridin Ik heb de Fenix 6s Pro naast de Venu gezien en vond het juist minder goed te lezen in bijv. huis ed. Buiten zag ik maar weinig verschil. Touchscreen op de Venu reageert erg goed, bij alle weersomstandigheden (-10, stortbuien, etc.). Hij heeft bij mij alles wel te verduren gehad :D Ik miste het gelijk in dagelijks gebruik toen ik de Fenix even gebruikte. Juist het makkelijk swipen over het scherm is ideaal, ik hoef niet te gaan priegelen met knopjes. Ook tijdens het hardlopen lijkt me dat bijv. irritant maar misschien dat dit, net als een touchscreen, wel went.

Als alternatief zou je een combinatie van beide moeten hebben waarbij je met sporten bijv. het touchscreen kan uitzetten. Misschien bij de Fenix 7, ze kunnen bijna niet achterblijven met een touchscreen. Maar het blijft Garmin, we zullen zien!

[ Voor 3% gewijzigd door Arjan90 op 01-05-2021 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

[...]

@Bart-Willem Je kunt de S versie altijd even bestellen en dan op je eigen pols ervaren, dat is toch het beste. Of even naar de MM, die is nu weer open, om daar te proberen. Als je overigens voor de Venu 2 wilt gaan lees dan even mijn post van vorig weekend terug.
Net terug gelezen en je vergelijkt een echte smartwatch (Apple Watch) met een sporthorloge die toevallig wat smartwatch-achtig spul aan boord heeft. :P Beetje appel ( :+ ) met peren vergelijken eigenlijk. :P Gisteren bij de fysio over gehad en die liet zijn Samsung smartwatch zien, wat wel echt next-level is qua interface en grafische weergave vergeleken met welke Garmin of Polar of wat dan ook, maar dan is het echt een smartwatch waar je toevallig ook wat sportspul op hebt. :P Qua graphics/interface is er eigenlijk weinig zo goeds als zo'n Samsung (of Apple Watch) als ik het zo inschat. :P

Maar hoe vond je de de Body Battery etc van de Venu 2 vergeleken met de andere Garmins?

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Gonadan Daar ga ik ook wel van uit, maar dacht benoem het even voor de zekerheid ;)

@Arjan90 Wie weet heb ik het helemaal mis of is het ondertussen verbeterd :) Dacht dat je touch meestal wel kon uitschakelen toch? Hoe dan ook, ze hebben allemaal wel hun specifieke voor- en nadelen en deels redelijk specifiek per persoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:41

Pay (of zit dat ook op de VA3?), body battery, muziek. Verder niet veel spannends.
Pay heb ik ook op de Va3 inderdaad. Gebruik ik in de praktijk zelden eigenlijk...

Het is ook meer dat ik de Va4 qua kleur iets beter vind in zilver en de twee buttons ipv 1. Maar zoals hierboven al gezegd...dan koop je de Va4 en dan hoppa; blijkt de VA5 nog veel toffer te zijn. Ik wacht wel O-)
Heb mezelf vorig jaar al een edge kado gedaan.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bart-Willem schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 15:41:
[...]

Net terug gelezen en je vergelijkt een echte smartwatch (Apple Watch) met een sporthorloge die toevallig wat smartwatch-achtig spul aan boord heeft. :P Beetje appel ( :+ ) met peren vergelijken eigenlijk. :P Gisteren bij de fysio over gehad en die liet zijn Samsung smartwatch zien, wat wel echt next-level is qua interface en grafische weergave vergeleken met welke Garmin of Polar of wat dan ook, maar dan is het echt een smartwatch waar je toevallig ook wat sportspul op hebt. :P Qua graphics/interface is er eigenlijk weinig zo goeds als zo'n Samsung (of Apple Watch) als ik het zo inschat. :P

Maar hoe vond je de de Body Battery etc van de Venu 2 vergeleken met de andere Garmins?
Het ligt wel wat dichter bij elkaar in het geval van Apple. Met een 3rd party app zoals WorkOutDoors heb je vrijwel alle hardloopfunctionaliteiten die Garmin of Polar ook biedt. Je kunt met een AW prima serieus hardlopen zonder iets te hoeven missen. Die doet niet onder voor een Venu of Vivoactive.

Het ging me overigens om de post waarin ik de Venu 2S eerste indruk heb gepost. Die geeft wel een beeld van de Venu.

Heb zelf weinig verschil gemerkt met de nieuwe body battery en de variant op de oudere devices. Waarschijnlijk een paar aanpassingen in het algoritme die opgeblazen worden vanuit marketing.

Heb liever een dedicated HRV meting (zoals op de AW) om stress en herstel te meten. Een ander, nog beter alternatief is common sense en voelen hoe je je voelt :)

Overigens geloof ik niet dat je voor fysio en semi medische doeleinden op een feature als body battery af moet gaan.

Ik had mijn Venu 2S via Bol de dag erna direct in huis overigens. Coolblue was ook direct leverbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Aghanim op 01-05-2021 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Hardlopen doe ik toch niet. :+ En als ik de ervaringen zo hoor van ex-coronapatiënten hebben die wel echt baat bij die body battery: ik merk dat ik bijvoorbeeld bij fietsen dat het prima gaat maar dat 1 kilometer verderop ik ineens uit het niets kan instorten en dat voel je van tevoren eigenlijk niet heel erg aan. Da's ook kennelijk het grote probleem bij de lui met langdurige coronaklachten: de grenslijn is echt flinterdun en je weet niet wanneer je in de buurt ervan bent, maar dus wel wanneer je er overheen gaat. :X

Hardwarematig zouden die sensoren wel een stuk beter moeten zijn toch? Of zeg je: pak liever de Venu (de eerste versie dus) als die ineens gigantische pricedrops krijgt? :P

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Aghanim schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 16:54:
[...]

Het ligt wel wat dichter bij elkaar in het geval van Apple. Met een 3rd party app zoals WorkOutDoors heb je vrijwel alle hardloopfunctionaliteiten die Garmin of Polar ook biedt. Je kunt met een AW prima serieus hardlopen zonder iets te hoeven missen. Die doet niet onder voor een Venu of Vivoactive.
En als je iets meer data / nauwkeurigheid wil dan kan je er altijd nog een Stryd bijkopen. Deze Stryd word als het goed is binnenkort ook ondersteund door de WorkOutDoors app.

Verder durf ik mijzelf wel een serieuze hardloper te noemen en kom zover ik weet niet heel veel te kort met een Apple Watch.
De accu is idd een dingetje maar elke avond even in de lader heb ik er eigenlijk geen last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bart-Willem schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:13:
Hardlopen doe ik toch niet. :+ En als ik de ervaringen zo hoor van ex-coronapatiënten hebben die wel echt baat bij die body battery: ik merk dat ik bijvoorbeeld bij fietsen dat het prima gaat maar dat 1 kilometer verderop ik ineens uit het niets kan instorten en dat voel je van tevoren eigenlijk niet heel erg aan. Da's ook kennelijk het grote probleem bij de lui met langdurige coronaklachten: de grenslijn is echt flinterdun en je weet niet wanneer je in de buurt ervan bent, maar dus wel wanneer je er overheen gaat. :X

Hardwarematig zouden die sensoren wel een stuk beter moeten zijn toch? Of zeg je: pak liever de Venu (de eerste versie dus) als die ineens gigantische pricedrops krijgt? :P
Ik denk dat die geen gigantische price drops krijgt. Dat gebeurt vrijwel nooit bij Garmin. Als je geluk hebt via Amazon wil het wel eens voorkomen.

Ik geloof je argumentatie volledig maar die body battery gaat je niet waarschuwen voor dit instorten of ‘adviseren’ over een niveau van inspanning op basis van hoe je je voelt. Daarvoor is het niet geavanceerd genoeg. Ja, het zal best een indruk geven maar die kun je zonder horloge ook wel aanvoelen denk ik.

Als voorbeeld: ik heb vannacht 4 uur geslapen en redelijk gedronken. Werd vrij brak wakker. Body battery was 73 en na de hele ochtend en deel middag in de tuin werken en boodschappen etc. is het 35. Nu ik 2 uur op de bank lig loopt het weer op. De trend klopt dus wel maar ik kan hier niet uit opmaken wat voor inspanning ik het beste kan doen. Wel voel ik me brak dus sport ik vandaag niet (common sense).

Wil je overigens niet overtuigen van de beperkte toegevoegde waarde maar ben bang dat je iets te veel verwacht. Anyway zou ik de Venu 2 nemen, die heeft nieuwere en betere HR-sensor en slaap en body algoritmes. Dan kom je zo close als (bij Garmin) kan.

@Tinusvolkel jij fietst (race) ook toch? Heb je de AW wel eens zonder iPhone gebruikt op een MTB en was de tracking toen nauwkeurig? Ik ga het morgen eens vergelijken met de F6s Pro die ik als ‘kilometerteller’ heb gekocht.

[ Voor 5% gewijzigd door Aghanim op 01-05-2021 18:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Aghanim schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 18:17:
[...] Wel voel ik me brak dus sport ik vandaag niet (common sense).
+1

@Bart-Willem Zorg dat de connectie tussen wat je zelf voelt en wat het effect is op wat je qua training/rust gaat doen helemaal in orde blijft. Daar kan geen smart watch tegen op.

Bekijk je training data ook goed terug: Tis maar een voorbeeld, bijv de rusthartslag bij het dribbelen tussen een fikse interval training. Als die echt teveel oploopt dan hertel je tussen de intervallen onvoldoende. Hoe ontwikkelt je ochtendpols zich in zo een tijd? Heb je een gejaagd gevoel, is het ff een meer dan drukke tijd op het werk of thuis. Je zet voor die andere zaken ff een tandje bij... .prima... als je een gezin hebt neem daar die tijd er voor, is het voor je werk tijdelijk belangrijk, doen..... maar pas op voor een systematisch teveel van dit alles..... Pas dus tijdelijk je sport aan zodat alles in balans blijft. Duur dat te lang.... herzie de situatie eens, als het te lang duurt kan het ten koste gaan van meerdere zaken.
Je omgeving... en jouw body & mind zullen je dankbaar zijn dat je die inzichten je eigen maakt en ze werkelijk toepast. Wie van ons kan nu 2x per dag gaan trainen en tussendoor gaan rusten, redelijk permanent een fysio en andere specialisten om je heen hebben?
Ergo: Hoe fanatiek je ook bent, blijf realistisch. Je realiseert dan toch je eigen top gezien wat er voor jou maximaal haalbaar is.

Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-10 16:01
Palthe schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 22:55:
[...]

Op voorraad bij Coolblue momenteel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik was afgelopen week teleurgesteld in de GPS-kwaliteit van de Apple Watch in het bos (MTB). Vandaag met de Strava app gereden (telefoon thuisgelaten) en nu is de route logging gewoon goed. Verschil met de Fenix 6 is 270 meter op 36km singletracks (0,75% afwijking). 1 Zwaluw maakt nog geen zomer dus ik blijf het de komende weken nog testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Heef dat niet vooral te maken met de algoritmes die Apple gebruikt bij gps logging @Aghanim ? Kan me herinneren dat DCR vaak iets meldde over cutting corners of smoothing bij Apple. Bij een single track blijft er van de nauwkeurigheid dan weinig over en verklaart dat hij wel beter presteert als je de strava app gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

route99 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:41:
[...]
+1

@Bart-Willem Zorg dat de connectie tussen wat je zelf voelt en wat het effect is op wat je qua training/rust gaat doen helemaal in orde blijft. Daar kan geen smart watch tegen op.

Bekijk je training data ook goed terug: Tis maar een voorbeeld, bijv de rusthartslag bij het dribbelen tussen een fikse interval training. Als die echt teveel oploopt dan hertel je tussen de intervallen onvoldoende. Hoe ontwikkelt je ochtendpols zich in zo een tijd? Heb je een gejaagd gevoel, is het ff een meer dan drukke tijd op het werk of thuis. Je zet voor die andere zaken ff een tandje bij... .prima... als je een gezin hebt neem daar die tijd er voor, is het voor je werk tijdelijk belangrijk, doen..... maar pas op voor een systematisch teveel van dit alles..... Pas dus tijdelijk je sport aan zodat alles in balans blijft. Duur dat te lang.... herzie de situatie eens, als het te lang duurt kan het ten koste gaan van meerdere zaken.
Je omgeving... en jouw body & mind zullen je dankbaar zijn dat je die inzichten je eigen maakt en ze werkelijk toepast. Wie van ons kan nu 2x per dag gaan trainen en tussendoor gaan rusten, redelijk permanent een fysio en andere specialisten om je heen hebben?
Ergo: Hoe fanatiek je ook bent, blijf realistisch. Je realiseert dan toch je eigen top gezien wat er voor jou maximaal haalbaar is.

Succes.
Euh tijd om jullie een kijkje te geven in het leven van hoe een ex-coronapatiënt (met langdurige klachten dan) eruit ziet: sporten gaat in de meeste gevallen ongeveer 3 minuten goed, en daarna vliegt mijn hartslag letterlijk door het plafond en duikt mijn saturatie naar 94/95. Volgens de statistieken en sites zou 94/95 nog prima zijn, maar volgens de longarts (en sportarts die erbij zat) hoort dat met mijn leeftijd, postuur, medische voorgeschiedenis en leefstijl dus niet (en hoort het gewoon 97 of hoger te zijn). Het erge is ook dat je totaal niet aanvoelt wanneer je volledig instort, en ook sportartsen en revalidatie-artsen die onderzoek doen naar het herstel bij patiënten met langdurige klachten geven aan dat zo'n horloge best een goed hulpmiddel kan zijn aangezien je het verschil niet voelt tussen vermoeidheid en inspanning en wanneer je nét weer over de grens gaat waardoor je weer dagen (of soms zelfs week tot weken) een gigantische terugval hebt. Nou is zo'n horloge niet het gouden middel, maar men geeft wel aan dat wanneer je bij 40% body battery zit het mooi is geweest voor die dag. :+

Het erge is: hetgene wat ik dus voel op een dag en wat de daadwerkelijke waarheid is zit dus verschil in, die grens (die echt flinterdun is) is namelijk vrijwel onzichtbaar en ben je ook echt heel snel overheen. :/ Zie ook dat voorbeeld met fietsen (nota bene een electrische fiets ook :') ): het kan echt uit het niets "ineens" instorten. Ik ben daar gelukkig niet alleen in: volgens de fysio en longarts komt dit bij het gros van de mensen voor die zij zien. Dan voel ik me tenminste geen zotje. :+

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Phoe, pittig hoor, heb je wel het gevoel dat je vooruit gaat? C.q. zal je helemaal kunnen herstellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Frenz64 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:48:
Phoe, pittig hoor, heb je wel het gevoel dat je vooruit gaat? C.q. zal je helemaal kunnen herstellen?
Ik ben al binnenste buiten gekeerd bij de longarts, en daar kwam het volgende uit:
- m'n blaaskracht is bovengemiddeld, dat is dus prima
- m'n diffusietest was onder het gemiddelde, wat betekent dat ik minder zuurstof met m'n longblaasjes opneem dan het gemiddelde. Dus men leek het gevonden te hebben als restschade, ware het niet dat ik net binnen de grens van de afwijking val en dan is het dus geen probleem kennelijk. Hoe het hiervoor was weet ik niet, want je wordt als gezond persoon niet naar de longarts gestuurd voor een diffusietest. Maar ik denk dat het daarvoor gewoon veel beter was (zeker gezien de klachten).
- bij de looptest in het ziekenhuis haal ik 75% van wat ik zou moeten halen, en het viel vooral op dat na een paar minuten mijn hartslag dus gigantisch stijgt en de saturatie enorm daalt. Een herhaling bij de fysio leverde dezelfde resultaten op.
- Uit de provocatietest blijkt dat ik gevoelige longen heb aangezien ik na de 3e toediening van histamine onder de 80% blaaskracht belandt (een persoon met normale/gezonde longen haalt de 5 toedieningen gemakkelijk en heeft daar geen problemen mee). Het is dus een vorm-van-astma (soort post-virale astma), terwijl ik vóór corona geen astma had of wat dan ook. Een puffer hoef ik nu niet, maar in de herfst/wintermaanden wellicht wel. Kan iets tijdelijks zijn maar ook chronisch.

Ik heb er al een half jaar bij de fysio op zitten en echt verbetering merk ik niet. Nou ja: qua kracht en duur kan ik iets meer maar het is een beperkte stijging. Wel goed genoeg, maar lang niet wat het moet zijn en dus wordt de corona-revalidatie bij de fysio (op advies van longarts, huisarts en fysio) met een half jaar verlengd.

Nou kwam ik heel toevallig net dit artikel tegen van een paar dagen oud, en het is een feest van herkenning: https://www.revalidatie.n...S2dGl8aHa768b0SXVcjsLsRdQ

[ Voor 5% gewijzigd door Bart-Willem op 02-05-2021 12:57 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

Stancke schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:43:
[...]

Op voorraad bij Coolblue momenteel :)
Thanks voor de tip naar bij mij staat hij nog steeds op uitverkocht. Wellicht heel even op voorraad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Aghanim schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 18:17:
[...]

Ik denk dat die geen gigantische price drops krijgt. Dat gebeurt vrijwel nooit bij Garmin. Als je geluk hebt via Amazon wil het wel eens voorkomen.

Ik geloof je argumentatie volledig maar die body battery gaat je niet waarschuwen voor dit instorten of ‘adviseren’ over een niveau van inspanning op basis van hoe je je voelt. Daarvoor is het niet geavanceerd genoeg. Ja, het zal best een indruk geven maar die kun je zonder horloge ook wel aanvoelen denk ik.

Als voorbeeld: ik heb vannacht 4 uur geslapen en redelijk gedronken. Werd vrij brak wakker. Body battery was 73 en na de hele ochtend en deel middag in de tuin werken en boodschappen etc. is het 35. Nu ik 2 uur op de bank lig loopt het weer op. De trend klopt dus wel maar ik kan hier niet uit opmaken wat voor inspanning ik het beste kan doen. Wel voel ik me brak dus sport ik vandaag niet (common sense).

Wil je overigens niet overtuigen van de beperkte toegevoegde waarde maar ben bang dat je iets te veel verwacht. Anyway zou ik de Venu 2 nemen, die heeft nieuwere en betere HR-sensor en slaap en body algoritmes. Dan kom je zo close als (bij Garmin) kan.

@Tinusvolkel jij fietst (race) ook toch? Heb je de AW wel eens zonder iPhone gebruikt op een MTB en was de tracking toen nauwkeurig? Ik ga het morgen eens vergelijken met de F6s Pro die ik als ‘kilometerteller’ heb gekocht.
Ik zit maar heel af en toe op de MTB op het werk. Dit was iig met de Apple Watch workout app opgenomen en er zit best wel wat afwijking in wat je mooi kan zien aangezien ik 2x hetzelfde rondje fietste.

Ik heb zelf meer vertrouwen in speed sensoren (Magene sensor op een Karoo 2)en accelerometers (Stryd), afgelopen vrijdag bijvoorbeeld 30 km gelopen en daarna 30km gefietst met 130m verschil tussen de activiteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Bart-Willem schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:56:
[...]

Ik ben al binnenste buiten gekeerd bij de longarts, en daar kwam het volgende uit:
- m'n blaaskracht is bovengemiddeld, dat is dus prima
- m'n diffusietest was onder het gemiddelde, wat betekent dat ik minder zuurstof met m'n longblaasjes opneem dan het gemiddelde. Dus men leek het gevonden te hebben als restschade, ware het niet dat ik net binnen de grens van de afwijking val en dan is het dus geen probleem kennelijk. Hoe het hiervoor was weet ik niet, want je wordt als gezond persoon niet naar de longarts gestuurd voor een diffusietest. Maar ik denk dat het daarvoor gewoon veel beter was (zeker gezien de klachten).
- bij de looptest in het ziekenhuis haal ik 75% van wat ik zou moeten halen, en het viel vooral op dat na een paar minuten mijn hartslag dus gigantisch stijgt en de saturatie enorm daalt. Een herhaling bij de fysio leverde dezelfde resultaten op.
- Uit de provocatietest blijkt dat ik gevoelige longen heb aangezien ik na de 3e toediening van histamine onder de 80% blaaskracht belandt (een persoon met normale/gezonde longen haalt de 5 toedieningen gemakkelijk en heeft daar geen problemen mee). Het is dus een vorm-van-astma (soort post-virale astma), terwijl ik vóór corona geen astma had of wat dan ook. Een puffer hoef ik nu niet, maar in de herfst/wintermaanden wellicht wel. Kan iets tijdelijks zijn maar ook chronisch.

Ik heb er al een half jaar bij de fysio op zitten en echt verbetering merk ik niet. Nou ja: qua kracht en duur kan ik iets meer maar het is een beperkte stijging. Wel goed genoeg, maar lang niet wat het moet zijn en dus wordt de corona-revalidatie bij de fysio (op advies van longarts, huisarts en fysio) met een half jaar verlengd.
Dat is heftig. Wat is de verwachting van de longarts, is er nog verder herstel mogelijk en duurt dat dan enkele jaren? Of heb je permanente longschade?

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Bart-Willem Heftig! Dan is het inderdaad helemaal oppassen.
Euh tijd om jullie een kijkje te geven in het leven van hoe een ex-coronapatiënt (met langdurige klachten dan) eruit ziet: sporten gaat in de meeste gevallen ongeveer 3 minuten goed
Dit is dan uiteraard extreem, maar in principe blijft het toch "hetzelfde", blijf in contact met jezelf en zorg dat je binnen die 3 minuten grens blijft.

Voor de rest totaal onvergelijkbaar met mijn hernia in 2001 waar ik linkszijdig verlamd was: Toen ik na 3 weken weer uit bed mocht voor het eerst was het adagio, NIET de pijngrens in/over. Mijn zenuwsysteem was ook zodanig aangetast dat het niet mocht. Een heel groot verschil met jou: Bij mij was het zeer lokaal, bij jou is het hele zenuwsysteem aangedaan. Dus jij moet nog voorzichtiger aan de slag.
Het artikel dat je aanhaalde past in dit verhaal:
Deze patiënten hebben een rustige om niet te zeggen ‘tuttige’ opbouw nodig, om het verstoorde evenwicht te herstellen.
Hoe vaak lukt het per dag om binnen die 3 minuten wat te doen? Met tussendoor veel rust. Die tijd kun je beter zelf bewaken das toch super simpel met een smart watch of zelf een gewoon horloge? Vertrouw op je eigen waarnemingen en ik vraag me af of een smart watch jou wel binnen die 3 minuten een signaal kan afgeven.... nu stoppen.... heb daar grote twijfels over.

Dat, die paar minuutjes in het begin, was bij mij ook de aanpak van de fysio en tussendoor moet ik rusten, mocht niet zitten of iets anders doen.
Jouw weg zal zeker langer gaan duren, je bent al goed bezig, de fysio's zijn ook zoekende, dus blijf vooral zelf ook in de lead, want jij bent degene die het moet doen en het effect moet aanvoelen.
Bekijk wanneer je naar 4 minuten activiteit kunt gaan en accepteer dat er ook dagen zijn die horen bij iets als "2 stappen vooruit 1 stap achteruit".

Veel sterkte gewenst!

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 02-05-2021 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Frenz64 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:38:
Heef dat niet vooral te maken met de algoritmes die Apple gebruikt bij gps logging @Aghanim ? Kan me herinneren dat DCR vaak iets meldde over cutting corners of smoothing bij Apple. Bij een single track blijft er van de nauwkeurigheid dan weinig over en verklaart dat hij wel beter presteert als je de strava app gebruikt.
Ja dat denk ik wel. Weet alleen niet of de AW dit altijd doet (dus ongeacht welke app je gebruikt) of alleen bij de standaard app. Die heeft echter geen kaart, waardoor je het niet kunt zien. Daarom is mijn aanname dat het altijd gebeurt, ongeacht welke app. Wel zijn er apps waar je wat instellingen kunt wijzigen, bijvoorbeeld pace op GPS of pedometer. Maar voor fietsen geldt dat niet.

@Tinusvolkel bedankt voor de linkjes. Ik heb op Garmin ook wel afwijkingen als ik 2x dezelfde route rijd maar wel minder dan jij hebt. Gave route trouwens die crossbaan ;)

@Bart-Willem heftig om te lezen zeg. Heb je een idee of je uiteindelijk wel weer helemaal herstelt of is dit deels blijvende schade? Ik denk overigens nog steeds niet dat Body Battery je gaat weerhouden om in dit soort situaties te komen maar als je inderdaad weet uit te vinden bij welk percentage je niet meer moet gaan sporten heeft het wel zin denk ik. Beterschap!

Mogelijk heb je overigens meer aan een app als Welltory. Heb zelf de pro versie niet gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door Aghanim op 02-05-2021 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
@Aghanim op de flyby van dat ritje staat ook een collega met een series 6 en die is wel iets nauwkeuriger dan mij series 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tinusvolkel schreef op zondag 2 mei 2021 @ 15:08:
@Aghanim op de flyby van dat ritje staat ook een collega met een series 6 en die is wel iets nauwkeuriger dan mij series 4.
Thx, dat is een kleine nuance inderdaad. Ik heb ook een 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

XWB schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:38:
[...]

Dat is heftig. Wat is de verwachting van de longarts, is er nog verder herstel mogelijk en duurt dat dan enkele jaren? Of heb je permanente longschade?
Dat is een goede vraag, vond de longarts ook! :+ Het grote probleem is natuurlijk dat het een volstrekt onbekende ziekte is waar ze echt vrijwel niets van weten. De behandelmethode als je corona nu krijgt en in het ziekenhuis belandt is 1000x beter dan vorig jaar, maar als je niet in het ziekenhuis belandt (of bent) dan heb je daar niet veel aan. :+ Ook lijkt het erop dat de variant die in februari/maart/april vorig jaar in Europa huis hield erger was dan de eerste Chinese variant (hier hadden we al een mutatie die heftiger was) en dat de versies die nu rondspoken ook wat milder zijn dan die van vorig jaar (het is natuurlijk een klein verschil want het blijft een verdomd lastig en vervelend virus). De longarts en longverpleegkundige vertelden dat ze nu al volop bezig met onderzoeken en dat ze verwachten dat men nog een jaar of 4-5 nodig te hebben om echt met grote zekerheid te zeggen wat wel en niet werkt qua behandelmethodes voor alle gevallen (van milde nasleep tot ernstig).

Ze weten dus niet hoe het herstel zal zijn, en wat wel of niet tijdelijk of permanent zal zijn. Er zijn parallellen te trekken met q-koorts en sars-1 maar ook heel veel dingen die echt afwijken, zoals het ontregelde autonome zenuwstelsel.
route99 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:55:
@Bart-Willem Heftig! Dan is het inderdaad helemaal oppassen.

[...]

Dit is dan uiteraard extreem, maar in principe blijft het toch "hetzelfde", blijf in contact met jezelf en zorg dat je binnen die 3 minuten grens blijft.

Voor de rest totaal onvergelijkbaar met mijn hernia in 2001 waar ik linkszijdig verlamd was: Toen ik na 3 weken weer uit bed mocht voor het eerst was het adagio, NIET de pijngrens in/over. Mijn zenuwsysteem was ook zodanig aangetast dat het niet mocht. Een heel groot verschil met jou: Bij mij was het zeer lokaal, bij jou is het hele zenuwsysteem aangedaan. Dus jij moet nog voorzichtiger aan de slag.
Het artikel dat je aanhaalde past in dit verhaal:

[...]

Hoe vaak lukt het per dag om binnen die 3 minuten wat te doen? Met tussendoor veel rust. Die tijd kun je beter zelf bewaken das toch super simpel met een smart watch of zelf een gewoon horloge? Vertrouw op je eigen waarnemingen en ik vraag me af of een smart watch jou wel binnen die 3 minuten een signaal kan afgeven.... nu stoppen.... heb daar grote twijfels over.

Dat, die paar minuutjes in het begin, was bij mij ook de aanpak van de fysio en tussendoor moet ik rusten, mocht niet zitten of iets anders doen.
Jouw weg zal zeker langer gaan duren, je bent al goed bezig, de fysio's zijn ook zoekende, dus blijf vooral zelf ook in de lead, want jij bent degene die het moet doen en het effect moet aanvoelen.
Bekijk wanneer je naar 4 minuten activiteit kunt gaan en accepteer dat er ook dagen zijn die horen bij iets als "2 stappen vooruit 1 stap achteruit".

Veel sterkte gewenst!
Thnx! Die 3 minuten waren eerst bij de fysio gewoon: 2 minuten fietsen, 2 minuten rust, dan weer 2 minuten fietsen en weer 2 minuten rust etc etc. Dat was ook zo voor alle andere inspanningen. Nu zit ik meer op een duur-schema en dat valt wel een stuk zwaarder maar volgens de fysio is het wel noodzaak om die kant op te gaan.
Aghanim schreef op zondag 2 mei 2021 @ 14:15:
[...]

@Bart-Willem heftig om te lezen zeg. Heb je een idee of je uiteindelijk wel weer helemaal herstelt of is dit deels blijvende schade? Ik denk overigens nog steeds niet dat Body Battery je gaat weerhouden om in dit soort situaties te komen maar als je inderdaad weet uit te vinden bij welk percentage je niet meer moet gaan sporten heeft het wel zin denk ik. Beterschap!

Mogelijk heb je overigens meer aan een app als Welltory. Heb zelf de pro versie niet gebruikt.
Dank! Dat van die schade en restklachten in de toekomst is nog onbekend. Erg vervelend en ik hoop dat er nog een oplossing komt om de klachten (al is het maar grotendeels) op te lossen. Maar dat lijkt dus ver weg. :X

Die Welltory lijkt inderdaad goed, maar dat is dus een app puur voor op je smartphone die vervolgens data trekt uit bijvoorbeeld Samsung Health Monitor of de Fitbit-app? Of moet je echt een horloge hebben die volledig ondersteund wordt door Welltory? En dan is het natuurlijk de vraag: hoe weet je zeker dat het apparaat dat je gebruikt ook HRV kan meten? Die Fitbit Charge 2 HR (tenminste: ik meen dat het de 2 is) heeft waarschijnlijk geen HRV-support. Zo ja: dan kan m'n good old Fitbit dus al goed zat zijn in combinatie met Welltory. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Bart-Willem Die apps zijn vast nog niet afgestemd het effectief monitoren van een ex-Corona-patienten-populatie.... en dan nog wat doe je met de uitkomsten van zo een atypische groep? Je schreef immers zelf nog net:
...De longarts en longverpleegkundige vertelden dat ze nu al volop bezig met onderzoeken en dat ze verwachten dat men nog een jaar of 4-5 nodig te hebben om echt met grote zekerheid te zeggen wat wel en niet werkt qua behandelmethodes voor alle gevallen (van milde nasleep tot ernstig).
het is maar de vraag of de interpretatie van de monitoring 1 op 1 van wat nu gebruikelijk is mag toepassen op deze nieuwe doelgroep, dat vergt nog de nodige validatie. Dat je het kunt meten wil nog niet zeggen dat je het begrijpt, zoals wat je eerder schreef dat de hartslag zomaar ineens sky high kon worden, dat is echt atypisch.

[ Voor 24% gewijzigd door route99 op 02-05-2021 20:17 ]

Pagina: 1 ... 188 ... 324 Laatste