Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 184 ... 324 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:29

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Topicstarter
Gisteravond de F6Pro naar fabrieksinstellingen gedaan. Het syncen na het instellen in de app duurde een eeuwigheid en deze heeft mijn vrouw voor het slapen geannuleerd. Vanochtend stond het horloge op uitvallen dus is deze net op 100% gekomen. Ik ben bang dat het snel leeglopen niet verholpen is, dus dat wordt dan contact opzoeken met Garmin NL...

Aanvulling. Vrouwlief was het zat want de accu liep nog steeds te snel achteruit met alleen het horloge aan. Ze heeft Garmin gebeld (wachtrij van meer dan 30 minuten) en uiteindelijk een vervangend toestel weten te krijgen.

[ Voor 24% gewijzigd door Xaverius op 01-03-2021 14:18 ]

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cloclo100 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:38:
Ik heb hier een hele tijd terug al eens mijn bemerkingen gehad bij de VO2-max berekeningen van mijn 6pro. Ik ben einde september van 0 terug begonnen en kon nauwelijks 5km lopen in 5:45. Nu loop ik bvb al uitdagende trail runs waar het echt goed gaat, heb een 5k in 4:40/km gelopen en loop 3 à 4 keer per week, afstanden ook aan het opdrijven tot 12-13km in mijn long runs

Mijn VO2max blijft echter gewoon hangen op 44, waar die in oktober nog 46 was op een gegeven moment. Dit lijkt me toch onmogelijk? Ik heb een Stryd foot pod en mijn running dynamics zijn gewoon dik in orde, de lactaatdrempel die de Garmin berekent is ook significant gezakt(van 164 bpm op 5:40/km naar 168 op 5:27/km).

Iemand een plausibele uitleg? :)
Ik begrijp je verhaal niet helemaal. In september ben je vanaf 0 begonnen en in oktober was je VO2max waarde 46 en nu 44? Wat als 44 gewoon de correcte waarde voor jou is? Ik heb een lactaatdrempel van 4:53 met 172 bpm en mijn VO2max schommelt meestal tussen 48-51.
Misschien heb je hier iets aan?
https://www.prorun.nl/gad...garmin-verkeerde-waardes/

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:27
PatrickC schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:53:
[...]

Ik begrijp je verhaal niet helemaal. In september ben je vanaf 0 begonnen en in oktober was je VO2max waarde 46 en nu 44? Wat als 44 gewoon de correcte waarde voor jou is? Ik heb een lactaatdrempel van 4:53 met 172 bpm en mijn VO2max schommelt meestal tussen 48-51.
Misschien heb je hier iets aan?
https://www.prorun.nl/gad...garmin-verkeerde-waardes/
Ik ben einde september begonnen aan 50 ofzo, en dat is dan meteen afgegleden naar 46 ergens in oktober. Ik heb dan ook die waarde gepakt, omdat ik weet dat dit een beetje moet "inlopen". Als ik resultaten boek en een pak fitter ben, dan zou die toch net omhoog moeten gaan en niet stabiel blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-09 12:26
Cloclo100 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:36:
[...]

Ik ben einde september begonnen aan 50 ofzo, en dat is dan meteen afgegleden naar 46 ergens in oktober. Ik heb dan ook die waarde gepakt, omdat ik weet dat dit een beetje moet "inlopen". Als ik resultaten boek en een pak fitter ben, dan zou die toch net omhoog moeten gaan en niet stabiel blijven?
Er zijn meerdere zaken van invloed.
Was die 50 een Vo2 gebaseerd op hardlopen of had je die bijvoorbeeld opgebouwd met fietsen?
Heb je nadien misschien je gewicht nog aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:02
Je moet ook een beetje leren leven met die V02 max estimates van Garmin.

Als je paar keer rustig traint kan je V02 max estimate opeens dalen. Het algoritme heeft een behoorlijke bias naar intensievere trainingen.

Wind tegen met hardlopen? Hoppa.. lagere pace, lagere V02 max etc.

Daarom werkt fietsen beter voor V02 max estimates: power op je pedalen = power. Maak niet uit of je wind tegen hebt of een berg opfietst, vermogen wat je kunt leveren zegt wat over je capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:37
Requiem19 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:59:
Je moet ook een beetje leren leven met die V02 max estimates van Garmin.

Als je paar keer rustig traint kan je V02 max estimate opeens dalen. Het algoritme heeft een behoorlijke bias naar intensievere trainingen.

Wind tegen met hardlopen? Hoppa.. lagere pace, lagere V02 max etc.

Daarom werkt fietsen beter voor V02 max estimates: power op je pedalen = power. Maak niet uit of je wind tegen hebt of een berg opfietst, vermogen wat je kunt leveren zegt wat over je capaciteit.
Moet je als fietsen wel een powermeter hebben, maar is Garmin VO2max estimate voor hardlopen dan ook nauwkeuriger als je een Stryd hardlooppowermeter gebruikt?

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10 21:52
Zei er iemand hier Stryd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Tinusvolkel schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:08:
[...]

Moet je als fietsen wel een powermeter hebben, maar is Garmin VO2max estimate voor hardlopen dan ook nauwkeuriger als je een Stryd hardlooppowermeter gebruikt?
Zonder powermeter zal Garmin voor het fietsen ook niet eens je V02 max schatten.

Dat alleen al zegt genoeg over hardlopen en V02 max imo. Is eigenlijk te onnauwkeurig omdat je snelheid door heel veel externe factoren beïnvloed wordt. Garmin probeert die wel een beetje te kwantificeren, maar dat is maar beperkt mogelijk.

Power bij lopen is nog steeds erg discutabel qua accuracy. Garmin kan dit zelf ook meten, maar schijnt (vlgs DCR) met redelijk andere powerdata te komen dan bijv Stryd. Terwijl het verschil bij powermeters op fietsen relatief kleiner is. Voor zover ik weet word power bij hardlopen dan ook (nog) niet gebruikt voor V02 max estimates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Requiem19 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:13:
[...]

Zonder powermeter zal Garmin voor het fietsen ook niet eens je V02 max schatten.

Dat alleen al zegt genoeg over hardlopen en V02 max imo. Is eigenlijk te onnauwkeurig omdat je snelheid door heel veel externe factoren beïnvloed wordt. Garmin probeert die wel een beetje te kwantificeren, maar dat is maar beperkt mogelijk.

Power bij lopen is nog steeds erg discutabel qua accuracy. Garmin kan dit zelf ook meten, maar schijnt (vlgs DCR) met redelijk andere powerdata te komen dan bijv Stryd. Terwijl het verschil bij powermeters op fietsen relatief kleiner is. Voor zover ik weet word power bij hardlopen dan ook (nog) niet gebruikt voor V02 max estimates.
Heb even dit artikel even narekent (nog niet alles doorgelezen) maar komt aardig overeen met wat rynalyze berekend.
Maar of de waardes kloppen is idd bij fietsen veel aannemlijker

[ Voor 3% gewijzigd door Tinusvolkel op 01-03-2021 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-10 22:17
Cloclo100 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:38:
Ik heb hier een hele tijd terug al eens mijn bemerkingen gehad bij de VO2-max berekeningen van mijn 6pro. Ik ben einde september van 0 terug begonnen en kon nauwelijks 5km lopen in 5:45. Nu loop ik bvb al uitdagende trail runs waar het echt goed gaat, heb een 5k in 4:40/km gelopen en loop 3 à 4 keer per week, afstanden ook aan het opdrijven tot 12-13km in mijn long runs

Mijn VO2max blijft echter gewoon hangen op 44, waar die in oktober nog 46 was op een gegeven moment. Dit lijkt me toch onmogelijk? Ik heb een Stryd foot pod en mijn running dynamics zijn gewoon dik in orde, de lactaatdrempel die de Garmin berekent is ook significant gezakt(van 164 bpm op 5:40/km naar 168 op 5:27/km).

Iemand een plausibele uitleg? :)
Even terug gekeken: ik had in oktober 2019 een VO2max van 52 en lactaatdrempel op 4:48 bij hartslag 168. En een VO2max van 59 in september 2018, terwijl mijn lactaatdrempel toen op 4:53 bij een hartslag van 167 zat. Oftewel, ook geen relatie hiertussen. Mijn VO2max en lactaatdrempel nu zijn helaas niet relevant meer omdat ik een bètablokker vanwege een hartritmestoornis slik (VO2max is gezakt naar 46, de 10 km loop ik nu met moeite in 58 minuten).

De verklaring van het gebrek aan een relatie tussen VO2max en lactaatdrempel bij jou kan zijn dat je hart het allemaal nog makkelijk aankan, geen echte trainingsimpulsen ontvangt en de VO2max daardoor niet stijgt. Als je meer en intensievere intervallen gaat trainen, vverwacht ik wel dat deze gaat stijgen.
De lactaatdrempel gaat vooral over het vermogen van de spieren om effectief afvalstoffen weg te werken, samen met de rest van het lichaam. Mogelijk was dat tot op heden de beperkende factor vooral. Met lange intensieve intervallen (>1km) zag ik de lactaatdrempel vaak opnieuw bepaald worden, deze intervallen zorgen ook voor het stijgen ervan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Cloclo100 De 5km is wellicht krap om de VO2max te voorspellen?
Deze site doet het toch
https://www.prorun.nl/calculator/vo2max/
Eerst: VO2max bedraagt 38,77 ml zuurstof per kg lichaamsgewicht per minuut.
Nu: VO2max bedraagt 47,54 ml zuurstof per kg lichaamsgewicht per minuut.
Er zou een verschil gemeten kunnen worden, maar dat zie je dus niet.
De verklaring van @Frij5fd ? Zou kunnen.
Misschien zijn er overige factoren die je nog niet kent? geen idee en erg lastig.
En hoe nauwkeurig de lactaatdrempels zijn van Garmin?

Mijn VO2-maxen zijn over het algemeen veel te hoog ingeschat door Garmin... ik zit nu nog vast net onder de 50 als reële waarde, terwijl nu 55 gemeten wordt en daar blijft hangen.. dus iig minimaal 5 teveel....
Ik had veel mee opbouw verwacht dan al zo snel hoog te zitten, waar jij dat meer aan de onderkant hebt... heb ik iets vergelijkbaar maar dan aan de bovenkant... waarom die relatief vroege overschatting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 23:15
Wellicht spiermassa aangezet en dus wat zwaarder geworden?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-09 19:12
Er is maar 1 manier om een goede Vo2Max meting te doen en dat is dmv een gasademanalyse. Alle andere berekeningen zijn schattingen welke je echt niet moet gebruiken als performance indicatie. (Al zou ik graag willen dat het klopte, want Garmin geeft mij een vo2max van 64)
Bovendien is Vo2Max maar 1 van de componenten om een "mogelijke" performance indicator te zijn. Er speelt veel meer mee dan alleen een hoge Vo2Max hebben.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Garmin komt wel redelijk in de buurt blijkt uit verschillende onderzoeken.

Ik had een V02 Max van 50 in een labtest bij een SMC, terwijl Garmin op dat moment 52 dacht. Not too bad lijkt me.

Eens overigens dat V02 Max wellicht teveel gezien wordt als de heilige graag. Kijk naar hoe het gegaan is met de wereldrecord houder V02 max... uiteindelijk geen unieke wielrenner en vroeg gestopt.

The Real Science of Sportcast heeft trouwens een erg gave podcast over het belang van V02 max, efficiency, critical power etc. Dit nav Podgacar’s laatste tijdrit in de Tour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:19
Ik kijk niet naar de hoogte, maar of er eventueel een verbetering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
Michaelg schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 07:42:
Er is maar 1 manier om een goede Vo2Max meting te doen en dat is dmv een gasademanalyse. Alle andere berekeningen zijn schattingen welke je echt niet moet gebruiken als performance indicatie. (Al zou ik graag willen dat het klopte, want Garmin geeft mij een vo2max van 64)
Bovendien is Vo2Max maar 1 van de componenten om een "mogelijke" performance indicator te zijn. Er speelt veel meer mee dan alleen een hoge Vo2Max hebben.
Zo erg is het ook weer niet, voor velen is het best een aardige indicatie. Zolang je je er van bewust bent dat zo'n consumenten horloge niet anders doet dan je voorzien van schattingen en je ze dus met gezond verstand moet interpreteren is er niets aan de hand.

Zelf ben ik flink aan het afvallen maar ook met succes een trainingsschema aan het volgen. Dat mijn VO2max nu snel stijgt is dus maar ten dele toe te wijzen aan het verbeteren van mijn conditie. Dat besef ik mij dan ook en ben realistisch over mijn vooruitgang.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Nog even de bronvermelding van mijn eerdere opmerking over de nauwkeurigheid van Garmin's V02 max estimation:
A group of scientists at Southern Illinois University Edwardsville evaluated the wearable technology’s accuracy by conducting a laboratory VO2max test on male and female runners, then allowing participants to use the wearable technology to calculate VO2max in a 10 minute self guided run. They found that the Garmin Forerunner 230MAX and 235MAX measured VO2max within -0.3 ± 3.4 ml/kg/min, p=0.02 for the 230MAX and -1.1 ± 4.0 ml/kg/min, p=0.026 for the 235MAX for female runners, and -1.1 ± 3.4 ml/kg/min, p=0.149 for the 230MAX and -3.2 ± 4.2 ml/kg/min, p=0.002 for the 235MAX for male runners. There is a greater amount of variability in the male group; however, this could be due to miscalculations in HRmax and potential variations in levels of effort in participant during the 10 minute self guided run. Although there is greater variability within the male group, the devices still appear fairly accurate at predicting VO2max.[3]
Wearable conducted an evaluation of their own putting fitness watches to the test – assessing the accuracy of Garmin, Fitbit, and Jabra devices in measuring VO2max. They found that Garmin technology provided a VO2max estimation within 0.3 ml/kg/min of their study participant, which was the most accurate of all devices tested. The high degree of accuracy found in their study remains consistent with other larger scientific studies.[4]
https://sites.udel.edu/co...-garmins-vo2max-estimate/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Goh ik kan alleszins zeggen dat ik nog evenveel weeg, 85kg droog aan de haak. Natuurlijk zijn wat vetjes vervangen door spieren, daar ik ook nog vaak wat core-training doe. Straffer vind ik, als ik naar die race-voorspellingen kijk die op VO2-max geschat zijn, dat mijn 10k tijd zowat 7-8 minuten lager is dan in oktober. Hoezo zou die VO2-max dan niet gestegen zijn?

Ik lees ook dat mijn training misschien niet uitdagend genoeg zou zijn. Ik loop 3 à 4 keer per week via Trenara en ik kan je vertellen dat die tempo-blokjes echt op of soms over de limiet zijn. Ik heb zowel op 28/02, 21/02, 14/02 temporuns gedaan met een primair voordeel van 4.7 à 4.9 en het voordeel wat hij aangeeft is dan uiteraard... "VO2 max". Eénmaal heb ik zelfs 5.0 gelopen, dat was tijdens mijn trailrun in Maasmechelen dit weekend. Daarnaast ook iedere week intervaltraining en de obligate LSD/recovery.

Ik heb vorige zomer inderdaad veel gefietst, maar dat is elektrisch(speed pedelec).

Dus nogmaals, ik snap wel dat dit maar indicatief is etc, maar toch bizar dat er gewoon geen enkele wijziging in komt? Zowel bij Strava als Runalyze kom ik een mooi stijgende grafiek uit.. hoewel ik er niet aan uit kan dat die VO2max in Runalyze maar 38 zou zijn.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzT1cF2EbIfgrONvwjblnzCqneA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U1T7RgPHy9ATiDzyzDqwUvhM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfmU4y6_ePoK5uUEj_fZ2dHEvxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ws7WXZnhORYEusmr05GCSG4I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99

route99

@Requiem19 Dit is het originele artikel... die hoort bij jouw 1e quote. Eigenlijk is het samenvatting van een poster sessie... niet eens een artikel. Kon een volledige versie dan ook (nog) niet terugvinden.
https://journals.lww.com/...mart_Watches_to.2219.aspx
De conclusies zijn veel genuanceerder dan in het de blog die je dus aanhaalt.
CONCLUSION: In females, predicted VO2max values were significantly different from AMax values and the differences ranged from an overestimation of 2.5 ml/kg/min to an underestimation of 1.1 ml/kg/min. In males, predicted VO2max values were significantly different from AMax values and the watches consistently overestimated VO2max (range -1.1 to -6.0 ml/kg/min). Caution should be taken when using these predicted values for exercise prescription especially in men.
Voor de mannen is er niet alleen meer variabiliteit maar ook een significante verschillend en overschatting van de VO2-max.
significantly different from AMax values and the watches consistently overestimated VO2max
Dat vind ik nogal anders.

Jouw 2e quote komt uit een ander.... origineel artikel en zijn beiden in jouw link samengevoegd.
https://www.wareable.com/...derstand-and-increase-789
En de getallen die daar uit komen zijn niet van hen zelf... maar komen uit de white paper van Firstbeat, die t in een marketing verhaal heel erg weinig info geeft die toch gequote wordt in het Wearable artikel.....
https://assets.firstbeat....aper_VO2max_30.6.2017.pdf

Ik herinner me een ouder artikel van Firstbeat uit 2015 (die hier al een tijd eerder voorbij kwam meen ik) waar ze veel genuanceerder waren met hun uitspraken.
https://www.firstbeat.com..._paper_vo2_estimation.pdf
Notes and limitations
The VO2 estimation method presented above has certain limitations when
compared to laboratory measurements measuring VO2 directly. It is important
to note that the method is not suitable, as such, for direct estimation of maximal
oxygen uptake (VO2max). The accuracy of the method is dependent on the accuracy of personal background parameters, and therefore, measuring the true personal maximal heart rate and maximal oxygen uptake increases the accuracy of the estimation.

The method does not measure anaerobic energy production and can only be
utilized to estimate the aerobic proportion of energy production of typical anaerobic exercises, such as sprinting, power lifting, etc.
Aangezien Firstbeat met hun White paper van 2017 veel minder duidelijk is over hun data, kun je ze daar nu eigenlijk niet meer op beoordelen.
Er is dan ook geen "Note & Limitations" meer maar in 2017 sluiten ze af met CONCLUSIONS:
https://assets.firstbeat....aper_VO2max_30.6.2017.pdf
CONCLUSIONS
The present white paper describes an innovative method for VO2max estimation based on the heart rate and speed relationship from any uncontrolled real-life exercise.

The method utilizes only reliable data periods and has been found to be very accurate. In order to obtain consistent results, the exercise conditions should, however, be standardized because for example running surface, wind, and high altitude may affect the moving speed. When applied in unstandardized
conditions (such as high altitude), the method expresses the changes in performance in those conditions.
Ze lijken ... daar wel erg zeker van hun zaak...

In een eerder bericht van mijn kant schreef ik dat mijn huidige VO2-max zeker met 5 overschat wordt... daarbij had ik nog vergeten te schrijven dat dit na een complete reset van mijn Garmin was... kort daarvoor was mijn VO2-max 59... dus ca zeker 10 te hoog...

Gelukkig heb ik hem niet gekocht voor die VO2 max.... want als ik een wedstrijdje loop zie je eigenlijk al meteen ... die tijden die horen bij 55 of 59, welke tabel je ook neemt.. die ga ik echt niet halen.

Ik sluit me aan wat diverse mensen hier al schreven... kijk vooral naar de trend en niet naar de absolute waarde van de VO2-max. En kijk vooral zelf naar de hartslag grafieken en let goed op je slaap en hoe je voelt/herstelt.

Een ding is zeker: Er is nog heel veel ruimte voor verbetering op dit gebied.... een mooie uitdaging en mss wordt het echt wel heel veel beter, maar de nodige nuance/scepsis is nu zeker nog nodig (en zal altijd blijven, maar wellicht op een beter niveau).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Cloclo100 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:42:
Dus nogmaals, ik snap wel dat dit maar indicatief is etc, maar toch bizar dat er gewoon geen enkele wijziging in komt? Zowel bij Strava als Runalyze kom ik een mooi stijgende grafiek uit.. hoewel ik er niet aan uit kan dat die VO2max in Runalyze maar 38 zou zijn.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank voor de toelichting
https://runalyze.com/help/article/vo2max?_locale=en
Runalyze schrijft en is daarmee terecht behoorlijk terughoudend over de "echte" VO2-max:
Daarom schat RUNALYZE je huidige VO2max in op basis van je activiteiten. (Ook hier geldt: het is een schatting - geen exacte berekening!) Deze schatting is gebaseerd op je hartslag en je looptempo. Er zijn verschillende studies voor een geschatte relatie tussen hartslag en snelheidspercentage bij VO2max. Je huidige VO2max-vorm is gebaseerd op het gemiddelde van de laatste 30 dagen.

Toch is deze schatting niet altijd even gemakkelijk.......
In hun grafiek zie je ook de dagwaarden van de VO2-max... de zwarte punten, die scatteren toch flink.
Verder weet ik te weinig van Runalyze om er op in te gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pnzNTelieIrpXaZxgSjUn6oVFVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U4xdv5drmrVRHDFO2OSMovH1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Cloclo100 Inderdaad vreemd om te zien dat op Strava en Runalyze de grafieken omhoog gaan, je geschatte tijden met minuten omlaag, terwijl je VO2max gelijk blijft. Ik dacht namelijk dat Garmin deze tijden inschatte op basis van de VO2max waarde, maar ik kan me vergissen.

Bij mij is de waarde op Runalyze trouwens ook enkele punten lager dan bij Garmin.

Je zou een master reset van je horloge kunnen overwegen en alles opnieuw instellen. De VO2max wordt dan volgens mij weer opnieuw bepaald na een bepaalde periode, vergelijkbaar met toen je het horloge voor de eerste keer ging gebruiken.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Cloclo100 wellicht je horloge resetten waardoor je een verse VO2max opbouwt? Ik ken de invloed van gewicht op de berekening niet maar je VO2max lijkt me wat laag. De impact van gewicht (of tempo omdat je sneller loopt als je minder weegt) is in elk geval niet te onderschatten. In een periode dat ik aan het cutten (afvallen) was, is mijn VO2max met 5 gestegen in een maand of 4, zonder dat ik anders ben gaan trainen. Enkel 7kg afgevallen. Ter referentie: mijn VO2max was eind 2020 op 55 bij 36 jaar en 69KG met een tempo van 4:32 op de 10km bij een drempel van 172bpm (194 max).

Runalyze is bij mij rond de 3 - 4 punten lager qua VO2max.

Edit: wat @PatrickC dus zegt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Bij mij ging iig na een reset de VO2-max idd (met 4 punten) omlaag... hij bouwde bij mij in ca 2 weken op van 44 direct na de reset, naar die 55. Vandaar dat ik die (vergeten) reset nog ff aanhaalde.

[ Voor 15% gewijzigd door route99 op 02-03-2021 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Pfoe dan moet ik weer al die instellingen opnieuw doen? Of gaat die met de volgende connectie met Garmin Connect alles terug transfereren(inclusief huidig geïnstalleerde apps)?

Of is het gewoon de dataschermen terug installeren + bankkaarten koppelen en klaar?

[ Voor 31% gewijzigd door Cloclo100 op 02-03-2021 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Cloclo100 Bij mij was het vnl de velden op de FR735XT. Bankkaarten zijn gear gear/kaart gebonden, zal opnieuw moeten. De persoonlijke data werden wel uit GC gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aan de ervaren gebruikers (en lopers :))
Mijn Apple Watch heeft het opgegeven en ik ben dus in de markt voor een nieuwe watch.

Ik ben een casual loper met 25km per week op mijn eigen tempo. Het hele smart gedoe aan een watch is niet zo belangrijk meer, dat vreet batterij en is allemaal niet nodig.

Ik geef nu voorrang aan een accurate(re) hartslag en route registratie en dan wou ik even kijken naar een forerunner model 245. Is dit wat overkill voor mij? Dat lijkt ook in mijn budget te vallen via CoolBlue.

Het enige wat nog leuk zou zijn om af en toe te gebruiken is het opslaan van muziek en via BT op wireless ear buds af te spelen maar dit is geen vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
route99 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:17:
@Cloclo100 Bij mij was het vnl de velden op de FR735XT. Bankkaarten zijn gear gear/kaart gebonden, zal opnieuw moeten. De persoonlijke data werden wel uit GC gehaald.
Dus al mijn activiteiten blijven mooi in GC staan maar de Vo2max begint vanaf 0? Wel speciaal want die getoonde V02max is toch een gemiddelde van de laatste activiteiten?

Maar watch faces, apps, instellingen zoals bankkaarten, backlight, sensoren etc.. Dat Ben ik toch allemaal kwijt neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cloclo100 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:15:
[...]

Dus al mijn activiteiten blijven mooi in GC staan maar de Vo2max begint vanaf 0? Wel speciaal want die getoonde V02max is toch een gemiddelde van de laatste activiteiten?

Maar watch faces, apps, instellingen zoals bankkaarten, backlight, sensoren etc.. Dat Ben ik toch allemaal kwijt neem ik aan?
VO2max wordt door je horloge bepaald bij Garmin. Na een master reset zal het dan even duren voordat deze opnieuw zichtbaar wordt. Net alsof je met een nieuw horloge begint. Je begint niet bij 0. Bij mij was de eerste waarde destijds 46 en die liep binnen 2 maanden op naar 50. Het duurde dus even tot ik op een waarde zat waar ik nu al dik 2 jaar gemiddeld op zit, tussen 48-52. Ik train ook niet echt om mijn VO2max te verbeteren...daarvoor varieer ik te weinig in mijn training.

Alle instellingen op je horloge ben je inderdaad kwijt net als historie en totalen. Maar apps en watchfaces kun je snel vanuit GC mobile weer op je horloge zetten (daar staan bij mij in ieder geval elke app, dataveld, watchface die ik ooit op m’n horloge heb gehad). Bankkaarten zul je ook opnieuw moeten toevoegen. Hoe lastig dat is hangt denk ik ook wel af van je bank.

Even nog een vraagje... je gebruikt toch wel de standaard hardlopen app van Garmin op je horloge? Als je b.v. de trail app gebruik, dan zal deze geen invloed hebben op je VO2max en zal deze niet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
PatrickC schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:30:
@Cloclo100 Inderdaad vreemd om te zien dat op Strava en Runalyze de grafieken omhoog gaan, je geschatte tijden met minuten omlaag, terwijl je VO2max gelijk blijft. Ik dacht namelijk dat Garmin deze tijden inschatte op basis van de VO2max waarde, maar ik kan me vergissen.

Bij mij is de waarde op Runalyze trouwens ook enkele punten lager dan bij Garmin.

Je zou een master reset van je horloge kunnen overwegen en alles opnieuw instellen. De VO2max wordt dan volgens mij weer opnieuw bepaald na een bepaalde periode, vergelijkbaar met toen je het horloge voor de eerste keer ging gebruiken.
Geschatte tijden zijn volgens mij inderdaad op basis van VO2max en meestal niet haalbaar.

Een paar jaar geleden, weet ik nog, werd op een forum iemand uitgebreid gefeliciteerd omdat het hem was gelukt zijn voorspelde 5 of 10 km tijd echt te gelopen.
Ik hechte zelf niet zoveel waarde aan de hoogte van de VO2max, de trend was interessant (maar ook zonder een getal kon ik wel zien dat ik vooruitging).

Als de intensieve langere intervallen gedaan worden is het wel gek dat de trend niet opwaarts is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Cloclo100 Binnen de GC mobile app kun je je VO2max ook wissen door op je toestel te klikken en dan naar de gebruikersinstellingen te gaan. Misschien dat dat voldoende is en geen master reset nodig is van je horloge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 18:55:
Aan de ervaren gebruikers (en lopers :))
Mijn Apple Watch heeft het opgegeven en ik ben dus in de markt voor een nieuwe watch.

Ik ben een casual loper met 25km per week op mijn eigen tempo. Het hele smart gedoe aan een watch is niet zo belangrijk meer, dat vreet batterij en is allemaal niet nodig.

Ik geef nu voorrang aan een accurate(re) hartslag en route registratie en dan wou ik even kijken naar een forerunner model 245. Is dit wat overkill voor mij? Dat lijkt ook in mijn budget te vallen via CoolBlue.

Het enige wat nog leuk zou zijn om af en toe te gebruiken is het opslaan van muziek en via BT op wireless ear buds af te spelen maar dit is geen vereiste.
De 245 Music lijkt me prima in jouw geval. Maar de hartslagmeting op Garmin horloges is zeker niet accurater dan op de Apple watches, tenminste niet met de huidige generaties. Maar ik weet niet welke Apple watch je had en of deze bij de oudere modellen wellicht minder accuraat was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
PatrickC schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:53:
[...]

VO2max wordt door je horloge bepaald bij Garmin. Na een master reset zal het dan even duren voordat deze opnieuw zichtbaar wordt. Net alsof je met een nieuw horloge begint. Je begint niet bij 0. Bij mij was de eerste waarde destijds 46 en die liep binnen 2 maanden op naar 50. Het duurde dus even tot ik op een waarde zat waar ik nu al dik 2 jaar gemiddeld op zit, tussen 48-52. Ik train ook niet echt om mijn VO2max te verbeteren...daarvoor varieer ik te weinig in mijn training.

Alle instellingen op je horloge ben je inderdaad kwijt net als historie en totalen. Maar apps en watchfaces kun je snel vanuit GC mobile weer op je horloge zetten (daar staan bij mij in ieder geval elke app, dataveld, watchface die ik ooit op m’n horloge heb gehad). Bankkaarten zul je ook opnieuw moeten toevoegen. Hoe lastig dat is hangt denk ik ook wel af van je bank.

Even nog een vraagje... je gebruikt toch wel de standaard hardlopen app van Garmin op je horloge? Als je b.v. de trail app gebruik, dan zal deze geen invloed hebben op je VO2max en zal deze niet veranderen.
Maar hoe jij bvb. hardlopen hebt ingesteld met jouw gepersonaliseerde datavelden(geen externe app), dat verdwijnt wel uiteraard?

Ik gebruik idd de standaard hardloopapp. Vandaar dat ik ook zei dat ik 3 weken op rij als primair voordeel VO2max had, en er niets wijzigt.. Het is trouwens sinds vorige week wel mogelijk om via de trailrunapp een VO2max registratie te krijgen bij de Fenix 6 series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
PatrickC schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 23:17:
@Cloclo100 Binnen de GC mobile app kun je je VO2max ook wissen door op je toestel te klikken en dan naar de gebruikersinstellingen te gaan. Misschien dat dat voldoende is en geen master reset nodig is van je horloge?
Dit vind ik precies niet? kan je daar eens een screenshot van maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Frij5fd schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 23:01:
[...]

Als de intensieve langere intervallen gedaan worden is het wel gek dat de trend niet opwaarts is.
Dat is net het hele punt, ik heb de voorbije 3 weken bij elke temporun een 4.9 score gehaald waar gezegd wordt "dit heeft een grote impact op jouw VO2max" en ik blijf gewoon ter plaatse trappelen :). In de weken daarvoor zelfs meerdere keren per week..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DlvR7eW9QWLKCzNhWT8_GhfME8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XGRSPzXfoOMB4mpAGGPtYFtu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t8azqnqlKxrkEJPL4DM5xFMO59I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hKfvO3vwAElJiONxCk0tYI0R.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door Cloclo100 op 03-03-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
4,9 is toch ook gewoon te hoog? Dat werkt averechts. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:28

Roozzz

Plus ultra

Cloclo100 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:14:
[...]

Dat is net het hele punt, ik heb de voorbije 3 weken bij elke temporun een 4.9 score gehaald waar gezegd wordt "dit heeft een grote impact op jouw VO2max" en ik blijf gewoon ter plaatse trappelen :). In de weken daarvoor zelfs meerdere keren per week..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tja, moeilijk te zeggen. Weet in ieder geval dat conditieverbetering een kwestie van de lange adem is :P Dus niet te veel op korte termijn van verwachten. Daarnaast vergt dit ook de juiste trainingsmix. Het is lastig te zien op de screenshotjes, maar je lijkt hoofdzakelijk vrij hoog te zitten qua intensiteit (als ik alle nullen even weg denk -wandelingen?).

En dan ga ik er even vanuit dat je zone-indeling klopt. Is dat zo? Ik vind het namelijk best knap dat je consistent zo hoog weet te scoren...
Zo ja, dan zou het zomaar kunnen dat je gewoon een beetje te hard traint. Dat heeft weer impact op jouw hersteltijd en tempo van progressie. Het zou best kunnen dat je door iets rustiger te doen, meer en blijvende verbetering boekt.
Bij twijfel, ga eens meten :)

-edit-
Ter illustratie: Ikzelf had laatst een vergelijkbaar issue met véél te hoge waardes. In combinatie met het mooie weer zat ik (als primair hardloper) voor het eerst in maanden weer een paar keer op de racefiets. Bij het ene rondje kwamen er logische getallen uit (voor 2 uurtjes hrZ1/2), bij een ander kreeg ik een score van 4,8 bij een vergelijkbare inspanning. Het blijkt dat garmin voor het training effect van fietsen power gebruikt, indien dat beschikbaar is. Je raadt het misschien al: de ene fiets heeft wel een powermeter en de ander niet. En mijn ftp instelling (en dus de bijbehorende zone instelling) was niet bepaald correct en hij dacht dat ik 2 uur op ftp had gereden :+

[ Voor 18% gewijzigd door Roozzz op 03-03-2021 10:55 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frij5fd
Gonadan schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:17:
Een waarde in de orde van 4,9 voor de bijdrage aan het aerobisch vermogen haalde ik alleen na een marathon. Voor normale training is het niet de bedoeling om dergelijke waarden te halen, het devies is "train optimaal, niet maximaal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cloclo100 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:12:
[...]

Dit vind ik precies niet? kan je daar eens een screenshot van maken?
Als je de GC app opent op je telefoon, dan kun je bovenin op je horloge ‘klikken’. Hierna kun je ‘Gebruikersinstellingen’ bekijken en in dat scherm staat de optie ‘VO2 max’ met de huidige waarde en rechts daarvan de optie ‘wis’. Ik gebruik daarbij een iPhone en heb een FR645M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Gonadan schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:17:
4.9 is het meeste voordeel, 5.0 is te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
PatrickC schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:31:
[...]

Als je de GC app opent op je telefoon, dan kun je bovenin op je horloge ‘klikken’. Hierna kun je ‘Gebruikersinstellingen’ bekijken en in dat scherm staat de optie ‘VO2 max’ met de huidige waarde en rechts daarvan de optie ‘wis’. Ik gebruik daarbij een iPhone en heb een FR645M.
Ik heb de Android app en ik vind deze optie helaas niet terug..

[ Voor 3% gewijzigd door Cloclo100 op 03-03-2021 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Roozzz schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:42:
[...]

Tja, moeilijk te zeggen. Weet in ieder geval dat conditieverbetering een kwestie van de lange adem is :P Dus niet te veel op korte termijn van verwachten. Daarnaast vergt dit ook de juiste trainingsmix. Het is lastig te zien op de screenshotjes, maar je lijkt hoofdzakelijk vrij hoog te zitten qua intensiteit (als ik alle nullen even weg denk -wandelingen?).

En dan ga ik er even vanuit dat je zone-indeling klopt. Is dat zo? Ik vind het namelijk best knap dat je consistent zo hoog weet te scoren...
Zo ja, dan zou het zomaar kunnen dat je gewoon een beetje te hard traint. Dat heeft weer impact op jouw hersteltijd en tempo van progressie. Het zou best kunnen dat je door iets rustiger te doen, meer en blijvende verbetering boekt.
Bij twijfel, ga eens meten :)

-edit-
Ter illustratie: Ikzelf had laatst een vergelijkbaar issue met véél te hoge waardes. In combinatie met het mooie weer zat ik (als primair hardloper) voor het eerst in maanden weer een paar keer op de racefiets. Bij het ene rondje kwamen er logische getallen uit (voor 2 uurtjes hrZ1/2), bij een ander kreeg ik een score van 4,8 bij een vergelijkbare inspanning. Het blijkt dat garmin voor het training effect van fietsen power gebruikt, indien dat beschikbaar is. Je raadt het misschien al: de ene fiets heeft wel een powermeter en de ander niet. En mijn ftp instelling (en dus de bijbehorende zone instelling) was niet bepaald correct en hij dacht dat ik 2 uur op ftp had gereden :+
Interessante benadering dit. Echter haal ik mijn schema's uit Trenara, die obv mijn loopgegevens uit Garmin een VO2max aanmeet en de daarop ingegeven doelen haalbaar of net onhaalbaar acht, waarna je moet terugschalen. Ik heb ook nooit het gevoel dat ik te hard train, het is soms uitdagend maar dat moet ook om vooruitgang te zien. Mijn training status stond trouwens de voorbije anderhalve week op "productief". Ik probeer die hersteltijden in acht te nemen en Trenara gooit er niet voor niets LSD en recuperatietrainingen in.. dus je wordt "gedwongen" om rustigaan te doen.

Die trailrun van 28/02 had 200 hoogtemeters, echt pittig, maar de laatste 2km kon ik nog doormalen aan 4:20 .. dus ik had nog wat in de tank zitten.

Voorts heb ik mijn hartslagzones obv lactaatdrempel, die dan gemeten wordt door .. mijn Garmin 6 pro. Ik denk niet dat ik daar iets fout doe. O.b.v. karvonen geeft zowat dezelfde zones trouwens. Ik heb wel mijn max. hartslag genomen obv een gemeten hartslag tijdens een 5K race, waar ik all in gegaan ben. Doorgaans kom ik nooit in de buurt van die hartslag(190), eerder aan 183-185

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
@Cloclo100

https://www.trainingpeaks...k-guide-to-setting-zones/

Wellicht interessant om hier eens in te duiken en dan je hartslagzones handmatig aan te passen.

Als je HR zones verkeerd zijn, heeft dat een behoorlijke invloed op alle Garmin data. Het kan dan namelijk voor Garmin lijken alsof je te hard traint (waardoor je de 4.9 TE ziet) en Garmin denkt dan dat jij voor x pace een (te) hoge hartslag nodig hebt, waardoor je V02 max verkeerd ingeschat wordt.

Ik merk overigens zelf dat Garmin somehow af en toe mijn HR zones aanpast... ik blijf ze terugzetten. Maar ergens praten mn horloge, Edge 530, mn telefoon app en de website niet goed met elkaar....

PS deel 2: gisteren een zeer hoge intensieve interval op de indoor fiets (6x 3 minuten op 120% ftp). Ik ging helemaal stuk, maar wel +1 V02 max erbij. Puur omdat Garmin hoge inspanning overschat qua V02 max en lage onderschat... het blijft een beetje behelpen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
Cloclo100 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:36:
4.9 is het meeste voordeel, 5.0 is te hoog.
Niet echt. Boven de vier is incidenteel bij een specifieke training niet erg, maar moet niet de standaard zijn. Als je altijd boven de vier zit train je te hard of je waarden kloppen niet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Dit is hoe Firstbeat het bedoeld heeft:

0.0 – 0.9 – No Effect
1.0 – 1.9 – Minor Effect
2.0 – 2.9 – Maintaining
3.0 – 3.9 – Improving
4.0 – 4.9 – Highly Improving
5.0 – Overloading

https://www.firstbeat.com...w-to-use-training-effect/

Vaker 4,9 is wel erg dicht bij overloading. Als je HR zones goed staan en je sport vaak met die intensiteit is de kans groot dat je te hard traint.

[ Voor 8% gewijzigd door Requiem19 op 03-03-2021 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ervaar zelf vaak dat ik bij een lagere waarde van TE, juist een stijging zie in mijn VO2 max. En dat lijkt ook logisch als je vaak hetzelfde traint. Op het moment dat het mij gemakkelijker af gaat dan normaal, zie ik dat direct terug in de combinatie hartslag en snelheid. Deze hartslag is dan lager bij eenzelfde of juist nog hogere snelheid dan normaal. De waarde van TE is dan ook lager bij die training. Maar Garmin ziet dit dan als verbetering van mijn conditie en dat leidt dan soms meteen tot een +1 in VO2 max.

@Cloclo100 Als de meeste van je trainingen dichtbij TE 5 zitten, dan heb je het dus steeds zwaar in je trainingen en train je gewoon te hard. Of, zoals andere hier al noemen, je hartslagzones zijn niet goed ingesteld waardoor je alles in Z4 en Z5 aan het doen bent. Ik heb trouwens de hartslagzones ingesteld op basis van mijn lactaatdrempel, bepaald door de lactaatdrempeltest van mijn horloge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
PatrickC schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:21:
Ik ervaar zelf vaak dat ik bij een lagere waarde van TE, juist een stijging zie in mijn VO2 max. En dat lijkt ook logisch als je vaak hetzelfde traint. Op het moment dat het mij gemakkelijker af gaat dan normaal, zie ik dat direct terug in de combinatie hartslag en snelheid. Deze hartslag is dan lager bij eenzelfde of juist nog hogere snelheid dan normaal. De waarde van TE is dan ook lager bij die training. Maar Garmin ziet dit dan als verbetering van mijn conditie en dat leidt dan soms meteen tot een +1 in VO2 max.

@Cloclo100 Als de meeste van je trainingen dichtbij TE 5 zitten, dan heb je het dus steeds zwaar in je trainingen en train je gewoon te hard. Of, zoals andere hier al noemen, je hartslagzones zijn niet goed ingesteld waardoor je alles in Z4 en Z5 aan het doen bent. Ik heb trouwens de hartslagzones ingesteld op basis van mijn lactaatdrempel, bepaald door de lactaatdrempeltest van mijn horloge.
zoals hierboven gezegd heb ik mijn zones zo ook ingesteld.. dus die zouden goed moeten staan. voorts heb ik een schema via Trenara opgemaakt, zij bepalen mijn einddoel obv mijn waardes.. ik vind het maar bizar allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Als je nu eens je laatste 5 loopjes bekijkt, hoeveel procent zat je gemiddeld in de hoogste HR zone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Requiem19 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:40:
Als je nu eens je laatste 5 loopjes bekijkt, hoeveel procent zat je gemiddeld in de hoogste HR zone?
28/02 84% (trailrun race maasmechelen 12,5 km)
27/02 0% recovery run 3.3 km
26/02 12% (interval training 14x300m)
24/02 0% (testen trailrun schoenen 2Km)
23/02 0% (LSD 12,5 km)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Requiem19 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:42:
@Cloclo100

https://www.trainingpeaks...k-guide-to-setting-zones/

Wellicht interessant om hier eens in te duiken en dan je hartslagzones handmatig aan te passen.

Als je HR zones verkeerd zijn, heeft dat een behoorlijke invloed op alle Garmin data. Het kan dan namelijk voor Garmin lijken alsof je te hard traint (waardoor je de 4.9 TE ziet) en Garmin denkt dan dat jij voor x pace een (te) hoge hartslag nodig hebt, waardoor je V02 max verkeerd ingeschat wordt.

Ik merk overigens zelf dat Garmin somehow af en toe mijn HR zones aanpast... ik blijf ze terugzetten. Maar ergens praten mn horloge, Edge 530, mn telefoon app en de website niet goed met elkaar....

PS deel 2: gisteren een zeer hoge intensieve interval op de indoor fiets (6x 3 minuten op 120% ftp). Ik ging helemaal stuk, maar wel +1 V02 max erbij. Puur omdat Garmin hoge inspanning overschat qua V02 max en lage onderschat... het blijft een beetje behelpen...
Ik heb de zones obv lactaatdrempel, die zich regelmatig aanpast na een temporun.. dus dat lijkt me correct te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Cloclo100 Geef ons met getallen een indruk hoe die tempo's zijn tov de tijd/km die je op de drempel loopt. Stel die dus op 100%.

[ Voor 16% gewijzigd door route99 op 03-03-2021 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Cloclo100 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:24:
[...]

28/02 84% (trailrun race maasmechelen 12,5 km)
27/02 0% recovery run 3.3 km
26/02 12% (interval training 14x300m)
24/02 0% (testen trailrun schoenen 2Km)
23/02 0% (LSD 12,5 km)
Dan neem ik aan dat alleen met die 28/02 run je een 4.9 Training Effect had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Cloclo100 Wat voor hersteltijden geeft je horloge aan? Als ik een training heb gedaan met een TE boven de 4, dan geeft het horlog aan dat ik b.v. 48 uur het rustig aan moet doen. Vandaag b.v. getraind met een TE van 4.1 en als ik nu op mijn horloge kijk dan staat er 40 uur. Als ik je lijstje bekijk ben je elke dag aan het trainen.
Zie ook: https://www.firstbeat.com...snt-my-vo2max-increasing/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Requiem19 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:50:
[...]

Dan neem ik aan dat alleen met die 28/02 run je een 4.9 Training Effect had?
Klopt, een 5.0 zelfs.. Alles kapot gelopen nog om een sterke tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
PatrickC schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:57:
@Cloclo100 Wat voor hersteltijden geeft je horloge aan? Als ik een training heb gedaan met een TE boven de 4, dan geeft het horlog aan dat ik b.v. 48 uur het rustig aan moet doen. Vandaag b.v. getraind met een TE van 4.1 en als ik nu op mijn horloge kijk dan staat er 40 uur. Als ik je lijstje bekijk ben je elke dag aan het trainen.
Zie ook: https://www.firstbeat.com...snt-my-vo2max-increasing/
Ongeveer hetzelde ja.. Na die 5.0 trailrun gaf hij meer dan 50u herstel. Daarmee dat ik vandaag pas mijn recovery run gedaan heb. Maw ik volg dat wel min of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
Cloclo100 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 20:16:
[...]

Klopt, een 5.0 zelfs.. Alles kapot gelopen nog om een sterke tijd.
Wat was je gemiddelde hartslag voor die run en wat zijn de waarde/instelling voor rusthartslag en de maximum hartslag? Om een beetje een idee te krijgen
Op https://www.prorun.nl/training/de-vo2-max-deel-1/ schrijven de schrijvers van Hardlopen met Power ook één en ander hoe je de VO2max kunt berekenen. Je kan de coopertest doen om het te bepalen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Frij5fd schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 21:00:
[...]

Wat was je gemiddelde hartslag voor die run en wat zijn de waarde/instelling voor rusthartslag en de maximum hartslag? Om een beetje een idee te krijgen
Op https://www.prorun.nl/training/de-vo2-max-deel-1/ schrijven de schrijvers van Hardlopen met Power ook één en ander hoe je de VO2max kunt berekenen. Je kan de coopertest doen om het te bepalen >:)
Gemiddelde hartslag was 170. Mijn gemiddelde rusthartslag ligt rond de 53, maximum hartslag staat op 185. Die coopertest wou ik zondag toevallig doen, dus ben eens benieuwd. OBV max hartslag/rusthartslag *15 zou ik op 52 zitten.. dat is wel een heel groot verschil!

[ Voor 12% gewijzigd door Cloclo100 op 05-03-2021 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbdie
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18:12
Heb gister een Garmin Vivoactive 4 binnen gekregen om tijdens het hardlopen muziek te kunnen luisteren via spotify. Echter werkt dit niet, ik krijg de melding dat hij de certificaten niet kan downloaden. Nu heb ik op Reddit en andere fora meer mensen gezien die dit zelfde probleem hebben, ook met andere Garmin sporthorloge modellen. Iemand hier ook ervaring mee en eventueel een manier om het op te lossen? Vind het verder een schitterend apparaat, maar de voornaamste reden waarom ik hem heb gehaald werkt dus helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:33
Robbdie schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 12:37:
Heb gister een Garmin Vivoactive 4 binnen gekregen om tijdens het hardlopen muziek te kunnen luisteren via spotify. Echter werkt dit niet, ik krijg de melding dat hij de certificaten niet kan downloaden. Nu heb ik op Reddit en andere fora meer mensen gezien die dit zelfde probleem hebben, ook met andere Garmin sporthorloge modellen. Iemand hier ook ervaring mee en eventueel een manier om het op te lossen? Vind het verder een schitterend apparaat, maar de voornaamste reden waarom ik hem heb gehaald werkt dus helaas niet.
  • Confirm You Have an Active Spotify Premium Account
  • Confirm Spotify Connect IQ app is Up to Date
  • Confirm Garmin Connect app and Connect IQ Store app are Up to Date
  • Confirm Watch Software is Up to Date

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Ok even een update na een nieuwe (wat mij betreft rustige intervaltraining) . 15minuten opwarming en dan 4 x 1500 km à 5:30/km en 10 minuten cooldown. Zoals eerder gezegd ligt mijn lactaatdrempel(die het toestel geregeld zelf update) op 5:28 / 168 bpm.

Ik haal 4.5 aeroob en 2.2 anaeroob, en primair voordeel zou .. VO2max zijn. Echter zakt meteen mijn VO2max van 44 naar 43.. en ga naar 'onproductief". Ik snap er helemaal niets meer van.. mijn hartslag zat ook hele tijd rond die 168, cadans etc gewoon in orde, ik liep soepel en alles ging vlot. Of heeft die 200m rust tussenin(wandelen/dribbelen), die WU en CD zo een invloed? 4.5 betekent een hoge impact voor Garmin.. dat ik te hard zou trainen gaat niet op obv hartslaggegevens en bekende lactaatdrempel. Dat het dan niet stijgt ok, maar dan maar meteen daalt? :)

Ben nu wel een paar weken van 4 naar 3 loopsessies per week gegaan. Hieronder de betreffende run;

https://connect.garmin.com/modern/activity/6377302582

EDIT: https://www.wareable.com/...can-it-be-trusted-it-7678 hier gaan ze dieper in op die issues, het is blijkbaar vaak voorkomend. Ik ga gewoon proberen om niet te hard te trainen, maar uiteindelijk volg ik een dynamisch schema van Trenara dat zich baseert op mijn hartslag -en tempogegevens en daar ... zelf een VO2max op plakt. Ik heb totaal niet het gevoel dat ik (te) hard train, ik kan toch moeilijk een 10k aan 6 minuten per kilometer gaan lopen .. er mag toch wat uitdaging in zitten? Ik ga er alleszins niet van wakker liggen, ik loop blessurevrij en in die trailruns haal ik mijn Runner's high. Daarnaast neem ik voldoende rust, doe ik stabilisatie/core-oefeningen, fiets ik af en toe wat en eet gezond / drink veel water. Cloclo OUT

[ Voor 28% gewijzigd door Cloclo100 op 05-03-2021 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjef42195
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-10 09:55
Misschien moet je eens kijken hoe je hartslagzones staan ingesteld. Volgens je link op GC liep je 36% in Z5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Cloclo100 Je prestatieconditie grafiek zit constant negatief, tot aan -6 toe. Dit betekent dat Garmin (Firstbeat) vindt dat je hartslag hoog is voor de snelheid die je loopt. Er klopt echt iets niet met je zones volgens mij. Kun jij die hier eens posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

sjef42195 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:27:
Misschien moet je eens kijken hoe je hartslagzones staan ingesteld. Volgens je link op GC liep je 36% in Z5
Dit. Die zones kunnen niet kloppen. Zeker niet als je dit beschrijft als een rustige interval. Zoveel tijd in Z5 staat zeg maar gelijk aan je longen uit je lijf hijgen :+

Weer terug naar het startpunt van een paar dagen terug dus: zones checken en evt bepalen. Je zou gewoon de lactaat drempel test van de fenix kunnen doen. Of je pakt de gemiddelde hartslag van een 10k voluit als drempel. Of evt een protcolletje doorlopen om je maxhr te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
PatrickC schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:37:
@Cloclo100 Je prestatieconditie grafiek zit constant negatief, tot aan -6 toe. Dit betekent dat Garmin (Firstbeat) vindt dat je hartslag hoog is voor de snelheid die je loopt. Er klopt echt iets niet met je zones volgens mij. Kun jij die hier eens posten?
zones obv lactaatdrempel is ingesteld, rechts heb ik ook even die obv hartslagreserve gezet..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lNLvMkm0jgjxZxFbeAveU2MVifQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y86dL5H2zLr8uVILmavl5w2Y.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Cloclo100 Wat is er mis met een 10k lopen met een gemiddelde van 6 min per km? Dat lijkt mij volstrekt normaal als ik kijk naar jouw waardes. Ik zit op een VO2max van 50 met een lactaatdrempel van 172bpm bij 4:52 en loop regelmatig 10k’s op dat tempo, of zelfs nog iets trager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Roozzz schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:37:
[...]

Dit. Die zones kunnen niet kloppen. Zeker niet als je dit beschrijft als een rustige interval. Zoveel tijd in Z5 staat zeg maar gelijk aan je longen uit je lijf hijgen :+

Weer terug naar het startpunt van een paar dagen terug dus: zones checken en evt bepalen. Je zou gewoon de lactaat drempel test van de fenix kunnen doen. Of je pakt de gemiddelde hartslag van een 10k voluit als drempel. Of evt een protcolletje doorlopen om je maxhr te bepalen.
beetje raar wel, omdat het toestel die zones zelf bepaald obv. een lactaatdrempel die ongeveer 1x per maand wordt upgedate.. Kan natuurlijk altijd een ziekte sluimeren ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
PatrickC schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:41:
@Cloclo100 Wat is er mis met een 10k lopen met een gemiddelde van 6 min per km? Dat lijkt mij volstrekt normaal als ik kijk naar jouw waardes. Ik zit op een VO2max van 50 met een lactaatdrempel van 172bpm bij 4:52 en loop regelmatig 10k’s op dat tempo, of zelfs nog iets trager.
ik heb mijn 5k doeltempo gehaald op een tempo van 4:40/km, dan ga ik geen 10k aan 6/km lopen.. dat is toch geen wedstrijdtempo? Dan loop ik hartslag 135/140.. uiteraard loop ik ook LSD aan dat tempo, ik loop niet constant tempo runs/intervals

[ Voor 7% gewijzigd door Cloclo100 op 05-03-2021 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Cloclo100 Klopt die maximum hartslag van 185? Hoe heb je die bepaald? Toch niet met de leeftijdsformule 220- leeftijd hoop ik? Ik zit op 195 met een leeftijd van 48.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1rKrLRnxF-gfndgc6T0Da32ehY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Gd26N4OpSoR7C5ybNJlCRZoV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door PatrickC op 05-03-2021 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
PatrickC schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:46:
@Cloclo100 Klopt die maximum hartslag van 185? Hoe heb je die bepaald? Toch niet met de leeftijdsformule 220- leeftijd hoop ik? Ik zit op 195 met een leeftijd van 48.
[Afbeelding]
Die heb ik obv die wedstrijd 5K en een latere coopertest bepaald, zijnde de hoogste hartslag die ik toen gehaald heb. Moet ik deze anders bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cloclo100 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:58:
[...]

Die heb ik obv die wedstrijd 5K en een latere coopertest bepaald, zijnde de hoogste hartslag die ik toen gehaald heb. Moet ik deze anders bepalen?
Bijvoorbeeld: https://www.runnersworld....eet-je-maximale-hartslag/
Maar we komen zo wel steeds meer in het Hardlopen topic terecht volgens mij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
PatrickC schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 15:03:
[...]

hehe ja sorry voor al de last :)
feedback en info is trouwen(geldt voor jullie allen) much appreciated! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Cloclo100 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:42:
[...]

beetje raar wel, omdat het toestel die zones zelf bepaald obv. een lactaatdrempel die ongeveer 1x per maand wordt upgedate.. Kan natuurlijk altijd een ziekte sluimeren ofzo.
Ah, het automatische protocol; dat heeft bij mij ook de nodige hele vreemde acties vertoond... Persoonlijk zou ik zeggen om eens het lactaatdrempel protocol te doorlopen (bij activiteit hardlopen, onder opties, training, lactaattest op je garmin). Je moet namelijk een keertje maximaal tot falen voor een goede indicatie. Ik vermoed dat dat nog niet gebeurt is en je drempel daarom te laag ligt. Dat zou wel redelijk dit gedrag verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
PatrickC schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:46:
[Afbeelding]
heb het even bekeken.
Obv https://connect.garmin.com/modern/activity/5950064620 5k race -> 187
Obv [ 220 – Age ] – most common and widely used maximum heart rate formula
[ 207 – 0.7 x Age ] – more precise formula, adjusted for people over the age of 40

[ 211 – 0.64 x Age ] – slightly more precise formula, adjusted for generally active people -> 186.68

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
Roozzz schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 15:09:
[...]

Ah, het automatische protocol; dat heeft bij mij ook de nodige hele vreemde acties vertoond... Persoonlijk zou ik zeggen om eens het lactaatdrempel protocol te doorlopen (bij activiteit hardlopen, onder opties, training, lactaattest op je garmin). Je moet namelijk een keertje maximaal tot falen voor een goede indicatie. Ik vermoed dat dat nog niet gebeurt is en je drempel daarom te laag ligt. Dat zou wel redelijk dit gedrag verklaren.
Staat op de planning begin volgende week :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbdie
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18:12
Prulleman schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:31:
[...]
  • Confirm You Have an Active Spotify Premium Account
  • Confirm Spotify Connect IQ app is Up to Date
  • Confirm Garmin Connect app and Connect IQ Store app are Up to Date
  • Confirm Watch Software is Up to Date
Dit heb ik allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet op teveel apparaten Spotify in gebruik? Daar zit een maximum aan namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Dus, de kogel is door de kerk. Ik zag eerder deze week een F5 voor €150 heel snel verkocht worden. Nu stonden er twee voor ongeveer dat bedrag en ik heb er 1 gekocht voor nog minder en het is een saphire ook nog. Na het behalen van mijn eerste revalidatiedoelen heb k 'm verdiend vind ik ook wel.

Geen maps dus, soit. Maar ook geen Pay, da's wel een consessie

Nou weet ik waar ik bij tweedehands fietsen en auto's op moet letten, maar moet ik 'm testen via een activiteit ofzo? Of GPS en HR het doen?

[ Voor 6% gewijzigd door Frenz64 op 05-03-2021 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Inhakend op alles omtrent de zones;
ik liep gisterenavond 35 minuten, maar als ik dan bij de zones kijk, zie ik 17.35 minuten in zone 1, 8.41 minuten in 2 en 24 seconden in 3.

Dan kom ik uit op ongeveer 26 minuten. Geen 35.
Regelmatig 'mis' ik in de zones meerdere minuten. Laatst op 2.5 uur lopen, had ik 2 uur 'in zones' gelopen.
Kijk ik echter bij de grafiek, dan zie ik wel van start 00.00 tot 2.30 uur over de gehele periode metingen. Dus geen gaten waarin geen hrm is gemeten (te zien althans).

En ik vermoed (puur gevoel) dat ik ook eerder in zone 2 loop, dan zone 1 - zoals gisterenavond.

Ik maak de hrm vooraf nat met warm water, en hij piept bij de start dat er verbinding is.

Hebben meer mensen dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:28
Blomminator schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 16:24:
Inhakend op alles omtrent de zones;
ik liep gisterenavond 35 minuten, maar als ik dan bij de zones kijk, zie ik 17.35 minuten in zone 1, 8.41 minuten in 2 en 24 seconden in 3.

Dan kom ik uit op ongeveer 26 minuten. Geen 35.
Regelmatig 'mis' ik in de zones meerdere minuten. Laatst op 2.5 uur lopen, had ik 2 uur 'in zones' gelopen.
Kijk ik echter bij de grafiek, dan zie ik wel van start 00.00 tot 2.30 uur over de gehele periode metingen. Dus geen gaten waarin geen hrm is gemeten (te zien althans).

En ik vermoed (puur gevoel) dat ik ook eerder in zone 2 loop, dan zone 1 - zoals gisterenavond.

Ik maak de hrm vooraf nat met warm water, en hij piept bij de start dat er verbinding is.

Hebben meer mensen dit?
Kan het niet zijn dat Garmin al het stilstaan (stoplichten, veter strikken, etc) niet meerekent als “in zone xx” en dat je daarom minder tijd in de zones ziet dan je werkelijke “verstrekte tijd”? Als je bijv kijkt naar een run van xx minuten waarvan je weet dat je geen second stil hebt gestaan, klopt het dan wel?

Edit: al lijkt 9 minuten stilstaan op 35 totaal niet zo waarschijnlijk, dus vrees dat het bovenstaande toch niet juist zal zijn...

[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 05-03-2021 16:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjef42195
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-10 09:55
En de tijd in zone 0, dus met een hartslag lager dan wat je hebt gedefinieerd in zone 1, telt hij waarschijnlijk ook niet mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-10 14:13
Frenz64 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 16:06:
Dus, de kogel is door de kerk. Ik zag eerder deze week een F5 voor €150 heel snel verkocht worden. Nu stonden er twee voor ongeveer dat bedrag en ik heb er 1 gekocht voor nog minder en het is een saphire ook nog. Na het behalen van mijn eerste revalidatiedoelen heb k 'm verdiend vind ik ook wel.

Geen maps dus, soit. Maar ook geen Pay, da's wel een consessie

Nou weet ik waar ik bij tweedehands fietsen en auto's op moet letten, maar moet ik 'm testen via een activiteit ofzo? Of GPS en HR het doen?
Ja, of die doet wat je verwacht, de knoppen functioneren, en hoe de accu nog is. Controleer ook de bandjes of bestel nieuwe bandjes, het zou jammer zijn het horloge te verliezen. Verder is toestel redelijk robuust dus gaat niet gauw kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

@Blomminator Wat @sjef42195 zegt klopt waarschijnlijk. Je loopt in je voorbeeld dan dus 9 minuten in zone 0.
Mijn fietstochtje naar werk is ook altijd 0 minuten in zones en wel met HR-meting, en het is dan ook duidelijk dat mijn HR altijd onder de laagste grens blijft.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:19
Poe hee, dat is wel heel serieus ultrarunning. :+

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
PatrickC schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 15:03:
[...]

@Cloclo100, ik denk ook dat je in het Hardlopen topic verder je licht zou kunnen opsteken. Maar ook bij Trenara, als ik dit op hun website lees: "Dus als je een loper bent die op zoek is naar een hyperpersoonlijk trainingsprogramma (zonder de junkmiles), dan is Trenara dé oplossing.". Bij hun zouden ook alarmbellen moeten afgaan als je bij de trailrun een gemiddelde hartslag van 170 hebt bij een maximum hartslag van 185. Een gemiddelde van 170 is meer dan 90% van dat maximum, iets wat je alleen voor intervallen doet van bijvoorbeeld 5 minuten.

Dat je Garmin het met een 4,9 waardeert en een dagenlange hersteltijd geeft is niet verkeerd. Die denkt dat je max-max gelopen hebt op basis van deze getallen.
Die 185 zal inderdaad wel te laag ingeschat zijn.

NB: ik bereikte een maximum hartslag door aan het einde van de intervaltraining 400 maximaal interval en dan zo snel mogelijk een paar keer 10 meter omhoog trappen te klimmen (de hartspier en de andere spieren moeten opgewarmd zijn hiervoor!)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Ik was de sync van m'n Fenix 5 zat (hij syncte eigenlijk alleen als ik zelf bluetooth aan en uit deed) en wou een nieuw horloge, waar mogelijk met minder features. Toen ik zag dat Kipchoge ook de Coros Pace 2 had ben ik serieuzer gaan kijken en heb ik die uiteindelijk ook besteld.

Voor mij een heel goed horloge. Ik draag 'm de hele dag/nacht, maar wou geen smart features zoals pay, muziek, notificaties, etc. Ik wil weten hoe laat 't is en als ik aan het rennen ben hoe hard ik loop, etc. Ik loop veel (150km per week) en heb 't gevoel dat de batterij ietsje minder lang mee gaat dan m'n Fenix, maar misschien klopt dat niet. Hij werkt ook prima samen met Strava en FinalSurge. Ik heb jarenlang Garmin horloges gehad, en de Fenix ook al een paar jaar, maar ik mis helemaal niets. De GPS lijkt iets nauwkeuriger maar of dat klopt weet ik niet (want volgens mij hebben de meeste van die devices dezelfde chip). De Stryd-integratie lijkt te zorgen voor een nauwkeurigere pace, maar of dit echt klopt weet ik ook niet (m'n gevoel zegt van wel). Was er ook mee op de loopband, dat ging ook prima. Heb 't zelfs met de Runn sensor geprobeerd, en dat leek te werken (totdat de batterij van m'n Runn op was).

Ik kan ook goed trainingen plannen in de app en direct naar m'n horloge syncen. Ik deed bijvoorbeeld gisteren 25 min inlopen, 3x(4x50s heuvelop, terugjoggen) met 4 minuten setpauze, en dat was er snel ingeprogrammeerd.

Hij accepteert m'n Garmin HRM Pro en m'n Stryd (ze hebben zelfs specifieke support voor Stryd).

Voordelen:

- Heel licht
- Synct meteen
- Mooie app (op iOS)
- Goedkoop!

Nadelen:

- De dial / bouwkwaliteit voelt een beetje cheap, soms lastig te bedienen met handschoenen
- Zelfs de simpelste watch face is voor mij niet simpel genoeg (wil eigenlijk alleen de tijd zien)
- Geen website/Mac app, alleen een app op m'n telefoon
- Geen API (had Garmin ook niet)

(Ik heb een M1 Macbook en die kan iOS apps native uitvoeren, en ook de Coros app. Maar: zodra ik me daar inlog word ik in de iOS app uitgelogd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
dreamscape schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 21:09:
[...]

Poe hee, dat is wel heel serieus ultrarunning. :+
Relevantie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
Frij5fd schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:48:
[...]

@Cloclo100, ik denk ook dat je in het Hardlopen topic verder je licht zou kunnen opsteken. Maar ook bij Trenara, als ik dit op hun website lees: "Dus als je een loper bent die op zoek is naar een hyperpersoonlijk trainingsprogramma (zonder de junkmiles), dan is Trenara dé oplossing.". Bij hun zouden ook alarmbellen moeten afgaan als je bij de trailrun een gemiddelde hartslag van 170 hebt bij een maximum hartslag van 185. Een gemiddelde van 170 is meer dan 90% van dat maximum, iets wat je alleen voor intervallen doet van bijvoorbeeld 5 minuten.

Dat je Garmin het met een 4,9 waardeert en een dagenlange hersteltijd geeft is niet verkeerd. Die denkt dat je max-max gelopen hebt op basis van deze getallen.
Die 185 zal inderdaad wel te laag ingeschat zijn.

NB: ik bereikte een maximum hartslag door aan het einde van de intervaltraining 400 maximaal interval en dan zo snel mogelijk een paar keer 10 meter omhoog trappen te klimmen (de hartspier en de andere spieren moeten opgewarmd zijn hiervoor!)
Die trailrun was natuurlijk wel een wedstrijd en daar probeer je op die afstand toch altijd alles te geven. Daarenboven waren er vele pittige klimmetjes (in totaal 200 hoogtemeters) Ik denk dat ik vrij goed gedoseerd heb want in de laatste 2km heb ik nog onder de 5 minuten kunnen lopen.

Ik ga nog eens een drempeltest doen 1 dezer dagen, maar ik denk toch niet dat dit veel omhoog gaat gaan. Als ik obv van hartslag reserve de zones zou instellen dan zou ik bijna het meeste in Z4 gedaan hebben gisteren. Bedankt voor de constructieve hulp!

Edit: Ik heb mijn Lsd van dinsdag vergeleken met eentje van half december(zelfde tempo) , mijn gemiddelde hartslag ligt daar 10 slagen hoger. Ik denk dat er onderliggende dus iets mis is. Dus wat meer rusten en mss wel eens naar de dokter voor bloedtest.

[ Voor 7% gewijzigd door Cloclo100 op 06-03-2021 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Cloclo100 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:04:
Ok even een update na een nieuwe (wat mij betreft rustige intervaltraining) . 15minuten opwarming en dan 4 x 1500 km à 5:30/km en 10 minuten cooldown. Zoals eerder gezegd ligt mijn lactaatdrempel(die het toestel geregeld zelf update) op 5:28 / 168 bpm.

Ik haal 4.5 aeroob en 2.2 anaeroob, en primair voordeel zou .. VO2max zijn. Echter zakt meteen mijn VO2max van 44 naar 43.. en ga naar 'onproductief". Ik snap er helemaal niets meer van.. mijn hartslag zat ook hele tijd rond die 168, cadans etc gewoon in orde, ik liep soepel en alles ging vlot. Of heeft die 200m rust tussenin(wandelen/dribbelen), die WU en CD zo een invloed? 4.5 betekent een hoge impact voor Garmin.. dat ik te hard zou trainen gaat niet op obv hartslaggegevens en bekende lactaatdrempel. Dat het dan niet stijgt ok, maar dan maar meteen daalt? :)

Ben nu wel een paar weken van 4 naar 3 loopsessies per week gegaan. Hieronder de betreffende run;

https://connect.garmin.com/modern/activity/6377302582

EDIT: https://www.wareable.com/...can-it-be-trusted-it-7678 hier gaan ze dieper in op die issues, het is blijkbaar vaak voorkomend. Ik ga gewoon proberen om niet te hard te trainen, maar uiteindelijk volg ik een dynamisch schema van Trenara dat zich baseert op mijn hartslag -en tempogegevens en daar ... zelf een VO2max op plakt. Ik heb totaal niet het gevoel dat ik (te) hard train, ik kan toch moeilijk een 10k aan 6 minuten per kilometer gaan lopen .. er mag toch wat uitdaging in zitten? Ik ga er alleszins niet van wakker liggen, ik loop blessurevrij en in die trailruns haal ik mijn Runner's high. Daarnaast neem ik voldoende rust, doe ik stabilisatie/core-oefeningen, fiets ik af en toe wat en eet gezond / drink veel water. Cloclo OUT
;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:38

<knip verhaal>

Jawel, ooit gehoord van: you have to train slow to race fast.

Er is hierover een heleboel info te vinden waaronder deze bijvoorbeeld: https://www.on-running.co...er-marathon-training-tips
Maar zoek ook bijvoorbeeld op Mafetone

De eerste maanden zul je als een dressuurpaard je rondjes aftippelen maar je zult merken dat je hartslag na verloop van tijd lager gaat worden waardoor je steeds sneller die langzame rondjes kunt doen. Daarnaast zul je ook merken dat je lijf minder stress zal ondervinden waardoor je je trainingsvolume per week kunt opschroeven wat ook weer een effect heeft op je fitheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gilles90
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23-06-2021
goeiedag

Ik had me graag een sporthorloge aangeschaft, nu twijfel ik tussen de fenix 6 pro, en anderzijds de fr 945.
( Is er eigenlijk nog niks gekend over een eventuele fr 955?)

Wat zeker een must is zijn de topo kaarten, muziekopslag, en een degelijke accuduur.

Voor de rest een betrouwbare gps en hartslagmeter, al de rest is mooi meegenomen.

Zijn hier mensen met ervaringen van 1 van beide of beide modellen?

Ik zou de 945 boven de fenix 6 kiezen, omdat hij mooier en vooral eleganter oogt, langs de andere kant vind ik het veel geld voor een plastieken horloge, tov. de fenix die van metaal is, of toch gedeeltelijk..

(beide modellen staan voor dezelfde prijs online)

Alvast bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door gilles90 op 06-03-2021 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@gilles90 Beide zijn top horloges. Door die must van topo kaarten wordt je keuze wel beperkt, want de Fenix 6 Pro en FR945 hebben een overdaad aan functies die je dan niet zo belangrijk vindt. Maar met topo kaarten wordt het bij Garmin een keuze tussen de FR945 en een Fenix 6 Pro, of.... je zou de Fenix 5 Plus nog kunnen overwegen, want die is een stuk goedkoper te krijgen en heeft ook topo kaarten. Maar je geeft al aan dat je de FR945 mooier vindt dan een Fenix, dus als dat ook belangrijk is, dan blijft dat je enige optie. Nu denk ik wel dat Garmin toch een keer met een vervanger van deze FR945 gaat komen, waardoor de prijs van de FR945 misschien nog wel wat gaat zakken. Of je moet b.v. een Black Friday of andere aanbieding afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
gilles90 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 08:54:
goeiedag

Ik had me graag een sporthorloge aangeschaft, nu twijfel ik tussen de fenix 6 pro, en anderzijds de fr 945.
( Is er eigenlijk nog niks gekend over een eventuele fr 955?)

Wat zeker een must is zijn de topo kaarten, muziekopslag, en een degelijke accuduur.

Voor de rest een betrouwbare gps en hartslagmeter, al de rest is mooi meegenomen.

Zijn hier mensen met ervaringen van 1 van beide of beide modellen?

Ik zou de 945 boven de fenix 6 kiezen, omdat hij mooier en vooral eleganter oogt, langs de andere kant vind ik het veel geld voor een plastieken horloge, tov. de fenix die van metaal is, of toch gedeeltelijk..

(beide modellen staan voor dezelfde prijs online)

Alvast bedankt!
De FR955 zou heel goed voor de zomer gelanceerd kunnen worden, als je de releases van de FR935 en de FR945 neemt. Maar als je geen betatester tegen betaling wilt zijn, kun je dan beter nog een half jaar wachten totdat de firmware volgroeid is. Al heb ik het idee dat Garmin het nu wel wat beter doet op dat vlak dan een paar jaar geleden.
Als je hardlopen belangrijk vindt speelt het gewicht van het horloge aan je pols ook mee. Ik voelde het extra gewicht van de relatief lichte Fenix 5s plus ten opzichte van het eerdere horloge (FR935) goed. Echt om te sporten zou ik altijd een kunststof horloge aanraden. Ik merk dat de metalen kast van mijn huidige horloge toch ook een minder goede communicatie over ANT+ met footpod en hartslagband geven
chris schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 05:17:
Ik was de sync van m'n Fenix 5 zat (hij syncte eigenlijk alleen als ik zelf bluetooth aan en uit deed) en wou een nieuw horloge, waar mogelijk met minder features. Toen ik zag dat Kipchoge ook de Coros Pace 2 had ben ik serieuzer gaan kijken
Goed om de review van een hardcore loper van de Coros te lezen! Kun je net zoals bij de high end Garmin horloges kiezen of tempo en/of afstand van de Stryd moet worden gebruikt? En is een calibratiefactor aan te geven?
Sinds ik een Fenix 5s plus heb ipv een FR935 vertrouw ik mijn Stryd niet meer voldoende om ook afstand te leveren. Calibreren op de 400 meter baan blijkt na een week al weer zinloos te zijn geworden. Voor de loopband heb nu daarom ook maar de Runn geïnstalleerd (en met Typex de witte markers gezet, want de stickertjes vlogen er snel af)

[ Voor 22% gewijzigd door Frij5fd op 06-03-2021 09:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Deze door het toestel bepaalde waarde kan echt helemaal nooit kloppen, dus je max HF kan niet kloppen, wat al eerder opgemerkt werd.
Anders kun je nooit een 5km in 23.40 lopen met een km tijd van ca 4.44. Jouw hartslag loopt in die 5 km op naar ruim 180, dus je max moet er dik boven liggen. Het match van geen kanten met wat je horloge voorspelt...
https://connect.garmin.com/modern/activity/5950064620

Loop eens een 10 km op wedstrijd tempo, geschat op ca 4:55/km en die hartslag das je drempelwaarde. Gebruik dat om je zones in te delen op je horloge en voor je schema.
Het Trenara schema zou je, als je je er aan houdt, voldoende variatie in de hartslag moeten geven om niet veel te veel in het rood te lopen. Die 5 km tijd vind ik een erg mooie basis _/-\o_ dus met goed Trenara volgen qua snelheid/hartslag zou je en heel moeten blijven en icm hun feedback ook progressie kunnen maken. Door teveel in het rood te lopen gaat je dat niet lukken.
De uitwerking van hartslagtesten e.d.: zie het Hardlopen topic: route99 in "Hardlopen - deel 9"
VO2max zijn. Echter zakt meteen mijn VO2max van 44 naar 43..
Dat heb ik ook zulke variaties... das de onzekerheid in de meting, daar kom je nooit om heen. Via een periode van middeling vlakken ze het sterk af anders zou je nog veel meer variaties gezien hebben.... wat zinloos is, zoveel verander je niet per dag. Maar het is nu eenmaal niet veel nauwkeuriger en dan is die middeling toch een betere presentatie methode dan de zgn... actuele waarde direct obv de training.
Zie hier een voorbeeld van de scattering (zwarte punten) van de VO2 max : route99 in "Het grote sporthorloge met GPS topic."
Het is van Runalyze maar imho geldt dat ook voor veel meer uitwerkingen.
In hun grafiek zie je ook de dagwaarden van de VO2-max... de zwarte punten, die scatteren toch flink.Verder weet ik te weinig van Runalyze om er op in te gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pnzNTelieIrpXaZxgSjUn6oVFVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U4xdv5drmrVRHDFO2OSMovH1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door route99 op 06-03-2021 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Zo, ff stoeien met het menu en de knoppen, maar zit redelijk logisch in elkaar. De complete historie van Strava in Connect gepompt (vanaf 2012), dat gaat nog niet helemaal soepel, lang niet alle gpx'jes en/of tcx'jes slikt hij en bovendien is de complete verrijking weg (alle titels, categorisering & comments bj mijn activiteiten). Gek genoeg neemt hij bij sommge activiteiten wel data over. Naja, als ik me verveel ga ik die 750+ activiteiten wel opleuken (not).

Ga zo een stukje fietsen, eens kijken wat de HR doet. Zondag pas weer hardlopen, ben beieuwd of die cadence lock nou vooral door mij komt of dat de F5 een serieuze upgrade is van m'n Stratos (mag hopen van wel). Daarnaast benieuwd welke metrics hij meet bij het suppen, maar daar is het iets te fris voor nu.

Ik wil een activiteit maken voor m'n dagelijkse oefeningen, maar daar heb ik de keuze tussen cardio of yoga. Is er mss een leuke "core exercies" IC app daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Miki schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 08:38:
[...]

Jawel, ooit gehoord van: you have to train slow to race fast.

Er is hierover een heleboel info te vinden waaronder deze bijvoorbeeld: https://www.on-running.co...er-marathon-training-tips
Maar zoek ook bijvoorbeeld op Mafetone

De eerste maanden zul je als een dressuurpaard je rondjes aftippelen maar je zult merken dat je hartslag na verloop van tijd lager gaat worden waardoor je steeds sneller die langzame rondjes kunt doen. Daarnaast zul je ook merken dat je lijf minder stress zal ondervinden waardoor je je trainingsvolume per week kunt opschroeven wat ook weer een effect heeft op je fitheid.
Ik snap wat je zegt hoor, 2 van de 4 trainingen per week zijn Lsd of recuperatietrainingen. Die 6/km betreft de doeltijd.. Van een schema van 4 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

En je kon dit ook nog lezen:
“Our elite marathoners typically run 85-90% of their training volume in the aerobic zone,”
Je moet er dit dus voor over hebben om de uitdagingen van de top aan te kunnen... _/-\o_ en dan lees je hier vaak dat ze een duurloop geen uitdaging vinden... :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
route99 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:26:
[...]
Deze door het toestel bepaalde waarde kan echt helemaal nooit kloppen, dus je max HF kan niet kloppen, wat al eerder opgemerkt werd.
Anders kun je nooit een 5km in 23.40 lopen met een km tijd van ca 4.44. Jouw hartslag loopt in die 5 km op naar ruim 180, dus je max moet er dik boven liggen. Het match van geen kanten met wat je horloge voorspelt...
https://connect.garmin.com/modern/activity/5950064620

Loop eens een 10 km op wedstrijd tempo, geschat op ca 4:55/km en die hartslag das je drempelwaarde. Gebruik dat om je zones in te delen op je horloge en voor je schema.
Het Trenara schema zou je, als je je er aan houdt, voldoende variatie in de hartslag moeten geven om niet veel te veel in het rood te lopen. Die 5 km tijd vind ik een erg mooie basis _/-\o_ dus met goed Trenara volgen qua snelheid/hartslag zou je en heel moeten blijven en icm hun feedback ook progressie kunnen maken. Door teveel in het rood te lopen gaat je dat niet lukken.
De uitwerking van hartslagtesten e.d.: zie het Hardlopen topic: route99 in "Hardlopen - deel 9"

[...]
Dat heb ik ook zulke variaties... das de onzekerheid in de meting, daar kom je nooit om heen. Via een periode van middeling vlakken ze het sterk af anders zou je nog veel meer variaties gezien hebben.... wat zinloos is, zoveel verander je niet per dag. Maar het is nu eenmaal niet veel nauwkeuriger en dan is die middeling toch een betere presentatie methode dan de zgn... actuele waarde direct obv de training.
Zie hier een voorbeeld van de scattering (zwarte punten) van de VO2 max : route99 in "Het grote sporthorloge met GPS topic."
Het is van Runalyze maar imho geldt dat ook voor veel meer uitwerkingen.

[...]

[Afbeelding]
Welke hartslag is mijn drempelwaarde als ik de 10k loop, de max hartslag die geregistreerd wordt of de gemiddelde hartslag? Uiteindelijk ben ik ook met die 5k tijd(schema van 12 weken) aan de 10k begonnen, maar trenara zei dat dit niet haalbaar was en heeft me 50:36 als eindtijd gegeven. Daar ben ik half december mee begonnen en 20 maart loop ik mijn "wedstrijd". Ik heb me altijd aan de trainingen gehouden, intervallen heb ik soms wel wat sneller gelopen omdat ik voelde dat het sneller kon.

Op zich is het wel wat frustrerend dat ik in dergelijk duur materiaal investeer, net opdat ik zelf niet moet nadenken over zones etc. Zoals bij die trailrun, ik loop daar idd bijna constant in z5 terwijl ik totaal niet over de finish gestrompeld ben ofzo. Ik merk nogmaals wel dat mijn hartslag in Lsd 10bpm hoger ligt dan in november, dus dat is wel een dingetje. (stress, ziekte, vermoeidheid..)

Maar bedankt voor alle moeite en geduld in dit onderwerp. Ondertussen heb ik door dat ik beter niet harder train dan nodig, meer rust moet nemen, mijn zones terug beter moet afstellen etc..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Cloclo100 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:46:
[...]
Welke hartslag is mijn drempelwaarde als ik de 10k loop, de max hartslag die geregistreerd wordt of de gemiddelde hartslag?
De gemiddelde hartslag. Let op of je polsmeting/HRM meting gebruikt. De laatste is veel naukeuriger. De polsmeting: Je horloge moet redelijk strak om je pols zitten.
Uiteindelijk ben ik ook met die 5k tijd(schema van 12 weken) aan de 10k begonnen, maar trenara zei dat dit niet haalbaar was en heeft me 50:36 als eindtijd gegeven. Daar ben ik half december mee begonnen en 20 maart loop ik mijn "wedstrijd". Ik heb me altijd aan de trainingen gehouden, intervallen heb ik soms wel wat sneller gelopen omdat ik voelde dat het sneller kon.
Trenara is mooi aan de voorzichtige kant.... klinkt vervelend maar voor de niet zo ervaren loper is dat wel een veilige kant. Je loopt de 10 km ruim 1,5 min langzamer dan een echt ervaren loper met dat niveau.
Op zich is het wel wat frustrerend dat ik in dergelijk duur materiaal investeer, net opdat ik zelf niet moet nadenken over zones etc. Zoals bij die trailrun, ik loop daar idd bijna constant in z5 terwijl ik totaal niet over de finish gestrompeld ben ofzo. Ik merk nogmaals wel dat mijn hartslag in Lsd 10bpm hoger ligt dan in november, dus dat is wel een dingetje. (stress, ziekte, vermoeidheid..)
Ik snap exact wat je bedoelt, en dan klinkt deze ervaring dus vervelend tov jouw perceptie niveau. Maar wil je verder komen.... kun je echt niet blind op de aansturing door het horloge leunen. Immers wil dat echt, dat verder komen, dan ontkom je niet een het gebruik van je eigen meetgeweten...... zoals wij dat in de wetenschappelijke beta-wereld noemen..... klopt het ook echt wat er staat als berekende data waar je van op aan zou moeten kunnen...? In die wereld ga je af als een gieter als je dat niet gecheckt hebt... :+

Voor een deel van de sporters/hardlopers zullen de Garmin data et al, best kloppen, maar voor een ander deel niet. Het is erg handig om te beseffen tot welke groep je behoort... dus checken.
Tja... behoor je tot die laatste groep.... shit... heb ik daarvoor die honderden euro's voor uit gegeven.... das inderdaad een punt(je)..... Maar wat kun je er mee als je wel heel graag wilt hardlopen en dit treedt op... toch dan ook gebruik maken van de kennis die er is. En op dit niveau is dat, met de tips die hier voorbij komen, best goed te doen.
Een heel groot voordeel van die aanpak is dat je veel dichter bij je data staat dan een persoon die klakkeloos aanneemt dat het allemaal wel klopt. Dat kan je een extra kick geven en mogelijk zie je nog meer openingen.. .hoe verder dan je op voorhand verwacht. Immers je hebt er best aardig over nagedacht ipv blind te varen op wat je sport horloge je allemaal vertelt...
Maar bedankt voor alle moeite en geduld in dit onderwerp
_/-\o_
. Ondertussen heb ik door dat ik beter niet harder train dan nodig, meer rust moet nemen, mijn zones terug beter moet afstellen etc..!
_/-\o_ (y) 8)

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 06-03-2021 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tincahunter
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07-04-2022
Ik heb nu de Polar Vantage V waar ik er tevreden mee ben tot nu toe. Een plus punt vind ik cardio recovery en slaap gegevens recharge.

Nu vraag ik me af of de Vantage V de slaap herpakt na als ik om 5 uur in de nacht naar de wc moet. Mijn Polar M400 zag dat namelijk als opstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Frij5fd schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:48:
[...]

Goed om de review van een hardcore loper van de Coros te lezen! Kun je net zoals bij de high end Garmin horloges kiezen of tempo en/of afstand van de Stryd moet worden gebruikt? En is een calibratiefactor aan te geven?
Hm, dat weet ik eigenlijk niet, ik heb 't gewoon bij de defaults gelaten.
Sinds ik een Fenix 5s plus heb ipv een FR935 vertrouw ik mijn Stryd niet meer voldoende om ook afstand te leveren. Calibreren op de 400 meter baan blijkt na een week al weer zinloos te zijn geworden. Voor de loopband heb nu daarom ook maar de Runn geïnstalleerd (en met Typex de witte markers gezet, want de stickertjes vlogen er snel af)
Ja, de Pace 2 heeft ook een "baan" functie, waar 'ie er voor zorgt dat je 400m rondjes loopt. Ik heb hier helaas geen loopbaan die nu open is dus kon 't nog niet testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PatrickC schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 23:27:
[...]

De 245 Music lijkt me prima in jouw geval. Maar de hartslagmeting op Garmin horloges is zeker niet accurater dan op de Apple watches, tenminste niet met de huidige generaties. Maar ik weet niet welke Apple watch je had en of deze bij de oudere modellen wellicht minder accuraat was.
Thanks. Een collega zei ook om eens te kijken naar de Polar Vantage M, mist wat functie ten opzichte van de FR 245 en is iets goedkoper maar past misschien ook wel in mijn use case.

Zou ergens volgende week kijken voor de aankoop.

Ik kwam trouwens van een Apple Watch Series 4.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2021 10:06 ]

Pagina: 1 ... 184 ... 324 Laatste