Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Vivoactive 4 doet out of the box geen navigatie met of zonder kaarten. Er is wel wat mogelijk met dwMap, maar het is niet hetzelfde.Mr_gadget schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:26:
Ik had eerst een Forerunner 45s. Maar die had wat hot pixels. Via de garantie kan ik weer een nieuwe kopen. Zit met een schuin oog ook naar de Vvoactive 4s te kijken. Is het de 120 euro extra waard? Denk dat ik Garmin pay niet zal gebruiken. De pulse oximeter lijkt me wel grappig maar deze schijnt veel energie te gebruiken..Gebruikt iemand kaarten met navigatie op de vivoactive 4s? Dat lijkt me nog wel handig.
Voor navigatie mét kaarten out of the box moet je een Fenix hebben (en die hebben het ook nog niet allemaal) of een Forerunner 945, je bent dan veel meer dan 120 euro kwijt. Navigatie zonder kaarten zit in meer modellen, maar ook niet in de Vivoactive serie.
Over het algemeen is een VA4 een goede upgrade ten opzichte van een FR45, die 120 euro is het normale prijsverschil, maar alleen als je de extra features denkt te gebruiken. De voornaamste verschillen zijn muziek, meer sporten zoals zwemmen en ondersteuning voor ConnectIQ apps (naast ConnectIQ watchfaces die al ondersteund worden op de FR45).
Voor mij zou de logische upgrade van een FR45 een FR245 (Music) zijn, maar ik veronderstel dat die niet aangeboden wordt waar je je FR45 kunt omruilen. De FR245 vind je minder terug in tech shops zoals CoolBlue en meer in sportwinkels.
Zonder muziek en kaartenweergave vind ik een Fenix 6 (niet Pro) eigenlijk niet zo'n enorme upgrade ten opzichte van een Fenix 5, ook al heeft die een solar scherm. Vind het maar bizar dat Garmin dat tussenmodel gemaakt heeft en er dan ook nog eens een Solar variant van gemaakt heeft. Niet dat er geen andere features bij komen maar muziek en kaarten waren nu wel de grootste.M@cer schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:58:
Ik kon het toch niet laten, dus zelf woensdag de Fenix 6 Solar besteld bij iBood.. Vandaag binnengekomen, straks maar eens ff eerste rondje proberen..
Eerste gezicht een mooi horloge en vooruitgang op mijn Fenix 5.
Ik ben nieuw hier, misschien dat iemand kan helpen met mijn vraag:
Ik combineer hardlopen en fietsen (race en mtb) voor verbetering van de mijn conditie.
Ik zou deze vorderingen willen zien op Garmin Connect.
Ik heb een Garmin Vivoactive 3 en Edge 530. Alleen bij gebruik van de 530 krijg ik een aanpassing in trainingsstatus te zien op Garmin Connect. Na hardlopen met VA3 komt er geen verandering.
Om meerdere redenen ben ik op zoek naar een upgrade voor mijn VA3. (Problemen met de hoogte aanduiding in activiteiten en batterij levensduur, zijn er enkele)
Vanaf welk (garmin) horloge zou ik het effect van het hardlopen in de trainingsbelasting kunnen mee nemen?
Kan dit al met de VA4, of moet ik naar FR245 of 745. Het wordt mij niet duidelijk uit informatie op dcrainmaker of garmin zelf.
Hopelijk kan iemand mij helpen? Bvd,
Michiel
staan in garmin connect, voor beide devices bij de instellingen "physio trueup" aan?michiel101 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:27:
Hoi,
Ik combineer hardlopen en fietsen (race en mtb) voor verbetering van de mijn conditie.
Ik heb een Garmin Vivoactive 3 en Edge 530. Alleen bij gebruik van de 530 krijg ik een aanpassing in trainingsstatus te zien op Garmin Connect. Na hardlopen met VA3 komt er geen verandering.
Om meerdere redenen ben ik op zoek naar een upgrade voor mijn VA3. (Problemen met de hoogte aanduiding in activiteiten en batterij levensduur, zijn er enkele)
Vanaf welk (garmin) horloge zou ik het effect van het hardlopen in de trainingsbelasting kunnen mee nemen?
Kan dit al met de VA4, of moet ik naar FR245 of 745. Het wordt mij niet duidelijk uit informatie op dcrainmaker of garmin zelf.
Michiel
https://support.garmin.com/en-US/?faq=EjPECQK58qA0xzJ5X74vm7Physio TrueUp is a Garmin Connect feature that keeps physiological data in sync between multiple devices.
(de VA3 staat hier ook bij, dus met die setting aan, zou het moeten werken)
Niet per se. In sommige gevallen kan dat zo zijn, maar OHR werkt niet altijd en bij iedereen minder goed bij intervallen. Één van de dingen die daar mee speelt is dat je een stuk verder van het hart zit wat ook voor vertraging kan zorgen.Requiem19 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:28:
Dat zou niet verklaren waarom OHR bij hardloop intervallen ook minder goed werkt?
Ik denk dat een heel groot verschil ook is hoe men de armen beweegt. Een goede looptechniek is een soepele voor/achterzwaai met relatief ontspannen handen. Er zijn echter ook veel mensen die een vuist maken, handjes wapperen, kruislings zwaaien of als Phoebe rennen. Dat helpt zeker niet mee bij een OHR.
Een OHR wil graag een relatief constante pols qua beweging en spieren. Hobbels van fietsen en de gebogen pols helpen daar niet bij, net als continu dingen vast pakken bij crossfit zorgt dat je spieren de hele tijd bezig zijn. Dan is het voor een OHR bijna niet meer te doen om hartslag van spierbewegingen te onderscheiden.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als je ondersteuning voor trainingsstatus wilt, dan heb je een FR245 of hoger nodig. De VA4 ondersteunt dit niet. zie ook (Trainings-, plannings- en analysefuncties) : https://buy.garmin.com/nl...939&compareProduct=643382michiel101 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:27:
Hoi,
Michiel
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Ik zit een beetje de wetenschappelijke studies te lezen en daar komt regelmatig in naar voren dat bij (hogere) intensiteit OHR minder accuraat is. Bij rust is OHR zeer accuraat. Overigens is de Apple Watch wel één van de betere watches (zou je niet verwachten imo). Reden die worden genoemd is idd 'eliptical' movements die het signaal zouden kunnen verstoren.Gonadan schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:51:
[...]
Niet per se. In sommige gevallen kan dat zo zijn, maar OHR werkt niet altijd en bij iedereen minder goed bij intervallen. Één van de dingen die daar mee speelt is dat je een stuk verder van het hart zit wat ook voor vertraging kan zorgen.
Ik denk dat een heel groot verschil ook is hoe men de armen beweegt. Een goede looptechniek is een soepele voor/achterzwaai met relatief ontspannen handen. Er zijn echter ook veel mensen die een vuist maken, handjes wapperen, kruislings zwaaien of als Phoebe rennen. Dat helpt zeker niet mee bij een OHR.
Een OHR wil graag een relatief constante pols qua beweging en spieren. Hobbels van fietsen en de gebogen pols helpen daar niet bij, net als continu dingen vast pakken bij crossfit zorgt dat je spieren de hele tijd bezig zijn. Dan is het voor een OHR bijna niet meer te doen om hartslag van spierbewegingen te onderscheiden.
:

https://www.nature.com/articles/s41746-020-0226-6
Of:

https://mhealth.jmir.org/2020/4/e14707/
Snap ik, maar ik ga geen muziek op mijn horloge zetten (heb mijn telefoon mee) en kaarten interesseert me eigenlijk ook niet zoveel op zo'n klein scherm. Dus voor mij is de non-pro meer dan voldoende.MacPoedel schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:26:
[...]
Zonder muziek en kaartenweergave vind ik een Fenix 6 (niet Pro) eigenlijk niet zo'n enorme upgrade ten opzichte van een Fenix 5, ook al heeft die een solar scherm. Vind het maar bizar dat Garmin dat tussenmodel gemaakt heeft en er dan ook nog eens een Solar variant van gemaakt heeft. Niet dat er geen andere features bij komen maar muziek en kaarten waren nu wel de grootste.
Het scherm is in ieder geval wel een flinke stap vooruit. Het belangrijkste voor mij is dat mijn horloge het straks volhoudt bij mijn IRONMAN (ja dat had de 5 ook gedaan, maar af en toe wil je wat nieuws:))
[ Voor 3% gewijzigd door M@cer op 22-01-2021 18:56 ]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Komt me bekend een groot deel van dit verhaal....Requiem19 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:31:
[...]Ik zit een beetje de wetenschappelijke studies te lezen en......
Requiem19 in "Het grote sporthorloge met GPS topic."
De kracht zit in de herhaling.
Het blijft een mooi verhaal.
[ Voor 36% gewijzigd door route99 op 22-01-2021 19:22 ]
Waar je niet in geloofd?route99 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 19:20:
[...]
Komt me bekend een groot deel van dit verhaal....
Requiem19 in "Het grote sporthorloge met GPS topic."
De kracht zit in de herhaling.
Het blijft een mooi verhaal.
Bedankt voor je antwoord. Bij allebei staat Physio Trueup aan.Prulleman schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:37:
[...]
staan in garmin connect, voor beide devices bij de instellingen "physio trueup" aan?
[...]
https://support.garmin.com/en-US/?faq=EjPECQK58qA0xzJ5X74vm7
(de VA3 staat hier ook bij, dus met die setting aan, zou het moeten werken)
Hmm, dan zou het in theorie moeten werken..michiel101 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:23:
[...]
Bedankt voor je antwoord. Bij allebei staat Physio Trueup aan.
Bij mij komen zaken met de 530 en de fenix 6 wel gewoon bij elkaar..
Ik kwam trouwens een mooie pagina tegen bij runningXpert met een overzicht van alle huidige Forerunners:
https://www.runningxpert....n/garmin-forerunner-serie
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Dat is een mooi overzicht! Bedankt.PatrickC schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:39:
@Prulleman @michiel101 Dit heeft niets met Physio Trueup te maken. De VA3 ondersteunt geen trainingsstatus. Daar heb je een Forerunner 245 of hogere Forerunner voor nodig, of een Fenix.
Ik kwam trouwens een mooie pagina tegen bij runningXpert met een overzicht van alle huidige Forerunners:
https://www.runningxpert....n/garmin-forerunner-serie
Zouden er binnenkort nog prijsdalingen te verwachten zijn, waarmee de hogere modellen wat betaalbaarder worden? Qua functies neig ik meer naar de 745 dan de 245, maar het verschil van rond de € 200 vind ik best stevig....
Het is moeilijk te voorspellen of en wanneer Garmin de prijs nog zal verlagen van de 245 en 745. De 745 is volgens mij al €50 gezakt tov de prijs bij release in september 2020 en bij runningXpert (goedkoopste op dit moment zover ik weet) zit deze daar nog eens €21 onder. Welke functies van de 745 die niet op de 245 zitten vind je interessant? Voor mij zouden dat Strava live segmenten, Garmin Pay en de barometrische hoogtesensor zijn. Deze functies zitten namelijk ook op mijn 645 en gebruik ik veelvuldig.michiel101 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 23:09:
[...]
Dat is een mooi overzicht! Bedankt.
Zouden er binnenkort nog prijsdalingen te verwachten zijn, waarmee de hogere modellen wat betaalbaarder worden? Qua functies neig ik meer naar de 745 dan de 245, maar het verschil van rond de € 200 vind ik best stevig....
Ik zag dat je (zou) overstappen naar de 6X en ben benieuwd welk horloge je nu gebruikt, de 6 titanium of de 6X en wat je ervaringen cq redenen om voor deze te kiezen.pdavie2311 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:56:
Mijn Fenix 6 Titanium moet voor de eerste keer aan het stroom binnenkort. Staat nu op 36% sinds maandag. Iets van 6 activiteiten gedaan. Netjes toch qua batterij? Morgen ga ik 12km hardlopen, is het verstandig om hem nu op te laden of gewoon rond de 10-20% batterij? Maakt dat nog uit bij een Garmin? Levensduur?
Goede vraag! Ik heb beide nu kunnen testen en vandaag toch besloten om voor de 6X te gaan. Wel de Sapphire! Uitmuntende batterijduur, mooiste scherm en ik hou gewoon van grote klokken. Ja, de Titanium is lichter, heeft ook een prima batterij. Maar met hardlopen merkte ik niet dat de 6X te groot was of dat deze teveel beweegt op mijn pols, juist helemaal niet. Beide zijn echt prima horloges, maar de 6X is dus de blijver voor mij in deze...TR1969 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:10:
[...]
Ik zag dat je (zou) overstappen naar de 6X en ben benieuwd welk horloge je nu gebruikt, de 6 titanium of de 6X en wat je ervaringen cq redenen om voor deze te kiezen.
“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”
Qua scherm is het dan vooral het formaat? Allebei zijn volgens mij Sapphire?pdavie2311 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:20:
[...]
Goede vraag! Ik heb beide nu kunnen testen en vandaag toch besloten om voor de 6X te gaan. Wel de Sapphire! Uitmuntende batterijduur, mooiste scherm en ik hou gewoon van grote klokken. Ja, de Titanium is lichter, heeft ook een prima batterij. Maar met hardlopen merkte ik niet dat de 6X te groot was of dat deze teveel beweegt op mijn pols, juist helemaal niet. Beide zijn echt prima horloges, maar de 6X is dus de blijver voor mij in deze...
Zelf neig ik vooral naar het formaat van de 6 (Sapphire of titanium)
[ Voor 5% gewijzigd door TR1969 op 23-01-2021 12:36 ]
Helderheid/resolutie is 15,98% hoger bij de 6X! Leest mijns inziens net even wat mooier/overzichterlijker. Er past immers ook meer op het scherm. Bij Kaarten handig ook als je dit gebruikt...TR1969 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:35:
[...]
Qua scherm is het dan vooral het formaat? Allebei zijn volgens mij Sapphire?
Zelf neig ik vooral naar het formaat van de 6 (Sapphire of titanium)
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De productiviteit is gekoppeld aan je belasting, dus waarschijnlijk trainde je te hard of was je veel te lief voor jezelfGonadan schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:42:
Sinds ik een schema van coach Greg volg heb ik de langste periode van 'productief' ooit. Waren mijn eigen trainingen dan zo onwijs brak of is dit gewoon doorgestoken kaart van Garmin?
Ben hier begin januari begonnen met het Marathon schema van Garmin zelf (16 weken op HR niveau gemiddeld) en de 1e week was mijn status nog goed toen herstel wat kan kloppen omdat de 1e week wat minder en rustige km's waren dan gemiddeld. En nu al een week of 2 onproductief en m'n Vo2max daalde van 53 naar 51
Ik maak me er niet zo druk om en denk dat het komt omdat dit schema vooral extensieve tempo's, 4 of 5 keer 5 minuten of 2 x 10'' doet in Z4 en verder veel recovery en de duurloop in Z2.
:strip_exif()/f/image/12REWJ3Jxzt0bnAluArJsfmZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Zag ook dat mijn LTH daalde door deze training momenteel maar denk dat als ik een keer uitgerust een korte intensieve interval sessie doe die ook weer omhoog gaat. Gaat me nu ook vooral om een keer de km's uit te breiden op een verantwoorde manier en met dit schema heb ik ook een stok achter de deur om de duurloop ook echt lang en rustig te doen
Zou kunnen, want zo'n schema voelt als met de handrem erop trainen. Voordeel is wel dat je daardoor makkelijker vaker kunt dus voor mij wel goed.Miki schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:43:
De productiviteit is gekoppeld aan je belasting, dus waarschijnlijk trainde je te hard of was je veel te lief voor jezelf
Alternatief is dat ik zo ver weggezakt was dat het alleen maar beter kan.
Meestal als je 'gewoon lekker' rondjes maakt dan vindt Garmin dat niet productief.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
1.5 uur op de indoorfiets met blokken van 12 minuten. 1 min 95% FTP, 2 minuten 105% FTP.
Vrij pittig, maar wel vrij constant gereden qua HR. Dit dacht de Wahoo Tickr ervan icm Garmin Edge 530:
/f/image/UnJvaN4aS43IjpNvuazNMz1E.png?f=fotoalbum_large)
Whoop heeft echter dit gezien (17 Bpm lager gemiddeld, HR all over the place):
/f/image/kALXoyF0p34QAYGPN1DOEORx.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 90% gewijzigd door RoD op 24-01-2021 17:14 ]
Ik draag deze band om mijn bovenarm en ik voel dat in mijn pols terug.
Is dat een gevoel wat nog weggaat?
BlaBlaBla
Klinkt alsof hij te strak zit.Strider schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:19:
Heeft er hier iemand ervaring met de Polar oh1+?
Ik draag deze band om mijn bovenarm en ik voel dat in mijn pols terug.
Is dat een gevoel wat nog weggaat?
Vinden jullie het de meerprijs van de 245 t.o.v. 45 (100 euro) waard?
die vraag kun je alleen zelf (voor jezelf) beantwoorden. Hoe wil je hardlopen? Gewoon recreatief om fit te blijven? Of wil je aan de slag met een schema? Wat vindt je belangrijk? Wat is je budget?jaihel schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:32:
Ik ben van plan om een Garmin Forerunner te kopen. Ik twijfel tussen de 45 en de 245.
Vinden jullie het de meerprijs van de 245 t.o.v. 45 (100 euro) waard?
Je kunt de reviews van dcrainmaker eens doornemen om te kijken of de extra functies op de 245 vorige jou die meerprijs waard is.
🇪🇺 pro Europa! | Dit was niet mijn kabinet!
Ik ga de review(s) lezen. Ik ben wel van plan om serieus te gaan hardlopen, het liefst met zoveel mogelijk data.Rhapsody schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:44:
[...]
die vraag kun je alleen zelf (voor jezelf) beantwoorden. Hoe wil je hardlopen? Gewoon recreatief om fit te blijven? Of wil je aan de slag met een schema? Wat vindt je belangrijk? Wat is je budget?
Je kunt de reviews van dcrainmaker eens doornemen om te kijken of de extra functies op de 245 vorige jou die meerprijs waard is.
Dan zou ik zeker niet voor de 45 gaan, maar minimaal voor de 245. En die €100 duurder... hoeveel is dat over de tijd dat je het horloge gaat gebruiken en extra plezier hebt van wat dit extra biedt? Stel 2 jaar minimaal, dan is dat 14 cent per dag.jaihel schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:49:
[...]
Ik ga de review(s) lezen. Ik ben wel van plan om serieus te gaan hardlopen, het liefst met zoveel mogelijk data.
Door een vrij dure FR 935 (455 euro) ben ik toch fanatieker beginnen hardlopen/sporten. Intussen toch 610 activiteiten .. goede investering dus (ook op vlak van gezondhei).
Dan zou ik in de afweging ook meenemen:jaihel schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:49:
[...]
Ik ga de review(s) lezen. Ik ben wel van plan om serieus te gaan hardlopen, het liefst met zoveel mogelijk data.
- HRM-run borstband, omdat optisch op de pols in de winter bij hardlopen voor een deel van de mensen niet werkt (in mijn omgeving en bij mijzelf) èn omdat je dan data over verticale oscillatie en andere running dynamics kan krijgen
- Stryd footpod, als je echt geld wilt uitgeven, voor als je runnin dynamics, vermogen en nauwkeuriger snelheidsbepaling wilt
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Komt door de kou. Bloedbaan trekt samen.Frij5fd schreef op zondag 24 januari 2021 @ 23:04:
[...]
Dan zou ik in de afweging ook meenemen:
- HRM-run borstband, omdat optisch op de pols in de winter bij hardlopen voor een deel van de mensen niet werkt (in mijn omgeving en bij mijzelf)
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ben ik wel grotendeels met je eens, maar dit soort horloges zijn niet meer alleen om mee te sporten. Het zijn inmiddels ook smartwatches geworden, die je gewoon bijna 24x7 draagt. Dus vandaar ook mijn berekening per dag.minimaLL schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:34:
Imo moet je niet rekenen per dag, maar per kilometer / uur sport activiteit / aantal activiteit. Want als hij ergens in een lade beland, is het ook niet nuttig.
Door een vrij dure FR 935 (455 euro) ben ik toch fanatieker beginnen hardlopen/sporten. Intussen toch 610 activiteiten .. goede investering dus (ook op vlak van gezondhei).
Toch snap ik de opmerking wel. Voor mij was het dan ook de afweging tussen een goed sporthorloge wat alleen voor sporten gebruikt zou worden, of een fenix die ik ook 24/7 zou willen dragen. Het prijsverschil was eigenlijk belachelijk groot, tot ik het verschil in gebruik erbij pakte.PatrickC schreef op maandag 25 januari 2021 @ 00:13:
Ben ik wel grotendeels met je eens, maar dit soort horloges zijn niet meer alleen om mee te sporten. Het zijn inmiddels ook smartwatches geworden, die je gewoon bijna 24x7 draagt. Dus vandaar ook mijn berekening per dag.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mee eens. Dat kan ook een grote factor zijn bij de keuze van een horloge. Dat is ook een van de redenen waarom ik al 2,5 jaar een FR645M heb. Die ziet er wat meer casual uit (door z’n RVS bezel) dan bv een FR935 of FR735xt die destijds op de markt waren en nu ook de FR245, FR745 en FR945. De vivoactives (vanaf de 3) en Venu (Sq) zijn vaak ook ‘mooier’, maar bieden niet alle hardloop/trainings functies. Fenix horloges vind ik ook erg mooi, maar die vind ik naar verhouding dan weer veel te duur tov de extra’s die mij dat biedt.Gonadan schreef op maandag 25 januari 2021 @ 00:59:
[...]
Toch snap ik de opmerking wel. Voor mij was het dan ook de afweging tussen een goed sporthorloge wat alleen voor sporten gebruikt zou worden, of een fenix die ik ook 24/7 zou willen dragen. Het prijsverschil was eigenlijk belachelijk groot, tot ik het verschil in gebruik erbij pakte.
Waarom zou je niet verwachten dat de AW bij OHR erg nauwkeurig is? Ik kan het wel plaatsen in de route naar 'medical' device en het toevoegen van ECG, waarvoor ook een nieuwe OHR-sensor op de AW6 is gekomen.Requiem19 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:31:
[...]
Ik zit een beetje de wetenschappelijke studies te lezen en daar komt regelmatig in naar voren dat bij (hogere) intensiteit OHR minder accuraat is. Bij rust is OHR zeer accuraat. Overigens is de Apple Watch wel één van de betere watches (zou je niet verwachten imo). Reden die worden genoemd is idd 'eliptical' movements die het signaal zouden kunnen verstoren.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Garmin, Polar etc richten zich qua markt op de sporters, terwijl Apple zich minder richt op sporters en meer op 'health'. Gelet op die focus zou ik verwachten dat Apple minder aandacht besteed aan accurate OHR bij inspanning en Garmin en Polar juist wél heel hard hun best doen om accurate OHR bij inspanning voor elkaar te krijgen.Aghanim schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:46:
[...]
Waarom zou je niet verwachten dat de AW bij OHR erg nauwkeurig is? Ik kan het wel plaatsen in de route naar 'medical' device en het toevoegen van ECG, waarvoor ook een nieuwe OHR-sensor op de AW6 is gekomen.
Maar als je de onderzoeken een beetje doorneemt, lijkt het erop dat Apple OHR zowel bij rust als bij inspanning een stuk nauwkeurig is dan de concurrentie.
Wellicht dat dit gewoon laat zien hoeveel meer budget heeft qua R&D.
Nou ja het is een wat ouder onderzoek met nu niet echt de toprange modellen. Sindsdien is de rest wat bij getrokken en zijn de verschillen niet zo groot meer (aldus Ray Maker).
Ik vraag mij soms ook af of het niet deels een stroomverbruik kwestie is. Het zou mij namelijk niets verbazen als een hogere nauwkeurigheid een hogere frequentie van de sensor vraag wat dan weer meer stroom kost. Veel sporthorloges richten zich ook wat meer op lange accuduur, terwijl je bij een smartwatch niet moet zeuren als die elke dag aan de lader moet.
Het is niet voor niets dat de AW terug schakelt naar een zuiniger sensor als je geen activiteiten doet.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Waar heeft DCR gezegd dat de verschillen bijgetrokken zijn? Hij post zoveel dat ik het af en toe niet meer kan bijhouden
Het artikel wel, het onderzoek niet. Het gaat om oudere horloges in ieder geval.Requiem19 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:46:
@Gonadan True, de markt is heel snel in beweging. Maar het onderzoek is vlgs mij van 2020 toch?
In een recentere AW-review geloof ik.Waar heeft DCR gezegd dat de verschillen bijgetrokken zijn? Hij post zoveel dat ik het af en toe niet meer kan bijhouden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De linker zal wel een default watchface van de 745 zijn lijkt mij. De rechter is ActiFace zo te zien.
https://apps.garmin.com/n...14-4eb3-aca9-e3a531262711
Mijn eigen ervaring is dat Garmin met de recente horloges dezelfde betrouwbaarheid laten zien. De sensoren zijn over het algemeen ook identiek dus het maakt niet zoveel uit of je een 245 of een 945 hebt. De Apple Watch is in de praktijk, tenminste bij mij en een aantal reviews, inderdaad erg nauwkeurig. Vooral interval is een niveau hoger dan bij Garmin. Ik durf in elk geval kracht training met de OHR van de Apple Watch 6 te doen. Dit bewijst dat het prima kan als je sensor in orde is. Wat dat betreft zou Garmin er nog wel wat in mogen investeren.Requiem19 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:25:
[...]
Garmin, Polar etc richten zich qua markt op de sporters, terwijl Apple zich minder richt op sporters en meer op 'health'. Gelet op die focus zou ik verwachten dat Apple minder aandacht besteed aan accurate OHR bij inspanning en Garmin en Polar juist wél heel hard hun best doen om accurate OHR bij inspanning voor elkaar te krijgen.
Maar als je de onderzoeken een beetje doorneemt, lijkt het erop dat Apple OHR zowel bij rust als bij inspanning een stuk nauwkeurig is dan de concurrentie.
Wellicht dat dit gewoon laat zien hoeveel meer budget heeft qua R&D.
Hi Ha Hopjesvla
Hi Ha Hopjesvla
Was nu wel erg scherp geprijsd (€535)
Als het goed is komt het morgen binnen.
Welke activiteit kun je het beste kiezen om je schaatsprestaties bij te houden, welke accessoires zijn handig, etc. GPS dekking is te slecht helaas (baan is half overdekt).
Geen ervaring mee, maar een standaard app voor schaatsen is er volgens mij niet bij Garmin, maar er zijn wel schaats apps in de Connect IQ store bechikbaar. Een voorbeeld: https://www.rh-sports.at/skating/LinuxMan schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:06:
Heeft iemand ervaring met een Garmin horloge op de schaatsbaan?
Welke activiteit kun je het beste kiezen om je schaatsprestaties bij te houden, welke accessoires zijn handig, etc. GPS dekking is te slecht helaas (baan is half overdekt).
Ik zie ook apps met Mylaps Pro ondersteuning, wat vaak bij schaatsen wordt gebruikt, maar dan moet je je telefoon ook bij je hebben voor de benodigde internetverbinding (https://apps.garmin.com/e...84-4083-915d-59241e71750e).
Wat betreft GPS... bij een half overdekte baan zou je best nog wel eens voldoende GPS ontvangst kunnen hebben. Heb je hier misschien al (slechte) ervaringen mee met een ander merk horloge?
Alles werkt helemaal top en ben erg tevreden. Maar ik krijg de Strava Live Segments niet aan de praat.
Ze staan wel in mijn horloge maar ik krijg geen popup als ik een segment nader.
Wat ik al heb gedaan:
- Strava Live Segments ingesteld op de Fenix ipv de Garmin Segments
- Alle voor mij bekende Strava Live Segments zijn als favoriet ingesteld in Strava
- Garmin Connect app opnieuw geinstalleerd op mijn iPhone
- Logoff/logon Strava
Zijn er hier gebruikers met een Fenix 6 (Pro) bij wie de live segments goed werken?
Ik heb het idee dat ik iets over het hoofd zie maar ik weet niet wat :-)
Ben ook met half oog ernaar aan het kijken .....TR1969 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 18:45:
De knoop maar doorgehakt en zojuist bij Amazon de Fenix 6pro besteld.
Was nu wel erg scherp geprijsd (€535)
Als het goed is komt het morgen binnen.
Heb nu nog de 5 plus, dus "echte" noodzaak is er niet.
Lage prijs duidt dan WELLICHT ook weer op 'snel" verschijnen van de 7 serie ( maar die zal dan ook weer stuk duurder zijn ....... )
#lastigluxeprobleem
Zag net dat de prijs weer op €571 staat, deze prijs hadden ze de laatste weken steeds staan.Ted038 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:48:
[...]
Ben ook met half oog ernaar aan het kijken .....
Heb nu nog de 5 plus, dus "echte" noodzaak is er niet.
Lage prijs duidt dan WELLICHT ook weer op 'snel" verschijnen van de 7 serie ( maar die zal dan ook weer stuk duurder zijn ....... )
#lastigluxeprobleem
Overstap van de 5 plus is inderdaad niet heel erg groot.
Volgens mij moet je in je activiteit ook nog segmentwaarschuwingen aanzetten dus in de instellingen van je activiteit. Weet het niet meer zeker heb het wel eens geprobeerd maar heb geen Strava Summit meer en het is alweer 1.5 jaar geleden.Aidacra schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:43:
Sinds vorige week ben ik in het bezit van een Fenix 6 Pro (als vervanging van mijn 735XT).
Alles werkt helemaal top en ben erg tevreden. Maar ik krijg de Strava Live Segments niet aan de praat.
Wat ik al heb gedaan:
- Alle voor mij bekende Strava Live Segments zijn als favoriet ingesteld in Strava
- Logoff/logon Strava
Zijn er hier gebruikers met een Fenix 6 (Pro) bij wie de live segments goed werken?
Vriend van mij is marathon schaatser en in zijn Stava feed zie ik altijd prachtige ovaaltjes over elkaar heen (Utrecht, ook half overdekt). Zal hen eens vragen welk device hij heeft (naast de usual Edge 530/830).LinuxMan schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:06:
In Run Settings staat dit aan. In een Workout kan dit niet worden ingesteld zie ik.xray79 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:33:
[...]
Volgens mij moet je in je activiteit ook nog segmentwaarschuwingen aanzetten dus in de instellingen van je activiteit. Weet het niet meer zeker heb het wel eens geprobeerd maar heb geen Strava Summit meer en het is alweer 1.5 jaar geleden.
Misschien heb je hier wat aan.LinuxMan schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:06:
Een kennis van mij op Strava gebruikt dit.
https://vinksite.com
https://apps.garmin.com/n...-45c2-9d91-15a5ce4f78b6#0
[ Voor 7% gewijzigd door TR1969 op 27-01-2021 14:09 ]
Hij heeft dus een MYLAPS transponder, die is te koppelen met de Garmin activiteit (qua hartslag)LinuxMan schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:06:
Dit gebruik ik ook, icm vinksiteFrenz64 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:11:
[...]
Hij heeft dus een MYLAPS transponder, die is te koppelen met de Garmin activiteit (qua hartslag)
Is ook niet heel logisch toch om tijdens een workout ineens een melding over een segment te krijgen en dat als een malle te doen om het kroontje te pakken ipv van je geplande workout?Aidacra schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:40:
[...]
In Run Settings staat dit aan. In een Workout kan dit niet worden ingesteld zie ik.
[ Voor 3% gewijzigd door KnOeFz op 27-01-2021 19:32 ]
I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt
Ik heb er zelf overigens helemaal niks mee, als je al best "optimaal" traint... .kan een optie van wel eens teveel van die uitdagingen ook te belastend zijn. En als je al 2x per week bij een club samen (nu max met zijn 2-en...) dan lijkt me het al helemaal niet handig.
Kortom, bepaal zelf waar je uitdagingen liggen...imho zijn daar geen regels voor...
Succes en have fun...
Dat hangt heel erg af van de soort training die ik doe.KnOeFz schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:28:
[...]
Is ook niet heel logisch toch om tijdens een workout ineens een melding over een segment te krijgen en dat als een malle te doen om het kroontje te pakken ipv van je geplande workout?
Als ik een interval loopje doe dan heb ik vaak een route waar zeker 7 segmenten op aanwezig zijn.
Of een tempoduurloop van 90 minuten waar ik wel wat versnellingen in wil doen.
Een workout kan ook al gewoon zijn de duur van een loopje.
Maar bedoel je dat het dus gewoon niet kan tijdens een workout om een alert te krijgen voor een live segment?
Ben ik wel met je eens. Maar ik ben techneut. Het zit er op dus ik wil het werkend hebbenroute99 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:53:
Als je dat leuker vindt dan je workout... dan doe je dat toch al je dat leuker vindt?
Ik heb er zelf overigens helemaal niks mee, als je al best "optimaal" traint... .kan een optie van wel eens teveel van die uitdagingen ook te belastend zijn. En als je al 2x per week bij een club samen (nu max met zijn 2-en...) dan lijkt me het al helemaal niet handig.
Kortom, bepaal zelf waar je uitdagingen liggen...imho zijn daar geen regels voor...
Succes en have fun...
Als techneut moet je toch het herkennen en omgaan met bij voorkeur duidelijke & logische definities toch aanspreken...
Toch?
[ Voor 15% gewijzigd door route99 op 27-01-2021 20:19 ]
Jaja, ik begrijp je welroute99 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:12:
Ja, maar in de juist settings..... een workout wordt vermoed ik niet als hardloopsessie gezien... en staat daarom niet in de "Run Settings "...
Als techneut moet je toch het herkennen en omgaan met bij voorkeur duidelijke & logische definities toch aanspreken...en bij een mix-up raak je dat toch erg veel kwijt.... "werkt" het dan nog wel?
Toch?
Ik zal me er bij neerleggen, het voegt inderdaad niets toe aan mijn prestaties en/of doelen.
Das toch een keihard beta-ding...? (ben het zelf nl ook)
Mailtje naar Garmin is geen oplossing, maar als je er zin in hebt?
En wtf, dit werkte! Helaas maar voor 30 seconden, daarna viel Bluetooth weer weg, krijg nu als het goed is een nieuw device. Maar mijn vraag is, hoe kan Bluetooth spontaan weer werken door het in de vriezer te leggen, waarom maakt de temperatuur uit voor zoiets?
Ik denk dat het niet zo zeer de temperatuur is maar het uitzetten of krimpen van materiaal (metalen) bij de temperatuurverschillen. Wel absurd dat ze dit überhaupt voorstelden!Serellyn schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 23:41:
Ik heb een Coros Apex, fijn ding met heerlijke batterijduur. Helaas sinds kort probleem met Bluetooth, kan niet meer pairen. Contact gezocht en na wat heen en weer mailen kreeg ik nog een hail mary van technical support om het horloge 10 minuten in de vriezer te leggen, eruit halen en meteen pairen.
En wtf, dit werkte! Helaas maar voor 30 seconden, daarna viel Bluetooth weer weg, krijg nu als het goed is een nieuw device. Maar mijn vraag is, hoe kan Bluetooth spontaan weer werken door het in de vriezer te leggen, waarom maakt de temperatuur uit voor zoiets?

Ik vindt absurder dat het überhaupt werkte! En door dit te doen gaven ze wel aan dat het apparaat defect is dus wat dat betreft blij dat we het op deze manier meteen weten.PatrickC schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 23:52:
[...]
Ik denk dat het niet zo zeer de temperatuur is maar het uitzetten of krimpen van materiaal (metalen) bij de temperatuurverschillen. Wel absurd dat ze dit überhaupt voorstelden!
Ja ik denk dat dit inderdaad wel een reden kan zijn. Had hier niet zo over nagedacht maar het klinkt logisch.PatrickC schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:55:
Ik denk dat dit een bewuste keuze van Garmin is... tijdens de workout krijg je al regelmatig alerts en als deze dan gemixt worden met de live segment alerts, dan wordt het al snel een zooitje volgens mij. B.v. alerts die tegelijkertijd kunnen gaan verschijnen.
Bedankt mede-tweakers voor het inzicht
Je krijgt alleen meldingen van je favoriete segmenten uit Strava, anders wordt je inderdaad gek van alle meldingen laat staat segmenten die elkaar overlappen.Aidacra schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:43:
Sinds vorige week ben ik in het bezit van een Fenix 6 Pro (als vervanging van mijn 735XT).
Wat ik al heb gedaan:
- Logoff/logon Strava
Ook moet je de betaalde versie van Strava hebben volgens mij.
Ah, ik snap je.Aidacra schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:55:
[...]
Dat hangt heel erg af van de soort training die ik doe.
Als ik een interval loopje doe dan heb ik vaak een route waar zeker 7 segmenten op aanwezig zijn.
Of een tempoduurloop van 90 minuten waar ik wel wat versnellingen in wil doen.
Een workout kan ook al gewoon zijn de duur van een loopje.
Maar bedoel je dat het dus gewoon niet kan tijdens een workout om een alert te krijgen voor een live segment?
Een duurloop maak ik geen workouts voor aan, enkel voor m'n intervallen.
Dat is dus waar ik hier op doelde.PatrickC schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:55:
Ik denk dat dit een bewuste keuze van Garmin is... tijdens de workout krijg je al regelmatig alerts en als deze dan gemixt worden met de live segment alerts, dan wordt het al snel een zooitje volgens mij. B.v. alerts die tegelijkertijd kunnen gaan verschijnen.
[ Voor 28% gewijzigd door KnOeFz op 28-01-2021 08:46 ]
I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt
Volgens mij kun je 1x Strava premium als proefperiode gratis nemen en als je dan de segmenten instelt werken ze ook nadat je abonnement voorbij is voor zover ik mij herinner. Je kunt alleen geen nieuwe segmenten en updates ervan meer toevoegen maar de alert blijft.TR1969 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 08:39:
[...]
Je krijgt alleen meldingen van je favoriete segmenten uit Strava, anders wordt je inderdaad gek van alle meldingen laat staat segmenten die elkaar overlappen.
Ook moet je de betaalde versie van Strava hebben volgens mij.
Je hebt nog wel gewoon de mogelijkheid om garmin segmenten te gebruiken, Strava heeft uiteraard veel meer segmenten, maar ik gebruik ze met name op de MTB en dan voor complete vaste routes (korte segmenten zijn wat mij betreft niet zo boeiend op een enkele uitzondering na). Die segmenten komen meestal gewoon overeen tussen strava en Garmin, zo heb je toch live segments zonder premium
Ooit op die manier de wifi en BT van een oude iPhone weer aan de praat gekregen, kwartier in de vriezer en hij deed het (even) weer. Heeft vlgs mij idd met krimpen en uitzetten van contactpuntjes te maken.Serellyn schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 23:41:
Ik heb een Coros Apex, fijn ding met heerlijke batterijduur. Helaas sinds kort probleem met Bluetooth, kan niet meer pairen. Contact gezocht en na wat heen en weer mailen kreeg ik nog een hail mary van technical support om het horloge 10 minuten in de vriezer te leggen, eruit halen en meteen pairen.
Zo ook de bekende truc bij LG telefoons om 'm uit de bootloop te krijgen: moederbordje in de oven

Wat @Prulleman zegt klop, zodra je premium abonnement stopt ben je ook de live segmenten kwijt, ik pendel een beetje heen en weer tussen gratis en premium en heb dat ook zo ervaren.Aghanim schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:13:
[...]
Volgens mij kun je 1x Strava premium als proefperiode gratis nemen en als je dan de segmenten instelt werken ze ook nadat je abonnement voorbij is voor zover ik mij herinner. Je kunt alleen geen nieuwe segmenten en updates ervan meer toevoegen maar de alert blijft.
Ik weet dat het toen wat aanklooien was om het werkend te krijgen en volgens mij heb ik de segmenten ook als favoriet in Garmin Connect toegevoegd. Kan ook zijn dat het daarom door ging bij mij (ik kreeg overigens wel echt 'live segment' alerts op mijn Fenix).Prulleman schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:17:
nee, bij mij stopte de werking van de live segments (op mijn edge 530) gewoon.
Je hebt nog wel gewoon de mogelijkheid om garmin segmenten te gebruiken, Strava heeft uiteraard veel meer segmenten, maar ik gebruik ze met name op de MTB en dan voor complete vaste routes (korte segmenten zijn wat mij betreft niet zo boeiend op een enkele uitzondering na). Die segmenten komen meestal gewoon overeen tussen strava en Garmin, zo heb je toch live segments zonder premium
Maar, dit is natuurlijk "Het grote sporthorloge met GPS topic", dus dat doe ik dan maar niet...
De titel van deze discussie dekt al lang niet meer de lading. Naar mijn mening kunnen hier gewoon alle horloges die gebruikt kunnen worden voor sporten, worden gesproken en de nieuwe Garmin Lily dus ook.karazz schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:55:
Ik wilde gaan vertellen hoe belachelijk ik het vind dat Garmin een nieuw horloge uitgebracht heeft zonder dat er GPS op zit, de Garmin Lily.
Maar, dit is natuurlijk "Het grote sporthorloge met GPS topic", dus dat doe ik dan maar niet...
Dus... de Garmin Lily heeft geen GPS... ik denk dat je moet kijken naar de doelgroep en die lijkt mij duidelijk als je de plaatjes op de Garmin site bekijkt. Voor sporten in een sportschool heb je b.v. geen GPS nodig. Voor hardlopers of fietsers wel, dus die doelgroep zal voor een ander horloge met GPS kiezen.
Even gekeken welke horloges Garmin op dit moment nog meer heeft zonder GPS, en het lijkt een beetje een soort van opvolger voor de Vivomove te zijn. Verder heb je nog de vivoactive zonder GPS en dat is meer een stappenteller (en heeft ook een heel andere prijs dan de modellen mét GPS).
Edit: van de andere kant is dit wel het eerste horloge van Garmin (correct me if I'm wrong) met een kleurenscherm en een fatsoenlijke screen to body ratio!
[ Voor 14% gewijzigd door karazz op 28-01-2021 16:00 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
De plaatjes zijn al uit het het start topic "verdwenen".... nu nog een naam aanpassing..... zie ook onder.PatrickC schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:48:
[...]..De titel van deze discussie dekt al lang niet meer de lading..
Ik ken heel veel lopers die weten erg goed de weg/hebben een heel goed oriëntatie gevoel, gaan lopen zonder zich druk te maken over hun GPS die er niet op zit en een aantal van hen kijkt zowel onderweg of na afloop hoe hun hartslag was. De rest boeit ze niet. Maw: Hardlopen met een sporthorloge staat niet equivalent voor het moeten hebben van een GPS of alleen behorende tot de sportschool groep. Heb geen idee hoeveel mensen hardlopen zonder sporthorloge, maar dat gewoon heel lekker doen op hun dagelijkse polsklokje.... en vast heel lekker lopen en dus ook goed bezig zijn/van de bank af komen....Dus... de Garmin Lily heeft geen GPS... ik denk dat je moet kijken naar de doelgroep en die lijkt mij duidelijk als je de plaatjes op de Garmin site bekijkt. Voor sporten in een sportschool heb je b.v. geen GPS nodig. Voor hardlopers of fietsers wel, dus die doelgroep zal voor een ander horloge met GPS kiezen.
Dus waken voor een soort van hokjesgeest in het algemeen?
Ergo: Ook sporthorloges zonder GPS hebben hun nut ook voor hardlopers en kunnen toch verder hele uitgebreide opties hebben, behalve de GPS. En... mss hebben zulke gebruikers soms/vaak (?) wel een foot pod omdat ze geen zin hebben om op een fix te wachten, wat eerder wel lang kon duren... en/of de voordelen toch maar marginaal vinden voor hun gebruik? En zonder GPS de accu langer mee gaat....
Dus: Wat mij betreft ... pas gerust de titel aan van het topic en er zit nog steeds veel overlap met sporthorloges zonder GPS.
Ik weet zeker dat ik met mijn AW 5.35 - 5.40 /km had gelopen en dat de hartslag ook lager lag (rond de 153). Ik ga binnenkort een rondje lopen met beide horloges om en dan achteraf het verschil bekijken.
Verder wel erg blij met de uitgebreide data die ik kan zien achteraf.
Je hebt helemaal gelijk... het was misschien wel een iets te gemakkelijke aanname van mij dat alle hardlopers wel een horloge met GPS willen hebben. In mijn eigen rengroepje was er tot voor kort ook een enkeling zonder horloge, maar degene die wel een horloge hebben, hebben er ook allemaal eentje met GPS en wij zijn ook maar een recreatief groepje.route99 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 08:33:
[...]
De plaatjes zijn al uit het het start topic "verdwenen".... nu nog een naam aanpassing..... zie ook onder.
[...]
Ik ken heel veel lopers die weten erg goed de weg/hebben een heel goed oriëntatie gevoel, gaan lopen zonder zich druk te maken over hun GPS die er niet op zit en een aantal van hen kijkt zowel onderweg of na afloop hoe hun hartslag was. De rest boeit ze niet. Maw: Hardlopen met een sporthorloge staat niet equivalent voor het moeten hebben van een GPS of alleen behorende tot de sportschool groep. Heb geen idee hoeveel mensen hardlopen zonder sporthorloge, maar dat gewoon heel lekker doen op hun dagelijkse polsklokje.... en vast heel lekker lopen en dus ook goed bezig zijn/van de bank af komen....
Dus waken voor een soort van hokjesgeest in het algemeen?
Ergo: Ook sporthorloges zonder GPS hebben hun nut ook voor hardlopers en kunnen toch verder hele uitgebreide opties hebben, behalve de GPS. En... mss hebben zulke gebruikers soms/vaak (?) wel een foot pod omdat ze geen zin hebben om op een fix te wachten, wat eerder wel lang kon duren... en/of de voordelen toch maar marginaal vinden voor hun gebruik? En zonder GPS de accu langer mee gaat....
Dus: Wat mij betreft ... pas gerust de titel aan van het topic en er zit nog steeds veel overlap met sporthorloges zonder GPS.
Wat betreft die hokjesgeest... ik was al voorzichtig met niet echt benoemen wat de doelgroep van de Garmin Lily zal zijn....
Het hartslagverschil is waarschijnlijk nog wel te verklaren, want 4 verschil op een hartslag van 153-157 zal wel binnen de error marge vallen... welke dan de meest nauwkerurige is... tsja. Het tempo verschil is echter wel behoorlijk. Wijken de gemeten afstanden dan ook behoorlijk af en welke is dan de meest nauwkeurige?jaihel schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 08:49:
Gisteren mijn eerste rondje hardgelopen met de FR245. Echt even wennen t.o.v. de AW5. Ik liep gemiddeld 5.50 /km met een gemiddelde hartslag van 157
Ik weet zeker dat ik met mijn AW 5.35 - 5.40 /km had gelopen en dat de hartslag ook lager lag (rond de 153). Ik ga binnenkort een rondje lopen met beide horloges om en dan achteraf het verschil bekijken.
Ik zou het niet heel erg vinden als de data iets afwijkt, zolang die afwijking maar heel consistent is.jaihel schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 08:49:
Gisteren mijn eerste rondje hardgelopen met de FR245. Echt even wennen t.o.v. de AW5. Ik liep gemiddeld 5.50 /km met een gemiddelde hartslag van 157
Dan kun je vanaf nu je progressie gewoon baseren op de FR245 (ik neem aan dat je niet met hartslag band hebt gelopen, maar met de optische HR meter?).
Op Strava loop ik altijd ~100m verder dan m'n Garmin zegt. Op jaarbasis is dat toch aardig wat
Zoals ik zei neem ik de volgende keer beide horloges mee, zodat ik het goed kan vergelijken.
Zolang het horloge maar wel serieus ontworpen is om mee te sporten en niet puur een smartwatch is waar je ook een sport app op kunt zetten. Al wordt dat gebied wel steeds grijzer.PatrickC schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:52:
Je hebt helemaal gelijk... het was misschien wel een iets te gemakkelijke aanname van mij dat alle hardlopers wel een horloge met GPS willen hebben. In mijn eigen rengroepje was er tot voor kort ook een enkeling zonder horloge, maar degene die wel een horloge hebben, hebben er ook allemaal eentje met GPS en wij zijn ook maar een recreatief groepje.![]()
Wat betreft die hokjesgeest... ik was al voorzichtig met niet echt benoemen wat de doelgroep van de Garmin Lily zal zijn....
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als het weer kan... laten ze eens een wedstrijdje lopen..... ben benieuwd of ze dan beiden gelijk over de finish komen.... Das een lakmoes proef hoe ze er echt voor staan....Poekie schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:33:
Ik zie vaak op Strava een maat van mij die met z'n buurman loopt. Die maat heeft een Garmin en de buurman een AW serie-weet-ik-veel. De buurman is altijd sneller en legt een langere afstand af. Ze lopen continu samen.
Je stemming laat je toch niet afhangen wat zo een horloge "zegt"?
Dus als je zgn harder wilt lopen.... moet je een ander sporthorloge kopen...

Moet niet gekker worden...
Maar als mensen gelukkig van deze fopspeen worden... prima hoor...

Mijn punt was meer dat er waarschijnlijk een vrij eenvoudige verklaring is voor het verschil, namelijk dat de dataverwerking niet gelijk is. Het is niet dat de ene denkt er veel beter voor te staan, waarheid ligt waarschijnlijk ergens in het midden.route99 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:50:
[...]
Als het weer kan... laten ze eens een wedstrijdje lopen..... ben benieuwd of ze dan beiden gelijk over de finish komen.... Das een lakmoes proef hoe ze er echt voor staan....