investeer in een Stryd pod en je hoeft je nooit meer zorgen te maken over de juiste afstand. Daarenboven is je tempo per kilometer accuraat en quasi direct afleesbaar bij een tempoversnelling. Dit is dan op zijn beurt zeer handig bij intervaltrainingen..Aghanim schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 08:16:toon volledige bericht
[...]
Er zit inderdaad verschil in. Ik heb denk ik een horloge of 15 getest de afgelopen 2 jaar en een 10KM run eindigt op verschillende plekken in dezelfde straat, afhankelijk van het device. Daar zit naar schatting maximaal 200m verschil tussen.
De AW (zowel 6 als SE) is iets optimistischer dan Garmin (F6s Pro, 245, Venu, V4s) en geeft ongeveer 50m eerder de 10KM aan. Dat scheelt bij mij ongeveer 3 seconden per km. Strava maakt er vervolgens 9.99km van en dat sluit wel aan bij mijn beeld dat de Garmin nauwkeuriger is. De AW wordt overigens iets nauwkeuriger (dichter bij Garmin) als je de pedometer uitzet en puur op GPS navigeert. Dan neem je de kalibratie van je staplengte niet mee.
Mijn Galaxy S10e liep weer 100m achter op Garmin dus als ik een PR wilde lopen gebruikte ik die in elk geval nietDeze kwam dan wel weer overeen met een Polar v650.
Garmin eindigde op die 200m bandbreedte redelijk in het midden en overeenkomstig met Strava dus die voelt het meest betrouwbaar.
Bij jou is het verschil wel te groot. Is dat een actueel tempo of gemiddelde na een run?
Zolang je alleen aan het hardlopen / wandelen bent....Cloclo100 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:33:
[...]
investeer in een Stryd pod en je hoeft je nooit meer zorgen te maken over de juiste afstand.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Heb nu al een jaartje de Garmin Vivoactive 3 en erger mij aan het volgende (reeds gemeld in het hardloop topic maar misschien weet iemand hier wat meer).
Als ik ga lopen duurt het een kilometer of 2 vooraleer de hartslagmeting in gang schiet.
Meestel heb ik de eerste 2km dus een veel te lage hartslag in vergelijking met de werkelijjkheid en daarna wordt hij plots wakker en begint een correcte (althans dat denk ik) hartslag weer te geven.
Bij het pairen van een hartslagband komt dit ook voor alleen is de tijde van "slapen" dan wat korter.
Voor zover ik kan zien is de Vivoactive dus meer een activity tracker en niet echt een sporthorloge. Ook erger ik mij aan de foute weergave van de barometrische hoogtemeters. Die moet je altijd manueel corrigeren bij Garmin connect door de GPS gegevens in te schakelen.
Ik ben dus aan het uitkijken naar een forerunner...
Als ik ga lopen duurt het een kilometer of 2 vooraleer de hartslagmeting in gang schiet.
Meestel heb ik de eerste 2km dus een veel te lage hartslag in vergelijking met de werkelijjkheid en daarna wordt hij plots wakker en begint een correcte (althans dat denk ik) hartslag weer te geven.
Bij het pairen van een hartslagband komt dit ook voor alleen is de tijde van "slapen" dan wat korter.
Voor zover ik kan zien is de Vivoactive dus meer een activity tracker en niet echt een sporthorloge. Ook erger ik mij aan de foute weergave van de barometrische hoogtemeters. Die moet je altijd manueel corrigeren bij Garmin connect door de GPS gegevens in te schakelen.
Ik ben dus aan het uitkijken naar een forerunner...
Problemen met GPS connectie maken Forerunner 45.
Sinds de laatste firmware update (3.90) heeft mijn Forerunner 45 problemen met het maken van satelietconnectie voor GPS.
Het duurt een eeuwigheid en soms lukt het helemaal niet.
Heb eea ook op https://forums.garmin.com...rt/f/forerunner-45-series gepost (en de daar gesuggereerde oplossingen uitgeprobeerd, helaas zonder resultaat) maar Garmin zelf reageert niet echt (niet door letterlijk te reageren maar ook niet met een update uit te brengen: terwijl ik niet de enige lijk te zijn).
Zijn hier toevallig mensen met vergelijkbare ervaringen en eventuele oplossingen?
Sinds de laatste firmware update (3.90) heeft mijn Forerunner 45 problemen met het maken van satelietconnectie voor GPS.
Het duurt een eeuwigheid en soms lukt het helemaal niet.
Heb eea ook op https://forums.garmin.com...rt/f/forerunner-45-series gepost (en de daar gesuggereerde oplossingen uitgeprobeerd, helaas zonder resultaat) maar Garmin zelf reageert niet echt (niet door letterlijk te reageren maar ook niet met een update uit te brengen: terwijl ik niet de enige lijk te zijn).
Zijn hier toevallig mensen met vergelijkbare ervaringen en eventuele oplossingen?
@Vhond De ervaring dat Garmin nergens op reageert heeft denk ik iedereen wel ervaring mee, want dat is helaas de standaard bij ze.
Eventuele oplossing: laat eens je toestel een tijdje buiten "soaken" (gps aan, en half uur met vrij zicht op de lucht een activiteit laten doen) en hang 'm even aan de pc zodat de satelliet gegevens weer vers zijn.
Aangezien je al aangeeft van alles geprobeerd te hebben is het wellicht overbodig advies maar alle beetjes helpen toch?
Eventuele oplossing: laat eens je toestel een tijdje buiten "soaken" (gps aan, en half uur met vrij zicht op de lucht een activiteit laten doen) en hang 'm even aan de pc zodat de satelliet gegevens weer vers zijn.
Aangezien je al aangeeft van alles geprobeerd te hebben is het wellicht overbodig advies maar alle beetjes helpen toch?
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
@Vhond Het Garmin Forum is volgens mij ook geen support forum waar je problemen kunt melden die Garmin dan oplost. Het komt dan ook maar af en toe voor dat een Garmin medewerker hier reageert. Het is toch meer een community forum waar mensen elkaar proberen te helpen, net als hier.
Als je echt support wilt voor je probleem bij Garmin, dan zul je hun rechtstreeks moeten benaderen via chat, e-mail of bellen. Chat of bellen is dan de beste optie, want op een e-mail krijg je waarschijnlijk een bericht dat je de laatste firmware moet installeren en/of je horloge moet terugzetten naar fabrieksinstellingen.
Als je echt support wilt voor je probleem bij Garmin, dan zul je hun rechtstreeks moeten benaderen via chat, e-mail of bellen. Chat of bellen is dan de beste optie, want op een e-mail krijg je waarschijnlijk een bericht dat je de laatste firmware moet installeren en/of je horloge moet terugzetten naar fabrieksinstellingen.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Wat moest ik ook al weer doen als ik krijg "nieuwe drempel gedeteceerd". Want volgens mij past hij daar zijn zones niet aan als je accepteren drukt.. of wel.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik heb op m'n fenix6x m'n zones met drempelwaarde ingesteld. Bij het detecteren van een nieuwe waarde pastte ie deze aan. (tot mijn ongenoegen) Sindsdien accepteer ik geen nieuwe gedetecteerde waarde.Cyberpope schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:46:
Wat moest ik ook al weer doen als ik krijg "nieuwe drempel gedeteceerd". Want volgens mij past hij daar zijn zones niet aan als je accepteren drukt.. of wel.
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Hmmm..Kreeg vandaag weer een melding op mijn Fenix 6 van snelste 1km..Slaat helemaal nergens op. Heb PR sinds gisteren uitstaan in Connect. Ook nog iets met trainen in zones wat ik niet helemaal snap? Als ik bijvoorbeeld in zone 140-160 hartslag loop, dan piept het horloge al bij 150 of 152? Let op hoge hartslag zegt hij dan netjes via mijn Airpods. De max van de zone is toch 160, waarom dan deze melding?
Sorry, ben nog aan het leren opnieuw met Garmin en Connect...;-)
“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”
Misschien heb je een Alert aan staan. Kijk eens onder Run Settings>Alerts.pdavie2311 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:36:
Hmmm..Kreeg vandaag weer een melding op mijn Fenix 6 van snelste 1km..Slaat helemaal nergens op. Heb PR sinds gisteren uitstaan in Connect. Ook nog iets met trainen in zones wat ik niet helemaal snap? Als ik bijvoorbeeld in zone 140-160 hartslag loop, dan piept het horloge al bij 150 of 152? Let op hoge hartslag zegt hij dan netjes via mijn Airpods. De max van de zone is toch 160, waarom dan deze melding?
PV 8x355 W45 & 8x355 O45 / 2x MT 5.12 kWh V151 CT003 V114 Landis & Gyr E350 1P
Beetje aan het rondkijken voor een upgrade van mijn vivoactive 3 en kom uit bij de Forerunner 745 of 935. Belangrijk hierbij is te melden dat ik er wel ook graag mee zou skiën. Via een vriend die de 935 heeft weet ik dat dat met dat horloge perfect lukt. Dit doet mij dan ook vermoeden dat dit bij de 745 evengoed zou werken. Helaas kan ik daar niets van terugvinden online. Iemand hier ervaring daarmee? Of andere tips die mijn keuze kunnen beïnvloeden?
@Tibs bij de specificaties op de website van garmin staat skiën er gewoon tussen bij de 745.
Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)
Dat kon met je VA3 al, dus zou zeggen dat de forerunners dat zeker ook hebben?Tibs schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:11:
Beetje aan het rondkijken voor een upgrade van mijn vivoactive 3 en kom uit bij de Forerunner 745 of 935. Belangrijk hierbij is te melden dat ik er wel ook graag mee zou skiën. Via een vriend die de 935 heeft weet ik dat dat met dat horloge perfect lukt. Dit doet mij dan ook vermoeden dat dit bij de 745 evengoed zou werken. Helaas kan ik daar niets van terugvinden online. Iemand hier ervaring daarmee? Of andere tips die mijn keuze kunnen beïnvloeden?
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
@PatrickC : als je voor mij een telefoonnummer of e-mailadres hebt van support hou ik me aanbevolen, desnoods chat.PatrickC schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:28:
@Vhond Het Garmin Forum is volgens mij ook geen support forum waar je problemen kunt melden die Garmin dan oplost. Het komt dan ook maar af en toe voor dat een Garmin medewerker hier reageert. Het is toch meer een community forum waar mensen elkaar proberen te helpen, net als hier.
En hun forum lijkt me juist bij uitstek de plek om te kunnen reageren op 'ongenoegens'. Zeg niet dat het hun verplichting is, maar daar zien ze wel wat er speelt mbt hun producten en kunnen ze eventuele negatieve beeldvorming beïnvloeden door tips and tricks en andere oplossingen te bieden.
@rockhopper Dank voor je tip. Iets soortgelijks heb ik al gedaan. Wat ik probeer te begrijpen is waarom het lijkt alsof het pas na de laatste update lijkt te spelen. Daarnaast vraag ik me af hoe vaak ik bovenstaande zou moeten herhalen om de satellietgegevens weer 'vers' te maken (is dat eenmalig of om de zoveel tijd)??rockhopper schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:34:
@Vhond De ervaring dat Garmin nergens op reageert heeft denk ik iedereen wel ervaring mee, want dat is helaas de standaard bij ze.
Waar precies?blavlaa schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:42:
[...]
Misschien heb je een Alert aan staan. Kijk eens onder Run Settings>Alerts.
Op je horloge naar Settings>Activities & Apps>Run>Run Settings>Alerts.
Daar kan je verschillende Alerts instellen waaronder ook voor een te hoge/lage hartslag.
PV 8x355 W45 & 8x355 O45 / 2x MT 5.12 kWh V151 CT003 V114 Landis & Gyr E350 1P
Werkt voor geen meter met de Vivoactive 3. Die hoogtemeter die erin zit doet niet echt wat hij moet doen. Ook daar ben ik, en een heleboel mensen naast mij, totaal niet tevreden over.Mistraller schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:52:
[...]
Dat kon met je VA3 al, dus zou zeggen dat de forerunners dat zeker ook hebben?
Staat er inderdaad tussen maar ik kijk meestal met een gezonde dosis argwaan naar die specificaties. Daarom dat ik graag een gebruikerservaring zou hebben. Beetje zoals DesFit gedaan heeft met de Fenix.BastiaanN schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:37:
@Tibs bij de specificaties op de website van garmin staat skiën er gewoon tussen bij de 745.
Garmin maakt het inderdaad niet makkelijk om deze te vinden, maar via deze link krijg je links naar chat, e-mail en telefoonnummers.Vhond schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 07:20:
[...]
@PatrickC : als je voor mij een telefoonnummer of e-mailadres hebt van support hou ik me aanbevolen, desnoods chat.
En hun forum lijkt me juist bij uitstek de plek om te kunnen reageren op 'ongenoegens'. Zeg niet dat het hun verplichting is, maar daar zien ze wel wat er speelt mbt hun producten en kunnen ze eventuele negatieve beeldvorming beïnvloeden door tips and tricks en andere oplossingen te bieden.
https://support.garmin.co...icTag=region_usingsensors
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Bedankt, inderdaad heel lastig te vindenPatrickC schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:09:
[...]
Garmin maakt het inderdaad niet makkelijk om deze te vinden, maar via deze link krijg je links naar chat, e-mail en telefoonnummers.
https://support.garmin.co...icTag=region_usingsensors
Daar vind ik wel segmentwaarschuwingen, die ik alleen aan/uit kan zetten. Denk dat dit die zones zijn van mijn workout. Maar kan niet dieper hierin..blavlaa schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:28:
[...]
Op je horloge naar Settings>Activities & Apps>Run>Run Settings>Alerts.
Daar kan je verschillende Alerts instellen waaronder ook voor een te hoge/lage hartslag.
@pdavie2311 heb je toevallig waarschuw abnormale hartslag aanstaan in connect? Staat onder geluiden en waarschuwingen.
Ik heb er nochtans nooit problemen mee gehad, qua vastlegging met skiën dan.Tibs schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:46:
[...]
Werkt voor geen meter met de Vivoactive 3. Die hoogtemeter die erin zit doet niet echt wat hij moet doen. Ook daar ben ik, en een heleboel mensen naast mij, totaal niet tevreden over.
De werkelijk aangeduide hoogte die klopt inderdaad vaak niet goed, dat ben ik met je eens.
---------------
Als er een barometer inzit kan het wel eens helpen om de kalibratie te starten bij start van je activiteit. Dat doe ik op mijn F5+ en dat reset vaak de hoogte naar de juiste hoogte bij de start van een activiteit.
Alleen bij melding laag heb ik dat aan staan. Dus dat is het ook niet...xray79 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:23:
@pdavie2311 heb je toevallig waarschuw abnormale hartslag aanstaan in connect? Staat onder geluiden en waarschuwingen.
bij een vivoactive 4 (die eheft een barometer - ik weet niet of een 3 dat ook heeft) moet je na de "ready" dat hij een GPS fix heeft nog twee minuten of zo wachten zodat hij extra GPS signalen heeft om de hoogte te calibreren voor je op start drukt. In de zomervakantie in Zwitserland zat ik vaak maar enkele meters hoogte naast de hoogte die op de bordjes stond als ik even had gewacht op de calibratie van de barometer.Mistraller schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:31:
[...]
Ik heb er nochtans nooit problemen mee gehad, qua vastlegging met skiën dan.
De werkelijk aangeduide hoogte die klopt inderdaad vaak niet goed, dat ben ik met je eens.
Heb zelf ook een VA4, wist niet dat je even moest wachten daarop, verklaart waarom hij soms kort na de start van een activiteit verspringt van hoogte.LinuxMan schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:04:
[...]
bij een vivoactive 4 (die heeft een barometer - ik weet niet of een 3 dat ook heeft) moet je na de "ready" dat hij een GPS fix heeft nog twee minuten of zo wachten zodat hij extra GPS signalen heeft om de hoogte te calibreren voor je op start drukt. In de zomervakantie in Zwitserland zat ik vaak maar enkele meters hoogte naast de hoogte die op de bordjes stond als ik even had gewacht op de calibratie van de barometer.
In de beta firmware zou het alvast mogelijk worden om de barometer zelf te calibreren:
Deze update is voor de duidelijkheid nog niet algemeen beschikbaar, enkel als beta.Changes made from version 5.10 to 5.21:toon volledige bericht
Added details page to last sport widgets
Added improvements for faster syncs with Garmin Connect Mobile
Improved shortcut setup and interaction with the page
Fixed potential auto activity start false positives
Fixed issues with double swipes from the watch face
Removed golf course list timeout when starting golf activity
Fixed layout of the 'No Notifications' page
> Added support for calibrating elevation from Garmin Connect Mobile
Updated stopwatch layout
Improved time to first GPS fix in certain conditions
Made general bug fixes for golf activities
Fixed body battery graph layout
Increased precision of weight in strength activities
Enabled app encryption for widgets and data fields
Improved translations
https://www8.garmin.com/s...load_details.jsp?id=15299
Als het gaat om de Forerunner 935 versus de 745, zou ik altijd de 745 nemen. Heeft meer intern geheugen beschikbaar voor datavelden (2x zoveel) en heeft een nieuwere interface. Verdere verschillen zijn heel beperktTibs schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:11:
Vraagje van een andere orde, ik weet dat de Polar Ignite wat specifieke fitness en krachtoefeningen heeft. Maar zijn horloges / platforms waar je je oefeningen in kan programmeren? Ik doe nu elke avond braaf m'n revalidatie setje via een app van de fysio (PhysiApp). Er gaat een moment komen dat ik stop met de fysio, nu nog maandelijks beetje terugkoppelen op de vooruitgang. Kun je bij Garmin losjes die oefeningen in een programmaatje zetten? Al was het alleen maar als reminder en ik heb verder nog een plank en rekoefeningen die er ook bij mogen.
Het manuaal kalibreren van deze barometrische sensor heeft Garmin destijds volgens mij verwijderd uit de firmware.xray79 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:45:
Als er een barometer inzit kan het wel eens helpen om de kalibratie te starten bij start van je activiteit. Dat doe ik op mijn F5+ en dat reset vaak de hoogte naar de juiste hoogte bij de start van een activiteit.
Dit is beperkt houdbaar. De satellieten zijn constant in beweging, dus logischerwijs zal de data met waar ze op bepaalde momenten "horen" te zijn ook vernieuwd moeten worden. Iets meer info in deze post van DCR.Vhond schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 07:23:
Daarnaast vraag ik me af hoe vaak ik bovenstaande zou moeten herhalen om de satellietgegevens weer 'vers' te maken (is dat eenmalig of om de zoveel tijd)??
Overigens betekend het verlopen van deze "epo" data niet dat het horloge niet werkt. Het betekend alleen dat het (iets) langer duurt voor er een fix is.
[ Voor 11% gewijzigd door rockhopper op 16-01-2021 02:32 ]
Va3 ook. De wachttijd is 30 seconden. Maar het geeft weinig verbetering, mijn huis kan van de ene op de andere dag nog altijd 150 gedaald zijnLinuxMan schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:04:
[...]
bij een vivoactive 4 (die eheft een barometer - ik weet niet of een 3 dat ook heeft) moet je na de "ready" dat hij een GPS fix heeft nog twee minuten of zo wachten zodat hij extra GPS signalen heeft om de hoogte te calibreren voor je op start drukt. In de zomervakantie in Zwitserland zat ik vaak maar enkele meters hoogte naast de hoogte die op de bordjes stond als ik even had gewacht op de calibratie van de barometer.

---------------
Ja. Je kunt in GC een krachttraining schema maken met oefeningen en aantal herhalingen/sets/gewicht. As je dan je training start en op de lap knop drukt spring je naar de volgende actie (een set of rust). Werkt prima.Frenz64 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 22:10:
Vraagje van een andere orde, ik weet dat de Polar Ignite wat specifieke fitness en krachtoefeningen heeft. Maar zijn horloges / platforms waar je je oefeningen in kan programmeren? Ik doe nu elke avond braaf m'n revalidatie setje via een app van de fysio (PhysiApp). Er gaat een moment komen dat ik stop met de fysio, nu nog maandelijks beetje terugkoppelen op de vooruitgang. Kun je bij Garmin losjes die oefeningen in een programmaatje zetten? Al was het alleen maar als reminder en ik heb verder nog een plank en rekoefeningen die er ook bij mogen.
Daar was ik bang voor
(of nog erger, AW heeft vast ook opties op dat gebied)
Maar goed, gegeven het feit dat ik voor het suppen ook al in de armen gedreven wordt van Garmin, ga ik me langzamerhand maar overgeven. Nu nog de vraag welke, spec wise en qua looks ga ik richting F5+, rationeel voldoet een tweedehands 935 of zelfs 645 ook
Maar goed, gegeven het feit dat ik voor het suppen ook al in de armen gedreven wordt van Garmin, ga ik me langzamerhand maar overgeven. Nu nog de vraag welke, spec wise en qua looks ga ik richting F5+, rationeel voldoet een tweedehands 935 of zelfs 645 ook
Bedankt voor deze post, maar ook mensen met CPE 'actual' hebben nog issues met de GPSrockhopper schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 02:31:
[...]
Dit is beperkt houdbaar. De satellieten zijn constant in beweging, dus logischerwijs zal de data met waar ze op bepaalde momenten "horen" te zijn ook vernieuwd moeten worden. Iets meer info in deze post van DCR.
Overigens betekend het verlopen van deze "epo" data niet dat het horloge niet werkt. Het betekend alleen dat het (iets) langer duurt voor er een fix is.
https://mightygadget.co.u...expired-cpe-january-2021/
Bij de VA3 bedoel je of in het algemeen? Op mijn F5+ kan het nog wel namelijk.PatrickC schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 22:53:
[...]
Het manuaal kalibreren van deze barometrische sensor heeft Garmin destijds volgens mij verwijderd uit de firmware.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Op de VA3. Dat horloge had bij release deze optie wel, maar dit werd in een latere firmware verwijderd.Gonadan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:07:
[...]
Bij de VA3 bedoel je of in het algemeen? Op mijn F5+ kan het nog wel namelijk.
https://forums.garmin.com...-after-update----what-the
Mijn vrouw heeft een vivoactive 4s die vastloopt bij een update. Enkel een driehoek (Garmin logo?) zichtbaar, verder doet het toestel niets. Heb alleen kunnen resetten door aan de stroom 10 seconde de uit knop vast te houden en dan toestel weer aan te zetten. Na een korte tijd weer de melding er is een update waarna hele verhaal weer opnieuw begint. Iemand idee hoe ik dit kan verhelpen?
Bekend probleem
https://forums.garmin.com...en-during-software-update
Handmatig doen via de pc?
https://www.wareable.com/...-update-garmin-watch-7369
[ Voor 58% gewijzigd door route99 op 16-01-2021 20:45 ]
@Rdam Kun je automatische updates niet uitzetten op het horloge? Ik heb dit op mijn FR645M ook uitgeschakeld, omdat ik zelf wil bepalen of een update geïnstalleerd wordt.
Horloge doet echt niks meer, krijg alleen een driehoek te zien. Heb ook al garmin express geprobeerd, maar pc herkend ook niks (mijn fenix5 ziet hij wel dus poort en kabeltje is goed). Ik denk dat ik terug ga naar de winkel (als ze weer open zijn).PatrickC schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:57:
@Rdam Kun je automatische updates niet uitzetten op het horloge? Ik heb dit op mijn FR645M ook uitgeschakeld, omdat ik zelf wil bepalen of een update geïnstalleerd wordt.
Thanks voor de snelle reactie. Helaas doet het horloge inmiddels niet meer dan een driehoekje tonen....route99 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:44:
Bekend probleem
De meeste Garmin horloges kun je ook een factory reset laten uitvoeren als het horloge eerst is uitgeschakeld en daarna in te schakelen met het indrukken van bepaalde buttons. Ik kan alleen niet zo snel vinden of dit ook op een VA 4S kan en hoe dit dan moet. Zie: https://www.wareable.com/...o-reset-garmin-watch-7324 en dan “Other ways to reset your Garmin watch”. Je zou Garmin Support ook even kunnen bellen hierover.Rdam schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:58:
[...]
Horloge doet echt niks meer, krijg alleen een driehoek te zien. Heb ook al garmin express geprobeerd, maar pc herkend ook niks (mijn fenix5 ziet hij wel dus poort en kabeltje is goed). Ik denk dat ik terug ga naar de winkel (als ze weer open zijn).
Kan het niet meer vinden inde instellingen idd. Tijd geleden nog gecontroleerd of dat aan stond en toen kon ik het wel vinden bij de barometer opties..... betekend dit nu dat bij start van een activiteit je 30 seconden wacht en het horloge dan automatisch gaat kalibreren?PatrickC schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 22:53:
[...]
Het manuaal kalibreren van deze barometrische sensor heeft Garmin destijds volgens mij verwijderd uit de firmware.
Edit: Even beter gezocht bij hoogtemeter/altimeter kun je nog wel de kalibratie aanzetten bij start activiteit. Dat werkt hier ook wel goed om de hoogte te kalibreren. Heb wel een F5+ dus dat is andere firmware gok ik......
[ Voor 18% gewijzigd door xray79 op 18-01-2021 10:19 ]
Het lijkt er wel op.xray79 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:02:
[...]
Kan het niet meer vinden inde instellingen idd. Tijd geleden nog gecontroleerd of dat aan stond en toen kon ik het wel vinden bij de barometer opties..... betekend dit nu dat bij start van een activiteit je 30 seconden wacht en het horloge dan automatisch gaat kalibreren?
https://support.garmin.com/en-US/?faq=FmE1UxYdn56rYdmThGbO06
Vraag: Ik heb sinds kort de AirPods Pro in gebruik tijdens hardlopen, in combinatie met de Fenix 6 Pro. Nu heb ik geregeld (lees: steeds vaker) dat tijdens mijn loop de verbinding met de AirPods wegvalt. Kan deze dan wel weer herstellen (verbinding uit- en weer aanzetten), maar dat is best bewerkelijk steeds.
Is iemand bekend met dit issue en, belangrijker nog, hoe dit te fiksen?
Ik loop ook met de Fenix 6 Pro en Airpods 2019. Niks aan de hand. Verbinding maken gaat eigenlijk ook als een trein. Verwijderen en weer toevoegen zou ik inderdaad ook proberen.mefjoew schreef op maandag 18 januari 2021 @ 07:38:
Vraag: Ik heb sinds kort de AirPods Pro in gebruik tijdens hardlopen, in combinatie met de Fenix 6 Pro. Nu heb ik geregeld (lees: steeds vaker) dat tijdens mijn loop de verbinding met de AirPods wegvalt. Kan deze dan wel weer herstellen (verbinding uit- en weer aanzetten), maar dat is best bewerkelijk steeds.
Denk dat dit vooral een kwestie is van functionaliteit als bijv kaarten op de 935 vs nieuwer device (en dus langere support/etc) op de 745.Tibs schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:11:
Skieen lijkt in ieder geval ook met de 745 gewoon ondersteund te zijn...
Je vraag ging toch over hardlopen, of wat mis ikrockhopper schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:46:
[...]
Zolang je alleen aan het hardlopen / wandelen bent....
Blijkbaar wel een bekend probleem als je naar de change log van de huidige beta firmware kijkt:mefjoew schreef op maandag 18 januari 2021 @ 07:38:
https://forums.garmin.com...eries---14-72-public-beta
Dus in het kort, wordt aan gewerkt, en voor wie ongeduldig is: probeer de laatste beta versie
Thanks, die gaan we direct even installeren!BernieW schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:20:
[...]
Blijkbaar wel een bekend probleem als je naar de change log van de huidige beta firmware kijkt:
Dus in het kort, wordt aan gewerkt, en voor wie ongeduldig is: probeer de laatste beta versie
Heeft hier eigenlijk iemand de Forerunner 745? Ben wel eens benieuwd naar echte gebruikerservaringen.
De enige die ik hier voorbij heb zien komen die (test) ervaring heeft met dat horloge is volgens mij @Eric van Ballegoie , want die heeft dat horloge al eens een keertje getest.Tibs schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:29:
Heeft hier eigenlijk iemand de Forerunner 745? Ben wel eens benieuwd naar echte gebruikerservaringen.
De FR745 zit in een wat moeilijke positie volgens mij... de prijs is nogal hoog en een triathlon loper of trail runner gaat wellicht sneller voor een FR945 of Fenix 6 vanwege de kaart ondersteuning en batterijduur. En als je met name een hardloper bent, dan zal de FR 245 wellicht vaker de voorkeur hebben of de oudere maar goedkopere FR645. Als ze de FR745 op het prijsniveau van de FR645 hadden gezet, dan was het waarschijnlijk een populairder horloge geworden tot nu toe.
Even beter gezocht bij hoogtemeter/altimeter kun je nog wel de kalibratie aanzetten bij start activiteit. Dat werkt hier ook wel goed om de hoogte te kalibreren. Heb wel een F5+ dus dat is andere firmware gok ik......PatrickC schreef op zondag 17 januari 2021 @ 18:08:
[...]
Het lijkt er wel op.
Anoniem: 677216
Hoeveel verschil zit er tussen de hartslagsensoren in verschillende Garmin horloges?
Ik heb een FR45 geprobeerd, maar de hartslagmeting daarvan was echt onbruikbaar/onbetrouwbaar (tijdens hardlopen, op de fiets, gewoon overdag).
Een verhoging van de hartslag tijdens inspanning wordt niet of pas heel laat gemeten. En als hij eenmaal de trend goed meet, is de hartslag nog altijd zo'n 10% lager dan met een hartslagband.
Zijn de duurdere modellen beter? Of andere fabrikanten? Of is dit probleem inherent aan metingen op de pols?
Ik heb een FR45 geprobeerd, maar de hartslagmeting daarvan was echt onbruikbaar/onbetrouwbaar (tijdens hardlopen, op de fiets, gewoon overdag).
Een verhoging van de hartslag tijdens inspanning wordt niet of pas heel laat gemeten. En als hij eenmaal de trend goed meet, is de hartslag nog altijd zo'n 10% lager dan met een hartslagband.
Zijn de duurdere modellen beter? Of andere fabrikanten? Of is dit probleem inherent aan metingen op de pols?
Ik heb mijn FR645 al een hele tijd niet meer manuaal gekalibreerd. Ik heb me afgelopen zomer erover verbaasd hoe nauwkeurig de hoogtemeter was tijdens mijn vakantie in Zwitzerland. Daar week de waarde meestal maar een paar meter af van wat op de bordjes stond en ik vind een paar meter op hoogte van meer dan 2000m best wel nauwkeurig. Maar ook thuis zit de hoogtemeter meestal op zo’n 21-22m, wat gewoon precies klopt.xray79 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:19:
[...]
Even beter gezocht bij hoogtemeter/altimeter kun je nog wel de kalibratie aanzetten bij start activiteit. Dat werkt hier ook wel goed om de hoogte te kalibreren. Heb wel een F5+ dus dat is andere firmware gok ik......
De 745 staat bij mijn lokale handelaar te koop aan €389. Daarom dat ik deze toch serieus overweeg ten opzichte van de 945 die toch weer een €100 duurder is.PatrickC schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:19:
[...]
De enige die ik hier voorbij heb zien komen die (test) ervaring heeft met dat horloge is volgens mij @Eric van Ballegoie , want die heeft dat horloge al eens een keertje getest.
De FR745 zit in een wat moeilijke positie volgens mij... de prijs is nogal hoog en een triathlon loper of trail runner gaat wellicht sneller voor een FR945 of Fenix 6 vanwege de kaart ondersteuning en batterijduur. En als je met name een hardloper bent, dan zal de FR 245 wellicht vaker de voorkeur hebben of de oudere maar goedkopere FR645. Als ze de FR745 op het prijsniveau van de FR645 hadden gezet, dan was het waarschijnlijk een populairder horloge geworden tot nu toe.
Ik kan het even niet meer vinden...
Welke Garmin IQ app laat ook weer zowel de pols meting als de borstband meting van je hartslag beiden zien?
Weet dat het in dit topic of in het gardlooptopic ooit ter sprake kwam maar mij search skills laten me in de steek,
edit
toch zelf iets gelijkends gevonden
Welke Garmin IQ app laat ook weer zowel de pols meting als de borstband meting van je hartslag beiden zien?
Weet dat het in dit topic of in het gardlooptopic ooit ter sprake kwam maar mij search skills laten me in de steek,

edit
[ Voor 32% gewijzigd door KnOeFz op 18-01-2021 10:49 ]
I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt
Er is een Facebook groep "Garmin Forerunner 745", dus als je een FB account hebt, kun je daar misschien eens te rade gaan.Tibs schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:29:
...
De 745 staat bij mijn lokale handelaar te koop aan €389. Daarom dat ik deze toch serieus overweeg ten opzichte van de 945 die toch weer een €100 duurder is.
389 euro begint toch al een redelijke prijs te worden t.o.v. de 500 euro adviesprijs.
It's just technology, not religion
Auxiliary Heart Rate FR945KnOeFz schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:42:
Ik kan het even niet meer vinden...![]()
Naam is een beetje misleidend. Deze versie is namelijk gewoon een update van de oorspronkelijke app die ook werkt bij de nieuwere modellen.
Garmin FR245M + HRM-RUN
Jaaa, dat was 'mm-vw schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:46:
[...]
Auxiliary Heart Rate FR945
Naam is een beetje misleidend. Deze versie is namelijk gewoon een update van de oorspronkelijke app die ook werkt bij de nieuwere modellen.
I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt
Die jij zelf gevonden hebt kende ik dan weer niet.KnOeFz schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:48:
[...]
Jaaa, dat was 'mthanks, lekker snelle reactie ook
Beide hebben overigens dezelfde app als basis en zijn ook om dezelfde reden door ontwikkeld. Namelijk ondersteuning van nieuwere modellen.
Garmin FR245M + HRM-RUN
Ik heb ervaring met zowel de FR 745 als 945. In de praktijk lijken beide heel er op elkaar. FR745 heeft als voordeel dat hij aanzienlijk compacter is, de 945 is best groot. Qua functionaliteit ontlopen beiden elkaar niet veel, tenzij je de mapsfunctie van de FR945 belangrijk vindt. Zo niet, dan is het andere belangrijke verschil dat de FR945 24/7 SpO2 kan meten, terwijl de 745 dat alleen 's nachts doet.Tibs schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:29:
Wat ik in de praktijk wél merk is dat de FR745 gewoon vaker aan de lader moet, bij mij gemiddeld eens in de 4 dagen, terwijl de FR945 - als je 24/7 SpO2 meting uitzet - het minimaal een dag langer volhoudt.
Overigens werkt de Elevate V2 hartslagsensor van de nieuwe Garmins bij mij over het algemeen uitstekend. Ik heb meerdere vergelijkingen gedaan met een borstband en hoewel PPG sensors niet perfect zijn, behoort Garmin wel tot de betere. Waar Garmin bij mij (vaak) de mist in gaat is bij workouts met een lage hartslag, zoals tuinieren. In dat geval willen de horloge nog wel eens het dubbele van mijn daadwerkelijke hartslag aangeven.
Snelle hartslagwisselingen worden bij mij meestal goed opgepikt, al geldt dat een PPG sensor dit nooit zo goed zal doen als een ECG-model. Voor intervals gebruik ik daarom altijd een borstband.
Tip: Als je veel haar op je pols hebt kan het de moeite waard zijn om het haar onder de sensor weg te scheren. Klinkt erg nerdig, maar het kan effect hebben.
:strip_exif()/f/image/bZgm8iqzIE2Eof0Y45REq6sO.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt. Na GPS fix 30 seconden in het scherm blijven staan. Krijg je geen melding van oid, dus maar afwachten of het werkt....PatrickC schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:23:
[...]
Op de VA3. Dat horloge had bij release deze optie wel, maar dit werd in een latere firmware verwijderd.
https://forums.garmin.com...-after-update----what-the
---------------
Dat moet je wel écht heel behaard zijn denk ik. Onder een horloge lijkt me dat bovendien heel vervelend?Eric van Ballegoie schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:11:
[...]
Tip: Als je veel haar op je pols hebt kan het de moeite waard zijn om het haar onder de sensor weg te scheren. Klinkt erg nerdig, maar het kan effect hebben.
Ik heb zelf nogal last van samentrekkende bloedvaten bij kou. Dat uit zich bijvoorbeeld in slechte bloeddonaties in de herfst/winter en het "fenomeen van raynaud".
Gebrek aan contrast is volgens mij veel vaker de reden van slechte optische HR meting, ik heb niet de indruk dat beharing dat zo sterk beïnvloedt. (Want ik heb bij slechte meting vaak wel last van cadans lock dus het horloge ziet wel iets)
---------------
Dat is inderdaad een mooie prijs voor de 745 en zit zelfs onder de prijs van de 645 toen deze net zo lang op de markt was. Ik heb destijds de 645 wel voor 330 kunnen kopen, maar dat was met 25% korting, wat best wel bijzonder was op een horloge dat pas net op de markt was.Tibs schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:31:
[...]
De 745 staat bij mijn lokale handelaar te koop aan €389. Daarom dat ik deze toch serieus overweeg ten opzichte van de 945 die toch weer een €100 duurder is.
Dat vind ik dan weer tegenvallen wat betreft de FR945. Deze zou toch een fors betere batterijduur moeten hebben dan de FR745. Volgens de specs van Garmin heeft de FR945 een meer dan 2 x zo lange batterijduur in smartwatch-mode en ook bij de GPS- mode.Eric van Ballegoie schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:11:
Wat ik in de praktijk wél merk is dat de FR745 gewoon vaker aan de lader moet, bij mij gemiddeld eens in de 4 dagen, terwijl de FR945 - als je 24/7 SpO2 meting uitzet - het minimaal een dag langer volhoudt.
Verbruik bij GPS-activiteiten is sowieso een heel stuk minder inderdaad. Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik nog geen 100% eerlijke vergelijkingen heb gedaan: Ik gebruik de FR745 nu in een periode dat ik wat minder sport dan toen ik de 945 als primair horloge gebruikte. Ik zal nog wat tests doen met beide horloges tegelijk in gebruik.PatrickC schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:44:
[...]
Dat vind ik dan weer tegenvallen wat betreft de FR945. Deze zou toch een fors betere batterijduur moeten hebben dan de FR745. Volgens de specs van Garmin heeft de FR945 een meer dan 2 x zo lange batterijduur in smartwatch-mode en ook bij de GPS- mode.
Je mist dat ik niets vroeg en ik een aanvulling gaf op je stelling over altijd de juiste afstand hebben. Dit is niet het hardloop topic, mensen die dit topic lezen doen aan verschillende sporten. Het leek me daarom op zijn plaats om erbij te vermelden dat je in feite alleen bij het hardlopen iets aan een pod hebt. Verder gaf je een prima antwoord hoor.Cloclo100 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 08:58:
[...]
Je vraag ging toch over hardlopen, of wat mis ik?
@Eric van Ballegoie @Mistraller Eric heeft een goed punt hoor. Behalve dat haar een blokkade kan vormen, kan het ook zorgen voor een minder goede sluiting. Een optische sensor kan heel slecht tegen vals strooilicht. Het is ook niet voor niets dat Scosche (losse optische band) het advies geeft om de band binnenkant elleboog te dragen. Deze plek is bij de meeste mensen veel minder behaard (door fysieke slijtage). Het zal overigens bij veel mensen niks extra opleveren, dat scheren, maar goed af en toe zie je nog wel eens iemand van het type "teenwolf"
[ Voor 34% gewijzigd door rockhopper op 18-01-2021 14:16 ]
Ik heb zelf geen buitengewoon behaarde armen, maar merkte bij een testje afgelopen zomer vooral met goedkopere horloges en fitnesstrackers die maar één fotosensor hebben dat het weldegelijk verschil kan maken, zeker als je zwemt of bezweet raakt waardoor meerder haren aan elkaar gaan kleven.Behalve dat haar een blokkade kan vormen, kan het ook zorgen voor een minder goede sluiting. Een optische sensor kan heel slecht tegen vals strooilicht. Het is ook niet voor niets dat Scosche (losse optische band) het advies geeft om de band binnenkant elleboog te dragen.
@rockhopper binnenkant elleboog is ook een dunnere huid en meer doorbloeding, dat zal vast ook mee spelen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit soort tips geven simpelweg aan dat OHR op de pols gewoon een enorm compromis is.
@rockhopper Die locatie heeft echt niks met beharing te maken; er lopen daar nogal wat bloedvaten. Bovenzijde pols lopen veel minder brede vaten. OHR doet niets anders dan kijken naar de intensiteit van de kleur. Als die wisselt "dan zal het wel HR zijn" en zo ontstaat dus ook cadans lock omdat een spier die zich ritmisch spant ook eenzelfde kleurverschil geeft. Op een plaats waar de grote bloedvaten lopen (waar ze dus ook altijd graag prikken voor bloedafnames) is de kans veel groter om een betrouwbare meting te kunnen doen.
@Eric van Ballegoie Dat zou inderdaad kunnen, ware het niet dat de meeste trackers meerdere leds hebben (de budgets van garmin zelfs al 2), en de chip niet zozeer een afbeelding maakt maar een algeheel beeld van de kleurintensiteit. In de zomer speelt licht van buiten ook nog mee. En als je gaat scheren, komt er vaak weer huidirritatie. Is ook roodheid...
OHR mist toch al zoveel veranderingen in HR, dat die ene sliert haar die toevallig net eens in de weg zit, over het totaal niet zou moeten uitmaken.
Ik denk dat als je je HR echt zo belangrijk vind dat je dat gaat scheren, je beter zou kunnen nadenken over een HR band.
Maar goed, just my 2cents.
@rockhopper Die locatie heeft echt niks met beharing te maken; er lopen daar nogal wat bloedvaten. Bovenzijde pols lopen veel minder brede vaten. OHR doet niets anders dan kijken naar de intensiteit van de kleur. Als die wisselt "dan zal het wel HR zijn" en zo ontstaat dus ook cadans lock omdat een spier die zich ritmisch spant ook eenzelfde kleurverschil geeft. Op een plaats waar de grote bloedvaten lopen (waar ze dus ook altijd graag prikken voor bloedafnames) is de kans veel groter om een betrouwbare meting te kunnen doen.
@Eric van Ballegoie Dat zou inderdaad kunnen, ware het niet dat de meeste trackers meerdere leds hebben (de budgets van garmin zelfs al 2), en de chip niet zozeer een afbeelding maakt maar een algeheel beeld van de kleurintensiteit. In de zomer speelt licht van buiten ook nog mee. En als je gaat scheren, komt er vaak weer huidirritatie. Is ook roodheid...
OHR mist toch al zoveel veranderingen in HR, dat die ene sliert haar die toevallig net eens in de weg zit, over het totaal niet zou moeten uitmaken.
Ik denk dat als je je HR echt zo belangrijk vind dat je dat gaat scheren, je beter zou kunnen nadenken over een HR band.
Maar goed, just my 2cents.
---------------
Feitelijk is alles behalve een officiële ECG een compromis.Mistraller schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:39:
Dit soort tips geven simpelweg aan dat OHR op de pols gewoon een enorm compromis is.
Het is een geleidelijke schaal van steeds praktischer/handzamer en mogelijk minder nauwkeurig. Hoe die balans uit slaat verschilt erg per persoon, situatie en gebruikte spullen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mijn broer heeft erg veel problemen met de OHR op zijn Fenix 6 Titanium. Het werkt meestal alleen maar goed als hij het horloge aan z’n rechterpols draagt, met de OHR aan de binnenkant. Doet hij dit niet, dan krijgt hij in 9 van de 10 gevallen een cadence lock.
Direct maar even de update getest en na een reboot van een horloge fikst dit inderdaad het (of in elk geval mijn) verbindingsissueBernieW schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:20:
[...]
Blijkbaar wel een bekend probleem als je naar de change log van de huidige beta firmware kijkt:
De FR945 heeft ook een iets groter display. Dat is ook wel prettig als de ogen wat ouder wordenEric van Ballegoie schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:11:
[...]
Ik heb ervaring met zowel de FR 745 als 945. In de praktijk lijken beide heel er op elkaar. FR745 heeft als voordeel dat hij aanzienlijk compacter is, de 945 is best groot. Qua functionaliteit ontlopen beiden elkaar niet veel, tenzij je de mapsfunctie van de FR945 belangrijk vindt. Zo niet, dan is het andere belangrijke verschil dat de FR945 24/7 SpO2 kan meten, terwijl de 745 dat alleen 's nachts doet.
[Afbeelding]
Nee, dat lijkt helaas maar zo. De FR945 heeft een veel bredere bezel rond het scherm.Frij5fd schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:48:
[...]
De FR945 heeft ook een iets groter display. Dat is ook wel prettig als de ogen wat ouder worden
Excuses, inderdaad, allebei 1,2 inch. Fenix 6 pro 1,3 inch (dus misschien de komende FR955 ook 1,3 inch)Eric van Ballegoie schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:49:
[...]
Nee, dat lijkt helaas maar zo. De FR945 heeft een veel bredere bezel rond het scherm.
Ik was (en ben) altijd erg kritisch geweest op OHR, omdat mijn Garmin OHR echt helemaal niets kan met high intensity workouts / intervallen werk.
Ik heb nu als probeersel een Whoop abonnement genomen en had net met werk een bootcamp half uurtje. Zonder zelfs de activiteit aan te zetten, herkende de Whoop de activiteit. Op zich niet heel bijzonder. Maar wat ik wel erg goed vond is dat de OHR data stukken realistischer is dan wat mijn Garmin OHR laat zien.
Garmin denkt dat mijn HR Max 121 was, terwijl de Whoop netjes 180max HR liet zien en redelijk geloofwaardig patroon. Tot nu toe erg positief verrast over de Whoop in z'n algemeenheid (terwijl DCrainmaker juist vindt dat de OHR van Whoop dramatisch is).
Enige nadeel: kost 25 EUR per maand abbo (!). Waarom dan toch gedaan? Ik wil de metric HRV meer gaan gebruiken om mijn herstel in te schatten.
Ik heb nu als probeersel een Whoop abonnement genomen en had net met werk een bootcamp half uurtje. Zonder zelfs de activiteit aan te zetten, herkende de Whoop de activiteit. Op zich niet heel bijzonder. Maar wat ik wel erg goed vond is dat de OHR data stukken realistischer is dan wat mijn Garmin OHR laat zien.
Garmin denkt dat mijn HR Max 121 was, terwijl de Whoop netjes 180max HR liet zien en redelijk geloofwaardig patroon. Tot nu toe erg positief verrast over de Whoop in z'n algemeenheid (terwijl DCrainmaker juist vindt dat de OHR van Whoop dramatisch is).
Enige nadeel: kost 25 EUR per maand abbo (!). Waarom dan toch gedaan? Ik wil de metric HRV meer gaan gebruiken om mijn herstel in te schatten.
Vandaag is de Fenix 6 Solar (non pro) in de aanbieding bij iBood voor 499 euro...
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Zelfde ervaring met een Apple Watch SE en 6. Daarmee kan ik krachttraining doen en worden de intervallen qua hoge pieken (Squats/Deadlifts/Pull Ups) erg goed geregistreerd en on par met een borstband. De Garmins (van F6 tot Venu tot FR245 etc.) zaten er meestal 40 slagen onder.Requiem19 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:41:
Ik was (en ben) altijd erg kritisch geweest op OHR, omdat mijn Garmin OHR echt helemaal niets kan met high intensity workouts / intervallen werk.
Whoop leek mij ook zeer interessant maar inderdaad erg duur. Misschien is HRV4training iets voor je als alternatief? Ik heb het niet geprobeerd maar de metrics zijn erg interessant en zeker als je horloge het ondersteunt heb je continu de metingen zonder extra handelingen te doen.
@Eric van Ballegoie wat bedoel je met 'Snelle hartslagwisselingen worden bij mij meestal goed opgepikt, al geldt dat een PPG sensor dit nooit zo goed zal doen als een ECG-model'? Betekent dit dat bijvoorbeeld een AW6 zo'n ECG sensor heeft omdat deze ECG metingen ondersteunt en dat daarom de hartslag accurater geregistreerd wordt dan bij een PPG sensor?
Thanks, HRV4training ga ik eens bekijken!Aghanim schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:45:
[...]
Zelfde ervaring met een Apple Watch SE en 6. Daarmee kan ik krachttraining doen en worden de intervallen qua hoge pieken (Squats/Deadlifts/Pull Ups) erg goed geregistreerd en on par met een borstband. De Garmins (van F6 tot Venu tot FR245 etc.) zaten er meestal 40 slagen onder.
Whoop leek mij ook zeer interessant maar inderdaad erg duur. Misschien is HRV4training iets voor je als alternatief? Ik heb het niet geprobeerd maar de metrics zijn erg interessant en zeker als je horloge het ondersteunt heb je continu de metingen zonder extra handelingen te doen.
@Eric van Ballegoie wat bedoel je met 'Snelle hartslagwisselingen worden bij mij meestal goed opgepikt, al geldt dat een PPG sensor dit nooit zo goed zal doen als een ECG-model'? Betekent dit dat bijvoorbeeld een AW6 zo'n ECG sensor heeft omdat deze ECG metingen ondersteunt en dat daarom de hartslag accurater geregistreerd wordt dan bij een PPG sensor?
Overigens nog steeds erg impressed met de Whoop. Zijn wel echt een stukje verder dan Garmin qua hoe ze de data presenteren en hoe ze je als consument aanbevelingen geven. Is veel meer sturen, waarbij Garmin meer informerend is.
Ik ga Whoop nog wel even houden.
Snap ik nu dat je OHR aan het vergelijken bent met een borstband? Want dat zijn natuurlijk twee compleet verschillende dingen. Als je een borstband aan je Garmin koppelt werkt dat natuurlijk net zo goed. Want vastleggen wat er binnenkomt kan elk apparaat wel, en Garmin horloges kunnen prima met een externe HR source omgaan.Aghanim schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:45:
... erg goed geregistreerd en on par met een borstband....
Zo log ik bijvoorbeeld Zwift activiteiten (qua HR) ook altijd tegelijk met mijn Garmin. Op die manier zet garmin Connect namelijk de data van de band ook in mijn gewone HR lijn. Als je achteraf een activity upload (Wat zwift dus doet) dan blijft in je gewone HR profiel (dus niet binnen de activity maar wat je in Connect ziet) gewoon OHR zichtbaar en daar had je natuurlijk niet die band voor omgedaan...
Overigens; na het zwiften stop ik de (non-gps) activiteitsmeting op de garmin en gooi deze weg. Dan heb je geen dubbele data, maar de HR van de band staat dan al keurig in Connect.
[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 22-01-2021 00:25 ]
---------------
De vergelijking gaat om hoe nauwkeurig OHR is vs een borstband.Mistraller schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 00:23:
[...]
Snap ik nu dat je OHR aan het vergelijken bent met een borstband? Want dat zijn natuurlijk twee compleet verschillende dingen. Als je een borstband aan je Garmin koppelt werkt dat natuurlijk net zo goed. Want vastleggen wat er binnenkomt kan elk apparaat wel, en Garmin horloges kunnen prima met een externe HR source omgaan.
Zo log ik bijvoorbeeld Zwift activiteiten (qua HR) ook altijd tegelijk met mijn Garmin. Op die manier zet garmin Connect namelijk de data van de band ook in mijn gewone HR lijn. Als je achteraf een activity upload (Wat zwift dus doet) dan blijft in je gewone HR profiel (dus niet binnen de activity maar wat je in Connect ziet) gewoon OHR zichtbaar en daar had je natuurlijk niet die band voor omgedaan...
Overigens; na het zwiften stop ik de (non-gps) activiteitsmeting op de garmin en gooi deze weg. Dan heb je geen dubbele data, maar de HR van de band staat dan al keurig in Connect.
@Requiem19& @Mistraller Daar is wel eea aan gemeten:
slow whoop in "Het grote sporthorloge met GPS topic."
En dit vond hij ervan:Ik heb een Garmin Forerunner 645 met Optical Heart-Rate (OHR) en sinds kort ook een hartslagband van Wahoo Tickr. Ik was benieuwd naar de verschillen tussen beide, dus ik heb een testje gedaan, waarbij ik mijn horloge zowel de OHR als de Tickr laat registeren.
Formeel zou je dan zoiets voor je eigen horloge moeten herhalen icm de band die je hebt. Trendmatig lees ik toch wel vaak hier ervaringen die in lijn zijn met wat @slow whoop zelf gemeten heeft.En wat hebben we hier nu allemaal aan? Niet veel, maar ik vond het op dit forum wel gepast.Als ik een nauwkeurige hartslagregistratie wil tijdens een gewone duurloop kan ik met een gerust hart mijn Tickr thuis laten. Tijdens interval training lijkt de Tickr betrouwbaarder te zijn dan de OHR. Geen verrassende conclusies, lijkt me. Maar wel leuk om nog een keer bevestigd te zien aan de hand van eigen metingen.
[ Voor 9% gewijzigd door route99 op 22-01-2021 09:29 ]
Je hebt met HRV4training bij mijn weten geen continue meting. Je hebt één meting op een vast moment op de dag. Meestal gelijk als je wakker wordt. Althans, dat is wat ik inmiddels een jaar of drie doe met deze app.Aghanim schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:45:
[...]Misschien is HRV4training iets voor je als alternatief? Ik heb het niet geprobeerd maar de metrics zijn erg interessant en zeker als je horloge het ondersteunt heb je continu de metingen zonder extra handelingen te doen.
Maar om eerlijk te zijn, ben ik er nog steeds niet achter wat ik er precies mee kan. Als ik kort/ slecht slaap wordt er een hogere HRV gemeten en krijg ik het advies om het wat rustiger aan te doen. Precies zoals ik zelf ook denk en voel. En ik kan zien dat alcohol ook invloed heeft. Maar dat weet en voel ik zonder die meting ook wel
Wellicht tijd om er mee te stoppen ipv te denken dat ik er binnenkort wel een toepassing voor vind
Ik heb een Fenix 5X én een Garmin HRM hartslagband. In de bijna 3 jaar dat ik deze combi gebruik, gebruik ik vooral de HRM band omdat deze veel nauwkeuriger is bij intervallen (dus precies zoals @slow whoop ook beschrijft). Bij een Crossfit interval training weet ik dat mijn hartslag tussen de 175-195 zit op basis van 120+ trainingen.route99 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:25:
@Requiem19& @Mistraller Daar is wel eea aan gemeten:
[...]
En dit vond hij ervan:
[...]
Formeel zou je dan zoiets voor je eigen horloge moeten herhalen icm de band die je hebt. Trendmatig lees ik toch wel vaak hier ervaringen die in lijn zijn met wat @slow whoop zelf gemeten heeft.
Die 4-5 keer dat ik mijn HRM band vergeten ben en mn OHR moest gebruiken, was de Max HR 130.

Ik ben nu bezig met fietsen op mn Wahoo Kickr en meet zowel met mn Wahoo Tickr HR band icm met mn Garmin Edge als met de Whoop OHR. Dit betreft ook veel intervallen en de Whoop blijft veel nauwkeuriger bij de Wahoo Tickr Band dan de Garmin OHR dat ooit gedaan heeft (peak HR scheelde 3bpm en average HR scheelde 2 bpm).
Dat is dus voor mij de eerste conclusie: de Whoop OHR werkt bij mij veel beter dan de Garmin OHR. Maar het zijn pas de eerste indrukken
Whoop met je gemiddelde HRV van de laatste 5 minuten van je (diepe?) slaap. Gaat allemaal geautomatiseerd. Verder natuurlijk rust hartslag, slaap zelf en respiratory rate. Op basis van een combinatie van die metrics geeft Whoop een herstel score 0-100%.elastiek schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:37:
[...]
Je hebt met HRV4training bij mijn weten geen continue meting. Je hebt één meting op een vast moment op de dag. Meestal gelijk als je wakker wordt. Althans, dat is wat ik inmiddels een jaar of drie doe met deze app.
Maar om eerlijk te zijn, ben ik er nog steeds niet achter wat ik er precies mee kan. Als ik kort/ slecht slaap wordt er een hogere HRV gemeten en krijg ik het advies om het wat rustiger aan te doen. Precies zoals ik zelf ook denk en voel. En ik kan zien dat alcohol ook invloed heeft. Maar dat weet en voel ik zonder die meting ook wel
Wellicht tijd om er mee te stoppen ipv te denken dat ik er binnenkort wel een toepassing voor vind
Gisterenavond heb ik gefietst, maar kon pas laat op de fiets (20:30). Was 22:00 klaar, toen pas gegeten en 23:45 naar bed. Verder gewoon een gezonde dag. Maar hee.. recovery score was ineens 60% (HRV omlaag, RHR omhoog).
Wat het voor mij eigenlijk doet is inzicht geven in welke mate bijv laat sporten en laat eten niet goed zijn voor je herstel. Betekent dus de opdracht voor mij om mss vlg keer de late fietstraining te laten schieten en de vlg ochtend vroeg te fietsen...
Wat maakt die Whoop dan zoveel beter? Andere techniek? Andere plaats van meten? Wel fijn dat het beter is maar dat mag ook wel voor die maandprijs
Zeker bij fietsen en crossfit/fitness is optische meting bij mij (maar bij de meeste mensen als je op de fora en FB posts afgaat) minder secuur door de druk op de polsen/koud weer etc. etc.
Heb wel eens met band vergeleken tijdens fitness en dat gaat veel beter dan OHR. Calorieën zijn 2 keer zo hoog 140 C met OHR tegen 300+ C met band bij een uurtje krachttraining met HR band.
Ook wel eens gelopen met die auxillary IQ app. Staan nog plaatjes ter vergelijking hier in het forum.
Met lopen werkt OHR wel maar meestal alleen bij de rustige duurlopen of tempolopen waar de hartslag niet veel zal veranderen. Nu met kouder weer is OHR ook vaak wat minder in het begin. Ik gebruik voor interval en drempeltesten een Wahoo Tickr band dus mis de running dynamics maar dat scheelde ook weer in de aanschaf prijs.
Zeker bij fietsen en crossfit/fitness is optische meting bij mij (maar bij de meeste mensen als je op de fora en FB posts afgaat) minder secuur door de druk op de polsen/koud weer etc. etc.
Heb wel eens met band vergeleken tijdens fitness en dat gaat veel beter dan OHR. Calorieën zijn 2 keer zo hoog 140 C met OHR tegen 300+ C met band bij een uurtje krachttraining met HR band.
![]() | ![]() |
Ook wel eens gelopen met die auxillary IQ app. Staan nog plaatjes ter vergelijking hier in het forum.
Met lopen werkt OHR wel maar meestal alleen bij de rustige duurlopen of tempolopen waar de hartslag niet veel zal veranderen. Nu met kouder weer is OHR ook vaak wat minder in het begin. Ik gebruik voor interval en drempeltesten een Wahoo Tickr band dus mis de running dynamics maar dat scheelde ook weer in de aanschaf prijs.
probeer de volgende x de band wat strakker te doen, dat lijkt (tijdens activiteiten) een groot verschil.Requiem19 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:45:
[...]
Ik heb een Fenix 5X én een Garmin HRM hartslagband. In de bijna 3 jaar dat ik deze combi gebruik, gebruik ik vooral de HRM band omdat deze veel nauwkeuriger is bij intervallen (dus precies zoals @slow whoop ook beschrijft). Bij een Crossfit interval training weet ik dat mijn hartslag tussen de 175-195 zit op basis van 120+ trainingen.
Die 4-5 keer dat ik mijn HRM band vergeten ben en mn OHR moest gebruiken, was de Max HR 130.![]()
Ik ben nu bezig met fietsen op mn Wahoo Kickr en meet zowel met mn Wahoo Tickr HR band icm met mn Garmin Edge als met de Whoop OHR. Dit betreft ook veel intervallen en de Whoop blijft veel nauwkeuriger bij de Wahoo Tickr Band dan de Garmin OHR dat ooit gedaan heeft (peak HR scheelde 3bpm en average HR scheelde 2 bpm).
Dat is dus voor mij de eerste conclusie: de Whoop OHR werkt bij mij veel beter dan de Garmin OHR. Maar het zijn pas de eerste indrukken
Ik merk ook verschil als ik indoor fiets of buiten op de MTB, indoor komt het niet zo nauw met hoe strak de band zit, maar op de MTB heb ik hier ook weleens last van. (dan pak ik liever de borstband).
Whoop is vooral veel verder met het toepassen van de data tov Garmin imoxray79 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:08:toon volledige bericht
Wat maakt die Whoop dan zoveel beter? Andere techniek? Andere plaats van meten? Wel fijn dat het beter is maar dat mag ook wel voor die maandprijs![]()
[Afbeelding] [Afbeelding]
En ja, het is ook wel (te) duur. Dus echt een experiment voor mij.The app in particular is something that every other company in this space could take notes on. In fact, I’d say Garmin, Polar, and Apple should force 20 of their engineering folks to wear Whoop straps for 3 months to really understand it (the good and the bad). But to primarily understand the app and data flow and how to surface data to athletes in a mostly cohesive manner.
Mijn ervaring is ook dat OHR zinloos is bij Crossfit. Maar met mn Whoop ging het woensdag bij een binnen bootcamp met werk behoorlijk goed. Ik heb zaterdag een buiten Crossfit wodje, dan ga ik zowel mijn Garmin met borstband aanzetten en de whoop omhouden. Ik zal ter info en lering en vermaak wat screenshots plaatsen.
@Prulleman Yes - heb echt vanalles geprobeerd met OHR. Horloge veel hoger. Super strak om m'n pols. Etc etc. Maar bij HIIT achtige trainingen raakt OHR bij mij echt altijd volledig van het padje.
[ Voor 9% gewijzigd door Requiem19 op 22-01-2021 10:20 ]
Ik had eerst een Forerunner 45s. Maar die had wat hot pixels. Via de garantie kan ik weer een nieuwe kopen. Zit met een schuin oog ook naar de Vvoactive 4s te kijken. Is het de 120 euro extra waard? Denk dat ik Garmin pay niet zal gebruiken. De pulse oximeter lijkt me wel grappig maar deze schijnt veel energie te gebruiken..Gebruikt iemand kaarten met navigatie op de vivoactive 4s? Dat lijkt me nog wel handig.
Gisteren steeg de luchtdruk zo sterk dat de barometer van mijn Vivoactive vond dat ik 52 trappen naar beneden had gelopen :-)
Ik ben wel benieuwd wat voor algoritme ze gebruiken om in te schatten of je nou een verdieping omhoog/omlaag bent gelopen, of dat de buitenluchtdruk gewoonweg is veranderd. Gisteren zat het in ieder geval fout!
Ik ben wel benieuwd wat voor algoritme ze gebruiken om in te schatten of je nou een verdieping omhoog/omlaag bent gelopen, of dat de buitenluchtdruk gewoonweg is veranderd. Gisteren zat het in ieder geval fout!
Het was om 8:00 uur windkracht 12 in vlagen (IJmuiden pier) met corresponderend lagedrukgebied. Daar lijkt me een aardige verklaring in zitten
Klopt inderdaad, dat maakt aardig verschil. OHR leunt zwaar op het optische (duh) en dat kan door beweging van het horloge ten opzichte van de arm gemakkelijk verstoord worden. Bij hardlopen merk je daar weinig van maar bij fietsen over een hobbelige ondergrond of atletische oefeningen met veel armgebruik (zoals @Requiem19 ) dan is het bijna onvermijdelijk.Prulleman schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:09:
probeer de volgende x de band wat strakker te doen, dat lijkt (tijdens activiteiten) een groot verschil.
Ik merk ook verschil als ik indoor fiets of buiten op de MTB, indoor komt het niet zo nauw met hoe strak de band zit, maar op de MTB heb ik hier ook weleens last van. (dan pak ik liever de borstband).
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik krijg bij het syncen met Spotify bijna altijd een synchronisatie error op mijn Forerunner 945, met name als ik wat langere (>45 minuten) podcasts sync. Iemand de gouden tip?
[ Voor 4% gewijzigd door acidd91 op 22-01-2021 12:32 ]
Dat zou niet verklaren waarom OHR bij hardloop intervallen ook minder goed werkt?Gonadan schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:47:
[...]
Klopt inderdaad, dat maakt aardig verschil. OHR leunt zwaar op het optische (duh) en dat kan door beweging van het horloge ten opzichte van de arm gemakkelijk verstoord worden. Bij hardlopen merk je daar weinig van maar bij fietsen over een hobbelige ondergrond of atletische oefeningen met veel armgebruik (zoals @Requiem19 ) dan is het bijna onvermijdelijk.
Ik heb dat ook af en toe met m'n venu. Dat'ie op een gegeven moment stopt met syncen en errors begint te geven.acidd91 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:30:
Ik krijg bij het syncen met Spotify bijna altijd een synchronisatie error op mijn Forerunner 945, met name als ik wat langere (>45 minuten) podcasts sync. Iemand de gouden tip?
Een keertje weer via de app verbinding maken en ook via het horloge even handmatig iets downloaden van spotify en zorgen dat hij goed met wifi contact maakt, zorgt er bij mij voor dat'ie weer een weekje of twee goed werkt.
Het lijkt alsof'ie een soort van uitgelogd raakt oid, of dat er iets verloopt en door handmatig weer iets te doen, dit weer ververst wordt (als je begrijpt wat ik bedoel