“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”
Ja dat is goed. Zorg ook dat voor je start een goed fix heb in je activity. Dan moet hoet goed gaan.pdavie2311 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 18:25:
Aangaande die CPE! Als ik kijk op mijn Watch staat bij CPE: Huidige! Dit is goed? Wil morgen weer hardlopen namelijk, anders moet ik vanavond nog even alles aan de PC hangen...
PV 8x355 W45 & 8x355 O45 / 2x MT 5.12 kWh V151.215-V153.215 / CT003 V117 / L&G E350 1P DSMR4.2
Ik was even offline. Ik bedoel inderdaad alleen hartslag meten bij een sportactiviteit. Dit om batterij te besparen i.c.m. dat mijn hartslag buiten sporten om gewoon stabiel is en niet interessant om te meten.Frenz64 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:16:
Nederlands-technisch een uitdagende zin @gruys7 Hierboven wordt gespeculeerd wat je bedoelt. Mss nog een keer toelichten?
Maar helaas is dit niet mogelijk?
Idem hier dusPunt blijft wel, ik pak liever kaarten per land, dan één enorm bestand met alles. Dan is schakelen per land wel wat makkelijker.
ik zou niet weten waarom dat niet stevig zou zijn. Een Ali bandje van 2 euro met een snelsluiting werkt ook prima. Misschien iets minder soepel dan een orginele quick connect, maar dicht is dichtMacArnold schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:05:
Aansluitend op de vraag van @pdavie2311 hierboven: heeft iemand goede ervaringen met quick connect adapters voor een Garmin Fenix 6 zoals o.a. op Amazon om zo 'gewone bandjes' te kunnen gebruiken? Ik ben namelijk verzot op de zulu straps van Miro's Time maar wil het liefst de mogelijkheid van het wisselen van bandjes behouden én niet het risico lopen dat met een el cheapo oplossing m'n horloge tijdens een run een keer op de grond klettert…
[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 05-01-2021 20:29 ]
Heb er tot nu toe geen problemen mee (sinds mei afgelopen jaar in gebruik). Gebruik voor dag en door een leren bandje en tijdens sporten een silicon rubber bandje, beide met quick connect adapters van Ali. Hou er wel rekening mee dat het bandje zelf een maatje smaller moet zijn, de adapter moet immers op het horloge passen en het bandje op de adapter. Bij m'n F6 is de maat voor een normaal bandje en de adapter 22 mm, het bandje wat op de adapter past is 20 mm.MacArnold schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:05:
Aansluitend op de vraag van @pdavie2311 hierboven: heeft iemand goede ervaringen met quick connect adapters voor een Garmin Fenix 6 zoals o.a. op Amazon om zo 'gewone bandjes' te kunnen gebruiken? Ik ben namelijk verzot op de zulu straps van Miro's Time maar wil het liefst de mogelijkheid van het wisselen van bandjes behouden én niet het risico lopen dat met een el cheapo oplossing m'n horloge tijdens een run een keer op de grond klettert…
Ik ben zelf ook een fan van die Nato straps, maar ze ontnemen je wel de hartslagmeting. Het is dus een tweezijdig zwaard met voordelen van veiligheid en stijl, het nadeel dat het een functie (of meerdere als je O2 saturatie ook meeneemt) wegneemt.pdavie2311 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:38:
Weet niet of het hier mag, maar ik heb nu de originele lederen en nylon band van Garmin bekeken, maar vind het gewoon net niet voor het geld. (99,-) . Mijn standaard bandje bij de Titanium is oranje, supermooi, maar zakelijk iets te vind ik. Welk bandje wisselen jullie vaak? Of alleen maar met de siliconen? Ik zoek geen Ali-spul, wel goed en degelijk materiaal en kwaliteit...
Mijn nato bandjes komen vanuit de VS / amazon, mooi spul. Aliespul krijg ik vlekken van en/of jeuk, voor mij reden om er vanaf te blijven.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Goed punt…thanks! Ga ik eerst wel even een setje van die adapters regelen en checken wat dan de exacte maat moet worden. Wel fijn trouwens: een maat van 20-22 mm is toch iets gangbaarder dan de 26mm voor m'n Fenix 3.BernieW schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:23:
Hou er wel rekening mee dat het bandje zelf een maatje smaller moet zijn, de adapter moet immers op het horloge passen en het bandje op de adapter. Bij m'n F6 is de maat voor een normaal bandje en de adapter 22 mm, het bandje wat op de adapter past is 20 mm.
Ik snap het principe nog niet volledig. Je schakelt dus alle andere kaarten uit bij bvb je hardloopinstellingen, behalve die van Reitzkart?
Je hebt twee opties:Cloclo100 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:00:
[...]
Ik snap het principe nog niet volledig. Je schakelt dus alle andere kaarten uit bij bvb je hardloopinstellingen, behalve die van Reitzkart?
- Het verwijderen van de originele kaarten en het terugplaatsen van andere kaarten, bijv. Freizeitkarte of OpenFietsMap
- Je plaatst de nieuwe kaarten naast de originele kaarten op je horloge
Hardlopen > Opties > Hardlopen instellingen > Kaart > Configureer kaarten > Alles uitzetten, behalve de Freizeitkarte
Moest even terugkijken waar het ook al weer over ging idd. Het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat je de continu hartslagmeting niet uit kan zetten buiten de activiteiten om. Sterker nog:gruys7 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 18:38:
[...]
Ik was even offline. Ik bedoel inderdaad alleen hartslag meten bij een sportactiviteit. Dit om batterij te besparen i.c.m. dat mijn hartslag buiten sporten om gewoon stabiel is en niet interessant om te meten.
Maar helaas is dit niet mogelijk?
YouTube: Turn On / Off Heart Rate Monitor - Garmin Instinct Tutorial
Ik kreeg jeuk en uitslag van het originele (siliconen?) Garmin spul, dus nu overgestapt op degelijke Ali kwaliteit.pdavie2311 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:38:
Weet niet of het hier mag, maar ik heb nu de originele lederen en nylon band van Garmin bekeken, maar vind het gewoon net niet voor het geld. (99,-) . Mijn standaard bandje bij de Titanium is oranje, supermooi, maar zakelijk iets te vind ik. Welk bandje wisselen jullie vaak? Of alleen maar met de siliconen? Ik zoek geen Ali-spul, wel goed en degelijk materiaal en kwaliteit...
Eerst nylon strap, nu een RVS band die zo goed bevalt dat ik hem niet meer wissel.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Welke heb je, als ik vragen mag?Mistraller schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:03:
[...]
Ik kreeg jeuk en uitslag van het originele (siliconen?) Garmin spul, dus nu overgestapt op degelijke Ali kwaliteit.
Eerst nylon strap, nu een RVS band die zo goed bevalt dat ik hem niet meer wissel.
Wat mij opvalt is dat ik het gewoon vervelend vind als het echt een afgesloten kunststof bandje is. Voor een rustige dag of wat sporten is dat prima, maar voor continu gebruik vind ik niet prettig. Wordt makkelijker plakkerig en jeukerig inderdaad, zeker als het warmer is of je wat actiever bent.Mistraller schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:03:
Ik kreeg jeuk en uitslag van het originele (siliconen?) Garmin spul, dus nu overgestapt op degelijke Ali kwaliteit.
Dan vind ik leder veel prettiger voor dagelijks gebruik, al kan ik mij RVS ook voorstellen want die zijn vaak ook niet helemaal dicht.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Er zijn Nato varianten die wel prima werken met hartslagmeting zie bijvoorbeeld: Miki in "Het grote sporthorloge met GPS topic."rockhopper schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 00:51:
[...]
Ik ben zelf ook een fan van die Nato straps, maar ze ontnemen je wel de hartslagmeting. Het is dus een tweezijdig zwaard met voordelen van veiligheid en stijl, het nadeel dat het een functie (of meerdere als je O2 saturatie ook meeneemt) wegneemt.
Mijn nato bandjes komen vanuit de VS / amazon, mooi spul. Aliespul krijg ik vlekken van en/of jeuk, voor mij reden om er vanaf te blijven.
Ik ben zelf een groot fan en er zijn verschillende aanbieders die dit soort bandjes maken.
En durf er echt niet mee te zwemmen (buiten dan) zonder passant. BALEN!
Of moet ik nu dan toch een hele nieuwe kopen?
Zag dat ik hem op Ebay gekocht had, maar specifieke artikel staat er niet meer op nu.
"Watch Band Wrist Stainless Steel Quick Release Strap18/20/22/23mm Link Belt Tool" voor $8,79
Zo te zien is deze precies dezelfde.
https://www.ebay.com/itm/...-Wrist-Strap/133427786656
Ik heb met een dremel 1 eindschakel gehalveerd, want ik vond hem anders net te los cq. strak zitten.
:strip_exif()/f/image/OziM83c2Oqep1R4jWeeM3It6.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had een échte allergische reactie. Huid begon ook te vervellen en zo.Gonadan schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:26:
[...]
Wat mij opvalt is dat ik het gewoon vervelend vind als het echt een afgesloten kunststof bandje is. Voor een rustige dag of wat sporten is dat prima, maar voor continu gebruik vind ik niet prettig. Wordt makkelijker plakkerig en jeukerig inderdaad, zeker als het warmer is of je wat actiever bent.
Dan vind ik leder veel prettiger voor dagelijks gebruik, al kan ik mij RVS ook voorstellen want die zijn vaak ook niet helemaal dicht.
[ Voor 24% gewijzigd door Mistraller op 06-01-2021 14:07 ]
---------------
Ik zie daar een variant die het optische gedeelte vrij laat. Dat is wel interessant. De term Nato strap mag je dan uiteraard niet meer gebruiken omdat nou specifiek volgens bepaalde specs is, maar het gaat mij inderdaad om het comfort dat zo'n nylon (of hoe het spul ook mogen heten) band geeft.Miki schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:11:
[...]
Er zijn Nato varianten die wel prima werken met hartslagmeting zie bijvoorbeeld: Miki in "Het grote sporthorloge met GPS topic."
Ik ben zelf een groot fan en er zijn verschillende aanbieders die dit soort bandjes maken.
De vraag die ik dan weer heb, blijft je horloge aan je pols bij een enkele breuk van een band / houder/ haakje van het horloge.
Heb je zelf ervaring hiermee? Bevalt het?
Hier had ik met mijn Vivoactive 4 ook last van. Alsof mijn huid niet tegen het siliconen bandje kon oid. Na wat volhouden en af en aan dragen is dat vanzelf over gegaan, en ik had na +- een maand nergens last meer van. Heel raar, alsof het buitenste irriterende laagje er toen vanaf was gesleten ofzo. Anyway, nu zit het bandje gelukkig perfectMistraller schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:04:
[...]
Ik had een échte allergische reactie. Huid begon ook te vervellen en zo.
Heb ik.rockhopper schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:34:
@Gonadan Gewoon titanium kopen, dat is tenminste hypoallergeen.(en onbetaalbaar)

De kast zelf dan, bandje niet.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Da's wel een ander verhaal inderdaad. Komt dat door de siliconen?Mistraller schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:04:
Ik had een échte allergische reactie. Huid begon ook te vervellen en zo.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Geen idee. Door "een stofje". Zijn veel meer meldingen over. bijv. https://forums.garmin.com...itation-what-s-being-doneGonadan schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:52:
[...]
Da's wel een ander verhaal inderdaad. Komt dat door de siliconen?
Met RVS band geen problemen meer. Nylon ook niet, maar rvs vond ik mooier.
Ik heb overigens ook een allergie voor hars, (Colofonium) dus een pleister die langdurig op dunne huid aangebracht wordt geeft jeuk, zwelling etc. Maar ook bij de kerstboom halen of afvoeren trek ik altijd graag een handschoen aan
---------------
Ik heb de minimalist serie en dat bevalt mij heel goed. Het bandje is eigenlijk hetzelfde als een normaal bandje. Dus bij een breuk aan de horloge kast heb je een probleem. Maar verder is het bandje een stuk comfortabeler en het ontwerp is zo gemaakt dat je hem nog kan stellen naderhand in formaat. Met de koude dagen draag ik bijvoorbeeld mijn horloge over mijn shirt met lange mouwen en gebruik ik een hartslagmeter voor de meting.rockhopper schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:06:
[...]
Ik zie daar een variant die het optische gedeelte vrij laat. Dat is wel interessant. De term Nato strap mag je dan uiteraard niet meer gebruiken omdat nou specifiek volgens bepaalde specs is, maar het gaat mij inderdaad om het comfort dat zo'n nylon (of hoe het spul ook mogen heten) band geeft.
De vraag die ik dan weer heb, blijft je horloge aan je pols bij een enkele breuk van een band / houder/ haakje van het horloge.
Heb je zelf ervaring hiermee? Bevalt het?
Edit:
Ik heb nog wat foto’s gemaakt aan de eettafel
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jKk4monFAY9yYbQWxRgsehBX.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gDl9ykf3fmUhlxhH1VkQlVBP.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uoghWsnIbsVhMaItI2YESZwN.jpg?f=user_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Miki op 06-01-2021 17:53 ]
Bedankt voor de foto's. Ziet er goed uit, wel jammer dat de extra veiligheid van een echte nato vervalt, maar ja, keuzes keuzes. Is het materiaal van de site waar je gekocht hebt (welke site is dat?) in orde? Ik heb ook slechte ervaringen gehad met duidelijk B-stock nylon straps waarbij de randen schuurden of pijnlijk waren of dat de dikte tegenviel, meer een stofdoekje gevoel in plaats van een stevig bandje.Miki schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:57:
[...]
Ik heb de minimalist serie en dat bevalt mij heel goed. Het bandje is eigenlijk hetzelfde als een normaal bandje. Dus bij een breuk aan de horloge kast heb je een probleem. Maar verder is het bandje een stuk comfortabeler en het ontwerp is zo gemaakt dat je hem nog kan stellen naderhand in formaat. Met de koude dagen draag ik bijvoorbeeld mijn horloge over mijn shirt met lange mouwen en gebruik ik een hartslagmeter voor de meting.
Edit:
Ik heb nog wat foto’s gemaakt aan de eettafel
Die stelklip is wel slim bedacht. Denk je dat je genoeg lengte hebt om hem over een jas heen te doen? Ik liep daar wel eens tegenaan dat het net of behoorlijk te kort was...
Het materiaal is weliswaar elastisch maar wel erg stug en voelt kwalitatief ook erg goed aan. Dit is dus echt een stevig bandje.rockhopper schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:16:
[...]
Bedankt voor de foto's. Ziet er goed uit, wel jammer dat de extra veiligheid van een echte nato vervalt, maar ja, keuzes keuzes. Is het materiaal van de site waar je gekocht hebt (welke site is dat?) in orde? Ik heb ook slechte ervaringen gehad met duidelijk B-stock nylon straps waarbij de randen schuurden of pijnlijk waren of dat de dikte tegenviel, meer een stofdoekje gevoel in plaats van een stevig bandje.
Die stelklip is wel slim bedacht. Denk je dat je genoeg lengte hebt om hem over een jas heen te doen? Ik liep daar wel eens tegenaan dat het net of behoorlijk te kort was...
Kwa maatvoering, je moet je maat meegeven tijdens het bestelproces dus je bandje zal altijd op maat zijn. Je kunt je bandje ten alle tijden strakker of losser afstellen.
Zie ook deze review:
Verder heb ik mijn keuze gemaakt op basis van deze review: https://www.horlogeforum....e-nationale-straps/244625
Ps. Dit bandje is alleen geschikt voor de 9XX en Fenix serie. Je hebt overigens als je bestelt wel 2x een torx schroevendraaier nodig om het bandje te monteren.
[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 06-01-2021 22:09 ]
Kan iemand vertellen hoe ik selecteer dat ik dergelijke kaarten niet wil (überhaupt niet op mijn horloge trouwens)?
je kan gewoon rommelen via verkenner:mefjoew schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:17:
Vraag voor de Garmin-kenners hier: wanneer ik Garmin Express aansluit krijg ik regelmatig updates van allerlei kaarten (Pacific, Noord- en Zuid-Amerika bijvoorbeeld), die ik helemaal niet hoef. Het lukt me echter niet dat uit te zetten. Irritant, want kost telkens best wat tijd om dit te downloaden en installeren.
Kan iemand vertellen hoe ik selecteer dat ik dergelijke kaarten niet wil (überhaupt niet op mijn horloge trouwens)?
https://forums.garmin.com...which-maps-can-be-deleted
(ik verwacht dat je dan ook geen updates meer krijgt)
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Staan standaard aan bij mij en kan daarin niets wijzigen..Gonadan schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:32:
Je hoeft ze toch ook niet allemaal te selecteren bij een update?
Ik ben deze week de Marathon gemiddeld HR training gestart. Nu heb ik een paar rare problemen.
• in mijn horloge staan de loopjes wel allemaal mooi gepland maar kan ik bij een andere activiteit zoals kracht/cardio niet voor de crosstraining kiezen..... Is dat en bug of by design zo? Kan me bij een custom workout routine ook zo'n bug herinneren dat die dan niet in het horloge te selecteren was.
• Ik krijg de meeste trainingen wel te zien in mijn outlook agenda maar de crosstrainingen en rustdagen niet
• ook staan er soms geen looptrainingen in de agenda op 1 dag en de rest van de week is wel gevuld?
Hironder het schema zelf met wat uitleg. Dan de outlook agenda die deels gevuld is 9-1 mist de fartlek run? En dan de agenda in Garmin Connect die wel alles laat zien maar de rustdagen en crosstrainingen weg stopt achter die kleine icoontjes op dag 7-1 en 8-1.
![]() | ![]() | ![]() |
Heb al met filters gestoeid opnieuw gesynched met outlook/Office 365 maar zonder resultaat. Mobiele app is ook maar half met de info. Daar zie je op de dag zelf wel de loopjes gepland staan maar dan zie je op de cross train dag niks en verwacht morgen op de rust dag ook niks te zien.....Zelfde geldt voor de agenda in de app. Die laat alleen de loopjes zien

Mocht iemand de oplossing weten of dat je dit makkelijk in de app op mobiel kan doen is dat ook goed
Dat dagen waarop je niets hoeft te doen niets hebben staan vind ik dan wel weer logisch eigenlijk.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja de integratie met een 'echte' coach is beter maar die gaan maar tot de HM en ik wil eens een M gaan proberen en ik had geen zin om een coachings plan te starten met extra duurlopen erin....Gonadan schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:42:
@xray79 volgens mij ziet Garmin alleen de hardloopactiviteiten daadwerkelijk als activiteit van het schema. Ik had ook even gekeken naar die plannen en zag dan '3 activiteiten per week' staan terwijl dat er steevast vier of vijf bleken te zijn als je de crosstraining (wat bedoelen ze daarmee?) en dergelijke mee rekent. Daarom ben ik uiteindelijk maar met een coach aan de slag gegaan.
Dat dagen waarop je niets hoeft te doen niets hebben staan vind ik dan wel weer logisch eigenlijk.
Rustdagen niet laten zien kan logisch zijn maar zou fijn zijn als ze die ook laten zien immers hoort rust ook bij je schema
Crosstraining is iets anders dan lopen toch? Dus ik ga dan krachttraining doen ofzo
Mja, leeg = rust. Veel simpeler wordt het niet.xray79 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:14:
Ja de integratie met een 'echte' coach is beter maar die gaan maar tot de HM en ik wil eens een M gaan proberen en ik had geen zin om een coachings plan te starten met extra duurlopen erin....
Rustdagen niet laten zien kan logisch zijn maar zou fijn zijn als ze die ook laten zien immers hoort rust ook bij je schemaeventueel dat je die eruit kan filteren ofzo.
Geen idee wat ze bedoelen, ik vermoed dat je op een crosstrainer mag gaan staan. Tenzij ze inderdaad breder denken en CrossFit bedoelen zonder die merknaam te willen gebruiken. Waarschijnlijk is dan het idee dat alles best is als die luie reet maar van de bank af komt.Crosstraining is iets anders dan lopen toch? Dus ik ga dan krachttraining doen ofzoZo staat er ook een pilates/yoga les zo nu en dan in. Dan ga ik ook maar wat krachtoefeningen doen of fietsen ofzo.....
Sowieso vind ik het niet altijd even duidelijk wat ik moet doen. Ze hebben het nu over een 'lange passen' training die ik morgen moet. In het Engels heeft 'ie het over 'stride training'. In het schema staat echter snel hardlopen met een cadans tussen de 150 en 200. Dat is wel een heel ruime bandbreedte en eigenlijk kan ik dus gewoon doen wat ik wil, daar zit ik sowieso wel tussen. Ofwel, geen idee wat het plan nu is.
Mijn probleem met het niet mee tellen van alternatieve trainingen is dat ik een schema kies op het aantal dagen dat ik beschikbaar denk te hebben om echt te kunnen sporten. Dat geldt dan niet alleen voor hardlopen en dat ik daarnaast nog wel één of twee avondjes kan missen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nu heb ik niks staan dus denk ik rustdag owhnee ik mag een crosstraining doen. Maakt voor mij niet heel veel uit omdat ik een kantoorbaan met laptop heb dus kan zo de connect pagina openen en zien wat de bedoeling is. Maar snap dat veel mensen alleen maar via de app op mobiel/tablet werken en dan mis je dit soort details dus....Die crosstrainingen vul ik idd zelf actief in omdat ik en geen crosstrainer heb én ik normaal ook wel naar de sportschool ga dus dit past er dan mooi bij.
Heb zelf met Amy en Greg een plan gedaan werkt wel fijn vind ik. Nadeel van deze Garmin coaches is idd dat fietsen ofzo niet wordt meegenomen. net zo min als je historie/slaap/stress etc. Maar voor de structuur vond ik het wel fijn werken. Je kan wel schuiven en een keer wat overslaan merk je niks van. Als je echt te weinig of teveel odet past het schema zich aan.
Die strides zijn herkenbaar ja cadans van 150-200 is lekker breed genomen ik probeerde dan gewoon redelijk hoog in de cadans te zitten dus bijna sprinten omdat een stride dat is volgens mij. En dat deed ik dan zo snel mogelijk afhankelijk van vermoeidheid etc.
Met mijn Fenix 5plus lijk ik langzamer te lopen ( 5:30 - 5:40) terwijl Strava (iphone), apple watch en zelfs amazfit kortbij de 5:10 m/km aangeeft.... niet motiverend
Twee dingen: Programma's / apps als strava kunnen de afstand een klein beetje aanpassen waardoor kleine verschillen ontstaan. Een soort eigen database sausje ten opzichte van kaarten. Verschillen zijn miniem hierbij.ThatsHollywood schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:11:
Merken jullie veel verschil tussen jullie garmin device en bv Strava op je gsm?
Met mijn Fenix 5plus lijk ik langzamer te lopen ( 5:30 - 5:40) terwijl Strava (iphone), apple watch en zelfs amazfit kortbij de 5:10 m/km aangeeft.... niet motiverend
En, ik kan het uit je tekst niet helemaal goed opmaken, maar het lijkt erop dat je gsm gps ontvangst met horloge gps ontvangst vergelijkt. Daar kunnen makkelijk wezenlijke verschillen in ontstaan. (afhankelijk van de respectievelijke toestellen)
Maar 30s per kilometer is wel heel fors. Zo fors zelfs dat ik eigenlijk zeker niet door het eerste kan verklaren, en alleen bij hele brakke ontvangst bij het tweede. (denk aan rennen onder dikke boombladeren of in een stad met heel veel hoogbouw)
Ik loop zelf nooit met telefoon gps, maar wel altijd diverse toestellen. Afhankelijk van naar welk moment ik kijk zit er bij -wandelen- vooral regelmatig grote verschillen bij mijn fenix 5x plus en de fenix 5s van mijn vrouw in de eerste kilometer. Dan kan het wel een minuut verschil zijn.
En op de lange termijn (de hele wandeling) heeft de 5s de neiging "sneller" (minder tijd/meters nodig om tot de eerste km te komen) te zijn dan mijn 5x plus. De 5x plus komt (buiten de start waarin deze te traag is (soms ruim meer meters/tijd nodig voor de eerste km)) beter overeen met mijn al mijn andere toestellen.
Anders een keertje een stuk lopen waarvan je zeker weten de afstand kent en kijken hoe je toestel het dan doet.
Strava trekt de tijd dat je stil staat (of waarvan Strava denkt dat je stil staat) er van af. Garmin geeft je bruto tijid. In Garmin Connect kun je ook je gem. bewogen snelheid/tempo zien bij je activiteit, die zit (bij mij) vaak dicht in de buurt van (of het zelfde als) wat Strava weergeeft. Als je de activiteit in Strava op Wedstrijd zet krijg je daar ook je bruto tijd /tempo / snelheid te zien.ThatsHollywood schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:11:
[ Voor 24% gewijzigd door KnOeFz op 07-01-2021 16:26 ]
I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt
Nope, heb mijn strava account verwijderd. Is van een matige dienst afgegleden naar bagger (tenzij je gaat betalen waarschijnlijk, maar hell no). Scheelt een hoop frustratie, mijn horloge heeft gewoon altijd gelijk.ThatsHollywood schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:11:

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja dat ben ik met je eens, dan moet je het onderscheid wel kunnen zien. Waarom die andere trainingen er überhaupt in staan is mij een raadsel, wellicht is het optioneel?xray79 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:37:
Leeg is rust zou logisch zijn idd. Maar dan moeten ze wel die andere trainingen in je agenda en app laten zien.
Sinds anderhalve week werk ik met Greg, op zich prima. Het is een loopcoach qua schema, niet echt een die je hele leven beoordeelt en dat hoeft van mij ook niet.Heb zelf met Amy en Greg een plan gedaan werkt wel fijn vind ik. Nadeel van deze Garmin coaches is idd dat fietsen ofzo niet wordt meegenomen. net zo min als je historie/slaap/stress etc. Maar voor de structuur vond ik het wel fijn werken. Je kan wel schuiven en een keer wat overslaan merk je niks van. Als je echt te weinig of teveel odet past het schema zich aan.
Die strides zijn herkenbaar ja cadans van 150-200 is lekker breed genomen ik probeerde dan gewoon redelijk hoog in de cadans te zitten dus bijna sprinten omdat een stride dat is volgens mij. En dat deed ik dan zo snel mogelijk afhankelijk van vermoeidheid etc.
Het is inderdaad wel fantastisch dat je kunt herplannen en dat het dan gewoon goed blijft gaan, dat heb ik bij veel diensten wel gemist. Alleen een beetje frusterend dat als ik dan de loop van de zaterdag naar de vrijdag trek omdat ik zaterdag niet kan hij een nieuwe op zaterdag plant. En als ik dan die naar de zondag schuif mag ik gelijk maandag weer.
Alles doet nu al zeer.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als het goed is kan je de training wel eerder doen maar niet meer inhalen. Dus je kan op vrijdag gewoon je zaterdag training starten en dan telt die wel mee in het schema en zal het schema niet of minimaal aangepast worden. Ga je eerst een training in de app verzetten dan gooit Garmin het schema wel vaak om. Andersom werkt niet je kan en 'vergeten' training niet meer doen dacht ik maar het is alweer en jaar geleden dus kan zijn dat het aangepast is.....
@ThatsHollywood hoe vergelijk je alles achteraf in de apps of tijdens het lopen? Achteraf vergelijken kan verschillen geven door andere algoritmes en Strava haalt de pauzes eruit en connect niet.
Liep pre-corona wel eens rondjes in de lunchpauze met collega's, ik met en F5+ collega met een F3 en later een F5+ en anderen met mobiel en Strava op mobiel. En dan waren er ook wat verschillen in afstand maar grotendeels klopte die wel. Grootste afwijker was een Chinese Huawei telefoon maar dat kwam vast door de afluisterchips die de GPS verstoorden ;-)
[ Voor 14% gewijzigd door xray79 op 08-01-2021 10:21 ]
Geen idee hoe het precies werkt, het enige wat ik weet is dat als je de training vooraf netjes op de dag zet dat je hem wilt gaan doen het gewoon goed werkt. Ik durf daar niet zo mee te spelen want straks vernaggel ik m'n schema, misschien dat ik het eens probeer wanneer deze af is.xray79 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:15:
@Gonadan Denk dat de andere trainingen optioneel zijn maar ik wil niet alleen maar lopen daarom ook een schema gekozen waar cross training inzit zodat ik ook kracht oefeningen kan doen op dagen dat ik niet loop. Ik had geen zin in extra core oefeningen op loopdagen te doen. Alhoewel ik soms wel 2 keer sport op een dag eerst lopen en later sportschool.
Als het goed is kan je de training wel eerder doen maar niet meer inhalen. Dus je kan op vrijdag gewoon je zaterdag training starten en dan telt die wel mee in het schema en zal het schema niet of minimaal aangepast worden. Ga je eerst een training in de app verzetten dan gooit Garmin het schema wel vaak om. Andersom werkt niet je kan en 'vergeten' training niet meer doen dacht ik maar het is alweer en jaar geleden dus kan zijn dat het aangepast is.....
Wat mij logisch lijkt is dat als je een activiteit start op een dag dat niets gepland staat hij ook niet weet dat je iets van het schema wil doen, dus niet standaard met de suggestie van de geplande workout zal komen. Die staat dan namelijk ook niet in de app bij 'mijn dag'. Wellicht dat hij bij een vergeten training dat nog wel doet, maar ik vermoed ook van niet.
Kan je een vergeten training niet alsnog verplaatsen naar de huidige dag en dan gaan uitvoeren? Of werkt dat niet zo? Vooralsnog schuif ik hem gewoon een dag op als het niet uit komt en dat werkt prima, maar wel interessant om te weten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Lees wel eens verhalen van mensen op de FB Garmin community die een schema hebben wat alleen maar duurlopen geeft....maar of dat door geschuif ofzo komt geen idee.
Die verhalen had ik ook gezien ja. Met name van mensen die net één week bezig zijn en al beginnen met klagen.xray79 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:31:
@Gonadan als je hem start via de hardloop activiteit -> trainingsagenda dan zou die hem gewoon mee moeten nemen. Maar hem even via de app verzetten is vaak net zo makkelijk deed ik meestal ook zo. Een vergeten training verzetten kan vast wel maar weet niet of dat algoritme van het schema dan niet over de zeik gaat. Zo min mogelijk mee rommelen lijkt me idd slim.
Lees wel eens verhalen van mensen op de FB Garmin community die een schema hebben wat alleen maar duurlopen geeft....maar of dat door geschuif ofzo komt geen idee.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zat te kijken naar de nieuwe FR945 en de Fenix. Maar als ik naar de Fenix 6, 6x,6s kijk, zie ik geen functionele verschillen. Enkel de grootte. Klopt dit? Even los van sapphire, solar etc.
Doel is, langere wedstrijden als triatlons/trailruns. Maar ook, mountaineering, orienteering, sneeuwschoenwandelen. En gewoon op kantoor mn appjes lezen tijdens een meeting... wat vele malen vaker voorkomt dan alpineren.
Anderzijds heeft mn vriendin een Suunto Ambit (oudje ook (het klokje, niet de vrouw!) en die is lekker robuust voor bergsport. MAARRRR daarvoor is de support weer weggevallen nu Suunto naar een nieuwe app is overgestapt (waar ik dan weer eindeloos boos over ben... perfect horloge, maar halve functionaliteit is verdwenen. Gedoe!). Maar die Suunto's in algemene zin is wel interessant. Enfin, een combi kan ook.
Suunto voor bergsport en een Garmin voor de duursport.
Iemand een idee hierin..?
Belangrijkste verschil bij de F6 zit volgens mij tussen de "gewone" en de Pro versies. De Pro heeft kaarten op het horloge wat voor jou bij mountaineering en orienteering interessant kan zijn. De gewone F6 heeft alleen navigatie met "breadcrumbs". Op de site van Garmin kun je de functies tussen de verschillende horloges vergelijken.Blomminator schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:09:
Omdat mijn fr920 toch wat ouder is en de batterij minder is én de passant nu stuk is, ga ik overwegen een nieuwe te kopen. Graag weer een Garmin, ivm de outdoor gps en de Edge op de fiets.
Ik zat te kijken naar de nieuwe FR945 en de Fenix. Maar als ik naar de Fenix 6, 6x,6s kijk, zie ik geen functionele verschillen. Enkel de grootte. Klopt dit? Even los van sapphire, solar etc.
Doel is, langere wedstrijden als triatlons/trailruns. Maar ook, mountaineering, orienteering, sneeuwschoenwandelen. En gewoon op kantoor mn appjes lezen tijdens een meeting... wat vele malen vaker voorkomt dan alpineren.
Anderzijds heeft mn vriendin een Suunto Ambit (oudje ook (het klokje, niet de vrouw!) en die is lekker robuust voor bergsport. MAARRRR daarvoor is de support weer weggevallen nu Suunto naar een nieuwe app is overgestapt (waar ik dan weer eindeloos boos over ben... perfect horloge, maar halve functionaliteit is verdwenen. Gedoe!). Maar die Suunto's in algemene zin is wel interessant. Enfin, een combi kan ook.
Over Suunto, robuuste horloges, maar let goed op de functies die je wilt hebben. Het plannen van bv intervals is bij Suunto tegenwoordig zeer beperkt, piramides of verschillende blokken is niet mogelijk. De oude Ambit 3 kon dit samen met de app wel. In alle opvolgende modellen is deze functie verdwenen.
- size (6s, 6, 6x)
- functies (maps/music, ...) (normaal, pro, waarbij de sapphire en Ti ook gelijk pro zijn zonder dat dit expliciet genoemd wordt)
- extra's zoals solar, sapphire, titanium, maar ook kleuren, bandjes, ..
Je kan het best via de garmin site zelf kijken wat er over blijft als je verschillende dingen aanklikt, maar dan eerst een keuze is in formaat, dan wel of geen pro functies etc.
(als je bv sapphire aanklikt kan je niet meer terug naar zonder premium/pro en solar is ook niet mogelijk icm sapphire. wat er dan onderin overblijft zijn de kleuren en bandjes.
bv https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/641479/pn/010-02158-11
(ik ben zelf voor de fenix gegaan voor de looks
1× duurloop 8-10km : Zone 2
1x tempoloop/interval 8-10km : Zone 3 of 5
1x lange duurloop 16-20km : Zone 2
Dit wil ik zo houden, ben niet van plan om dit verder uit te bouwen. Tenzij ik voor evenement train na corona.
:strip_exif()/f/image/bPAXjOx8gXXJui8pLG3Dvgjo.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door rutgergron op 08-01-2021 12:14 ]
De trainingsbelasting is een functie van intensiteit x duur. Intensiteit wordt op basis van hartslag gemeten. Dus als je niet langer wilt lopen zou je in hogere HR zones kunnen lopen. Als je niet in hogere HR zones wilt lopen, zul je langer moeten lopen om de trainingsbelasting te verhogen.
Persoonlijk zie ik een hogere trainingsbelasting niet als een doel op zich, maar als een additioneel feedback mechanisme om in te schatten hoe zwaar ik afgelopen 7 dagen getraind heb.
Onder de motorkap hebben de pro-versies ook meer geheugen beschikbaar voor datavelden (128kB ipv 32kB), net zoals de FR945 en de Fenix 5 plus serie. Relevant als je IQ datavelden wilt gebruiken vanuit de app store. Met 32kB doe je als ontwikkelaar niet zoveel. Met 128kB kun je echt leuke dingen makenBernieW schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:23:
[...]
Belangrijkste verschil bij de F6 zit volgens mij tussen de "gewone" en de Pro versies. De Pro heeft kaarten op het horloge wat voor jou bij mountaineering en orienteering interessant kan zijn. De gewone F6 heeft alleen navigatie met "breadcrumbs". Op de site van Garmin kun je de functies tussen de verschillende horloges vergelijken.
Mooie variatie in training!rutgergron schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:12:
Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik invloed kan uitoefenen op de 7-day training load. Ik loop 3 keer tussen de 35a40km per week. Ik zou graag meer bovenin willen uitkomen in de groene diagram.
1× duurloop 8-10km : Zone 2
1x tempoloop/interval 8-10km : Zone 3 of 5
1x lange duurloop 16-20km : Zone 2
Dit wil ik zo houden, ben niet van plan om dit verder uit te bouwen. Tenzij ik voor evenement train na corona.
[Afbeelding]
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Er zit inderdaad verschil in. Ik heb denk ik een horloge of 15 getest de afgelopen 2 jaar en een 10KM run eindigt op verschillende plekken in dezelfde straat, afhankelijk van het device. Daar zit naar schatting maximaal 200m verschil tussen.ThatsHollywood schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:11:
De AW (zowel 6 als SE) is iets optimistischer dan Garmin (F6s Pro, 245, Venu, V4s) en geeft ongeveer 50m eerder de 10KM aan. Dat scheelt bij mij ongeveer 3 seconden per km. Strava maakt er vervolgens 9.99km van en dat sluit wel aan bij mijn beeld dat de Garmin nauwkeuriger is. De AW wordt overigens iets nauwkeuriger (dichter bij Garmin) als je de pedometer uitzet en puur op GPS navigeert. Dan neem je de kalibratie van je staplengte niet mee.
Mijn Galaxy S10e liep weer 100m achter op Garmin dus als ik een PR wilde lopen gebruikte ik die in elk geval niet
Garmin eindigde op die 200m bandbreedte redelijk in het midden en overeenkomstig met Strava dus die voelt het meest betrouwbaar.
Bij jou is het verschil wel te groot. Is dat een actueel tempo of gemiddelde na een run?
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Ik zou het in ieder geval bij 1 horloge proberen te houden, want twee stuks voor half werk is alleen maar onnodig geld uitgeven.Blomminator schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:09:
Omdat mijn fr920 toch wat ouder is en de batterij minder is én de passant nu stuk is, ga ik overwegen een nieuwe te kopen. Graag weer een Garmin, ivm de outdoor gps en de Edge op de fiets.
Mocht je de 945/f6 allemaal te duur vinden, de f5 plus serie is ook prima qua functionaliteit. Er zijn eigenlijk weinig nieuwe dingen die veel toevoegen sinds de 5 serie. Wel opletten met welke versie je koopt ivm kaarten. Zie ook wat al gezegd is over pro/non-pro versie bij de 6.
En in jouw geval let ook op accuduur. Als je langere tijd wel gps activiteiten wilt maar een paar dagen niet kan of wilt opladen kan dit het overwegen waard zijn om een model met grotere accu te nemen. Al wordt daarbij het formaat ook groter helaas.
Suunto blijft een kleinere speler, die het altijd een beetje apart doet. In mijn ogen wisselend succesvol, maar goed of iets aan iemands wensen en eisen voldoet is natuurlijk aan jezelf. Ik raad ze zelf eigenlijk nooit aan omdat er maar een beperkt gebruikers forum is. ymmv.
Dat redt je makkelijk. Als je de 'run'-activiteit opent zonder te starten zie je hoeveel uur je nog kunt lopen in die activiteit. Gokje: een uur of 15, dus ruim genoeg voor je 12kmpdavie2311 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:56:
Mijn Fenix 6 Titanium moet voor de eerste keer aan het stroom binnenkort. Staat nu op 36% sinds maandag. Iets van 6 activiteiten gedaan. Netjes toch qua batterij? Morgen ga ik 12km hardlopen, is het verstandig om hem nu op te laden of gewoon rond de 10-20% batterij? Maakt dat nog uit bij een Garmin? Levensduur?
Inderdaad netjes!pdavie2311 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:56:
Mijn Fenix 6 Titanium moet voor de eerste keer aan het stroom binnenkort. Staat nu op 36% sinds maandag. Iets van 6 activiteiten gedaan. Netjes toch qua batterij? Morgen ga ik 12km hardlopen, is het verstandig om hem nu op te laden of gewoon rond de 10-20% batterij? Maakt dat nog uit bij een Garmin? Levensduur?
Ik laad mijn FR645M meestal op als de batterij onder de 20% komt, maar dat is meer omdat ik niet in de situatie wil komen dat de batterij een keertje helemaal leeg gaat tijdens een activiteit. Bij een activiteit gebruik ik meestal tussen de 10-15% namelijk, maar de batterij van een FR645M gaat een heel stuk minder lang mee dan van een Fenix 6.
Ik had er nog 10% op staan, duurde helaas iets langer door de vele wind, dus niet af kunnen maken.
Het is beter om je horloge bij de eerste waarschuwing (15%) aan het stroom te hangen, meestal doe ik dit ook. 36% zou voor mij betekenen dat hij nog wel een weekje mee kan zonder activiteiten
3 weken in horloge functie is normaal haalbaar voor mij (dus zonder activiteiten)
Zeiss Distagon 21 f/2.8
[ Voor 4% gewijzigd door PatrickC op 10-01-2021 11:48 ]
Als je binnen nog 10+% hebt kan dat na een tijdje buiten opeens tegenvallen. 's Zomers kan ik makkelijk nog 8-10km lopen op m'n 645 met ~10% batterij, nu moet ik oppassen bij 5km.
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hmm ik meen toch echt dat ik er drie krijg, bij 15, 10 en 5%... Ik zal er nog eens op letten als het weer zover isGonadan schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:03:
Hoezo eerste waarschuwing? Ik krijg er überhaupt maar één, op tien procent. Als dat 's nachts is heb ik het überhaupt niet door.
-beter voor de accu (slijtage is sterker richting 0%)
- mocht je de volgende dag niet in de gelegenheid zijn is het nog geen probleem, ga je uitstellen moet the rekening houden met workouts e.d.
Mijn fenix 6 laad ik nu ongeveer elke 4-5 dagen op, als ik mijn best doe kan het vast veel langer, maar dan moet ik er moeite voor doen, dan liever tussen het werken door even een uurtje aan de lader (wanneer het uitkomt zeg maar)
Slijtage maak ik mij geen zorgen om, de meeste apparaten houden zelf sowieso al een reserve aan. 0% is niet de echte 0% van de accu, maar wanneer de software het welletjes vindt.
Dat merk je ook bij de Garmin horloges, die eerst nog even rustig de activiteit gaan opslaan en veilig stellen voordat ze zichzelf uitschakelen. Dat red je niet als hij écht leeg is.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik vergeet het gewoon, dat was ook meteen één van de redenen dat ik gewoon de grootste accu wilde zover mogelijk. Minder gedoe, minder gezeurPrulleman schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:53:
Ik snap dat het af en toe interessant is om te kijken hoeveel dagen je accu mee gaat.. maar voor praktisch gebruik is het toch veel handiger om een moment te kiezen voor opladen als je accu rond de 30% zit..?
Verder heb je gelijk, het is verstandig om indien je er aan denkt en je er de gelegenheid voor hebt, hem al eerder op te laden. Maar je moet er natuurlijk ook zin in hebben.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een sporthorloge/sportstracker dat ik kan gebruiken met én zonder telefoon op zak.
Tijdens het hardlopen heb ik liever geen grote telefoon meer op mn lichaam geplakt.
Met fietsen of wintersport(helaas voorlopig even niet) heb ik mn telefoon vaak wel mee.
Ik zou graag gps met bijv. strava willen tracken en muziek luisteren vanaf spotify icm met bluetooth oortjes.
Biometrische gegevens etc zouden een leuke toevoeging zijn, maar geen must.
Hebben jullie misschien tips of zoekrichtingen?
Wil je wel kunnen bellen zonder telefoon op zak? Zo niet zijn er best wat opties. Al zit je met muziek al snel in het wat duurdere segment. De meeste sporthorloges doen alle tracking gewoon standalone.Goemies schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:47:
Misschien niet helemaal de juiste plaats voor mn vraag, ik heb een aantal paginas uit het topic doorgelezen (en de openingspost, maar die was al wat ouder zo te zien). Van wearables heb ik weinig verstand. Mijn horloges zijn allemaal mechanisch of automatisch. Daarom een beroep op jullie kennis.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een sporthorloge/sportstracker dat ik kan gebruiken met én zonder telefoon op zak.
Tijdens het hardlopen heb ik liever geen grote telefoon meer op mn lichaam geplakt.
Met fietsen of wintersport(helaas voorlopig even niet) heb ik mn telefoon vaak wel mee.
Ik zou graag gps met bijv. strava willen tracken en muziek luisteren vanaf spotify icm met bluetooth oortjes.
Wat wil je uitgeven, vind je looks belangrijk, smart functies, ...
Een Garmin forerunner 245 of een vivoactive 4 hebben beide Spotify
[ Voor 5% gewijzigd door Prulleman op 10-01-2021 21:01 ]
Je vraag lijkt me prima op zijn plaats in dit topic.Goemies schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:47:
Misschien niet helemaal de juiste plaats voor mn vraag, ik heb een aantal paginas uit het topic doorgelezen (en de openingspost, maar die was al wat ouder zo te zien). Van wearables heb ik weinig verstand. Mijn horloges zijn allemaal mechanisch of automatisch. Daarom een beroep op jullie kennis.
Bellen is zonder telefoon op zak is niet nodig. Berichtjes, mails etc ook niet. Het gaat me puur om de sportfunctionaliteit + de muziek die ik dan wil luisteren tijdens t sporten. De rest van de dag heb ik een "normaal" horloge.Prulleman schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:54:
[...]
Wil je wel kunnen bellen zonder telefoon op zak? Zo niet zijn er best wat opties. Al zit je met muziek al snel in het wat duurdere segment. De meeste sporthorloges doen alle tracking gewoon standalone.
Wat wil je uitgeven, vind je looks belangrijk, smart functies, ...
Een Garmin forerunner 245 of een vivoactive 4 hebben beide Spotify
De uitstraling maakt me opzich niet zo veel uit, zal 'm vooral gebruiken tijdens het sporten.PatrickC schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:31:
[...]
Je vraag lijkt me prima op zijn plaats in dit topic.De vraag is even hoe uitgebreid je de hardloop -en trainingsfunctionaliteit wilt hebben, want daarin verschillen de verschillende modellen. En zoek je een ‘sporty’ uitstraling of meer ‘casual’? En heb je nog een voorkeur voor een bepaald merk en wat is je budget? Bij Garmin heb je al behoorlijk veel keus in verschillende series... vivoactive, Venu, Forerunner en Fenix hebben allemaal modellen met Spotify ondersteuning op het horloge. De Forerunner 245 Music en Venu Sq zijn daarvan de goedkoopste met de minste functies en de Fenix 6 Pro de duurste en meest uitgebreid. Wil je persé een touchscreen, dan heb je de uit de vivoactive 4, Venu of Venu Sq.
Wat betreft merk heb ik geen idee wat de "goede" merken zijn. Geen voorkeur, want nog geen ervaring met een bepaald merk.
Budget tussen de 150-250eu, als dat onrealistisch laag is voor wat ik zoek hoor ik 't graag.
Zijn een aantal merken/modellen genoemd, thanks voor de reacties. Die ga ik sowieso even bekijken.
Toestellen zitten rond de 130-200 instap tot 700 (en nog veel duurder) in het topsegment.
Gezien je het verder niet over sport functionaliteit hebt zou je ook naar smartwatches kunnen kijken, zolang deze een gps hebben en muziek spelen voldoen ze waarschijnlijk allemaal aan je wens. Deze zijn mogelijk goedkoper (niet het veld waar ik me mee bezig hou)
https://www.dcrainmaker.com/product-comparison-calculator.
Wat betreft je budget... bij Garmin kom je dan uit op de Venu Sq. Alle andere horloges met Spotify ondersteuning zitten boven de €300, behalve de al wat oudere vivoactive 3 Music.
Zo had ik laatst dat mijn horloge bij een ritje met GPS aan (voor de zekerheid want mijn Edge stond ook gewoon te tracken; ik was strava art aan het fietsen) op den duur begon te klagen dat ie toch écht bijna leeg was. 3% nog. GPS dus maar weer uitgezet op het horloge. Eenmaal thuis (strava art was prima gelukt en gelogged door de Edge) na douchen: Accu 19%.Poekie schreef op zondag 10 januari 2021 @ 15:13:
Met kou gaat een batterij minder lang mee. Als je nu dus nog steeds veel buiten bent zul je vaker moeten opladen. Zie ook e-bikes en elektrische auto's, die hebben met dit weer een kleinere actieradius.
Als je binnen nog 10+% hebt kan dat na een tijdje buiten opeens tegenvallen. 's Zomers kan ik makkelijk nog 8-10km lopen op m'n 645 met ~10% batterij, nu moet ik oppassen bij 5km.
Ik had niet verwacht dat de kou, ook op je pols, zoveel impact op accuduur zou hebben, maar het was overduideijk.
---------------
Bij een (thermo)longsleeve draag ik mijn horloge meestal over mijn mouw. Dan is de positieve invloed van je lichaamswarmte nihil.Mistraller schreef op maandag 11 januari 2021 @ 01:33:
[...]
Ik had niet verwacht dat de kou, ook op je pols, zoveel impact op accuduur zou hebben, maar het was overduideijk.
[ Voor 2% gewijzigd door m-vw op 12-01-2021 11:51 . Reden: Nuance ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb hem inderdaad zoals ^^ gezegd met name voor de HR. En bovendien; 1 laagje stof gaat geen 37 graden temperatuursverschil opheffen. Voor een deel wel, maar dan blijft nog altijd een onzinnige waarde over. Wat heb je eraan om te lezen dat het +5 is terwijl het in werkelijkheid -1 is?m-vw schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:48:
[...]
Bij een (thermo)longsleeve draag ik mijn horloge meestal over mijn mouw. Dan is de positieve invloed van je lichaamswarmte nihil.
---------------
Nee, ik heb juist een OHR om geen borstband te hoeven.m-vw schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:46:
Daar heb je een borstband voor.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De temperatuur is idd onzin op de horloges, bij het lopen. Die klopt alleen als je gaat zwemmen denk ik en als je je horloge op je kastje legt of aan een rugzak maakt. Ik let daar in of na mijn activiteit nooit op.Mistraller schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:30:
[...]
Ik heb hem inderdaad zoals ^^ gezegd met name voor de HR. En bovendien; 1 laagje stof gaat geen 37 graden temperatuursverschil opheffen. Voor een deel wel, maar dan blijft nog altijd een onzinnige waarde over. Wat heb je eraan om te lezen dat het +5 is terwijl het in werkelijkheid -1 is?
Ik heb even gekeken in connect en gisteren liep ik met een thermo shirt en dikker shirt beide met lange mouwen. En de start temp was 25 graden en liep tot 19 als minimum en gemiddeld was 22 tijdens de loop. Heb maar een paar keer gekeken hoe de HR was en de rest op gevoel mijn duurloop gelopen.
Paar weken terug was het ook koud en liep ik met een band en mijn horloge over mijn kleding en daar was de start temp ook 24/25 graden bij de deur uitlopen maar die liep harder terug naar gem. 11 en de minimum was 7.
Voor de batterij zal het vast wel iets uitmaken maar niet veel. Zag laatst idd dat thuis de batterij ook vanzelf weer opliep na een kouder tochtje. Grappig om te zien maar ik zorg dat ik met minstens 25% wegga voor een korter loopje en 30-40% voor de langere tochtjes.
Gelukkig is er nog de Scosche Rhythm, geen borstband, wel optisch, en toch horloge over de jas.
Wat maakt die anders dan? Gaat die door een jas heen?rockhopper schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:12:
[...]
Gelukkig is er nog de Scosche Rhythm, geen borstband, wel optisch, en toch horloge over de jas.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
In Connect kun je je PR accepteren. Dan komt die melding niet meer terug tenzij je weer harder loopt uiteraard.pdavie2311 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:00:
Wat ik merk is dat ik na elke run een PR heb op de 5km of eerste 5km? Slaat nergens op? Zondag had ik rondjes ruim onder de 5min en nu kwam ik daar niet in de buurt, was aan het uitlopen. Staat er iets niet goed?
@Gonadan ik neem aan dat je de scosche onder je jas op je bovenarm draagt?
Klinkt toch alsof er iets niet helemaal juist is.
En ja ik loop wel eens sneller dan de keer ervoor
[ Voor 36% gewijzigd door Aghanim op 12-01-2021 15:32 ]
Losse meter, dus die gaat op de huid, horloge staat er verder los van zoals bij een traditionele hartslagmeter (borstband). Alleen kan deze dus om de arm en werkt het verder optisch.Gonadan schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:19:
[...]
Wat maakt die anders dan? Gaat die door een jas heen?
DCRainmaker heeft er wel eens post over gemaakt, dit is het huidige model zover ik kan zien (en in ieder geval degene die ik gebruik)
[ Voor 23% gewijzigd door rockhopper op 12-01-2021 15:36 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Excuus! Op mijn horloge komt die melding inderdaad...mefjoew schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:32:
Ik heb nog nooit zo'n melding gehad in Connect, maar wel op m'n horloge (???)
Edit. Heb nu in Connect het vinkje bij PR uitgezet..Hopelijk helpt dit!
[ Voor 13% gewijzigd door pdavie2311 op 12-01-2021 17:26 ]
Ik ben er erg tevreden mee, ik zeg er meteen bij dat ik de traditionele borstbanden echt haat.Gonadan schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:32:
Ah, die kende ik nog niet. Nou ja, ik vind één band wel genoeg dus houdt het gewoon bij m'n horloge. Maar goed om te weten dat je niet per se een borstband moet als je toch wat anders wilt.
Deze optische bandjes zijn iets minder nauwkeurig net zoals op het horloge maar dan net iets beter en ik voel ze helemaal niet zitten gelukkig. En je kan nog enigszins kiezen tussen onderarm of bovenarm.
De rhythm 24 heeft nog als bonus dat het ook een "schatting" kan geven van je cadans (op de fiets). Beter dan niks, maar heel nauwkeurig is het niet. Omdat de racefiets met de cadansmeter bij mij gestolen is, zit ik tijdelijk met dit als makeshift cadansmetertje. Overigens meen ik dat wahoo er ook eentje heeft wahoo tickr ofzoiets. de 24 slaat weer op dat de band ongeveer 24u zou moeten kunnen meegaan op één lading. De eerste generatie deed het maar 8u.
Ik had wat moeite met de support van Scosche. Die reageerde niet op emails. Bij mij kreeg de Scosche last van de cadence lock in de winter na een paar jaar. @rockhopper, zou het kunnen dat jij 'm alleen bij fietsen gebruikt?rockhopper schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:47:
[...]
Ik ben er erg tevreden mee, ik zeg er meteen bij dat ik de traditionele borstbanden echt haat.
Deze optische bandjes zijn iets minder nauwkeurig net zoals op het horloge maar dan net iets beter en ik voel ze helemaal niet zitten gelukkig. En je kan nog enigszins kiezen tussen onderarm of bovenarm.
De rhythm 24 heeft nog als bonus dat het ook een "schatting" kan geven van je cadans (op de fiets). Beter dan niks, maar heel nauwkeurig is het niet. Omdat de racefiets met de cadansmeter bij mij gestolen is, zit ik tijdelijk met dit als makeshift cadansmetertje. Overigens meen ik dat wahoo er ook eentje heeft wahoo tickr ofzoiets. de 24 slaat weer op dat de band ongeveer 24u zou moeten kunnen meegaan op één lading. De eerste generatie deed het maar 8u.
Ray Maker heeft trouwens net de opvolger van de Rhythm24 voorgesteld.
Ik heb de Polar OH1 en de Wahoo Kickr fit, naast een drietal borstbanden. De Wahoo geeft bij mij het beste resultaat, maar als het erg koud is ook soms een cadence lock.
@xray79, bij open water zwemmen is de temperatuurmeting van het horloge inderdaad wel zinvol. Ik vergelijk deze wel eens met een meetpunt van Rijkswaterstaat en dat klopt aardig
[ Voor 7% gewijzigd door Frij5fd op 12-01-2021 20:10 ]
Waar draag je hem? (bovenarm of onderarm, en merk je hier verschil in?) En in welke stand heb je 'm staan? (dit kan je via de app in de firmware zien)?Frij5fd schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:06:
[...]
Ik had wat moeite met de support van Scosche. Die reageerde niet op emails. Bij mij kreeg de Scosche last van de cadence lock in de winter na een paar jaar. @rockhopper, zou het kunnen dat jij 'm alleen bij fietsen gebruikt?
Ray Maker heeft trouwens net de opvolger van de Rhythm24 voorgesteld.
Ik heb de Polar OH1 en de Wahoo Kickr fit, naast een drietal borstbanden. De Wahoo geeft bij mij het beste resultaat, maar als het erg koud is ook soms een cadence lock.
@xray79, bij open water zwemmen is de temperatuurmeting van het horloge inderdaad wel zinvol. Ik vergelijk deze wel eens met een meetpunt van Rijkswaterstaat en dat klopt aardig
Ik hardloop niet meer in verband met blessuregevoeligheid. Tijdens het wandelen (traag hardlopen

Ik zal eens kijken naar de "opvolger", hoewel ik niet in de markt ben voor gadgets. Moet eerst weer een racefiets hebben.
Qua support, het is een beetje hit & miss daarmee. Rechtstreeks zijn ze erg slecht, via het forum bij DCR reagereerden ze wel goed. Al met al gematigd resultaat. Het zijn fijne meters zolang ze werken, maar de support en verkrijgbaarheid kunnen veel beter. Futurum verkoopt hem om die reden ook niet meer, Ik koop het het liefst bij een winkel met goede support bij slechte fabriekssupport.
[ Voor 12% gewijzigd door rockhopper op 12-01-2021 22:54 ]
Ben benieuwd ik heb die meldingen al een tijd niet gehad. De looprecords kloppen wel globaalpdavie2311 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:16:
[...]
Excuus! Op mijn horloge komt die melding inderdaad...
Edit. Heb nu in Connect het vinkje bij PR uitgezet..Hopelijk helpt dit!
Maar zie nu in GC dat ik een fietsrecord heb van 40km op 20-6-2020 gefietst op de MTB maar als verste record staat 28km, en die is dan van 2-7-2020

Maakt voor mij niet veel uit maar snap niet veel van de records in GC.
Dit komt uit de help (het vraagteken) in GC:
Hoe wordt in Garmin Connect vastgesteld dat u een persoonlijk record hebt gevestigd?
Persoonlijke records worden gemaakt als u gegevens uploadt die dicht in de buurt komen van vooraf vastgestelde afstanden, en het de snelste tijd is die u ooit voor die afstand hebt geüpload.
De afstand hoeft niet exact te kloppen maar het moet wel in de buurt zijn. (Er wordt mogelijk een persoonlijk record voor de halve marathon gemaakt als uw activiteit 13,2 mijl bedraagt.) Connect zoekt alleen naar persoonlijke records wanneer er voor het eerst een activiteit wordt geüpload. Een gewijzigde activiteit wordt dus niet als persoonlijk record vermeld.
Ik droeg 'm een beetje boven de elleboog. Welke stand deze had weet ik niet meer. Ik weet wel dat ik de firmware niet zelf kon upgraden. Mijn hoop dat dat misschien kon helpen bij de cadence lock werd de grond ingeboord omdat Scosche niet op mails reageerde.rockhopper schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:52:
[...]
Waar draag je hem? (bovenarm of onderarm, en merk je hier verschil in?) En in welke stand heb je 'm staan? (dit kan je via de app in de firmware zien)?
Ik hardloop niet meer in verband met blessuregevoeligheid. Tijdens het wandelen (traag hardlopen) heb ik geen last van cadence lock. Tijdens het fietsen ook niet, maar dan geeft ie dus rpm weer, komt redelijk overeen zoals ik al schreef al is het wel minder nauwkeurig. Dat zijn wel de twee activiteiten die ik het meeste uitvoer.
Ik zal eens kijken naar de "opvolger", hoewel ik niet in de markt ben voor gadgets. Moet eerst weer een racefiets hebben.
Qua support, het is een beetje hit & miss daarmee. Rechtstreeks zijn ze erg slecht, via het forum bij DCR reagereerden ze wel goed. Al met al gematigd resultaat. Het zijn fijne meters zolang ze werken, maar de support en verkrijgbaarheid kunnen veel beter. Futurum verkoopt hem om die reden ook niet meer, Ik koop het het liefst bij een winkel met goede support bij slechte fabriekssupport.
In de comments bij het artikel van Ray Maker over de introductie van de Rhythm24 was de Scosche klantenservice inderdaad wel actief, maar dat gaf bij mij niet meer het te vertrouwen dat ze het daarna ook weer zouden doen. Het was teveel gekoppeld aan een nieuw device wat ze wilden verkopen
Ik heb verder het idee dat de algemene mails van Scosche matig worden/werden verwerkt, en persoonlijk aanschrijven van medewerkers werkt wel. Maar ook voor mij is het laatste contact nog tijdens de rhythm+ tijd geweest. De 24 doet het eigenlijk altijd goed en ik ben ook blij met de lange accuduur, kan echt een behoorlijke reeks activiteiten doen voordat hij aan de lader moet. Je ziet tijdens het opstarten en afsluiten ook aan de ledjes hoeveel "kwarten" accu je nog hebt. Als je net zo'n hekel aan borstbanden hebt als ik, maar toch flexibel wilt zijn in HR-meting is het nog altijd een goed apparaat in mijn ogen. Recentelijk (sinds uitbrengen van de 24 dus) heb ik geen klachten of klantenservice nodig gehad. De app werkt ook, al heb ik die alleen in het begin even gebruikt voor de instellingen.