Inderdaad eerst met garmin expres aan je pc hangen, in expres kan je zien welke versie er op staat, hoogst waarschijnlijk 12.X , ook kaarten er op plaatsen via expres, daarna geeft expres aan dat er een update naar 13 is , updaten , dan horloge los koppelen , dan in systeem menu van je fenix zoeken naar software update helemaal naar onder bladeren., dan pas wordt deze geüpdatet. En heb je 13pdavie2311 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:37:
[...]
Hoe bedoel je exact? Heb hem ook nog niet aan pc gehangen. Straks even doen..
@Cloclo100 Je doet een hoop hoog aeroob volgens je screenshots (gebaseerd op % van de tijd in bepaalde HRzone), maar omdat het vooral intervallen zijn zoals je zelf aangeeft zal je Garmin VO2max-berekening niet onder de indruk zijn; die kijkt voornamelijk naar lopende gemiddelden van een activiteit is mijn ervaring. Omdat je dus gemiddeld een veel hogere HR hebt bij een waarschijnlijk niet erg super hoog gemiddeld tempo, want trenara laat je altijd goed in- en uitlopen, daalt je resultaat uit de VO2max-berekening. Combinaties van snel/langzaam zijn dus eigenlijk funest voor je berekening. Raar hè?
Runalyze geeft je trouwens de mogelijkheid om de VO2max-berekening van Garmin ook te laten zien, tot 2 cijfers achter de komma (Garmin rondt zelf af - 44.45 is 45 en 44.44 is 44. Maar eigenlijk is je VO2max dus amper veranderd). Is hier een dalende trend in te zien dan krijg je die kleurtjes van herstel (licht gedaald)/niet productief (gedaald)/onttrainen (heftig gedaald). Sowieso is het raar dat je VO2max elke keer opnieuw bepaald wordt. Volgens mij kan je het dmv trainen wel iets beter/slechter maken maar ik vraag me af of de precisie die Garmin aangeeft (soms dus punten per week verschil!) überhaupt haalbaar zou zijn. Ik kan in de week voor m'n menstruatie van 49 naar 46 zakken. Met de bijbehorende kleurtjes in de app tot gevolg (niet productief! Onttrainen!). Laatst in een week van onttrainen naar peaking. Lolwhut.
Die fitnessleeftijd is niks anders dan een VO2max koppeling aan geslacht/leeftijd. Zit je voor jouw geslacht/leeftijd hoog, ben je jong, zit je laag, ben je oud. Zie ook deze tabel van het geheim van hardlopen;
Ik zit al tijden in de jongste fitnessleeftijdscategorie volgens Garmin. Maar ik ben echt geen topper.
Runalyze geeft je trouwens de mogelijkheid om de VO2max-berekening van Garmin ook te laten zien, tot 2 cijfers achter de komma (Garmin rondt zelf af - 44.45 is 45 en 44.44 is 44. Maar eigenlijk is je VO2max dus amper veranderd). Is hier een dalende trend in te zien dan krijg je die kleurtjes van herstel (licht gedaald)/niet productief (gedaald)/onttrainen (heftig gedaald). Sowieso is het raar dat je VO2max elke keer opnieuw bepaald wordt. Volgens mij kan je het dmv trainen wel iets beter/slechter maken maar ik vraag me af of de precisie die Garmin aangeeft (soms dus punten per week verschil!) überhaupt haalbaar zou zijn. Ik kan in de week voor m'n menstruatie van 49 naar 46 zakken. Met de bijbehorende kleurtjes in de app tot gevolg (niet productief! Onttrainen!). Laatst in een week van onttrainen naar peaking. Lolwhut.
Die fitnessleeftijd is niks anders dan een VO2max koppeling aan geslacht/leeftijd. Zit je voor jouw geslacht/leeftijd hoog, ben je jong, zit je laag, ben je oud. Zie ook deze tabel van het geheim van hardlopen;

Ik zit al tijden in de jongste fitnessleeftijdscategorie volgens Garmin. Maar ik ben echt geen topper.
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Ik gaf wel niet aan dat ik vóóral intervaltrainingen deed. Ik doe één van de 4 trainingen per week interval, één temporun(vaak in blokjes), één LSD en één recuuptraining. Als Garmin (zoals je ook in die screenshots ziet), herhaaldelijk aangeeft dat deze hoge impact op mijn V02max geeft, en ik ook anaeroob train.. dan neem ik aan dat ze bvb. die 200m rust tijdens de intervallen correct interpreteert. Bij Runalyze kan je trouwens in je intervaltrainig aangeven welke rondes rust waren en welke training, en er verandert niets aan de VO2max van diezelfde run. Dus ik zou volgens jou bvb. pas mijn hardlopen beginnen na de warmup en de cooldown ook nooit meetelen, en dan zou ik een hogere VO2max hebben? Ik neem echt aan dat Firstbeat hier wel een juist algoritme voor heeft ontwikkeld.. als ze mij die 4.0 scores geven enz, dan neem ik aan dat deze een sterk verbeterend effect hebben.Poekie schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:13:
@Cloclo100 Je doet een hoop hoog aeroob volgens je screenshots (gebaseerd op % van de tijd in bepaalde HRzone), maar omdat het vooral intervallen zijn zoals je zelf aangeeft zal je Garmin VO2max-berekening niet onder de indruk zijn; die kijkt voornamelijk naar lopende gemiddelden van een activiteit is mijn ervaring. Omdat je dus gemiddeld een veel hogere HR hebt bij een waarschijnlijk niet erg super hoog gemiddeld tempo, want trenara laat je altijd goed in- en uitlopen, daalt je resultaat uit de VO2max-berekening. Combinaties van snel/langzaam zijn dus eigenlijk funest voor je berekening. Raar hè?
Die fitnessleeftijd is niks anders dan een VO2max koppeling aan geslacht/leeftijd. Zit je voor jouw geslacht/leeftijd hoog, ben je jong, zit je laag, ben je oud. Zie ook deze tabel van het geheim van hardlopen; [Afbeelding]
Waar kan jij die VO2max van Garmin zien in Runalyze?
Die tabel ken ik ja, maar als ik die van Garmin gebruik ben ik goed, via runalyze redelijk
Ben nu wel eens benieuwd nu ik mijn hartslagzones obv Karvonen heb geregistreerd, nu gaan mijn LSD en recuupruns wel in Z2 blijven en da ik dus meer laag aëroob trainen..

Garmin is optimistischer dan Runalyze (en de sportarts). Maakt niet uit welke je hanteert, kijk vooral naar de trend van je waarden. Verwacht overigens geen mega stijgingen (tenzij je een natuurtalent bent), dit is bij mij beperkt tot 6 (49 = eerste run na maanden rust en 55 = PR op de 10).
Ik weet niet hoe Trenara werkt in relatie tot Garmin/Firstbeat maar als je veel loopt met wisselende tempo’s (inlopen, uitlopen, fartlek, interval etc.) is je VO2max ook anders dan dat je een tempo loop doet zonder warming up en cooling down. De hoogste VO2max krijg ik als ik een PR probeer te lopen zonder warming up. Logisch ook, want de eerste 2km zit ik nog op een relatief lage hartslag tegenover het tempo. Gewoon meteen rammen dus
Waar ik uiteindelijk tegenaan liep is dat ik de waarden niet betrouwbaar genoeg vind en de achterliggende algoritmes niet kan zien en dus niet kan achterhalen wat er nu op welke manier berekend wordt. Je krijgt nu ook de onzekerheid of je wel goed bezig bent. Want je Garmin correspondeert qua waarden niet volledig met je eigen indruk. Wie heeft er dan gelijk? Wat mij betreft jijzelf en als je een schema van een betrouwbare club gebruikt dan zit het wel goed. Loop techniek, voeding en rust is dan meer in te winnen dan de statistieken van Firstbeat. Alleen een beetje zuur van de dure aankoop waar die features juist gepromoot werden.
Toen maar een Apple Watch gekocht, daar krijg je gewoon geen info en dus erger ik me er ook niet meer aan
Ik weet niet hoe Trenara werkt in relatie tot Garmin/Firstbeat maar als je veel loopt met wisselende tempo’s (inlopen, uitlopen, fartlek, interval etc.) is je VO2max ook anders dan dat je een tempo loop doet zonder warming up en cooling down. De hoogste VO2max krijg ik als ik een PR probeer te lopen zonder warming up. Logisch ook, want de eerste 2km zit ik nog op een relatief lage hartslag tegenover het tempo. Gewoon meteen rammen dus
Waar ik uiteindelijk tegenaan liep is dat ik de waarden niet betrouwbaar genoeg vind en de achterliggende algoritmes niet kan zien en dus niet kan achterhalen wat er nu op welke manier berekend wordt. Je krijgt nu ook de onzekerheid of je wel goed bezig bent. Want je Garmin correspondeert qua waarden niet volledig met je eigen indruk. Wie heeft er dan gelijk? Wat mij betreft jijzelf en als je een schema van een betrouwbare club gebruikt dan zit het wel goed. Loop techniek, voeding en rust is dan meer in te winnen dan de statistieken van Firstbeat. Alleen een beetje zuur van de dure aankoop waar die features juist gepromoot werden.
Toen maar een Apple Watch gekocht, daar krijg je gewoon geen info en dus erger ik me er ook niet meer aan
[ Voor 17% gewijzigd door Aghanim op 29-12-2020 15:59 ]
Ik heb daar mijn bedenkingen bij, zoals ik ook aangaf. Het lijkt mij er op dat er voor de VO2max-berekening meer naar lopende gemiddelden gedurende de activiteit gekeken wordt. En de (hoog/laag/non) aeroob bepalingen gaan weer volgens een ander algoritme waarbij vooral in percentages van hartslagzones gekeken wordt - zit je meer dan x % in Z5 ben je hoog aeroob bezig, waar dan weer volgens een tabelletje een effect aan wordt gehangen - goed/slecht voor VO2max, goed/slecht voor herstel. Let wel dat dit conclusies van de garminalgoritmes zijn! Niet mijn mening.Cloclo100 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:30:
[...]
Ik gaf wel niet aan dat ik vóóral intervaltrainingen deed. Ik doe één van de 4 trainingen per week interval, één temporun(vaak in blokjes), één LSD en één recuuptraining. Als Garmin (zoals je ook in die screenshots ziet), herhaaldelijk aangeeft dat deze hoge impact op mijn V02max geeft, en ik ook anaeroob train.. dan neem ik aan dat ze bvb. die 200m rust tijdens de intervallen correct interpreteert.
Omdat Runalyze andere algoritmes gebruikt dan Garmin. Sowieso gebruikt Runalyze al een correctiefactor adhv je eigen raceresultaten. Het aangeven of iets rust of tempo is in intervallen doet trouwens niets omdat de berekening gedaan wordt op HR-, tempo- en eventueel elevatiedata. Als het goed is is jouw HR en tempo sowieso afhankelijk van of je je rust of tempostuk aan het doen bent.Bij Runalyze kan je trouwens in je intervaltrainig aangeven welke rondes rust waren en welke training, en er verandert niets aan de VO2max van diezelfde run.
Zoals ik zei, ik heb mijn twijfels bij de VO2max-berekening van Garmin (en ik ben heus niet de enige) en ik heb ook zeer sterk het idee dat de algoritmes voor de andere indicaties totaal niet op elkaar ingespeeld zijn. En jouw voorbeeld geeft dat vermoeden alleen maar meer basis. Dus ja, als je je warming-up/cooling down overslaat in je registratie krijg je een andere waarde, die waarschijnlijk positiever uitkomt. Maar of het realistisch is.... Het blijft dezelfde persoon die uiteindelijk dezelfde prestatie heeft neergezet.Dus ik zou volgens jou bvb. pas mijn hardlopen beginnen na de warmup en de cooldown ook nooit meetelen, en dan zou ik een hogere VO2max hebben? Ik neem echt aan dat Firstbeat hier wel een juist algoritme voor heeft ontwikkeld.. als ze mij die 4.0 scores geven enz, dan neem ik aan dat deze een sterk verbeterend effect hebben.
Deze kun je aanzetten in de tabel; https://runalyze.com/settings/dataset en dan VO2max by file aanvinken en op een logische plek in je tabel zetten (naast de effective VO2max bijvoorbeeld zodat je ze makkelijk kan vergelijken).Waar kan jij die VO2max van Garmin zien in Runalyze?
Let ook op dat je HRzones bij Runalyze dan ook aangepast moeten worden.Die tabel ken ik ja, maar als ik die van Garmin gebruik ben ik goed, via runalyze redelijk.
Ben nu wel eens benieuwd nu ik mijn hartslagzones obv Karvonen heb geregistreerd, nu gaan mijn LSD en recuupruns wel in Z2 blijven en da ik dus meer laag aëroob trainen..
Al met al blijft VO2max een getalletje dat zonder daadwerkelijke ademtesten tijdens het lopen alleen maar een indicatie kan geven van de werkelijkheid. En pin je er niet te veel op vast. Wat ik je vooral duidelijk heb proberen te maken is dat de resultaten die uit één run komen en de trend voor Garmin lang niet altijd één op één correleren. Garmin werkt met een hoop tabellen die soms langs elkaar heen praten.
haha, allemaal nagels met koppen! Ik vind het behoorlijk straf dat as ik WU en CD schrap, ik op papier een fittere mens benAghanim schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:56:
Garmin is optimistischer dan Runalyze (en de sportarts). Maakt niet uit welke je hanteert, kijk vooral naar de trend van je waarden. Verwacht overigens geen mega stijgingen (tenzij je een natuurtalent bent), dit is bij mij beperkt tot 6 (49 = eerste run na maanden rust en 55 = PR op de 10).

Druk bezig met kaarten updaten etc..Voordeel, wel weer een volle Fenix 6 straks qua batterij...ouwefreaker schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:58:
[...]
Inderdaad eerst met garmin expres aan je pc hangen, in expres kan je zien welke versie er op staat, hoogst waarschijnlijk 12.X , ook kaarten er op plaatsen via expres, daarna geeft expres aan dat er een update naar 13 is , updaten , dan horloge los koppelen , dan in systeem menu van je fenix zoeken naar software update helemaal naar onder bladeren., dan pas wordt deze geüpdatet. En heb je 13
“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”
En na die update wederom even uit en aanzettenpdavie2311 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:48:
[...]
Druk bezig met kaarten updaten etc..Voordeel, wel weer een volle Fenix 6 straks qua batterij...
Kanonnier zeg maar.
Loont het trouwens nog de moeite om voor de 6x te gaan ipv de 6 Fenix? Batterij met name? Zie dat deze aanzienlijk beter is? Praktijk?
Bedankt voor de uitgebreide reactie, ik heb het wat kunnen finetunen en kan nu ook alles beter plaatsen/relativeren!Poekie schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:08:
[...]
Ik heb daar mijn bedenkingen bij, zoals ik ook aangaf. Het lijkt mij er op dat er voor de VO2max-berekening meer naar lopende gemiddelden gedurende de activiteit gekeken wordt. En de (hoog/laag/non) aeroob bepalingen gaan weer volgens een ander algoritme waarbij vooral in percentages van hartslagzones gekeken wordt - zit je meer dan x % in Z5 ben je hoog aeroob bezig, waar dan weer volgens een tabelletje een effect aan wordt gehangen - goed/slecht voor VO2max, goed/slecht voor herstel. Let wel dat dit conclusies van de garminalgoritmes zijn! Niet mijn mening.
[...]
Omdat Runalyze andere algoritmes gebruikt dan Garmin. Sowieso gebruikt Runalyze al een correctiefactor adhv je eigen raceresultaten. Het aangeven of iets rust of tempo is in intervallen doet trouwens niets omdat de berekening gedaan wordt op HR-, tempo- en eventueel elevatiedata. Als het goed is is jouw HR en tempo sowieso afhankelijk van of je je rust of tempostuk aan het doen bent.
[...]
Zoals ik zei, ik heb mijn twijfels bij de VO2max-berekening van Garmin (en ik ben heus niet de enige) en ik heb ook zeer sterk het idee dat de algoritmes voor de andere indicaties totaal niet op elkaar ingespeeld zijn. En jouw voorbeeld geeft dat vermoeden alleen maar meer basis. Dus ja, als je je warming-up/cooling down overslaat in je registratie krijg je een andere waarde, die waarschijnlijk positiever uitkomt. Maar of het realistisch is.... Het blijft dezelfde persoon die uiteindelijk dezelfde prestatie heeft neergezet.
[...]
Deze kun je aanzetten in de tabel; https://runalyze.com/settings/dataset en dan VO2max by file aanvinken en op een logische plek in je tabel zetten (naast de effective VO2max bijvoorbeeld zodat je ze makkelijk kan vergelijken).
[...]
Let ook op dat je HRzones bij Runalyze dan ook aangepast moeten worden.
Al met al blijft VO2max een getalletje dat zonder daadwerkelijke ademtesten tijdens het lopen alleen maar een indicatie kan geven van de werkelijkheid. En pin je er niet te veel op vast. Wat ik je vooral duidelijk heb proberen te maken is dat de resultaten die uit één run komen en de trend voor Garmin lang niet altijd één op één correleren. Garmin werkt met een hoop tabellen die soms langs elkaar heen praten.
Vanmiddag lekker hard gelopen, helaas bij het afdoen van mn FR 235 viel hij op de grond.
Je raad het al, het glasje is kapot. Ging 3 jaar goed, heb deze 2de hands via marktplaats gekocht.
Denk dat ik maar op zoek ga naar een nieuwe, neig naar Garmin. Lees dat de goedkopere varianten (FR 45) niet alles kunnen. Gebruik nu vooral van die iq schermen, waar je je hartslag tussentijd en gemiddeldes kan uitlezen. Ideaal, meer gebruik ik ook niet. Voor het fietsen gebruik ik een Edge 530.
Reparatie is ook een optie, al kost dat al snel 75 euro alles bij elkaar.
Jullie nog goede tips?

Denk dat ik maar op zoek ga naar een nieuwe, neig naar Garmin. Lees dat de goedkopere varianten (FR 45) niet alles kunnen. Gebruik nu vooral van die iq schermen, waar je je hartslag tussentijd en gemiddeldes kan uitlezen. Ideaal, meer gebruik ik ook niet. Voor het fietsen gebruik ik een Edge 530.
Reparatie is ook een optie, al kost dat al snel 75 euro alles bij elkaar.
Jullie nog goede tips?
[ Voor 8% gewijzigd door Harmen op 30-12-2020 15:15 ]
Whatever.
Ik heb een wat oudere Garmin 920xt die ik veel gebruik. Echter nooit voor Courses (vooraf uitgepeilde zaken).
Door Corona en andere zaken is dit nu wel nuttig. Ik heb ooit een Course (vermoed ik) gemaakt om dit te testen voor een wedstrijdje. Dat werkte goed. Elke zoveel meter deed ie PIEP en zag je in t scherm 'over 50m Rechts' met een pijltje erbij. Ideaal.
Nu heb ik deze kerst zelf geoefend op de Oirschotse heide en ik krijg dit niet meer voor elkaar.
Ik heb verschillende courses gemaakt, en ik kan keurig netjes het lijntje volgen. Ik krijg ook melding indien off (en weer on) course. Maar ik wil niet zelf kijken, maar een piepje met pijltje.
Ik heb gegoogled en vond 2 sites maar die zeggen iets via een externe partij en een .fit file. Echter, op t horloge zie ik ook .fit files.
Iemand die mij een gouden tip kan geven voor de komende maanden voor de trailruns en wat hikes?
Zou heel tof zijn!
Door Corona en andere zaken is dit nu wel nuttig. Ik heb ooit een Course (vermoed ik) gemaakt om dit te testen voor een wedstrijdje. Dat werkte goed. Elke zoveel meter deed ie PIEP en zag je in t scherm 'over 50m Rechts' met een pijltje erbij. Ideaal.
Nu heb ik deze kerst zelf geoefend op de Oirschotse heide en ik krijg dit niet meer voor elkaar.
Ik heb verschillende courses gemaakt, en ik kan keurig netjes het lijntje volgen. Ik krijg ook melding indien off (en weer on) course. Maar ik wil niet zelf kijken, maar een piepje met pijltje.
Ik heb gegoogled en vond 2 sites maar die zeggen iets via een externe partij en een .fit file. Echter, op t horloge zie ik ook .fit files.
Iemand die mij een gouden tip kan geven voor de komende maanden voor de trailruns en wat hikes?
Zou heel tof zijn!
Wat je beschrijft is wel gewoon hoe courses werken - als je niet in het routescherm zit (dus enig ander scherm dan het scherm waar het broodkruimelspoor zichtbaar is) krijg je voor elke afslag op 40m en 0m een waarschuwing, met een piepje en een pijltje.Blomminator schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:24:
Ik heb een wat oudere Garmin 920xt die ik veel gebruik. Echter nooit voor Courses (vooraf uitgepeilde zaken).
(...)
Hiervoor moeten de afslagen wel als zodanig herkend worden, een pad dat afbuigt kan soms wel eens niet gezien worden als afslag maar als rechtdoor. Maar ik heb eigenlijk eerder te vaak waarschuwingen (weg gaat licht afbuigend door en kan toch niet anders dan...) dan te weinig.
Waarom het bij jou opeens niet werkt - geen idee, behalve dat je misschien je horloge in do not disturb modus had staan (dan krijg je namelijk geen piepje, maar wel een pijltje). Dit is als je nog in de tijd zit die je in Connect hebt opgegeven als "dan slaap ik" (bijv 23:30-7:30 en je gaat een keer om 7u al lopen) of je hebt het handmatig aangezet (maantje). Of je zat dus in het routescherm, dan geeft ie niks aan is mijn ervaring.
Heb de 6x Sapphire zojuist besteld! Waarom? Mijn zwager neemt mijn nieuwe Fenix 6 Titanium over. Deze kon ik eventueel ook nog retour sturen, maar ach, hij helpt me ook vaak met klussen. Mooie prijs gemaakt voor hem! Toch maar de 6x gekocht. Vind wellicht de zwarte kleur ook mooier en batterijduur is ook mooi meegenomen. Van een Apple Watch die om de dag aan de lader moest naar een Fenix die om de 14 weken aan de lader moet, haha!!
[ Voor 21% gewijzigd door pdavie2311 op 30-12-2020 17:33 ]
@Poekie
Dan snap ik het niet... ik heb volgens mij niet uitstaan, ik was niet vroeg opgestaan en doe gewoon
Activity --> Run --> Navigate --> Course --> go.
Gekke is dat ik die pijltjes niet krijg, ook niet op de andere schermen (staat op auto rotate).
Net nog een test gedaan met blokje rond om het huis, maar hij piept pas bij 'off course'.
Morgen nog een poging doen.
En wat ik zeg.. t heeft wel gewerkt...
Dan snap ik het niet... ik heb volgens mij niet uitstaan, ik was niet vroeg opgestaan en doe gewoon
Activity --> Run --> Navigate --> Course --> go.
Gekke is dat ik die pijltjes niet krijg, ook niet op de andere schermen (staat op auto rotate).
Net nog een test gedaan met blokje rond om het huis, maar hij piept pas bij 'off course'.
Morgen nog een poging doen.
En wat ik zeg.. t heeft wel gewerkt...
Betere batterijduur zou voor mij geen reden zijn om een 6X te prefereren boven 6 Titanium,want die 6 Titanium heeft al een geweldige batterijduur (mijn broer heeft dat ding dus spreek uit ‘ervaring’). Groot nadeel van de 6X is zijn hogere gewicht, zeker tov de 6 Titanium, die namelijk iets lichter is als de normale versie. Hoe zwaarder een horloge, hoe meer deze beweegt aan de pols en dat kan een negatief effect hebben op de nauwkeurigheid van de OHR. Enige echte voordeel van de 6X is naar mijn mening het iets grotere scherm, maar dat is maar 0.1 inch. Verder vind ik de 6X ook te groot. Maar dat is bijna allemaal persoonlijke voorkeur. Ben benieuwd hoe de 6X jou bevalt... veel plezier er alvast mee!pdavie2311 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:31:
Heb de 6x Sapphire zojuist besteld! Waarom? Mijn zwager neemt mijn nieuwe Fenix 6 Titanium over. Deze kon ik eventueel ook nog retour sturen, maar ach, hij helpt me ook vaak met klussen. Mooie prijs gemaakt voor hem! Toch maar de 6x gekocht. Vind wellicht de zwarte kleur ook mooier en batterijduur is ook mooi meegenomen. Van een Apple Watch die om de dag aan de lader moest naar een Fenix die om de 14 weken aan de lader moet, haha!!
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Tja! Heb grote polsen en vind grote klokken mooi! Met hardlopen trek ik de band altijd strak aan, horloge beweegt nooit. We zullen zien! Thanx!PatrickC schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:18:
[...]
Betere batterijduur zou voor mij geen reden zijn om een 6X te prefereren boven 6 Titanium,want die 6 Titanium heeft al een geweldige batterijduur (mijn broer heeft dat ding dus spreek uit ‘ervaring’). Groot nadeel van de 6X is zijn hogere gewicht, zeker tov de 6 Titanium, die namelijk iets lichter is als de normale versie. Hoe zwaarder een horloge, hoe meer deze beweegt aan de pols en dat kan een negatief effect hebben op de nauwkeurigheid van de OHR. Enige echte voordeel van de 6X is naar mijn mening het iets grotere scherm, maar dat is maar 0.1 inch. Verder vind ik de 6X ook te groot. Maar dat is bijna allemaal persoonlijke voorkeur. Ben benieuwd hoe de 6X jou bevalt... veel plezier er alvast mee!
Maar goed dan dat Apple dan geen AW 6 Pro Max heeft uitgebracht, met een veel grotere kast en batterij?pdavie2311 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:48:
[...]
Tja! Heb grote polsen en vind grote klokken mooi! Met hardlopen trek ik de band altijd strak aan, horloge beweegt nooit. We zullen zien! Thanx!
Als je de Fenix 6X Solar had genomen had je een nog langere batterijduur gehad!
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Haha! Idd had de Apple Watch wel 47mm mogen zijn en ook rond eigenlijk! Dit roep ik al jaren. Sapphire wil ik wel idd, had ik bij de Apple Watch ook. Geen gedoe met plakkertjes op het scherm etc. Robuuste Watch die tegen een stootje kan.PatrickC schreef op woensdag 30 december 2020 @ 23:03:
[...]
Maar goed dan dat Apple dan geen AW 6 Pro Max heeft uitgebracht, met een veel grotere kast en batterij?![]()
Als je de Fenix 6X Solar had genomen had je een nog langere batterijduur gehad!Maar dan is je scherm geen sapphire meer volgens mij.
Zojuist ontvangen! Wat een mooi ding die 6X! Scherm is magistraal! Hangt nu aan laptop...
[ Voor 6% gewijzigd door pdavie2311 op 31-12-2020 13:43 ]
Weet jij toevallig ook wat de verschillen tussen de coaches zijn? Ik las ergens dat de één wat meer op het randje gaat zitten en de ander juist wat voorzichtiger, maar ben benieuwd of daar echt concrete verschillen tussen zitten.Cloclo100 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 08:57:
[...]
Ik zou niet weten waarom je dan voor een schema kiest, als je toch zelf wat gaat doen? Base runs zijn nu éénmaal heel belangrijk in een schema, ik zou gewoon doen wat er staat. Ik heb toevallig ook die 5k van coach Greg gedaan, met een vrij uitdagend tijddoel(voor mij dan toch) en ik zat er bij mijn wedstrijd 4 seconden onder. Ik heb dat schema nauwgezet gevolgd, voor mij een indicatie dat het wel degelijk werkt. Bij die barometer kan je, als deze paars is, je tijdsdoel wat opkrikken.
Na een periode van te lang op m'n bips zitten lijkt zo'n coach schema voor 10k me wel wat als stok achter de deur. Ik heb feitelijk toch altijd iets van een doel nodig anders schuift de volgende loop altijd te makkelijk op.
Die standaard trainingsplannen plannen steevast iets anders in dan ze beloven, dus daar heb je dan weinig aan. Kan je het net zo goed zelf invullen.
[ Voor 6% gewijzigd door Gonadan op 01-01-2021 13:03 ]
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Sinds gisteren een nieuwe IPhone.
Lukte me eerst helemaal niet om te verbinden met met Fenix 6X sapphire. Ineens kreeg ik een code en kon ik wel verbinden.
Nu verbreekt ie echter voortdurend de verbinding en kan ik Garmin Connect niet updaten (en krijg dus ook geen pushmeldingen door, bijv whatsapp).
Had ik met de vorige iphone geen last van.
Iemand een idee hoe op te lossen?
Lukte me eerst helemaal niet om te verbinden met met Fenix 6X sapphire. Ineens kreeg ik een code en kon ik wel verbinden.
Nu verbreekt ie echter voortdurend de verbinding en kan ik Garmin Connect niet updaten (en krijg dus ook geen pushmeldingen door, bijv whatsapp).
Heb je je Fenix op je oude telefoon afgemeld.edwardmila schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 17:46:
Sinds gisteren een nieuwe IPhone.
Anders heb ik het vermoede dat dat de oorzaak is.
Had ik soort van ook met een iphone na Android.
Ter info: de Winter 2020 release van de kaarten van Freizeitkarte is beschikbaar.
Releasenotes + downloaden: https://www.freizeitkarte-osm.de/garmin/en/release.html
Releasenotes + downloaden: https://www.freizeitkarte-osm.de/garmin/en/release.html
Nee niet gedaan ... nu wel.ouwefreaker schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 19:23:
[...]
Heb je je Fenix op je oude telefoon afgemeld.
Anders heb ik het vermoede dat dat de oorzaak is.
Had ik soort van ook met een iphone na Android.
Dank voor je reactie.
Van @Frenz64 een Wahoo Tickr X overgenomen, omdat bij mij de HRM-run de neiging had om in de huid te snijden. De Tickr X zit beter, kan ik melden 👍.
Verder, nu we een week in een huisje zitten, in Zuid-Limburg, een paar trailruns gedaan. Aangemaakt in Komoot en via de Komoot IQ app in mijn Fenix 5s plus geladen en daarmee gelopen; werkte snel en was prima bruikbaar. Als backup had ik in mijn Camelbak nog wel een Edge explorer fietscomputer, ook voorzien van de Komoot IQ app, voor als ik onverhoopt er niet uitkwam maar het al rennend wilde oplossen (en als laatste redmiddel ook een telefoon natuurlijk). Wat mij betreft een onverslaanbare workflow voor deze usecase (als het om snel een route uitzetten gaat, makkelijk en snel naar een device sturen en kwaliteit van het beeld op de devices)
Verder, nu we een week in een huisje zitten, in Zuid-Limburg, een paar trailruns gedaan. Aangemaakt in Komoot en via de Komoot IQ app in mijn Fenix 5s plus geladen en daarmee gelopen; werkte snel en was prima bruikbaar. Als backup had ik in mijn Camelbak nog wel een Edge explorer fietscomputer, ook voorzien van de Komoot IQ app, voor als ik onverhoopt er niet uitkwam maar het al rennend wilde oplossen (en als laatste redmiddel ook een telefoon natuurlijk). Wat mij betreft een onverslaanbare workflow voor deze usecase (als het om snel een route uitzetten gaat, makkelijk en snel naar een device sturen en kwaliteit van het beeld op de devices)
Sorry hoe doe je dit? Mijn oude telefoon is inmiddels verkocht en krijg geen meldingen op mijn nieuwe telefoon. Connect werkt sommige dagen redelij goed, maar ook vaak niet echt. Tenminste niet zo stabiel als op mijn oude telefoon.edwardmila schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 20:04:
[...]
Nee niet gedaan ... nu wel.
Dank voor je reactie.
Ik teken nergens meer voor
Goed om te horen @Frij5fd, ik heb er niet veel plezier van gehad, maar dat lag niet aan de band.
Inmiddels begin ik de betrouwbaarheid van de Stratos te betwijfelen, bij een windsurfsessie (tijdens Bella derde kerstdag, knie hield het goed) zag ik de cijfers flikkeren en miste hij de activiteit. Maar kan ook een gps lock probleem zijn geweest. Ik start en dan gaat hij onder het neopreen van het pak, dus dat kan ook mijn fout zijn geweest.
Hoe dan ook, Coros Pace 2 of toch Garmin als opvolger, ik blijf twijfelen,
Inmiddels begin ik de betrouwbaarheid van de Stratos te betwijfelen, bij een windsurfsessie (tijdens Bella derde kerstdag, knie hield het goed) zag ik de cijfers flikkeren en miste hij de activiteit. Maar kan ook een gps lock probleem zijn geweest. Ik start en dan gaat hij onder het neopreen van het pak, dus dat kan ook mijn fout zijn geweest.
Hoe dan ook, Coros Pace 2 of toch Garmin als opvolger, ik blijf twijfelen,
@Quakie ik heb de Fenix verwijderd op het “oude” toestel.
Thanks. Kan niks vinden hoe je dat achteraf kan doen. Iemand een idee of er manier is om het via Garmin te doen. Ik vind alleen manieren om je Garmin apparaat te verwijderen. Niet je link met telefoons ?
Ik teken nergens meer voor
In het ergste geval je Garmin even resetten...?
Het toevoegen op een nieuwe telefoon moet je ook echt via de connect app doen en niet gewoon een bt device toevoegen. Dat heb ik een keer met een edge gedaan bij een nieuw (android) toestel, maar dat werkt niet goed. Je hebt dan wel verbinding, maar het syncen etc werkt niet of slecht.
Het toevoegen op een nieuwe telefoon moet je ook echt via de connect app doen en niet gewoon een bt device toevoegen. Dat heb ik een keer met een edge gedaan bij een nieuw (android) toestel, maar dat werkt niet goed. Je hebt dan wel verbinding, maar het syncen etc werkt niet of slecht.
Garmin lijkt wat issues te hebben met het nieuwe jaar, de GPS track heeft een mooie offset 
Ik dacht eerst dat ik misschien een slechte fix had, maar als ik mijn Garmin of strava feed doorscroll heeft iedereen problemen.
Iemand hier die al meer weet?
Ik dacht eerst dat ik misschien een slechte fix had, maar als ik mijn Garmin of strava feed doorscroll heeft iedereen problemen.
If you can see, look. If you can look, observe
In het Garmin Forum staat het ook.
https://forums.garmin.com...ReplySortOrder=Descending
https://mightygadget.co.uk/garmin-gps-accuracy-problems/
Schijnt te maken te hebben met het verlopen van de CPE.
https://forums.garmin.com...ReplySortOrder=Descending
https://mightygadget.co.uk/garmin-gps-accuracy-problems/
Schijnt te maken te hebben met het verlopen van de CPE.
PV 8x355 W45 & 8x355 O45 / 2x MT 5.12 kWh V151.215-V153.215 / CT003 V117 / L&G E350 1P DSMR4.2
Opmerkelijk. Gisteren had ik nergens last van, vandaag niet gesport, morgen weer.Roozzz schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:29:
Garmin lijkt wat issues te hebben met het nieuwe jaar, de GPS track heeft een mooie offset
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Gisteren ook hardgelopen! GPS fix kwam na ongeveer 50 meter, maar weet niet of dit normaal is? Rest werkte alles wel..
Is enkel bij de laatste generatie lijkt me (sony chipset); Forerunner x45 & fenix 6(-varianten).
Hier met mijn FR935 geen last.
Gisteren en vandaag zat ik met de Garmin FR245 ook niet correct. The5krunner heeft er ook al over gepost en verwacht niet direct een oplossing als het aan de Sony chip zou liggen.
the5krunner
Voorlopig dus geen Strava segmenten...
the5krunner
Voorlopig dus geen Strava segmenten...
Aha... ik loop met een 735xt, dus vandaar was alleen oke.minimaLL schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 15:28:
Is enkel bij de laatste generatie lijkt me (sony chipset); Forerunner x45 & fenix 6(-varianten).
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Gisteren gelopen met de Fenix 6 Pro, nergens last van. Morgen weer een run gepland, dus hopelijk ook dan geen issues..
Wil maandag hardlopen! Als het dan maar weer goed is..;-)
Ai... Als garmin in hun eigen forum gaat reageren is het wel heel ernstig..blavlaa schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:52:
Op het Garmin forum heeft iemand van Garmin zelf een post geplaatst.
[Afbeelding]
PV 8x355 W45 & 8x355 O45 / 2x MT 5.12 kWh V151.215-V153.215 / CT003 V117 / L&G E350 1P DSMR4.2
Wandeling van gister zat er ook naast met de fenix 6 Sapphire (dus ook pro). Wel gek dat het niet bij iedereen is.mefjoew schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:49:
Gisteren gelopen met de Fenix 6 Pro, nergens last van. Morgen weer een run gepland, dus hopelijk ook dan geen issues..
Strava liet overigens gewoon geen map zien, in connect lag ie er duidelijk naast
Helaas ook mijn Venu geen lekkere gps fix vandaag. (Geen Strava segmentjes!~1! )
DC rainmaker heeft er zojuist een kort artikel aan gewijd. Dat 2020 een week 53 had wordt als mogelijke oorzaak gegeven.
https://www.dcrainmaker.c...cy-impacting-devices.html
DC rainmaker heeft er zojuist een kort artikel aan gewijd. Dat 2020 een week 53 had wordt als mogelijke oorzaak gegeven.
https://www.dcrainmaker.c...cy-impacting-devices.html
[ Voor 13% gewijzigd door KingCrash op 02-01-2021 23:01 ]
Angry Rabbit
Als iemand mijn Apple Watch wil lenen om hard te lopen dan hoor ik het wel
Niet langer dan een uur overigens, dan is de batterij leeg
Niet langer dan een uur overigens, dan is de batterij leeg
Ook de 945 ging de soep in op nieuwjaarsdag. Staat ook op expired. Dus zo het klokje maar eerst vijf minuten buiten leggen. Millennium bug maar dan voor gpsPrulleman schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:51:
[...]
Wandeling van gister zat er ook naast met de fenix 6 Sapphire (dus ook pro). Wel gek dat het niet bij iedereen is.
Strava liet overigens gewoon geen map zien, in connect lag ie er duidelijk naast
"Better ask questions before you shoot"
Ik weet nog wel uit de tijd dat ik de Fenix 3HR had, dat ik inderdaad het klokje buiten legde toen ik mij aan het omkleden was om te gaan hardlopen! Ik hoop dat deze GPS fix snel is opgelost, want dat was toen de reden dat ik over ben gestapt naar een ander horloge. Net weer een dure Fenix 6 aangeschaft, dus hoop echt dat als ik ga hardlopen, de GPS fix er weer binnen 5 seconden is, zoals het hoort lijkt me! Maar ik begrijp dat Garmin er dus mee bezig is en het snel weer goed werkt?
Bijzonder dat het niet voor iedereen lijkt te gelden. Ik heb een Garmin Venu (de originele) en data staat bij CPE "huidige". Ik heb gisteren hardgelopen, toen ook geen problemen. Mijn vrouw idem, zelfde horloge en bij een gemeten activiteit gisteren geen GPS problemen.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Inmiddels is op mijn Venu de Cpe ook bijgewerkt naar 'huidige'. Ook bij de comments op dcrainmaker zie ik dat er vanacht een update gepusht is.
Angry Rabbit
Zag ook geen expired (meer?.. 1e x dat ik check), maar de locatie zat er nog flink naast.
Ook na een reboot. Denk dat ie toch even buiten een goede fix moet vinden
Ook na een reboot. Denk dat ie toch even buiten een goede fix moet vinden
Om even uit te proberen hoe mijn gps ontvangst is, even een rondje gefietst.
Bewust op sommige stukjes naar de andere zijde van de rijbaan geslingerd ,en ook dat geeft i vrij zuiver aan.
Hooguit 1 meter verschil, bij mij is het goed. Instelling gps +Galileo.
Zaterdag gewandeld met GPS + Glonass maar toen zat i max 4 meter er naast. Fenix 6 Sapphire.
Soft 13.10
Bewust op sommige stukjes naar de andere zijde van de rijbaan geslingerd ,en ook dat geeft i vrij zuiver aan.
Hooguit 1 meter verschil, bij mij is het goed. Instelling gps +Galileo.
Zaterdag gewandeld met GPS + Glonass maar toen zat i max 4 meter er naast. Fenix 6 Sapphire.
Soft 13.10
Klopt, hier ook gewijzigd naar "huidig".KingCrash schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:11:
Inmiddels is op mijn Venu de Cpe ook bijgewerkt naar 'huidige'. Ook bij de comments op dcrainmaker zie ik dat er vanacht een update gepusht is.
Snel opgelost...
Fenix 5s plus deed het bij een wandeling van 6 km op Nieuwjaarsdag prima. Toch het voordeel van "uitgerijpte firmware"Chocovla schreef op zondag 3 januari 2021 @ 09:11:
[...]
Ook de 945 ging de soep in op nieuwjaarsdag. Staat ook op expired. Dus zo het klokje maar eerst vijf minuten buiten leggen. Millennium bug maar dan voor gps
Met m'n 5+ hillegaar niets geks gemerkt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hoi Tweakers,
Momenteel gebruik ik sinds 1,5 jaar de Forerunner 35. Deze toen gekocht als soort “instapmodel”, maar merkt dat een paar dingen me nu irriteren. Zo sta ik bijv minstens 5 a 10 min voor een run buiten te wachten op GPS signaal en baal ik stiekem een beetje dat ik het verder geen “mooi” sporthorloge vind waardoor ik hem alleen tijdens het rennen draag en verder niet. Ik zou overige lifestyle info opzich wel leuk vinden om te analyseren, maar doe dat nu dus niet. Nu zat ik te kijken naar een “upgrade”, maar hoef verder geen super uitgebreide functies (ik ben een regelmatige amateur hardloper, maar vooral run goed tracken (snel GPS) en HR vind ik belangrijk. Uitgebreidere functies van de FR gebruik ik vrijwel niet). Daarnaast lijkt muziek mij een fijne optie. Ik zat nu te kijken naar de Garmin Venu sq music, omdat deze recentelijk is uitgekomen (en ik deze oprecht ook mooi vind). Is dit iets wat aansluit bij mijn wensen of zie ik iets over het hoofd?
Momenteel gebruik ik sinds 1,5 jaar de Forerunner 35. Deze toen gekocht als soort “instapmodel”, maar merkt dat een paar dingen me nu irriteren. Zo sta ik bijv minstens 5 a 10 min voor een run buiten te wachten op GPS signaal en baal ik stiekem een beetje dat ik het verder geen “mooi” sporthorloge vind waardoor ik hem alleen tijdens het rennen draag en verder niet. Ik zou overige lifestyle info opzich wel leuk vinden om te analyseren, maar doe dat nu dus niet. Nu zat ik te kijken naar een “upgrade”, maar hoef verder geen super uitgebreide functies (ik ben een regelmatige amateur hardloper, maar vooral run goed tracken (snel GPS) en HR vind ik belangrijk. Uitgebreidere functies van de FR gebruik ik vrijwel niet). Daarnaast lijkt muziek mij een fijne optie. Ik zat nu te kijken naar de Garmin Venu sq music, omdat deze recentelijk is uitgekomen (en ik deze oprecht ook mooi vind). Is dit iets wat aansluit bij mijn wensen of zie ik iets over het hoofd?
@XNVBX Vreemd dat je GPS fix iedere keer zo lang duurt. Sync je wel regelmatig met Garmin Connect, om zo de up-to-date satelliet data binnen te halen?
Wat betreft een opvolger van je FR35... de Venu Sq is dan inderdaad een optie, maar dan ga je wel naar een touchscreen interface met nog maar 2 fysieke knoppen. De ‘normale’ Venu is weer wat uitgebreider en duurder en heeft ook een amoled scherm ipv de LCD op de Venu Sq.
Heb je ook al eens naar andere merken gekeken (Apple, Polar, Suunto) of wil je persé een Garmin?
Wat betreft een opvolger van je FR35... de Venu Sq is dan inderdaad een optie, maar dan ga je wel naar een touchscreen interface met nog maar 2 fysieke knoppen. De ‘normale’ Venu is weer wat uitgebreider en duurder en heeft ook een amoled scherm ipv de LCD op de Venu Sq.
Heb je ook al eens naar andere merken gekeken (Apple, Polar, Suunto) of wil je persé een Garmin?
@PatrickC
Ja, ik sync hem regelmatig en merk dan dat het weer even wat sneller gaat, maar na een paar keer alweer langzamer. Het verschilt wel echt per run gek genoeg. Ik heb vooral naar Garmin gekeken omdat ik het tot nu toe wel heel fijn vind werken met de Garmin Connect app. Apple Watch ook nog wel over nagedacht, maar meestal een stuk duurder en er zitten een hoop functies op die ik helemaal niet hoef.. De Venu sq vond ik wat dat betreft juist bij de Apple watch in de buurt komen, maar iets simpeler en meer gericht op sport.
Ja, ik sync hem regelmatig en merk dan dat het weer even wat sneller gaat, maar na een paar keer alweer langzamer. Het verschilt wel echt per run gek genoeg. Ik heb vooral naar Garmin gekeken omdat ik het tot nu toe wel heel fijn vind werken met de Garmin Connect app. Apple Watch ook nog wel over nagedacht, maar meestal een stuk duurder en er zitten een hoop functies op die ik helemaal niet hoef.. De Venu sq vond ik wat dat betreft juist bij de Apple watch in de buurt komen, maar iets simpeler en meer gericht op sport.
Ik ben wel weer toe aan een nieuw leuk wearable speeltje. Heeft iemand een idee wat voor moois er aankomt in 2021 op het niveau van de Fenix 6 zeg maar?
Vooralsnog zijn er 0 geruchten, de Fenix-serie is afgelopen jaar 'geüpgraded' met solar-functie, dus daar hoef je het komende half jaar sowieso niets van te verwachten. De echte innovatie is er wel uit, er zijn (behalve e-sims) ook niet echt ontwikkelingen gaande die echte gamechangers zijn. Voorlopig is het evolutie, geen revolutie op dit gebied.Requiem19 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:04:
Ik ben wel weer toe aan een nieuw leuk wearable speeltje. Heeft iemand een idee wat voor moois er aankomt in 2021 op het niveau van de Fenix 6 zeg maar?
Ik sta op het punt om een Fenix 6 Pro te kopen als vervanging van mijn 735XT. Maar ik ben ook nog niets tegengekomen over een eventuele opvolger. Dus ga er ook niet op wachten.mrwolf schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:47:
[...]
Vooralsnog zijn er 0 geruchten, de Fenix-serie is afgelopen jaar 'geüpgraded' met solar-functie, dus daar hoef je het komende half jaar sowieso niets van te verwachten. De echte innovatie is er wel uit, er zijn (behalve e-sims) ook niet echt ontwikkelingen gaande die echte gamechangers zijn. Voorlopig is het evolutie, geen revolutie op dit gebied.
Alleen jammer dat de Fenix 6 Pro nu nergens meer leverbaar is
De 745 is er toch al?Aidacra schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:20:
[...]
Ik sta op het punt om een Fenix 6 Pro te kopen als vervanging van mijn 735XT. Maar ik ben ook nog niets tegengekomen over een eventuele opvolger. Dus ga er ook niet op wachten.
Maar negeer deze post rustig als je liever een Fenix 6 pro koopt.
@XNVBXJe zou bij Garmin ook nog voor een vivoactive 4 kunnen gaan. En als je misschien toch nog wat serieuzer met hardlopen aan de slag wilt in de toekomst, dan zou een FR245 Music ook nog een optie kunnen zijn.
https://buy.garmin.com/nl...690&compareProduct=643382
https://www.bever.nl/p/ga...CDD90002.html?colour=4245Aidacra schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:20:
[...]
Ik sta op het punt om een Fenix 6 Pro te kopen als vervanging van mijn 735XT. Maar ik ben ook nog niets tegengekomen over een eventuele opvolger. Dus ga er ook niet op wachten.
Alleen jammer dat de Fenix 6 Pro nu nergens meer leverbaar is
Bedankt, ik negeer deze post inderdaad ;-)Cyberpope schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:29:
[...]
De 745 is er toch al?
Maar negeer deze post rustig als je liever een Fenix 6 pro koopt.
Is deze wat?Aidacra schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:04:
[...]
Ja, dat had ik ook gezien. Maar wil hem hebben voor onder de 600 euro :-)
De vivoactive heb ik ook nog over nagedacht. Zou dan wel de 4s worden, anders wordt het me een te groot ding aan de pols (dun vrouwenpolsje haha). Maar ik kan nou niet enorm achterhalen waar nou het grootste verschil in zitten tussen de venu sq en de vivoactive 4s? Zit dat hem alleen in bepaalde hardware/design dingen? De meeste functies lijken ze gewoon allebei te hebben, toch?PatrickC schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:41:
@XNVBXJe zou bij Garmin ook nog voor een vivoactive 4 kunnen gaan. En als je misschien toch nog wat serieuzer met hardlopen aan de slag wilt in de toekomst, dan zou een FR245 Music ook nog een optie kunnen zijn.
Iemand de gouden tip? Spotify op mijn Fenix werk niet meer? App staat erop, heb premium account uiteraard, maar bij het aanklikken iedere keer de melding dat ik mijn in Garmin Connect moet aanmelden bij Spotify. Dit doe ik vervolgens en dan zeurt hij dat ik een premium account nodig ben? Duh...Die heb ik...Snap er niks van...
:strip_exif()/f/image/3QvDUGHCyxC6piGemfZ0mhLn.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door pdavie2311 op 04-01-2021 13:50 ]
Die gegevens voor je normaal gezien in als je de horloge voor de eerste keer instelt? In Garmin Connect de app eens deïnstalleren en opnieuw installeren, dan prompt hij normaal voor usergegevens.pdavie2311 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:47:
Iemand de gouden tip? Spotify op mijn Fenix werk niet meer? App staat erop, heb premium account uiteraard, maar bij het aanklikken iedere keer de melding dat ik mijn in Garmin Connect moet aanmelden bij Spotify. Dit doe ik vervolgens en dan zeurt hij dat ik een premium account nodig ben? Duh...Die heb ik...Snap er niks van...
[Afbeelding]
wat is dit juist, en waar gebruik je het voor?elastiek schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 19:36:
Ter info: de Winter 2020 release van de kaarten van Freizeitkarte is beschikbaar.
Klopt, ze lijken qua functies erg veel op elkaar, maar er zijn toch wel een paar verschillen.XNVBX schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:18:
[...]
De vivoactive heb ik ook nog over nagedacht. Zou dan wel de 4s worden, anders wordt het me een te groot ding aan de pols (dun vrouwenpolsje haha). Maar ik kan nou niet enorm achterhalen waar nou het grootste verschil in zitten tussen de venu sq en de vivoactive 4s? Zit dat hem alleen in bepaalde hardware/design dingen? De meeste functies lijken ze gewoon allebei te hebben, toch?
Venu Sq:
LCD Touchscreen (240x240)
optioneel always on
kleiner en lichter
200 uur aan activiteiten gegevens
Omgevingslichtsensor
VA 4S:
transflectief memory-in-pixel (MIP) touchscreen (260x260)
always on
groter en zwaarder
7 activiteiten met tijdmeting, 14 dagen aan activiteiten-trackinggegevens
Barometrische hoogtemeter ( dus meet ook trappen lopen en hoogteverschil tijdens activiteit)
Gyroscoop
On-screen workout animations
iets langere batterijduur
Is iemand bekend met onderstaande probleem? Ik heb een Garmin Venu sinds vorig jaar (nu bijna een jaar), echter wordt wit opeens "rood" weergegeven op een deel van het scherm aan de linkerkant. Het is subtiel, maar ik vind het erg storend en volgens mij is het juist, er zit gewoon een soort rode zweem over de witte letters. Aan de onderkant zit het ook, het is niet één vlak, het lijkt wel een soort patroon over het scherm te zijn.
Ik heb nu de "Torch" applicatie gebruikt om mijn scherm helemaal wit te maken en dan is het al duidelijk. Er is sprake van een enorme burn-in op het scherm: niet alleen de kleuren maar ook de witte letters. Iemand enig idee hoe ik dit kan voorkomen? In dit geval komt het zeker door het scherm "GRun" wat een custom gegevensveld is. Ik heb daar nu wat instellingen van aangepast, maar ik zou bijna zeggen dat dit zelfs garantie is. Wat denken jullie? OLED heeft natuurlijk wel als risico burn in, maar met zo'n 200 uur aan activiteit (deze app gebruik ik denk maximaal 100 uur) vind ik dat wel heel erg snel
Om jullie een beeld te geven:
Ik heb nu de "Torch" applicatie gebruikt om mijn scherm helemaal wit te maken en dan is het al duidelijk. Er is sprake van een enorme burn-in op het scherm: niet alleen de kleuren maar ook de witte letters. Iemand enig idee hoe ik dit kan voorkomen? In dit geval komt het zeker door het scherm "GRun" wat een custom gegevensveld is. Ik heb daar nu wat instellingen van aangepast, maar ik zou bijna zeggen dat dit zelfs garantie is. Wat denken jullie? OLED heeft natuurlijk wel als risico burn in, maar met zo'n 200 uur aan activiteit (deze app gebruik ik denk maximaal 100 uur) vind ik dat wel heel erg snel
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fj7hx1ZujaeE3VsdziuZf2eF.jpg?f=user_large)
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Oef, @Arjan90, da's wel een heftige burn-in ja. Hopelijk geeft Garmin hier uit coulance garantie op want binnen een jaar al burn-in ondanks het 3rd party IQ-veld zou toch niet mogelijk moeten zijn. Zou ze gewoon bellen.
[Edit]Even gezocht in de manual, er staat dat burn-in mogelijk is maar dit zou beperkt moeten zijn als je niet de display setting Always On gebruikt - maar dat is volgens mij bij alle horloges de standaard voor activiteiten....
[Edit]Even gezocht in de manual, er staat dat burn-in mogelijk is maar dit zou beperkt moeten zijn als je niet de display setting Always On gebruikt - maar dat is volgens mij bij alle horloges de standaard voor activiteiten....
[ Voor 43% gewijzigd door Poekie op 04-01-2021 16:16 ]
Alweer opgelost met Spotify! Was ingelogd met mijn 2e Free account die ik schijn te hebben..Staat nu weer prima!
@Arjan90Wow... dat is toch wel een nadeel van zo’n mooi amoled scherm! Hoe staat/stond je scherm ingesteld?
https://www8.garmin.com/m...65-AC8E-42853AA2C676.html
Ook tijdens een activiteit kun je er voor zorgen dat je scherm na een aantal seconden uit gaat namelijk.
Maar dat is nu te laat helaas...
Hopelijk is Garmin een beetje coulant en bieden ze een goede oplossing aan.
https://www8.garmin.com/m...65-AC8E-42853AA2C676.html
Ook tijdens een activiteit kun je er voor zorgen dat je scherm na een aantal seconden uit gaat namelijk.
Maar dat is nu te laat helaas...
Hopelijk is Garmin een beetje coulant en bieden ze een goede oplossing aan.
Een horloge zonder 'always on' is een slimme armband.Poekie schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:07:
Oef, @Arjan90, da's wel een heftige burn-in ja. Hopelijk geeft Garmin hier uit coulance garantie op want binnen een jaar al burn-in ondanks het 3rd party IQ-veld zou toch niet mogelijk moeten zijn. Zou ze gewoon bellen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nog wel een vraagje aangaande een Wallet voor op de Garmin? Had Stocard op mijn Apple, maar ik vind maar 1 in de Garmin Store die niet compatibel is met mijn Fenix 6 Pro? Zou wel mooi zijn als dit er is...
@Arjan90 Wow, niet echt geschikt als horloge voor lange runs lijkt het dan.
Ik zou zeker contact op nemen met Garmin zoals hierboven ook al is aangegeven, daarna zou je wellicht:

- Automatisch scrollen tussen gegevensschermen aan kunnen zetten zodat niet constant hetzelfde schermpje op je display staat (evt i.c.m. wit lettertype op zwarte achtergrond)
- Scherm uit laten gaan tijdens activiteiten en laten aanspringen zodra je je pols optilt
- Verkopen en een horloge halen met transflective display
- Minder ver of harder lopen
[ Voor 21% gewijzigd door BastiaanN op 04-01-2021 19:10 ]
Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)
Bedankt voor de reacties! Om maar even met de deur in huis te vallen: minder lopen is geen optie
Scherm uit laten tijdens activiteiten vind ik echt een ruk optie, daar heb je toch niet zo'n horloge voor... Waarbij ik wel moet zeggen dat ik die optie meermaals heb opgezocht om te kijken of het wat is, maar nooit kunnen vinden. De optie is dus niet eens zichtbaar in je systeeminstellingen tenzij je "Altijd aan" hebt uitstaan, dan pas wordt de optie zichtbaar. Niet heel handig vanuit UI perspectief.
Ik ga inderdaad even kijken hoe ik dit het beste bij Garmin kan brengen en hoe zij reageren. Het horloge is nog geen jaar oud, GRun gebruik ik nu denk ik zo'n 100 a 125 uur nu (en regelmatig ook niet met een rode achtergrond, in het begin had ik dat überhaupt niet aan staan). Dat vind ik, met al het respect, echt niet extreem veel gebruik. Als zij niet positief reageren, ga ik de kleurtjes weer aanzetten voor de velden waar ik nu last van heb en dan zorg ik dat ze altijd blauw zijn, kijken of dat het rode wat weg kan drijven. Ben en was me wel bewust van de nadelen van OLED (heb een OLED TV en heb al jarenlang AMOLED telefoons en heb hiervoor ook ruim een jaar een Fossil Wear OS apparaat gehad), maar dit heb ik nog nooit gezien. GRun blijft overigens geweldig, maar misschien maar even niet gebruiken op de Venu...
Hoe dan ook, wat mij betreft is voor mij de Venu geen aanrader meer. Hoe enthousiast ik er verder ook over was omdat het een mooi design combineert met een mooi scherm, touchscreen en voldoende knoppen voor tijdens het sporten. Wel een goede reden voor een Fenix 6S Pro ofzo...
Maar, ik baal er stevig van.
Ik ga inderdaad even kijken hoe ik dit het beste bij Garmin kan brengen en hoe zij reageren. Het horloge is nog geen jaar oud, GRun gebruik ik nu denk ik zo'n 100 a 125 uur nu (en regelmatig ook niet met een rode achtergrond, in het begin had ik dat überhaupt niet aan staan). Dat vind ik, met al het respect, echt niet extreem veel gebruik. Als zij niet positief reageren, ga ik de kleurtjes weer aanzetten voor de velden waar ik nu last van heb en dan zorg ik dat ze altijd blauw zijn, kijken of dat het rode wat weg kan drijven. Ben en was me wel bewust van de nadelen van OLED (heb een OLED TV en heb al jarenlang AMOLED telefoons en heb hiervoor ook ruim een jaar een Fossil Wear OS apparaat gehad), maar dit heb ik nog nooit gezien. GRun blijft overigens geweldig, maar misschien maar even niet gebruiken op de Venu...
Hoe dan ook, wat mij betreft is voor mij de Venu geen aanrader meer. Hoe enthousiast ik er verder ook over was omdat het een mooi design combineert met een mooi scherm, touchscreen en voldoende knoppen voor tijdens het sporten. Wel een goede reden voor een Fenix 6S Pro ofzo...

Ja die is er, werkt goed : barcode walletpdavie2311 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:10:
Nog wel een vraagje aangaande een Wallet voor op de Garmin? Had Stocard op mijn Apple, maar ik vind maar 1 in de Garmin Store die niet compatibel is met mijn Fenix 6 Pro? Zou wel mooi zijn als dit er is...
Kanonnier zeg maar.
De kaarten van Freizeitkarte kan je gebruiken op Garmin horloges (en andere apparaten) die kaarten ondersteunen (bijv. de Fenix 6 pro en ForeRunner 945).Cloclo100 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:18:
[...]
wat is dit juist, en waar gebruik je het voor?
Net als de kaarten die standaard op deze horloges staan, zijn de kaarten van Freizeitkarte gebaseerd op OpenStreetMap. Het verschil is dat de kaarten van FZK gedetailleerder zijn dan die van Garmin. Zie ook deze post van @RobinE van drie maanden terug om het verschil te zien.
En waar ik het voor gebruik? Om te navigeren. M.n. tijdens het trailen in onbekende gebieden in binnen- en buitenland
Voor dit kwartaal was dat alleen NL...elastiek schreef op maandag 21 september 2020 @ 17:30:
[...]
Elk kwartaal komen de nieuwste Freizeitkarte uit, dus dan zet ik de landen op m'n horloge waarvan ik al weet dat ik er dat kwartaal naartoe ga. En de landen die ontbreken zet ik er simpelweg later bij.
Als je deze installeert, vervangen die gewoon dan het mapje waarop ik bvb. mijn courrse hardloop?elastiek schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:11:
[...]
De kaarten van Freizeitkarte kan je gebruiken op Garmin horloges (en andere apparaten) die kaarten ondersteunen (bijv. de Fenix 6 pro en ForeRunner 945).
Net als de kaarten die standaard op deze horloges staan, zijn de kaarten van Freizeitkarte gebaseerd op OpenStreetMap. Het verschil is dat de kaarten van FZK gedetailleerder zijn dan die van Garmin. Zie ook deze post van @RobinE van drie maanden terug om het verschil te zien.
En waar ik het voor gebruik? Om te navigeren. M.n. tijdens het trailen in onbekende gebieden in binnen- en buitenland
[...]
Voor dit kwartaal was dat alleen NL...
Als je de een kaart van Freizeitkarte installeert (en activeert) op je horloge, dan worden je koers en je gelopen route inderdaad over deze kaart heen weergegeven.
Voor de volledigheid: de kaart wordt naast de andere kaarten opgeslagen op je horloge en je bepaalt zelf welke er wordt getoondCloclo100 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:14:
[...]
Als je deze installeert, vervangen die gewoon dan het mapje waarop ik bvb. mijn courrse hardloop?
DC Rainmaker heeft over het installeren een mooi stukje over geschreven.
Goed dat je deze nog even aanhaalt, ik wilde nog onderzoeken of het verschil met name in het uiterlijk zit of dat het ook echt qua paden een significant verschil is.elastiek schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:11:
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit is dan per land zo te zien, ik kan niet in één keer Europa nemen.DrAMetElfeNd schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:56:
[...]
Voor de volledigheid: de kaart wordt naast de andere kaarten opgeslagen op je horloge en je bepaalt zelf welke er wordt getoond![]()
DC Rainmaker heeft over het installeren een mooi stukje over geschreven.
Ik heb dus de instructies gevolgd, en de Belgische map in mijn Garmin folder gezet. Hoe kan ik nu kiezen dat hij die Freizeitkarte als defaul neemt?
Het lukt mij niet namelijk! Stoeien met EAN, Code 39 etc...Gaat om mijn AH pas en Airmiles..Hoe voeg jij deze toe? Welke code?
Oef, dat is wel balen zeg.Arjan90 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:53:
Is iemand bekend met onderstaande probleem? Ik heb een Garmin Venu sinds vorig jaar (nu bijna een jaar), echter wordt wit opeens "rood" weergegeven op een deel van het scherm aan de linkerkant. Het is subtiel, maar ik vind het erg storend en volgens mij is het juist, er zit gewoon een soort rode zweem over de witte letters. Aan de onderkant zit het ook, het is niet één vlak, het lijkt wel een soort patroon over het scherm te zijn.
Ik heb nu de "Torch" applicatie gebruikt om mijn scherm helemaal wit te maken en dan is het al duidelijk. Er is sprake van een enorme burn-in op het scherm: niet alleen de kleuren maar ook de witte letters. Iemand enig idee hoe ik dit kan voorkomen? In dit geval komt het zeker door het scherm "GRun" wat een custom gegevensveld is. Ik heb daar nu wat instellingen van aangepast, maar ik zou bijna zeggen dat dit zelfs garantie is. Wat denken jullie? OLED heeft natuurlijk wel als risico burn in, maar met zo'n 200 uur aan activiteit (deze app gebruik ik denk maximaal 100 uur) vind ik dat wel heel erg snel![]()
[Afbeelding]
Voor watchfaces moet je voor de venu speciaal een modus implementeren waarbij de cijfers wat heen en weer springen zodat niet dezelfde pixels continu aanstaan. Dit wordt ook geforceerd vanuit garmin (anders krijg je een crash). Vreemd dat dit niet bij de overige velden/apps is...
En bij deze done. Ik vergelijk het via web want dat is een heel stuk makkelijker, maar voor het principe moet dat niet uit maken.Gonadan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:19:
Goed dat je deze nog even aanhaalt, ik wilde nog onderzoeken of het verschil met name in het uiterlijk zit of dat het ook echt qua paden een significant verschil is.
Allereerst dat stukje in Epe wat @RobinE eerder liet zien op het horloge. Qua uiterlijk zie je duidelijk verschil. Of dat een voordeel is durf ik niet te zeggen, ik kan mij ook voorstellen dat gras renderen meer tijd kost dan gewoon een leeg vlak. Maar daar kunnen anderen die daadwerkelijk hands-on ervaring hebben waarschijnlijk meer over zeggen.
De kaart van OSM bevat enkele paden die je bij Garmin niet direct terug ziet (ik citeer even de post voor de foto's):
En dan de foto die ik zojuist van mijn horloge gemaakt heb met de originele Garmin kaarten:RobinE schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:53:
Dit is dus niet zo, blijkbaar laat Garmin (bewust) info weg, mogelijk om hun eigen dure topo kaarten te kunnen verkopen.
Met name kleine paadjes in het bos zitten er veel verschil in, zie beide foto's die met meeste detail is freizeitkarte de andere de standaard Garmin map op instelling hoog contrast. Je mist vooral veel paadjes
/f/image/zftxXizerOTpT0pYjKVYvjMd.png?f=fotoalbum_large)
Voor mij heeft het vervangen door de FZK dus weinig zin, ik heb dat detailniveau al.
Nu rijst bij mij de vraag: heeft Garmin het detailniveau simpelweg verhoogd of is dit afhankelijk van instellingen? Ik krijg ernstig het gevoel dat Garmin tegenwoordig ook gewoon door heatmap aangegeven paden mee neemt.
De boute stelling dat Garmin het bewust weg laat om kaarten te verkopen mag dus wel van tafel.
Sowieso eigenlijk al, want zelfs als je de wegen niet op de kaart kunt vinden kan je er met de heatmap alsnog een route voor bouwen:
/f/image/KtiWfBFD4Im8ZPwkc1ammubp.png?f=fotoalbum_large)
Dit is in de webclient met Google Maps als kaart, die is wat karig qua paden. Kies je voor HERE of OSM dan zie je ze sowieso al, maar dat maakt het punt omtrent heatmap minder krachtig.
In de app heb je overigens hetzelfde resultaat.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik stuur je privé wel even een voorbeeld van mijn appie code. staan er hier rond de 15 in (niet allemaal geprobeerd)pdavie2311 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:59:
[...]
Het lukt mij niet namelijk! Stoeien met EAN, Code 39 etc...Gaat om mijn AH pas en Airmiles..Hoe voeg jij deze toe? Welke code?
Kanonnier zeg maar.
Even overgenomen van DC Rainmaker:Cloclo100 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:55:
[...]
Dit is dan per land zo te zien, ik kan niet in één keer Europa nemen.
Ik heb dus de instructies gevolgd, en de Belgische map in mijn Garmin folder gezet. Hoe kan ik nu kiezen dat hij die Freizeitkarte als defaul neemt?
To disable a given map though, on your device hold the middle button > Activities & Apps > Choose your sport > Settings > Map > Configure Maps > Toggle on/off the map that you just loaded.
Over regio's/werelddelen:
Bij FreizeitKarte hebben ze regio's en Plusländer: https://www.freizeitkarte-osm.de/garmin/en/index.html
Bij OpenFietsMap.nl hebben ze wel bijvoorbeeld heel Europa: http://www.openfietsmap.nl/downloads/europe
Mooi werk, thnx!Gonadan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:03:
[...]
En bij deze done. Ik vergelijk het via web want dat is een heel stuk makkelijker, maar voor het principe moet dat niet uit maken.
Ik vind het af en toe verrekte handig dat ik niet alleen de weg/ het pad zie, maar ook of deze door het bos loopt, of door de weilanden. Zo kan ik me vlotter oriënteren. Qua renderen merk ik geen verschil.Qua uiterlijk zie je duidelijk verschil. Of dat een voordeel is durf ik niet te zeggen, ik kan mij ook voorstellen dat gras renderen meer tijd kost dan gewoon een leeg vlak. Maar daar kunnen anderen die daadwerkelijk hands-on ervaring hebben waarschijnlijk meer over zeggen.
Ik heb ergens eens gelezen dat Nederland één van de meest gedetailleerde landen op OpenStreetMap is, omdat AND al haar kaartmateriaal gedoneerd heeft: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/AND_data. Daarom zal je in NLD niet heel veel verschil merken. In andere landen zijn die verschillen groter, zo heb ik afgelopen zomer bijvoorbeeld ervaren in de bergen in Noorwegen.Voor mij heeft het vervangen door de FZK dus weinig zin, ik heb dat detailniveau al.
Eens, maar persoonlijk maak ik mijn routes toch vaak op de telefoon en push ze dan. Direct op het horloge keuzes maken bij het navigeren is echt incidenteel.elastiek schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:46:
Ik vind het af en toe verrekte handig dat ik niet alleen de weg/ het pad zie, maar ook of deze door het bos loopt, of door de weilanden. Zo kan ik me vlotter oriënteren. Qua renderen merk ik geen verschil.
Vind ook dat het niet heel lekker soepel werkt als je even rond wilt kijken in je omgeving, sta je vaak toch wel even te prutsen.
Als je daar een locatie weet die we als representatief kunnen beschouwen dan gooi ik die graag ook onder de loep.Ik heb ergens eens gelezen dat Nederland één van de meest gedetailleerde landen op OpenStreetMap is, omdat AND al haar kaartmateriaal gedoneerd heeft: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/AND_data. Daarom zal je in NLD niet heel veel verschil merken. In andere landen zijn die verschillen groter, zo heb ik afgelopen zomer bijvoorbeeld ervaren in de bergen in Noorwegen.
Het hele argument is namelijk opgebouwd op een locatie in Nederland en dat blijkt dus in mijn geval niet waar te zijn. Wellicht kunnen anderen dat nog checken voor de zekerheid maar dan zijn FZT niet per se nodig.
Dat het in andere landen weer anders kan zijn geloof ik, maar dat is dan even een losse stap ten opzichte van de eerdere vergelijking wat mij betreft. Maar wel leuk om uit te zoeken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Je mag wel de kanttekening zetten dat de Benelux en BeneluxDld kaarten vaker geupdate worden bij de openfietsmap en de Europakaart minder vaak. (ik meen zelfs slechts één keer per jaar voor de Europa versie).DrAMetElfeNd schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:22:
[...]
Even overgenomen van DC Rainmaker:
To disable a given map though, on your device hold the middle button > Activities & Apps > Choose your sport > Settings > Map > Configure Maps > Toggle on/off the map that you just loaded.
Over regio's/werelddelen:
Bij FreizeitKarte hebben ze regio's en Plusländer: https://www.freizeitkarte-osm.de/garmin/en/index.html
Bij OpenFietsMap.nl hebben ze wel bijvoorbeeld heel Europa: http://www.openfietsmap.nl/downloads/europe
Sowieso is heel Europa een bakbeest qua grootte, je moet je horloge eigenlijk daar niet aan willen blootstellen.
Van Freizeitkarte weet ik de frequentie niet, ik heb maar weinig tot geen ervaring hier mee omdat ik meestal beneluxdld fiets.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Volgens mij is bij FZK het streven om ieder kwartaal een update uit te brengen.rockhopper schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:57:
[...]
Je mag wel de kanttekening zetten dat de Benelux en BeneluxDld kaarten vaker geupdate worden bij de openfietsmap en de Europakaart minder vaak. (ik meen zelfs slechts één keer per jaar voor de Europa versie).
Sowieso is heel Europa een bakbeest qua grootte, je moet je horloge eigenlijk daar niet aan willen blootstellen.
Van Freizeitkarte weet ik de frequentie niet, ik heb maar weinig tot geen ervaring hier mee omdat ik meestal beneluxdld fiets.
En idd zou ik qua grootte ook niet heel Europa erop zetten.
[ Voor 3% gewijzigd door DrAMetElfeNd op 05-01-2021 15:45 ]
Routes maak ik op de computer of ik download kant-en-klare routes naar m'n Fenix, zoals bijvoorbeeld de UHT. Nooit op m'n horloge. En ook de functie om me heen heb ik nog nooit gebruikt op m'n horloge. In Noorwegen heb ik wel een aantal keren van de 'Hej Garmin, maak 'ns een mooie route voor me'-functie. Maar dan vanaf m'n telefoon. Dat werkt heel prettig vind ik.Gonadan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:59:
[...]
Eens, maar persoonlijk maak ik mijn routes toch vaak op de telefoon en push ze dan. Direct op het horloge keuzes maken bij het navigeren is echt incidenteel.
Vind ook dat het niet heel lekker soepel werkt als je even rond wilt kijken in je omgeving, sta je vaak toch wel even te prutsen.
En ik maak dus wel keuzes op basis van wat ik tijdens het rennen op m'n scherm zie. Dus zonder af te remmen. En dan is het wel fijn als ik het verschil in het landschap ook kan herkennen op m'n scherm. Ergens moet ik echt nog een keer de mindshift van racen naar reizen maken in het trailen...

Elk kwartaal inderdaad.DrAMetElfeNd schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:44:
[...]
Volgens mij is bij FZK het streven om ieder kwartaal een update uit te brengen.
En idd zou ik qua grootte ook niet heel Europa erop zetten.
En waarom zou je kaarten op je horloge zetten die je toch niet gebruikt. Op dit moment kom ik alleen in Nederland, dus die kaart is meer dan voldoende. Bij de voorjaarsupdate hoop ik er weer kaarten van andere landen op te kunnen zetten, maar dan ook alleen die landen waar ik dat kwartaal ook daadwerkelijk naartoe ga.
Ik zie dat tweakers het nu ook op de headlines heeft gezet.Stancke schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:13:
[...]
Klopt, hier ook gewijzigd naar "huidig".
Snel opgelost...
nieuws: Garmin lost problemen nauwkeurigheid GPS-smartwatches op
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Omdat het kan. Simpele waarheid. Over een jaar of tien zullen de opslag en processors wel flink gevorderd zijn (hoop ik) dat we lachen dat niet alle horloges standaard "de wereld" in detail erop hebben. Tot die tijd zoek ik ook graag de grenzen op van wat wel en niet werkbaar is.elastiek schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:56:
En waarom zou je kaarten op je horloge zetten die je toch niet gebruikt.
Verder in pre-corona tijd plan ik niet heel mijn leven op de minuut in. Dus als ik spontaan ergens heen ga of iets ga doen is het fijn dat de kaart voor dat gebied er al op staat. Dat kunnen bijvoorbeeld ook waterkaarten zijn. En ok, je gebruikt ze dan inderdaad.
Punt blijft wel, ik pak liever kaarten per land, dan één enorm bestand met alles. Dan is schakelen per land wel wat makkelijker.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II